Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát si láme hlavu s Airbnb a spol. Co je sdílení a co šedá ekonomika?

Úřad vlády i ministerstvo průmyslu vidí na takzvané sdílené ekonomice víc přínosů než negativ. V tomto duchu chtějí pojímat i její budoucí (de)regulaci. Klíčové z tohoto pohledu ale bude nastavit hranice toho, co je ještě sdílení a co už snaha vyhnout se běžné regulaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D69a52v39i20d 11L76o88k78a31j 9379394649897

Občas se mi stane, že bych někde rád složil hlavu do normální postele. Po následném zjištění, že 8 hodin v posteli okolních penzionů vyjde nejlevněji na cca 1000,- Kč, tak se nasoukám na zadní sedadla svého auta a tu jednu noc nějak vydržím.

0/0
28.7.2016 9:52

S76t95a63n88i61s61l61a38v 47S61r38b83a 4425714278934

hm. je fér pronajímat/sdílet pronajatý byty nebo byty s regulovaným nájmem? je snesitelné mít za souseda v residenční čtvrti s vysokou daní z nemovitosti dům, de se každý den ve dvě v noci obměňují nájemníci s kufry s taxíky a ve skupinách? není podezřelé, že 99% řidičů uberu v okolí Prahy je rusky mluvící? Je uberování půjčeným autem sdílením vlastního majetku? když sdílení majetku, proč ne sdílení vědomostí - proč si ve smyslu uberu někdo nezaloží vlastní školu? a není to přílišná zkratka považovat uber nebo airbnb za technologický pokrok? není náhodou tlustá čára mezi tím vytvořit aplikaci a tím, co ta aplikace sleduje za cíl? resp proč poté také sázkařské aplikace neprohlásit za technologický pokrok?

0/0
27.7.2016 14:41

I43r68e18n24a 33P12l36a22c73h21e86t23k23o48v86á 3634674290527

Stát ať radsi nestrka čumák do niceho

+2/0
27.7.2016 13:50

J39i77ř61í 73K42r44á83t17k90ý 3760812624

Airbnb je skvělá věc. Před týdnem jsem se vráti z dovolené ve Francii, bylo nás 7 (4 dospělí + 3 děti). Přes Airbnb jsme si pronajali byt v Paříži, paní s manželem a 6 dětmi odjížděla na dovolenou k Atlantiku a nechala nám svůj byt se vším všudy včetně osobních věcí, to mě docela překvapilo, čekal jsem, že má prázdný byt k pronájmu. Pak jsme se přesouvali k Loaiře, kde jsme si také přes Airbnb pronajali mobilhome. Ubytování luxusní a vyšlo nás to levněji než ten nejšpinavější hostel o hotelu ani nemluvě. Celkem chápu, že se to hoteliérům nelíbí, ale jako uživateli mi to vyhovuje.

+1/0
27.7.2016 12:57

M24a60r94t88i64n 22S70e55d18o87n49a 2645596356499

Tak to je neco blbe, kdyz srovnavate se spinavymi hostely. Airbnb se asi fajn na delsi pobyt, pokud jste par co prijel na prodlouzeny vikend tak to financne ani lokalitou vyhra nebyva.

0/0
27.7.2016 22:23

A63r36n73o24š69t 92S84t62á35r24e26k 4772460715374

Uber/bnb atd musí být čistě z hlediska daňového úředníka naprosté blaho. Evidovaná každá jízda/ubytování automaticky (bez toho to jaksi nefunguje), stačí, aby každý rok dostali od dané firmy výpis kdo kolik vydělal a zkontrolovali jejich daňové přiznání.

Což mimochodem mě napadlo - jestli všichni ti (Češi), co přes ně nabízejí služby, chápou, že musí sami dávat daňové přiznání (byť jsou třeba jinak zaměstnanci), jelikož pak už nejde o nahodilý příjem? I když vydělají třeba jen pár stovek? (To se samozřejmě netýká smluvních řidičů Uberu.)

+1/0
27.7.2016 11:40

V93a76c88l13a95v 45M41e84d71e13k 5721402865275

nemusí, pokud jejich roční příjem nepřekročí danou hranici. Bylo to 6000, nevím jestli to nezvýšili (protože 6000 za rok je opravdu směšná hranice)

0/0
27.7.2016 12:02

P17e15t65r 53N94i28v57n65i37c27k35ý 3502454345947

Kromě zdanění samotných provozovatelů (taxikářů Uber a Ubytovatelů Airbnb), by se měl stát zamyslet i nad zdaněním samotných těchto firem. Ony totiž při podnikání využívají infrastrukturu, která je placena z daní: údržba silnic, provoz semaforů, bezpečnost (turisti se nepřijedou ubytovat do nebezpečné země). Měly by se taky daňově na tom podílet.

+1/0
27.7.2016 10:39

V79a58c44l41a91v 20M12e92d31e40k 5721732335775

tyto firmy si ze sjednanách obchodů berou své procenta - a tento zisk normálně daní.

0/0
27.7.2016 10:51

P77e37t17r 22N59i61v82n38i59c39k65ý 3712494805707

Daní to u nás, když zde využívají infrastrukturu? To je oč tu běží.

0/0
27.7.2016 11:17

V54a40c18l23a59v 31M67e48d44e17k 5681712735725

pravděpodobně ne, jelikož jsme se v EU zavázali k zamezení dvojího zdanění. Ale berte to tak, že z jejich daní v Holandsku, nebo kde to mají evropské sídlo, jdou peníze na dotace EU na výstavbu infrastruktury.

A mimochodem, oni žádnou infrastrukturu nepoužívají - to používají ti řidiči, kteří platí u nás silniční daň, spotřební daň z PHM, DPH z PHM i nákupu auta (protože řidiči Uberu v převážné většině plátci DPH nejsou).

+4/0
27.7.2016 11:28

J43a92n 35P36š34e63n53i12č71k66a 2950868663982

Silnicni dan ridici nejspis neplati, protoze to budou ve valne vetsine fyzicke osoby? V kazdem pripade by meli platit dan z prijmu, pokud prekroci danou mez.

0/0
27.7.2016 12:24

V82a58c62l59a72v 37M58e89d90e13k 5771462695245

i fyzická osoba - podnikatel silniční daň platí. A Uber už osoby bez živnosťáku nebere.

0/0
27.7.2016 12:27

V57á90c90l23a47v 31P89o66u90s98t16k87a 3440281162

A jaký mají ti řidiči živnosťák?

0/0
27.7.2016 12:41

V53a69c56l58a10v 51M56e49d69e87k 5251202825295

standartní, na živnost volnou neuvedenou v paragrafu xxx... jako většina živnostníků

0/0
27.7.2016 13:03

P96e76t43r 71A49s34c35h96e81n39b75r17e68n20n41e68r 6155453592831

Tipuji, že většina z nich žádnou

+1/0
27.7.2016 14:44

J13a67r58o40m25í53r 10K41r90á71l 4900809304779

Daní to tam, kde jsou daňoví rezidenti. Jako jiné firmy.

0/0
27.7.2016 12:02

J75o88s33e67f 47V51o71m80á30č32k33a 5123684273734

Infrastrukturu taxikáři i jiní uživatelé platí ze spotřebních daní z PHM, bezpečnost a jiné tzv. služby z DPH - resp. ty by měly stačit. 21 % ze spotřeby snad není málo. Jak vysoké daně byste si představoval?

+1/0
27.7.2016 10:59

V62a29c15l77a23v 24M61e27d59e68k 5801742945815

a mimochodem, narozdíl od velkých taxislužeb, které jsou plátci DPH a tak si ho odečítají jak z nákupu aut, tak nafty, nakupují "uberáři" i s daní.

+1/0
27.7.2016 11:01

P38e38t44r 26N96i28v60n48i36c68k70ý 3602444305167

V příspěvky neřeším ani taxikáže, ani uberáře. Řeším zprostředkovatelské firmy, jejichž podnikání potřebuje vybudovanou a udržovanou inrastrukturu. Díky tomu vydělávají a tedy by měly by taky TADY platit daně.

0/0
27.7.2016 11:21

V67a43c33l77a18v 87M13e72d16e67k 5581702205195

viz výše

0/0
27.7.2016 11:29

J53a84r34o22m22í48r 56K37r30á39l 4880399464319

Pokud mají provozovnu v ČR, pak tu také daně odvádějí. Nevím, proč to řešíte, je to jako u jiných zahraničních firem.

0/0
27.7.2016 12:04

P85e26t74r 86N91i55v97n34i60c67k36ý 3472154595357

A otázka zní. Mají tady provozovnu?

0/0
27.7.2016 12:54

J37a93r55o53m79í77r 97K59r50á89l 4440819554319

Otázka zní: Mají k tomu důvod ? Je řada firem, co působí v ČR a provozovnu tu nemají, tedy daň neodvádějí zde.

0/0
27.7.2016 13:46

P83e30t79r 66N72i83v76n31i36c84k92ý 3442664925777

Nemám konkrétní představu o výši daně, ale jestliže někdo využívá na své podnikání infrastrukturu, která je placená z daní, měl by se na ni daňově též podílet. Bez té infrastruktury by prostě podnikat nemohl. vybudování a údržba stojí peníze.

0/0
27.7.2016 11:19

V23a87c87l87a11v 82M34e38d13e18k 5371392725935

když to víckrát napíšete, bude to větší pravda?

+2/0
27.7.2016 12:04

J19o93s95e57f 43V25o85m80á25č31k39a 5553704303714

Ježišmarja, sedíte si na uších (tedy spíše na očích)? Každý motorista, který využívá tuzemskou silniční infrastrukturu, ji platí (tedy pokud nenakupuje PHM v zahraničí), a to prostřednictvím spotřební daně z PHM, dálničních poplatků a firmy a podnikatelé rovněž prostřednictvím silniční daně. Výběr z těchto daní je navíc cca o 50 % vyšší, než kolik se investuje do údržby a rozvoje infrastruktury (vč. investic obcí a krajů). Tato daň je navíc +- spravedlivá – uživatelé platí tolik, jak moc ji využívají.

+1/0
27.7.2016 13:09

V75a58c50l23a65v 16M33e51d14e42k 5431952415785

jednoznačně je potřeba odlišit drobné přivýdělky od hlavního zdroje příjmu. Pokud někdo jednou za týden sedne večer do svého soukromého auta, a přivydělá si pár stovek, tak to není taxikář, který by musel mít koncesi. Stejně tak je to u někoho, kdo svoji nemovitost pronajme na 2 týdny v roce.

Bohužel tyto systémy "sdílené ekonomiky" jsou často využívány i těmi, kdo pronajímá byt trvale, nebo kdo taxikaří 10 hodin denně. U těchto chápu, že provozovatelům komerčních služeb konkurují za nerovných podmínek.

Mělo by být zájmem státu se s provozovateli těchto systémů dohodnout, aby tyto dvě skupiny oddělil.

0/0
27.7.2016 10:35

P82e47t54r 73N23i98v54n30i50c57k98ý 3802654535717

Však ano. Přitom to není problém. Všechny transakce jsou bezhotovostní, takže snadno dohledatelné a zdanitelné. Jen stát musí CHTÍT nastavit správné procesy (určit hranici nezdanitelného minima, přinutiti firmy dodávat seznamy provozovatelů s nadlimitními příjmy, případně je zahrnout do EET).

0/0
27.7.2016 10:42

V12á29c66l13a98v 56P47o16u67s95t44k68a 3790391502

To že nějaká transakce někde proběhne bezhotovostně rozhodně neznamená,. že o ní stát ví, nebo dokonce měl vědět.

0/0
27.7.2016 10:44

P20e73t80r 47N81i34v96n75i86c82k26ý 3122454515687

Stát má možnosti, jak se o tom dozvědět a o tom jsem psal. Jen chtít.

0/0
27.7.2016 10:45

V45á64c74l52a33v 76P88o33u38s58t26k44a 3550261742

No, jenomže já nechci.

0/0
27.7.2016 10:48

P91e85t34r 15N88i28v50n24i43c97k31ý 3812834775117

Však nechtěj. Proč se asi zavádí EET?

0/0
27.7.2016 10:49

J80a59r33o50m92í97r 27K21r93á84l 4440319574709

No, to opravdu nevím ! ;-D;-D Jinde na těchto experimentech prodělali a tady se to zavádí. Řekl bych, že se u děravého sudu musí nejdřív ucpat díry a pak řešit, že kape kohoutek.

0/0
27.7.2016 13:49

V92a11c68l27a70v 47M70e85d69e58k 5811202585855

Pobaltské státy se s Uberem dohodly, že jim řidiče s tržbou nad určitou výši budou hlásit, a stát je na druhou stranu prohlásil za legální dopravce, co nepotřebují konexi. Když je vůle, tak to jde. Jenže u nás ta vůle není.

+3/0
27.7.2016 10:53

V33a81c61l54a34v 17M76e41d66e54k 5451252685445

...nepotřebují koncesi

0/0
27.7.2016 10:54

P40e16t70r 16N56i38v98n76i73c20k90ý 3752424635887

Přesně. Puto cestu vidím jako velmi dobrou. Jestlipak k tomu bude "politická vůle"?

+1/0
27.7.2016 11:23

J84i79ř17í 38H67o39r82á35k 6574964753186

Že zrovna Uber: Taxikáři přestřelili když skoro všude začli nasazovat turba. Pokud jste ho někdo neviděli jak funguje tak já jsem to viděl. To jen státní úředníci vždy byli (možná i účelově) hluší a slepí.

A to může být skutečný kořen věci. Z takových systémů jako Uber jim žádná "provize" nekyne. Se nedivte že od začátku podporují regulaci.

+1/0
27.7.2016 10:32

P47e75t60r 49N38i80v26n49i54c89k46ý 3792514245277

To je jasné, že podvodníci nemají zájem na změně. Ale proti inovacím, které zákazníci chtějí, nemají šanci dlouhodobě uspět.

+2/0
27.7.2016 10:33

J35i33ř55í 57H43o65r49á89k 6224804353826

Nejde jen o podvodníky. Jde z velké části o úředníky kteří (pokud se aktivity jako Uber nezakáží) přijdou o velkou část svých příjmů, samozřejmě ilegálních a v rámci ne šedé ale černé ekonomiky. No: přijdou o část úplatků dosud mířících do jejich kapes.

0/0
27.7.2016 10:42

P64e32t77r 13N75i72v12n50i78c96k11ý 3522104805237

No jo, jak jinak by čtvrt století mohli pražští taxikáři nestydatě okrádat zákazníky z celého světa až se dostali do turistických průvodců?

0/0
27.7.2016 10:48

K59a14r63e66l 83D77r92d13a 6823425797509

Stát musí chránit trh proti nekalé konkurenci. A to v zájmu zákazníků - občanů i v zájmu legálních podnikatelů. To je jeho poslání a na to vybírá daně.

Naskakuje mi jako příklad Student Agency, co si vyzobala lukrativní zisky a ztrátovou dopravu nechala státem dotovaným podnikům.

Místo toho, aby výnosy jinde zaplatily ztrátovou dopravu do Horní Dolní, všichni občané nyní zaplatí víc, aby do Horní Dolní jel alespoň nějaký spoj. A na hlavních tazích je jen SA, která je vyprodaná měsíc předem. Takže pro běžného cestujícího tahle služba vlastně neexistuje. Jen pár vysmátých filutů, co jezdí pravidelně, má radost, že na "svém vlastním státu" "ušetřilo" 20 Kč na jízdu. Zatímco všichni platíme jako mourovatí, aby byznys SA mohl existovat a generovat svůj "poctivý zisk". ;-)

V zásadě je to rozpor mezi socialismem a divokým západem.

+1/−2
27.7.2016 10:14

V84a91c27l27a83v 88M90e14d67e28k 5171802565735

co je na konkurenci nekalého?

0/0
27.7.2016 10:16

K21a50r61e30l 14D78r45d63a 6953895407679

Pojem "nekalá soutěž" je vysvětlen třeba zde.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nekal%C3%A1_sout%C4%9B%C5%BE

0/0
27.7.2016 10:22

P75e77t11r 64N93i35v82n68i28c18k98ý 3562264605817

A v čem vidíš nekalou konkurenci, když si kraje vyberou dodavatele služeb v hromadné dopravě a tomu zaplatí s tím, kdo provozuje linky na své vlastní podnikatelské riziko?

0/0
27.7.2016 10:24

V63a39c70l23a59v 98M64e69d21e55k 5191312385875

definici nekalé soutěže opravdu nepotřebuju, chci jen vědět, co je na této konkurenci nekalého.

0/0
27.7.2016 10:24

K64a86r48e81l 29D91r10d72a 6103525387799

Stát má ohlídat konkurenční prostředí - trh na principu daných pravidel. Pokud někdo tato pravidla porušuje, jde o šedou ekonomiku, nekalou konkurenci, poškozování účastníků soutěže atd. Co tady probůh řešíte?

Shodou okolností Jančura je jeden z nadlidí od Janečka, který v Česku určuje, jak má korektní konkurenční prostředí vypadat.

0/0
27.7.2016 10:31

P91e79t85r 66N92i11v95n79i87c47k44ý 3172764375147

Co ty tady řešíš s nějakou nekalou konkurencí?

0/0
27.7.2016 10:34

V64a51c65l38a64v 71M23e19d86e69k 5681602735435

Dostal Jančura nějakou konkrétní výhodu, kterou jiní neměli? Nedostal? Tak co je kde nekalého?

0/0
27.7.2016 10:37

J80i20ř77í 22H85o97r22á40k 6414634393446

Pro mě je důležité, že od okamžiku kdy se StudentAgency objevila na železnici tak se ČD 1. začaly chovat k zákazníkům slušněji, 2. přestaly zneužívat cenový monopol. Navíc přibylo spojů a dnes konkrétně mezi Prahou a Ostravou jezdí vlakem spousta lidí, kteří by jinak do vlaku nepáchli a jezdili by autem. A ač nejsem žádný ekozaslepenec, soudím že je to jen dobře. Nemluvě o tom že bez vlaků by dálnice byla každodenním parkovištěm i kdyby neprobíhala žádná rekonstrukce a dopravní omezení.

Akorát že ti co počítají kapacity dálnic tak s tímhle nepočítají, že by se taky mohlo stát a že potom bude na dálnice nevídaný nápor.

+1/0
27.7.2016 10:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.