Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V65a54c50l36a13v 54V30a95v44r85a 3887674305247

Někdo tu zmiňuje FORD Nucleon.

To byl koncept z roku 1958 s nucleárním motorem !! Je v Dearbornu (MI) jako exponát ve známém muzeu Henry Forda. Palivem byl Uran. No jo..to byla historie a odvážná vynalézavost už tehdy a kde jinde než v Americe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon#/media/File:Ford_Nucleon.jpg

0/0
15.8.2016 15:39
Foto

V21a24c77l52a67v 13V20a88v31r78a 3307624165487

Jezdil jsem asi měsíc s elektromobilem Ford Focus. Ten pocit kdy se upřeně díváte na přístroj který vám ukazuje kolik energie a na jakou vzdálenost vám ve vozidle zbývá, vás dělá velmi nervozní. Je to něco zcela jiného než že vám dochází benzín. Ten vezmete kdekoliv. Energii (ač všechny nabíjecí stanice pro elektromobily jsou v celé Americe ZDARMA). A jsou jich tisíce.

Podle mého názoru dnes už spolehlivé a levné palivové články budou pohánět (nejen) automobily. Zkoušky dopadly velmi dobře a jejich další vývoj ovlivnila cena ropy. Přímé spalování vodíku je technicky složité (tlakové nádrže) a u elektromobilů je problém cena a výdrž baterií. Záruka na 7 let jakou dává třeba GM na Chevy Volt je sice dostatečná ale baterie tak dlouho nevydrží.

Elektromobil není golfové vozítko a je to velmi složité zařízení které je tím i velmi drahé.

Průměrné rodinné auto je dnes v ceně kolem 35,000 dolarů. A má čím dál vyšší záruku (od předního po zadní nárazník) a tomu Tesla konkurovat nemůže. Navíc co Tesla vyrobí za rok, to jen GM vyrobí za týden. V USA se letos vyrobí přes 16 milionů aut. V Tesle 50,000.

0/0
15.8.2016 15:32
Foto

V35a96c36l86a29v 50V36a16v50r26a 3877364575407

Konečně se iDnes odvážilo k celé pravdě o "Božské" Tesle.

Na každém voze prodělává víc než 4,000 dolarů (asi 100,000 Kč) a existuje jen z milodarů od sponzorů (hlavně bank). To celé v době, kdy litr benzínu stojí 12 Kč.

Ostatně !elektrickou" cestou z baterií se vývoj v automobilech nebude ubírat. Jsou daleko efektivnější a lacinější možnosti.

0/0
15.8.2016 15:18

P71e43t90r 48Z43d14e16n83ě36k 2224129384

Tady ta diskuse je hooodně úsměvná. Většina se rozplývá nad "úspěchy" rozvoje elektromobilů. 1)K jakému zlepšení dojde, když se z celkové masové produkce osobních aut v relativně malé výrobě přejde k elektromobilům? 2)K čemu to bude, když si zatím pár zazobaných koupí elektromobil? V chudých zemích, kde si bude chtít auťák pořídit každý, si někdo pořídí drahý elektromobil? 3)Nikde není jednoznačně dokázáno, že za klimatické změny může člověk, potažmo používání stále většího počtu osobních vozů. 4)Používání spalovacích motorů v osobních autech vadí a strašná spousta nákladních vozů s dieslovými motory nevadí? A tam nemají elektrické motory tu nejmenší šanci. 5)I kdyby se nakrásně podařilo okamžitě přejít u všech osobních aut k elektromobilům, která elektrická síť by to i při nabíjení přes noc utáhla? V noci jsou FVE k ničemu a také málo fouká vítr.

Je sice velmi chvályhodné, že se někteří finančně silní jedinci pokoušejí posouvat vývoj kupředu, ale dokud nedojde k nějakému přelomovému velmi efektivnímu způsobu ukládání elektrické energie, je to zatím snaha dost marná. Je to podobný problém, jako miniaturizace transformátorů. Já bych si také přál, aby k něčemu takovému došlo, už kvůli tomu, že by se zhroutili ti hráči na trhu, kteří drží v šachu světové ekonomiky jen tím, že mají a produkují ropu.

0/0
11.8.2016 12:52

P52e75t33r 70Z15d50e47n81ě70k 2464589114

Majitelé tuk tuků v Asii si budou masivně kupovat drahé elektromobily?;-D

0/0
11.8.2016 13:26

M48i79r87a 15H73a61v64e41l 7558796272

měl jsem teslu půjčenou na 3 dny a být z těch kdo si můžou finančně dovolit třeba ferrari, porsche... ač jsem fanda mototorů 3litr a výš dal bych přednost TESLA MODEL S.....ELON MUSK realně usměrnil svoje cíle.

0/0
10.8.2016 20:03

J86o87s80e29f 12Š41o50l70t23e83s 8894968590823

Pravda je jako vždy někde uprostřed. Nemají ji ani extrémní obdivovatelé Muska, tak ani jeho extrémní odpůrci.

+1/0
10.8.2016 12:00

T78o20m47á87š 75C68h35r83a88s10t63n25ý 2111204741573

Já chci FORD Nucleon ;-(;-(

+1/0
9.8.2016 8:55

D70a82v71i58d 45T82y34k30a45č 6498293756445

Ten mi uplne unikl. Pekny napad.

0/0
10.8.2016 17:09

J27o58s82e37f 32S93v50á27r52o79v20s90k12ý 3971806653855

Osobně si myslím, že mu spíše všichni "klasici" hází klacky pod nohy. Nejvíce z něho musí být šílení petrolejáři. To by byl jejich definitvní konec během pár let a oni počítají ještě s desítkami let plundování Země. A Arabové. ti by na něho museli poslat nějakého Alláhu Akbar, protože by se z nich stali opět beduíni. Jenže oni už na velblouda ani neumí vylézt.

Ta jeho auta jsou již života schopna, poměrně dobře vyřešeny baterie, nezabírají prostor a jejich dobíjení ve slušném čase, slušný dojezd. Ale chce to velkovýrobu, jinak budou stále drahé a to ho zničí.

+3/−3
8.8.2016 22:55

K40a39r94e65l 22B17l34á10h46a 1945856261519

Já sice nejsem příznivce nějakých konspirativních teorií ale také si myslím, že se mu snaží někdo házet klacky pod nohy, možná Arabové a spol.

+1/−1
8.8.2016 23:28
Foto

J35i49ř59í 49D71v50o79ř86á78k 5255349390278

Podívej se na klávesnici , podívej se na svoje oblečení , rozhlédni se kolem sebe . Co je plast , umělá hmota , všechno je z ropy . A ty tvoje bláboly o bateriích ????

+4/−1
9.8.2016 19:35

J12a61n 66V42á84c52l64a58v19í88k 3792776141509

Když odhlednu od "ekologicnosti" elektromobilu aspol., tak bych mu snad i mel fandit, ale jeho soucasne podnikani mi silne pripomina našeho Burese - bez statni podpory by z toho mnoho nebylo.

+3/−1
8.8.2016 14:22

P57e37t84r 98G63a11b11r54h70e41l62í35k 9397840972612

V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/miliardar-musk-plany-tesla-d0y-/eko-zahranicni.aspx?c=A160806_201048_eko-zahranicni_fka

zkazky o tom, jak dojde ropa slyším.. no jářku od narození, a to je už nějaký ten pátek ...

panu Muskovi fandím, ale celé ekošílenství se "zelenou energií" mi vyvolává doslova husinu - jen pro zajímavost - víte jak složité (a energeticky a EKOLOGICKY náročné) je zpracovat lithium (pominu fakt, že největší naleziště jsou v Chile a v Bolívii, což nejsou z mého pohledu zrovna státy, které bych stavil na piedestal demokracie)? co reálná životnost baterií?

elektromobily mají sice vyšší účinnost, ale na druhou stranu při výrobě elektrické energie a hlavně její efektivní distribuci dostává matka příroda taky hezky na pr*del - za mě prostě ještě nedozrál čas ...

+2/0
8.8.2016 11:58

M24i70c36h94a14l 72J43a14r19o42š 7604910262595

Pokud vyrábíte elektřinu z tepla, tak účinnost parní turbiny a spalovacího motoru nebude odlišná.

+1/0
8.8.2016 14:30

J79o70s67e10f 32S59v93á26r69o38v26s57k89ý 3351786593235

To je pravda. Ale jde o globální oteplování a automobilismus se na něm výfukovými plyny nemalou měrou podílí, včetně nedýchatelného ovzdůší velkých aglomerací. Elektrárny dnes, pokud nešvindlují, tak mají už dost slušný odchyt škodlivin. Větším problémem jsou malá lokální topeniště.

+1/0
8.8.2016 22:59
Foto

J79i59ř57í 74D18v51o19ř46á84k 5935809880318

Nemalou ? Kolik procent ?

+1/0
9.8.2016 19:36

M49i18c37h21a61l 91H66o39r61s48k67y 2962116966770

https://uloz.to/!i7cdXm78m/kdo-zabil-elektromobil-who-killed-the-electric-car-dokument-2006-cz-avi

0/0
7.8.2016 23:09

K56a82r18e34l 59B29l79á41h68a 1835706281589

Tady jsou informace o elektromobilech různých výrobců: http://www.ekobonus.cz/ekologicka-doprava/elektromobilita/10-nejlepsich-elektromobilu-na-trhu

0/0
7.8.2016 22:50

K62a46r65e22l 36B48l87á17h29a 1775726861919

Myslím si, že je dobře, že se automobilky snaží o vývoj alternativních pohonů.

+2/0
7.8.2016 19:48

R83a27d21e89k 76H17o54l40e89c12e84k 3556380128691

Vymyslet něco, co tu je s námi víc jak sto let, není žádný vývoj. Musk vymýšlí jen to, kde vzít peníze, aby to nemusel zavřít hned.

+4/−2
7.8.2016 22:03

M76a68r37t89i73n 17B75a25r81t54e70k 5617181701363

To že elektřina je s námi dlouho ještě neznamená, že elektromobily v masově vyráběných autech nejsou alternativa. Zjistěte si co to slovo znamená.

+1/0
7.8.2016 22:31

R14a44d47e66k 44H61o30l78e16c63e72k 3286720448791

Co je alternativa chápu. Ovšem taky chápu, co je to vývoj. A v tom směru Tesla nic alternativního nevyvíjí. Možná by ráda něco vyvíjela, ale bohužel namyšlený Musk nepochopil, že o vývoji převratné baterky přemýšlelo mraky vědců více než 100 let a do vývoje narvaly společnosti o několik řádů víc peněz, než je ušmudlaných pár miliard od Tesly.

Celá myšlenka Tesly je založena na tom, vezmeme něco, co nikdo běžně nedělá, protože umí počítat, a budeme prohlašovat, jak jsme skvělý. A ono to zcela evidentně nefunguje.

+5/0
7.8.2016 22:44

K66a96r46e28l 40B60l50á81h22a 1845176121389

Tesla má spíše problém těch aut vyrobit takové množství aby bylo vyhověno všem zájemcům. To je podle mne jejich současný problém.

+1/−1
7.8.2016 22:59

R45a16d54e45k 68H62o96l50e17c71e66k 3176560898301

Jo? A v čem je podle vás problém? Pokud je ekonomicky výhodné něčeho vyrábět víc, tak by do toho okamžitě šli. Navýšení výroby není technologický problém, ale jen a pouze finanční problém.

Spíš jde o to, že oni o navýšení výroby nestojí. Kdyby totiž navýšili kapacitu a začali vyrábět víc, ukázalo by se, že brzy nemají pro koho vyrábět. Ale to je začarovaný kruh. Prodělají totiž tak jako tak, ať tu výrobu navýší nebo ne. Jen pokaždé z jiného důvodu.

+2/−2
7.8.2016 23:09

K36a10r88e12l 79B12l86á72h25a 1885406741639

Pokud si myslíte, že navýšení výroby je jednoduché, tak se hodně pletete. Ono je velký rozdíl vyrobit desítky vozů proti stovkám vozů ale také je obrovský rozdíl vyrobit stovky vozů a desetitisíce vozů. A není to jenom finanční problém! Zatím těch aut vyrábějí strašně málo v porovnání se zájmem lidí je koupit.

0/0
8.8.2016 8:40

R62a34d81e37k 59H90o42l98e19c36e58k 3196470398581

Buď chci vyrábět víc a nebo nechci vyrábět víc. Tesla nemůže říkat, že prodělává proto, že chce vyrábět víc, ale víc nevyrábí proto, že do té výroby nechce investovat.

0/0
8.8.2016 8:49

K35a79r21e82l 69B29l55á22h94a 1145326361579

Myslím si, že Tesla má především problém vyrobit si dostatečné kapacity pro velkou výrobu. Asi má problém sehnat dostatečné množství peněz na ty obří investice.

0/0
8.8.2016 8:55

R43a38d56e38k 87H42o86l82e88c38e57k 3656560318261

Trochu začarovaný kruh.

0/0
8.8.2016 9:03

K72a40r92e41l 71B37l46á45h77a 1565156441179

Trochu jo. Ono je opravdu velký problém rozšířit výrobu třeba jenom o 10 %. Začíná to penězi a pak přijdou další problémy, třeba kvalifikovaní lidi. To může být větší problém. Pak je tam obrovský tlak na manažery, je to vidět i na tom, že od nich odcházejí. Musí se tam denně řešit spousta problémů.

0/0
8.8.2016 9:13

A22n86t32o36n63í84n 65S80v79o29b31o15d51a 3754463509622

Velké automobilky si auta nechají vyrobit třeba u Magna Steyr, kapacity pro výrobu je dost, proto nechápu jejich nevyužití. Spousta výrobců sdílí továrny, u nás třeba TPCA v Kolíně, mít vše sám je dnes drahé

0/0
8.8.2016 10:04

K27a23r96e38l 48B64l21á89h64a 1295956921779

To je asi problém Tesly, že ona není kompatibilní s ostatními výrobci aut, takže to nejde tak jednoduše předat část výroby jinam. Navíc nevím, jestli o to Tesla stojí.

0/0
8.8.2016 13:03

A80n81t96o79n69í12n 16S30v11o71b64o45d92a 3204703369292

I elekromobil je skládačka, jestli montážník montuje hybrid a nebo elektromobil nebude velký rozdíl. Hybrid je složitější, má benzínový i elektrický pohon, tedy oba pohonné systémy, Tesla má jen jeden a trochu jinou konstrukci karoserie, ale takových aut je dnes víc. Co bude za 4 roky, až Tesla bude uspokojovat objednávky, to nikdo neví. Bosch investuje velké peníze do vývoje všeho elektro, i elektrokol, ladí technologie,aby na trh nehodil zmetka, jako jsou japonské airbagy :-(, to může položit i silnou firmu, Tesla dost riskuje, aby byla na trhu rychle. BMW ladí elektromobily od sedmdesátých let, teprve nedávno je pustilo ve větší sérii na trh :-)

+1/0
8.8.2016 13:23

K60a10r94e24l 38B91l46á77h73a 1315216451989

Jak už jsem napsal jinde, je otázkou, jestli chce Tesla kooperovat s nějakou jinou automobilkou. Může v tom být výrobní tajemství, může v tom být také snaha nebýt na nikom závislý.

0/0
8.8.2016 21:04

J64o69s87e12f 48S48v17á71r16o43v44s42k26ý 3501426923555

To nemáte pravdu. Naopak. Ti lidé dopředu úvěrovali rozjetí výroby tím, že zaplatili dopředu zálohu na dodání vozidla. Tam je nyní jeho nějvětší problém. Dodržet dodání vozu.

Vozy jsou sice dražší, ale potom se ušetří velké peníze na jejich servisování. Výměnu pneu, kontrolu brzd či řízení je schopen udělat za pár kaček kdejaký servis. No a ještě dejme tomu žárovky.

Když si dnes vezmete armádu lidí, která se dnes kolem výroby automobilu točí. Je to stále vynosný business a proto tam jdou i investice. Některé zěmě na tom mají postavenou ekonomiku - viz naše republika, Německo také poměrně dost, a tohle vše by se mělo měnit, tak to není jednoduché a nemůže čekat, že mu bude kdokoliv tleskat. Ta jeho auta, když jsem to sledoval, by při velkovýrobě byla svým způsobem i lacinější. Určitě to přijde, ale zda prorazí právě on, těžko říci, ale fandím mu. Šel na to docela dobře a není to podle mné žádné přiblblé zelené šílenství, která přímo nesnáším.

+1/0
8.8.2016 23:11

A54n49t63o44n67í94n 96S62v51o89b60o11d95a 3794933849122

Moderní auta nemají žárovky, ty odnesl čas :-), nyní LED a laser. V autě je tepelné čerpadlo, spousta čidel, takže servis bude potřebný, drobné havárie ničí čidla, automatické kalibrace jsou zjednodušení pro znalé techniky :-), vše dálkově dělat nejde. Největší servis na mém autě byl po nezaviněné nehodě :-(, tomu se těžko vyhnou i moderní auta

0/0
9.8.2016 0:15

J17o94s57e89f 71S31v29á57r54o65v60s81k22ý 3501146843275

Víte ono kolikrát srovnat vedle sebe již vymyšlené, aby to dohromady dobře fungovalo, bylo to kvalitní, spolehlivé a tím i prodejné a vydělalo to, je větší umění než tzv. převratný vynález na zeléné louce, který potom nikdo neumí uchopit. Tím takové vynálezy nechci zpochybňovat, to bych byl vůl, ale umět s nimi dělat, propojit je, to je také velká výzva. Ještě větší, jak výzva Merkel, že to dokáže. Ona však nikdy neřekla, co.

0/0
8.8.2016 23:55

K75a70r81e64l 95B73l89á48h95a 1585556691209

:-)

0/0
9.8.2016 12:31

K62a49r57e24l 43B46l44á64h82a 1275446851239

Ale proboha to snad ne! Myslíte, že dobré baterie, na kterých to v podstatě stojí jsou tady 100 let?

Problém je podle mne ten, že se velké peníze dávaly na zlepšování motorů na benzín a naftu a skoro žádné peníze se nedávaly na rozvoj alternativních pohonů. To hledání nových možností začalo být intenzivnější až v posledních 10-15 letech.

0/0
7.8.2016 22:36

K38a46r80e39l 48B56l26á77h13a 1325126461209

Já jsem napsal, že jsem rád, že automobilky vymýšlejí alternativní pohony. Takže nejenom elektromobily. ;-)

0/0
7.8.2016 22:42

A30n67t51o75n72í72n 86S44v13o20b33o97d17a 3664503629922

Do vývoje baterií v jiných oblastech se rvaly peníze, vojáci, kosmický program, výpočetní technika atd. Do aut se použily technologie, které se využívaly jinde. Když rozdělám 11 let starou baterii ve svém notebooku IBM, měla programem řízené nabíjení, spoustu elektroniky, dnešní většina notebooků je na tom hůř. Motory a jejich řízení se používalo v průmyslu na pohon strojů, dnešní klasická auta jsou plná elektroniky na sledování prokluzu, ABS, vyhodnocuje se natočení volantu atd, elektromobily staví na známých technologiích. Tesla nepoužívá špičková čidla, protože šetří :-(. Ten první mrtvý v Tesle při "autopilotu" je toho výsledek, BMW používá dlouho na měření vzdálenosti radarové čidlo

+1/−1
7.8.2016 22:50

K53a46r77e81l 45B52l66á65h19a 1985536411599

Ale právě auta od Tesly mi přijdou lepší než jejich konkurenti, tedy až na cenu. Viz ta stránka, kterou jsem uvedl o něco výše.

+3/0
7.8.2016 22:57

A26n54t76o32n26í76n 22S17v54o70b97o77d35a 3354563409412

Ale nevidím tam technologický skok o generaci dál. Spíš šidí čidla jako to na měření vzdálenosti, spoustu čidel mají auta zdvojené, aby se dala kontrolovat jejich funkce, když jsou důležitá, v tomto případě Tesla konstrukčně selhala :-(

+2/−2
7.8.2016 23:12

K88a75r25e20l 78B64l67á37h84a 1245846191629

Nevím, jestli šidí nějaká čidla ale u těch jejich aut, která stojí výrazně více než u ostatních automobilek mi to nepřipadá pravděpodobné. Spíše si myslím, že daný konstruktér podcenil nějaký aspekt. A pokud některá část auta nesplní dobře svoji funkci, určitě to vyřeší. Ostatně dělají to všechny automobilky, jen si vzpomeňte na nejrůznější svolávací akce.

+1/0
8.8.2016 8:45

R72a43d12e52k 93H78o31l83e50c72e49k 3856970758781

Baterie jsou tady výrazně déle, než 100 let. A za ty roky se udělal pokrok celkem minimální. Ano, před 25 lety byly představeny baterie založené na Lithiu, které byly o trochu lehčí při stejné kapacitě, než to, co se do té doby používalo. Bohužel mají zase spoustu jiných nevýhod. A tou největší je jejich cena, která místo aby s časem klesala, tak spíš roste, protože tím, jak se vyrábějí ve velkém, roste cena základní suroviny, tedy lithia.

+3/0
7.8.2016 22:50

K14a19r26e19l 35B77l19á77h26a 1485476881189

Možná že nemusí být problém čekání na úplně nový typ baterie. Stačilo by najít způsob jejich dobíjení za jízdy. Možná kombinace bezdotykového nabíjení - nabíjení ze solárních článků - atd.

0/−1
8.8.2016 9:28

R93a40d61e37k 97H90o96l64e74c81e41k 3776190568481

I kdyby se tohle našlo a vyřešilo, kdo to zaplatí?

Solární panely něco stojí, jejich údržba něco stojí, to bezdotykové nabíjení by bylo svinsky drahé...

Nakonec všichni dojdou k závěru, že elektromobil je výrazně dražší, než auto na spalovací motor.

Jestli má něco budoucnost, tak je elektromobil vyrábějící si elektřinu z palivových článků a tankující dejme tomu ethanol nebo methanol.

+1/0
8.8.2016 10:05

K12a75r33e80l 88B88l33á74h96a 1745826841639

Já si třeba umím docela dobře představit denní dojíždění do práce elektromobilem. Přes noc bych ho nabil doma a u továrny by byly dobíjecí stanice, které by dotovala továrna.

0/0
8.8.2016 13:14

K64a85r14e55l 88B22l89á19h20a 1215876171779

I kdyby Musk zkrachoval, všechny velké automobilky už konečně nastartovaly své vývoje směrem k elektromobilům, takže by se nic tak strašného nestalo.

+2/0
7.8.2016 23:03

R23a38d37e84k 41H25o30l70e75c49e24k 3666100298691

Všiml jste si, jak se prodávají hybridní auta? Jejich prodej už dávno překročil 10 milionů kusů. A víte proč automobilky rvou do těch aut ten spalovací motor místo pořádných baterek (což by bylo mimochodem výrazně jednodušší)? Je to proto, že rvát tam baterky je ekonomický nesmysl.

Pokud se někdy tento fakt změní, ty automobilky na to budou připraveny. A nebude to proto, že existovala nějaká Tesla, ale proto, že to dává ekonomický smysl.

+1/−1
7.8.2016 23:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.