Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bohatství je pro Číňany modla, druhé dítě nechtějí, říká český manažer

Čína přestala být výrobnou levné masové produkce a v některých technických oblastech už předhání Západ, říká v rozhovoru pro MF DNES český manažer v Šanghaji Jan Pleyer. Ekonomický sprint je ale podle něj vykoupen ztrátou „sama sebe“. Lidé ve městech jsou posedlí konzumem, mít druhého potomka je pro ně příliš drahý špás.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a46r75o58s90l81a38v 17P43o57l17e64n24s25k55y 5566174889

Muzete to upresnit ?

0/0
10.7.2016 19:12

M39a83r80t88i17n 24P80e59t35v45a85d 4540779807562

Předseda Mao se koncem 50. let pokusil o industrializaci Číny Velkým skokem, založeným jak jinak než na komunistickém direktivním plánování. Bezprostředním následkem nezodpovědného experimentu bylo zhroucení ekonomiky, provázené děsivým hladomorem s milióny obětí. Po pádu maoismu Teng Siao Pching nastartoval novou vlnu rozvoje na principech tržní ekonomiky, a tentokrát úspěšně. Překotný a do značné míry i nekontrolovatelný růst se nevyhnutelně podepsal na ekologii. Není to nic nenormálního - ještě v 60. letech se v oblacích smogu dusilo Los Angeles a další velká města a průmyslové aglomerace v USA (Detroit, Pittsburgh), ale i v západní Evropě - např. německé Porúří nebo britský trojúhelník Liverpool - Sheffield - Leeds. Náprava si vyžádala obrovské investice v rozmezí několika desítek let, a v Číně asi nebude o nic jednodušší ani rychlejší: pozitivní známkou je, že v posledních letech už jsou tam ekologická témata ventilovaná v médiích i na politické úrovni.

Čínská civilizace je ze všech dosavadních civilizací nejúspěšnější - už nejméně dva a půl tisíce let nepřerušila svou kulturní kontinuitu. Její jistotou je až dodnes konfucianismus - ten se promítl i do specifických rysů maoismu. Pro Čínu je osvědčeným zdrojem společenské stability, a je stěží představitelné, že by v dohledné době jeho určující vliv klesl. Jeho důsledkem je i autoritativní politický systém, vzdorující pokusům o moderní demokratizaci. Povinná úcta k autoritám a respekt k nadřízeným se z císařských dob přenesly i do časů republiky, a dodnes jsou určujícími prvky společenské hierarchie. Převládá mínění, že jejich destrukce by vedla ke katastrofálním následkům. Malou ukázku poskytla 80. léta, kdy Teng Siao Pching dlouho podněcoval mládež a studenty ke svobodnému vyjadřování kritických názorů a občanským aktivitám, které mu pomáhaly v boji se zbytky maoismu. Vše přirozeně vyústilo v hlasité volání po hluboké a rychlé demokratizaci, a zaskočený Teng to nakonec řešil násilnou akcí s nasazením tanků.

+4/0
8.7.2016 12:25

V23l54a84d24i57s10l73a61v 73B67u92r94y11š70e29k 1849872497394

no já jsem rád že jsem se narodil tady a docela se děsím toho, že bych se narodil v té nejúspěšnější civilizaci a užíval si tu jejich společenskou stabilitu

+1/0
9.7.2016 16:24

J68i57n70d20r61a 93V68o82š66t57a 1574184229302

Základní problém Číny, jako každé diktatury, je v tom, že se o problémech nemluví a někam se zasouvají. Jenže tím akorát rostou. Tak to bylo s životním prostředím a pracovními podmínkami, což vedlo k trvalé devastaci vodních zdrojů, krajiny a půdy, následně k tomu, že jídlo je v Číně považováno za víceméně jedovaté. Sice jsou přijímána opatření ke zlepšení, jenže už je dílem pozdě. A i Číňané přišli na to, že peníze jsou k ničemu, když se člověk bojí nadechnout a neví, jak vypadá modré nebe. Naši "liberálové" na to dosud nepřišli. Dalším problémem je venkov, kde vznikají pravidelně lidové bouře, protože lidé tam žijí na kraji bídy a otroctví a není nic snazšího než jim sebrat i to málo, co mají. Zejména ze strany developerů. V Číně nefunguje vymahatelný systém práva, ale vše je založeno na příbuzenských vztazích a známostech. Korupce je nezvladatelná a ani hrdelní tresty na tom nic nezmění. Posun nastal v pracovních podmínkách a hlavně v tom, že zaměstnanci začali být slušně placeni a vzdělaní zaměstnanci mají vyšší příjmy než tady na východě Unie. Ale mladí Číňané už nejsou ochotni dřít jako jejich rodiče. Je tedy otázka, jak dlouho a za jakých podmínek se současný režim udrží, přičemž asi pořád má podporu, zejména u té úspěšné části čínské společnosti, tj. ve městech. Ale kreslit to jako fungující stát, který brzy dožene Evropu, je nesmysl plynoucí z čínské propagandy. Mnozí mladí Číňané se snaží jít studovat do Ameriky a žít chtějí právě v Evropě. Opačně to nebude asi nikdy.

+10/−3
8.7.2016 10:24

P20a45v43e98l 42M62a14t25o36u79š24e54k 5490227658394

Nesouhlasím. O problémech se nemluví a problémy se odsouvají daleko více ve většině tzv. demokracií, kde je jakákoli regulace čehokoli natolik nepopulární, že se do ní žádný politik raději ani nepustí, protože by přišel o většinovou podporu. Zkuste u nás nebo v USA lidi zásadně omezit v používání aut, ve spotřebě vody atd.! Evropa a Amerika jsou např. daleko víc pod tlakem ropné lobby než Čína a zřejmě i než Korea a Japonsko. Proto se tady dělá vše proto, aby se příliš nerozšiřovaly elektromobily a elektroskútry. Co se u nás udělalo pro ochranu ovzduší od doby, kdy se odsiřovaly elektrárny? Já o ničem takovém tedy moc nevím.

+3/−4
8.7.2016 10:41

J53i46n48d79r92a 90V10o44š46t92a 1574984749512

když něco v demokracii problém je, tak se to nakonec tématem stane, protože se toho někdo ujme. Jiná věc je, že to třeba nic nepřinese. V Evropě platí přísné emisní limity, mnoho měst zakazuje vjezd do centra, obnovitelné zdroje energie se budují jako nikde jinde a německá vláda v červnu vyhlásila podporu právě pro elektroauta. Lobby tu jsou, ale dýchá se tu ve všech směrech lépe.

+3/0
8.7.2016 11:03

P77a77v14e83l 52M50a90t58o77u76š71e89k 5410447618584

Zkuste se na věci dívat trochu objektivně.

+1/−1
8.7.2016 10:42

L22u31k92a50s 66C36o28d50r 6118522570411

Hele, Jindro, kdyz pises o tech "lidovych bourich" na venkove - je ti doufam jasny, ze sem na diskuzi chodi par lidi, co jsou na tom cinskym venkove peceny vareny, protoze tam maj pribuzny?

+3/0
8.7.2016 10:49

J86i51n22d65r48a 61V82o98š55t24a 1784934899982

samo, tady jsou vždycky odborníci na všechno. Ročně je to 6-7.000 takových akcí. Ve skutečnosti možná víc, ale to se nikdo nedoví. No co jim zbývá. V jedné reportáži jsem četl, že si právě městští voliči pochvalují, že se v Číně nekonají volby, protože přeci o nich nebudou rozhodovat ti věčně nespokojení vesničani.

+2/0
8.7.2016 11:00

P63e48t77r 27S87t32r45a81k18a 9757677325693

No, to cislo mozna bude i pravda. Ale ta "boure" vetsinou znamena par desitek lidi. Nic masoveho.

+1/0
8.7.2016 11:06

L84u37k47a57s 33C10o89d15r 6298452830471

Ta "boure" vetsinou vypada tak, ze prijede par lidi od developera nebo z mistni vlady, vesnicani se s nima chvili hadaj, a lidi zase odjedou, aby navysili nabidku. Je to vicemene stejny jako rikat "lidova boure" tomu, kdyz se v Teplicich pohadaj dve romsky rodiny...

+1/0
8.7.2016 11:12

J28o78s22e95f 39K31o47p35e86c41k38y 9504462135

Snad z tohoto bruralniho obdobi rychle vyrostou... Takovym zpusobem si devastovat vlastni zemi v ramci honby za blahobytem je dlouhodobe neudrzitelne...

0/0
8.7.2016 9:50

P79a24v98e28l 76M82a40t85o24u76š84e39k 5510567418744

Jakým způsobem, buďte konkrétní. Jenže to byste to tam napřed musel poznat. Ujišťuji vás, že to, o čem se u nás 10 let kecá, se u nich za 2 roky začne řešit, v lepším případě i vyřeší.

+1/−1
8.7.2016 9:52

J63o58s71e96f 52K48o96p63e39c63k71y 9924472475

Konkretne to mate napsane i v samotnem rozhovoru. Stav ovzdusi a vod je v te zemi katastrofalni

+1/0
8.7.2016 9:54

P12a59v25e94l 58M52a12t49o30u84š29e50k 5950817208244

Podobně jako na Ostravsku, Mostecku, v mnoha místech Prahy apod., jenže u nich to má do značné míry může prach z pouští; u nás o žádné poušti nevím. Zhruba nějakých 80 % území Číny tvoří téměř nedotčená příroda. U nás to nebude ani 10 %. Navíc při jejich rychlosti i tyto problémy, které samozřejmě mají, vyřeší možná dříve, než se u nás začne stavět trasa D pražského metra.

+3/−2
8.7.2016 10:00

J54o61s95e45f 84K95o75p82e54c17k26y 9554792795

Mira znecisteni vzduchu i vody je v Cine a v CR neporovantelna. Staci se podivat na denni emise...

+2/0
8.7.2016 10:04

P29a10v31e52l 82M47a90t49o96u25š79e15k 5150697578314

Nemáte pravdu. V Číně jsou největším problémem prachové částice, které ale zdaleka nemá na svědomí jen znečištění. Ty bývají rozptýlené ve vzduchu i stovky km od nejbližšího města, třeba uprostřed pouště. Emise s automobilů řeší elektromobily, o kterých Evropa, ovládanou ropnou lobby stále nechce příliš slyšet, a samozřejmě i různými dopravními systémy v čele s vysokorychlostními železnicemi. Tvrdím, že oni si tyto problémy u sebe vyřeší do uspokojivého stavu dříve, než my je vůbec začneme skutečně řešit. Už jen proto, že u nich se o nich mluví, že se před nimi nestrká hlava do písku jako tady.

+2/−3
8.7.2016 10:16

J62o77s22e43f 80K60o77p91e85c15k24y 9404972825

Pravdu mam. Vase snaha je az komicka, zajimave je, ze vase "prachove castice z pouste" zacly hodne zlobit az v poslednich cca 10-15 let

+2/0
8.7.2016 10:21

P69a57v41e14l 38M48a69t76o80u87š71e70k 5230147958874

Ne, ty zlobily už dávno, osobně jsem takovou věc měl možnost několikrát absolvovat (nejlépe takový prach zalézá do mechanismu foťáku), ale před 15 a více lety u nás ještě nepanovala taková protičínská hysterie jako dnes, každá tamní mlha se automaticky nenazývala smogem a nebyly jí plné naše noviny a lidé o tom, co čtou v médiích, o něco víc přemýšleli. Komické je naopak vidět za všemi problémy světa Čínu, jak se to dnes mnozí snaží interpretovat.

0/−2
8.7.2016 10:31

J80o95s76e48f 46K68o34p27e12c16k66y 9504902155

Svadet vase lzi na neexistujici proticinskou hysterii jen ukazuje na vasi neschopnost konstruktivni diskuze... ;-)

0/−1
8.7.2016 10:36

P55a15v43e81l 83M80a32t45o22u25š27e34k 5380517658104

S blbem jako jste vy dál nehodlám komunikovat. Věřte dál propagandistickým žvástům a na konkrétní poznatky konkrétních lidí nedejte, ty zaručeně lžou!

0/−1
8.7.2016 10:46

J72o16s30e71f 10K28o52p27e85c91k18y 9944442135

Ano, poznatky konkretniho cloveka zijiciho v Cine mate v clanku... ;-D

0/0
8.7.2016 10:50

J31i67n69d24r47a 79V65o66š98t61a 1154954249542

Ve velkých městech je smog tvořený průmyslem, jakož i automobilovou dopravou. Problém čínských měst je obrovské přelidnění a léta ignorování jakýchkoli ochranných opatření ve vztahu k přírodě. Oni budou masivně investovat do poklesu imisí, ale ani tak se nedostanou na evropskou úroveň, protože v těch velkých městech u moře to prostě nejde. Do otrávených řek se život nevrátí usnesením politbyra za dva roky.

+1/0
8.7.2016 10:27

L13u34k52a17s 91C73o63d10r 6508282970351

To prelidneni neni zas az tak zasadni - kdyz clovek srovna velikost prumernyho bytu v pevninsky Cine a v HK nebo v Japonsku (o Singapuru nemluve), tak jsou to uplne jiny cisla. Cinani maj v tech mestech daleko vic prostoru...

+1/0
8.7.2016 10:48

J42i42n63d41r63a 45V52o13š30t81a 1304174839952

ale ne na ulici, pravda. Stačí navštívit Šanghaj, aby člověk viděl, že tudy cesta nevede.

0/0
8.7.2016 11:04

L84u34k35a63s 15C11o65d46r 6308712470151

V Sanghaji sedim prave ted. Prijde mi to naprosto v pohode i ve srovnani s Prahou. Kdybys rekl jako priklad mesta s nedostatkem mista na ulicich treba Peking nebo Chongqing, tak by to znelo duveryhodnejc :-)

+1/0
8.7.2016 11:09

J69i90n95d38r92a 16V23o96š60t66a 1414654289502

ve srovnání s Prahou... ach, ach. Praha vychází ve srovnání s jakýmkoli asijským městem jako místo vesnického poklidu. Asi vyjma Karlova mostu. Já jsem v Šanghaji nebyl, klidně doznávám, ale znám tři lidi, co tam byli při různých příležitostech a líčili to v zásadě stejně. Možná jsi tam dlouho a už ti to nepřijde.

0/0
8.7.2016 11:14

L64u60k19a60s 30C32o34d71r 6668782140641

Hele, ja se pohybuju vicemene vsude po svete, a nikdy bych Sanghaj nedaval jako priklad prelidnenyho mesta, kde kolabuje infrastruktura. I v ramci Ciny je Sanghaj hodne v pohode - tech lidi je dost, ale system dalnic, metra a verejny dopravy je neskutecne efektivni. Nenajdes tady tak sileny dopravni zacpy jako treba v Pekingu (o Sao Paulu nebo treba Bangkongu ani nemluve).

+2/0
8.7.2016 11:30

P92e71t70r 37S41t97r93a42k73a 9157977595893

Tak Praha je male mesto. Vsechna vetsi mesta maji problemy s dopravou. NY, LA, Berlin, Pariz, Rim... A to jsou vse mala mesta v porovnani se Sanghaji, Pekingem, ci Shenzhenem. Ve vsech techto mestech jsou oblasti, kde je lidi hodne, pak oblasti kde jich tolik neni. Shenzhen kde ziji je 8. nejhusteji osidlena aglomerace na svete a ma nejvetsi pocet lidi / km2 v Cine. Presto to je uplne v pohode az na urcita mista (trhy kuprikladu). Navic sednu do auta a za 30min jsem na liduprazdnych plazich, nebo v horach kde se muzu koupat pod vodopadem. Opet nikde nikdo.

+1/0
8.7.2016 11:32

L33u77k89a88s 71C37o73d95r 6728442460951

Tak nejak. Kdyz se potrebuju v Sanghaji dostat autem z okraje Puxi nekam na Pudong, tak mi to vetsinou trva min casu nez v Praze cesta z Dejvic do Strasnic. Neprijemny zacpy jsou akorat v uzkejch ulickach kolem Huaihai road a pak samozrejme na dalnicnich krizovatkach u satelitnich mest, ale to je vsude na svete.

+1/0
8.7.2016 11:38

E65v20a 37J54i49n68d70r65o36v36á 3184423669947

No, tak to nevím. V Číně jsem byla - ve městech nevidíte slunce - je zahaleno ve smogu. S oblastmi, které jste uvedl to je naprosto nesrovnatelné.

0/0
9.7.2016 12:35

V70l38a86d52i69s27l44a54v 31B72u44r48y87š87e24k 1919652967744

tomu věřím, u nás 10 let, u nich 2 roky a za Stalina v Sovětským svazu by to vyřešili za půl roku

0/−1
8.7.2016 10:26

Z64d95e60n96ě76k 62V76a53l19e31n61t22a 3635620638934

No duleziteho manazirka jiz taky zpracovali :-D...

To jsou velkolepe slinty o cistote mest a krase vystaveneho betonu a drancovani prirody za kazdych podminek :-P...

0/0
8.7.2016 9:45

L17u11k12á16š 58P53a94v91l92á98s28e95k 8361279489481

Konečně taky někdy zveřejní rozhovor s někým, kdo tomu opravdu rozumí, a ne jen s nějakým sluníčkářským teroretikem, který sice neví nic, ale je skálopevně přesvědčen, že Čína, Rusko atd. jsou ti největší vyvrhelové na světě. Z tohoto vnímám, že dotyčný ví, o čem mluví.

+4/−4
8.7.2016 9:42

P92a50v11e96l 94M73a90t90o71u50š81e77k 5770627228854

Souhlasím. Konečně trochu objektivní slova. Rozhodně daleko lepší než neustálé plivání na Čínu za vše, co dělá, místo snahy dělat to lépe než ona. Každopádně to vypadá (v souladu s tím, co jsem v té zemi poznal osobně), že tam problémy existují, ale - na rozdíl od Evropy, kde se o všem hlavně žvaní - se dost rychle řeší.

+2/0
8.7.2016 9:51

L75u34k61a38s 71C89o72d61r 6898112530811

Ja se obavam, ze tomu prave moc nerozumi. Jeho interpretace, ze soucasne "utahovani sroubu" administrativy XJP nebude mit na obchod vliv, je hodne neobvykla. Problem je podle me v tom, ze nedokaze rozlisit mezi tim, do jake miry "chrani" regionalni vlady zahranicni firmy pred destruktivnimi navrhy z Pekingu tim, ze implementaci novych pravidel a narizeni zamerne zdrzuji nebo bojkotuji, a do jake miry je ona "ochrana" dilem Pekingu. Kdyz se clovek podiva do zakulisi cinske politiky (zvlast na souboj mezi sanghajskymi liberaly a hardlinery z Pekingu a stredni Ciny), tak se musi budouciho vyvoje spis obavat. Da se ocekavat, ze Peking bude programove posilovat svuj vliv v liberalnejsich provinciich a zahranicni firmy budou mit problemy.

+1/0
8.7.2016 10:01

P70a82v53e90l 35M35a94t24o23u69š53e15k 5140167418674

Tak to nemohu posoudit, nejsem ani ekonom, ani politolog a informace ani znalosti z takových oblastí nemám. Já spíš měl na mysli jiné aspekty rozhovoru, než čistě ekonomické. Např. elektromobily, poměry v rodinách, myšlení lidí atd.

0/0
8.7.2016 10:23

L61u32k50a21s 30C49o42d24r 6408722230411

Pomery v rodinach jsou vylicene bohuzel dost nepresne (viz komentar Petra Straky, ktery ma stejne jako ja cinskou manzelku)

0/0
8.7.2016 10:24

P21a38v16e32l 21M11a88t28o68u20š93e33k 5700857608804

Ok, nic proti.

0/0
8.7.2016 10:48

P20e47t67r 27S83t68r55a57k43a 9907587295713

Cast rozhovoru je tak nejak OK. Akorat pan nema moc zkusenosti s cinskou rodinou, vztahy atd. To mozna prameni z toho, ze zije v ceske komunite. Proto jsou nektere jeho nazory odlisne od reality. Cinane deti chteji. Vetsinou dve. Tech lidi, kteri deti nemaji moc neni. Jen se posunul vek, kdy deti maji... Tak jako napr. v CR. Navic majetek hromadi prave pro rodinu a aby mohli detem doprat to nejlepsi od jidla az po vzdelani. Samozrejme si dopreji i pro osobni spotrebu, ale neni to prioritou. Taktez to o hrani her misto poznavani neni pravda.

+4/0
8.7.2016 10:05

L33u51k92a20s 63C51o10d38r 6418762960831

Presne tak, to je i moje zkusenost ze zivota mezi Cinany...

+1/0
8.7.2016 10:10

V30l66a72d14i81m10i35r 26H71a37u79b91e13r92t 2536200312

Je videt panove, ze to tam dobre znate, vite jak to tam chodi a nenechate se "opit rohlikem" R^

0/0
8.7.2016 12:19

K62a65r53e55l 36U20r90b32a10n 2294924491269

Asi žije ve vyšší třídě.

0/0
27.7.2016 13:01

S67t47a39n85i17s71l71a37v 75S28t54u46p71k97a 6351305815830

Až na to, že totalitní režim tam přitvrzuje, jak sám říká. Stále častěji dochází k zatýkání nepohodlných lidí a odvážení na neznámá místa. Nikdo jim ani nechce dělat právníky, protože ti jsou zatýkáni též jako výstraha.

+1/0
8.7.2016 10:22

P58e95t44r87a 65H74e30l64i23k26a76r71o18v13a 9258514447394

Zrovna nedávno jsem někde četla (HN?), že Číňanky berou útokem kliniky umělého oplodnění, aby ještě stihly druhé dítě, když už se jim třeba blíží čtyřicítka.

0/0
8.7.2016 8:44

J74á44n 54K23o34t24ú90č 2926254788186

V tomto začína byť Európa úplne rovnaká, nie náhodou?

+2/0
8.7.2016 8:54

P64e53t59r 12S93t71r66a42k19a 9507937965513

To je pravda. Nerekl bych hromadne, ale tendence se zvysuje. Taktez nektere resi vzhled po tehotenstvi, atd.

0/0
8.7.2016 10:07

J95a50n 72Č62e12k76a74l 7629935194784

Aby technologicky nedoháněli, když pirátsky nakradli co mohli...

+8/0
8.7.2016 8:44

J47o53s82e61f 88S74v40á60r39o70v96s46k68ý 3161646533235

To samé by se dalo říci o Japoncích. A co odliv mozků z Evropy do USA po válce, také něco podobného.

+1/0
8.7.2016 9:13

J57a71n 71Č42e35k14a28l 7369725944524

Nevím, nakolik Japonci kradli know-how, ale přetáhnout si lepší nabídkou osobu mi přijde jako férová hra... Zato koupit si jeden kus, obkreslit, a vyrábět pod vlastním označením, jako to dělali a dělají Rusáci a Číňani, to je prostě krádež...

0/0
8.7.2016 9:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.