Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V64a86c50l52a44v 16V95a90v23r73a 3707584685267

Někdo tu zmiňuje FORD Nucleon.

To byl koncept z roku 1958 s nucleárním motorem !! Je v Dearbornu (MI) jako exponát ve známém muzeu Henry Forda. Palivem byl Uran. No jo..to byla historie a odvážná vynalézavost už tehdy a kde jinde než v Americe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon#/media/File:Ford_Nucleon.jpg

0/0
15.8.2016 15:39
Foto

V90a18c87l11a27v 50V34a31v85r54a 3367414255677

Jezdil jsem asi měsíc s elektromobilem Ford Focus. Ten pocit kdy se upřeně díváte na přístroj který vám ukazuje kolik energie a na jakou vzdálenost vám ve vozidle zbývá, vás dělá velmi nervozní. Je to něco zcela jiného než že vám dochází benzín. Ten vezmete kdekoliv. Energii (ač všechny nabíjecí stanice pro elektromobily jsou v celé Americe ZDARMA). A jsou jich tisíce.

Podle mého názoru dnes už spolehlivé a levné palivové články budou pohánět (nejen) automobily. Zkoušky dopadly velmi dobře a jejich další vývoj ovlivnila cena ropy. Přímé spalování vodíku je technicky složité (tlakové nádrže) a u elektromobilů je problém cena a výdrž baterií. Záruka na 7 let jakou dává třeba GM na Chevy Volt je sice dostatečná ale baterie tak dlouho nevydrží.

Elektromobil není golfové vozítko a je to velmi složité zařízení které je tím i velmi drahé.

Průměrné rodinné auto je dnes v ceně kolem 35,000 dolarů. A má čím dál vyšší záruku (od předního po zadní nárazník) a tomu Tesla konkurovat nemůže. Navíc co Tesla vyrobí za rok, to jen GM vyrobí za týden. V USA se letos vyrobí přes 16 milionů aut. V Tesle 50,000.

0/0
15.8.2016 15:32
Foto

V90a20c98l81a25v 48V24a76v89r72a 3237384665597

Konečně se iDnes odvážilo k celé pravdě o "Božské" Tesle.

Na každém voze prodělává víc než 4,000 dolarů (asi 100,000 Kč) a existuje jen z milodarů od sponzorů (hlavně bank). To celé v době, kdy litr benzínu stojí 12 Kč.

Ostatně !elektrickou" cestou z baterií se vývoj v automobilech nebude ubírat. Jsou daleko efektivnější a lacinější možnosti.

0/0
15.8.2016 15:18

P54e61t73r 49Z92d74e59n27ě13k 2914329814

Tady ta diskuse je hooodně úsměvná. Většina se rozplývá nad "úspěchy" rozvoje elektromobilů. 1)K jakému zlepšení dojde, když se z celkové masové produkce osobních aut v relativně malé výrobě přejde k elektromobilům? 2)K čemu to bude, když si zatím pár zazobaných koupí elektromobil? V chudých zemích, kde si bude chtít auťák pořídit každý, si někdo pořídí drahý elektromobil? 3)Nikde není jednoznačně dokázáno, že za klimatické změny může člověk, potažmo používání stále většího počtu osobních vozů. 4)Používání spalovacích motorů v osobních autech vadí a strašná spousta nákladních vozů s dieslovými motory nevadí? A tam nemají elektrické motory tu nejmenší šanci. 5)I kdyby se nakrásně podařilo okamžitě přejít u všech osobních aut k elektromobilům, která elektrická síť by to i při nabíjení přes noc utáhla? V noci jsou FVE k ničemu a také málo fouká vítr.

Je sice velmi chvályhodné, že se někteří finančně silní jedinci pokoušejí posouvat vývoj kupředu, ale dokud nedojde k nějakému přelomovému velmi efektivnímu způsobu ukládání elektrické energie, je to zatím snaha dost marná. Je to podobný problém, jako miniaturizace transformátorů. Já bych si také přál, aby k něčemu takovému došlo, už kvůli tomu, že by se zhroutili ti hráči na trhu, kteří drží v šachu světové ekonomiky jen tím, že mají a produkují ropu.

0/0
11.8.2016 12:52

P60e15t27r 34Z60d36e27n94ě72k 2714489484

Majitelé tuk tuků v Asii si budou masivně kupovat drahé elektromobily?;-D

0/0
11.8.2016 13:26

M72i23r89a 58H91a30v20e17l 7518526162

měl jsem teslu půjčenou na 3 dny a být z těch kdo si můžou finančně dovolit třeba ferrari, porsche... ač jsem fanda mototorů 3litr a výš dal bych přednost TESLA MODEL S.....ELON MUSK realně usměrnil svoje cíle.

0/0
10.8.2016 20:03

J46o40s58e51f 52Š53o61l52t48e36s 8624738740823

Pravda je jako vždy někde uprostřed. Nemají ji ani extrémní obdivovatelé Muska, tak ani jeho extrémní odpůrci.

+1/0
10.8.2016 12:00

T74o36m72á10š 67C31h68r23a33s98t18n28ý 2591424211423

Já chci FORD Nucleon ;-(;-(

+1/0
9.8.2016 8:55

D52a71v65i74d 36T39y57k36a77č 6228623616165

Ten mi uplne unikl. Pekny napad.

0/0
10.8.2016 17:09

J95o25s56e75f 39S88v34á27r34o22v88s12k33ý 3621396463785

Osobně si myslím, že mu spíše všichni "klasici" hází klacky pod nohy. Nejvíce z něho musí být šílení petrolejáři. To by byl jejich definitvní konec během pár let a oni počítají ještě s desítkami let plundování Země. A Arabové. ti by na něho museli poslat nějakého Alláhu Akbar, protože by se z nich stali opět beduíni. Jenže oni už na velblouda ani neumí vylézt.

Ta jeho auta jsou již života schopna, poměrně dobře vyřešeny baterie, nezabírají prostor a jejich dobíjení ve slušném čase, slušný dojezd. Ale chce to velkovýrobu, jinak budou stále drahé a to ho zničí.

+3/−3
8.8.2016 22:55

K17a30r12e93l 93B30l36á11h27a 1795886621279

Já sice nejsem příznivce nějakých konspirativních teorií ale také si myslím, že se mu snaží někdo házet klacky pod nohy, možná Arabové a spol.

+1/−1
8.8.2016 23:28
Foto

J65i79ř19í 28D30v85o89ř62á89k 5655229600348

Podívej se na klávesnici , podívej se na svoje oblečení , rozhlédni se kolem sebe . Co je plast , umělá hmota , všechno je z ropy . A ty tvoje bláboly o bateriích ????

+4/−1
9.8.2016 19:35

J50a60n 20V31á45c33l72a80v34í88k 3882986931919

Když odhlednu od "ekologicnosti" elektromobilu aspol., tak bych mu snad i mel fandit, ale jeho soucasne podnikani mi silne pripomina našeho Burese - bez statni podpory by z toho mnoho nebylo.

+3/−1
8.8.2016 14:22

P93e46t92r 20G27a96b32r27h94e80l96í60k 9217660892542

V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/miliardar-musk-plany-tesla-d0y-/eko-zahranicni.aspx?c=A160806_201048_eko-zahranicni_fka

zkazky o tom, jak dojde ropa slyším.. no jářku od narození, a to je už nějaký ten pátek ...

panu Muskovi fandím, ale celé ekošílenství se "zelenou energií" mi vyvolává doslova husinu - jen pro zajímavost - víte jak složité (a energeticky a EKOLOGICKY náročné) je zpracovat lithium (pominu fakt, že největší naleziště jsou v Chile a v Bolívii, což nejsou z mého pohledu zrovna státy, které bych stavil na piedestal demokracie)? co reálná životnost baterií?

elektromobily mají sice vyšší účinnost, ale na druhou stranu při výrobě elektrické energie a hlavně její efektivní distribuci dostává matka příroda taky hezky na pr*del - za mě prostě ještě nedozrál čas ...

+2/0
8.8.2016 11:58

M13i46c23h83a12l 16J25a37r26o97š 7954140142545

Pokud vyrábíte elektřinu z tepla, tak účinnost parní turbiny a spalovacího motoru nebude odlišná.

+1/0
8.8.2016 14:30

J67o66s19e64f 54S39v27á84r86o70v45s51k66ý 3281376973395

To je pravda. Ale jde o globální oteplování a automobilismus se na něm výfukovými plyny nemalou měrou podílí, včetně nedýchatelného ovzdůší velkých aglomerací. Elektrárny dnes, pokud nešvindlují, tak mají už dost slušný odchyt škodlivin. Větším problémem jsou malá lokální topeniště.

+1/0
8.8.2016 22:59
Foto

J62i63ř37í 66D70v13o22ř94á42k 5345369300718

Nemalou ? Kolik procent ?

+1/0
9.8.2016 19:36

M93i85c14h21a78l 90H44o82r49s90k57y 2972416676250

https://uloz.to/!i7cdXm78m/kdo-zabil-elektromobil-who-killed-the-electric-car-dokument-2006-cz-avi

0/0
7.8.2016 23:09

K44a95r60e82l 86B79l21á27h43a 1195256981899

Tady jsou informace o elektromobilech různých výrobců: http://www.ekobonus.cz/ekologicka-doprava/elektromobilita/10-nejlepsich-elektromobilu-na-trhu

0/0
7.8.2016 22:50

K36a55r98e64l 30B58l14á73h48a 1535336931729

Myslím si, že je dobře, že se automobilky snaží o vývoj alternativních pohonů.

+2/0
7.8.2016 19:48

R12a41d90e43k 80H65o90l43e14c97e50k 3866380248941

Vymyslet něco, co tu je s námi víc jak sto let, není žádný vývoj. Musk vymýšlí jen to, kde vzít peníze, aby to nemusel zavřít hned.

+4/−2
7.8.2016 22:03

M53a46r94t43i93n 82B10a61r20t45e80k 5977571981443

To že elektřina je s námi dlouho ještě neznamená, že elektromobily v masově vyráběných autech nejsou alternativa. Zjistěte si co to slovo znamená.

+1/0
7.8.2016 22:31

R15a33d37e87k 25H89o67l38e44c76e55k 3666420818951

Co je alternativa chápu. Ovšem taky chápu, co je to vývoj. A v tom směru Tesla nic alternativního nevyvíjí. Možná by ráda něco vyvíjela, ale bohužel namyšlený Musk nepochopil, že o vývoji převratné baterky přemýšlelo mraky vědců více než 100 let a do vývoje narvaly společnosti o několik řádů víc peněz, než je ušmudlaných pár miliard od Tesly.

Celá myšlenka Tesly je založena na tom, vezmeme něco, co nikdo běžně nedělá, protože umí počítat, a budeme prohlašovat, jak jsme skvělý. A ono to zcela evidentně nefunguje.

+5/0
7.8.2016 22:44

K32a39r25e33l 17B56l20á29h95a 1315256131759

Tesla má spíše problém těch aut vyrobit takové množství aby bylo vyhověno všem zájemcům. To je podle mne jejich současný problém.

+1/−1
7.8.2016 22:59

R48a36d29e95k 98H19o24l50e34c27e77k 3246550878951

Jo? A v čem je podle vás problém? Pokud je ekonomicky výhodné něčeho vyrábět víc, tak by do toho okamžitě šli. Navýšení výroby není technologický problém, ale jen a pouze finanční problém.

Spíš jde o to, že oni o navýšení výroby nestojí. Kdyby totiž navýšili kapacitu a začali vyrábět víc, ukázalo by se, že brzy nemají pro koho vyrábět. Ale to je začarovaný kruh. Prodělají totiž tak jako tak, ať tu výrobu navýší nebo ne. Jen pokaždé z jiného důvodu.

+2/−2
7.8.2016 23:09

K97a87r59e71l 73B94l55á23h68a 1235326881489

Pokud si myslíte, že navýšení výroby je jednoduché, tak se hodně pletete. Ono je velký rozdíl vyrobit desítky vozů proti stovkám vozů ale také je obrovský rozdíl vyrobit stovky vozů a desetitisíce vozů. A není to jenom finanční problém! Zatím těch aut vyrábějí strašně málo v porovnání se zájmem lidí je koupit.

0/0
8.8.2016 8:40

R90a55d90e92k 60H51o15l36e29c45e46k 3466590798281

Buď chci vyrábět víc a nebo nechci vyrábět víc. Tesla nemůže říkat, že prodělává proto, že chce vyrábět víc, ale víc nevyrábí proto, že do té výroby nechce investovat.

0/0
8.8.2016 8:49

K62a76r96e87l 60B21l19á80h80a 1905846971339

Myslím si, že Tesla má především problém vyrobit si dostatečné kapacity pro velkou výrobu. Asi má problém sehnat dostatečné množství peněz na ty obří investice.

0/0
8.8.2016 8:55

R79a41d98e10k 30H63o78l59e32c32e10k 3856740738191

Trochu začarovaný kruh.

0/0
8.8.2016 9:03

K49a68r26e82l 12B93l70á63h85a 1125536111539

Trochu jo. Ono je opravdu velký problém rozšířit výrobu třeba jenom o 10 %. Začíná to penězi a pak přijdou další problémy, třeba kvalifikovaní lidi. To může být větší problém. Pak je tam obrovský tlak na manažery, je to vidět i na tom, že od nich odcházejí. Musí se tam denně řešit spousta problémů.

0/0
8.8.2016 9:13

A95n20t73o96n74í18n 48S68v33o37b64o78d88a 3424643529262

Velké automobilky si auta nechají vyrobit třeba u Magna Steyr, kapacity pro výrobu je dost, proto nechápu jejich nevyužití. Spousta výrobců sdílí továrny, u nás třeba TPCA v Kolíně, mít vše sám je dnes drahé

0/0
8.8.2016 10:04

K55a60r20e88l 26B11l40á62h74a 1325926651359

To je asi problém Tesly, že ona není kompatibilní s ostatními výrobci aut, takže to nejde tak jednoduše předat část výroby jinam. Navíc nevím, jestli o to Tesla stojí.

0/0
8.8.2016 13:03

A89n79t94o62n76í29n 37S39v32o88b70o65d48a 3244303719382

I elekromobil je skládačka, jestli montážník montuje hybrid a nebo elektromobil nebude velký rozdíl. Hybrid je složitější, má benzínový i elektrický pohon, tedy oba pohonné systémy, Tesla má jen jeden a trochu jinou konstrukci karoserie, ale takových aut je dnes víc. Co bude za 4 roky, až Tesla bude uspokojovat objednávky, to nikdo neví. Bosch investuje velké peníze do vývoje všeho elektro, i elektrokol, ladí technologie,aby na trh nehodil zmetka, jako jsou japonské airbagy :-(, to může položit i silnou firmu, Tesla dost riskuje, aby byla na trhu rychle. BMW ladí elektromobily od sedmdesátých let, teprve nedávno je pustilo ve větší sérii na trh :-)

+1/0
8.8.2016 13:23

K96a94r55e46l 43B29l73á87h26a 1305406411329

Jak už jsem napsal jinde, je otázkou, jestli chce Tesla kooperovat s nějakou jinou automobilkou. Může v tom být výrobní tajemství, může v tom být také snaha nebýt na nikom závislý.

0/0
8.8.2016 21:04

J91o91s17e23f 47S47v76á58r78o88v29s32k88ý 3341306183315

To nemáte pravdu. Naopak. Ti lidé dopředu úvěrovali rozjetí výroby tím, že zaplatili dopředu zálohu na dodání vozidla. Tam je nyní jeho nějvětší problém. Dodržet dodání vozu.

Vozy jsou sice dražší, ale potom se ušetří velké peníze na jejich servisování. Výměnu pneu, kontrolu brzd či řízení je schopen udělat za pár kaček kdejaký servis. No a ještě dejme tomu žárovky.

Když si dnes vezmete armádu lidí, která se dnes kolem výroby automobilu točí. Je to stále vynosný business a proto tam jdou i investice. Některé zěmě na tom mají postavenou ekonomiku - viz naše republika, Německo také poměrně dost, a tohle vše by se mělo měnit, tak to není jednoduché a nemůže čekat, že mu bude kdokoliv tleskat. Ta jeho auta, když jsem to sledoval, by při velkovýrobě byla svým způsobem i lacinější. Určitě to přijde, ale zda prorazí právě on, těžko říci, ale fandím mu. Šel na to docela dobře a není to podle mné žádné přiblblé zelené šílenství, která přímo nesnáším.

+1/0
8.8.2016 23:11

A48n62t43o46n92í70n 76S64v34o41b80o42d14a 3904403439762

Moderní auta nemají žárovky, ty odnesl čas :-), nyní LED a laser. V autě je tepelné čerpadlo, spousta čidel, takže servis bude potřebný, drobné havárie ničí čidla, automatické kalibrace jsou zjednodušení pro znalé techniky :-), vše dálkově dělat nejde. Největší servis na mém autě byl po nezaviněné nehodě :-(, tomu se těžko vyhnou i moderní auta

0/0
9.8.2016 0:15

J51o37s46e74f 35S13v50á96r64o72v63s53k35ý 3161356503495

Víte ono kolikrát srovnat vedle sebe již vymyšlené, aby to dohromady dobře fungovalo, bylo to kvalitní, spolehlivé a tím i prodejné a vydělalo to, je větší umění než tzv. převratný vynález na zeléné louce, který potom nikdo neumí uchopit. Tím takové vynálezy nechci zpochybňovat, to bych byl vůl, ale umět s nimi dělat, propojit je, to je také velká výzva. Ještě větší, jak výzva Merkel, že to dokáže. Ona však nikdy neřekla, co.

0/0
8.8.2016 23:55

K71a60r52e12l 68B12l82á92h39a 1265386941459

:-)

0/0
9.8.2016 12:31

K51a36r61e22l 69B94l76á50h16a 1575516161589

Ale proboha to snad ne! Myslíte, že dobré baterie, na kterých to v podstatě stojí jsou tady 100 let?

Problém je podle mne ten, že se velké peníze dávaly na zlepšování motorů na benzín a naftu a skoro žádné peníze se nedávaly na rozvoj alternativních pohonů. To hledání nových možností začalo být intenzivnější až v posledních 10-15 letech.

0/0
7.8.2016 22:36

K92a35r36e87l 66B54l38á62h92a 1745696231969

Já jsem napsal, že jsem rád, že automobilky vymýšlejí alternativní pohony. Takže nejenom elektromobily. ;-)

0/0
7.8.2016 22:42

A12n39t48o84n63í78n 46S22v70o93b50o51d23a 3954343209762

Do vývoje baterií v jiných oblastech se rvaly peníze, vojáci, kosmický program, výpočetní technika atd. Do aut se použily technologie, které se využívaly jinde. Když rozdělám 11 let starou baterii ve svém notebooku IBM, měla programem řízené nabíjení, spoustu elektroniky, dnešní většina notebooků je na tom hůř. Motory a jejich řízení se používalo v průmyslu na pohon strojů, dnešní klasická auta jsou plná elektroniky na sledování prokluzu, ABS, vyhodnocuje se natočení volantu atd, elektromobily staví na známých technologiích. Tesla nepoužívá špičková čidla, protože šetří :-(. Ten první mrtvý v Tesle při "autopilotu" je toho výsledek, BMW používá dlouho na měření vzdálenosti radarové čidlo

+1/−1
7.8.2016 22:50

K24a10r75e17l 89B23l96á62h75a 1325466921459

Ale právě auta od Tesly mi přijdou lepší než jejich konkurenti, tedy až na cenu. Viz ta stránka, kterou jsem uvedl o něco výše.

+3/0
7.8.2016 22:57

A76n67t86o42n17í19n 94S76v94o58b41o87d78a 3374343579272

Ale nevidím tam technologický skok o generaci dál. Spíš šidí čidla jako to na měření vzdálenosti, spoustu čidel mají auta zdvojené, aby se dala kontrolovat jejich funkce, když jsou důležitá, v tomto případě Tesla konstrukčně selhala :-(

+2/−2
7.8.2016 23:12

K68a74r83e56l 62B98l29á56h59a 1265526601529

Nevím, jestli šidí nějaká čidla ale u těch jejich aut, která stojí výrazně více než u ostatních automobilek mi to nepřipadá pravděpodobné. Spíše si myslím, že daný konstruktér podcenil nějaký aspekt. A pokud některá část auta nesplní dobře svoji funkci, určitě to vyřeší. Ostatně dělají to všechny automobilky, jen si vzpomeňte na nejrůznější svolávací akce.

+1/0
8.8.2016 8:45

R93a85d60e38k 25H42o57l87e40c31e64k 3986490138791

Baterie jsou tady výrazně déle, než 100 let. A za ty roky se udělal pokrok celkem minimální. Ano, před 25 lety byly představeny baterie založené na Lithiu, které byly o trochu lehčí při stejné kapacitě, než to, co se do té doby používalo. Bohužel mají zase spoustu jiných nevýhod. A tou největší je jejich cena, která místo aby s časem klesala, tak spíš roste, protože tím, jak se vyrábějí ve velkém, roste cena základní suroviny, tedy lithia.

+3/0
7.8.2016 22:50

K88a52r79e54l 51B44l13á87h87a 1585186591919

Možná že nemusí být problém čekání na úplně nový typ baterie. Stačilo by najít způsob jejich dobíjení za jízdy. Možná kombinace bezdotykového nabíjení - nabíjení ze solárních článků - atd.

0/−1
8.8.2016 9:28

R35a12d20e11k 78H87o59l80e73c40e73k 3186320828341

I kdyby se tohle našlo a vyřešilo, kdo to zaplatí?

Solární panely něco stojí, jejich údržba něco stojí, to bezdotykové nabíjení by bylo svinsky drahé...

Nakonec všichni dojdou k závěru, že elektromobil je výrazně dražší, než auto na spalovací motor.

Jestli má něco budoucnost, tak je elektromobil vyrábějící si elektřinu z palivových článků a tankující dejme tomu ethanol nebo methanol.

+1/0
8.8.2016 10:05

K88a85r60e20l 60B53l71á39h60a 1535526401429

Já si třeba umím docela dobře představit denní dojíždění do práce elektromobilem. Přes noc bych ho nabil doma a u továrny by byly dobíjecí stanice, které by dotovala továrna.

0/0
8.8.2016 13:14

K98a37r77e43l 28B27l27á78h37a 1755386821269

I kdyby Musk zkrachoval, všechny velké automobilky už konečně nastartovaly své vývoje směrem k elektromobilům, takže by se nic tak strašného nestalo.

+2/0
7.8.2016 23:03

R84a53d39e63k 16H67o21l34e91c20e95k 3486700748291

Všiml jste si, jak se prodávají hybridní auta? Jejich prodej už dávno překročil 10 milionů kusů. A víte proč automobilky rvou do těch aut ten spalovací motor místo pořádných baterek (což by bylo mimochodem výrazně jednodušší)? Je to proto, že rvát tam baterky je ekonomický nesmysl.

Pokud se někdy tento fakt změní, ty automobilky na to budou připraveny. A nebude to proto, že existovala nějaká Tesla, ale proto, že to dává ekonomický smysl.

+1/−1
7.8.2016 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.