Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys

Nebyl to právě nejlepší dárek. Nedlouho po oslavě svých pětačtyřicátých narozenin se vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dozvěděl o vyšetřování první smrtelné nehody u autopilotem řízeného auta. Neštěstí může ovlivnit jeho byznys a zpomalit nástup nových technologií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D55a10v36i40d 45M53a55l67i75n51a 1320793610293

Základní otázka u všech autonomních stroju. A tou je ODPOVEDNOST! Kdo jí prebírá v prípade smrti človeka? Ridič/neridič? Programátor? Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce. Jak rozhodne computer? Koho zabije? Dite, nebo posádku. Funkce autopilota v letadle je obdobná. Už na Caravellách umel autopilot start, let i pristání! Ale jsou momenty, kdy je zapotrebí více logiky a zkušeností, včetne citlivé manipulace a predvídavosti, které proste comp nedokáže nahradit. Proto se ani v letadlech autopilot nevyužívá od začátku do konce a VŽDY má hlavní slovo ČLOVEK, ktery i pri své "nedokonalosti" muže toto zarízení kdykoli VYPNOUT a má tak cely stroj neustále pod kontrolou a má také ODPOVEDNOST za tento stroj a lidi na palube!

0/−2
5.7.2016 16:06

P66a31v68e26l 65F70o98l80t51á73n 4360132354

Pane Malino, píšete: "Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce."

·

Když se oprostíme od citečků, tak se začne situace rázem měnit.

a/ za vběhnuvší dítě je zodpovědný rodič/opatrovník – ne nevinný řidič

b/ jako zkušený řidič vím že přejetí dítěte je sice prů.er, ale mé tři děti a manželka na palubě vozu jsou mi podstatně bližší a milejší a nenapálím to s nimi do pevné překážky

c/ vzato po stránce ekonomické – co je větší ztráta? – investice vložené do pětiletého dítěte, nebo do dvou dospělých, celého jejich vzdělání a zkušeností, jejich dětí atd.? (a to naprosto pomíjím finanční újmu na zničeném voze, uvažuji jen "ztráty" na lidech)

Znovu bych zdůraznil bod a/

·

Vy se zde stavíte do pozice úžasně předvídavého a zodpovědného člověka kladoucího "Základní otázku" snad celého Vesmíru. Co například let letadlem – dle statistik sice nejbezpečnější způsob přepravy, ALE občas nějaké to letadlo spadne. Říká vám něco pojem "zakalkulované ztráty"?

Myslíte že pilot přistávajícího letadla při spatření dítěte vběhnuvšího naprosto nečekaně na dráhu to letadlo "zapíchne do země" a raději zabije tři sta cestujících plus sebe a všeho personálu?

0/0
21.7.2016 5:09

P78a25v83e35l 79F50o96l25t46á26n 4890932534

Moc mne mrzí pane Malino, že díky velkému časovému odstupu našich příspěvků se nedovím vaši případnou odpověď.

0/0
21.7.2016 5:12

M98a39r52t27i70n 16Š37t93r37o48s 4439417160128

Já nevím, ale pořád mi to vychází jako bezpečnější než je současný stav, kdy auta řídí lidé. A navíc, kdyby jezdila jenom automatická auta a ne jiná, k nehodě by dost možná nedošlo. Je jasné, že lidské řízení se časem bude muset zakázat.

+2/0
3.7.2016 20:30

D52a74v57i62d 14M42a27l76i51n90a 1260523380643

Nedej bože, když dojde k poruše, treba na navigaci.

0/0
5.7.2016 16:07

H13o30n14z77a 32T22a70r 3689382344122

Akcie se zhouply a zase stoupají

http://www.kurzy.cz/akcie-usa/tesla-motors-inc-7962/

0/0
3.7.2016 14:41

J29a74n 41D50v75o50ř92á73k 4483542503877

Na tom je vidět, jaká spekulační bublina ta Tesla je. Stačí jeden mrtvý a akcie padají o 10 %. Dovedete si představit, že by takto fluktuoval VW nebo GM?

0/−1
3.7.2016 23:39

M63a85r60t35i32n 86B60a11r28t77e72k 5897171431653

VW nebo GM jsou řádově větší firmy.

+1/0
4.7.2016 7:08

V40í82t 45O33ž59a84n66a 1858358755504

Tzv. autopilot umí zastavit před překážkou jen ve velmi nízké rychlosti, prakticky jízda krokem v koloně nebo při automatické parkování.

https://www.youtube.com/watch?v=6rhw4VS2LcA

0/0
2.7.2016 22:41

P32e77t89r 19Z61a41s50k90o71č86i48l 2815762328839

"V zásadě se však zatím čeká na baterii s dostatečně velkou kapacitou" - kdo to psal, kapacity je dostatek, akorát se čeká, kdy ta kapacita bude za rozumnou cenu.

+4/0
2.7.2016 22:31

L50u11k50á43š 41A84d83a80m17e70c 6140649140117

Kapacity samozřejmě není dostatek a upřímně, čekat mohou na Godota , na návrat krále nebo na přílet Aškara Šenana, ale výrazný pokrok v bateriích nebude protože fyzika říká NE

Li-Ion má v ideálním případě 500 Wh/l nafta má 10.500Wh/l to je vice než 20x vice. 70l nafty natankujete za 1minutu a počet tankovacích cyklu je neomezen

Baterie se nabiji hodiny a ničí se již pouhým nabíjením

+1/−2
3.7.2016 0:02

P93e48t95r 21Z20a78s49k87o62č37i74l 2925732468159

Nebudu se patlat v těch nesmyslech, co píšete, stačí říct, že dojezd stávající 90 kWh Tesly vyhovuje 95% řidičům (vč. mě), jediný problém je pořizovací cena. Zbývajících 5% řidičů ať si třeba smrdí dál.

+3/0
3.7.2016 8:10

V91í10t 68O10ž74a43n64a 1448908435654

A z toho obrovského množství energie nafty jde na kola méně než 20%. Zbytek jsou ztráty.

+1/0
3.7.2016 9:53

J47a96n 81D48v57o75ř45á88k 4763472513707

Jak kdy. V zimě se ještě značná část "ztrát" využije na topení v interiéru, zatímco elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh...

0/0
3.7.2016 23:36

P65a53v43e62l 47F23o67l48t20á47n 4740252694

Pane Dvořáku, píšete: "elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh"

Nemusí, kdybych měl e-auto, tak jedna z prvních investic by byla do nezávislého "bufíku" na jakékoliv palivo mimo elektřiny.

Např. takové Webasto" – investice oproti ceně e-auta řádově minimální, tepelná pohoda maximální.

0/0
21.7.2016 4:39

J45a63k38u67b 38Š14a15f76a54n40d51a 7155247791981

A nějak zapomínáte dodat, že z té nafty využijete tak čtvrtinu.

0/0
21.7.2016 7:23

L57u83k69á67š 49A38d12a56m41e79c 6260319320947

K té ceně, ta se také nehne spíše naopak, důvod na planetě je málo Lithia, celkové světové těžitelné zásoby jsou cca 30 milionů tun.

0/−1
3.7.2016 0:26

P54e10t32r 65Z77a21s21k17o31č48i43l 2465922218229

Lithium je zatím tak levné, že se ho ani nevyplatí recyklovat (přitom kobalt, nikl apod. Tesla již z akumulátorů recykluje). Kromě toho nikdo zatím nezačal opravdu zkoumat, kolik těch zásob lithia opravdu je, protože zatím je ho více než dost.

+1/0
3.7.2016 8:12
Foto

T90o56m33á43š 68D89v35o76ř16á75k 3405433176966

Já nevím...

Jsem z generace, kde pojem pan řidič znamenalo profesionála, a řízení bylo radostí a potěšením...:-)

0/0
2.7.2016 22:24

P86e21t82r 81Z81a98s40k29o49č45i68l 2865492628309

Právě, to bývalo, dneska je to opruz, pokrok naštěstí nezastavíš.

0/0
2.7.2016 22:32

P33e13t45r 89M43a49r32š92á86l63e14k 9285322254899

Opruz jak pro koho. Já řídím rád. A nevidím žádný pokrok v tom, pokud mi to někdo zakáže.

0/0
2.7.2016 22:57

P46e76t14r 20Z43a36s60k63o21č21i81l 2715172868739

Že byste místo toho mohl třeba dělat něco smysluplnějšího. Ale to je marný, to je marný... to je marný.

0/−2
2.7.2016 23:01

P80e50t72r 56M82a71r94š52á72l57e63k 9285942284779

Přesně tak, je to marný. Stále je dost lidí s bolševickým myšlením, kteří by mě rádi určovali co mám dělat a jak mám trávit svůj život.:-P

+3/0
2.7.2016 23:22

J79a17r13o58s97l90a82v 39P28a92ž72o49u34t 2789615765254

Tohle Muska nezastaví. Nikdy se nevzdává. A co se týká ceny akcií - sám upozorňoval, že jeho firmy jsou v podstatě neziskové - chce dostat lidi na Mars a zastavit globální oteplování. Nemá v plánu generovat zisk. A zatím pro to udělal víc, než většina vlád...

+7/−1
2.7.2016 21:38

L15u22b81o63š 55N75i42k28l51a34s 9411614791187

Nesmysl, samozřejmě, že jde o peníze, stejně jako u Apple, bez ohledu na sladká slova o společenské odpovědnosti, ekologii a pod. A není důvod jim to vyčítat, je to tak správné, dnešní svět je posouván dopředu zejména bojem o moc a o peníze.

Pokud jde o zastavení globálního oteplování, je to další nesmysl, nikdy s ním nic neuděláme, stejně jako s dalšími přirozenými přírodními cykly a zasahovat do toho, je naopak jen velmi nebezpečné. Jděte, postavte se proti tornádu a koukněte se na něj, ať pochopíte, kdo tady šéfuje. Člověk to opravdu není. Ale jasně, mluvit "boji" s globálním oteplováním je dnes moderní, zejména mezi lidmi, jako je Musk.

Dostat lidi na Mars principiálně složité není. Problém je, udržet je tam. Kdyby si dal za cíl Měsíc, třeba bych ho ještě bral vážně, ale takhle? Zase jen P.R.

+4/0
2.7.2016 21:48

P64e44t42r 40Č73e67r57m87á82k 9978205549620

Trochu pokroucený pohled - nikdo Muskovi nebere jeho nápady a vize, ten problém je v tom že se tváří jako vizionář ale přitom funguje jen z masivních dotací, a konkrétně Tesla rok od roku vykazuje několikanásobně větší ztrátu. Takže zatím dělá jen to co mu ty vlády zaplatí, a zatímco firmy jsou ve ztrátě tak on sám velmi movitý. To mu lze jistě jen přát, ale žádnou glorifikaci za to opravdu nezaslouží.

+1/−7
2.7.2016 21:59

P19a32v70e73l 20R79i48e22d81l 4464247341419

Nějaké konkrétní údaje o dotacích. Co jsem zatím dohledal, tak byly půjčky od federální vlády, které už splatil.

+1/−1
2.7.2016 22:32

P70e40t56r 66Č50e76r48m84á17k 9148905479870

Tak hledejte dále. Z čeho je krytá každoroční ztráta která se meziročně zněkoliknásobuje?

0/−3
2.7.2016 22:55

J18a66r26o39s82l52a10v 22P32a94ž79o59u30t 2819405945824

Hradí to prodejem akcií od investorů, kteří věří v budoucnost elektrických aut. Žádné jiné příjmy nemá.

+3/0
2.7.2016 23:13

P97e28t15r 41Č96e27r41m26á57k 9438165779110

No jiné příjmy samozřejmě má - všechny ty dotace. Dále máte poněkud zmatek v účetních pojmech, Tesla generuje ztrátu jako takovou, tu není možné nijak hradit z prodeje akcií resp. navýšení kapitálu. Jinak už ty samotné vstupy nových akcionářů jsou v podstatě dotace - kupují akcie ztrátové firmy kde není žádná vize návratnosti, takže tomu říkejte klidně sponzoři, fandové, donátoři a já nevím jak ještě, ale s normálním pojetím firmy to nemá nic společného.

0/−5
2.7.2016 23:32

J27a78r35o31s70l80a95v 51P62a71ž33o28u47t 2449765165294

Jak tady už pán psal, dotace od vlády USA Musk splatil. Investice do rozvoje firmy hrazená investory, podle mne, dotace není, protoźe ti si to za x let vyberou v nárůstu ceny akcii. U rostoucí firmy, která se snaží expandovat a tak získat místo na trhu je to normální věc - prostě všechno, co vydělá vrazi zpátky do růstu. Pokud neutratí všechno na bonusy managemententu a výplaty (což není případ Tesly) tak je to normální a zdravé. Ono podnikat v průmyslu, kde jsou obrovské náklady a minimální marže, není jednoduché a vyžaduje to spoustu kapitálu.

+4/0
3.7.2016 8:04
Foto

T94o17m88á34š 16D72v42o56ř21á49k 3845233356196

On není charita, každá firma musí generovat nějaký zisk!

Když mu to nepůjde, tak to může omluvit slovy, koncernová bilance je rámcově v pořádku...:-)

+1/0
2.7.2016 22:14

J93a44r31o77s10l34a98v 20P59a98ž40o44u55t 2819225585814

Jasně, chtěl jsem říci, že zisk pro něj není to hlavní.

0/0
2.7.2016 23:08

P63e19t37r 47Č97e88r76m21á16k 9928745589410

Pro něj osobně zrovna ano. Pro jeho firmy ne.

0/0
2.7.2016 23:48
Foto

J20a38r37o61m38í83r 26Č66e75c81h 1303838577882

Budoucnost pohonu na elektrinu je jedine formou palivovych clanku,zasuvka je o nicem.Samoriditelna auta,no ja radeji ridim a pokud nechci jedu vlakem ci busem.Sedet v aute a neridit ho,to je pekna nuda.

0/−8
2.7.2016 20:35

P92e70t26r 60M43a61r66š30á13l97e70k 9955552534659

S druhou polovinou souhlas. Jinak větší budoucnost vidím v kombinaci hybridů a výroby syntetického benzínu, jak to nedávno představilo Audi.

0/−4
2.7.2016 21:19

J93a41r33o60s27l87a11v 16P92a52ž38o42u24t 2879375165634

Nemáte pravdu pánové. Vodík Musk zavrhnul - vyrábí se z ropy, protože jeho výroba z vody elektrolýzou je energeticky náročná a dochází ke značným ztrátám. Synteticky benzín Hitler vyráběl z uhlí. Z čeho to dělá Audi nevím. Úspornější než napumpováni energie ze slunce ze solárů na střeše garáže do lithiových článků v autě jak to plánuje Musk, to asi nebude.

+5/0
2.7.2016 21:42

L50u98b83o49š 88N42i40k96l73a89s 9351394901427

Svatá prostoto...

Proč tedy ty soláry nepoužít právě k výrobě vodíku z vody? Ve vašich úvahách totiž stále opomínáte, že ty články se musí vyrobit, udržovat a pak likvidovat. A to není ekonomické. Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme, takže kapacity už se zvyšují jen velmi pomalu a nese to s sebou zdražování, vyšší komplexnost (se všemi nevýhodami, co k tomu náleží) atd. Pak musíte zajistit velmi silnou distribuční soustavu, abyste tu energii do zásuvek dostal a to také není žádná sranda. V neposlední řadě budete muset sříve, či později, řešit velké problémy s nebezpečným ozónem, který během používání elektromobilů vzniká, zejména ve městech to bude solidní oříšek.

+1/−4
2.7.2016 21:53

M38a72r11t80i50n 96K32a39r10á90s63e32k 9178153298528

A proc ze solaru slozite vyrabet vodik, slozite ho skladovat a distribuovat a nasledne ho menit zpet na elektrinu ( to vse s obrimi ztratami) kdyz tu elektrinu muzete rovnou nacpat do auta?

+5/0
2.7.2016 22:15

P41e74t90r 16M54a55r68š25á14l98e91k 9635532974759

Jde prostě o skladování. Elektřina se blbě skladuje, proto se staví přečerpávací elektrárny. Proto vidím budoucnost v syntetických uhlovodících, kde lze energii snadno skladovat neomezeně dlouho.

+1/−1
2.7.2016 22:22

M76a12r19t10i68n 23K16a86r19á40s20e98k 9928853668348

Skladovat elektrinu v baterce je nesrovnatelne levnejsi a ucinnejsi nez ve vodiku nebo umelem uhlovodiku

+2/0
2.7.2016 22:59

P35e76t30r 57M59a47r83š86á81l13e84k 9765512144689

Fakt? Jak dlouho vydrží elektrická energie v akumulátoru, než se samovolně vybije? V řádu dnů? V chemické vazbě uhlovodíku klidně miliony let.

0/0
2.7.2016 23:31

V84í11t 25O86ž30a97n15a 1598388355874

Samovolně? Možná i 20let.

Kolik energie do toho musíte vložit abyste tu chemickou vazbu vytvořil? A opravdu potřebujete energii "uchovat" na milióny let?

+1/0
3.7.2016 9:59

V81í75t 44O55ž75a39n47a 1738668865324

Svatá prostoto! Kde jste vzal nějaký problém s ozonem, údajně vznikajícím při používání elektromobilů??!!!

0/0
3.7.2016 9:56

H49o25n39z27a 31T27a65r 3379392444142

Souhlas Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme ALE

Od doby kdy byly FV články poprvé použity byla jejich technologie výroby značně vylepšena .Také se s novými technologiemi zvyšuje účinnost . Dávno neplatí, že energie potřebná pro výrobu se provozem a vyrobenou energii nikdy nevrátí . Recyklace Hliník ,Sklo , Křemík , Cín od kdy tyto materiály nejsou recyklovatelné V tom případě by i domácí elektrospotřebiče patřily do kategorie nebezpečný odpad ?

http://www.solarniexperti.cz/11-duvodu-proc-si-nekupovat-solarni-panely/

0/0
3.7.2016 14:28

P71e35t96r 76M97a45r36š29á26l91e32k 9705642184529

Audi dělá syntetický benzín z CO2 a vody, tzn. principielně jako fotosyntéza, chemický mechanismus a výsledná sloučenina je samozřejmě jiná. Nicméně, stejně jako v případě fotosyntézy, je energie ( v tomto případě elektrická) uložena do chemické vazby uhlovodíku, kde ji lze jednoduše skladovat a případě potřeby uvolnit, např. ve spalovacím motoru.

0/−1
2.7.2016 22:06

J36a37r55o39s76l46a80v 61P61a98ž56o12u75t 2879935105944

Jenom upozorňuju, že spálením syntetického benzínu se energie z velké části promění v teplo. Tato technologie je v efektivité tak na půli cesty před čistým pohonem.

0/0
2.7.2016 23:11

P52e77t13r 19M57a97r40š11á47l47e69k 9405272534739

To je sice pravda, na druhou stranu je to z hlediska skladování energie velmi praktická varianta. Proto jsem psal o hybridech, ideálně plug-in. Kombinace elektrické energie v akumulátorech a v chemické vazbě. Tím by se kombinovaly výhody obou variant.

0/0
2.7.2016 23:20

M19a78r89t38i81n 10K67a67r89á72s45e77k 9518433598418

No mne zad prijdou o nicem palivove clanky, uz kvuli narocnosti vyroby paliva...

+1/0
2.7.2016 22:13

O31t90a36k28a86r 14V43a77l38e25k 6376382985202

Ten Joshua Brown. Toho Joshuy Browna.

0/0
2.7.2016 20:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.