Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V39a13c11l16a86v 74V18a48v72r62a 3887384945257

Někdo tu zmiňuje FORD Nucleon.

To byl koncept z roku 1958 s nucleárním motorem !! Je v Dearbornu (MI) jako exponát ve známém muzeu Henry Forda. Palivem byl Uran. No jo..to byla historie a odvážná vynalézavost už tehdy a kde jinde než v Americe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon#/media/File:Ford_Nucleon.jpg

0/0
15.8.2016 15:39

V46a78c64l53a63v 39V16a75v43r71a 3207434825657

Jezdil jsem asi měsíc s elektromobilem Ford Focus. Ten pocit kdy se upřeně díváte na přístroj který vám ukazuje kolik energie a na jakou vzdálenost vám ve vozidle zbývá, vás dělá velmi nervozní. Je to něco zcela jiného než že vám dochází benzín. Ten vezmete kdekoliv. Energii (ač všechny nabíjecí stanice pro elektromobily jsou v celé Americe ZDARMA). A jsou jich tisíce.

Podle mého názoru dnes už spolehlivé a levné palivové články budou pohánět (nejen) automobily. Zkoušky dopadly velmi dobře a jejich další vývoj ovlivnila cena ropy. Přímé spalování vodíku je technicky složité (tlakové nádrže) a u elektromobilů je problém cena a výdrž baterií. Záruka na 7 let jakou dává třeba GM na Chevy Volt je sice dostatečná ale baterie tak dlouho nevydrží.

Elektromobil není golfové vozítko a je to velmi složité zařízení které je tím i velmi drahé.

Průměrné rodinné auto je dnes v ceně kolem 35,000 dolarů. A má čím dál vyšší záruku (od předního po zadní nárazník) a tomu Tesla konkurovat nemůže. Navíc co Tesla vyrobí za rok, to jen GM vyrobí za týden. V USA se letos vyrobí přes 16 milionů aut. V Tesle 50,000.

0/0
15.8.2016 15:32

V37a95c61l93a25v 32V27a24v76r73a 3937514755977

Konečně se iDnes odvážilo k celé pravdě o "Božské" Tesle.

Na každém voze prodělává víc než 4,000 dolarů (asi 100,000 Kč) a existuje jen z milodarů od sponzorů (hlavně bank). To celé v době, kdy litr benzínu stojí 12 Kč.

Ostatně !elektrickou" cestou z baterií se vývoj v automobilech nebude ubírat. Jsou daleko efektivnější a lacinější možnosti.

0/0
15.8.2016 15:18

P63e76t17r 57Z96d76e31n16ě16k 2324889154

Tady ta diskuse je hooodně úsměvná. Většina se rozplývá nad "úspěchy" rozvoje elektromobilů. 1)K jakému zlepšení dojde, když se z celkové masové produkce osobních aut v relativně malé výrobě přejde k elektromobilům? 2)K čemu to bude, když si zatím pár zazobaných koupí elektromobil? V chudých zemích, kde si bude chtít auťák pořídit každý, si někdo pořídí drahý elektromobil? 3)Nikde není jednoznačně dokázáno, že za klimatické změny může člověk, potažmo používání stále většího počtu osobních vozů. 4)Používání spalovacích motorů v osobních autech vadí a strašná spousta nákladních vozů s dieslovými motory nevadí? A tam nemají elektrické motory tu nejmenší šanci. 5)I kdyby se nakrásně podařilo okamžitě přejít u všech osobních aut k elektromobilům, která elektrická síť by to i při nabíjení přes noc utáhla? V noci jsou FVE k ničemu a také málo fouká vítr.

Je sice velmi chvályhodné, že se někteří finančně silní jedinci pokoušejí posouvat vývoj kupředu, ale dokud nedojde k nějakému přelomovému velmi efektivnímu způsobu ukládání elektrické energie, je to zatím snaha dost marná. Je to podobný problém, jako miniaturizace transformátorů. Já bych si také přál, aby k něčemu takovému došlo, už kvůli tomu, že by se zhroutili ti hráči na trhu, kteří drží v šachu světové ekonomiky jen tím, že mají a produkují ropu.

0/0
11.8.2016 12:52

P95e41t89r 72Z14d18e79n51ě20k 2684739164

Majitelé tuk tuků v Asii si budou masivně kupovat drahé elektromobily?;-D

0/0
11.8.2016 13:26

M77i10r69a 15H69a11v87e41l 7518976362

měl jsem teslu půjčenou na 3 dny a být z těch kdo si můžou finančně dovolit třeba ferrari, porsche... ač jsem fanda mototorů 3litr a výš dal bych přednost TESLA MODEL S.....ELON MUSK realně usměrnil svoje cíle.

0/0
10.8.2016 20:03

J24o22s65e60f 59Š30o73l71t88e22s 8354858330133

Pravda je jako vždy někde uprostřed. Nemají ji ani extrémní obdivovatelé Muska, tak ani jeho extrémní odpůrci.

+1/0
10.8.2016 12:00

T69o84m70á33š 86C94h13r10a78s95t17n26ý 2461154431573

Já chci FORD Nucleon ;-(;-(

+1/0
9.8.2016 8:55

D62a14v68i27d 77T16y52k58a59č 6778473786605

Ten mi uplne unikl. Pekny napad.

0/0
10.8.2016 17:09

J79o91s76e65f 45S83v40á63r53o56v94s35k44ý 3251586443235

Osobně si myslím, že mu spíše všichni "klasici" hází klacky pod nohy. Nejvíce z něho musí být šílení petrolejáři. To by byl jejich definitvní konec během pár let a oni počítají ještě s desítkami let plundování Země. A Arabové. ti by na něho museli poslat nějakého Alláhu Akbar, protože by se z nich stali opět beduíni. Jenže oni už na velblouda ani neumí vylézt.

Ta jeho auta jsou již života schopna, poměrně dobře vyřešeny baterie, nezabírají prostor a jejich dobíjení ve slušném čase, slušný dojezd. Ale chce to velkovýrobu, jinak budou stále drahé a to ho zničí.

+3/−3
8.8.2016 22:55

K25a39r24e36l 18B66l67á54h95a 1265366211559

Já sice nejsem příznivce nějakých konspirativních teorií ale také si myslím, že se mu snaží někdo házet klacky pod nohy, možná Arabové a spol.

+1/−1
8.8.2016 23:28
Foto

J49i25ř52í 30D86v28o50ř79á61k 5735789140168

Podívej se na klávesnici , podívej se na svoje oblečení , rozhlédni se kolem sebe . Co je plast , umělá hmota , všechno je z ropy . A ty tvoje bláboly o bateriích ????

+4/−1
9.8.2016 19:35

J19a42n 81V61á56c17l45a44v47í33k 3522516231339

Když odhlednu od "ekologicnosti" elektromobilu aspol., tak bych mu snad i mel fandit, ale jeho soucasne podnikani mi silne pripomina našeho Burese - bez statni podpory by z toho mnoho nebylo.

+3/−1
8.8.2016 14:22

P31e68t28r 57G29a18b14r40h51e15l57í96k 9187630602502

V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/miliardar-musk-plany-tesla-d0y-/eko-zahranicni.aspx?c=A160806_201048_eko-zahranicni_fka

zkazky o tom, jak dojde ropa slyším.. no jářku od narození, a to je už nějaký ten pátek ...

panu Muskovi fandím, ale celé ekošílenství se "zelenou energií" mi vyvolává doslova husinu - jen pro zajímavost - víte jak složité (a energeticky a EKOLOGICKY náročné) je zpracovat lithium (pominu fakt, že největší naleziště jsou v Chile a v Bolívii, což nejsou z mého pohledu zrovna státy, které bych stavil na piedestal demokracie)? co reálná životnost baterií?

elektromobily mají sice vyšší účinnost, ale na druhou stranu při výrobě elektrické energie a hlavně její efektivní distribuci dostává matka příroda taky hezky na pr*del - za mě prostě ještě nedozrál čas ...

+2/0
8.8.2016 11:58

M59i20c30h98a33l 85J92a49r19o89š 7754170252725

Pokud vyrábíte elektřinu z tepla, tak účinnost parní turbiny a spalovacího motoru nebude odlišná.

+1/0
8.8.2016 14:30

J10o16s62e96f 80S61v14á54r69o98v74s66k37ý 3341646483535

To je pravda. Ale jde o globální oteplování a automobilismus se na něm výfukovými plyny nemalou měrou podílí, včetně nedýchatelného ovzdůší velkých aglomerací. Elektrárny dnes, pokud nešvindlují, tak mají už dost slušný odchyt škodlivin. Větším problémem jsou malá lokální topeniště.

+1/0
8.8.2016 22:59
Foto

J84i92ř86í 23D32v52o89ř47á38k 5295199660528

Nemalou ? Kolik procent ?

+1/0
9.8.2016 19:36

M11i87c66h51a97l 93H98o37r12s56k95y 2882206546420

https://uloz.to/!i7cdXm78m/kdo-zabil-elektromobil-who-killed-the-electric-car-dokument-2006-cz-avi

0/0
7.8.2016 23:09

K94a60r38e11l 65B15l82á29h12a 1505576261259

Tady jsou informace o elektromobilech různých výrobců: http://www.ekobonus.cz/ekologicka-doprava/elektromobilita/10-nejlepsich-elektromobilu-na-trhu

0/0
7.8.2016 22:50

K68a60r51e46l 11B68l21á18h25a 1385396641209

Myslím si, že je dobře, že se automobilky snaží o vývoj alternativních pohonů.

+2/0
7.8.2016 19:48

R50a37d96e96k 13H77o19l93e85c98e28k 3536610698801

Vymyslet něco, co tu je s námi víc jak sto let, není žádný vývoj. Musk vymýšlí jen to, kde vzít peníze, aby to nemusel zavřít hned.

+4/−2
7.8.2016 22:03

M85a26r92t80i78n 40B75a59r19t93e30k 5977451261653

To že elektřina je s námi dlouho ještě neznamená, že elektromobily v masově vyráběných autech nejsou alternativa. Zjistěte si co to slovo znamená.

+1/0
7.8.2016 22:31

R24a76d85e31k 98H72o47l32e39c68e42k 3976840418861

Co je alternativa chápu. Ovšem taky chápu, co je to vývoj. A v tom směru Tesla nic alternativního nevyvíjí. Možná by ráda něco vyvíjela, ale bohužel namyšlený Musk nepochopil, že o vývoji převratné baterky přemýšlelo mraky vědců více než 100 let a do vývoje narvaly společnosti o několik řádů víc peněz, než je ušmudlaných pár miliard od Tesly.

Celá myšlenka Tesly je založena na tom, vezmeme něco, co nikdo běžně nedělá, protože umí počítat, a budeme prohlašovat, jak jsme skvělý. A ono to zcela evidentně nefunguje.

+5/0
7.8.2016 22:44

K35a90r31e57l 60B33l44á90h28a 1125766141419

Tesla má spíše problém těch aut vyrobit takové množství aby bylo vyhověno všem zájemcům. To je podle mne jejich současný problém.

+1/−1
7.8.2016 22:59

R91a37d63e35k 37H39o83l82e59c85e52k 3546580488711

Jo? A v čem je podle vás problém? Pokud je ekonomicky výhodné něčeho vyrábět víc, tak by do toho okamžitě šli. Navýšení výroby není technologický problém, ale jen a pouze finanční problém.

Spíš jde o to, že oni o navýšení výroby nestojí. Kdyby totiž navýšili kapacitu a začali vyrábět víc, ukázalo by se, že brzy nemají pro koho vyrábět. Ale to je začarovaný kruh. Prodělají totiž tak jako tak, ať tu výrobu navýší nebo ne. Jen pokaždé z jiného důvodu.

+2/−2
7.8.2016 23:09

K42a61r33e61l 42B72l53á94h18a 1705496541339

Pokud si myslíte, že navýšení výroby je jednoduché, tak se hodně pletete. Ono je velký rozdíl vyrobit desítky vozů proti stovkám vozů ale také je obrovský rozdíl vyrobit stovky vozů a desetitisíce vozů. A není to jenom finanční problém! Zatím těch aut vyrábějí strašně málo v porovnání se zájmem lidí je koupit.

0/0
8.8.2016 8:40

R58a82d54e93k 41H54o93l74e42c14e68k 3116580378481

Buď chci vyrábět víc a nebo nechci vyrábět víc. Tesla nemůže říkat, že prodělává proto, že chce vyrábět víc, ale víc nevyrábí proto, že do té výroby nechce investovat.

0/0
8.8.2016 8:49

K48a76r97e21l 61B11l39á93h49a 1435416861969

Myslím si, že Tesla má především problém vyrobit si dostatečné kapacity pro velkou výrobu. Asi má problém sehnat dostatečné množství peněz na ty obří investice.

0/0
8.8.2016 8:55

R29a92d85e81k 15H35o98l14e91c21e98k 3646730398371

Trochu začarovaný kruh.

0/0
8.8.2016 9:03

K91a32r13e15l 33B15l27á20h58a 1875526921639

Trochu jo. Ono je opravdu velký problém rozšířit výrobu třeba jenom o 10 %. Začíná to penězi a pak přijdou další problémy, třeba kvalifikovaní lidi. To může být větší problém. Pak je tam obrovský tlak na manažery, je to vidět i na tom, že od nich odcházejí. Musí se tam denně řešit spousta problémů.

0/0
8.8.2016 9:13

A42n21t62o54n56í74n 80S56v31o62b75o58d32a 3564363769432

Velké automobilky si auta nechají vyrobit třeba u Magna Steyr, kapacity pro výrobu je dost, proto nechápu jejich nevyužití. Spousta výrobců sdílí továrny, u nás třeba TPCA v Kolíně, mít vše sám je dnes drahé

0/0
8.8.2016 10:04

K47a32r73e46l 70B46l37á17h80a 1795186441979

To je asi problém Tesly, že ona není kompatibilní s ostatními výrobci aut, takže to nejde tak jednoduše předat část výroby jinam. Navíc nevím, jestli o to Tesla stojí.

0/0
8.8.2016 13:03

A39n22t70o66n92í39n 66S51v88o91b81o15d39a 3564543819762

I elekromobil je skládačka, jestli montážník montuje hybrid a nebo elektromobil nebude velký rozdíl. Hybrid je složitější, má benzínový i elektrický pohon, tedy oba pohonné systémy, Tesla má jen jeden a trochu jinou konstrukci karoserie, ale takových aut je dnes víc. Co bude za 4 roky, až Tesla bude uspokojovat objednávky, to nikdo neví. Bosch investuje velké peníze do vývoje všeho elektro, i elektrokol, ladí technologie,aby na trh nehodil zmetka, jako jsou japonské airbagy :-(, to může položit i silnou firmu, Tesla dost riskuje, aby byla na trhu rychle. BMW ladí elektromobily od sedmdesátých let, teprve nedávno je pustilo ve větší sérii na trh :-)

+1/0
8.8.2016 13:23

K78a50r76e21l 65B78l56á91h95a 1825546721769

Jak už jsem napsal jinde, je otázkou, jestli chce Tesla kooperovat s nějakou jinou automobilkou. Může v tom být výrobní tajemství, může v tom být také snaha nebýt na nikom závislý.

0/0
8.8.2016 21:04

J65o46s58e91f 50S14v91á39r27o68v34s53k54ý 3491676173245

To nemáte pravdu. Naopak. Ti lidé dopředu úvěrovali rozjetí výroby tím, že zaplatili dopředu zálohu na dodání vozidla. Tam je nyní jeho nějvětší problém. Dodržet dodání vozu.

Vozy jsou sice dražší, ale potom se ušetří velké peníze na jejich servisování. Výměnu pneu, kontrolu brzd či řízení je schopen udělat za pár kaček kdejaký servis. No a ještě dejme tomu žárovky.

Když si dnes vezmete armádu lidí, která se dnes kolem výroby automobilu točí. Je to stále vynosný business a proto tam jdou i investice. Některé zěmě na tom mají postavenou ekonomiku - viz naše republika, Německo také poměrně dost, a tohle vše by se mělo měnit, tak to není jednoduché a nemůže čekat, že mu bude kdokoliv tleskat. Ta jeho auta, když jsem to sledoval, by při velkovýrobě byla svým způsobem i lacinější. Určitě to přijde, ale zda prorazí právě on, těžko říci, ale fandím mu. Šel na to docela dobře a není to podle mné žádné přiblblé zelené šílenství, která přímo nesnáším.

+1/0
8.8.2016 23:11

A90n55t40o11n38í41n 32S41v59o64b77o69d19a 3844923749332

Moderní auta nemají žárovky, ty odnesl čas :-), nyní LED a laser. V autě je tepelné čerpadlo, spousta čidel, takže servis bude potřebný, drobné havárie ničí čidla, automatické kalibrace jsou zjednodušení pro znalé techniky :-), vše dálkově dělat nejde. Největší servis na mém autě byl po nezaviněné nehodě :-(, tomu se těžko vyhnou i moderní auta

0/0
9.8.2016 0:15

J55o33s22e88f 52S62v52á59r20o25v33s66k26ý 3211496773145

Víte ono kolikrát srovnat vedle sebe již vymyšlené, aby to dohromady dobře fungovalo, bylo to kvalitní, spolehlivé a tím i prodejné a vydělalo to, je větší umění než tzv. převratný vynález na zeléné louce, který potom nikdo neumí uchopit. Tím takové vynálezy nechci zpochybňovat, to bych byl vůl, ale umět s nimi dělat, propojit je, to je také velká výzva. Ještě větší, jak výzva Merkel, že to dokáže. Ona však nikdy neřekla, co.

0/0
8.8.2016 23:55

K37a23r71e47l 34B23l26á42h84a 1365316291419

:-)

0/0
9.8.2016 12:31

K74a59r30e98l 25B54l28á71h38a 1135806901239

Ale proboha to snad ne! Myslíte, že dobré baterie, na kterých to v podstatě stojí jsou tady 100 let?

Problém je podle mne ten, že se velké peníze dávaly na zlepšování motorů na benzín a naftu a skoro žádné peníze se nedávaly na rozvoj alternativních pohonů. To hledání nových možností začalo být intenzivnější až v posledních 10-15 letech.

0/0
7.8.2016 22:36

K18a65r25e48l 25B98l64á81h70a 1315366971419

Já jsem napsal, že jsem rád, že automobilky vymýšlejí alternativní pohony. Takže nejenom elektromobily. ;-)

0/0
7.8.2016 22:42

A17n79t13o25n40í32n 27S44v65o12b66o10d65a 3314163759342

Do vývoje baterií v jiných oblastech se rvaly peníze, vojáci, kosmický program, výpočetní technika atd. Do aut se použily technologie, které se využívaly jinde. Když rozdělám 11 let starou baterii ve svém notebooku IBM, měla programem řízené nabíjení, spoustu elektroniky, dnešní většina notebooků je na tom hůř. Motory a jejich řízení se používalo v průmyslu na pohon strojů, dnešní klasická auta jsou plná elektroniky na sledování prokluzu, ABS, vyhodnocuje se natočení volantu atd, elektromobily staví na známých technologiích. Tesla nepoužívá špičková čidla, protože šetří :-(. Ten první mrtvý v Tesle při "autopilotu" je toho výsledek, BMW používá dlouho na měření vzdálenosti radarové čidlo

+1/−1
7.8.2016 22:50

K42a80r34e26l 57B10l92á69h36a 1665466701529

Ale právě auta od Tesly mi přijdou lepší než jejich konkurenti, tedy až na cenu. Viz ta stránka, kterou jsem uvedl o něco výše.

+3/0
7.8.2016 22:57

A32n31t67o17n74í24n 55S96v79o62b55o56d15a 3974243819932

Ale nevidím tam technologický skok o generaci dál. Spíš šidí čidla jako to na měření vzdálenosti, spoustu čidel mají auta zdvojené, aby se dala kontrolovat jejich funkce, když jsou důležitá, v tomto případě Tesla konstrukčně selhala :-(

+2/−2
7.8.2016 23:12

K92a87r57e38l 50B12l81á82h16a 1855436881739

Nevím, jestli šidí nějaká čidla ale u těch jejich aut, která stojí výrazně více než u ostatních automobilek mi to nepřipadá pravděpodobné. Spíše si myslím, že daný konstruktér podcenil nějaký aspekt. A pokud některá část auta nesplní dobře svoji funkci, určitě to vyřeší. Ostatně dělají to všechny automobilky, jen si vzpomeňte na nejrůznější svolávací akce.

+1/0
8.8.2016 8:45

R84a56d90e43k 80H98o91l90e16c60e77k 3536780348761

Baterie jsou tady výrazně déle, než 100 let. A za ty roky se udělal pokrok celkem minimální. Ano, před 25 lety byly představeny baterie založené na Lithiu, které byly o trochu lehčí při stejné kapacitě, než to, co se do té doby používalo. Bohužel mají zase spoustu jiných nevýhod. A tou největší je jejich cena, která místo aby s časem klesala, tak spíš roste, protože tím, jak se vyrábějí ve velkém, roste cena základní suroviny, tedy lithia.

+3/0
7.8.2016 22:50

K20a58r84e20l 75B42l77á88h42a 1125306491839

Možná že nemusí být problém čekání na úplně nový typ baterie. Stačilo by najít způsob jejich dobíjení za jízdy. Možná kombinace bezdotykového nabíjení - nabíjení ze solárních článků - atd.

0/−1
8.8.2016 9:28

R10a87d80e65k 33H94o16l63e23c33e98k 3316900868421

I kdyby se tohle našlo a vyřešilo, kdo to zaplatí?

Solární panely něco stojí, jejich údržba něco stojí, to bezdotykové nabíjení by bylo svinsky drahé...

Nakonec všichni dojdou k závěru, že elektromobil je výrazně dražší, než auto na spalovací motor.

Jestli má něco budoucnost, tak je elektromobil vyrábějící si elektřinu z palivových článků a tankující dejme tomu ethanol nebo methanol.

+1/0
8.8.2016 10:05

K20a14r58e25l 34B70l33á31h74a 1665556941959

Já si třeba umím docela dobře představit denní dojíždění do práce elektromobilem. Přes noc bych ho nabil doma a u továrny by byly dobíjecí stanice, které by dotovala továrna.

0/0
8.8.2016 13:14

K24a88r23e41l 24B90l13á34h93a 1535586711699

I kdyby Musk zkrachoval, všechny velké automobilky už konečně nastartovaly své vývoje směrem k elektromobilům, takže by se nic tak strašného nestalo.

+2/0
7.8.2016 23:03

R62a85d59e62k 29H87o10l66e84c82e85k 3946770598781

Všiml jste si, jak se prodávají hybridní auta? Jejich prodej už dávno překročil 10 milionů kusů. A víte proč automobilky rvou do těch aut ten spalovací motor místo pořádných baterek (což by bylo mimochodem výrazně jednodušší)? Je to proto, že rvát tam baterky je ekonomický nesmysl.

Pokud se někdy tento fakt změní, ty automobilky na to budou připraveny. A nebude to proto, že existovala nějaká Tesla, ale proto, že to dává ekonomický smysl.

+1/−1
7.8.2016 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.