Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lůžkové vlaky jako ohrožený druh. Ve Francii jich polovinu zruší

Soumrak dálkových nočních vlaků v Evropě pokračuje. Po ohlášené velké redukci v Německu se chystá od října velká redukce ve Francii. Změny u hlavních evropských dopravců se projeví zřejmě i na jízdních řádech v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86i37c71h80a17l 68M20i81l28l50e26r 9516182199672

Skoda. ;-(

Behem nekolika poslednich let jsme cestovali luzkovym vozem Pariz-Rim, Pariz-Berlin, Praha- Basilej a zpet a bylo to velmi pohodlne, navic jsme usetrili cas, kdyz jsme meli spojeny nocleh a presun v jednom.

V davnejsich dobach jsem jel luzkovym vlakem mezi Vidni a Benatkami a Belehradem a Athenami, take vyborna cesta.

+2/0
25.7.2016 9:47
Foto

O19n70d72ř21e62j 60V34a98r68o56š58č71á62k 3844707303

Je to smula, Kdyz jsem chtel na pohodlnou dovolenou se psem do Tater, tak idealni bylo jet nocakem z Kolina na Rynem do Prahy, udelat si oraz v maticce mest a vecer pokracovat nocakem na Slovensko. Nocaky na Slovensko zustavaji, ale CN z Kolina do PRahy letos konci. Takze pak jen IC/ICE bud pres Drazdany a EN Slovakia, nebo se je**t pres Norimberk a busem Regijetu (s logem DB) a pak EN z Prahy.... Nakonec mi to letos vyslo nejlip z Kolina CN do Mnichova, RJ do Vidne, pak rychlikem pres Bratislavu do Popradu uz to nejak vydrzet a na zpatecni ceste si udelat noc ve Vidni a rano jet RJ/ICE zpet do Kolina. Za stejny penize ale polovicni komfort...

+3/0
24.7.2016 2:00
Foto

J73a78n 94V14a79l97a33l68í91k 6246209690456

jo jo lůžkový když jedou tak jsou dopředu vyprodány...

cca v půli května jsem si chtěl koupit lůžka na srpen do černé hory a bohužel již vyprodáno ;-(

+5/0
23.7.2016 15:22

R43a37d88e27k 42J64a45n65a17t87a 9895346764472

Ještě tam jezdí dvakrát týdně vozy z Budapešti. Zkuste zajít do mezinárodní pokladny, zda vám je neprodají.

+2/0
23.7.2016 17:27
Foto

J80a48n 22V60a19l65a65l54í30k 6436409710156

jo to jsem viděl jsem chtěl jet z Prahy a vystoupit tam

0/0
23.7.2016 20:05

M89i73c87h93a67l 19M87i98l20l25e44r 9726672389652

neni to nahodou tak, ze jizdenku do Budapesti mozno koupit v Praze, ale z Budapesti se musi kupovat tam, nebo pres madarske drahy online?

0/0
25.7.2016 13:19

R38a22d87e25k 89J73a56n31a21t75a 9975186364772

Pokud kupujete normální rezervace, tak ty by měly byt v mezinárodním rezervačním systému a jít koupit všude v Evropě. Samozřejmě se může stát, že na Balkáně zrovna spadla síť.

Jízdenku (např. CityStar) pak koupíte normálně v Praze. Ta platí ve všech vlacích na trase, takže v českém i v maďarském voze.

0/0
25.7.2016 15:58

M71i44c95h97a33l 73M60i27l24l12e40r 9186372919482

za par mesicu pojdeme pri navsteve Evropy do Prahy vlakem z Budapesti.

Mohu odtud ze zamori objednat jizdenky pres ruzne cestovni agentury (plna cena plus priplatek za zprostredkobvani), nebo jit na Eurail atd online (plna cena).

Pokud ale chci vyuzit slev, musim na website madarske drahy kdyz otevrou prodej 2 mesice pred cestou.

Sleva je podstatna. Normalni jizdenka 2. tridy stoji 61 Euro, zlevnena (Spar-preiss) jizdenka PRVNI tridy stoji 30 Euro. Musi se ale objednat online u madarskych drah a vyzvednout osobne u kiosku na (kteremkoliv) madarskem nadrazi.

0/0
26.7.2016 5:27

R11a45d74e91k 96J26a64n15a27t82a 9885986104402

Pokud jde o tu Černou Horu, Citystar je dobrá cena a koupíte to u ČD v pokladně. Naopak maďarský e-shop Černou Horu neumí, jen Bělehrad.

0/0
26.7.2016 8:01

M71i56c43h89a90l 83M46i72l38l71e39r 9416642619692

dost neprakticke pro nas v danem pripade kupovat v CD pokladne, protoze prijedeme do Budapesti a pak az teprve do Prahy, coz je letos nase posledni zastavka pri ceste do Evropy.

0/0
26.7.2016 13:08

J11o86s42e47f 92H29o36n95e71š 7601852730273

Rusové jezdí jak diví.Vlak Moskva-Nice vyjíždí ve čtvrtek a v cíli je v sobotu ráno.Nic pro mne-je to dlouhé

+3/0
23.7.2016 13:21

L40u92k15á89š 70A27d23a70m67e61c 3927113570277

Kdo si chce užít lůžkový vlak, nechť si projede Transsibiřskou magistrálu. Když vylezete po třech dnech v Irkutsku z vlaku, tak máte pocit, že se země houpá :-)

+2/−1
23.7.2016 13:02

R98a12d62k34o 86K32ř50i65v23á87n22e66k 7920783365160

Třeba pro spojení Čech a Slovenska jsou lůžkové vlaky ideální. Co se děje ve Francii nám může být úplně jedno. Celá tahle hysterie vznikla kvůli Jančurovi, který plnohodnotné lůžkové vozy nemá a u konkurence mu děsně vadí a jeho ovčáček tím plní noviny. Pokud jsou noční vlaky neperspektivní, nemusel Jančura ta rakouská lehátka kupovat.

Naopak rozhodně oceňuji, že Jančura i LEO přispěli k významnému přesunu cestujících ČR-SK z autobusů na koleje (včetně četných nočních autobusů).

+9/−1
23.7.2016 12:06

P92a29v32e60l 97M21o40r46a36v74e90c 3522869252748

Jasněěě, kvůli Jančurovi přestanou ve Francii jezdit noční vlaky8-o.

+2/−3
23.7.2016 14:13

J84a98n 27J78e78m71e58l33k48a 1405180

Jenže tam je situace jiná, tam je VRT. To je zcela jiná historka než Košice, Poprad, Praha.

+8/0
23.7.2016 20:48
Foto

J52a49n 76V82a15l55a77l88í34k 6866189370936

kolik lužkových má Jančura a LEO???

+1/0
23.7.2016 15:31

J48a14n 50S93ů50r95a 4745733693102

Kde Jančura konkrétně uvedl, že jsou noční vlaky neperspektivní?

+1/0
24.7.2016 18:04

N95i91k17o78l19a37j 24M56a73l36í58k 5804323920851

Lůžkové/lehátkové jsou sice pro mě klasika, ale obejdu se bez nich. Je ale škoda, že nejezdí víc nočních vlaků - nebo alespon v okrajovych casech, aby bylo možné se dostat třeba z Prahy i někam na střední Moravu po divadle treba, nebo z Brna taky... Třeba Brno-Zlín: poslední možnost, jak se dostat domů je 21.24 s dvouhodinovým čekáním na noční vlak v Břeclavi... a to mi přijde smutné...

+2/0
23.7.2016 11:58

R96a18d46e41k 47J84a60n22a19t50a 9835336544812

To nesouvisí s nočními vlaky. Tam, kde je doprava dobře organizována (např. Švýcarsko, ale i třeba ta pražská MHD), končí denní provoz cca kolem půlnoci. Takže to na vlak ze Zlína do Brna ve 22h vychází ...

+2/0
23.7.2016 12:34

R54a88d22e76k 74J16a81n19a62t70a 9205256584922

Tj. zde by možná stačilo, aby ministersvo objednalo (do 2h taktu zapadající) Rx 800 Olomouc 21:10 Otrokovice 21:45 Brno 23:24.

0/0
23.7.2016 12:37

N80i30k21o54l69a71j 56M19a76l65í33k 5684583170561

Ano, máte pravdu, souvisí to v první řadě s organizováním dopravy. Jenže mě přijde, že tady vládne systém:

1. osekáme krajní spoje

2. to co zbylo na nic nenavazuje - tj. ubyde lidí

3. ubyde lidí - vrátím se na krok jedna...

+6/0
23.7.2016 12:47

J65o10s85e40f 32T28r54ö14g90l 8199262206906

Tak se to ihužel děje. Úřední uvažuje v termínech vlakokilometrů a ceny za jeden vlakokilometr. Že z této ceny je nejméně 50% fixních nákladů (které se ořezáním nesníží) a že ořezávání přispěje k odlivu cestujících i ze špičkových vlaků (Většinou se jede tam i zpět) nevidí.

+2/0
23.7.2016 20:07

P35e37t77r 75N74e44c62h25a68n62i22c98k22ý 7823426128980

A pak to, že kraj,stát,ČD,SŽDC spolu takřka nehovoří a často si vzájemně hází klacky pod nohy a jeden druhému přelévají peníze sem a tam.

+3/0
24.7.2016 7:26

P19e81t23r 59N55e24c53h24a71n61i58c11k66ý 7503776618400

Po rozdělení na kraje se přestala veřejná doprava považovat za službu pro lidi, ale prostředek, kde šetřit

+3/0
24.7.2016 7:28

T97o85m40á94š 90K81r41e21j12č83í 1275771200291

Za mlada jsem jel lůžkovým vlakem do Bulharska, Ruska a k Baltu. Vždycky to byla paráda, člověk přijel do cíle odpočatý. Jenže to byly normální ceny. Tento způsob cestování je ale odsouzen k zániku. Zůstane jen v Rusku, Kanadě, Indii a podobně velkých zemích, kde vybudovat rychlodráhu je extrémně drahé. V Evropě s rozvojem rychlovaků časem zcela zmizí a zůstanou jen vzpomínky.

+7/−1
23.7.2016 11:41

R41a30d58e16k 26J11a19n22a76t31a 9615316294892

Jen vlakem do Bulharska k moři není dražší než za komunistů. Co se pamatuju, stále tehdy jednosměrná jízdenka do Varny cca 350 Kčs, takže pro zpáteční jízdenka pro čtyřčlennou rodinu s dětma co jedou za polovic nějakých 2100 Kčs, což ale odpovídá cca dnešním 18000 Kč.

A dneska máte jízdenku (CityStar) pro takovou rodinu za 13000 Kč.

+3/−1
23.7.2016 12:20

T62o20m60a54s 58S43l30u12k14a 8231780852316

Cesta nocnim vlakem je nulova ztrata casu. Nastoupite vecer, pojite, zalehnete, poctete, pospite a rano nebo dopoledne vstanete v cili. Minimalni cekani a odbavovani, ne jako na letisti. Pri cestovani to de fakto nahradi i hotel. Zkousel jsem v Cine, Thaisku, Malaisii, i v Evrope. A zrovna za dva tydny jedeme s rodinou nocnim vlakem CH-CR. Je to muj nejoblibenejsi zpusob cestovani a to vykompenzuje i jeho vyssi cenu ve srovnani s letenkou. S detmi to ale vyjde skoro na stejno, ve vlaku plati jen luzko. A navic to nahradi to ubytovani. Pro unostnou cenu se musi kupovat s predstihem, ale to u letenek taky. Mesic dopredu jde ale koupit prakticky na libovolny den za stejnou cenu. U letenek to fluktuuje tak, ze datum se casto radeji vybírat podle ceny a ne naopak.

To ruseni je skoda.

+11/−1
23.7.2016 11:27

M77a24r12t50i40n 54K83o47z81á34k 4294290549237

No, nevím. Třeba z Prahy z do Amsterdamu vyjde jenom lůžko na totéž co jízdenka bez lůžka, takže cena je efektivně dvojnásobná. Přitom jízdenka je už tak skoro dvojnásobně dražší co letenka a to i zlevněná kupovaná s dostatečným předstihem předem. Argument s ubytováním neobstojí, protože letadlem je to sem hodinu a půl, když vyrazíte ráno, jste tu pořád dříve než vlakem co odjíždí večer den předtím.

Takže ano, občas to asi má smysl; sám občas vlakem do Amsterdamu jezdím, byť ne lůžkovým, ale pak se tomu rušení nemůžete divit.

+2/−3
23.7.2016 11:46

T95o76m27a28s 69S29l20u90k22a 8301160262646

Já se ani tolik nedivim, spíš lituju. A tím, čím pojedeme za dva týdny pojedu poprvé. Jistě záleží odkud kam jedete. V mým případě to ale má výhod celou řadu. Potřebuju se přepravit s rodinou z Lausanne do Liberce a zpět. Letiště jsou v Ženevě a Praze. Nízkonákladovka mezi tím nelítá žádná, jen Swiss a ty jsou poměrně drahý defaultně. Přijatelnou letenku tak seženu za cenu přizpůsobení programu cenám, a to pak letíme někde v půl osmý ráno v nějaký nevhodný den, což znamená vstávat třeba ve tři a i tak mít jen příruční zavazadla, abychom to stihli. Vlak na letiště tu taky není zanedbatelná položka. V ČR nás pak ještě čeká přeprava přes celou Prahu a z Prahy busem.

-

Na nočňí vlak vyrazíme tak v 8 večer s libovolně velkýma zavazadlama, musíme teda přestupovat, ale i tak. Vlakama dojedeme až do Liberce, kde jsme v 9 ráno, přestup v Drážďanech. Děcka i já budou mít už ze samotné cesty zážitek. A ve finále to tentokrát vyšlo poměrně výrazně levněji než letenky. Možnost jsou ještě bus nebo auto, to je výrazně levnější, ale obojí to je peklo. Dal jsem to mnohokrát. Ztratíte celý den.

-

V asii není lepší způsob cestování. Na dny přesunu neřešíte ubytování, neřešíte jak se dostat na letiště za městem, netrajdáte celý den busem, dodávkou nebo vlakem. Třeba do půlnoci trajdáte po městě a pak nastoupíte do vlaku, kde pokalíte, pojíte, a zaříznete. Ráno jste v další destinaci tisíc kilometrů daleko. Když jsem jel do Laosu, tak jsem přiletěl do Bankoku v 8 večer, za pár desítek minut jsem byl v nočním vlaku, kde nosili pivo a jídlo, a ráno v 9 jsem se potkal kamarádama u hranic s Laosem. V Číně přesun z Xianu do Chengdu. Vyrážíte o půlnoci, ve vlaku je restaurace. Dopoledne jste tisíc kilometrů daleko a neřešíte shánění ubytování, což v Číně není tak snadné jako jinde v Asii. Dtto cesta z Kuala-Lumpuru do Singapuru. A vlastně i z Guwahati do Kalkaty. Nejnižší třída, ale každou chvíli někdo s čajíčkem nebo nějakou pochutinou, spánek úplně v klidu. No prostě na to nedám dopustit.

+5/0
23.7.2016 12:23

P69e97t10r 55N12e13c32h32a89n97i17c58k79ý 7883456778710

Přesně. Vlak obslouží mnohem více destinací díky síťovosti. Budiž příkladem bývalý Excelsior, který jel po desetiletí tak vymakané trase Cheb-Košice, že i s připojí a přímými vozy obsluhoval celou ČR a Slovensko mezi sebou. Pak to hlavně slováci zařízli.Tohle letadlo nikdy umět nebude a noční vlak po EU by to umět mohl, ale nesmí být země mezi sebou impotentní a nabídnout zajímavé spojení.

+1/0
24.7.2016 7:21

R78a30d38e24k 74K87o17h46u60t 5677613575133

Slováci jej nezařízli, ale ČD. Vybrali si Bohemii a Slovakii. Slováci Excelsior nahradili denně v úseku Trenčín Košice a zpět. V návrhu od prosince 2016 dokonce ve vybrané dny pojede až do Bratislavy...

Ale já věřím, že se Excelsior časem vrátí...![>-]

Už letos od prosince je zase v návrhu posun k lepšímu (Ostravan)...:-)

0/0
24.7.2016 18:18

T21o38m19a47s 67S82l21u36k29a 8721520202736

Mimochodem ta 1.5 hodina letu je zlomek času strávený při dopravě letadlem. Máte ještě cestu na letiště (u mě 1-2 hodiny), čumění na letišti, teoreticky 2 hodiny. Cesta z letiště (1-2 hodiny). Ten krátký let tak vyjde na 5.5-7.5 hodiny při kterých si fakt neodpočinete. Spíš se na se rete.

+2/0
23.7.2016 19:45

M53a36t29ě61j 69V39o11n75d52ř44i47č44k40a 4834340678936

Přímý noční vlak Praha-Amsterdam již nejezdí. Ale když jezdil, kupovat zvlášť jizdenku a rezervaci byli o velmi nevýhodné - jízdenka Sparnight, která obsahovala jízdenku i rezervaci, vycházela do 3- mistneho lůžka na 69€

+2/0
24.7.2016 7:30
Foto

O66n71d63ř38e50j 13V47a51r79o96š20č88á66k 3934197503

Ja si loni rezervoval cestu do Tater pres DB (bydlim v Nemecku) a byla to pohoda. Rano jsme vyrazili z Kolina ICE do Drazdan (23€/os), kde jsme byli kolem jedne odpoledne, rychlikem do Bad Schandau, prohlidka mesta, navsteva Kirnitztalu, odjezd do UL (3€/os) a z U/L primo do Popradu spaci oddil pro dva (70€/os vcetne jizdenky). Nazpatek z Popradu opet EN do U/L za 70€ a pak EC/ICE pres Drazdany, Lipsko, Frankfurt zpet do Kolina za 35€. Takze cela cesta tam a zpet vysla komplet na 200€ na osobu vcetne mistenek, jizdenek a spacich oddilu. Servis na palube Wagon Slovakia byl super, jen klimatizace by mohla fungovat lepe. Za 200€ se z Kolina do Popradu a zpet nedostanete ani autem ani letecky, a navic tady bez stresu a jeste se super zazitkem z Ceskeho Svycarska pro meho nemeckeho pritele.

+2/0
24.7.2016 2:10

R32a77d43i91m 33P48o98l86á73š19e61k 9666133309479

Noční vlaky jsou dnes, vzhledem k rychlosti vlaků, spíš otázka delších tratí než v rámci jedné země.

Ponocování vsedě na jeden den a běžné fungování potom další den průměrně zdravý člověk zvládne bez problémů, ale pokud by to tak mělo být dva dny po sobě, měla by většina lidí problém.

Navíc současné železnice si odvykly posílat speciální osobní vagóny a přiřazovat je na nádražích dle potřeby k osobním vlakům, jako to bylo běžné dříve, takže není možné vytvářet speciální trasy pro jednotlivé osobní vagóny. Kde by se lůžková úprava uplatnila.

0/0
23.7.2016 11:23

J80i51ř93í 15K57o53c12u89r97e78k 6585324875318

Ono je to jednoduché: Přes noc vlakem nebo si přivstat a sednout na ranní rychlovlak? A na delší cestu letenka, co by ubytovák jel 2 dny, uletí letadlo za 3 hodiny.

0/−1
23.7.2016 17:21

P78e41t55r 79N50e30c42h11a88n60i73c47k25ý 7383626398380

Otázka je jestli konci lůžkové vlaky nebo lůžkové vozy nebo noční vlaky. Je v tom dost podstatný rozdíl, protože i v Německu je několik nočních low cost vlaků ale na sedáka. Lůžkový a lehátkový vůz je drahý na údržbu, na provoz a moc lidí se do něj nevejde. Cena pak je řádově vyšší než za sedačku. Navíc ne každý chce sdílet spací kupé s cizím člověkem. V kontextu rychlovlaků je tedy spíš poptávka po nočním spojí jako flamendru z koncertu nebo od posledního letadla a za běžnou cenu, ale ne po lůžku či lehátku za příplatek

+6/0
23.7.2016 11:13

R89a23d92e88k 50J85a51n25a44t74a 9345416124342

Ano. Noční vlaky "na sedačku" místo vícenákladu mohou spíše náklady šetřit.

Viz LeoExpres, který aby mu soupravy v noci nestály, zajíždí v šílené časy do Popradu a Košic. Podmínka je, aby se na takové relaci našlo dost "socka-cestujících", kterým nevadí pro pár ušetřených korun prosedět noc, abyste tak uhradil alespoň variabilní náklady na jízdu.

+1/−4
23.7.2016 11:19

R68a50d64i85m 86P81o34l56á49š96e59k 9196913269959

Jaké šílené časy?

Noční cestování bylo dřív běžné. Fakt je ale, že dříve byly všude kupé, kde nebyl problém se třeba i v plně obsazeném kupé domluvit, zhasnout, zatáhnout záclony, zajistit dveře a přes noc se vsedě krásně vyspat . Člověk tak bez problémů "urval" až několik hodinových nebo i 2 - 3 hodinových úseků spánku a ráno v cílové stanici byl relativně vyspalý. A pokud vlak býval málo obsazený, což bylo u některých nočních vlaků běžné, mohl si takhle člověk i sám pro sebe zabrat jedno kupé a vyspat se na sedadlech vleže.

Jenže v Leoexpresu v té vagónové "slepičárně" to je podstatně horší.

Každých 20 minut zastávka, studený vzduch od dveří, smrad a hluk při otevření záchodu, nastupující a vystupující, průvodčí či steward chodící kolem ..... kdo tohle dokáže vsedě prospat, musí být velice zdatný spáč. Nebo obrovsky unavený.:-(

+12/0
23.7.2016 11:33

R78a63d73e69k 26J29a93n96a18t84a 9525156934972

4:03 jako konečná spoje v Košicích mi přijde jako šílený čas. Co tam budete v tento čas dělat? Na denní aktivitu je brzo, na ubytování v hotelu pozdě. Leda zapadnout do nonstop baru, ale to je právě ten typ "socka-cestujících", co toto ocení.

+8/0
23.7.2016 12:24
Foto

O15n97d36ř63e29j 71V22a55r86o96š52č50á17k 3874467493

4:03 v Kosicich zni jako apokalypsa

+2/0
24.7.2016 2:18
Foto

O52n35d42ř32e28j 77V55a76r37o63š52č30á70k 3874787953

Problem nocaku je, ze jsou vetsinou vedeny jako IC, takze treba odjezd z Kolina nad Rynem 23:30 prijezd Mnichov 7:15. ICE by to dalo za nejake 4,5 hodiny, ale to DB nevypravuje

0/0
24.7.2016 2:23

P81e51t54r 97N53e21c64h61a76n17i50c27k81ý 7283756528890

Jenže co v Mnichově ve 4 ráno? A noční může být větší vymeták

0/0
24.7.2016 7:13
Foto

A29l48a12n 62Ř68e65p82k78a 4585186

Dejte to Jančurovi, ten všem ukáže to umí bez dotací a se ziskem ;-D

0/−11
23.7.2016 10:52

M52a43r58e13k 65V36y64m70a20z16a93l 5938536802310

Vy jste opravdu mimo.... Dotace je to jediné, co udržuje jeho vlaky v zisku....

+6/0
23.7.2016 11:02

J66i66r10i 47D35o19m81i33n54i27k 1961598561780

Přesně tak. Ale o tom on sám nikde nemluví, zkazilo by mu to image.

+1/0
23.7.2016 11:03

P88a85v42e70l 41M16o52r34a72v91e24c 3252919202818

I vlaky na trati PHA-OVA?

+1/0
23.7.2016 11:26

J78i22r54i 18D18o86m44i25n21i57k 1691268341750

Samozřejmě

+3/0
23.7.2016 11:34

P79a21v18e66l 20M62o37r15a17v21e20c 3882609242758

Kde prosím najdu více informací?

Nepočítám dotace na zákonem povinné slevy na důchodce nebo studenty, myslím dotace na normální lístek pro dospělého.

0/0
23.7.2016 14:12

M74a42r94e65k 40V43y45m28a47z12a69l 5798986962540

http://ekonomika.idnes.cz/objem-koompenzaci-za-slevy-v-jizdnem-za-rok-2015-fo4-/eko-doprava.aspx?c=A160223_155116_eko-doprava_suj

0/0
23.7.2016 15:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.