Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R53o52m17a18n 20J74e32s42c49h22k44e 9698475597145

Myšlenka dobrá, ale má vadu na kráse. Nedostatek malých a lehkých souprav.

Mne stačí jak SŽDC udržuje dlouhé peróny - například Doubravice na Svitavou 255 metrů a jezdí poloviční soupravy. Absolutní nesoučinnost ministerstva dopravy. Každý si dělá co chce. Uvedu vzorný příklad rekostrukce trati Merano - Mals - Malles v jižním Tyrolsku. Dvouvozové soupravy a stejně dlouhé nástupiště.

Tady se vyhazují peníze za nesmyslná nádraží - my musíme vydělat. Nástupistě jsou dlouhá ale nízká a utopená. Podívejte se na koridor Brno - Česká Třebová.

Nikdo se není ochoten domluvit a spolupracovat.

Pak jedete vlakem a zjistíte, že vám ujede přípoj, nebo vám zruší vlak. Stalo se mne včera v Kolíně byl zrušen vlak R do České Lípy.

Nechci být otrokem počítače a vše kontrolovat. Tak se lidé vyhání z vlaků.

+1/−1
17.7.2016 8:49

O75l93d28ř26i23c98h 52J20a67n54e76č76e57k 8709246233151

Nedostatek malých a lehkých souprav je tak možná u ČD, na trhu by jich byl dostatek - viz třeba právě ty v Meranu. Dělat ještě menší elektriku pro klasickou železnici už asi moc nedává smysl, to už je pak tramvaj.

S těmi nástupišti máte pravdu, ale zas stavět nástupiště přesně na délku stávajících souprav taky nedává smysl, aspoň ne na hlavních tratích, kde za 10 let můžou jezdit úplně jiné soupravy než dnes. Teď mají ČD třívozové dvoupodlažní slony, kdyby teď zkrátily všechna nástupiště na jejich délku a příště slony chtěly nahradit třeba pětivozovými jednopodlažními jednotkami, úplně dobré by to nebylo. Viz Desná - Riedlova vila, kde se vlaky na nástupiště nevejdou.

...a jak tohle všechno souvisí s rušením přípojů??? 8-o

0/0
19.7.2016 11:21

R87o92m25a80n 80J88e20s78c51h94k45e 9498105977985

U nás v obci Doubravice máme nejdelší nástupiště na trati - 255 metrů. Udržovat a svítit takové nástupiště stojí nemálo peněz. Také není stanoveno, kam si má člověk stoupnout a kde má vlak zastavit. Každý fíra zastavuje jinak.

Byla idea jezdit se dvěma 5 vozovýmí jednotkami řady 560. Dnes je to jinak.

Dneska jsme řešili přestupování vlaků v České Třebové. Zrušilo se u více vlaků zastavování. Kolega co jezdí ze Slovenska do Prahy, musí čekat další hodinu na přípoj.

Nebo přestupování ve Skalici nad Svitavou, když zde vlak končí a než přejdete po lávce, tak Vám ujede přípojný vlak do Boskovic.. Nedej bože, kdy jste v posledním 6 voze, a neznáte to.

Ono se rozdělili dráhy na ČD a SŽDC. Domluva bývá mnohdy obtížná. Také rozdělení krajů a rozkouskování vlaků není dobré.

0/0
19.7.2016 21:09

M16i35r20o44s62l14a63v 75Z10i41k48m63u43n96d 6738712357988

Zastavování v ČT zrušil zákazník, který vlaky objednal = ministerstvo dopravy, nikoli ČD, ty to nechtěly ...

0/0
20.7.2016 13:22

M39i81r54o43s33l94a14v 17Z46i71k14m17u69n66d 6558762707328

Zbytečně dlouhé perony ?????

A v Běchovicích je zase krátký peron, takže se tam vejdou "jen" dvě 471, ačkoli u mnoha vlaků by se "uživily" tři. Podobně trať z Prahy do Berouna. Pokud v důsledku výluky nejedou všechny vlaky, tak ČD o víkendech ty špičkové posilují na 3x471, ale ne do všech stanic a zastávek se vlaky vejdou ... takže poslední EJ pak musí zůstat "uzavřená" ...

0/0
20.7.2016 13:20

J59a79n 59J11e34m26e24l48k41a 1355760

Otázka o jakém časovém horizontu se bavíme :-).

A podle mě nová EU norma na nárazy dělá zbytečně z regionálních a příměstských vlaků obtloustlé otesánky.

Zbytečně. Švýcarsko má svoje kvalitní lehké "tramvaje" (do 120 km/h) a funguje to.

Kdyby něco takového jezdilo do Koutů..

0/0
16.7.2016 21:44

R76o33m20a50n 70J26e54s71c11h25k39e 9558665917705

Chybí dostatek malých elektrovozů.

0/0
17.7.2016 8:33

J92a71n 80V18a65l36o51u21c55h 6482377568370

Pokud to nepřijde do styku s jinými železničními vozy, pak tam můžou klidně jezdit "papírové" T3. Jenže pak to znamená, že trať s takovými vozidly je nepoužitelná pro nákladní dopravu, v nejbližším styku s jinou tratí jsou cestující nuceni přestupovat (což buď přináší riziko ujetí přípoje anebo "pro sichr" delší přestupové časy, což dobu cesty prodlužuje).

Ale pokud by se trh skutečně otevřel a nebyl vázán na to, až "ta jediná správná firma" po vítězství ve VŘ s projektem ze šuplíku (pokud možno s nesmyslným požadavkem, kvůli němuž se konkurenci nevyplatí kvůli pár vozidlům pro ČR předelálat to, co jinde stejně prodá po stovkách - viz dveře 160cm u Panterů) tento realizuje (a nepředraží), vozidel by bylo dost...

+1/0
17.7.2016 14:39

P28e83t62r 78Š39i64m94e80k 2969297956388

Hlavně ať to nezůstane jen na papíře a bude se pracovat. Divím se, že takové trate, jako je Brno-Jihlava nejsou elektrifikovany. Ale je pravda, že bydlím u tratě Brno Přerov a taky je to pár let, co je to v elektrice.

+2/0
16.7.2016 19:29

J32i97ř30í 44K49o14c43u41r55e31k 6765604275218

Zlín-Otrokovice. (Pří)městská dráha, v sousedství ucpaná silnice a po jedné koleji tam jezdí ropovod raz za čas. Druhou kolej by potřebovala jako sůl. Jestli tam budou dráty na 600/750/3000 voltů to už je jedno. Nicméně provoz rychlodrážní tramvaje na železničních kolejích naráží na §1 "Nikdy se to tak nedělalo" (teda až na Ostravu, kde tramvaje jezdí po bývalých průmyslových železnicích). Tramvaj má tu výhodu, že je na pořízení o trochu levnější než dieslový motorák. A na popojíždění s mnoha zastávkami je rozhodně vhodnější to, co tam jezdí teď.

Dieslová mašina tam stejně bude třeba, kontejnerové překladiště vyžaduje koleje bez troleje.

0/0
16.7.2016 15:25

M54i34r21o63s12l42a68v 26Z53i27k61m59u25n11d 6968892947528

nebo taky 25 kV 50 Hz

0/0
16.7.2016 16:04

V15í53t12ě81z88s88l41a44v 65K36l34o75z47í76k 3251139434587

Ta trať na Ostravici mě zaujala, esusy pak poslem z Ostravy az do hor. Jen aby dopravci měli vlaky...

+1/0
16.7.2016 13:14

M67a48r53t44i56n 20H58o98u96b90a 6363291629358

To je repas článek pořád dokola. Stejný seznam tratí koluje minimálně 7let

+3/0
16.7.2016 11:54

J31i20ř38í 83R28y94s 3254547616794

Lenin taky sliboval elekrtifikaci.

+1/0
16.7.2016 11:38

F26r69a81n36t22i50š94e66k 36S82t58r24n24a69d 4964915329896

Kdy přijde na řadu frekventovaná trať Valašské Meziříčí - Rajnochovice - Bystřice pod Hostýnem - Holešov - Hulín - Kroměříž - Kojetín ??

+5/0
16.7.2016 11:37

J90i50ř18í 45K72o98c53u37r48e40k 6845484435228

Úsek Hulín-Kroměříž současně se zdvojkoleněním tratě Brno-Přerov-(Ostrava). Ano, mezi třemi aglomeracemi s více než půl miliónem obyvatel vede jednokolejka.

+3/0
16.7.2016 14:19

P85e73t28r 85Š38i32m85e55k 2959687926788

Trať Brno Přerov se nemá zdvoukolejnovat, ale stavět komplet nová.

0/0
16.7.2016 19:31

J75i16ř94í 67K86o35c71u34r62e21k 6705794965828

Jak kde, v některých místech bude trasa komplet nová, ale z Kojetína do Přerova není důvod ji měnit. Je to rovné jak když střelí.

+1/0
17.7.2016 1:59

R81o84m11a63n 81J86e49s45c38h50k51e 9218635107145

Moc dlouhých souprav tam nejezdí. I rychlíků tam jezdí málo. Mám rychlejší jet oklikou přes Ostravu než z Kroměříže se drkotat 810.

0/0
17.7.2016 9:19
Foto

B45r53o48n51i93s32l46a42v 80G53a58b75r18y58š 2732129471

Neměla by se trať z Prahy do Kladna nejdříve narovnat? Elektrické vlaky sice jezdí rychleji, ale ta trať je vedena zoufale. Jako druhé největší město středních Čech by si zasloužilo mnohem kvalitnější spojení.

Jinak Zlínu fandím. Jen by mě zajímalo, jak se vyřeší současný přejezd tratě s trolejbusovou dráhou v Otrokovicích. Napadá mě jedině podjezd.

+3/0
16.7.2016 11:30

P87a55v49e10l 53O41b86d15r38ž40á77l54e26k 6746714718292

Jednak narovnání je součástí té rekonstrukce.

A především - pro narovnání potřebujete další pozemky, ty mají nějaké vlastníky a ti se ne vždycky chtějí dohodnout (případně ani není jasné s kým se vlastně dohadovat).

+2/0
16.7.2016 12:05
Foto

B27r66o32n37i13s59l45a51v 30G20a33b21r40y85š 2632479131

Zase ty pozemky... Ale ono se to bez toho prostě neobejde. :-/

0/0
16.7.2016 12:09

J32i17ř60í 14K90o22c61u46r64e91k 6675874635778

Jenže Praha 6 je proti. Proti čemukoliv, snad kromě zrušení trati.

0/0
16.7.2016 14:21
Foto

B85r14o88n41i16s79l19a84v 94G14a57b32r30y63š 2932979531

A Vy jste zaznamenal, z jakého důvodu je proti?

0/0
16.7.2016 14:23

J24i16ř22í 52K64o21c25u36r54e70k 6905474675768

Těch důvodů je mraky. Od obav z hluku přes obavy ze zvýšení emisí z dieslových motorů až po obavu, že nová trať Prahu rozetne vejpůl a zničí vnitroměstské vazby.

0/0
16.7.2016 14:28
Foto

B63r66o42n47i16s51l54a56v 67G93a46b22r55y55š 2672919971

To by se dalo napsat o všech tratích. Mimoto vnitřní magistrála taky způsobila, že je národní muzeum v takovém ostrůvku.

Takže ve výsledku to jsou nesmysly.

0/0
16.7.2016 14:39

J52i65ř47í 53K80o51c35u31r92e72k 6155614185288

Vnitřní magistrála byla chyba - bylo levnější řešení než stavět obchvat. No a východní obchvat Prahy místní nehctějí...

0/0
16.7.2016 14:42
Foto

B47r37o36n93i65s87l25a86v 55G98a66b47r28y15š 2512649691

Hlavně že chtějí jezdit rychle, pohodlně a bez kolon.

0/0
16.7.2016 14:43

M67i61r72o48s80l29a32v 81Z24i17k25m23u77n49d 6948592747988

P6 žádá tunelovou variantu, ta je sice dražší, ale v principu odpadne řada problémů spojená se stoupáním, padajícím listím, stromy kolem trati (ekologové) ... křížení s pozemní komunikací, přecházení kolejí mimo přejezdy apod.

0/0
16.7.2016 16:04

P84e29t61r 12Š14i81m64e20k 2489867436328

Udělat to jak v Los Angeles. Zakopat po zem.

0/0
16.7.2016 19:32

J29i78ř38í 13E47r98b45e78n 1653174146217

A liberecký region zase ostrouhá? Přitom trasa Děčín - Liberec (+ celá oblast na Tanvald a Kořenov) - Stará Paka - Jaroměř si o elektrifikaci přímo říkají...

+7/0
16.7.2016 11:23

M50a79r98t73i77n 58H71o87u52b15a 6663441189658

elektrikovoat se nevyplati kazda lokalka. pokud tam jedou 2 vlaky za hodinu (Decin-Liberec), tak to fakt nema smysl. to je nrevratna investice

+3/−3
16.7.2016 12:26

J57i89ř82í 70E80r44b48e91n 1863464846747

A já měl za to, že mezi Děčínem a Libercem jezdí denně sedm párů rychlíků a osm párů osobních + spěšných vlaků, suma sumárum třicet přímých vlakových spojů... no tak to mi asi ČD lžou ;-D

+2/0
16.7.2016 12:55

M12a94r23t94i43n 77H25o49u60b33a 6813901429888

no vida. to je jeste min, nez jsem uvazoval.

takze tobe to vychazi na 1,25 vlaku za hodinu. to je slabota. pokud se teda shodneme na tom, ze den ma 24 hodin.

0/0
17.7.2016 21:50

R25o55m78a24n 21J92e94s81c51h54k95e 9938355687715

Máte naprosto pravdu. Kde jede vlak jednou za hodinu - to jsou opravdu vyhozené peníze. Hustopeče například.

0/0
17.7.2016 9:25

A58n92t62o87n12í56n 75K73l56e71c88a29n67d14a 2340187915381

Elektrifikace je pěkná věc, ale musí dojít k zákazu dieselových spojů na těchto tratích, jinak to nemá smysl. Vyhodíme miliony do elektrifikace a pak na tratě pustíme neekologické lokomotivy vyřazené v cizině (např. Arriva na trati Praha-Benešov)...

+7/0
16.7.2016 11:18
Foto

B90r29o92n22i72s34l90a79v 30G52a67b98r49y51š 2562779121

Ono by to chtělo něco jako 810, ale s pantografem. :-) Zrovna tohle by se teď hodilo do těch Koutů nad Desnou.

+2/0
16.7.2016 11:42

M39i28r12o39s41l48a80v 32Z51i32k72m36u76n27d 6468132647448

Jezdí tam 162.114 + jeden vagon DB, z hlediska nákladů opravdu velmi efektivní ve srovnání s 810 nebo 814 ... Soudružka Arriva trvala na smlouvě, jinak se počítalo od 12.6. 2014 s tím, že tam budou rejdit elektrická vozidla ČD ...

+1/0
16.7.2016 16:09

M48a78r45t30i37n 96H32o36u33b16a 6573321479728

Takže je ekologičtější provozovat soupravu pro 350 lidi na trati, kde prumerna obsazenost je 20lidi?

+2/−1
16.7.2016 11:56

P89a12v93e88l 89O98b58d79r21ž89á30l12e28k 6526524358312

Menší soukromník na regionální trati nebude kupovat elektrickou jednotku, protože:

a) je pořád dost tratí bez drátů a na ty by pak nemohl vyjet, kdyby byla poptávka

b) neexistuje elektrika pro malé zastávkové výkony typu autobusu na kolejích. A aby lokomotivou ř 162 táhnul mezi vesnicemi 2 osobní vagóny, to se nevyplatí.

0/0
16.7.2016 12:13

M95i83r16o17s97l65a18v 90Z15i16k14m25u74n73d 6298832107468

Velká elektrická lokomotiva má stejnou spotřebu jako malá elektrická lokomotiva ... oprašte fyziku ze základní školy P = U x I ... Napětí je dáno, trakční proud závisí na velikosti zátěže ... dva vozy jsou stejnou zátěží jak pro velkou, tak malou lokomotivu ...

Chybí "jednoduché" elektrické vozy, které jezdí ve Švýcarsku ... při vyšší frekvenci se posílí o vložený, případně řídící vůz ... jejich "nedostatkem" je ovšem absence WC ...

0/0
20.7.2016 13:29

J74i32ř56í 23K65o84c67u67r55e10k 6345774795838

Souhlasím. Proto se bude v Horních Heršpisích přepřahat, aby to na poslední 2 kilometry táhla elektrika. Raději autobus a 50 kamionů než dieslová lokomotiva pod dráty!

PS: Siemens Desiro není lokomotiva, ale motorová jednotka, pane železniční odborníku.

0/−3
16.7.2016 14:23

O96l83d61ř48i40c65h 90J45a85n97e83č92e54k 8649466253101

Úplný zákaz je nesmysl, ale musí se to dělat rozumně - diesly tam poslat fakt jen v případě, kdy je to úspornější, než elektrika. Diesly pod dráty jezdí i v ekofanatickém Rakousku, a to i na dlouhých štrekách a ačkoliv ÖBB má elektrických lokomotiv nadbytek (narozdíl od českých dopravců). Např.

- dvouvozová dieslová jednotka místo čtyřvozové elektrické v sobotu pozdě večer na regionálním vlaku Spielfeld Strass - Graz - Bruck a.d. Mur - Mürzzuschlag, což je nějakých 150km. Na málo vytíženém spoji je dvouvozový diesel očividně úspornější než čtyřvozová elektrika a pořizovat 'malé elektriky' pro okrajové spoje, když přes den by kapacitně nestačily, je nesmysl.

- po hlavní elektrifikované trati Wiener Neustadt - Wien jezdí spousta dieslů, a sice v čele vlaků z Aspangu nebo Soprone, kde není elektřina. To už je docela na pováženou, ale zjevně je to stále efektivnější (i z hlediska jízdní doby) poslat diesel až do Vídně, než ve Wr. Neustadtu přepřahat.

0/0
19.7.2016 11:10

M27i15r77o13s73l81a27v 31Z48i40k19m18u65n36d 6358302287898

... nebo dělat přestup ...

0/0
20.7.2016 13:30

K22a80r52e44l 54K38r46p58a39t72a 5404136308405

Už zase ta ELEKTRIFIKACE ?

Pod jakým praporem to bude nyní?

0/−6
16.7.2016 11:16

P17e60t74r 16N92o20v78o30t19n26y 1601360761

Praha - Kladno. V současném stavu? Geniální nápad.

+1/0
16.7.2016 11:13

J41i57ř66í 33H46a56j12z29l 6732825594480

Jenom doplnění k poslednímu odstavci - přechod na střídavou trakci je jistý, jen se aktuálně v rámci studie řeší možnosti připojení a rozmístění střídavých napáječek a předpokládaný postup (harmonogram) přechodu. To, že se aktuálně tratě elektrizují stejnosměrně (nebo stejnosměrné opravují) není na překážku, neboť traťové vybavení (izolační hladiny, sdělovací a zabezpečovací zařízení) již nyní musí být projektovány tak, aby bylo možno "ze dne na den" jenom přepnout na "střídavku".

+3/0
16.7.2016 10:51

J66o25s52e54f 90Č45e19r78v18e58n75i60c24k34ý 9789434601433

A co pak "ze dne na den" s modernizovanými stejnosměrnými lokomotivami?

+1/−1
16.7.2016 10:53

J27i93ř12í 68E27r80b15e16n 1663734376797

Prodají se tomu, kdo o ně bude mít zájem. Nové se už mnoho let nevyrábějí, pokud vím.

+1/0
16.7.2016 11:24

J42a76r25e66k 36K93a36l74i28v80o51d56a 7686813801166

Polsko je bezedná díra na stejnosměrné lokomotivy....

+2/0
16.7.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.