Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nemáme díly, nevyrábíme. Potíže Volkswagenu cítí i v Mladé Boleslavi

Koncern Volkswagen musí po mnoha letech zastavit výrobu v některých závodech. VW řeší problém se dvěma dodavateli, kteří automobilce přestali dodávat své díly. Problém se zastavováním výroby už pocítila i Škoda Auto, v jejímž závodě může dojít k zastavení výroby vozidel již tento týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75a10v65e96l 14H21o77d97r 8339259667

Anebo je to jinak, trh se zadrhl a tak vymysleli fintu, aby byli lidi doma, a nemuseli dělat na sklad......

+1/−1
22.8.2016 13:50

O10n77d65ř64e50j 21L80o35š82o23t96h 9560252864682

Kdyby to tak bylo, tak by to určitě vyřešili jinak a ne zastavením výroby. Došlo by pouze k omezení linek zvýšením taktu nebo omezení směn.

+1/−1
22.8.2016 15:20

P66e78t63r 14P48ř68i51k12r42y40l 1708935163

tak už Prevent žaluje i s mercedes :-) Vor dem Landgericht Braunschweig wolle Prevent 40 Millionen Euro Schadenersatz erstreiten, gab ein Sprecher des Gerichts am Montag bekannt. Prevent sehe Verträge von Daimler als nicht erfüllt und nicht wirksam beendet an

0/0
22.8.2016 13:32

L58u50k90á51š 85Š90l23e42h55o63f81e28r 1523639635259

Zdá se že v Preventu někomu ve vedení slušně "hráblo" ;-D

+5/0
22.8.2016 13:33

M78a52r49e19k 44H53r97a44d29i76l 3972577752322

Já jsem sice drobný živnostníček, ale pro automobilky jsem vyráběl v minulosti také. Ne přímo, ale přes dodavatelskou firmu. Naposledy pro Mercedes. Byla to neuvěřitelná administrace, protokoly, certifikáty... Pak mě byla dodavatelskou firmou, jako stálému výrobci, předložena rámcová smlouva. Povinnosti na několik stránek A4, jako například vyřídit reklamaci do 3 dnů (výroba trvá třeba měsíc), jinak musím uhradit veškeré škody a pod. Moje právo se smrsklo na pár řádek, v podstatě jsem měl jen právo, že dostanu někdy zaplaceno. Bylo to likvidační a nikdy jsem to nepodepsal, tím také moje spolupráce skončila, protože jsem nechtěl prožívat bezesné noci. Velice se divili, proč to nepodepíšu, že to mají všichni, tak je otázkou, k čemu se ty firmy upsaly a proč se teď diví.

+4/0
22.8.2016 13:12

P34e78t27r 73P75ř42i32k55r70y33l 1738365203

takže hra na soudce: dle toho co čtu v tisku, bych dal za pravdu VW

+3/−1
22.8.2016 12:56

J24a80n 85P94r14i86c85h63y86s30t84a71l 8141518563

Pokud lze tyto zpravy povazovat za stejne verohodne jako zpravy od panu Palaty a Manerta, tak bude mit ve skutecnosti pravdu dodavatel.

+1/0
25.8.2016 19:35

B31ř18e92t64i66s32l39a12v 11Č77e87r31n91í32k 4802254458182

Neni to nahodou ta spolecnost? Kterw musi dodavatele pristavovat kamiony se soucastkami v presne stanovenou dobu a rovnou je z nich odebiraji do vyroby, protoze nechteji platit vlastni skladove prostory a zasoby a toto brime v podobe pokut za nedodani v presnem case prenaseji na dodavatele?

0/0
22.8.2016 12:31

L43u82k63á43š 80Š93l69e88h68o46f58e41r 1123709895759

Říká se tomu just-in-time a je to běžný způsob zásobování kontinuální výroby ;-)

+7/0
22.8.2016 12:45

J33a61n 40N18e69m86e84c 9778846277250

Samozřejmě - jenže nedržení skladu znamená zvýšení rizika nedodávky (i kamion může "mít nehodu") - bohužel mnoho rádobymanažerů tohle chtělo spláchnout jen na dodavatele - je to riziko, které se musí pojistit - zvýší se náklady dodavatele - odběratel tomu musí přizpůsobit cenu - v podstatě musí část toho "pojištění zaplatit". To už mnohde dělat nechtějí. Obecně jsem měl v automotive pocit, že se mnohde zapomnělo, že dlouhodobá spolupráce leží na férovosti jednání a stabilitě - vycucat druhého krátkodobě zisk přinese, ale dlouhodobě to není dobrá strategie. Podobně se chovají obchodní řetězce a dnes začínají mít problémy ...

V každém případě tohle asi bude rozhodovat soud, uvidíme, komu dá za pravdu. VW je samozřejmě "těžší váhová kategorie v tomto souboji ... jenže zároveň může přijít o mnohem mnohem více. Možná sice vyhrají soud, ale více než je majetek té firmy stejně nedostanou a náklady na zastavené linky mohou být řádově větší ...

0/0
22.8.2016 16:31

L65u92k41á15š 14Š48l62e70h67o92f87e37r 1983939765639

Vyjmenoval jste jen negativa JIT. Pozitivem je mj. nižší finanční nároky na výrobu u dodavatele, protože nemusí vyrábět na sklad atd. Navíc, opět nikdo nenutí dodavatele na JIT přistoupit.

+1/0
22.8.2016 18:09

J91a53n 68N74e27m41e26c 9978296847370

No na výrobu asi ne. Ono často dodavatel ten sklad musí držet. Výhoda je především na straně odběratele. Obecně souhlas - v pravidelné a "stabilní výrobě" má JIT své opodstatnění a výhody ... jen je třeba si uvědomit i ty nevýhody a zajistit se proti nim. Není to bílá/černá.

0/0
23.8.2016 7:46

P48a55t97r84i57k 63Z77a14b94r37a40n53s91k48y 1981319825453

ty znas jednu jedinou automobilku co to dela jinak ? prvni s tim prisla kdysi toyota

0/0
22.8.2016 13:51

L34u41k23á91š 33Š92l33e25h51o97f33e76r 1423859295219

Dodavatelské firmy se tímhle odepsaly. I kdyby byla vina na straně VW (což pochybuji), od firmy s takovýmto jednáním nikdo nekoupí ani šroubek...

+1/−1
22.8.2016 12:20

R24i25c69h17a39r72d 30P89l81o36č60i98c75a 7358270190433

Jake to ale muselo byt jednanie zo strany VW ked dodavatel si radsej vybral likvidaciu ako spolupracu s nim ?

+1/−1
22.8.2016 12:38

L93u53k23á55š 32Š14l60e42h21o78f79e28r 1933539345809

Někdo snad dodavatele nutil s VW spolupracovat?

+3/0
22.8.2016 12:46

A34n83t60o74n15í60n 20Z32e20l95e41n33ý 2494253791246

Samozřejmě že nenutil. Ale když přestali, tak je z toho poprask.

0/0
22.8.2016 13:22

L42u79k91á74š 96Š67l92e65h55o96f60e50r 1193629425169

Když má firma smlouvu, ke které se dobrovolně zavázala, musí dodržet smluvní podmínky včetně výpovědních lhůt. Fakt nemůže jen tak ze dne na den přestat dodávat...

+2/0
22.8.2016 13:29
Foto

J74a94n11a 43K58o67z56á42k42o89v45á 35V72o36l92r95á97b65o84v24á 9613584825651

Jak vidíte, muže.

+1/0
23.8.2016 6:44

P90e94t29r 18M10a68r23e56č63e34k 1583541249468

Samozřejmě , že může ;-D . Nikdo k nim ozbrojené komando nepošle. Ovšem musí počítat s ekonomickými následky.

0/0
24.8.2016 17:52

J64a74n 32P59r42i16c31h66y92s28t14a64l 8521538773

Pokud jim zmenili podminky likvidacnim zpusobem, tak uz nemaji co ztratit.

+1/0
25.8.2016 19:36

M27a54r26t21i44n 52H62r48o48u42d73n76ý 5887712474777

Budou se muset s nimi domluvit.

A ROZUMNĚ.

Jinak to dopadnout nemůže. Všichni výrobci jedou na plné obrátky, nikde nejsou lidi nazbyt. A ani nemluvím o know how a výrobních strojích. Nikdo jiný jim tudíž a zkrátka v horizontu několika měsíců náhradou ty díly nevyrobí a neprodá. A VW za této situace nemá měsíce, ale jen týdny. Moc bych se nedivil, kdyby tu dodavatelskou firmu VW nakonec musel za solidní peníze z donucení (od)koupit.

Zabavit jim vyrobené díly ve skladě nemohou. Ty skladové zásoby slouží jako záruka na provozní úvěry od bank, dnes vyrábí všichni v režimu provozního úvěrování. Defacto by hrábli na záruky zasmluvněné ve prospěch 3. a 4. subjektu. Takže zabavování si žádný soud na triko nevezme ani omylem, to by byl megahumbuk. Ta dodavatelská firma musí být fakt zoufalá, když už šáhla k tomuto bezprecedentnímu kroku, který nepovede k ničemu jinému než k naprosté ztrátě důvěry.

+2/−1
22.8.2016 12:05

J47a80n 61Š10e20s90t12á26k 3758439339124

No jo. to je tak když se nejedná o automobilku ale jen o montovnu;-D

0/−2
22.8.2016 11:57

T10o14m44á26š 69L78u45d79v42í42k 1780927114362

Tak to je asi konec pro VW už teď na většině aut prodělává. Průměrný zaměstnanec stojí VW 250 tisíc měsíčně i když nic nedělá a nemůžou mu snížit plat ani ho vyhodit.

+1/−9
22.8.2016 11:40

V83a26š68e39k 42Ř93í54h49a 2653823898522

co to plácáte za hovadiny. Momentáoním problémenm rozhodně nejsou zaměstnanci, ale podnikatelské vztahy.

+3/−1
22.8.2016 11:47

R66a35d52e98k 45N10e28u60m47a43n96n 5562172198355

"plácal" naznačuje, že když VW stojí fabrika, tak ho začnou pokládat náklady na zaměstnance

ale to asi nechápeš

+1/−2
22.8.2016 11:54

S67t45a15n12i67s97l83a17v 84S57e46d11l39á56k 1595479607

Je ptázkou, zda velmi nadstandardní platy u VW nevedou k odírání dodavatelských firem.

0/0
22.8.2016 11:57

R35i27c21h19a37r42d 96P78l74o50č87i49c29a 7218320320683

Vysoke platy su konkurencna nevyhoda. Nic viac nic menej. Tu sa v plnej miere potvrdzuje porekadlo ze aj maly ko**t dokaze spravit velky problem. Zatrasie sa strom, manazeri VW spadnu na zem a spamataju sa raz dva. A ten najvyssi si konecne spomenie za co je plateny.

0/0
22.8.2016 13:00

T86o14m59á80š 31L53u82d28v66í51k 1980987884132

Vysoké platy mohou být konkurenční výhoda pokud je používáte jako motivaci k tomu aby jste měl a udržel dobré zaměstnance. Pokud chcete např. nejlepší designéry nebo techniky budete jim muset platit líp než průměrným jinak od Vás odejdou. VW je takový socialistický skanzen. Ty dvěstětisícové platy tam pobírají lidé jejichž jediná alternativa je pracovat na pokladně v Tescu.

+1/0
22.8.2016 13:58

V86l95a45d30i89m97í25r 40D12y18t32r92y57c94h 2661653459242

Si delaj randu, VW bude diktovat vyrobcum ceny a nutit je zlevnovat. Soud naridil vyrobcum vyrabet, pripadne zabavit vyrobky. Co mi to pripomina....... ;-ORv

+1/−3
22.8.2016 11:37

T77o70m68á55š 87P79í13c72l 3386893691897

Což o to. Zabavit se může, dokud je co. Ale co když je dodavatel ani nevyrobil, zabavíme mu továrnu? :-)

0/0
22.8.2016 11:59

J96a79n 84P46r11i53c82h89y41s34t52a56l 8111518573

Ta tovarna ve skutecnosti nejspis patri bance.

0/0
25.8.2016 19:40

A38n95t86o61n11í16n 84Z30e28l44e40n18ý 2654273261686

Proč si nejdou stoupnout do fronty před Mototechnou? V úterý chodí zboží.

+3/0
22.8.2016 11:00

M34i69l21o20š 52A17d20á92m22e81k 5544810536286

Copak jste ten článek nikdo nečetl?

VW zrušil část smluv. Dodavatelé přestali plnit zbylé zbylé smlouvy.

A teď můžeme spekulovat.

1. Při takto velkých obchodech je běžné, že část smluv je prodělečná a část výdělečná. Kontrakt se počítá jako celek.

Je možné, že právě zrušená část smluv byla pro dodavatele výdělečná. Co jiného dodavatelům zbývá? V podstaně je zlikviduje ať dodávat budou a nebo nebudou. Ale pokud nebudou, mohou svou činnost alespoň ukončit bez dluhů nebo alespoň se vztyčenou hlavou. Možná. Možná jen VW jen sklízí co zasel, když spustu nárožných prací outsourcuje a přitom se k dodavatelům chová, jak se k nim chová.

2. Copak si tady opravdu někdo myslí, že takové objemy dodávek, takto speciálních a specifických dílů lze snadno objednat někde jinde? Příprava takové výroby trvá měsíce. Příprava strojů, nákupo materiálu, lidi... Navíc, firmy které by zvládly tyto komponenty vyrobit mají nejspíš plně vytíženou výrobu.

3. Cílená likvidace VW? Občas to tak může vypadat. VW má posledních pár měsíců problémy. Tak se zkusme zamyslet nad tím, kdo by mohl mít zájem.

USA? VW léta provokovala Americké automobilky, jak je disel nejleší a amíci nejsou schopní ani vyrobit ČISTÝ dieselový motor. A pak se ukáže, že lhali. No, řekněte sami, být na straně amíků? :-) No, ale v USA nemá VW výrazný podíl. Ale kam hrne VW pod tlakem? Co třeba Asie? :-) Navíc v Číne vzniká spousta nových velkých automobilek...

Jen spekuluji :-)

+12/−1
22.8.2016 10:08

M21i53c45h32a74l 76Š50e38v67č83í22k 8583666124

Nezrusili žádné smlouvy ale odstoupili od plánovaného projektu. Tzn. že např. nezačnou vyrábět nějaký model motoru atd. Tato firma se asi podílela na vývoji a plánovala dodávky. Nakoupila a předstihem stroje atd. Teď chce kompenzace ztracených investic. Což je obvyklé a VW je samozřejmě platí, dle smluv. Soudí se právě kvůli jejich výši. Zastavení dodávky dílů, které s tím nesouvisí, jsou jen nástroj vydírání a porušení dodavatelských smluv. To zcela jistě firmu položí. Na to stačí jeden idiot vysoko ve vedení firmy a odnesou to stovky zaměstnanců.

+2/0
22.8.2016 10:16

M45i27l72o25š 65A27d85á88m40e14k 5304840936486

Problém je, že kompenzace nemusí být dostatečná, vzhledem k tomu, že nabídka se kalkulovala jako celek a případná kompenzace se bude týkat jen zrušené dohody, nikoli dílů na které VW dostal dumpingové ceny. Ale je to jen spekulace. VW v tomto případu dost mlží a to i v interní komunikaci.

+1/0
22.8.2016 10:28

J28a60n 12P76r98i32c86h71y43s51t48a27l 8951128373

Pokud vedeni vi, ze ta nedostatecna kompenzace firmu taky polozi, tak jedna spravne. Firmu to polozi v kazdem pripade, ale takhle se o tom aspon verejnost dozvi.

0/0
25.8.2016 19:43

J96a92n 49S18k33ý76p64a81l65a 7867102342631

Tak to chodí, když si firma zničí dodavatele neustálým tlakem. Znám jiný případ, kdy firma dohnala svého dodavate do takové ztráty, že ho musela koupit, jinak by zkrachoval jak dodavatel, tak i samotná firma odběratel, protože jiného dodavatele by nesehnala.

+5/−1
22.8.2016 10:05

L15u27k53á91š 56Š88l48e33h20o81f66e79r 1823739835309

Vedení dodavatele bylo zřejmě neschopné vést svou firmu. Každou smlouvu musí podepsat obě strany...

+2/0
22.8.2016 12:18

J75a47r30o83s61l42a21v 79K76l70í71m63a 7785465883

Pracoval jsem v automotive jako rezident 7 let. Tedy člověk který přímo vyřizuje veškeré problémy dodavetele na půdě zákazníka a pomáhá např. náběhu nových modelů apod. Většinu času jsem dělal pro Ford (Neměcko, Belgie), ale byl jsem i kratší časy (řádově měsíce) vypomáhat pro VW koncern, BMW či M.Benz. Moje zkušenost je tedy osobní a mohu srovnávat. Tedy k věci. Koncern VW to je MAFIE !!! Dělají si naprosto co chtějí a jsou schopni reklamovat a buzerovat i za zcela zdravé díly, jejich argumentem je potom "máme z dílu špatný pocit". Naprosto prasácké chování. Byl jsem ve Wolfsburgu, Hannoveru ale i Ingolstadtu dohromady asi půl roku. Audi, neskutečná komedie, když už nenašli vadný díl, tak nám ty zdravé prostě začli ničit (odtrhávat konektory). Oni prostě museli alespoň jednou za měsíc s něčím přijít aby dostali bakšiš. Celé se to uklidnilo když se tam najal mafián rumunského původu a z jejich řad, který za úplatu sobě i té mafii celou situaci jako zázrakem sklidnil. VW koncern to je prostě dobytek. Těch tragikomických historek mám povícero, každopádně ten vztah VW versus dodavatel je čistě feudální. A já mám radost, že jim to konečně někdo ukázal. Přitom BMW, FORD i Mercedes férová spolupráce...

+31/−1
22.8.2016 10:04

E97d96a 32S66t25á97r56e70k 6166624132866

Díky za info, my to známe jen jakožto ti buzerovaní, když vracejí či reklamují absolutní kravinu např. v podobě lehce rozmazeného značení, člověk má pak pocit, že kvůli tomu budou muset v Emdenu zastavit výrobu alespoň na měsíc...

0/0
22.8.2016 11:31

P21e82t37r 49M12a80r60e88č49e79k 1503121719158

Neuvěřitelné. :-/

0/0
22.8.2016 11:35

O72n24d85ř27e84j 54L72o92š67o81t59h 9170672324292

Renault je taky velmi dobrý zákazník, za prvé dokáže zaplatit naší práci mnohem lépe než VW a za druhé nereklamuje všechno, často pošle jen fotky jako upozornění na neshodný díl a pak nám je vrátí.

Ale musím říci, že třeba vztahy s VW Bratislava jsou taky velmi dobré a nemáme s nim žádné problémy, jen ta rentabilita není tak vysoká.

0/0
22.8.2016 15:33

M76a23r31e58k 55W10o96l48f 3309687824272

Pokud to majitel firmy plánoval dlouho dopředu tak ačkoliv to firmu muže potopit jeho osobně se to dost možná ani nedotkne. Nikdo nevíme kdo za tim stojí a z osobní zkušenosti vím ze šéfové zejména menších firem jsou pohaneni různými motivy a zdaleka ne vzdy jsou to čistě jen peníze.

0/0
22.8.2016 9:43

V56l49a28d56i30m93í20r 34F42i83b88i77g58e23r 5274241551884

Vloni když se objevila aféra s podvodným software VW prohlásil, že přispět na odškodnění budou muset všichni, tedy i dodavatelé dílů. Asi se jim nějak vzepřeli a je pro ně snažší zastavit výrobu, než dodávat za 0 nebo se ztrátou. Smlouvy jsou nastaveny hodně přísně a VW z pozice megafirmy nevyjednává. Toto je asi jediná možnost.

+12/0
22.8.2016 9:41

M94i22c37h69a71l 65Š29e53v25č15í74k 8753656574

Přečtěte si článek, je tam jasně uvedeno, že jde o spor ohledně zrušení plánovaného projektu. Na dílech jistě vydělávali dostatečně, když měli na investice v řádu desítek milionů euro. Díly jsou jen prostředek k vydírání. Asi se majitel rozhodl vysoudit odškodné za zrušený projekt za cenu, že zavře krám.

+1/0
22.8.2016 10:03

S11t36a26n52i49s35l39a22v 57S97e86d92l33á52k 1985419817

Jen spekuluješ a nic nevíš. Já také ne, ale dokáži si představit několik scénářů, které posílají za dané situace firmu do kytek.

Stačí jen, pokud si firma na rozvoj (technologie, budovy, nová pracovní síla) vzala úvěr, který měla splácet z realizace projektů. To by byla jistě kdekterá banka zafinancovat, když klient má tak bonitního odběratele, že? Pokud by se dostal dodavatel i v průběhu času do neřešitelné situace, tak by věc měl řešit právě takto. Do problémů ho někdo dostal a ten někdo musí nést následky bez možnosti si najít jiného soumara.

0/0
22.8.2016 11:56

F82r92a40n72t69i89š86e76k 61P37á76p77a14y 2582659287417

V podstate ste povedali, že dodávateľ nie je svojprávny a nevie, čo mu vyplýva zo zmlúv, ktoré uzavrie.

Ale aj tak sa čudujem, že VW nepočítal s takýmto scenárom.

0/0
23.8.2016 7:14

O75n31d96ř74e73j 29L58o82š64o39t82h 9780422754532

Jsou projekty, které jsou ziskové a pak takové, které nejsou. Ty si dodavatel bere proto, aby dostal ty ziskové. Problém pak je, když ty ziskové z nějakého důvodu ukončí a zbyde jen to, co si na sebe nevydělá.

0/−1
22.8.2016 15:36

V83i33k91t81o34r 84N41á46r39o75ž86n97ý 3629432528

O čem to všechno je ? VW je nejméně efektivní výrobce aut. Když se dá do poměru počet zaměstnanců a počty vyrobených aut , nevychází z tohoto poměru nijak dobře ve srovnání s ostatními automobilkami. Totální přezaměstnanost a socialismus. Vliv odborů obrovský.. A aby tento koncern mohl fungovat , musí odírat své dodavatele mnohem více než ostatní automobilky. Většinou dodavatelé drží hubu a krok . Tito se dokázali vzepřít a díky tomu mají můj obdiv R^

+23/−2
22.8.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.