Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilotů bude potřeba více, ukazuje studie. V Česku jich čtvrtina ubyla

Přes třicet tisíc nových pilotů ročně bude potřeba po celém světě, odhaduje výrobce letadel Boeing. V Česku je vývoj zatím opačný: pilotů u nás přibývá jen mezi amatéry, lidí s licencí profesionálního pilota naopak za poslední roky ubyla téměř čtvrtina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T16o71m32á96š 95P44a81v98e39l65k73a 6726253363586

Hned jsem si vzpomněl na Matěje Stropnického... ten jestli se dostane k moci, tak piloti naopak přijdou o práci ;-D

+1/0
3.8.2016 12:06

V21l35a91d90i91m19i88r 90S31o47u84k74a96l 4280601281846

Já měl za to, že areoliinky většinou poskytují nějaká stipendia a piloty si připravují sami..Dát 2 miliony za výcvik, do toho se asi moc lidem chtít nebude

0/0
3.8.2016 8:39

A42l62e79x26a52n76d17r 77F73r13y62č 2300942473185

Nejsem si jistý, s čím článek ve skutečnosti operuje, protože v úvodu sice mluví o "profesionálních pilotech" a "amatérech", dále v textu už pak ovšem najdeme pouze názvy licencí - tedy ATPL a PPL. ATPL je ve skutečnosti licence dpravního pilota, PPL privátního pilota, ale "profesionální létání" začíná přece jen o něco níže, u pilotů s licencí CPL, kteří mohou formálně vydělávat jako profesionálové, přepravovat pasažéry, vykonávat letecké práce atd.

Dobrá, takže asi úbytek dopravních pilotů. Logicky. Nevděčná práce, za málo peněz, nákladné studium, nedostatek příležitostí v ČR. A proto piloti odcházejí pracovat do zahraničí. Úbytek tedy nerovná se = piloti v důchodu, ale piloti někde jinde. K čemu by tu byli piloti s ATPL, když je nemá kdo zaměstnat?

+3/0
3.8.2016 1:05

M30i61l91a90n 51V57o19t88a26v80a 5114596201682

z České republiky se začíná stávat Bermudský trojúhelník. Zmizeli nám doktoři, piloti, učitelé, šikovní řemeslníci. Kurňa kam ti lidé mizí? :-) zedníky dělat nemůžou, protože toho také sehnat nemůžu. to by se mělo vyšetřit.

+13/0
2.8.2016 23:44

O83n80d78ř47e87j 40S62t55a42r67o58c84h 5220283152364

R^

0/0
3.8.2016 8:28

J69a35n 10C76e54p44e35k 1684756370

Makaj buď v cizině nebo u nás v montovnách u pásu. :-)

0/0
3.8.2016 14:51

M32a72r63e45k 51T27u95r18n88o32v83e82c 7175172550736

No kam - doktoři třeba do Německa, piloti k Emirates, Qatar...

Mimochodem, po těch zednících je zrovna v Emirátech také docela sháňka, i když raději asi berou Pakistánce a Indy, ti nemají takové mzdové nároky...

0/0
4.8.2016 10:25
Foto

I29m34r42i66c44h 90S83u89c20h74a58r43s24k49ý 8556193705591

Nevím zda ty čísla jsou pravdivá, ale co se obrany týče tak máme tak málo pilotů, že až hanba :-P

0/0
2.8.2016 20:12
Foto

V17l88a91s96t26a 40C87o14u38f81a52l 7857289929305

27 kluků na Gripenech, kterých je 14. Pak 40 na L-159, kterých je 24. Pak 60 na vrtulnících.

+2/0
2.8.2016 20:20
Foto

V80l25a11s36t19a 91C40o88u73f34a75l 7677629939495

No, a pak máme 15 kluků každý druhý ročník v Brně a 10 instruktorů. Takže dalších 55 lidí. Pak jsou rezervy. Kolem 60 pilotů, kteří zrovna odešli většinou od vrtulníků. Pak máme piloty L-39ZA. 20 lidí. A to je vše.

+2/0
2.8.2016 20:35

J76i73ř22í 56K98ü65h80r 2320176110786

A nebude ještě někdo v záloze? Třeba u nás dělá jeden (hrozný zmatkář), co dříve létal na Migu 21čce. (a možná i na něčem jiném)

0/0
2.8.2016 21:41

J40a62r11o46s33l56a65v 22P43í33š54a 2824618670767

Že by za to mohla cena 970 tisíc??? To prostě běžný smrtelník nedá.... (alespoň se za běžného smrtelníka považuji)

+5/0
2.8.2016 19:11

D10a28v71i49d 71T35o19m87a15n 9775737702927

Na hotoveho pilota s ATPL se mi to zda velmi levne. Kde to nabizi?

+1/0
2.8.2016 19:15

A64l98e92x92a34n39d61r 76F86r36y11č 2280122493595

Záleží na tom, jak to počítáte, protože jak jistě víte, je to celé stavebnice, takže před ATPL musíte mít řadu jiných kvalifikací. A samotné ATPL Frozen také ještě neznamená, že si můžete sednout do kokpitu a letět.

0/0
3.8.2016 1:21

L26u32k89a60s 88C32o65d62r 6598672390531

Kolik to ted vlastne stoji od nuly az do kokpitu? Kdyz jsem se o to pred casem zajimal, tak to bylo neco ve stylu 2 miliony do ATPL frozen a dalsich 750 tisic za typovku na NG nebo 32x, aby pak clovek mohl zadarmo rubat hodiny jako FO nekde u lowcostu v Indonesii. Ale nevim, jestli se situace nezmenila...

0/0
3.8.2016 4:45

D30a74v94i68d 59T85o71m57a44n 9405607582317

To samozrejme vim, dost lidi to dela ruzne po aeroklubech (treba i nacerno letaji s lidma atd) a pak je cena nizsi (ale zase toho casu a rizika). Ale pokud mi jde o sluzbu jako takovou, nejlepe nekde v Praze, tak se do mega nedostanu. A pokud bych k tomu pocital i typovku, tak uz vubec..

0/0
3.8.2016 10:20
Foto

V16l98a22s91t70a 30C68o84u59f70a82l 7867239819705

Jde to. Mnoho 15 letých kluků, kteří chtějí létat, to tak dělá. Jsem jeden z nich a rodiče pracovali v JZD. Přesto jsem toho po letech dosáhnul. Cesta vedla přes armádu. Spolužáci na tom byli podobně. Ti, kdo nešli do civilu, dnes ještě lítají v Čáslavi na Gripenech. Je nám 40-41 let.

+6/0
2.8.2016 19:18

L97e45o42š 35K93ř85e40n 2128901670510

Odjakživa šlo splnit si ambice přes armádu nebo přes církev R^. Akorát to chtělo něco obětovat včetně odložení okamžité spotřeby.;-)

+1/0
3.8.2016 9:59

J42a39n 90P25a85v70e41l 8393812338536

Dělá se to postupně několik let. Nejdříve průkaz na malá letadla a pak jde člověk výše. A pokud holt chce na Boeing, může si vzít půjčku. Případně se často lze spolehnout na pomoc rodiny. Platy pilotů jsem dostatečně vysoké na to, aby půjčku splatil v celkem rozumné době.

+1/0
2.8.2016 20:33
Foto

V70l88a46s69t67a 70C13o22u80f45a13l 7117589979975

Ale není čím ručit. Každý rok je zdravotní prohlídka, která může člověka vyřadit.

+3/0
2.8.2016 20:36

A35l63e44x74a95n30d33r 28F86r38y93č 2430842213555

To se dá pojistit. Řekl bych navíc, že většina lidí, co projde poprvé, pak už prochází i znovu, už jen proto, že ty následné jsou mnohem méně náročné. Piloti se holt musí o sebe starat, aby o ten medical přišli co nejpozději, zejména ti, co potřebují jedničku.

0/0
3.8.2016 1:26

M83a98r47t54i74n 52K87a34r28á68s97e78k 9858153398388

No kdybych vedel ze s licenci budu moct litat treba z prahy, tak do toho jdu hned, dneska ale jako pilot zacatecnik musite pri nejlepsim do turecka....

+1/0
2.8.2016 21:05

A41l27e86x45a77n93d17r 36F33r46y69č 2580402733375

Proč byste to jako "běžný smrtelník nedal"? Mnoho mladých lidí se zadlužuje mnohem více, už jen nákupem bytu. Jsou banky, které mají programy pro financování leteckého výcviku.

Ale přitlačte. To, co říkáte je možná základ, ale potřebujete další peníze. Například na typové kvalifikace. Čím dále půjdete, tím to bude dražší.

+1/0
3.8.2016 1:14

V28í11t 35P61r14o63k14o32p 8540479392

Hlavně tam nepouštět Tvrdíka.

+3/0
2.8.2016 19:10

M26a16r97t50i47n 23P57r10o61k25o96p 7752762888918

Já věděl, že tu pro imigranty ze severní Afriky bude práce dost :-D

+6/0
2.8.2016 19:06

M20i31l38a81n 38N92o54v41o79t77n60ý 2530341741375

Celkem by mě zajímalo s jakou cenou ropy ta studie Boeingu kalkuluje.

Těch současných cca 40 USD/barel asi nevydrží věčně!

+1/0
2.8.2016 18:47

A94l41e96x47a77n10d38r 81F98r56y11č 2400212213305

Když se podíváte, které aerolinky dlouhodobě vedou, resp. odkud takové firmy jsou, tak je to asi jasné. Tam ještě hodně dlouho problém s ropou nebude...

Ano, formálně nesmí mít "státní" podporu. Brusel tomu jistě věří.

0/0
3.8.2016 1:30
Foto

V34l57a71s21t52a 82C93o72u18f46a70l 7747289729855

To je dobre. Zacina se to otacet. Letani je krasne.

+4/0
2.8.2016 18:39

M69a32r34e33k 30M64a77l38ý 1212908811480

Uvažuji o piloťáku na ULL, PPL už se mi zdá drahé a zbytečné... pořízení letadla neplánuji, jenom si občas jen tak zaletět.

+1/0
2.8.2016 18:53
Foto

V38l34a37s61t42a 29C59o52u13f80a22l 7317539109685

Pro zabavu staci ULLa.

+3/0
2.8.2016 18:56

A88l11e16x35a19n18d22r 86F77r15y87č 2900642553285

Létejte na tom, na co dokážete vydělat. Cokoli, co vzletí nad zem, stojí za to, nemá smysl nelétat jen proto, že člověk nemá na něco, so ci vysnil.

Na druhou stranu se ujistěte, kam reálně v budoucnosti můžete chtít jít, protože z ULL(a), jestli se něco nezmění, se už výše nedostanete, musel byste začínat od začátku (samozřejmě by to i tak nebyl vyhozený čas), z PPL se dá už dále upgradovat až po ATPL. Nicméně, dnes už se dá i v rámci ULL(a) létat s letouny, které se od "dospělých" variant liší jen volbou certifikace (z ekonomických důvodů).

Má to i potenciální negativní stránky, když budete chtít používat řízené prostory a letiště, je třeba se to doučit, nebudete to mít lehké v případě letů do zahraničí, atd.

+1/0
3.8.2016 1:48

M59a30r69e43k 64M47a79l83ý 1382548681290

Mým přáním je občas si zaletět jen tak pro radost, proto zvažuji ULL(a). Přeci jenom, licence PPL už je dost finančně náročná (50-60 vs. skoro 200 tisíc je dost rozdíl) a pak i pronájem letadla na občasné lety je řekněme min. dvakrát dražší, atd. Asi by to u mě nedávalo smysl. Stačí když se budu toulat po ČR (SR?), sám nebo s jedním dalším člověkem, řízené prostory a letiště si pak mohu dodělat.

Přemýšlím o tom už nějaký čas a už i finančně je to dostupné...

0/0
3.8.2016 10:24

A82l87e20š 12J79a29n95á88č36e15k 3653714406263

Njn, umí perfektně anglicky a tak po odlítání a zaučení jdou dělat za jiné peníze proto nejsou, ostatně jako hromady jiných profesí. Jeden utekl od ČSA do Irska a nyní žije v Dubai a létá s Emirates :-)

+2/0
2.8.2016 18:31

J47a59n 55R54a37d93e95c83k30ý 5916604197456

"Tisíc nových pilotů republice“

+3/0
2.8.2016 18:24

M30a18r27t76i79n 50K87a39r97á67s13e17k 9718673668908

Kdyz jich bude malo, tak se relativne najdou - na pilota letadla neni treba nejake petilete studium a dlouha praxe....

Dneska ale kdyz chce clovek na pilota, tak to chce zname a nejakou tlacenku do aerolinek (povetisnou asie, v Evrope jako novacek na velke letadlo je to bez sance)...

+1/−6
2.8.2016 18:20

S54a64r97a 13N48o10v30a 3373832271731

Naopak, chcete li být pilot, sežente si 50 000 Eur na školu, ve které strávíte 1-3 roky. A pak práci určitě najdete. Třeba díky spoustě nízkonákladovek, nebo i jinde, vzhledem k neustále roztoucím blízkovýchodním společnostem, které přetahují zkušené Evropany...

+10/0
2.8.2016 18:30

A32l98e66x 27K50o69u82b75a 6790192374841

Pětileté studium sice potřeba není, ALE je potřeba pilotní průkaz obchodního pilota, což je několik stovek hodin teorie a létání, cena obvykle přes 200 000 kč a dále je potřeba přeškolení pro daný typ letadla, pokud ho nebude chtít platit zaměstanavatel, tak je to na hypotéku. Čili jako kratší soukromá vysoká škola...:-P

+4/0
2.8.2016 18:32
Foto

V30l51a85s49t91a 52C46o65u36f39a91l 7757379629155

Pridejte. Na ATPL je treba milion a vice.

+7/0
2.8.2016 18:40

A95l30e86x88a92n62d76r 65F40r40y49č 2610462873915

"Obchodní" pilot je licence CPL, kam jde vstoupit minimálně s PPL, 150 nalétanými hodinami, zkouškou z angličtiny, musíte mít medical 1 a osnovy jsou v desítkách hodin, nicméně na konci je dané minimum hodin a další parametry, takže to bude více.

Mluvíte asi o ATPL licenci, což je dopravní pilot, tam je to samozřejmě horší, potřebujete další kvalifikace a pokud má člověk opravdu létat, tak samozřejmě typovka na to, čím, chce létat... No a pak ty aerolinky berou až od daného náletu, tak schválně, kdo si půjčí A320, aby to měl?

Proto se většinou jde cestou, kde to platí budoucí zaměstnavatel, pilot u něj roky otročí za peníze, za které by dobrý instalatér nedělal a pak je jednoho dne svobodný...

0/0
3.8.2016 2:17

A86l81e26š 78J76a61n61á59č38e84k 3463614476923

Dlouhá praxe třeba je, a piloti většinou nemají výuční list a IQ 80 :-) Za komárů armáda produkovala piloty a řidiče náklaďáků, dnes je prd. A tak jako u jiných pozicí jdou lidé dělat jinam za lepší peníze takže chybí hodně profesí a když se platy nezačnou rychle blížit západním, tak tu nebude dělat nikdo.

+4/0
2.8.2016 18:35

M89a87r64e86k 54M91a29l44ý 1322538841550

Proč by armáda měla produkovat piloty a řidiče náklaďáků? Kdo chce, ten si kurz udělá a bere to jako investici do budoucna, ono se mu to pak vrátí na výdělku. Pilot opravdu nebere minimální mzdu :-)

+3/0
2.8.2016 18:52
Foto

V18l51a89s98t76a 43C52o19u59f57a85l 7527449699585

Na zacatku je plat civilniho pilota mizerny. Po naletu 2000 hodin a typovkach na jistych strojich neni problem s 20 000 $ mesicne. Nemluvim o CSA. Spoluzak letal pro Kellnera na G V a dnes leta na G650 a ma se dobre. Jako kazdy, kdo sel od armadniho letani do civilu.

+1/0
2.8.2016 19:00

P14e55t10r 39N71ě33m49e59c 4730813110467

Za jak dlouho se dá nalétat 2000 hodin (začátečník)? (Jen dotaz,kolik je to let)

+1/0
2.8.2016 19:30
Foto

V93l62a80s56t33a 75C16o51u86f93a47l 7837139509955

Začátečník to nikdy nenalétá. Pilot u dopravní společnosti nalétá kolem 500-700 hodin ročně. Ze začátku méně. Pak si vybuduje kvalifikaci a začíná mít hodnotu na trhu. Jde o 7-8 let.

+3/0
2.8.2016 19:37

P40e41t11r 21N51ě84m43e24c 4880313230237

Děkuji

+2/0
2.8.2016 19:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.