Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys

Nebyl to právě nejlepší dárek. Nedlouho po oslavě svých pětačtyřicátých narozenin se vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dozvěděl o vyšetřování první smrtelné nehody u autopilotem řízeného auta. Neštěstí může ovlivnit jeho byznys a zpomalit nástup nových technologií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D25a89v67i66d 33M31a43l11i24n76a 1350553900653

Základní otázka u všech autonomních stroju. A tou je ODPOVEDNOST! Kdo jí prebírá v prípade smrti človeka? Ridič/neridič? Programátor? Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce. Jak rozhodne computer? Koho zabije? Dite, nebo posádku. Funkce autopilota v letadle je obdobná. Už na Caravellách umel autopilot start, let i pristání! Ale jsou momenty, kdy je zapotrebí více logiky a zkušeností, včetne citlivé manipulace a predvídavosti, které proste comp nedokáže nahradit. Proto se ani v letadlech autopilot nevyužívá od začátku do konce a VŽDY má hlavní slovo ČLOVEK, ktery i pri své "nedokonalosti" muže toto zarízení kdykoli VYPNOUT a má tak cely stroj neustále pod kontrolou a má také ODPOVEDNOST za tento stroj a lidi na palube!

0/−2
5.7.2016 16:06

P17a15v89e29l 61F20o21l33t91á47n 4980862114

Pane Malino, píšete: "Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce."

·

Když se oprostíme od citečků, tak se začne situace rázem měnit.

a/ za vběhnuvší dítě je zodpovědný rodič/opatrovník – ne nevinný řidič

b/ jako zkušený řidič vím že přejetí dítěte je sice prů.er, ale mé tři děti a manželka na palubě vozu jsou mi podstatně bližší a milejší a nenapálím to s nimi do pevné překážky

c/ vzato po stránce ekonomické – co je větší ztráta? – investice vložené do pětiletého dítěte, nebo do dvou dospělých, celého jejich vzdělání a zkušeností, jejich dětí atd.? (a to naprosto pomíjím finanční újmu na zničeném voze, uvažuji jen "ztráty" na lidech)

Znovu bych zdůraznil bod a/

·

Vy se zde stavíte do pozice úžasně předvídavého a zodpovědného člověka kladoucího "Základní otázku" snad celého Vesmíru. Co například let letadlem – dle statistik sice nejbezpečnější způsob přepravy, ALE občas nějaké to letadlo spadne. Říká vám něco pojem "zakalkulované ztráty"?

Myslíte že pilot přistávajícího letadla při spatření dítěte vběhnuvšího naprosto nečekaně na dráhu to letadlo "zapíchne do země" a raději zabije tři sta cestujících plus sebe a všeho personálu?

0/0
21.7.2016 5:09

P69a31v36e90l 82F18o75l30t39á55n 4430362184

Moc mne mrzí pane Malino, že díky velkému časovému odstupu našich příspěvků se nedovím vaši případnou odpověď.

0/0
21.7.2016 5:12

M56a86r63t82i88n 40Š59t73r86o25s 4759207720788

Já nevím, ale pořád mi to vychází jako bezpečnější než je současný stav, kdy auta řídí lidé. A navíc, kdyby jezdila jenom automatická auta a ne jiná, k nehodě by dost možná nedošlo. Je jasné, že lidské řízení se časem bude muset zakázat.

+2/0
3.7.2016 20:30

D31a20v98i48d 14M22a20l19i19n75a 1760473530313

Nedej bože, když dojde k poruše, treba na navigaci.

0/0
5.7.2016 16:07

H44o79n23z17a 20T85a89r 3809772574212

Akcie se zhouply a zase stoupají

http://www.kurzy.cz/akcie-usa/tesla-motors-inc-7962/

0/0
3.7.2016 14:41

J89a40n 24D15v47o47ř60á32k 4443872153627

Na tom je vidět, jaká spekulační bublina ta Tesla je. Stačí jeden mrtvý a akcie padají o 10 %. Dovedete si představit, že by takto fluktuoval VW nebo GM?

0/−1
3.7.2016 23:39

M45a69r57t86i45n 86B25a78r75t30e49k 5637211471383

VW nebo GM jsou řádově větší firmy.

+1/0
4.7.2016 7:08

V66í50t 44O50ž95a91n38a 1288328385414

Tzv. autopilot umí zastavit před překážkou jen ve velmi nízké rychlosti, prakticky jízda krokem v koloně nebo při automatické parkování.

https://www.youtube.com/watch?v=6rhw4VS2LcA

0/0
2.7.2016 22:41

P60e64t85r 17Z38a25s95k42o62č83i74l 2965832288419

"V zásadě se však zatím čeká na baterii s dostatečně velkou kapacitou" - kdo to psal, kapacity je dostatek, akorát se čeká, kdy ta kapacita bude za rozumnou cenu.

+4/0
2.7.2016 22:31

L86u62k13á93š 36A89d68a71m39e82c 6790769660347

Kapacity samozřejmě není dostatek a upřímně, čekat mohou na Godota , na návrat krále nebo na přílet Aškara Šenana, ale výrazný pokrok v bateriích nebude protože fyzika říká NE

Li-Ion má v ideálním případě 500 Wh/l nafta má 10.500Wh/l to je vice než 20x vice. 70l nafty natankujete za 1minutu a počet tankovacích cyklu je neomezen

Baterie se nabiji hodiny a ničí se již pouhým nabíjením

+1/−2
3.7.2016 0:02

P78e28t22r 45Z48a94s85k59o52č90i18l 2135562618319

Nebudu se patlat v těch nesmyslech, co píšete, stačí říct, že dojezd stávající 90 kWh Tesly vyhovuje 95% řidičům (vč. mě), jediný problém je pořizovací cena. Zbývajících 5% řidičů ať si třeba smrdí dál.

+3/0
3.7.2016 8:10

V37í35t 47O18ž43a17n62a 1308488195984

A z toho obrovského množství energie nafty jde na kola méně než 20%. Zbytek jsou ztráty.

+1/0
3.7.2016 9:53

J72a11n 82D22v12o35ř36á70k 4323112943307

Jak kdy. V zimě se ještě značná část "ztrát" využije na topení v interiéru, zatímco elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh...

0/0
3.7.2016 23:36

P26a92v62e67l 49F66o55l40t13á18n 4280472744

Pane Dvořáku, píšete: "elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh"

Nemusí, kdybych měl e-auto, tak jedna z prvních investic by byla do nezávislého "bufíku" na jakékoliv palivo mimo elektřiny.

Např. takové Webasto" – investice oproti ceně e-auta řádově minimální, tepelná pohoda maximální.

0/0
21.7.2016 4:39

J76a29k15u13b 50Š92a73f37a15n87d33a 7395147801181

A nějak zapomínáte dodat, že z té nafty využijete tak čtvrtinu.

0/0
21.7.2016 7:23

L39u55k78á19š 34A98d21a47m20e16c 6660109310267

K té ceně, ta se také nehne spíše naopak, důvod na planetě je málo Lithia, celkové světové těžitelné zásoby jsou cca 30 milionů tun.

0/−1
3.7.2016 0:26

P46e14t60r 25Z65a70s32k27o51č83i36l 2275112218899

Lithium je zatím tak levné, že se ho ani nevyplatí recyklovat (přitom kobalt, nikl apod. Tesla již z akumulátorů recykluje). Kromě toho nikdo zatím nezačal opravdu zkoumat, kolik těch zásob lithia opravdu je, protože zatím je ho více než dost.

+1/0
3.7.2016 8:12
Foto

T21o74m74á39š 49D52v78o78ř24á65k 3665463736366

Já nevím...

Jsem z generace, kde pojem pan řidič znamenalo profesionála, a řízení bylo radostí a potěšením...:-)

0/0
2.7.2016 22:24

P93e26t93r 62Z89a94s80k66o39č81i64l 2715352938629

Právě, to bývalo, dneska je to opruz, pokrok naštěstí nezastavíš.

0/0
2.7.2016 22:32

P52e63t76r 93M94a35r79š48á98l20e35k 9345392844849

Opruz jak pro koho. Já řídím rád. A nevidím žádný pokrok v tom, pokud mi to někdo zakáže.

0/0
2.7.2016 22:57

P26e27t52r 47Z36a27s68k80o36č83i95l 2945792228489

Že byste místo toho mohl třeba dělat něco smysluplnějšího. Ale to je marný, to je marný... to je marný.

0/−2
2.7.2016 23:01

P54e71t22r 49M41a11r93š21á78l72e50k 9615272684939

Přesně tak, je to marný. Stále je dost lidí s bolševickým myšlením, kteří by mě rádi určovali co mám dělat a jak mám trávit svůj život.:-P

+3/0
2.7.2016 23:22

J68a11r27o40s71l39a46v 94P18a76ž36o45u33t 2559675175204

Tohle Muska nezastaví. Nikdy se nevzdává. A co se týká ceny akcií - sám upozorňoval, že jeho firmy jsou v podstatě neziskové - chce dostat lidi na Mars a zastavit globální oteplování. Nemá v plánu generovat zisk. A zatím pro to udělal víc, než většina vlád...

+7/−1
2.7.2016 21:38

L54u43b62o52š 54N84i69k94l19a69s 9701574251707

Nesmysl, samozřejmě, že jde o peníze, stejně jako u Apple, bez ohledu na sladká slova o společenské odpovědnosti, ekologii a pod. A není důvod jim to vyčítat, je to tak správné, dnešní svět je posouván dopředu zejména bojem o moc a o peníze.

Pokud jde o zastavení globálního oteplování, je to další nesmysl, nikdy s ním nic neuděláme, stejně jako s dalšími přirozenými přírodními cykly a zasahovat do toho, je naopak jen velmi nebezpečné. Jděte, postavte se proti tornádu a koukněte se na něj, ať pochopíte, kdo tady šéfuje. Člověk to opravdu není. Ale jasně, mluvit "boji" s globálním oteplováním je dnes moderní, zejména mezi lidmi, jako je Musk.

Dostat lidi na Mars principiálně složité není. Problém je, udržet je tam. Kdyby si dal za cíl Měsíc, třeba bych ho ještě bral vážně, ale takhle? Zase jen P.R.

+4/0
2.7.2016 21:48

P94e24t26r 92Č23e35r61m90á58k 9678455119180

Trochu pokroucený pohled - nikdo Muskovi nebere jeho nápady a vize, ten problém je v tom že se tváří jako vizionář ale přitom funguje jen z masivních dotací, a konkrétně Tesla rok od roku vykazuje několikanásobně větší ztrátu. Takže zatím dělá jen to co mu ty vlády zaplatí, a zatímco firmy jsou ve ztrátě tak on sám velmi movitý. To mu lze jistě jen přát, ale žádnou glorifikaci za to opravdu nezaslouží.

+1/−7
2.7.2016 21:59

P45a45v40e64l 88R92i56e72d89l 4454977241259

Nějaké konkrétní údaje o dotacích. Co jsem zatím dohledal, tak byly půjčky od federální vlády, které už splatil.

+1/−1
2.7.2016 22:32

P82e94t95r 29Č90e85r84m44á87k 9348555269530

Tak hledejte dále. Z čeho je krytá každoroční ztráta která se meziročně zněkoliknásobuje?

0/−3
2.7.2016 22:55

J85a24r40o26s69l39a28v 33P78a45ž50o34u69t 2489795355644

Hradí to prodejem akcií od investorů, kteří věří v budoucnost elektrických aut. Žádné jiné příjmy nemá.

+3/0
2.7.2016 23:13

P59e36t98r 65Č61e70r54m60á53k 9308275229490

No jiné příjmy samozřejmě má - všechny ty dotace. Dále máte poněkud zmatek v účetních pojmech, Tesla generuje ztrátu jako takovou, tu není možné nijak hradit z prodeje akcií resp. navýšení kapitálu. Jinak už ty samotné vstupy nových akcionářů jsou v podstatě dotace - kupují akcie ztrátové firmy kde není žádná vize návratnosti, takže tomu říkejte klidně sponzoři, fandové, donátoři a já nevím jak ještě, ale s normálním pojetím firmy to nemá nic společného.

0/−5
2.7.2016 23:32

J25a48r78o14s58l67a48v 44P28a54ž37o10u52t 2779365895724

Jak tady už pán psal, dotace od vlády USA Musk splatil. Investice do rozvoje firmy hrazená investory, podle mne, dotace není, protoźe ti si to za x let vyberou v nárůstu ceny akcii. U rostoucí firmy, která se snaží expandovat a tak získat místo na trhu je to normální věc - prostě všechno, co vydělá vrazi zpátky do růstu. Pokud neutratí všechno na bonusy managemententu a výplaty (což není případ Tesly) tak je to normální a zdravé. Ono podnikat v průmyslu, kde jsou obrovské náklady a minimální marže, není jednoduché a vyžaduje to spoustu kapitálu.

+4/0
3.7.2016 8:04
Foto

T61o16m97á47š 98D85v76o73ř60á59k 3795893696736

On není charita, každá firma musí generovat nějaký zisk!

Když mu to nepůjde, tak to může omluvit slovy, koncernová bilance je rámcově v pořádku...:-)

+1/0
2.7.2016 22:14

J65a62r33o84s95l14a52v 36P39a19ž25o80u32t 2509965225354

Jasně, chtěl jsem říci, že zisk pro něj není to hlavní.

0/0
2.7.2016 23:08

P36e15t25r 29Č73e44r23m35á75k 9268975599300

Pro něj osobně zrovna ano. Pro jeho firmy ne.

0/0
2.7.2016 23:48

J48a58r50o80m76í49r 71Č87e65c25h 1163988817232

Budoucnost pohonu na elektrinu je jedine formou palivovych clanku,zasuvka je o nicem.Samoriditelna auta,no ja radeji ridim a pokud nechci jedu vlakem ci busem.Sedet v aute a neridit ho,to je pekna nuda.

0/−8
2.7.2016 20:35

P50e94t42r 50M43a51r44š98á67l29e75k 9535362964789

S druhou polovinou souhlas. Jinak větší budoucnost vidím v kombinaci hybridů a výroby syntetického benzínu, jak to nedávno představilo Audi.

0/−4
2.7.2016 21:19

J80a83r77o90s26l83a48v 63P34a90ž75o73u76t 2849345485784

Nemáte pravdu pánové. Vodík Musk zavrhnul - vyrábí se z ropy, protože jeho výroba z vody elektrolýzou je energeticky náročná a dochází ke značným ztrátám. Synteticky benzín Hitler vyráběl z uhlí. Z čeho to dělá Audi nevím. Úspornější než napumpováni energie ze slunce ze solárů na střeše garáže do lithiových článků v autě jak to plánuje Musk, to asi nebude.

+5/0
2.7.2016 21:42

L11u56b56o19š 69N27i25k45l78a53s 9251984461357

Svatá prostoto...

Proč tedy ty soláry nepoužít právě k výrobě vodíku z vody? Ve vašich úvahách totiž stále opomínáte, že ty články se musí vyrobit, udržovat a pak likvidovat. A to není ekonomické. Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme, takže kapacity už se zvyšují jen velmi pomalu a nese to s sebou zdražování, vyšší komplexnost (se všemi nevýhodami, co k tomu náleží) atd. Pak musíte zajistit velmi silnou distribuční soustavu, abyste tu energii do zásuvek dostal a to také není žádná sranda. V neposlední řadě budete muset sříve, či později, řešit velké problémy s nebezpečným ozónem, který během používání elektromobilů vzniká, zejména ve městech to bude solidní oříšek.

+1/−4
2.7.2016 21:53

M15a72r29t45i48n 62K71a83r43á69s21e64k 9588263678958

A proc ze solaru slozite vyrabet vodik, slozite ho skladovat a distribuovat a nasledne ho menit zpet na elektrinu ( to vse s obrimi ztratami) kdyz tu elektrinu muzete rovnou nacpat do auta?

+5/0
2.7.2016 22:15

P44e43t38r 98M78a59r22š54á41l14e76k 9445682734779

Jde prostě o skladování. Elektřina se blbě skladuje, proto se staví přečerpávací elektrárny. Proto vidím budoucnost v syntetických uhlovodících, kde lze energii snadno skladovat neomezeně dlouho.

+1/−1
2.7.2016 22:22

M46a18r54t95i30n 60K84a86r23á73s37e36k 9218693178548

Skladovat elektrinu v baterce je nesrovnatelne levnejsi a ucinnejsi nez ve vodiku nebo umelem uhlovodiku

+2/0
2.7.2016 22:59

P41e12t19r 41M60a49r30š67á19l37e85k 9175482824229

Fakt? Jak dlouho vydrží elektrická energie v akumulátoru, než se samovolně vybije? V řádu dnů? V chemické vazbě uhlovodíku klidně miliony let.

0/0
2.7.2016 23:31

V71í88t 37O16ž87a24n57a 1928278975354

Samovolně? Možná i 20let.

Kolik energie do toho musíte vložit abyste tu chemickou vazbu vytvořil? A opravdu potřebujete energii "uchovat" na milióny let?

+1/0
3.7.2016 9:59

V83í12t 58O97ž36a66n28a 1408488185574

Svatá prostoto! Kde jste vzal nějaký problém s ozonem, údajně vznikajícím při používání elektromobilů??!!!

0/0
3.7.2016 9:56

H13o69n91z76a 52T86a87r 3109442664552

Souhlas Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme ALE

Od doby kdy byly FV články poprvé použity byla jejich technologie výroby značně vylepšena .Také se s novými technologiemi zvyšuje účinnost . Dávno neplatí, že energie potřebná pro výrobu se provozem a vyrobenou energii nikdy nevrátí . Recyklace Hliník ,Sklo , Křemík , Cín od kdy tyto materiály nejsou recyklovatelné V tom případě by i domácí elektrospotřebiče patřily do kategorie nebezpečný odpad ?

http://www.solarniexperti.cz/11-duvodu-proc-si-nekupovat-solarni-panely/

0/0
3.7.2016 14:28

P64e10t50r 14M30a34r41š68á22l81e35k 9725352714739

Audi dělá syntetický benzín z CO2 a vody, tzn. principielně jako fotosyntéza, chemický mechanismus a výsledná sloučenina je samozřejmě jiná. Nicméně, stejně jako v případě fotosyntézy, je energie ( v tomto případě elektrická) uložena do chemické vazby uhlovodíku, kde ji lze jednoduše skladovat a případě potřeby uvolnit, např. ve spalovacím motoru.

0/−1
2.7.2016 22:06

J90a39r60o32s45l33a24v 44P31a18ž75o48u16t 2989895565164

Jenom upozorňuju, že spálením syntetického benzínu se energie z velké části promění v teplo. Tato technologie je v efektivité tak na půli cesty před čistým pohonem.

0/0
2.7.2016 23:11

P58e41t25r 70M96a90r10š72á74l48e66k 9535812454599

To je sice pravda, na druhou stranu je to z hlediska skladování energie velmi praktická varianta. Proto jsem psal o hybridech, ideálně plug-in. Kombinace elektrické energie v akumulátorech a v chemické vazbě. Tím by se kombinovaly výhody obou variant.

0/0
2.7.2016 23:20

M17a39r14t61i37n 19K93a80r73á69s89e80k 9838103268348

No mne zad prijdou o nicem palivove clanky, uz kvuli narocnosti vyroby paliva...

+1/0
2.7.2016 22:13

O90t73a59k33a29r 72V83a43l33e11k 6906302625272

Ten Joshua Brown. Toho Joshuy Browna.

0/0
2.7.2016 20:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.