Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D65a27l35i94b12o12r 78R49o54z39s50y63p49a96l 7440163786939

Jen připomenul, že min. mzda je necelých 59 Kč na hod. Za tuto mzdu musí lidé pracovat, nikoli čekat. Mnozí navíc i noční, často i 12 hodinové směny.

+1/0
13.9.2016 22:52

I85v84a56n 61B97u88b96l40a 3722105715324

Na mzdy jsou odbory a zaměstnavatel. Nikoli vláda. Ta pokud chce, ať si založí opět ČSAD, zavede mzdové tarify, ale ať také soutěží o zakázky.

+2/0
13.9.2016 21:29

V83í40t 89K52o18u94b98a 6186200254458

Věci mají stát, to co stojí, takže hlavně je asi čas zvýšit jízdné. Přijde mi směšné, když někde na výletě zaplatím za pár km jízdy busem 12 Kč. To snad není ani na pohonné hmoty, natož na slušnou mzdu řidičů. V Praze ba mne to stálo min. 24 za nejlevnější lístek.

Zde je vlastně z daní těch úspěšných dotována doprava ostatních.

+1/0
13.9.2016 12:27

A46l55e33x30a11n17d81e12r 55N12o58v15á38k 2388135294464

Takhle rozdrbanou zemi, která zůstane po socialistech, po jejich sociálním inženýrství, budou dávat jen těžko dohromady. Navíc, ne každy k tomu bude mít odvahu a chuť obětovat politickou kariéru. Snad pouze Kalousek, popr.nekdo podobný.

+4/−3
12.9.2016 17:41

J96i71n38d78ř76i32c54h 20Š72k96o87p49e17k 4695821690495

Kalousek ;-D;-D;-D

Tak to je ten pravý ;-D

+2/−1
12.9.2016 17:51

J19a15n 73D67l95o32u90h97ý 8266290353340

No o tom to je. Linkové spoje hradí dopravním společnostem právě kraje a obce. ;-)

0/0
12.9.2016 12:56

J60i24ř15í 74P61l20a47v85s65k68ý 9330786201379

nejspise to bude mit neco spolecneho s tim, ze soukromi dopravci nejsou zadna charita, a linkove spoje se ve vetsine pripadu nevyplati provozovat na komercni riziko ... tedy pokud nekdo (kraj, obec, mdcr ... ) tu linkovou dopravu provozovat chce, musi za ni zaplatit. pokud pak zaroven chce, aby takovy dopravce platil ridicum minimalne x penez, zatimco cenova nabidka dopravce byla nastavena na x - y, pak holt je treba dorovnat i ten rozdil ... zadny dopravce to ze sveho sponzorovat nebude.

+3/0
12.9.2016 14:04

L20u92k61á47š 41Š74m44a87h28e96l 2557774102494

Mnozí diskutéři oprávněně píší, že stát by neměl co mluvit do platů v soukromé sféře. Ano, to by byla úplná pravda, pokud by nešlo o veřejnou službu. Bohužel zde tomu tak je a situace se stala neudržitelnou poté, co díky nadstandardním vztahům vedení krajů a vedení těch správných "soukromých" firem získaly ty správné firmy lukrativní zakázky na veřejnou dopravu (např. v jihočeském kraji byl zrušen provoz na dvou železničních tratích a dán "levnějším" autobusům, bez VŘ a zcela ve spřáteleném režimu té "správné" firmě), se soukromé firmy stávají v podstatě propojené se samosprávou.

No a ten, kdo to odnese, je prostý občan, protože doprava je provozována plečkami s řidiči cizinci neznalými situace (které musí cestující navádět do zastávek), důchodci, co nezvládnou jet v hustém provozu apod. Zpoždění či dřívější jízda, spoje nejedoucí do zastávek, kam mají... Nicméně pokuty se neudělují, kvůli zmíněnému vztahu vedení firem - kraj. A jiná firma to neodjezdí, když pochopitelně nemůže mít tolik autobusů (jako že by je zcela provozuschopné vytáhla z kopřiv, nebo by se jich ta stávající dobrovolně vzdala?).

Takže problém je dost složitý a nemá moc rozumné řešení. (Rezignovat na veřejnou dopravu jako veřejnou službu také není řešení.)

0/0
12.9.2016 10:53

J46i80ř59í 12P29l84a21v81s81k74ý 9540596441829

stat by nemel co mluvit do platu v soukrome sfere, ale kdyz uz moudry strycek stat naridi povinne zvyseni mzdovych nakladu o tretinu, mel by ten samy moudry strycek stat ty zvysene naklady stavajicim dopravcum nejak kompenzovat ... nelze vyzadovat plneni nejake socialni politiky statu od soukromych firem, a rict "hele franto, ted jste nam jezdili kilometr za x penez, vydelali na tom balik, tak pojdte, doplacejte tedy tedka na kazdy ujety kilometr y korun, a neco z tech vydelanych penez do toho koukejte vrazit zpatky ..."

0/0
12.9.2016 11:02

K83a50r81e94l 56F68u21k97s45a 3774860590883

Podnikání je činnost s rizikem. Taková rizika jsou různého druhu, vč. změny veřejnoprávní regulace. Občanský zákoník má ustanovení o podstatné změně okolností, kdy může být obnoveno jednání o smlouvě (předpokládám, že zrovna ty jsi tu jistě jindy řval o tom, jak je třeba dodržovat pacta sunt servanda). Pro změnu okolností je třeba naplnit několik podmínek - zejm. že se to nedalo rozumně předpokládat. Pak je otázkou co se předpokládat dalo a mělo být zahrnuto v rizikové přirážce podnikatele a co ne.

Navíc rozumné kraje (resp. rozumní lidé tam, o jednom vím) daly do smluv mzdově-inflační doložku (bohužel ČSU sleduje jen oborovou mzdu obecně - řidič), takže nárůst mezd řidičů autobusů je v úplatě částečně zohledněn. Tudíž se tím alespoň částečně eliminuje to riziko podnikatele. Ale pořád je to podnikatel a ne svěřenec zaopatřovacího ústavu.

+2/0
12.9.2016 13:53

J71i95ř18í 29P82l19a97v48s83k19ý 9310586351269

podnikatelske riziko nemuze spocivat v tom, ze predseda vlady se blbe vyspi a mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu ... neco takoveho se rozumne predpokladat opravdu neda.

ano, takoveto narizeni vlady skutecne je podstatnou zmenou okolnosti, a pokud by kraje nepristoupily na zvyseni uhrady pro dopravce, dopravce takovou smlouvu vypovi, a lidi muzou stepovat na zastavkach treba do jara. schvalne, kdo to vydrzi dele, dopravci, nebo hejtman par dni pred volbama ?

+1/0
12.9.2016 14:09

K38a21r85e91l 81F39u61k14s77a 3254600300413

Teď mluvíš jako filosof.

Já ti říkám jaká je realita života.

0/0
12.9.2016 14:18

J37i48ř44í 80P24l69a94v48s85k73ý 9550716491459

realita je takova, ze kraje to samozrejme zaplati, dluhos jim na to tu miliardu najde, a holt se postavi o par set metru dalnice mene, no ... protoze volic cekajici na autobus, ktery jaksi neprijede je nastvany volic.

0/0
12.9.2016 14:52

D44a10n40a 59K45o31c51i82á85n59o85v15á 2303378679278

Miliarda na řidiče se "hledá", na připrchlíky leží na ulici???

+3/−1
12.9.2016 10:01

L67u61b76o70š 10D48o37l16e88ž39a76l 4525464403304

Danko, to jsou "invazisté" a na to se dívá jinak.....a Dluhoš Neplatič je tak vstřícný....a milý člověk...ten by se rozdal....(z cizího);-O;-€Rv

0/0
12.9.2016 13:52

D41a92v26i14d 46M64a24l98i89n53a 1620843940193

Zase na druhou stranu, když má stát peníze na "uprchlíky", jejich " začleňování", pro různé "neziskovky", předražené " sociální" ubytování atd...., tak alespoň jednou udělají něco málo pro normální lidi. Ačkoli také zastávám názor, že je to starost managementu firmy, která domlouvá přepravní podmínky, včetně ceny. A jediné místo k úspoře nachází na zaměstnancích.

0/0
12.9.2016 9:49

P49e66t79r 67N81i86v19n72i74c44k60ý 3132524565907

Pro "normální lidi" udělá stát nejlépe to, že eliminuje neshopné firmy, které si neumí spočítat náklady. Pak na trhu zůstanou jen ty schopné a zodpovědné, které budou spolehlivě zajišťovat služby, které si stát koupil a platí.

+1/0
12.9.2016 10:08

J74i40ř49í 28P64l72a36v20s63k80ý 9360536621869

ale tem ridicum neslibil zvyseni mezd jejich zamestnavatel, tedy dopravce, nybrz vlada ... takze je naprosto logicke, ze zamestnavatel chce ty zvysene naklady od te vlady uhradit. dopravcu se nikdo neptal, jestli svym zamestnancum chteji, nebo snad dokonce mohou zvysit mzdy, ty mzdy jim zvysil dluhos ... tak at si tedy dluhos ty penize na ty zvysene mzdy nekde najde. spolecnou recnasli odborari a stat, o zamestnavatelich tam neni jedine slovo ... takze nevidim duvod, proc by mel zamestnavatel jakkoliv doplacet na socanskou predvolebni kampan.

+3/0
12.9.2016 10:15

J26a46n 62K41r96á49s72a 9953836644

Ne že bych řidičům nepřál slušné platy. Ale problém je v tom, že u nás jsou všeobecně nízké platy - v podstatě nikdo nemá plat takový jako by měl být, pokud normálně pracuje.

0/0
12.9.2016 9:31

J53i21ř68í 28P81l52a42v22s66k17ý 9250236221669

o tom, jaky by nekdo "mel mit plat" rozhoduje hentyn onen trh, neboli nabidka a poptavka ...

+2/0
12.9.2016 9:51

P40e45t22r 55D26r85a54p42a55l 3845578963965

no, potom se řidičům divím, že vyměkli a nejdou do stávky, jak tvrdili před prázdninami

+1/0
12.9.2016 9:54

J70i55ř17í 28P77l55a83v74s53k14ý 9170386201479

zrejme zjistili, ze do stavky by jich sel natolik marginalni pocet, ktery lze nejakym zpusobem nahradit ... a pak se velmi rychle stane stavkujici ridic byvalym stavkujicim ridicem.

0/0
12.9.2016 10:20

J24i85n54d71ř13i34c95h 11Š61k36o26p79e97k 4205201640825

nesmysl.

Pokud by tzv. trh fungoval, nebyl by nedostatek řidičů, případně by nedělali za 15 000 měsíčně

0/0
12.9.2016 10:58

J70i84ř54í 71P66l59a88v46s66k38ý 9900856411159

jedine, co kazi trh, jsou dotace ...

0/0
12.9.2016 11:11

J27a15n 48D39l56o10u23h53ý 8716110693920

No pak by ale do mnoha obcí skončila obslužnost... ;-D

+2/0
12.9.2016 12:58

L80u12k96á57š 73Š64m87a30h46e52l 2657754572364

No, jenže tohle nejsou dotace v pravém slova smyslu. Je to platba za objednaný výkon. (Jinak byste podle stejné logiky musel za dotaci prohlásit i situaci, kdy kraj opraví silnici - protože tu opravu silnice "zadotoval".)

0/0
12.9.2016 14:13

J65i34n46d95ř15i25c29h 31Š97k73o59p79e62k 4645691260225

takže bez dotací by řidiči měli vyšší platy ?

Zajímavé, kamiony žádné dotace nedostávají a řidiči za 15 000 dělají

+1/0
12.9.2016 17:52

Z53d12e72n77e85k 48K18o63z35á97k 1211671733497

Když si kraj vybral provozovatele podle nejnižší ceny tak ať to doplatí kraj. Stát nic nedomlouval tak proč by platil. Jako u kamionů nalákat a pak neplatit. Dřív bylo státní ČSAD a všichni chtěli soukromníky že to bude levnější a jak to dopadá.

+3/0
12.9.2016 9:30

P71e81t29r 43D87r17a75p94a54l 3725598133335

kraj si ho vybrat musel na pokyn státu o zadávání veřejných zakázek...to není problém jen dopravy, ale veřejných zakázek obecně

0/0
12.9.2016 9:53

P97e93t11r 33N59i29v39n21i73c84k57ý 3792844375417

Výběr nejlevnějšího dodavatele, který splňuje požadovanou kvalitu je naprosto v pořádku. Chyba je, že se firmy nebojí podat podceněnou nabídku. A to musí skončit. Jestliže firma není schopna plnit uzavřenou smlouvu, musí být tvrdě trestána (pokutami), až zkrachuje. To bude pořádna výstraha pro další firmy, aby si moc dobře spočítaly, jakou nabídku podají.

0/0
12.9.2016 10:02

J78i26ř18í 62P33l34a86v97s43k30ý 9810196451579

firma podala nabidku, ktera odpovidala tehdejsim podminkam ... ze jim moudry strycek stat mavnutim ruky zvysi mzdove naklady o tretinu, to firmy v dobe podani nabidek vedet opravdu nemohly. ty nabidky nebyly podcenene, odpovidaly tehdy platnym podminkam ... a na zmenu tech podminek nemaji dopravci zadny vliv. proc by tedy na tu zmenu meli dopravci nejakym zpusobem doplacet ?

+2/0
12.9.2016 10:25

V57í98t 28P82r25č20í69k 9348730604470

Plat řidičů autobusů by měl přibližně odpovídat příjmům řidičů kamiónů včetně diet. Je sice fakt, ze řidič autobusu netráví celé dny mimo domov ani nemusí nic moc na vozidle sám opravovat, ale zase má mnohem větší zodpovednost.

0/0
12.9.2016 9:23

M44a37r97t96i70n 63K12a78r44á26s37e64k 9958783978218

No tak kdyby to bylo tak svetoborne, tak ti ridici asi davnou jezdi ty dalky kamionem ne?

0/0
12.9.2016 11:30

J67i13ř77í 20E93r63b26e84n 1393954696277

A kam si myslíte, že ti řidiči autobusů prchají? Ano, právě na náklaďáky, kde mají mnohem větší volnost a menší zodpovědnost...

0/0
12.9.2016 14:11

D71a54v52i57d 24M88a96l88i10n71a 1650783390113

Jen pro "vzdálenou" představu, plat řidiče autobusu v Londýně. Medián 10,- GBP/hod. Nepočítám příplatky. http://www.payscale.com/research/UK/Job=Bus_Driver/Hourly_Rate/4d7c97e4/London

0/0
12.9.2016 9:16

M41a29r44t32i14n 26K97a73r65á70s82e36k 9498733818218

Jo, ale taky pronajem 3+1, 30 kilometru od centra vyjde na cca 1 500 liber + sluzby

+2/0
12.9.2016 11:26

D41a67v42i61d 72M70a83l17i80n88a 1110313940953

Také vyjde nájem třeba v Dagenhamu na 700,- GBP. + služby.

0/0
12.9.2016 12:51

M46a97r80t92i31n 95D50y16t91r52y28c96h 7884804738861

Je to divný, že nikdo nechce pracovat za minimální mzdu...

+3/0
12.9.2016 8:54

J49i33ř17í 88K39o97c45u77r37e70k 6445374505258

Jsou firmy, které nabízí i pětinásobek. Ale mají taky poněkud jiné požadavky než "umí se podepsat písmem, ne jen otiskem palce, lopatu už držel"

0/−1
12.9.2016 22:51

J25a76n 77D69a34t83e55l 7566517848702

Něco je špatně odkdy Stát/kraje musí doplácet mzdu řidičům?? Odbory nejsou schopné se domluvit se zaměstnavatelem (provozovatel autobusové dopravy) tak budou tlačit na kraje, aby zvýšili řidičům mzdu. No to je hnus.

+3/0
12.9.2016 8:21

P34e75t89r 42D74r81a13p42a92l 3495778243155

nebude doplácet mzdu řidičům, ale zvýšené náklady provozovateli nad rámec toho, co bylo vysoutěženo

0/−2
12.9.2016 8:28

P65e47t62r 12N64i60v60n23i65c75k36ý 3512284285567

Nezájem. Firmy si měly rozmyslet, kolik ve svých nákladech vyhradí na mzdy řidičů. Jestliže to podcenily, je to JEJICH problém, ať si zvýšení náklady platí ze svého.

To se to podniká, když náklady se platí z veřerjného a zisky jdou do soukromého.

+1/0
12.9.2016 8:42

M88a41r91e80k 31K28a14l32i54n45a 3619874415938

Presne...

0/0
12.9.2016 8:49

J56i75ř46í 61P71l13a85v31s53k91ý 9890346561689

firmy si to samozrejme pred podanim nabidky rozmyslely ... ale tezko mohly ocekavat, ze moudry strycek stat mavnutim ruky naridi zvyseni mzdovych nakladu o tretinu. takovy krok zadny dusevne pricetny manazer predpokladat nemuze ...

pokud budu dodavat obedy za x penez a v prubehu trvani smlouvy se potraviny zdrazi o polovinu, tezko muze druha strana ocekavat, ze bude mit obedy porad za x penez.

0/0
12.9.2016 11:30

M98a62r89t55i62n 55D52y61t56r95y91c86h 7604254178661

A to jako proč? nějaký legitimní důvod?

0/0
12.9.2016 8:59

J12i71ř28í 28P18l10a88v88s56k25ý 9700676861109

protoze jinak rekne dopravce "nazdar, od zitra vam tuhle linku nejezdim".

0/0
12.9.2016 9:52

P89e96t70r 45N32i90v54n16i35c84k51ý 3932284505687

Tím ale skončí. Kraj uplatní smluvní pokuty a firma zkrachuje. A bude to dobře. Žádná firma si to nesmí dovolit říct ani udělat. Musí být zpodpovědna za své kalkulace a podání nabídky. Špatné firmy musí opustit trh, který se tím pročistí.

+1/0
12.9.2016 10:03

J84i51ř69í 24P85l88a28v15s38k59ý 9970736111989

predpokladam, ze vladou narizene navyseni mzdovych prostredku o tretinu bude dostatecnym duvodem pro vypoved smlouvy o poskytovani prepravy v rezimu verejne sluzby ... dopravci na to navyseni nemaji zadny vliv, to je dohoda odboraru a vlady, potazmo mdcr, dopravcu se nikdo neptal ... jenom po nich chteji o tretinu vyssi vyplaty, cz v dobe podani nabidky nemohl zadny dopravce ocekavat. ma snad smluvni strana pri podani obchodni nabidky ocekavat, ze predsedovi vlady hrabne, a mavnutim ruky zasadnim zpusobem zmeni podminky ?

ta kalkulace nebyla spatna, nebyla ani podcenena ... odpovidala podminkam platnym v dobe podani nabidky. na nahaneni politickych bodu v socanske predvolebni kampani tezko muze nejaka nabidka brat zretel. maji se snad ted pekari obavat, ze v ramci predvolebni kampane jim vlada naridi rozdavat koblihy zdarma ?

0/−1
12.9.2016 10:35

M46a84t84ě73j 55K16o94n26v25a91l25i22n95a 8469435763

Trochu tuhle pseudokauzu nechápu. Kraje vypíšou tendry na provozování autobusové dopravy. Vyhrajou nejlevnější a následně se začne řešit, že řidiči dostávají málo. A stát (nebo kraje to je v podstatě jedno) těmto řidičům mzdu doplatí. Je to trochu postavené na hlavu. Myslím, že jako podmínka tendrů mzda řidiče být může, byť by to znamenalo, že kraj zaplatí za službu více, ale řešit to zpětně? To zavání čirým populismem před volbami.

A to nemluvím o tom, že teď by se mohli ozvat stavaři, právníci, popeláři, pracovníci údržby zeleně, programátoři a mnoho dalších, že taky dělají pro veřejný sektor a že jejich mzda taky za moc nestojí....

+6/0
12.9.2016 8:10

M24a81r48e30k 70K73a10l53i11n21a 3719904415858

Kraj ma fungovat hako radny hospodar a neplatit soukrome firme vic nez musi...

+1/0
12.9.2016 8:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.