Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přivolat si aplikací auto řízené počítačem? Uber už to začíná testovat

Taxikáři všude na světě nesnášejí Uber kvůli tomu, že jim jejich řidiči berou práci. Samotný Uber ale nyní vyjíždí na cestu, na jejímž konci nebude potřebovat ani svoje řidiče. Začíná totiž v zákaznickém provozu testovat autonomní auta - tedy taková, která dovedou řídit i sama.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L72u94d13ě30k 59N80e60k68u49d35a 4667856273624

Já bych se nenervoval.

Tohle, hned tak fungovat nebude.

0/0
29.8.2016 19:51

J65a66r91o20s90l97a42v 47Š96k67o31d37a 6984928389671

Uber je černá taxisluzba.

0/0
24.8.2016 22:54
Foto

R17a53d54i66m 41K82r46o95u64t81i28l 7430121416639

No a to si pak budou moci radnice v Praze malovat na zemi lajny všech různých barev... :-) Krásná představa: ráno vyjedu ze své vlastní garáže, odvezu se autem do centra města a pak auto vyšlu na cestu domů zpátky do garáže. A po práci si ho zase přivolám a odvezu se domů sám. Krásné.

A vzhledem k tomu, že to bude snižovat příjmy z parkovného (mimochodem, ty obdivované Helsinky si účtují na hodinu parkování 8 €), tak se to bude muset zakázat zákonem.

0/0
24.8.2016 17:38

J70i47ř63í 50K16o22c80u67r78e52k 6355974455988

Zakázal bych MHD. Víte kolik taxikářů by našlo práci, dkyby se to všechno muselo odvozit jen a jen autem? A kdyby ta auta byla jen a pouze dvojmístná, to by bylo pracovních příležitostí.

No a pak samozřejmě vlaky. Jeden strojvedoucí veze 2000 tun. To by našlo práci 400 až 500 řidičů náklaďáků.

A mosty, berou práci převozníkům. Ve starém Egyptě žili snad tisíc roků bez nich.

0/0
24.8.2016 14:45

M32a80r67t39i81n 28K23a40r59á31s81e29k 9948553188788

No ja si neumim moc predstavit, jak muze byt jizda uberem kdy levnejsi nez vlastni auto (za prepokladu ze to auto je nejak vytizene, rekneme cca 20 000km za rok), s ohledem na to, ze drtiva vetsina nakladu na auto odpovida tomu kolik najede kilometru (mimo pojistku), a radobytaxi, vzdya najede soustu prazdnych kilometru...

0/0
24.8.2016 13:33

L98u45k64a14s 59P89a44v51l32i54c35e84k 4748231160846

No v prumeru je dnes auto pouzivano 5% za den. Pokud Uber zvisi pouzivatelnost na 50%+ a stlaci marze automobilek diky nakupu millionu aut najednou tak cena na kilometr muze opravdu byt velmi vyrazne nizsi nez u auta ktrere bude osoba vlastnit sama. Nehlede na to ze auta budou pravdepodobne vselijaka a kdyz pojedete s jednim kamaradem na pivo tak nebudete potrebovat auto vetsi ktere byste pravdepodobne vlastnil, protoze vozite rodinu. Jinymi slovy vam Uber dava flexibilitu abyste mel pristup k ruznym autum podle potreby. Naklady na opravu pravdepodobne klesnou, protoze vse bude vice centralizovane. Uber bude vlastnit velikou halu za mestem kde budou opravy probihat a auta se budou skladovat a v dusledku budou auta pro zakazniky spolehlivejsi protoze budou prochazet castejsi kontrolou. Tento system bude vyhra pro koncove zakazniky, ale velmi negativne to muze ovlivnit samotne automobilky diky snizenim ci eliminovanim marzi (auta se muzou stat "lost leaderem"), masovym rusenim auto-servisu, umyvaren aut atd.

0/0
24.8.2016 17:03

M11a96r42t10i60n 13K29a23r49á39s87e42k 9688853268358

No cenu u automobilky snizit nijak vyrazne nemuzou, marze automobilky na jedno auto je tak nizka, ze to neni kam snizovat, samozrejme se muze pir tak masivnich nakupech usetrit tim, ze se obejde distribuce (v nejlepsim kolem 20% porizovaci ceny auta).

Dalsi uspora bude v tom, ze to auto asi najede za svuj zivot realne vice kilometru, nez pri osobni vlastnictvi (tj se porizovacka rozpocitana na km bude mensi). Na servisu se taky da neco usetrit, ale to uz jsou male castky relativne. Na druhou stranu je treba ty auta daleko casteji myt a cistit, coz radu uspor vykompenzuje, i opotrebeni interieru asi bude intenzivnejsi nez ve vlastnim aute.

Na druhou stranu je treba vzit v potaz to, ze na kazdy placeny kilometr auto najede cca 1 neplaceny kilometr (coz razem zvysuje naklady na dvojnasobek), firma ma nejake dalsi administrativni, propagacni a dalsi naklady apod....

Jasne tak jako jsou uz dneska lidi, kterym by se kvuli nizkemu najezdu vyplatilo jezdit taxikem, tak pri takove "revoluci" a snizeni cen se ten pocet lidi vyrazne zvysi (hlavne asi lide zijici ve mestech, kteri jezdi hlavne MHD, nebo jen par km a auto maji na obcasne vylety), ale pro clovek co auto pozuiva s nejakou roumnou intenzitou si to moc predstavi neumim.

Samozrejme je tam i jisty efekt toho komfortu - tak jako dneska operativni leasing neni financne levnejsi, nez koupe auta, tak je to pro soustu lidi zajimave z jinych duvodu...

0/0
24.8.2016 18:10

M59a10r53t89i42n 41Š48t42r45o25s 4169377920388

Nesohlasím příliš s tím počtem najetých kilometrů. Auto vás odveze z bodu A do bodu B, v bodě B pak počká na dašího zákazníka, co bude chtít jet ca opačným směrem. Samozřejmě nějaké přejíždění bude, ale určitě to nebude dvojnásobek. Dále pak komfort v podobě toho, že nebudete muset řešit parkování a nebudete se muset o auto starat, bát se že vám ho ukradnou nebo zničí, atd. Vlastní auta pořád asi někteří mít budou, ale bude jich opradu minimum.

0/0
24.8.2016 20:21

M65a45r25t95i28n 97K22a18r28á94s25e51k 9638303128128

Ano taxi funguje teoreticky stejne, v realu ti nej taxikari maji 40 % placneych kilometru, i nekterych appek jako Uber se dari dokonce i 50%.

Ono problem je v tom, ze proste doprava je v jednu dobu casto prevazne jednim smerem (rano smerem do center, odpoledne pryc - viz napriklad i vlaky, ktere jezdi ve spicce v jednom smeru narvane, v opacne prazdne)...

0/0
24.8.2016 22:39

L82u46k37a10s 35P74a69v25l52i69c57e10k 4648451950916

Je plno mist kde muzou automobilky snizovat naklady. Pokud by se zakaznici opravdu odklonili od modelu vlastnictvy tak neni duvod proc by automobilka mela drzet tak veliky marketingovy tym. Ono jaksi nepostrebujete kupovat reklami v televizi kdyz prodavate jednomu ci dvoum zakaznikum, protoze z auta by se stala komodita a automobilky by nemohli prodavat "lifestyle" produkt. To same bude platit o modelu prodeje pres dealery kteri v podstate nebudou potreba. V tu chvili si muzete predstavit ze by Uber a jim podobni koupili ci se spojili s automobilkou X (nedavno GM koupili podil v Lyftu) a zisk pri vyrobe aut by byl nepodstatny. Predstavte si jak lukrativni bude cas kdy budete sedet v aute a pojdete hodinu ci dve z jednoho mista na druhe a kolik vam toho bude moci v tu dobu ta firma prodat. Na tohle dnes sazi treba Google a Apple. Muj nazor je ten ze v budocnu se budou penize vydelavat spise na vasem zabaveni po tu dobu kdy budete v aute nez na aute samotnem.

0/0
24.8.2016 21:47

L29u20k73a51s 27P71a66v28l22i50c81e57k 4738891760286

Uffff - reklamy :-/

0/0
24.8.2016 21:55

M40a43r41t68i98n 91K13a89r75á98s53e58k 9498223538818

No rekneme ze naklady na marketing jsou u automobilek velmi mala cast nakladu (marketing z velke casti plati az lokalni distribuce.

Napr u VW, jestlize automobilka prodava auto za 100 jednotek, tak cca 70 stoji na to auto jen nakupovane dily, jen zbylych 30 % z prodejni ceny jsou naklady na mzdy, vyvoj, vlastni vyrobni naklady na stroje, budovy, zisk a vse okolo....

0/0
24.8.2016 22:18

M97a33r31t52i56n 59Š84t21r79o18s 4869837920218

Samořídící auta přinesou úplnou revoluci v dopravě. Bude to asi ještě hezkých pár let trvat, ale lidi u nebudou mít svoje auta, nebudou mít garáže ani parkovací místa. Když budu chtít jet, zavolám si auto, a ono mě odveze, a pak zase odjede. Když budu chtít na nákup, objednám si malé auto, když na dovolenou s rodinou, objednám si větší :) A když budu chtít ušetřit, pojedu hromadně linkovým autobusem, který bude taky levnější, protože bude rovněž bez řidiče :-)

0/0
24.8.2016 12:58

M50a61r91t39i69n 31K13a37r91á37s17e82k 9758273278188

No mensi problem bude s tim, ze by to zasadne zhustilo provoz (ale zas usetrilo parkovaci mista)...

0/0
24.8.2016 13:34

M78a10r96t98i59n 50Š67t33r70o79s 4579297880908

Tak mimo město by to moc nevdailo, a ve městě se kromě ušetřených míst a tedy většího prostoru pro provoz ušetřilo tím, že auta do města budou podstatně menší. Zároveń ale myslím, že podpora hromadné dopravy bude přetrvávat.

0/0
24.8.2016 20:24

K15a29r96e63l 57U91r65b19a52n 2314784701409

R^

0/0
24.8.2016 11:44
Foto

M93a45r73t83i67n 93R71y39š86a85v92ý 1616105923682

Knight rider bude v dohledné době realitou :)

,,KITTe? Přijeď pro mě." ;-D

+1/0
24.8.2016 9:41

A72n82t47o11n32í86n 84S21c68h35i51n68d57l74e30r 8873197725869

Až takové auto způsobí nehodu, tak se bude těžko dokazovat, kdo zrovna v daný moment ovládal aplikci... a jestli měl popito :-P

0/−1
24.8.2016 9:20

L69u75k47á13š 89O67m13á18č62k87a 5401734521446

Pokud se taxikář neumí uživit, ať jde dělat něco jiného.

+1/0
24.8.2016 9:16

R93a48d17o20s28l51a63v 68K90l89a31u59d26a 5324498794522

Technických problémů to má celou řadu, nepředpokládám že se jen tak vyřeší. A až se vyřeší, bude tady psychologická bariéra. Navíc tohle auto bude velmi pomalé, protože bude jezdit předpisově. Ve tři ráno se bude šourat u školy třicítkou.... to by taxikář nikdy neudělal.

+1/−1
24.8.2016 8:10

P58e39t48r 34N49i86v61n88i42c35k98ý 3702134365337

Psychologicky měli lidé strach jezdit prvními vlaky, pak prvními automobily, natož létat prvními letadly.

0/0
24.8.2016 9:11

R46a52d37o91s31l56a58v 72K25l11a84u57d80a 5394518804672

S tímto žvástem jsem počítal. Člověk - řidič se musí ve zlomku sekundy rozhodnout, co je v danou chvíli lepší.... napasovat do srnky, nebo do příkopu.... Napasovat to do dítěte, nebo do příkopu.... Jak se rozhodne počítač v autě?

0/0
24.8.2016 11:41

K82a45r81e44l 13U20r53b60a55n 2304844261639

Podle předem naprogramované instrukce.

0/0
24.8.2016 11:45

R96a86d62o97s23l72a93v 57K57l94a98u65d33a 5334648394802

Těch instrukcí by musely být miliardy. Lidský mozek je daleko výkonnější než nejlepší počítač. Počítači chybí inteligence. Nemá pud sebezáchovy....

0/0
24.8.2016 11:59

M59a90r54t41i87n 67K54a87r42á42s82e40k 9758363728568

No "pud sebezachovy" to auto ma samozrejme naprogramovany. V zasade se pocita s tim, ze ochrana posadky bude mit v autonomnim aute prednost, pred jinymi (tj auto se s vama nepusti ze srazu, aby zachranilo chodce ve vozovce)...

0/0
24.8.2016 13:36

J60i13ř96í 93K81o26c78u85r20e34k 6505814775788

Zajímavé. Jaktože Kasparov nedokázal porazit BlueGene?

0/0
24.8.2016 14:47

J85a88n 31V73e70s93e70l31ý 5184293182201

Ještě dodám, že počítač s výpočetním výkonem 1 teraflop, dnes mají stejný výkon grafické karty za 150 USD.

0/0
24.8.2016 15:59

M79a39r20t26i80n 67K35a19r71á29s66e44k 9978433228678

A dale - uz dnesni samoriditelna vozitka (testovaci verze v ranem stadiu vyvoje) maji nesrvonatelne mensi nehodovost nez prumerny ridic (ono i ten blby tesla autopilot, coz neni zdaleka neco, cemu by se dalo rika autonomni rizeni, jezdi bezpecneji nez prumerny ridic)...

0/0
24.8.2016 16:14

P31a63v27e71l 19Ř62a56p93e19k 7112646789845

Taxikáři a nutnost licence jsou jednou z největších brz ve vývoji dopravy.

+1/0
24.8.2016 7:49

P39a94v77e84l 71Ř45a48p74e92k 7522816559685

d

0/0
24.8.2016 7:49

R16a66d31o85s74l37a81v 12K10l54a12u45d10a 5264828264172

8-o

0/0
24.8.2016 8:05

J78a13n 56V33a42l34o88u59c36h 6962727918370

Přivolat si apkou auto bez řidiče - to je ukázkový příklad SPOLUJÍZDY...

0/0
24.8.2016 7:25

L20u44k26á50š 56O89m71á32č36k37a 5961824381506

To není zrovna ukázkový příklad.

0/0
24.8.2016 9:17
Foto

D74a48v70i28d 65S58c85h73n78e97b45e72r42g42e36r 9475398183203

Tohle už používá James Bond sakra dlouho :))

0/0
24.8.2016 6:50

L72u43k66á29š 59A69d92a53m83e52c 3747593500147

Hlavně by se měla akutně začít řešit otázka, co budou v době autonomních technologií dělat ty masy lidí, které přijdou o práci. Na začátku 20. století se zkrátila pracovní doba na 8 hodin, po válce se zkrátil pracovní týden na 5 dní. Teď bych si dovedl docela dobře představit třeba zavedení odchodu do důchodu po 30 odpracovaných letech.

+3/−1
24.8.2016 5:56
Foto

K82a23r20e65l 78M17o43u50r46e65k 9271144823571

To same co ted. Nic

+2/0
24.8.2016 6:18

K38a95r87e97l 87Z71a64v16ř18e29l 2217584720

buď jim vytvoříte úřad, kterým budou otravovat a svazovat život zbytku, nebo nudou dělat bordel....to máte už dnes. Na začátku minulého století pracovalo v zemědělství 50% populace, aby tu druhou polovinu uživili, dnes tam pracuje cca 5% lidstva. 45% je v úřadech, neziskovkách, nebo dělají "výzkumy veřejného mínění, prodávají Vám pojistky a podobně.

0/0
24.8.2016 6:22

P15e11t30r 13N48i94v68n58i29c25k81ý 3602114765327

Ano, historie zná přesun pracovní síly od zemědělství, přes průmysl a služby až do finální fáze státní zaměstnancí a nezaměstnaní (obě platí stát z daní, jedny za "práci" druhé za nic nedělání). Díky extrémnímu nárustu produktivity práce, už nebude tolik lidí třeba ani v zemědělství, ani v průmyslu, ani ve službách (všechny potřeby zvládne vyprodukovat relativně malé množství kvalifikovaných lidí), takže zůstane spousta lidí, pro které nebude práce. ale stát už neutáhne živit ani jako své zaěmstnance ani jako "nezaměstnané" na pracáku nebo na sociálce.

0/0
24.8.2016 7:40

P96a10v12e54l 86Ř45a24p87e64k 7762716779495

Nebude to tak horké. Extrémní produktivita v zemědělství např. způsobila, že namísto kupování průmyslového hnusu v obchodech si spoustu věcí začínáme pěstovat sami.

0/0
24.8.2016 7:54

P75e14t90r 53N29i43v38n48i25c62k77ý 3192234975197

Kolik lidí je díky svému pěstování potravinově soběstační? Zcela bezvýznamný počet. To, že si vypěstují pár rajčat nic neznamená. Stejně 99% potravin nakupují od těch vysoce produktivních zemědělských firem.

+1/0
24.8.2016 9:13

J79i15ř47í 86P94l42a19v18s26k66ý 9700376891239

lidi je proste moc ... ti, co se nedokazi na trhu prosadit docela obycejne umrou hlady, zimou, nebo na nejakou banalni nemoc.

0/0
24.8.2016 7:30

P65a36v76e27l 29Ř81a24p34e38k 7402666489825

Já žádný úbytek práce nevidím.

0/0
24.8.2016 7:49

M81a46r33t44i72n 46Š15t17r58o39s 4839817160668

To se řeší při nástupu jakékoliv technologie. Dřív pracovalo v zemědělství vlastně 100 % lidí. Dnes jsou to tak 4 %. Máme snad ale 96 % nezaměstnanost?

0/0
24.8.2016 12:22

R95a73d85o57s16l47a35v 59K36l11a91u93d25a 5934558764162

V zemědělství 100% lidí nikdy nepracovalo. Skutečná nezaměstnanost by u nás byla cca 30%, pokud by byly zrušeny zbytečné úřady, nadace a pod. Kvůli robotizaci a automatizaci přirozeně o práci v budoucnu přijde obrovské množství lidí. Zmizí pokladní, skladníci, řidiči, většina bankovních úředníků...

0/0
24.8.2016 12:36

M29a56r59t36i70n 92K31a97r89á84s15e16k 9968913448228

No ale tak ono ta produkce porad roste a potrebuje dalsi lidi.

Priklad - drive mela fabrika na auta 10 000 zamestnancu a vyrobila za rok 100 000 aut, dneska ma podobna fabrika jen 1000 zamestnancu a taky vyrobi 100 000 auto, na druhou stranu dneska je takovych fabrik 10 a ne jedna...

0/0
24.8.2016 13:40

M25a28r59t51i81n 59K10a56r32á20s32e52k 9778303208618

Zajimalo by me co delaji lidi dneska, kdyz misto nejakych 90% lidi dela v zemedelstvi s bidou 3%...

+1/0
24.8.2016 13:37

J81o32s64e34f 56Š39o34l80t64e59s 8254628300523

Ehm, započítejte si tam také, že po druhé světové válce se v podstatě zdvojnásobila pracovní síla...

0/0
25.8.2016 18:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.