Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brno začalo jednat o hyperloopu. „Lidské potrubí“ může nahradit pomalé vlaky

Z Brna do Prahy za minuty místo hodin? Tuto vizi slibuje futuristický nápad Elona Muska z roku 2013. O možnostech budoucí realizace se nyní brněnští politici začali bavit s jednou z firem, která se snaží (dosud nerealizovaný) koncept uvést do praxe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A49n72d15r63e74a 45V32e81s37e57l12á 3734391221821

Kdyby se raději obnovily lety z Brna do Prahy, spravily silnice, které jsou v nechutným stavu... atd.... :-/

0/0
28.8.2016 18:38

K56a83r89e95l 81U19r77b56a13n 2904714261319

Už vidím, jak vykupují pozemky na trase. ;-D

0/0
24.8.2016 12:49

B83l23a21h23o66m82í13r 97S17k79o39u65p76ý 1640415598447

Typická česká (předvolební?) politická sračka:

po městě Brně a JmK (a obecně po většině ČR) budeme jezdit po otřesně rozbitých silnicích, "opravovaných" povětšině metodu asfaltových "plivanců" tak kvalitně, že se ty opravy musí někde dělat dvakrát ročně (překrývající se "plivance" vypovídají o mnohaleté historii takových oprav), ale naši politici = "elita národa" budou "debatovat" o Hyperloopu.

Kdyby se raději věnovali přízemnějším problémům, např. špinavým brněnským ulicím či každoroční solankovou sněhovou břečkou na chodnících. Ale na to nemají, s tím si neporadí! Tak raději bláboly o Hyperloopu...

Jděte do ........, soudruzi!!!!!!

+2/−1
23.8.2016 22:17

A25n78n43a 63Č56e31r48n25á 1197444709254

jj, Aranka umí hula hop ;-D

V Brně chybí věřejné záchody a lavičky, například. A místo potřebných věcí ohlupují fantasmagoriema. :-/

Snad je to po volbách přejde. ;-)

+2/−1
23.8.2016 20:12

P11e71t12r 28M10a96r23š45o88u16n 5555198846486

vždyť byla nějaká reportáž, že v Brně mají nejdražší kadibudky "na světě". ;-D

http://brno.idnes.cz/opravy-jostovy-ulice-skoncily-pribyly-lavicky-i-zachod-za-tri-miliony-1mq-/brno-zpravy.aspx?c=A110901_1644018_brno-zpravy_bor

+1/0
23.8.2016 21:57

T14o60m40á15š 54H46a96t68a75n 3929813679370

A co na to Petr Šeda, aby u Semilassa netekla krev.

+1/0
23.8.2016 16:15

T90o71m96á57š 48H41a82t16a17n 3369463759660

A co na to Petr Šeda, jen aby u Semilassa netekla krev.

0/0
23.8.2016 16:14

J27a23n 55S18t33e34h78l17í27k 1879849136894

Už při čtení nadpisu se mi vybavila "jednokolejka" ze Simpsonových.

0/0
22.8.2016 13:19

M34i27r41e94k 19S46á42l 1695311728904

tyo, jestli to dá praha-brno v jednotkách minut, tak kdyby se to rozlezlo po evropě, bylo by to skoro jak cestovat metrem po praze. třeba bydlet v praze a pracovat ve vídni :-)

0/0
22.8.2016 10:59

L57u17b77o12m42i95r 33M92a38c86h28o 2832230675687

Hyperloop je ďaľšia bublina od Elona Muska, na vylákanie peňazí od investorov. Elektroautá Tesla vyrába a predáva, ale zisky pre investorov akosi stále nikde, nový model mešká, a ktovie či vôbec bude.

+2/−3
22.8.2016 6:57

J57a88n 29D73l83o21u53h57ý 7164649730229

Tohle fakt pobavilo !!!

+1/0
21.8.2016 12:32

D26a10n42i96e94l 50P63l59e25s55c75h73n30e64r 6900740137150

Nevim nevim jestli to ma na tak kratkou vzdalenost smysl a spis bychom stejne mluvili o desitkach minut, treba dve az tri. To ze to umi ject vice nez rychlosti 1000 km/h (teoreticky jsou tam minimalni odpory takze mnohem mnohem vic) neznamema ze ji to mezi Prahou a Brnem dosahne... prece musi akcelerovat i decelerovat prijatelnym zrychlenim, u dopravnich letadel dopredne pretizeni (vyvolane zrychlenim) nepresahuje dle predpisu 1,4 g a nekomu uz prijde ze je zatlacen do sedacky...

+1/0
21.8.2016 11:31

M43i28r37o50s87l53a49v 57Z88i79k14m59u70n47d 6678832177928

A kdo "TO" zaplatí ... jaká bude cena přepravy ....

+3/0
20.8.2016 22:33

J95a89n 33D43l58o18u52h11ý 7224549520299

Koupis Teslu model S a dostanes od Muska permici na jeden rok :-D

0/0
21.8.2016 12:33

J29i78ř54í 11E30r55b84e75n 1213884566477

Týž, kdo bude platit VRT :-)

0/−1
22.8.2016 6:29

M60a82r55t65i84n38a 16D46v56o97ř77á22k81o10v68á 3284963850414

To já bych mohla taky slíbit, že v Třešňové postavím metro. Ovšem výhledově.

+1/−1
20.8.2016 22:13
Foto

P94a14t69r60i34k 14C69h26r22z 4988419812179

Já jsem k tomuto celkem skeptický. Běžná železniční doprava má problém konkurovat na krátké trasy autobusové a na dlouhé letecké a to hlavně cenově. Pochybuji, že toto bude levnější.

Ano, je to rozhodně ekologičtější než autobusová nebo letecká přeprava, ale moc si nedokážu ekonomicky představit, že tím bude někdo například každý den jezdit do práce.

+1/−3
20.8.2016 21:22

J42i85ř81í 75K62o86c26u82r48e16k 6715314105418

Znáte ten monument? Ano ten na Svoboďáku. Tak běžte na radnici, tam jsou ještě větší.

+4/−1
20.8.2016 13:19

P29a29v85e65l 77M35o56r61a42v90e32c 3302609252228

Máte pravdu, Onderka pořád sedí v zastupitelstvu.

Jinak... něco k článku samotnému byste neměl?

+6/−1
21.8.2016 12:07

P92e46t25r 25Z70d79e94n28ě91k 2654209694

Nápad to není špatný. Kdo a za jak dlouho ale prorazí poměrně velký tunel např. mezi Prahou a Brnem. Vzpomeňte, jak dlouho to barabům trvalo, než prorazili tunel ze Želivky na okraj Prahy. I když samozřejmě technika pokročila. No nechme se překvapit, ale šacuju to nejméně na léta. A pak ještě vyřešit spoustu technologických problémů. Kolikpak bude stát jízdenka?;-D

+1/0
20.8.2016 11:05

P58a55v97e96l 39M33o72r49a95v35e43c 3622559592808

A kde se píše, že "smyčka" musí vést v tunelu?

0/0
21.8.2016 12:08

R53a89d53e41k 35J11a70n55a68t55a 9155396614332

No jinak by to nefungovalo, když to využívá podtlak. Tubus samozřejmě může být i na povrchu, ale to je rovněž dražší. než běžná VRT, která, vede-li na porvchu, tubus nepotřebuje.

+3/0
21.8.2016 12:26

P11a92v98e67l 65M97o15r43a92v92e96c 3872749252668

Takže v tunelu být nemusí, že? :)

+2/0
21.8.2016 12:37

B13l62a68h21o97m51í37r 48S34k83o68u86p10ý 1380515338937

Na poměrně velké tunely jsme v ČR kabrňáci. Tedy ty finanční...

0/0
23.8.2016 22:19

F21e26l94i41x 43M93e89d61e74k 3193962592444

https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

O Hyperloopu, doporučuji zhlédnout R^

+1/0
20.8.2016 9:00

J47a35r54o87s65l92a45v 27D62o80s73t54a74l 2834951205159

POZOR brňáci to není Megalůp to je Hyperloop.

0/0
20.8.2016 5:08

P15e51t68r 12H75r57a30b34á68k 6670777592320

U nás tohle? Tak za 1000 let nejdříve. Snad tomu zde někdo nevěří;-D

+1/−1
19.8.2016 22:33

M42a39r87t88i46n 42B42a21r71t57e87k 5757571441313

No pokud všichni lidi budou myslet jako vy, tak určitě

+6/−1
20.8.2016 21:45

J86a68n 20T93a50r69a13b55a 4906416709769

To bude legrace, až podle českého (Pardon česko-Moravského) pravidla vybrat nejlevnější nabídku, to zadají Joudovi z Horní Dolní, protože se svou chráněnou dílnou nabídl po odpočtu obligátních 20% takzvaně nejnižší cenu, ačkoliv až dosud vybudoval pouze sedm kozích chlívků, devět kilometrů hrbaté cyklostezky a opravil jednu tělocvičnu, kde se dosud soudí o reklamace. Pak s několikaletým zpožděním vznikne křivá roura s lidokapslemi, které tak nějak trochu nebudou fungovat. No doufejme, že všechny. Pokud by nefungovaly jen některé, byl by náraz v 1000km/h do stojícího lidokapslošpuntu docela sousto.

Ale jinak je mi ta Brněnská utopie docela sympatická, je to samozřejmě totální nesmysl, ale to je přemístění nádraží taky., drak je krokodýl a Starobrno je prý pivo... Miluju Brno...:-) fakt

+12/−2
19.8.2016 21:44
Foto

L34u62b96o34š 66H67a39n48u43s 4657847461632

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+2/0
19.8.2016 23:42

M77a93r42t92i80n 35N27e22r97m47u10t 9577837188629

Tomuhle se smějete, ale stejná růžovo-zelená grupa která jedná o hypertrubce, prosazuje wilkommen kultur. No doufám, že i zde dopadnou stejně

0/−2
20.8.2016 11:58

J38i83ř96í 57K74o64c17u57r74e33k 6305174285958

Proč Jouda? Máme přece Bögla a Kysla, ti mají s rychlou dopravou ze Studénky do mostu mnohaleté zkušenosti.

0/0
20.8.2016 13:15

P86a31v82e72l 39K72o75l70á62č19e15k 9524634352251

Přemístění nádraží není nesmysl, chytrolíne.

+1/0
21.8.2016 20:47

J95i76ř81í 59E76r20b58e67n 1373704976707

Vzájemný náraz kapslí je možný jen v případě závažné poruchy samotné cesty (tubusu) - kapsle fungují jako píst s čelní plochou několika čtverečných metrů a pokud je mezi nimi vzduch, tak ani rychlost 1000 km/h nepostačí na takové stlačení vzduchu, aby se srazily.

Ale vstříknout tam v tu chvíli trochu nafty... ;-)

0/0
22.8.2016 6:34

J45i67ř68í 60E28r98b26e21n 1253274836547

Pardon, beru zpět, nedočetl jsem tu část o podtlaku uvnitř trubky. Pak ano, pak ten vzájemný náraz kapslí bude velmi snadno proveditelný.

0/0
22.8.2016 6:36

K45a85r67e31l 86W51a32t10z80k41o 9776567477576

Létání byl kdysi taky nesmysl a dnes se létá dokonce na měsíc. :-)

0/0
27.8.2016 0:05

P50e85t37r 62S55c11h40ö11n 7393126922583

to znám z Futuramy ;-)

+2/0
19.8.2016 21:23

A86n53t47o24n98i78n 91N37e24m89e52c 8371790841486

Jediny, co o problemech dopravy ma prehled, je p.Janata.

Potom je tu nekolik diskuteru, kteri vi, ze se jedna o nejistou budoucnost, ktera neni nikde na svete.

Stat, ktery neni schopen postavit novou zeleznici do prahy, ani kousek dalnice z Pohorelic do Mikulova, bude vyvijet vzdalenou fiktivni budoucnost.

Snad by se alespon mohlo uklizet brnenske nadrazi, ale to je pro zastupitele prizemni

90 % diskuteru nevi nic, jak je ostatne na diskuzich v Idnes obvykle.

+6/0
19.8.2016 20:45

J97a88r13o88m22í22r 70Š58r40á82m62e71k 3817236437552

Jako asi je to lepší než nedávný nápad, že by mohla vést do Bohunic lanovka. Jako bylo by to výborné, ale obávám se, že je to prodávání kůže z medvěda, který ještě běhá po lese...

+1/0
19.8.2016 19:44

T64o37m38á64š 78V62e65l41č98o63v20s42k59ý 4433108829698

Jako?

0/0
19.8.2016 20:04

J62a42r22o36m23í79r 46Š26r93á17m41e46k 3177206247792

Jako co? Jako proč je to lepší nápad než lanovka? Protože je zamýšlená z tak (místo i kapacita), že bude mnohem víc turistickou atrakcí než posilou nedostatečné dopravní obslužnosti nemocnice a univerzitního kampusu. Jako proč je to prodávání kůže medvěda, který běhá po lese? Protože je tolik "technických detailů" k dořešení, že je skutečně dosti zásadní otázka, zda to vůbec bude realizovatelné.

+2/0
19.8.2016 20:18

P43e87t98r 51Š30t69ě44p 2333713880586

Hyperloop je zatím asi v takové fázi, jako meziplanetární pilotované lety. Takže zbožné přání bez technického základu. To co s takovou slávou v poušti odzkoušeli byl cca podvozek maglevu. Nikdo neví, jak vytvořit a udržet vakuum v potrubí o délce stovek kilometrů, Jak kompenzovat teplotní roztažnost potrubí na této vzdálenosti (pokud by to celé nezakopali hluboko pod zem, což by ale náklady vystřelilo úplně mimo realitu). Jak zabezpečit kapsle/vlaky při problému na dráze - aby nouzové brzdění z 1000km/h na nulu nerozpláclo pasažery na kaši. Atd atd.

+3/−1
19.8.2016 18:50

M11a37r97t96i82n 79P11e29c79i31n29a 4501573

Vakuum v potrubí nebude a teplotní roztažnost se dá kompenzovat jednoduše. Brzdění "na fleku" asi nebude potřeba, stejně jako to dnes není potřeba dělat u Maglevu. Co tam máte dál?

+2/0
19.8.2016 19:10

P90e47t83r 55Š34t93ě91p 2533953610256

V potrubí chtějí mít 100 pascalů, to už je prakticky vakuum. Kompenzovat roztažnost při zachování vzduchotěsnosti spojů rozhodně nebude žádná sranda, zejména ne když těch spojů bude muset být hodně. Maglev, metro a všechny ostatní vlaky mají nouzové brzdění, stejně tak ho bude muset mít hyperloop. Nikdo nedovolí provozovat hromadnou dopravu, kde se v případě problému v trubce všechny kapsle rozplácnou na jedné hromadě.

+1/0
19.8.2016 19:22

M55a10r40t48i91n 96P87e64c33i31n44a 4881943

Těsnost by se udržovala právě díky tomu podtlaku; okolní atmosférický tlak se to to postará - bude tlačit na těsnění tím větší silou čím větší ten podtlak bude:-). Udržovat v takovém systému přetlak by byl předpokládám daleko větší problém. A nouzové brždění samozřejmě, ale ne takové jaké si představujete. V tomto případě nehrozí nenadálá překážka na trati stejně jako u Maglevu (zde ještě lépe - celá trať je v trubce). A zabrzdit na fleku to stejně nedokáže, to nedokáže ani český "rychlík".

+2/0
19.8.2016 20:04

J19a58n 66T15a89r43a58b24a 4466516599819

No u Maglevu bych si jistý nebyl, vede na Pudong Airport, betonová deska Maglevu vypadá jako trochu křivá úzká ranvej a američtí piloti občas netrefí ani správné letiště, natož jen dráhu......Takže překážku na nouzové brzdění tam mít může.

0/0
19.8.2016 21:49

P85e88t98r 76D96y15n15t74a82r 8514829481615

hyperloop je potřeba od začátku stavět větší..na rozměry autobusu, ne osobáku. Náklady na udržení "vakua" větší, ale pointou je se tam dostat rychle, což nepůjde, pokud člověk stráví hodinu ve frontě. Taky to nesmí stát 800 za cestu, ale aby se s tím dalo dojíždět do práce.

0/0
19.8.2016 18:29

J36a81n 42J64a27d35r55n58ý 4870454755376

Už jen ta cesta by byla dobrá :D určitě to bude stát jako 15min jízdenka na šalinu ;-D

0/0
19.8.2016 23:01

J85a62k62u13b 11H18e57g79e66n16b17a88r86t 9355264399234

Aerodynamika pravděpodobně neumožňuje libovolně měnit geometrii kapslí.

0/0
20.8.2016 0:58

J22a67n 75M28e52r62t60a 3262580291258

Hyperloop by musel vyřešit hodně zásadní problémy. Mimo jiné, jak zvládnout porušení trati. Nevěřím, že by se v blízké době realizoval. Dobře na ty problémy poukázal ve svém video Thunderf00t https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

Nemyslím si, že by se ze strany Elona Muska jednalo o nějaký tunel. Spíš, že Elon Musk je vizionář, ale ne odborník v oblasti. Hyperloop je daleko dál marketingově než technicky. Neexistuje žádný funkční prototyp v délce třeba jen jednoho kilometru.

Jinak nechápu komentáře, co pořád vytahují, jak máme špatné železnice, jako by to znamenalo, že bychom kvalitní železnice nedokázali technicky realizovat. Přitom by technicky nebyl problém ani s maglevem.

+5/0
19.8.2016 18:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.