Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M88a69r43e33k 95Š12i67m51o78n 2574937318678

Je smutné, že cesta z Berlina do Mnichova a dokonce i z Berlina do Vídně je rychlejší bez jízdy po českém území.

+1/−2
4.9.2016 21:44

R92a45d86e87k 16J31a95n52a64t91a 9375386304752

Z Berlína do Mnichova přes Prahu to ani v případě srovnatelné infrastruktury nemá význam. Který dopravce by chtěl půlku cesty vozit chudé Čechy, kteří jsou ochotni platit za jízdné pouze cca čtvrtinu co Němci?

Z Berlína do Vídně by se přes Prahu jezdit mohlo. To by mohlo být (postavíme-li konečně VRT) o tolik rychlejší, že to snížení tržeb dopravce zkousne.

0/0
6.9.2016 15:46

J80i75ř16í 65K40l93o84f95e19r93a 3555944217946

a mají tam někde přejezd se závorami? ;-D Co na to ředitelé ČD a SŽ?

0/−4
4.9.2016 13:59

J16i87ř20í 87K17o27c60u38r24e44k 6265454275338

Zkuste google earth a dívejte se blízko stanic.

+1/0
4.9.2016 17:29

J77i15ř94í 74E35r86b75e71n 1903624376827

No vzhledem k tomu, že jde o NOVOSTAVBU trvající 25 let, tak zřejmě ne.

Česká železnice novostavby téměř nezdá, téměř vždy jde o rekonstrukce původní trati ve 120-160 let staré stopě...

+2/0
4.9.2016 21:01

M96a35r91t41i20n 20C10h47o57v13a27n49e22c 3571306461906

Genevè – Zürich je relativně pomalá trať, kromě úseku mezi Bernem a Oltenem, kde je 200 km/h (ale plánuje se víc a dál).

A ten úspěch – oni tam lidi ani moc na výběr nemaji. Letadlo, vlak, auto.

Dálkové busy jsou zakázané.

+3/−1
4.9.2016 7:05

T31o24m57á66š 71M41o87r60a30v84č18í38k 3447966573605

Proč jsou dálkové busy zakázané? Pro podporu železnice?

+2/0
4.9.2016 8:55

R33a30d34e46k 81J34a16n45a79t75a 9735876544612

Ano - bus jedoucí paralelně k vlaku se považuje za nesystémový. Donenávna tak tomu bylo i v Německu.

+8/0
4.9.2016 10:04

M77a66r39t80i69n 47C79h26o35v93a13n80e88c 3341916181236

Doprava ve Švýcarsku je silně regulovaná. Existuje národní tarif na veškerou veřejnou dopravu (jedna jízdenka na skoro všechno krom horských lanovek a letadel). Daní za to je to, že na jedné trase (třeba Genève – Zürich) jezdí typicky jen jedna firma, přičemž tam, kde je železnice, není autobus. Tomu bohužel odpovídají i ceny, které i některým Švýcarům připadají velmi vysoké. Něco na způsob dálových autobusů je tam, kde to vlakem už opravdu nejde, protože nevedou koleje přímo.

Ale samozřejmě existují linky typu Regiojet Praha – Genève, ty mají v zemi víc zastávek, ale smí se na nich jen vystupovat (a v opačném směru nastupovat).

Proč to tak přesně je, nevím. Donedávna to tak bylo i v Německu.

+2/−1
4.9.2016 10:07

R16a68d88e88k 37J94a10n18a95t18a 9225866944672

Ano, ceny jednorázového jízdného jsou vysoké i pro Švýcary.

Ovšem hodně z nich si koupí kartu GeneralABO (něco jako naše IN100) nebo HalbtaxAbo (něco jako naše IN50), které, vzhledem k tomu, že platí na veškerou veřejnou dopravu v zemi, se docela vyplatí a ty karty má několik desítek procent lidí (zatímco u nás má inkartu jen 1-2 procenta obyvatel - odhaduju).

Je to tak proto, že nějaký "autobusový vyzobávač rozinek" by bral tržby drahám, které jsou ve veřejném vlastnictví - tj. vlastně by bral peníze všem. Ve Švýcarsku panuje důvěra ve veřejný sektor, oni vědí, že o co více SBB vyberou, to není "ztraceno", ale o to se zlepší jejich služby.

U nás je to v krajích obdobné. Myslím, že v Libereckém kraji platí, že pokud vede dálková autobusová linka v souběhu se spojem objednaným krajem, musí se ta linka buď nebrat cestující po území kraje, nebo se v tomto úseku integrovat do IDS IDOL.

+4/0
4.9.2016 10:39

J10i15ř68í 17K50o98c63u36r19e79k 6175934405428

No jo, ale zksute vysvětlit cestujícím, třeba v trase Liberec-Praha, že nemají jet s vyzobávačem rozinek, ale vlakem o 2 hodiny dýl. Vezmou auto.

0/0
4.9.2016 16:59

R11a44d80e52k 70J61a66n28a65t72a 9495706384712

V takovém případě, kdy přímé koleje nevedou, i ve Švýcarsku jede bus.

Za jednotný tarif samozřejmě, tj. držitelé HalbtaxAbo za polovic, držitelé GeneralABO zdarma.

Ale takové nesmysly, jako autobusy Praha-Brno po D1, když vlak jede stejnou dobu, si tam nepěstují.

+4/0
4.9.2016 17:54

J72a39n 67H39a39v36r13d74a 2308276501198

A kolik vlaků za den jede tu stejnou dobu jako bus?

0/0
4.9.2016 20:56

R59a79d59e18k 80J42a64n67a17t60a 9375686254422

Myslíte Praha-Brno? Jízdní dobu 2,5 hodiny má 18 párů vlaků denně.

Základní interval je jedna hodina (odjezd vždy X:52). Ve špičce jedou ještě 2 posilové páry.

+1/0
5.9.2016 0:47

P10e80t48r 94N66e79c69h90a62n79i22c77k63ý 7143386368240

Jenže takto to jde jen, pokud bychom přebrali skutečně celý systém a ne jedno pravidlo. Musíme také vyřešit problém: Polohy železničních stanic, návazností vlak-bus a té zmíněné tarifní integrace. Představte si, kdyby byla třeba povinnost při trase Harrachov - Trutnov jet busem do Jablonce n.J., pak vlakem do Martinic a přestoupit na vlak do Trutnova. Nebo by museli v takových Vojicích chodit pěšky na vlak do Hořic.

0/0
5.9.2016 12:19

M62a12t61ě12j 86V68o57n90d16ř16i70č63k21a 4124980238966

Dálkové busy jsou tam zakázané a s VHD tam jezdí nejvíce lidí v Evopě, něco na tom asi bude.

0/0
4.9.2016 20:23

R35o31m35a34n 59P70o48l67á26č79e94k 5136779605

Oblíbenost bude podle toho, jak DB nastaví cenovou politiku. :-).

Navíc ono i ted docela rapidně kolisá jízdní doba... Třeba ICE v 5:45 z Berlína je v Mnichově za 8 hodin 15 minut, další za 6 hodin a 49 minut a další to dá dokonce za 6 hodin 19 minut.:-).

Jak už zaznělo i níže. Když se porovná cena VRT vs. její přínos pro ČR tak opravdu minimální...A při pohledu do Idosu mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů než tím, že by nemohly jet rychle...:-)

+1/−2
3.9.2016 22:59

R38a79d46e73k 65J63a40n23a22t90a 9135606724982

"mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů "

------

Nechápu, co tim myslíte. Jak to souvisí s VRT?

+2/0
4.9.2016 1:28

R36o51m76a23n 63P66o78l17á10č88e13k 5416229435

Že v rámci ČR je rychlost moc nevytrhne resp. získají díky rychlosti např. 5 minut a pak stejně půl hodiny stojí v nějaké stanici, kde se přepojuje loko a nebo odpojují vagony a u vnitrostátních to zabije počet stanic.

Např. Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km

0/−5
4.9.2016 2:28

R69a88d62e87k 37J55a42n83a74t37a 9425596654212

"půl hodiny stojí v nějaké stanici"

Můžete uvést příklad? Kde se dnes u mezinárodních vlaků u nás přepojují vagony/lokomotivy? Napadá měl jen noční Metropol (kde to nevadí, ten nespěchá) a vlaky přes Plzeň do Německa (kde v Plzni končí dráty).

Jenže to vůbec nesouvisí s VRT. Po VRT jezdí téměř vždy ucelené jednotky, které v provozu rozpojit nejdou a v případě potřeby jsou vícesystémové.

"Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km"

A to je podle vás problém? Už dnes u nás jezdí vlaky, které mají zastávku co 100 km (EC na ose Ústí-Praha-Ostrava/Brno). Přesto nikdo nevolá po jejich zrušení, že by jim jako byla ČR moc malá.

+4/0
4.9.2016 10:45

J19i44ř30í 98K96o49c40u74r12e80k 6495214805308

Na trase Brno-Praha by VRT zkrátila jízdní dobu o pouhých 5 minut. A jezdí po ní vlaky s lokomotivou, která se musí přepřahat.

Vyjdeme ze lživých předpokladů, abychom dokázali, že u nás to nemá smysl.

+1/−1
4.9.2016 17:01

M78a56t70ě33j 51V95o53n33d38ř25i33č27k65a 4524750498806

K vašim 5-ti minutám, uvedu jízdní doby dnes a po výstavbě VRT:

Praha-Ústí nad Labem 1 hod 15 min / 0 hod 30 min

Praha-Plzeň 1 hod 36 min / 0 hod 30 min

Praha-Brno 2 hod 30 min / 1 hod 0 min

Praha-Ostrava 3 hod 22 min (3 hod 1 min Pendolino) / 1 hod 35 min

+4/0
4.9.2016 20:36

M13a11r66e96k 65M67a14l43ý 1712138941850

Jasně, je to tak teoreticky, průměrná rychlost kolem 150 by se dala dodržet opravdu těžko.

0/0
3.9.2016 21:42

J80i47ř26í 73K21o14c27u66r18e18k 6695664845158

Záleží na počtu zastávek. EC Praha-Brno udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž může jet až 160. Rychík na téže trase je o 20 minut pomalejší, přestože může jet taky až 160. Nezastavující nákladní express bude stejně rychlý jako to EC a udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž více než 120 km/h jet nemůže.

+2/0
4.9.2016 17:29

J15a74n 79J83e86m97e62l10k45a 1195240

4 hodiny? 580 km? To je průměr cca 150 km/h. Pendolíno má cca 123 km/h. Není to zas tak špatné a velký rozdíl na max 330 a 160 :-)

Třeba Ženeva Zurich mi vycházela na průměr cca 100 km/h. Kupodivu. Přesto mají nejúspěšnější železnici.

+3/0
3.9.2016 21:24

J33o23s88e66f 89V78a92l58a 9460563773163

tady je videt, jak spatne jsou vztahy s Nemeckem. Varianta pres Drazdany a Prahu a eventuelne Strakonice a Deggendorf by spojila mnohem vice aglomeraci a potencialnich cestujicich, ale byla vybrana trasa pres Erfurt, kde zije maximalne 200.000 obyvatel a i jinak okolo trasy chcipnul pes . Ale Nemci se nechteji spolehat na ceske "zlate rucicky"

0/−3
3.9.2016 21:03

P52e53t48r 58J82u71r94č41e98k 4219594620

A já se jim vůbec nedivím. Existuje nějaká dopravní stavba v Česku, která neskončila ostudou (zpoždění, předražení atd.)?

+2/−6
3.9.2016 21:37

R38o63m87a25n 95P33o79l12á16č59e87k 5906389985

Četl jste vůbec článek?

Cenu mají 2x větší než se plánovalo a zpoždění 7 let... Takže zase na tom špatně nejsme...

+10/0
3.9.2016 22:08

D28a39n75i18e48l 58S36c68h36n39i48t49z78e38r 5491774241216

ČR by je v tom min. 10x překonala

+2/−3
4.9.2016 1:38

M62a35r38t35i89n 77K61a22r75á74s10e92k 9658573298828

Presne taky, kazdy vi ze v VR je vsechno nejhorsi na svete ne?

+1/−1
4.9.2016 9:58

D53a65n64i89e72l 11S35c68h36n58i75t56z53e51r 5611374451766

v VR?8-o

0/0
4.9.2016 16:46

M38a12t70ě91j 48V97o56n35d81ř61i68č43k72a 4894290958846

Dálnice nejsou bez zpoždění a předražení? Zrovna jednu mám za oknem (České Středohoří).

0/0
4.9.2016 20:39

P83e23t33r 47M60a98r68e98č40e11k 1153681349238

Nojo :-) sedm let protože si dali pár let pauzu . No a během těch pár let se ceny trošičku pohnuly.

+1/0
4.9.2016 11:02
Foto

I71v56a87n 29K26o22p60t26a 5657432471297

No Erfurt ma zhruba 200.000 ale Thüringen zhruba 2.000.000. A trasa zda se mi celkem logicka. Chtej zivot kolem trasy podporit, proto ji stavi. Jinak treba lipsko je dost prumyslove mesto. Stejne tak Erfurt.

+4/0
4.9.2016 0:08

J73o10s91e85f 85V36a57l66a 9770243223383

jak se podporuje zivot kolem ICE trasy, kdyz z principu stavi kazdych 100 km ? Erfurt je konec sveta a Coburg jako dalsi stanice neni na tom o moc lip - a to uz je Bavorsko. Pocet obyvatel Thúringen s im nema co delat. Kdyby to tak bylo a rizli to pres CR, tak by meli stanice Usti n.l., Praha a eventuelne Strakonice se spadovou oblasti nad 5 mil

0/−3
4.9.2016 10:39

J76i13ř11í 92K18o96c51u66r57e47k 6965864835708

Hmm jezdí tam i "vymetáky", které staví každých cca 20-30 km. Prostě si přestoupíte.

+3/0
4.9.2016 17:03
Foto

I12v82a33n 66K56o88p10t41a 5347682161547

No víte, v německu není výjimkou dojíždět do práce denně několik desítek km (jedna cesta). Je to tzv. spádová oblast. Dojet někam 100km to není bráno jako daleko.

Jak podporuje život? Třeba zjednoduší dopravu tam a zpět? Stejný důvod jako se stavějí dálnice.

0/0
7.9.2016 10:32

S25e77i20d66l 44P56e44t59r 1511231215664

S těmi osobními kontrolami to buď už je , nebo velmi brzo bude naprosto stejné ..:-/

+1/0
3.9.2016 20:29

M18a68r91e79k 70K35l13u15f11a 3248344744426

Tak to už je čas konkurující leteckému spoji. Domnívám se, že je to po započtení všech časových faktorů dokonce i rychlejší než letadlo. A rozhodně komfortnější, protože při nástupu do vlaku se nemusí chodit s rukama držícíma padající kalhoty skrz rámy. Nehledě na to, že si lze do vlaku vzít i vodu k pití.

+1/0
3.9.2016 20:24
Foto

M21i66r32o38s45l77a42v 85S63t81e72i55n90e13r 6498514343285

Momentálně ještě.Ale budoucnost není hezká, kvůli muslimům budou i na nádražích nutné přísné kontroly.

+4/−5
3.9.2016 20:41

R88o70m66a58n 87P96o29l70á98č64e11k 5526109535

To je otázka času...

Do letadla si taky můžete vzít pití, akorát ho musíte koupit za kontrolou.

0/0
3.9.2016 22:09

M45a33r33e88k 22K30l16u44f78a 3798534864296

Ale já ho nechci kupovat, nelidsky předražné pití se dá koupit i v letadle přímo na palubě. Ale pitný režim (tím myslím i klidně jen obyčejnou vodu) je nezbytně nutný pro lidský organismus a v tom hnusném klima, které panuje v kabině letadel, je pití ještě důležitější. Proto by ta základní tekutina (= voda) měla být na palubě podávána zdarma jako základní lidská potřeba. Ne že bych na ten nápoj neměl, ale jde mi o princip. Jak mi můžou neposkytnout zdarma základní lidskou potřebu, kterou mi zakázali vzít na palubu, když jsem si ji chtěl zajistit svépomocí. Chápu, že je třeba zajistit bezpečnost letu, ale tohle je dle mého už opravdu za hranou. Nebo mám na každém letu začít předstírat záchvat a mdloby, aby mi pak tu vodu konečně podali? Opravdu chtějí kvůli takové banalitě (jako je trocha vody) vracet a divertovat lety .....? 8-o

0/0
15.9.2016 21:08

J34a79k32u62b 62Š75e94n44k 5130754614787

V roce 2017 v Německu, v ČR SNAD 2030, ale známe to...

http://skypaper.cz/novinky/vysokorychlostni-trat-praha-drazdany-ma-stat-kolem-135-miliard-kc/

To jen pro představu...

0/0
3.9.2016 19:12

M34a18r74t78i76n 84K20o80l28l20e66r 7781593395134

2030 se možná začne stavět, ale hotovo určitě nebude.

+2/−1
3.9.2016 20:38

J22a53n 91J85e14m11e77l94k89a 1755120

Drážďany 135, Brno 200. A stát evidentně z bídou opravil za 25 let koridory, které se už zase budou muset začít opravovat. A zbytek je v žalostném stavu.

A to to teď platí navíc všechno platí EU. Takže mi není jasné, z čeho to chtějí financovat.

K tomu většina ostatních tratí nemá vlakový zabezpečovač. Tedy nemá opakování návěstidla. Nemá hlídání červené. Jezdí se na světla a možná vysílačku.

V době 2016, kdy každý důchodce má gps v kapse, datový přenos, mapy.

+1/−2
4.9.2016 9:30

J48a75n 14V18a41l57o70u20c86h 6212417658110

Zbytek v žalostném stavu - když se tady musí udržovat lokálky, které jinde kvůli nevyužití dávno zrušili (ale u nás jen někde zastavit provoz znamená histerii a odborářské bububu), když se provozuje jen několik párů vlaků o víkendu, protože si je bývalý odborářský boss v krajském zastupitelstvu vydupe (a s-prostý lid jásá, jak jsme to těm autíčkářům natřeli, byť pak stejně jede autem, protože obecní nádraží je v poli za lesem), tak pak logicky není na opravu páteřních regionálních tratí...

0/−3
4.9.2016 10:44

J94a42n 15N10o23v22á52k 7125324718827

no jo ale u nás je všechno kousek,

0/−4
3.9.2016 18:57

R90a20d88e57k 77J56a23n83a12t74a 9465446754192

V Německu se běžně po VRT jezdí na vzdálenost pár set nebo i pár desítek km. Například úsek Ingolstadt-Norimberk využívají RegionalExpresy (něco jako naše rychlíky) a lidi tím denně jezdí do práce.

Dnes je služebka z Prahy do Brna nebo do Ostravy akce na celý den. S VRT by se do zvládlo i za půl dne.

+7/0
3.9.2016 19:04

V77i19k17t49o52r 91N79á86r90o90ž70n94ý 3769802768

Když se to zvládne za půl dne , bude třeba méně lidí , tudíž vyšší nezaměstnanost. Takže větší výdaje ze staátního rozpočtu...tedy pokud se z těch lidí neudělají zbyteční paraziti-úředníci...

0/−2
4.9.2016 8:44

R32a98d25e13k 31J27a31n67a23t41a 9395976574632

Nezaměstnanost u nás v zásadě neexistuje. Je tak nízká, že to odpovídá tzv. přirozené míře nezaměstnanost - nepracuje jen ten, kdo nechce, nebo ten kdo zrovna mění práci.

+3/0
4.9.2016 10:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.