Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R61o71m45a56n 46J40e24s79c68h64k32e 9108985417775

Myšlenka dobrá, ale má vadu na kráse. Nedostatek malých a lehkých souprav.

Mne stačí jak SŽDC udržuje dlouhé peróny - například Doubravice na Svitavou 255 metrů a jezdí poloviční soupravy. Absolutní nesoučinnost ministerstva dopravy. Každý si dělá co chce. Uvedu vzorný příklad rekostrukce trati Merano - Mals - Malles v jižním Tyrolsku. Dvouvozové soupravy a stejně dlouhé nástupiště.

Tady se vyhazují peníze za nesmyslná nádraží - my musíme vydělat. Nástupistě jsou dlouhá ale nízká a utopená. Podívejte se na koridor Brno - Česká Třebová.

Nikdo se není ochoten domluvit a spolupracovat.

Pak jedete vlakem a zjistíte, že vám ujede přípoj, nebo vám zruší vlak. Stalo se mne včera v Kolíně byl zrušen vlak R do České Lípy.

Nechci být otrokem počítače a vše kontrolovat. Tak se lidé vyhání z vlaků.

+1/−1
17.7.2016 8:49

O61l92d92ř20i89c70h 23J97a16n75e79č87e53k 8599686663811

Nedostatek malých a lehkých souprav je tak možná u ČD, na trhu by jich byl dostatek - viz třeba právě ty v Meranu. Dělat ještě menší elektriku pro klasickou železnici už asi moc nedává smysl, to už je pak tramvaj.

S těmi nástupišti máte pravdu, ale zas stavět nástupiště přesně na délku stávajících souprav taky nedává smysl, aspoň ne na hlavních tratích, kde za 10 let můžou jezdit úplně jiné soupravy než dnes. Teď mají ČD třívozové dvoupodlažní slony, kdyby teď zkrátily všechna nástupiště na jejich délku a příště slony chtěly nahradit třeba pětivozovými jednopodlažními jednotkami, úplně dobré by to nebylo. Viz Desná - Riedlova vila, kde se vlaky na nástupiště nevejdou.

...a jak tohle všechno souvisí s rušením přípojů??? 8-o

0/0
19.7.2016 11:21

R76o50m52a71n 75J16e85s14c49h66k54e 9438565657205

U nás v obci Doubravice máme nejdelší nástupiště na trati - 255 metrů. Udržovat a svítit takové nástupiště stojí nemálo peněz. Také není stanoveno, kam si má člověk stoupnout a kde má vlak zastavit. Každý fíra zastavuje jinak.

Byla idea jezdit se dvěma 5 vozovýmí jednotkami řady 560. Dnes je to jinak.

Dneska jsme řešili přestupování vlaků v České Třebové. Zrušilo se u více vlaků zastavování. Kolega co jezdí ze Slovenska do Prahy, musí čekat další hodinu na přípoj.

Nebo přestupování ve Skalici nad Svitavou, když zde vlak končí a než přejdete po lávce, tak Vám ujede přípojný vlak do Boskovic.. Nedej bože, kdy jste v posledním 6 voze, a neznáte to.

Ono se rozdělili dráhy na ČD a SŽDC. Domluva bývá mnohdy obtížná. Také rozdělení krajů a rozkouskování vlaků není dobré.

0/0
19.7.2016 21:09

M64i50r60o80s40l38a35v 85Z12i12k77m73u68n89d 6708182927578

Zastavování v ČT zrušil zákazník, který vlaky objednal = ministerstvo dopravy, nikoli ČD, ty to nechtěly ...

0/0
20.7.2016 13:22

M46i95r58o73s33l27a46v 37Z10i35k30m61u27n74d 6468542127518

Zbytečně dlouhé perony ?????

A v Běchovicích je zase krátký peron, takže se tam vejdou "jen" dvě 471, ačkoli u mnoha vlaků by se "uživily" tři. Podobně trať z Prahy do Berouna. Pokud v důsledku výluky nejedou všechny vlaky, tak ČD o víkendech ty špičkové posilují na 3x471, ale ne do všech stanic a zastávek se vlaky vejdou ... takže poslední EJ pak musí zůstat "uzavřená" ...

0/0
20.7.2016 13:20

J56a89n 91J22e86m78e44l78k27a 1695880

Otázka o jakém časovém horizontu se bavíme :-).

A podle mě nová EU norma na nárazy dělá zbytečně z regionálních a příměstských vlaků obtloustlé otesánky.

Zbytečně. Švýcarsko má svoje kvalitní lehké "tramvaje" (do 120 km/h) a funguje to.

Kdyby něco takového jezdilo do Koutů..

0/0
16.7.2016 21:44

R54o74m43a36n 96J29e64s84c44h87k43e 9168925837335

Chybí dostatek malých elektrovozů.

0/0
17.7.2016 8:33

J43a54n 22V85a61l80o20u36c39h 6742877568500

Pokud to nepřijde do styku s jinými železničními vozy, pak tam můžou klidně jezdit "papírové" T3. Jenže pak to znamená, že trať s takovými vozidly je nepoužitelná pro nákladní dopravu, v nejbližším styku s jinou tratí jsou cestující nuceni přestupovat (což buď přináší riziko ujetí přípoje anebo "pro sichr" delší přestupové časy, což dobu cesty prodlužuje).

Ale pokud by se trh skutečně otevřel a nebyl vázán na to, až "ta jediná správná firma" po vítězství ve VŘ s projektem ze šuplíku (pokud možno s nesmyslným požadavkem, kvůli němuž se konkurenci nevyplatí kvůli pár vozidlům pro ČR předelálat to, co jinde stejně prodá po stovkách - viz dveře 160cm u Panterů) tento realizuje (a nepředraží), vozidel by bylo dost...

+1/0
17.7.2016 14:39

P82e40t96r 30Š26i71m24e90k 2419277216808

Hlavně ať to nezůstane jen na papíře a bude se pracovat. Divím se, že takové trate, jako je Brno-Jihlava nejsou elektrifikovany. Ale je pravda, že bydlím u tratě Brno Přerov a taky je to pár let, co je to v elektrice.

+2/0
16.7.2016 19:29

J62i30ř67í 95K44o13c39u41r76e52k 6155134395238

Zlín-Otrokovice. (Pří)městská dráha, v sousedství ucpaná silnice a po jedné koleji tam jezdí ropovod raz za čas. Druhou kolej by potřebovala jako sůl. Jestli tam budou dráty na 600/750/3000 voltů to už je jedno. Nicméně provoz rychlodrážní tramvaje na železničních kolejích naráží na §1 "Nikdy se to tak nedělalo" (teda až na Ostravu, kde tramvaje jezdí po bývalých průmyslových železnicích). Tramvaj má tu výhodu, že je na pořízení o trochu levnější než dieslový motorák. A na popojíždění s mnoha zastávkami je rozhodně vhodnější to, co tam jezdí teď.

Dieslová mašina tam stejně bude třeba, kontejnerové překladiště vyžaduje koleje bez troleje.

0/0
16.7.2016 15:25

M47i70r44o45s15l79a57v 50Z93i12k69m32u34n40d 6628652477208

nebo taky 25 kV 50 Hz

0/0
16.7.2016 16:04

V18í55t30ě13z66s31l35a45v 74K18l78o48z93í90k 3501689304307

Ta trať na Ostravici mě zaujala, esusy pak poslem z Ostravy az do hor. Jen aby dopravci měli vlaky...

+1/0
16.7.2016 13:14

M87a71r94t85i50n 98H64o29u85b36a 6573191379198

To je repas článek pořád dokola. Stejný seznam tratí koluje minimálně 7let

+3/0
16.7.2016 11:54

J30i78ř67í 63R14y67s 3314497546644

Lenin taky sliboval elekrtifikaci.

+1/0
16.7.2016 11:38

F21r36a29n15t40i74š45e83k 41S97t45r61n82a59d 4454925939456

Kdy přijde na řadu frekventovaná trať Valašské Meziříčí - Rajnochovice - Bystřice pod Hostýnem - Holešov - Hulín - Kroměříž - Kojetín ??

+5/0
16.7.2016 11:37

J51i67ř80í 69K49o57c98u49r36e38k 6415114255578

Úsek Hulín-Kroměříž současně se zdvojkoleněním tratě Brno-Přerov-(Ostrava). Ano, mezi třemi aglomeracemi s více než půl miliónem obyvatel vede jednokolejka.

+3/0
16.7.2016 14:19

P96e59t12r 18Š10i28m67e12k 2759217266428

Trať Brno Přerov se nemá zdvoukolejnovat, ale stavět komplet nová.

0/0
16.7.2016 19:31

J72i78ř21í 86K93o63c20u32r98e27k 6355784345138

Jak kde, v některých místech bude trasa komplet nová, ale z Kojetína do Přerova není důvod ji měnit. Je to rovné jak když střelí.

+1/0
17.7.2016 1:59

R56o42m24a42n 74J40e78s76c58h17k48e 9298595307665

Moc dlouhých souprav tam nejezdí. I rychlíků tam jezdí málo. Mám rychlejší jet oklikou přes Ostravu než z Kroměříže se drkotat 810.

0/0
17.7.2016 9:19
Foto

B40r80o86n15i38s34l10a31v 10G58a16b96r68y24š 2812269371

Neměla by se trať z Prahy do Kladna nejdříve narovnat? Elektrické vlaky sice jezdí rychleji, ale ta trať je vedena zoufale. Jako druhé největší město středních Čech by si zasloužilo mnohem kvalitnější spojení.

Jinak Zlínu fandím. Jen by mě zajímalo, jak se vyřeší současný přejezd tratě s trolejbusovou dráhou v Otrokovicích. Napadá mě jedině podjezd.

+3/0
16.7.2016 11:30

P77a31v50e19l 94O37b90d65r22ž15á47l40e10k 6876354848312

Jednak narovnání je součástí té rekonstrukce.

A především - pro narovnání potřebujete další pozemky, ty mají nějaké vlastníky a ti se ne vždycky chtějí dohodnout (případně ani není jasné s kým se vlastně dohadovat).

+2/0
16.7.2016 12:05
Foto

B76r27o75n71i36s44l41a60v 97G14a95b19r37y67š 2632789561

Zase ty pozemky... Ale ono se to bez toho prostě neobejde. :-/

0/0
16.7.2016 12:09

J62i47ř24í 29K10o80c97u79r52e13k 6325144335868

Jenže Praha 6 je proti. Proti čemukoliv, snad kromě zrušení trati.

0/0
16.7.2016 14:21
Foto

B79r62o37n63i83s21l40a68v 92G82a55b25r79y37š 2282969851

A Vy jste zaznamenal, z jakého důvodu je proti?

0/0
16.7.2016 14:23

J46i59ř11í 17K81o81c98u72r92e88k 6915734175768

Těch důvodů je mraky. Od obav z hluku přes obavy ze zvýšení emisí z dieslových motorů až po obavu, že nová trať Prahu rozetne vejpůl a zničí vnitroměstské vazby.

0/0
16.7.2016 14:28
Foto

B76r85o73n37i25s54l22a47v 98G28a44b50r38y81š 2502789901

To by se dalo napsat o všech tratích. Mimoto vnitřní magistrála taky způsobila, že je národní muzeum v takovém ostrůvku.

Takže ve výsledku to jsou nesmysly.

0/0
16.7.2016 14:39

J97i69ř13í 59K20o43c93u15r55e59k 6855964475138

Vnitřní magistrála byla chyba - bylo levnější řešení než stavět obchvat. No a východní obchvat Prahy místní nehctějí...

0/0
16.7.2016 14:42
Foto

B47r69o17n26i61s92l77a67v 13G95a79b19r19y21š 2782489611

Hlavně že chtějí jezdit rychle, pohodlně a bez kolon.

0/0
16.7.2016 14:43

M59i94r85o27s57l90a78v 47Z69i84k77m84u15n31d 6468352667818

P6 žádá tunelovou variantu, ta je sice dražší, ale v principu odpadne řada problémů spojená se stoupáním, padajícím listím, stromy kolem trati (ekologové) ... křížení s pozemní komunikací, přecházení kolejí mimo přejezdy apod.

0/0
16.7.2016 16:04

P34e84t69r 68Š81i85m90e64k 2969607486178

Udělat to jak v Los Angeles. Zakopat po zem.

0/0
16.7.2016 19:32

J87i97ř68í 17E58r76b27e73n 1623644856787

A liberecký region zase ostrouhá? Přitom trasa Děčín - Liberec (+ celá oblast na Tanvald a Kořenov) - Stará Paka - Jaroměř si o elektrifikaci přímo říkají...

+7/0
16.7.2016 11:23

M36a35r94t43i28n 35H20o37u32b29a 6233511119208

elektrikovoat se nevyplati kazda lokalka. pokud tam jedou 2 vlaky za hodinu (Decin-Liberec), tak to fakt nema smysl. to je nrevratna investice

+3/−3
16.7.2016 12:26

J86i97ř29í 87E82r30b70e52n 1203254296287

A já měl za to, že mezi Děčínem a Libercem jezdí denně sedm párů rychlíků a osm párů osobních + spěšných vlaků, suma sumárum třicet přímých vlakových spojů... no tak to mi asi ČD lžou ;-D

+2/0
16.7.2016 12:55

M51a20r98t70i47n 16H59o59u41b58a 6663761229948

no vida. to je jeste min, nez jsem uvazoval.

takze tobe to vychazi na 1,25 vlaku za hodinu. to je slabota. pokud se teda shodneme na tom, ze den ma 24 hodin.

0/0
17.7.2016 21:50

R49o60m19a68n 19J84e86s87c34h17k58e 9428455437675

Máte naprosto pravdu. Kde jede vlak jednou za hodinu - to jsou opravdu vyhozené peníze. Hustopeče například.

0/0
17.7.2016 9:25

A82n83t84o83n83í44n 23K20l46e82c79a62n93d24a 2750667435881

Elektrifikace je pěkná věc, ale musí dojít k zákazu dieselových spojů na těchto tratích, jinak to nemá smysl. Vyhodíme miliony do elektrifikace a pak na tratě pustíme neekologické lokomotivy vyřazené v cizině (např. Arriva na trati Praha-Benešov)...

+7/0
16.7.2016 11:18
Foto

B82r78o58n15i87s54l52a88v 54G75a57b59r59y83š 2912509471

Ono by to chtělo něco jako 810, ale s pantografem. :-) Zrovna tohle by se teď hodilo do těch Koutů nad Desnou.

+2/0
16.7.2016 11:42

M89i84r94o26s83l50a74v 43Z21i71k76m97u80n14d 6258512877558

Jezdí tam 162.114 + jeden vagon DB, z hlediska nákladů opravdu velmi efektivní ve srovnání s 810 nebo 814 ... Soudružka Arriva trvala na smlouvě, jinak se počítalo od 12.6. 2014 s tím, že tam budou rejdit elektrická vozidla ČD ...

+1/0
16.7.2016 16:09

M89a85r34t33i35n 98H91o92u74b29a 6613871639778

Takže je ekologičtější provozovat soupravu pro 350 lidi na trati, kde prumerna obsazenost je 20lidi?

+2/−1
16.7.2016 11:56

P53a48v42e54l 70O22b83d97r54ž89á46l66e96k 6986684508332

Menší soukromník na regionální trati nebude kupovat elektrickou jednotku, protože:

a) je pořád dost tratí bez drátů a na ty by pak nemohl vyjet, kdyby byla poptávka

b) neexistuje elektrika pro malé zastávkové výkony typu autobusu na kolejích. A aby lokomotivou ř 162 táhnul mezi vesnicemi 2 osobní vagóny, to se nevyplatí.

0/0
16.7.2016 12:13

M34i59r91o97s75l27a38v 96Z40i47k40m11u42n87d 6508592917108

Velká elektrická lokomotiva má stejnou spotřebu jako malá elektrická lokomotiva ... oprašte fyziku ze základní školy P = U x I ... Napětí je dáno, trakční proud závisí na velikosti zátěže ... dva vozy jsou stejnou zátěží jak pro velkou, tak malou lokomotivu ...

Chybí "jednoduché" elektrické vozy, které jezdí ve Švýcarsku ... při vyšší frekvenci se posílí o vložený, případně řídící vůz ... jejich "nedostatkem" je ovšem absence WC ...

0/0
20.7.2016 13:29

J35i23ř78í 84K90o55c31u45r10e98k 6745174925278

Souhlasím. Proto se bude v Horních Heršpisích přepřahat, aby to na poslední 2 kilometry táhla elektrika. Raději autobus a 50 kamionů než dieslová lokomotiva pod dráty!

PS: Siemens Desiro není lokomotiva, ale motorová jednotka, pane železniční odborníku.

0/−3
16.7.2016 14:23

O57l90d64ř56i25c46h 51J16a53n14e21č29e83k 8719406203601

Úplný zákaz je nesmysl, ale musí se to dělat rozumně - diesly tam poslat fakt jen v případě, kdy je to úspornější, než elektrika. Diesly pod dráty jezdí i v ekofanatickém Rakousku, a to i na dlouhých štrekách a ačkoliv ÖBB má elektrických lokomotiv nadbytek (narozdíl od českých dopravců). Např.

- dvouvozová dieslová jednotka místo čtyřvozové elektrické v sobotu pozdě večer na regionálním vlaku Spielfeld Strass - Graz - Bruck a.d. Mur - Mürzzuschlag, což je nějakých 150km. Na málo vytíženém spoji je dvouvozový diesel očividně úspornější než čtyřvozová elektrika a pořizovat 'malé elektriky' pro okrajové spoje, když přes den by kapacitně nestačily, je nesmysl.

- po hlavní elektrifikované trati Wiener Neustadt - Wien jezdí spousta dieslů, a sice v čele vlaků z Aspangu nebo Soprone, kde není elektřina. To už je docela na pováženou, ale zjevně je to stále efektivnější (i z hlediska jízdní doby) poslat diesel až do Vídně, než ve Wr. Neustadtu přepřahat.

0/0
19.7.2016 11:10

M74i50r77o33s49l34a58v 52Z98i80k28m36u72n49d 6248112877938

... nebo dělat přestup ...

0/0
20.7.2016 13:30

K88a83r39e39l 18K37r94p13a27t19a 5504776968945

Už zase ta ELEKTRIFIKACE ?

Pod jakým praporem to bude nyní?

0/−6
16.7.2016 11:16

P75e50t32r 17N22o98v30o27t25n42y 1241570571

Praha - Kladno. V současném stavu? Geniální nápad.

+1/0
16.7.2016 11:13

J27i68ř74í 81H21a55j75z37l 6912515334710

Jenom doplnění k poslednímu odstavci - přechod na střídavou trakci je jistý, jen se aktuálně v rámci studie řeší možnosti připojení a rozmístění střídavých napáječek a předpokládaný postup (harmonogram) přechodu. To, že se aktuálně tratě elektrizují stejnosměrně (nebo stejnosměrné opravují) není na překážku, neboť traťové vybavení (izolační hladiny, sdělovací a zabezpečovací zařízení) již nyní musí být projektovány tak, aby bylo možno "ze dne na den" jenom přepnout na "střídavku".

+3/0
16.7.2016 10:51

J79o37s73e82f 35Č44e86r80v96e18n57i16c98k52ý 9409764291193

A co pak "ze dne na den" s modernizovanými stejnosměrnými lokomotivami?

+1/−1
16.7.2016 10:53

J56i27ř61í 60E67r20b75e84n 1773964686307

Prodají se tomu, kdo o ně bude mít zájem. Nové se už mnoho let nevyrábějí, pokud vím.

+1/0
16.7.2016 11:24

J91a24r86e30k 40K11a21l69i18v42o71d27a 7796963581276

Polsko je bezedná díra na stejnosměrné lokomotivy....

+2/0
16.7.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.