Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Berlína do Mnichova za čtyři hodiny. Rychlovlaky zkrátí cestu o třetinu

Klíčový projekt na německé železnici je hotový. Stavbaři dokončili poslední úsek rychlodráhy mezi Berlínem a Mnichovem, který má přitáhnout do vlaků další cestující. Tento týden stavbaři dokončili poslední úsek mezi Erfurtem a Entfeldem přes Durynský les.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62a51r90e34k 33Š97i35m97o18n 2254287388388

Je smutné, že cesta z Berlina do Mnichova a dokonce i z Berlina do Vídně je rychlejší bez jízdy po českém území.

+1/−2
4.9.2016 21:44

R98a47d43e93k 35J10a50n70a31t87a 9145666454882

Z Berlína do Mnichova přes Prahu to ani v případě srovnatelné infrastruktury nemá význam. Který dopravce by chtěl půlku cesty vozit chudé Čechy, kteří jsou ochotni platit za jízdné pouze cca čtvrtinu co Němci?

Z Berlína do Vídně by se přes Prahu jezdit mohlo. To by mohlo být (postavíme-li konečně VRT) o tolik rychlejší, že to snížení tržeb dopravce zkousne.

0/0
6.9.2016 15:46

J90i61ř15í 12K29l21o64f66e59r19a 3305594807156

a mají tam někde přejezd se závorami? ;-D Co na to ředitelé ČD a SŽ?

0/−4
4.9.2016 13:59

J70i83ř17í 91K45o84c79u54r23e89k 6675234835748

Zkuste google earth a dívejte se blízko stanic.

+1/0
4.9.2016 17:29

J90i30ř12í 30E66r62b46e16n 1553204266197

No vzhledem k tomu, že jde o NOVOSTAVBU trvající 25 let, tak zřejmě ne.

Česká železnice novostavby téměř nezdá, téměř vždy jde o rekonstrukce původní trati ve 120-160 let staré stopě...

+2/0
4.9.2016 21:01

M26a43r80t83i83n 15C49h69o65v60a14n95e74c 3101136201176

Genevè – Zürich je relativně pomalá trať, kromě úseku mezi Bernem a Oltenem, kde je 200 km/h (ale plánuje se víc a dál).

A ten úspěch – oni tam lidi ani moc na výběr nemaji. Letadlo, vlak, auto.

Dálkové busy jsou zakázané.

+3/−1
4.9.2016 7:05

T91o22m60á97š 79M90o67r88a27v39č23í51k 3337766613815

Proč jsou dálkové busy zakázané? Pro podporu železnice?

+2/0
4.9.2016 8:55

R28a75d63e20k 41J15a82n17a43t15a 9345686974332

Ano - bus jedoucí paralelně k vlaku se považuje za nesystémový. Donenávna tak tomu bylo i v Německu.

+8/0
4.9.2016 10:04

M90a61r42t94i48n 27C14h57o27v63a88n25e94c 3861206551236

Doprava ve Švýcarsku je silně regulovaná. Existuje národní tarif na veškerou veřejnou dopravu (jedna jízdenka na skoro všechno krom horských lanovek a letadel). Daní za to je to, že na jedné trase (třeba Genève – Zürich) jezdí typicky jen jedna firma, přičemž tam, kde je železnice, není autobus. Tomu bohužel odpovídají i ceny, které i některým Švýcarům připadají velmi vysoké. Něco na způsob dálových autobusů je tam, kde to vlakem už opravdu nejde, protože nevedou koleje přímo.

Ale samozřejmě existují linky typu Regiojet Praha – Genève, ty mají v zemi víc zastávek, ale smí se na nich jen vystupovat (a v opačném směru nastupovat).

Proč to tak přesně je, nevím. Donedávna to tak bylo i v Německu.

+2/−1
4.9.2016 10:07

R36a36d44e92k 80J37a56n96a59t16a 9775896454852

Ano, ceny jednorázového jízdného jsou vysoké i pro Švýcary.

Ovšem hodně z nich si koupí kartu GeneralABO (něco jako naše IN100) nebo HalbtaxAbo (něco jako naše IN50), které, vzhledem k tomu, že platí na veškerou veřejnou dopravu v zemi, se docela vyplatí a ty karty má několik desítek procent lidí (zatímco u nás má inkartu jen 1-2 procenta obyvatel - odhaduju).

Je to tak proto, že nějaký "autobusový vyzobávač rozinek" by bral tržby drahám, které jsou ve veřejném vlastnictví - tj. vlastně by bral peníze všem. Ve Švýcarsku panuje důvěra ve veřejný sektor, oni vědí, že o co více SBB vyberou, to není "ztraceno", ale o to se zlepší jejich služby.

U nás je to v krajích obdobné. Myslím, že v Libereckém kraji platí, že pokud vede dálková autobusová linka v souběhu se spojem objednaným krajem, musí se ta linka buď nebrat cestující po území kraje, nebo se v tomto úseku integrovat do IDS IDOL.

+4/0
4.9.2016 10:39

J43i29ř29í 15K32o89c90u81r23e63k 6245284455558

No jo, ale zksute vysvětlit cestujícím, třeba v trase Liberec-Praha, že nemají jet s vyzobávačem rozinek, ale vlakem o 2 hodiny dýl. Vezmou auto.

0/0
4.9.2016 16:59

R52a88d86e30k 33J59a20n42a71t88a 9975806154482

V takovém případě, kdy přímé koleje nevedou, i ve Švýcarsku jede bus.

Za jednotný tarif samozřejmě, tj. držitelé HalbtaxAbo za polovic, držitelé GeneralABO zdarma.

Ale takové nesmysly, jako autobusy Praha-Brno po D1, když vlak jede stejnou dobu, si tam nepěstují.

+4/0
4.9.2016 17:54

J50a67n 96H78a37v27r12d81a 2758676141338

A kolik vlaků za den jede tu stejnou dobu jako bus?

0/0
4.9.2016 20:56

R33a45d54e30k 38J65a18n20a50t16a 9265906684222

Myslíte Praha-Brno? Jízdní dobu 2,5 hodiny má 18 párů vlaků denně.

Základní interval je jedna hodina (odjezd vždy X:52). Ve špičce jedou ještě 2 posilové páry.

+1/0
5.9.2016 0:47

P35e32t85r 56N26e33c19h84a42n71i95c27k48ý 7183386498170

Jenže takto to jde jen, pokud bychom přebrali skutečně celý systém a ne jedno pravidlo. Musíme také vyřešit problém: Polohy železničních stanic, návazností vlak-bus a té zmíněné tarifní integrace. Představte si, kdyby byla třeba povinnost při trase Harrachov - Trutnov jet busem do Jablonce n.J., pak vlakem do Martinic a přestoupit na vlak do Trutnova. Nebo by museli v takových Vojicích chodit pěšky na vlak do Hořic.

0/0
5.9.2016 12:19

M20a62t28ě36j 86V96o26n67d68ř24i95č37k10a 4604790868676

Dálkové busy jsou tam zakázané a s VHD tam jezdí nejvíce lidí v Evopě, něco na tom asi bude.

0/0
4.9.2016 20:23

R15o75m59a89n 20P87o98l24á59č21e58k 5426489685

Oblíbenost bude podle toho, jak DB nastaví cenovou politiku. :-).

Navíc ono i ted docela rapidně kolisá jízdní doba... Třeba ICE v 5:45 z Berlína je v Mnichově za 8 hodin 15 minut, další za 6 hodin a 49 minut a další to dá dokonce za 6 hodin 19 minut.:-).

Jak už zaznělo i níže. Když se porovná cena VRT vs. její přínos pro ČR tak opravdu minimální...A při pohledu do Idosu mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů než tím, že by nemohly jet rychle...:-)

+1/−2
3.9.2016 22:59

R12a22d65e19k 79J16a92n98a44t87a 9395576634932

"mezinárodní vlaky spíš trpí odpojováním vagonů "

------

Nechápu, co tim myslíte. Jak to souvisí s VRT?

+2/0
4.9.2016 1:28

R88o15m70a44n 46P61o50l33á72č57e30k 5526409365

Že v rámci ČR je rychlost moc nevytrhne resp. získají díky rychlosti např. 5 minut a pak stejně půl hodiny stojí v nějaké stanici, kde se přepojuje loko a nebo odpojují vagony a u vnitrostátních to zabije počet stanic.

Např. Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km

0/−5
4.9.2016 2:28

R72a47d15e18k 35J74a37n34a87t93a 9705176604212

"půl hodiny stojí v nějaké stanici"

Můžete uvést příklad? Kde se dnes u mezinárodních vlaků u nás přepojují vagony/lokomotivy? Napadá měl jen noční Metropol (kde to nevadí, ten nespěchá) a vlaky přes Plzeň do Německa (kde v Plzni končí dráty).

Jenže to vůbec nesouvisí s VRT. Po VRT jezdí téměř vždy ucelené jednotky, které v provozu rozpojit nejdou a v případě potřeby jsou vícesystémové.

"Praha - Ova vychází cca 40km na jednu stanici. U ICE je průměr 55km"

A to je podle vás problém? Už dnes u nás jezdí vlaky, které mají zastávku co 100 km (EC na ose Ústí-Praha-Ostrava/Brno). Přesto nikdo nevolá po jejich zrušení, že by jim jako byla ČR moc malá.

+4/0
4.9.2016 10:45

J76i24ř11í 79K39o44c29u70r15e86k 6965124175618

Na trase Brno-Praha by VRT zkrátila jízdní dobu o pouhých 5 minut. A jezdí po ní vlaky s lokomotivou, která se musí přepřahat.

Vyjdeme ze lživých předpokladů, abychom dokázali, že u nás to nemá smysl.

+1/−1
4.9.2016 17:01

M87a92t61ě59j 63V62o71n71d50ř34i48č37k29a 4604800828506

K vašim 5-ti minutám, uvedu jízdní doby dnes a po výstavbě VRT:

Praha-Ústí nad Labem 1 hod 15 min / 0 hod 30 min

Praha-Plzeň 1 hod 36 min / 0 hod 30 min

Praha-Brno 2 hod 30 min / 1 hod 0 min

Praha-Ostrava 3 hod 22 min (3 hod 1 min Pendolino) / 1 hod 35 min

+4/0
4.9.2016 20:36

M75a54r88e21k 95M42a28l71ý 1102908521760

Jasně, je to tak teoreticky, průměrná rychlost kolem 150 by se dala dodržet opravdu těžko.

0/0
3.9.2016 21:42

J10i31ř37í 72K29o72c98u11r19e56k 6965574155518

Záleží na počtu zastávek. EC Praha-Brno udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž může jet až 160. Rychík na téže trase je o 20 minut pomalejší, přestože může jet taky až 160. Nezastavující nákladní express bude stejně rychlý jako to EC a udrží průměr lehce nad 90 km/h, ikdyž více než 120 km/h jet nemůže.

+2/0
4.9.2016 17:29

J60a55n 89J17e98m19e34l14k56a 1365620

4 hodiny? 580 km? To je průměr cca 150 km/h. Pendolíno má cca 123 km/h. Není to zas tak špatné a velký rozdíl na max 330 a 160 :-)

Třeba Ženeva Zurich mi vycházela na průměr cca 100 km/h. Kupodivu. Přesto mají nejúspěšnější železnici.

+3/0
3.9.2016 21:24

J71o76s95e28f 40V90a62l79a 9290723343273

tady je videt, jak spatne jsou vztahy s Nemeckem. Varianta pres Drazdany a Prahu a eventuelne Strakonice a Deggendorf by spojila mnohem vice aglomeraci a potencialnich cestujicich, ale byla vybrana trasa pres Erfurt, kde zije maximalne 200.000 obyvatel a i jinak okolo trasy chcipnul pes . Ale Nemci se nechteji spolehat na ceske "zlate rucicky"

0/−3
3.9.2016 21:03

P98e56t41r 18J82u48r66č96e90k 4629904900

A já se jim vůbec nedivím. Existuje nějaká dopravní stavba v Česku, která neskončila ostudou (zpoždění, předražení atd.)?

+2/−6
3.9.2016 21:37

R67o26m19a83n 52P67o75l26á80č46e65k 5106329145

Četl jste vůbec článek?

Cenu mají 2x větší než se plánovalo a zpoždění 7 let... Takže zase na tom špatně nejsme...

+10/0
3.9.2016 22:08

D89a26n16i94e34l 32S86c31h71n17i52t76z25e30r 5171684651806

ČR by je v tom min. 10x překonala

+2/−3
4.9.2016 1:38

M23a15r37t71i73n 52K94a75r15á57s11e28k 9198743178608

Presne taky, kazdy vi ze v VR je vsechno nejhorsi na svete ne?

+1/−1
4.9.2016 9:58

D44a75n80i83e66l 65S68c80h94n46i76t10z89e59r 5951724761106

v VR?8-o

0/0
4.9.2016 16:46

M29a18t98ě62j 53V42o52n38d55ř80i72č70k87a 4424110188696

Dálnice nejsou bez zpoždění a předražení? Zrovna jednu mám za oknem (České Středohoří).

0/0
4.9.2016 20:39

P72e92t83r 95M56a48r68e90č77e15k 1283751259978

Nojo :-) sedm let protože si dali pár let pauzu . No a během těch pár let se ceny trošičku pohnuly.

+1/0
4.9.2016 11:02
Foto

I14v54a42n 74K87o52p45t23a 5367512231367

No Erfurt ma zhruba 200.000 ale Thüringen zhruba 2.000.000. A trasa zda se mi celkem logicka. Chtej zivot kolem trasy podporit, proto ji stavi. Jinak treba lipsko je dost prumyslove mesto. Stejne tak Erfurt.

+4/0
4.9.2016 0:08

J22o10s32e75f 87V66a87l50a 9350103823253

jak se podporuje zivot kolem ICE trasy, kdyz z principu stavi kazdych 100 km ? Erfurt je konec sveta a Coburg jako dalsi stanice neni na tom o moc lip - a to uz je Bavorsko. Pocet obyvatel Thúringen s im nema co delat. Kdyby to tak bylo a rizli to pres CR, tak by meli stanice Usti n.l., Praha a eventuelne Strakonice se spadovou oblasti nad 5 mil

0/−3
4.9.2016 10:39

J32i61ř59í 93K62o63c47u20r79e64k 6735654435108

Hmm jezdí tam i "vymetáky", které staví každých cca 20-30 km. Prostě si přestoupíte.

+3/0
4.9.2016 17:03
Foto

I36v29a26n 36K79o57p53t42a 5217562891557

No víte, v německu není výjimkou dojíždět do práce denně několik desítek km (jedna cesta). Je to tzv. spádová oblast. Dojet někam 100km to není bráno jako daleko.

Jak podporuje život? Třeba zjednoduší dopravu tam a zpět? Stejný důvod jako se stavějí dálnice.

0/0
7.9.2016 10:32

S39e39i19d36l 56P77e54t58r 1581641905854

S těmi osobními kontrolami to buď už je , nebo velmi brzo bude naprosto stejné ..:-/

+1/0
3.9.2016 20:29

M28a73r87e75k 26K41l44u57f19a 3548664604316

Tak to už je čas konkurující leteckému spoji. Domnívám se, že je to po započtení všech časových faktorů dokonce i rychlejší než letadlo. A rozhodně komfortnější, protože při nástupu do vlaku se nemusí chodit s rukama držícíma padající kalhoty skrz rámy. Nehledě na to, že si lze do vlaku vzít i vodu k pití.

+1/0
3.9.2016 20:24
Foto

M19i72r13o67s78l28a47v 47S71t17e18i79n70e38r 6268874873505

Momentálně ještě.Ale budoucnost není hezká, kvůli muslimům budou i na nádražích nutné přísné kontroly.

+4/−5
3.9.2016 20:41

R77o64m35a50n 60P83o65l65á94č24e55k 5966309845

To je otázka času...

Do letadla si taky můžete vzít pití, akorát ho musíte koupit za kontrolou.

0/0
3.9.2016 22:09

M51a75r35e68k 80K55l89u85f71a 3478804114796

Ale já ho nechci kupovat, nelidsky předražné pití se dá koupit i v letadle přímo na palubě. Ale pitný režim (tím myslím i klidně jen obyčejnou vodu) je nezbytně nutný pro lidský organismus a v tom hnusném klima, které panuje v kabině letadel, je pití ještě důležitější. Proto by ta základní tekutina (= voda) měla být na palubě podávána zdarma jako základní lidská potřeba. Ne že bych na ten nápoj neměl, ale jde mi o princip. Jak mi můžou neposkytnout zdarma základní lidskou potřebu, kterou mi zakázali vzít na palubu, když jsem si ji chtěl zajistit svépomocí. Chápu, že je třeba zajistit bezpečnost letu, ale tohle je dle mého už opravdu za hranou. Nebo mám na každém letu začít předstírat záchvat a mdloby, aby mi pak tu vodu konečně podali? Opravdu chtějí kvůli takové banalitě (jako je trocha vody) vracet a divertovat lety .....? 8-o

0/0
15.9.2016 21:08

J67a45k69u16b 41Š31e65n26k 5810654824317

V roce 2017 v Německu, v ČR SNAD 2030, ale známe to...

http://skypaper.cz/novinky/vysokorychlostni-trat-praha-drazdany-ma-stat-kolem-135-miliard-kc/

To jen pro představu...

0/0
3.9.2016 19:12

M51a83r23t61i51n 32K25o20l86l94e28r 7611893285164

2030 se možná začne stavět, ale hotovo určitě nebude.

+2/−1
3.9.2016 20:38

J93a86n 78J63e13m79e81l84k97a 1585530

Drážďany 135, Brno 200. A stát evidentně z bídou opravil za 25 let koridory, které se už zase budou muset začít opravovat. A zbytek je v žalostném stavu.

A to to teď platí navíc všechno platí EU. Takže mi není jasné, z čeho to chtějí financovat.

K tomu většina ostatních tratí nemá vlakový zabezpečovač. Tedy nemá opakování návěstidla. Nemá hlídání červené. Jezdí se na světla a možná vysílačku.

V době 2016, kdy každý důchodce má gps v kapse, datový přenos, mapy.

+1/−2
4.9.2016 9:30

J49a65n 98V28a35l92o68u85c59h 6132167728190

Zbytek v žalostném stavu - když se tady musí udržovat lokálky, které jinde kvůli nevyužití dávno zrušili (ale u nás jen někde zastavit provoz znamená histerii a odborářské bububu), když se provozuje jen několik párů vlaků o víkendu, protože si je bývalý odborářský boss v krajském zastupitelstvu vydupe (a s-prostý lid jásá, jak jsme to těm autíčkářům natřeli, byť pak stejně jede autem, protože obecní nádraží je v poli za lesem), tak pak logicky není na opravu páteřních regionálních tratí...

0/−3
4.9.2016 10:44

J95a57n 84N69o79v50á50k 7535504128597

no jo ale u nás je všechno kousek,

0/−4
3.9.2016 18:57

R31a94d86e28k 28J70a11n37a63t91a 9785756534872

V Německu se běžně po VRT jezdí na vzdálenost pár set nebo i pár desítek km. Například úsek Ingolstadt-Norimberk využívají RegionalExpresy (něco jako naše rychlíky) a lidi tím denně jezdí do práce.

Dnes je služebka z Prahy do Brna nebo do Ostravy akce na celý den. S VRT by se do zvládlo i za půl dne.

+7/0
3.9.2016 19:04

V76i92k68t30o41r 56N89á79r15o54ž16n32ý 3959252288

Když se to zvládne za půl dne , bude třeba méně lidí , tudíž vyšší nezaměstnanost. Takže větší výdaje ze staátního rozpočtu...tedy pokud se z těch lidí neudělají zbyteční paraziti-úředníci...

0/−2
4.9.2016 8:44

R18a12d95e25k 95J67a14n97a81t67a 9405416144452

Nezaměstnanost u nás v zásadě neexistuje. Je tak nízká, že to odpovídá tzv. přirozené míře nezaměstnanost - nepracuje jen ten, kdo nechce, nebo ten kdo zrovna mění práci.

+3/0
4.9.2016 10:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.