Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24a77n46a 14K93o54u36d79e31l98k96o95v19á 2503515943924

Jsem si doteď myslela, že je nemožné napsat článek založený jen na jedné "statistice" o několika číslech. :D

0/0
11.8.2016 16:03

V25l79a38d10i49m52í12r 35Š43t84ě53r27b27a 2182621182807

A bylo by to ještě lepší kdyby se nerušily železniční tratě, po ostatních byl kvalitní jízdní řád a autobusy dělaly k vlakům a naopak dobré přípoje.;-)

0/0
11.8.2016 15:14
Foto

B11r55o54n70i21s57l30a58v 80G95a10b96r28y11š 2902979711

Ve svetle nekterych prispevku, kde se pise, ze je vlak a verejna doprava vubec draha a ze autem lidi jezdi, aby usetrili i penize, budiz auto nazyvano socialnim dopravnim prostredkem :-). Protoze ja si ten vlak muzu dovolit :-P.

0/0
27.7.2016 17:13

M63a76r60t17i74n 34K44u77b60í68k 9827629136903

Článek je napsán neobjektivně-plno lidi například v příměstské dopravě využívá auto, kterým jede k nádraží a pak jede vlakem, to se vůbec nezmiňuje, auto má smysl využívat tam, kam se nedá dostat veřejnou dopravou. Bohužel některé kraje jako Ústecký či Plzeňský cíleně likvidoval železniční dopravu- viz tratě Horšovký Týn-Staňkov (částečně), Mladotice-Kralovice (úplně),Svojšín-Bor (částečně), ústecký zlikvidoval osobní vlaky v úseku Žihle-Žatec, pravidelné vlaky na trati Kaštice-vilémov/K.Rohozec-Kadaň předměstí, Račiněves-Libochovice, Lovosice-Třebívlice-Most, Chomutov-Vejprty, Rumburk-Jiříkov (úplně), Děčín-Teplice Lesní Brána-Oldřichov (t,.č.úplně), Rumburk-Mikulášovice (částečně). Kraje dělají cílenou politiku jak zničit nenavazujícími jízdními řády veřejnou dopravu- naštěstí se jim to úplně nezdařilo. Ústecký kraj spolu s Plzeňským a částečně Středočeským rozvázal přípoje vlaků v uzlu Blatnu u Jesenice, Ústecký kraj by rád i zrušil vlaky v úseku Lubenec-Blatno u Jesenice..etc.etc. Částečně likviduje železnici i Jihomoravský kraj.

+2/0
27.7.2016 14:56

O44l86d37ř48i95c50h 32J13a32n17e51č68e56k 8129376243831

V tom článku úplně chybí informace o tom, jak se k číslům dospělo - jestli jde o % z osobokilometrů nebo prostě z počtu cest bez ohledu na vzdálenost, jak se počítají kombinované cesty (auto+vlak), jak to, když jede několik lidí autem společně, jaké cesty se vůbec počítají - všechny, nebo jen 'mimoměstské'? Započítané očividně nejsou cesty pěší a na kole, MHD je otázkou. A to je pak celkem nicneříkající statistika.

0/0
27.7.2016 15:35

R61a29d55e54k 85J57a73n36a30t19a 9915606874472

V článku klasicky chybí odkazy, ale zjevně nějaký úředník v EU dostal za úkol vypracovat zprávu na základě této tabulky Eurostatu (která je mně i dalším lidem, kdo veřejnou dopravu pořádně sledují, známa už mnoho let):

http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdtr210&plugin=1

Čísla totiž přesně sedí. Bere se jen pozemní doprava a veličinou je osobokilometr.

+1/0
27.7.2016 16:03

O95l76d15ř64i20c89h 62J93a56n48e59č53e52k 8649156773411

Díky. Až na to, že 'inland' znamená vnitrostátní, nikoliv pozemní.

A neodpovídá mi to na otázku, jaké cesty se počítají. Když pojedu do práce nebo na nákup autem, tak se to započítá, když na kole nebo půjdu pěšky, tak ne? Co je s tramvají a metrem? Počítají se jako vlak nebo vůbec? A jak vůbec měří osobokilometry v autech? Přijde mi to celé dost neúplné - ale u Eurostatu mě to vůbec nepřekvapuje.

Navíc v popisku tabulky píšou, že metodika sběru dat není mezinárodně harmonizovaná. Čili to srovnání je vlastně úplně nicneříkající.

0/0
27.7.2016 16:58

R50a45d84e30k 42J57a45n57a39t63a 9215756404402

Vzhledem k tomu, že součet vlaky+auta+busy dělá 100%, tak se asi cesty na kole pěšky ignorují.

0/0
27.7.2016 17:21

T51o43m69á55š 90K51u46c27h34a31ř 3677711168931

Vyprošuji si, aby za mě někdo říkal takovou blbost, čím prý rád jezdím. ;-)

0/0
27.7.2016 14:47

J41i14n18d31ř52i76c51h 25R13a27m62e29š 5684166799

Tak já mám mínusy za to že tu se jí jen smetí a hnůj tak se mrkněte jsem https://www.stream.cz/peklonataliri/769031-veprove-konzervy-teaser

0/0
27.7.2016 13:16

J36i50ř28í 25H18o17r19á81k 6194244353946

Třeba se zmínit, že ta tendence víc jezdit autem tu byla taky. Na některých trasách ji zvrátil nástup Regiojetu a to tak že podstatně. Najednou vlaky postupně přestaly vypadat tak odpudivě jako tomu bylo předtím.

+2/−2
27.7.2016 11:48

R32a20d62e62k 69J51a51n26a34t54a 9895326634882

To si nemyslím, Regiojet jezdí v podstatě pouze na jedné trase a to té, kde železnice dominovala už předtím.

+4/0
27.7.2016 12:17

O36l40d52ř92i71c82h 39J47a97n80e48č56e96k 8859326313981

Pokud Regiojetem myslíte jen vlaky, tak máte pravdu. I když lze samozřejmě pochybovat, že by vlakem mezi Prahou a Ostravou jezdilo tolik lidí, co dnes, i kdyby tam býval zůstal monopol ČD, protože v takovém případě by zcela určitě byly vyšší ceny a méně spojů (ještě před nějakými 10 lety jezdil Praha - Ostrava jeden přímý spoj za 2 hodiny).

Pokud se bavíme i o 'žlutých autobusech' (které dnes již jezdí pod značkou Regiojet), tak ty bezpochyby nemálo cestujících z aut vytáhly.

Co přesně má na mysli pan Horák, není z jeho komentáře zřejmé.

0/0
27.7.2016 12:38

R16a26d81e28k 14J49a63n91a77t26a 9895546804592

Hlavní impulz pro trať Praha-Ostrava bylo 95% dokončení oprav "koridoru", tj. zrychlení a ostranění dlouholetých výluk (tím se provoz zefektivnil a začal být zajímavý pro nedotovaný open-access).

Lidi začali proto jednoduše do Ostravy jezdit více, nemuseli přecházet z aut. Prostě místo z VŠ koleje domů jedou ze měsíc jednou za dva týdny. A hned máte 100% nárůst v dané skupině cestujících. Nebo místo toho, aby jel 1 školitel do Ostravy, udělá se jedno velké (levnější) školení jen v Praze a 10 Ostraváků na něj přijede (a to je hned nárůst o 900%!).

Takže není to tak, že by lidi začali jezdil kvůli Regiojetu. Je to tak, že nástup Regiojetu a fakt, že lidi začali jezdit více, má společnou příčinu = OPRAVENOU TRAŤ.

+1/−1
27.7.2016 12:57

O94l61d29ř80i77c39h 25J52a52n65e84č22e81k 8239236533641

To vůbec nepopírám.

Ale jsem přesvědčen, že kdyby býval monopol ČD zůstal zachován, bylo by cestujících méně, než jich je při přímé konkurenci tří dopravců. Protože by bylo méně spojů a byly by dražší. Speciálně pro vysokoškoláky není tak důležité, jestli jedou 3 nebo 4,5 hodiny, ale jestli to stojí 200 nebo 400Kč. A cestující, kteří určitý typ vlaku nebo jeho uspořádání nemají rádi, by možná nenašli pro ně vyhovující alternativu.

I když by těch cestujících stále bylo výrazně více než před 15 lety.

+1/0
27.7.2016 13:15

J92a13n 54S82a16l80o69m31o90n 4879100921655

Já jezdím do práce vlakem. Je to pro mě výhodné nejen cenově, ale i tím že nemusím na místě práce hledat parkování. Protože se všude rozmohli parkovací zóny, tak pracovník většinou nemá kde normálně zaparkovat. Ještě že to k nádraží nemám jak doma, tak v práci daleko :-).

+4/0
27.7.2016 10:41

J48a91n 26V30a52š94á77t15k53o 7901837633729

Není divu, vzhledem k nedokončené dálniční sítě, věčně rozkopaných silnicím atd. Zatímco máme poměrně moderní vlakové soupravy i autobusy a vysokou konkurenci, která sráží ceny. A MHD nám závidí celý svět.

+4/0
27.7.2016 10:24

M26a43r91t66i50n 78K33o61l96á51ř 1355764889795

tak z tohoto se vymyká Madarsko, které má velmi kvalitní dálniční sít a přitom podíl jízdy veřejnou dopravou je dost vysoký....

+1/0
27.7.2016 10:46

R58a58d86e51k 24J58a86n26a91t94a 9615706284752

Maďarsko má významné postavení Budapešti coby centra (větší než např. Praha v ČR).

A tratě, co do té Budapešti vedou, nejsou tak úplně špatné. Takže tak. Podobně je na tom Francie - vetšina VRT vede z Paříže někam do regionu.

+1/0
27.7.2016 11:00

O59l49d21ř70i28c43h 64J36a39n34e46č31e69k 8139516503891

Co se pamatuju (5 až 10 let zpátky), tak dopravní situace v Budapešti byla dost katastrofální, tam autem do práce jezdí asi jen masochisti. A pokud v hlavním městě a jeho bezprostředním okolí žije 20% národa a většina z nich jezdí do práce / školy hromadnou, přitom podle studie v průměru jen 16,8% cest v EU připadá na hromadnou, tak už to může být rozhodující. Podobně v Rakousku, kde je postavení Vídně ještě silnější a železnice v jejím okolí na velmi dobré úrovni.

+1/0
27.7.2016 11:34

O52l63d24ř28i55c66h 49J68a15n84e98č50e95k 8149786593571

A úplně v háji je Portugalsko - to má sice vynikající dálniční síť (postavenou z peněz EU), ale krom turistů po dálnicích skoro nikdo nejezdí, protože mají drahé mýto. A hromadná doprava stojí vyjma velkých měst taky za houby.

0/0
27.7.2016 11:36

J12a57n 40J64e57m55e24l32k29a 1625140

To je zajimavé, že zas Leoš tvrdil, že Češi jezdí vlakem v porovnání se západem EU velmi málo. Tak si vyber.. Tam šlo tuším o osobo-km.

Pokud tedy jezdíme hodně, tak je nejvyšší čas to zprivatizovat a omezit dotace co.. A udělat ty západní ceny..

Podle mě vlak, který je dražší než bezín do auta v jedné osobě nemůže být atraktivní pro větší množství lidí. Zejména na regionální pomalé úrovni.

0/−3
27.7.2016 10:14

R91a87d83e74k 51J14a19n17a13t56a 9135826714122

Leoš tvrdí to, co se hodí pro jeho byznys (kdyby trvdil opak, vypadalo by to, že nevidí potenciál růstu = to investoři a věřitelé neradi slyší).

To nemá s nezávislou informací mnoho společného.

+1/0
27.7.2016 10:57

O23l57d65ř84i42c29h 67J70a22n11e93č20e35k 8949186103951

Proč proboha omezovat dotace a dělat západní ceny? 8-o Z Leoše mluví jeho byznys, z Vás ČD odborář.

"Vlak, který je dražší než benzín do auta nemůže být atraktivní" - tak se podívejte, kolik lidí jezdí vlakem v Rakousku a Švýcarsku.

+1/0
27.7.2016 11:39

J35a13n 44J75e26m11e33l98k91a 1945710

A co dělá soutěžení na cenu dotace? Snižuje dotace, zvyšuje platby zákazníka.

0/−1
27.7.2016 12:26

O56l11d97ř73i68c62h 43J96a57n46e86č42e46k 8319756813801

Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? 8-o

Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem, tam může dopravce maximálně nabídnout nějaké své ještě levnější jízdné.

Jaké by bylo jízdné na vysoutěžených rychlících se zatím bohužel můžeme jen dohadovat, ale je jasné, že ho ministerstvo zastropuje a ani dopravce na to nejspíš nepůjde stylem "čím vyšší jízdné, tím vyšší tržby". Na dálkových linkách s konkurencí (typicky autobusů) by dopravce obdobně jako již dnes ČD musel zohlednit jejich ceny, na linkách bez konkurence by se mnoho nezměnilo, akorát by neplatily InKarty - jestli by za ně dopravce nabídl nějakou náhradu opět můžeme jen spekulovat.

Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady.

0/0
27.7.2016 12:46

R41a78d23e98k 12J59a76n78a36t35a 9955566414852

"Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem"

----------

Jednoduše. Dnes jsou mnohé komerční nabídky ČD levnější než jízdné IDS (skupinová sleva, SONE, IN50, IN100, traťová jízdenka, včasná jízdenka) a jsou hojně využívány. Přitom pro splnění podmínek soutěže toto není povinnost, tj. klidně se může stát, že je vítěz nebude poskytovat. Pro velkou část cestujících tak dojde ke zdražení jízdného.

0/0
27.7.2016 13:02

O49l33d94ř24i20c13h 29J51a72n60e20č51e59k 8489696963541

I tak má ale jízdné IDS dost daleko k 'západním cenám'. Přebujelá džungle slev ČD pouze dělá jízdné ještě nižší. Ano, k jejich redukci by došlo - ukažte mi jiného dopravce, který má tak širokou nabídku jízdného jako ČD.

Skupinové a víkendové nabídky nejsou neobvyklé ani u soukromých dopravců - pro ně je přeci výhodné mimo přepravní špičky spoje zaplnit, byť za nižší cenu, viz Regiojet BA-KN.

Traťové jízdenky resp. IN100 mají v IDS své analogie.

Včasná jízdenka není v regionálním spojení příliš relevantní.

Častí cestující na demonopolizaci nejspíš něco ztratí - jiní zase ušetří.

0/0
27.7.2016 13:26

K49a28r52e67l 23Ř80e72h54á50č30e94k 9412360471492

Ukažte mi dopravce, který vypraví tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku. Například DB a OBB mají podobný systém slev.

0/0
27.7.2016 15:31

O26l59d46ř18i50c16h 64J78a61n88e15č62e87k 8609986383181

Hahahaha DB a ÖBB mají podobný systém slev ;-D;-D;-D

ÖBB má

1) základní jízdné, 2) týdenní / měsíční jízdenky, 3) VorteilsCard (50% sleva), 4) ÖsterreichCard (In100), 5) Sparschiene (velmi okleštěná obdoba Včasné jízdenky), 6) Einfach-Raus-Ticket (skupinová jízdenka pro regionální dopravu), 7) EURegio (zvýhodněné jízdenky na vybraných trasách v příhraničí).

Když si u ČD kliknu na nabídku slev, ukáže mi jich to přes 15, a to nepočítám různé "VLAK+" a zákonné slevy.

Když chcete jet v Rakousku jednorázově vlakem a nemůžete použít Einfach-Raus, můžete volit reálně toliko mezi Sparschiene (je-li vůbec pro Váš spoj k dispozici) a základním jízdným (příp. s VorteilsCard). U ČD je to vždy velké propočítávání různých variant základních, včasných a síťových jízdenek.

Mimochodem, "tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku" je u evropských "národních dopravců" celkem standard.

0/0
27.7.2016 15:50

J38a80n 56J37e88m28e36l52k32a 1685690

"Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady."

Jó? A tu efektivitu Vám přenesou? Nebo skončí v zisku, případně dalších nákladech.. Tržní cena je ta, co se dá ze zákazníků dostat na dané infrastruktuře.

Byl v jihočeských soutěžích krajský tarif?

Krajský tarif, co jsem viděl je dražší než in 25, nemluvím o in50.

Co mezikrajská doprava. Na hranicích krajů atd.

V soutěžích na rychlíky na Most? Byl nějaký zadaný tarif?

Je třeba se podívat na 20 let zkušeností do Anglie.

Česká verze "Dlouhotrvající nárůst přepravených osob se ještě navýšil, ale je vyvážen trvalým zdražováním jízdného. Veřejné rozpočty v roce 2006 zaplatily provozní dotace ve trojnásobné výši než dostávaly BR.

https://cs.wikipedia.org/wiki/British_Rail"

0/0
27.7.2016 19:43

M81a33r19t45i23n 70N35á10p12r60a56v47n83í49k 1902774175281

jojo, Češi rádi jezdí autobusy a vlaky, mají nejnižší spotřebu elektřiny v Evropě, možná i vody a tak by se dalo pokračovat. To je ale záhada, to musí být pro novináře něco jak ježek v kleci...;-D

+2/0
27.7.2016 9:54

M84a93r51t91i85n 12K55y89p21r 2372415194654

Ano, je to zajímavé. Například na Slovensku je spotřeba elektřiny v domácnostech víc jak jedenapůlnasobná, ceny podobné, platy podobné. Tak a teď bych prosil vytáhnout toho ježka z klece, protože tomu opravdu úplně nerozumím.:-P

0/0
27.7.2016 10:35

R28a47d94e95k 37J78a69n48a26t34a 9985356574812

To je o mentalitě národa, o výchově. Jedni šetří na tomhle, jiní na něčem jiném.

Někdo, když chce ušetřit, koupí úsporné žárovky. Jiný kupuje levnější potraviny. Apod.

0/0
27.7.2016 11:03

J42i71ř87í 96H49o29r33á47k 6744274893476

Jo: a ještě jiný nekoupí nic, ani ty úsporné žárovky, a raději zhasne. Aspoň na chvíli ...

0/0
27.7.2016 11:52

O17l89d32ř58i97c68h 92J93a37n10e87č52e63k 8979466783671

"Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné" - to není tak úplně pravda, resp. platí to jen o mezní ceně (benzin, opotřebení). Náklady na vlastnictví auta (daně, pojištění, STK, ...) jsou 'na západě' zpravidla mnohem vyšší. Takže zatímco v ČR není problém mít v garáži starou Š120, za kterou platíte jen povinné ručení a v případě potřeby Vám ji známý dá v garáži za pětistovku dokupy, a vyrazít s ní jednou dvakrát měsíčně na krátkou cestu, 'na západě' se vlastnictví takhle málo využívaného auta nevyplatí, to už vyjde (v součtu za rok) levněji jet tím 'drahým' vlakem nebo taxíkem.

Podle mě je klíčová ta hustota spojů. Švédové sice smýšlí ekologicky, ale v jejich obrovské zemi se za hranicemi města a jeho blízkého okolí bez auta prakticky nehnete. V Portugalsku hromadná doprava vyjma příměstské a páteřní mezi největšími městy téměř neexistuje. Rakousko má sice dobrou železniční síť, ale k vlaku se nejprve musíte nějak dostat - pokud bydlíte na venkově, tak bez auta (ať už vlastního, nebo taxi) často takřka nemáte šanci.

+5/0
27.7.2016 9:38

J68a52n 65J38e29m22e28l33k39a 1905890

No náklady na jízdu autem jsou hlavně poslední dobou rozdílné ve státech, kde bylo zavedeno mýtné pro auta. Francie, Itálie atd.. Kdy rozežranému státnímu kolabujícímu rozpočtu nestačí už ani 1/4 DPH, nestačí nejdražší spotřební daň na světě z paliv. Ale ještě si zavedou 3 - 4 Kč / km za dálnici. Pak se samozřejmě dají šroubovat i ceny za vlaky. Ještě že letadla jsou zatím bez spotřební daně. A vzdušnou cestu zatím nezdanili. Ale to příjde..

0/0
27.7.2016 10:19

O42l80d71ř77i16c88h 71J79a26n67e36č39e42k 8629536423821

Dálniční mýto a drahé rychlovlaky jsou kapitola sama o sobě, to podle mě se srovnáním citovaném v článku nemá mnoho společného, to se zřejmě týká hlavně denního dojíždění na kratší vzdálenosti, i když se bohužel neuvádí, jestli EK počítala osobokilometry nebo počet cest bez ohledu na jejich délku (nebo nějaký jiný paskvil, což by u EK nebylo nic překvapivého).

Daň z leteckého provozu EU už má, ale zatím není tak vysoká, aby ceny letenek výrazně ovlivnila (myslím něco kolem 10 eur u kratších letů).

0/0
27.7.2016 11:48

J45a43n 51A81l54e78x16e74j 33Z19a86t76y14k35o 7673771122612

Víte proč to tak doopravdy je? Protože 80% obyvatel ČR nemá prachy, tak volí hromadnou dopravu.

+1/−15
27.7.2016 9:32

P56a37v20e46l 73M35a66t62o10u42š22e33k 5750757788444

Vždyť většina českých motoristů tvrdí, že jezdí autem právě nebo mimo jiné proto, že je vlak drahý. To mi nějak neštimuje.

+12/0
27.7.2016 9:37

J87a95n 48A18l87e11x65e13j 81Z79a84t12y21k42o 7673611392102

No někteří nemají na auto.

+1/0
27.7.2016 9:39

M96a14r72t97i68n 25K25y90p78r 2722615104424

V ČR je registrováno přes 5 milionů osobních aut, tedy vychází jedno na každé dva lidi. Ano, někteří na auto nemají, ale rozhodně to není ten váš osmdesátiprocentní blábol.

+1/0
27.7.2016 10:31

J21a97n 68A46l71e38x93e73j 54Z71a17t64y93k50o 7633501662732

Některé rodiny mají i tři vozy jako já.

0/−1
27.7.2016 10:33
Foto

J60a92n 74V78a73l71a88l37í32k 6926959320916

jenom tři??

+1/0
27.7.2016 10:38

P50a80v46e73l 14M52a94t94o33u45š36e51k 5420657438734

Taky myslím, že by si jich pan Zatyko zasloužil aspoň sedm.

+4/0
27.7.2016 10:39

M74a60r50t21i98n 11K16y67p41r 2332965574444

A některé mají jen jedno. Dohromady statistika vychází. Rodin zcela bez auta je minimum.

0/0
27.7.2016 10:40

M15a11t76ě32j 78V65o82n56d76ř58i97č70k78a 4364570488376

Jde zhruba o 10%.

0/0
31.7.2016 10:58

P41a16v55e62l 57M41a54t20o92u49š73e78k 5410807548474

Já bych věřil, že 80 % na auto skutečně nemá. Ale 80 % z nich si ho koupí na leasing.

+1/0
27.7.2016 10:41

R60a27d43e58k 28J62a98n59a27t97a 9125526504292

No oni to netvrdí, proto, že by to měli spočítané, ale proto, že se stydí říct, že jsou prostě líní (což chápu), či že spěchají (to nechápu, není se za co stydět).

+1/0
27.7.2016 9:45

P73a58v28e14l 90M90a11t81o56u68š32e22k 5850267198764

Ona to je lenost spolu se snahou omráčit souseda či známé, s pocitem nadřazenosti nad "sockami", snahou zařadit se do určité společenské vrstvy, vyjádřit své postavení. Trochu (hodně) povrchní, nicméně typicky lidské.

+2/0
27.7.2016 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.