Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přivolat si aplikací auto řízené počítačem? Uber už to začíná testovat

Taxikáři všude na světě nesnášejí Uber kvůli tomu, že jim jejich řidiči berou práci. Samotný Uber ale nyní vyjíždí na cestu, na jejímž konci nebude potřebovat ani svoje řidiče. Začíná totiž v zákaznickém provozu testovat autonomní auta - tedy taková, která dovedou řídit i sama.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L81u89d70ě41k 31N52e44k38u28d40a 4857476803214

Já bych se nenervoval.

Tohle, hned tak fungovat nebude.

0/0
29.8.2016 19:51

J46a39r74o72s80l37a39v 83Š42k40o36d16a 6354258579141

Uber je černá taxisluzba.

0/0
24.8.2016 22:54
Foto

R82a48d39i65m 78K88r53o73u72t31i16l 7770831776579

No a to si pak budou moci radnice v Praze malovat na zemi lajny všech různých barev... :-) Krásná představa: ráno vyjedu ze své vlastní garáže, odvezu se autem do centra města a pak auto vyšlu na cestu domů zpátky do garáže. A po práci si ho zase přivolám a odvezu se domů sám. Krásné.

A vzhledem k tomu, že to bude snižovat příjmy z parkovného (mimochodem, ty obdivované Helsinky si účtují na hodinu parkování 8 €), tak se to bude muset zakázat zákonem.

0/0
24.8.2016 17:38

J66i38ř65í 55K18o15c85u10r70e81k 6965564405148

Zakázal bych MHD. Víte kolik taxikářů by našlo práci, dkyby se to všechno muselo odvozit jen a jen autem? A kdyby ta auta byla jen a pouze dvojmístná, to by bylo pracovních příležitostí.

No a pak samozřejmě vlaky. Jeden strojvedoucí veze 2000 tun. To by našlo práci 400 až 500 řidičů náklaďáků.

A mosty, berou práci převozníkům. Ve starém Egyptě žili snad tisíc roků bez nich.

0/0
24.8.2016 14:45

M24a27r28t80i23n 57K46a17r24á42s56e84k 9108983588308

No ja si neumim moc predstavit, jak muze byt jizda uberem kdy levnejsi nez vlastni auto (za prepokladu ze to auto je nejak vytizene, rekneme cca 20 000km za rok), s ohledem na to, ze drtiva vetsina nakladu na auto odpovida tomu kolik najede kilometru (mimo pojistku), a radobytaxi, vzdya najede soustu prazdnych kilometru...

0/0
24.8.2016 13:33

L61u10k64a81s 69P76a69v69l48i98c95e48k 4688831800426

No v prumeru je dnes auto pouzivano 5% za den. Pokud Uber zvisi pouzivatelnost na 50%+ a stlaci marze automobilek diky nakupu millionu aut najednou tak cena na kilometr muze opravdu byt velmi vyrazne nizsi nez u auta ktrere bude osoba vlastnit sama. Nehlede na to ze auta budou pravdepodobne vselijaka a kdyz pojedete s jednim kamaradem na pivo tak nebudete potrebovat auto vetsi ktere byste pravdepodobne vlastnil, protoze vozite rodinu. Jinymi slovy vam Uber dava flexibilitu abyste mel pristup k ruznym autum podle potreby. Naklady na opravu pravdepodobne klesnou, protoze vse bude vice centralizovane. Uber bude vlastnit velikou halu za mestem kde budou opravy probihat a auta se budou skladovat a v dusledku budou auta pro zakazniky spolehlivejsi protoze budou prochazet castejsi kontrolou. Tento system bude vyhra pro koncove zakazniky, ale velmi negativne to muze ovlivnit samotne automobilky diky snizenim ci eliminovanim marzi (auta se muzou stat "lost leaderem"), masovym rusenim auto-servisu, umyvaren aut atd.

0/0
24.8.2016 17:03

M23a69r57t14i87n 95K69a29r21á58s24e32k 9978323148858

No cenu u automobilky snizit nijak vyrazne nemuzou, marze automobilky na jedno auto je tak nizka, ze to neni kam snizovat, samozrejme se muze pir tak masivnich nakupech usetrit tim, ze se obejde distribuce (v nejlepsim kolem 20% porizovaci ceny auta).

Dalsi uspora bude v tom, ze to auto asi najede za svuj zivot realne vice kilometru, nez pri osobni vlastnictvi (tj se porizovacka rozpocitana na km bude mensi). Na servisu se taky da neco usetrit, ale to uz jsou male castky relativne. Na druhou stranu je treba ty auta daleko casteji myt a cistit, coz radu uspor vykompenzuje, i opotrebeni interieru asi bude intenzivnejsi nez ve vlastnim aute.

Na druhou stranu je treba vzit v potaz to, ze na kazdy placeny kilometr auto najede cca 1 neplaceny kilometr (coz razem zvysuje naklady na dvojnasobek), firma ma nejake dalsi administrativni, propagacni a dalsi naklady apod....

Jasne tak jako jsou uz dneska lidi, kterym by se kvuli nizkemu najezdu vyplatilo jezdit taxikem, tak pri takove "revoluci" a snizeni cen se ten pocet lidi vyrazne zvysi (hlavne asi lide zijici ve mestech, kteri jezdi hlavne MHD, nebo jen par km a auto maji na obcasne vylety), ale pro clovek co auto pozuiva s nejakou roumnou intenzitou si to moc predstavi neumim.

Samozrejme je tam i jisty efekt toho komfortu - tak jako dneska operativni leasing neni financne levnejsi, nez koupe auta, tak je to pro soustu lidi zajimave z jinych duvodu...

0/0
24.8.2016 18:10

M51a49r29t96i91n 58Š44t46r56o57s 4419247600978

Nesohlasím příliš s tím počtem najetých kilometrů. Auto vás odveze z bodu A do bodu B, v bodě B pak počká na dašího zákazníka, co bude chtít jet ca opačným směrem. Samozřejmě nějaké přejíždění bude, ale určitě to nebude dvojnásobek. Dále pak komfort v podobě toho, že nebudete muset řešit parkování a nebudete se muset o auto starat, bát se že vám ho ukradnou nebo zničí, atd. Vlastní auta pořád asi někteří mít budou, ale bude jich opradu minimum.

0/0
24.8.2016 20:21

M48a39r61t24i71n 40K51a53r42á64s39e44k 9708203628468

Ano taxi funguje teoreticky stejne, v realu ti nej taxikari maji 40 % placneych kilometru, i nekterych appek jako Uber se dari dokonce i 50%.

Ono problem je v tom, ze proste doprava je v jednu dobu casto prevazne jednim smerem (rano smerem do center, odpoledne pryc - viz napriklad i vlaky, ktere jezdi ve spicce v jednom smeru narvane, v opacne prazdne)...

0/0
24.8.2016 22:39

L70u26k93a20s 96P28a63v83l49i64c35e20k 4568391640556

Je plno mist kde muzou automobilky snizovat naklady. Pokud by se zakaznici opravdu odklonili od modelu vlastnictvy tak neni duvod proc by automobilka mela drzet tak veliky marketingovy tym. Ono jaksi nepostrebujete kupovat reklami v televizi kdyz prodavate jednomu ci dvoum zakaznikum, protoze z auta by se stala komodita a automobilky by nemohli prodavat "lifestyle" produkt. To same bude platit o modelu prodeje pres dealery kteri v podstate nebudou potreba. V tu chvili si muzete predstavit ze by Uber a jim podobni koupili ci se spojili s automobilkou X (nedavno GM koupili podil v Lyftu) a zisk pri vyrobe aut by byl nepodstatny. Predstavte si jak lukrativni bude cas kdy budete sedet v aute a pojdete hodinu ci dve z jednoho mista na druhe a kolik vam toho bude moci v tu dobu ta firma prodat. Na tohle dnes sazi treba Google a Apple. Muj nazor je ten ze v budocnu se budou penize vydelavat spise na vasem zabaveni po tu dobu kdy budete v aute nez na aute samotnem.

0/0
24.8.2016 21:47

L67u22k19a84s 70P83a59v73l44i96c17e64k 4678561860336

Uffff - reklamy :-/

0/0
24.8.2016 21:55

M83a20r85t25i30n 50K11a30r74á76s73e17k 9158403958128

No rekneme ze naklady na marketing jsou u automobilek velmi mala cast nakladu (marketing z velke casti plati az lokalni distribuce.

Napr u VW, jestlize automobilka prodava auto za 100 jednotek, tak cca 70 stoji na to auto jen nakupovane dily, jen zbylych 30 % z prodejni ceny jsou naklady na mzdy, vyvoj, vlastni vyrobni naklady na stroje, budovy, zisk a vse okolo....

0/0
24.8.2016 22:18

M10a83r75t57i10n 77Š75t86r65o29s 4749987210988

Samořídící auta přinesou úplnou revoluci v dopravě. Bude to asi ještě hezkých pár let trvat, ale lidi u nebudou mít svoje auta, nebudou mít garáže ani parkovací místa. Když budu chtít jet, zavolám si auto, a ono mě odveze, a pak zase odjede. Když budu chtít na nákup, objednám si malé auto, když na dovolenou s rodinou, objednám si větší :) A když budu chtít ušetřit, pojedu hromadně linkovým autobusem, který bude taky levnější, protože bude rovněž bez řidiče :-)

0/0
24.8.2016 12:58

M26a91r76t11i36n 46K52a48r34á26s21e88k 9198923198528

No mensi problem bude s tim, ze by to zasadne zhustilo provoz (ale zas usetrilo parkovaci mista)...

0/0
24.8.2016 13:34

M68a13r11t14i64n 82Š80t39r32o16s 4439987580118

Tak mimo město by to moc nevdailo, a ve městě se kromě ušetřených míst a tedy většího prostoru pro provoz ušetřilo tím, že auta do města budou podstatně menší. Zároveń ale myslím, že podpora hromadné dopravy bude přetrvávat.

0/0
24.8.2016 20:24

K75a11r19e75l 60U80r39b13a14n 2584594601589

R^

0/0
24.8.2016 11:44
Foto

M58a45r21t67i82n 77R23y59š70a97v16ý 1436425213472

Knight rider bude v dohledné době realitou :)

,,KITTe? Přijeď pro mě." ;-D

+1/0
24.8.2016 9:41

A78n29t13o53n89í33n 50S20c79h43i41n37d22l65e98r 8513537135349

Až takové auto způsobí nehodu, tak se bude těžko dokazovat, kdo zrovna v daný moment ovládal aplikci... a jestli měl popito :-P

0/−1
24.8.2016 9:20

L31u92k21á47š 60O31m44á50č14k13a 5121414281696

Pokud se taxikář neumí uživit, ať jde dělat něco jiného.

+1/0
24.8.2016 9:16

R91a34d83o54s16l70a35v 17K35l41a34u50d49a 5104938714552

Technických problémů to má celou řadu, nepředpokládám že se jen tak vyřeší. A až se vyřeší, bude tady psychologická bariéra. Navíc tohle auto bude velmi pomalé, protože bude jezdit předpisově. Ve tři ráno se bude šourat u školy třicítkou.... to by taxikář nikdy neudělal.

+1/−1
24.8.2016 8:10

P62e39t17r 88N54i66v80n52i32c54k82ý 3452164765117

Psychologicky měli lidé strach jezdit prvními vlaky, pak prvními automobily, natož létat prvními letadly.

0/0
24.8.2016 9:11

R22a67d30o40s24l96a47v 42K98l23a66u78d23a 5194808434552

S tímto žvástem jsem počítal. Člověk - řidič se musí ve zlomku sekundy rozhodnout, co je v danou chvíli lepší.... napasovat do srnky, nebo do příkopu.... Napasovat to do dítěte, nebo do příkopu.... Jak se rozhodne počítač v autě?

0/0
24.8.2016 11:41

K42a57r49e11l 20U79r46b66a13n 2124834251529

Podle předem naprogramované instrukce.

0/0
24.8.2016 11:45

R71a29d63o33s38l80a79v 62K56l58a24u95d18a 5744868874672

Těch instrukcí by musely být miliardy. Lidský mozek je daleko výkonnější než nejlepší počítač. Počítači chybí inteligence. Nemá pud sebezáchovy....

0/0
24.8.2016 11:59

M42a50r20t36i13n 58K37a98r11á87s82e73k 9218933638278

No "pud sebezachovy" to auto ma samozrejme naprogramovany. V zasade se pocita s tim, ze ochrana posadky bude mit v autonomnim aute prednost, pred jinymi (tj auto se s vama nepusti ze srazu, aby zachranilo chodce ve vozovce)...

0/0
24.8.2016 13:36

J56i51ř47í 24K88o80c10u63r92e85k 6985344145128

Zajímavé. Jaktože Kasparov nedokázal porazit BlueGene?

0/0
24.8.2016 14:47

J14a59n 78V44e68s43e14l25ý 5684703362331

Ještě dodám, že počítač s výpočetním výkonem 1 teraflop, dnes mají stejný výkon grafické karty za 150 USD.

0/0
24.8.2016 15:59

M36a92r96t88i44n 63K59a78r61á33s49e72k 9778613498568

A dale - uz dnesni samoriditelna vozitka (testovaci verze v ranem stadiu vyvoje) maji nesrvonatelne mensi nehodovost nez prumerny ridic (ono i ten blby tesla autopilot, coz neni zdaleka neco, cemu by se dalo rika autonomni rizeni, jezdi bezpecneji nez prumerny ridic)...

0/0
24.8.2016 16:14

P43a26v58e12l 93Ř98a82p33e94k 7762346309225

Taxikáři a nutnost licence jsou jednou z největších brz ve vývoji dopravy.

+1/0
24.8.2016 7:49

P40a82v76e87l 65Ř53a17p66e13k 7512446749355

d

0/0
24.8.2016 7:49

R49a80d20o15s65l16a92v 57K81l51a21u34d39a 5364198724932

8-o

0/0
24.8.2016 8:05

J66a38n 39V65a31l49o71u84c22h 6182427888390

Přivolat si apkou auto bez řidiče - to je ukázkový příklad SPOLUJÍZDY...

0/0
24.8.2016 7:25

L96u96k70á76š 17O59m14á56č20k12a 5101724181166

To není zrovna ukázkový příklad.

0/0
24.8.2016 9:17
Foto

D32a85v90i45d 95S29c90h18n91e97b41e70r74g69e67r 9295768963163

Tohle už používá James Bond sakra dlouho :))

0/0
24.8.2016 6:50

L63u67k65á64š 49A88d42a15m37e93c 3427683540327

Hlavně by se měla akutně začít řešit otázka, co budou v době autonomních technologií dělat ty masy lidí, které přijdou o práci. Na začátku 20. století se zkrátila pracovní doba na 8 hodin, po válce se zkrátil pracovní týden na 5 dní. Teď bych si dovedl docela dobře představit třeba zavedení odchodu do důchodu po 30 odpracovaných letech.

+3/−1
24.8.2016 5:56
Foto

K96a66r16e24l 70M32o84u88r15e71k 9441464843431

To same co ted. Nic

+2/0
24.8.2016 6:18

K88a90r35e13l 66Z53a48v66ř31e51l 2557624240

buď jim vytvoříte úřad, kterým budou otravovat a svazovat život zbytku, nebo nudou dělat bordel....to máte už dnes. Na začátku minulého století pracovalo v zemědělství 50% populace, aby tu druhou polovinu uživili, dnes tam pracuje cca 5% lidstva. 45% je v úřadech, neziskovkách, nebo dělají "výzkumy veřejného mínění, prodávají Vám pojistky a podobně.

0/0
24.8.2016 6:22

P63e23t58r 38N85i47v43n72i10c22k61ý 3352834775787

Ano, historie zná přesun pracovní síly od zemědělství, přes průmysl a služby až do finální fáze státní zaměstnancí a nezaměstnaní (obě platí stát z daní, jedny za "práci" druhé za nic nedělání). Díky extrémnímu nárustu produktivity práce, už nebude tolik lidí třeba ani v zemědělství, ani v průmyslu, ani ve službách (všechny potřeby zvládne vyprodukovat relativně malé množství kvalifikovaných lidí), takže zůstane spousta lidí, pro které nebude práce. ale stát už neutáhne živit ani jako své zaěmstnance ani jako "nezaměstnané" na pracáku nebo na sociálce.

0/0
24.8.2016 7:40

P60a92v14e52l 57Ř71a48p13e17k 7652876789915

Nebude to tak horké. Extrémní produktivita v zemědělství např. způsobila, že namísto kupování průmyslového hnusu v obchodech si spoustu věcí začínáme pěstovat sami.

0/0
24.8.2016 7:54

P40e44t64r 67N18i17v31n75i55c42k58ý 3982504705877

Kolik lidí je díky svému pěstování potravinově soběstační? Zcela bezvýznamný počet. To, že si vypěstují pár rajčat nic neznamená. Stejně 99% potravin nakupují od těch vysoce produktivních zemědělských firem.

+1/0
24.8.2016 9:13

J77i72ř76í 81P74l68a15v38s46k13ý 9150516251199

lidi je proste moc ... ti, co se nedokazi na trhu prosadit docela obycejne umrou hlady, zimou, nebo na nejakou banalni nemoc.

0/0
24.8.2016 7:30

P51a72v97e68l 51Ř41a65p56e92k 7272756569135

Já žádný úbytek práce nevidím.

0/0
24.8.2016 7:49

M14a59r55t53i16n 10Š59t35r43o88s 4159137320348

To se řeší při nástupu jakékoliv technologie. Dřív pracovalo v zemědělství vlastně 100 % lidí. Dnes jsou to tak 4 %. Máme snad ale 96 % nezaměstnanost?

0/0
24.8.2016 12:22

R16a28d64o12s65l16a65v 13K69l59a39u98d38a 5324308784582

V zemědělství 100% lidí nikdy nepracovalo. Skutečná nezaměstnanost by u nás byla cca 30%, pokud by byly zrušeny zbytečné úřady, nadace a pod. Kvůli robotizaci a automatizaci přirozeně o práci v budoucnu přijde obrovské množství lidí. Zmizí pokladní, skladníci, řidiči, většina bankovních úředníků...

0/0
24.8.2016 12:36

M16a28r65t11i77n 90K59a97r50á64s83e17k 9838913648288

No ale tak ono ta produkce porad roste a potrebuje dalsi lidi.

Priklad - drive mela fabrika na auta 10 000 zamestnancu a vyrobila za rok 100 000 aut, dneska ma podobna fabrika jen 1000 zamestnancu a taky vyrobi 100 000 auto, na druhou stranu dneska je takovych fabrik 10 a ne jedna...

0/0
24.8.2016 13:40

M17a58r38t38i24n 20K49a46r10á88s94e23k 9178713378148

Zajimalo by me co delaji lidi dneska, kdyz misto nejakych 90% lidi dela v zemedelstvi s bidou 3%...

+1/0
24.8.2016 13:37

J64o39s97e84f 65Š33o38l36t14e14s 8244518810953

Ehm, započítejte si tam také, že po druhé světové válce se v podstatě zdvojnásobila pracovní síla...

0/0
25.8.2016 18:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.