Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát si láme hlavu s Airbnb a spol. Co je sdílení a co šedá ekonomika?

Úřad vlády i ministerstvo průmyslu vidí na takzvané sdílené ekonomice víc přínosů než negativ. V tomto duchu chtějí pojímat i její budoucí (de)regulaci. Klíčové z tohoto pohledu ale bude nastavit hranice toho, co je ještě sdílení a co už snaha vyhnout se běžné regulaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D18a87v63i95d 92L34o64k70a73j 9809614119677

Občas se mi stane, že bych někde rád složil hlavu do normální postele. Po následném zjištění, že 8 hodin v posteli okolních penzionů vyjde nejlevněji na cca 1000,- Kč, tak se nasoukám na zadní sedadla svého auta a tu jednu noc nějak vydržím.

0/0
28.7.2016 9:52

S58t89a62n72i77s93l45a50v 50S29r57b58a 4595104498324

hm. je fér pronajímat/sdílet pronajatý byty nebo byty s regulovaným nájmem? je snesitelné mít za souseda v residenční čtvrti s vysokou daní z nemovitosti dům, de se každý den ve dvě v noci obměňují nájemníci s kufry s taxíky a ve skupinách? není podezřelé, že 99% řidičů uberu v okolí Prahy je rusky mluvící? Je uberování půjčeným autem sdílením vlastního majetku? když sdílení majetku, proč ne sdílení vědomostí - proč si ve smyslu uberu někdo nezaloží vlastní školu? a není to přílišná zkratka považovat uber nebo airbnb za technologický pokrok? není náhodou tlustá čára mezi tím vytvořit aplikaci a tím, co ta aplikace sleduje za cíl? resp proč poté také sázkařské aplikace neprohlásit za technologický pokrok?

0/0
27.7.2016 14:41

I46r48e96n53a 80P32l83a86c52h62e51t96k91o61v34á 3924884450377

Stát ať radsi nestrka čumák do niceho

+2/0
27.7.2016 13:50

J82i15ř59í 44K88r81á32t67k67ý 3160462424

Airbnb je skvělá věc. Před týdnem jsem se vráti z dovolené ve Francii, bylo nás 7 (4 dospělí + 3 děti). Přes Airbnb jsme si pronajali byt v Paříži, paní s manželem a 6 dětmi odjížděla na dovolenou k Atlantiku a nechala nám svůj byt se vším všudy včetně osobních věcí, to mě docela překvapilo, čekal jsem, že má prázdný byt k pronájmu. Pak jsme se přesouvali k Loaiře, kde jsme si také přes Airbnb pronajali mobilhome. Ubytování luxusní a vyšlo nás to levněji než ten nejšpinavější hostel o hotelu ani nemluvě. Celkem chápu, že se to hoteliérům nelíbí, ale jako uživateli mi to vyhovuje.

+1/0
27.7.2016 12:57

M41a64r56t86i36n 16S75e30d24o51n47a 5587873940639

Tak to je neco blbe, kdyz srovnavate se spinavymi hostely. Airbnb se asi fajn na delsi pobyt, pokud jste par co prijel na prodlouzeny vikend tak to financne ani lokalitou vyhra nebyva.

0/0
27.7.2016 22:23

A24r72n66o27š86t 14S17t70á58r63e26k 4792150295284

Uber/bnb atd musí být čistě z hlediska daňového úředníka naprosté blaho. Evidovaná každá jízda/ubytování automaticky (bez toho to jaksi nefunguje), stačí, aby každý rok dostali od dané firmy výpis kdo kolik vydělal a zkontrolovali jejich daňové přiznání.

Což mimochodem mě napadlo - jestli všichni ti (Češi), co přes ně nabízejí služby, chápou, že musí sami dávat daňové přiznání (byť jsou třeba jinak zaměstnanci), jelikož pak už nejde o nahodilý příjem? I když vydělají třeba jen pár stovek? (To se samozřejmě netýká smluvních řidičů Uberu.)

+1/0
27.7.2016 11:40

V81a53c34l91a38v 41M58e10d76e38k 5381292475445

nemusí, pokud jejich roční příjem nepřekročí danou hranici. Bylo to 6000, nevím jestli to nezvýšili (protože 6000 za rok je opravdu směšná hranice)

0/0
27.7.2016 12:02

P72e78t72r 52N76i28v60n57i30c49k37ý 3572854375727

Kromě zdanění samotných provozovatelů (taxikářů Uber a Ubytovatelů Airbnb), by se měl stát zamyslet i nad zdaněním samotných těchto firem. Ony totiž při podnikání využívají infrastrukturu, která je placena z daní: údržba silnic, provoz semaforů, bezpečnost (turisti se nepřijedou ubytovat do nebezpečné země). Měly by se taky daňově na tom podílet.

+1/0
27.7.2016 10:39

V89a94c24l93a33v 64M15e63d12e35k 5371642715895

tyto firmy si ze sjednanách obchodů berou své procenta - a tento zisk normálně daní.

0/0
27.7.2016 10:51

P88e57t83r 68N35i84v83n52i37c38k11ý 3662344325837

Daní to u nás, když zde využívají infrastrukturu? To je oč tu běží.

0/0
27.7.2016 11:17

V64a79c55l30a37v 85M42e24d34e24k 5791672255695

pravděpodobně ne, jelikož jsme se v EU zavázali k zamezení dvojího zdanění. Ale berte to tak, že z jejich daní v Holandsku, nebo kde to mají evropské sídlo, jdou peníze na dotace EU na výstavbu infrastruktury.

A mimochodem, oni žádnou infrastrukturu nepoužívají - to používají ti řidiči, kteří platí u nás silniční daň, spotřební daň z PHM, DPH z PHM i nákupu auta (protože řidiči Uberu v převážné většině plátci DPH nejsou).

+4/0
27.7.2016 11:28

J26a49n 62P87š66e41n91i52č87k59a 2520878463672

Silnicni dan ridici nejspis neplati, protoze to budou ve valne vetsine fyzicke osoby? V kazdem pripade by meli platit dan z prijmu, pokud prekroci danou mez.

0/0
27.7.2016 12:24

V85a92c65l39a81v 78M47e54d80e44k 5431132555435

i fyzická osoba - podnikatel silniční daň platí. A Uber už osoby bez živnosťáku nebere.

0/0
27.7.2016 12:27

V58á54c55l26a68v 82P20o87u48s78t66k90a 3910211912

A jaký mají ti řidiči živnosťák?

0/0
27.7.2016 12:41

V94a76c49l49a74v 37M41e57d50e84k 5461322715675

standartní, na živnost volnou neuvedenou v paragrafu xxx... jako většina živnostníků

0/0
27.7.2016 13:03

P27e53t63r 85A57s92c42h14e35n29b63r56e96n54n86e71r 6905853352621

Tipuji, že většina z nich žádnou

+1/0
27.7.2016 14:44

J85a66r93o62m80í15r 27K96r15á40l 4310599484309

Daní to tam, kde jsou daňoví rezidenti. Jako jiné firmy.

0/0
27.7.2016 12:02

J30o34s13e15f 44V28o58m90á50č30k85a 5273394863704

Infrastrukturu taxikáři i jiní uživatelé platí ze spotřebních daní z PHM, bezpečnost a jiné tzv. služby z DPH - resp. ty by měly stačit. 21 % ze spotřeby snad není málo. Jak vysoké daně byste si představoval?

+1/0
27.7.2016 10:59

V77a93c60l96a19v 81M59e59d10e15k 5511752455975

a mimochodem, narozdíl od velkých taxislužeb, které jsou plátci DPH a tak si ho odečítají jak z nákupu aut, tak nafty, nakupují "uberáři" i s daní.

+1/0
27.7.2016 11:01

P94e96t13r 18N76i33v62n68i85c50k16ý 3132934255737

V příspěvky neřeším ani taxikáže, ani uberáře. Řeším zprostředkovatelské firmy, jejichž podnikání potřebuje vybudovanou a udržovanou inrastrukturu. Díky tomu vydělávají a tedy by měly by taky TADY platit daně.

0/0
27.7.2016 11:21

V76a62c74l40a35v 36M46e70d61e39k 5481692735135

viz výše

0/0
27.7.2016 11:29

J10a91r52o22m91í55r 32K82r19á62l 4620189194189

Pokud mají provozovnu v ČR, pak tu také daně odvádějí. Nevím, proč to řešíte, je to jako u jiných zahraničních firem.

0/0
27.7.2016 12:04

P19e89t15r 86N44i85v33n51i75c44k19ý 3712574355507

A otázka zní. Mají tady provozovnu?

0/0
27.7.2016 12:54

J77a37r63o87m64í85r 58K63r89á12l 4680509924529

Otázka zní: Mají k tomu důvod ? Je řada firem, co působí v ČR a provozovnu tu nemají, tedy daň neodvádějí zde.

0/0
27.7.2016 13:46

P22e77t27r 27N37i61v71n34i61c35k87ý 3782574255177

Nemám konkrétní představu o výši daně, ale jestliže někdo využívá na své podnikání infrastrukturu, která je placená z daní, měl by se na ni daňově též podílet. Bez té infrastruktury by prostě podnikat nemohl. vybudování a údržba stojí peníze.

0/0
27.7.2016 11:19

V13a30c97l95a41v 40M34e97d30e53k 5321592365245

když to víckrát napíšete, bude to větší pravda?

+2/0
27.7.2016 12:04

J83o74s44e39f 98V63o66m91á53č30k73a 5783534753374

Ježišmarja, sedíte si na uších (tedy spíše na očích)? Každý motorista, který využívá tuzemskou silniční infrastrukturu, ji platí (tedy pokud nenakupuje PHM v zahraničí), a to prostřednictvím spotřební daně z PHM, dálničních poplatků a firmy a podnikatelé rovněž prostřednictvím silniční daně. Výběr z těchto daní je navíc cca o 50 % vyšší, než kolik se investuje do údržby a rozvoje infrastruktury (vč. investic obcí a krajů). Tato daň je navíc +- spravedlivá – uživatelé platí tolik, jak moc ji využívají.

+1/0
27.7.2016 13:09

V98a85c37l42a55v 86M80e70d54e60k 5211862785965

jednoznačně je potřeba odlišit drobné přivýdělky od hlavního zdroje příjmu. Pokud někdo jednou za týden sedne večer do svého soukromého auta, a přivydělá si pár stovek, tak to není taxikář, který by musel mít koncesi. Stejně tak je to u někoho, kdo svoji nemovitost pronajme na 2 týdny v roce.

Bohužel tyto systémy "sdílené ekonomiky" jsou často využívány i těmi, kdo pronajímá byt trvale, nebo kdo taxikaří 10 hodin denně. U těchto chápu, že provozovatelům komerčních služeb konkurují za nerovných podmínek.

Mělo by být zájmem státu se s provozovateli těchto systémů dohodnout, aby tyto dvě skupiny oddělil.

0/0
27.7.2016 10:35

P72e15t11r 44N19i76v60n53i48c57k61ý 3502214755777

Však ano. Přitom to není problém. Všechny transakce jsou bezhotovostní, takže snadno dohledatelné a zdanitelné. Jen stát musí CHTÍT nastavit správné procesy (určit hranici nezdanitelného minima, přinutiti firmy dodávat seznamy provozovatelů s nadlimitními příjmy, případně je zahrnout do EET).

0/0
27.7.2016 10:42

V32á62c85l58a70v 30P67o93u27s80t36k13a 3130891772

To že nějaká transakce někde proběhne bezhotovostně rozhodně neznamená,. že o ní stát ví, nebo dokonce měl vědět.

0/0
27.7.2016 10:44

P86e75t87r 93N79i24v71n44i44c98k76ý 3552464785807

Stát má možnosti, jak se o tom dozvědět a o tom jsem psal. Jen chtít.

0/0
27.7.2016 10:45

V15á75c15l92a31v 97P34o38u18s76t15k20a 3830631812

No, jenomže já nechci.

0/0
27.7.2016 10:48

P73e56t62r 70N70i84v61n26i94c62k59ý 3282514595927

Však nechtěj. Proč se asi zavádí EET?

0/0
27.7.2016 10:49

J74a31r24o45m74í60r 96K19r67á79l 4620479794279

No, to opravdu nevím ! ;-D;-D Jinde na těchto experimentech prodělali a tady se to zavádí. Řekl bych, že se u děravého sudu musí nejdřív ucpat díry a pak řešit, že kape kohoutek.

0/0
27.7.2016 13:49

V74a13c87l80a61v 34M29e91d75e18k 5941522585195

Pobaltské státy se s Uberem dohodly, že jim řidiče s tržbou nad určitou výši budou hlásit, a stát je na druhou stranu prohlásil za legální dopravce, co nepotřebují konexi. Když je vůle, tak to jde. Jenže u nás ta vůle není.

+3/0
27.7.2016 10:53

V40a71c79l82a78v 24M11e83d94e47k 5871302755475

...nepotřebují koncesi

0/0
27.7.2016 10:54

P94e89t18r 47N80i98v30n58i71c47k88ý 3342724815547

Přesně. Puto cestu vidím jako velmi dobrou. Jestlipak k tomu bude "politická vůle"?

+1/0
27.7.2016 11:23

J16i50ř32í 12H87o78r95á98k 6784684643256

Že zrovna Uber: Taxikáři přestřelili když skoro všude začli nasazovat turba. Pokud jste ho někdo neviděli jak funguje tak já jsem to viděl. To jen státní úředníci vždy byli (možná i účelově) hluší a slepí.

A to může být skutečný kořen věci. Z takových systémů jako Uber jim žádná "provize" nekyne. Se nedivte že od začátku podporují regulaci.

+1/0
27.7.2016 10:32

P89e17t49r 91N40i58v81n96i84c10k57ý 3702594875807

To je jasné, že podvodníci nemají zájem na změně. Ale proti inovacím, které zákazníci chtějí, nemají šanci dlouhodobě uspět.

+2/0
27.7.2016 10:33

J98i42ř92í 53H51o29r38á88k 6964654283866

Nejde jen o podvodníky. Jde z velké části o úředníky kteří (pokud se aktivity jako Uber nezakáží) přijdou o velkou část svých příjmů, samozřejmě ilegálních a v rámci ne šedé ale černé ekonomiky. No: přijdou o část úplatků dosud mířících do jejich kapes.

0/0
27.7.2016 10:42

P67e97t89r 38N77i26v82n40i50c32k54ý 3582744895847

No jo, jak jinak by čtvrt století mohli pražští taxikáři nestydatě okrádat zákazníky z celého světa až se dostali do turistických průvodců?

0/0
27.7.2016 10:48

K69a15r91e60l 51D10r97d96a 6663855247239

Stát musí chránit trh proti nekalé konkurenci. A to v zájmu zákazníků - občanů i v zájmu legálních podnikatelů. To je jeho poslání a na to vybírá daně.

Naskakuje mi jako příklad Student Agency, co si vyzobala lukrativní zisky a ztrátovou dopravu nechala státem dotovaným podnikům.

Místo toho, aby výnosy jinde zaplatily ztrátovou dopravu do Horní Dolní, všichni občané nyní zaplatí víc, aby do Horní Dolní jel alespoň nějaký spoj. A na hlavních tazích je jen SA, která je vyprodaná měsíc předem. Takže pro běžného cestujícího tahle služba vlastně neexistuje. Jen pár vysmátých filutů, co jezdí pravidelně, má radost, že na "svém vlastním státu" "ušetřilo" 20 Kč na jízdu. Zatímco všichni platíme jako mourovatí, aby byznys SA mohl existovat a generovat svůj "poctivý zisk". ;-)

V zásadě je to rozpor mezi socialismem a divokým západem.

+1/−2
27.7.2016 10:14

V95a60c27l51a36v 22M71e23d98e93k 5711782545755

co je na konkurenci nekalého?

0/0
27.7.2016 10:16

K56a39r75e87l 44D78r60d44a 6683835147149

Pojem "nekalá soutěž" je vysvětlen třeba zde.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nekal%C3%A1_sout%C4%9B%C5%BE

0/0
27.7.2016 10:22

P75e85t69r 11N33i51v63n12i86c78k33ý 3792274455137

A v čem vidíš nekalou konkurenci, když si kraje vyberou dodavatele služeb v hromadné dopravě a tomu zaplatí s tím, kdo provozuje linky na své vlastní podnikatelské riziko?

0/0
27.7.2016 10:24

V75a85c74l43a22v 15M74e52d67e30k 5781512455615

definici nekalé soutěže opravdu nepotřebuju, chci jen vědět, co je na této konkurenci nekalého.

0/0
27.7.2016 10:24

K60a91r43e46l 32D45r84d53a 6973705307259

Stát má ohlídat konkurenční prostředí - trh na principu daných pravidel. Pokud někdo tato pravidla porušuje, jde o šedou ekonomiku, nekalou konkurenci, poškozování účastníků soutěže atd. Co tady probůh řešíte?

Shodou okolností Jančura je jeden z nadlidí od Janečka, který v Česku určuje, jak má korektní konkurenční prostředí vypadat.

0/0
27.7.2016 10:31

P51e88t76r 16N95i69v97n75i83c58k92ý 3502904985107

Co ty tady řešíš s nějakou nekalou konkurencí?

0/0
27.7.2016 10:34

V42a12c79l53a98v 27M49e35d86e88k 5421942105275

Dostal Jančura nějakou konkrétní výhodu, kterou jiní neměli? Nedostal? Tak co je kde nekalého?

0/0
27.7.2016 10:37

J32i87ř14í 22H96o62r85á75k 6604344183536

Pro mě je důležité, že od okamžiku kdy se StudentAgency objevila na železnici tak se ČD 1. začaly chovat k zákazníkům slušněji, 2. přestaly zneužívat cenový monopol. Navíc přibylo spojů a dnes konkrétně mezi Prahou a Ostravou jezdí vlakem spousta lidí, kteří by jinak do vlaku nepáchli a jezdili by autem. A ač nejsem žádný ekozaslepenec, soudím že je to jen dobře. Nemluvě o tom že bez vlaků by dálnice byla každodenním parkovištěm i kdyby neprobíhala žádná rekonstrukce a dopravní omezení.

Akorát že ti co počítají kapacity dálnic tak s tímhle nepočítají, že by se taky mohlo stát a že potom bude na dálnice nevídaný nápor.

+1/0
27.7.2016 10:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.