Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chystá elektrifikaci stovek kilometrů tratí. Hlavně na Moravě

Správa železniční dopravní cesty začíná připravovat další tratě, aby po nich mohly jezdit elektrické vlaky. V nadcházejících letech by se to mohlo dotknout víc než čtyř stovek kilometrů. V plánu jsou hlavně úseky na Moravě, elektrifikace se má ale dočkat například i 31 kilometrů z Prahy do Kladna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R19o97m65a71n 36J33e63s32c30h63k22e 9878115497575

Myšlenka dobrá, ale má vadu na kráse. Nedostatek malých a lehkých souprav.

Mne stačí jak SŽDC udržuje dlouhé peróny - například Doubravice na Svitavou 255 metrů a jezdí poloviční soupravy. Absolutní nesoučinnost ministerstva dopravy. Každý si dělá co chce. Uvedu vzorný příklad rekostrukce trati Merano - Mals - Malles v jižním Tyrolsku. Dvouvozové soupravy a stejně dlouhé nástupiště.

Tady se vyhazují peníze za nesmyslná nádraží - my musíme vydělat. Nástupistě jsou dlouhá ale nízká a utopená. Podívejte se na koridor Brno - Česká Třebová.

Nikdo se není ochoten domluvit a spolupracovat.

Pak jedete vlakem a zjistíte, že vám ujede přípoj, nebo vám zruší vlak. Stalo se mne včera v Kolíně byl zrušen vlak R do České Lípy.

Nechci být otrokem počítače a vše kontrolovat. Tak se lidé vyhání z vlaků.

+1/−1
17.7.2016 8:49

O90l31d29ř61i90c67h 52J78a56n88e71č69e20k 8489496933931

Nedostatek malých a lehkých souprav je tak možná u ČD, na trhu by jich byl dostatek - viz třeba právě ty v Meranu. Dělat ještě menší elektriku pro klasickou železnici už asi moc nedává smysl, to už je pak tramvaj.

S těmi nástupišti máte pravdu, ale zas stavět nástupiště přesně na délku stávajících souprav taky nedává smysl, aspoň ne na hlavních tratích, kde za 10 let můžou jezdit úplně jiné soupravy než dnes. Teď mají ČD třívozové dvoupodlažní slony, kdyby teď zkrátily všechna nástupiště na jejich délku a příště slony chtěly nahradit třeba pětivozovými jednopodlažními jednotkami, úplně dobré by to nebylo. Viz Desná - Riedlova vila, kde se vlaky na nástupiště nevejdou.

...a jak tohle všechno souvisí s rušením přípojů??? 8-o

0/0
19.7.2016 11:21

R27o23m10a39n 81J79e18s86c39h26k51e 9448125437825

U nás v obci Doubravice máme nejdelší nástupiště na trati - 255 metrů. Udržovat a svítit takové nástupiště stojí nemálo peněz. Také není stanoveno, kam si má člověk stoupnout a kde má vlak zastavit. Každý fíra zastavuje jinak.

Byla idea jezdit se dvěma 5 vozovýmí jednotkami řady 560. Dnes je to jinak.

Dneska jsme řešili přestupování vlaků v České Třebové. Zrušilo se u více vlaků zastavování. Kolega co jezdí ze Slovenska do Prahy, musí čekat další hodinu na přípoj.

Nebo přestupování ve Skalici nad Svitavou, když zde vlak končí a než přejdete po lávce, tak Vám ujede přípojný vlak do Boskovic.. Nedej bože, kdy jste v posledním 6 voze, a neznáte to.

Ono se rozdělili dráhy na ČD a SŽDC. Domluva bývá mnohdy obtížná. Také rozdělení krajů a rozkouskování vlaků není dobré.

0/0
19.7.2016 21:09

M81i57r24o23s80l32a60v 86Z78i14k79m68u79n83d 6748402907528

Zastavování v ČT zrušil zákazník, který vlaky objednal = ministerstvo dopravy, nikoli ČD, ty to nechtěly ...

0/0
20.7.2016 13:22

M76i61r98o62s95l14a15v 60Z61i85k72m69u69n58d 6558282747468

Zbytečně dlouhé perony ?????

A v Běchovicích je zase krátký peron, takže se tam vejdou "jen" dvě 471, ačkoli u mnoha vlaků by se "uživily" tři. Podobně trať z Prahy do Berouna. Pokud v důsledku výluky nejedou všechny vlaky, tak ČD o víkendech ty špičkové posilují na 3x471, ale ne do všech stanic a zastávek se vlaky vejdou ... takže poslední EJ pak musí zůstat "uzavřená" ...

0/0
20.7.2016 13:20

J16a21n 44J44e64m84e25l11k57a 1565100

Otázka o jakém časovém horizontu se bavíme :-).

A podle mě nová EU norma na nárazy dělá zbytečně z regionálních a příměstských vlaků obtloustlé otesánky.

Zbytečně. Švýcarsko má svoje kvalitní lehké "tramvaje" (do 120 km/h) a funguje to.

Kdyby něco takového jezdilo do Koutů..

0/0
16.7.2016 21:44

R60o21m70a75n 31J58e18s27c90h15k47e 9608805687635

Chybí dostatek malých elektrovozů.

0/0
17.7.2016 8:33

J81a72n 53V28a81l17o24u14c81h 6452347118240

Pokud to nepřijde do styku s jinými železničními vozy, pak tam můžou klidně jezdit "papírové" T3. Jenže pak to znamená, že trať s takovými vozidly je nepoužitelná pro nákladní dopravu, v nejbližším styku s jinou tratí jsou cestující nuceni přestupovat (což buď přináší riziko ujetí přípoje anebo "pro sichr" delší přestupové časy, což dobu cesty prodlužuje).

Ale pokud by se trh skutečně otevřel a nebyl vázán na to, až "ta jediná správná firma" po vítězství ve VŘ s projektem ze šuplíku (pokud možno s nesmyslným požadavkem, kvůli němuž se konkurenci nevyplatí kvůli pár vozidlům pro ČR předelálat to, co jinde stejně prodá po stovkách - viz dveře 160cm u Panterů) tento realizuje (a nepředraží), vozidel by bylo dost...

+1/0
17.7.2016 14:39

P92e51t61r 69Š49i74m45e84k 2259227696978

Hlavně ať to nezůstane jen na papíře a bude se pracovat. Divím se, že takové trate, jako je Brno-Jihlava nejsou elektrifikovany. Ale je pravda, že bydlím u tratě Brno Přerov a taky je to pár let, co je to v elektrice.

+2/0
16.7.2016 19:29

J43i56ř98í 25K56o13c26u53r59e47k 6645294875918

Zlín-Otrokovice. (Pří)městská dráha, v sousedství ucpaná silnice a po jedné koleji tam jezdí ropovod raz za čas. Druhou kolej by potřebovala jako sůl. Jestli tam budou dráty na 600/750/3000 voltů to už je jedno. Nicméně provoz rychlodrážní tramvaje na železničních kolejích naráží na §1 "Nikdy se to tak nedělalo" (teda až na Ostravu, kde tramvaje jezdí po bývalých průmyslových železnicích). Tramvaj má tu výhodu, že je na pořízení o trochu levnější než dieslový motorák. A na popojíždění s mnoha zastávkami je rozhodně vhodnější to, co tam jezdí teď.

Dieslová mašina tam stejně bude třeba, kontejnerové překladiště vyžaduje koleje bez troleje.

0/0
16.7.2016 15:25

M27i87r67o51s92l24a44v 13Z45i54k80m45u46n87d 6278122227328

nebo taky 25 kV 50 Hz

0/0
16.7.2016 16:04

V78í82t96ě90z11s43l82a11v 76K12l98o45z47í44k 3251899364807

Ta trať na Ostravici mě zaujala, esusy pak poslem z Ostravy az do hor. Jen aby dopravci měli vlaky...

+1/0
16.7.2016 13:14

M65a36r30t52i20n 75H15o15u11b22a 6983791979788

To je repas článek pořád dokola. Stejný seznam tratí koluje minimálně 7let

+3/0
16.7.2016 11:54

J12i27ř41í 70R89y15s 3644887686954

Lenin taky sliboval elekrtifikaci.

+1/0
16.7.2016 11:38

F32r42a68n61t53i13š43e47k 51S78t66r95n42a51d 4114405639806

Kdy přijde na řadu frekventovaná trať Valašské Meziříčí - Rajnochovice - Bystřice pod Hostýnem - Holešov - Hulín - Kroměříž - Kojetín ??

+5/0
16.7.2016 11:37

J90i72ř35í 71K95o97c32u48r64e27k 6205344625338

Úsek Hulín-Kroměříž současně se zdvojkoleněním tratě Brno-Přerov-(Ostrava). Ano, mezi třemi aglomeracemi s více než půl miliónem obyvatel vede jednokolejka.

+3/0
16.7.2016 14:19

P65e39t47r 54Š86i45m19e77k 2789397286548

Trať Brno Přerov se nemá zdvoukolejnovat, ale stavět komplet nová.

0/0
16.7.2016 19:31

J75i68ř79í 88K91o32c18u32r46e66k 6645684615778

Jak kde, v některých místech bude trasa komplet nová, ale z Kojetína do Přerova není důvod ji měnit. Je to rovné jak když střelí.

+1/0
17.7.2016 1:59

R87o27m41a47n 48J28e39s12c77h31k26e 9488175977505

Moc dlouhých souprav tam nejezdí. I rychlíků tam jezdí málo. Mám rychlejší jet oklikou přes Ostravu než z Kroměříže se drkotat 810.

0/0
17.7.2016 9:19
Foto

B53r28o48n35i85s29l53a18v 46G72a44b65r81y43š 2732169381

Neměla by se trať z Prahy do Kladna nejdříve narovnat? Elektrické vlaky sice jezdí rychleji, ale ta trať je vedena zoufale. Jako druhé největší město středních Čech by si zasloužilo mnohem kvalitnější spojení.

Jinak Zlínu fandím. Jen by mě zajímalo, jak se vyřeší současný přejezd tratě s trolejbusovou dráhou v Otrokovicích. Napadá mě jedině podjezd.

+3/0
16.7.2016 11:30

P31a49v77e53l 19O26b61d39r36ž43á31l40e70k 6616304398102

Jednak narovnání je součástí té rekonstrukce.

A především - pro narovnání potřebujete další pozemky, ty mají nějaké vlastníky a ti se ne vždycky chtějí dohodnout (případně ani není jasné s kým se vlastně dohadovat).

+2/0
16.7.2016 12:05
Foto

B29r28o57n69i21s33l69a78v 16G60a29b74r31y65š 2152869601

Zase ty pozemky... Ale ono se to bez toho prostě neobejde. :-/

0/0
16.7.2016 12:09

J65i72ř33í 43K25o95c97u56r42e20k 6365554165458

Jenže Praha 6 je proti. Proti čemukoliv, snad kromě zrušení trati.

0/0
16.7.2016 14:21
Foto

B11r44o50n72i22s85l97a31v 29G59a95b48r15y38š 2682579371

A Vy jste zaznamenal, z jakého důvodu je proti?

0/0
16.7.2016 14:23

J70i21ř94í 39K64o33c23u68r61e83k 6455764185738

Těch důvodů je mraky. Od obav z hluku přes obavy ze zvýšení emisí z dieslových motorů až po obavu, že nová trať Prahu rozetne vejpůl a zničí vnitroměstské vazby.

0/0
16.7.2016 14:28
Foto

B79r58o27n18i48s74l58a69v 85G26a24b98r21y57š 2262749781

To by se dalo napsat o všech tratích. Mimoto vnitřní magistrála taky způsobila, že je národní muzeum v takovém ostrůvku.

Takže ve výsledku to jsou nesmysly.

0/0
16.7.2016 14:39

J96i46ř70í 30K27o47c87u72r73e39k 6775814315738

Vnitřní magistrála byla chyba - bylo levnější řešení než stavět obchvat. No a východní obchvat Prahy místní nehctějí...

0/0
16.7.2016 14:42
Foto

B17r60o96n21i12s38l30a94v 76G77a52b12r56y64š 2152639371

Hlavně že chtějí jezdit rychle, pohodlně a bez kolon.

0/0
16.7.2016 14:43

M51i47r84o34s29l90a97v 11Z61i80k47m27u56n21d 6818222527848

P6 žádá tunelovou variantu, ta je sice dražší, ale v principu odpadne řada problémů spojená se stoupáním, padajícím listím, stromy kolem trati (ekologové) ... křížení s pozemní komunikací, přecházení kolejí mimo přejezdy apod.

0/0
16.7.2016 16:04

P31e39t35r 52Š66i27m98e34k 2679917966518

Udělat to jak v Los Angeles. Zakopat po zem.

0/0
16.7.2016 19:32

J20i93ř30í 36E30r26b25e19n 1793184596367

A liberecký region zase ostrouhá? Přitom trasa Děčín - Liberec (+ celá oblast na Tanvald a Kořenov) - Stará Paka - Jaroměř si o elektrifikaci přímo říkají...

+7/0
16.7.2016 11:23

M77a18r38t95i75n 26H70o64u38b17a 6933811249988

elektrikovoat se nevyplati kazda lokalka. pokud tam jedou 2 vlaky za hodinu (Decin-Liberec), tak to fakt nema smysl. to je nrevratna investice

+3/−3
16.7.2016 12:26

J61i62ř93í 92E47r41b82e61n 1563784356597

A já měl za to, že mezi Děčínem a Libercem jezdí denně sedm párů rychlíků a osm párů osobních + spěšných vlaků, suma sumárum třicet přímých vlakových spojů... no tak to mi asi ČD lžou ;-D

+2/0
16.7.2016 12:55

M68a70r27t31i57n 10H22o20u42b86a 6193491979898

no vida. to je jeste min, nez jsem uvazoval.

takze tobe to vychazi na 1,25 vlaku za hodinu. to je slabota. pokud se teda shodneme na tom, ze den ma 24 hodin.

0/0
17.7.2016 21:50

R82o67m54a43n 76J59e71s91c18h30k37e 9648195967725

Máte naprosto pravdu. Kde jede vlak jednou za hodinu - to jsou opravdu vyhozené peníze. Hustopeče například.

0/0
17.7.2016 9:25

A82n25t89o64n91í64n 24K85l12e57c35a20n95d76a 2140617815811

Elektrifikace je pěkná věc, ale musí dojít k zákazu dieselových spojů na těchto tratích, jinak to nemá smysl. Vyhodíme miliony do elektrifikace a pak na tratě pustíme neekologické lokomotivy vyřazené v cizině (např. Arriva na trati Praha-Benešov)...

+7/0
16.7.2016 11:18
Foto

B15r54o73n21i57s88l52a90v 23G36a50b71r85y17š 2132899141

Ono by to chtělo něco jako 810, ale s pantografem. :-) Zrovna tohle by se teď hodilo do těch Koutů nad Desnou.

+2/0
16.7.2016 11:42

M31i10r52o34s16l67a76v 89Z51i22k44m85u88n60d 6948272677418

Jezdí tam 162.114 + jeden vagon DB, z hlediska nákladů opravdu velmi efektivní ve srovnání s 810 nebo 814 ... Soudružka Arriva trvala na smlouvě, jinak se počítalo od 12.6. 2014 s tím, že tam budou rejdit elektrická vozidla ČD ...

+1/0
16.7.2016 16:09

M91a20r11t42i84n 20H28o53u65b96a 6593661219828

Takže je ekologičtější provozovat soupravu pro 350 lidi na trati, kde prumerna obsazenost je 20lidi?

+2/−1
16.7.2016 11:56

P55a15v28e53l 77O91b10d32r72ž67á33l81e84k 6236334848372

Menší soukromník na regionální trati nebude kupovat elektrickou jednotku, protože:

a) je pořád dost tratí bez drátů a na ty by pak nemohl vyjet, kdyby byla poptávka

b) neexistuje elektrika pro malé zastávkové výkony typu autobusu na kolejích. A aby lokomotivou ř 162 táhnul mezi vesnicemi 2 osobní vagóny, to se nevyplatí.

0/0
16.7.2016 12:13

M36i98r28o52s94l86a62v 68Z59i23k14m34u91n78d 6328672787888

Velká elektrická lokomotiva má stejnou spotřebu jako malá elektrická lokomotiva ... oprašte fyziku ze základní školy P = U x I ... Napětí je dáno, trakční proud závisí na velikosti zátěže ... dva vozy jsou stejnou zátěží jak pro velkou, tak malou lokomotivu ...

Chybí "jednoduché" elektrické vozy, které jezdí ve Švýcarsku ... při vyšší frekvenci se posílí o vložený, případně řídící vůz ... jejich "nedostatkem" je ovšem absence WC ...

0/0
20.7.2016 13:29

J39i92ř82í 43K22o35c73u65r33e50k 6835874555848

Souhlasím. Proto se bude v Horních Heršpisích přepřahat, aby to na poslední 2 kilometry táhla elektrika. Raději autobus a 50 kamionů než dieslová lokomotiva pod dráty!

PS: Siemens Desiro není lokomotiva, ale motorová jednotka, pane železniční odborníku.

0/−3
16.7.2016 14:23

O41l24d74ř53i87c96h 27J78a28n35e35č96e22k 8699146183201

Úplný zákaz je nesmysl, ale musí se to dělat rozumně - diesly tam poslat fakt jen v případě, kdy je to úspornější, než elektrika. Diesly pod dráty jezdí i v ekofanatickém Rakousku, a to i na dlouhých štrekách a ačkoliv ÖBB má elektrických lokomotiv nadbytek (narozdíl od českých dopravců). Např.

- dvouvozová dieslová jednotka místo čtyřvozové elektrické v sobotu pozdě večer na regionálním vlaku Spielfeld Strass - Graz - Bruck a.d. Mur - Mürzzuschlag, což je nějakých 150km. Na málo vytíženém spoji je dvouvozový diesel očividně úspornější než čtyřvozová elektrika a pořizovat 'malé elektriky' pro okrajové spoje, když přes den by kapacitně nestačily, je nesmysl.

- po hlavní elektrifikované trati Wiener Neustadt - Wien jezdí spousta dieslů, a sice v čele vlaků z Aspangu nebo Soprone, kde není elektřina. To už je docela na pováženou, ale zjevně je to stále efektivnější (i z hlediska jízdní doby) poslat diesel až do Vídně, než ve Wr. Neustadtu přepřahat.

0/0
19.7.2016 11:10

M77i59r30o53s62l69a57v 20Z88i58k21m53u50n42d 6858562807838

... nebo dělat přestup ...

0/0
20.7.2016 13:30

K17a90r75e82l 46K73r63p49a94t45a 5934566558405

Už zase ta ELEKTRIFIKACE ?

Pod jakým praporem to bude nyní?

0/−6
16.7.2016 11:16

P96e52t70r 27N50o76v31o46t25n32y 1431430571

Praha - Kladno. V současném stavu? Geniální nápad.

+1/0
16.7.2016 11:13

J30i17ř46í 75H84a68j28z70l 6322625954750

Jenom doplnění k poslednímu odstavci - přechod na střídavou trakci je jistý, jen se aktuálně v rámci studie řeší možnosti připojení a rozmístění střídavých napáječek a předpokládaný postup (harmonogram) přechodu. To, že se aktuálně tratě elektrizují stejnosměrně (nebo stejnosměrné opravují) není na překážku, neboť traťové vybavení (izolační hladiny, sdělovací a zabezpečovací zařízení) již nyní musí být projektovány tak, aby bylo možno "ze dne na den" jenom přepnout na "střídavku".

+3/0
16.7.2016 10:51

J22o62s85e85f 20Č45e34r19v26e17n55i85c39k26ý 9829404451723

A co pak "ze dne na den" s modernizovanými stejnosměrnými lokomotivami?

+1/−1
16.7.2016 10:53

J35i16ř24í 37E48r26b60e11n 1453354476927

Prodají se tomu, kdo o ně bude mít zájem. Nové se už mnoho let nevyrábějí, pokud vím.

+1/0
16.7.2016 11:24

J31a67r12e98k 79K53a68l49i48v19o80d57a 7716203701226

Polsko je bezedná díra na stejnosměrné lokomotivy....

+2/0
16.7.2016 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.