Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D88a80l33i11b36o66r 74R97o59z49s32y13p98a33l 7530813946899

Jen připomenul, že min. mzda je necelých 59 Kč na hod. Za tuto mzdu musí lidé pracovat, nikoli čekat. Mnozí navíc i noční, často i 12 hodinové směny.

+1/0
13.9.2016 22:52

I28v49a45n 40B46u93b17l52a 3162635555784

Na mzdy jsou odbory a zaměstnavatel. Nikoli vláda. Ta pokud chce, ať si založí opět ČSAD, zavede mzdové tarify, ale ať také soutěží o zakázky.

+2/0
13.9.2016 21:29

V20í18t 27K95o16u24b98a 6116750574808

Věci mají stát, to co stojí, takže hlavně je asi čas zvýšit jízdné. Přijde mi směšné, když někde na výletě zaplatím za pár km jízdy busem 12 Kč. To snad není ani na pohonné hmoty, natož na slušnou mzdu řidičů. V Praze ba mne to stálo min. 24 za nejlevnější lístek.

Zde je vlastně z daní těch úspěšných dotována doprava ostatních.

+1/0
13.9.2016 12:27

A26l75e27x58a71n66d57e28r 11N31o18v91á31k 2948535494854

Takhle rozdrbanou zemi, která zůstane po socialistech, po jejich sociálním inženýrství, budou dávat jen těžko dohromady. Navíc, ne každy k tomu bude mít odvahu a chuť obětovat politickou kariéru. Snad pouze Kalousek, popr.nekdo podobný.

+4/−3
12.9.2016 17:41

J16i28n23d67ř43i14c69h 21Š94k80o36p46e66k 4955871520905

Kalousek ;-D;-D;-D

Tak to je ten pravý ;-D

+2/−1
12.9.2016 17:51

J63a23n 70D75l58o80u48h16ý 8366770873980

No o tom to je. Linkové spoje hradí dopravním společnostem právě kraje a obce. ;-)

0/0
12.9.2016 12:56

J35i74ř21í 70P58l25a68v38s67k57ý 9420236871599

nejspise to bude mit neco spolecneho s tim, ze soukromi dopravci nejsou zadna charita, a linkove spoje se ve vetsine pripadu nevyplati provozovat na komercni riziko ... tedy pokud nekdo (kraj, obec, mdcr ... ) tu linkovou dopravu provozovat chce, musi za ni zaplatit. pokud pak zaroven chce, aby takovy dopravce platil ridicum minimalne x penez, zatimco cenova nabidka dopravce byla nastavena na x - y, pak holt je treba dorovnat i ten rozdil ... zadny dopravce to ze sveho sponzorovat nebude.

+3/0
12.9.2016 14:04

L71u75k90á63š 64Š22m13a78h13e89l 2367254402694

Mnozí diskutéři oprávněně píší, že stát by neměl co mluvit do platů v soukromé sféře. Ano, to by byla úplná pravda, pokud by nešlo o veřejnou službu. Bohužel zde tomu tak je a situace se stala neudržitelnou poté, co díky nadstandardním vztahům vedení krajů a vedení těch správných "soukromých" firem získaly ty správné firmy lukrativní zakázky na veřejnou dopravu (např. v jihočeském kraji byl zrušen provoz na dvou železničních tratích a dán "levnějším" autobusům, bez VŘ a zcela ve spřáteleném režimu té "správné" firmě), se soukromé firmy stávají v podstatě propojené se samosprávou.

No a ten, kdo to odnese, je prostý občan, protože doprava je provozována plečkami s řidiči cizinci neznalými situace (které musí cestující navádět do zastávek), důchodci, co nezvládnou jet v hustém provozu apod. Zpoždění či dřívější jízda, spoje nejedoucí do zastávek, kam mají... Nicméně pokuty se neudělují, kvůli zmíněnému vztahu vedení firem - kraj. A jiná firma to neodjezdí, když pochopitelně nemůže mít tolik autobusů (jako že by je zcela provozuschopné vytáhla z kopřiv, nebo by se jich ta stávající dobrovolně vzdala?).

Takže problém je dost složitý a nemá moc rozumné řešení. (Rezignovat na veřejnou dopravu jako veřejnou službu také není řešení.)

0/0
12.9.2016 10:53

J41i29ř37í 76P91l33a95v55s61k35ý 9950476721829

stat by nemel co mluvit do platu v soukrome sfere, ale kdyz uz moudry strycek stat naridi povinne zvyseni mzdovych nakladu o tretinu, mel by ten samy moudry strycek stat ty zvysene naklady stavajicim dopravcum nejak kompenzovat ... nelze vyzadovat plneni nejake socialni politiky statu od soukromych firem, a rict "hele franto, ted jste nam jezdili kilometr za x penez, vydelali na tom balik, tak pojdte, doplacejte tedy tedka na kazdy ujety kilometr y korun, a neco z tech vydelanych penez do toho koukejte vrazit zpatky ..."

0/0
12.9.2016 11:02

K61a94r64e37l 62F69u31k75s39a 3454240330863

Podnikání je činnost s rizikem. Taková rizika jsou různého druhu, vč. změny veřejnoprávní regulace. Občanský zákoník má ustanovení o podstatné změně okolností, kdy může být obnoveno jednání o smlouvě (předpokládám, že zrovna ty jsi tu jistě jindy řval o tom, jak je třeba dodržovat pacta sunt servanda). Pro změnu okolností je třeba naplnit několik podmínek - zejm. že se to nedalo rozumně předpokládat. Pak je otázkou co se předpokládat dalo a mělo být zahrnuto v rizikové přirážce podnikatele a co ne.

Navíc rozumné kraje (resp. rozumní lidé tam, o jednom vím) daly do smluv mzdově-inflační doložku (bohužel ČSU sleduje jen oborovou mzdu obecně - řidič), takže nárůst mezd řidičů autobusů je v úplatě částečně zohledněn. Tudíž se tím alespoň částečně eliminuje to riziko podnikatele. Ale pořád je to podnikatel a ne svěřenec zaopatřovacího ústavu.

+2/0
12.9.2016 13:53

J31i94ř17í 79P32l98a38v68s35k38ý 9150456951359

podnikatelske riziko nemuze spocivat v tom, ze predseda vlady se blbe vyspi a mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu ... neco takoveho se rozumne predpokladat opravdu neda.

ano, takoveto narizeni vlady skutecne je podstatnou zmenou okolnosti, a pokud by kraje nepristoupily na zvyseni uhrady pro dopravce, dopravce takovou smlouvu vypovi, a lidi muzou stepovat na zastavkach treba do jara. schvalne, kdo to vydrzi dele, dopravci, nebo hejtman par dni pred volbama ?

+1/0
12.9.2016 14:09

K75a30r38e38l 67F73u40k94s50a 3934700860773

Teď mluvíš jako filosof.

Já ti říkám jaká je realita života.

0/0
12.9.2016 14:18

J98i20ř53í 96P40l76a10v18s33k66ý 9270256241729

realita je takova, ze kraje to samozrejme zaplati, dluhos jim na to tu miliardu najde, a holt se postavi o par set metru dalnice mene, no ... protoze volic cekajici na autobus, ktery jaksi neprijede je nastvany volic.

0/0
12.9.2016 14:52

D54a92n68a 36K32o26c72i94á98n19o17v84á 2643228909988

Miliarda na řidiče se "hledá", na připrchlíky leží na ulici???

+3/−1
12.9.2016 10:01

L66u85b61o21š 59D68o25l83e17ž14a28l 4355664963714

Danko, to jsou "invazisté" a na to se dívá jinak.....a Dluhoš Neplatič je tak vstřícný....a milý člověk...ten by se rozdal....(z cizího);-O;-€Rv

0/0
12.9.2016 13:52

D21a51v59i67d 50M57a34l43i64n61a 1350243530873

Zase na druhou stranu, když má stát peníze na "uprchlíky", jejich " začleňování", pro různé "neziskovky", předražené " sociální" ubytování atd...., tak alespoň jednou udělají něco málo pro normální lidi. Ačkoli také zastávám názor, že je to starost managementu firmy, která domlouvá přepravní podmínky, včetně ceny. A jediné místo k úspoře nachází na zaměstnancích.

0/0
12.9.2016 9:49

P33e91t44r 95N42i66v59n39i62c60k93ý 3342534525247

Pro "normální lidi" udělá stát nejlépe to, že eliminuje neshopné firmy, které si neumí spočítat náklady. Pak na trhu zůstanou jen ty schopné a zodpovědné, které budou spolehlivě zajišťovat služby, které si stát koupil a platí.

+1/0
12.9.2016 10:08

J21i54ř68í 41P22l44a73v23s61k32ý 9580196601279

ale tem ridicum neslibil zvyseni mezd jejich zamestnavatel, tedy dopravce, nybrz vlada ... takze je naprosto logicke, ze zamestnavatel chce ty zvysene naklady od te vlady uhradit. dopravcu se nikdo neptal, jestli svym zamestnancum chteji, nebo snad dokonce mohou zvysit mzdy, ty mzdy jim zvysil dluhos ... tak at si tedy dluhos ty penize na ty zvysene mzdy nekde najde. spolecnou recnasli odborari a stat, o zamestnavatelich tam neni jedine slovo ... takze nevidim duvod, proc by mel zamestnavatel jakkoliv doplacet na socanskou predvolebni kampan.

+3/0
12.9.2016 10:15

J56a97n 42K10r39á29s79a 9363906704

Ne že bych řidičům nepřál slušné platy. Ale problém je v tom, že u nás jsou všeobecně nízké platy - v podstatě nikdo nemá plat takový jako by měl být, pokud normálně pracuje.

0/0
12.9.2016 9:31

J64i14ř60í 21P95l16a55v32s79k90ý 9490496801559

o tom, jaky by nekdo "mel mit plat" rozhoduje hentyn onen trh, neboli nabidka a poptavka ...

+2/0
12.9.2016 9:51

P21e75t88r 27D30r43a19p18a50l 3775458143945

no, potom se řidičům divím, že vyměkli a nejdou do stávky, jak tvrdili před prázdninami

+1/0
12.9.2016 9:54

J90i53ř22í 94P40l27a77v70s56k39ý 9230116651269

zrejme zjistili, ze do stavky by jich sel natolik marginalni pocet, ktery lze nejakym zpusobem nahradit ... a pak se velmi rychle stane stavkujici ridic byvalym stavkujicim ridicem.

0/0
12.9.2016 10:20

J12i85n79d35ř17i58c60h 54Š28k53o90p19e69k 4365541950195

nesmysl.

Pokud by tzv. trh fungoval, nebyl by nedostatek řidičů, případně by nedělali za 15 000 měsíčně

0/0
12.9.2016 10:58

J42i60ř12í 60P41l36a78v53s18k63ý 9760496281589

jedine, co kazi trh, jsou dotace ...

0/0
12.9.2016 11:11

J13a29n 77D91l15o64u97h19ý 8956460393970

No pak by ale do mnoha obcí skončila obslužnost... ;-D

+2/0
12.9.2016 12:58

L92u50k48á18š 18Š44m12a42h13e67l 2157244512534

No, jenže tohle nejsou dotace v pravém slova smyslu. Je to platba za objednaný výkon. (Jinak byste podle stejné logiky musel za dotaci prohlásit i situaci, kdy kraj opraví silnici - protože tu opravu silnice "zadotoval".)

0/0
12.9.2016 14:13

J52i56n62d49ř96i76c77h 35Š42k15o50p58e62k 4905541440505

takže bez dotací by řidiči měli vyšší platy ?

Zajímavé, kamiony žádné dotace nedostávají a řidiči za 15 000 dělají

+1/0
12.9.2016 17:52

Z15d23e11n37e84k 13K68o54z68á15k 1251251983607

Když si kraj vybral provozovatele podle nejnižší ceny tak ať to doplatí kraj. Stát nic nedomlouval tak proč by platil. Jako u kamionů nalákat a pak neplatit. Dřív bylo státní ČSAD a všichni chtěli soukromníky že to bude levnější a jak to dopadá.

+3/0
12.9.2016 9:30

P71e77t63r 20D54r61a43p95a42l 3305258243165

kraj si ho vybrat musel na pokyn státu o zadávání veřejných zakázek...to není problém jen dopravy, ale veřejných zakázek obecně

0/0
12.9.2016 9:53

P12e66t85r 48N51i58v32n63i19c37k52ý 3252714595797

Výběr nejlevnějšího dodavatele, který splňuje požadovanou kvalitu je naprosto v pořádku. Chyba je, že se firmy nebojí podat podceněnou nabídku. A to musí skončit. Jestliže firma není schopna plnit uzavřenou smlouvu, musí být tvrdě trestána (pokutami), až zkrachuje. To bude pořádna výstraha pro další firmy, aby si moc dobře spočítaly, jakou nabídku podají.

0/0
12.9.2016 10:02

J51i18ř72í 19P26l16a88v85s84k36ý 9440896881719

firma podala nabidku, ktera odpovidala tehdejsim podminkam ... ze jim moudry strycek stat mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu, to firmy v dobe podani nabidek vedet opravdu nemohly. ty nabidky nebyly podcenene, odpovidaly tehdy platnym podminkam ... a na zmenu tech podminek nemaji dopravci zadny vliv. proc by tedy na tu zmenu meli dopravci nejakym zpusobem doplacet ?

+2/0
12.9.2016 10:25

V27í68t 16P69r87č62í52k 9118290764720

Plat řidičů autobusů by měl přibližně odpovídat příjmům řidičů kamiónů včetně diet. Je sice fakt, ze řidič autobusu netráví celé dny mimo domov ani nemusí nic moc na vozidle sám opravovat, ale zase má mnohem větší zodpovednost.

0/0
12.9.2016 9:23

M50a37r18t68i35n 67K39a89r83á25s89e22k 9528153888958

No tak kdyby to bylo tak svetoborne, tak ti ridici asi davnou jezdi ty dalky kamionem ne?

0/0
12.9.2016 11:30

J77i98ř63í 24E24r42b74e46n 1203824186127

A kam si myslíte, že ti řidiči autobusů prchají? Ano, právě na náklaďáky, kde mají mnohem větší volnost a menší zodpovědnost...

0/0
12.9.2016 14:11

D70a27v98i17d 53M42a53l65i60n76a 1250113760603

Jen pro "vzdálenou" představu, plat řidiče autobusu v Londýně. Medián 10,- GBP/hod. Nepočítám příplatky. http://www.payscale.com/research/UK/Job=Bus_Driver/Hourly_Rate/4d7c97e4/London

0/0
12.9.2016 9:16

M97a87r11t78i93n 26K82a72r56á33s29e22k 9578353948438

Jo, ale taky pronajem 3+1, 30 kilometru od centra vyjde na cca 1 500 liber + sluzby

+2/0
12.9.2016 11:26

D31a25v83i31d 87M22a97l90i15n98a 1710453400263

Také vyjde nájem třeba v Dagenhamu na 700,- GBP. + služby.

0/0
12.9.2016 12:51

M32a48r23t47i80n 75D58y18t14r23y84c87h 7544524828331

Je to divný, že nikdo nechce pracovat za minimální mzdu...

+3/0
12.9.2016 8:54

J30i94ř39í 65K43o93c84u91r39e20k 6745124865888

Jsou firmy, které nabízí i pětinásobek. Ale mají taky poněkud jiné požadavky než "umí se podepsat písmem, ne jen otiskem palce, lopatu už držel"

0/−1
12.9.2016 22:51

J27a20n 36D25a17t96e73l 7436877238672

Něco je špatně odkdy Stát/kraje musí doplácet mzdu řidičům?? Odbory nejsou schopné se domluvit se zaměstnavatelem (provozovatel autobusové dopravy) tak budou tlačit na kraje, aby zvýšili řidičům mzdu. No to je hnus.

+3/0
12.9.2016 8:21

P71e16t78r 17D13r33a53p48a31l 3745518493105

nebude doplácet mzdu řidičům, ale zvýšené náklady provozovateli nad rámec toho, co bylo vysoutěženo

0/−2
12.9.2016 8:28

P59e87t53r 38N54i51v64n82i16c26k34ý 3662774275367

Nezájem. Firmy si měly rozmyslet, kolik ve svých nákladech vyhradí na mzdy řidičů. Jestliže to podcenily, je to JEJICH problém, ať si zvýšení náklady platí ze svého.

To se to podniká, když náklady se platí z veřerjného a zisky jdou do soukromého.

+1/0
12.9.2016 8:42

M75a36r56e60k 51K52a75l32i77n23a 3319174515588

Presne...

0/0
12.9.2016 8:49

J48i66ř52í 68P85l25a56v18s29k15ý 9420706121879

firmy si to samozrejme pred podanim nabidky rozmyslely ... ale tezko mohly ocekavat, ze moudry strycek stat mavnutim ruky naridi zvyseni mzdovych nakladu o tretinu. takovy krok zadny dusevne pricetny manazer predpokladat nemuze ...

pokud budu dodavat obedy za x penez a v prubehu trvani smlouvy se potraviny zdrazi o polovinu, tezko muze druha strana ocekavat, ze bude mit obedy porad za x penez.

0/0
12.9.2016 11:30

M10a62r82t46i54n 36D22y55t47r93y88c58h 7174224318601

A to jako proč? nějaký legitimní důvod?

0/0
12.9.2016 8:59

J41i30ř57í 41P56l76a66v23s19k40ý 9210286281369

protoze jinak rekne dopravce "nazdar, od zitra vam tuhle linku nejezdim".

0/0
12.9.2016 9:52

P55e18t80r 72N43i76v60n48i69c95k32ý 3362214155737

Tím ale skončí. Kraj uplatní smluvní pokuty a firma zkrachuje. A bude to dobře. Žádná firma si to nesmí dovolit říct ani udělat. Musí být zpodpovědna za své kalkulace a podání nabídky. Špatné firmy musí opustit trh, který se tím pročistí.

+1/0
12.9.2016 10:03

J96i65ř49í 94P97l54a11v50s53k56ý 9530846251329

predpokladam, ze vladou narizene navyseni mzdovych prostredku o tretinu bude dostatecnym duvodem pro vypoved smlouvy o poskytovani prepravy v rezimu verejne sluzby ... dopravci na to navyseni nemaji zadny vliv, to je dohoda odboraru a vlady, potazmo mdcr, dopravcu se nikdo neptal ... jenom po nich chteji o tretinu vyssi vyplaty, cz v dobe podani nabidky nemohl zadny dopravce ocekavat. ma snad smluvni strana pri podani obchodni nabidky ocekavat, ze predsedovi vlady hrabne, a mavnutim ruky zasadnim zpusobem zmeni podminky ?

ta kalkulace nebyla spatna, nebyla ani podcenena ... odpovidala podminkam platnym v dobe podani nabidky. na nahaneni politickych bodu v socanske predvolebni kampani tezko muze nejaka nabidka brat zretel. maji se snad ted pekari obavat, ze v ramci predvolebni kampane jim vlada naridi rozdavat koblihy zdarma ?

0/−1
12.9.2016 10:35

M45a94t10ě36j 28K66o43n50v36a48l86i82n80a 8809865443

Trochu tuhle pseudokauzu nechápu. Kraje vypíšou tendry na provozování autobusové dopravy. Vyhrajou nejlevnější a následně se začne řešit, že řidiči dostávají málo. A stát (nebo kraje to je v podstatě jedno) těmto řidičům mzdu doplatí. Je to trochu postavené na hlavu. Myslím, že jako podmínka tendrů mzda řidiče být může, byť by to znamenalo, že kraj zaplatí za službu více, ale řešit to zpětně? To zavání čirým populismem před volbami.

A to nemluvím o tom, že teď by se mohli ozvat stavaři, právníci, popeláři, pracovníci údržby zeleně, programátoři a mnoho dalších, že taky dělají pro veřejný sektor a že jejich mzda taky za moc nestojí....

+6/0
12.9.2016 8:10

M34a50r55e18k 44K42a54l78i32n38a 3109164395298

Kraj ma fungovat hako radny hospodar a neplatit soukrome firme vic nez musi...

+1/0
12.9.2016 8:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.