Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přivolat si aplikací auto řízené počítačem? Uber už to začíná testovat

Taxikáři všude na světě nesnášejí Uber kvůli tomu, že jim jejich řidiči berou práci. Samotný Uber ale nyní vyjíždí na cestu, na jejímž konci nebude potřebovat ani svoje řidiče. Začíná totiž v zákaznickém provozu testovat autonomní auta - tedy taková, která dovedou řídit i sama.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L83u22d53ě95k 15N75e32k76u87d25a 4967836293624

Já bych se nenervoval.

Tohle, hned tak fungovat nebude.

0/0
29.8.2016 19:51

J55a51r86o72s91l58a75v 44Š64k45o40d79a 6964268589341

Uber je černá taxisluzba.

0/0
24.8.2016 22:54
Foto

R69a41d84i10m 65K54r37o83u80t29i48l 7240741706769

No a to si pak budou moci radnice v Praze malovat na zemi lajny všech různých barev... :-) Krásná představa: ráno vyjedu ze své vlastní garáže, odvezu se autem do centra města a pak auto vyšlu na cestu domů zpátky do garáže. A po práci si ho zase přivolám a odvezu se domů sám. Krásné.

A vzhledem k tomu, že to bude snižovat příjmy z parkovného (mimochodem, ty obdivované Helsinky si účtují na hodinu parkování 8 €), tak se to bude muset zakázat zákonem.

0/0
24.8.2016 17:38

J30i56ř78í 46K42o26c33u18r57e22k 6495564175648

Zakázal bych MHD. Víte kolik taxikářů by našlo práci, dkyby se to všechno muselo odvozit jen a jen autem? A kdyby ta auta byla jen a pouze dvojmístná, to by bylo pracovních příležitostí.

No a pak samozřejmě vlaky. Jeden strojvedoucí veze 2000 tun. To by našlo práci 400 až 500 řidičů náklaďáků.

A mosty, berou práci převozníkům. Ve starém Egyptě žili snad tisíc roků bez nich.

0/0
24.8.2016 14:45

M34a77r16t27i62n 55K64a97r29á96s11e23k 9128903718198

No ja si neumim moc predstavit, jak muze byt jizda uberem kdy levnejsi nez vlastni auto (za prepokladu ze to auto je nejak vytizene, rekneme cca 20 000km za rok), s ohledem na to, ze drtiva vetsina nakladu na auto odpovida tomu kolik najede kilometru (mimo pojistku), a radobytaxi, vzdya najede soustu prazdnych kilometru...

0/0
24.8.2016 13:33

L61u69k93a68s 20P33a28v79l25i18c45e33k 4378861250966

No v prumeru je dnes auto pouzivano 5% za den. Pokud Uber zvisi pouzivatelnost na 50%+ a stlaci marze automobilek diky nakupu millionu aut najednou tak cena na kilometr muze opravdu byt velmi vyrazne nizsi nez u auta ktrere bude osoba vlastnit sama. Nehlede na to ze auta budou pravdepodobne vselijaka a kdyz pojedete s jednim kamaradem na pivo tak nebudete potrebovat auto vetsi ktere byste pravdepodobne vlastnil, protoze vozite rodinu. Jinymi slovy vam Uber dava flexibilitu abyste mel pristup k ruznym autum podle potreby. Naklady na opravu pravdepodobne klesnou, protoze vse bude vice centralizovane. Uber bude vlastnit velikou halu za mestem kde budou opravy probihat a auta se budou skladovat a v dusledku budou auta pro zakazniky spolehlivejsi protoze budou prochazet castejsi kontrolou. Tento system bude vyhra pro koncove zakazniky, ale velmi negativne to muze ovlivnit samotne automobilky diky snizenim ci eliminovanim marzi (auta se muzou stat "lost leaderem"), masovym rusenim auto-servisu, umyvaren aut atd.

0/0
24.8.2016 17:03

M29a28r56t51i41n 95K21a24r21á31s37e80k 9448283238418

No cenu u automobilky snizit nijak vyrazne nemuzou, marze automobilky na jedno auto je tak nizka, ze to neni kam snizovat, samozrejme se muze pir tak masivnich nakupech usetrit tim, ze se obejde distribuce (v nejlepsim kolem 20% porizovaci ceny auta).

Dalsi uspora bude v tom, ze to auto asi najede za svuj zivot realne vice kilometru, nez pri osobni vlastnictvi (tj se porizovacka rozpocitana na km bude mensi). Na servisu se taky da neco usetrit, ale to uz jsou male castky relativne. Na druhou stranu je treba ty auta daleko casteji myt a cistit, coz radu uspor vykompenzuje, i opotrebeni interieru asi bude intenzivnejsi nez ve vlastnim aute.

Na druhou stranu je treba vzit v potaz to, ze na kazdy placeny kilometr auto najede cca 1 neplaceny kilometr (coz razem zvysuje naklady na dvojnasobek), firma ma nejake dalsi administrativni, propagacni a dalsi naklady apod....

Jasne tak jako jsou uz dneska lidi, kterym by se kvuli nizkemu najezdu vyplatilo jezdit taxikem, tak pri takove "revoluci" a snizeni cen se ten pocet lidi vyrazne zvysi (hlavne asi lide zijici ve mestech, kteri jezdi hlavne MHD, nebo jen par km a auto maji na obcasne vylety), ale pro clovek co auto pozuiva s nejakou roumnou intenzitou si to moc predstavi neumim.

Samozrejme je tam i jisty efekt toho komfortu - tak jako dneska operativni leasing neni financne levnejsi, nez koupe auta, tak je to pro soustu lidi zajimave z jinych duvodu...

0/0
24.8.2016 18:10

M45a48r60t79i62n 48Š54t10r59o36s 4119537190418

Nesohlasím příliš s tím počtem najetých kilometrů. Auto vás odveze z bodu A do bodu B, v bodě B pak počká na dašího zákazníka, co bude chtít jet ca opačným směrem. Samozřejmě nějaké přejíždění bude, ale určitě to nebude dvojnásobek. Dále pak komfort v podobě toho, že nebudete muset řešit parkování a nebudete se muset o auto starat, bát se že vám ho ukradnou nebo zničí, atd. Vlastní auta pořád asi někteří mít budou, ale bude jich opradu minimum.

0/0
24.8.2016 20:21

M70a41r80t14i93n 83K44a30r76á64s57e78k 9578873948478

Ano taxi funguje teoreticky stejne, v realu ti nej taxikari maji 40 % placneych kilometru, i nekterych appek jako Uber se dari dokonce i 50%.

Ono problem je v tom, ze proste doprava je v jednu dobu casto prevazne jednim smerem (rano smerem do center, odpoledne pryc - viz napriklad i vlaky, ktere jezdi ve spicce v jednom smeru narvane, v opacne prazdne)...

0/0
24.8.2016 22:39

L44u95k93a14s 87P88a35v45l43i80c73e55k 4918151930676

Je plno mist kde muzou automobilky snizovat naklady. Pokud by se zakaznici opravdu odklonili od modelu vlastnictvy tak neni duvod proc by automobilka mela drzet tak veliky marketingovy tym. Ono jaksi nepostrebujete kupovat reklami v televizi kdyz prodavate jednomu ci dvoum zakaznikum, protoze z auta by se stala komodita a automobilky by nemohli prodavat "lifestyle" produkt. To same bude platit o modelu prodeje pres dealery kteri v podstate nebudou potreba. V tu chvili si muzete predstavit ze by Uber a jim podobni koupili ci se spojili s automobilkou X (nedavno GM koupili podil v Lyftu) a zisk pri vyrobe aut by byl nepodstatny. Predstavte si jak lukrativni bude cas kdy budete sedet v aute a pojdete hodinu ci dve z jednoho mista na druhe a kolik vam toho bude moci v tu dobu ta firma prodat. Na tohle dnes sazi treba Google a Apple. Muj nazor je ten ze v budocnu se budou penize vydelavat spise na vasem zabaveni po tu dobu kdy budete v aute nez na aute samotnem.

0/0
24.8.2016 21:47

L14u78k60a95s 98P40a34v39l95i24c70e95k 4318831890656

Uffff - reklamy :-/

0/0
24.8.2016 21:55

M15a21r91t14i59n 15K53a81r15á45s69e22k 9208883388718

No rekneme ze naklady na marketing jsou u automobilek velmi mala cast nakladu (marketing z velke casti plati az lokalni distribuce.

Napr u VW, jestlize automobilka prodava auto za 100 jednotek, tak cca 70 stoji na to auto jen nakupovane dily, jen zbylych 30 % z prodejni ceny jsou naklady na mzdy, vyvoj, vlastni vyrobni naklady na stroje, budovy, zisk a vse okolo....

0/0
24.8.2016 22:18

M69a89r73t77i37n 98Š47t14r71o64s 4179727280398

Samořídící auta přinesou úplnou revoluci v dopravě. Bude to asi ještě hezkých pár let trvat, ale lidi u nebudou mít svoje auta, nebudou mít garáže ani parkovací místa. Když budu chtít jet, zavolám si auto, a ono mě odveze, a pak zase odjede. Když budu chtít na nákup, objednám si malé auto, když na dovolenou s rodinou, objednám si větší :) A když budu chtít ušetřit, pojedu hromadně linkovým autobusem, který bude taky levnější, protože bude rovněž bez řidiče :-)

0/0
24.8.2016 12:58

M23a59r90t17i49n 79K23a88r17á98s35e77k 9908633698228

No mensi problem bude s tim, ze by to zasadne zhustilo provoz (ale zas usetrilo parkovaci mista)...

0/0
24.8.2016 13:34

M29a17r85t97i35n 41Š20t21r37o16s 4729867420938

Tak mimo město by to moc nevdailo, a ve městě se kromě ušetřených míst a tedy většího prostoru pro provoz ušetřilo tím, že auta do města budou podstatně menší. Zároveń ale myslím, že podpora hromadné dopravy bude přetrvávat.

0/0
24.8.2016 20:24

K97a79r63e74l 31U20r31b12a48n 2574584791819

R^

0/0
24.8.2016 11:44
Foto

M74a52r58t18i83n 43R58y45š10a85v29ý 1136815493782

Knight rider bude v dohledné době realitou :)

,,KITTe? Přijeď pro mě." ;-D

+1/0
24.8.2016 9:41

A78n43t16o35n56í23n 10S55c24h25i41n58d90l26e67r 8383487545599

Až takové auto způsobí nehodu, tak se bude těžko dokazovat, kdo zrovna v daný moment ovládal aplikci... a jestli měl popito :-P

0/−1
24.8.2016 9:20

L44u68k77á96š 88O52m82á57č97k92a 5431704491706

Pokud se taxikář neumí uživit, ať jde dělat něco jiného.

+1/0
24.8.2016 9:16

R51a32d14o51s33l33a67v 73K95l44a91u51d83a 5674298424572

Technických problémů to má celou řadu, nepředpokládám že se jen tak vyřeší. A až se vyřeší, bude tady psychologická bariéra. Navíc tohle auto bude velmi pomalé, protože bude jezdit předpisově. Ve tři ráno se bude šourat u školy třicítkou.... to by taxikář nikdy neudělal.

+1/−1
24.8.2016 8:10

P79e57t31r 14N20i11v46n27i81c72k64ý 3122614805537

Psychologicky měli lidé strach jezdit prvními vlaky, pak prvními automobily, natož létat prvními letadly.

0/0
24.8.2016 9:11

R91a87d48o92s62l86a25v 31K90l70a71u43d14a 5464678254382

S tímto žvástem jsem počítal. Člověk - řidič se musí ve zlomku sekundy rozhodnout, co je v danou chvíli lepší.... napasovat do srnky, nebo do příkopu.... Napasovat to do dítěte, nebo do příkopu.... Jak se rozhodne počítač v autě?

0/0
24.8.2016 11:41

K65a45r62e23l 27U65r41b31a67n 2334504591139

Podle předem naprogramované instrukce.

0/0
24.8.2016 11:45

R71a44d63o48s59l95a29v 35K78l70a64u36d40a 5424478664412

Těch instrukcí by musely být miliardy. Lidský mozek je daleko výkonnější než nejlepší počítač. Počítači chybí inteligence. Nemá pud sebezáchovy....

0/0
24.8.2016 11:59

M79a23r57t35i46n 26K27a40r74á31s16e70k 9938623738708

No "pud sebezachovy" to auto ma samozrejme naprogramovany. V zasade se pocita s tim, ze ochrana posadky bude mit v autonomnim aute prednost, pred jinymi (tj auto se s vama nepusti ze srazu, aby zachranilo chodce ve vozovce)...

0/0
24.8.2016 13:36

J87i98ř37í 79K65o86c71u94r13e85k 6735974855868

Zajímavé. Jaktože Kasparov nedokázal porazit BlueGene?

0/0
24.8.2016 14:47

J33a93n 64V36e53s37e12l76ý 5344283452181

Ještě dodám, že počítač s výpočetním výkonem 1 teraflop, dnes mají stejný výkon grafické karty za 150 USD.

0/0
24.8.2016 15:59

M84a73r22t63i84n 18K89a64r51á43s20e86k 9758923508618

A dale - uz dnesni samoriditelna vozitka (testovaci verze v ranem stadiu vyvoje) maji nesrvonatelne mensi nehodovost nez prumerny ridic (ono i ten blby tesla autopilot, coz neni zdaleka neco, cemu by se dalo rika autonomni rizeni, jezdi bezpecneji nez prumerny ridic)...

0/0
24.8.2016 16:14

P32a59v51e29l 53Ř86a97p22e16k 7662196469685

Taxikáři a nutnost licence jsou jednou z největších brz ve vývoji dopravy.

+1/0
24.8.2016 7:49

P21a73v19e43l 56Ř12a97p82e48k 7112646179315

d

0/0
24.8.2016 7:49

R44a88d82o77s60l59a85v 49K53l74a75u26d63a 5964748984562

8-o

0/0
24.8.2016 8:05

J27a98n 52V95a40l69o11u52c28h 6902527788830

Přivolat si apkou auto bez řidiče - to je ukázkový příklad SPOLUJÍZDY...

0/0
24.8.2016 7:25

L58u86k21á32š 52O19m39á38č15k58a 5601294661986

To není zrovna ukázkový příklad.

0/0
24.8.2016 9:17
Foto

D42a27v91i14d 32S82c90h82n65e63b35e13r29g81e34r 9425688423693

Tohle už používá James Bond sakra dlouho :))

0/0
24.8.2016 6:50

L69u25k88á14š 41A54d65a69m28e22c 3507913750737

Hlavně by se měla akutně začít řešit otázka, co budou v době autonomních technologií dělat ty masy lidí, které přijdou o práci. Na začátku 20. století se zkrátila pracovní doba na 8 hodin, po válce se zkrátil pracovní týden na 5 dní. Teď bych si dovedl docela dobře představit třeba zavedení odchodu do důchodu po 30 odpracovaných letech.

+3/−1
24.8.2016 5:56
Foto

K69a67r34e35l 85M30o94u91r75e30k 9571964483881

To same co ted. Nic

+2/0
24.8.2016 6:18

K56a13r72e88l 28Z58a96v83ř53e23l 2607594650

buď jim vytvoříte úřad, kterým budou otravovat a svazovat život zbytku, nebo nudou dělat bordel....to máte už dnes. Na začátku minulého století pracovalo v zemědělství 50% populace, aby tu druhou polovinu uživili, dnes tam pracuje cca 5% lidstva. 45% je v úřadech, neziskovkách, nebo dělají "výzkumy veřejného mínění, prodávají Vám pojistky a podobně.

0/0
24.8.2016 6:22

P23e72t70r 25N71i58v39n58i24c10k16ý 3812224735777

Ano, historie zná přesun pracovní síly od zemědělství, přes průmysl a služby až do finální fáze státní zaměstnancí a nezaměstnaní (obě platí stát z daní, jedny za "práci" druhé za nic nedělání). Díky extrémnímu nárustu produktivity práce, už nebude tolik lidí třeba ani v zemědělství, ani v průmyslu, ani ve službách (všechny potřeby zvládne vyprodukovat relativně malé množství kvalifikovaných lidí), takže zůstane spousta lidí, pro které nebude práce. ale stát už neutáhne živit ani jako své zaěmstnance ani jako "nezaměstnané" na pracáku nebo na sociálce.

0/0
24.8.2016 7:40

P48a67v56e44l 15Ř75a22p24e48k 7602726269755

Nebude to tak horké. Extrémní produktivita v zemědělství např. způsobila, že namísto kupování průmyslového hnusu v obchodech si spoustu věcí začínáme pěstovat sami.

0/0
24.8.2016 7:54

P23e20t74r 36N63i81v28n15i15c84k47ý 3182404425137

Kolik lidí je díky svému pěstování potravinově soběstační? Zcela bezvýznamný počet. To, že si vypěstují pár rajčat nic neznamená. Stejně 99% potravin nakupují od těch vysoce produktivních zemědělských firem.

+1/0
24.8.2016 9:13

J65i16ř15í 84P29l44a85v66s25k53ý 9880106581319

lidi je proste moc ... ti, co se nedokazi na trhu prosadit docela obycejne umrou hlady, zimou, nebo na nejakou banalni nemoc.

0/0
24.8.2016 7:30

P63a97v41e62l 72Ř10a88p41e55k 7572906589435

Já žádný úbytek práce nevidím.

0/0
24.8.2016 7:49

M62a70r95t96i45n 79Š20t82r53o67s 4419567500378

To se řeší při nástupu jakékoliv technologie. Dřív pracovalo v zemědělství vlastně 100 % lidí. Dnes jsou to tak 4 %. Máme snad ale 96 % nezaměstnanost?

0/0
24.8.2016 12:22

R53a58d82o74s81l69a83v 50K85l16a55u66d41a 5244348604572

V zemědělství 100% lidí nikdy nepracovalo. Skutečná nezaměstnanost by u nás byla cca 30%, pokud by byly zrušeny zbytečné úřady, nadace a pod. Kvůli robotizaci a automatizaci přirozeně o práci v budoucnu přijde obrovské množství lidí. Zmizí pokladní, skladníci, řidiči, většina bankovních úředníků...

0/0
24.8.2016 12:36

M92a69r11t32i94n 29K56a52r29á47s48e20k 9408983158328

No ale tak ono ta produkce porad roste a potrebuje dalsi lidi.

Priklad - drive mela fabrika na auta 10 000 zamestnancu a vyrobila za rok 100 000 aut, dneska ma podobna fabrika jen 1000 zamestnancu a taky vyrobi 100 000 auto, na druhou stranu dneska je takovych fabrik 10 a ne jedna...

0/0
24.8.2016 13:40

M71a44r81t72i82n 19K87a58r21á84s88e50k 9788473958578

Zajimalo by me co delaji lidi dneska, kdyz misto nejakych 90% lidi dela v zemedelstvi s bidou 3%...

+1/0
24.8.2016 13:37

J92o20s48e86f 48Š14o57l38t36e31s 8614318450403

Ehm, započítejte si tam také, že po druhé světové válce se v podstatě zdvojnásobila pracovní síla...

0/0
25.8.2016 18:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.