Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Osobní vlaky zabírají na tratích zbytečně místo, tvrdí nákladní dopravci

Nákladní železniční dopravci v Česku se poprvé spojili a založili oborové sdružení Žesnad.cz. U státu chtějí prosadit zrovnoprávnění podmínek se silniční nákladní dopravou. „V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu, než u nás,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M46i16r92o20s39l40a13v 70Z67i38k71m62u44n35d 6668652437278

Problém je v investičních úsporách. Na zhlaví stanice trati s rychlostí 160 km/h jsou pomalé výhybky, třeba jen pro rychlost 50 km/h, protože výhybky na rychlost 120 jsou "drahé" ...

Prostorové oddíly na tratích s trojznakým autoblokem se prodloužily, takže do mezistaničního úseku se vejde méně vlaků. Pokud pojedou všechny vlaky stejnou rychlostí, např. 120 km/h, pak se při provozním intervalu 3 minuty proveze 20 vlaků za hodinu.

Pokud některé vlaky jedou rychleji = 160 km/h nebo naopak pomaleji = 100 km/h nebo ještě méně, pak logicky provozní interval narůstá a počet vlaků, který se do mezistaničního prostoru vejde klesá - tohle sladké tajemství zjistili ve Francii někdy v 70. letech minulého století, když na trati z Paříže do Marseille začal jezdit jediný vlak Le Mistral rychlostí 160 km/h. Propustnost trati klesla, protože rychlému vlaku se musela uvolnit cesta ... v pražském metru jsou krátké prostorové oddíly, zabezpečovací zařízení je homologováno na provozní interval 90 vteřin a za hodinu tak může projet 40 vlaků ... přitom se jezdí rychlostí "jen" 80 km/h ...

+1/0
30.8.2016 12:29

L39u83k32á13š 44K43m97e79n26t 5139437684200

Po pravdě, ono je obecně třeba tlačit v rámci celé EU na to, aby se více využívala nákladní železniční doprava. U nás je to potřeba už jen proto, že jsme tranzitní země, kamiony tu kdo ví jaké mýto neplatí a zdevastované silnice po nich se platí z našich daní.

Navíc mě třeba osobně vadí, kdy se 40km od našeho města pěstují třeba meruňky ve velkém, ale už dva měsíce nabízí místní Globus meruňky výhradně dovezené z Francie a za dvojnásobnou cenu. Přitom jsou nedozrálé, kyselé a postupně je na nich vidět, že toho dovezli kvanta, nemohou to za tu cenu udat a nedá se o tom mluvit jako o čerstvém ovoci.

Obecně EU pořád mele plno nesmyslů o ekologii, zakazuje žárovky, vysavače, teď financuje vývoj šetrnějších kávovarů, ale tyhle věci absolutně neřeší. Protože holt se na tom nedá tak vydělat jako na dotovaných energiích.

+1/0
29.8.2016 7:41

R49a94d15e61k 17J39a96n68a78t26a 9555756794962

Ale EU želeniční dopravu podporuje, je to v tzv. bílé knize EU a projevuje se to tak, že projekty modernizace železnic stávají vyšší EU příspěvky (až 80-85%). Mnoho států toho využívá (nejvíc asi Španělé).

Taky jsou na ně ve fondech EU vyčleněny zvláštní peníze, které nejdou použít na nic jiného. Ministr Bárta se svého času snažil EU "ukecat" a za ty peníze stavět více svých oblíbených dálnic, nepovedlo se mu to. Dnešní vláda, jelikož nemá dost projektů nových tratí připravené, se ty peníze snaží použít na nákup vlaků, což patrně projde.

0/0
29.8.2016 14:41

A20l29e40n25a 82R45y92s10k20o67v42á 9716593225585

kdyby auta TIR museli přes naší republiku jezit jen vlaky,to by se ušetřilo !!!

0/0
29.8.2016 7:13

M23i98c36h97a27l 32G66r38e72g58o36r 8466584590662

V článku se zapomělo na jednu věc. Vlaky platí nesmyslné dotace na solární energii.

Proč relativně ekologická doprava platí tuto daň? Zbytečně ztrácí vůči konkurenci.

+1/0
28.8.2016 21:54

V75a37l64o45u86c60h 84Z86d59e32n26ě49k 2837475297451

Vlády potřebují zaměstnat lidi prodávat phm (nejen řidiče ale i v motelech, servisech,ve výrobě pneumatik a vozů ...).Nepotřebují jednoho strojvůdce a 50sát vagonů.

+1/−4
28.8.2016 16:06

B78o83h20u64s26l29a76v 61K74r52á89l66í66k 2561980449496

"50sát" se vám povedlo, už jsem viděl ledacos, ale tohle snad může člověk napsat opravdu jenom ze srandy.

+4/0
29.8.2016 4:58

D53a90v15i17d 23P34e96c37a 1225754741106

Pan Valouch to možná vyjádřil špatně, ale dávám mu palec hore. Jde o to, že politik buď bude vybírat spotřební a DPH daně vyplývající ze silniční dopravy a nebo mnohem menší častku vyplývající ze šetrné železniční dopravy. A to je hned rozhodnutý napříč politickýcm spektrem, jak se říká.

0/0
29.8.2016 12:55

T82o82m90á53š 23T57a61t47í94č50e56k 5600122700448

Zajímavé čtení. R^ Je vidět, že nákladní dopravce, který nemusí v prvé řadě myslet na dotace a na oblíbenost značky u snadno zmanipulovatelných obyvatel, má na věc střízlivý pohled.

0/0
28.8.2016 13:45

K70a27r30e13l 33H81o98r40á55k 2248379643593

Měli by zavést mýto i na železnici, protože koleje se také opotřebovávají.

0/−7
28.8.2016 12:51

O22n37d14ř52e11j 60P91l68í97v23a 9520975461953

??? Ale tam se přece mýto platí a ne jen na koridorech, ale všude a víc než kamiony!!

+9/0
28.8.2016 13:40

T53o13m44á53š 15T52a88t36í19č90e71k 5510282820518

Na železnici neujdeš ani metr, aniž by sis to zaplatil.

+7/0
28.8.2016 13:41

J45o39s84e91f 12H34o67n45e13š 7591502780743

Řešením je vytlačit krátké rychlíkové vlaky-třeba,že by se učtovalo za použití trati min.za 6-8 vagonů.U osobáků asi krátké vlaky zůstanou

0/−1
28.8.2016 12:49

B71o14h76u14s86l84a54v 37K21r69á32l22í69k 2851270239796

Jako že rychlíky s méně než 6 vagóny by měly užívání trati zadarmo? To by asi nemělo kýžený efekt. ;-D

0/0
29.8.2016 4:59

J59o42s18e27f 62H82o67n16e44š 7701852660403

Ne platilo by se za min 6 vagonů i když má vlak třeba 4 vagony.Tím budou provozovatelé se víc starat o větší vytížení

0/0
29.8.2016 19:14

P93a63v73e23l 63S14t23a67v63j42a37n24í34k 6698615787411

No tak budou tahat deset prázdných vagonů.

0/0
30.8.2016 21:22

J48o49s32e32f 10H17o69n57e18š 7311192960513

Tahat můžou,ale pokud nebudou mít cestující,tak břímě poplatků za použití tratě zůstane na dopravci

0/0
31.8.2016 10:58

J24i68r69i 79Z75u68z48a56ň31á22k 4988220943986

Jen hlupák si může myslet,že rychlost více dopravců v tak malé zemi se může uživit a stát se milionářem?Ano v CR je to asi možné.;-D

0/−3
28.8.2016 12:16
Foto

M80a12r38t23i15n 37K13o32k45e44š 3178934551140

Bydlím vedle koridoru Praha-Pardubice a to co si tam nákladní dopravci dovolí provozovat za šrot, to nemá obdoby, např. dva staré brejlovce vytvářející kouřovou clonu jak dvoutakty někde na Sibiři vlečou vagóny s hnědým uhlím, sotva jim stačí dech. Nedivím se, že je pak trať na Českou Třebovou přeplněná, protože když už se po rovině sunou jak šneci, přes Havlíčkův Brod by to asi nedali vůbec.

+2/0
28.8.2016 11:38

P65e55t82r 13K69o22r28b68e53l 9536927920402

Po této trati jezdí brejlovce, které mají motory poměrně moderní.

0/0
28.8.2016 12:21

J84a26n 37J32e20m15e18l87k55a 1795170

V nějaké SŽDC aplikaci bylo zobrazení dopravců. Asi 30 jich bylo. Z toho osobní jsou LE, RJ a velmi sporadicky Ariva. Tedy to samé můžeme tvrdit o nákladních. Taky můžeme zavést monopol. Mě se taky nemusí líbit, že se některé nakladní vlaky plouží po koridoru tak 50. Na dálnici je taky min 80.

Když vstupovali soukromí na Prahu Ostravu, vědělo se, že kolik párů souprav bude jezdit. Všichni věděli, že to bude dost, že se těžko uživí. Kapacita byla přidělena. Velmi pozitivní je ovšem nárůst cestujících, zvýšení kvality.

A to je problém pouze této tratě v některých úsecích této tratě a údajně ve špičce. Pak ještě trať na Ústí. Jinde problém přece není. Myslím, že se ten problém jednak časem vyřeší sám trhem. Navíc s novými technologiemi se bude zlepšovat propustnost. Není to rozhodně tak, že by jezdil jeden vlak za druhým a trať byla 100% využita.

Posle mě nové tratě by se měly stavět i pro cargo, aby mohlo jezdit až 160 (jako v Německu, Rakousku) a být i časově konkurenceschopné. Ne, že jako dnes máme nákladní trať kde jsou ze 120 často omezení na 50, 40. atd. Ve výsledku jede nákladní vlak max 70. Průjezd nákladních vlaků kolem perónů s lidmi..

+2/0
28.8.2016 10:30

M14a69r48t90i32n 35N71o80v22o44t90n75ý 3386946521814

Je sice hezké (a nic proti tomu nemám), aby se stavěly tratě na 160, ale absolutní většina nákladních vozů není stavěná na 160, takže by většina nákladních vlaků stejně musela jezdit nižší rychlostí.

0/0
28.8.2016 11:52

J80a22n 57J83e29m21e95l27k16a 1185220

To je pravda, na druhou stranu věřím, že se zákazníci na rychlé cargo najdou.

0/0
28.8.2016 12:03

P96e88t47r 25K19o75r75b97e98l 9726367450282

Dost jich umí 100, zbytek 90 či 80. 70kových je pár za den, nižší rychlost je výjimečná.

0/0
28.8.2016 12:23
Foto

Z81d22e80n95ě93k 49W98o36l66f 6321369752963

Nákladní vlaky provozovat na vyšší rychlost než 120 km/h je nesmysl. Extrémně se zde zvyšuje jízdní odpor a tím i všechny provozní náklady. Nikde v Evropě, kromě pár speciálních tratí, kde ovšem jezdí i speciálně konstruované vozy, se vyšší rychlostí nejezdí.

0/0
29.8.2016 14:59

M94a86r92t72i30n 83R24u23z74i91c74k28a 1802108616967

Problem je s nosnosti, prakticky pouze koridory maji max. unosnost, jine trate na ni nebyly rekonstruovany, takze pri vyluce, nehode nemaji kudy tezke vlaky jet, chybi objizdne trate...

Koridoru na Ostravu by vyrazne ulehcila prave VRT smer Berlin-Praha-Brno-Viden, stahla by velkou cast osobni dopravy mimo koridor. Cast lehkych nakladnich vlaku by take na VRT mohla, navic to chce i paralelni trate pro nakladni dopravu, v CR to neni problem, rada jich existuje, byt jsou to lokalni a regionalni trate...

0/0
29.8.2016 19:16

P53e19t53r 75N39o12v17a40k 8101333665196

Účelové argumenty, jak jsou všichni špatní, ne už jen silniční doprava, ale nově i osobní železniční (ale samozřemě tam je potřeba si rýpnout hlavně do soukromých dopravců), celkově Žesnad je trapná agitky za lepší kšefty nákladních dopravců. Přitom většina nákladů, co vozí kamiony v rámci ČR, na vlaky nikdy nepůjde, nikdy nebude čekat x dní na zboží než mu to vagonek doručí, navíc to stejně bude muset jen část cesty kamionem...

+1/−1
28.8.2016 10:28

L84i40b66o20r 49V22e79s88e15l35ý 2529526312152

Jde na to nějak po odborářsku.

+2/−2
28.8.2016 8:24

R16a29d15e76k 23J49a46n39a23t22a 9825986674912

Tenhle pán nemá s odbory nic společného. Právě naopak - zastupuje majitele firem.

+2/0
28.8.2016 9:33

L78i62b71o95r 27V14e37s44e35l63ý 2789676292722

O to vůbec nešlo, ale běloch pochopí.

0/0
28.8.2016 9:48

P90e27t66r 11N53o33v94a87k 8341333205266

R^ Přesně tak, ta rétorika je úplně stejná

+1/0
28.8.2016 10:28

J71a55n 26K53r37p49e54c 5876193524622

na jednu stranu mluvi o svobode podnikani, ale na druhou stranu place za vyssi poplatky aby zdrazily kamionovou dopravu tak, aby se mu zaplnily vlaky. a zaplati to zvyseni kdo? no prece spotrebitel.

+1/−4
28.8.2016 8:16

P55e34t26r 76Š71i92m51e96k 2549297726488

VRT - Norimberk, VRT - Drážďany, VRT - Mnichov, VRT, Linec, VRT - Vídeň, VRT - Bratislava, VRT - Katovice, u nás Plzeň, ČB, Ústí, Brno, Praha, Olomouc, Přerov, Ostrava, Zlín. Sjednotit trakci v celé ČR a elektrifikovat zbytek. To by na příští rok na zahájení projekčních prací mohlo stačit. Pravdou je, že vlaky jezdí krátké.

+3/0
28.8.2016 8:04

D94a55v80i54d 43V96a90c37h48t85a11r41č81í27k 8819352385238

Každá firma se dívá na cenu dopravy a cena na železnici je extrém...tak se nedivte že kamiony mají prim

+4/−5
28.8.2016 7:58

M41i63r47e63k 20Z76á36v55o32d93n81ý 7352647960988

Ano a přesně na to si ve článku stěžují.

+3/0
28.8.2016 8:10

V16á31c96l55a94v 20P90o27u24s24t68k33a 3840941542

Vy myslíte že zvednutím mýta se to vyřeší?

0/−4
28.8.2016 9:17

R21a25d68e41k 87J18a10n40a45t14a 9275866734952

Častečně ano. Ovšem nejvíce by pomohlo zvýšení kapacity tratí a více překladišť.

+1/0
28.8.2016 9:32

V55á22c30l14a42v 74P94o83u79s43t12k50a 3450321492

Jo? A kdo to zaplatí?

0/−2
28.8.2016 10:05

R50a53d51e60k 77J81a65n66a33t18a 9895166894612

Je to investice do infrastruktury, od starověku jedna ze základních funkcí státu. Takové se (kromě více vybraných poplatků za dopravní cestu) zaplatí vyšší prosperitou, růstem ekonomiky, tj. i více vxbraných daní. Navíc, narozdíl od silnic, investice do železnic EU proplácí klidně z 80%.

+4/0
28.8.2016 11:17

T51o76m32á26š 30T68a11t48í28č51e29k 5590362450348

Sice pravdu máš, ale ty dotace jsi připomínat nemusel. :-P;-)

0/0
28.8.2016 13:50

P39e47t71r 76J90u93r60č74e36k 4959234880

Ale o tom celý článek je! Železniční dopravce musí platit za věci, které kamionový dopravce dostane od státu zdarma.

+5/0
28.8.2016 10:16

P55e95t94r 51N67o15v32a38k 8651783335256

Co dostane zdarma?

+1/−3
28.8.2016 10:30

R63a47d12e34k 98J40a27n55a30t41a 9935696274392

Například jízdu po komunikacích nižších tříd.

+4/0
28.8.2016 11:18

M98i67c89h12a95l 30G16r79e55g51o33r 8106604540142

Na silnicích nižších tříd je PHM bez daní? Opravdu? Jezdím po okreskách dost a taky bych měl velmi rád benzín za polovinu.

+1/0
28.8.2016 21:53

R17a68d59e24k 56J23a52n90a36t74a 9955776674672

Daně z PHM platí i vlaky. Navíc platí ten poplatek za koleje.

+1/0
28.8.2016 22:30

L23e12o34p33o38l15d 63P47r63o82k12e18š 8829914597

Když to shrnu - Dejte nám další dotace a zlikvidujte konkurenci

+4/−10
28.8.2016 6:27

R10a98d78e72k 50J22a72n43a55t70a 9255556754632

Škoda, že jste si článek nepřečetl. Nákladní dopravci žádné dotace nedostávají. Naopak: státu platí za koleje, a to více než osobní vlaky a více než kamiony za silnice.

+9/0
28.8.2016 8:28

P36e98t52r 48A21g42u49l97á75r 4327488490694

Když jsem byl malý, na kopci proti nám jezdily nákladní vlaky i s těmi osobními. Když jsem se učil počítat, počítali jsme vagóny. Osobáky měly vždy tak nějak podobně šest až osm vagónů. Nákladní, to se dost lišilo, ale byla jich spousta. Pokud si dobře vzpomínám, tak pod 35 vagónů to byla spíš výjímka. Má dojem, že dnes jezdí soupravy o dost kratší. Nákladní vagóny vidím spíše postávat prázdné na ostavných kolejích, než že by stály soupravy u stavědel a čekaly, až budou moci na kolej.

+12/0
27.8.2016 22:49
Foto

M14i76c21h48a39e60l 41D35o74s27t14a27l 8553501677775

No dřív to byla jedna firma a dnes je rozdělená.Tu lukrativní a výdělečnou stát prodal a tu nevýdělečnou si nechal.Dřív na D1 stačili 2pruhy a aut bylo na ní zadarmo pomálu.Dnes i po modernizaci jsou 2 pruhy ale aut se prudce navýšil.Tak je to i u železnice.Kolejí je stejně ale vlakových souprav je mnoho.Nehledě na to že se po nich jezdí několik samostatných dopravců a každý chce být nejrychlejší.Kapacita tak nestačí a myslet si že jedna mašina poveze vagony několika společností je přinejmenším naivní.Jiná doba jiné podmínky.Nyní každý chce jeden den odeslat zboží a druhý den doručit na druhé straně evropy a při našich kapacitách železniční sítě to nejde.Když to vezou kamiony tak je taky oheň na střeše.Těžko najít řešení aby byli spokojeni všichni.

+1/0
28.8.2016 5:22

R62a22d58e87k 83H37o82l58e69c70e59k 3206120338561

Oponujete, ale argumenty máte úplně zcestné. Jestliže je vlakových souprav mnoho, tak by právě bylo logičtější, aby byly delší. Spojení dvou vlaků je záležitost pár minut. To nemá nic společného s kamiony, tak je do toho nemotejte. A dokonce to nemá ani nic společného s rozdělením ČD, protože těžko budete tahat osobní vagóny společně s nákladními.

+2/0
28.8.2016 8:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.