Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přípravu pro dukovanské reaktory je třeba začít do dvou let, říká Štuller

Pozornost veřejnosti je upřena na Dukovany. Do roku 2035 tam musí vyrůst nový jaderný zdroj, říká jaderný zmocněnec Ján Štuller. Do rozhodování ale nejspíš zasáhnou ještě technologické novinky a rostoucí zájem o zelenou energii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D48a17n16i79e82l 60S41v68o46b49o97d22a 6585112291489

Nepotřebujeme další jadernou elektrárnu. Jen se pár firem napakuje a zatíží státní rozpočet na stovky let dopředu.

0/−5
3.7.2016 23:14

J95i57ř48í 96K42o64c55u76r47e17k 6635324385928

Jistě, protože ty stávající vydrží věčně. A nebo prostě ukončíme jejich činnost a budeme pálit více uhlí.

Zatímco dotace na OZE státní rozpočet rozhodně nezatěžují, natož na stovky let dopředu. Někteří dikonce tvrdí, že JE vyrobí méně energie, než kolik je potřeba na její stavbu a Temelín dostává dotaci jako FVE. Což je při výrobě 15 TWh/tok nějakých 90 miliard Kč.

+2/0
3.7.2016 23:18

V83á61c16l23a80v 83Z39e14l52i21n31k91a 2112820633572

Další zelený fanatik, ale vzhledem k pokročilé době už nějak nemám sílu na tyhle pitomosti reagovat.

0/0
4.7.2016 0:12

J73a80n 65V93e84s21e33l16ý 5514823602381

Pan Štuller dobře chápe, že teď je asi poslední šance nějakou jadernou výstavbu začít. S každým dalším rokem jsou FV panely, větrné elektrárny, baterie, řídící a regulační technika o kus levnější. Letos Němci (obdobné podmínky jako v ČR) vysoutěžili FV elektrárnu za 74 EUR/MWh, za dva roky bude vyrábět naplno. Do 5-10 let se očekává pokles ceny instalací o polovinu. Větrné jsou ještě levnější. Fakt má smysl stavět jadernou elektrárnu, která bude hotová za 20 let a prvních 20 let vyrábět za 70 (optimisti) - 130 (pesimisti) EUR/MWh? Elektrárnu, která bude vyrábět, i když levnější výroba pojede naplno a nebudou mít odbyt? Elektrárnu, která pojede naplno, když nebude zájem o elektriku, protože (skoro) všichni spí?

+1/−8
3.7.2016 12:04

M41i75l95a19n 39K52o64i45š 4157442301440

Spotřeba v ČR v noci je kolem 6000 MW, to je divné, když všichni spí.... Nezdá se vám? Vraťte se nohama na zem....

+5/−2
3.7.2016 12:11

J19a91n 15V37e75s50e63l71ý 5224893422811

To je z velké části důsledek 50 let úporné snahy o stimulaci poptávky v nočních hodinách, aby se nemusel tlumit výkon uhelných a jaderných elektráren, kterým to technicky nesvědčí.

0/−5
3.7.2016 19:00

M65i44l17a71n 38K98o71i96š 4327102711760

Vy teda o tom víte úplné ho.no. S prominutím.

0/0
3.7.2016 21:38

J24a21r61o57m28í27r 51K38r60á30l 4840929164959

Nesmysl. To je důsledek dálkového spínání HDO. Nebýt toho, byla by situace podstatně horší.

0/0
3.7.2016 21:50

J40a10n 29D87v26o51ř42á24k 4533942443917

Naproti tomu "zelené zdroje" (spíše bych měl napsat fialové a bílé zdroje) se snadno regulují, vyrábějí elektřinu v požadovaném množství tehdy (a jen tehdy), když je potřeba a nemusejí se dotovat...

Pane Veselý znáte ten citát Karla Čapka o tichu?

+1/0
3.7.2016 23:17

V17á16c72l33a22v 18Z29e37l22i63n88k15a 2532930483132

Proč sem tapetujete tyhle zelené bláboly? Přesně kvůli techniky neznalým fanatikům jako jste Vy nás budou naše děti jednou proklínat u petrolejek a nouzových generátorů. Jsem zvědav, zda potom budete stále hlásat tyhle utopie.

+11/−1
3.7.2016 13:45

J31a44n 58V24e65s42e68l70ý 5764433832301

Aha, argumenty nejsou, takže následují útoky ad hominem a trapné vyšeptané bububu.

0/−3
3.7.2016 19:09

J43a10r67o65m22í35r 20K44r65á37l 4180759724779

A Vy jste uvedl nějaký argument ? ;-D

0/0
3.7.2016 21:51

J82a75n 21V24e44s32e12l38ý 5914193452301

Psal jsem o cenách konkurence a o výhledech do budoucna, Zelinka pouze urážel.

0/−2
3.7.2016 22:51

V36á73c47l12a55v 77Z34e98l93i22n95k32a 2912280823132

Psal jste, ale utopie zelených a nikoliv technickou realitu.

+1/0
4.7.2016 0:05

J47a93r35o82m50í87r 59K91r58á61l 4980609274159

Jenomže s těmi cenami mi připadáte, jako kdybyste řekl, že auto si může pořídit každý, když benzín stoji jen 29 korun. ;-D Přesně kvůli techniky neznalým fanatikům (jako Vy) se tu ničí životní prostředí ve jménu jeho ochrany. Naslouchejte odborníkům, ne diletantům, nebo těm, co si z ekologie udělali vlastní byznys.

+1/0
4.7.2016 6:33

V17á58c30l91a98v 45Z96e62l80i40n51k72a 2832690793872

No, zpravidla sice nemám ve zvyku marnit čas přesvědčovánímzapřísáhlého jehovisty o výhodách krevní transfuze, ale budiž. Proč jsem tonazval zelené bláboly? Prostě proto, že to tak je. Kdybyste věnoval trochu časustudiu seriózních podkladů - dovolil bych si doporučit například neměckýFraunhofferův institut, protože ten snad nebudete podezírat z projadernéholobbingu - tak byste se dozvěděl, že s tím poklesem ceny to není zdaleka takrůžové, jak to malují zastánci Energiewende.

Kupříkladu v jedné ani ne dva roky staré zprávě byste našelpřímo tvrzení, že levno už je a další pokles investičních nákladů se zejména uvětrných elektráren nedá předpokládat. Proč? Protože větrná elektrárna je bezdiskuse hightech zařízení a jako taková nikdy nebude za hubičku i když sevyrábějí ve velkém. To máte jako s auty, když chcete bezpečnost na 5*, tak sizkrátka připlatíte. Dále pak přeprava komponent a vlastní výstavba jsou už vpodstatě na hranici současných technických možností a vyžadují techniku, kteráje rovněž velice drahá a to jak na pořízení, tak na pronájem.

S určitým poklesem cen lze počítat u fotovoltaiky, ale anitam už to nikdy nebude, co bývalo. Ony ty panely, které na přelomu miléniatvořily 90+% z investičních nákladů už jsou dneska výrazně menšinová položka acelkovou cenu logicky už tolik neovlivňují. Ceny těch ostatních položek tj.konstrukční materiály, silová elektronika a také vlastní práce při kompletaciklesají velice pomalu nebo stagnují. A to v tom lepším případě. On totiž začínábýt problém třeba s dostatkem vzácných kovů, které jako na potvoru jsou proobnovitelné zdroje dost vydatně potřeba. Jejich těžba je totiž všechno jenom neekologická a proto je dominantním producentem Čína, která se ovšem podle všeho chystášlápnout na brzdu.

+3/0
4.7.2016 0:05

V31á25c48l97a89v 97Z82e62l78i47n24k54a 2522920773722

Text jsem vkládal přes copy a nějak při tom vypadávají mezery, holt Mrkvosoft, ale i tak omluva.

0/0
4.7.2016 0:14

V81á88c14l46a12v 10Z28e47l15i84n22k93a 2402760143882

cont.

U obnovitelných zdrojů je navíc problém v tom, že jde ozdroje, jejichž roční využití je velice malé, cca kolem 20% u větrné energie a 10-12%u fotovoltaiky. Díky tomu už je z principu hloupost hlásat, že mají býtnáhradou za fosilní a jaderné elektrárny, které jsou schopné jet 80-90% času. Při současných možnostech akumulaceelektřiny je to ryzí technický nesmysl. Musel by se podařit v pravdě revoluční průlomz hlediska měrné kapacity akumulátorů při současné nízké ceně a vysoké bezpečnosti a spolehlivosti. A něco takového je přes veškerou snahu kdesi daleko zahorizontem. Pokud to vůbec bude kdy možné. Příroda nemá ráda, když jdeme proti jejím zákonistostem. A pokud se to nepovede, tak k čemu nám bude nízká cena, když tenzdroj drtivou většinu času nevyrábí a nejvíc vyrábí zpravidla v době, kdyžto není tolik potřeba. Byť v současnosti to trochu kompenzuje narůstajícípoužívání klimatizací, které jsou nejvíce potřeba právě za slunných dnů.

A pokud jde o to "vyšeptalé bububu", jak jste to nazval, taktím jen dokazujete, že o elektroenergetice buďto víte kulové anebo záměrnělžete. Jinak byste totiž věděl, že současné dotovanými OZE totálně zdeformovanéceny silové elektřiny v podstatě stoply výstavbu nových elektráren ať užfosilních nebo jaderných. Stávající zdroje, které pořád ještě zajišťují drtivouvětšinu naší spotřeby, stále více stárnou a blíží se konci své životnosti. Neúprosněse tak přibližuje chvíle, kdy zjistíme, že bez toho uhlí a jádra to nejde,protože opěvované obnovitelné zdroje jsou schopné nás kdykoli nechat naholičkách a najednou nebude kde vzít náhradní výkon. Pak dojde na ty petrolejky a nouzové generátory.

+3/−1
4.7.2016 0:11

P21e69t40r 83N22o28v24á18k 1745667222605

Dovoluji si upozornit na několik nepřesností. Nejvíce ze všech možných se zdražuje výstavba nových jaderných zdrojů. Akumulace elektřiny je samozřejmě možná např. prostřednictvím vodních přečerpávací elektráren a do budoucna i výrobou vodíku a vodíkových článků (bohužel akumulace si vyžaduje nemalé náklady). Zatím je největší dlouhodobou zátěží jaderný odpad z JE. Provozní doba jaderných zdrojů je mezi 70 a 80% zejména s ohledem na povinné odstávky a výměnu paliva. To, že dotace OZE ničí trh s el. energií je bohužel nepopiratelný fakt. Do budoucna je současná jaderná energetika neperspektivní, ale v horizontu několika desetiletí je výroba v současných moderních typech jaderných zdrojů ve většině průmyslově rozvinutých zemí nenahraditelná.:-/

0/0
4.7.2016 12:39

M31i51l19a86n 62K78o90i94š 4657422851310

1. procento využití JE je kolem 80-85%, využití OZE (vítr, slunce,...) je kolem -15-20%

2. některé typy reaktorů umí výměnu paliva za provozu

3. zkuste dnes někde u nás postavit novou přehradu pro přečerpávací VE - tvrdě narazíte na odpor místních a ještě ekologických orhanizací

0/0
4.7.2016 13:13

L95u11b91o15š 85N87i32k12l43a35s 9421814621937

Možná měli Němci spíše zainvestovat do toho, aby jejich divoká a neregulovatelná energie nepřetékala do všech soustav v okolí, takže my musíme za naše peníze stavět obří transformátory, abychom se ochránili...

Naštěstí už i Německo pochopilo a lze čekat, že časem se vše vrátí do normálních kolejí.

+2/0
3.7.2016 14:14

J59a62n 73V94e71s44e86l67ý 5264633742341

Co nejde regulovat na FVE? Tlumit výkon mohou libovolně podle potřeby a velmi rychle, umí si nechávat výkonovou rezervu. Jenže třeba dle české legislativy nemají právo účastnit se trhu s regulačními službami, tak nepomáhají. Obdobně VtE.

0/0
3.7.2016 18:56

J41a61r84o19m33í78r 83K18r86á21l 4350189324859

A k čemu pak budou, když budou tlumit výkon ? Nezapomeňte, že majitelům jde o to, aby byl naopak výkon co největší a dostali za něj dotovanou cenu.

+1/0
3.7.2016 21:53

J44i20ř26í 94K18o36c33u68r28e38k 6305694705508

FVE má v ČR koeficient využitelnosti zdroje 12 %. Temelín 80 %. Z toho lze dopočítat, že k nahrazení jednoho Temelínského rekatoru bude třeba 6700 MW instalovaného výkonu ve FVE. Pro nahrazení celkého jádra pak 26800 MW. Přičemž špičkový odběr v ČR činí 13000 MW. Co s těmi 13800 MW? Když je nenaakumulujete, budete je muset vyrobit jinak, jelikož budou chybět k tomu, aby FVE pokryla výrobu JE.

+1/0
3.7.2016 23:03

M44i38l84a38n 40K60o56i69š 4267342121630

FVE umí tlumit výkon kdykoliv, ale naopak vyrábět kdykoliv, když potřebujete, NEUMÍ !!!

Trochu podstatný nedostatek.

+1/0
4.7.2016 13:27

M97i54l16a48n 36K65o71i84š 4107762501300

Potřebujeme stabilní zdroj, který bude vyrábět elektřinu bez ohledu na výkyvy počasí, tedy když nebude dost svítit slunce, nebude foukat vítr a bude sucho. Vzhledem k tomu, jak se nám tenčí zásoby uhlí, tak při snaze zachovat aspoň částečnou energetickou soběstačnost, jinou možnost než JE nemáme.

+11/−1
3.7.2016 11:34

J54a47n 11V72e42s56e87l62ý 5174423732581

NE, potřebujete zdroje s pružnou výrobou, které sa dají zapínat a vypínat dle potřeby. Taky se hodí opatření k podpoře pružnější poptávky. Teplo, chlad, tlak nebo gravitační potenciál se dají skladovat levně a technicky snadno.

+1/−1
3.7.2016 11:54

M36i95l77a71n 39K73o93i90š 4927542381780

JE umí regulovat svůj výkon podle potřeby. A vy už tolik nečumte na scifi seriály....

+7/0
3.7.2016 12:08

J61a78n 11Š63k96r85a49b67á86n63e83k 7915590828372

Tak proto se stavěly kvůli JE přečerpávací elektrárny že.. Ano regulovat jdou, ale za jakou cenu.

+1/−3
3.7.2016 13:48

M68i45l48a56n 64K80o57i22š 4407862101540

Kdysi tomu tak možná bylo, ale dnes PVE jedou převážně kvůli FVE a větrníkům. Doba se změnila, jestli jste si toho neráčil všimnout....

+3/−2
3.7.2016 14:49

P36e82t58r 36N10o18v31á21k 1625557332645

Samozřejmě není problém nechat běžet parogenerátory na prázdno, ale bohužel snižování výkonu jaderného bloku velmi prodražuje provoz...

0/0
4.7.2016 12:46

M31i92l16a70n 71K22o84i22š 4557462341550

1. nechat běžet PG tzv. na prázdno nelze, resp. není mi jasný tento pojem, co tím míníte

2. blok JE, pokud jede v režimu dálkového řízení se s níženým výkonem vydělává mnohem víc, než když jede na 100% v základním zatížení ES

0/0
4.7.2016 13:07

J54a96n 72V96e13s66e70l76ý 5964403232831

Umí, ale ne o moc. Hrozí jim jódová jáma a zhasnutí štěpné reakce. Nehledě na to, že to tlumení výkonu snižuje životnost palivových tyčí.

0/0
3.7.2016 19:13

J37a37r83o82m37í71r 73K23r21á82l 4350719744869

Vám připadá regulace 50 - 100% málo ?

+1/0
3.7.2016 21:57

M50i27l11a87n 98K88o57i13š 4817122451330

Jen bych rád dodal, že jsou různé druhy regulací sítě, které i naše JE zvládají a moderní reaktory mají tuto problematiku zvládnutou ještě lépe, než třeba EDU a ETE....

+1/0
3.7.2016 21:37

V18á95c83l56a67v 89Z78e31l43i43n37k12a 2832820713202

Což není ani slunce ani vítr a voda pouze částečně, neboť jí vzhledem k poloze také nemáme dostatek.

+1/0
3.7.2016 13:39

L43u70b71o11š 32N26i25k52l74a18s 9411334361337

NE, na systémové úrovni potřebujete zdroje s dostatečně spolehlivou výrobou a rozumnou úrovní pružnosti, což JE jednoznačně jsou. Také jsou doplněny jinými tradičními zdroji a prostředky pro vyrovnávání krátkodobých výkyvů, ať už kterýmkoli směrem.

To, co vy říkáte je nesmysl daný tím, že propagujete tzv. "obnovitelné" zdroje a už si asi ani neuvědomujete, že právě OZE jsou tím, proč je třeba mít jiné zdroje s velmi pružnou výrobou. Ty totiž jediné dokáží zajistit, aby vám to celé neshořelo, nebo aby ti, kdo vám dotují ten OZEbusiness nezůstali doma s petrolejkou a kotlíkem nad ohništěm.

Vždyť se podívejte, jak dopadli Němci se svými soláry a větrníky a kolik nás dnes stojí ochrana naší sítě, před následky té jejich perverzní zelené ideologie, popírající fyziku.

+8/0
3.7.2016 14:12

J55a81n 47V13e63s77e38l64ý 5254443922531

Němci dopadli tak, že jim to vyrábí třetinu elektřiny a to číslo dále utěšeně roste. Čeští spotřebitelé elektřiny mají díky Němcům podstatně levnější elektřinu, akorát ČEZu a EPH se to moc nelíbí. A ty vícenáklady s regulací jsou v celkovém obratu buráky, navíc dočasné.

0/−3
3.7.2016 19:05

J52a17r89o98m13i25r 27F47a69r20e39k 4432113907

Ono kdyz napisete, ze je to 1/3 vyroby, je to krasne a nezbyva nez zatleskat. Skoda, ze je to od 0% do 90%. Tak nejak tam nevidim ani tu spolehlivost, ani tu pruznost.

0/0
4.7.2016 9:24

J79a41r81o59m58í54r 94K19r86á54l 4630799294939

No, takže teď říkáte, že FVE jsou na nic. ;-D Ty podle potřeby holt nezapnete.

+1/0
3.7.2016 21:54

J80i77ř55í 37K18o78c72u18r61e74k 6145264165888

Potřebujeme takové zdroje, které utáhnou veřejné osvětlení, nemocnice a spoustu věcí, které jednou i v noci. FVE se nedá zapína podle potřeby, aby v zimě vyrobila více elekřiny než v létě. A větru poroučeli akorát tak soudruzi. Mohli si i dupnout.

Jo a když je ta elektřina "zdarma" proč chtějí výrobci dotace?

0/0
3.7.2016 23:07

V63l44a51s14t12a 71V96r96á82n65o85v47á 7578423295447

nemci JE nepotrebuji proc?

0/0
3.7.2016 18:57

J45a33n 95V32e65s90e64l12ý 5354313282701

JE nepotřebuje asi 170 zemí světa.

0/−3
3.7.2016 19:14

M78i16l54a42n 47K16o55i52š 4137592771560

Protože raději pálí uhlí ve velkém.... miliony tun denně, což je podle vás jistě ekologické.

+6/0
3.7.2016 19:30

J96i82ř94í 88K50o69c30u39r88e27k 6395804305838

Stop TEMELIN, Start BELCHATOW 2!

0/0
3.7.2016 23:10

J32i71ř78í 49K77o80c53u35r28e75k 6205534105518

Rakušáci je dokonce nahradili uhelkou. Opravdu velké snížení emisí. No a v některých zemích není elektrárna žádná. Mají jen naftové generátory.

+1/0
3.7.2016 23:09

Z85b75y41n85ě54k 48P35o81i94s74l 9608656108874

Pan Stuller má zřejmě nějaké mimozemské kontakty nebo alespoň informace o mimozemských technologiích. Jinak si neumím vysvětlit jeho slova o bateriích, které by dokázaly akumulovat smysluplné množství energie použitelné v rozvodných a přenosových sítích!

+3/0
3.7.2016 11:13

R80a61d76i73m 22P63o82l83á72š62e80k 9966123709649

To kouzelné slovo je Dotace v kombinaci s kouzelným souslovím Lidi s mozky vymytými zelenou propagandou. Mluvící německy nebo dánsky.

Za takových podmínek není problém použít týdenní nebo měsíční kapacitu velké fabriky na akumulátory a sestavit příslušně velkou akumulátorovnu.

Výše uvedená kouzelná slova potom skryjí příliš vysokou cenu takhle akumulované elektřiny, takže se lidi nebudou ptát.;-D

+2/0
3.7.2016 12:26

J28a78n 96F69r77o52l23í84k 6526350805574

Poučení Z Fukušimy musíme brát vážně. Dukovany leží v nadmořské výšce 352 m a proto je třeba vystavit hráz proti 400 metrové tsunami. Také na zemětřesení, které je v ČR velmi časté musí být reaktory připraveny nejméně tak jako ve Fukušimě, které je přestály a zničily je až tsunami.

+4/0
3.7.2016 10:56

J50i75ř14í 87B22u79r65i54a66n 9983462400454

Nadmořská výška EDU je krapet vyšší (cca 390 mnm), ale ta hráz proti tsunami je každopádně potřeba! ;-)

+2/0
3.7.2016 13:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.