Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brno začalo jednat o hyperloopu. „Lidské potrubí“ může nahradit pomalé vlaky

Z Brna do Prahy za minuty místo hodin? Tuto vizi slibuje futuristický nápad Elona Muska z roku 2013. O možnostech budoucí realizace se nyní brněnští politici začali bavit s jednou z firem, která se snaží (dosud nerealizovaný) koncept uvést do praxe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A34n33d73r47e97a 93V28e29s20e42l65á 3414751741121

Kdyby se raději obnovily lety z Brna do Prahy, spravily silnice, které jsou v nechutným stavu... atd.... :-/

0/0
28.8.2016 18:38

K25a21r63e28l 87U46r89b56a32n 2874314671949

Už vidím, jak vykupují pozemky na trase. ;-D

0/0
24.8.2016 12:49

B11l78a81h24o36m22í28r 85S97k86o13u62p82ý 1970305508167

Typická česká (předvolební?) politická sračka:

po městě Brně a JmK (a obecně po většině ČR) budeme jezdit po otřesně rozbitých silnicích, "opravovaných" povětšině metodu asfaltových "plivanců" tak kvalitně, že se ty opravy musí někde dělat dvakrát ročně (překrývající se "plivance" vypovídají o mnohaleté historii takových oprav), ale naši politici = "elita národa" budou "debatovat" o Hyperloopu.

Kdyby se raději věnovali přízemnějším problémům, např. špinavým brněnským ulicím či každoroční solankovou sněhovou břečkou na chodnících. Ale na to nemají, s tím si neporadí! Tak raději bláboly o Hyperloopu...

Jděte do ........, soudruzi!!!!!!

+2/−1
23.8.2016 22:17

A92n81n19a 76Č45e57r80n33á 1897324469864

jj, Aranka umí hula hop ;-D

V Brně chybí věřejné záchody a lavičky, například. A místo potřebných věcí ohlupují fantasmagoriema. :-/

Snad je to po volbách přejde. ;-)

+2/−1
23.8.2016 20:12

P83e90t75r 15M96a60r24š41o86u58n 5605478896956

vždyť byla nějaká reportáž, že v Brně mají nejdražší kadibudky "na světě". ;-D

http://brno.idnes.cz/opravy-jostovy-ulice-skoncily-pribyly-lavicky-i-zachod-za-tri-miliony-1mq-/brno-zpravy.aspx?c=A110901_1644018_brno-zpravy_bor

+1/0
23.8.2016 21:57

T34o65m40á84š 82H16a57t11a46n 3259743229900

A co na to Petr Šeda, aby u Semilassa netekla krev.

+1/0
23.8.2016 16:15

T11o46m66á54š 87H38a62t61a10n 3289713179920

A co na to Petr Šeda, jen aby u Semilassa netekla krev.

0/0
23.8.2016 16:14

J33a89n 90S60t94e59h26l96í66k 1849979336914

Už při čtení nadpisu se mi vybavila "jednokolejka" ze Simpsonových.

0/0
22.8.2016 13:19

M61i13r77e43k 73S68á80l 1855121498844

tyo, jestli to dá praha-brno v jednotkách minut, tak kdyby se to rozlezlo po evropě, bylo by to skoro jak cestovat metrem po praze. třeba bydlet v praze a pracovat ve vídni :-)

0/0
22.8.2016 10:59

L22u92b91o11m66i71r 14M40a65c21h97o 2642770565347

Hyperloop je ďaľšia bublina od Elona Muska, na vylákanie peňazí od investorov. Elektroautá Tesla vyrába a predáva, ale zisky pre investorov akosi stále nikde, nový model mešká, a ktovie či vôbec bude.

+2/−3
22.8.2016 6:57

J23a26n 41D84l48o98u69h89ý 7154709980969

Tohle fakt pobavilo !!!

+1/0
21.8.2016 12:32

D23a88n36i84e93l 28P42l57e75s69c80h96n24e74r 6680960327140

Nevim nevim jestli to ma na tak kratkou vzdalenost smysl a spis bychom stejne mluvili o desitkach minut, treba dve az tri. To ze to umi ject vice nez rychlosti 1000 km/h (teoreticky jsou tam minimalni odpory takze mnohem mnohem vic) neznamema ze ji to mezi Prahou a Brnem dosahne... prece musi akcelerovat i decelerovat prijatelnym zrychlenim, u dopravnich letadel dopredne pretizeni (vyvolane zrychlenim) nepresahuje dle predpisu 1,4 g a nekomu uz prijde ze je zatlacen do sedacky...

+1/0
21.8.2016 11:31

M96i76r40o95s20l54a76v 52Z50i19k22m33u80n52d 6628942917898

A kdo "TO" zaplatí ... jaká bude cena přepravy ....

+3/0
20.8.2016 22:33

J56a12n 95D21l63o93u41h93ý 7194109520899

Koupis Teslu model S a dostanes od Muska permici na jeden rok :-D

0/0
21.8.2016 12:33

J58i71ř20í 11E72r85b48e46n 1583404746487

Týž, kdo bude platit VRT :-)

0/−1
22.8.2016 6:29

M50a88r16t66i57n56a 25D70v21o73ř14á41k57o93v80á 3294413260224

To já bych mohla taky slíbit, že v Třešňové postavím metro. Ovšem výhledově.

+1/−1
20.8.2016 22:13
Foto

P81a43t49r65i32k 74C19h41r61z 4328169512209

Já jsem k tomuto celkem skeptický. Běžná železniční doprava má problém konkurovat na krátké trasy autobusové a na dlouhé letecké a to hlavně cenově. Pochybuji, že toto bude levnější.

Ano, je to rozhodně ekologičtější než autobusová nebo letecká přeprava, ale moc si nedokážu ekonomicky představit, že tím bude někdo například každý den jezdit do práce.

+1/−3
20.8.2016 21:22

J53i64ř46í 24K52o52c86u51r51e94k 6735864595468

Znáte ten monument? Ano ten na Svoboďáku. Tak běžte na radnici, tam jsou ještě větší.

+4/−1
20.8.2016 13:19

P95a40v38e53l 65M38o97r58a36v68e55c 3662109352818

Máte pravdu, Onderka pořád sedí v zastupitelstvu.

Jinak... něco k článku samotnému byste neměl?

+6/−1
21.8.2016 12:07

P16e38t59r 51Z97d89e46n50ě25k 2824279724

Nápad to není špatný. Kdo a za jak dlouho ale prorazí poměrně velký tunel např. mezi Prahou a Brnem. Vzpomeňte, jak dlouho to barabům trvalo, než prorazili tunel ze Želivky na okraj Prahy. I když samozřejmě technika pokročila. No nechme se překvapit, ale šacuju to nejméně na léta. A pak ještě vyřešit spoustu technologických problémů. Kolikpak bude stát jízdenka?;-D

+1/0
20.8.2016 11:05

P68a93v90e96l 70M57o86r58a93v64e90c 3762969542248

A kde se píše, že "smyčka" musí vést v tunelu?

0/0
21.8.2016 12:08

R66a86d86e82k 95J30a51n26a23t66a 9575986944972

No jinak by to nefungovalo, když to využívá podtlak. Tubus samozřejmě může být i na povrchu, ale to je rovněž dražší. než běžná VRT, která, vede-li na porvchu, tubus nepotřebuje.

+3/0
21.8.2016 12:26

P49a90v13e49l 55M80o84r66a74v64e68c 3392769932568

Takže v tunelu být nemusí, že? :)

+2/0
21.8.2016 12:37

B44l94a59h31o92m91í35r 58S94k39o88u72p72ý 1490805578897

Na poměrně velké tunely jsme v ČR kabrňáci. Tedy ty finanční...

0/0
23.8.2016 22:19

F39e58l98i66x 50M84e93d14e68k 7845124290187

https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

O Hyperloopu, doporučuji zhlédnout R^

+1/0
20.8.2016 9:00

J41a61r21o48s28l19a23v 14D45o75s56t98a77l 2904601505949

POZOR brňáci to není Megalůp to je Hyperloop.

0/0
20.8.2016 5:08

P93e11t25r 87H80r86a64b96á45k 6370187452970

U nás tohle? Tak za 1000 let nejdříve. Snad tomu zde někdo nevěří;-D

+1/−1
19.8.2016 22:33

M87a66r72t92i19n 80B41a21r37t41e38k 5797251541623

No pokud všichni lidi budou myslet jako vy, tak určitě

+6/−1
20.8.2016 21:45

J89a93n 85T26a23r17a44b16a 4356176259739

To bude legrace, až podle českého (Pardon česko-Moravského) pravidla vybrat nejlevnější nabídku, to zadají Joudovi z Horní Dolní, protože se svou chráněnou dílnou nabídl po odpočtu obligátních 20% takzvaně nejnižší cenu, ačkoliv až dosud vybudoval pouze sedm kozích chlívků, devět kilometrů hrbaté cyklostezky a opravil jednu tělocvičnu, kde se dosud soudí o reklamace. Pak s několikaletým zpožděním vznikne křivá roura s lidokapslemi, které tak nějak trochu nebudou fungovat. No doufejme, že všechny. Pokud by nefungovaly jen některé, byl by náraz v 1000km/h do stojícího lidokapslošpuntu docela sousto.

Ale jinak je mi ta Brněnská utopie docela sympatická, je to samozřejmě totální nesmysl, ale to je přemístění nádraží taky., drak je krokodýl a Starobrno je prý pivo... Miluju Brno...:-) fakt

+12/−2
19.8.2016 21:44
Foto

L40u61b63o22š 77H76a36n39u57s 4217207271672

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+2/0
19.8.2016 23:42

M40a24r62t89i87n 55N51e16r48m52u81t 9477237598819

Tomuhle se smějete, ale stejná růžovo-zelená grupa která jedná o hypertrubce, prosazuje wilkommen kultur. No doufám, že i zde dopadnou stejně

0/−2
20.8.2016 11:58

J73i58ř37í 85K83o72c25u46r95e79k 6745674465778

Proč Jouda? Máme přece Bögla a Kysla, ti mají s rychlou dopravou ze Studénky do mostu mnohaleté zkušenosti.

0/0
20.8.2016 13:15

P35a59v45e74l 15K94o49l14á90č72e26k 9374284872541

Přemístění nádraží není nesmysl, chytrolíne.

+1/0
21.8.2016 20:47

J24i68ř95í 38E22r79b75e46n 1613884806567

Vzájemný náraz kapslí je možný jen v případě závažné poruchy samotné cesty (tubusu) - kapsle fungují jako píst s čelní plochou několika čtverečných metrů a pokud je mezi nimi vzduch, tak ani rychlost 1000 km/h nepostačí na takové stlačení vzduchu, aby se srazily.

Ale vstříknout tam v tu chvíli trochu nafty... ;-)

0/0
22.8.2016 6:34

J50i46ř52í 90E74r76b47e11n 1743554866777

Pardon, beru zpět, nedočetl jsem tu část o podtlaku uvnitř trubky. Pak ano, pak ten vzájemný náraz kapslí bude velmi snadno proveditelný.

0/0
22.8.2016 6:36

K84a76r77e18l 33W93a20t56z86k28o 9186347597986

Létání byl kdysi taky nesmysl a dnes se létá dokonce na měsíc. :-)

0/0
27.8.2016 0:05

P50e48t22r 79S69c37h52ö16n 7673576502353

to znám z Futuramy ;-)

+2/0
19.8.2016 21:23

A72n46t52o20n16i23n 92N49e51m44e94c 2976681523657

Jediny, co o problemech dopravy ma prehled, je p.Janata.

Potom je tu nekolik diskuteru, kteri vi, ze se jedna o nejistou budoucnost, ktera neni nikde na svete.

Stat, ktery neni schopen postavit novou zeleznici do prahy, ani kousek dalnice z Pohorelic do Mikulova, bude vyvijet vzdalenou fiktivni budoucnost.

Snad by se alespon mohlo uklizet brnenske nadrazi, ale to je pro zastupitele prizemni

90 % diskuteru nevi nic, jak je ostatne na diskuzich v Idnes obvykle.

+6/0
19.8.2016 20:45

J85a45r93o59m34í81r 49Š27r48á60m36e42k 3177176567332

Jako asi je to lepší než nedávný nápad, že by mohla vést do Bohunic lanovka. Jako bylo by to výborné, ale obávám se, že je to prodávání kůže z medvěda, který ještě běhá po lese...

+1/0
19.8.2016 19:44

T71o49m74á53š 84V82e50l74č96o28v46s16k10ý 4953778839718

Jako?

0/0
19.8.2016 20:04

J68a10r49o81m22í56r 75Š48r63á13m92e67k 3627656177442

Jako co? Jako proč je to lepší nápad než lanovka? Protože je zamýšlená z tak (místo i kapacita), že bude mnohem víc turistickou atrakcí než posilou nedostatečné dopravní obslužnosti nemocnice a univerzitního kampusu. Jako proč je to prodávání kůže medvěda, který běhá po lese? Protože je tolik "technických detailů" k dořešení, že je skutečně dosti zásadní otázka, zda to vůbec bude realizovatelné.

+2/0
19.8.2016 20:18

P37e47t73r 95Š12t89ě42p 2603203180586

Hyperloop je zatím asi v takové fázi, jako meziplanetární pilotované lety. Takže zbožné přání bez technického základu. To co s takovou slávou v poušti odzkoušeli byl cca podvozek maglevu. Nikdo neví, jak vytvořit a udržet vakuum v potrubí o délce stovek kilometrů, Jak kompenzovat teplotní roztažnost potrubí na této vzdálenosti (pokud by to celé nezakopali hluboko pod zem, což by ale náklady vystřelilo úplně mimo realitu). Jak zabezpečit kapsle/vlaky při problému na dráze - aby nouzové brzdění z 1000km/h na nulu nerozpláclo pasažery na kaši. Atd atd.

+3/−1
19.8.2016 18:50

M84a31r79t42i59n 39P64e32c45i87n33a 4311673

Vakuum v potrubí nebude a teplotní roztažnost se dá kompenzovat jednoduše. Brzdění "na fleku" asi nebude potřeba, stejně jako to dnes není potřeba dělat u Maglevu. Co tam máte dál?

+2/0
19.8.2016 19:10

P62e96t18r 44Š86t71ě13p 2593823490926

V potrubí chtějí mít 100 pascalů, to už je prakticky vakuum. Kompenzovat roztažnost při zachování vzduchotěsnosti spojů rozhodně nebude žádná sranda, zejména ne když těch spojů bude muset být hodně. Maglev, metro a všechny ostatní vlaky mají nouzové brzdění, stejně tak ho bude muset mít hyperloop. Nikdo nedovolí provozovat hromadnou dopravu, kde se v případě problému v trubce všechny kapsle rozplácnou na jedné hromadě.

+1/0
19.8.2016 19:22

M61a50r45t96i71n 96P59e48c61i45n67a 4881773

Těsnost by se udržovala právě díky tomu podtlaku; okolní atmosférický tlak se to to postará - bude tlačit na těsnění tím větší silou čím větší ten podtlak bude:-). Udržovat v takovém systému přetlak by byl předpokládám daleko větší problém. A nouzové brždění samozřejmě, ale ne takové jaké si představujete. V tomto případě nehrozí nenadálá překážka na trati stejně jako u Maglevu (zde ještě lépe - celá trať je v trubce). A zabrzdit na fleku to stejně nedokáže, to nedokáže ani český "rychlík".

+2/0
19.8.2016 20:04

J80a23n 35T12a35r51a21b90a 4596496739439

No u Maglevu bych si jistý nebyl, vede na Pudong Airport, betonová deska Maglevu vypadá jako trochu křivá úzká ranvej a američtí piloti občas netrefí ani správné letiště, natož jen dráhu......Takže překážku na nouzové brzdění tam mít může.

0/0
19.8.2016 21:49

P36e44t51r 75D31y86n80t71a95r 8914669771245

hyperloop je potřeba od začátku stavět větší..na rozměry autobusu, ne osobáku. Náklady na udržení "vakua" větší, ale pointou je se tam dostat rychle, což nepůjde, pokud člověk stráví hodinu ve frontě. Taky to nesmí stát 800 za cestu, ale aby se s tím dalo dojíždět do práce.

0/0
19.8.2016 18:29

J85a47n 25J36a71d28r11n60ý 4500554185896

Už jen ta cesta by byla dobrá :D určitě to bude stát jako 15min jízdenka na šalinu ;-D

0/0
19.8.2016 23:01

J89a34k80u23b 50H49e58g85e56n96b62a32r13t 9195694469114

Aerodynamika pravděpodobně neumožňuje libovolně měnit geometrii kapslí.

0/0
20.8.2016 0:58

J19a26n 42M45e57r37t35a 3522430231128

Hyperloop by musel vyřešit hodně zásadní problémy. Mimo jiné, jak zvládnout porušení trati. Nevěřím, že by se v blízké době realizoval. Dobře na ty problémy poukázal ve svém video Thunderf00t https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

Nemyslím si, že by se ze strany Elona Muska jednalo o nějaký tunel. Spíš, že Elon Musk je vizionář, ale ne odborník v oblasti. Hyperloop je daleko dál marketingově než technicky. Neexistuje žádný funkční prototyp v délce třeba jen jednoho kilometru.

Jinak nechápu komentáře, co pořád vytahují, jak máme špatné železnice, jako by to znamenalo, že bychom kvalitní železnice nedokázali technicky realizovat. Přitom by technicky nebyl problém ani s maglevem.

+5/0
19.8.2016 18:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.