Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Slovenskou strelu „přivezl“ legendární motorák. Expres slaví 80 let

Expresní spojení slovenské a české metropole slaví letos 80 let. V roce 1936 spojil Bratislavu a Prahu velmi rychlý vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnost Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou ve čtvrtek slavnostně pokřtily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74a59v94e68l 85M92a21t84o37u78š74e10k 5300337578224

To, že na Strele začala jezdit souprava od Hamburgu, má bohužel i své stinné stránky. Jednak v ní je často bordel a jednak přijíždí dost často z Německa zpožděná (zejména v poslední době), což má vliv i na odjezd Strely. Aneb v Praze vlak sice rozdělili na dvě ramena (Do Hamburgu a do Bratislavy), ale souprava jede stejná, takže výhoda tohoto rozdělení je ta tam.

0/0
12.8.2016 8:14

D96a38v63i44d 76B52a94d45u54r25a 6735843781406

Už tam jenom chybí státní znak Československé republiky.

0/0
11.8.2016 22:12
Foto

J12a64r18o44s65l92a26v 68B47e15ň18o 2366597497390

Táto krásna, dizajnovo nadčasová lahôdka, bola vyrobená v roku 1936. Pôvodné bola poháňaná dvoma dieselovými motormi, ktoré boli neskôr kvôli hlučnosti nahradené agregátmi benzínovými. Bola osadená na tú dobu nevídanou novinkou, kotúčovými brzdami. Mašina dosiahla najvyššiu rýchlosť 148 km/h.

Maximálnu cestovnú rýchlosť však stanovili na 130 km/h. A jej priemerná rýchlosť do Prahy bola 92 km/h. Tento vlak urobil trasu Bratislava-Praha za 4hod 51 min s tým, že v Brne mal povinnú zastávku v trvaní 35 minút! Ešte hádam aj v dnešnej dobe obdivuhodné. Cez Druhú Svetovú Vojnu boli oba vlaky kvôli nedostatku pohonných hmôt odstavené.

Po ukončení vojny, oba vlaky používala ČS vláda. Vrátane prepráv na norimberský proces, kde pri príjazdoch budili skutočný ohlas. V roku 2010 bol tento voz vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Čiže aspoň nejaká satisfakcia umu stvoriteľov...

+12/−2
11.8.2016 22:00

R87o70m43a16n 74J72e92s67c93h31k63e 9588245697295

Nemáte moc přesné informace. Při zkouškách dosáhla rychlosti 160/ hod. strojvedoucí pan Rožnovský. V Brně byla zastávka 3 minuty. O rekonstrukci motorů také píšete nepřesnosti.

+1/0
12.8.2016 10:29
Foto

J35a15r95o76s20l91a84v 66B63e94ň37o 2906587367490

Info mám priamo z múzea v Koprivnici, kde som o tom robil článok. Aké mi kurátorka info dala, také som posunul ďalej:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

0/0
12.8.2016 11:26

J92a55n16a 43L37a12n51g71o65v38á 2705506500443

Loni v létě jsem jela Strelou z Berlína do Brna, hrozný zážitek. Vagóny i WC špinavé, odrbané, zanedbané, zapáchající... Tak odpudivý vlak jsem viděla naposledy za socialismu. Tahle nová vypadá velmi dobře - snad jí to vydrží.

0/0
11.8.2016 21:19

P39a67v53e76l 84M81a30t62o72u29š28e12k 5140797218464

V Německu umějí udělat ve vlaku pěknej chlív, to jako ne že ne.

+1/0
12.8.2016 8:15

J81i43ř40í 53E37r18b52e80n 1423274836437

Cože? Pořádkumilovní Němci, nejspořádanější a nejčistotnější národ v Evropě - oproti naší slovanské nemyté zapáchající bandě? Není možná! ;-D

0/0
12.8.2016 14:07

R40o47b48e50r44t 32P34r37a83ž23á73k 4538286395810

̈Vzhledem k tomu, jak jsou Němci kulturně obohacení...

0/0
12.8.2016 17:03

I85v25a34n 97B70u60b29l56a 3372205955164

Úžasné! Mašina že by odtáhla nádraží i s přednostou a dva vagonky.

+1/−1
11.8.2016 17:56

K31a24r72e43l 67Ř97e86h32á34č80e77k 9672800541822

Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+7/0
11.8.2016 18:03

M62i67l69a85n 35W97e35l65s65e17r 5292228818211

Proc to ma jen dva vagony?

0/0
11.8.2016 17:28

K90a20r40e47l 26Ř13e22h20á79č15e55k 9402170571152

Jednoduché vysvětlení. Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+3/0
11.8.2016 18:03

M47i66l26a26n 76W66e88l67s33e70r 5182948588171

Rozumim. Diky.

0/0
11.8.2016 18:07

K35a48r85e14l 20Ř43e69h46á30č64e51k 9702510861632

Nemáte zač.

0/0
11.8.2016 18:14

V40l93a89s77t59a 27V50r12á94n15o54v11á 7528163755177

to je jako muzeum veteranu

0/0
11.8.2016 17:21

J17a63n 13B54a65r69t36u95š23k44a 7106461601743

Těm, co chtějí poukazovat na cestovní rychlost tehdejší Slovenské strely a nynějšího vlaku, říkám že je to jako když chtějí porovnávat cestovní rychlost moderního sporťáku a autobusu pro 54 osob ( pro rejpaly : nemám na mysli cestu do D1 ani D2 :-P )

+3/0
11.8.2016 15:56

T16o24m11á13š 92M76o28r27a97v88č84í45k 3897986653425

Nevím, zda je to nej srovnání, prostě je to 130 vs 160 km/h, s tím, že nynější vlaky by daly v pohodě 200 km/h, kdyby se "trošku" upravila trať.

0/0
11.8.2016 15:59

T27o40m53á57š 43M17o47r42a96v70č67í92k 3637256273145

Ale na tu dobu to bylo fakt kvalitní výrobek, nadprůměr, dnes 160 km/h nikoho nevzrušuje.

+4/0
11.8.2016 16:01

P50a30v98e39l 10B48o22u98c88n88í64k 4242691293785

Slovenska strela je podle mě to nejpohodlnější cestování u nás. Modernizované, původně rakouské vozy, ale v interieru jako nové. Klimatizované, kupečká 3+3 místa i ve 2.třídě, s dostatkem místa pro nohy i zavazadla. A pro zajimavost, protože vlak jezdí z Prahy v čase večeře, uvítal jsem, že v jídelním voze. který je trochu retro, akceptují i platební karty. A osobně doporučuji svíčkovou se šesti :-)

+17/0
11.8.2016 15:48

J37i40ř80í 27E68r91b13e40n 1983764676157

A k tomu jedno malé pivo - a jak je krásně na světě. :-)

+3/0
11.8.2016 21:31

M32i19r34o62s82l70a80v 94Z68i10k36m41u77n27d 6548672537518

Prakticky každý vlak s modernizovanými ojetinami poskytuje cestujícímu standardní (západo)evropský komfort cestování ... luxusní vlaky v (ani západní) Evropě neexistují, tento ideologický výraz zneužívají ČD pro vlaky - ve srovnání s Evropou takové třetí nebo čtvrté třídy ... inu "poslední" luxusní souprava Transalpin ÖBB (řada 4010) nebo švýcarská "šedá myš" jsou hlubokou minulostí, kterou dnešní manageři a "ideologové" pro své mládí nepamatují.

Tož platí "věta Dukátova" z období po pádu železné opony "Nejlepší jednička je rakouská dvojka ..."

0/0
12.8.2016 12:13

M33i72l76a90n 40K62a82s96a58l 1218479895985

Ale railjet je railjet :-)

0/−1
12.8.2016 12:52

L62i41b43o89r 88Z64a35v80ř52e88l 8349196361132

to je prasečák jak všechny soupravy bez kupé !!;-O

0/−1
13.8.2016 2:07

M48i49l50a47n 45K85a56s52a94l 1378409785705

A to je dobře, nemám rád kupéčka.

+1/0
13.8.2016 11:01

P79e84t22r 68B56e78z10s73t10a43r37o64s13t28i 2699806833521

Dneska už jde na lince do Budapešti cestovat trochu spolehlivěji než dříve... Na většinu vlaku české 380, jo to ještě nedávno to bylo stylem dojedeme/nedojedeme, bude zpoždění jen 40 minut nebo dvě hodiny... Jojo, Slováci a jejich starostlivost o lokomotivy 350, kdy z 18 strojů nedokázali postavit ani 12 potřebných do turnusu... Nepamatuji snad den, kdy by nevyjely všechny nebo kdy by nějaká nechcipla na trati...

+4/−4
11.8.2016 15:32

S80t13a59n44i57s17l72a12v 13P52ř19i45b15y58l 1209928551946

Za posledních 70 let se doba cesty z Prahy do Bratislavy zkrátila o neuvěřitelných 20 minut 8-o

+1/−5
11.8.2016 15:25

P39e29t77r 39N36o39v48o15t23n82y 1411670851

Ale přibylo 4-5 zastávek, jestli to srovnáváte s původní Slovenskou strelou.

+11/0
11.8.2016 15:43

T70o20m84á58š 75M21o45r37a15v94č54í75k 3577636633385

To si pletete rekordní jízdní řád 38/39....jinak to běžně bylo 4h52min. Novodobý rekordní jízdní řád je 3h45(8) s tím, že se častěji zastavuje. Tudíž to není jen 20 minut, ale 30 minut s více zastávkami. Nevím, kolik by to dělalo, kdyby Pendolino stavělo jen v Brně. Jinak je asi pravda, že v té době si určitě lidé mysleli, že dnes už to budeme jezdit za 2 hodiny:)

+6/−1
11.8.2016 16:10

R78o53m20a71n 73J50e64s73c50h75k29e 9958525937895

Jadranský rychlík "Balkán jezdil před válkou pod 4 hodiny s jednou zastávkou kvůli braní vody. Na lopatu parní stroj. Řada 375.0 a 387.0

0/0
12.8.2016 10:34

J69i44ř65í 48E34r30b98e44n 1803204676347

Byl by někde ten jízdní řád k nahlédnutí? To by mě zajímalo, pokud to třínápravové lokomotivy Hrbatá a později Mikádo s nejvyšší konstrukční rychlostí "jen" 100 a 110 km/h skutečně stihly z Prahy do Blavy tak rychle...

0/0
12.8.2016 14:27

R33o32m63a78n 74J83e76s44c38h31k95e 9228305557205

Uvedená jízdní doba se týká úseku Brno - Praha. Já mám jízdní řád monarchii 1913, kolega prvorepublikové. Měl jsem kamoše, ten měl komplet od roku 1919 do současnosti. Bohužel už nežije.

Paradoxní je, že jsou dnes trati, kde se jezdí dnes pomaleji než za Rakouska. Například Znojmo - Okříšky. Také na trati Pardubice - Liberec jezdil v roce 1932 parní rychlík pouze 2 a 3/4 hodiny. Dnes je jízdní doba 3 hodiny.

0/0
12.8.2016 16:12

F18r98a90n49t83i21š14e83k 40K90u25l38d17a78n 5196387614164

Ohledně trati Pardubice - Liberec souhlasím. Jenomže tehdy asi rychlíky nestavěli v Bílé Třemešné a na Malé Skále a donedávna taky ve Smiřicích. Vůbec nejlepší k takovéto fabulaci je říct že expres z Prahy do Trutnova jezdil tolik hodin a tolik minut, když v roce xy jezdil o hodinu a půl míň. A jaksi zapomenout napsat že sice z Prahy do Hradce nikde nestaví, ale z Hradce do Trutnova staví všude kde jsou výhybky ( vyjma Rychnovku ), což znamená taková velkoměsta jako Předměřice nad Labem nebo třeba Starkoč.....

0/0
12.8.2016 17:40

R25a40d51e86k 96J54a21n75a58t61a 9475486534272

Však se taky trasování trati Pardubice-Liberec v podstatě nezměnilo. A největší vliv na dosažitelnou rychlost má právě poloměr oblouků ...

+1/0
12.8.2016 23:15

R78o19m90a44n 88J70e82s23c28h47k33e 9868595547685

Myslím si, že je ostuda s dnešní technikou jezdit pomaleji. Trati jsou kvalitnější, lepší zabezpečovací zařízení, do Hradce dvoukolejka. Také vozidla jsou rychlejší. Tehdy jezdily kouřovky 80 - 90 max. Kde udělali odborníci CHYBU ?

0/0
13.8.2016 21:27

R64o28m91a43n 15J14e25s68c30h12k46e 9378185617525

Dosažitelná rychlost je pouze jedna část. Pak jsou také pobyty ve stanici a ty jsou zbytečně dlouhé. Jak je potom možné, že kouřovka s maximem 80 - 90 km/hod byla rychlejší než dnešní motoráky s rychlostí 100 km/hod ?

V letech 1961 - 63 jezdila parní mikáda řada 387.0 náhradou za poruchové motorové Ganzy na rychlíku Hungaria. Jízdní doba Břeclav - Česká Třebová 2 hodiny 7 minut. To byli mistři, jeden doháněl zpoždění a jel přes Vranovice 135 km. Byl za to pochválen přednostem-náčelníkem výtopny- depa. Rychloměrný pásek byl mnoho let v kanceláři.

Trať Brno - Česká Třebová se také trasováním nezměnila. Přesto vlaky jezdí rychleji ? Jak mne to vysvětlíte ?

0/0
14.8.2016 7:24

P45e90t47r 96V59i96n87a73ř 6493893323127

Ten záchod na fotce vypadá jako současnost Českých drah, moc se toho za ty desetiletí nezměnilo.. ;-D

+1/−16
11.8.2016 15:19

J21i13ř63í 19E94r66b16e93n 1423554146477

Zjevně jste vlakem posledních deset let nejel.

+6/0
11.8.2016 21:32

P23e62t50r 69V42i51n43a74ř 6613753113417

Ale soudruhu režijko, nechme těch laškování..

0/−7
11.8.2016 21:44

M48a61t93ě70j 76V54o52n53d82ř12i13č65k66a 4914510708116

Tak jel? :)

+4/0
11.8.2016 22:22

J66i19ř89í 85E10r83b96e56n 1273404966567

?

0/0
11.8.2016 22:27

L57i49b45o11r 31Z69a42v71ř45e27l 8879126601632

no jo,alkáč,to je podržtaška a nefachčenko!!

0/0
13.8.2016 2:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.