Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D54a14l14i32b67o59r 91R23o39z86s81y95p49a60l 7930443766369

Jen připomenul, že min. mzda je necelých 59 Kč na hod. Za tuto mzdu musí lidé pracovat, nikoli čekat. Mnozí navíc i noční, často i 12 hodinové směny.

+1/0
13.9.2016 22:52

I44v16a50n 94B94u94b33l80a 3912635865974

Na mzdy jsou odbory a zaměstnavatel. Nikoli vláda. Ta pokud chce, ať si založí opět ČSAD, zavede mzdové tarify, ale ať také soutěží o zakázky.

+2/0
13.9.2016 21:29

V45í50t 11K42o15u74b34a 6786570594738

Věci mají stát, to co stojí, takže hlavně je asi čas zvýšit jízdné. Přijde mi směšné, když někde na výletě zaplatím za pár km jízdy busem 12 Kč. To snad není ani na pohonné hmoty, natož na slušnou mzdu řidičů. V Praze ba mne to stálo min. 24 za nejlevnější lístek.

Zde je vlastně z daní těch úspěšných dotována doprava ostatních.

+1/0
13.9.2016 12:27

A14l55e98x27a52n50d33e64r 42N86o65v73á76k 2358595804334

Takhle rozdrbanou zemi, která zůstane po socialistech, po jejich sociálním inženýrství, budou dávat jen těžko dohromady. Navíc, ne každy k tomu bude mít odvahu a chuť obětovat politickou kariéru. Snad pouze Kalousek, popr.nekdo podobný.

+4/−3
12.9.2016 17:41

J39i13n71d93ř76i88c85h 49Š89k74o35p24e85k 4265621400595

Kalousek ;-D;-D;-D

Tak to je ten pravý ;-D

+2/−1
12.9.2016 17:51

J51a76n 51D54l10o26u58h76ý 8316340673240

No o tom to je. Linkové spoje hradí dopravním společnostem právě kraje a obce. ;-)

0/0
12.9.2016 12:56

J50i61ř81í 44P30l17a63v81s83k28ý 9150186521279

nejspise to bude mit neco spolecneho s tim, ze soukromi dopravci nejsou zadna charita, a linkove spoje se ve vetsine pripadu nevyplati provozovat na komercni riziko ... tedy pokud nekdo (kraj, obec, mdcr ... ) tu linkovou dopravu provozovat chce, musi za ni zaplatit. pokud pak zaroven chce, aby takovy dopravce platil ridicum minimalne x penez, zatimco cenova nabidka dopravce byla nastavena na x - y, pak holt je treba dorovnat i ten rozdil ... zadny dopravce to ze sveho sponzorovat nebude.

+3/0
12.9.2016 14:04

L36u46k47á79š 56Š15m32a10h82e15l 2797174802364

Mnozí diskutéři oprávněně píší, že stát by neměl co mluvit do platů v soukromé sféře. Ano, to by byla úplná pravda, pokud by nešlo o veřejnou službu. Bohužel zde tomu tak je a situace se stala neudržitelnou poté, co díky nadstandardním vztahům vedení krajů a vedení těch správných "soukromých" firem získaly ty správné firmy lukrativní zakázky na veřejnou dopravu (např. v jihočeském kraji byl zrušen provoz na dvou železničních tratích a dán "levnějším" autobusům, bez VŘ a zcela ve spřáteleném režimu té "správné" firmě), se soukromé firmy stávají v podstatě propojené se samosprávou.

No a ten, kdo to odnese, je prostý občan, protože doprava je provozována plečkami s řidiči cizinci neznalými situace (které musí cestující navádět do zastávek), důchodci, co nezvládnou jet v hustém provozu apod. Zpoždění či dřívější jízda, spoje nejedoucí do zastávek, kam mají... Nicméně pokuty se neudělují, kvůli zmíněnému vztahu vedení firem - kraj. A jiná firma to neodjezdí, když pochopitelně nemůže mít tolik autobusů (jako že by je zcela provozuschopné vytáhla z kopřiv, nebo by se jich ta stávající dobrovolně vzdala?).

Takže problém je dost složitý a nemá moc rozumné řešení. (Rezignovat na veřejnou dopravu jako veřejnou službu také není řešení.)

0/0
12.9.2016 10:53

J50i68ř19í 74P44l87a18v39s14k17ý 9320446771229

stat by nemel co mluvit do platu v soukrome sfere, ale kdyz uz moudry strycek stat naridi povinne zvyseni mzdovych nakladu o tretinu, mel by ten samy moudry strycek stat ty zvysene naklady stavajicim dopravcum nejak kompenzovat ... nelze vyzadovat plneni nejake socialni politiky statu od soukromych firem, a rict "hele franto, ted jste nam jezdili kilometr za x penez, vydelali na tom balik, tak pojdte, doplacejte tedy tedka na kazdy ujety kilometr y korun, a neco z tech vydelanych penez do toho koukejte vrazit zpatky ..."

0/0
12.9.2016 11:02

K53a42r33e34l 27F63u77k78s30a 3264120670403

Podnikání je činnost s rizikem. Taková rizika jsou různého druhu, vč. změny veřejnoprávní regulace. Občanský zákoník má ustanovení o podstatné změně okolností, kdy může být obnoveno jednání o smlouvě (předpokládám, že zrovna ty jsi tu jistě jindy řval o tom, jak je třeba dodržovat pacta sunt servanda). Pro změnu okolností je třeba naplnit několik podmínek - zejm. že se to nedalo rozumně předpokládat. Pak je otázkou co se předpokládat dalo a mělo být zahrnuto v rizikové přirážce podnikatele a co ne.

Navíc rozumné kraje (resp. rozumní lidé tam, o jednom vím) daly do smluv mzdově-inflační doložku (bohužel ČSU sleduje jen oborovou mzdu obecně - řidič), takže nárůst mezd řidičů autobusů je v úplatě částečně zohledněn. Tudíž se tím alespoň částečně eliminuje to riziko podnikatele. Ale pořád je to podnikatel a ne svěřenec zaopatřovacího ústavu.

+2/0
12.9.2016 13:53

J45i80ř74í 63P93l65a93v72s19k82ý 9270106231239

podnikatelske riziko nemuze spocivat v tom, ze predseda vlady se blbe vyspi a mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu ... neco takoveho se rozumne predpokladat opravdu neda.

ano, takoveto narizeni vlady skutecne je podstatnou zmenou okolnosti, a pokud by kraje nepristoupily na zvyseni uhrady pro dopravce, dopravce takovou smlouvu vypovi, a lidi muzou stepovat na zastavkach treba do jara. schvalne, kdo to vydrzi dele, dopravci, nebo hejtman par dni pred volbama ?

+1/0
12.9.2016 14:09

K28a24r13e11l 44F60u88k75s58a 3864250380123

Teď mluvíš jako filosof.

Já ti říkám jaká je realita života.

0/0
12.9.2016 14:18

J16i34ř66í 51P43l98a16v43s75k19ý 9500376701689

realita je takova, ze kraje to samozrejme zaplati, dluhos jim na to tu miliardu najde, a holt se postavi o par set metru dalnice mene, no ... protoze volic cekajici na autobus, ktery jaksi neprijede je nastvany volic.

0/0
12.9.2016 14:52

D38a35n41a 20K21o98c49i73á76n85o64v22á 2903818579648

Miliarda na řidiče se "hledá", na připrchlíky leží na ulici???

+3/−1
12.9.2016 10:01

L45u61b87o40š 36D31o74l83e21ž66a46l 4135774853414

Danko, to jsou "invazisté" a na to se dívá jinak.....a Dluhoš Neplatič je tak vstřícný....a milý člověk...ten by se rozdal....(z cizího);-O;-€Rv

0/0
12.9.2016 13:52

D41a15v34i57d 64M47a87l75i64n34a 1290683540593

Zase na druhou stranu, když má stát peníze na "uprchlíky", jejich " začleňování", pro různé "neziskovky", předražené " sociální" ubytování atd...., tak alespoň jednou udělají něco málo pro normální lidi. Ačkoli také zastávám názor, že je to starost managementu firmy, která domlouvá přepravní podmínky, včetně ceny. A jediné místo k úspoře nachází na zaměstnancích.

0/0
12.9.2016 9:49

P61e50t50r 97N23i31v19n10i49c92k53ý 3242734725177

Pro "normální lidi" udělá stát nejlépe to, že eliminuje neshopné firmy, které si neumí spočítat náklady. Pak na trhu zůstanou jen ty schopné a zodpovědné, které budou spolehlivě zajišťovat služby, které si stát koupil a platí.

+1/0
12.9.2016 10:08

J30i62ř42í 44P79l40a64v36s43k69ý 9880806361679

ale tem ridicum neslibil zvyseni mezd jejich zamestnavatel, tedy dopravce, nybrz vlada ... takze je naprosto logicke, ze zamestnavatel chce ty zvysene naklady od te vlady uhradit. dopravcu se nikdo neptal, jestli svym zamestnancum chteji, nebo snad dokonce mohou zvysit mzdy, ty mzdy jim zvysil dluhos ... tak at si tedy dluhos ty penize na ty zvysene mzdy nekde najde. spolecnou recnasli odborari a stat, o zamestnavatelich tam neni jedine slovo ... takze nevidim duvod, proc by mel zamestnavatel jakkoliv doplacet na socanskou predvolebni kampan.

+3/0
12.9.2016 10:15

J70a81n 71K23r43á70s68a 9333816674

Ne že bych řidičům nepřál slušné platy. Ale problém je v tom, že u nás jsou všeobecně nízké platy - v podstatě nikdo nemá plat takový jako by měl být, pokud normálně pracuje.

0/0
12.9.2016 9:31

J84i90ř47í 60P19l82a90v39s66k22ý 9310886491389

o tom, jaky by nekdo "mel mit plat" rozhoduje hentyn onen trh, neboli nabidka a poptavka ...

+2/0
12.9.2016 9:51

P89e32t27r 79D61r26a85p62a47l 3285778793205

no, potom se řidičům divím, že vyměkli a nejdou do stávky, jak tvrdili před prázdninami

+1/0
12.9.2016 9:54

J53i15ř49í 35P62l76a50v95s28k30ý 9800446131129

zrejme zjistili, ze do stavky by jich sel natolik marginalni pocet, ktery lze nejakym zpusobem nahradit ... a pak se velmi rychle stane stavkujici ridic byvalym stavkujicim ridicem.

0/0
12.9.2016 10:20

J75i58n47d27ř42i91c48h 94Š62k18o51p46e28k 4295661230675

nesmysl.

Pokud by tzv. trh fungoval, nebyl by nedostatek řidičů, případně by nedělali za 15 000 měsíčně

0/0
12.9.2016 10:58

J50i65ř76í 51P13l13a44v80s92k31ý 9170186871239

jedine, co kazi trh, jsou dotace ...

0/0
12.9.2016 11:11

J77a84n 67D48l44o15u35h39ý 8836570443620

No pak by ale do mnoha obcí skončila obslužnost... ;-D

+2/0
12.9.2016 12:58

L12u17k43á20š 37Š38m77a63h13e92l 2987974402764

No, jenže tohle nejsou dotace v pravém slova smyslu. Je to platba za objednaný výkon. (Jinak byste podle stejné logiky musel za dotaci prohlásit i situaci, kdy kraj opraví silnici - protože tu opravu silnice "zadotoval".)

0/0
12.9.2016 14:13

J54i95n34d82ř60i80c84h 32Š82k96o82p23e40k 4835821910315

takže bez dotací by řidiči měli vyšší platy ?

Zajímavé, kamiony žádné dotace nedostávají a řidiči za 15 000 dělají

+1/0
12.9.2016 17:52

Z24d48e95n69e34k 53K63o52z53á14k 1931231783547

Když si kraj vybral provozovatele podle nejnižší ceny tak ať to doplatí kraj. Stát nic nedomlouval tak proč by platil. Jako u kamionů nalákat a pak neplatit. Dřív bylo státní ČSAD a všichni chtěli soukromníky že to bude levnější a jak to dopadá.

+3/0
12.9.2016 9:30

P90e93t47r 79D52r77a12p72a21l 3795158343295

kraj si ho vybrat musel na pokyn státu o zadávání veřejných zakázek...to není problém jen dopravy, ale veřejných zakázek obecně

0/0
12.9.2016 9:53

P78e52t54r 84N42i88v53n13i37c15k32ý 3892534805777

Výběr nejlevnějšího dodavatele, který splňuje požadovanou kvalitu je naprosto v pořádku. Chyba je, že se firmy nebojí podat podceněnou nabídku. A to musí skončit. Jestliže firma není schopna plnit uzavřenou smlouvu, musí být tvrdě trestána (pokutami), až zkrachuje. To bude pořádna výstraha pro další firmy, aby si moc dobře spočítaly, jakou nabídku podají.

0/0
12.9.2016 10:02

J65i66ř15í 77P91l13a44v43s87k15ý 9790296201439

firma podala nabidku, ktera odpovidala tehdejsim podminkam ... ze jim moudry strycek stat mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu, to firmy v dobe podani nabidek vedet opravdu nemohly. ty nabidky nebyly podcenene, odpovidaly tehdy platnym podminkam ... a na zmenu tech podminek nemaji dopravci zadny vliv. proc by tedy na tu zmenu meli dopravci nejakym zpusobem doplacet ?

+2/0
12.9.2016 10:25

V43í71t 50P55r10č19í66k 9218250504200

Plat řidičů autobusů by měl přibližně odpovídat příjmům řidičů kamiónů včetně diet. Je sice fakt, ze řidič autobusu netráví celé dny mimo domov ani nemusí nic moc na vozidle sám opravovat, ale zase má mnohem větší zodpovednost.

0/0
12.9.2016 9:23

M50a49r67t14i93n 98K73a22r44á66s42e86k 9118883858898

No tak kdyby to bylo tak svetoborne, tak ti ridici asi davnou jezdi ty dalky kamionem ne?

0/0
12.9.2016 11:30

J47i73ř65í 31E54r20b41e86n 1583324806857

A kam si myslíte, že ti řidiči autobusů prchají? Ano, právě na náklaďáky, kde mají mnohem větší volnost a menší zodpovědnost...

0/0
12.9.2016 14:11

D68a62v25i56d 64M38a33l98i49n43a 1240913450613

Jen pro "vzdálenou" představu, plat řidiče autobusu v Londýně. Medián 10,- GBP/hod. Nepočítám příplatky. www.payscale.com

0/0
12.9.2016 9:16

M76a56r41t81i64n 65K61a44r11á88s69e39k 9788623898458

Jo, ale taky pronajem 3+1, 30 kilometru od centra vyjde na cca 1 500 liber + sluzby

+2/0
12.9.2016 11:26

D33a18v39i20d 96M87a12l14i62n12a 1480513740553

Také vyjde nájem třeba v Dagenhamu na 700,- GBP. + služby.

0/0
12.9.2016 12:51

M38a13r54t97i77n 58D32y92t69r45y83c79h 7924844778111

Je to divný, že nikdo nechce pracovat za minimální mzdu...

+3/0
12.9.2016 8:54

J48i87ř74í 41K13o14c94u56r59e71k 6925394425228

Jsou firmy, které nabízí i pětinásobek. Ale mají taky poněkud jiné požadavky než "umí se podepsat písmem, ne jen otiskem palce, lopatu už držel"

0/−1
12.9.2016 22:51

J90a16n 16D97a44t70e60l 7296407958752

Něco je špatně odkdy Stát/kraje musí doplácet mzdu řidičům?? Odbory nejsou schopné se domluvit se zaměstnavatelem (provozovatel autobusové dopravy) tak budou tlačit na kraje, aby zvýšili řidičům mzdu. No to je hnus.

+3/0
12.9.2016 8:21

P86e33t59r 26D22r20a11p65a73l 3365178473695

nebude doplácet mzdu řidičům, ale zvýšené náklady provozovateli nad rámec toho, co bylo vysoutěženo

0/−2
12.9.2016 8:28

P60e80t53r 81N14i48v25n19i12c62k39ý 3852444315337

Nezájem. Firmy si měly rozmyslet, kolik ve svých nákladech vyhradí na mzdy řidičů. Jestliže to podcenily, je to JEJICH problém, ať si zvýšení náklady platí ze svého.

To se to podniká, když náklady se platí z veřerjného a zisky jdou do soukromého.

+1/0
12.9.2016 8:42

M57a69r51e22k 87K17a53l86i82n46a 3579164285128

Presne...

0/0
12.9.2016 8:49

J35i73ř30í 55P34l53a62v66s22k13ý 9310936221579

firmy si to samozrejme pred podanim nabidky rozmyslely ... ale tezko mohly ocekavat, ze moudry strycek stat mavnutim ruky naridi zvyseni mzdovych nakladu o tretinu. takovy krok zadny dusevne pricetny manazer predpokladat nemuze ...

pokud budu dodavat obedy za x penez a v prubehu trvani smlouvy se potraviny zdrazi o polovinu, tezko muze druha strana ocekavat, ze bude mit obedy porad za x penez.

0/0
12.9.2016 11:30

M46a24r94t87i61n 40D24y61t48r98y93c81h 7774444948741

A to jako proč? nějaký legitimní důvod?

0/0
12.9.2016 8:59

J85i46ř89í 44P81l16a14v41s81k64ý 9210536481579

protoze jinak rekne dopravce "nazdar, od zitra vam tuhle linku nejezdim".

0/0
12.9.2016 9:52

P98e39t69r 39N91i93v83n27i90c66k63ý 3352794475777

Tím ale skončí. Kraj uplatní smluvní pokuty a firma zkrachuje. A bude to dobře. Žádná firma si to nesmí dovolit říct ani udělat. Musí být zpodpovědna za své kalkulace a podání nabídky. Špatné firmy musí opustit trh, který se tím pročistí.

+1/0
12.9.2016 10:03

J88i58ř86í 80P74l23a85v22s15k52ý 9140426391769

predpokladam, ze vladou narizene navyseni mzdovych prostredku o tretinu bude dostatecnym duvodem pro vypoved smlouvy o poskytovani prepravy v rezimu verejne sluzby ... dopravci na to navyseni nemaji zadny vliv, to je dohoda odboraru a vlady, potazmo mdcr, dopravcu se nikdo neptal ... jenom po nich chteji o tretinu vyssi vyplaty, cz v dobe podani nabidky nemohl zadny dopravce ocekavat. ma snad smluvni strana pri podani obchodni nabidky ocekavat, ze predsedovi vlady hrabne, a mavnutim ruky zasadnim zpusobem zmeni podminky ?

ta kalkulace nebyla spatna, nebyla ani podcenena ... odpovidala podminkam platnym v dobe podani nabidky. na nahaneni politickych bodu v socanske predvolebni kampani tezko muze nejaka nabidka brat zretel. maji se snad ted pekari obavat, ze v ramci predvolebni kampane jim vlada naridi rozdavat koblihy zdarma ?

0/−1
12.9.2016 10:35

M18a91t66ě61j 18K38o64n88v82a60l77i83n28a 8829645633

Trochu tuhle pseudokauzu nechápu. Kraje vypíšou tendry na provozování autobusové dopravy. Vyhrajou nejlevnější a následně se začne řešit, že řidiči dostávají málo. A stát (nebo kraje to je v podstatě jedno) těmto řidičům mzdu doplatí. Je to trochu postavené na hlavu. Myslím, že jako podmínka tendrů mzda řidiče být může, byť by to znamenalo, že kraj zaplatí za službu více, ale řešit to zpětně? To zavání čirým populismem před volbami.

A to nemluvím o tom, že teď by se mohli ozvat stavaři, právníci, popeláři, pracovníci údržby zeleně, programátoři a mnoho dalších, že taky dělají pro veřejný sektor a že jejich mzda taky za moc nestojí....

+6/0
12.9.2016 8:10

M43a38r25e82k 94K83a45l40i61n45a 3939864655958

Kraj ma fungovat hako radny hospodar a neplatit soukrome firme vic nez musi...

+1/0
12.9.2016 8:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.