Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73a22n15a 43K20o92u56d26e24l74k57o49v70á 2733575573434

Jsem si doteď myslela, že je nemožné napsat článek založený jen na jedné "statistice" o několika číslech. :D

0/0
11.8.2016 16:03

V86l77a32d85i79m10í49r 11Š83t30ě59r81b91a 2762791422627

A bylo by to ještě lepší kdyby se nerušily železniční tratě, po ostatních byl kvalitní jízdní řád a autobusy dělaly k vlakům a naopak dobré přípoje.;-)

0/0
11.8.2016 15:14
Foto

B85r45o25n93i30s76l66a92v 24G17a92b43r41y12š 2362339621

Ve svetle nekterych prispevku, kde se pise, ze je vlak a verejna doprava vubec draha a ze autem lidi jezdi, aby usetrili i penize, budiz auto nazyvano socialnim dopravnim prostredkem :-). Protoze ja si ten vlak muzu dovolit :-P.

0/0
27.7.2016 17:13

M79a38r36t82i93n 79K51u57b74í77k 9617949466173

Článek je napsán neobjektivně-plno lidi například v příměstské dopravě využívá auto, kterým jede k nádraží a pak jede vlakem, to se vůbec nezmiňuje, auto má smysl využívat tam, kam se nedá dostat veřejnou dopravou. Bohužel některé kraje jako Ústecký či Plzeňský cíleně likvidoval železniční dopravu- viz tratě Horšovký Týn-Staňkov (částečně), Mladotice-Kralovice (úplně),Svojšín-Bor (částečně), ústecký zlikvidoval osobní vlaky v úseku Žihle-Žatec, pravidelné vlaky na trati Kaštice-vilémov/K.Rohozec-Kadaň předměstí, Račiněves-Libochovice, Lovosice-Třebívlice-Most, Chomutov-Vejprty, Rumburk-Jiříkov (úplně), Děčín-Teplice Lesní Brána-Oldřichov (t,.č.úplně), Rumburk-Mikulášovice (částečně). Kraje dělají cílenou politiku jak zničit nenavazujícími jízdními řády veřejnou dopravu- naštěstí se jim to úplně nezdařilo. Ústecký kraj spolu s Plzeňským a částečně Středočeským rozvázal přípoje vlaků v uzlu Blatnu u Jesenice, Ústecký kraj by rád i zrušil vlaky v úseku Lubenec-Blatno u Jesenice..etc.etc. Částečně likviduje železnici i Jihomoravský kraj.

+2/0
27.7.2016 14:56

O63l34d62ř79i24c25h 41J60a54n69e15č51e72k 8659166133771

V tom článku úplně chybí informace o tom, jak se k číslům dospělo - jestli jde o % z osobokilometrů nebo prostě z počtu cest bez ohledu na vzdálenost, jak se počítají kombinované cesty (auto+vlak), jak to, když jede několik lidí autem společně, jaké cesty se vůbec počítají - všechny, nebo jen 'mimoměstské'? Započítané očividně nejsou cesty pěší a na kole, MHD je otázkou. A to je pak celkem nicneříkající statistika.

0/0
27.7.2016 15:35

R12a17d24e24k 83J94a54n31a20t61a 9235166614352

V článku klasicky chybí odkazy, ale zjevně nějaký úředník v EU dostal za úkol vypracovat zprávu na základě této tabulky Eurostatu (která je mně i dalším lidem, kdo veřejnou dopravu pořádně sledují, známa už mnoho let):

http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tsdtr210&plugin=1

Čísla totiž přesně sedí. Bere se jen pozemní doprava a veličinou je osobokilometr.

+1/0
27.7.2016 16:03

O42l69d46ř86i91c68h 45J29a29n83e77č31e22k 8679206833951

Díky. Až na to, že 'inland' znamená vnitrostátní, nikoliv pozemní.

A neodpovídá mi to na otázku, jaké cesty se počítají. Když pojedu do práce nebo na nákup autem, tak se to započítá, když na kole nebo půjdu pěšky, tak ne? Co je s tramvají a metrem? Počítají se jako vlak nebo vůbec? A jak vůbec měří osobokilometry v autech? Přijde mi to celé dost neúplné - ale u Eurostatu mě to vůbec nepřekvapuje.

Navíc v popisku tabulky píšou, že metodika sběru dat není mezinárodně harmonizovaná. Čili to srovnání je vlastně úplně nicneříkající.

0/0
27.7.2016 16:58

R35a63d25e48k 88J84a81n31a63t26a 9925316554942

Vzhledem k tomu, že součet vlaky+auta+busy dělá 100%, tak se asi cesty na kole pěšky ignorují.

0/0
27.7.2016 17:21

T40o34m84á37š 29K60u97c95h29a80ř 3767531978751

Vyprošuji si, aby za mě někdo říkal takovou blbost, čím prý rád jezdím. ;-)

0/0
27.7.2016 14:47

J59i71n18d46ř32i10c12h 11R76a23m91e25š 5724336359

Tak já mám mínusy za to že tu se jí jen smetí a hnůj tak se mrkněte jsem https://www.stream.cz/peklonataliri/769031-veprove-konzervy-teaser

0/0
27.7.2016 13:16

J17i79ř28í 13H78o52r29á28k 6644434583476

Třeba se zmínit, že ta tendence víc jezdit autem tu byla taky. Na některých trasách ji zvrátil nástup Regiojetu a to tak že podstatně. Najednou vlaky postupně přestaly vypadat tak odpudivě jako tomu bylo předtím.

+2/−2
27.7.2016 11:48

R58a17d33e81k 35J52a46n16a80t55a 9565516464272

To si nemyslím, Regiojet jezdí v podstatě pouze na jedné trase a to té, kde železnice dominovala už předtím.

+4/0
27.7.2016 12:17

O57l90d41ř29i79c37h 80J86a35n67e80č93e22k 8789336293701

Pokud Regiojetem myslíte jen vlaky, tak máte pravdu. I když lze samozřejmě pochybovat, že by vlakem mezi Prahou a Ostravou jezdilo tolik lidí, co dnes, i kdyby tam býval zůstal monopol ČD, protože v takovém případě by zcela určitě byly vyšší ceny a méně spojů (ještě před nějakými 10 lety jezdil Praha - Ostrava jeden přímý spoj za 2 hodiny).

Pokud se bavíme i o 'žlutých autobusech' (které dnes již jezdí pod značkou Regiojet), tak ty bezpochyby nemálo cestujících z aut vytáhly.

Co přesně má na mysli pan Horák, není z jeho komentáře zřejmé.

0/0
27.7.2016 12:38

R40a51d54e55k 59J40a94n44a33t41a 9145546784982

Hlavní impulz pro trať Praha-Ostrava bylo 95% dokončení oprav "koridoru", tj. zrychlení a ostranění dlouholetých výluk (tím se provoz zefektivnil a začal být zajímavý pro nedotovaný open-access).

Lidi začali proto jednoduše do Ostravy jezdit více, nemuseli přecházet z aut. Prostě místo z VŠ koleje domů jedou ze měsíc jednou za dva týdny. A hned máte 100% nárůst v dané skupině cestujících. Nebo místo toho, aby jel 1 školitel do Ostravy, udělá se jedno velké (levnější) školení jen v Praze a 10 Ostraváků na něj přijede (a to je hned nárůst o 900%!).

Takže není to tak, že by lidi začali jezdil kvůli Regiojetu. Je to tak, že nástup Regiojetu a fakt, že lidi začali jezdit více, má společnou příčinu = OPRAVENOU TRAŤ.

+1/−1
27.7.2016 12:57

O41l77d20ř71i35c15h 84J19a75n27e78č80e75k 8719236953281

To vůbec nepopírám.

Ale jsem přesvědčen, že kdyby býval monopol ČD zůstal zachován, bylo by cestujících méně, než jich je při přímé konkurenci tří dopravců. Protože by bylo méně spojů a byly by dražší. Speciálně pro vysokoškoláky není tak důležité, jestli jedou 3 nebo 4,5 hodiny, ale jestli to stojí 200 nebo 400Kč. A cestující, kteří určitý typ vlaku nebo jeho uspořádání nemají rádi, by možná nenašli pro ně vyhovující alternativu.

I když by těch cestujících stále bylo výrazně více než před 15 lety.

+1/0
27.7.2016 13:15

J31a94n 76S95a90l62o37m42o96n 4579180291685

Já jezdím do práce vlakem. Je to pro mě výhodné nejen cenově, ale i tím že nemusím na místě práce hledat parkování. Protože se všude rozmohli parkovací zóny, tak pracovník většinou nemá kde normálně zaparkovat. Ještě že to k nádraží nemám jak doma, tak v práci daleko :-).

+4/0
27.7.2016 10:41

J93a40n 13V63a73š76á28t20k20o 7571117563149

Není divu, vzhledem k nedokončené dálniční sítě, věčně rozkopaných silnicím atd. Zatímco máme poměrně moderní vlakové soupravy i autobusy a vysokou konkurenci, která sráží ceny. A MHD nám závidí celý svět.

+4/0
27.7.2016 10:24

M63a80r29t19i96n 71K86o61l30á56ř 1585704479775

tak z tohoto se vymyká Madarsko, které má velmi kvalitní dálniční sít a přitom podíl jízdy veřejnou dopravou je dost vysoký....

+1/0
27.7.2016 10:46

R22a46d73e52k 46J12a93n93a19t24a 9605416114472

Maďarsko má významné postavení Budapešti coby centra (větší než např. Praha v ČR).

A tratě, co do té Budapešti vedou, nejsou tak úplně špatné. Takže tak. Podobně je na tom Francie - vetšina VRT vede z Paříže někam do regionu.

+1/0
27.7.2016 11:00

O55l58d17ř24i74c44h 14J66a93n29e44č70e54k 8259566373181

Co se pamatuju (5 až 10 let zpátky), tak dopravní situace v Budapešti byla dost katastrofální, tam autem do práce jezdí asi jen masochisti. A pokud v hlavním městě a jeho bezprostředním okolí žije 20% národa a většina z nich jezdí do práce / školy hromadnou, přitom podle studie v průměru jen 16,8% cest v EU připadá na hromadnou, tak už to může být rozhodující. Podobně v Rakousku, kde je postavení Vídně ještě silnější a železnice v jejím okolí na velmi dobré úrovni.

+1/0
27.7.2016 11:34

O83l14d40ř77i66c26h 59J11a42n23e20č69e52k 8829216853671

A úplně v háji je Portugalsko - to má sice vynikající dálniční síť (postavenou z peněz EU), ale krom turistů po dálnicích skoro nikdo nejezdí, protože mají drahé mýto. A hromadná doprava stojí vyjma velkých měst taky za houby.

0/0
27.7.2016 11:36

J92a84n 48J21e27m21e35l27k42a 1255800

To je zajimavé, že zas Leoš tvrdil, že Češi jezdí vlakem v porovnání se západem EU velmi málo. Tak si vyber.. Tam šlo tuším o osobo-km.

Pokud tedy jezdíme hodně, tak je nejvyšší čas to zprivatizovat a omezit dotace co.. A udělat ty západní ceny..

Podle mě vlak, který je dražší než bezín do auta v jedné osobě nemůže být atraktivní pro větší množství lidí. Zejména na regionální pomalé úrovni.

0/−3
27.7.2016 10:14

R49a97d25e43k 70J52a83n59a90t87a 9425396884432

Leoš tvrdí to, co se hodí pro jeho byznys (kdyby trvdil opak, vypadalo by to, že nevidí potenciál růstu = to investoři a věřitelé neradi slyší).

To nemá s nezávislou informací mnoho společného.

+1/0
27.7.2016 10:57

O32l29d51ř44i54c52h 91J75a39n25e55č50e89k 8509436863921

Proč proboha omezovat dotace a dělat západní ceny? 8-o Z Leoše mluví jeho byznys, z Vás ČD odborář.

"Vlak, který je dražší než benzín do auta nemůže být atraktivní" - tak se podívejte, kolik lidí jezdí vlakem v Rakousku a Švýcarsku.

+1/0
27.7.2016 11:39

J17a34n 70J67e13m34e75l46k33a 1405760

A co dělá soutěžení na cenu dotace? Snižuje dotace, zvyšuje platby zákazníka.

0/−1
27.7.2016 12:26

O66l28d17ř23i67c56h 65J97a73n42e23č20e55k 8729836183251

Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? 8-o

Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem, tam může dopravce maximálně nabídnout nějaké své ještě levnější jízdné.

Jaké by bylo jízdné na vysoutěžených rychlících se zatím bohužel můžeme jen dohadovat, ale je jasné, že ho ministerstvo zastropuje a ani dopravce na to nejspíš nepůjde stylem "čím vyšší jízdné, tím vyšší tržby". Na dálkových linkách s konkurencí (typicky autobusů) by dopravce obdobně jako již dnes ČD musel zohlednit jejich ceny, na linkách bez konkurence by se mnoho nezměnilo, akorát by neplatily InKarty - jestli by za ně dopravce nabídl nějakou náhradu opět můžeme jen spekulovat.

Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady.

0/0
27.7.2016 12:46

R76a12d37e22k 77J45a74n76a67t85a 9925666234112

"Proč by proboha mělo zvyšovat platby zákazníkem? Na regionálních vlacích je jízdné dáno krajským tarifem"

----------

Jednoduše. Dnes jsou mnohé komerční nabídky ČD levnější než jízdné IDS (skupinová sleva, SONE, IN50, IN100, traťová jízdenka, včasná jízdenka) a jsou hojně využívány. Přitom pro splnění podmínek soutěže toto není povinnost, tj. klidně se může stát, že je vítěz nebude poskytovat. Pro velkou část cestujících tak dojde ke zdražení jízdného.

0/0
27.7.2016 13:02

O15l59d43ř32i23c83h 14J55a16n85e40č17e67k 8589916983111

I tak má ale jízdné IDS dost daleko k 'západním cenám'. Přebujelá džungle slev ČD pouze dělá jízdné ještě nižší. Ano, k jejich redukci by došlo - ukažte mi jiného dopravce, který má tak širokou nabídku jízdného jako ČD.

Skupinové a víkendové nabídky nejsou neobvyklé ani u soukromých dopravců - pro ně je přeci výhodné mimo přepravní špičky spoje zaplnit, byť za nižší cenu, viz Regiojet BA-KN.

Traťové jízdenky resp. IN100 mají v IDS své analogie.

Včasná jízdenka není v regionálním spojení příliš relevantní.

Častí cestující na demonopolizaci nejspíš něco ztratí - jiní zase ušetří.

0/0
27.7.2016 13:26

K31a68r12e48l 15Ř39e73h60á67č72e90k 9542720611512

Ukažte mi dopravce, který vypraví tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku. Například DB a OBB mají podobný systém slev.

0/0
27.7.2016 15:31

O67l56d82ř13i87c24h 91J18a24n55e42č35e73k 8729156113251

Hahahaha DB a ÖBB mají podobný systém slev ;-D;-D;-D

ÖBB má

1) základní jízdné, 2) týdenní / měsíční jízdenky, 3) VorteilsCard (50% sleva), 4) ÖsterreichCard (In100), 5) Sparschiene (velmi okleštěná obdoba Včasné jízdenky), 6) Einfach-Raus-Ticket (skupinová jízdenka pro regionální dopravu), 7) EURegio (zvýhodněné jízdenky na vybraných trasách v příhraničí).

Když si u ČD kliknu na nabídku slev, ukáže mi jich to přes 15, a to nepočítám různé "VLAK+" a zákonné slevy.

Když chcete jet v Rakousku jednorázově vlakem a nemůžete použít Einfach-Raus, můžete volit reálně toliko mezi Sparschiene (je-li vůbec pro Váš spoj k dispozici) a základním jízdným (příp. s VorteilsCard). U ČD je to vždy velké propočítávání různých variant základních, včasných a síťových jízdenek.

Mimochodem, "tolik různorodých spojů a pokrývá celou republiku" je u evropských "národních dopravců" celkem standard.

0/0
27.7.2016 15:50

J98a22n 12J22e50m49e62l91k86a 1495190

"Jestli Vám to ještě nedošlo (anebo to prostě jen nechcete připustit), klíčem k požadavku nižších dotací v soutěžích není vyšší jízdné, ale nižší náklady."

Jó? A tu efektivitu Vám přenesou? Nebo skončí v zisku, případně dalších nákladech.. Tržní cena je ta, co se dá ze zákazníků dostat na dané infrastruktuře.

Byl v jihočeských soutěžích krajský tarif?

Krajský tarif, co jsem viděl je dražší než in 25, nemluvím o in50.

Co mezikrajská doprava. Na hranicích krajů atd.

V soutěžích na rychlíky na Most? Byl nějaký zadaný tarif?

Je třeba se podívat na 20 let zkušeností do Anglie.

Česká verze "Dlouhotrvající nárůst přepravených osob se ještě navýšil, ale je vyvážen trvalým zdražováním jízdného. Veřejné rozpočty v roce 2006 zaplatily provozní dotace ve trojnásobné výši než dostávaly BR.

https://cs.wikipedia.org/wiki/British_Rail"

0/0
27.7.2016 19:43

M10a15r69t88i46n 92N88á33p97r75a84v50n44í76k 1712874695841

jojo, Češi rádi jezdí autobusy a vlaky, mají nejnižší spotřebu elektřiny v Evropě, možná i vody a tak by se dalo pokračovat. To je ale záhada, to musí být pro novináře něco jak ježek v kleci...;-D

+2/0
27.7.2016 9:54

M96a38r56t39i72n 25K23y49p72r 2462375784264

Ano, je to zajímavé. Například na Slovensku je spotřeba elektřiny v domácnostech víc jak jedenapůlnasobná, ceny podobné, platy podobné. Tak a teď bych prosil vytáhnout toho ježka z klece, protože tomu opravdu úplně nerozumím.:-P

0/0
27.7.2016 10:35

R76a27d33e36k 61J77a73n77a74t32a 9125516804482

To je o mentalitě národa, o výchově. Jedni šetří na tomhle, jiní na něčem jiném.

Někdo, když chce ušetřit, koupí úsporné žárovky. Jiný kupuje levnější potraviny. Apod.

0/0
27.7.2016 11:03

J59i89ř81í 56H44o11r93á56k 6494764323876

Jo: a ještě jiný nekoupí nic, ani ty úsporné žárovky, a raději zhasne. Aspoň na chvíli ...

0/0
27.7.2016 11:52

O45l61d84ř25i25c55h 33J53a82n98e62č38e21k 8979866373621

"Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné" - to není tak úplně pravda, resp. platí to jen o mezní ceně (benzin, opotřebení). Náklady na vlastnictví auta (daně, pojištění, STK, ...) jsou 'na západě' zpravidla mnohem vyšší. Takže zatímco v ČR není problém mít v garáži starou Š120, za kterou platíte jen povinné ručení a v případě potřeby Vám ji známý dá v garáži za pětistovku dokupy, a vyrazít s ní jednou dvakrát měsíčně na krátkou cestu, 'na západě' se vlastnictví takhle málo využívaného auta nevyplatí, to už vyjde (v součtu za rok) levněji jet tím 'drahým' vlakem nebo taxíkem.

Podle mě je klíčová ta hustota spojů. Švédové sice smýšlí ekologicky, ale v jejich obrovské zemi se za hranicemi města a jeho blízkého okolí bez auta prakticky nehnete. V Portugalsku hromadná doprava vyjma příměstské a páteřní mezi největšími městy téměř neexistuje. Rakousko má sice dobrou železniční síť, ale k vlaku se nejprve musíte nějak dostat - pokud bydlíte na venkově, tak bez auta (ať už vlastního, nebo taxi) často takřka nemáte šanci.

+5/0
27.7.2016 9:38

J24a44n 66J76e44m74e88l53k85a 1775660

No náklady na jízdu autem jsou hlavně poslední dobou rozdílné ve státech, kde bylo zavedeno mýtné pro auta. Francie, Itálie atd.. Kdy rozežranému státnímu kolabujícímu rozpočtu nestačí už ani 1/4 DPH, nestačí nejdražší spotřební daň na světě z paliv. Ale ještě si zavedou 3 - 4 Kč / km za dálnici. Pak se samozřejmě dají šroubovat i ceny za vlaky. Ještě že letadla jsou zatím bez spotřební daně. A vzdušnou cestu zatím nezdanili. Ale to příjde..

0/0
27.7.2016 10:19

O44l65d82ř74i20c14h 84J75a11n93e65č18e32k 8109796883561

Dálniční mýto a drahé rychlovlaky jsou kapitola sama o sobě, to podle mě se srovnáním citovaném v článku nemá mnoho společného, to se zřejmě týká hlavně denního dojíždění na kratší vzdálenosti, i když se bohužel neuvádí, jestli EK počítala osobokilometry nebo počet cest bez ohledu na jejich délku (nebo nějaký jiný paskvil, což by u EK nebylo nic překvapivého).

Daň z leteckého provozu EU už má, ale zatím není tak vysoká, aby ceny letenek výrazně ovlivnila (myslím něco kolem 10 eur u kratších letů).

0/0
27.7.2016 11:48

J75a29n 62A29l42e47x70e45j 51Z15a91t33y45k90o 7133191912442

Víte proč to tak doopravdy je? Protože 80% obyvatel ČR nemá prachy, tak volí hromadnou dopravu.

+1/−15
27.7.2016 9:32

P87a64v20e27l 14M10a26t18o41u22š79e93k 5620577178914

Vždyť většina českých motoristů tvrdí, že jezdí autem právě nebo mimo jiné proto, že je vlak drahý. To mi nějak neštimuje.

+12/0
27.7.2016 9:37

J24a24n 30A20l74e12x49e67j 41Z77a36t52y40k51o 7883821912322

No někteří nemají na auto.

+1/0
27.7.2016 9:39

M41a37r15t14i71n 87K16y94p52r 2812805324184

V ČR je registrováno přes 5 milionů osobních aut, tedy vychází jedno na každé dva lidi. Ano, někteří na auto nemají, ale rozhodně to není ten váš osmdesátiprocentní blábol.

+1/0
27.7.2016 10:31

J61a36n 15A48l46e44x97e17j 12Z69a23t88y70k98o 7253611612522

Některé rodiny mají i tři vozy jako já.

0/−1
27.7.2016 10:33
Foto

J34a53n 65V28a69l65a71l31í40k 6246139340576

jenom tři??

+1/0
27.7.2016 10:38

P50a82v98e57l 26M48a67t11o57u36š94e46k 5710187848974

Taky myslím, že by si jich pan Zatyko zasloužil aspoň sedm.

+4/0
27.7.2016 10:39

M70a43r69t35i58n 31K38y15p84r 2182575724104

A některé mají jen jedno. Dohromady statistika vychází. Rodin zcela bez auta je minimum.

0/0
27.7.2016 10:40

M87a90t88ě46j 71V51o50n86d87ř98i18č49k21a 4484430568786

Jde zhruba o 10%.

0/0
31.7.2016 10:58

P22a88v93e46l 73M11a92t51o81u34š84e43k 5100667318234

Já bych věřil, že 80 % na auto skutečně nemá. Ale 80 % z nich si ho koupí na leasing.

+1/0
27.7.2016 10:41

R67a85d63e98k 55J22a36n49a33t93a 9765216704312

No oni to netvrdí, proto, že by to měli spočítané, ale proto, že se stydí říct, že jsou prostě líní (což chápu), či že spěchají (to nechápu, není se za co stydět).

+1/0
27.7.2016 9:45

P55a80v25e41l 11M89a66t88o94u10š59e71k 5140847328864

Ona to je lenost spolu se snahou omráčit souseda či známé, s pocitem nadřazenosti nad "sockami", snahou zařadit se do určité společenské vrstvy, vyjádřit své postavení. Trochu (hodně) povrchní, nicméně typicky lidské.

+2/0
27.7.2016 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.