Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lůžkové vlaky jako ohrožený druh. Ve Francii jich polovinu zruší

Soumrak dálkových nočních vlaků v Evropě pokračuje. Po ohlášené velké redukci v Německu se chystá od října velká redukce ve Francii. Změny u hlavních evropských dopravců se projeví zřejmě i na jízdních řádech v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81i68c74h82a20l 53M53i79l29l86e23r 9926482869592

Skoda. ;-(

Behem nekolika poslednich let jsme cestovali luzkovym vozem Pariz-Rim, Pariz-Berlin, Praha- Basilej a zpet a bylo to velmi pohodlne, navic jsme usetrili cas, kdyz jsme meli spojeny nocleh a presun v jednom.

V davnejsich dobach jsem jel luzkovym vlakem mezi Vidni a Benatkami a Belehradem a Athenami, take vyborna cesta.

25.7.2016 9:47
Foto

O76n71d25ř15e39j 73V94a49r24o98š41č30á33k 3564407423

Je to smula, Kdyz jsem chtel na pohodlnou dovolenou se psem do Tater, tak idealni bylo jet nocakem z Kolina na Rynem do Prahy, udelat si oraz v maticce mest a vecer pokracovat nocakem na Slovensko. Nocaky na Slovensko zustavaji, ale CN z Kolina do PRahy letos konci. Takze pak jen IC/ICE bud pres Drazdany a EN Slovakia, nebo se je**t pres Norimberk a busem Regijetu (s logem DB) a pak EN z Prahy.... Nakonec mi to letos vyslo nejlip z Kolina CN do Mnichova, RJ do Vidne, pak rychlikem pres Bratislavu do Popradu uz to nejak vydrzet a na zpatecni ceste si udelat noc ve Vidni a rano jet RJ/ICE zpet do Kolina. Za stejny penize ale polovicni komfort...

24.7.2016 2:00
Foto

J18a41n 33V83a53l68a71l85í34k 6186939440966

jo jo lůžkový když jedou tak jsou dopředu vyprodány...

cca v půli května jsem si chtěl koupit lůžka na srpen do černé hory a bohužel již vyprodáno ;-(

23.7.2016 15:22

R45a12d64e45k 96J59a13n10a41t51a 9625776284392

Ještě tam jezdí dvakrát týdně vozy z Budapešti. Zkuste zajít do mezinárodní pokladny, zda vám je neprodají.

23.7.2016 17:27
Foto

J39a62n 67V78a22l40a60l38í41k 6336129530296

jo to jsem viděl jsem chtěl jet z Prahy a vystoupit tam

23.7.2016 20:05

M14i65c11h15a27l 62M38i65l87l58e80r 9396202289892

neni to nahodou tak, ze jizdenku do Budapesti mozno koupit v Praze, ale z Budapesti se musi kupovat tam, nebo pres madarske drahy online?

25.7.2016 13:19

R55a62d15e54k 23J16a13n16a22t76a 9435166654222

Pokud kupujete normální rezervace, tak ty by měly byt v mezinárodním rezervačním systému a jít koupit všude v Evropě. Samozřejmě se může stát, že na Balkáně zrovna spadla síť.

Jízdenku (např. CityStar) pak koupíte normálně v Praze. Ta platí ve všech vlacích na trase, takže v českém i v maďarském voze.

25.7.2016 15:58

M10i21c25h91a92l 12M94i23l87l33e22r 9406792589332

za par mesicu pojdeme pri navsteve Evropy do Prahy vlakem z Budapesti.

Mohu odtud ze zamori objednat jizdenky pres ruzne cestovni agentury (plna cena plus priplatek za zprostredkobvani), nebo jit na Eurail atd online (plna cena).

Pokud ale chci vyuzit slev, musim na website madarske drahy kdyz otevrou prodej 2 mesice pred cestou.

Sleva je podstatna. Normalni jizdenka 2. tridy stoji 61 Euro, zlevnena (Spar-preiss) jizdenka PRVNI tridy stoji 30 Euro. Musi se ale objednat online u madarskych drah a vyzvednout osobne u kiosku na (kteremkoliv) madarskem nadrazi.

26.7.2016 5:27

R57a60d31e83k 96J33a86n19a95t49a 9225916884672

Pokud jde o tu Černou Horu, Citystar je dobrá cena a koupíte to u ČD v pokladně. Naopak maďarský e-shop Černou Horu neumí, jen Bělehrad.

26.7.2016 8:01

M98i61c50h38a53l 71M65i86l37l25e14r 9116322509732

dost neprakticke pro nas v danem pripade kupovat v CD pokladne, protoze prijedeme do Budapesti a pak az teprve do Prahy, coz je letos nase posledni zastavka pri ceste do Evropy.

26.7.2016 13:08

J54o89s91e46f 81H77o13n14e71š 7121102140433

Rusové jezdí jak diví.Vlak Moskva-Nice vyjíždí ve čtvrtek a v cíli je v sobotu ráno.Nic pro mne-je to dlouhé

23.7.2016 13:21

L95u61k47á93š 67A67d23a70m95e42c 3557293610567

Kdo si chce užít lůžkový vlak, nechť si projede Transsibiřskou magistrálu. Když vylezete po třech dnech v Irkutsku z vlaku, tak máte pocit, že se země houpá :-)

23.7.2016 13:02

R58a22d53k23o 92K66ř11i95v30á26n82e46k 7340813685650

Třeba pro spojení Čech a Slovenska jsou lůžkové vlaky ideální. Co se děje ve Francii nám může být úplně jedno. Celá tahle hysterie vznikla kvůli Jančurovi, který plnohodnotné lůžkové vozy nemá a u konkurence mu děsně vadí a jeho ovčáček tím plní noviny. Pokud jsou noční vlaky neperspektivní, nemusel Jančura ta rakouská lehátka kupovat.

Naopak rozhodně oceňuji, že Jančura i LEO přispěli k významnému přesunu cestujících ČR-SK z autobusů na koleje (včetně četných nočních autobusů).

23.7.2016 12:06

P82a92v29e52l 63M37o81r16a60v92e85c 3232989692408

Jasněěě, kvůli Jančurovi přestanou ve Francii jezdit noční vlaky8-o.

23.7.2016 14:13

J89a32n 65J58e89m77e45l98k17a 1225780

Jenže tam je situace jiná, tam je VRT. To je zcela jiná historka než Košice, Poprad, Praha.

23.7.2016 20:48
Foto

J77a10n 69V85a98l57a87l12í22k 6136659340736

kolik lužkových má Jančura a LEO???

23.7.2016 15:31

J52a60n 60S36ů79r67a 4405643403922

Kde Jančura konkrétně uvedl, že jsou noční vlaky neperspektivní?

24.7.2016 18:04

N26i87k43o13l33a65j 74M79a49l73í63k 5664943160131

Lůžkové/lehátkové jsou sice pro mě klasika, ale obejdu se bez nich. Je ale škoda, že nejezdí víc nočních vlaků - nebo alespon v okrajovych casech, aby bylo možné se dostat třeba z Prahy i někam na střední Moravu po divadle treba, nebo z Brna taky... Třeba Brno-Zlín: poslední možnost, jak se dostat domů je 21.24 s dvouhodinovým čekáním na noční vlak v Břeclavi... a to mi přijde smutné...

23.7.2016 11:58

R15a83d10e94k 14J16a25n79a15t97a 9635976764672

To nesouvisí s nočními vlaky. Tam, kde je doprava dobře organizována (např. Švýcarsko, ale i třeba ta pražská MHD), končí denní provoz cca kolem půlnoci. Takže to na vlak ze Zlína do Brna ve 22h vychází ...

23.7.2016 12:34

R52a81d84e61k 21J36a81n74a90t22a 9325716394122

Tj. zde by možná stačilo, aby ministersvo objednalo (do 2h taktu zapadající) Rx 800 Olomouc 21:10 Otrokovice 21:45 Brno 23:24.

23.7.2016 12:37

N66i77k45o56l54a52j 78M72a36l58í25k 5234213890791

Ano, máte pravdu, souvisí to v první řadě s organizováním dopravy. Jenže mě přijde, že tady vládne systém:

1. osekáme krajní spoje

2. to co zbylo na nic nenavazuje - tj. ubyde lidí

3. ubyde lidí - vrátím se na krok jedna...

23.7.2016 12:47

J15o56s97e32f 97T64r22ö51g40l 8239412226916

Tak se to ihužel děje. Úřední uvažuje v termínech vlakokilometrů a ceny za jeden vlakokilometr. Že z této ceny je nejméně 50% fixních nákladů (které se ořezáním nesníží) a že ořezávání přispěje k odlivu cestujících i ze špičkových vlaků (Většinou se jede tam i zpět) nevidí.

23.7.2016 20:07

P60e37t65r 12N49e46c43h57a52n20i28c14k41ý 7923656708490

A pak to, že kraj,stát,ČD,SŽDC spolu takřka nehovoří a často si vzájemně hází klacky pod nohy a jeden druhému přelévají peníze sem a tam.

24.7.2016 7:26

P31e55t75r 28N91e89c34h17a27n59i35c64k14ý 7443616908500

Po rozdělení na kraje se přestala veřejná doprava považovat za službu pro lidi, ale prostředek, kde šetřit

24.7.2016 7:28

T33o19m78á79š 63K46r68e85j51č65í 1385411920711

Za mlada jsem jel lůžkovým vlakem do Bulharska, Ruska a k Baltu. Vždycky to byla paráda, člověk přijel do cíle odpočatý. Jenže to byly normální ceny. Tento způsob cestování je ale odsouzen k zániku. Zůstane jen v Rusku, Kanadě, Indii a podobně velkých zemích, kde vybudovat rychlodráhu je extrémně drahé. V Evropě s rozvojem rychlovaků časem zcela zmizí a zůstanou jen vzpomínky.

23.7.2016 11:41

R30a84d46e22k 29J12a36n30a48t51a 9245806384222

Jen vlakem do Bulharska k moři není dražší než za komunistů. Co se pamatuju, stále tehdy jednosměrná jízdenka do Varny cca 350 Kčs, takže pro zpáteční jízdenka pro čtyřčlennou rodinu s dětma co jedou za polovic nějakých 2100 Kčs, což ale odpovídá cca dnešním 18000 Kč.

A dneska máte jízdenku (CityStar) pro takovou rodinu za 13000 Kč.

23.7.2016 12:20

T89o28m77a96s 17S83l86u90k85a 8831860892756

Cesta nocnim vlakem je nulova ztrata casu. Nastoupite vecer, pojite, zalehnete, poctete, pospite a rano nebo dopoledne vstanete v cili. Minimalni cekani a odbavovani, ne jako na letisti. Pri cestovani to de fakto nahradi i hotel. Zkousel jsem v Cine, Thaisku, Malaisii, i v Evrope. A zrovna za dva tydny jedeme s rodinou nocnim vlakem CH-CR. Je to muj nejoblibenejsi zpusob cestovani a to vykompenzuje i jeho vyssi cenu ve srovnani s letenkou. S detmi to ale vyjde skoro na stejno, ve vlaku plati jen luzko. A navic to nahradi to ubytovani. Pro unostnou cenu se musi kupovat s predstihem, ale to u letenek taky. Mesic dopredu jde ale koupit prakticky na libovolny den za stejnou cenu. U letenek to fluktuuje tak, ze datum se casto radeji vybírat podle ceny a ne naopak.

To ruseni je skoda.

23.7.2016 11:27

M36a60r91t24i54n 39K50o28z91á24k 4594640309677

No, nevím. Třeba z Prahy z do Amsterdamu vyjde jenom lůžko na totéž co jízdenka bez lůžka, takže cena je efektivně dvojnásobná. Přitom jízdenka je už tak skoro dvojnásobně dražší co letenka a to i zlevněná kupovaná s dostatečným předstihem předem. Argument s ubytováním neobstojí, protože letadlem je to sem hodinu a půl, když vyrazíte ráno, jste tu pořád dříve než vlakem co odjíždí večer den předtím.

Takže ano, občas to asi má smysl; sám občas vlakem do Amsterdamu jezdím, byť ne lůžkovým, ale pak se tomu rušení nemůžete divit.

23.7.2016 11:46

T81o94m96a50s 50S56l49u18k54a 8581540542116

Já se ani tolik nedivim, spíš lituju. A tím, čím pojedeme za dva týdny pojedu poprvé. Jistě záleží odkud kam jedete. V mým případě to ale má výhod celou řadu. Potřebuju se přepravit s rodinou z Lausanne do Liberce a zpět. Letiště jsou v Ženevě a Praze. Nízkonákladovka mezi tím nelítá žádná, jen Swiss a ty jsou poměrně drahý defaultně. Přijatelnou letenku tak seženu za cenu přizpůsobení programu cenám, a to pak letíme někde v půl osmý ráno v nějaký nevhodný den, což znamená vstávat třeba ve tři a i tak mít jen příruční zavazadla, abychom to stihli. Vlak na letiště tu taky není zanedbatelná položka. V ČR nás pak ještě čeká přeprava přes celou Prahu a z Prahy busem.

-

Na nočňí vlak vyrazíme tak v 8 večer s libovolně velkýma zavazadlama, musíme teda přestupovat, ale i tak. Vlakama dojedeme až do Liberce, kde jsme v 9 ráno, přestup v Drážďanech. Děcka i já budou mít už ze samotné cesty zážitek. A ve finále to tentokrát vyšlo poměrně výrazně levněji než letenky. Možnost jsou ještě bus nebo auto, to je výrazně levnější, ale obojí to je peklo. Dal jsem to mnohokrát. Ztratíte celý den.

-

V asii není lepší způsob cestování. Na dny přesunu neřešíte ubytování, neřešíte jak se dostat na letiště za městem, netrajdáte celý den busem, dodávkou nebo vlakem. Třeba do půlnoci trajdáte po městě a pak nastoupíte do vlaku, kde pokalíte, pojíte, a zaříznete. Ráno jste v další destinaci tisíc kilometrů daleko. Když jsem jel do Laosu, tak jsem přiletěl do Bankoku v 8 večer, za pár desítek minut jsem byl v nočním vlaku, kde nosili pivo a jídlo, a ráno v 9 jsem se potkal kamarádama u hranic s Laosem. V Číně přesun z Xianu do Chengdu. Vyrážíte o půlnoci, ve vlaku je restaurace. Dopoledne jste tisíc kilometrů daleko a neřešíte shánění ubytování, což v Číně není tak snadné jako jinde v Asii. Dtto cesta z Kuala-Lumpuru do Singapuru. A vlastně i z Guwahati do Kalkaty. Nejnižší třída, ale každou chvíli někdo s čajíčkem nebo nějakou pochutinou, spánek úplně v klidu. No prostě na to nedám dopustit.

23.7.2016 12:23

P85e45t96r 56N45e92c50h44a16n92i21c73k62ý 7463966408630

Přesně. Vlak obslouží mnohem více destinací díky síťovosti. Budiž příkladem bývalý Excelsior, který jel po desetiletí tak vymakané trase Cheb-Košice, že i s připojí a přímými vozy obsluhoval celou ČR a Slovensko mezi sebou. Pak to hlavně slováci zařízli.Tohle letadlo nikdy umět nebude a noční vlak po EU by to umět mohl, ale nesmí být země mezi sebou impotentní a nabídnout zajímavé spojení.

24.7.2016 7:21

R56a38d35e88k 88K49o44h37u46t 5807313775163

Slováci jej nezařízli, ale ČD. Vybrali si Bohemii a Slovakii. Slováci Excelsior nahradili denně v úseku Trenčín Košice a zpět. V návrhu od prosince 2016 dokonce ve vybrané dny pojede až do Bratislavy...

Ale já věřím, že se Excelsior časem vrátí...![>-]

Už letos od prosince je zase v návrhu posun k lepšímu (Ostravan)...:-)

24.7.2016 18:18

T47o22m68a92s 52S70l55u31k18a 8291240742696

Mimochodem ta 1.5 hodina letu je zlomek času strávený při dopravě letadlem. Máte ještě cestu na letiště (u mě 1-2 hodiny), čumění na letišti, teoreticky 2 hodiny. Cesta z letiště (1-2 hodiny). Ten krátký let tak vyjde na 5.5-7.5 hodiny při kterých si fakt neodpočinete. Spíš se na se rete.

23.7.2016 19:45

M30a43t14ě52j 25V85o60n25d33ř64i64č61k50a 4184600748236

Přímý noční vlak Praha-Amsterdam již nejezdí. Ale když jezdil, kupovat zvlášť jizdenku a rezervaci byli o velmi nevýhodné - jízdenka Sparnight, která obsahovala jízdenku i rezervaci, vycházela do 3- mistneho lůžka na 69€

24.7.2016 7:30
Foto

O25n44d96ř92e33j 28V30a90r90o75š31č43á42k 3634647673

Ja si loni rezervoval cestu do Tater pres DB (bydlim v Nemecku) a byla to pohoda. Rano jsme vyrazili z Kolina ICE do Drazdan (23€/os), kde jsme byli kolem jedne odpoledne, rychlikem do Bad Schandau, prohlidka mesta, navsteva Kirnitztalu, odjezd do UL (3€/os) a z U/L primo do Popradu spaci oddil pro dva (70€/os vcetne jizdenky). Nazpatek z Popradu opet EN do U/L za 70€ a pak EC/ICE pres Drazdany, Lipsko, Frankfurt zpet do Kolina za 35€. Takze cela cesta tam a zpet vysla komplet na 200€ na osobu vcetne mistenek, jizdenek a spacich oddilu. Servis na palube Wagon Slovakia byl super, jen klimatizace by mohla fungovat lepe. Za 200€ se z Kolina do Popradu a zpet nedostanete ani autem ani letecky, a navic tady bez stresu a jeste se super zazitkem z Ceskeho Svycarska pro meho nemeckeho pritele.

24.7.2016 2:10

R55a45d90i21m 60P30o16l54á50š81e60k 9276843909959

Noční vlaky jsou dnes, vzhledem k rychlosti vlaků, spíš otázka delších tratí než v rámci jedné země.

Ponocování vsedě na jeden den a běžné fungování potom další den průměrně zdravý člověk zvládne bez problémů, ale pokud by to tak mělo být dva dny po sobě, měla by většina lidí problém.

Navíc současné železnice si odvykly posílat speciální osobní vagóny a přiřazovat je na nádražích dle potřeby k osobním vlakům, jako to bylo běžné dříve, takže není možné vytvářet speciální trasy pro jednotlivé osobní vagóny. Kde by se lůžková úprava uplatnila.

23.7.2016 11:23

J41i16ř73í 32K30o50c51u10r51e22k 6765934515288

Ono je to jednoduché: Přes noc vlakem nebo si přivstat a sednout na ranní rychlovlak? A na delší cestu letenka, co by ubytovák jel 2 dny, uletí letadlo za 3 hodiny.

23.7.2016 17:21

P61e67t96r 19N25e59c95h10a53n17i70c93k24ý 7423166428390

Otázka je jestli konci lůžkové vlaky nebo lůžkové vozy nebo noční vlaky. Je v tom dost podstatný rozdíl, protože i v Německu je několik nočních low cost vlaků ale na sedáka. Lůžkový a lehátkový vůz je drahý na údržbu, na provoz a moc lidí se do něj nevejde. Cena pak je řádově vyšší než za sedačku. Navíc ne každý chce sdílet spací kupé s cizím člověkem. V kontextu rychlovlaků je tedy spíš poptávka po nočním spojí jako flamendru z koncertu nebo od posledního letadla a za běžnou cenu, ale ne po lůžku či lehátku za příplatek

23.7.2016 11:13

R93a58d68e57k 21J21a22n23a67t13a 9325236274192

Ano. Noční vlaky "na sedačku" místo vícenákladu mohou spíše náklady šetřit.

Viz LeoExpres, který aby mu soupravy v noci nestály, zajíždí v šílené časy do Popradu a Košic. Podmínka je, aby se na takové relaci našlo dost "socka-cestujících", kterým nevadí pro pár ušetřených korun prosedět noc, abyste tak uhradil alespoň variabilní náklady na jízdu.

23.7.2016 11:19

R12a54d85i52m 72P44o67l87á90š51e33k 9456783189879

Jaké šílené časy?

Noční cestování bylo dřív běžné. Fakt je ale, že dříve byly všude kupé, kde nebyl problém se třeba i v plně obsazeném kupé domluvit, zhasnout, zatáhnout záclony, zajistit dveře a přes noc se vsedě krásně vyspat . Člověk tak bez problémů "urval" až několik hodinových nebo i 2 - 3 hodinových úseků spánku a ráno v cílové stanici byl relativně vyspalý. A pokud vlak býval málo obsazený, což bylo u některých nočních vlaků běžné, mohl si takhle člověk i sám pro sebe zabrat jedno kupé a vyspat se na sedadlech vleže.

Jenže v Leoexpresu v té vagónové "slepičárně" to je podstatně horší.

Každých 20 minut zastávka, studený vzduch od dveří, smrad a hluk při otevření záchodu, nastupující a vystupující, průvodčí či steward chodící kolem ..... kdo tohle dokáže vsedě prospat, musí být velice zdatný spáč. Nebo obrovsky unavený.:-(

23.7.2016 11:33

R44a18d69e57k 63J17a46n39a16t48a 9545396154912

4:03 jako konečná spoje v Košicích mi přijde jako šílený čas. Co tam budete v tento čas dělat? Na denní aktivitu je brzo, na ubytování v hotelu pozdě. Leda zapadnout do nonstop baru, ale to je právě ten typ "socka-cestujících", co toto ocení.

23.7.2016 12:24
Foto

O45n78d90ř51e62j 83V50a50r96o47š53č48á52k 3344337773

4:03 v Kosicich zni jako apokalypsa

24.7.2016 2:18
Foto

O13n33d77ř14e96j 55V68a15r80o78š94č15á41k 3234677523

Problem nocaku je, ze jsou vetsinou vedeny jako IC, takze treba odjezd z Kolina nad Rynem 23:30 prijezd Mnichov 7:15. ICE by to dalo za nejake 4,5 hodiny, ale to DB nevypravuje

24.7.2016 2:23

P32e19t10r 10N70e60c38h66a89n95i63c31k15ý 7383836678360

Jenže co v Mnichově ve 4 ráno? A noční může být větší vymeták

24.7.2016 7:13

A82l69a49n 41Ř59e32p39k97a 4215566

Dejte to Jančurovi, ten všem ukáže to umí bez dotací a se ziskem ;-D

23.7.2016 10:52

M56a52r37e82k 54V25y44m47a51z63a71l 5488456422810

Vy jste opravdu mimo.... Dotace je to jediné, co udržuje jeho vlaky v zisku....

23.7.2016 11:02

J49i74r50i 40D31o22m51i21n44i90k 1801178291910

Přesně tak. Ale o tom on sám nikde nemluví, zkazilo by mu to image.

23.7.2016 11:03

P20a87v52e23l 18M11o82r45a79v29e82c 3622739212288

I vlaky na trati PHA-OVA?

23.7.2016 11:26

J89i50r87i 10D65o19m91i17n85i68k 1451228601550

Samozřejmě

23.7.2016 11:34

P75a34v32e34l 59M98o50r63a47v61e95c 3112309912878

Kde prosím najdu více informací?

Nepočítám dotace na zákonem povinné slevy na důchodce nebo studenty, myslím dotace na normální lístek pro dospělého.

23.7.2016 14:12

M65a19r92e60k 70V56y90m24a97z36a84l 5348286172110

http://ekonomika.idnes.cz/objem-koompenzaci-za-slevy-v-jizdnem-za-rok-2015-fo4-/eko-doprava.aspx?c=A160223_155116_eko-doprava_suj

23.7.2016 15:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.