Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98a58r62e63k 75Š50i34m58o42n 2764567118888

Je smutné, že cesta z Berlina do Mnichova a dokonce i z Berlina do Vídně je rychlejší bez jízdy po českém území.

+1/−2
4.9.2016 21:44

R46a29d75e70k 98J91a80n51a11t55a 9475926224872

Z Berlína do Mnichova přes Prahu to ani v případě srovnatelné infrastruktury nemá význam. Který dopravce by chtěl půlku cesty vozit chudé Čechy, kteří jsou ochotni platit za jízdné pouze cca čtvrtinu co Němci?

Z Berlína do Vídně by se přes Prahu jezdit mohlo. To by mohlo být (postavíme-li konečně VRT) o tolik rychlejší, že to snížení tržeb dopravce zkousne.

0/0
6.9.2016 15:46

J76i19ř93í 27K39l97o41f45e70r66a 3375454157636

a mají tam někde přejezd se závorami? ;-D Co na to ředitelé ČD a SŽ?

0/−4
4.9.2016 13:59

J67i74ř70í 90K54o94c12u67r41e25k 6315944935978

Zkuste google earth a dívejte se blízko stanic.

+1/0
4.9.2016 17:29

J88i64ř45í 33E77r19b88e87n 1753484216947

No vzhledem k tomu, že jde o NOVOSTAVBU trvající 25 let, tak zřejmě ne.

Česká železnice novostavby téměř nezdá, téměř vždy jde o rekonstrukce původní trati ve 120-160 let staré stopě...

+2/0
4.9.2016 21:01

M35a78r53t14i79n 53C96h78o82v69a39n26e96c 3281896861546

Genevè – Zürich je relativně pomalá trať, kromě úseku mezi Bernem a Oltenem, kde je 200 km/h (ale plánuje se víc a dál).

A ten úspěch – oni tam lidi ani moc na výběr nemaji. Letadlo, vlak, auto.

Dálkové busy jsou zakázané.

+3/−1
4.9.2016 7:05

T58o93m60á87š 52M56o94r27a26v49č79í84k 3247706903465

Proč jsou dálkové busy zakázané? Pro podporu železnice?

+2/0
4.9.2016 8:55

R57a26d28e97k 12J98a33n76a14t20a 9445156514712

Ano - bus jedoucí paralelně k vlaku se považuje za nesystémový. Donenávna tak tomu bylo i v Německu.

+8/0
4.9.2016 10:04

M88a65r41t92i57n 32C71h25o49v64a82n23e42c 3951806591836

Doprava ve Švýcarsku je silně regulovaná. Existuje národní tarif na veškerou veřejnou dopravu (jedna jízdenka na skoro všechno krom horských lanovek a letadel). Daní za to je to, že na jedné trase (třeba Genève – Zürich) jezdí typicky jen jedna firma, přičemž tam, kde je železnice, není autobus. Tomu bohužel odpovídají i ceny, které i některým Švýcarům připadají velmi vysoké. Něco na způsob dálových autobusů je tam, kde to vlakem už opravdu nejde, protože nevedou koleje přímo.

Ale samozřejmě existují linky typu Regiojet Praha – Genève, ty mají v zemi víc zastávek, ale smí se na nich jen vystupovat (a v opačném směru nastupovat).

Proč to tak přesně je, nevím. Donedávna to tak bylo i v Německu.

+2/−1
4.9.2016 10:07

R66a40d92e30k 24J78a52n48a16t31a 9715316214632

Ano, ceny jednorázového jízdného jsou vysoké i pro Švýcary.

Ovšem hodně z nich si koupí kartu GeneralABO (něco jako naše IN100) nebo HalbtaxAbo (něco jako naše IN50), které, vzhledem k tomu, že platí na veškerou veřejnou dopravu v zemi, se docela vyplatí a ty karty má několik desítek procent lidí (zatímco u nás má inkartu jen 1-2 procenta obyvatel - odhaduju).

Je to tak proto, že nějaký "autobusový vyzobávač rozinek" by bral tržby drahám, které jsou ve veřejném vlastnictví - tj. vlastně by bral peníze všem. Ve Švýcarsku panuje důvěra ve veřejný sektor, oni vědí, že o co více SBB vyberou, to není "ztraceno", ale o to se zlepší jejich služby.

U nás je to v krajích obdobné. Myslím, že v Libereckém kraji platí, že pokud vede dálková autobusová linka v souběhu se spojem objednaným krajem, musí se ta linka buď nebrat cestující po území kraje, nebo se v tomto úseku integrovat do IDS IDOL.

+4/0
4.9.2016 10:39

J46i94ř54í 34K40o30c40u56r57e49k 6755654435418

No jo, ale zksute vysvětlit cestujícím, třeba v trase Liberec-Praha, že nemají jet s vyzobávačem rozinek, ale vlakem o 2 hodiny dýl. Vezmou auto.

0/0
4.9.2016 16:59

R71a16d12e61k 34J67a94n97a29t10a 9665546764562

V takovém případě, kdy přímé koleje nevedou, i ve Švýcarsku jede bus.

Za jednotný tarif samozřejmě, tj. držitelé HalbtaxAbo za polovic, držitelé GeneralABO zdarma.

Ale takové nesmysly, jako autobusy Praha-Brno po D1, když vlak jede stejnou dobu, si tam nepěstují.

+4/0
4.9.2016 17:54

J62a77n 47H83a28v33r36d65a 2928296241258

A kolik vlaků za den jede tu stejnou dobu jako bus?

0/0
4.9.2016 20:56

R52a94d33e89k 68J88a20n56a49t86a 9315146754432

Myslíte Praha-Brno? Jízdní dobu 2,5 hodiny má 18 párů vlaků denně.

Základní interval je jedna hodina (odjezd vždy X:52). Ve špičce jedou ještě 2 posilové páry.

+1/0
5.9.2016 0:47

P17e82t26r 16N49e21c96h14a90n64i29c61k49ý 7903466478250

Jenže takto to jde jen, pokud bychom přebrali skutečně celý systém a ne jedno pravidlo. Musíme také vyřešit problém: Polohy železničních stanic, návazností vlak-bus a té zmíněné tarifní integrace. Představte si, kdyby byla třeba povinnost při trase Harrachov - Trutnov jet busem do Jablonce n.J., pak vlakem do Martinic a přestoupit na vlak do Trutnova. Nebo by museli v takových Vojicích chodit pěšky na vlak do Hořic.

0/0
5.9.2016 12:19

M42a71t24ě20j 54V21o97n95d89ř21i68č72k46a 4704960718316

Dálkové busy jsou tam zakázané a s VHD tam jezdí nejvíce lidí v Evopě, něco na tom asi bude.

0/0
4.9.2016 20:23

R29o45m11a72n 67P74o34l16á56č18e57k 5966749985

Oblíbenost bude podle toho, jak DB nastaví cenovou politiku. :-).

Navíc ono i ted docela rapidně kolisá jízdní doba... Třeba ICE v 5:45 z Berlína je v Mnichově za 8 hodin 15 minut, další za 6 hodin a 49 minut a další to dá dokonce za 6 hodin 19 minut.:-).

Jak už zaznělo i níže. Když se porovná cena VRT vs. její přínos pro ČR tak opravdu minimální...A při pohledu do Idosu mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů než tím, že by nemohly jet rychle...:-)

+1/−2
3.9.2016 22:59

R12a38d87e34k 23J64a74n43a46t55a 9195766884762

"mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů "

------

Nechápu, co tim myslíte. Jak to souvisí s VRT?

+2/0
4.9.2016 1:28

R67o88m90a61n 85P24o83l88á38č66e45k 5956249185

Že v rámci ČR je rychlost moc nevytrhne resp. získají díky rychlosti např. 5 minut a pak stejně půl hodiny stojí v nějaké stanici, kde se přepojuje loko a nebo odpojují vagony a u vnitrostátních to zabije počet stanic.

Např. Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km

0/−5
4.9.2016 2:28

R26a33d72e81k 35J46a34n36a89t60a 9295826544602

"půl hodiny stojí v nějaké stanici"

Můžete uvést příklad? Kde se dnes u mezinárodních vlaků u nás přepojují vagony/lokomotivy? Napadá měl jen noční Metropol (kde to nevadí, ten nespěchá) a vlaky přes Plzeň do Německa (kde v Plzni končí dráty).

Jenže to vůbec nesouvisí s VRT. Po VRT jezdí téměř vždy ucelené jednotky, které v provozu rozpojit nejdou a v případě potřeby jsou vícesystémové.

"Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km"

A to je podle vás problém? Už dnes u nás jezdí vlaky, které mají zastávku co 100 km (EC na ose Ústí-Praha-Ostrava/Brno). Přesto nikdo nevolá po jejich zrušení, že by jim jako byla ČR moc malá.

+4/0
4.9.2016 10:45

J55i19ř21í 80K59o49c26u27r50e21k 6105604905848

Na trase Brno-Praha by VRT zkrátila jízdní dobu o pouhých 5 minut. A jezdí po ní vlaky s lokomotivou, která se musí přepřahat.

Vyjdeme ze lživých předpokladů, abychom dokázali, že u nás to nemá smysl.

+1/−1
4.9.2016 17:01

M14a24t52ě87j 28V49o17n55d93ř88i93č44k25a 4224790798796

K vašim 5-ti minutám, uvedu jízdní doby dnes a po výstavbě VRT:

Praha-Ústí nad Labem 1 hod 15 min / 0 hod 30 min

Praha-Plzeň 1 hod 36 min / 0 hod 30 min

Praha-Brno 2 hod 30 min / 1 hod 0 min

Praha-Ostrava 3 hod 22 min (3 hod 1 min Pendolino) / 1 hod 35 min

+4/0
4.9.2016 20:36

M36a74r67e71k 86M55a44l44ý 1332338211190

Jasně, je to tak teoreticky, průměrná rychlost kolem 150 by se dala dodržet opravdu těžko.

0/0
3.9.2016 21:42

J30i93ř16í 95K27o80c95u71r35e47k 6385484745388

Záleží na počtu zastávek. EC Praha-Brno udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž může jet až 160. Rychík na téže trase je o 20 minut pomalejší, přestože může jet taky až 160. Nezastavující nákladní express bude stejně rychlý jako to EC a udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž více než 120 km/h jet nemůže.

+2/0
4.9.2016 17:29

J40a53n 84J81e54m39e94l76k65a 1375660

4 hodiny? 580 km? To je průměr cca 150 km/h. Pendolíno má cca 123 km/h. Není to zas tak špatné a velký rozdíl na max 330 a 160 :-)

Třeba Ženeva Zurich mi vycházela na průměr cca 100 km/h. Kupodivu. Přesto mají nejúspěšnější železnici.

+3/0
3.9.2016 21:24

J72o94s92e58f 80V32a32l35a 9580323633553

tady je videt, jak spatne jsou vztahy s Nemeckem. Varianta pres Drazdany a Prahu a eventuelne Strakonice a Deggendorf by spojila mnohem vice aglomeraci a potencialnich cestujicich, ale byla vybrana trasa pres Erfurt, kde zije maximalne 200.000 obyvatel a i jinak okolo trasy chcipnul pes . Ale Nemci se nechteji spolehat na ceske "zlate rucicky"

0/−3
3.9.2016 21:03

P15e76t46r 51J49u35r51č91e22k 4419914780

A já se jim vůbec nedivím. Existuje nějaká dopravní stavba v Česku, která neskončila ostudou (zpoždění, předražení atd.)?

+2/−6
3.9.2016 21:37

R78o17m65a59n 26P25o71l22á83č73e90k 5326739175

Četl jste vůbec článek?

Cenu mají 2x větší než se plánovalo a zpoždění 7 let... Takže zase na tom špatně nejsme...

+10/0
3.9.2016 22:08

D78a41n61i11e33l 88S15c12h91n68i23t47z26e96r 5581714171566

ČR by je v tom min. 10x překonala

+2/−3
4.9.2016 1:38

M79a31r45t96i58n 40K13a83r24á84s24e53k 9748223618448

Presne taky, kazdy vi ze v VR je vsechno nejhorsi na svete ne?

+1/−1
4.9.2016 9:58

D33a59n33i98e92l 74S80c30h44n57i12t45z92e35r 5241354421876

v VR?8-o

0/0
4.9.2016 16:46

M47a59t32ě64j 87V86o88n70d54ř80i51č67k68a 4294710458766

Dálnice nejsou bez zpoždění a předražení? Zrovna jednu mám za oknem (České Středohoří).

0/0
4.9.2016 20:39

P23e23t14r 20M85a94r30e71č25e52k 1643341909308

Nojo :-) sedm let protože si dali pár let pauzu . No a během těch pár let se ceny trošičku pohnuly.

+1/0
4.9.2016 11:02
Foto

I35v65a85n 51K17o62p80t91a 5647792311397

No Erfurt ma zhruba 200.000 ale Thüringen zhruba 2.000.000. A trasa zda se mi celkem logicka. Chtej zivot kolem trasy podporit, proto ji stavi. Jinak treba lipsko je dost prumyslove mesto. Stejne tak Erfurt.

+4/0
4.9.2016 0:08

J13o16s31e52f 91V59a96l14a 9520193893323

jak se podporuje zivot kolem ICE trasy, kdyz z principu stavi kazdych 100 km ? Erfurt je konec sveta a Coburg jako dalsi stanice neni na tom o moc lip - a to uz je Bavorsko. Pocet obyvatel Thúringen s im nema co delat. Kdyby to tak bylo a rizli to pres CR, tak by meli stanice Usti n.l., Praha a eventuelne Strakonice se spadovou oblasti nad 5 mil

0/−3
4.9.2016 10:39

J23i67ř12í 38K31o11c46u63r90e98k 6595134875968

Hmm jezdí tam i "vymetáky", které staví každých cca 20-30 km. Prostě si přestoupíte.

+3/0
4.9.2016 17:03
Foto

I41v41a69n 91K69o22p60t88a 5897772611357

No víte, v německu není výjimkou dojíždět do práce denně několik desítek km (jedna cesta). Je to tzv. spádová oblast. Dojet někam 100km to není bráno jako daleko.

Jak podporuje život? Třeba zjednoduší dopravu tam a zpět? Stejný důvod jako se stavějí dálnice.

0/0
7.9.2016 10:32

S29e51i65d87l 90P14e64t48r 1871251625314

S těmi osobními kontrolami to buď už je , nebo velmi brzo bude naprosto stejné ..:-/

+1/0
3.9.2016 20:29

M87a75r81e88k 97K43l24u60f40a 3418704164366

Tak to už je čas konkurující leteckému spoji. Domnívám se, že je to po započtení všech časových faktorů dokonce i rychlejší než letadlo. A rozhodně komfortnější, protože při nástupu do vlaku se nemusí chodit s rukama držícíma padající kalhoty skrz rámy. Nehledě na to, že si lze do vlaku vzít i vodu k pití.

+1/0
3.9.2016 20:24
Foto

M89i83r69o79s56l78a21v 34S66t61e58i47n38e77r 6718374163185

Momentálně ještě.Ale budoucnost není hezká, kvůli muslimům budou i na nádražích nutné přísné kontroly.

+4/−5
3.9.2016 20:41

R43o96m54a41n 39P80o89l81á63č86e77k 5646499945

To je otázka času...

Do letadla si taky můžete vzít pití, akorát ho musíte koupit za kontrolou.

0/0
3.9.2016 22:09

M85a76r66e46k 12K89l49u86f84a 3598594684736

Ale já ho nechci kupovat, nelidsky předražné pití se dá koupit i v letadle přímo na palubě. Ale pitný režim (tím myslím i klidně jen obyčejnou vodu) je nezbytně nutný pro lidský organismus a v tom hnusném klima, které panuje v kabině letadel, je pití ještě důležitější. Proto by ta základní tekutina (= voda) měla být na palubě podávána zdarma jako základní lidská potřeba. Ne že bych na ten nápoj neměl, ale jde mi o princip. Jak mi můžou neposkytnout zdarma základní lidskou potřebu, kterou mi zakázali vzít na palubu, když jsem si ji chtěl zajistit svépomocí. Chápu, že je třeba zajistit bezpečnost letu, ale tohle je dle mého už opravdu za hranou. Nebo mám na každém letu začít předstírat záchvat a mdloby, aby mi pak tu vodu konečně podali? Opravdu chtějí kvůli takové banalitě (jako je trocha vody) vracet a divertovat lety .....? 8-o

0/0
15.9.2016 21:08

J55a10k87u82b 30Š58e50n87k 5520494224287

V roce 2017 v Německu, v ČR SNAD 2030, ale známe to...

http://skypaper.cz/novinky/vysokorychlostni-trat-praha-drazdany-ma-stat-kolem-135-miliard-kc/

To jen pro představu...

0/0
3.9.2016 19:12

M30a84r69t11i53n 86K63o71l18l59e52r 7271213675414

2030 se možná začne stavět, ale hotovo určitě nebude.

+2/−1
3.9.2016 20:38

J61a42n 19J71e20m79e39l11k38a 1235730

Drážďany 135, Brno 200. A stát evidentně z bídou opravil za 25 let koridory, které se už zase budou muset začít opravovat. A zbytek je v žalostném stavu.

A to to teď platí navíc všechno platí EU. Takže mi není jasné, z čeho to chtějí financovat.

K tomu většina ostatních tratí nemá vlakový zabezpečovač. Tedy nemá opakování návěstidla. Nemá hlídání červené. Jezdí se na světla a možná vysílačku.

V době 2016, kdy každý důchodce má gps v kapse, datový přenos, mapy.

+1/−2
4.9.2016 9:30

J58a44n 63V34a84l33o78u81c39h 6892897668480

Zbytek v žalostném stavu - když se tady musí udržovat lokálky, které jinde kvůli nevyužití dávno zrušili (ale u nás jen někde zastavit provoz znamená histerii a odborářské bububu), když se provozuje jen několik párů vlaků o víkendu, protože si je bývalý odborářský boss v krajském zastupitelstvu vydupe (a s-prostý lid jásá, jak jsme to těm autíčkářům natřeli, byť pak stejně jede autem, protože obecní nádraží je v poli za lesem), tak pak logicky není na opravu páteřních regionálních tratí...

0/−3
4.9.2016 10:44

J91a37n 22N23o90v26á71k 7495294498597

no jo ale u nás je všechno kousek,

0/−4
3.9.2016 18:57

R91a98d69e60k 88J51a98n48a20t74a 9775136484162

V Německu se běžně po VRT jezdí na vzdálenost pár set nebo i pár desítek km. Například úsek Ingolstadt-Norimberk využívají RegionalExpresy (něco jako naše rychlíky) a lidi tím denně jezdí do práce.

Dnes je služebka z Prahy do Brna nebo do Ostravy akce na celý den. S VRT by se do zvládlo i za půl dne.

+7/0
3.9.2016 19:04

V58i74k57t48o62r 30N14á86r28o60ž17n72ý 3719972278

Když se to zvládne za půl dne , bude třeba méně lidí , tudíž vyšší nezaměstnanost. Takže větší výdaje ze staátního rozpočtu...tedy pokud se z těch lidí neudělají zbyteční paraziti-úředníci...

0/−2
4.9.2016 8:44

R11a88d39e97k 59J89a63n87a16t62a 9215776294102

Nezaměstnanost u nás v zásadě neexistuje. Je tak nízká, že to odpovídá tzv. přirozené míře nezaměstnanost - nepracuje jen ten, kdo nechce, nebo ten kdo zrovna mění práci.

+3/0
4.9.2016 10:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.