Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osobní vlaky zabírají na tratích zbytečně místo, tvrdí nákladní dopravci

Nákladní železniční dopravci v Česku se poprvé spojili a založili oborové sdružení Žesnad.cz. U státu chtějí prosadit zrovnoprávnění podmínek se silniční nákladní dopravou. „V Rakousku je méně kolejí než u nás, ale odveze se po nich mnohem více nákladu, než u nás,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M89i70r88o89s73l81a44v 17Z82i92k13m74u24n48d 6538282317118

Problém je v investičních úsporách. Na zhlaví stanice trati s rychlostí 160 km/h jsou pomalé výhybky, třeba jen pro rychlost 50 km/h, protože výhybky na rychlost 120 jsou "drahé" ...

Prostorové oddíly na tratích s trojznakým autoblokem se prodloužily, takže do mezistaničního úseku se vejde méně vlaků. Pokud pojedou všechny vlaky stejnou rychlostí, např. 120 km/h, pak se při provozním intervalu 3 minuty proveze 20 vlaků za hodinu.

Pokud některé vlaky jedou rychleji = 160 km/h nebo naopak pomaleji = 100 km/h nebo ještě méně, pak logicky provozní interval narůstá a počet vlaků, který se do mezistaničního prostoru vejde klesá - tohle sladké tajemství zjistili ve Francii někdy v 70. letech minulého století, když na trati z Paříže do Marseille začal jezdit jediný vlak Le Mistral rychlostí 160 km/h. Propustnost trati klesla, protože rychlému vlaku se musela uvolnit cesta ... v pražském metru jsou krátké prostorové oddíly, zabezpečovací zařízení je homologováno na provozní interval 90 vteřin a za hodinu tak může projet 40 vlaků ... přitom se jezdí rychlostí "jen" 80 km/h ...

+1/0
30.8.2016 12:29

L87u79k28á38š 75K36m87e62n69t 5279427304180

Po pravdě, ono je obecně třeba tlačit v rámci celé EU na to, aby se více využívala nákladní železniční doprava. U nás je to potřeba už jen proto, že jsme tranzitní země, kamiony tu kdo ví jaké mýto neplatí a zdevastované silnice po nich se platí z našich daní.

Navíc mě třeba osobně vadí, kdy se 40km od našeho města pěstují třeba meruňky ve velkém, ale už dva měsíce nabízí místní Globus meruňky výhradně dovezené z Francie a za dvojnásobnou cenu. Přitom jsou nedozrálé, kyselé a postupně je na nich vidět, že toho dovezli kvanta, nemohou to za tu cenu udat a nedá se o tom mluvit jako o čerstvém ovoci.

Obecně EU pořád mele plno nesmyslů o ekologii, zakazuje žárovky, vysavače, teď financuje vývoj šetrnějších kávovarů, ale tyhle věci absolutně neřeší. Protože holt se na tom nedá tak vydělat jako na dotovaných energiích.

+1/0
29.8.2016 7:41

R15a30d53e76k 15J50a46n44a16t83a 9375356204302

Ale EU želeniční dopravu podporuje, je to v tzv. bílé knize EU a projevuje se to tak, že projekty modernizace železnic stávají vyšší EU příspěvky (až 80-85%). Mnoho států toho využívá (nejvíc asi Španělé).

Taky jsou na ně ve fondech EU vyčleněny zvláštní peníze, které nejdou použít na nic jiného. Ministr Bárta se svého času snažil EU "ukecat" a za ty peníze stavět více svých oblíbených dálnic, nepovedlo se mu to. Dnešní vláda, jelikož nemá dost projektů nových tratí připravené, se ty peníze snaží použít na nákup vlaků, což patrně projde.

0/0
29.8.2016 14:41

A67l70e51n96a 70R31y82s77k64o75v71á 9416223625855

kdyby auta TIR museli přes naší republiku jezit jen vlaky,to by se ušetřilo !!!

0/0
29.8.2016 7:13

M29i74c88h50a71l 93G69r93e93g76o22r 8796644530732

V článku se zapomělo na jednu věc. Vlaky platí nesmyslné dotace na solární energii.

Proč relativně ekologická doprava platí tuto daň? Zbytečně ztrácí vůči konkurenci.

+1/0
28.8.2016 21:54

V43a11l50o26u66c93h 98Z75d44e59n86ě31k 2517885117431

Vlády potřebují zaměstnat lidi prodávat phm (nejen řidiče ale i v motelech, servisech,ve výrobě pneumatik a vozů ...).Nepotřebují jednoho strojvůdce a 50sát vagonů.

+1/−4
28.8.2016 16:06

B18o33h80u29s63l62a45v 68K57r72á11l57í13k 2921190129226

"50sát" se vám povedlo, už jsem viděl ledacos, ale tohle snad může člověk napsat opravdu jenom ze srandy.

+4/0
29.8.2016 4:58

D21a12v37i40d 71P46e28c34a 1745234161226

Pan Valouch to možná vyjádřil špatně, ale dávám mu palec hore. Jde o to, že politik buď bude vybírat spotřební a DPH daně vyplývající ze silniční dopravy a nebo mnohem menší častku vyplývající ze šetrné železniční dopravy. A to je hned rozhodnutý napříč politickýcm spektrem, jak se říká.

0/0
29.8.2016 12:55

T17o47m51á15š 75T77a71t41í71č53e79k 5480142570198

Zajímavé čtení. R^ Je vidět, že nákladní dopravce, který nemusí v prvé řadě myslet na dotace a na oblíbenost značky u snadno zmanipulovatelných obyvatel, má na věc střízlivý pohled.

0/0
28.8.2016 13:45

K30a97r27e41l 65H76o29r39á76k 2988169773603

Měli by zavést mýto i na železnici, protože koleje se také opotřebovávají.

0/−7
28.8.2016 12:51

O44n11d39ř86e32j 61P45l65í62v16a 9960275401403

??? Ale tam se přece mýto platí a ne jen na koridorech, ale všude a víc než kamiony!!

+9/0
28.8.2016 13:40

T80o48m57á57š 90T67a88t19í13č76e94k 5740552390278

Na železnici neujdeš ani metr, aniž by sis to zaplatil.

+7/0
28.8.2016 13:41

J22o37s76e71f 92H80o37n51e49š 7611802940723

Řešením je vytlačit krátké rychlíkové vlaky-třeba,že by se učtovalo za použití trati min.za 6-8 vagonů.U osobáků asi krátké vlaky zůstanou

0/−1
28.8.2016 12:49

B64o44h21u43s48l46a88v 57K38r50á58l85í91k 2551910369196

Jako že rychlíky s méně než 6 vagóny by měly užívání trati zadarmo? To by asi nemělo kýžený efekt. ;-D

0/0
29.8.2016 4:59

J37o86s89e36f 45H93o69n49e68š 7461102210153

Ne platilo by se za min 6 vagonů i když má vlak třeba 4 vagony.Tím budou provozovatelé se víc starat o větší vytížení

0/0
29.8.2016 19:14

P17a39v86e92l 45S47t42a83v40j16a91n38í63k 6988355227161

No tak budou tahat deset prázdných vagonů.

0/0
30.8.2016 21:22

J87o81s59e22f 51H53o17n82e38š 7971272730983

Tahat můžou,ale pokud nebudou mít cestující,tak břímě poplatků za použití tratě zůstane na dopravci

0/0
31.8.2016 10:58

J77i51r57i 26Z44u50z55a15ň61á55k 4878750523566

Jen hlupák si může myslet,že rychlost více dopravců v tak malé zemi se může uživit a stát se milionářem?Ano v CR je to asi možné.;-D

0/−3
28.8.2016 12:16
Foto

M82a43r16t39i70n 23K56o39k21e39š 3548934861420

Bydlím vedle koridoru Praha-Pardubice a to co si tam nákladní dopravci dovolí provozovat za šrot, to nemá obdoby, např. dva staré brejlovce vytvářející kouřovou clonu jak dvoutakty někde na Sibiři vlečou vagóny s hnědým uhlím, sotva jim stačí dech. Nedivím se, že je pak trať na Českou Třebovou přeplněná, protože když už se po rovině sunou jak šneci, přes Havlíčkův Brod by to asi nedali vůbec.

+2/0
28.8.2016 11:38

P85e62t19r 43K65o65r17b24e85l 9156817900702

Po této trati jezdí brejlovce, které mají motory poměrně moderní.

0/0
28.8.2016 12:21

J60a81n 29J14e33m74e10l59k98a 1945910

V nějaké SŽDC aplikaci bylo zobrazení dopravců. Asi 30 jich bylo. Z toho osobní jsou LE, RJ a velmi sporadicky Ariva. Tedy to samé můžeme tvrdit o nákladních. Taky můžeme zavést monopol. Mě se taky nemusí líbit, že se některé nakladní vlaky plouží po koridoru tak 50. Na dálnici je taky min 80.

Když vstupovali soukromí na Prahu Ostravu, vědělo se, že kolik párů souprav bude jezdit. Všichni věděli, že to bude dost, že se těžko uživí. Kapacita byla přidělena. Velmi pozitivní je ovšem nárůst cestujících, zvýšení kvality.

A to je problém pouze této tratě v některých úsecích této tratě a údajně ve špičce. Pak ještě trať na Ústí. Jinde problém přece není. Myslím, že se ten problém jednak časem vyřeší sám trhem. Navíc s novými technologiemi se bude zlepšovat propustnost. Není to rozhodně tak, že by jezdil jeden vlak za druhým a trať byla 100% využita.

Posle mě nové tratě by se měly stavět i pro cargo, aby mohlo jezdit až 160 (jako v Německu, Rakousku) a být i časově konkurenceschopné. Ne, že jako dnes máme nákladní trať kde jsou ze 120 často omezení na 50, 40. atd. Ve výsledku jede nákladní vlak max 70. Průjezd nákladních vlaků kolem perónů s lidmi..

+2/0
28.8.2016 10:30

M23a51r78t62i32n 93N74o68v93o11t24n91ý 3186546211544

Je sice hezké (a nic proti tomu nemám), aby se stavěly tratě na 160, ale absolutní většina nákladních vozů není stavěná na 160, takže by většina nákladních vlaků stejně musela jezdit nižší rychlostí.

0/0
28.8.2016 11:52

J42a23n 69J32e76m71e62l24k61a 1455420

To je pravda, na druhou stranu věřím, že se zákazníci na rychlé cargo najdou.

0/0
28.8.2016 12:03

P16e77t48r 84K55o40r48b38e64l 9896187370532

Dost jich umí 100, zbytek 90 či 80. 70kových je pár za den, nižší rychlost je výjimečná.

0/0
28.8.2016 12:23
Foto

Z34d55e65n93ě31k 69W86o30l63f 6391259782283

Nákladní vlaky provozovat na vyšší rychlost než 120 km/h je nesmysl. Extrémně se zde zvyšuje jízdní odpor a tím i všechny provozní náklady. Nikde v Evropě, kromě pár speciálních tratí, kde ovšem jezdí i speciálně konstruované vozy, se vyšší rychlostí nejezdí.

0/0
29.8.2016 14:59

M65a40r46t79i25n 48R69u57z41i61c26k61a 1382458776157

Problem je s nosnosti, prakticky pouze koridory maji max. unosnost, jine trate na ni nebyly rekonstruovany, takze pri vyluce, nehode nemaji kudy tezke vlaky jet, chybi objizdne trate...

Koridoru na Ostravu by vyrazne ulehcila prave VRT smer Berlin-Praha-Brno-Viden, stahla by velkou cast osobni dopravy mimo koridor. Cast lehkych nakladnich vlaku by take na VRT mohla, navic to chce i paralelni trate pro nakladni dopravu, v CR to neni problem, rada jich existuje, byt jsou to lokalni a regionalni trate...

0/0
29.8.2016 19:16

P81e88t51r 15N42o78v52a26k 8961303395746

Účelové argumenty, jak jsou všichni špatní, ne už jen silniční doprava, ale nově i osobní železniční (ale samozřemě tam je potřeba si rýpnout hlavně do soukromých dopravců), celkově Žesnad je trapná agitky za lepší kšefty nákladních dopravců. Přitom většina nákladů, co vozí kamiony v rámci ČR, na vlaky nikdy nepůjde, nikdy nebude čekat x dní na zboží než mu to vagonek doručí, navíc to stejně bude muset jen část cesty kamionem...

+1/−1
28.8.2016 10:28

L54i84b23o18r 69V76e22s82e96l28ý 2209916872832

Jde na to nějak po odborářsku.

+2/−2
28.8.2016 8:24

R75a23d13e77k 68J41a51n52a58t56a 9355366224332

Tenhle pán nemá s odbory nic společného. Právě naopak - zastupuje majitele firem.

+2/0
28.8.2016 9:33

L61i92b63o28r 27V39e82s86e76l12ý 2529686672652

O to vůbec nešlo, ale běloch pochopí.

0/0
28.8.2016 9:48

P31e83t70r 41N23o53v94a75k 8121923525706

R^ Přesně tak, ta rétorika je úplně stejná

+1/0
28.8.2016 10:28

J43a13n 42K64r61p43e49c 5986593454342

na jednu stranu mluvi o svobode podnikani, ale na druhou stranu place za vyssi poplatky aby zdrazily kamionovou dopravu tak, aby se mu zaplnily vlaky. a zaplati to zvyseni kdo? no prece spotrebitel.

+1/−4
28.8.2016 8:16

P56e72t70r 53Š92i35m36e74k 2259717826858

VRT - Norimberk, VRT - Drážďany, VRT - Mnichov, VRT, Linec, VRT - Vídeň, VRT - Bratislava, VRT - Katovice, u nás Plzeň, ČB, Ústí, Brno, Praha, Olomouc, Přerov, Ostrava, Zlín. Sjednotit trakci v celé ČR a elektrifikovat zbytek. To by na příští rok na zahájení projekčních prací mohlo stačit. Pravdou je, že vlaky jezdí krátké.

+3/0
28.8.2016 8:04

D36a71v64i94d 98V78a65c26h60t34a74r68č48í82k 8439472905348

Každá firma se dívá na cenu dopravy a cena na železnici je extrém...tak se nedivte že kamiony mají prim

+4/−5
28.8.2016 7:58

M28i66r71e48k 45Z84á49v82o50d82n75ý 7662767540708

Ano a přesně na to si ve článku stěžují.

+3/0
28.8.2016 8:10

V30á55c37l88a77v 54P98o79u78s17t94k47a 3940841532

Vy myslíte že zvednutím mýta se to vyřeší?

0/−4
28.8.2016 9:17

R52a91d36e34k 47J64a29n64a33t28a 9205586954252

Častečně ano. Ovšem nejvíce by pomohlo zvýšení kapacity tratí a více překladišť.

+1/0
28.8.2016 9:32

V43á83c66l96a24v 77P62o87u20s12t55k72a 3660901682

Jo? A kdo to zaplatí?

0/−2
28.8.2016 10:05

R37a88d12e86k 65J39a33n74a50t30a 9335646354722

Je to investice do infrastruktury, od starověku jedna ze základních funkcí státu. Takové se (kromě více vybraných poplatků za dopravní cestu) zaplatí vyšší prosperitou, růstem ekonomiky, tj. i více vxbraných daní. Navíc, narozdíl od silnic, investice do železnic EU proplácí klidně z 80%.

+4/0
28.8.2016 11:17

T65o58m43á50š 83T63a73t21í79č96e70k 5740882140268

Sice pravdu máš, ale ty dotace jsi připomínat nemusel. :-P;-)

0/0
28.8.2016 13:50

P31e90t90r 62J73u63r90č31e56k 4189594140

Ale o tom celý článek je! Železniční dopravce musí platit za věci, které kamionový dopravce dostane od státu zdarma.

+5/0
28.8.2016 10:16

P59e91t56r 92N54o97v61a46k 8461953385266

Co dostane zdarma?

+1/−3
28.8.2016 10:30

R16a15d63e76k 31J89a93n63a44t70a 9335976424722

Například jízdu po komunikacích nižších tříd.

+4/0
28.8.2016 11:18

M72i98c11h67a22l 92G75r14e69g60o87r 8496764300902

Na silnicích nižších tříd je PHM bez daní? Opravdu? Jezdím po okreskách dost a taky bych měl velmi rád benzín za polovinu.

+1/0
28.8.2016 21:53

R51a78d84e93k 61J45a66n58a36t53a 9345276644492

Daně z PHM platí i vlaky. Navíc platí ten poplatek za koleje.

+1/0
28.8.2016 22:30

L24e30o33p94o22l34d 87P47r45o37k26e32š 8409104937

Když to shrnu - Dejte nám další dotace a zlikvidujte konkurenci

+4/−10
28.8.2016 6:27

R26a42d49e27k 42J53a28n53a22t47a 9215366414512

Škoda, že jste si článek nepřečetl. Nákladní dopravci žádné dotace nedostávají. Naopak: státu platí za koleje, a to více než osobní vlaky a více než kamiony za silnice.

+9/0
28.8.2016 8:28

P41e68t67r 57A48g29u45l67á26r 4807188650624

Když jsem byl malý, na kopci proti nám jezdily nákladní vlaky i s těmi osobními. Když jsem se učil počítat, počítali jsme vagóny. Osobáky měly vždy tak nějak podobně šest až osm vagónů. Nákladní, to se dost lišilo, ale byla jich spousta. Pokud si dobře vzpomínám, tak pod 35 vagónů to byla spíš výjímka. Má dojem, že dnes jezdí soupravy o dost kratší. Nákladní vagóny vidím spíše postávat prázdné na ostavných kolejích, než že by stály soupravy u stavědel a čekaly, až budou moci na kolej.

+12/0
27.8.2016 22:49
Foto

M41i49c65h45a23e35l 58D42o37s90t77a47l 8173701117795

No dřív to byla jedna firma a dnes je rozdělená.Tu lukrativní a výdělečnou stát prodal a tu nevýdělečnou si nechal.Dřív na D1 stačili 2pruhy a aut bylo na ní zadarmo pomálu.Dnes i po modernizaci jsou 2 pruhy ale aut se prudce navýšil.Tak je to i u železnice.Kolejí je stejně ale vlakových souprav je mnoho.Nehledě na to že se po nich jezdí několik samostatných dopravců a každý chce být nejrychlejší.Kapacita tak nestačí a myslet si že jedna mašina poveze vagony několika společností je přinejmenším naivní.Jiná doba jiné podmínky.Nyní každý chce jeden den odeslat zboží a druhý den doručit na druhé straně evropy a při našich kapacitách železniční sítě to nejde.Když to vezou kamiony tak je taky oheň na střeše.Těžko najít řešení aby byli spokojeni všichni.

+1/0
28.8.2016 5:22

R81a73d23e61k 15H92o95l56e63c81e61k 3736790748321

Oponujete, ale argumenty máte úplně zcestné. Jestliže je vlakových souprav mnoho, tak by právě bylo logičtější, aby byly delší. Spojení dvou vlaků je záležitost pár minut. To nemá nic společného s kamiony, tak je do toho nemotejte. A dokonce to nemá ani nic společného s rozdělením ČD, protože těžko budete tahat osobní vagóny společně s nákladními.

+2/0
28.8.2016 8:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.