Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys

Nebyl to právě nejlepší dárek. Nedlouho po oslavě svých pětačtyřicátých narozenin se vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dozvěděl o vyšetřování první smrtelné nehody u autopilotem řízeného auta. Neštěstí může ovlivnit jeho byznys a zpomalit nástup nových technologií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D64a39v27i17d 75M49a51l70i62n27a 1120873210843

Základní otázka u všech autonomních stroju. A tou je ODPOVEDNOST! Kdo jí prebírá v prípade smrti človeka? Ridič/neridič? Programátor? Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce. Jak rozhodne computer? Koho zabije? Dite, nebo posádku. Funkce autopilota v letadle je obdobná. Už na Caravellách umel autopilot start, let i pristání! Ale jsou momenty, kdy je zapotrebí více logiky a zkušeností, včetne citlivé manipulace a predvídavosti, které proste comp nedokáže nahradit. Proto se ani v letadlech autopilot nevyužívá od začátku do konce a VŽDY má hlavní slovo ČLOVEK, ktery i pri své "nedokonalosti" muže toto zarízení kdykoli VYPNOUT a má tak cely stroj neustále pod kontrolou a má také ODPOVEDNOST za tento stroj a lidi na palube!

0/−2
5.7.2016 16:06

P83a51v46e19l 59F57o33l45t60á10n 4230252124

Pane Malino, píšete: "Co v prípade, když na okresce vbehne do cesty díte? Zkušeny ridič strhne volant do volneho smeru, treba i proti pevne prekážce."

·

Když se oprostíme od citečků, tak se začne situace rázem měnit.

a/ za vběhnuvší dítě je zodpovědný rodič/opatrovník – ne nevinný řidič

b/ jako zkušený řidič vím že přejetí dítěte je sice prů.er, ale mé tři děti a manželka na palubě vozu jsou mi podstatně bližší a milejší a nenapálím to s nimi do pevné překážky

c/ vzato po stránce ekonomické – co je větší ztráta? – investice vložené do pětiletého dítěte, nebo do dvou dospělých, celého jejich vzdělání a zkušeností, jejich dětí atd.? (a to naprosto pomíjím finanční újmu na zničeném voze, uvažuji jen "ztráty" na lidech)

Znovu bych zdůraznil bod a/

·

Vy se zde stavíte do pozice úžasně předvídavého a zodpovědného člověka kladoucího "Základní otázku" snad celého Vesmíru. Co například let letadlem – dle statistik sice nejbezpečnější způsob přepravy, ALE občas nějaké to letadlo spadne. Říká vám něco pojem "zakalkulované ztráty"?

Myslíte že pilot přistávajícího letadla při spatření dítěte vběhnuvšího naprosto nečekaně na dráhu to letadlo "zapíchne do země" a raději zabije tři sta cestujících plus sebe a všeho personálu?

0/0
21.7.2016 5:09

P88a29v50e50l 31F70o29l94t23á38n 4470622204

Moc mne mrzí pane Malino, že díky velkému časovému odstupu našich příspěvků se nedovím vaši případnou odpověď.

0/0
21.7.2016 5:12

M88a79r21t63i56n 66Š87t31r52o23s 4209407460838

Já nevím, ale pořád mi to vychází jako bezpečnější než je současný stav, kdy auta řídí lidé. A navíc, kdyby jezdila jenom automatická auta a ne jiná, k nehodě by dost možná nedošlo. Je jasné, že lidské řízení se časem bude muset zakázat.

+2/0
3.7.2016 20:30

D41a16v16i80d 55M75a35l36i68n72a 1970603460893

Nedej bože, když dojde k poruše, treba na navigaci.

0/0
5.7.2016 16:07

H23o63n55z33a 80T21a93r 3229562804872

Akcie se zhouply a zase stoupají

http://www.kurzy.cz/akcie-usa/tesla-motors-inc-7962/

0/0
3.7.2016 14:41

J58a67n 45D10v96o96ř36á20k 4393822213817

Na tom je vidět, jaká spekulační bublina ta Tesla je. Stačí jeden mrtvý a akcie padají o 10 %. Dovedete si představit, že by takto fluktuoval VW nebo GM?

0/−1
3.7.2016 23:39

M31a41r80t63i23n 53B84a94r82t68e36k 5837621981563

VW nebo GM jsou řádově větší firmy.

+1/0
4.7.2016 7:08

V84í23t 12O29ž21a92n34a 1748868765674

Tzv. autopilot umí zastavit před překážkou jen ve velmi nízké rychlosti, prakticky jízda krokem v koloně nebo při automatické parkování.

https://www.youtube.com/watch?v=6rhw4VS2LcA

0/0
2.7.2016 22:41

P32e72t10r 63Z19a78s83k79o43č50i58l 2785222588439

"V zásadě se však zatím čeká na baterii s dostatečně velkou kapacitou" - kdo to psal, kapacity je dostatek, akorát se čeká, kdy ta kapacita bude za rozumnou cenu.

+4/0
2.7.2016 22:31

L37u13k62á84š 75A72d23a44m37e62c 6540699190617

Kapacity samozřejmě není dostatek a upřímně, čekat mohou na Godota , na návrat krále nebo na přílet Aškara Šenana, ale výrazný pokrok v bateriích nebude protože fyzika říká NE

Li-Ion má v ideálním případě 500 Wh/l nafta má 10.500Wh/l to je vice než 20x vice. 70l nafty natankujete za 1minutu a počet tankovacích cyklu je neomezen

Baterie se nabiji hodiny a ničí se již pouhým nabíjením

+1/−2
3.7.2016 0:02

P19e48t56r 88Z36a76s26k71o20č68i72l 2745822258769

Nebudu se patlat v těch nesmyslech, co píšete, stačí říct, že dojezd stávající 90 kWh Tesly vyhovuje 95% řidičům (vč. mě), jediný problém je pořizovací cena. Zbývajících 5% řidičů ať si třeba smrdí dál.

+3/0
3.7.2016 8:10

V50í71t 52O49ž97a44n90a 1478828235814

A z toho obrovského množství energie nafty jde na kola méně než 20%. Zbytek jsou ztráty.

+1/0
3.7.2016 9:53

J56a98n 86D28v81o25ř38á19k 4343882493407

Jak kdy. V zimě se ještě značná část "ztrát" využije na topení v interiéru, zatímco elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh...

0/0
3.7.2016 23:36

P65a69v16e59l 85F90o74l17t10á47n 4600212854

Pane Dvořáku, píšete: "elektromobil musí pálit "pohonnou" kWh"

Nemusí, kdybych měl e-auto, tak jedna z prvních investic by byla do nezávislého "bufíku" na jakékoliv palivo mimo elektřiny.

Např. takové Webasto" – investice oproti ceně e-auta řádově minimální, tepelná pohoda maximální.

0/0
21.7.2016 4:39

J14a97k65u21b 20Š14a64f50a52n63d43a 7255217801531

A nějak zapomínáte dodat, že z té nafty využijete tak čtvrtinu.

0/0
21.7.2016 7:23

L91u66k86á66š 25A82d13a19m42e74c 6830869950327

K té ceně, ta se také nehne spíše naopak, důvod na planetě je málo Lithia, celkové světové těžitelné zásoby jsou cca 30 milionů tun.

0/−1
3.7.2016 0:26

P17e48t98r 48Z67a69s39k34o21č67i76l 2385352118289

Lithium je zatím tak levné, že se ho ani nevyplatí recyklovat (přitom kobalt, nikl apod. Tesla již z akumulátorů recykluje). Kromě toho nikdo zatím nezačal opravdu zkoumat, kolik těch zásob lithia opravdu je, protože zatím je ho více než dost.

+1/0
3.7.2016 8:12
Foto

T63o95m51á74š 63D35v55o55ř92á34k 3295873246626

Já nevím...

Jsem z generace, kde pojem pan řidič znamenalo profesionála, a řízení bylo radostí a potěšením...:-)

0/0
2.7.2016 22:24

P11e77t39r 79Z62a56s40k36o75č21i42l 2855322378629

Právě, to bývalo, dneska je to opruz, pokrok naštěstí nezastavíš.

0/0
2.7.2016 22:32

P54e57t16r 73M83a40r55š30á89l53e56k 9535232534929

Opruz jak pro koho. Já řídím rád. A nevidím žádný pokrok v tom, pokud mi to někdo zakáže.

0/0
2.7.2016 22:57

P73e45t19r 45Z95a15s74k60o95č30i64l 2175642258979

Že byste místo toho mohl třeba dělat něco smysluplnějšího. Ale to je marný, to je marný... to je marný.

0/−2
2.7.2016 23:01

P51e91t68r 33M64a70r74š40á18l88e27k 9465822594729

Přesně tak, je to marný. Stále je dost lidí s bolševickým myšlením, kteří by mě rádi určovali co mám dělat a jak mám trávit svůj život.:-P

+3/0
2.7.2016 23:22

J12a83r81o62s67l49a21v 85P28a26ž57o51u40t 2229865195904

Tohle Muska nezastaví. Nikdy se nevzdává. A co se týká ceny akcií - sám upozorňoval, že jeho firmy jsou v podstatě neziskové - chce dostat lidi na Mars a zastavit globální oteplování. Nemá v plánu generovat zisk. A zatím pro to udělal víc, než většina vlád...

+7/−1
2.7.2016 21:38

L23u35b38o57š 12N30i83k69l18a73s 9441154861267

Nesmysl, samozřejmě, že jde o peníze, stejně jako u Apple, bez ohledu na sladká slova o společenské odpovědnosti, ekologii a pod. A není důvod jim to vyčítat, je to tak správné, dnešní svět je posouván dopředu zejména bojem o moc a o peníze.

Pokud jde o zastavení globálního oteplování, je to další nesmysl, nikdy s ním nic neuděláme, stejně jako s dalšími přirozenými přírodními cykly a zasahovat do toho, je naopak jen velmi nebezpečné. Jděte, postavte se proti tornádu a koukněte se na něj, ať pochopíte, kdo tady šéfuje. Člověk to opravdu není. Ale jasně, mluvit "boji" s globálním oteplováním je dnes moderní, zejména mezi lidmi, jako je Musk.

Dostat lidi na Mars principiálně složité není. Problém je, udržet je tam. Kdyby si dal za cíl Měsíc, třeba bych ho ještě bral vážně, ale takhle? Zase jen P.R.

+4/0
2.7.2016 21:48

P56e23t22r 70Č91e14r80m43á45k 9828525569460

Trochu pokroucený pohled - nikdo Muskovi nebere jeho nápady a vize, ten problém je v tom že se tváří jako vizionář ale přitom funguje jen z masivních dotací, a konkrétně Tesla rok od roku vykazuje několikanásobně větší ztrátu. Takže zatím dělá jen to co mu ty vlády zaplatí, a zatímco firmy jsou ve ztrátě tak on sám velmi movitý. To mu lze jistě jen přát, ale žádnou glorifikaci za to opravdu nezaslouží.

+1/−7
2.7.2016 21:59

P46a54v26e87l 77R75i40e37d91l 4454477731359

Nějaké konkrétní údaje o dotacích. Co jsem zatím dohledal, tak byly půjčky od federální vlády, které už splatil.

+1/−1
2.7.2016 22:32

P78e41t83r 79Č12e21r83m21á69k 9348825979740

Tak hledejte dále. Z čeho je krytá každoroční ztráta která se meziročně zněkoliknásobuje?

0/−3
2.7.2016 22:55

J47a98r18o53s93l21a29v 77P36a32ž71o29u27t 2269195505264

Hradí to prodejem akcií od investorů, kteří věří v budoucnost elektrických aut. Žádné jiné příjmy nemá.

+3/0
2.7.2016 23:13

P85e30t35r 54Č40e54r63m14á97k 9718545349620

No jiné příjmy samozřejmě má - všechny ty dotace. Dále máte poněkud zmatek v účetních pojmech, Tesla generuje ztrátu jako takovou, tu není možné nijak hradit z prodeje akcií resp. navýšení kapitálu. Jinak už ty samotné vstupy nových akcionářů jsou v podstatě dotace - kupují akcie ztrátové firmy kde není žádná vize návratnosti, takže tomu říkejte klidně sponzoři, fandové, donátoři a já nevím jak ještě, ale s normálním pojetím firmy to nemá nic společného.

0/−5
2.7.2016 23:32

J43a56r63o93s76l64a88v 92P36a92ž78o23u59t 2639575575404

Jak tady už pán psal, dotace od vlády USA Musk splatil. Investice do rozvoje firmy hrazená investory, podle mne, dotace není, protoźe ti si to za x let vyberou v nárůstu ceny akcii. U rostoucí firmy, která se snaží expandovat a tak získat místo na trhu je to normální věc - prostě všechno, co vydělá vrazi zpátky do růstu. Pokud neutratí všechno na bonusy managemententu a výplaty (což není případ Tesly) tak je to normální a zdravé. Ono podnikat v průmyslu, kde jsou obrovské náklady a minimální marže, není jednoduché a vyžaduje to spoustu kapitálu.

+4/0
3.7.2016 8:04
Foto

T91o66m93á59š 83D66v22o54ř22á53k 3775973396176

On není charita, každá firma musí generovat nějaký zisk!

Když mu to nepůjde, tak to může omluvit slovy, koncernová bilance je rámcově v pořádku...:-)

+1/0
2.7.2016 22:14

J30a15r81o96s19l85a70v 62P25a72ž60o96u36t 2979605605414

Jasně, chtěl jsem říci, že zisk pro něj není to hlavní.

0/0
2.7.2016 23:08

P14e50t50r 24Č24e41r95m48á95k 9788375649200

Pro něj osobně zrovna ano. Pro jeho firmy ne.

0/0
2.7.2016 23:48

J75a48r58o93m49í16r 38Č57e75c59h 1303168947412

Budoucnost pohonu na elektrinu je jedine formou palivovych clanku,zasuvka je o nicem.Samoriditelna auta,no ja radeji ridim a pokud nechci jedu vlakem ci busem.Sedet v aute a neridit ho,to je pekna nuda.

0/−8
2.7.2016 20:35

P44e21t15r 25M27a24r92š27á66l35e66k 9785902674659

S druhou polovinou souhlas. Jinak větší budoucnost vidím v kombinaci hybridů a výroby syntetického benzínu, jak to nedávno představilo Audi.

0/−4
2.7.2016 21:19

J23a46r74o82s87l18a50v 30P86a48ž65o21u34t 2749915745644

Nemáte pravdu pánové. Vodík Musk zavrhnul - vyrábí se z ropy, protože jeho výroba z vody elektrolýzou je energeticky náročná a dochází ke značným ztrátám. Synteticky benzín Hitler vyráběl z uhlí. Z čeho to dělá Audi nevím. Úspornější než napumpováni energie ze slunce ze solárů na střeše garáže do lithiových článků v autě jak to plánuje Musk, to asi nebude.

+5/0
2.7.2016 21:42

L92u35b10o17š 60N67i31k49l91a61s 9551414371237

Svatá prostoto...

Proč tedy ty soláry nepoužít právě k výrobě vodíku z vody? Ve vašich úvahách totiž stále opomínáte, že ty články se musí vyrobit, udržovat a pak likvidovat. A to není ekonomické. Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme, takže kapacity už se zvyšují jen velmi pomalu a nese to s sebou zdražování, vyšší komplexnost (se všemi nevýhodami, co k tomu náleží) atd. Pak musíte zajistit velmi silnou distribuční soustavu, abyste tu energii do zásuvek dostal a to také není žádná sranda. V neposlední řadě budete muset sříve, či později, řešit velké problémy s nebezpečným ozónem, který během používání elektromobilů vzniká, zejména ve městech to bude solidní oříšek.

+1/−4
2.7.2016 21:53

M48a59r65t17i93n 17K69a30r57á56s12e63k 9938393748368

A proc ze solaru slozite vyrabet vodik, slozite ho skladovat a distribuovat a nasledne ho menit zpet na elektrinu ( to vse s obrimi ztratami) kdyz tu elektrinu muzete rovnou nacpat do auta?

+5/0
2.7.2016 22:15

P15e41t59r 73M13a36r73š39á23l39e23k 9255652684579

Jde prostě o skladování. Elektřina se blbě skladuje, proto se staví přečerpávací elektrárny. Proto vidím budoucnost v syntetických uhlovodících, kde lze energii snadno skladovat neomezeně dlouho.

+1/−1
2.7.2016 22:22

M68a41r17t38i96n 85K25a35r66á70s85e65k 9788583148648

Skladovat elektrinu v baterce je nesrovnatelne levnejsi a ucinnejsi nez ve vodiku nebo umelem uhlovodiku

+2/0
2.7.2016 22:59

P66e54t62r 85M29a35r94š63á73l55e39k 9435632934409

Fakt? Jak dlouho vydrží elektrická energie v akumulátoru, než se samovolně vybije? V řádu dnů? V chemické vazbě uhlovodíku klidně miliony let.

0/0
2.7.2016 23:31

V16í42t 89O43ž15a34n97a 1678978185544

Samovolně? Možná i 20let.

Kolik energie do toho musíte vložit abyste tu chemickou vazbu vytvořil? A opravdu potřebujete energii "uchovat" na milióny let?

+1/0
3.7.2016 9:59

V44í47t 45O64ž87a73n43a 1798198595974

Svatá prostoto! Kde jste vzal nějaký problém s ozonem, údajně vznikajícím při používání elektromobilů??!!!

0/0
3.7.2016 9:56

H23o94n82z22a 80T42a43r 3229682954332

Souhlas Fyzikální zákony prozatím porušit neumíme ALE

Od doby kdy byly FV články poprvé použity byla jejich technologie výroby značně vylepšena .Také se s novými technologiemi zvyšuje účinnost . Dávno neplatí, že energie potřebná pro výrobu se provozem a vyrobenou energii nikdy nevrátí . Recyklace Hliník ,Sklo , Křemík , Cín od kdy tyto materiály nejsou recyklovatelné V tom případě by i domácí elektrospotřebiče patřily do kategorie nebezpečný odpad ?

http://www.solarniexperti.cz/11-duvodu-proc-si-nekupovat-solarni-panely/

0/0
3.7.2016 14:28

P17e91t35r 72M26a23r31š61á30l63e27k 9315272494299

Audi dělá syntetický benzín z CO2 a vody, tzn. principielně jako fotosyntéza, chemický mechanismus a výsledná sloučenina je samozřejmě jiná. Nicméně, stejně jako v případě fotosyntézy, je energie ( v tomto případě elektrická) uložena do chemické vazby uhlovodíku, kde ji lze jednoduše skladovat a případě potřeby uvolnit, např. ve spalovacím motoru.

0/−1
2.7.2016 22:06

J35a19r74o54s88l59a59v 96P81a90ž29o20u51t 2849855645744

Jenom upozorňuju, že spálením syntetického benzínu se energie z velké části promění v teplo. Tato technologie je v efektivité tak na půli cesty před čistým pohonem.

0/0
2.7.2016 23:11

P42e74t51r 22M57a95r48š69á62l94e38k 9465922404649

To je sice pravda, na druhou stranu je to z hlediska skladování energie velmi praktická varianta. Proto jsem psal o hybridech, ideálně plug-in. Kombinace elektrické energie v akumulátorech a v chemické vazbě. Tím by se kombinovaly výhody obou variant.

0/0
2.7.2016 23:20

M90a63r91t23i85n 59K30a77r27á41s74e75k 9448323118508

No mne zad prijdou o nicem palivove clanky, uz kvuli narocnosti vyroby paliva...

+1/0
2.7.2016 22:13

O77t77a41k65a52r 17V53a82l95e26k 6586492895962

Ten Joshua Brown. Toho Joshuy Browna.

0/0
2.7.2016 20:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.