Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T84o93m34á57š 20R97e98k37t56o94r 1348264247739

Prý ukázat využití obnovitelných zdrojů v dopravě, to je dobrý demagog, odkdy je elektřina obnovitelný zdroj?

0/0
28.6.2016 10:19

L98u48k87á68š 62F11l34í10d76r 9988701354598

Elektřina může být obnovitelným zdrojem, záleží na způsobu výroby. Solární, větrné a vodní elektrárny nepoužívají neobnovitelné suroviny.

0/0
28.6.2016 15:12

T45o20m35á38š 78V50a58l17d52e65r 7643810579

Sice je pěkné vymýšlet trolejové napájení elektromobilů. Není levnější naložit nákladní automobily na nízkopodlažní vagóny a přepravit je tranzitními vlaky? Není, jelikož na tuto dopravu se nemyslelo a kapacita tratí je malá. Vše trvá hrozně dlouho, logistika na tratích vázne a je nepružná, předražená. Přednost mají Regio jety, pendolina, leo expresy, které honí čas na trase Praha-Ostrava-Praha. Místo vybudování super dráhy na páteřních tratích, chceme opět modernizovat tratě, které vznikly na císaře Josefa. Jinde mají ohraničené rychlostní tratě, aby tam nikdo nevstoupil, nenajel. V této republice velmi málo lidí myslí dopředu. Dále pokud se vyrobí troleje na dálnici , tak už tam nikdy nepřepraví velké náklady. Už vidím, jak před tahačem demontují troleje a hned za ním je opět montují.:-) A poslední je narážka. Vozy budou muset být řízeni robotem, když bude tak tiché, že si řidiči běžně dají šlofíček. Dnes sledují ntb, telefonují s mobilem u ucha neustále

+1/0
25.6.2016 22:20
Foto

A24n22i70s 85G76. 33H47a43b70i19b 1691213545205

nevim jestli jste postrehl ale clanek je o svedsku .. ;-)

0/0
29.6.2016 16:32

T67o83m68á34š 79V20a37l73d77e20r 7833970879

Nevím, jestli jste postřehl, ale článek je o hybridním pohonu kamiónů a jeho způsob využití na dálnicích. Že se systém zkouší ve Švédsku a ne třeba v Portugalsku je dáno, že systém zkouší Scania, která má vývojové centrum ve Švédsku a Siemens. i když logiku by mělo i Německo. Obě firmy patří Němcům.

0/0
30.6.2016 19:39

P44a33v49e41l 44S12o96b29o75t85k64a 5370844

R^

jen si musíme postupně zvyknout, že i tyhle troleje budou krmené cca 10 000 volty.

+1/0
24.6.2016 17:48

R35o97m76a64n 29P19o38l14á95č83e81k 5946569765

A řeší někdo přenosovou soustavu? Že bude potřeba podstatně navýšit její kapacitu. Řeší někdo z čeho tu elektřinu budeme v takovém množství brát? Když jádro je fuj, uhlí je tolerované fuj, a sluníčko a vítr to moc nevytrhnou... Ty akorát dokážou úspěšně odrazit přenosovou soustavu brutálními výkyvy...

+4/0
24.6.2016 14:56

P13a83v96e18l 65S49o48b55o35t84k29a 5790194

U kamiónů to zrovna nevadí - řidiči budou mít bezpečnostní přestávky podle stav sítě.

0/−1
24.6.2016 17:48

P18e69t63r 92M47a25r82š52o25u51n 5225178436676

no tak to bude mit logistika radost

najednou dojde k narizeni zastavit, protze bude vykyv v prenosove soustave. takze zastavit, enbo klasicky na naftu jen po daleko drazsi dalnic s daleko drazsim autem... nebo bude předem naplanovano jak se bude chovat vitr a slunicko, aby se vedelo, jaky bude zítra stav site? jo porouceni vetru desti mi něco říká... :-P

0/0
25.6.2016 1:56

R35o93b45e44r60t 29S11t71r97n81a79d40e75l 5928849589315

Prý první na světě - v Rusku jezdily náklaďáky napojené na trolej už před desítkami let

+4/−1
24.6.2016 7:40

M38i43l88o58š 93A87d23á28m12e19k 5614300416816

To by mě zajímalo. Nemáte nějaký odkaz?

Díky.

0/0
24.6.2016 9:10

P65e52t42r15a 86D10v90o82ř44á58k87o68v90á 1930644441519

Tady máte něco z JAR: http://www.spvd.cz/index.php/template1/trolejbusy/nakladni-trolejbusy-v-jar

Tady je pár fotografií dalších "trolejbusů"

http://www.veterany.eu/2009/09/14/exoticke-trolejbusy-na-unikatnych-fotografiach/

0/0
24.6.2016 9:38

R75o32b65e62r84t 14S34t45r44n51a56d46e11l 5988629459615

Například zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209565532517874&set=a.1212770762123.31750.1314399116&type=3&theater

0/0
24.6.2016 10:46

P47e58t20r 49K52o53r43b37e52l 9166247440982

Nebyly to jenom nákladní trolejbusy? To je už opravdu stará věc, pamatuji na fotku z výstavby nějaké přehrady v italských Alpách, která byla zásobována trolejbusovou dopravou.

+2/0
24.6.2016 9:20

R54o37m17a53n 27P78o65l59á98č89e56k 5106619645

A co je tohle? ;-D

+2/0
24.6.2016 22:48

J55a41n 87N21o86v68á37k 7575134958917

sice spotřebují jen polovinu energie ale započteme-li tam účinnost výroby elektřiny v elektrárnách tak to nebude lepší než naftové motory.To samé platí pro splodiny, ty se produkují jen někde jinde.

+4/−6
24.6.2016 0:37

R65o81b23e18r51t 75H81o39m30o16l56k91a 2730902192281

Co se týče Švédska, tak 89% energie je z jádra a vody. Myslím, že tam je čistota provozu jasná...

+8/0
24.6.2016 6:20

P81e81t98r 20K58l94e53i80n 4720950748365

Jde o to jak elektřinu vyrábíš. Pakliže z jádra, je to čistý.

+2/0
24.6.2016 8:35

M33a22r84t98i59n 49Č31a85p10e76k 6850801157334

Jenže při elektrickém provozu lze tu elektřinu při brzdění rekuperovat zpátky do troleje a napájet z ní nějaký jiný rozjíždějící se vůz. To u spalovacího motoru nejde.

Jedna čínská uhlená trať má papírově nulovou spotřebu energie - ložený vlak jedoucí dolů do přístavu "vyrobí" při brzdění dost energie, aby "vytáhl" prázdný vlak zpátky nahoru.

+2/0
24.6.2016 16:14

J79a35n 34N34o40v28á23k 7775284398307

Rekuperace ma smysl tak ve městech, mimo město je skoro zbytečná. Jo a taky takový vlak jezdí z Alp do Terasu.

0/−1
24.6.2016 17:24

J23a92r54o33s27l64a69v 13K84a64š93t82u44r17a 5746417681965

Nj ve Svedsku roste El na stromech R^

+4/−1
23.6.2016 23:50

C37y45r67i65l 24P24a98v78e45l10k93a 4216492898135

Jé, možná ještě objeví vlakovou dopravu! To je pokrok!

+11/0
23.6.2016 23:42

M36a78r65t60i54n 98R16u76z40i97c98k91a 1592698296867

Me by zajimalo, kdy uz jim konecne dojde, ze je lepsi postavit ci vyuzit zeleznici, tak aby nakladaky mohli na vice mistech najet na specialni usek napajeny pod troleji... je jedno, zda to budou klasicke koleje (ale ridil by automat) nebo nejaky usek s drahou pro pneu...

Na dlouhe useky se ale vyplati stejne posilat vlak a prekladat zbozi do mensich vozu v obcich... coz drive u nas bylo caste - odstavna nakladni kolej ve stanicich (vetsinou se skladalo uhli nebo drevo) a rada vlecek... dokonce ve svete existuji i nakladni tramvaje...

+1/−1
25.6.2016 11:32

J93i74r32i 33R96u40s79n76o63k 4795552407723

No ja nevim. Vsude se mluvi a pise o tom, jak jsou billboardy kolem dalnic nebezpecne, tak kdyz to srovnam s tim stromoradim betonovych sloupu nesoucich draty...

+1/−7
23.6.2016 23:14

J59a21n 53C35h20o51b30o15t 5902644938821

Budou na nich snad displeje s reklamami?

+3/−1
23.6.2016 23:17

J45i61ř87í 82S26c10h85w85a40c74h 8338544258796

tak nebezpečnost "bilbórdů" kolem dálnic nepramení z toho, že by do nich někdo mohl narazit. ;-)

+4/−1
23.6.2016 23:24

M13a80r35t80i76n 44K35o30l10a35c48e80k 6155449194440

no nebyl to hlavní argument

0/0
24.6.2016 0:42

M72a68r40t67i12n 56K43o24l74a96c39e40k 6855739794780

přece pokrok nezastavíš. Kdyby to stalo cokoli. Až vzroste nehodovost, a jestli se chovají jako češi, tak vzroste, tak teprve budou řešit problém se stromořadím

+1/0
24.6.2016 0:44
Foto

B11r64o36n50i12s19l39a23v 15G11a36b67r81y90š 2602149791

Opravdu jsou Švédi první?

Já jsem svým studentům vyprávěl o testovacím úseku v Německu. Kdesi kousek od Berlína jsou pod trolejemi 4 km dálnice. Není to špatný projekt, tady je aspoň vidět, že budoucnost je především v elektrickém pohonu. Vždyť i to hloupé světlo pohání elektřina. Ostatně nejrychlejší pozemní dopravní prostředek je zase elektrický. :-) O účinnosti se snad ani nemá cenu bavit. Názor, že lodě a letadla produkují mnohem více emisí, je sice fajn, ale my nemáme ani moře ani nejsme nějakým superleteckým koridorem. Dusíme se hlavně ve městech, kde jsou ulice plné poloprázdných aut. A je pořád lepší, když kouří 1 autobus místo 50 aut.

Tohle video je staré 4 roky: https://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM

Více zde: http://w3.siemens.com/topics/global/en/electromobility/pages/ehighway.aspx

+6/0
23.6.2016 23:11

J95a64n 88P80r55i49c44h77y77s46t62a68l 8371908693

Co byste cekal od "zprav, kterym nesmite verit"?

Elektricka energie se v kamionove doprave pouziva uz leta mezi Nemeckem a Svedskem. V Nemecku se kamionove navesy nalozi na vlak a ve Svedsku se zase vylozi a obracene. Je to rychlejsi, levnejsi a setrnejsi pro zivotni prostredi. Ty vlaky jezdi 100 km/h a zastavuji jen v Padborgu a v Malmö z duvodu stridani strojvedoucich.

+3/0
24.6.2016 0:26

L48u74b10o36m42í53r 17H32r66a31c38h88o51v42i87n17a 6258482786800

Z Německa do Švédska VLAK? Jó, to se vyplatí.

0/−2
24.6.2016 0:38
Foto

L92u82k23á22š 83N80o10v67o40t61n76ý 6526417978758

Mi to prijde jako dobry napad - pokud by byl kamion hybrid a takhle by se dokazal nabijet. Pak by ty draty nemusely byt vsude, ale vzdy jen kus pod kterym by se projizdejici nakladaci vzdy dobijely na dalsi usek.

+1/−3
23.6.2016 23:07

L22u51b85o13m52í62r 21H80r57a88c27h15o88v35i13n73a 6608222526890

Baterie sice zvládají rychlonabíjení, ale nesmí se to přehánět, za další je třeba si uvědomit, že elektroauto má výfuk. Sice dál, ale má!

+1/0
24.6.2016 0:46

M66a80r27t23i30n 69K36o31l98a89c76e22k 6985109884410

nebo jak se předpokládá příměstská doprava s hybridníma mhd. Předpoklad, že na každé konečné je podobná trojel pro dobíjení.

0/0
24.6.2016 0:46

M13a95r92t76i49n 30R11u40z35i91c81k61a 1512358726777

ve meste je lepsi natahat draty a jezdit pod nimi, nez odstavovat vozy na konecne a dobijet baterie... je to mnohem vyhodnejsi...

+1/0
25.6.2016 11:27

J80a85n 32B31l83a14ž85e39k 1422501538366

Švédsko - to je ta ekologická země, která chrání životní prostředí tím, že dováží bioetanol tankery přes půlku zeměkoule a ještě drancuje tamní pralesy? Hlavně, že doma je vše zelené, že? :-P

+9/0
23.6.2016 23:05

J88a37n 38C76h36o13b83o29t 5192564968881

A děláme to my jinak s přimícháváním olejů z Asie či Ameriky, kde kvůli tomu už pro popel nevidí na krok?

+2/0
23.6.2016 23:07

O41t95a21k88a44r 44F48u46k48a 8501483301294

my za to můžem asi těžko

0/0
24.6.2016 14:50

J13a19n 80C21h87o89b20o87t 5602864988121

A kdo? "Někdo jiný"?

0/0
24.6.2016 15:08

O54t32a73k98a69r 92F60u75k75a 8331943721894

rád si poslechnu příběh o tom, kterak zlý bílý muž přišel do indonésie a řekl místním, ať vypalují pralesy...

0/0
24.6.2016 15:11

J28a52n 16C19h86o52b88o86t 5372154828801

No v podstatě jste to vystihl. Ať už ten bílý muž koupil nějaké tamější pozemky, nebo jen tamním chudým obyvatelům udělal neslušný, nebo firmám či vládě neodmítnutelný návrh, výsledek je stejný: tam se pálí pralesy a životní prostor ohrožených druhů zvířat - a to proto, abysme my měli levný sajrajt do zmrzliny a mohli pálit oleje v autech a tvrdit, jak jsme ekologičtí a obnovitelní.

To je mistrovství v pokrytectví. Chybí už jen to, abysme země, kde necháváme negativní důsledky svého životního stylu, začali pokutovat za jejich neekologičnost.

+1/0
24.6.2016 15:19

K19r37y44š19t97o30f 18L60a12n44í41k 1939240735515

Smirte se s tim, to je vyvoj. Automaticka doprava, spousta usetrenych zivotu a pro nas vykopavky se Subaru WRX zustanou placene okruhy. Tak si to, chlapi, zatim uzijme, dokud to jde.

+2/0
23.6.2016 22:56

J78a36n 67C36h42o57b26o24t 5102914448531

Na ty okruhy mimochodem patříte už teď...

+2/−1
23.6.2016 23:09

O76t22a59k64a44r 46F92u86k22a 8511483401234

byl by argument?

0/0
24.6.2016 14:57

J95a51n 80C66h49o70b77o91t 5372254458581

Zajisté - běžný provoz není místo pro exhibice a adrenalinové jízdy. Tam je potřeba chovat se ohleduplně a hlavně předvídatelně.

+1/0
24.6.2016 15:10

O77t24a53k76a78r 28F93u97k38a 8721173351324

marně hledám v původním příspěvku jakoukoliv zmínku či návod k neohleduplnému způsobu jízdy či nepředvídatelnému chování. autorovi je proti srsti mít veškerou dopravu bez zásahu člověka, protože, ač to třeba nedokážete pochopit, pro někoho je řízení vášní a zvuk pořádného motoru mu dokáže zrychlit dech. vidím tam jen vaši reakci, která naznačuje, že spalovací motor patří jen na okruhy

0/0
24.6.2016 15:17

J81a38n 78C36h58o91b24o26t 5872124448301

Spalovací motor ne, ale řidič, pro nějž je vášní zvuj jeho wrc ano, neb ten si své vášně těžko uzije defenzivní plynulou jízdou hustou dopravou, plnou lidí, kteří se chtějí jen někam dostat (celí) a očekávají, že kde nikoho nevidí, tam také za 2 sekundy, až zařadí rychlost, nikdo nebude.

0/0
24.6.2016 15:22

S71t29e34p94a81n 98T29o31t49h 8988869245718

Ty máš rychlíka, já zase otesánka, co zbaští i trávu u silnice. Jenže ten zvuk V8 a síly, když je potřeba... 5,2 V8 :-):-):-) Hen, hen... ne jak ty litrový voktule... to je jak z angličáku ;-D;-D;-D

0/0
24.6.2016 21:04

K68a73r69e21l 28A96d22a17m59u24s 9478944638584

Za pár let se tomu vládnoucí muslimové ve Švédistánu budou jen smát.. ;-D

+1/−8
23.6.2016 22:50

M87a86r66t63i97n 65K73u44č97e32r77a 8149779349362

Nechápu proč se tu řeší jen auta co už mají prakticky emise na minimu.

Mnohem větší podíl má lodní doprava, u které emise nikdo neřeší, letadla rovněž.:-(

+7/0
23.6.2016 22:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.