Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V46a17c64l41a87v 50V41a21v24r31a 3777704765867

Někdo tu zmiňuje FORD Nucleon.

To byl koncept z roku 1958 s nucleárním motorem !! Je v Dearbornu (MI) jako exponát ve známém muzeu Henry Forda. Palivem byl Uran. No jo..to byla historie a odvážná vynalézavost už tehdy a kde jinde než v Americe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon#/media/File:Ford_Nucleon.jpg

0/0
15.8.2016 15:39
Foto

V15a87c97l63a64v 87V16a90v95r53a 3447224585287

Jezdil jsem asi měsíc s elektromobilem Ford Focus. Ten pocit kdy se upřeně díváte na přístroj který vám ukazuje kolik energie a na jakou vzdálenost vám ve vozidle zbývá, vás dělá velmi nervozní. Je to něco zcela jiného než že vám dochází benzín. Ten vezmete kdekoliv. Energii (ač všechny nabíjecí stanice pro elektromobily jsou v celé Americe ZDARMA). A jsou jich tisíce.

Podle mého názoru dnes už spolehlivé a levné palivové články budou pohánět (nejen) automobily. Zkoušky dopadly velmi dobře a jejich další vývoj ovlivnila cena ropy. Přímé spalování vodíku je technicky složité (tlakové nádrže) a u elektromobilů je problém cena a výdrž baterií. Záruka na 7 let jakou dává třeba GM na Chevy Volt je sice dostatečná ale baterie tak dlouho nevydrží.

Elektromobil není golfové vozítko a je to velmi složité zařízení které je tím i velmi drahé.

Průměrné rodinné auto je dnes v ceně kolem 35,000 dolarů. A má čím dál vyšší záruku (od předního po zadní nárazník) a tomu Tesla konkurovat nemůže. Navíc co Tesla vyrobí za rok, to jen GM vyrobí za týden. V USA se letos vyrobí přes 16 milionů aut. V Tesle 50,000.

0/0
15.8.2016 15:32
Foto

V62a95c86l18a45v 63V74a38v86r40a 3437104385917

Konečně se iDnes odvážilo k celé pravdě o "Božské" Tesle.

Na každém voze prodělává víc než 4,000 dolarů (asi 100,000 Kč) a existuje jen z milodarů od sponzorů (hlavně bank). To celé v době, kdy litr benzínu stojí 12 Kč.

Ostatně !elektrickou" cestou z baterií se vývoj v automobilech nebude ubírat. Jsou daleko efektivnější a lacinější možnosti.

0/0
15.8.2016 15:18

P68e35t23r 21Z75d11e66n30ě64k 2594239964

Tady ta diskuse je hooodně úsměvná. Většina se rozplývá nad "úspěchy" rozvoje elektromobilů. 1)K jakému zlepšení dojde, když se z celkové masové produkce osobních aut v relativně malé výrobě přejde k elektromobilům? 2)K čemu to bude, když si zatím pár zazobaných koupí elektromobil? V chudých zemích, kde si bude chtít auťák pořídit každý, si někdo pořídí drahý elektromobil? 3)Nikde není jednoznačně dokázáno, že za klimatické změny může člověk, potažmo používání stále většího počtu osobních vozů. 4)Používání spalovacích motorů v osobních autech vadí a strašná spousta nákladních vozů s dieslovými motory nevadí? A tam nemají elektrické motory tu nejmenší šanci. 5)I kdyby se nakrásně podařilo okamžitě přejít u všech osobních aut k elektromobilům, která elektrická síť by to i při nabíjení přes noc utáhla? V noci jsou FVE k ničemu a také málo fouká vítr.

Je sice velmi chvályhodné, že se někteří finančně silní jedinci pokoušejí posouvat vývoj kupředu, ale dokud nedojde k nějakému přelomovému velmi efektivnímu způsobu ukládání elektrické energie, je to zatím snaha dost marná. Je to podobný problém, jako miniaturizace transformátorů. Já bych si také přál, aby k něčemu takovému došlo, už kvůli tomu, že by se zhroutili ti hráči na trhu, kteří drží v šachu světové ekonomiky jen tím, že mají a produkují ropu.

0/0
11.8.2016 12:52

P81e90t71r 79Z12d66e96n41ě88k 2944709174

Majitelé tuk tuků v Asii si budou masivně kupovat drahé elektromobily?;-D

0/0
11.8.2016 13:26

M28i27r74a 43H67a18v25e43l 7748786912

měl jsem teslu půjčenou na 3 dny a být z těch kdo si můžou finančně dovolit třeba ferrari, porsche... ač jsem fanda mototorů 3litr a výš dal bych přednost TESLA MODEL S.....ELON MUSK realně usměrnil svoje cíle.

0/0
10.8.2016 20:03

J29o43s83e63f 96Š76o58l24t42e58s 8384308330943

Pravda je jako vždy někde uprostřed. Nemají ji ani extrémní obdivovatelé Muska, tak ani jeho extrémní odpůrci.

+1/0
10.8.2016 12:00

T88o54m60á86š 54C73h63r15a91s58t35n33ý 2611554441783

Já chci FORD Nucleon ;-(;-(

+1/0
9.8.2016 8:55

D32a13v97i35d 60T68y82k42a44č 6218453556735

Ten mi uplne unikl. Pekny napad.

0/0
10.8.2016 17:09

J69o87s54e19f 71S28v69á81r86o33v28s82k23ý 3511346383725

Osobně si myslím, že mu spíše všichni "klasici" hází klacky pod nohy. Nejvíce z něho musí být šílení petrolejáři. To by byl jejich definitvní konec během pár let a oni počítají ještě s desítkami let plundování Země. A Arabové. ti by na něho museli poslat nějakého Alláhu Akbar, protože by se z nich stali opět beduíni. Jenže oni už na velblouda ani neumí vylézt.

Ta jeho auta jsou již života schopna, poměrně dobře vyřešeny baterie, nezabírají prostor a jejich dobíjení ve slušném čase, slušný dojezd. Ale chce to velkovýrobu, jinak budou stále drahé a to ho zničí.

+3/−3
8.8.2016 22:55

K24a12r79e63l 36B35l32á97h44a 1305716271519

Já sice nejsem příznivce nějakých konspirativních teorií ale také si myslím, že se mu snaží někdo házet klacky pod nohy, možná Arabové a spol.

+1/−1
8.8.2016 23:28
Foto

J42i38ř18í 40D32v70o79ř23á89k 5375749950448

Podívej se na klávesnici , podívej se na svoje oblečení , rozhlédni se kolem sebe . Co je plast , umělá hmota , všechno je z ropy . A ty tvoje bláboly o bateriích ????

+4/−1
9.8.2016 19:35

J78a79n 51V46á27c57l14a70v95í42k 3752206431629

Když odhlednu od "ekologicnosti" elektromobilu aspol., tak bych mu snad i mel fandit, ale jeho soucasne podnikani mi silne pripomina našeho Burese - bez statni podpory by z toho mnoho nebylo.

+3/−1
8.8.2016 14:22

P32e20t36r 97G96a63b45r90h88e74l82í28k 9637570592342

V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/miliardar-musk-plany-tesla-d0y-/eko-zahranicni.aspx?c=A160806_201048_eko-zahranicni_fka

zkazky o tom, jak dojde ropa slyším.. no jářku od narození, a to je už nějaký ten pátek ...

panu Muskovi fandím, ale celé ekošílenství se "zelenou energií" mi vyvolává doslova husinu - jen pro zajímavost - víte jak složité (a energeticky a EKOLOGICKY náročné) je zpracovat lithium (pominu fakt, že největší naleziště jsou v Chile a v Bolívii, což nejsou z mého pohledu zrovna státy, které bych stavil na piedestal demokracie)? co reálná životnost baterií?

elektromobily mají sice vyšší účinnost, ale na druhou stranu při výrobě elektrické energie a hlavně její efektivní distribuci dostává matka příroda taky hezky na pr*del - za mě prostě ještě nedozrál čas ...

+2/0
8.8.2016 11:58

M74i15c66h91a55l 52J55a97r13o23š 7234800452945

Pokud vyrábíte elektřinu z tepla, tak účinnost parní turbiny a spalovacího motoru nebude odlišná.

+1/0
8.8.2016 14:30

J41o29s87e17f 57S12v62á38r76o41v98s86k89ý 3761636973935

To je pravda. Ale jde o globální oteplování a automobilismus se na něm výfukovými plyny nemalou měrou podílí, včetně nedýchatelného ovzdůší velkých aglomerací. Elektrárny dnes, pokud nešvindlují, tak mají už dost slušný odchyt škodlivin. Větším problémem jsou malá lokální topeniště.

+1/0
8.8.2016 22:59
Foto

J55i21ř71í 67D70v53o51ř16á78k 5645389940838

Nemalou ? Kolik procent ?

+1/0
9.8.2016 19:36

M50i63c55h93a42l 62H40o55r10s56k71y 2452386346920

https://uloz.to/!i7cdXm78m/kdo-zabil-elektromobil-who-killed-the-electric-car-dokument-2006-cz-avi

0/0
7.8.2016 23:09

K67a61r77e44l 14B29l67á68h73a 1365706751469

Tady jsou informace o elektromobilech různých výrobců: http://www.ekobonus.cz/ekologicka-doprava/elektromobilita/10-nejlepsich-elektromobilu-na-trhu

0/0
7.8.2016 22:50

K10a77r47e33l 43B91l90á44h41a 1955446101669

Myslím si, že je dobře, že se automobilky snaží o vývoj alternativních pohonů.

+2/0
7.8.2016 19:48

R47a54d63e98k 32H42o28l58e48c26e85k 3936890638821

Vymyslet něco, co tu je s námi víc jak sto let, není žádný vývoj. Musk vymýšlí jen to, kde vzít peníze, aby to nemusel zavřít hned.

+4/−2
7.8.2016 22:03

M93a80r66t71i86n 92B54a31r18t48e11k 5457431571353

To že elektřina je s námi dlouho ještě neznamená, že elektromobily v masově vyráběných autech nejsou alternativa. Zjistěte si co to slovo znamená.

+1/0
7.8.2016 22:31

R65a43d43e46k 80H22o15l74e14c38e56k 3876610608611

Co je alternativa chápu. Ovšem taky chápu, co je to vývoj. A v tom směru Tesla nic alternativního nevyvíjí. Možná by ráda něco vyvíjela, ale bohužel namyšlený Musk nepochopil, že o vývoji převratné baterky přemýšlelo mraky vědců více než 100 let a do vývoje narvaly společnosti o několik řádů víc peněz, než je ušmudlaných pár miliard od Tesly.

Celá myšlenka Tesly je založena na tom, vezmeme něco, co nikdo běžně nedělá, protože umí počítat, a budeme prohlašovat, jak jsme skvělý. A ono to zcela evidentně nefunguje.

+5/0
7.8.2016 22:44

K39a53r38e17l 49B60l39á72h22a 1735926331559

Tesla má spíše problém těch aut vyrobit takové množství aby bylo vyhověno všem zájemcům. To je podle mne jejich současný problém.

+1/−1
7.8.2016 22:59

R59a30d96e84k 10H22o60l51e59c52e82k 3706880168611

Jo? A v čem je podle vás problém? Pokud je ekonomicky výhodné něčeho vyrábět víc, tak by do toho okamžitě šli. Navýšení výroby není technologický problém, ale jen a pouze finanční problém.

Spíš jde o to, že oni o navýšení výroby nestojí. Kdyby totiž navýšili kapacitu a začali vyrábět víc, ukázalo by se, že brzy nemají pro koho vyrábět. Ale to je začarovaný kruh. Prodělají totiž tak jako tak, ať tu výrobu navýší nebo ne. Jen pokaždé z jiného důvodu.

+2/−2
7.8.2016 23:09

K42a40r15e91l 69B56l19á57h17a 1355176741369

Pokud si myslíte, že navýšení výroby je jednoduché, tak se hodně pletete. Ono je velký rozdíl vyrobit desítky vozů proti stovkám vozů ale také je obrovský rozdíl vyrobit stovky vozů a desetitisíce vozů. A není to jenom finanční problém! Zatím těch aut vyrábějí strašně málo v porovnání se zájmem lidí je koupit.

0/0
8.8.2016 8:40

R69a31d72e87k 87H58o24l82e41c71e86k 3496100198781

Buď chci vyrábět víc a nebo nechci vyrábět víc. Tesla nemůže říkat, že prodělává proto, že chce vyrábět víc, ale víc nevyrábí proto, že do té výroby nechce investovat.

0/0
8.8.2016 8:49

K10a54r46e60l 53B76l39á81h67a 1105626971509

Myslím si, že Tesla má především problém vyrobit si dostatečné kapacity pro velkou výrobu. Asi má problém sehnat dostatečné množství peněz na ty obří investice.

0/0
8.8.2016 8:55

R72a89d58e91k 47H34o81l38e78c93e81k 3396910778111

Trochu začarovaný kruh.

0/0
8.8.2016 9:03

K68a27r52e69l 47B39l56á61h87a 1565306581409

Trochu jo. Ono je opravdu velký problém rozšířit výrobu třeba jenom o 10 %. Začíná to penězi a pak přijdou další problémy, třeba kvalifikovaní lidi. To může být větší problém. Pak je tam obrovský tlak na manažery, je to vidět i na tom, že od nich odcházejí. Musí se tam denně řešit spousta problémů.

0/0
8.8.2016 9:13

A48n15t87o35n60í72n 20S51v22o93b12o75d37a 3504313599632

Velké automobilky si auta nechají vyrobit třeba u Magna Steyr, kapacity pro výrobu je dost, proto nechápu jejich nevyužití. Spousta výrobců sdílí továrny, u nás třeba TPCA v Kolíně, mít vše sám je dnes drahé

0/0
8.8.2016 10:04

K30a61r98e37l 23B49l56á92h60a 1205266371699

To je asi problém Tesly, že ona není kompatibilní s ostatními výrobci aut, takže to nejde tak jednoduše předat část výroby jinam. Navíc nevím, jestli o to Tesla stojí.

0/0
8.8.2016 13:03

A44n26t74o50n89í73n 16S56v78o29b67o59d55a 3334503929192

I elekromobil je skládačka, jestli montážník montuje hybrid a nebo elektromobil nebude velký rozdíl. Hybrid je složitější, má benzínový i elektrický pohon, tedy oba pohonné systémy, Tesla má jen jeden a trochu jinou konstrukci karoserie, ale takových aut je dnes víc. Co bude za 4 roky, až Tesla bude uspokojovat objednávky, to nikdo neví. Bosch investuje velké peníze do vývoje všeho elektro, i elektrokol, ladí technologie,aby na trh nehodil zmetka, jako jsou japonské airbagy :-(, to může položit i silnou firmu, Tesla dost riskuje, aby byla na trhu rychle. BMW ladí elektromobily od sedmdesátých let, teprve nedávno je pustilo ve větší sérii na trh :-)

+1/0
8.8.2016 13:23

K88a34r11e33l 36B68l59á12h34a 1645406411989

Jak už jsem napsal jinde, je otázkou, jestli chce Tesla kooperovat s nějakou jinou automobilkou. Může v tom být výrobní tajemství, může v tom být také snaha nebýt na nikom závislý.

0/0
8.8.2016 21:04

J61o93s23e51f 59S85v10á85r60o56v52s17k50ý 3411416763665

To nemáte pravdu. Naopak. Ti lidé dopředu úvěrovali rozjetí výroby tím, že zaplatili dopředu zálohu na dodání vozidla. Tam je nyní jeho nějvětší problém. Dodržet dodání vozu.

Vozy jsou sice dražší, ale potom se ušetří velké peníze na jejich servisování. Výměnu pneu, kontrolu brzd či řízení je schopen udělat za pár kaček kdejaký servis. No a ještě dejme tomu žárovky.

Když si dnes vezmete armádu lidí, která se dnes kolem výroby automobilu točí. Je to stále vynosný business a proto tam jdou i investice. Některé zěmě na tom mají postavenou ekonomiku - viz naše republika, Německo také poměrně dost, a tohle vše by se mělo měnit, tak to není jednoduché a nemůže čekat, že mu bude kdokoliv tleskat. Ta jeho auta, když jsem to sledoval, by při velkovýrobě byla svým způsobem i lacinější. Určitě to přijde, ale zda prorazí právě on, těžko říci, ale fandím mu. Šel na to docela dobře a není to podle mné žádné přiblblé zelené šílenství, která přímo nesnáším.

+1/0
8.8.2016 23:11

A26n16t10o51n31í90n 35S45v18o56b25o48d64a 3194753259792

Moderní auta nemají žárovky, ty odnesl čas :-), nyní LED a laser. V autě je tepelné čerpadlo, spousta čidel, takže servis bude potřebný, drobné havárie ničí čidla, automatické kalibrace jsou zjednodušení pro znalé techniky :-), vše dálkově dělat nejde. Největší servis na mém autě byl po nezaviněné nehodě :-(, tomu se těžko vyhnou i moderní auta

0/0
9.8.2016 0:15

J66o72s46e14f 73S64v91á32r38o77v57s26k85ý 3371286343665

Víte ono kolikrát srovnat vedle sebe již vymyšlené, aby to dohromady dobře fungovalo, bylo to kvalitní, spolehlivé a tím i prodejné a vydělalo to, je větší umění než tzv. převratný vynález na zeléné louce, který potom nikdo neumí uchopit. Tím takové vynálezy nechci zpochybňovat, to bych byl vůl, ale umět s nimi dělat, propojit je, to je také velká výzva. Ještě větší, jak výzva Merkel, že to dokáže. Ona však nikdy neřekla, co.

0/0
8.8.2016 23:55

K47a33r41e57l 40B13l86á15h50a 1395846471949

:-)

0/0
9.8.2016 12:31

K47a76r91e70l 74B67l40á62h52a 1515176281919

Ale proboha to snad ne! Myslíte, že dobré baterie, na kterých to v podstatě stojí jsou tady 100 let?

Problém je podle mne ten, že se velké peníze dávaly na zlepšování motorů na benzín a naftu a skoro žádné peníze se nedávaly na rozvoj alternativních pohonů. To hledání nových možností začalo být intenzivnější až v posledních 10-15 letech.

0/0
7.8.2016 22:36

K23a77r29e32l 29B96l23á96h71a 1515836321369

Já jsem napsal, že jsem rád, že automobilky vymýšlejí alternativní pohony. Takže nejenom elektromobily. ;-)

0/0
7.8.2016 22:42

A69n58t98o32n35í17n 84S43v39o80b34o24d62a 3594933149932

Do vývoje baterií v jiných oblastech se rvaly peníze, vojáci, kosmický program, výpočetní technika atd. Do aut se použily technologie, které se využívaly jinde. Když rozdělám 11 let starou baterii ve svém notebooku IBM, měla programem řízené nabíjení, spoustu elektroniky, dnešní většina notebooků je na tom hůř. Motory a jejich řízení se používalo v průmyslu na pohon strojů, dnešní klasická auta jsou plná elektroniky na sledování prokluzu, ABS, vyhodnocuje se natočení volantu atd, elektromobily staví na známých technologiích. Tesla nepoužívá špičková čidla, protože šetří :-(. Ten první mrtvý v Tesle při "autopilotu" je toho výsledek, BMW používá dlouho na měření vzdálenosti radarové čidlo

+1/−1
7.8.2016 22:50

K81a34r38e47l 89B19l84á28h19a 1865346961759

Ale právě auta od Tesly mi přijdou lepší než jejich konkurenti, tedy až na cenu. Viz ta stránka, kterou jsem uvedl o něco výše.

+3/0
7.8.2016 22:57

A34n18t48o47n96í80n 63S30v26o98b43o58d82a 3964933179662

Ale nevidím tam technologický skok o generaci dál. Spíš šidí čidla jako to na měření vzdálenosti, spoustu čidel mají auta zdvojené, aby se dala kontrolovat jejich funkce, když jsou důležitá, v tomto případě Tesla konstrukčně selhala :-(

+2/−2
7.8.2016 23:12

K46a29r92e76l 69B58l92á87h79a 1495236131259

Nevím, jestli šidí nějaká čidla ale u těch jejich aut, která stojí výrazně více než u ostatních automobilek mi to nepřipadá pravděpodobné. Spíše si myslím, že daný konstruktér podcenil nějaký aspekt. A pokud některá část auta nesplní dobře svoji funkci, určitě to vyřeší. Ostatně dělají to všechny automobilky, jen si vzpomeňte na nejrůznější svolávací akce.

+1/0
8.8.2016 8:45

R30a60d45e63k 55H26o75l24e61c22e49k 3726640348941

Baterie jsou tady výrazně déle, než 100 let. A za ty roky se udělal pokrok celkem minimální. Ano, před 25 lety byly představeny baterie založené na Lithiu, které byly o trochu lehčí při stejné kapacitě, než to, co se do té doby používalo. Bohužel mají zase spoustu jiných nevýhod. A tou největší je jejich cena, která místo aby s časem klesala, tak spíš roste, protože tím, jak se vyrábějí ve velkém, roste cena základní suroviny, tedy lithia.

+3/0
7.8.2016 22:50

K88a16r22e89l 21B52l50á14h14a 1975646581549

Možná že nemusí být problém čekání na úplně nový typ baterie. Stačilo by najít způsob jejich dobíjení za jízdy. Možná kombinace bezdotykového nabíjení - nabíjení ze solárních článků - atd.

0/−1
8.8.2016 9:28

R58a27d41e50k 26H11o78l82e22c29e50k 3776400518831

I kdyby se tohle našlo a vyřešilo, kdo to zaplatí?

Solární panely něco stojí, jejich údržba něco stojí, to bezdotykové nabíjení by bylo svinsky drahé...

Nakonec všichni dojdou k závěru, že elektromobil je výrazně dražší, než auto na spalovací motor.

Jestli má něco budoucnost, tak je elektromobil vyrábějící si elektřinu z palivových článků a tankující dejme tomu ethanol nebo methanol.

+1/0
8.8.2016 10:05

K16a52r13e14l 33B96l98á72h37a 1325916711789

Já si třeba umím docela dobře představit denní dojíždění do práce elektromobilem. Přes noc bych ho nabil doma a u továrny by byly dobíjecí stanice, které by dotovala továrna.

0/0
8.8.2016 13:14

K55a41r64e89l 67B30l64á44h80a 1985566631559

I kdyby Musk zkrachoval, všechny velké automobilky už konečně nastartovaly své vývoje směrem k elektromobilům, takže by se nic tak strašného nestalo.

+2/0
7.8.2016 23:03

R22a75d86e70k 22H79o11l65e97c60e94k 3606340578591

Všiml jste si, jak se prodávají hybridní auta? Jejich prodej už dávno překročil 10 milionů kusů. A víte proč automobilky rvou do těch aut ten spalovací motor místo pořádných baterek (což by bylo mimochodem výrazně jednodušší)? Je to proto, že rvát tam baterky je ekonomický nesmysl.

Pokud se někdy tento fakt změní, ty automobilky na to budou připraveny. A nebude to proto, že existovala nějaká Tesla, ale proto, že to dává ekonomický smysl.

+1/−1
7.8.2016 23:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.