Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilotů bude potřeba více, ukazuje studie. V Česku jich čtvrtina ubyla

Přes třicet tisíc nových pilotů ročně bude potřeba po celém světě, odhaduje výrobce letadel Boeing. V Česku je vývoj zatím opačný: pilotů u nás přibývá jen mezi amatéry, lidí s licencí profesionálního pilota naopak za poslední roky ubyla téměř čtvrtina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T71o28m38á47š 62P53a13v56e50l41k62a 6266643373496

Hned jsem si vzpomněl na Matěje Stropnického... ten jestli se dostane k moci, tak piloti naopak přijdou o práci ;-D

+1/0
3.8.2016 12:06

V50l45a49d48i81m42i13r 76S52o11u38k36a65l 4860901701486

Já měl za to, že areoliinky většinou poskytují nějaká stipendia a piloty si připravují sami..Dát 2 miliony za výcvik, do toho se asi moc lidem chtít nebude

0/0
3.8.2016 8:39

A83l34e30x42a34n32d87r 31F42r50y48č 2320442753965

Nejsem si jistý, s čím článek ve skutečnosti operuje, protože v úvodu sice mluví o "profesionálních pilotech" a "amatérech", dále v textu už pak ovšem najdeme pouze názvy licencí - tedy ATPL a PPL. ATPL je ve skutečnosti licence dpravního pilota, PPL privátního pilota, ale "profesionální létání" začíná přece jen o něco níže, u pilotů s licencí CPL, kteří mohou formálně vydělávat jako profesionálové, přepravovat pasažéry, vykonávat letecké práce atd.

Dobrá, takže asi úbytek dopravních pilotů. Logicky. Nevděčná práce, za málo peněz, nákladné studium, nedostatek příležitostí v ČR. A proto piloti odcházejí pracovat do zahraničí. Úbytek tedy nerovná se = piloti v důchodu, ale piloti někde jinde. K čemu by tu byli piloti s ATPL, když je nemá kdo zaměstnat?

+3/0
3.8.2016 1:05

M38i67l10a21n 27V42o32t79a56v15a 5584756601542

z České republiky se začíná stávat Bermudský trojúhelník. Zmizeli nám doktoři, piloti, učitelé, šikovní řemeslníci. Kurňa kam ti lidé mizí? :-) zedníky dělat nemůžou, protože toho také sehnat nemůžu. to by se mělo vyšetřit.

+13/0
2.8.2016 23:44

O21n14d96ř38e72j 65S11t27a90r30o13c25h 5260923202704

R^

0/0
3.8.2016 8:28

J36a13n 77C93e60p67e57k 1324706360

Makaj buď v cizině nebo u nás v montovnách u pásu. :-)

0/0
3.8.2016 14:51

M66a90r97e62k 77T27u39r54n80o94v37e28c 7465462330726

No kam - doktoři třeba do Německa, piloti k Emirates, Qatar...

Mimochodem, po těch zednících je zrovna v Emirátech také docela sháňka, i když raději asi berou Pakistánce a Indy, ti nemají takové mzdové nároky...

0/0
4.8.2016 10:25
Foto

I66m81r29i96c39h 17S62u62c93h87a48r57s75k27ý 8536393795501

Nevím zda ty čísla jsou pravdivá, ale co se obrany týče tak máme tak málo pilotů, že až hanba :-P

0/0
2.8.2016 20:12
Foto

V93l73a60s10t32a 50C46o97u63f65a88l 7417749599565

27 kluků na Gripenech, kterých je 14. Pak 40 na L-159, kterých je 24. Pak 60 na vrtulnících.

+2/0
2.8.2016 20:20
Foto

V23l43a84s65t87a 17C68o60u90f98a24l 7337509159325

No, a pak máme 15 kluků každý druhý ročník v Brně a 10 instruktorů. Takže dalších 55 lidí. Pak jsou rezervy. Kolem 60 pilotů, kteří zrovna odešli většinou od vrtulníků. Pak máme piloty L-39ZA. 20 lidí. A to je vše.

+2/0
2.8.2016 20:35

J28i20ř73í 17K65ü82h77r 2910316280746

A nebude ještě někdo v záloze? Třeba u nás dělá jeden (hrozný zmatkář), co dříve létal na Migu 21čce. (a možná i na něčem jiném)

0/0
2.8.2016 21:41

J87a69r64o98s38l98a17v 81P26í69š39a 2944948840167

Že by za to mohla cena 970 tisíc??? To prostě běžný smrtelník nedá.... (alespoň se za běžného smrtelníka považuji)

+5/0
2.8.2016 19:11

D65a90v49i40d 51T32o74m22a59n 9655227642857

Na hotoveho pilota s ATPL se mi to zda velmi levne. Kde to nabizi?

+1/0
2.8.2016 19:15

A48l56e60x17a72n66d87r 93F71r30y44č 2240942513965

Záleží na tom, jak to počítáte, protože jak jistě víte, je to celé stavebnice, takže před ATPL musíte mít řadu jiných kvalifikací. A samotné ATPL Frozen také ještě neznamená, že si můžete sednout do kokpitu a letět.

0/0
3.8.2016 1:21

L50u12k49a44s 22C70o97d71r 6358392780431

Kolik to ted vlastne stoji od nuly az do kokpitu? Kdyz jsem se o to pred casem zajimal, tak to bylo neco ve stylu 2 miliony do ATPL frozen a dalsich 750 tisic za typovku na NG nebo 32x, aby pak clovek mohl zadarmo rubat hodiny jako FO nekde u lowcostu v Indonesii. Ale nevim, jestli se situace nezmenila...

0/0
3.8.2016 4:45

D46a46v88i85d 77T42o94m27a39n 9315817432877

To samozrejme vim, dost lidi to dela ruzne po aeroklubech (treba i nacerno letaji s lidma atd) a pak je cena nizsi (ale zase toho casu a rizika). Ale pokud mi jde o sluzbu jako takovou, nejlepe nekde v Praze, tak se do mega nedostanu. A pokud bych k tomu pocital i typovku, tak uz vubec..

0/0
3.8.2016 10:20
Foto

V21l48a77s96t76a 20C17o17u79f70a61l 7257199259515

Jde to. Mnoho 15 letých kluků, kteří chtějí létat, to tak dělá. Jsem jeden z nich a rodiče pracovali v JZD. Přesto jsem toho po letech dosáhnul. Cesta vedla přes armádu. Spolužáci na tom byli podobně. Ti, kdo nešli do civilu, dnes ještě lítají v Čáslavi na Gripenech. Je nám 40-41 let.

+6/0
2.8.2016 19:18

L36e85o62š 45K46ř36e19n 2608341830540

Odjakživa šlo splnit si ambice přes armádu nebo přes církev R^. Akorát to chtělo něco obětovat včetně odložení okamžité spotřeby.;-)

+1/0
3.8.2016 9:59

J38a26n 18P12a32v71e28l 8613772828856

Dělá se to postupně několik let. Nejdříve průkaz na malá letadla a pak jde člověk výše. A pokud holt chce na Boeing, může si vzít půjčku. Případně se často lze spolehnout na pomoc rodiny. Platy pilotů jsem dostatečně vysoké na to, aby půjčku splatil v celkem rozumné době.

+1/0
2.8.2016 20:33
Foto

V32l57a42s12t33a 39C39o19u24f26a27l 7847119879935

Ale není čím ručit. Každý rok je zdravotní prohlídka, která může člověka vyřadit.

+3/0
2.8.2016 20:36

A95l80e52x74a22n67d45r 51F35r61y78č 2620622583915

To se dá pojistit. Řekl bych navíc, že většina lidí, co projde poprvé, pak už prochází i znovu, už jen proto, že ty následné jsou mnohem méně náročné. Piloti se holt musí o sebe starat, aby o ten medical přišli co nejpozději, zejména ti, co potřebují jedničku.

0/0
3.8.2016 1:26

M47a96r88t58i13n 76K22a87r93á17s37e94k 9548443238108

No kdybych vedel ze s licenci budu moct litat treba z prahy, tak do toho jdu hned, dneska ale jako pilot zacatecnik musite pri nejlepsim do turecka....

+1/0
2.8.2016 21:05

A90l26e31x82a33n65d96r 40F20r20y89č 2960592963775

Proč byste to jako "běžný smrtelník nedal"? Mnoho mladých lidí se zadlužuje mnohem více, už jen nákupem bytu. Jsou banky, které mají programy pro financování leteckého výcviku.

Ale přitlačte. To, co říkáte je možná základ, ale potřebujete další peníze. Například na typové kvalifikace. Čím dále půjdete, tím to bude dražší.

+1/0
3.8.2016 1:14

V60í55t 61P66r34o47k14o98p 8450919132

Hlavně tam nepouštět Tvrdíka.

+3/0
2.8.2016 19:10

M39a85r27t60i18n 56P80r27o64k62o71p 7422702638728

Já věděl, že tu pro imigranty ze severní Afriky bude práce dost :-D

+6/0
2.8.2016 19:06

M33i60l72a65n 12N97o96v56o40t26n93ý 2870611421655

Celkem by mě zajímalo s jakou cenou ropy ta studie Boeingu kalkuluje.

Těch současných cca 40 USD/barel asi nevydrží věčně!

+1/0
2.8.2016 18:47

A78l26e83x87a72n92d10r 34F91r39y87č 2130252603945

Když se podíváte, které aerolinky dlouhodobě vedou, resp. odkud takové firmy jsou, tak je to asi jasné. Tam ještě hodně dlouho problém s ropou nebude...

Ano, formálně nesmí mít "státní" podporu. Brusel tomu jistě věří.

0/0
3.8.2016 1:30
Foto

V92l89a34s63t82a 40C74o83u29f47a36l 7877309139775

To je dobre. Zacina se to otacet. Letani je krasne.

+4/0
2.8.2016 18:39

M39a86r38e13k 30M15a62l53ý 1782848591670

Uvažuji o piloťáku na ULL, PPL už se mi zdá drahé a zbytečné... pořízení letadla neplánuji, jenom si občas jen tak zaletět.

+1/0
2.8.2016 18:53
Foto

V71l41a19s68t18a 53C24o65u97f94a70l 7187129949845

Pro zabavu staci ULLa.

+3/0
2.8.2016 18:56

A18l13e53x54a72n46d70r 35F20r72y37č 2310912713845

Létejte na tom, na co dokážete vydělat. Cokoli, co vzletí nad zem, stojí za to, nemá smysl nelétat jen proto, že člověk nemá na něco, so ci vysnil.

Na druhou stranu se ujistěte, kam reálně v budoucnosti můžete chtít jít, protože z ULL(a), jestli se něco nezmění, se už výše nedostanete, musel byste začínat od začátku (samozřejmě by to i tak nebyl vyhozený čas), z PPL se dá už dále upgradovat až po ATPL. Nicméně, dnes už se dá i v rámci ULL(a) létat s letouny, které se od "dospělých" variant liší jen volbou certifikace (z ekonomických důvodů).

Má to i potenciální negativní stránky, když budete chtít používat řízené prostory a letiště, je třeba se to doučit, nebudete to mít lehké v případě letů do zahraničí, atd.

+1/0
3.8.2016 1:48

M70a19r14e55k 25M26a56l16ý 1272288221580

Mým přáním je občas si zaletět jen tak pro radost, proto zvažuji ULL(a). Přeci jenom, licence PPL už je dost finančně náročná (50-60 vs. skoro 200 tisíc je dost rozdíl) a pak i pronájem letadla na občasné lety je řekněme min. dvakrát dražší, atd. Asi by to u mě nedávalo smysl. Stačí když se budu toulat po ČR (SR?), sám nebo s jedním dalším člověkem, řízené prostory a letiště si pak mohu dodělat.

Přemýšlím o tom už nějaký čas a už i finančně je to dostupné...

0/0
3.8.2016 10:24

A62l72e88š 42J41a21n13á67č68e69k 3803164226973

Njn, umí perfektně anglicky a tak po odlítání a zaučení jdou dělat za jiné peníze proto nejsou, ostatně jako hromady jiných profesí. Jeden utekl od ČSA do Irska a nyní žije v Dubai a létá s Emirates :-)

+2/0
2.8.2016 18:31

J93a47n 42R96a79d85e44c15k33ý 5856464927906

"Tisíc nových pilotů republice“

+3/0
2.8.2016 18:24

M39a92r86t95i48n 55K27a58r75á57s10e48k 9888603598808

Kdyz jich bude malo, tak se relativne najdou - na pilota letadla neni treba nejake petilete studium a dlouha praxe....

Dneska ale kdyz chce clovek na pilota, tak to chce zname a nejakou tlacenku do aerolinek (povetisnou asie, v Evrope jako novacek na velke letadlo je to bez sance)...

+1/−6
2.8.2016 18:20

S13a49r43a 73N18o13v57a 3213782851241

Naopak, chcete li být pilot, sežente si 50 000 Eur na školu, ve které strávíte 1-3 roky. A pak práci určitě najdete. Třeba díky spoustě nízkonákladovek, nebo i jinde, vzhledem k neustále roztoucím blízkovýchodním společnostem, které přetahují zkušené Evropany...

+10/0
2.8.2016 18:30

A77l75e38x 82K19o54u74b19a 6760382764931

Pětileté studium sice potřeba není, ALE je potřeba pilotní průkaz obchodního pilota, což je několik stovek hodin teorie a létání, cena obvykle přes 200 000 kč a dále je potřeba přeškolení pro daný typ letadla, pokud ho nebude chtít platit zaměstanavatel, tak je to na hypotéku. Čili jako kratší soukromá vysoká škola...:-P

+4/0
2.8.2016 18:32
Foto

V19l72a52s76t88a 65C49o79u47f54a54l 7727149439525

Pridejte. Na ATPL je treba milion a vice.

+7/0
2.8.2016 18:40

A57l64e83x82a47n37d76r 41F44r96y81č 2700642793155

"Obchodní" pilot je licence CPL, kam jde vstoupit minimálně s PPL, 150 nalétanými hodinami, zkouškou z angličtiny, musíte mít medical 1 a osnovy jsou v desítkách hodin, nicméně na konci je dané minimum hodin a další parametry, takže to bude více.

Mluvíte asi o ATPL licenci, což je dopravní pilot, tam je to samozřejmě horší, potřebujete další kvalifikace a pokud má člověk opravdu létat, tak samozřejmě typovka na to, čím, chce létat... No a pak ty aerolinky berou až od daného náletu, tak schválně, kdo si půjčí A320, aby to měl?

Proto se většinou jde cestou, kde to platí budoucí zaměstnavatel, pilot u něj roky otročí za peníze, za které by dobrý instalatér nedělal a pak je jednoho dne svobodný...

0/0
3.8.2016 2:17

A84l70e36š 21J66a79n98á40č15e43k 3893294746963

Dlouhá praxe třeba je, a piloti většinou nemají výuční list a IQ 80 :-) Za komárů armáda produkovala piloty a řidiče náklaďáků, dnes je prd. A tak jako u jiných pozicí jdou lidé dělat jinam za lepší peníze takže chybí hodně profesí a když se platy nezačnou rychle blížit západním, tak tu nebude dělat nikdo.

+4/0
2.8.2016 18:35

M37a83r37e46k 49M40a66l29ý 1732918201700

Proč by armáda měla produkovat piloty a řidiče náklaďáků? Kdo chce, ten si kurz udělá a bere to jako investici do budoucna, ono se mu to pak vrátí na výdělku. Pilot opravdu nebere minimální mzdu :-)

+3/0
2.8.2016 18:52
Foto

V45l74a45s53t68a 66C19o81u73f49a86l 7427179419895

Na zacatku je plat civilniho pilota mizerny. Po naletu 2000 hodin a typovkach na jistych strojich neni problem s 20 000 $ mesicne. Nemluvim o CSA. Spoluzak letal pro Kellnera na G V a dnes leta na G650 a ma se dobre. Jako kazdy, kdo sel od armadniho letani do civilu.

+1/0
2.8.2016 19:00

P83e84t52r 42N92ě86m21e68c 4980533860377

Za jak dlouho se dá nalétat 2000 hodin (začátečník)? (Jen dotaz,kolik je to let)

+1/0
2.8.2016 19:30
Foto

V43l64a53s14t17a 46C73o68u38f93a40l 7977459609175

Začátečník to nikdy nenalétá. Pilot u dopravní společnosti nalétá kolem 500-700 hodin ročně. Ze začátku méně. Pak si vybuduje kvalifikaci a začíná mít hodnotu na trhu. Jde o 7-8 let.

+3/0
2.8.2016 19:37

P87e54t19r 86N58ě16m33e35c 4380883160677

Děkuji

+2/0
2.8.2016 19:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.