Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nemáme díly, nevyrábíme. Potíže Volkswagenu cítí i v Mladé Boleslavi

Koncern Volkswagen musí po mnoha letech zastavit výrobu v některých závodech. VW řeší problém se dvěma dodavateli, kteří automobilce přestali dodávat své díly. Problém se zastavováním výroby už pocítila i Škoda Auto, v jejímž závodě může dojít k zastavení výroby vozidel již tento týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P55a30v29e14l 86H77o64d53r 8319929797

Anebo je to jinak, trh se zadrhl a tak vymysleli fintu, aby byli lidi doma, a nemuseli dělat na sklad......

+1/−1
22.8.2016 13:50

O24n36d70ř23e67j 85L87o80š92o13t61h 9850962364542

Kdyby to tak bylo, tak by to určitě vyřešili jinak a ne zastavením výroby. Došlo by pouze k omezení linek zvýšením taktu nebo omezení směn.

+1/−1
22.8.2016 15:20

P82e85t14r 96P68ř84i85k54r84y55l 1348965163

tak už Prevent žaluje i s mercedes :-) Vor dem Landgericht Braunschweig wolle Prevent 40 Millionen Euro Schadenersatz erstreiten, gab ein Sprecher des Gerichts am Montag bekannt. Prevent sehe Verträge von Daimler als nicht erfüllt und nicht wirksam beendet an

0/0
22.8.2016 13:32

L88u47k54á42š 90Š98l30e74h78o80f93e63r 1623389745929

Zdá se že v Preventu někomu ve vedení slušně "hráblo" ;-D

+5/0
22.8.2016 13:33

M44a31r77e41k 87H81r66a27d95i20l 3392507262382

Já jsem sice drobný živnostníček, ale pro automobilky jsem vyráběl v minulosti také. Ne přímo, ale přes dodavatelskou firmu. Naposledy pro Mercedes. Byla to neuvěřitelná administrace, protokoly, certifikáty... Pak mě byla dodavatelskou firmou, jako stálému výrobci, předložena rámcová smlouva. Povinnosti na několik stránek A4, jako například vyřídit reklamaci do 3 dnů (výroba trvá třeba měsíc), jinak musím uhradit veškeré škody a pod. Moje právo se smrsklo na pár řádek, v podstatě jsem měl jen právo, že dostanu někdy zaplaceno. Bylo to likvidační a nikdy jsem to nepodepsal, tím také moje spolupráce skončila, protože jsem nechtěl prožívat bezesné noci. Velice se divili, proč to nepodepíšu, že to mají všichni, tak je otázkou, k čemu se ty firmy upsaly a proč se teď diví.

+4/0
22.8.2016 13:12

P22e60t90r 73P14ř64i17k52r16y37l 1348255133

takže hra na soudce: dle toho co čtu v tisku, bych dal za pravdu VW

+3/−1
22.8.2016 12:56

J15a19n 42P15r55i20c60h50y33s56t64a28l 8161798363

Pokud lze tyto zpravy povazovat za stejne verohodne jako zpravy od panu Palaty a Manerta, tak bude mit ve skutecnosti pravdu dodavatel.

+1/0
25.8.2016 19:35

B46ř79e68t79i58s49l68a42v 72Č87e34r19n85í90k 4252504178722

Neni to nahodou ta spolecnost? Kterw musi dodavatele pristavovat kamiony se soucastkami v presne stanovenou dobu a rovnou je z nich odebiraji do vyroby, protoze nechteji platit vlastni skladove prostory a zasoby a toto brime v podobe pokut za nedodani v presnem case prenaseji na dodavatele?

0/0
22.8.2016 12:31

L61u17k62á15š 82Š39l64e86h87o14f36e55r 1963839795159

Říká se tomu just-in-time a je to běžný způsob zásobování kontinuální výroby ;-)

+7/0
22.8.2016 12:45

J35a67n 54N65e62m45e76c 9698276317110

Samozřejmě - jenže nedržení skladu znamená zvýšení rizika nedodávky (i kamion může "mít nehodu") - bohužel mnoho rádobymanažerů tohle chtělo spláchnout jen na dodavatele - je to riziko, které se musí pojistit - zvýší se náklady dodavatele - odběratel tomu musí přizpůsobit cenu - v podstatě musí část toho "pojištění zaplatit". To už mnohde dělat nechtějí. Obecně jsem měl v automotive pocit, že se mnohde zapomnělo, že dlouhodobá spolupráce leží na férovosti jednání a stabilitě - vycucat druhého krátkodobě zisk přinese, ale dlouhodobě to není dobrá strategie. Podobně se chovají obchodní řetězce a dnes začínají mít problémy ...

V každém případě tohle asi bude rozhodovat soud, uvidíme, komu dá za pravdu. VW je samozřejmě "těžší váhová kategorie v tomto souboji ... jenže zároveň může přijít o mnohem mnohem více. Možná sice vyhrají soud, ale více než je majetek té firmy stejně nedostanou a náklady na zastavené linky mohou být řádově větší ...

0/0
22.8.2016 16:31

L74u59k18á15š 57Š55l38e28h29o83f74e84r 1503929625809

Vyjmenoval jste jen negativa JIT. Pozitivem je mj. nižší finanční nároky na výrobu u dodavatele, protože nemusí vyrábět na sklad atd. Navíc, opět nikdo nenutí dodavatele na JIT přistoupit.

+1/0
22.8.2016 18:09

J37a45n 42N36e34m15e84c 9888826627160

No na výrobu asi ne. Ono často dodavatel ten sklad musí držet. Výhoda je především na straně odběratele. Obecně souhlas - v pravidelné a "stabilní výrobě" má JIT své opodstatnění a výhody ... jen je třeba si uvědomit i ty nevýhody a zajistit se proti nim. Není to bílá/černá.

0/0
23.8.2016 7:46

P24a26t40r91i86k 61Z37a89b37r78a97n78s98k68y 1651609315603

ty znas jednu jedinou automobilku co to dela jinak ? prvni s tim prisla kdysi toyota

0/0
22.8.2016 13:51

L81u13k72á10š 64Š48l33e84h93o75f69e73r 1293329935499

Dodavatelské firmy se tímhle odepsaly. I kdyby byla vina na straně VW (což pochybuji), od firmy s takovýmto jednáním nikdo nekoupí ani šroubek...

+1/−1
22.8.2016 12:20

R23i11c87h90a86r33d 22P13l35o11č38i66c42a 7678670530623

Jake to ale muselo byt jednanie zo strany VW ked dodavatel si radsej vybral likvidaciu ako spolupracu s nim ?

+1/−1
22.8.2016 12:38

L37u10k58á42š 24Š60l90e67h12o66f60e29r 1633599755839

Někdo snad dodavatele nutil s VW spolupracovat?

+3/0
22.8.2016 12:46

A59n54t63o71n40í72n 57Z90e69l74e62n19ý 2664513361186

Samozřejmě že nenutil. Ale když přestali, tak je z toho poprask.

0/0
22.8.2016 13:22

L25u20k90á31š 45Š16l98e50h96o32f84e66r 1603829715519

Když má firma smlouvu, ke které se dobrovolně zavázala, musí dodržet smluvní podmínky včetně výpovědních lhůt. Fakt nemůže jen tak ze dne na den přestat dodávat...

+2/0
22.8.2016 13:29
Foto

J62a82n81a 22K14o80z32á63k52o66v71á 49V97o81l11r59á40b52o14v52á 9673544475521

Jak vidíte, muže.

+1/0
23.8.2016 6:44

P55e23t74r 17M87a90r40e86č12e21k 1563821699238

Samozřejmě , že může ;-D . Nikdo k nim ozbrojené komando nepošle. Ovšem musí počítat s ekonomickými následky.

0/0
24.8.2016 17:52

J13a43n 86P36r78i77c44h59y52s24t31a34l 8361178783

Pokud jim zmenili podminky likvidacnim zpusobem, tak uz nemaji co ztratit.

+1/0
25.8.2016 19:36

M28a82r18t44i38n 66H89r15o24u75d60n36ý 5847462854347

Budou se muset s nimi domluvit.

A ROZUMNĚ.

Jinak to dopadnout nemůže. Všichni výrobci jedou na plné obrátky, nikde nejsou lidi nazbyt. A ani nemluvím o know how a výrobních strojích. Nikdo jiný jim tudíž a zkrátka v horizontu několika měsíců náhradou ty díly nevyrobí a neprodá. A VW za této situace nemá měsíce, ale jen týdny. Moc bych se nedivil, kdyby tu dodavatelskou firmu VW nakonec musel za solidní peníze z donucení (od)koupit.

Zabavit jim vyrobené díly ve skladě nemohou. Ty skladové zásoby slouží jako záruka na provozní úvěry od bank, dnes vyrábí všichni v režimu provozního úvěrování. Defacto by hrábli na záruky zasmluvněné ve prospěch 3. a 4. subjektu. Takže zabavování si žádný soud na triko nevezme ani omylem, to by byl megahumbuk. Ta dodavatelská firma musí být fakt zoufalá, když už šáhla k tomuto bezprecedentnímu kroku, který nepovede k ničemu jinému než k naprosté ztrátě důvěry.

+2/−1
22.8.2016 12:05

J27a89n 26Š48e69s65t40á74k 3688189959704

No jo. to je tak když se nejedná o automobilku ale jen o montovnu;-D

0/−2
22.8.2016 11:57

T59o85m62á64š 32L18u83d37v47í47k 1400557234372

Tak to je asi konec pro VW už teď na většině aut prodělává. Průměrný zaměstnanec stojí VW 250 tisíc měsíčně i když nic nedělá a nemůžou mu snížit plat ani ho vyhodit.

+1/−9
22.8.2016 11:40

V72a60š27e51k 58Ř22í65h89a 2133443198672

co to plácáte za hovadiny. Momentáoním problémenm rozhodně nejsou zaměstnanci, ale podnikatelské vztahy.

+3/−1
22.8.2016 11:47

R18a61d51e42k 74N30e70u29m54a37n23n 5952132768615

"plácal" naznačuje, že když VW stojí fabrika, tak ho začnou pokládat náklady na zaměstnance

ale to asi nechápeš

+1/−2
22.8.2016 11:54

S58t85a79n58i69s35l41a92v 79S57e27d59l82á15k 1695829277

Je ptázkou, zda velmi nadstandardní platy u VW nevedou k odírání dodavatelských firem.

0/0
22.8.2016 11:57

R54i63c98h31a84r15d 72P20l84o93č82i44c46a 7308470810603

Vysoke platy su konkurencna nevyhoda. Nic viac nic menej. Tu sa v plnej miere potvrdzuje porekadlo ze aj maly ko**t dokaze spravit velky problem. Zatrasie sa strom, manazeri VW spadnu na zem a spamataju sa raz dva. A ten najvyssi si konecne spomenie za co je plateny.

0/0
22.8.2016 13:00

T16o13m33á84š 49L42u76d68v71í83k 1570707874232

Vysoké platy mohou být konkurenční výhoda pokud je používáte jako motivaci k tomu aby jste měl a udržel dobré zaměstnance. Pokud chcete např. nejlepší designéry nebo techniky budete jim muset platit líp než průměrným jinak od Vás odejdou. VW je takový socialistický skanzen. Ty dvěstětisícové platy tam pobírají lidé jejichž jediná alternativa je pracovat na pokladně v Tescu.

+1/0
22.8.2016 13:58

V84l53a94d50i49m76í39r 73D80y16t48r84y41c58h 2571433369792

Si delaj randu, VW bude diktovat vyrobcum ceny a nutit je zlevnovat. Soud naridil vyrobcum vyrabet, pripadne zabavit vyrobky. Co mi to pripomina....... ;-ORv

+1/−3
22.8.2016 11:37

T76o32m97á66š 59P41í15c31l 3326623231307

Což o to. Zabavit se může, dokud je co. Ale co když je dodavatel ani nevyrobil, zabavíme mu továrnu? :-)

0/0
22.8.2016 11:59

J25a49n 96P79r96i89c50h78y97s14t30a42l 8311268463

Ta tovarna ve skutecnosti nejspis patri bance.

0/0
25.8.2016 19:40

A63n10t27o21n38í57n 77Z92e65l25e27n93ý 2634453271536

Proč si nejdou stoupnout do fronty před Mototechnou? V úterý chodí zboží.

+3/0
22.8.2016 11:00

M76i59l59o90š 98A87d61á60m67e91k 5564800716116

Copak jste ten článek nikdo nečetl?

VW zrušil část smluv. Dodavatelé přestali plnit zbylé zbylé smlouvy.

A teď můžeme spekulovat.

1. Při takto velkých obchodech je běžné, že část smluv je prodělečná a část výdělečná. Kontrakt se počítá jako celek.

Je možné, že právě zrušená část smluv byla pro dodavatele výdělečná. Co jiného dodavatelům zbývá? V podstaně je zlikviduje ať dodávat budou a nebo nebudou. Ale pokud nebudou, mohou svou činnost alespoň ukončit bez dluhů nebo alespoň se vztyčenou hlavou. Možná. Možná jen VW jen sklízí co zasel, když spustu nárožných prací outsourcuje a přitom se k dodavatelům chová, jak se k nim chová.

2. Copak si tady opravdu někdo myslí, že takové objemy dodávek, takto speciálních a specifických dílů lze snadno objednat někde jinde? Příprava takové výroby trvá měsíce. Příprava strojů, nákupo materiálu, lidi... Navíc, firmy které by zvládly tyto komponenty vyrobit mají nejspíš plně vytíženou výrobu.

3. Cílená likvidace VW? Občas to tak může vypadat. VW má posledních pár měsíců problémy. Tak se zkusme zamyslet nad tím, kdo by mohl mít zájem.

USA? VW léta provokovala Americké automobilky, jak je disel nejleší a amíci nejsou schopní ani vyrobit ČISTÝ dieselový motor. A pak se ukáže, že lhali. No, řekněte sami, být na straně amíků? :-) No, ale v USA nemá VW výrazný podíl. Ale kam hrne VW pod tlakem? Co třeba Asie? :-) Navíc v Číne vzniká spousta nových velkých automobilek...

Jen spekuluji :-)

+12/−1
22.8.2016 10:08

M65i44c43h94a50l 31Š14e51v84č72í47k 8553406644

Nezrusili žádné smlouvy ale odstoupili od plánovaného projektu. Tzn. že např. nezačnou vyrábět nějaký model motoru atd. Tato firma se asi podílela na vývoji a plánovala dodávky. Nakoupila a předstihem stroje atd. Teď chce kompenzace ztracených investic. Což je obvyklé a VW je samozřejmě platí, dle smluv. Soudí se právě kvůli jejich výši. Zastavení dodávky dílů, které s tím nesouvisí, jsou jen nástroj vydírání a porušení dodavatelských smluv. To zcela jistě firmu položí. Na to stačí jeden idiot vysoko ve vedení firmy a odnesou to stovky zaměstnanců.

+2/0
22.8.2016 10:16

M79i95l86o43š 80A60d53á81m71e34k 5464750486666

Problém je, že kompenzace nemusí být dostatečná, vzhledem k tomu, že nabídka se kalkulovala jako celek a případná kompenzace se bude týkat jen zrušené dohody, nikoli dílů na které VW dostal dumpingové ceny. Ale je to jen spekulace. VW v tomto případu dost mlží a to i v interní komunikaci.

+1/0
22.8.2016 10:28

J52a45n 10P95r30i63c59h81y59s67t94a94l 8481358743

Pokud vedeni vi, ze ta nedostatecna kompenzace firmu taky polozi, tak jedna spravne. Firmu to polozi v kazdem pripade, ale takhle se o tom aspon verejnost dozvi.

0/0
25.8.2016 19:43

J85a53n 52S56k96ý80p70a14l23a 7107212572821

Tak to chodí, když si firma zničí dodavatele neustálým tlakem. Znám jiný případ, kdy firma dohnala svého dodavate do takové ztráty, že ho musela koupit, jinak by zkrachoval jak dodavatel, tak i samotná firma odběratel, protože jiného dodavatele by nesehnala.

+5/−1
22.8.2016 10:05

L72u18k58á73š 81Š47l97e48h72o50f35e75r 1143969455299

Vedení dodavatele bylo zřejmě neschopné vést svou firmu. Každou smlouvu musí podepsat obě strany...

+2/0
22.8.2016 12:18

J48a84r21o28s16l84a79v 92K29l51í84m81a 7415865943

Pracoval jsem v automotive jako rezident 7 let. Tedy člověk který přímo vyřizuje veškeré problémy dodavetele na půdě zákazníka a pomáhá např. náběhu nových modelů apod. Většinu času jsem dělal pro Ford (Neměcko, Belgie), ale byl jsem i kratší časy (řádově měsíce) vypomáhat pro VW koncern, BMW či M.Benz. Moje zkušenost je tedy osobní a mohu srovnávat. Tedy k věci. Koncern VW to je MAFIE !!! Dělají si naprosto co chtějí a jsou schopni reklamovat a buzerovat i za zcela zdravé díly, jejich argumentem je potom "máme z dílu špatný pocit". Naprosto prasácké chování. Byl jsem ve Wolfsburgu, Hannoveru ale i Ingolstadtu dohromady asi půl roku. Audi, neskutečná komedie, když už nenašli vadný díl, tak nám ty zdravé prostě začli ničit (odtrhávat konektory). Oni prostě museli alespoň jednou za měsíc s něčím přijít aby dostali bakšiš. Celé se to uklidnilo když se tam najal mafián rumunského původu a z jejich řad, který za úplatu sobě i té mafii celou situaci jako zázrakem sklidnil. VW koncern to je prostě dobytek. Těch tragikomických historek mám povícero, každopádně ten vztah VW versus dodavatel je čistě feudální. A já mám radost, že jim to konečně někdo ukázal. Přitom BMW, FORD i Mercedes férová spolupráce...

+31/−1
22.8.2016 10:04

E19d16a 75S19t50á19r30e22k 6106374362236

Díky za info, my to známe jen jakožto ti buzerovaní, když vracejí či reklamují absolutní kravinu např. v podobě lehce rozmazeného značení, člověk má pak pocit, že kvůli tomu budou muset v Emdenu zastavit výrobu alespoň na měsíc...

0/0
22.8.2016 11:31

P12e27t79r 91M82a34r83e73č24e10k 1383751869378

Neuvěřitelné. :-/

0/0
22.8.2016 11:35

O64n54d40ř62e26j 16L85o54š25o69t38h 9870942204282

Renault je taky velmi dobrý zákazník, za prvé dokáže zaplatit naší práci mnohem lépe než VW a za druhé nereklamuje všechno, často pošle jen fotky jako upozornění na neshodný díl a pak nám je vrátí.

Ale musím říci, že třeba vztahy s VW Bratislava jsou taky velmi dobré a nemáme s nim žádné problémy, jen ta rentabilita není tak vysoká.

0/0
22.8.2016 15:33

M71a20r90e79k 71W77o75l48f 3599127564562

Pokud to majitel firmy plánoval dlouho dopředu tak ačkoliv to firmu muže potopit jeho osobně se to dost možná ani nedotkne. Nikdo nevíme kdo za tim stojí a z osobní zkušenosti vím ze šéfové zejména menších firem jsou pohaneni různými motivy a zdaleka ne vzdy jsou to čistě jen peníze.

0/0
22.8.2016 9:43

V22l80a18d76i10m31í22r 53F74i81b47i20g29e36r 5574111201634

Vloni když se objevila aféra s podvodným software VW prohlásil, že přispět na odškodnění budou muset všichni, tedy i dodavatelé dílů. Asi se jim nějak vzepřeli a je pro ně snažší zastavit výrobu, než dodávat za 0 nebo se ztrátou. Smlouvy jsou nastaveny hodně přísně a VW z pozice megafirmy nevyjednává. Toto je asi jediná možnost.

+12/0
22.8.2016 9:41

M93i39c73h55a52l 88Š47e95v24č59í88k 8163806594

Přečtěte si článek, je tam jasně uvedeno, že jde o spor ohledně zrušení plánovaného projektu. Na dílech jistě vydělávali dostatečně, když měli na investice v řádu desítek milionů euro. Díly jsou jen prostředek k vydírání. Asi se majitel rozhodl vysoudit odškodné za zrušený projekt za cenu, že zavře krám.

+1/0
22.8.2016 10:03

S68t58a73n73i17s91l37a65v 81S65e52d89l71á79k 1595459307

Jen spekuluješ a nic nevíš. Já také ne, ale dokáži si představit několik scénářů, které posílají za dané situace firmu do kytek.

Stačí jen, pokud si firma na rozvoj (technologie, budovy, nová pracovní síla) vzala úvěr, který měla splácet z realizace projektů. To by byla jistě kdekterá banka zafinancovat, když klient má tak bonitního odběratele, že? Pokud by se dostal dodavatel i v průběhu času do neřešitelné situace, tak by věc měl řešit právě takto. Do problémů ho někdo dostal a ten někdo musí nést následky bez možnosti si najít jiného soumara.

0/0
22.8.2016 11:56

F73r37a95n17t26i82š65e37k 29P39á14p17a61y 2642689117877

V podstate ste povedali, že dodávateľ nie je svojprávny a nevie, čo mu vyplýva zo zmlúv, ktoré uzavrie.

Ale aj tak sa čudujem, že VW nepočítal s takýmto scenárom.

0/0
23.8.2016 7:14

O51n69d62ř82e93j 28L35o37š57o18t13h 9620272674452

Jsou projekty, které jsou ziskové a pak takové, které nejsou. Ty si dodavatel bere proto, aby dostal ty ziskové. Problém pak je, když ty ziskové z nějakého důvodu ukončí a zbyde jen to, co si na sebe nevydělá.

0/−1
22.8.2016 15:36

V78i39k24t77o83r 36N75á18r46o86ž62n33ý 3589292108

O čem to všechno je ? VW je nejméně efektivní výrobce aut. Když se dá do poměru počet zaměstnanců a počty vyrobených aut , nevychází z tohoto poměru nijak dobře ve srovnání s ostatními automobilkami. Totální přezaměstnanost a socialismus. Vliv odborů obrovský.. A aby tento koncern mohl fungovat , musí odírat své dodavatele mnohem více než ostatní automobilky. Většinou dodavatelé drží hubu a krok . Tito se dokázali vzepřít a díky tomu mají můj obdiv R^

+23/−2
22.8.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.