Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M44a94r27e92k 94Š63i29m42o40n 2114187108348

Je smutné, že cesta z Berlina do Mnichova a dokonce i z Berlina do Vídně je rychlejší bez jízdy po českém území.

+1/−2
4.9.2016 21:44

R47a98d39e29k 59J63a26n89a45t74a 9595376664702

Z Berlína do Mnichova přes Prahu to ani v případě srovnatelné infrastruktury nemá význam. Který dopravce by chtěl půlku cesty vozit chudé Čechy, kteří jsou ochotni platit za jízdné pouze cca čtvrtinu co Němci?

Z Berlína do Vídně by se přes Prahu jezdit mohlo. To by mohlo být (postavíme-li konečně VRT) o tolik rychlejší, že to snížení tržeb dopravce zkousne.

0/0
6.9.2016 15:46

J72i17ř75í 48K95l59o13f23e21r83a 3915654957306

a mají tam někde přejezd se závorami? ;-D Co na to ředitelé ČD a SŽ?

0/−4
4.9.2016 13:59

J31i19ř92í 92K35o97c77u80r56e51k 6965344605578

Zkuste google earth a dívejte se blízko stanic.

+1/0
4.9.2016 17:29

J97i30ř67í 65E38r92b56e35n 1633614216507

No vzhledem k tomu, že jde o NOVOSTAVBU trvající 25 let, tak zřejmě ne.

Česká železnice novostavby téměř nezdá, téměř vždy jde o rekonstrukce původní trati ve 120-160 let staré stopě...

+2/0
4.9.2016 21:01

M31a33r86t55i37n 92C66h94o68v35a80n65e12c 3681916901596

Genevè – Zürich je relativně pomalá trať, kromě úseku mezi Bernem a Oltenem, kde je 200 km/h (ale plánuje se víc a dál).

A ten úspěch – oni tam lidi ani moc na výběr nemaji. Letadlo, vlak, auto.

Dálkové busy jsou zakázané.

+3/−1
4.9.2016 7:05

T33o51m71á97š 54M24o90r25a36v37č13í72k 3947556413805

Proč jsou dálkové busy zakázané? Pro podporu železnice?

+2/0
4.9.2016 8:55

R83a76d54e93k 11J24a14n66a64t88a 9715486114622

Ano - bus jedoucí paralelně k vlaku se považuje za nesystémový. Donenávna tak tomu bylo i v Německu.

+8/0
4.9.2016 10:04

M69a11r65t75i40n 20C49h51o75v18a95n39e10c 3651636321736

Doprava ve Švýcarsku je silně regulovaná. Existuje národní tarif na veškerou veřejnou dopravu (jedna jízdenka na skoro všechno krom horských lanovek a letadel). Daní za to je to, že na jedné trase (třeba Genève – Zürich) jezdí typicky jen jedna firma, přičemž tam, kde je železnice, není autobus. Tomu bohužel odpovídají i ceny, které i některým Švýcarům připadají velmi vysoké. Něco na způsob dálových autobusů je tam, kde to vlakem už opravdu nejde, protože nevedou koleje přímo.

Ale samozřejmě existují linky typu Regiojet Praha – Genève, ty mají v zemi víc zastávek, ale smí se na nich jen vystupovat (a v opačném směru nastupovat).

Proč to tak přesně je, nevím. Donedávna to tak bylo i v Německu.

+2/−1
4.9.2016 10:07

R79a49d83e27k 90J46a96n57a19t46a 9145426654512

Ano, ceny jednorázového jízdného jsou vysoké i pro Švýcary.

Ovšem hodně z nich si koupí kartu GeneralABO (něco jako naše IN100) nebo HalbtaxAbo (něco jako naše IN50), které, vzhledem k tomu, že platí na veškerou veřejnou dopravu v zemi, se docela vyplatí a ty karty má několik desítek procent lidí (zatímco u nás má inkartu jen 1-2 procenta obyvatel - odhaduju).

Je to tak proto, že nějaký "autobusový vyzobávač rozinek" by bral tržby drahám, které jsou ve veřejném vlastnictví - tj. vlastně by bral peníze všem. Ve Švýcarsku panuje důvěra ve veřejný sektor, oni vědí, že o co více SBB vyberou, to není "ztraceno", ale o to se zlepší jejich služby.

U nás je to v krajích obdobné. Myslím, že v Libereckém kraji platí, že pokud vede dálková autobusová linka v souběhu se spojem objednaným krajem, musí se ta linka buď nebrat cestující po území kraje, nebo se v tomto úseku integrovat do IDS IDOL.

+4/0
4.9.2016 10:39

J51i24ř72í 66K11o17c28u25r30e41k 6425114455968

No jo, ale zksute vysvětlit cestujícím, třeba v trase Liberec-Praha, že nemají jet s vyzobávačem rozinek, ale vlakem o 2 hodiny dýl. Vezmou auto.

0/0
4.9.2016 16:59

R71a23d47e12k 42J24a91n98a27t44a 9775636684282

V takovém případě, kdy přímé koleje nevedou, i ve Švýcarsku jede bus.

Za jednotný tarif samozřejmě, tj. držitelé HalbtaxAbo za polovic, držitelé GeneralABO zdarma.

Ale takové nesmysly, jako autobusy Praha-Brno po D1, když vlak jede stejnou dobu, si tam nepěstují.

+4/0
4.9.2016 17:54

J30a72n 45H18a19v66r53d25a 2368976621258

A kolik vlaků za den jede tu stejnou dobu jako bus?

0/0
4.9.2016 20:56

R54a64d28e52k 84J89a11n98a85t94a 9985116104502

Myslíte Praha-Brno? Jízdní dobu 2,5 hodiny má 18 párů vlaků denně.

Základní interval je jedna hodina (odjezd vždy X:52). Ve špičce jedou ještě 2 posilové páry.

+1/0
5.9.2016 0:47

P59e52t95r 38N88e46c47h10a93n56i94c33k90ý 7783536558860

Jenže takto to jde jen, pokud bychom přebrali skutečně celý systém a ne jedno pravidlo. Musíme také vyřešit problém: Polohy železničních stanic, návazností vlak-bus a té zmíněné tarifní integrace. Představte si, kdyby byla třeba povinnost při trase Harrachov - Trutnov jet busem do Jablonce n.J., pak vlakem do Martinic a přestoupit na vlak do Trutnova. Nebo by museli v takových Vojicích chodit pěšky na vlak do Hořic.

0/0
5.9.2016 12:19

M49a49t26ě68j 36V79o73n59d86ř62i68č41k35a 4734430178676

Dálkové busy jsou tam zakázané a s VHD tam jezdí nejvíce lidí v Evopě, něco na tom asi bude.

0/0
4.9.2016 20:23

R16o11m28a97n 19P26o76l54á70č70e56k 5606989325

Oblíbenost bude podle toho, jak DB nastaví cenovou politiku. :-).

Navíc ono i ted docela rapidně kolisá jízdní doba... Třeba ICE v 5:45 z Berlína je v Mnichově za 8 hodin 15 minut, další za 6 hodin a 49 minut a další to dá dokonce za 6 hodin 19 minut.:-).

Jak už zaznělo i níže. Když se porovná cena VRT vs. její přínos pro ČR tak opravdu minimální...A při pohledu do Idosu mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů než tím, že by nemohly jet rychle...:-)

+1/−2
3.9.2016 22:59

R55a39d17e58k 61J82a81n32a71t31a 9785116834772

"mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů "

------

Nechápu, co tim myslíte. Jak to souvisí s VRT?

+2/0
4.9.2016 1:28

R67o67m82a61n 25P33o71l51á36č87e39k 5336499245

Že v rámci ČR je rychlost moc nevytrhne resp. získají díky rychlosti např. 5 minut a pak stejně půl hodiny stojí v nějaké stanici, kde se přepojuje loko a nebo odpojují vagony a u vnitrostátních to zabije počet stanic.

Např. Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km

0/−5
4.9.2016 2:28

R65a18d27e97k 87J39a23n11a27t24a 9815336854822

"půl hodiny stojí v nějaké stanici"

Můžete uvést příklad? Kde se dnes u mezinárodních vlaků u nás přepojují vagony/lokomotivy? Napadá měl jen noční Metropol (kde to nevadí, ten nespěchá) a vlaky přes Plzeň do Německa (kde v Plzni končí dráty).

Jenže to vůbec nesouvisí s VRT. Po VRT jezdí téměř vždy ucelené jednotky, které v provozu rozpojit nejdou a v případě potřeby jsou vícesystémové.

"Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km"

A to je podle vás problém? Už dnes u nás jezdí vlaky, které mají zastávku co 100 km (EC na ose Ústí-Praha-Ostrava/Brno). Přesto nikdo nevolá po jejich zrušení, že by jim jako byla ČR moc malá.

+4/0
4.9.2016 10:45

J38i95ř29í 17K41o97c85u12r87e94k 6455754605138

Na trase Brno-Praha by VRT zkrátila jízdní dobu o pouhých 5 minut. A jezdí po ní vlaky s lokomotivou, která se musí přepřahat.

Vyjdeme ze lživých předpokladů, abychom dokázali, že u nás to nemá smysl.

+1/−1
4.9.2016 17:01

M12a28t28ě37j 43V66o66n62d14ř79i23č53k64a 4664490678786

K vašim 5-ti minutám, uvedu jízdní doby dnes a po výstavbě VRT:

Praha-Ústí nad Labem 1 hod 15 min / 0 hod 30 min

Praha-Plzeň 1 hod 36 min / 0 hod 30 min

Praha-Brno 2 hod 30 min / 1 hod 0 min

Praha-Ostrava 3 hod 22 min (3 hod 1 min Pendolino) / 1 hod 35 min

+4/0
4.9.2016 20:36

M90a46r87e23k 40M68a31l90ý 1502378631290

Jasně, je to tak teoreticky, průměrná rychlost kolem 150 by se dala dodržet opravdu těžko.

0/0
3.9.2016 21:42

J32i62ř22í 78K20o98c97u94r53e89k 6285264745918

Záleží na počtu zastávek. EC Praha-Brno udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž může jet až 160. Rychík na téže trase je o 20 minut pomalejší, přestože může jet taky až 160. Nezastavující nákladní express bude stejně rychlý jako to EC a udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž více než 120 km/h jet nemůže.

+2/0
4.9.2016 17:29

J48a93n 87J43e29m61e30l25k53a 1385710

4 hodiny? 580 km? To je průměr cca 150 km/h. Pendolíno má cca 123 km/h. Není to zas tak špatné a velký rozdíl na max 330 a 160 :-)

Třeba Ženeva Zurich mi vycházela na průměr cca 100 km/h. Kupodivu. Přesto mají nejúspěšnější železnici.

+3/0
3.9.2016 21:24

J89o71s59e96f 45V92a39l13a 9420813273103

tady je videt, jak spatne jsou vztahy s Nemeckem. Varianta pres Drazdany a Prahu a eventuelne Strakonice a Deggendorf by spojila mnohem vice aglomeraci a potencialnich cestujicich, ale byla vybrana trasa pres Erfurt, kde zije maximalne 200.000 obyvatel a i jinak okolo trasy chcipnul pes . Ale Nemci se nechteji spolehat na ceske "zlate rucicky"

0/−3
3.9.2016 21:03

P74e54t66r 51J71u35r11č28e71k 4479474300

A já se jim vůbec nedivím. Existuje nějaká dopravní stavba v Česku, která neskončila ostudou (zpoždění, předražení atd.)?

+2/−6
3.9.2016 21:37

R37o13m17a18n 11P98o16l18á83č16e30k 5366489975

Četl jste vůbec článek?

Cenu mají 2x větší než se plánovalo a zpoždění 7 let... Takže zase na tom špatně nejsme...

+10/0
3.9.2016 22:08

D17a95n88i23e41l 19S30c92h22n88i61t20z58e89r 5511194101516

ČR by je v tom min. 10x překonala

+2/−3
4.9.2016 1:38

M33a38r68t42i85n 30K11a43r74á19s26e67k 9338403128728

Presne taky, kazdy vi ze v VR je vsechno nejhorsi na svete ne?

+1/−1
4.9.2016 9:58

D27a15n39i58e15l 37S98c43h89n27i56t90z49e26r 5661734161776

v VR?8-o

0/0
4.9.2016 16:46

M12a19t39ě74j 19V67o21n96d44ř21i76č53k64a 4304180858726

Dálnice nejsou bez zpoždění a předražení? Zrovna jednu mám za oknem (České Středohoří).

0/0
4.9.2016 20:39

P45e79t51r 45M94a38r35e51č67e73k 1203931579518

Nojo :-) sedm let protože si dali pár let pauzu . No a během těch pár let se ceny trošičku pohnuly.

+1/0
4.9.2016 11:02
Foto

I52v61a55n 37K91o43p51t94a 5707462171927

No Erfurt ma zhruba 200.000 ale Thüringen zhruba 2.000.000. A trasa zda se mi celkem logicka. Chtej zivot kolem trasy podporit, proto ji stavi. Jinak treba lipsko je dost prumyslove mesto. Stejne tak Erfurt.

+4/0
4.9.2016 0:08

J87o65s45e62f 35V82a62l53a 9300933643413

jak se podporuje zivot kolem ICE trasy, kdyz z principu stavi kazdych 100 km ? Erfurt je konec sveta a Coburg jako dalsi stanice neni na tom o moc lip - a to uz je Bavorsko. Pocet obyvatel Thúringen s im nema co delat. Kdyby to tak bylo a rizli to pres CR, tak by meli stanice Usti n.l., Praha a eventuelne Strakonice se spadovou oblasti nad 5 mil

0/−3
4.9.2016 10:39

J16i79ř13í 32K51o93c11u13r85e68k 6345914185928

Hmm jezdí tam i "vymetáky", které staví každých cca 20-30 km. Prostě si přestoupíte.

+3/0
4.9.2016 17:03
Foto

I25v52a30n 50K18o14p37t12a 5507682151147

No víte, v německu není výjimkou dojíždět do práce denně několik desítek km (jedna cesta). Je to tzv. spádová oblast. Dojet někam 100km to není bráno jako daleko.

Jak podporuje život? Třeba zjednoduší dopravu tam a zpět? Stejný důvod jako se stavějí dálnice.

0/0
7.9.2016 10:32

S48e37i40d14l 30P57e96t23r 1311211395294

S těmi osobními kontrolami to buď už je , nebo velmi brzo bude naprosto stejné ..:-/

+1/0
3.9.2016 20:29

M53a76r45e14k 16K28l41u53f53a 3428664204336

Tak to už je čas konkurující leteckému spoji. Domnívám se, že je to po započtení všech časových faktorů dokonce i rychlejší než letadlo. A rozhodně komfortnější, protože při nástupu do vlaku se nemusí chodit s rukama držícíma padající kalhoty skrz rámy. Nehledě na to, že si lze do vlaku vzít i vodu k pití.

+1/0
3.9.2016 20:24
Foto

M79i85r59o14s14l39a43v 26S46t55e72i71n81e47r 1755945948713

Momentálně ještě.Ale budoucnost není hezká, kvůli muslimům budou i na nádražích nutné přísné kontroly.

+4/−5
3.9.2016 20:41

R14o23m11a96n 41P67o33l94á31č37e61k 5596169705

To je otázka času...

Do letadla si taky můžete vzít pití, akorát ho musíte koupit za kontrolou.

0/0
3.9.2016 22:09

M30a80r50e71k 46K19l26u80f94a 3128164314726

Ale já ho nechci kupovat, nelidsky předražné pití se dá koupit i v letadle přímo na palubě. Ale pitný režim (tím myslím i klidně jen obyčejnou vodu) je nezbytně nutný pro lidský organismus a v tom hnusném klima, které panuje v kabině letadel, je pití ještě důležitější. Proto by ta základní tekutina (= voda) měla být na palubě podávána zdarma jako základní lidská potřeba. Ne že bych na ten nápoj neměl, ale jde mi o princip. Jak mi můžou neposkytnout zdarma základní lidskou potřebu, kterou mi zakázali vzít na palubu, když jsem si ji chtěl zajistit svépomocí. Chápu, že je třeba zajistit bezpečnost letu, ale tohle je dle mého už opravdu za hranou. Nebo mám na každém letu začít předstírat záchvat a mdloby, aby mi pak tu vodu konečně podali? Opravdu chtějí kvůli takové banalitě (jako je trocha vody) vracet a divertovat lety .....? 8-o

0/0
15.9.2016 21:08

J42a34k79u64b 58Š58e70n61k 5960314824537

V roce 2017 v Německu, v ČR SNAD 2030, ale známe to...

http://skypaper.cz/novinky/vysokorychlostni-trat-praha-drazdany-ma-stat-kolem-135-miliard-kc/

To jen pro představu...

0/0
3.9.2016 19:12

M90a79r18t17i16n 64K86o49l12l51e11r 7961143575854

2030 se možná začne stavět, ale hotovo určitě nebude.

+2/−1
3.9.2016 20:38

J54a32n 27J98e90m19e94l89k70a 1505710

Drážďany 135, Brno 200. A stát evidentně z bídou opravil za 25 let koridory, které se už zase budou muset začít opravovat. A zbytek je v žalostném stavu.

A to to teď platí navíc všechno platí EU. Takže mi není jasné, z čeho to chtějí financovat.

K tomu většina ostatních tratí nemá vlakový zabezpečovač. Tedy nemá opakování návěstidla. Nemá hlídání červené. Jezdí se na světla a možná vysílačku.

V době 2016, kdy každý důchodce má gps v kapse, datový přenos, mapy.

+1/−2
4.9.2016 9:30

J13a11n 45V18a32l58o67u27c54h 6382187728870

Zbytek v žalostném stavu - když se tady musí udržovat lokálky, které jinde kvůli nevyužití dávno zrušili (ale u nás jen někde zastavit provoz znamená histerii a odborářské bububu), když se provozuje jen několik párů vlaků o víkendu, protože si je bývalý odborářský boss v krajském zastupitelstvu vydupe (a s-prostý lid jásá, jak jsme to těm autíčkářům natřeli, byť pak stejně jede autem, protože obecní nádraží je v poli za lesem), tak pak logicky není na opravu páteřních regionálních tratí...

0/−3
4.9.2016 10:44

J46a29n 81N69o90v32á82k 7605104718257

no jo ale u nás je všechno kousek,

0/−4
3.9.2016 18:57

R39a78d32e91k 44J94a89n46a66t44a 9615846134922

V Německu se běžně po VRT jezdí na vzdálenost pár set nebo i pár desítek km. Například úsek Ingolstadt-Norimberk využívají RegionalExpresy (něco jako naše rychlíky) a lidi tím denně jezdí do práce.

Dnes je služebka z Prahy do Brna nebo do Ostravy akce na celý den. S VRT by se do zvládlo i za půl dne.

+7/0
3.9.2016 19:04

V28i51k39t85o12r 57N45á58r38o61ž70n37ý 3359982478

Když se to zvládne za půl dne , bude třeba méně lidí , tudíž vyšší nezaměstnanost. Takže větší výdaje ze staátního rozpočtu...tedy pokud se z těch lidí neudělají zbyteční paraziti-úředníci...

0/−2
4.9.2016 8:44

R67a21d12e38k 29J78a53n36a75t82a 9585486714162

Nezaměstnanost u nás v zásadě neexistuje. Je tak nízká, že to odpovídá tzv. přirozené míře nezaměstnanost - nepracuje jen ten, kdo nechce, nebo ten kdo zrovna mění práci.

+3/0
4.9.2016 10:53





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.