Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T62o80m75á84š 75R17e43k55t78o26r 1988594157379

Prý ukázat využití obnovitelných zdrojů v dopravě, to je dobrý demagog, odkdy je elektřina obnovitelný zdroj?

0/0
28.6.2016 10:19

L29u84k72á67š 98F35l46í67d58r 9858601184118

Elektřina může být obnovitelným zdrojem, záleží na způsobu výroby. Solární, větrné a vodní elektrárny nepoužívají neobnovitelné suroviny.

0/0
28.6.2016 15:12

T28o40m65á40š 85V39a38l84d22e21r 7803930939

Sice je pěkné vymýšlet trolejové napájení elektromobilů. Není levnější naložit nákladní automobily na nízkopodlažní vagóny a přepravit je tranzitními vlaky? Není, jelikož na tuto dopravu se nemyslelo a kapacita tratí je malá. Vše trvá hrozně dlouho, logistika na tratích vázne a je nepružná, předražená. Přednost mají Regio jety, pendolina, leo expresy, které honí čas na trase Praha-Ostrava-Praha. Místo vybudování super dráhy na páteřních tratích, chceme opět modernizovat tratě, které vznikly na císaře Josefa. Jinde mají ohraničené rychlostní tratě, aby tam nikdo nevstoupil, nenajel. V této republice velmi málo lidí myslí dopředu. Dále pokud se vyrobí troleje na dálnici , tak už tam nikdy nepřepraví velké náklady. Už vidím, jak před tahačem demontují troleje a hned za ním je opět montují.:-) A poslední je narážka. Vozy budou muset být řízeni robotem, když bude tak tiché, že si řidiči běžně dají šlofíček. Dnes sledují ntb, telefonují s mobilem u ucha neustále

+1/0
25.6.2016 22:20
Foto

A68n30i75s 11G68. 67H47a97b10i64b 1471913225685

nevim jestli jste postrehl ale clanek je o svedsku .. ;-)

0/0
29.6.2016 16:32

T13o26m22á26š 98V24a97l41d36e48r 7593680739

Nevím, jestli jste postřehl, ale článek je o hybridním pohonu kamiónů a jeho způsob využití na dálnicích. Že se systém zkouší ve Švédsku a ne třeba v Portugalsku je dáno, že systém zkouší Scania, která má vývojové centrum ve Švédsku a Siemens. i když logiku by mělo i Německo. Obě firmy patří Němcům.

0/0
30.6.2016 19:39

P75a98v44e72l 60S86o14b40o76t47k82a 5830914

R^

jen si musíme postupně zvyknout, že i tyhle troleje budou krmené cca 10 000 volty.

+1/0
24.6.2016 17:48

R50o63m30a40n 10P91o92l27á68č80e94k 5986639945

A řeší někdo přenosovou soustavu? Že bude potřeba podstatně navýšit její kapacitu. Řeší někdo z čeho tu elektřinu budeme v takovém množství brát? Když jádro je fuj, uhlí je tolerované fuj, a sluníčko a vítr to moc nevytrhnou... Ty akorát dokážou úspěšně odrazit přenosovou soustavu brutálními výkyvy...

+4/0
24.6.2016 14:56

P78a70v87e49l 62S18o98b72o32t11k30a 5740414

U kamiónů to zrovna nevadí - řidiči budou mít bezpečnostní přestávky podle stav sítě.

0/−1
24.6.2016 17:48

P35e64t71r 48M74a43r24š32o57u77n 5155178596756

no tak to bude mit logistika radost

najednou dojde k narizeni zastavit, protze bude vykyv v prenosove soustave. takze zastavit, enbo klasicky na naftu jen po daleko drazsi dalnic s daleko drazsim autem... nebo bude předem naplanovano jak se bude chovat vitr a slunicko, aby se vedelo, jaky bude zítra stav site? jo porouceni vetru desti mi něco říká... :-P

0/0
25.6.2016 1:56

R79o57b39e62r76t 61S32t18r60n16a58d43e31l 5828509909975

Prý první na světě - v Rusku jezdily náklaďáky napojené na trolej už před desítkami let

+4/−1
24.6.2016 7:40

M38i78l27o61š 91A14d19á56m33e30k 5804560236206

To by mě zajímalo. Nemáte nějaký odkaz?

Díky.

0/0
24.6.2016 9:10

P43e54t58r32a 91D73v71o67ř96á79k12o55v20á 1420254981919

Tady máte něco z JAR: http://www.spvd.cz/index.php/template1/trolejbusy/nakladni-trolejbusy-v-jar

Tady je pár fotografií dalších "trolejbusů"

http://www.veterany.eu/2009/09/14/exoticke-trolejbusy-na-unikatnych-fotografiach/

0/0
24.6.2016 9:38

R48o16b85e17r78t 79S57t28r65n35a53d30e37l 5128379149925

Například zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209565532517874&set=a.1212770762123.31750.1314399116&type=3&theater

0/0
24.6.2016 10:46

P48e10t75r 34K27o97r33b66e21l 9296817880572

Nebyly to jenom nákladní trolejbusy? To je už opravdu stará věc, pamatuji na fotku z výstavby nějaké přehrady v italských Alpách, která byla zásobována trolejbusovou dopravou.

+2/0
24.6.2016 9:20

R97o24m17a30n 87P17o16l33á35č75e77k 5736729185

A co je tohle? ;-D

+2/0
24.6.2016 22:48

J46a24n 76N51o10v28á16k 7485764988257

sice spotřebují jen polovinu energie ale započteme-li tam účinnost výroby elektřiny v elektrárnách tak to nebude lepší než naftové motory.To samé platí pro splodiny, ty se produkují jen někde jinde.

+4/−6
24.6.2016 0:37

R24o88b87e83r22t 68H38o46m75o76l54k16a 2290802482951

Co se týče Švédska, tak 89% energie je z jádra a vody. Myslím, že tam je čistota provozu jasná...

+8/0
24.6.2016 6:20
Foto

P85e24t74r 10K55l52e34i25n 4300950528395

Jde o to jak elektřinu vyrábíš. Pakliže z jádra, je to čistý.

+2/0
24.6.2016 8:35

M88a38r91t74i39n 31Č72a92p27e45k 6510631197454

Jenže při elektrickém provozu lze tu elektřinu při brzdění rekuperovat zpátky do troleje a napájet z ní nějaký jiný rozjíždějící se vůz. To u spalovacího motoru nejde.

Jedna čínská uhlená trať má papírově nulovou spotřebu energie - ložený vlak jedoucí dolů do přístavu "vyrobí" při brzdění dost energie, aby "vytáhl" prázdný vlak zpátky nahoru.

+2/0
24.6.2016 16:14

J36a41n 68N68o70v31á28k 7795194618627

Rekuperace ma smysl tak ve městech, mimo město je skoro zbytečná. Jo a taky takový vlak jezdí z Alp do Terasu.

0/−1
24.6.2016 17:24

J34a24r67o45s62l67a90v 71K84a17š86t48u62r40a 5896597751125

Nj ve Svedsku roste El na stromech R^

+4/−1
23.6.2016 23:50

C68y78r33i46l 46P16a97v83e61l37k80a 4176692588815

Jé, možná ještě objeví vlakovou dopravu! To je pokrok!

+11/0
23.6.2016 23:42

M22a76r95t57i35n 81R82u82z71i47c60k28a 1542308166397

Me by zajimalo, kdy uz jim konecne dojde, ze je lepsi postavit ci vyuzit zeleznici, tak aby nakladaky mohli na vice mistech najet na specialni usek napajeny pod troleji... je jedno, zda to budou klasicke koleje (ale ridil by automat) nebo nejaky usek s drahou pro pneu...

Na dlouhe useky se ale vyplati stejne posilat vlak a prekladat zbozi do mensich vozu v obcich... coz drive u nas bylo caste - odstavna nakladni kolej ve stanicich (vetsinou se skladalo uhli nebo drevo) a rada vlecek... dokonce ve svete existuji i nakladni tramvaje...

+1/−1
25.6.2016 11:32

J41i68r13i 17R92u82s11n77o31k 4385632837393

No ja nevim. Vsude se mluvi a pise o tom, jak jsou billboardy kolem dalnic nebezpecne, tak kdyz to srovnam s tim stromoradim betonovych sloupu nesoucich draty...

+1/−7
23.6.2016 23:14

J43a13n 10C26h88o80b28o22t 5622284768861

Budou na nich snad displeje s reklamami?

+3/−1
23.6.2016 23:17

J95i49ř74í 98S55c79h38w40a31c51h 8748114548746

tak nebezpečnost "bilbórdů" kolem dálnic nepramení z toho, že by do nich někdo mohl narazit. ;-)

+4/−1
23.6.2016 23:24

M28a92r94t79i14n 52K28o97l41a13c56e28k 6375409344210

no nebyl to hlavní argument

0/0
24.6.2016 0:42

M29a16r84t40i16n 86K60o12l32a81c83e54k 6975229614340

přece pokrok nezastavíš. Kdyby to stalo cokoli. Až vzroste nehodovost, a jestli se chovají jako češi, tak vzroste, tak teprve budou řešit problém se stromořadím

+1/0
24.6.2016 0:44
Foto

B25r43o16n98i28s66l47a71v 43G76a51b42r94y98š 2602119981

Opravdu jsou Švédi první?

Já jsem svým studentům vyprávěl o testovacím úseku v Německu. Kdesi kousek od Berlína jsou pod trolejemi 4 km dálnice. Není to špatný projekt, tady je aspoň vidět, že budoucnost je především v elektrickém pohonu. Vždyť i to hloupé světlo pohání elektřina. Ostatně nejrychlejší pozemní dopravní prostředek je zase elektrický. :-) O účinnosti se snad ani nemá cenu bavit. Názor, že lodě a letadla produkují mnohem více emisí, je sice fajn, ale my nemáme ani moře ani nejsme nějakým superleteckým koridorem. Dusíme se hlavně ve městech, kde jsou ulice plné poloprázdných aut. A je pořád lepší, když kouří 1 autobus místo 50 aut.

Tohle video je staré 4 roky: https://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM

Více zde: http://w3.siemens.com/topics/global/en/electromobility/pages/ehighway.aspx

+6/0
23.6.2016 23:11

J95a39n 55P93r68i43c22h16y44s76t80a69l 8441528423

Co byste cekal od "zprav, kterym nesmite verit"?

Elektricka energie se v kamionove doprave pouziva uz leta mezi Nemeckem a Svedskem. V Nemecku se kamionove navesy nalozi na vlak a ve Svedsku se zase vylozi a obracene. Je to rychlejsi, levnejsi a setrnejsi pro zivotni prostredi. Ty vlaky jezdi 100 km/h a zastavuji jen v Padborgu a v Malmö z duvodu stridani strojvedoucich.

+3/0
24.6.2016 0:26

L89u93b93o22m95í28r 22H10r48a46c67h71o19v19i69n36a 6828322536980

Z Německa do Švédska VLAK? Jó, to se vyplatí.

0/−2
24.6.2016 0:38
Foto

L26u31k77á30š 74N71o85v22o32t70n89ý 6736417978988

Mi to prijde jako dobry napad - pokud by byl kamion hybrid a takhle by se dokazal nabijet. Pak by ty draty nemusely byt vsude, ale vzdy jen kus pod kterym by se projizdejici nakladaci vzdy dobijely na dalsi usek.

+1/−3
23.6.2016 23:07

L15u14b66o87m13í76r 27H54r55a31c75h50o95v35i17n54a 6858222976430

Baterie sice zvládají rychlonabíjení, ale nesmí se to přehánět, za další je třeba si uvědomit, že elektroauto má výfuk. Sice dál, ale má!

+1/0
24.6.2016 0:46

M73a71r25t90i31n 56K35o86l25a75c76e96k 6775209694300

nebo jak se předpokládá příměstská doprava s hybridníma mhd. Předpoklad, že na každé konečné je podobná trojel pro dobíjení.

0/0
24.6.2016 0:46

M77a64r65t95i48n 13R32u73z52i95c45k26a 1962628456867

ve meste je lepsi natahat draty a jezdit pod nimi, nez odstavovat vozy na konecne a dobijet baterie... je to mnohem vyhodnejsi...

+1/0
25.6.2016 11:27

J29a10n 65B40l42a51ž96e80k 1302911678406

Švédsko - to je ta ekologická země, která chrání životní prostředí tím, že dováží bioetanol tankery přes půlku zeměkoule a ještě drancuje tamní pralesy? Hlavně, že doma je vše zelené, že? :-P

+9/0
23.6.2016 23:05

J55a97n 52C28h24o47b33o18t 5562424478351

A děláme to my jinak s přimícháváním olejů z Asie či Ameriky, kde kvůli tomu už pro popel nevidí na krok?

+2/0
23.6.2016 23:07

O67t91a26k78a60r 89F70u27k22a 8411203571194

my za to můžem asi těžko

0/0
24.6.2016 14:50

J13a89n 45C23h68o24b27o21t 5642434968961

A kdo? "Někdo jiný"?

0/0
24.6.2016 15:08

O92t97a81k25a21r 78F71u66k27a 8151733581794

rád si poslechnu příběh o tom, kterak zlý bílý muž přišel do indonésie a řekl místním, ať vypalují pralesy...

0/0
24.6.2016 15:11

J12a69n 12C95h22o42b66o41t 5692154438431

No v podstatě jste to vystihl. Ať už ten bílý muž koupil nějaké tamější pozemky, nebo jen tamním chudým obyvatelům udělal neslušný, nebo firmám či vládě neodmítnutelný návrh, výsledek je stejný: tam se pálí pralesy a životní prostor ohrožených druhů zvířat - a to proto, abysme my měli levný sajrajt do zmrzliny a mohli pálit oleje v autech a tvrdit, jak jsme ekologičtí a obnovitelní.

To je mistrovství v pokrytectví. Chybí už jen to, abysme země, kde necháváme negativní důsledky svého životního stylu, začali pokutovat za jejich neekologičnost.

+1/0
24.6.2016 15:19

K72r43y73š32t17o56f 36L82a80n63í95k 1729440965295

Smirte se s tim, to je vyvoj. Automaticka doprava, spousta usetrenych zivotu a pro nas vykopavky se Subaru WRX zustanou placene okruhy. Tak si to, chlapi, zatim uzijme, dokud to jde.

+2/0
23.6.2016 22:56

J41a84n 51C85h83o71b64o87t 5222564198681

Na ty okruhy mimochodem patříte už teď...

+2/−1
23.6.2016 23:09

O31t63a39k60a37r 76F81u76k16a 8381923931964

byl by argument?

0/0
24.6.2016 14:57

J26a31n 96C30h16o15b32o76t 5452464108831

Zajisté - běžný provoz není místo pro exhibice a adrenalinové jízdy. Tam je potřeba chovat se ohleduplně a hlavně předvídatelně.

+1/0
24.6.2016 15:10

O62t57a59k10a77r 84F20u60k46a 8671603271334

marně hledám v původním příspěvku jakoukoliv zmínku či návod k neohleduplnému způsobu jízdy či nepředvídatelnému chování. autorovi je proti srsti mít veškerou dopravu bez zásahu člověka, protože, ač to třeba nedokážete pochopit, pro někoho je řízení vášní a zvuk pořádného motoru mu dokáže zrychlit dech. vidím tam jen vaši reakci, která naznačuje, že spalovací motor patří jen na okruhy

0/0
24.6.2016 15:17

J45a44n 67C24h52o35b56o58t 5902854548421

Spalovací motor ne, ale řidič, pro nějž je vášní zvuj jeho wrc ano, neb ten si své vášně těžko uzije defenzivní plynulou jízdou hustou dopravou, plnou lidí, kteří se chtějí jen někam dostat (celí) a očekávají, že kde nikoho nevidí, tam také za 2 sekundy, až zařadí rychlost, nikdo nebude.

0/0
24.6.2016 15:22

S90t91e50p14a45n 54T28o91t59h 8538249345278

Ty máš rychlíka, já zase otesánka, co zbaští i trávu u silnice. Jenže ten zvuk V8 a síly, když je potřeba... 5,2 V8 :-):-):-) Hen, hen... ne jak ty litrový voktule... to je jak z angličáku ;-D;-D;-D

0/0
24.6.2016 21:04

K15a59r18e83l 46A79d63a45m12u81s 9688864198304

Za pár let se tomu vládnoucí muslimové ve Švédistánu budou jen smát.. ;-D

+1/−8
23.6.2016 22:50

M93a74r37t14i65n 72K55u45č92e28r19a 8429319169982

Nechápu proč se tu řeší jen auta co už mají prakticky emise na minimu.

Mnohem větší podíl má lodní doprava, u které emise nikdo neřeší, letadla rovněž.:-(

+7/0
23.6.2016 22:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.