Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

P92e74t26r 22K62o23l64o89u15š45e32k 6119658813164

Článek dle mě moc dobře nevysvětlil problém.

Nákladnímu vlaku to netrvá déle, tam není problém. Naopak nákladní vlak, který vlítne do tunelu kde jel osobní vlak teoreticky může jet rychleji díky lepšímu proudění vzduchu. Prakticky může vjet hned za osobním a ten osobní mu bude pomáhat protože nasává vzduch do tunelu, kde vjíždí nákladní vlak.

Problém je, že nákladní vlak v tom tubusu to proudění zpomalí a pak osobní vlak jedoucí za nákladním nemá dostatečný výkon na překonání odporu vzduchu tak aby dosáhl 250km/h, navíc jak se blíží konec tunelu, tak odpor roste a roste protože se mezera mezi nákladním a osobním vlakem zmenšuje.

Nejhorší je tedy kombinace, kdy jedou dva nákladní vlaky za sebou pak osobní a pak zase dva nákladní. Nákladní jedou dle harmonogramu, ale osobní nemá dostatečný výkon, aby harmonogram dodržel. V předu má dva "těsnící kroužky" a vzadu taky.

+20/0
doporučit
6.9.2016 11:40
Foto

J62o21s57e92f 20K11u15b89e60š 3478253349533

To mě docela překvapuje. Předpokládal bych, že aerodynamické výpočty budou pro takové tunely při stavbě naprosto zásadní a při dnešních možnostech IT, modelování apod. by se tohle prostě nemělo stát...

+15/0
doporučit
6.9.2016 10:43

J35i58ř34í 23E58r51b30e60n 1783964906227

A já měl ze spousty článků a diskusních příspěvků dojem, že tohle se může stát jen v Čechách. ;-)

Nebo ne?

+13/0
doporučit
6.9.2016 12:02

J64a97n 16S48ů70r28a 4985303833612

V původní verzi textu bylo mylně vysvětleno, jak přesně dochází k problému s pomalejší jízdou. Nyní je text opraven. Děkuji čtenářům za upozornění a omlouvám se za chyby.

+14/−1
doporučit
6.9.2016 18:09

J89a48n 37T36u83r87o84ň 3641740460885

Ha, Švýcaři jsou také lidi :) Je to škoda, že si nepohlídali takovou "drobnost".

+8/0
doporučit
6.9.2016 10:20

P21a63v55e20l 18M51e23j61s55t83r23i66k 2794543127976

Tak uz i v dokonalem Svycarsku slendrian pri planovani8-o. Vedi o problemech predem, ale aby se vesli do rozpoctu(poradne vydelali) tak postavi tunel na 250km/hod ve kterem se da jezdit jen 160-200, protoze zapomneli na odvod tlaceneho vzduchu. Ach ach kam ten svet speje:-P

+5/−1
doporučit
6.9.2016 13:40

R50a89d28k26o 13K68ř72i67v84á85n31e66k 7410753235320

Takže opravuji: článek je ve své hlavní myšlence blábol a návazně je blábol i má předchozí reakce na něj.

Dnes se tunely na dvoukolejných tratích staví z mnoha důvodů jako dva samostatné tubusy, je tak řešen i ůpatní Gotthardský tunel, tuneluvé trouby pro oba směry jsou od sebe vzdáleny 40 - 70 metrů. Proto se aerodynamika protijedoucích vlaků ovlivňuje minimálně - bezpečnostní průchody jsou uzavřeny.

Jak kachna asi vznikla: Dlouhý nákladní vlak má prostě v tunelu významně větší jízdní odpor, než mimo něj. To se dá dost přesně spočítat. I na tento "senzační" novinářský objev se nepochybně přišlo výpočtem. Při konstrukci grafikonu pro celý nový úsek se prostě navrhly takové hmotnosti nákladních vlaků a současně takové sblížení rychlostí vlaků různého druhu, aby propustnost "částečně smíšeného" grafikonu byla co největší. Jinak by se muselo jezdit ve svazcích, čili rychlé vlaky by vjížděly do tunelu za sebou jednou či dvakrát za hodinu a za nimi by jela skupina nákladních vlaků, které by někde na nějakém dostatečně kapacitním kolejišti musely čekat a za tunelem se znovu nechat předjet další skupinou rychlých vlaků, včetně na to dimenzované kapacity dopravní cesty.

Požadavky na kapacitu železniční dopravy během dlouholeté výstavby oproti projektu značně stouply.:-)

+5/−1
doporučit
6.9.2016 11:22

V54á33c53l43a60v 37M61a75l84ý 3684388774759

U nás se to stát nemůže, my stavíme tratě jenom do 160 km, aby stavební firmy měly možnost stavět nové tratě na vyšší rychlost.

+5/−3
doporučit
6.9.2016 10:27

M81a57r80e80k 89V43y74m56a30z84a51l 5908876352320

Nejen ve Švýcarsku se může naskytnout takový problém....Stát se to v Česku, to by diskuze nabyla do obrovských rozměrů. Je moc dobře, že se píše i o jiných zemích, kde se dějí i takové nepříjemné věci....

+3/0
doporučit
6.9.2016 19:13

L30u55k30á79š 69S90e21d55l11á68č47e23k 1383517407440

V CZ je vzduchový sloupec i bez tunelu. Proto je 160km/h max..;-D

+2/0
doporučit
12.9.2016 18:47

K40a93r90e12l 38N50e85d50o41p48i74l 7348476119524

Na druhou stranu, apon se jim do tech tunelu vejde vlak.

+2/0
doporučit
6.9.2016 21:36

M71i12c39h55a38l 47M57a18l84ý 5702114799223

A v českých novinách se zase dvakrát opakuje poslední odstavec. no co naděláme...

+2/0
doporučit
6.9.2016 21:02

B52l30a45ž15e88j 50M20o95t95y32č93k78a 8697787475300

Tak ať si kupí výkonější lokomotivy, třeba ze s Plzně.

+2/0
doporučit
6.9.2016 13:26

P26a86v18e10l 26M74a21t98o94u12š95e81k 5850167418374

Nebo výrazně snížit aerodynamický odpor osobních vlaků (čela s nižším koeficientem, nižší výška). Jenže pokud tam chtějí prohánět řadu 460 s dvoupodlažními vozy (což pravděpodobně chtějí), ideálně obousměrně sunutými, pak tento způsob asi nepřipadá v úvahu. Ale na druhou stranu je hezké čtení, že někde řeší problém, jak na trať efektivně vtěsnat co nejvíce nákladních vlaků.

+1/0
doporučit
13.9.2016 9:27

M70i72l97o21s12l69a45v 96D89o55u75b78r45a75v67a 1671199865684

je fakt , že u nás je to horší. Při rychlosti 30km/h hraje v našich rovinách , kde nemůžeme expresy schovat do levných tunelů, obrovskou roli boční vítr a inženýři se s tím perou už 200 let. Musí proto používat nesvařované koleje a vlaky často brzdit výhybkami v nádražích

+1/0
doporučit
12.9.2016 16:53

P82a92v78e95l 77S18o46b20o85t54k38a 5200884

Tunel je dlouhý 57 kilometrů, tj. při rozdílu plánované rychlosti osobního vlaku (200 km/h) a nákladního (100 km/h) projede osobní tunelem za 17,1 minuty a nákladní za 34,2 minuty.

Osobní vlak tedy nemůže vjet do tunelu dříve než je dvojice nákladních vlaků za polovinou, ale je třeba počítat s bezpečnostními odstupy mezi vlaky na zastavení při havárii nebo poruše, takže schéma 2 + 1 + 2 nevyjde ani teoreticky.

+1/0
doporučit
6.9.2016 12:16

Z90d65e18n96ě80k 36J28o55n51á20š 9191699976410

Zvláštní, je to pouze na bulvárním server, který se odvolává na NZZ, kde jsem tuto informaci nenašel, nemáte nějaký lepší zdroj? To co popisuje ten bulvární plátek je základní fyzika při návrhu tunelů, se kterou se počítá obecně už x let, tzn nezdá se mi, že by ten problém byl až tak jednoduchý. Díky.

+1/0
doporučit
6.9.2016 10:41

D63a28v43i37d 71P98r47a57ž43á90k 6764302122646

Doufám, že ten, kdo to způsobil, půjde sedět na doživotí, až do konce života.

+1/0
doporučit
6.9.2016 10:28

M59a58r51t61i45n 86K87a78r67á70s86e82k 9688223418818

A ja jse myslel ze neco takoveho se muze stat jen v CR....

+1/0
doporučit
6.9.2016 10:21

M69a35r78t75i82n 90R51u26z65i20c50k42a 1322278296607

Tak pokud jde jen o tohle, tak takovy problemy bych chtel resit .... o 10-20% pomaleji u tunelu staveneho na max. 250 a v provozu na tedy cca 160-200km/h...

U tunelu, ale plati jedno, nesetrit a naddimenzovat, tak aby se v budoucnu nestaly uzkym hrdlem...

+1/−1
doporučit
6.9.2016 12:08

F33i62l95i91p 68V57a34l21d53e83r 1608728504884

Jako se vším zbožím... Tunel naložit na nákladní vlak, levně prodat do ČR, tady za něj ještě budeme rádi.

Navrhuji ho umístit třeba mezi Přerov a Brno.

+1/−2
doporučit
12.9.2016 20:50

R40a35d26k61o 30K50ř50i35v81á67n16e35k 7940343455550

Čili původní rychlost je bez problémů možná, ale kvůli propustnosti trati se bude zatím sestavovat jízdní řád na rychlost nižší.

Efekt bude dvojí: eliminace překvapivě velkého vlivu aerodynamického odporu na "protijedoucí" vlaky a sblížení rychlostí vlaků, jedoucích stejným směrem, což propustnou výkonnost trati rovněž zvyšuje.

K původnímu stavu by stačilo zvýšit rychlost nákladních vlaků zvýšením výkonu lokomotiv nebo snížením normativu hmotnosti nákladních vlaků. Proti tomu by ale protestovali někteří dopravci, neboť by jim to zvyšovalo náklady.

+1/−2
doporučit
6.9.2016 10:55

A56n49n50a 35T58r15o26c48h23t22o11v67a 1327975401781

Také i u nás v České republice by jsem ráda uslyšela, že k vůli tunelu se musí přepracovat jízdní řády, nebo místo rychlosti 180km se musí rychlost vlaku v tunelu snížit na 130km a nejen je vytunelováno !!

+1/−3
doporučit
6.9.2016 16:05

F75r76a79n25t25i69š95e78k 20V97a80n37ě85k 1427614987747

Jo to by bylo krásné kdyby takové rychlostní problémy měla česká železnice.:-)

0/−4
doporučit
6.9.2016 11:21

P96a37v20e32l 24Ř39a34p19e77k 7482186499825

Pokud vím, je tam samostatný tubus pro každý směr, takže v článku je nesmysl.

0/−6
doporučit
6.9.2016 11:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.