Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80o58m54a16n 31J59e64s50c23h21k70e 9258285767465

Myšlenka dobrá, ale má vadu na kráse. Nedostatek malých a lehkých souprav.

Mne stačí jak SŽDC udržuje dlouhé peróny - například Doubravice na Svitavou 255 metrů a jezdí poloviční soupravy. Absolutní nesoučinnost ministerstva dopravy. Každý si dělá co chce. Uvedu vzorný příklad rekostrukce trati Merano - Mals - Malles v jižním Tyrolsku. Dvouvozové soupravy a stejně dlouhé nástupiště.

Tady se vyhazují peníze za nesmyslná nádraží - my musíme vydělat. Nástupistě jsou dlouhá ale nízká a utopená. Podívejte se na koridor Brno - Česká Třebová.

Nikdo se není ochoten domluvit a spolupracovat.

Pak jedete vlakem a zjistíte, že vám ujede přípoj, nebo vám zruší vlak. Stalo se mne včera v Kolíně byl zrušen vlak R do České Lípy.

Nechci být otrokem počítače a vše kontrolovat. Tak se lidé vyhání z vlaků.

+1/−1
17.7.2016 8:49

O13l35d92ř83i56c94h 89J25a95n77e17č53e76k 8429636823551

Nedostatek malých a lehkých souprav je tak možná u ČD, na trhu by jich byl dostatek - viz třeba právě ty v Meranu. Dělat ještě menší elektriku pro klasickou železnici už asi moc nedává smysl, to už je pak tramvaj.

S těmi nástupišti máte pravdu, ale zas stavět nástupiště přesně na délku stávajících souprav taky nedává smysl, aspoň ne na hlavních tratích, kde za 10 let můžou jezdit úplně jiné soupravy než dnes. Teď mají ČD třívozové dvoupodlažní slony, kdyby teď zkrátily všechna nástupiště na jejich délku a příště slony chtěly nahradit třeba pětivozovými jednopodlažními jednotkami, úplně dobré by to nebylo. Viz Desná - Riedlova vila, kde se vlaky na nástupiště nevejdou.

...a jak tohle všechno souvisí s rušením přípojů??? 8-o

0/0
19.7.2016 11:21

R94o29m43a29n 51J77e82s89c93h11k21e 9748115817645

U nás v obci Doubravice máme nejdelší nástupiště na trati - 255 metrů. Udržovat a svítit takové nástupiště stojí nemálo peněz. Také není stanoveno, kam si má člověk stoupnout a kde má vlak zastavit. Každý fíra zastavuje jinak.

Byla idea jezdit se dvěma 5 vozovýmí jednotkami řady 560. Dnes je to jinak.

Dneska jsme řešili přestupování vlaků v České Třebové. Zrušilo se u více vlaků zastavování. Kolega co jezdí ze Slovenska do Prahy, musí čekat další hodinu na přípoj.

Nebo přestupování ve Skalici nad Svitavou, když zde vlak končí a než přejdete po lávce, tak Vám ujede přípojný vlak do Boskovic.. Nedej bože, kdy jste v posledním 6 voze, a neznáte to.

Ono se rozdělili dráhy na ČD a SŽDC. Domluva bývá mnohdy obtížná. Také rozdělení krajů a rozkouskování vlaků není dobré.

0/0
19.7.2016 21:09

M35i16r87o31s25l51a32v 59Z90i43k57m37u24n15d 6868182587388

Zastavování v ČT zrušil zákazník, který vlaky objednal = ministerstvo dopravy, nikoli ČD, ty to nechtěly ...

0/0
20.7.2016 13:22

M25i29r98o43s26l61a57v 19Z93i61k92m78u50n94d 6958522277698

Zbytečně dlouhé perony ?????

A v Běchovicích je zase krátký peron, takže se tam vejdou "jen" dvě 471, ačkoli u mnoha vlaků by se "uživily" tři. Podobně trať z Prahy do Berouna. Pokud v důsledku výluky nejedou všechny vlaky, tak ČD o víkendech ty špičkové posilují na 3x471, ale ne do všech stanic a zastávek se vlaky vejdou ... takže poslední EJ pak musí zůstat "uzavřená" ...

0/0
20.7.2016 13:20

J54a42n 66J13e72m68e52l84k93a 1495680

Otázka o jakém časovém horizontu se bavíme :-).

A podle mě nová EU norma na nárazy dělá zbytečně z regionálních a příměstských vlaků obtloustlé otesánky.

Zbytečně. Švýcarsko má svoje kvalitní lehké "tramvaje" (do 120 km/h) a funguje to.

Kdyby něco takového jezdilo do Koutů..

0/0
16.7.2016 21:44

R83o16m92a61n 45J85e61s64c91h88k36e 9738155577705

Chybí dostatek malých elektrovozů.

0/0
17.7.2016 8:33

J65a21n 92V62a41l70o86u27c63h 6262707218560

Pokud to nepřijde do styku s jinými železničními vozy, pak tam můžou klidně jezdit "papírové" T3. Jenže pak to znamená, že trať s takovými vozidly je nepoužitelná pro nákladní dopravu, v nejbližším styku s jinou tratí jsou cestující nuceni přestupovat (což buď přináší riziko ujetí přípoje anebo "pro sichr" delší přestupové časy, což dobu cesty prodlužuje).

Ale pokud by se trh skutečně otevřel a nebyl vázán na to, až "ta jediná správná firma" po vítězství ve VŘ s projektem ze šuplíku (pokud možno s nesmyslným požadavkem, kvůli němuž se konkurenci nevyplatí kvůli pár vozidlům pro ČR předelálat to, co jinde stejně prodá po stovkách - viz dveře 160cm u Panterů) tento realizuje (a nepředraží), vozidel by bylo dost...

+1/0
17.7.2016 14:39

P39e90t41r 67Š18i49m19e54k 2109267146188

Hlavně ať to nezůstane jen na papíře a bude se pracovat. Divím se, že takové trate, jako je Brno-Jihlava nejsou elektrifikovany. Ale je pravda, že bydlím u tratě Brno Přerov a taky je to pár let, co je to v elektrice.

+2/0
16.7.2016 19:29

J43i86ř35í 79K27o67c60u55r12e13k 6405914405178

Zlín-Otrokovice. (Pří)městská dráha, v sousedství ucpaná silnice a po jedné koleji tam jezdí ropovod raz za čas. Druhou kolej by potřebovala jako sůl. Jestli tam budou dráty na 600/750/3000 voltů to už je jedno. Nicméně provoz rychlodrážní tramvaje na železničních kolejích naráží na §1 "Nikdy se to tak nedělalo" (teda až na Ostravu, kde tramvaje jezdí po bývalých průmyslových železnicích). Tramvaj má tu výhodu, že je na pořízení o trochu levnější než dieslový motorák. A na popojíždění s mnoha zastávkami je rozhodně vhodnější to, co tam jezdí teď.

Dieslová mašina tam stejně bude třeba, kontejnerové překladiště vyžaduje koleje bez troleje.

0/0
16.7.2016 15:25

M97i95r88o39s45l73a74v 15Z35i11k57m68u65n64d 6478252657948

nebo taky 25 kV 50 Hz

0/0
16.7.2016 16:04
Foto

V88í53t96ě82z61s46l45a57v 20K64l53o36z59í49k 3361109514237

Ta trať na Ostravici mě zaujala, esusy pak poslem z Ostravy az do hor. Jen aby dopravci měli vlaky...

+1/0
16.7.2016 13:14

M64a70r79t39i43n 38H61o34u32b58a 6123941189858

To je repas článek pořád dokola. Stejný seznam tratí koluje minimálně 7let

+3/0
16.7.2016 11:54

J47i45ř12í 86R19y24s 3444527926874

Lenin taky sliboval elekrtifikaci.

+1/0
16.7.2016 11:38

F63r19a60n98t50i17š41e64k 23S34t59r93n24a58d 4204685309376

Kdy přijde na řadu frekventovaná trať Valašské Meziříčí - Rajnochovice - Bystřice pod Hostýnem - Holešov - Hulín - Kroměříž - Kojetín ??

+5/0
16.7.2016 11:37

J23i85ř54í 24K56o67c87u24r46e48k 6895364775228

Úsek Hulín-Kroměříž současně se zdvojkoleněním tratě Brno-Přerov-(Ostrava). Ano, mezi třemi aglomeracemi s více než půl miliónem obyvatel vede jednokolejka.

+3/0
16.7.2016 14:19

P76e91t74r 33Š77i62m82e24k 2279477816828

Trať Brno Přerov se nemá zdvoukolejnovat, ale stavět komplet nová.

0/0
16.7.2016 19:31

J36i52ř30í 53K75o50c93u17r38e17k 6435494625928

Jak kde, v některých místech bude trasa komplet nová, ale z Kojetína do Přerova není důvod ji měnit. Je to rovné jak když střelí.

+1/0
17.7.2016 1:59

R20o36m70a92n 74J85e55s47c27h31k82e 9868905677535

Moc dlouhých souprav tam nejezdí. I rychlíků tam jezdí málo. Mám rychlejší jet oklikou přes Ostravu než z Kroměříže se drkotat 810.

0/0
17.7.2016 9:19
Foto

B98r68o17n41i72s41l45a92v 92G71a49b42r70y82š 2682589351

Neměla by se trať z Prahy do Kladna nejdříve narovnat? Elektrické vlaky sice jezdí rychleji, ale ta trať je vedena zoufale. Jako druhé největší město středních Čech by si zasloužilo mnohem kvalitnější spojení.

Jinak Zlínu fandím. Jen by mě zajímalo, jak se vyřeší současný přejezd tratě s trolejbusovou dráhou v Otrokovicích. Napadá mě jedině podjezd.

+3/0
16.7.2016 11:30

P69a84v52e56l 53O33b71d95r36ž87á35l97e69k 6886594368622

Jednak narovnání je součástí té rekonstrukce.

A především - pro narovnání potřebujete další pozemky, ty mají nějaké vlastníky a ti se ne vždycky chtějí dohodnout (případně ani není jasné s kým se vlastně dohadovat).

+2/0
16.7.2016 12:05
Foto

B39r48o36n18i89s61l73a42v 77G30a35b52r84y63š 2572729571

Zase ty pozemky... Ale ono se to bez toho prostě neobejde. :-/

0/0
16.7.2016 12:09

J26i15ř24í 96K55o44c44u45r45e52k 6205934325828

Jenže Praha 6 je proti. Proti čemukoliv, snad kromě zrušení trati.

0/0
16.7.2016 14:21
Foto

B89r16o18n53i30s32l26a79v 33G78a23b75r13y46š 2522519331

A Vy jste zaznamenal, z jakého důvodu je proti?

0/0
16.7.2016 14:23

J76i35ř21í 72K53o21c65u83r14e90k 6715534185628

Těch důvodů je mraky. Od obav z hluku přes obavy ze zvýšení emisí z dieslových motorů až po obavu, že nová trať Prahu rozetne vejpůl a zničí vnitroměstské vazby.

0/0
16.7.2016 14:28
Foto

B48r54o47n44i46s76l20a36v 50G40a46b81r45y82š 2792409961

To by se dalo napsat o všech tratích. Mimoto vnitřní magistrála taky způsobila, že je národní muzeum v takovém ostrůvku.

Takže ve výsledku to jsou nesmysly.

0/0
16.7.2016 14:39

J92i92ř28í 43K68o21c19u45r93e51k 6695264405548

Vnitřní magistrála byla chyba - bylo levnější řešení než stavět obchvat. No a východní obchvat Prahy místní nehctějí...

0/0
16.7.2016 14:42
Foto

B35r24o25n74i30s65l11a16v 74G23a49b83r79y35š 2702759821

Hlavně že chtějí jezdit rychle, pohodlně a bez kolon.

0/0
16.7.2016 14:43

M13i72r93o78s60l89a29v 78Z42i37k98m51u34n50d 6208202857208

P6 žádá tunelovou variantu, ta je sice dražší, ale v principu odpadne řada problémů spojená se stoupáním, padajícím listím, stromy kolem trati (ekologové) ... křížení s pozemní komunikací, přecházení kolejí mimo přejezdy apod.

0/0
16.7.2016 16:04

P67e29t17r 58Š74i94m85e27k 2159927846418

Udělat to jak v Los Angeles. Zakopat po zem.

0/0
16.7.2016 19:32

J83i74ř28í 67E65r53b46e74n 1743344946957

A liberecký region zase ostrouhá? Přitom trasa Děčín - Liberec (+ celá oblast na Tanvald a Kořenov) - Stará Paka - Jaroměř si o elektrifikaci přímo říkají...

+7/0
16.7.2016 11:23

M87a37r12t64i50n 72H39o72u92b24a 6123561749548

elektrikovoat se nevyplati kazda lokalka. pokud tam jedou 2 vlaky za hodinu (Decin-Liberec), tak to fakt nema smysl. to je nrevratna investice

+3/−3
16.7.2016 12:26

J96i97ř91í 42E84r36b93e11n 1533334326657

A já měl za to, že mezi Děčínem a Libercem jezdí denně sedm párů rychlíků a osm párů osobních + spěšných vlaků, suma sumárum třicet přímých vlakových spojů... no tak to mi asi ČD lžou ;-D

+2/0
16.7.2016 12:55

M83a65r73t20i45n 43H33o21u69b47a 6923311769418

no vida. to je jeste min, nez jsem uvazoval.

takze tobe to vychazi na 1,25 vlaku za hodinu. to je slabota. pokud se teda shodneme na tom, ze den ma 24 hodin.

0/0
17.7.2016 21:50

R62o21m47a68n 71J71e92s20c56h47k82e 9428495687115

Máte naprosto pravdu. Kde jede vlak jednou za hodinu - to jsou opravdu vyhozené peníze. Hustopeče například.

0/0
17.7.2016 9:25

A85n83t77o41n83í87n 72K98l81e78c68a32n63d83a 2580157695641

Elektrifikace je pěkná věc, ale musí dojít k zákazu dieselových spojů na těchto tratích, jinak to nemá smysl. Vyhodíme miliony do elektrifikace a pak na tratě pustíme neekologické lokomotivy vyřazené v cizině (např. Arriva na trati Praha-Benešov)...

+7/0
16.7.2016 11:18
Foto

B52r72o81n63i83s61l60a72v 73G19a35b37r12y93š 2642199831

Ono by to chtělo něco jako 810, ale s pantografem. :-) Zrovna tohle by se teď hodilo do těch Koutů nad Desnou.

+2/0
16.7.2016 11:42

M62i24r89o92s53l89a22v 64Z88i12k48m38u35n96d 6428222777958

Jezdí tam 162.114 + jeden vagon DB, z hlediska nákladů opravdu velmi efektivní ve srovnání s 810 nebo 814 ... Soudružka Arriva trvala na smlouvě, jinak se počítalo od 12.6. 2014 s tím, že tam budou rejdit elektrická vozidla ČD ...

+1/0
16.7.2016 16:09

M94a29r32t98i26n 79H20o23u62b73a 6543751749678

Takže je ekologičtější provozovat soupravu pro 350 lidi na trati, kde prumerna obsazenost je 20lidi?

+2/−1
16.7.2016 11:56

P53a10v95e90l 79O71b98d81r69ž97á94l58e21k 6436474228912

Menší soukromník na regionální trati nebude kupovat elektrickou jednotku, protože:

a) je pořád dost tratí bez drátů a na ty by pak nemohl vyjet, kdyby byla poptávka

b) neexistuje elektrika pro malé zastávkové výkony typu autobusu na kolejích. A aby lokomotivou ř 162 táhnul mezi vesnicemi 2 osobní vagóny, to se nevyplatí.

0/0
16.7.2016 12:13

M25i34r96o68s89l60a62v 96Z19i81k39m37u48n20d 6228372807848

Velká elektrická lokomotiva má stejnou spotřebu jako malá elektrická lokomotiva ... oprašte fyziku ze základní školy P = U x I ... Napětí je dáno, trakční proud závisí na velikosti zátěže ... dva vozy jsou stejnou zátěží jak pro velkou, tak malou lokomotivu ...

Chybí "jednoduché" elektrické vozy, které jezdí ve Švýcarsku ... při vyšší frekvenci se posílí o vložený, případně řídící vůz ... jejich "nedostatkem" je ovšem absence WC ...

0/0
20.7.2016 13:29

J34i11ř51í 41K15o96c23u59r33e14k 6675684755758

Souhlasím. Proto se bude v Horních Heršpisích přepřahat, aby to na poslední 2 kilometry táhla elektrika. Raději autobus a 50 kamionů než dieslová lokomotiva pod dráty!

PS: Siemens Desiro není lokomotiva, ale motorová jednotka, pane železniční odborníku.

0/−3
16.7.2016 14:23

O50l80d38ř51i77c98h 63J49a42n92e70č88e68k 8549306873811

Úplný zákaz je nesmysl, ale musí se to dělat rozumně - diesly tam poslat fakt jen v případě, kdy je to úspornější, než elektrika. Diesly pod dráty jezdí i v ekofanatickém Rakousku, a to i na dlouhých štrekách a ačkoliv ÖBB má elektrických lokomotiv nadbytek (narozdíl od českých dopravců). Např.

- dvouvozová dieslová jednotka místo čtyřvozové elektrické v sobotu pozdě večer na regionálním vlaku Spielfeld Strass - Graz - Bruck a.d. Mur - Mürzzuschlag, což je nějakých 150km. Na málo vytíženém spoji je dvouvozový diesel očividně úspornější než čtyřvozová elektrika a pořizovat 'malé elektriky' pro okrajové spoje, když přes den by kapacitně nestačily, je nesmysl.

- po hlavní elektrifikované trati Wiener Neustadt - Wien jezdí spousta dieslů, a sice v čele vlaků z Aspangu nebo Soprone, kde není elektřina. To už je docela na pováženou, ale zjevně je to stále efektivnější (i z hlediska jízdní doby) poslat diesel až do Vídně, než ve Wr. Neustadtu přepřahat.

0/0
19.7.2016 11:10

M30i40r58o22s20l50a83v 28Z98i54k39m36u58n38d 6508152637858

... nebo dělat přestup ...

0/0
20.7.2016 13:30

K66a80r70e59l 81K30r84p67a57t69a 5264386678385

Už zase ta ELEKTRIFIKACE ?

Pod jakým praporem to bude nyní?

0/−6
16.7.2016 11:16

P44e31t46r 37N27o62v39o40t54n32y 1771530331

Praha - Kladno. V současném stavu? Geniální nápad.

+1/0
16.7.2016 11:13

J22i83ř63í 30H82a15j68z63l 6172215704580

Jenom doplnění k poslednímu odstavci - přechod na střídavou trakci je jistý, jen se aktuálně v rámci studie řeší možnosti připojení a rozmístění střídavých napáječek a předpokládaný postup (harmonogram) přechodu. To, že se aktuálně tratě elektrizují stejnosměrně (nebo stejnosměrné opravují) není na překážku, neboť traťové vybavení (izolační hladiny, sdělovací a zabezpečovací zařízení) již nyní musí být projektovány tak, aby bylo možno "ze dne na den" jenom přepnout na "střídavku".

+3/0
16.7.2016 10:51

J38o37s52e91f 23Č12e70r86v11e91n36i90c22k87ý 9119554351353

A co pak "ze dne na den" s modernizovanými stejnosměrnými lokomotivami?

+1/−1
16.7.2016 10:53

J47i80ř38í 96E72r83b92e49n 1423324986747

Prodají se tomu, kdo o ně bude mít zájem. Nové se už mnoho let nevyrábějí, pokud vím.

+1/0
16.7.2016 11:24

J37a20r75e78k 88K34a86l48i41v30o17d65a 7326303561716

Polsko je bezedná díra na stejnosměrné lokomotivy....

+2/0
16.7.2016 12:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.