Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D84a24l22i12b47o49r 97R88o38z38s13y16p96a41l 7110203696319

Jen připomenul, že min. mzda je necelých 59 Kč na hod. Za tuto mzdu musí lidé pracovat, nikoli čekat. Mnozí navíc i noční, často i 12 hodinové směny.

+1/0
13.9.2016 22:52

I80v92a21n 20B82u68b44l46a 3622695415404

Na mzdy jsou odbory a zaměstnavatel. Nikoli vláda. Ta pokud chce, ať si založí opět ČSAD, zavede mzdové tarify, ale ať také soutěží o zakázky.

+2/0
13.9.2016 21:29

V40í50t 16K73o46u46b48a 6386560814588

Věci mají stát, to co stojí, takže hlavně je asi čas zvýšit jízdné. Přijde mi směšné, když někde na výletě zaplatím za pár km jízdy busem 12 Kč. To snad není ani na pohonné hmoty, natož na slušnou mzdu řidičů. V Praze ba mne to stálo min. 24 za nejlevnější lístek.

Zde je vlastně z daní těch úspěšných dotována doprava ostatních.

+1/0
13.9.2016 12:27

A19l40e41x33a29n26d94e47r 21N76o84v65á26k 2228735414524

Takhle rozdrbanou zemi, která zůstane po socialistech, po jejich sociálním inženýrství, budou dávat jen těžko dohromady. Navíc, ne každy k tomu bude mít odvahu a chuť obětovat politickou kariéru. Snad pouze Kalousek, popr.nekdo podobný.

+4/−3
12.9.2016 17:41

J67i10n86d38ř56i96c96h 61Š10k32o94p64e71k 4405731970435

Kalousek ;-D;-D;-D

Tak to je ten pravý ;-D

+2/−1
12.9.2016 17:51

J11a78n 50D45l25o29u66h31ý 8306620553840

No o tom to je. Linkové spoje hradí dopravním společnostem právě kraje a obce. ;-)

0/0
12.9.2016 12:56

J89i61ř71í 14P94l70a55v94s29k62ý 9430446711289

nejspise to bude mit neco spolecneho s tim, ze soukromi dopravci nejsou zadna charita, a linkove spoje se ve vetsine pripadu nevyplati provozovat na komercni riziko ... tedy pokud nekdo (kraj, obec, mdcr ... ) tu linkovou dopravu provozovat chce, musi za ni zaplatit. pokud pak zaroven chce, aby takovy dopravce platil ridicum minimalne x penez, zatimco cenova nabidka dopravce byla nastavena na x - y, pak holt je treba dorovnat i ten rozdil ... zadny dopravce to ze sveho sponzorovat nebude.

+3/0
12.9.2016 14:04

L93u98k82á48š 45Š21m66a81h20e93l 2897174522794

Mnozí diskutéři oprávněně píší, že stát by neměl co mluvit do platů v soukromé sféře. Ano, to by byla úplná pravda, pokud by nešlo o veřejnou službu. Bohužel zde tomu tak je a situace se stala neudržitelnou poté, co díky nadstandardním vztahům vedení krajů a vedení těch správných "soukromých" firem získaly ty správné firmy lukrativní zakázky na veřejnou dopravu (např. v jihočeském kraji byl zrušen provoz na dvou železničních tratích a dán "levnějším" autobusům, bez VŘ a zcela ve spřáteleném režimu té "správné" firmě), se soukromé firmy stávají v podstatě propojené se samosprávou.

No a ten, kdo to odnese, je prostý občan, protože doprava je provozována plečkami s řidiči cizinci neznalými situace (které musí cestující navádět do zastávek), důchodci, co nezvládnou jet v hustém provozu apod. Zpoždění či dřívější jízda, spoje nejedoucí do zastávek, kam mají... Nicméně pokuty se neudělují, kvůli zmíněnému vztahu vedení firem - kraj. A jiná firma to neodjezdí, když pochopitelně nemůže mít tolik autobusů (jako že by je zcela provozuschopné vytáhla z kopřiv, nebo by se jich ta stávající dobrovolně vzdala?).

Takže problém je dost složitý a nemá moc rozumné řešení. (Rezignovat na veřejnou dopravu jako veřejnou službu také není řešení.)

0/0
12.9.2016 10:53

J30i17ř35í 43P51l75a19v70s33k59ý 9750696271139

stat by nemel co mluvit do platu v soukrome sfere, ale kdyz uz moudry strycek stat naridi povinne zvyseni mzdovych nakladu o tretinu, mel by ten samy moudry strycek stat ty zvysene naklady stavajicim dopravcum nejak kompenzovat ... nelze vyzadovat plneni nejake socialni politiky statu od soukromych firem, a rict "hele franto, ted jste nam jezdili kilometr za x penez, vydelali na tom balik, tak pojdte, doplacejte tedy tedka na kazdy ujety kilometr y korun, a neco z tech vydelanych penez do toho koukejte vrazit zpatky ..."

0/0
12.9.2016 11:02

K24a47r45e16l 72F95u35k67s47a 3804260440283

Podnikání je činnost s rizikem. Taková rizika jsou různého druhu, vč. změny veřejnoprávní regulace. Občanský zákoník má ustanovení o podstatné změně okolností, kdy může být obnoveno jednání o smlouvě (předpokládám, že zrovna ty jsi tu jistě jindy řval o tom, jak je třeba dodržovat pacta sunt servanda). Pro změnu okolností je třeba naplnit několik podmínek - zejm. že se to nedalo rozumně předpokládat. Pak je otázkou co se předpokládat dalo a mělo být zahrnuto v rizikové přirážce podnikatele a co ne.

Navíc rozumné kraje (resp. rozumní lidé tam, o jednom vím) daly do smluv mzdově-inflační doložku (bohužel ČSU sleduje jen oborovou mzdu obecně - řidič), takže nárůst mezd řidičů autobusů je v úplatě částečně zohledněn. Tudíž se tím alespoň částečně eliminuje to riziko podnikatele. Ale pořád je to podnikatel a ne svěřenec zaopatřovacího ústavu.

+2/0
12.9.2016 13:53

J18i50ř76í 24P87l27a75v73s22k37ý 9980926941189

podnikatelske riziko nemuze spocivat v tom, ze predseda vlady se blbe vyspi a mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu ... neco takoveho se rozumne predpokladat opravdu neda.

ano, takoveto narizeni vlady skutecne je podstatnou zmenou okolnosti, a pokud by kraje nepristoupily na zvyseni uhrady pro dopravce, dopravce takovou smlouvu vypovi, a lidi muzou stepovat na zastavkach treba do jara. schvalne, kdo to vydrzi dele, dopravci, nebo hejtman par dni pred volbama ?

+1/0
12.9.2016 14:09

K32a75r32e72l 75F92u63k67s71a 3574820430553

Teď mluvíš jako filosof.

Já ti říkám jaká je realita života.

0/0
12.9.2016 14:18

J54i62ř68í 53P27l16a57v11s29k55ý 9450876511519

realita je takova, ze kraje to samozrejme zaplati, dluhos jim na to tu miliardu najde, a holt se postavi o par set metru dalnice mene, no ... protoze volic cekajici na autobus, ktery jaksi neprijede je nastvany volic.

0/0
12.9.2016 14:52

D38a11n20a 46K23o77c86i12á90n24o18v50á 2503638509778

Miliarda na řidiče se "hledá", na připrchlíky leží na ulici???

+3/−1
12.9.2016 10:01

L28u40b53o71š 30D21o52l82e81ž85a47l 4165134303864

Danko, to jsou "invazisté" a na to se dívá jinak.....a Dluhoš Neplatič je tak vstřícný....a milý člověk...ten by se rozdal....(z cizího);-O;-€Rv

0/0
12.9.2016 13:52

D83a33v50i34d 65M61a21l69i65n68a 1510703530443

Zase na druhou stranu, když má stát peníze na "uprchlíky", jejich " začleňování", pro různé "neziskovky", předražené " sociální" ubytování atd...., tak alespoň jednou udělají něco málo pro normální lidi. Ačkoli také zastávám názor, že je to starost managementu firmy, která domlouvá přepravní podmínky, včetně ceny. A jediné místo k úspoře nachází na zaměstnancích.

0/0
12.9.2016 9:49

P75e64t92r 60N51i36v15n43i79c30k26ý 3572364645377

Pro "normální lidi" udělá stát nejlépe to, že eliminuje neshopné firmy, které si neumí spočítat náklady. Pak na trhu zůstanou jen ty schopné a zodpovědné, které budou spolehlivě zajišťovat služby, které si stát koupil a platí.

+1/0
12.9.2016 10:08

J40i79ř98í 70P37l33a26v10s38k83ý 9260176691879

ale tem ridicum neslibil zvyseni mezd jejich zamestnavatel, tedy dopravce, nybrz vlada ... takze je naprosto logicke, ze zamestnavatel chce ty zvysene naklady od te vlady uhradit. dopravcu se nikdo neptal, jestli svym zamestnancum chteji, nebo snad dokonce mohou zvysit mzdy, ty mzdy jim zvysil dluhos ... tak at si tedy dluhos ty penize na ty zvysene mzdy nekde najde. spolecnou recnasli odborari a stat, o zamestnavatelich tam neni jedine slovo ... takze nevidim duvod, proc by mel zamestnavatel jakkoliv doplacet na socanskou predvolebni kampan.

+3/0
12.9.2016 10:15

J12a78n 49K98r47á15s30a 9533556604

Ne že bych řidičům nepřál slušné platy. Ale problém je v tom, že u nás jsou všeobecně nízké platy - v podstatě nikdo nemá plat takový jako by měl být, pokud normálně pracuje.

0/0
12.9.2016 9:31

J93i81ř50í 52P29l18a17v34s55k42ý 9350876511109

o tom, jaky by nekdo "mel mit plat" rozhoduje hentyn onen trh, neboli nabidka a poptavka ...

+2/0
12.9.2016 9:51

P26e21t58r 64D64r76a35p28a44l 3555768513755

no, potom se řidičům divím, že vyměkli a nejdou do stávky, jak tvrdili před prázdninami

+1/0
12.9.2016 9:54

J58i87ř59í 16P85l34a47v75s55k82ý 9720796301769

zrejme zjistili, ze do stavky by jich sel natolik marginalni pocet, ktery lze nejakym zpusobem nahradit ... a pak se velmi rychle stane stavkujici ridic byvalym stavkujicim ridicem.

0/0
12.9.2016 10:20

J90i60n37d62ř24i36c49h 81Š36k55o64p88e77k 4355741460935

nesmysl.

Pokud by tzv. trh fungoval, nebyl by nedostatek řidičů, případně by nedělali za 15 000 měsíčně

0/0
12.9.2016 10:58

J74i77ř41í 57P45l95a35v48s62k13ý 9330696371849

jedine, co kazi trh, jsou dotace ...

0/0
12.9.2016 11:11

J84a43n 10D44l67o17u92h62ý 8246360753610

No pak by ale do mnoha obcí skončila obslužnost... ;-D

+2/0
12.9.2016 12:58

L13u51k96á55š 22Š11m18a88h97e11l 2887284542634

No, jenže tohle nejsou dotace v pravém slova smyslu. Je to platba za objednaný výkon. (Jinak byste podle stejné logiky musel za dotaci prohlásit i situaci, kdy kraj opraví silnici - protože tu opravu silnice "zadotoval".)

0/0
12.9.2016 14:13

J11i23n60d32ř25i22c98h 69Š79k54o77p90e16k 4395111220635

takže bez dotací by řidiči měli vyšší platy ?

Zajímavé, kamiony žádné dotace nedostávají a řidiči za 15 000 dělají

+1/0
12.9.2016 17:52

Z14d81e83n92e83k 50K17o90z32á60k 1481861823547

Když si kraj vybral provozovatele podle nejnižší ceny tak ať to doplatí kraj. Stát nic nedomlouval tak proč by platil. Jako u kamionů nalákat a pak neplatit. Dřív bylo státní ČSAD a všichni chtěli soukromníky že to bude levnější a jak to dopadá.

+3/0
12.9.2016 9:30

P80e88t13r 15D78r12a90p21a63l 3615438713515

kraj si ho vybrat musel na pokyn státu o zadávání veřejných zakázek...to není problém jen dopravy, ale veřejných zakázek obecně

0/0
12.9.2016 9:53

P76e30t94r 78N86i85v47n83i46c69k70ý 3272714535417

Výběr nejlevnějšího dodavatele, který splňuje požadovanou kvalitu je naprosto v pořádku. Chyba je, že se firmy nebojí podat podceněnou nabídku. A to musí skončit. Jestliže firma není schopna plnit uzavřenou smlouvu, musí být tvrdě trestána (pokutami), až zkrachuje. To bude pořádna výstraha pro další firmy, aby si moc dobře spočítaly, jakou nabídku podají.

0/0
12.9.2016 10:02

J92i60ř59í 81P95l10a95v11s12k34ý 9310196711929

firma podala nabidku, ktera odpovidala tehdejsim podminkam ... ze jim moudry strycek stat mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu, to firmy v dobe podani nabidek vedet opravdu nemohly. ty nabidky nebyly podcenene, odpovidaly tehdy platnym podminkam ... a na zmenu tech podminek nemaji dopravci zadny vliv. proc by tedy na tu zmenu meli dopravci nejakym zpusobem doplacet ?

+2/0
12.9.2016 10:25

V27í32t 59P22r98č39í69k 9378810604110

Plat řidičů autobusů by měl přibližně odpovídat příjmům řidičů kamiónů včetně diet. Je sice fakt, ze řidič autobusu netráví celé dny mimo domov ani nemusí nic moc na vozidle sám opravovat, ale zase má mnohem větší zodpovednost.

0/0
12.9.2016 9:23

M45a69r44t29i42n 86K16a57r59á27s13e11k 9608743518798

No tak kdyby to bylo tak svetoborne, tak ti ridici asi davnou jezdi ty dalky kamionem ne?

0/0
12.9.2016 11:30

J29i91ř54í 65E75r74b89e28n 1473214156727

A kam si myslíte, že ti řidiči autobusů prchají? Ano, právě na náklaďáky, kde mají mnohem větší volnost a menší zodpovědnost...

0/0
12.9.2016 14:11

D23a70v65i77d 98M80a59l39i61n81a 1690463240603

Jen pro "vzdálenou" představu, plat řidiče autobusu v Londýně. Medián 10,- GBP/hod. Nepočítám příplatky. http://www.payscale.com/research/UK/Job=Bus_Driver/Hourly_Rate/4d7c97e4/London

0/0
12.9.2016 9:16

M22a74r24t30i97n 46K56a58r50á44s37e94k 9358693798268

Jo, ale taky pronajem 3+1, 30 kilometru od centra vyjde na cca 1 500 liber + sluzby

+2/0
12.9.2016 11:26

D81a30v80i43d 43M88a61l34i12n79a 1240213280463

Také vyjde nájem třeba v Dagenhamu na 700,- GBP. + služby.

0/0
12.9.2016 12:51

M31a17r50t24i62n 25D14y27t22r67y25c64h 7294304508131

Je to divný, že nikdo nechce pracovat za minimální mzdu...

+3/0
12.9.2016 8:54

J54i89ř59í 44K10o48c64u80r27e32k 6225894275288

Jsou firmy, které nabízí i pětinásobek. Ale mají taky poněkud jiné požadavky než "umí se podepsat písmem, ne jen otiskem palce, lopatu už držel"

0/−1
12.9.2016 22:51

J31a44n 39D13a23t29e54l 7216177638222

Něco je špatně odkdy Stát/kraje musí doplácet mzdu řidičům?? Odbory nejsou schopné se domluvit se zaměstnavatelem (provozovatel autobusové dopravy) tak budou tlačit na kraje, aby zvýšili řidičům mzdu. No to je hnus.

+3/0
12.9.2016 8:21

P63e18t23r 27D78r68a41p82a97l 3345348613825

nebude doplácet mzdu řidičům, ale zvýšené náklady provozovateli nad rámec toho, co bylo vysoutěženo

0/−2
12.9.2016 8:28

P46e81t51r 68N96i39v12n24i98c93k45ý 3792344255177

Nezájem. Firmy si měly rozmyslet, kolik ve svých nákladech vyhradí na mzdy řidičů. Jestliže to podcenily, je to JEJICH problém, ať si zvýšení náklady platí ze svého.

To se to podniká, když náklady se platí z veřerjného a zisky jdou do soukromého.

+1/0
12.9.2016 8:42

M31a58r42e81k 94K32a45l40i51n62a 3479634805168

Presne...

0/0
12.9.2016 8:49

J28i92ř96í 82P55l66a40v76s84k24ý 9760616961649

firmy si to samozrejme pred podanim nabidky rozmyslely ... ale tezko mohly ocekavat, ze moudry strycek stat mavnutim ruky naridi zvyseni mzdovych nakladu o tretinu. takovy krok zadny dusevne pricetny manazer predpokladat nemuze ...

pokud budu dodavat obedy za x penez a v prubehu trvani smlouvy se potraviny zdrazi o polovinu, tezko muze druha strana ocekavat, ze bude mit obedy porad za x penez.

0/0
12.9.2016 11:30

M24a76r46t53i52n 34D61y49t90r51y66c60h 7104514108151

A to jako proč? nějaký legitimní důvod?

0/0
12.9.2016 8:59

J58i74ř30í 17P79l10a48v96s77k58ý 9750536721289

protoze jinak rekne dopravce "nazdar, od zitra vam tuhle linku nejezdim".

0/0
12.9.2016 9:52

P15e42t34r 80N26i74v26n92i21c56k54ý 3782114545267

Tím ale skončí. Kraj uplatní smluvní pokuty a firma zkrachuje. A bude to dobře. Žádná firma si to nesmí dovolit říct ani udělat. Musí být zpodpovědna za své kalkulace a podání nabídky. Špatné firmy musí opustit trh, který se tím pročistí.

+1/0
12.9.2016 10:03

J94i65ř88í 76P79l64a11v41s89k83ý 9230376491749

predpokladam, ze vladou narizene navyseni mzdovych prostredku o tretinu bude dostatecnym duvodem pro vypoved smlouvy o poskytovani prepravy v rezimu verejne sluzby ... dopravci na to navyseni nemaji zadny vliv, to je dohoda odboraru a vlady, potazmo mdcr, dopravcu se nikdo neptal ... jenom po nich chteji o tretinu vyssi vyplaty, cz v dobe podani nabidky nemohl zadny dopravce ocekavat. ma snad smluvni strana pri podani obchodni nabidky ocekavat, ze predsedovi vlady hrabne, a mavnutim ruky zasadnim zpusobem zmeni podminky ?

ta kalkulace nebyla spatna, nebyla ani podcenena ... odpovidala podminkam platnym v dobe podani nabidky. na nahaneni politickych bodu v socanske predvolebni kampani tezko muze nejaka nabidka brat zretel. maji se snad ted pekari obavat, ze v ramci predvolebni kampane jim vlada naridi rozdavat koblihy zdarma ?

0/−1
12.9.2016 10:35

M93a57t17ě75j 72K46o33n35v29a34l34i88n64a 8639735623

Trochu tuhle pseudokauzu nechápu. Kraje vypíšou tendry na provozování autobusové dopravy. Vyhrajou nejlevnější a následně se začne řešit, že řidiči dostávají málo. A stát (nebo kraje to je v podstatě jedno) těmto řidičům mzdu doplatí. Je to trochu postavené na hlavu. Myslím, že jako podmínka tendrů mzda řidiče být může, byť by to znamenalo, že kraj zaplatí za službu více, ale řešit to zpětně? To zavání čirým populismem před volbami.

A to nemluvím o tom, že teď by se mohli ozvat stavaři, právníci, popeláři, pracovníci údržby zeleně, programátoři a mnoho dalších, že taky dělají pro veřejný sektor a že jejich mzda taky za moc nestojí....

+6/0
12.9.2016 8:10

M10a97r92e80k 82K91a86l76i92n62a 3139114445958

Kraj ma fungovat hako radny hospodar a neplatit soukrome firme vic nez musi...

+1/0
12.9.2016 8:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.