Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilotů bude potřeba více, ukazuje studie. V Česku jich čtvrtina ubyla

Přes třicet tisíc nových pilotů ročně bude potřeba po celém světě, odhaduje výrobce letadel Boeing. V Česku je vývoj zatím opačný: pilotů u nás přibývá jen mezi amatéry, lidí s licencí profesionálního pilota naopak za poslední roky ubyla téměř čtvrtina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T53o33m92á66š 44P32a63v67e69l50k68a 6916323743876

Hned jsem si vzpomněl na Matěje Stropnického... ten jestli se dostane k moci, tak piloti naopak přijdou o práci ;-D

+1/0
3.8.2016 12:06

V67l53a96d19i17m62i13r 76S39o30u89k58a63l 4520901951106

Já měl za to, že areoliinky většinou poskytují nějaká stipendia a piloty si připravují sami..Dát 2 miliony za výcvik, do toho se asi moc lidem chtít nebude

0/0
3.8.2016 8:39

A41l15e43x65a87n23d33r 82F14r14y34č 2100322833555

Nejsem si jistý, s čím článek ve skutečnosti operuje, protože v úvodu sice mluví o "profesionálních pilotech" a "amatérech", dále v textu už pak ovšem najdeme pouze názvy licencí - tedy ATPL a PPL. ATPL je ve skutečnosti licence dpravního pilota, PPL privátního pilota, ale "profesionální létání" začíná přece jen o něco níže, u pilotů s licencí CPL, kteří mohou formálně vydělávat jako profesionálové, přepravovat pasažéry, vykonávat letecké práce atd.

Dobrá, takže asi úbytek dopravních pilotů. Logicky. Nevděčná práce, za málo peněz, nákladné studium, nedostatek příležitostí v ČR. A proto piloti odcházejí pracovat do zahraničí. Úbytek tedy nerovná se = piloti v důchodu, ale piloti někde jinde. K čemu by tu byli piloti s ATPL, když je nemá kdo zaměstnat?

+3/0
3.8.2016 1:05

M39i86l58a83n 30V83o64t66a49v55a 5634466531732

z České republiky se začíná stávat Bermudský trojúhelník. Zmizeli nám doktoři, piloti, učitelé, šikovní řemeslníci. Kurňa kam ti lidé mizí? :-) zedníky dělat nemůžou, protože toho také sehnat nemůžu. to by se mělo vyšetřit.

+13/0
2.8.2016 23:44

O98n25d78ř54e68j 60S26t40a31r79o40c73h 5350123572784

R^

0/0
3.8.2016 8:28

J76a16n 45C44e28p76e92k 1164756260

Makaj buď v cizině nebo u nás v montovnách u pásu. :-)

0/0
3.8.2016 14:51

M75a48r93e20k 34T76u78r18n14o88v55e55c 7635332380976

No kam - doktoři třeba do Německa, piloti k Emirates, Qatar...

Mimochodem, po těch zednících je zrovna v Emirátech také docela sháňka, i když raději asi berou Pakistánce a Indy, ti nemají takové mzdové nároky...

0/0
4.8.2016 10:25
Foto

I64m78r53i55c57h 61S18u70c77h56a10r19s55k32ý 8316713785511

Nevím zda ty čísla jsou pravdivá, ale co se obrany týče tak máme tak málo pilotů, že až hanba :-P

0/0
2.8.2016 20:12
Foto

V84l76a46s21t55a 63C93o27u97f68a32l 7317519229155

27 kluků na Gripenech, kterých je 14. Pak 40 na L-159, kterých je 24. Pak 60 na vrtulnících.

+2/0
2.8.2016 20:20
Foto

V29l21a24s62t29a 67C23o40u32f41a76l 7757689629805

No, a pak máme 15 kluků každý druhý ročník v Brně a 10 instruktorů. Takže dalších 55 lidí. Pak jsou rezervy. Kolem 60 pilotů, kteří zrovna odešli většinou od vrtulníků. Pak máme piloty L-39ZA. 20 lidí. A to je vše.

+2/0
2.8.2016 20:35

J66i83ř75í 21K48ü60h60r 2530336880616

A nebude ještě někdo v záloze? Třeba u nás dělá jeden (hrozný zmatkář), co dříve létal na Migu 21čce. (a možná i na něčem jiném)

0/0
2.8.2016 21:41

J40a63r48o47s56l14a87v 13P35í21š17a 2184588830717

Že by za to mohla cena 970 tisíc??? To prostě běžný smrtelník nedá.... (alespoň se za běžného smrtelníka považuji)

+5/0
2.8.2016 19:11

D46a24v78i77d 86T34o63m27a11n 9485547402737

Na hotoveho pilota s ATPL se mi to zda velmi levne. Kde to nabizi?

+1/0
2.8.2016 19:15

A54l67e66x90a73n66d37r 58F90r83y83č 2720872653365

Záleží na tom, jak to počítáte, protože jak jistě víte, je to celé stavebnice, takže před ATPL musíte mít řadu jiných kvalifikací. A samotné ATPL Frozen také ještě neznamená, že si můžete sednout do kokpitu a letět.

0/0
3.8.2016 1:21

L68u59k74a27s 37C75o24d46r 6738542120361

Kolik to ted vlastne stoji od nuly az do kokpitu? Kdyz jsem se o to pred casem zajimal, tak to bylo neco ve stylu 2 miliony do ATPL frozen a dalsich 750 tisic za typovku na NG nebo 32x, aby pak clovek mohl zadarmo rubat hodiny jako FO nekde u lowcostu v Indonesii. Ale nevim, jestli se situace nezmenila...

0/0
3.8.2016 4:45

D75a46v47i98d 12T73o24m58a66n 9535267442917

To samozrejme vim, dost lidi to dela ruzne po aeroklubech (treba i nacerno letaji s lidma atd) a pak je cena nizsi (ale zase toho casu a rizika). Ale pokud mi jde o sluzbu jako takovou, nejlepe nekde v Praze, tak se do mega nedostanu. A pokud bych k tomu pocital i typovku, tak uz vubec..

0/0
3.8.2016 10:20
Foto

V55l22a54s39t94a 15C98o68u37f57a51l 7727379129965

Jde to. Mnoho 15 letých kluků, kteří chtějí létat, to tak dělá. Jsem jeden z nich a rodiče pracovali v JZD. Přesto jsem toho po letech dosáhnul. Cesta vedla přes armádu. Spolužáci na tom byli podobně. Ti, kdo nešli do civilu, dnes ještě lítají v Čáslavi na Gripenech. Je nám 40-41 let.

+6/0
2.8.2016 19:18

L39e30o92š 45K71ř40e61n 2228531830800

Odjakživa šlo splnit si ambice přes armádu nebo přes církev R^. Akorát to chtělo něco obětovat včetně odložení okamžité spotřeby.;-)

+1/0
3.8.2016 9:59

J97a73n 16P68a24v42e40l 8353802638696

Dělá se to postupně několik let. Nejdříve průkaz na malá letadla a pak jde člověk výše. A pokud holt chce na Boeing, může si vzít půjčku. Případně se často lze spolehnout na pomoc rodiny. Platy pilotů jsem dostatečně vysoké na to, aby půjčku splatil v celkem rozumné době.

+1/0
2.8.2016 20:33
Foto

V16l78a49s12t67a 48C87o95u35f74a70l 7267289459605

Ale není čím ručit. Každý rok je zdravotní prohlídka, která může člověka vyřadit.

+3/0
2.8.2016 20:36

A80l72e60x93a98n10d54r 23F16r34y61č 2670422183415

To se dá pojistit. Řekl bych navíc, že většina lidí, co projde poprvé, pak už prochází i znovu, už jen proto, že ty následné jsou mnohem méně náročné. Piloti se holt musí o sebe starat, aby o ten medical přišli co nejpozději, zejména ti, co potřebují jedničku.

0/0
3.8.2016 1:26

M12a30r43t69i24n 23K94a68r72á23s34e56k 9578163368568

No kdybych vedel ze s licenci budu moct litat treba z prahy, tak do toho jdu hned, dneska ale jako pilot zacatecnik musite pri nejlepsim do turecka....

+1/0
2.8.2016 21:05

A87l32e63x61a67n73d86r 63F68r60y64č 2420772153795

Proč byste to jako "běžný smrtelník nedal"? Mnoho mladých lidí se zadlužuje mnohem více, už jen nákupem bytu. Jsou banky, které mají programy pro financování leteckého výcviku.

Ale přitlačte. To, co říkáte je možná základ, ale potřebujete další peníze. Například na typové kvalifikace. Čím dále půjdete, tím to bude dražší.

+1/0
3.8.2016 1:14

V55í87t 93P72r49o82k57o31p 8470849142

Hlavně tam nepouštět Tvrdíka.

+3/0
2.8.2016 19:10

M87a80r74t53i95n 17P79r77o73k44o78p 7552732378438

Já věděl, že tu pro imigranty ze severní Afriky bude práce dost :-D

+6/0
2.8.2016 19:06

M78i11l62a58n 61N89o67v42o77t68n63ý 2420851731395

Celkem by mě zajímalo s jakou cenou ropy ta studie Boeingu kalkuluje.

Těch současných cca 40 USD/barel asi nevydrží věčně!

+1/0
2.8.2016 18:47

A10l26e75x63a84n16d87r 25F64r57y62č 2980402453755

Když se podíváte, které aerolinky dlouhodobě vedou, resp. odkud takové firmy jsou, tak je to asi jasné. Tam ještě hodně dlouho problém s ropou nebude...

Ano, formálně nesmí mít "státní" podporu. Brusel tomu jistě věří.

0/0
3.8.2016 1:30
Foto

V41l29a44s16t13a 56C68o87u32f23a30l 7477959839425

To je dobre. Zacina se to otacet. Letani je krasne.

+4/0
2.8.2016 18:39

M73a92r13e44k 43M62a78l19ý 1522368901850

Uvažuji o piloťáku na ULL, PPL už se mi zdá drahé a zbytečné... pořízení letadla neplánuji, jenom si občas jen tak zaletět.

+1/0
2.8.2016 18:53
Foto

V97l10a98s90t36a 96C11o36u43f96a79l 7697819419375

Pro zabavu staci ULLa.

+3/0
2.8.2016 18:56

A53l50e64x67a90n40d32r 82F69r94y94č 2110232623205

Létejte na tom, na co dokážete vydělat. Cokoli, co vzletí nad zem, stojí za to, nemá smysl nelétat jen proto, že člověk nemá na něco, so ci vysnil.

Na druhou stranu se ujistěte, kam reálně v budoucnosti můžete chtít jít, protože z ULL(a), jestli se něco nezmění, se už výše nedostanete, musel byste začínat od začátku (samozřejmě by to i tak nebyl vyhozený čas), z PPL se dá už dále upgradovat až po ATPL. Nicméně, dnes už se dá i v rámci ULL(a) létat s letouny, které se od "dospělých" variant liší jen volbou certifikace (z ekonomických důvodů).

Má to i potenciální negativní stránky, když budete chtít používat řízené prostory a letiště, je třeba se to doučit, nebudete to mít lehké v případě letů do zahraničí, atd.

+1/0
3.8.2016 1:48

M91a78r22e69k 70M87a33l32ý 1922508941560

Mým přáním je občas si zaletět jen tak pro radost, proto zvažuji ULL(a). Přeci jenom, licence PPL už je dost finančně náročná (50-60 vs. skoro 200 tisíc je dost rozdíl) a pak i pronájem letadla na občasné lety je řekněme min. dvakrát dražší, atd. Asi by to u mě nedávalo smysl. Stačí když se budu toulat po ČR (SR?), sám nebo s jedním dalším člověkem, řízené prostory a letiště si pak mohu dodělat.

Přemýšlím o tom už nějaký čas a už i finančně je to dostupné...

0/0
3.8.2016 10:24

A97l75e22š 43J61a12n35á35č68e87k 3683984556743

Njn, umí perfektně anglicky a tak po odlítání a zaučení jdou dělat za jiné peníze proto nejsou, ostatně jako hromady jiných profesí. Jeden utekl od ČSA do Irska a nyní žije v Dubai a létá s Emirates :-)

+2/0
2.8.2016 18:31

J26a38n 94R40a94d87e73c33k15ý 5106574217696

"Tisíc nových pilotů republice“

+3/0
2.8.2016 18:24

M48a29r28t70i27n 95K82a33r16á56s61e42k 9988873368508

Kdyz jich bude malo, tak se relativne najdou - na pilota letadla neni treba nejake petilete studium a dlouha praxe....

Dneska ale kdyz chce clovek na pilota, tak to chce zname a nejakou tlacenku do aerolinek (povetisnou asie, v Evrope jako novacek na velke letadlo je to bez sance)...

+1/−6
2.8.2016 18:20

S14a20r23a 24N94o70v94a 3363612541171

Naopak, chcete li být pilot, sežente si 50 000 Eur na školu, ve které strávíte 1-3 roky. A pak práci určitě najdete. Třeba díky spoustě nízkonákladovek, nebo i jinde, vzhledem k neustále roztoucím blízkovýchodním společnostem, které přetahují zkušené Evropany...

+10/0
2.8.2016 18:30

A82l73e70x 22K85o49u41b85a 6160502274501

Pětileté studium sice potřeba není, ALE je potřeba pilotní průkaz obchodního pilota, což je několik stovek hodin teorie a létání, cena obvykle přes 200 000 kč a dále je potřeba přeškolení pro daný typ letadla, pokud ho nebude chtít platit zaměstanavatel, tak je to na hypotéku. Čili jako kratší soukromá vysoká škola...:-P

+4/0
2.8.2016 18:32
Foto

V12l71a51s19t80a 42C97o95u98f46a81l 7107899439965

Pridejte. Na ATPL je treba milion a vice.

+7/0
2.8.2016 18:40

A73l76e33x90a18n72d88r 98F59r45y44č 2750912663125

"Obchodní" pilot je licence CPL, kam jde vstoupit minimálně s PPL, 150 nalétanými hodinami, zkouškou z angličtiny, musíte mít medical 1 a osnovy jsou v desítkách hodin, nicméně na konci je dané minimum hodin a další parametry, takže to bude více.

Mluvíte asi o ATPL licenci, což je dopravní pilot, tam je to samozřejmě horší, potřebujete další kvalifikace a pokud má člověk opravdu létat, tak samozřejmě typovka na to, čím, chce létat... No a pak ty aerolinky berou až od daného náletu, tak schválně, kdo si půjčí A320, aby to měl?

Proto se většinou jde cestou, kde to platí budoucí zaměstnavatel, pilot u něj roky otročí za peníze, za které by dobrý instalatér nedělal a pak je jednoho dne svobodný...

0/0
3.8.2016 2:17

A30l10e86š 69J20a51n53á60č23e93k 3633574176453

Dlouhá praxe třeba je, a piloti většinou nemají výuční list a IQ 80 :-) Za komárů armáda produkovala piloty a řidiče náklaďáků, dnes je prd. A tak jako u jiných pozicí jdou lidé dělat jinam za lepší peníze takže chybí hodně profesí a když se platy nezačnou rychle blížit západním, tak tu nebude dělat nikdo.

+4/0
2.8.2016 18:35

M90a69r32e51k 52M67a18l81ý 1592198761230

Proč by armáda měla produkovat piloty a řidiče náklaďáků? Kdo chce, ten si kurz udělá a bere to jako investici do budoucna, ono se mu to pak vrátí na výdělku. Pilot opravdu nebere minimální mzdu :-)

+3/0
2.8.2016 18:52
Foto

V71l90a73s46t66a 15C39o96u26f81a23l 7297339549305

Na zacatku je plat civilniho pilota mizerny. Po naletu 2000 hodin a typovkach na jistych strojich neni problem s 20 000 $ mesicne. Nemluvim o CSA. Spoluzak letal pro Kellnera na G V a dnes leta na G650 a ma se dobre. Jako kazdy, kdo sel od armadniho letani do civilu.

+1/0
2.8.2016 19:00

P26e20t95r 53N25ě80m63e67c 4740223330497

Za jak dlouho se dá nalétat 2000 hodin (začátečník)? (Jen dotaz,kolik je to let)

+1/0
2.8.2016 19:30
Foto

V98l92a48s50t77a 91C95o78u62f86a76l 7377589279205

Začátečník to nikdy nenalétá. Pilot u dopravní společnosti nalétá kolem 500-700 hodin ročně. Ze začátku méně. Pak si vybuduje kvalifikaci a začíná mít hodnotu na trhu. Jde o 7-8 let.

+3/0
2.8.2016 19:37

P29e19t56r 12N27ě97m46e91c 4710623640617

Děkuji

+2/0
2.8.2016 19:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.