Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osobní vlaky zabírají na tratích zbytečně místo, tvrdí nákladní dopravci

Nákladní železniční dopravci v Česku se poprvé spojili a založili oborové sdružení Žesnad.cz. U státu chtějí prosadit zrovnoprávnění podmínek se silniční nákladní dopravou. „V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu, než u nás,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i52r20o12s35l45a56v 20Z72i98k36m48u56n12d 6378392377518

Problém je v investičních úsporách. Na zhlaví stanice trati s rychlostí 160 km/h jsou pomalé výhybky, třeba jen pro rychlost 50 km/h, protože výhybky na rychlost 120 jsou "drahé" ...

Prostorové oddíly na tratích s trojznakým autoblokem se prodloužily, takže do mezistaničního úseku se vejde méně vlaků. Pokud pojedou všechny vlaky stejnou rychlostí, např. 120 km/h, pak se při provozním intervalu 3 minuty proveze 20 vlaků za hodinu.

Pokud některé vlaky jedou rychleji = 160 km/h nebo naopak pomaleji = 100 km/h nebo ještě méně, pak logicky provozní interval narůstá a počet vlaků, který se do mezistaničního prostoru vejde klesá - tohle sladké tajemství zjistili ve Francii někdy v 70. letech minulého století, když na trati z Paříže do Marseille začal jezdit jediný vlak Le Mistral rychlostí 160 km/h. Propustnost trati klesla, protože rychlému vlaku se musela uvolnit cesta ... v pražském metru jsou krátké prostorové oddíly, zabezpečovací zařízení je homologováno na provozní interval 90 vteřin a za hodinu tak může projet 40 vlaků ... přitom se jezdí rychlostí "jen" 80 km/h ...

+1/0
30.8.2016 12:29

L15u76k73á94š 82K95m82e28n75t 5679647774620

Po pravdě, ono je obecně třeba tlačit v rámci celé EU na to, aby se více využívala nákladní železniční doprava. U nás je to potřeba už jen proto, že jsme tranzitní země, kamiony tu kdo ví jaké mýto neplatí a zdevastované silnice po nich se platí z našich daní.

Navíc mě třeba osobně vadí, kdy se 40km od našeho města pěstují třeba meruňky ve velkém, ale už dva měsíce nabízí místní Globus meruňky výhradně dovezené z Francie a za dvojnásobnou cenu. Přitom jsou nedozrálé, kyselé a postupně je na nich vidět, že toho dovezli kvanta, nemohou to za tu cenu udat a nedá se o tom mluvit jako o čerstvém ovoci.

Obecně EU pořád mele plno nesmyslů o ekologii, zakazuje žárovky, vysavače, teď financuje vývoj šetrnějších kávovarů, ale tyhle věci absolutně neřeší. Protože holt se na tom nedá tak vydělat jako na dotovaných energiích.

+1/0
29.8.2016 7:41

R70a66d78e31k 27J97a36n33a76t75a 9345686244802

Ale EU želeniční dopravu podporuje, je to v tzv. bílé knize EU a projevuje se to tak, že projekty modernizace železnic stávají vyšší EU příspěvky (až 80-85%). Mnoho států toho využívá (nejvíc asi Španělé).

Taky jsou na ně ve fondech EU vyčleněny zvláštní peníze, které nejdou použít na nic jiného. Ministr Bárta se svého času snažil EU "ukecat" a za ty peníze stavět více svých oblíbených dálnic, nepovedlo se mu to. Dnešní vláda, jelikož nemá dost projektů nových tratí připravené, se ty peníze snaží použít na nákup vlaků, což patrně projde.

0/0
29.8.2016 14:41

A63l29e66n62a 88R52y76s75k19o81v68á 9246283175695

kdyby auta TIR museli přes naší republiku jezit jen vlaky,to by se ušetřilo !!!

0/0
29.8.2016 7:13

M87i54c94h46a10l 76G88r33e16g21o38r 8256814100972

V článku se zapomělo na jednu věc. Vlaky platí nesmyslné dotace na solární energii.

Proč relativně ekologická doprava platí tuto daň? Zbytečně ztrácí vůči konkurenci.

+1/0
28.8.2016 21:54

V69a24l80o12u64c55h 11Z11d88e19n58ě94k 2577955617131

Vlády potřebují zaměstnat lidi prodávat phm (nejen řidiče ale i v motelech, servisech,ve výrobě pneumatik a vozů ...).Nepotřebují jednoho strojvůdce a 50sát vagonů.

+1/−4
28.8.2016 16:06

B79o29h63u87s30l39a31v 24K13r73á95l59í51k 2591370949746

"50sát" se vám povedlo, už jsem viděl ledacos, ale tohle snad může člověk napsat opravdu jenom ze srandy.

+4/0
29.8.2016 4:58

D21a22v54i42d 26P52e23c86a 1535164371506

Pan Valouch to možná vyjádřil špatně, ale dávám mu palec hore. Jde o to, že politik buď bude vybírat spotřební a DPH daně vyplývající ze silniční dopravy a nebo mnohem menší častku vyplývající ze šetrné železniční dopravy. A to je hned rozhodnutý napříč politickýcm spektrem, jak se říká.

0/0
29.8.2016 12:55

T81o41m37á54š 18T57a94t28í22č76e39k 5910652970898

Zajímavé čtení. R^ Je vidět, že nákladní dopravce, který nemusí v prvé řadě myslet na dotace a na oblíbenost značky u snadno zmanipulovatelných obyvatel, má na věc střízlivý pohled.

0/0
28.8.2016 13:45

K59a50r59e38l 80H63o29r45á82k 2178699633753

Měli by zavést mýto i na železnici, protože koleje se také opotřebovávají.

0/−7
28.8.2016 12:51

O49n10d76ř33e93j 73P30l42í68v15a 9420125411763

??? Ale tam se přece mýto platí a ne jen na koridorech, ale všude a víc než kamiony!!

+9/0
28.8.2016 13:40

T62o44m81á61š 75T27a62t63í46č93e76k 5560852620948

Na železnici neujdeš ani metr, aniž by sis to zaplatil.

+7/0
28.8.2016 13:41

J53o47s47e93f 29H77o22n98e15š 7971902770573

Řešením je vytlačit krátké rychlíkové vlaky-třeba,že by se učtovalo za použití trati min.za 6-8 vagonů.U osobáků asi krátké vlaky zůstanou

0/−1
28.8.2016 12:49

B90o45h26u36s48l86a65v 11K10r54á92l45í23k 2851620829556

Jako že rychlíky s méně než 6 vagóny by měly užívání trati zadarmo? To by asi nemělo kýžený efekt. ;-D

0/0
29.8.2016 4:59

J46o87s67e46f 25H66o94n17e22š 7971502440763

Ne platilo by se za min 6 vagonů i když má vlak třeba 4 vagony.Tím budou provozovatelé se víc starat o větší vytížení

0/0
29.8.2016 19:14

P83a49v15e72l 10S76t50a17v98j95a92n52í91k 6538575157911

No tak budou tahat deset prázdných vagonů.

0/0
30.8.2016 21:22

J58o26s58e61f 13H19o20n75e77š 7311282350873

Tahat můžou,ale pokud nebudou mít cestující,tak břímě poplatků za použití tratě zůstane na dopravci

0/0
31.8.2016 10:58

J25i66r33i 91Z18u95z18a23ň62á16k 4148380873706

Jen hlupák si může myslet,že rychlost více dopravců v tak malé zemi se může uživit a stát se milionářem?Ano v CR je to asi možné.;-D

0/−3
28.8.2016 12:16
Foto

M52a71r74t50i58n 16K16o90k28e27š 3118804391940

Bydlím vedle koridoru Praha-Pardubice a to co si tam nákladní dopravci dovolí provozovat za šrot, to nemá obdoby, např. dva staré brejlovce vytvářející kouřovou clonu jak dvoutakty někde na Sibiři vlečou vagóny s hnědým uhlím, sotva jim stačí dech. Nedivím se, že je pak trať na Českou Třebovou přeplněná, protože když už se po rovině sunou jak šneci, přes Havlíčkův Brod by to asi nedali vůbec.

+2/0
28.8.2016 11:38

P31e55t32r 81K20o80r36b28e10l 9446617960782

Po této trati jezdí brejlovce, které mají motory poměrně moderní.

0/0
28.8.2016 12:21

J25a48n 66J13e13m79e69l29k80a 1335480

V nějaké SŽDC aplikaci bylo zobrazení dopravců. Asi 30 jich bylo. Z toho osobní jsou LE, RJ a velmi sporadicky Ariva. Tedy to samé můžeme tvrdit o nákladních. Taky můžeme zavést monopol. Mě se taky nemusí líbit, že se některé nakladní vlaky plouží po koridoru tak 50. Na dálnici je taky min 80.

Když vstupovali soukromí na Prahu Ostravu, vědělo se, že kolik párů souprav bude jezdit. Všichni věděli, že to bude dost, že se těžko uživí. Kapacita byla přidělena. Velmi pozitivní je ovšem nárůst cestujících, zvýšení kvality.

A to je problém pouze této tratě v některých úsecích této tratě a údajně ve špičce. Pak ještě trať na Ústí. Jinde problém přece není. Myslím, že se ten problém jednak časem vyřeší sám trhem. Navíc s novými technologiemi se bude zlepšovat propustnost. Není to rozhodně tak, že by jezdil jeden vlak za druhým a trať byla 100% využita.

Posle mě nové tratě by se měly stavět i pro cargo, aby mohlo jezdit až 160 (jako v Německu, Rakousku) a být i časově konkurenceschopné. Ne, že jako dnes máme nákladní trať kde jsou ze 120 často omezení na 50, 40. atd. Ve výsledku jede nákladní vlak max 70. Průjezd nákladních vlaků kolem perónů s lidmi..

+2/0
28.8.2016 10:30

M16a89r37t66i23n 26N40o59v81o56t76n88ý 3266536731164

Je sice hezké (a nic proti tomu nemám), aby se stavěly tratě na 160, ale absolutní většina nákladních vozů není stavěná na 160, takže by většina nákladních vlaků stejně musela jezdit nižší rychlostí.

0/0
28.8.2016 11:52

J95a19n 37J94e17m72e78l64k89a 1375920

To je pravda, na druhou stranu věřím, že se zákazníci na rychlé cargo najdou.

0/0
28.8.2016 12:03

P28e74t61r 61K39o56r87b22e19l 9166947830612

Dost jich umí 100, zbytek 90 či 80. 70kových je pár za den, nižší rychlost je výjimečná.

0/0
28.8.2016 12:23
Foto

Z65d59e71n74ě47k 58W49o58l38f 6731729202533

Nákladní vlaky provozovat na vyšší rychlost než 120 km/h je nesmysl. Extrémně se zde zvyšuje jízdní odpor a tím i všechny provozní náklady. Nikde v Evropě, kromě pár speciálních tratí, kde ovšem jezdí i speciálně konstruované vozy, se vyšší rychlostí nejezdí.

0/0
29.8.2016 14:59

M38a40r42t21i72n 75R84u32z22i84c30k94a 1472428376417

Problem je s nosnosti, prakticky pouze koridory maji max. unosnost, jine trate na ni nebyly rekonstruovany, takze pri vyluce, nehode nemaji kudy tezke vlaky jet, chybi objizdne trate...

Koridoru na Ostravu by vyrazne ulehcila prave VRT smer Berlin-Praha-Brno-Viden, stahla by velkou cast osobni dopravy mimo koridor. Cast lehkych nakladnich vlaku by take na VRT mohla, navic to chce i paralelni trate pro nakladni dopravu, v CR to neni problem, rada jich existuje, byt jsou to lokalni a regionalni trate...

0/0
29.8.2016 19:16

P43e28t97r 39N52o73v50a79k 8981263225276

Účelové argumenty, jak jsou všichni špatní, ne už jen silniční doprava, ale nově i osobní železniční (ale samozřemě tam je potřeba si rýpnout hlavně do soukromých dopravců), celkově Žesnad je trapná agitky za lepší kšefty nákladních dopravců. Přitom většina nákladů, co vozí kamiony v rámci ČR, na vlaky nikdy nepůjde, nikdy nebude čekat x dní na zboží než mu to vagonek doručí, navíc to stejně bude muset jen část cesty kamionem...

+1/−1
28.8.2016 10:28

L74i71b83o78r 98V82e41s17e54l44ý 2969876332842

Jde na to nějak po odborářsku.

+2/−2
28.8.2016 8:24

R41a52d62e24k 79J62a66n64a81t36a 9455856824592

Tenhle pán nemá s odbory nic společného. Právě naopak - zastupuje majitele firem.

+2/0
28.8.2016 9:33

L33i27b24o74r 26V24e35s26e66l16ý 2289736462882

O to vůbec nešlo, ale běloch pochopí.

0/0
28.8.2016 9:48

P88e82t11r 50N29o88v18a36k 8461123425636

R^ Přesně tak, ta rétorika je úplně stejná

+1/0
28.8.2016 10:28

J16a19n 88K57r42p23e98c 5806833374302

na jednu stranu mluvi o svobode podnikani, ale na druhou stranu place za vyssi poplatky aby zdrazily kamionovou dopravu tak, aby se mu zaplnily vlaky. a zaplati to zvyseni kdo? no prece spotrebitel.

+1/−4
28.8.2016 8:16

P31e71t18r 58Š25i84m56e94k 2159257776758

VRT - Norimberk, VRT - Drážďany, VRT - Mnichov, VRT, Linec, VRT - Vídeň, VRT - Bratislava, VRT - Katovice, u nás Plzeň, ČB, Ústí, Brno, Praha, Olomouc, Přerov, Ostrava, Zlín. Sjednotit trakci v celé ČR a elektrifikovat zbytek. To by na příští rok na zahájení projekčních prací mohlo stačit. Pravdou je, že vlaky jezdí krátké.

+3/0
28.8.2016 8:04

D97a35v94i65d 92V50a95c80h21t42a61r18č25í37k 8199722145748

Každá firma se dívá na cenu dopravy a cena na železnici je extrém...tak se nedivte že kamiony mají prim

+4/−5
28.8.2016 7:58

M64i15r61e62k 78Z78á21v39o92d51n89ý 7162377480388

Ano a přesně na to si ve článku stěžují.

+3/0
28.8.2016 8:10

V47á57c16l39a86v 55P19o88u19s10t43k86a 3740821902

Vy myslíte že zvednutím mýta se to vyřeší?

0/−4
28.8.2016 9:17

R40a59d71e24k 45J55a26n53a62t56a 9545906154152

Častečně ano. Ovšem nejvíce by pomohlo zvýšení kapacity tratí a více překladišť.

+1/0
28.8.2016 9:32

V23á78c81l47a85v 34P56o68u34s28t15k53a 3890681212

Jo? A kdo to zaplatí?

0/−2
28.8.2016 10:05

R95a16d75e16k 25J96a87n66a28t53a 9765316134522

Je to investice do infrastruktury, od starověku jedna ze základních funkcí státu. Takové se (kromě více vybraných poplatků za dopravní cestu) zaplatí vyšší prosperitou, růstem ekonomiky, tj. i více vxbraných daní. Navíc, narozdíl od silnic, investice do železnic EU proplácí klidně z 80%.

+4/0
28.8.2016 11:17

T82o42m64á14š 83T94a30t61í49č88e57k 5430702340528

Sice pravdu máš, ale ty dotace jsi připomínat nemusel. :-P;-)

0/0
28.8.2016 13:50

P91e65t56r 42J66u50r77č83e88k 4189344220

Ale o tom celý článek je! Železniční dopravce musí platit za věci, které kamionový dopravce dostane od státu zdarma.

+5/0
28.8.2016 10:16

P62e92t19r 13N53o25v51a85k 8491483165726

Co dostane zdarma?

+1/−3
28.8.2016 10:30

R89a43d65e86k 57J80a35n62a23t19a 9615206734692

Například jízdu po komunikacích nižších tříd.

+4/0
28.8.2016 11:18

M84i41c63h79a24l 74G69r18e98g56o78r 8546894550822

Na silnicích nižších tříd je PHM bez daní? Opravdu? Jezdím po okreskách dost a taky bych měl velmi rád benzín za polovinu.

+1/0
28.8.2016 21:53

R66a68d52e59k 82J52a33n83a90t36a 9175826714972

Daně z PHM platí i vlaky. Navíc platí ten poplatek za koleje.

+1/0
28.8.2016 22:30

L52e41o98p38o83l39d 20P32r68o34k40e13š 8809444197

Když to shrnu - Dejte nám další dotace a zlikvidujte konkurenci

+4/−10
28.8.2016 6:27

R18a13d90e78k 79J56a49n18a60t90a 9265616564722

Škoda, že jste si článek nepřečetl. Nákladní dopravci žádné dotace nedostávají. Naopak: státu platí za koleje, a to více než osobní vlaky a více než kamiony za silnice.

+9/0
28.8.2016 8:28

P53e16t91r 97A19g55u24l78á25r 4157258710444

Když jsem byl malý, na kopci proti nám jezdily nákladní vlaky i s těmi osobními. Když jsem se učil počítat, počítali jsme vagóny. Osobáky měly vždy tak nějak podobně šest až osm vagónů. Nákladní, to se dost lišilo, ale byla jich spousta. Pokud si dobře vzpomínám, tak pod 35 vagónů to byla spíš výjímka. Má dojem, že dnes jezdí soupravy o dost kratší. Nákladní vagóny vidím spíše postávat prázdné na ostavných kolejích, než že by stály soupravy u stavědel a čekaly, až budou moci na kolej.

+12/0
27.8.2016 22:49
Foto

M10i28c28h79a70e87l 74D81o33s26t13a90l 8513121327475

No dřív to byla jedna firma a dnes je rozdělená.Tu lukrativní a výdělečnou stát prodal a tu nevýdělečnou si nechal.Dřív na D1 stačili 2pruhy a aut bylo na ní zadarmo pomálu.Dnes i po modernizaci jsou 2 pruhy ale aut se prudce navýšil.Tak je to i u železnice.Kolejí je stejně ale vlakových souprav je mnoho.Nehledě na to že se po nich jezdí několik samostatných dopravců a každý chce být nejrychlejší.Kapacita tak nestačí a myslet si že jedna mašina poveze vagony několika společností je přinejmenším naivní.Jiná doba jiné podmínky.Nyní každý chce jeden den odeslat zboží a druhý den doručit na druhé straně evropy a při našich kapacitách železniční sítě to nejde.Když to vezou kamiony tak je taky oheň na střeše.Těžko najít řešení aby byli spokojeni všichni.

+1/0
28.8.2016 5:22

R47a66d77e62k 58H25o28l47e14c70e87k 3936380868851

Oponujete, ale argumenty máte úplně zcestné. Jestliže je vlakových souprav mnoho, tak by právě bylo logičtější, aby byly delší. Spojení dvou vlaků je záležitost pár minut. To nemá nic společného s kamiony, tak je do toho nemotejte. A dokonce to nemá ani nic společného s rozdělením ČD, protože těžko budete tahat osobní vagóny společně s nákladními.

+2/0
28.8.2016 8:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.