Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Slovenskou strelu „přivezl“ legendární motorák. Expres slaví 80 let

Expresní spojení slovenské a české metropole slaví letos 80 let. V roce 1936 spojil Bratislavu a Prahu velmi rychlý vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnost Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou ve čtvrtek slavnostně pokřtily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15a84v65e79l 65M36a98t53o92u88š40e79k 5180127608454

To, že na Strele začala jezdit souprava od Hamburgu, má bohužel i své stinné stránky. Jednak v ní je často bordel a jednak přijíždí dost často z Německa zpožděná (zejména v poslední době), což má vliv i na odjezd Strely. Aneb v Praze vlak sice rozdělili na dvě ramena (Do Hamburgu a do Bratislavy), ale souprava jede stejná, takže výhoda tohoto rozdělení je ta tam.

0/0
12.8.2016 8:14

D63a24v79i64d 78B89a59d71u14r56a 6455583391646

Už tam jenom chybí státní znak Československé republiky.

0/0
11.8.2016 22:12
Foto

J91a51r60o96s69l65a60v 82B49e27ň19o 2956857947650

Táto krásna, dizajnovo nadčasová lahôdka, bola vyrobená v roku 1936. Pôvodné bola poháňaná dvoma dieselovými motormi, ktoré boli neskôr kvôli hlučnosti nahradené agregátmi benzínovými. Bola osadená na tú dobu nevídanou novinkou, kotúčovými brzdami. Mašina dosiahla najvyššiu rýchlosť 148 km/h.

Maximálnu cestovnú rýchlosť však stanovili na 130 km/h. A jej priemerná rýchlosť do Prahy bola 92 km/h. Tento vlak urobil trasu Bratislava-Praha za 4hod 51 min s tým, že v Brne mal povinnú zastávku v trvaní 35 minút! Ešte hádam aj v dnešnej dobe obdivuhodné. Cez Druhú Svetovú Vojnu boli oba vlaky kvôli nedostatku pohonných hmôt odstavené.

Po ukončení vojny, oba vlaky používala ČS vláda. Vrátane prepráv na norimberský proces, kde pri príjazdoch budili skutočný ohlas. V roku 2010 bol tento voz vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Čiže aspoň nejaká satisfakcia umu stvoriteľov...

+12/−2
11.8.2016 22:00

R94o45m36a20n 53J88e80s24c59h75k50e 9158755297925

Nemáte moc přesné informace. Při zkouškách dosáhla rychlosti 160/ hod. strojvedoucí pan Rožnovský. V Brně byla zastávka 3 minuty. O rekonstrukci motorů také píšete nepřesnosti.

+1/0
12.8.2016 10:29
Foto

J31a51r18o44s59l75a87v 66B50e62ň74o 2976637967240

Info mám priamo z múzea v Koprivnici, kde som o tom robil článok. Aké mi kurátorka info dala, také som posunul ďalej:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

0/0
12.8.2016 11:26

J61a79n62a 84L18a90n50g23o13v53á 2475626790823

Loni v létě jsem jela Strelou z Berlína do Brna, hrozný zážitek. Vagóny i WC špinavé, odrbané, zanedbané, zapáchající... Tak odpudivý vlak jsem viděla naposledy za socialismu. Tahle nová vypadá velmi dobře - snad jí to vydrží.

0/0
11.8.2016 21:19

P20a88v20e76l 73M96a26t74o44u86š31e45k 5680477538124

V Německu umějí udělat ve vlaku pěknej chlív, to jako ne že ne.

+1/0
12.8.2016 8:15

J35i15ř25í 95E78r35b53e94n 1653174236607

Cože? Pořádkumilovní Němci, nejspořádanější a nejčistotnější národ v Evropě - oproti naší slovanské nemyté zapáchající bandě? Není možná! ;-D

0/0
12.8.2016 14:07

R67o30b56e32r49t 14P70r78a64ž19á53k 4298506635620

̈Vzhledem k tomu, jak jsou Němci kulturně obohacení...

0/0
12.8.2016 17:03

I87v50a30n 68B14u54b64l98a 3452365735674

Úžasné! Mašina že by odtáhla nádraží i s přednostou a dva vagonky.

+1/−1
11.8.2016 17:56

K24a19r83e33l 77Ř41e19h61á82č29e10k 9882450961492

Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+7/0
11.8.2016 18:03

M50i16l51a59n 84W89e42l77s65e91r 5912628758901

Proc to ma jen dva vagony?

0/0
11.8.2016 17:28

K33a14r76e95l 21Ř49e98h68á95č72e32k 9532360671112

Jednoduché vysvětlení. Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+3/0
11.8.2016 18:03

M67i25l18a66n 58W13e79l33s60e71r 5592988438451

Rozumim. Diky.

0/0
11.8.2016 18:07

K62a52r69e89l 66Ř34e96h21á91č71e44k 9442100171822

Nemáte zač.

0/0
11.8.2016 18:14

V63l22a66s87t50a 96V89r33á47n66o33v73á 7108953725607

to je jako muzeum veteranu

0/0
11.8.2016 17:21

J77a48n 69B61a37r68t10u66š76k44a 7436271951743

Těm, co chtějí poukazovat na cestovní rychlost tehdejší Slovenské strely a nynějšího vlaku, říkám že je to jako když chtějí porovnávat cestovní rychlost moderního sporťáku a autobusu pro 54 osob ( pro rejpaly : nemám na mysli cestu do D1 ani D2 :-P )

+3/0
11.8.2016 15:56

T86o68m45á32š 53M88o95r85a75v56č22í55k 3787666283665

Nevím, zda je to nej srovnání, prostě je to 130 vs 160 km/h, s tím, že nynější vlaky by daly v pohodě 200 km/h, kdyby se "trošku" upravila trať.

0/0
11.8.2016 15:59

T73o47m91á74š 71M83o32r67a22v11č84í97k 3877836303555

Ale na tu dobu to bylo fakt kvalitní výrobek, nadprůměr, dnes 160 km/h nikoho nevzrušuje.

+4/0
11.8.2016 16:01

P89a29v69e58l 86B41o60u50c16n88í52k 4822851793565

Slovenska strela je podle mě to nejpohodlnější cestování u nás. Modernizované, původně rakouské vozy, ale v interieru jako nové. Klimatizované, kupečká 3+3 místa i ve 2.třídě, s dostatkem místa pro nohy i zavazadla. A pro zajimavost, protože vlak jezdí z Prahy v čase večeře, uvítal jsem, že v jídelním voze. který je trochu retro, akceptují i platební karty. A osobně doporučuji svíčkovou se šesti :-)

+17/0
11.8.2016 15:48

J54i87ř20í 25E75r53b58e81n 1213954616107

A k tomu jedno malé pivo - a jak je krásně na světě. :-)

+3/0
11.8.2016 21:31

M85i75r94o11s76l68a37v 34Z32i75k98m95u24n60d 6598242317768

Prakticky každý vlak s modernizovanými ojetinami poskytuje cestujícímu standardní (západo)evropský komfort cestování ... luxusní vlaky v (ani západní) Evropě neexistují, tento ideologický výraz zneužívají ČD pro vlaky - ve srovnání s Evropou takové třetí nebo čtvrté třídy ... inu "poslední" luxusní souprava Transalpin ÖBB (řada 4010) nebo švýcarská "šedá myš" jsou hlubokou minulostí, kterou dnešní manageři a "ideologové" pro své mládí nepamatují.

Tož platí "věta Dukátova" z období po pádu železné opony "Nejlepší jednička je rakouská dvojka ..."

0/0
12.8.2016 12:13

M42i24l38a25n 14K51a42s95a20l 1408239755215

Ale railjet je railjet :-)

0/−1
12.8.2016 12:52

L75i75b44o98r 49Z29a22v57ř80e18l 8219286291642

to je prasečák jak všechny soupravy bez kupé !!;-O

0/−1
13.8.2016 2:07

M43i25l79a38n 97K31a95s74a83l 1668709475785

A to je dobře, nemám rád kupéčka.

+1/0
13.8.2016 11:01

P96e35t35r 41B24e91z61s33t83a47r83o25s25t80i 2569306663561

Dneska už jde na lince do Budapešti cestovat trochu spolehlivěji než dříve... Na většinu vlaku české 380, jo to ještě nedávno to bylo stylem dojedeme/nedojedeme, bude zpoždění jen 40 minut nebo dvě hodiny... Jojo, Slováci a jejich starostlivost o lokomotivy 350, kdy z 18 strojů nedokázali postavit ani 12 potřebných do turnusu... Nepamatuji snad den, kdy by nevyjely všechny nebo kdy by nějaká nechcipla na trati...

+4/−4
11.8.2016 15:32

S16t91a32n22i40s75l24a43v 46P23ř53i78b68y24l 1829588731776

Za posledních 70 let se doba cesty z Prahy do Bratislavy zkrátila o neuvěřitelných 20 minut 8-o

+1/−5
11.8.2016 15:25

P83e81t84r 86N15o72v80o91t94n90y 1231160801

Ale přibylo 4-5 zastávek, jestli to srovnáváte s původní Slovenskou strelou.

+11/0
11.8.2016 15:43

T93o36m45á13š 89M72o14r12a22v10č48í76k 3287866703925

To si pletete rekordní jízdní řád 38/39....jinak to běžně bylo 4h52min. Novodobý rekordní jízdní řád je 3h45(8) s tím, že se častěji zastavuje. Tudíž to není jen 20 minut, ale 30 minut s více zastávkami. Nevím, kolik by to dělalo, kdyby Pendolino stavělo jen v Brně. Jinak je asi pravda, že v té době si určitě lidé mysleli, že dnes už to budeme jezdit za 2 hodiny:)

+6/−1
11.8.2016 16:10

R15o55m10a97n 97J55e88s72c34h17k45e 9178675937325

Jadranský rychlík "Balkán jezdil před válkou pod 4 hodiny s jednou zastávkou kvůli braní vody. Na lopatu parní stroj. Řada 375.0 a 387.0

0/0
12.8.2016 10:34

J47i54ř98í 47E96r74b87e46n 1543834156787

Byl by někde ten jízdní řád k nahlédnutí? To by mě zajímalo, pokud to třínápravové lokomotivy Hrbatá a později Mikádo s nejvyšší konstrukční rychlostí "jen" 100 a 110 km/h skutečně stihly z Prahy do Blavy tak rychle...

0/0
12.8.2016 14:27

R78o71m86a66n 95J62e15s33c96h18k60e 9808945377885

Uvedená jízdní doba se týká úseku Brno - Praha. Já mám jízdní řád monarchii 1913, kolega prvorepublikové. Měl jsem kamoše, ten měl komplet od roku 1919 do současnosti. Bohužel už nežije.

Paradoxní je, že jsou dnes trati, kde se jezdí dnes pomaleji než za Rakouska. Například Znojmo - Okříšky. Také na trati Pardubice - Liberec jezdil v roce 1932 parní rychlík pouze 2 a 3/4 hodiny. Dnes je jízdní doba 3 hodiny.

0/0
12.8.2016 16:12

F24r26a47n96t66i15š41e53k 54K79u41l71d55a17n 5806217604524

Ohledně trati Pardubice - Liberec souhlasím. Jenomže tehdy asi rychlíky nestavěli v Bílé Třemešné a na Malé Skále a donedávna taky ve Smiřicích. Vůbec nejlepší k takovéto fabulaci je říct že expres z Prahy do Trutnova jezdil tolik hodin a tolik minut, když v roce xy jezdil o hodinu a půl míň. A jaksi zapomenout napsat že sice z Prahy do Hradce nikde nestaví, ale z Hradce do Trutnova staví všude kde jsou výhybky ( vyjma Rychnovku ), což znamená taková velkoměsta jako Předměřice nad Labem nebo třeba Starkoč.....

0/0
12.8.2016 17:40

R71a83d93e54k 44J57a50n71a41t26a 9235576904862

Však se taky trasování trati Pardubice-Liberec v podstatě nezměnilo. A největší vliv na dosažitelnou rychlost má právě poloměr oblouků ...

+1/0
12.8.2016 23:15

R26o78m59a56n 40J66e66s81c22h66k54e 9228505817735

Myslím si, že je ostuda s dnešní technikou jezdit pomaleji. Trati jsou kvalitnější, lepší zabezpečovací zařízení, do Hradce dvoukolejka. Také vozidla jsou rychlejší. Tehdy jezdily kouřovky 80 - 90 max. Kde udělali odborníci CHYBU ?

0/0
13.8.2016 21:27

R61o51m11a79n 68J43e83s27c39h32k92e 9628185647695

Dosažitelná rychlost je pouze jedna část. Pak jsou také pobyty ve stanici a ty jsou zbytečně dlouhé. Jak je potom možné, že kouřovka s maximem 80 - 90 km/hod byla rychlejší než dnešní motoráky s rychlostí 100 km/hod ?

V letech 1961 - 63 jezdila parní mikáda řada 387.0 náhradou za poruchové motorové Ganzy na rychlíku Hungaria. Jízdní doba Břeclav - Česká Třebová 2 hodiny 7 minut. To byli mistři, jeden doháněl zpoždění a jel přes Vranovice 135 km. Byl za to pochválen přednostem-náčelníkem výtopny- depa. Rychloměrný pásek byl mnoho let v kanceláři.

Trať Brno - Česká Třebová se také trasováním nezměnila. Přesto vlaky jezdí rychleji ? Jak mne to vysvětlíte ?

0/0
14.8.2016 7:24

P22e37t66r 83V79i68n89a11ř 6613143223147

Ten záchod na fotce vypadá jako současnost Českých drah, moc se toho za ty desetiletí nezměnilo.. ;-D

+1/−16
11.8.2016 15:19

J27i22ř41í 76E13r37b30e58n 1523604156897

Zjevně jste vlakem posledních deset let nejel.

+6/0
11.8.2016 21:32

P16e57t44r 74V38i10n44a72ř 6283133123847

Ale soudruhu režijko, nechme těch laškování..

0/−7
11.8.2016 21:44

M98a23t25ě88j 80V81o20n77d17ř39i71č23k22a 4204600848156

Tak jel? :)

+4/0
11.8.2016 22:22

J36i48ř62í 84E15r77b89e61n 1423654856747

?

0/0
11.8.2016 22:27

L21i68b53o92r 38Z74a27v38ř17e43l 8629796331782

no jo,alkáč,to je podržtaška a nefachčenko!!

0/0
13.8.2016 2:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.