Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brno začalo jednat o hyperloopu. „Lidské potrubí“ může nahradit pomalé vlaky

Z Brna do Prahy za minuty místo hodin? Tuto vizi slibuje futuristický nápad Elona Muska z roku 2013. O možnostech budoucí realizace se nyní brněnští politici začali bavit s jednou z firem, která se snaží (dosud nerealizovaný) koncept uvést do praxe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A39n16d13r84e50a 35V46e14s58e33l83á 3804491771721

Kdyby se raději obnovily lety z Brna do Prahy, spravily silnice, které jsou v nechutným stavu... atd.... :-/

0/0
28.8.2016 18:38

K69a18r78e31l 57U40r95b79a68n 2884554541769

Už vidím, jak vykupují pozemky na trase. ;-D

0/0
24.8.2016 12:49

B83l44a72h59o21m38í31r 81S77k86o46u34p92ý 1390235448637

Typická česká (předvolební?) politická sračka:

po městě Brně a JmK (a obecně po většině ČR) budeme jezdit po otřesně rozbitých silnicích, "opravovaných" povětšině metodu asfaltových "plivanců" tak kvalitně, že se ty opravy musí někde dělat dvakrát ročně (překrývající se "plivance" vypovídají o mnohaleté historii takových oprav), ale naši politici = "elita národa" budou "debatovat" o Hyperloopu.

Kdyby se raději věnovali přízemnějším problémům, např. špinavým brněnským ulicím či každoroční solankovou sněhovou břečkou na chodnících. Ale na to nemají, s tím si neporadí! Tak raději bláboly o Hyperloopu...

Jděte do ........, soudruzi!!!!!!

+2/−1
23.8.2016 22:17

A60n77n91a 78Č36e17r12n51á 1557434359444

jj, Aranka umí hula hop ;-D

V Brně chybí věřejné záchody a lavičky, například. A místo potřebných věcí ohlupují fantasmagoriema. :-/

Snad je to po volbách přejde. ;-)

+2/−1
23.8.2016 20:12

P95e94t79r 68M30a23r59š34o69u21n 5555908906316

vždyť byla nějaká reportáž, že v Brně mají nejdražší kadibudky "na světě". ;-D

http://brno.idnes.cz/opravy-jostovy-ulice-skoncily-pribyly-lavicky-i-zachod-za-tri-miliony-1mq-/brno-zpravy.aspx?c=A110901_1644018_brno-zpravy_bor

+1/0
23.8.2016 21:57

T41o95m63á11š 81H44a15t64a93n 3769843149170

A co na to Petr Šeda, aby u Semilassa netekla krev.

+1/0
23.8.2016 16:15

T65o56m68á81š 87H55a43t89a50n 3549343199980

A co na to Petr Šeda, jen aby u Semilassa netekla krev.

0/0
23.8.2016 16:14

J84a38n 62S48t31e10h87l15í74k 1159869536614

Už při čtení nadpisu se mi vybavila "jednokolejka" ze Simpsonových.

0/0
22.8.2016 13:19

M89i38r40e10k 13S83á25l 1165921768114

tyo, jestli to dá praha-brno v jednotkách minut, tak kdyby se to rozlezlo po evropě, bylo by to skoro jak cestovat metrem po praze. třeba bydlet v praze a pracovat ve vídni :-)

0/0
22.8.2016 10:59

L38u67b44o57m40i89r 51M39a91c81h59o 2752120555547

Hyperloop je ďaľšia bublina od Elona Muska, na vylákanie peňazí od investorov. Elektroautá Tesla vyrába a predáva, ale zisky pre investorov akosi stále nikde, nový model mešká, a ktovie či vôbec bude.

+2/−3
22.8.2016 6:57

J83a26n 12D89l50o80u37h35ý 7644149590509

Tohle fakt pobavilo !!!

+1/0
21.8.2016 12:32

D50a49n92i92e90l 60P61l19e63s64c39h74n84e63r 6560610787400

Nevim nevim jestli to ma na tak kratkou vzdalenost smysl a spis bychom stejne mluvili o desitkach minut, treba dve az tri. To ze to umi ject vice nez rychlosti 1000 km/h (teoreticky jsou tam minimalni odpory takze mnohem mnohem vic) neznamema ze ji to mezi Prahou a Brnem dosahne... prece musi akcelerovat i decelerovat prijatelnym zrychlenim, u dopravnich letadel dopredne pretizeni (vyvolane zrychlenim) nepresahuje dle predpisu 1,4 g a nekomu uz prijde ze je zatlacen do sedacky...

+1/0
21.8.2016 11:31

M54i57r10o98s13l13a36v 29Z10i41k79m52u79n49d 6108892987878

A kdo "TO" zaplatí ... jaká bude cena přepravy ....

+3/0
20.8.2016 22:33

J68a24n 49D45l89o28u85h37ý 7154869330759

Koupis Teslu model S a dostanes od Muska permici na jeden rok :-D

0/0
21.8.2016 12:33

J55i34ř51í 31E94r91b49e93n 1883874346427

Týž, kdo bude platit VRT :-)

0/−1
22.8.2016 6:29

M18a32r84t86i93n44a 63D66v61o89ř70á48k88o18v67á 3804223750964

To já bych mohla taky slíbit, že v Třešňové postavím metro. Ovšem výhledově.

+1/−1
20.8.2016 22:13
Foto

P49a94t34r84i54k 11C58h53r17z 4508149972809

Já jsem k tomuto celkem skeptický. Běžná železniční doprava má problém konkurovat na krátké trasy autobusové a na dlouhé letecké a to hlavně cenově. Pochybuji, že toto bude levnější.

Ano, je to rozhodně ekologičtější než autobusová nebo letecká přeprava, ale moc si nedokážu ekonomicky představit, že tím bude někdo například každý den jezdit do práce.

+1/−3
20.8.2016 21:22

J88i16ř36í 67K42o98c42u70r32e66k 6245654625138

Znáte ten monument? Ano ten na Svoboďáku. Tak běžte na radnici, tam jsou ještě větší.

+4/−1
20.8.2016 13:19

P42a85v34e67l 80M23o90r84a46v83e46c 3402849442898

Máte pravdu, Onderka pořád sedí v zastupitelstvu.

Jinak... něco k článku samotnému byste neměl?

+6/−1
21.8.2016 12:07

P55e26t56r 91Z89d58e81n81ě98k 2474239424

Nápad to není špatný. Kdo a za jak dlouho ale prorazí poměrně velký tunel např. mezi Prahou a Brnem. Vzpomeňte, jak dlouho to barabům trvalo, než prorazili tunel ze Želivky na okraj Prahy. I když samozřejmě technika pokročila. No nechme se překvapit, ale šacuju to nejméně na léta. A pak ještě vyřešit spoustu technologických problémů. Kolikpak bude stát jízdenka?;-D

+1/0
20.8.2016 11:05

P35a26v38e20l 29M90o97r26a66v81e81c 3332849892148

A kde se píše, že "smyčka" musí vést v tunelu?

0/0
21.8.2016 12:08

R52a30d12e23k 96J79a76n50a66t72a 9725536604142

No jinak by to nefungovalo, když to využívá podtlak. Tubus samozřejmě může být i na povrchu, ale to je rovněž dražší. než běžná VRT, která, vede-li na porvchu, tubus nepotřebuje.

+3/0
21.8.2016 12:26

P35a29v67e79l 64M68o17r73a27v48e86c 3282329722438

Takže v tunelu být nemusí, že? :)

+2/0
21.8.2016 12:37

B33l16a10h54o21m38í77r 45S98k44o55u48p87ý 1530555288537

Na poměrně velké tunely jsme v ČR kabrňáci. Tedy ty finanční...

0/0
23.8.2016 22:19

F64e62l56i61x 64M14e34d44e61k 7775134620367

https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

O Hyperloopu, doporučuji zhlédnout R^

+1/0
20.8.2016 9:00

J78a56r13o16s42l66a71v 98D48o74s56t83a67l 2444191295299

POZOR brňáci to není Megalůp to je Hyperloop.

0/0
20.8.2016 5:08

P30e70t30r 42H62r69a26b81á68k 6110757192580

U nás tohle? Tak za 1000 let nejdříve. Snad tomu zde někdo nevěří;-D

+1/−1
19.8.2016 22:33

M60a74r81t72i65n 97B44a80r20t88e55k 5537261861103

No pokud všichni lidi budou myslet jako vy, tak určitě

+6/−1
20.8.2016 21:45

J76a96n 68T25a24r42a57b42a 4426926259859

To bude legrace, až podle českého (Pardon česko-Moravského) pravidla vybrat nejlevnější nabídku, to zadají Joudovi z Horní Dolní, protože se svou chráněnou dílnou nabídl po odpočtu obligátních 20% takzvaně nejnižší cenu, ačkoliv až dosud vybudoval pouze sedm kozích chlívků, devět kilometrů hrbaté cyklostezky a opravil jednu tělocvičnu, kde se dosud soudí o reklamace. Pak s několikaletým zpožděním vznikne křivá roura s lidokapslemi, které tak nějak trochu nebudou fungovat. No doufejme, že všechny. Pokud by nefungovaly jen některé, byl by náraz v 1000km/h do stojícího lidokapslošpuntu docela sousto.

Ale jinak je mi ta Brněnská utopie docela sympatická, je to samozřejmě totální nesmysl, ale to je přemístění nádraží taky., drak je krokodýl a Starobrno je prý pivo... Miluju Brno...:-) fakt

+12/−2
19.8.2016 21:44
Foto

L86u34b73o64š 95H89a89n24u81s 4127937781202

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+2/0
19.8.2016 23:42

M84a47r19t80i73n 87N46e82r26m14u71t 9417597938259

Tomuhle se smějete, ale stejná růžovo-zelená grupa která jedná o hypertrubce, prosazuje wilkommen kultur. No doufám, že i zde dopadnou stejně

0/−2
20.8.2016 11:58

J13i41ř48í 79K50o21c57u56r46e34k 6595634355718

Proč Jouda? Máme přece Bögla a Kysla, ti mají s rychlou dopravou ze Studénky do mostu mnohaleté zkušenosti.

0/0
20.8.2016 13:15

P27a74v12e89l 14K39o94l47á60č68e14k 9774134702301

Přemístění nádraží není nesmysl, chytrolíne.

+1/0
21.8.2016 20:47

J11i32ř45í 94E73r21b49e62n 1233374976367

Vzájemný náraz kapslí je možný jen v případě závažné poruchy samotné cesty (tubusu) - kapsle fungují jako píst s čelní plochou několika čtverečných metrů a pokud je mezi nimi vzduch, tak ani rychlost 1000 km/h nepostačí na takové stlačení vzduchu, aby se srazily.

Ale vstříknout tam v tu chvíli trochu nafty... ;-)

0/0
22.8.2016 6:34

J90i71ř56í 24E34r20b20e97n 1393684516547

Pardon, beru zpět, nedočetl jsem tu část o podtlaku uvnitř trubky. Pak ano, pak ten vzájemný náraz kapslí bude velmi snadno proveditelný.

0/0
22.8.2016 6:36

K64a30r64e80l 79W75a71t18z85k36o 9446127237686

Létání byl kdysi taky nesmysl a dnes se létá dokonce na měsíc. :-)

0/0
27.8.2016 0:05

P54e10t64r 58S59c30h27ö79n 7883486612263

to znám z Futuramy ;-)

+2/0
19.8.2016 21:23

A88n76t35o95n15i26n 24N45e12m31e32c 2386181143187

Jediny, co o problemech dopravy ma prehled, je p.Janata.

Potom je tu nekolik diskuteru, kteri vi, ze se jedna o nejistou budoucnost, ktera neni nikde na svete.

Stat, ktery neni schopen postavit novou zeleznici do prahy, ani kousek dalnice z Pohorelic do Mikulova, bude vyvijet vzdalenou fiktivni budoucnost.

Snad by se alespon mohlo uklizet brnenske nadrazi, ale to je pro zastupitele prizemni

90 % diskuteru nevi nic, jak je ostatne na diskuzich v Idnes obvykle.

+6/0
19.8.2016 20:45

J37a50r95o26m62í48r 48Š58r52á24m18e42k 3517726627902

Jako asi je to lepší než nedávný nápad, že by mohla vést do Bohunic lanovka. Jako bylo by to výborné, ale obávám se, že je to prodávání kůže z medvěda, který ještě běhá po lese...

+1/0
19.8.2016 19:44

T51o77m36á66š 91V56e51l59č72o35v29s34k33ý 4773368499548

Jako?

0/0
19.8.2016 20:04

J22a89r38o91m32í98r 76Š50r27á81m81e95k 3827716727482

Jako co? Jako proč je to lepší nápad než lanovka? Protože je zamýšlená z tak (místo i kapacita), že bude mnohem víc turistickou atrakcí než posilou nedostatečné dopravní obslužnosti nemocnice a univerzitního kampusu. Jako proč je to prodávání kůže medvěda, který běhá po lese? Protože je tolik "technických detailů" k dořešení, že je skutečně dosti zásadní otázka, zda to vůbec bude realizovatelné.

+2/0
19.8.2016 20:18

P39e79t60r 81Š46t26ě79p 2983463520366

Hyperloop je zatím asi v takové fázi, jako meziplanetární pilotované lety. Takže zbožné přání bez technického základu. To co s takovou slávou v poušti odzkoušeli byl cca podvozek maglevu. Nikdo neví, jak vytvořit a udržet vakuum v potrubí o délce stovek kilometrů, Jak kompenzovat teplotní roztažnost potrubí na této vzdálenosti (pokud by to celé nezakopali hluboko pod zem, což by ale náklady vystřelilo úplně mimo realitu). Jak zabezpečit kapsle/vlaky při problému na dráze - aby nouzové brzdění z 1000km/h na nulu nerozpláclo pasažery na kaši. Atd atd.

+3/−1
19.8.2016 18:50

M35a74r86t68i86n 38P81e33c98i29n77a 4581263

Vakuum v potrubí nebude a teplotní roztažnost se dá kompenzovat jednoduše. Brzdění "na fleku" asi nebude potřeba, stejně jako to dnes není potřeba dělat u Maglevu. Co tam máte dál?

+2/0
19.8.2016 19:10

P73e74t68r 63Š89t62ě55p 2843923970756

V potrubí chtějí mít 100 pascalů, to už je prakticky vakuum. Kompenzovat roztažnost při zachování vzduchotěsnosti spojů rozhodně nebude žádná sranda, zejména ne když těch spojů bude muset být hodně. Maglev, metro a všechny ostatní vlaky mají nouzové brzdění, stejně tak ho bude muset mít hyperloop. Nikdo nedovolí provozovat hromadnou dopravu, kde se v případě problému v trubce všechny kapsle rozplácnou na jedné hromadě.

+1/0
19.8.2016 19:22

M66a18r94t19i39n 55P79e71c56i37n91a 4171933

Těsnost by se udržovala právě díky tomu podtlaku; okolní atmosférický tlak se to to postará - bude tlačit na těsnění tím větší silou čím větší ten podtlak bude:-). Udržovat v takovém systému přetlak by byl předpokládám daleko větší problém. A nouzové brždění samozřejmě, ale ne takové jaké si představujete. V tomto případě nehrozí nenadálá překážka na trati stejně jako u Maglevu (zde ještě lépe - celá trať je v trubce). A zabrzdit na fleku to stejně nedokáže, to nedokáže ani český "rychlík".

+2/0
19.8.2016 20:04

J37a95n 42T89a25r40a60b81a 4336296529159

No u Maglevu bych si jistý nebyl, vede na Pudong Airport, betonová deska Maglevu vypadá jako trochu křivá úzká ranvej a američtí piloti občas netrefí ani správné letiště, natož jen dráhu......Takže překážku na nouzové brzdění tam mít může.

0/0
19.8.2016 21:49

P39e81t61r 72D72y37n41t75a21r 8114779421725

hyperloop je potřeba od začátku stavět větší..na rozměry autobusu, ne osobáku. Náklady na udržení "vakua" větší, ale pointou je se tam dostat rychle, což nepůjde, pokud člověk stráví hodinu ve frontě. Taky to nesmí stát 800 za cestu, ale aby se s tím dalo dojíždět do práce.

0/0
19.8.2016 18:29

J10a72n 27J98a82d98r60n40ý 4820354275986

Už jen ta cesta by byla dobrá :D určitě to bude stát jako 15min jízdenka na šalinu ;-D

0/0
19.8.2016 23:01

J26a31k86u21b 75H31e40g70e47n64b55a67r52t 9175664779384

Aerodynamika pravděpodobně neumožňuje libovolně měnit geometrii kapslí.

0/0
20.8.2016 0:58

J27a66n 89M89e69r92t78a 3312160271888

Hyperloop by musel vyřešit hodně zásadní problémy. Mimo jiné, jak zvládnout porušení trati. Nevěřím, že by se v blízké době realizoval. Dobře na ty problémy poukázal ve svém video Thunderf00t https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

Nemyslím si, že by se ze strany Elona Muska jednalo o nějaký tunel. Spíš, že Elon Musk je vizionář, ale ne odborník v oblasti. Hyperloop je daleko dál marketingově než technicky. Neexistuje žádný funkční prototyp v délce třeba jen jednoho kilometru.

Jinak nechápu komentáře, co pořád vytahují, jak máme špatné železnice, jako by to znamenalo, že bychom kvalitní železnice nedokázali technicky realizovat. Přitom by technicky nebyl problém ani s maglevem.

+5/0
19.8.2016 18:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.