Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys

Nebyl to právě nejlepší dárek. Nedlouho po oslavě svých pětačtyřicátých narozenin se vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dozvěděl o vyšetřování první smrtelné nehody u autopilotem řízeného auta. Neštěstí může ovlivnit jeho byznys a zpomalit nástup nových technologií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D77a34v57i88d 24M32a97l86i31n97a 1180943960613

Základní otázka u všech autonomních stroju. A tou je ODPOVEDNOST! Kdo jí prebírá v prípade smrti človeka? Ridič/neridič? Programátor? Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce. Jak rozhodne computer? Koho zabije? Dite, nebo posádku. Funkce autopilota v letadle je obdobná. Už na Caravellách umel autopilot start, let i pristání! Ale jsou momenty, kdy je zapotrebí více logiky a zkušeností, včetne citlivé manipulace a predvídavosti, které proste comp nedokáže nahradit. Proto se ani v letadlech autopilot nevyužívá od začátku do konce a VŽDY má hlavní slovo ČLOVEK, ktery i pri své "nedokonalosti" muže toto zarízení kdykoli VYPNOUT a má tak cely stroj neustále pod kontrolou a má také ODPOVEDNOST za tento stroj a lidi na palube!

0/−2
5.7.2016 16:06

P35a60v81e79l 29F69o90l12t61á61n 4180752254

Pane Malino, píšete: "Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce."

·

Když se oprostíme od citečků, tak se začne situace rázem měnit.

a/ za vběhnuvší dítě je zodpovědný rodič/opatrovník – ne nevinný řidič

b/ jako zkušený řidič vím že přejetí dítěte je sice prů.er, ale mé tři děti a manželka na palubě vozu jsou mi podstatně bližší a milejší a nenapálím to s nimi do pevné překážky

c/ vzato po stránce ekonomické – co je větší ztráta? – investice vložené do pětiletého dítěte, nebo do dvou dospělých, celého jejich vzdělání a zkušeností, jejich dětí atd.? (a to naprosto pomíjím finanční újmu na zničeném voze, uvažuji jen "ztráty" na lidech)

Znovu bych zdůraznil bod a/

·

Vy se zde stavíte do pozice úžasně předvídavého a zodpovědného člověka kladoucího "Základní otázku" snad celého Vesmíru. Co například let letadlem – dle statistik sice nejbezpečnější způsob přepravy, ALE občas nějaké to letadlo spadne. Říká vám něco pojem "zakalkulované ztráty"?

Myslíte že pilot přistávajícího letadla při spatření dítěte vběhnuvšího naprosto nečekaně na dráhu to letadlo "zapíchne do země" a raději zabije tři sta cestujících plus sebe a všeho personálu?

0/0
21.7.2016 5:09

P57a31v59e37l 73F72o41l25t72á49n 4230972514

Moc mne mrzí pane Malino, že díky velkému časovému odstupu našich příspěvků se nedovím vaši případnou odpověď.

0/0
21.7.2016 5:12

M89a10r45t56i67n 60Š26t27r27o14s 4869277700528

Já nevím, ale pořád mi to vychází jako bezpečnější než je současný stav, kdy auta řídí lidé. A navíc, kdyby jezdila jenom automatická auta a ne jiná, k nehodě by dost možná nedošlo. Je jasné, že lidské řízení se časem bude muset zakázat.

+2/0
3.7.2016 20:30

D28a94v47i21d 66M63a66l58i57n59a 1210773180283

Nedej bože, když dojde k poruše, treba na navigaci.

0/0
5.7.2016 16:07

H18o94n93z57a 52T70a58r 3819252484622

Akcie se zhouply a zase stoupají

http://www.kurzy.cz/akcie-usa/tesla-motors-inc-7962/

0/0
3.7.2016 14:41

J33a33n 93D53v43o41ř66á31k 4533462773607

Na tom je vidět, jaká spekulační bublina ta Tesla je. Stačí jeden mrtvý a akcie padají o 10 %. Dovedete si představit, že by takto fluktuoval VW nebo GM?

0/−1
3.7.2016 23:39

M81a58r40t92i42n 50B33a78r59t42e17k 5327331561443

VW nebo GM jsou řádově větší firmy.

+1/0
4.7.2016 7:08

V56í21t 69O13ž56a83n86a 1438698235244

Tzv. autopilot umí zastavit před překážkou jen ve velmi nízké rychlosti, prakticky jízda krokem v koloně nebo při automatické parkování.

https://www.youtube.com/watch?v=6rhw4VS2LcA

0/0
2.7.2016 22:41

P25e91t89r 34Z70a49s56k22o44č26i59l 2385182578459

"V zásadě se však zatím čeká na baterii s dostatečně velkou kapacitou" - kdo to psal, kapacity je dostatek, akorát se čeká, kdy ta kapacita bude za rozumnou cenu.

+4/0
2.7.2016 22:31

L87u30k25á11š 70A95d98a84m54e60c 6500899930727

Kapacity samozřejmě není dostatek a upřímně, čekat mohou na Godota , na návrat krále nebo na přílet Aškara Šenana, ale výrazný pokrok v bateriích nebude protože fyzika říká NE

Li-Ion má v ideálním případě 500 Wh/l nafta má 10.500Wh/l to je vice než 20x vice. 70l nafty natankujete za 1minutu a počet tankovacích cyklu je neomezen

Baterie se nabiji hodiny a ničí se již pouhým nabíjením

+1/−2
3.7.2016 0:02

P48e88t27r 77Z26a57s43k54o87č92i60l 2195872408839

Nebudu se patlat v těch nesmyslech, co píšete, stačí říct, že dojezd stávající 90 kWh Tesly vyhovuje 95% řidičům (vč. mě), jediný problém je pořizovací cena. Zbývajících 5% řidičů ať si třeba smrdí dál.

+3/0
3.7.2016 8:10

V27í12t 21O66ž67a63n70a 1418988265254

A z toho obrovského množství energie nafty jde na kola méně než 20%. Zbytek jsou ztráty.

+1/0
3.7.2016 9:53

J40a47n 38D82v80o55ř82á73k 4553972803227

Jak kdy. V zimě se ještě značná část "ztrát" využije na topení v interiéru, zatímco elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh...

0/0
3.7.2016 23:36

P60a24v90e98l 37F64o90l81t65á24n 4660512494

Pane Dvořáku, píšete: "elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh"

Nemusí, kdybych měl e-auto, tak jedna z prvních investic by byla do nezávislého "bufíku" na jakékoliv palivo mimo elektřiny.

Např. takové Webasto" – investice oproti ceně e-auta řádově minimální, tepelná pohoda maximální.

0/0
21.7.2016 4:39

J82a31k39u12b 16Š89a10f62a85n19d15a 7705177461761

A nějak zapomínáte dodat, že z té nafty využijete tak čtvrtinu.

0/0
21.7.2016 7:23

L44u41k41á12š 15A51d96a75m67e36c 6160509260607

K té ceně, ta se také nehne spíše naopak, důvod na planetě je málo Lithia, celkové světové těžitelné zásoby jsou cca 30 milionů tun.

0/−1
3.7.2016 0:26

P10e72t94r 87Z10a59s25k80o67č65i97l 2285352508199

Lithium je zatím tak levné, že se ho ani nevyplatí recyklovat (přitom kobalt, nikl apod. Tesla již z akumulátorů recykluje). Kromě toho nikdo zatím nezačal opravdu zkoumat, kolik těch zásob lithia opravdu je, protože zatím je ho více než dost.

+1/0
3.7.2016 8:12
Foto

T30o91m89á86š 55D50v33o22ř61á10k 3525173636126

Já nevím...

Jsem z generace, kde pojem pan řidič znamenalo profesionála, a řízení bylo radostí a potěšením...:-)

0/0
2.7.2016 22:24

P94e65t73r 48Z61a22s24k26o69č56i30l 2955762758439

Právě, to bývalo, dneska je to opruz, pokrok naštěstí nezastavíš.

0/0
2.7.2016 22:32

P82e78t10r 86M54a74r46š28á93l74e37k 9875212944459

Opruz jak pro koho. Já řídím rád. A nevidím žádný pokrok v tom, pokud mi to někdo zakáže.

0/0
2.7.2016 22:57

P92e95t23r 85Z12a91s58k66o23č36i91l 2595452688909

Že byste místo toho mohl třeba dělat něco smysluplnějšího. Ale to je marný, to je marný... to je marný.

0/−2
2.7.2016 23:01

P78e73t89r 38M81a98r64š61á87l65e75k 9705972214739

Přesně tak, je to marný. Stále je dost lidí s bolševickým myšlením, kteří by mě rádi určovali co mám dělat a jak mám trávit svůj život.:-P

+3/0
2.7.2016 23:22

J11a28r79o76s60l17a20v 74P83a83ž26o65u73t 2949945395764

Tohle Muska nezastaví. Nikdy se nevzdává. A co se týká ceny akcií - sám upozorňoval, že jeho firmy jsou v podstatě neziskové - chce dostat lidi na Mars a zastavit globální oteplování. Nemá v plánu generovat zisk. A zatím pro to udělal víc, než většina vlád...

+7/−1
2.7.2016 21:38

L37u25b11o47š 59N38i95k80l40a17s 9561194401927

Nesmysl, samozřejmě, že jde o peníze, stejně jako u Apple, bez ohledu na sladká slova o společenské odpovědnosti, ekologii a pod. A není důvod jim to vyčítat, je to tak správné, dnešní svět je posouván dopředu zejména bojem o moc a o peníze.

Pokud jde o zastavení globálního oteplování, je to další nesmysl, nikdy s ním nic neuděláme, stejně jako s dalšími přirozenými přírodními cykly a zasahovat do toho, je naopak jen velmi nebezpečné. Jděte, postavte se proti tornádu a koukněte se na něj, ať pochopíte, kdo tady šéfuje. Člověk to opravdu není. Ale jasně, mluvit "boji" s globálním oteplováním je dnes moderní, zejména mezi lidmi, jako je Musk.

Dostat lidi na Mars principiálně složité není. Problém je, udržet je tam. Kdyby si dal za cíl Měsíc, třeba bych ho ještě bral vážně, ale takhle? Zase jen P.R.

+4/0
2.7.2016 21:48

P47e91t22r 17Č22e81r83m60á80k 9138895159210

Trochu pokroucený pohled - nikdo Muskovi nebere jeho nápady a vize, ten problém je v tom že se tváří jako vizionář ale přitom funguje jen z masivních dotací, a konkrétně Tesla rok od roku vykazuje několikanásobně větší ztrátu. Takže zatím dělá jen to co mu ty vlády zaplatí, a zatímco firmy jsou ve ztrátě tak on sám velmi movitý. To mu lze jistě jen přát, ale žádnou glorifikaci za to opravdu nezaslouží.

+1/−7
2.7.2016 21:59

P26a34v68e65l 57R87i48e55d96l 4734247711329

Nějaké konkrétní údaje o dotacích. Co jsem zatím dohledal, tak byly půjčky od federální vlády, které už splatil.

+1/−1
2.7.2016 22:32

P97e46t52r 60Č10e43r89m46á34k 9528655819230

Tak hledejte dále. Z čeho je krytá každoroční ztráta která se meziročně zněkoliknásobuje?

0/−3
2.7.2016 22:55

J54a26r56o21s20l41a47v 22P70a21ž74o58u67t 2709845955724

Hradí to prodejem akcií od investorů, kteří věří v budoucnost elektrických aut. Žádné jiné příjmy nemá.

+3/0
2.7.2016 23:13

P77e50t84r 23Č44e40r10m79á69k 9108675869720

No jiné příjmy samozřejmě má - všechny ty dotace. Dále máte poněkud zmatek v účetních pojmech, Tesla generuje ztrátu jako takovou, tu není možné nijak hradit z prodeje akcií resp. navýšení kapitálu. Jinak už ty samotné vstupy nových akcionářů jsou v podstatě dotace - kupují akcie ztrátové firmy kde není žádná vize návratnosti, takže tomu říkejte klidně sponzoři, fandové, donátoři a já nevím jak ještě, ale s normálním pojetím firmy to nemá nic společného.

0/−5
2.7.2016 23:32

J68a85r51o12s71l90a43v 85P41a75ž58o60u86t 2719925915394

Jak tady už pán psal, dotace od vlády USA Musk splatil. Investice do rozvoje firmy hrazená investory, podle mne, dotace není, protoźe ti si to za x let vyberou v nárůstu ceny akcii. U rostoucí firmy, která se snaží expandovat a tak získat místo na trhu je to normální věc - prostě všechno, co vydělá vrazi zpátky do růstu. Pokud neutratí všechno na bonusy managemententu a výplaty (což není případ Tesly) tak je to normální a zdravé. Ono podnikat v průmyslu, kde jsou obrovské náklady a minimální marže, není jednoduché a vyžaduje to spoustu kapitálu.

+4/0
3.7.2016 8:04
Foto

T57o92m73á55š 12D79v68o77ř24á25k 3765513206736

On není charita, každá firma musí generovat nějaký zisk!

Když mu to nepůjde, tak to může omluvit slovy, koncernová bilance je rámcově v pořádku...:-)

+1/0
2.7.2016 22:14

J60a49r12o34s32l55a95v 78P51a19ž40o12u91t 2349355725474

Jasně, chtěl jsem říci, že zisk pro něj není to hlavní.

0/0
2.7.2016 23:08

P17e49t21r 16Č93e40r69m87á27k 9738875559240

Pro něj osobně zrovna ano. Pro jeho firmy ne.

0/0
2.7.2016 23:48

J90a75r67o24m18í57r 61Č49e46c95h 1603168827422

Budoucnost pohonu na elektrinu je jedine formou palivovych clanku,zasuvka je o nicem.Samoriditelna auta,no ja radeji ridim a pokud nechci jedu vlakem ci busem.Sedet v aute a neridit ho,to je pekna nuda.

0/−8
2.7.2016 20:35

P53e20t54r 42M14a75r18š36á40l13e79k 9295782244179

S druhou polovinou souhlas. Jinak větší budoucnost vidím v kombinaci hybridů a výroby syntetického benzínu, jak to nedávno představilo Audi.

0/−4
2.7.2016 21:19

J57a66r49o63s59l43a72v 86P82a75ž73o33u10t 2219885155334

Nemáte pravdu pánové. Vodík Musk zavrhnul - vyrábí se z ropy, protože jeho výroba z vody elektrolýzou je energeticky náročná a dochází ke značným ztrátám. Synteticky benzín Hitler vyráběl z uhlí. Z čeho to dělá Audi nevím. Úspornější než napumpováni energie ze slunce ze solárů na střeše garáže do lithiových článků v autě jak to plánuje Musk, to asi nebude.

+5/0
2.7.2016 21:42

L60u86b59o42š 83N68i22k47l87a60s 9721874931397

Svatá prostoto...

Proč tedy ty soláry nepoužít právě k výrobě vodíku z vody? Ve vašich úvahách totiž stále opomínáte, že ty články se musí vyrobit, udržovat a pak likvidovat. A to není ekonomické. Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme, takže kapacity už se zvyšují jen velmi pomalu a nese to s sebou zdražování, vyšší komplexnost (se všemi nevýhodami, co k tomu náleží) atd. Pak musíte zajistit velmi silnou distribuční soustavu, abyste tu energii do zásuvek dostal a to také není žádná sranda. V neposlední řadě budete muset sříve, či později, řešit velké problémy s nebezpečným ozónem, který během používání elektromobilů vzniká, zejména ve městech to bude solidní oříšek.

+1/−4
2.7.2016 21:53

M43a54r90t78i56n 95K55a49r68á65s37e77k 9688803758968

A proc ze solaru slozite vyrabet vodik, slozite ho skladovat a distribuovat a nasledne ho menit zpet na elektrinu ( to vse s obrimi ztratami) kdyz tu elektrinu muzete rovnou nacpat do auta?

+5/0
2.7.2016 22:15

P47e35t79r 28M42a28r80š33á88l54e11k 9755982694849

Jde prostě o skladování. Elektřina se blbě skladuje, proto se staví přečerpávací elektrárny. Proto vidím budoucnost v syntetických uhlovodících, kde lze energii snadno skladovat neomezeně dlouho.

+1/−1
2.7.2016 22:22

M92a52r42t29i42n 30K63a91r58á82s90e31k 9328633248868

Skladovat elektrinu v baterce je nesrovnatelne levnejsi a ucinnejsi nez ve vodiku nebo umelem uhlovodiku

+2/0
2.7.2016 22:59

P45e50t49r 35M92a69r61š20á62l30e11k 9335542294569

Fakt? Jak dlouho vydrží elektrická energie v akumulátoru, než se samovolně vybije? V řádu dnů? V chemické vazbě uhlovodíku klidně miliony let.

0/0
2.7.2016 23:31

V78í83t 72O83ž45a49n48a 1548428545754

Samovolně? Možná i 20let.

Kolik energie do toho musíte vložit abyste tu chemickou vazbu vytvořil? A opravdu potřebujete energii "uchovat" na milióny let?

+1/0
3.7.2016 9:59

V95í36t 20O95ž26a18n11a 1198608355724

Svatá prostoto! Kde jste vzal nějaký problém s ozonem, údajně vznikajícím při používání elektromobilů??!!!

0/0
3.7.2016 9:56

H76o24n40z42a 79T97a40r 3959192714112

Souhlas Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme ALE

Od doby kdy byly FV články poprvé použity byla jejich technologie výroby značně vylepšena .Také se s novými technologiemi zvyšuje účinnost . Dávno neplatí, že energie potřebná pro výrobu se provozem a vyrobenou energii nikdy nevrátí . Recyklace Hliník ,Sklo , Křemík , Cín od kdy tyto materiály nejsou recyklovatelné V tom případě by i domácí elektrospotřebiče patřily do kategorie nebezpečný odpad ?

http://www.solarniexperti.cz/11-duvodu-proc-si-nekupovat-solarni-panely/

0/0
3.7.2016 14:28

P13e17t58r 48M28a74r48š90á18l94e58k 9955432504239

Audi dělá syntetický benzín z CO2 a vody, tzn. principielně jako fotosyntéza, chemický mechanismus a výsledná sloučenina je samozřejmě jiná. Nicméně, stejně jako v případě fotosyntézy, je energie ( v tomto případě elektrická) uložena do chemické vazby uhlovodíku, kde ji lze jednoduše skladovat a případě potřeby uvolnit, např. ve spalovacím motoru.

0/−1
2.7.2016 22:06

J45a22r10o24s92l93a83v 12P68a41ž50o65u50t 2179575325814

Jenom upozorňuju, že spálením syntetického benzínu se energie z velké části promění v teplo. Tato technologie je v efektivité tak na půli cesty před čistým pohonem.

0/0
2.7.2016 23:11

P74e92t29r 61M56a97r42š61á27l52e39k 9235802804889

To je sice pravda, na druhou stranu je to z hlediska skladování energie velmi praktická varianta. Proto jsem psal o hybridech, ideálně plug-in. Kombinace elektrické energie v akumulátorech a v chemické vazbě. Tím by se kombinovaly výhody obou variant.

0/0
2.7.2016 23:20

M28a43r85t39i80n 26K77a27r10á47s26e96k 9618333408428

No mne zad prijdou o nicem palivove clanky, uz kvuli narocnosti vyroby paliva...

+1/0
2.7.2016 22:13

O84t23a83k13a24r 88V66a46l78e47k 6966502635692

Ten Joshua Brown. Toho Joshuy Browna.

0/0
2.7.2016 20:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.