Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přivolat si aplikací auto řízené počítačem? Uber už to začíná testovat

Taxikáři všude na světě nesnášejí Uber kvůli tomu, že jim jejich řidiči berou práci. Samotný Uber ale nyní vyjíždí na cestu, na jejímž konci nebude potřebovat ani svoje řidiče. Začíná totiž v zákaznickém provozu testovat autonomní auta - tedy taková, která dovedou řídit i sama.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L55u68d54ě11k 93N56e14k19u76d41a 4247676293114

Já bych se nenervoval.

Tohle, hned tak fungovat nebude.

0/0
29.8.2016 19:51

J85a83r23o56s44l72a17v 89Š28k89o60d51a 6364948279881

Uber je černá taxisluzba.

0/0
24.8.2016 22:54
Foto

R55a53d87i39m 45K17r15o49u72t43i91l 7950621966469

No a to si pak budou moci radnice v Praze malovat na zemi lajny všech různých barev... :-) Krásná představa: ráno vyjedu ze své vlastní garáže, odvezu se autem do centra města a pak auto vyšlu na cestu domů zpátky do garáže. A po práci si ho zase přivolám a odvezu se domů sám. Krásné.

A vzhledem k tomu, že to bude snižovat příjmy z parkovného (mimochodem, ty obdivované Helsinky si účtují na hodinu parkování 8 €), tak se to bude muset zakázat zákonem.

0/0
24.8.2016 17:38

J86i17ř76í 22K30o89c69u22r24e14k 6485774365218

Zakázal bych MHD. Víte kolik taxikářů by našlo práci, dkyby se to všechno muselo odvozit jen a jen autem? A kdyby ta auta byla jen a pouze dvojmístná, to by bylo pracovních příležitostí.

No a pak samozřejmě vlaky. Jeden strojvedoucí veze 2000 tun. To by našlo práci 400 až 500 řidičů náklaďáků.

A mosty, berou práci převozníkům. Ve starém Egyptě žili snad tisíc roků bez nich.

0/0
24.8.2016 14:45

M43a14r76t24i59n 52K67a23r40á71s49e75k 9188173708388

No ja si neumim moc predstavit, jak muze byt jizda uberem kdy levnejsi nez vlastni auto (za prepokladu ze to auto je nejak vytizene, rekneme cca 20 000km za rok), s ohledem na to, ze drtiva vetsina nakladu na auto odpovida tomu kolik najede kilometru (mimo pojistku), a radobytaxi, vzdya najede soustu prazdnych kilometru...

0/0
24.8.2016 13:33

L25u93k64a91s 24P64a29v28l15i68c64e83k 4758251410686

No v prumeru je dnes auto pouzivano 5% za den. Pokud Uber zvisi pouzivatelnost na 50%+ a stlaci marze automobilek diky nakupu millionu aut najednou tak cena na kilometr muze opravdu byt velmi vyrazne nizsi nez u auta ktrere bude osoba vlastnit sama. Nehlede na to ze auta budou pravdepodobne vselijaka a kdyz pojedete s jednim kamaradem na pivo tak nebudete potrebovat auto vetsi ktere byste pravdepodobne vlastnil, protoze vozite rodinu. Jinymi slovy vam Uber dava flexibilitu abyste mel pristup k ruznym autum podle potreby. Naklady na opravu pravdepodobne klesnou, protoze vse bude vice centralizovane. Uber bude vlastnit velikou halu za mestem kde budou opravy probihat a auta se budou skladovat a v dusledku budou auta pro zakazniky spolehlivejsi protoze budou prochazet castejsi kontrolou. Tento system bude vyhra pro koncove zakazniky, ale velmi negativne to muze ovlivnit samotne automobilky diky snizenim ci eliminovanim marzi (auta se muzou stat "lost leaderem"), masovym rusenim auto-servisu, umyvaren aut atd.

0/0
24.8.2016 17:03

M36a22r61t10i86n 29K48a46r93á28s92e45k 9498793248618

No cenu u automobilky snizit nijak vyrazne nemuzou, marze automobilky na jedno auto je tak nizka, ze to neni kam snizovat, samozrejme se muze pir tak masivnich nakupech usetrit tim, ze se obejde distribuce (v nejlepsim kolem 20% porizovaci ceny auta).

Dalsi uspora bude v tom, ze to auto asi najede za svuj zivot realne vice kilometru, nez pri osobni vlastnictvi (tj se porizovacka rozpocitana na km bude mensi). Na servisu se taky da neco usetrit, ale to uz jsou male castky relativne. Na druhou stranu je treba ty auta daleko casteji myt a cistit, coz radu uspor vykompenzuje, i opotrebeni interieru asi bude intenzivnejsi nez ve vlastnim aute.

Na druhou stranu je treba vzit v potaz to, ze na kazdy placeny kilometr auto najede cca 1 neplaceny kilometr (coz razem zvysuje naklady na dvojnasobek), firma ma nejake dalsi administrativni, propagacni a dalsi naklady apod....

Jasne tak jako jsou uz dneska lidi, kterym by se kvuli nizkemu najezdu vyplatilo jezdit taxikem, tak pri takove "revoluci" a snizeni cen se ten pocet lidi vyrazne zvysi (hlavne asi lide zijici ve mestech, kteri jezdi hlavne MHD, nebo jen par km a auto maji na obcasne vylety), ale pro clovek co auto pozuiva s nejakou roumnou intenzitou si to moc predstavi neumim.

Samozrejme je tam i jisty efekt toho komfortu - tak jako dneska operativni leasing neni financne levnejsi, nez koupe auta, tak je to pro soustu lidi zajimave z jinych duvodu...

0/0
24.8.2016 18:10

M15a52r75t32i83n 70Š28t28r49o56s 4959547830128

Nesohlasím příliš s tím počtem najetých kilometrů. Auto vás odveze z bodu A do bodu B, v bodě B pak počká na dašího zákazníka, co bude chtít jet ca opačným směrem. Samozřejmě nějaké přejíždění bude, ale určitě to nebude dvojnásobek. Dále pak komfort v podobě toho, že nebudete muset řešit parkování a nebudete se muset o auto starat, bát se že vám ho ukradnou nebo zničí, atd. Vlastní auta pořád asi někteří mít budou, ale bude jich opradu minimum.

0/0
24.8.2016 20:21

M39a64r56t18i17n 80K93a18r37á37s74e26k 9548303458368

Ano taxi funguje teoreticky stejne, v realu ti nej taxikari maji 40 % placneych kilometru, i nekterych appek jako Uber se dari dokonce i 50%.

Ono problem je v tom, ze proste doprava je v jednu dobu casto prevazne jednim smerem (rano smerem do center, odpoledne pryc - viz napriklad i vlaky, ktere jezdi ve spicce v jednom smeru narvane, v opacne prazdne)...

0/0
24.8.2016 22:39

L81u64k87a50s 32P69a71v65l45i52c50e42k 4808461710526

Je plno mist kde muzou automobilky snizovat naklady. Pokud by se zakaznici opravdu odklonili od modelu vlastnictvy tak neni duvod proc by automobilka mela drzet tak veliky marketingovy tym. Ono jaksi nepostrebujete kupovat reklami v televizi kdyz prodavate jednomu ci dvoum zakaznikum, protoze z auta by se stala komodita a automobilky by nemohli prodavat "lifestyle" produkt. To same bude platit o modelu prodeje pres dealery kteri v podstate nebudou potreba. V tu chvili si muzete predstavit ze by Uber a jim podobni koupili ci se spojili s automobilkou X (nedavno GM koupili podil v Lyftu) a zisk pri vyrobe aut by byl nepodstatny. Predstavte si jak lukrativni bude cas kdy budete sedet v aute a pojdete hodinu ci dve z jednoho mista na druhe a kolik vam toho bude moci v tu dobu ta firma prodat. Na tohle dnes sazi treba Google a Apple. Muj nazor je ten ze v budocnu se budou penize vydelavat spise na vasem zabaveni po tu dobu kdy budete v aute nez na aute samotnem.

0/0
24.8.2016 21:47

L91u20k25a62s 80P92a71v17l79i20c43e47k 4948181540736

Uffff - reklamy :-/

0/0
24.8.2016 21:55

M97a14r30t23i88n 94K61a17r93á83s51e70k 9378523758558

No rekneme ze naklady na marketing jsou u automobilek velmi mala cast nakladu (marketing z velke casti plati az lokalni distribuce.

Napr u VW, jestlize automobilka prodava auto za 100 jednotek, tak cca 70 stoji na to auto jen nakupovane dily, jen zbylych 30 % z prodejni ceny jsou naklady na mzdy, vyvoj, vlastni vyrobni naklady na stroje, budovy, zisk a vse okolo....

0/0
24.8.2016 22:18

M89a12r73t61i20n 29Š72t10r71o25s 4439517590378

Samořídící auta přinesou úplnou revoluci v dopravě. Bude to asi ještě hezkých pár let trvat, ale lidi u nebudou mít svoje auta, nebudou mít garáže ani parkovací místa. Když budu chtít jet, zavolám si auto, a ono mě odveze, a pak zase odjede. Když budu chtít na nákup, objednám si malé auto, když na dovolenou s rodinou, objednám si větší :) A když budu chtít ušetřit, pojedu hromadně linkovým autobusem, který bude taky levnější, protože bude rovněž bez řidiče :-)

0/0
24.8.2016 12:58

M27a50r43t95i68n 82K42a51r38á13s24e63k 9558853188298

No mensi problem bude s tim, ze by to zasadne zhustilo provoz (ale zas usetrilo parkovaci mista)...

0/0
24.8.2016 13:34

M45a51r67t67i90n 14Š16t79r21o87s 4839567230278

Tak mimo město by to moc nevdailo, a ve městě se kromě ušetřených míst a tedy většího prostoru pro provoz ušetřilo tím, že auta do města budou podstatně menší. Zároveń ale myslím, že podpora hromadné dopravy bude přetrvávat.

0/0
24.8.2016 20:24

K79a27r64e44l 56U34r30b92a56n 2174724571609

R^

0/0
24.8.2016 11:44
Foto

M45a58r94t64i26n 24R62y94š96a98v91ý 1696355453372

Knight rider bude v dohledné době realitou :)

,,KITTe? Přijeď pro mě." ;-D

+1/0
24.8.2016 9:41

A25n56t93o57n93í24n 85S43c45h90i50n60d94l25e58r 8203597285569

Až takové auto způsobí nehodu, tak se bude těžko dokazovat, kdo zrovna v daný moment ovládal aplikci... a jestli měl popito :-P

0/−1
24.8.2016 9:20

L55u44k62á91š 29O39m97á63č83k30a 5641524861976

Pokud se taxikář neumí uživit, ať jde dělat něco jiného.

+1/0
24.8.2016 9:16

R83a65d40o59s77l98a65v 30K71l61a29u35d72a 5114108814502

Technických problémů to má celou řadu, nepředpokládám že se jen tak vyřeší. A až se vyřeší, bude tady psychologická bariéra. Navíc tohle auto bude velmi pomalé, protože bude jezdit předpisově. Ve tři ráno se bude šourat u školy třicítkou.... to by taxikář nikdy neudělal.

+1/−1
24.8.2016 8:10

P80e19t17r 87N81i80v93n12i38c63k26ý 3322584255357

Psychologicky měli lidé strach jezdit prvními vlaky, pak prvními automobily, natož létat prvními letadly.

0/0
24.8.2016 9:11

R97a73d96o40s92l78a10v 50K57l88a24u89d40a 5104148344612

S tímto žvástem jsem počítal. Člověk - řidič se musí ve zlomku sekundy rozhodnout, co je v danou chvíli lepší.... napasovat do srnky, nebo do příkopu.... Napasovat to do dítěte, nebo do příkopu.... Jak se rozhodne počítač v autě?

0/0
24.8.2016 11:41

K83a48r24e71l 76U89r95b82a59n 2644754701119

Podle předem naprogramované instrukce.

0/0
24.8.2016 11:45

R14a49d12o13s98l74a37v 12K50l57a11u19d66a 5404918664142

Těch instrukcí by musely být miliardy. Lidský mozek je daleko výkonnější než nejlepší počítač. Počítači chybí inteligence. Nemá pud sebezáchovy....

0/0
24.8.2016 11:59

M71a38r59t90i70n 73K76a21r36á95s16e44k 9198293448748

No "pud sebezachovy" to auto ma samozrejme naprogramovany. V zasade se pocita s tim, ze ochrana posadky bude mit v autonomnim aute prednost, pred jinymi (tj auto se s vama nepusti ze srazu, aby zachranilo chodce ve vozovce)...

0/0
24.8.2016 13:36

J86i86ř19í 50K37o95c14u59r34e81k 6965654695678

Zajímavé. Jaktože Kasparov nedokázal porazit BlueGene?

0/0
24.8.2016 14:47

J33a64n 89V92e60s13e41l51ý 5224783382361

Ještě dodám, že počítač s výpočetním výkonem 1 teraflop, dnes mají stejný výkon grafické karty za 150 USD.

0/0
24.8.2016 15:59

M87a48r40t95i15n 48K81a73r91á53s15e56k 9628443418548

A dale - uz dnesni samoriditelna vozitka (testovaci verze v ranem stadiu vyvoje) maji nesrvonatelne mensi nehodovost nez prumerny ridic (ono i ten blby tesla autopilot, coz neni zdaleka neco, cemu by se dalo rika autonomni rizeni, jezdi bezpecneji nez prumerny ridic)...

0/0
24.8.2016 16:14

P40a45v91e78l 54Ř65a37p81e78k 7282356839705

Taxikáři a nutnost licence jsou jednou z největších brz ve vývoji dopravy.

+1/0
24.8.2016 7:49

P54a44v96e71l 97Ř69a25p21e92k 7842906279875

d

0/0
24.8.2016 7:49

R93a41d21o84s46l96a68v 10K96l80a42u45d56a 5434818124232

8-o

0/0
24.8.2016 8:05

J36a29n 55V88a30l97o69u59c90h 6452717398290

Přivolat si apkou auto bez řidiče - to je ukázkový příklad SPOLUJÍZDY...

0/0
24.8.2016 7:25

L52u16k86á36š 76O43m50á67č43k88a 5851114541476

To není zrovna ukázkový příklad.

0/0
24.8.2016 9:17
Foto

D25a39v62i22d 80S38c90h71n64e97b42e14r20g22e24r 9865168333383

Tohle už používá James Bond sakra dlouho :))

0/0
24.8.2016 6:50

L67u61k89á39š 68A17d14a68m72e67c 3857663130297

Hlavně by se měla akutně začít řešit otázka, co budou v době autonomních technologií dělat ty masy lidí, které přijdou o práci. Na začátku 20. století se zkrátila pracovní doba na 8 hodin, po válce se zkrátil pracovní týden na 5 dní. Teď bych si dovedl docela dobře představit třeba zavedení odchodu do důchodu po 30 odpracovaných letech.

+3/−1
24.8.2016 5:56
Foto

K53a31r43e61l 82M58o57u89r60e44k 9321384443381

To same co ted. Nic

+2/0
24.8.2016 6:18

K39a54r28e11l 79Z76a26v79ř62e49l 2327524730

buď jim vytvoříte úřad, kterým budou otravovat a svazovat život zbytku, nebo nudou dělat bordel....to máte už dnes. Na začátku minulého století pracovalo v zemědělství 50% populace, aby tu druhou polovinu uživili, dnes tam pracuje cca 5% lidstva. 45% je v úřadech, neziskovkách, nebo dělají "výzkumy veřejného mínění, prodávají Vám pojistky a podobně.

0/0
24.8.2016 6:22

P33e32t97r 95N21i74v11n90i67c91k52ý 3532504785197

Ano, historie zná přesun pracovní síly od zemědělství, přes průmysl a služby až do finální fáze státní zaměstnancí a nezaměstnaní (obě platí stát z daní, jedny za "práci" druhé za nic nedělání). Díky extrémnímu nárustu produktivity práce, už nebude tolik lidí třeba ani v zemědělství, ani v průmyslu, ani ve službách (všechny potřeby zvládne vyprodukovat relativně malé množství kvalifikovaných lidí), takže zůstane spousta lidí, pro které nebude práce. ale stát už neutáhne živit ani jako své zaěmstnance ani jako "nezaměstnané" na pracáku nebo na sociálce.

0/0
24.8.2016 7:40

P70a38v93e46l 78Ř68a39p43e23k 7672646329515

Nebude to tak horké. Extrémní produktivita v zemědělství např. způsobila, že namísto kupování průmyslového hnusu v obchodech si spoustu věcí začínáme pěstovat sami.

0/0
24.8.2016 7:54

P37e51t79r 22N59i15v82n66i38c45k35ý 3262694375477

Kolik lidí je díky svému pěstování potravinově soběstační? Zcela bezvýznamný počet. To, že si vypěstují pár rajčat nic neznamená. Stejně 99% potravin nakupují od těch vysoce produktivních zemědělských firem.

+1/0
24.8.2016 9:13

J85i35ř58í 35P36l46a69v91s20k38ý 9160936631919

lidi je proste moc ... ti, co se nedokazi na trhu prosadit docela obycejne umrou hlady, zimou, nebo na nejakou banalni nemoc.

0/0
24.8.2016 7:30

P64a82v53e20l 77Ř48a40p50e71k 7412906729365

Já žádný úbytek práce nevidím.

0/0
24.8.2016 7:49

M14a10r57t20i62n 98Š12t94r36o41s 4169957250908

To se řeší při nástupu jakékoliv technologie. Dřív pracovalo v zemědělství vlastně 100 % lidí. Dnes jsou to tak 4 %. Máme snad ale 96 % nezaměstnanost?

0/0
24.8.2016 12:22

R80a87d11o30s98l87a12v 45K80l52a71u58d58a 5984558844852

V zemědělství 100% lidí nikdy nepracovalo. Skutečná nezaměstnanost by u nás byla cca 30%, pokud by byly zrušeny zbytečné úřady, nadace a pod. Kvůli robotizaci a automatizaci přirozeně o práci v budoucnu přijde obrovské množství lidí. Zmizí pokladní, skladníci, řidiči, většina bankovních úředníků...

0/0
24.8.2016 12:36

M93a45r72t43i87n 20K79a94r41á64s89e68k 9558213148818

No ale tak ono ta produkce porad roste a potrebuje dalsi lidi.

Priklad - drive mela fabrika na auta 10 000 zamestnancu a vyrobila za rok 100 000 aut, dneska ma podobna fabrika jen 1000 zamestnancu a taky vyrobi 100 000 auto, na druhou stranu dneska je takovych fabrik 10 a ne jedna...

0/0
24.8.2016 13:40

M33a48r68t83i39n 69K73a47r12á63s75e67k 9898503538958

Zajimalo by me co delaji lidi dneska, kdyz misto nejakych 90% lidi dela v zemedelstvi s bidou 3%...

+1/0
24.8.2016 13:37

J80o56s29e12f 79Š27o47l10t90e50s 8134568460553

Ehm, započítejte si tam také, že po druhé světové válce se v podstatě zdvojnásobila pracovní síla...

0/0
25.8.2016 18:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.