Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Státní firma žaluje státní úřad. Českým drahám se nelíbí RegioJet do Brna

Plány soukromého dopravce RegioJet začít jezdit s vlaky mezi Prahou, Brnem a Bratislavou se nelíbí Českým drahám. Ty chtějí po soudu, aby předběžným opatřením zakázal RegioJetu na této trase jezdit a nedovolil si vůbec žádat správce trati o to, aby jezdit mohl. Současně žalují Drážní úřad za to, že se situací na této trase odmítl zabývat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a24n 64C42e16p24e20k 1274546140

Čili ČD. My to budeme jezdit a státe dotuj nám to. Stát, vypíšeme dva vlaky bez dotací. Jančura, já to jezdit bez dotací budu. ČD, státe zakaž Jančurovi jezdit bez dotací, nech nám tam náš monopol s dotacemi.

+1/−3
24.8.2016 16:30

L88i27b81o50r 64Z85a98v84ř12e27l 8419676561462

Jančura a lepší služby?? Kecal jeden, neumí ani zařídit aby mu řidiči jejich autobusů neustále neporušovali silniční zákon a nejezdili tam kde nemají!!

+2/−1
24.8.2016 8:52

Š15t44e88f70a77n 19F76r44i94č26a 7652398803916

Vůbec nechápu, jak může stát dopustit, aby někdo se 35 let starými vraky takto vyskakoval. Jedná se o páteřní železniční koridor a špičkové RailJety cestující veřejnosti vyhovují. Takové si borec nepořídí ani za 50 let.Rv

+5/−8
22.8.2016 22:42

M31a44r38t81i32n 22Š95t49r48o85s 4759877480318

Jančurův styl podnikání je mi stále více nesympatický. Agresivně vybírá lukrativní spoje, které ale vydělávají jen proto, že stát dotuje infrastrukturu a hlavně dotuje ostatní spoje, včetně MHD, které jsou na Jančurovy linky nepojeny ;-O

+9/−11
22.8.2016 16:09

I77v41a27n 73H67o28l37a71s 5347497498457

Stát infrastrukturu nedotuje - je povinností státu tuto infrastrukturu udržovat (a to všude, ať tam jezdí kdokoliv). Stejně tak tzv. dotace (ve skutečnosti objednávky spojů v závazku veřejné služby) "ostatních spojů, vč. MHD", využívají i ČD.

+5/0
22.8.2016 21:59

R37a54d31e65k 83J34a15n17a63t66a 9885586454442

"Stát infrastrukturu nedotuje - je povinností státu tuto infrastrukturu udržovat"

----

To je pravda, ale nikde není psáno. že osobní vlaky mají platit 3x méně než nákladní. V jiných zemích platí stejně. To skrytá dotace je. A docela pdostatná. Pokud by nebyla cena za použití dopravní cesty takto nízká, open-access by pravděpdoobně neexistoval, protože by se nevyplatil.

+1/0
23.8.2016 0:56

J50a64n 94C12e93p88e70k 1544656630

Ale to že vám stát dotuje silnice pro vaše auto to vám nevadí že?

0/−1
24.8.2016 16:28

M97a90r70t62i63n 59N20o88v42o85t83n51ý 8285824122504

Pokud někdo tvrdí, že ve vlacích ČD je vyšší pohodlí a komfort cestování, než ve vlacích soukromých dopravcú RJ a LE, tak si lže do kapsy. Při otázce, kde bych našel ve spoji z Moravy do Prahy jídelní vůz mi průvodčí odsekla, a k čemu, když jsme za dvě hodiny v Praze?

+6/−14
22.8.2016 14:07

R81o40m67a21n 52P68o38l33á77č71e75k 5326549595

Zrovna tady jezdí Railjety,takže ano lepší vozy to jsou ;-)

+8/−3
22.8.2016 14:31

M73a82r87t67i66n 91Š63u52l52c 2137569980255

Ale Railjety jezdí z Brna jen v sudé hodiny... V lichou hodinu vám může přijet třeba souprava MÁV a tam už to tak jasné není...

+5/−3
22.8.2016 14:37

K58v59ě97t46o22s98l53a17v 40V85y54b20í38r62a47l 7843909828874

Ale Jančura taky nepojede každou hodinu jako ČD že? A klidně se mu chcete časově přizpůsobit. Tak můžete počkat a jet v sudou hodinu, když chcete mít Railjet spoj.

+5/−1
22.8.2016 17:41

O44l82d22ř11i62c59h 25J20a85n39e86č63e63k 8529536783731

Komfort v různých vlacích ČD je velmi rozdílný, takže velmi záleží na tom, s čím u ČD soukromníky srovnáváte, taky jakou cestovní třídu.

Ten jídelní vůz anebo aspoň minibar nejsou ani tak otázka jízdní doby, jako otázka poptávky - aby to pro dopravce mělo aspoň trochu význam. Většina cestujících si něco raději vezme z domu nebo koupí cestou na nádraží, takže to pro ČD smysl nemá a pokud Vy vyžadujete prodej ve vlaku, musíte si podle toho vybírat spoj, z Moravy do Prahy určitě nějaký najdete. To já když jedu z Pardubic do Liberce (3 hodiny), tak si vybírat nemůžu, dokonce si ani nemůžu připlatit za 1. třídu.

+1/0
22.8.2016 14:49

J78a35n 63K32r10i52e43g95l43e56r 4371387265676

uz aby to z Libe do Pce otevreli konkurenci

+1/−3
22.8.2016 14:52

O61l29d68ř64i42c46h 57J45a85n95e88č67e76k 8529316893661

Mně by pro začátek stačilo, kdyby tam jezdily soupravy s 1. třídou (použitelnou - ne něco jako v Regiopanterech). Ale to by soutěž s určitými požadavky odpovídající dálkové dopravě měla zajistit.

+1/0
22.8.2016 14:59

J84a83n 72J15e65m29e64l44k39a 1775140

Ale toho dopravce Vám stejně vybere politik. A vyhraje největší lowcost a sardinkárna. Takže nevím co od toho úplně čekáte.

+1/−2
22.8.2016 15:23

O28l12d86ř80i69c70h 35J44a94n87e20č41e25k 8429486663421

Odkud berete tu jistotu? Proč tedy všechny nové i renovované soupravy včetně těch regionálních (panter, žralok) vyjma těch nejmenších (shuttle od Stadleru) mají 1. třídu? Jsou tyto stadlery nebo desira u Trilexu taky "největší lowcost a sardinkárna"?

Já myslím, že rychlíky Lbc - Pce už v podstatě horší být nemůžou. Tedy pokud se na ně nenasadí regionovy. Snad leda v tom, že když tam bude jezdit soukromník, nebudu si moci se Včasnou jízdenkou vybrat, jestli pojedu přes Jaroměř nebo přes Nymburk. Ale to bych i spolu s vyšší cenou (dvě jízdenky dvou dopravců vs. jedna Břeclav - Liberec) výměnou za lepší komfort skousl.

0/0
22.8.2016 16:01

J42a74n 89J74e52m89e51l54k52a 1615940

Prostě ten směr je patrný. Dřív 3+1, dnes 2+2, v Asii a tuším i v Anglii jsem viděl 3+2. Stejné v letadlech. Když se SŽDC platí za hmotnost.

Třeba ta Regionova na OS chápu, že je na takové trase neštěstí.

S předčasnou jízdenkou také budete muset dodržet odjezd. Jinak Vám propadne. Zatím jsem neviděl moc regionální zánovní stroj s rozumnou první třídou. Kromě úpravy od ČD (854). Sedačky často podobné, jen víc místa na nohy.

0/0
23.8.2016 8:40

J10a13n 30J12e68m53e26l83k18a 1175960

oprava 2+1

0/0
23.8.2016 10:20

J16a27n 86V94a78l73a51l57í72k 6266619320116

v RJ mají jídelní vůz??

+1/0
22.8.2016 15:04

F64r86a39n75t22i44š36e26k 18V39a43n90ě67k 1187724717257

No hlavně, že ruší Regiojet jídelní vozy na trase Bratislava - Košice.

+4/0
22.8.2016 15:17

O64l58d34ř44i68c72h 86J56a21n77e12č94e88k 8789476793281

Obecně jsem sice zastáncem liberalizace železniční osobní dopravy, ale tady už s Jančurou hrubě nesouhlasím, tady už jde totiž o ono 'vyzobávání rozinek'.

Pokud jezdí ČD celodenně v hodinovém taktu a Regiojet chce dva spoje přesně v jejich časech, tak by ČD měly mít jednoznačně přednost. Ony jsou totiž taky narozdíl od něj vázány na takt v mezinárodní dopravě, ať už jde o směr na Vídeň nebo na Budapešť. Pokud by kapacitu dostal Regiojet, co budou ČD dělat? Mezinárodní rychlík, který do Břeclavi přijel ze zahraničí v taktu, tam nechají 10 minut stát? Resp. z Prahy pojedou o 10 minut dříve, protože v taktu nemají místo? 8-o

S tou (ne)ztrátovostí to Jančura taky nemůže myslet vážně - to je přeci jasné, že i na relaci, která je 'celkově' (z pohledu celého dne / týdne) ztrátová, mohou existovat jednotlivé ziskové spoje.

Kdyby si býval zažádal o časy, v nichž žádnému taktu nevadí, tak o.k. (i když by to nejspíš znamenalo navýšení ztrát ČD - v tomto případě oprávněně zaplacených státem), ale tohle o co se snaží je opravdu už jen destrukce systému.

Kdysi jsem mu fandil, protože veřejnou dopravu v ČR opravdu pozvedl, ale v poslední době už je to jen velkohubý kverulant.

+16/−8
22.8.2016 13:50

J46i80ř23í 50H70o72v80o80r96k87a 8537146202655

až na to, že Regiojet nežádá o trasy v "základním" taktu, ale o ty doplňkové mezi základem, které jedou 2-3x denně

+7/−1
22.8.2016 14:19

O77l85d56ř60i13c96h 66J95a24n52e28č10e66k 8339316293601

Dobrá, to jsem nevěděl, v tom případě to není tak strašné.

Nicméně by ČD i tak měly mít na svůj 'doplňkový takt' přednost (resp. jakýkoliv jiný dopravce, který v taktu jezdí) - ať už je Regiojet přesvědčený, že dokáže zákazníky přitáhnout kvalitou a cenou, nebo jen potřebuje dostat své vlaky ze Slovenska do Prahy na údržbu, tak by pro něj nemělo být rozhodující, jestli jede o 10 minut dříve nebo později. Proč by měl 'vykrádat' časové polohy někoho jiného?

+2/−2
22.8.2016 14:56

M94a20r48t70i91n 57Š74u92l84c 2537639710845

Každá trať má nějakou kapacitu. Musí se na ní vejít R, Ex, IC, EC, rj ČD, linka S2 také ČD a nákladní doprava. Mezi Brnem a ČT to takový problém nebude, ale z ČT se k tomu přidávají vlaky od Olomouce a z Kolína pražská S1 a brněnské R přes HB a z Č. Brodu pražská S7. Takže jen těžko tam najdete ještě volný slot, který by byl z Brna až do Prahy.

+3/0
22.8.2016 15:02

O43l52d10ř21i33c18h 41J27a44n82e60č50e65k 8709316703151

To sice máte pravdu, ale to je podle mě trochu jiný problém - totiž jak rozdělovat kapacitu, pokud poptávka je vyšší, než možnosti. To by měl stát řešit, pokud nehodlá kapacitu urychleně navýšit, očividně to bude čím dál více potřeba.

Já podstatu popisovaného sporu ČD vs. RJ vidím jinde (možná se pletu, neznám detaily) - článek mi vyznívá, že nakonec budou jezdit všechny stávající spoje ČD a ještě k tomu RJ, tedy že ta kapacita se nějak najde. A pak je otázka, proč by měl nově příchozí subjekt dostat časy toho, který už tam jezdí, a ten být přesunut jinam?

Pokud vím, má objednávaná doprava při přidělování kapacity přednost před komerční. Tedy ministerstvem objednávané spoje přednost před Regiojetem. Pokud ministerstvo rozhodlo, že kvůli Regiojetu už dané spoje neobjedná, a přitom se všichni na trať nevejdou, tak musí urychleně vymyslet způsob, jak kapacitu komerční dopravě rozdělovat - viz výše. A (obzvláště pokud by SŽDC upřednostnila Regiojet) vysvětlit, proč jednou na nátlak soukromníka objednávky u ČD zruší a trať dá k dispozici volné konkurenci (tento případ), když jindy mu dotovanou trať, na niž on nepožadoval žádnou dotaci, předat odmítlo a dál objednává u ČD.

Každopádně ale tento případ jasně ukazuje, že obslužnost v dané relaci musí být řešena komplexně - z pohledu týdenního grafikonu, nikoliv jednotlivých spojů. Že pokud dopravce bude na trať vpuštěn, pak musí garantovat dlouhodobě stabilní rozsah spojů, ne že bude každého půl roku přidávat a zase rušit spoje a zastávky, jako se to děje na Praha - Ostrava nebo u autobusů a jak se to může brzy dít u Regiojetu mezi Bratislavou a Prahou.

+2/0
22.8.2016 16:17

J56i58ř76í 36H57o92v71o93r85k37a 8817666272535

Největší problém je kapacita - zejména v Brně a v okolí Prahy jsou tratě tak vytížené, že i 10 minut posunu znamená rozvrácení mnoha dalších spojů

0/0
22.8.2016 23:38

R13o34m39a18n 75N10o55v10a22k 6879421592376

at neleze do Brna a jezdi si s jeho vlakam jinde...vse jen domrvi...jeho vlaky stoji za starou belu - klimatizace vecne nejede, misto na nohy v zakladni tride v kupe zadny a jeho nechutny bagety a uzasny kafe zdarma at si nabizi na severni trase na Slovensko

+5/−6
22.8.2016 16:37

M86i29l35o86š 53M32a78c96k14ů 5930579852587

Tak další rozinka vyzobnutá růžovým Jančurou. Už se ve vlacích chová stejně jako v autobusech. Jenom dálkové vytížené trasy, Horní Dolní ho nezajímá o to více zaplatí kraje na dopravní obslužnosti. Inu proč nepřelívat peníze od státu do soukromých rukou.

+7/−11
22.8.2016 13:39

M38a26r47e80k 58M59a26l38ý 1572268361610

A neměl Jančura náhodou před X lety zájem jezdit i pro kraje? Jak vy říkáte, obslužnost i v Horní Dolní... to, co ted jezdí ČD a na co dostávají peníze od kraje. Chtěl to Jančura, akorát hejtmani tehdy zabetonovali v krajích ČD na nějakých 10 let? Nebo jak to bylo?

+10/−2
22.8.2016 13:48

T54o70m 59J56u45r87e93č96k64a 6835732595495

Proč se tedy potom nepřihlásil do výběrových řízení, které byly vyhlášeny? Namátkou třeba Liberec?

+3/−1
22.8.2016 14:48

M38a44r47t55i97n 39Š80u32l26c 2707389610405

Třeba, že by mu to ekonomicky nevycházelo? Dělat si základnu v LBC bez návaznosti na další aktivity?

+3/−2
22.8.2016 15:04

T39o81m 42J97u39r12e98č35k97a 6615292505675

Proč by mu to ekonomicky nemělo vycházet, když všude tvrdil, jak levně to on dokáže a kolik ušetří peněz. A nakonec skutek utek. Neboli nikdo vám nedokáže dát víc, než Jančura dokáže naslibovat. ;-D

+4/−1
22.8.2016 15:38

M16a63r87e92k 54M51a87l41ý 1292258781820

To já nevím, zeptejte se jeho...

Já jen vím, že jezdit pro kraje měl zájem, ale oranžoví hejtmani to tehdy zablokovali. Nevím, jaká je situace ted.

+3/−2
22.8.2016 15:15

T59o86m 54J39u38r98e30č93k14a 6585212635665

Bylo víc výběrek do kterých se nepřihlásil.

+2/−1
22.8.2016 15:37

O54l70d59ř24i40c81h 28J15a39n33e27č43e32k 8269856723981

Ano a ne.

V obecné rovině ne - Vy jste zase jeden, co míchá komerčně potenciálně ziskovou dopravu mezi velkými městy ("rozinky") s nutně ztrátovou, ovšem kraji či státem požadovanou a tedy objednávanou a hrazenou dopravu na nelukrativních trasách ("Horní Dolní").

V tomto konkrétním případě ano - pokud se Jančura cpe se svými dvěma spoji denně do časových poloh, kde ČD jezdí celodenně v taktu, tak už je to opravdu snaha o destrukci a vyzobávání rozinek.

+4/−2
22.8.2016 13:55

M19a66r63t25i79n 25Š54u94l69c 2627979550625

Necpe se do taktu. Takt z Brna do Prahy je XX:38 pro Ex, IC, EC, rj a on chce dva doplňkové časy XX:08

+4/0
22.8.2016 14:34

O56l52d33ř36i98c80h 37J26a88n42e59č76e29k 8639366943151

Dobrá, máte pravdu, nevěděl jsem. Nicméně i tak nechápu, proč se nutně musí cpát někam, kde už někdo jezdí? Proč si nemůže požádat o 10 minut dříve nebo později?

0/0
22.8.2016 15:01

I81v44a30n 15H49o53l98a50s 5747557148287

Co třeba proto, že na čas T se do Brna sjíždějí další spoje, takže kromě cestující ze samotného Brna může oslovit i ty přestupující? I regionální doprava je téměř výhradně v taktu a ten je nastaven (pokud kapacita a technologie hlavního brněnského nádraží dovolí) podle příjezdu a odjezdu dálkových spojů.

+1/0
22.8.2016 22:04

J70i29ř29í 58P75l75a74v20s95k26ý 9150456811299

proc by soukromeho podnikatele mela zajimat nejaka horni dolni ? byznys se obvykle provozuje za ucelem zisku, ne proto, by se tetky mohly dostat do kostela ...

+3/−1
22.8.2016 14:24

S33v14a47t59a61v27a 10D63v79o63ř35á57č17k97o33v84á 8340347331976

Jezdím ráno 6:08 z Brna do Prahy Ex, zastavuje pouze v Pardubicích a v Praze je v 8:45h. Bezva spoj, příjemní průvodčí, moderní vagóny s klimou, čisto. Jela jsem párkrát Jančura spojem z Pha do Ostravy, spíše horší průměr pohodlí, personálu, pocitové teploty (zima nebo vedro) uvnitř vozu.

+12/−4
22.8.2016 13:37

M28a23r39t28i52n 86N61o84v19o64t39n84ý 8325294302944

Lžete jako když tiskne. Tenhle spoj je naprosto otřesný.

0/−14
22.8.2016 14:01

R13o24m93a86n 28N16o48v65a33k 6289681752856

neni, je normalni a rozhodne je lepsi nez jakykoli spoj regiojetu

+2/0
22.8.2016 16:38

O20l91g79a 21B83o11c19k73o29v17a 4734652247543

kam se Jančura pořád cpe se svými pseudovlaky...ČD má kvalitní RailJety na této trase a to je opravdu příjemné cestování.

+12/−5
22.8.2016 13:24

V25l33a49d34i86m77í38r 81F20i40b45i78g22e74r 5734941341274

Jančurovy vlaky vypadají na pohled hezky ale při detailnějším pohledu lze zjistit, že vagony jsou polepené folií a na střechu se kašle, ta není vidět ale z mostu si nelze nevšimnout, že téměř každý vagon má jiný odstín střechy. Problémy s ventilací a klimatizací v létě jsou klasika. Kdyby šla alespoň otevřít okna.

+4/−1
22.8.2016 13:48

O85l98d97ř72i58c72h 48J28a20n31e82č17e29k 8319146603331

ať se klidně cpe, to je přeci volba cestujícího, jestli pojede radši levněji 'pseudovlakem' nebo dráž něčím kvalitnějším (anebo i dráž horším ;-)). ale ne se dvěma spoji denně do (mezinárodního!) taktu, to je fakt prasárna!

+1/−5
22.8.2016 13:58

T41o82m92á80š 97T57a37t80í49č75e15k 5870442100348

Pánbíčku na nebíčku, moc tě prosím, ušetři tu nejhroznější hrůzu všech železničních nádraží na světě, hlnádr Brno, alespoň toho Jančury!

+13/−4
22.8.2016 12:47
Foto

T81o56m78á25š 56D51v74o76ř85á68k 3665163986136

Někde Jančura psal, že je brněnský patriarcha.

Máte to ale kliku :-)

+2/−1
22.8.2016 13:57

M21i24c74h61a51l 41K21o41l46o87v50r69a90t 5197963435392

Ten kdo jel někdy jel vlakem mezi Brnem a Prahou tak ví, o čem celý spor je. ČD nasadili RailJety a konkurenci tam nechtějí.

+10/−2
22.8.2016 12:46

J75a31n 57V34a72l51a87l13í80k 6666169170226

no railjetům se RJ opravdu nevyrovná...

+17/−2
22.8.2016 12:51

M40a50r38e77k 37M60a40l36ý 1912678231500

Tak proč se toho ČD bojí? Pokud mají kvalitní spojení, tak to trh prokáže a Jančura se tam neuchytí... kde je problém?

+6/0
22.8.2016 13:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.