Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát si láme hlavu s Airbnb a spol. Co je sdílení a co šedá ekonomika?

Úřad vlády i ministerstvo průmyslu vidí na takzvané sdílené ekonomice víc přínosů než negativ. V tomto duchu chtějí pojímat i její budoucí (de)regulaci. Klíčové z tohoto pohledu ale bude nastavit hranice toho, co je ještě sdílení a co už snaha vyhnout se běžné regulaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D74a12v77i39d 71L16o39k84a14j 9939964719917

Občas se mi stane, že bych někde rád složil hlavu do normální postele. Po následném zjištění, že 8 hodin v posteli okolních penzionů vyjde nejlevněji na cca 1000,- Kč, tak se nasoukám na zadní sedadla svého auta a tu jednu noc nějak vydržím.

0/0
28.7.2016 9:52

S78t46a54n75i29s21l82a42v 67S58r57b86a 4165504668834

hm. je fér pronajímat/sdílet pronajatý byty nebo byty s regulovaným nájmem? je snesitelné mít za souseda v residenční čtvrti s vysokou daní z nemovitosti dům, de se každý den ve dvě v noci obměňují nájemníci s kufry s taxíky a ve skupinách? není podezřelé, že 99% řidičů uberu v okolí Prahy je rusky mluvící? Je uberování půjčeným autem sdílením vlastního majetku? když sdílení majetku, proč ne sdílení vědomostí - proč si ve smyslu uberu někdo nezaloží vlastní školu? a není to přílišná zkratka považovat uber nebo airbnb za technologický pokrok? není náhodou tlustá čára mezi tím vytvořit aplikaci a tím, co ta aplikace sleduje za cíl? resp proč poté také sázkařské aplikace neprohlásit za technologický pokrok?

0/0
27.7.2016 14:41

I46r36e61n55a 26P24l12a18c94h31e81t15k37o41v51á 1236754866820

Stát ať radsi nestrka čumák do niceho

+2/0
27.7.2016 13:50

J43i49ř92í 38K96r92á84t17k27ý 3410132194

Airbnb je skvělá věc. Před týdnem jsem se vráti z dovolené ve Francii, bylo nás 7 (4 dospělí + 3 děti). Přes Airbnb jsme si pronajali byt v Paříži, paní s manželem a 6 dětmi odjížděla na dovolenou k Atlantiku a nechala nám svůj byt se vším všudy včetně osobních věcí, to mě docela překvapilo, čekal jsem, že má prázdný byt k pronájmu. Pak jsme se přesouvali k Loaiře, kde jsme si také přes Airbnb pronajali mobilhome. Ubytování luxusní a vyšlo nás to levněji než ten nejšpinavější hostel o hotelu ani nemluvě. Celkem chápu, že se to hoteliérům nelíbí, ale jako uživateli mi to vyhovuje.

+1/0
27.7.2016 12:57

M59a23r69t12i85n 11S49e20d73o18n22a 2345156446959

Tak to je neco blbe, kdyz srovnavate se spinavymi hostely. Airbnb se asi fajn na delsi pobyt, pokud jste par co prijel na prodlouzeny vikend tak to financne ani lokalitou vyhra nebyva.

0/0
27.7.2016 22:23

A58r34n18o63š58t 19S56t81á75r28e93k 4582460665114

Uber/bnb atd musí být čistě z hlediska daňového úředníka naprosté blaho. Evidovaná každá jízda/ubytování automaticky (bez toho to jaksi nefunguje), stačí, aby každý rok dostali od dané firmy výpis kdo kolik vydělal a zkontrolovali jejich daňové přiznání.

Což mimochodem mě napadlo - jestli všichni ti (Češi), co přes ně nabízejí služby, chápou, že musí sami dávat daňové přiznání (byť jsou třeba jinak zaměstnanci), jelikož pak už nejde o nahodilý příjem? I když vydělají třeba jen pár stovek? (To se samozřejmě netýká smluvních řidičů Uberu.)

+1/0
27.7.2016 11:40

V41a16c19l30a42v 93M63e32d38e88k 5701512865845

nemusí, pokud jejich roční příjem nepřekročí danou hranici. Bylo to 6000, nevím jestli to nezvýšili (protože 6000 za rok je opravdu směšná hranice)

0/0
27.7.2016 12:02

P25e83t73r 48N83i37v35n50i22c18k60ý 3222564675697

Kromě zdanění samotných provozovatelů (taxikářů Uber a Ubytovatelů Airbnb), by se měl stát zamyslet i nad zdaněním samotných těchto firem. Ony totiž při podnikání využívají infrastrukturu, která je placena z daní: údržba silnic, provoz semaforů, bezpečnost (turisti se nepřijedou ubytovat do nebezpečné země). Měly by se taky daňově na tom podílet.

+1/0
27.7.2016 10:39

V79a91c28l77a78v 54M89e94d25e73k 5531702495925

tyto firmy si ze sjednanách obchodů berou své procenta - a tento zisk normálně daní.

0/0
27.7.2016 10:51

P78e83t69r 71N53i50v76n81i49c85k53ý 3542724465397

Daní to u nás, když zde využívají infrastrukturu? To je oč tu běží.

0/0
27.7.2016 11:17

V37a23c26l83a76v 48M93e54d77e42k 5231752905935

pravděpodobně ne, jelikož jsme se v EU zavázali k zamezení dvojího zdanění. Ale berte to tak, že z jejich daní v Holandsku, nebo kde to mají evropské sídlo, jdou peníze na dotace EU na výstavbu infrastruktury.

A mimochodem, oni žádnou infrastrukturu nepoužívají - to používají ti řidiči, kteří platí u nás silniční daň, spotřební daň z PHM, DPH z PHM i nákupu auta (protože řidiči Uberu v převážné většině plátci DPH nejsou).

+4/0
27.7.2016 11:28

J64a24n 64P80š10e44n36i20č36k12a 2230958423622

Silnicni dan ridici nejspis neplati, protoze to budou ve valne vetsine fyzicke osoby? V kazdem pripade by meli platit dan z prijmu, pokud prekroci danou mez.

0/0
27.7.2016 12:24

V89a63c61l69a22v 55M30e28d75e37k 5351262875885

i fyzická osoba - podnikatel silniční daň platí. A Uber už osoby bez živnosťáku nebere.

0/0
27.7.2016 12:27

V15á57c87l68a76v 46P23o74u26s51t59k49a 3950741322

A jaký mají ti řidiči živnosťák?

0/0
27.7.2016 12:41

V62a32c17l36a48v 34M59e66d85e49k 5741162745195

standartní, na živnost volnou neuvedenou v paragrafu xxx... jako většina živnostníků

0/0
27.7.2016 13:03

P17e91t40r 67A88s95c61h85e71n45b91r65e25n41n98e46r 6155283812931

Tipuji, že většina z nich žádnou

+1/0
27.7.2016 14:44

J26a70r49o75m22í82r 39K48r80á76l 4450779334779

Daní to tam, kde jsou daňoví rezidenti. Jako jiné firmy.

0/0
27.7.2016 12:02

J64o65s87e14f 13V18o16m30á33č69k31a 5293524643504

Infrastrukturu taxikáři i jiní uživatelé platí ze spotřebních daní z PHM, bezpečnost a jiné tzv. služby z DPH - resp. ty by měly stačit. 21 % ze spotřeby snad není málo. Jak vysoké daně byste si představoval?

+1/0
27.7.2016 10:59

V25a10c97l92a90v 78M68e21d63e31k 5211722825305

a mimochodem, narozdíl od velkých taxislužeb, které jsou plátci DPH a tak si ho odečítají jak z nákupu aut, tak nafty, nakupují "uberáři" i s daní.

+1/0
27.7.2016 11:01

P15e57t87r 62N16i34v77n23i45c96k61ý 3502604295347

V příspěvky neřeším ani taxikáže, ani uberáře. Řeším zprostředkovatelské firmy, jejichž podnikání potřebuje vybudovanou a udržovanou inrastrukturu. Díky tomu vydělávají a tedy by měly by taky TADY platit daně.

0/0
27.7.2016 11:21

V74a24c88l47a68v 22M64e81d56e22k 5151802445815

viz výše

0/0
27.7.2016 11:29

J55a24r54o98m95í55r 55K84r31á89l 4230899944759

Pokud mají provozovnu v ČR, pak tu také daně odvádějí. Nevím, proč to řešíte, je to jako u jiných zahraničních firem.

0/0
27.7.2016 12:04

P32e78t12r 40N98i97v97n48i63c59k77ý 3482694745427

A otázka zní. Mají tady provozovnu?

0/0
27.7.2016 12:54

J48a60r34o81m66í88r 21K39r60á46l 4390389984909

Otázka zní: Mají k tomu důvod ? Je řada firem, co působí v ČR a provozovnu tu nemají, tedy daň neodvádějí zde.

0/0
27.7.2016 13:46

P20e45t38r 23N66i83v17n57i54c13k94ý 3212794815167

Nemám konkrétní představu o výši daně, ale jestliže někdo využívá na své podnikání infrastrukturu, která je placená z daní, měl by se na ni daňově též podílet. Bez té infrastruktury by prostě podnikat nemohl. vybudování a údržba stojí peníze.

0/0
27.7.2016 11:19

V48a70c73l87a95v 19M59e62d53e65k 5461332875915

když to víckrát napíšete, bude to větší pravda?

+2/0
27.7.2016 12:04

J94o69s84e41f 64V56o12m32á44č73k63a 5613654543854

Ježišmarja, sedíte si na uších (tedy spíše na očích)? Každý motorista, který využívá tuzemskou silniční infrastrukturu, ji platí (tedy pokud nenakupuje PHM v zahraničí), a to prostřednictvím spotřební daně z PHM, dálničních poplatků a firmy a podnikatelé rovněž prostřednictvím silniční daně. Výběr z těchto daní je navíc cca o 50 % vyšší, než kolik se investuje do údržby a rozvoje infrastruktury (vč. investic obcí a krajů). Tato daň je navíc +- spravedlivá – uživatelé platí tolik, jak moc ji využívají.

+1/0
27.7.2016 13:09

V20a92c10l25a30v 11M82e84d72e62k 5671312535435

jednoznačně je potřeba odlišit drobné přivýdělky od hlavního zdroje příjmu. Pokud někdo jednou za týden sedne večer do svého soukromého auta, a přivydělá si pár stovek, tak to není taxikář, který by musel mít koncesi. Stejně tak je to u někoho, kdo svoji nemovitost pronajme na 2 týdny v roce.

Bohužel tyto systémy "sdílené ekonomiky" jsou často využívány i těmi, kdo pronajímá byt trvale, nebo kdo taxikaří 10 hodin denně. U těchto chápu, že provozovatelům komerčních služeb konkurují za nerovných podmínek.

Mělo by být zájmem státu se s provozovateli těchto systémů dohodnout, aby tyto dvě skupiny oddělil.

0/0
27.7.2016 10:35

P52e80t51r 51N11i52v80n60i46c26k29ý 3502934835627

Však ano. Přitom to není problém. Všechny transakce jsou bezhotovostní, takže snadno dohledatelné a zdanitelné. Jen stát musí CHTÍT nastavit správné procesy (určit hranici nezdanitelného minima, přinutiti firmy dodávat seznamy provozovatelů s nadlimitními příjmy, případně je zahrnout do EET).

0/0
27.7.2016 10:42

V94á95c93l39a61v 69P79o73u69s29t69k50a 3360421602

To že nějaká transakce někde proběhne bezhotovostně rozhodně neznamená,. že o ní stát ví, nebo dokonce měl vědět.

0/0
27.7.2016 10:44

P22e15t11r 78N63i23v26n45i46c13k91ý 3352404155287

Stát má možnosti, jak se o tom dozvědět a o tom jsem psal. Jen chtít.

0/0
27.7.2016 10:45

V35á70c31l25a92v 88P96o11u82s91t25k47a 3900381942

No, jenomže já nechci.

0/0
27.7.2016 10:48

P51e11t95r 32N98i82v13n89i91c36k63ý 3902744135897

Však nechtěj. Proč se asi zavádí EET?

0/0
27.7.2016 10:49

J48a63r79o80m32í67r 67K43r26á22l 4310759154379

No, to opravdu nevím ! ;-D;-D Jinde na těchto experimentech prodělali a tady se to zavádí. Řekl bych, že se u děravého sudu musí nejdřív ucpat díry a pak řešit, že kape kohoutek.

0/0
27.7.2016 13:49

V62a27c93l46a63v 10M12e43d13e50k 5371592665405

Pobaltské státy se s Uberem dohodly, že jim řidiče s tržbou nad určitou výši budou hlásit, a stát je na druhou stranu prohlásil za legální dopravce, co nepotřebují konexi. Když je vůle, tak to jde. Jenže u nás ta vůle není.

+3/0
27.7.2016 10:53

V76a38c18l25a78v 24M34e80d30e78k 5171292465725

...nepotřebují koncesi

0/0
27.7.2016 10:54

P43e15t15r 46N49i88v88n92i60c49k46ý 3522334175867

Přesně. Puto cestu vidím jako velmi dobrou. Jestlipak k tomu bude "politická vůle"?

+1/0
27.7.2016 11:23

J51i72ř17í 88H52o19r45á90k 6514684843906

Že zrovna Uber: Taxikáři přestřelili když skoro všude začli nasazovat turba. Pokud jste ho někdo neviděli jak funguje tak já jsem to viděl. To jen státní úředníci vždy byli (možná i účelově) hluší a slepí.

A to může být skutečný kořen věci. Z takových systémů jako Uber jim žádná "provize" nekyne. Se nedivte že od začátku podporují regulaci.

+1/0
27.7.2016 10:32

P88e83t87r 41N27i59v22n53i20c89k87ý 3232234175687

To je jasné, že podvodníci nemají zájem na změně. Ale proti inovacím, které zákazníci chtějí, nemají šanci dlouhodobě uspět.

+2/0
27.7.2016 10:33

J50i65ř51í 70H35o80r71á84k 6874644593606

Nejde jen o podvodníky. Jde z velké části o úředníky kteří (pokud se aktivity jako Uber nezakáží) přijdou o velkou část svých příjmů, samozřejmě ilegálních a v rámci ne šedé ale černé ekonomiky. No: přijdou o část úplatků dosud mířících do jejich kapes.

0/0
27.7.2016 10:42

P81e53t30r 26N14i32v39n76i49c49k59ý 3582394195107

No jo, jak jinak by čtvrt století mohli pražští taxikáři nestydatě okrádat zákazníky z celého světa až se dostali do turistických průvodců?

0/0
27.7.2016 10:48

K27a10r17e64l 27D27r38d72a 6153635137349

Stát musí chránit trh proti nekalé konkurenci. A to v zájmu zákazníků - občanů i v zájmu legálních podnikatelů. To je jeho poslání a na to vybírá daně.

Naskakuje mi jako příklad Student Agency, co si vyzobala lukrativní zisky a ztrátovou dopravu nechala státem dotovaným podnikům.

Místo toho, aby výnosy jinde zaplatily ztrátovou dopravu do Horní Dolní, všichni občané nyní zaplatí víc, aby do Horní Dolní jel alespoň nějaký spoj. A na hlavních tazích je jen SA, která je vyprodaná měsíc předem. Takže pro běžného cestujícího tahle služba vlastně neexistuje. Jen pár vysmátých filutů, co jezdí pravidelně, má radost, že na "svém vlastním státu" "ušetřilo" 20 Kč na jízdu. Zatímco všichni platíme jako mourovatí, aby byznys SA mohl existovat a generovat svůj "poctivý zisk". ;-)

V zásadě je to rozpor mezi socialismem a divokým západem.

+1/−2
27.7.2016 10:14

V39a17c39l66a24v 22M37e82d75e70k 5491372635825

co je na konkurenci nekalého?

0/0
27.7.2016 10:16

K96a68r32e64l 44D16r17d63a 6423215817109

Pojem "nekalá soutěž" je vysvětlen třeba zde.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nekal%C3%A1_sout%C4%9B%C5%BE

0/0
27.7.2016 10:22

P56e35t51r 46N90i58v89n20i11c92k72ý 3782194305757

A v čem vidíš nekalou konkurenci, když si kraje vyberou dodavatele služeb v hromadné dopravě a tomu zaplatí s tím, kdo provozuje linky na své vlastní podnikatelské riziko?

0/0
27.7.2016 10:24

V35a12c58l77a51v 29M21e20d74e40k 5921812135775

definici nekalé soutěže opravdu nepotřebuju, chci jen vědět, co je na této konkurenci nekalého.

0/0
27.7.2016 10:24

K14a64r92e75l 64D31r27d80a 6813965697279

Stát má ohlídat konkurenční prostředí - trh na principu daných pravidel. Pokud někdo tato pravidla porušuje, jde o šedou ekonomiku, nekalou konkurenci, poškozování účastníků soutěže atd. Co tady probůh řešíte?

Shodou okolností Jančura je jeden z nadlidí od Janečka, který v Česku určuje, jak má korektní konkurenční prostředí vypadat.

0/0
27.7.2016 10:31

P42e17t71r 66N73i86v92n85i94c52k67ý 3802884285527

Co ty tady řešíš s nějakou nekalou konkurencí?

0/0
27.7.2016 10:34

V56a47c80l96a81v 34M87e83d22e89k 5801492135425

Dostal Jančura nějakou konkrétní výhodu, kterou jiní neměli? Nedostal? Tak co je kde nekalého?

0/0
27.7.2016 10:37

J27i39ř91í 13H63o36r34á24k 6314714213926

Pro mě je důležité, že od okamžiku kdy se StudentAgency objevila na železnici tak se ČD 1. začaly chovat k zákazníkům slušněji, 2. přestaly zneužívat cenový monopol. Navíc přibylo spojů a dnes konkrétně mezi Prahou a Ostravou jezdí vlakem spousta lidí, kteří by jinak do vlaku nepáchli a jezdili by autem. A ač nejsem žádný ekozaslepenec, soudím že je to jen dobře. Nemluvě o tom že bez vlaků by dálnice byla každodenním parkovištěm i kdyby neprobíhala žádná rekonstrukce a dopravní omezení.

Akorát že ti co počítají kapacity dálnic tak s tímhle nepočítají, že by se taky mohlo stát a že potom bude na dálnice nevídaný nápor.

+1/0
27.7.2016 10:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.