Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nemáme díly, nevyrábíme. Potíže Volkswagenu cítí i v Mladé Boleslavi

Koncern Volkswagen musí po mnoha letech zastavit výrobu v některých závodech. VW řeší problém se dvěma dodavateli, kteří automobilce přestali dodávat své díly. Problém se zastavováním výroby už pocítila i Škoda Auto, v jejímž závodě může dojít k zastavení výroby vozidel již tento týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P48a50v42e22l 56H39o50d27r 8759299547

Anebo je to jinak, trh se zadrhl a tak vymysleli fintu, aby byli lidi doma, a nemuseli dělat na sklad......

+1/−1
22.8.2016 13:50

O61n47d11ř22e91j 68L59o88š14o68t78h 9340162484762

Kdyby to tak bylo, tak by to určitě vyřešili jinak a ne zastavením výroby. Došlo by pouze k omezení linek zvýšením taktu nebo omezení směn.

+1/−1
22.8.2016 15:20

P66e15t11r 64P83ř21i13k29r40y25l 1358475303

tak už Prevent žaluje i s mercedes :-) Vor dem Landgericht Braunschweig wolle Prevent 40 Millionen Euro Schadenersatz erstreiten, gab ein Sprecher des Gerichts am Montag bekannt. Prevent sehe Verträge von Daimler als nicht erfüllt und nicht wirksam beendet an

0/0
22.8.2016 13:32

L88u32k70á67š 52Š16l67e76h39o33f88e67r 1493109655369

Zdá se že v Preventu někomu ve vedení slušně "hráblo" ;-D

+5/0
22.8.2016 13:33

M69a26r36e72k 78H72r45a26d21i45l 3422587272692

Já jsem sice drobný živnostníček, ale pro automobilky jsem vyráběl v minulosti také. Ne přímo, ale přes dodavatelskou firmu. Naposledy pro Mercedes. Byla to neuvěřitelná administrace, protokoly, certifikáty... Pak mě byla dodavatelskou firmou, jako stálému výrobci, předložena rámcová smlouva. Povinnosti na několik stránek A4, jako například vyřídit reklamaci do 3 dnů (výroba trvá třeba měsíc), jinak musím uhradit veškeré škody a pod. Moje právo se smrsklo na pár řádek, v podstatě jsem měl jen právo, že dostanu někdy zaplaceno. Bylo to likvidační a nikdy jsem to nepodepsal, tím také moje spolupráce skončila, protože jsem nechtěl prožívat bezesné noci. Velice se divili, proč to nepodepíšu, že to mají všichni, tak je otázkou, k čemu se ty firmy upsaly a proč se teď diví.

+4/0
22.8.2016 13:12

P95e65t31r 39P98ř81i96k20r80y10l 1808985363

takže hra na soudce: dle toho co čtu v tisku, bych dal za pravdu VW

+3/−1
22.8.2016 12:56

J81a21n 95P44r21i47c91h70y98s98t73a50l 8251858543

Pokud lze tyto zpravy povazovat za stejne verohodne jako zpravy od panu Palaty a Manerta, tak bude mit ve skutecnosti pravdu dodavatel.

+1/0
25.8.2016 19:35

B56ř17e72t19i59s69l36a33v 46Č20e10r82n38í58k 4442354918792

Neni to nahodou ta spolecnost? Kterw musi dodavatele pristavovat kamiony se soucastkami v presne stanovenou dobu a rovnou je z nich odebiraji do vyroby, protoze nechteji platit vlastni skladove prostory a zasoby a toto brime v podobe pokut za nedodani v presnem case prenaseji na dodavatele?

0/0
22.8.2016 12:31

L45u63k15á24š 11Š30l21e34h97o96f66e56r 1873829955529

Říká se tomu just-in-time a je to běžný způsob zásobování kontinuální výroby ;-)

+7/0
22.8.2016 12:45

J62a73n 36N70e48m66e54c 9868586347200

Samozřejmě - jenže nedržení skladu znamená zvýšení rizika nedodávky (i kamion může "mít nehodu") - bohužel mnoho rádobymanažerů tohle chtělo spláchnout jen na dodavatele - je to riziko, které se musí pojistit - zvýší se náklady dodavatele - odběratel tomu musí přizpůsobit cenu - v podstatě musí část toho "pojištění zaplatit". To už mnohde dělat nechtějí. Obecně jsem měl v automotive pocit, že se mnohde zapomnělo, že dlouhodobá spolupráce leží na férovosti jednání a stabilitě - vycucat druhého krátkodobě zisk přinese, ale dlouhodobě to není dobrá strategie. Podobně se chovají obchodní řetězce a dnes začínají mít problémy ...

V každém případě tohle asi bude rozhodovat soud, uvidíme, komu dá za pravdu. VW je samozřejmě "těžší váhová kategorie v tomto souboji ... jenže zároveň může přijít o mnohem mnohem více. Možná sice vyhrají soud, ale více než je majetek té firmy stejně nedostanou a náklady na zastavené linky mohou být řádově větší ...

0/0
22.8.2016 16:31

L63u62k22á63š 72Š81l70e79h32o48f41e15r 1513979345709

Vyjmenoval jste jen negativa JIT. Pozitivem je mj. nižší finanční nároky na výrobu u dodavatele, protože nemusí vyrábět na sklad atd. Navíc, opět nikdo nenutí dodavatele na JIT přistoupit.

+1/0
22.8.2016 18:09

J38a66n 88N31e27m86e85c 9948696977300

No na výrobu asi ne. Ono často dodavatel ten sklad musí držet. Výhoda je především na straně odběratele. Obecně souhlas - v pravidelné a "stabilní výrobě" má JIT své opodstatnění a výhody ... jen je třeba si uvědomit i ty nevýhody a zajistit se proti nim. Není to bílá/černá.

0/0
23.8.2016 7:46

P40a78t18r27i64k 75Z20a56b70r85a42n92s74k26y 1131739145303

ty znas jednu jedinou automobilku co to dela jinak ? prvni s tim prisla kdysi toyota

0/0
22.8.2016 13:51

L67u84k72á23š 95Š26l30e69h12o92f76e76r 1263939745609

Dodavatelské firmy se tímhle odepsaly. I kdyby byla vina na straně VW (což pochybuji), od firmy s takovýmto jednáním nikdo nekoupí ani šroubek...

+1/−1
22.8.2016 12:20

R40i10c23h30a76r39d 41P50l63o83č94i72c23a 7158230230813

Jake to ale muselo byt jednanie zo strany VW ked dodavatel si radsej vybral likvidaciu ako spolupracu s nim ?

+1/−1
22.8.2016 12:38

L73u11k23á56š 26Š82l91e95h94o73f26e79r 1923699485279

Někdo snad dodavatele nutil s VW spolupracovat?

+3/0
22.8.2016 12:46

A23n85t12o59n82í53n 38Z52e32l59e21n30ý 2564553951796

Samozřejmě že nenutil. Ale když přestali, tak je z toho poprask.

0/0
22.8.2016 13:22

L63u94k51á91š 60Š13l23e27h31o34f80e64r 1253699695249

Když má firma smlouvu, ke které se dobrovolně zavázala, musí dodržet smluvní podmínky včetně výpovědních lhůt. Fakt nemůže jen tak ze dne na den přestat dodávat...

+2/0
22.8.2016 13:29
Foto

J55a54n98a 29K20o62z98á29k72o69v34á 65V71o70l48r49á76b46o26v97á 9273564665201

Jak vidíte, muže.

+1/0
23.8.2016 6:44

P71e84t38r 58M72a72r37e61č89e95k 1733121559768

Samozřejmě , že může ;-D . Nikdo k nim ozbrojené komando nepošle. Ovšem musí počítat s ekonomickými následky.

0/0
24.8.2016 17:52

J68a10n 95P32r28i89c78h56y55s59t84a41l 8871778533

Pokud jim zmenili podminky likvidacnim zpusobem, tak uz nemaji co ztratit.

+1/0
25.8.2016 19:36

M70a95r98t87i88n 56H35r34o50u56d98n42ý 5727752744967

Budou se muset s nimi domluvit.

A ROZUMNĚ.

Jinak to dopadnout nemůže. Všichni výrobci jedou na plné obrátky, nikde nejsou lidi nazbyt. A ani nemluvím o know how a výrobních strojích. Nikdo jiný jim tudíž a zkrátka v horizontu několika měsíců náhradou ty díly nevyrobí a neprodá. A VW za této situace nemá měsíce, ale jen týdny. Moc bych se nedivil, kdyby tu dodavatelskou firmu VW nakonec musel za solidní peníze z donucení (od)koupit.

Zabavit jim vyrobené díly ve skladě nemohou. Ty skladové zásoby slouží jako záruka na provozní úvěry od bank, dnes vyrábí všichni v režimu provozního úvěrování. Defacto by hrábli na záruky zasmluvněné ve prospěch 3. a 4. subjektu. Takže zabavování si žádný soud na triko nevezme ani omylem, to by byl megahumbuk. Ta dodavatelská firma musí být fakt zoufalá, když už šáhla k tomuto bezprecedentnímu kroku, který nepovede k ničemu jinému než k naprosté ztrátě důvěry.

+2/−1
22.8.2016 12:05

J46a92n 98Š76e26s12t94á37k 3758409259394

No jo. to je tak když se nejedná o automobilku ale jen o montovnu;-D

0/−2
22.8.2016 11:57

T77o72m41á84š 58L18u28d98v74í23k 1650307434752

Tak to je asi konec pro VW už teď na většině aut prodělává. Průměrný zaměstnanec stojí VW 250 tisíc měsíčně i když nic nedělá a nemůžou mu snížit plat ani ho vyhodit.

+1/−9
22.8.2016 11:40

V55a74š29e57k 15Ř80í80h62a 2473473878102

co to plácáte za hovadiny. Momentáoním problémenm rozhodně nejsou zaměstnanci, ale podnikatelské vztahy.

+3/−1
22.8.2016 11:47

R36a68d11e70k 22N57e41u94m56a76n24n 5242822648565

"plácal" naznačuje, že když VW stojí fabrika, tak ho začnou pokládat náklady na zaměstnance

ale to asi nechápeš

+1/−2
22.8.2016 11:54

S74t31a33n36i78s43l50a55v 29S18e28d35l43á58k 1245359927

Je ptázkou, zda velmi nadstandardní platy u VW nevedou k odírání dodavatelských firem.

0/0
22.8.2016 11:57

R95i57c80h58a97r13d 11P17l88o47č28i78c59a 7148730500333

Vysoke platy su konkurencna nevyhoda. Nic viac nic menej. Tu sa v plnej miere potvrdzuje porekadlo ze aj maly ko**t dokaze spravit velky problem. Zatrasie sa strom, manazeri VW spadnu na zem a spamataju sa raz dva. A ten najvyssi si konecne spomenie za co je plateny.

0/0
22.8.2016 13:00

T15o40m24á20š 19L66u85d22v81í61k 1930327964462

Vysoké platy mohou být konkurenční výhoda pokud je používáte jako motivaci k tomu aby jste měl a udržel dobré zaměstnance. Pokud chcete např. nejlepší designéry nebo techniky budete jim muset platit líp než průměrným jinak od Vás odejdou. VW je takový socialistický skanzen. Ty dvěstětisícové platy tam pobírají lidé jejichž jediná alternativa je pracovat na pokladně v Tescu.

+1/0
22.8.2016 13:58

V41l50a31d27i35m83í96r 75D27y31t29r88y95c31h 2761683149532

Si delaj randu, VW bude diktovat vyrobcum ceny a nutit je zlevnovat. Soud naridil vyrobcum vyrabet, pripadne zabavit vyrobky. Co mi to pripomina....... ;-ORv

+1/−3
22.8.2016 11:37

T83o19m52á82š 21P81í85c90l 3936463261517

Což o to. Zabavit se může, dokud je co. Ale co když je dodavatel ani nevyrobil, zabavíme mu továrnu? :-)

0/0
22.8.2016 11:59

J17a83n 90P10r86i37c38h85y48s66t36a39l 8221918903

Ta tovarna ve skutecnosti nejspis patri bance.

0/0
25.8.2016 19:40

A30n69t64o45n22í57n 49Z48e86l93e58n39ý 2484413431886

Proč si nejdou stoupnout do fronty před Mototechnou? V úterý chodí zboží.

+3/0
22.8.2016 11:00

M60i59l75o24š 44A96d94á44m49e39k 5274140276826

Copak jste ten článek nikdo nečetl?

VW zrušil část smluv. Dodavatelé přestali plnit zbylé zbylé smlouvy.

A teď můžeme spekulovat.

1. Při takto velkých obchodech je běžné, že část smluv je prodělečná a část výdělečná. Kontrakt se počítá jako celek.

Je možné, že právě zrušená část smluv byla pro dodavatele výdělečná. Co jiného dodavatelům zbývá? V podstaně je zlikviduje ať dodávat budou a nebo nebudou. Ale pokud nebudou, mohou svou činnost alespoň ukončit bez dluhů nebo alespoň se vztyčenou hlavou. Možná. Možná jen VW jen sklízí co zasel, když spustu nárožných prací outsourcuje a přitom se k dodavatelům chová, jak se k nim chová.

2. Copak si tady opravdu někdo myslí, že takové objemy dodávek, takto speciálních a specifických dílů lze snadno objednat někde jinde? Příprava takové výroby trvá měsíce. Příprava strojů, nákupo materiálu, lidi... Navíc, firmy které by zvládly tyto komponenty vyrobit mají nejspíš plně vytíženou výrobu.

3. Cílená likvidace VW? Občas to tak může vypadat. VW má posledních pár měsíců problémy. Tak se zkusme zamyslet nad tím, kdo by mohl mít zájem.

USA? VW léta provokovala Americké automobilky, jak je disel nejleší a amíci nejsou schopní ani vyrobit ČISTÝ dieselový motor. A pak se ukáže, že lhali. No, řekněte sami, být na straně amíků? :-) No, ale v USA nemá VW výrazný podíl. Ale kam hrne VW pod tlakem? Co třeba Asie? :-) Navíc v Číne vzniká spousta nových velkých automobilek...

Jen spekuluji :-)

+12/−1
22.8.2016 10:08

M23i69c28h90a65l 30Š38e10v13č92í66k 8453136164

Nezrusili žádné smlouvy ale odstoupili od plánovaného projektu. Tzn. že např. nezačnou vyrábět nějaký model motoru atd. Tato firma se asi podílela na vývoji a plánovala dodávky. Nakoupila a předstihem stroje atd. Teď chce kompenzace ztracených investic. Což je obvyklé a VW je samozřejmě platí, dle smluv. Soudí se právě kvůli jejich výši. Zastavení dodávky dílů, které s tím nesouvisí, jsou jen nástroj vydírání a porušení dodavatelských smluv. To zcela jistě firmu položí. Na to stačí jeden idiot vysoko ve vedení firmy a odnesou to stovky zaměstnanců.

+2/0
22.8.2016 10:16

M37i97l89o54š 14A76d74á78m46e76k 5564320736306

Problém je, že kompenzace nemusí být dostatečná, vzhledem k tomu, že nabídka se kalkulovala jako celek a případná kompenzace se bude týkat jen zrušené dohody, nikoli dílů na které VW dostal dumpingové ceny. Ale je to jen spekulace. VW v tomto případu dost mlží a to i v interní komunikaci.

+1/0
22.8.2016 10:28

J95a81n 39P44r30i14c79h87y20s57t74a22l 8601608553

Pokud vedeni vi, ze ta nedostatecna kompenzace firmu taky polozi, tak jedna spravne. Firmu to polozi v kazdem pripade, ale takhle se o tom aspon verejnost dozvi.

0/0
25.8.2016 19:43

J81a57n 97S93k88ý16p51a49l72a 7987502182431

Tak to chodí, když si firma zničí dodavatele neustálým tlakem. Znám jiný případ, kdy firma dohnala svého dodavate do takové ztráty, že ho musela koupit, jinak by zkrachoval jak dodavatel, tak i samotná firma odběratel, protože jiného dodavatele by nesehnala.

+5/−1
22.8.2016 10:05

L33u51k43á43š 56Š18l14e31h63o31f25e98r 1353499865419

Vedení dodavatele bylo zřejmě neschopné vést svou firmu. Každou smlouvu musí podepsat obě strany...

+2/0
22.8.2016 12:18

J78a91r25o24s33l63a29v 58K37l84í24m54a 7415665443

Pracoval jsem v automotive jako rezident 7 let. Tedy člověk který přímo vyřizuje veškeré problémy dodavetele na půdě zákazníka a pomáhá např. náběhu nových modelů apod. Většinu času jsem dělal pro Ford (Neměcko, Belgie), ale byl jsem i kratší časy (řádově měsíce) vypomáhat pro VW koncern, BMW či M.Benz. Moje zkušenost je tedy osobní a mohu srovnávat. Tedy k věci. Koncern VW to je MAFIE !!! Dělají si naprosto co chtějí a jsou schopni reklamovat a buzerovat i za zcela zdravé díly, jejich argumentem je potom "máme z dílu špatný pocit". Naprosto prasácké chování. Byl jsem ve Wolfsburgu, Hannoveru ale i Ingolstadtu dohromady asi půl roku. Audi, neskutečná komedie, když už nenašli vadný díl, tak nám ty zdravé prostě začli ničit (odtrhávat konektory). Oni prostě museli alespoň jednou za měsíc s něčím přijít aby dostali bakšiš. Celé se to uklidnilo když se tam najal mafián rumunského původu a z jejich řad, který za úplatu sobě i té mafii celou situaci jako zázrakem sklidnil. VW koncern to je prostě dobytek. Těch tragikomických historek mám povícero, každopádně ten vztah VW versus dodavatel je čistě feudální. A já mám radost, že jim to konečně někdo ukázal. Přitom BMW, FORD i Mercedes férová spolupráce...

+31/−1
22.8.2016 10:04

E79d94a 46S64t68á23r40e65k 6526554342286

Díky za info, my to známe jen jakožto ti buzerovaní, když vracejí či reklamují absolutní kravinu např. v podobě lehce rozmazeného značení, člověk má pak pocit, že kvůli tomu budou muset v Emdenu zastavit výrobu alespoň na měsíc...

0/0
22.8.2016 11:31

P35e82t93r 63M65a63r17e92č17e34k 1933201689318

Neuvěřitelné. :-/

0/0
22.8.2016 11:35

O84n15d70ř92e59j 88L95o85š44o13t88h 9840282274472

Renault je taky velmi dobrý zákazník, za prvé dokáže zaplatit naší práci mnohem lépe než VW a za druhé nereklamuje všechno, často pošle jen fotky jako upozornění na neshodný díl a pak nám je vrátí.

Ale musím říci, že třeba vztahy s VW Bratislava jsou taky velmi dobré a nemáme s nim žádné problémy, jen ta rentabilita není tak vysoká.

0/0
22.8.2016 15:33

M35a72r67e98k 45W93o74l43f 3319577894342

Pokud to majitel firmy plánoval dlouho dopředu tak ačkoliv to firmu muže potopit jeho osobně se to dost možná ani nedotkne. Nikdo nevíme kdo za tim stojí a z osobní zkušenosti vím ze šéfové zejména menších firem jsou pohaneni různými motivy a zdaleka ne vzdy jsou to čistě jen peníze.

0/0
22.8.2016 9:43

V73l37a55d11i35m94í47r 38F35i93b58i94g44e32r 5484471891734

Vloni když se objevila aféra s podvodným software VW prohlásil, že přispět na odškodnění budou muset všichni, tedy i dodavatelé dílů. Asi se jim nějak vzepřeli a je pro ně snažší zastavit výrobu, než dodávat za 0 nebo se ztrátou. Smlouvy jsou nastaveny hodně přísně a VW z pozice megafirmy nevyjednává. Toto je asi jediná možnost.

+12/0
22.8.2016 9:41

M80i45c88h54a81l 60Š35e21v33č36í19k 8713496454

Přečtěte si článek, je tam jasně uvedeno, že jde o spor ohledně zrušení plánovaného projektu. Na dílech jistě vydělávali dostatečně, když měli na investice v řádu desítek milionů euro. Díly jsou jen prostředek k vydírání. Asi se majitel rozhodl vysoudit odškodné za zrušený projekt za cenu, že zavře krám.

+1/0
22.8.2016 10:03

S69t64a31n58i88s12l62a88v 80S88e22d40l24á71k 1635229547

Jen spekuluješ a nic nevíš. Já také ne, ale dokáži si představit několik scénářů, které posílají za dané situace firmu do kytek.

Stačí jen, pokud si firma na rozvoj (technologie, budovy, nová pracovní síla) vzala úvěr, který měla splácet z realizace projektů. To by byla jistě kdekterá banka zafinancovat, když klient má tak bonitního odběratele, že? Pokud by se dostal dodavatel i v průběhu času do neřešitelné situace, tak by věc měl řešit právě takto. Do problémů ho někdo dostal a ten někdo musí nést následky bez možnosti si najít jiného soumara.

0/0
22.8.2016 11:56

F36r52a56n75t54i44š29e55k 93P75á23p71a20y 2282629547237

V podstate ste povedali, že dodávateľ nie je svojprávny a nevie, čo mu vyplýva zo zmlúv, ktoré uzavrie.

Ale aj tak sa čudujem, že VW nepočítal s takýmto scenárom.

0/0
23.8.2016 7:14

O35n79d10ř89e58j 87L20o91š64o10t41h 9500462624572

Jsou projekty, které jsou ziskové a pak takové, které nejsou. Ty si dodavatel bere proto, aby dostal ty ziskové. Problém pak je, když ty ziskové z nějakého důvodu ukončí a zbyde jen to, co si na sebe nevydělá.

0/−1
22.8.2016 15:36

V20i81k81t28o92r 68N24á30r12o13ž93n35ý 3499262698

O čem to všechno je ? VW je nejméně efektivní výrobce aut. Když se dá do poměru počet zaměstnanců a počty vyrobených aut , nevychází z tohoto poměru nijak dobře ve srovnání s ostatními automobilkami. Totální přezaměstnanost a socialismus. Vliv odborů obrovský.. A aby tento koncern mohl fungovat , musí odírat své dodavatele mnohem více než ostatní automobilky. Většinou dodavatelé drží hubu a krok . Tito se dokázali vzepřít a díky tomu mají můj obdiv R^

+23/−2
22.8.2016 9:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.