Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vznikla první elektrodálnice. Ve Švédsku kamiony napojili na troleje

Ve Švédsku odstartoval testovací provoz na první elektrodálnici na světě. Na dvoukilometrový úsek vyjely vozy napojené na elektrické vedení známé doposud hlavně z železnice. Cílem projektu je snížit emise z dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T16o45m14á86š 51R75e40k21t92o70r 1408954747679

Prý ukázat využití obnovitelných zdrojů v dopravě, to je dobrý demagog, odkdy je elektřina obnovitelný zdroj?

0/0
28.6.2016 10:19

L60u98k47á34š 62F57l10í47d51r 9768731444458

Elektřina může být obnovitelným zdrojem, záleží na způsobu výroby. Solární, větrné a vodní elektrárny nepoužívají neobnovitelné suroviny.

0/0
28.6.2016 15:12

T60o53m82á75š 56V27a55l95d58e65r 7723280909

Sice je pěkné vymýšlet trolejové napájení elektromobilů. Není levnější naložit nákladní automobily na nízkopodlažní vagóny a přepravit je tranzitními vlaky? Není, jelikož na tuto dopravu se nemyslelo a kapacita tratí je malá. Vše trvá hrozně dlouho, logistika na tratích vázne a je nepružná, předražená. Přednost mají Regio jety, pendolina, leo expresy, které honí čas na trase Praha-Ostrava-Praha. Místo vybudování super dráhy na páteřních tratích, chceme opět modernizovat tratě, které vznikly na císaře Josefa. Jinde mají ohraničené rychlostní tratě, aby tam nikdo nevstoupil, nenajel. V této republice velmi málo lidí myslí dopředu. Dále pokud se vyrobí troleje na dálnici , tak už tam nikdy nepřepraví velké náklady. Už vidím, jak před tahačem demontují troleje a hned za ním je opět montují.:-) A poslední je narážka. Vozy budou muset být řízeni robotem, když bude tak tiché, že si řidiči běžně dají šlofíček. Dnes sledují ntb, telefonují s mobilem u ucha neustále

+1/0
25.6.2016 22:20
Foto

A76n77i81s 62G23. 10H48a28b48i22b 1931373225905

nevim jestli jste postrehl ale clanek je o svedsku .. ;-)

0/0
29.6.2016 16:32

T74o68m92á36š 23V16a39l79d67e19r 7943830789

Nevím, jestli jste postřehl, ale článek je o hybridním pohonu kamiónů a jeho způsob využití na dálnicích. Že se systém zkouší ve Švédsku a ne třeba v Portugalsku je dáno, že systém zkouší Scania, která má vývojové centrum ve Švédsku a Siemens. i když logiku by mělo i Německo. Obě firmy patří Němcům.

0/0
30.6.2016 19:39

P28a71v11e42l 73S15o71b80o31t65k88a 5630724

R^

jen si musíme postupně zvyknout, že i tyhle troleje budou krmené cca 10 000 volty.

+1/0
24.6.2016 17:48

R94o27m21a40n 88P47o43l35á79č36e65k 5396599225

A řeší někdo přenosovou soustavu? Že bude potřeba podstatně navýšit její kapacitu. Řeší někdo z čeho tu elektřinu budeme v takovém množství brát? Když jádro je fuj, uhlí je tolerované fuj, a sluníčko a vítr to moc nevytrhnou... Ty akorát dokážou úspěšně odrazit přenosovou soustavu brutálními výkyvy...

+4/0
24.6.2016 14:56

P60a96v20e71l 66S39o30b30o55t46k79a 5300314

U kamiónů to zrovna nevadí - řidiči budou mít bezpečnostní přestávky podle stav sítě.

0/−1
24.6.2016 17:48

P50e20t53r 13M13a72r49š20o22u67n 5375308566496

no tak to bude mit logistika radost

najednou dojde k narizeni zastavit, protze bude vykyv v prenosove soustave. takze zastavit, enbo klasicky na naftu jen po daleko drazsi dalnic s daleko drazsim autem... nebo bude předem naplanovano jak se bude chovat vitr a slunicko, aby se vedelo, jaky bude zítra stav site? jo porouceni vetru desti mi něco říká... :-P

0/0
25.6.2016 1:56

R52o48b44e45r13t 24S92t20r82n20a93d31e34l 5528749709735

Prý první na světě - v Rusku jezdily náklaďáky napojené na trolej už před desítkami let

+4/−1
24.6.2016 7:40

M59i67l26o91š 25A36d33á61m65e19k 5114470396826

To by mě zajímalo. Nemáte nějaký odkaz?

Díky.

0/0
24.6.2016 9:10

P50e20t88r77a 80D21v11o76ř16á38k40o37v42á 1180804481969

Tady máte něco z JAR: http://www.spvd.cz/index.php/template1/trolejbusy/nakladni-trolejbusy-v-jar

Tady je pár fotografií dalších "trolejbusů"

http://www.veterany.eu/2009/09/14/exoticke-trolejbusy-na-unikatnych-fotografiach/

0/0
24.6.2016 9:38

R45o50b92e76r61t 40S57t37r21n20a82d46e14l 5908719539375

Například zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10209565532517874&set=a.1212770762123.31750.1314399116&type=3&theater

0/0
24.6.2016 10:46

P52e21t44r 73K92o59r72b82e61l 9866617860922

Nebyly to jenom nákladní trolejbusy? To je už opravdu stará věc, pamatuji na fotku z výstavby nějaké přehrady v italských Alpách, která byla zásobována trolejbusovou dopravou.

+2/0
24.6.2016 9:20

R24o80m27a22n 65P95o45l15á87č79e41k 5496689105

A co je tohle? ;-D

+2/0
24.6.2016 22:48

J27a40n 12N46o67v83á14k 7645684138327

sice spotřebují jen polovinu energie ale započteme-li tam účinnost výroby elektřiny v elektrárnách tak to nebude lepší než naftové motory.To samé platí pro splodiny, ty se produkují jen někde jinde.

+4/−6
24.6.2016 0:37

R51o90b30e93r10t 52H94o50m28o95l12k28a 2900342742181

Co se týče Švédska, tak 89% energie je z jádra a vody. Myslím, že tam je čistota provozu jasná...

+8/0
24.6.2016 6:20

P31e64t41r 13K34l33e58i54n 4520590508935

Jde o to jak elektřinu vyrábíš. Pakliže z jádra, je to čistý.

+2/0
24.6.2016 8:35

M13a88r58t21i24n 88Č24a14p24e21k 6870361457984

Jenže při elektrickém provozu lze tu elektřinu při brzdění rekuperovat zpátky do troleje a napájet z ní nějaký jiný rozjíždějící se vůz. To u spalovacího motoru nejde.

Jedna čínská uhlená trať má papírově nulovou spotřebu energie - ložený vlak jedoucí dolů do přístavu "vyrobí" při brzdění dost energie, aby "vytáhl" prázdný vlak zpátky nahoru.

+2/0
24.6.2016 16:14

J50a14n 25N21o20v21á91k 7755814108377

Rekuperace ma smysl tak ve městech, mimo město je skoro zbytečná. Jo a taky takový vlak jezdí z Alp do Terasu.

0/−1
24.6.2016 17:24

J98a96r27o42s75l50a49v 12K11a46š38t46u90r13a 5116207691925

Nj ve Svedsku roste El na stromech R^

+4/−1
23.6.2016 23:50

C20y76r15i67l 35P81a54v39e40l49k38a 4126372168585

Jé, možná ještě objeví vlakovou dopravu! To je pokrok!

+11/0
23.6.2016 23:42

M82a25r91t95i71n 48R69u47z34i44c61k22a 1672338186187

Me by zajimalo, kdy uz jim konecne dojde, ze je lepsi postavit ci vyuzit zeleznici, tak aby nakladaky mohli na vice mistech najet na specialni usek napajeny pod troleji... je jedno, zda to budou klasicke koleje (ale ridil by automat) nebo nejaky usek s drahou pro pneu...

Na dlouhe useky se ale vyplati stejne posilat vlak a prekladat zbozi do mensich vozu v obcich... coz drive u nas bylo caste - odstavna nakladni kolej ve stanicich (vetsinou se skladalo uhli nebo drevo) a rada vlecek... dokonce ve svete existuji i nakladni tramvaje...

+1/−1
25.6.2016 11:32

J11i31r81i 71R32u32s40n71o44k 4865452207103

No ja nevim. Vsude se mluvi a pise o tom, jak jsou billboardy kolem dalnic nebezpecne, tak kdyz to srovnam s tim stromoradim betonovych sloupu nesoucich draty...

+1/−7
23.6.2016 23:14

J73a98n 19C32h86o17b86o19t 5232974548491

Budou na nich snad displeje s reklamami?

+3/−1
23.6.2016 23:17

J39i79ř33í 72S69c86h15w32a41c36h 8798544438366

tak nebezpečnost "bilbórdů" kolem dálnic nepramení z toho, že by do nich někdo mohl narazit. ;-)

+4/−1
23.6.2016 23:24

M60a83r29t61i83n 12K59o47l60a45c52e88k 6795269304970

no nebyl to hlavní argument

0/0
24.6.2016 0:42

M86a32r37t32i92n 51K17o98l73a10c40e87k 6675469284630

přece pokrok nezastavíš. Kdyby to stalo cokoli. Až vzroste nehodovost, a jestli se chovají jako češi, tak vzroste, tak teprve budou řešit problém se stromořadím

+1/0
24.6.2016 0:44
Foto

B87r60o55n12i89s61l23a52v 88G91a29b86r29y80š 2162879111

Opravdu jsou Švédi první?

Já jsem svým studentům vyprávěl o testovacím úseku v Německu. Kdesi kousek od Berlína jsou pod trolejemi 4 km dálnice. Není to špatný projekt, tady je aspoň vidět, že budoucnost je především v elektrickém pohonu. Vždyť i to hloupé světlo pohání elektřina. Ostatně nejrychlejší pozemní dopravní prostředek je zase elektrický. :-) O účinnosti se snad ani nemá cenu bavit. Názor, že lodě a letadla produkují mnohem více emisí, je sice fajn, ale my nemáme ani moře ani nejsme nějakým superleteckým koridorem. Dusíme se hlavně ve městech, kde jsou ulice plné poloprázdných aut. A je pořád lepší, když kouří 1 autobus místo 50 aut.

Tohle video je staré 4 roky: https://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM

Více zde: http://w3.siemens.com/topics/global/en/electromobility/pages/ehighway.aspx

+6/0
23.6.2016 23:11

J43a49n 56P27r21i42c19h76y29s86t83a70l 8711788233

Co byste cekal od "zprav, kterym nesmite verit"?

Elektricka energie se v kamionove doprave pouziva uz leta mezi Nemeckem a Svedskem. V Nemecku se kamionove navesy nalozi na vlak a ve Svedsku se zase vylozi a obracene. Je to rychlejsi, levnejsi a setrnejsi pro zivotni prostredi. Ty vlaky jezdi 100 km/h a zastavuji jen v Padborgu a v Malmö z duvodu stridani strojvedoucich.

+3/0
24.6.2016 0:26

L26u88b10o28m70í27r 17H35r19a83c42h11o31v29i79n92a 6928512856340

Z Německa do Švédska VLAK? Jó, to se vyplatí.

0/−2
24.6.2016 0:38
Foto

L70u45k76á28š 45N35o70v73o39t80n27ý 6226167708408

Mi to prijde jako dobry napad - pokud by byl kamion hybrid a takhle by se dokazal nabijet. Pak by ty draty nemusely byt vsude, ale vzdy jen kus pod kterym by se projizdejici nakladaci vzdy dobijely na dalsi usek.

+1/−3
23.6.2016 23:07

L79u86b27o83m35í24r 47H42r77a41c87h56o48v93i89n28a 6858532266550

Baterie sice zvládají rychlonabíjení, ale nesmí se to přehánět, za další je třeba si uvědomit, že elektroauto má výfuk. Sice dál, ale má!

+1/0
24.6.2016 0:46

M52a33r10t34i90n 45K60o78l13a25c87e25k 6585489224160

nebo jak se předpokládá příměstská doprava s hybridníma mhd. Předpoklad, že na každé konečné je podobná trojel pro dobíjení.

0/0
24.6.2016 0:46

M34a12r97t81i33n 13R97u85z57i78c31k79a 1492618406687

ve meste je lepsi natahat draty a jezdit pod nimi, nez odstavovat vozy na konecne a dobijet baterie... je to mnohem vyhodnejsi...

+1/0
25.6.2016 11:27

J88a25n 87B55l85a92ž91e89k 1622671398616

Švédsko - to je ta ekologická země, která chrání životní prostředí tím, že dováží bioetanol tankery přes půlku zeměkoule a ještě drancuje tamní pralesy? Hlavně, že doma je vše zelené, že? :-P

+9/0
23.6.2016 23:05

J52a72n 96C98h80o83b93o82t 5542444318481

A děláme to my jinak s přimícháváním olejů z Asie či Ameriky, kde kvůli tomu už pro popel nevidí na krok?

+2/0
23.6.2016 23:07

O34t24a75k22a23r 79F39u50k83a 8281353431604

my za to můžem asi těžko

0/0
24.6.2016 14:50

J65a29n 40C19h18o28b64o72t 5462434838801

A kdo? "Někdo jiný"?

0/0
24.6.2016 15:08

O31t97a65k67a57r 24F54u92k48a 8311713261794

rád si poslechnu příběh o tom, kterak zlý bílý muž přišel do indonésie a řekl místním, ať vypalují pralesy...

0/0
24.6.2016 15:11

J75a81n 38C87h77o33b46o63t 5482244638621

No v podstatě jste to vystihl. Ať už ten bílý muž koupil nějaké tamější pozemky, nebo jen tamním chudým obyvatelům udělal neslušný, nebo firmám či vládě neodmítnutelný návrh, výsledek je stejný: tam se pálí pralesy a životní prostor ohrožených druhů zvířat - a to proto, abysme my měli levný sajrajt do zmrzliny a mohli pálit oleje v autech a tvrdit, jak jsme ekologičtí a obnovitelní.

To je mistrovství v pokrytectví. Chybí už jen to, abysme země, kde necháváme negativní důsledky svého životního stylu, začali pokutovat za jejich neekologičnost.

+1/0
24.6.2016 15:19

K73r45y25š66t74o87f 79L91a40n91í80k 1729820365145

Smirte se s tim, to je vyvoj. Automaticka doprava, spousta usetrenych zivotu a pro nas vykopavky se Subaru WRX zustanou placene okruhy. Tak si to, chlapi, zatim uzijme, dokud to jde.

+2/0
23.6.2016 22:56

J80a49n 22C44h56o24b39o42t 5452364848671

Na ty okruhy mimochodem patříte už teď...

+2/−1
23.6.2016 23:09

O19t47a26k82a83r 11F14u82k77a 8381363721424

byl by argument?

0/0
24.6.2016 14:57

J34a48n 83C10h64o15b50o28t 5652244368791

Zajisté - běžný provoz není místo pro exhibice a adrenalinové jízdy. Tam je potřeba chovat se ohleduplně a hlavně předvídatelně.

+1/0
24.6.2016 15:10

O17t48a43k13a78r 39F89u29k70a 8541243181964

marně hledám v původním příspěvku jakoukoliv zmínku či návod k neohleduplnému způsobu jízdy či nepředvídatelnému chování. autorovi je proti srsti mít veškerou dopravu bez zásahu člověka, protože, ač to třeba nedokážete pochopit, pro někoho je řízení vášní a zvuk pořádného motoru mu dokáže zrychlit dech. vidím tam jen vaši reakci, která naznačuje, že spalovací motor patří jen na okruhy

0/0
24.6.2016 15:17

J71a77n 52C36h51o23b48o11t 5642894908581

Spalovací motor ne, ale řidič, pro nějž je vášní zvuj jeho wrc ano, neb ten si své vášně těžko uzije defenzivní plynulou jízdou hustou dopravou, plnou lidí, kteří se chtějí jen někam dostat (celí) a očekávají, že kde nikoho nevidí, tam také za 2 sekundy, až zařadí rychlost, nikdo nebude.

0/0
24.6.2016 15:22

S44t70e78p27a89n 80T12o56t13h 8938659495738

Ty máš rychlíka, já zase otesánka, co zbaští i trávu u silnice. Jenže ten zvuk V8 a síly, když je potřeba... 5,2 V8 :-):-):-) Hen, hen... ne jak ty litrový voktule... to je jak z angličáku ;-D;-D;-D

0/0
24.6.2016 21:04

K59a95r81e23l 31A79d34a74m13u92s 9368964908234

Za pár let se tomu vládnoucí muslimové ve Švédistánu budou jen smát.. ;-D

+1/−8
23.6.2016 22:50

M10a86r77t51i57n 52K54u43č68e20r12a 8799729219612

Nechápu proč se tu řeší jen auta co už mají prakticky emise na minimu.

Mnohem větší podíl má lodní doprava, u které emise nikdo neřeší, letadla rovněž.:-(

+7/0
23.6.2016 22:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.