Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Slovenskou strelu „přivezl“ legendární motorák. Expres slaví 80 let

Expresní spojení slovenské a české metropole slaví letos 80 let. V roce 1936 spojil Bratislavu a Prahu velmi rychlý vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná společnost Slovensko si toto jubileum připomínají neobvyklým výročním designem expresní lokomotivy řady 380, kterou ve čtvrtek slavnostně pokřtily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P57a63v59e31l 65M69a68t34o40u65š37e20k 5410957708974

To, že na Strele začala jezdit souprava od Hamburgu, má bohužel i své stinné stránky. Jednak v ní je často bordel a jednak přijíždí dost často z Německa zpožděná (zejména v poslední době), což má vliv i na odjezd Strely. Aneb v Praze vlak sice rozdělili na dvě ramena (Do Hamburgu a do Bratislavy), ale souprava jede stejná, takže výhoda tohoto rozdělení je ta tam.

0/0
12.8.2016 8:14

D19a36v10i79d 92B30a22d12u64r83a 6485203661926

Už tam jenom chybí státní znak Československé republiky.

0/0
11.8.2016 22:12
Foto

J43a92r41o36s18l43a39v 10B69e21ň53o 2856827127390

Táto krásna, dizajnovo nadčasová lahôdka, bola vyrobená v roku 1936. Pôvodné bola poháňaná dvoma dieselovými motormi, ktoré boli neskôr kvôli hlučnosti nahradené agregátmi benzínovými. Bola osadená na tú dobu nevídanou novinkou, kotúčovými brzdami. Mašina dosiahla najvyššiu rýchlosť 148 km/h.

Maximálnu cestovnú rýchlosť však stanovili na 130 km/h. A jej priemerná rýchlosť do Prahy bola 92 km/h. Tento vlak urobil trasu Bratislava-Praha za 4hod 51 min s tým, že v Brne mal povinnú zastávku v trvaní 35 minút! Ešte hádam aj v dnešnej dobe obdivuhodné. Cez Druhú Svetovú Vojnu boli oba vlaky kvôli nedostatku pohonných hmôt odstavené.

Po ukončení vojny, oba vlaky používala ČS vláda. Vrátane prepráv na norimberský proces, kde pri príjazdoch budili skutočný ohlas. V roku 2010 bol tento voz vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Čiže aspoň nejaká satisfakcia umu stvoriteľov...

+12/−2
11.8.2016 22:00

R89o96m24a26n 78J42e49s31c11h83k36e 9518565667815

Nemáte moc přesné informace. Při zkouškách dosáhla rychlosti 160/ hod. strojvedoucí pan Rožnovský. V Brně byla zastávka 3 minuty. O rekonstrukci motorů také píšete nepřesnosti.

+1/0
12.8.2016 10:29
Foto

J30a58r66o46s32l43a77v 15B86e37ň67o 2196667877360

Info mám priamo z múzea v Koprivnici, kde som o tom robil článok. Aké mi kurátorka info dala, také som posunul ďalej:

http://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-cz/moravskoslezsky-kraj/tatra-koprivnice/

0/0
12.8.2016 11:26

J16a47n19a 72L73a85n34g92o86v60á 2935706400523

Loni v létě jsem jela Strelou z Berlína do Brna, hrozný zážitek. Vagóny i WC špinavé, odrbané, zanedbané, zapáchající... Tak odpudivý vlak jsem viděla naposledy za socialismu. Tahle nová vypadá velmi dobře - snad jí to vydrží.

0/0
11.8.2016 21:19

P80a90v81e43l 86M90a94t29o45u79š94e21k 5900367878214

V Německu umějí udělat ve vlaku pěknej chlív, to jako ne že ne.

+1/0
12.8.2016 8:15

J32i81ř42í 74E77r88b42e83n 1913944956647

Cože? Pořádkumilovní Němci, nejspořádanější a nejčistotnější národ v Evropě - oproti naší slovanské nemyté zapáchající bandě? Není možná! ;-D

0/0
12.8.2016 14:07

R79o85b37e71r47t 62P16r46a84ž75á78k 4968406865110

̈Vzhledem k tomu, jak jsou Němci kulturně obohacení...

0/0
12.8.2016 17:03

I38v76a61n 94B97u14b75l37a 3212385645734

Úžasné! Mašina že by odtáhla nádraží i s přednostou a dva vagonky.

+1/−1
11.8.2016 17:56

K91a57r97e50l 91Ř93e39h49á59č51e32k 9732380301512

Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+7/0
11.8.2016 18:03

M36i56l13a45n 43W90e87l13s16e40r 5102968608131

Proc to ma jen dva vagony?

0/0
11.8.2016 17:28

K58a26r43e82l 87Ř23e88h85á34č85e12k 9112470511852

Jednoduché vysvětlení. Po příjezdu vlaku EC 282 Slovenská strela pokračuje za 17 minut celá souprava (vyjma lokomotivy a prvního vozu) jako vlak EC 174 do Ústí nad Labem, Berlína a Hamburku. Lokomotiva a jeden vůz jedou do depa. Dnes byl mimořádně za lokomotivou přidán ještě jeden vůz pro pozváné hosty, proto to odjelo do depa se dvěma vagóny.

+3/0
11.8.2016 18:03

M54i87l65a77n 62W49e79l17s92e30r 5822148538901

Rozumim. Diky.

0/0
11.8.2016 18:07

K20a91r96e78l 45Ř10e35h87á89č49e16k 9622490321262

Nemáte zač.

0/0
11.8.2016 18:14

V42l42a52s45t26a 61V52r43á29n96o62v77á 7188503615157

to je jako muzeum veteranu

0/0
11.8.2016 17:21

J19a44n 93B24a93r15t31u11š51k60a 7656961251703

Těm, co chtějí poukazovat na cestovní rychlost tehdejší Slovenské strely a nynějšího vlaku, říkám že je to jako když chtějí porovnávat cestovní rychlost moderního sporťáku a autobusu pro 54 osob ( pro rejpaly : nemám na mysli cestu do D1 ani D2 :-P )

+3/0
11.8.2016 15:56

T10o10m57á90š 59M87o39r67a36v39č66í57k 3767806813315

Nevím, zda je to nej srovnání, prostě je to 130 vs 160 km/h, s tím, že nynější vlaky by daly v pohodě 200 km/h, kdyby se "trošku" upravila trať.

0/0
11.8.2016 15:59

T27o47m37á44š 96M27o54r17a31v36č20í51k 3937656953545

Ale na tu dobu to bylo fakt kvalitní výrobek, nadprůměr, dnes 160 km/h nikoho nevzrušuje.

+4/0
11.8.2016 16:01

P27a58v96e62l 30B27o89u73c74n50í18k 4642561463385

Slovenska strela je podle mě to nejpohodlnější cestování u nás. Modernizované, původně rakouské vozy, ale v interieru jako nové. Klimatizované, kupečká 3+3 místa i ve 2.třídě, s dostatkem místa pro nohy i zavazadla. A pro zajimavost, protože vlak jezdí z Prahy v čase večeře, uvítal jsem, že v jídelním voze. který je trochu retro, akceptují i platební karty. A osobně doporučuji svíčkovou se šesti :-)

+17/0
11.8.2016 15:48

J49i29ř29í 43E27r68b80e73n 1813554496687

A k tomu jedno malé pivo - a jak je krásně na světě. :-)

+3/0
11.8.2016 21:31

M33i76r87o73s70l42a22v 39Z28i83k28m11u10n56d 6638692567198

Prakticky každý vlak s modernizovanými ojetinami poskytuje cestujícímu standardní (západo)evropský komfort cestování ... luxusní vlaky v (ani západní) Evropě neexistují, tento ideologický výraz zneužívají ČD pro vlaky - ve srovnání s Evropou takové třetí nebo čtvrté třídy ... inu "poslední" luxusní souprava Transalpin ÖBB (řada 4010) nebo švýcarská "šedá myš" jsou hlubokou minulostí, kterou dnešní manageři a "ideologové" pro své mládí nepamatují.

Tož platí "věta Dukátova" z období po pádu železné opony "Nejlepší jednička je rakouská dvojka ..."

0/0
12.8.2016 12:13

M88i60l84a96n 70K31a74s32a77l 1848469845245

Ale railjet je railjet :-)

0/−1
12.8.2016 12:52

L17i79b57o66r 96Z85a75v47ř31e43l 8169206651102

to je prasečák jak všechny soupravy bez kupé !!;-O

0/−1
13.8.2016 2:07

M28i42l70a15n 20K26a72s65a88l 1838359155655

A to je dobře, nemám rád kupéčka.

+1/0
13.8.2016 11:01

P98e47t64r 36B92e43z68s21t30a51r89o65s82t79i 2719666263781

Dneska už jde na lince do Budapešti cestovat trochu spolehlivěji než dříve... Na většinu vlaku české 380, jo to ještě nedávno to bylo stylem dojedeme/nedojedeme, bude zpoždění jen 40 minut nebo dvě hodiny... Jojo, Slováci a jejich starostlivost o lokomotivy 350, kdy z 18 strojů nedokázali postavit ani 12 potřebných do turnusu... Nepamatuji snad den, kdy by nevyjely všechny nebo kdy by nějaká nechcipla na trati...

+4/−4
11.8.2016 15:32

S86t14a31n55i88s17l79a35v 67P51ř50i90b73y40l 1919298761986

Za posledních 70 let se doba cesty z Prahy do Bratislavy zkrátila o neuvěřitelných 20 minut 8-o

+1/−5
11.8.2016 15:25

P66e17t22r 75N95o87v97o90t79n49y 1361460101

Ale přibylo 4-5 zastávek, jestli to srovnáváte s původní Slovenskou strelou.

+11/0
11.8.2016 15:43

T98o71m14á47š 10M43o52r58a56v56č66í74k 3277696383775

To si pletete rekordní jízdní řád 38/39....jinak to běžně bylo 4h52min. Novodobý rekordní jízdní řád je 3h45(8) s tím, že se častěji zastavuje. Tudíž to není jen 20 minut, ale 30 minut s více zastávkami. Nevím, kolik by to dělalo, kdyby Pendolino stavělo jen v Brně. Jinak je asi pravda, že v té době si určitě lidé mysleli, že dnes už to budeme jezdit za 2 hodiny:)

+6/−1
11.8.2016 16:10

R59o73m62a12n 71J98e18s65c20h18k43e 9578975367395

Jadranský rychlík "Balkán jezdil před válkou pod 4 hodiny s jednou zastávkou kvůli braní vody. Na lopatu parní stroj. Řada 375.0 a 387.0

0/0
12.8.2016 10:34

J97i30ř50í 51E28r68b91e90n 1843334506197

Byl by někde ten jízdní řád k nahlédnutí? To by mě zajímalo, pokud to třínápravové lokomotivy Hrbatá a později Mikádo s nejvyšší konstrukční rychlostí "jen" 100 a 110 km/h skutečně stihly z Prahy do Blavy tak rychle...

0/0
12.8.2016 14:27

R60o54m10a77n 27J68e22s30c75h72k43e 9388985627485

Uvedená jízdní doba se týká úseku Brno - Praha. Já mám jízdní řád monarchii 1913, kolega prvorepublikové. Měl jsem kamoše, ten měl komplet od roku 1919 do současnosti. Bohužel už nežije.

Paradoxní je, že jsou dnes trati, kde se jezdí dnes pomaleji než za Rakouska. Například Znojmo - Okříšky. Také na trati Pardubice - Liberec jezdil v roce 1932 parní rychlík pouze 2 a 3/4 hodiny. Dnes je jízdní doba 3 hodiny.

0/0
12.8.2016 16:12

F37r91a10n94t59i30š26e67k 54K76u28l19d19a66n 5826777774314

Ohledně trati Pardubice - Liberec souhlasím. Jenomže tehdy asi rychlíky nestavěli v Bílé Třemešné a na Malé Skále a donedávna taky ve Smiřicích. Vůbec nejlepší k takovéto fabulaci je říct že expres z Prahy do Trutnova jezdil tolik hodin a tolik minut, když v roce xy jezdil o hodinu a půl míň. A jaksi zapomenout napsat že sice z Prahy do Hradce nikde nestaví, ale z Hradce do Trutnova staví všude kde jsou výhybky ( vyjma Rychnovku ), což znamená taková velkoměsta jako Předměřice nad Labem nebo třeba Starkoč.....

0/0
12.8.2016 17:40

R89a57d20e19k 39J25a87n84a15t63a 9355856224522

Však se taky trasování trati Pardubice-Liberec v podstatě nezměnilo. A největší vliv na dosažitelnou rychlost má právě poloměr oblouků ...

+1/0
12.8.2016 23:15

R64o29m64a97n 84J38e89s88c43h85k55e 9118985587135

Myslím si, že je ostuda s dnešní technikou jezdit pomaleji. Trati jsou kvalitnější, lepší zabezpečovací zařízení, do Hradce dvoukolejka. Také vozidla jsou rychlejší. Tehdy jezdily kouřovky 80 - 90 max. Kde udělali odborníci CHYBU ?

0/0
13.8.2016 21:27

R63o92m94a65n 16J19e14s37c27h61k84e 9168745247615

Dosažitelná rychlost je pouze jedna část. Pak jsou také pobyty ve stanici a ty jsou zbytečně dlouhé. Jak je potom možné, že kouřovka s maximem 80 - 90 km/hod byla rychlejší než dnešní motoráky s rychlostí 100 km/hod ?

V letech 1961 - 63 jezdila parní mikáda řada 387.0 náhradou za poruchové motorové Ganzy na rychlíku Hungaria. Jízdní doba Břeclav - Česká Třebová 2 hodiny 7 minut. To byli mistři, jeden doháněl zpoždění a jel přes Vranovice 135 km. Byl za to pochválen přednostem-náčelníkem výtopny- depa. Rychloměrný pásek byl mnoho let v kanceláři.

Trať Brno - Česká Třebová se také trasováním nezměnila. Přesto vlaky jezdí rychleji ? Jak mne to vysvětlíte ?

0/0
14.8.2016 7:24

P42e67t64r 75V54i88n12a83ř 6913493403107

Ten záchod na fotce vypadá jako současnost Českých drah, moc se toho za ty desetiletí nezměnilo.. ;-D

+1/−16
11.8.2016 15:19

J24i33ř63í 38E26r39b81e51n 1703394306157

Zjevně jste vlakem posledních deset let nejel.

+6/0
11.8.2016 21:32

P43e59t90r 47V46i98n32a25ř 6733803523867

Ale soudruhu režijko, nechme těch laškování..

0/−7
11.8.2016 21:44

M45a33t14ě23j 61V18o13n26d74ř18i89č14k62a 4324680758916

Tak jel? :)

+4/0
11.8.2016 22:22

J72i90ř13í 47E58r41b93e96n 1643464916267

?

0/0
11.8.2016 22:27

L36i42b79o75r 92Z91a34v67ř89e61l 8369146401342

no jo,alkáč,to je podržtaška a nefachčenko!!

0/0
13.8.2016 2:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.