Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

S97t35a74n93i13s59l53a82v 67Č93e67š25k18a 8887296125459

V roce 1990 jsem (vystudoval jsem technickou kybernetiku ne elektrofakultě) více méně z hecu odpověděl na deset inzerátů ve vídeňském Kurieru. Byl jsem pozván na šest pohovorů a z toho mě dvě firmy braly. Jedna byl nevelký softwarehouse, druhá velký mezinárodní koncern sídlící v Německu. Já zvolil ten koncern, abych poznal, jak to chodí ve špičkové západní firmě. Zůstal jsem tam 18 let a do smrti na ta léta budu rád vzpomínat, protože jsem spolupracoval s kolegy z celého světa a nabral spoustu zkušeností.

Zpočátku byla v, byť velké, firmě rodinná atmosféra a cílem bylo, aby koncern vydělával jako celek. Jeho otcové zakladatelé totiž moudře chápali, že jednou "letí" víc lokomotivy, pak zase třeba elektrárny. Zjistil jsem, že být zaměstnancem této firmy je "něco". Třeba na celníky to působilo přímo zázračně - zpočátku podezřelý Čech měl volnou cestu.

V roce 1995 už každá divize koncernu měla neustále vydělávat. Nejvíc prodělečná byla tehdy divize lékařské techniky, chtěli ji honem prodat, což se naštěstí nepodařilo, protože za deset let byla naopak nejvýdělečnější částí koncernu. O dalších několik let později už byl úkol každé divize ne vydělávat, nýbrž každoročně zvyšovat zisk. Normální člověk pochopí, že je to blbost, že to do nekonečna nejde. Topmanažeři měli, jak to u nich bývá, názor jiný. Rodinná atmosféra šla do háje a já spolu s rakouskými kolegy dostal tučné odstupné. Mě to nevadilo, protože už jsem chtěl po 18 letech domů.

No, a když mi pak tady po dalším racionalizačním vyhazovu před několika lety mladý, nadějný manažer sdělil, že "nevyužijí mou kvalifikaci" a hledali raději "junior-specialistu" změnil jsem povolání. Za celá ta léta jsem, alespoň v mém oboru, nechápal, proč mzdy v Česku jsou zlomkem těch západních, protože intenzita a produktivita mé práce byla stejná. A pokud jde o inteligenci šéfů, tak nejmenší "koeficient pitomosti" jsem zažil před čtvrtstoletím v socialistickém výzkumáku.

Tož tolik k moudrostem ekonomických analytiků a topmanažerů.

+53/0
doporučit
16.9.2016 17:10

L19u61k80á97š 63B85a41l94a96d67a 1442889839

Souhlasim s tim, ze neumime prodavat. Vidim to u nas ve firme. Vyrobime finalni produkt a prodame ho nemecke, obchodni firme, ktera ho se 100% marzi, proda dal.

+30/0
doporučit
16.9.2016 15:52

J24i95ř56í 68P45a33u27l 3816275267242

Ja bych dodal, vyrabejme a exportujme jako finalni dodavatele investicni celky. Pak utrzime nemale zisky. Toto komunistum pres PZO docela fungovalo - cementarny, rafinerie, elektrarny,... A nebylo to pouze na Vychod. Ze by se dnes jiz investicni celky nestavely ? Anebo nami uvolneny trh zaplnil nekdo jiny ?

+27/0
doporučit
16.9.2016 16:32

F88r50a10n60t21i14s68e67k 31K41o85f25r31o42n 8980719872621

Podívám se na to asi takhle: Německý dělník vyrábí ve Wolsburgu VW Polo (malé, levné auto). Český dělník vyrábí v Kvasinách Škodu Superb (dražší auto střední třídy).

Pani Horská si tedy myslí, že ten český dělník má větší plat než ten německý, protože vyrábí dražší vůz?

No, nevím. Podle mě to takhle nefunguje. Funguje to jako trh. Každý zaplatí jen tolik, kolik musí. Když jsou Češi ochotní pracovat za méně, tak jim zaměstnavatel víc nezaplatí - i když by určitě mohl.

+26/0
doporučit
16.9.2016 17:08

F18i62l85i48p 77S19i53r29o60t30e83k 9772279372431

Jde v první řadě o značku, jak už správně vysvětlili v Pelíškách. Vyrobte dvě naprosto stejná auta, na jedno dejte nálepku Škoda a na druhou VW. Které si koupíte respektive za které budete ochotni zaplatit víc? A s tím souvisí i to, že ředitel celého VW bude mít vždy vyšší plat než ředitel české dcery. Bohužel neexistuje žádný rychlý způsob, jak z toho. Ale myslím, že je potřeba přejít od podpory zahraničních firem přicházejích k nám k podpoře českých firem, které mají na to pozvednout značku "made in Czechia".

+32/−2
doporučit
16.9.2016 15:45

Z63d83e74n45ě41k 44H85r62u74b31ý 5625828191416

Tohle přesně jsem psal do diskuze pod rozhovor s ředitelem Škoda Transportation, kde na přímou otázku, zda se připravují na případné VRT v ČR, příp. Evropě odpověděl, že ne, že jejich trh jsou rychlosti do 160/200 km/h a tramvaje pro San Francisko a Turecko. Přitom věřím, že bychom VRT soupravu uměli vyrobit taky.

To samé v bledě modrém pak byl rozhovor s ředitelem Tatry - náš trh je Rusko, Indie, kooperace s Čínou.

Dokud nebudeme u nás vyrábět skutečně vyspělé produkty (jako např. ty ICE vlaky), tak Evropu ve mzdách a životní úrovni nikdy nedoženeme.

+25/−1
doporučit
16.9.2016 15:45

J46a12r33o55s92l64a18v 60J12a12n31s50a 9667833183468

"My" nemůžeme vyrábět jiná auta, protože "my" nemáme žádnou automobilku...

+24/−1
doporučit
16.9.2016 17:00
Foto

G46e62o67r86g87i78s 25F96a52s30u73l76i32s 1736563563

"Montovny už nás nespasí, takový model nemůže vyhovovat nikomu"

Ó.... Někdo zas objevil Ameriku!

Pokud vim, tak se všichni politici 20 let plácají po ramenou, jak sem přitáhli investory. Že jsme se stali levnou montovnou s námezdní sílou nikomu nevadilo.

Tak se pak nedivme.

+16/0
doporučit
16.9.2016 17:16
Foto

J70a20k28u83b 80Z 53P71r43a77h54y 8322715435209

Může mi někdo vysvětlit, proč tato, vlastně i předchozí vlády podporují těžební průmysl, když už v podstatě nikde v Evropě není, nevyplatí se, přidaná hodnota je nízká? Přitom pár km daleko, ve společnosti Tatra jim chybí zaměstnanci, nebo řidiči v celé zemi ... Nedalo by se těch 700 milionů využit právě na inovace, školství, vzdělávaní? Zkrátka investovat je do něčeho co se v následující 5 - 10 letech x krát vrátí? [>-]

+16/−1
doporučit
16.9.2016 16:56

B92r28o77n65i83s26l29a50v 53H57a33k18e58n 2508445446836

"Kdybychom vyráběli třeba vyšší třídu aut, utržíme za ně víc..."

a jakpak pani ekonomka donuti zahranicni majitele zdejsich montoven k presunu vyroby vyssich trid aut, sofistikovanejsich vyrobku, vyrobku s pridanou hodnotou do CR!?;-D

+13/0
doporučit
16.9.2016 17:01

K79a37r73e93l 95T73r89o62n65n19e95r 2536204340924

No, jak to tak čtu, napadá mne, že co pracovník Raiffeisenbank, to myslitel!

+12/0
doporučit
16.9.2016 17:01

J34a19n 19B79a57r53t17a 7721408511681

Ach ti ekonomove, rust a rust, vic a vic..... ve svete limitnich rozmeru holy a utopicky nesmysl a rozvoj trvale neudrzitelny. Neni divu, ze tlak na rust vede ke krizi a padu, aby bylo mozno zase rust....

+12/0
doporučit
16.9.2016 16:43

J73a35n 57N45o22v92á42k 8190476917150

Tak o tom, jaké auta se zde budou vyrábět si rozhodne majitel automobilky. A to, že ani jedna automobilka není česká, by snad soudružka ekonomka mohla vědět. Takovéto knížecí rady snad ani nemá cenu zveřejňovat.

+10/0
doporučit
16.9.2016 18:39

K45a98r31e14l 75V30o59m19á54č10k47a 9981258334418

Odpovědí je pro Vás právě ten rozhovor. Produktivita práce je u nás nižší,kvůli výrobě zboží s nízkou přidanou hodnotou v montovnách. Produktivitu práce nelze vysvětlovat jako usilovné pracování od nevidím do nevidím.

+10/0
doporučit
16.9.2016 17:38

M34a64r36t35i29n 11B63u54s15i25d37e17a 4723830

No to jsou takové hraběcí rady;-D

To, že je lepší vyrábět výrobky s vyšší přidanou hodnotou (finální výrobky) je naprosto jasné každému absolventovi vysoké školy ekonomické ...a je to sen každého výrobce.

Jenže prosadit se na naplněném trhu (plným zavedených značkových výrobků) není tak jednoduché a vyžaduje to velký kapitál...

Co kdyby tedy Raiffeisenbank, místo takových dobráckých rad, podpořila podniky bezúročnými úvěry ..aby byly schopné se v silné zahraniční konkurenci se svými projekty prosadit?;-)

Banka by obětovala momentální zisk ve prospěch vytvoření úspěšné a silné české firmy, která by pak byla bance dlouholetým a solventním partnerem...a všechno by se bance mnohanásobně vrátilo.

Jasně, je to blbost...ale poradit jim to snad také mohu;-D

+12/−1
doporučit
16.9.2016 17:30

M60a76r24e54k 42M13a73z79u36c49h 2416523793

Nevím proč se učit od Poláků.Myslí,že stačí od našich dědů a pradědů.

+18/−4
doporučit
16.9.2016 16:33

A41l23o73i87s 58J30i87n61d18r53a 9210654847445

Pani ekonomka jaksi nechape, ze "my" tu skoro nic nevlastnime a proto "my" ani nerozhodujeme co se tu bude vyrabet a uz vubec "my" nerozhodujeme jak se ty vyrobky, ktere "my" vyrobime, budou prodavat.

+15/−3
doporučit
16.9.2016 17:27
Foto

L45u76k97á60š 91Z51á46v70o48d69s83k69ý 9891379601

Zvlastni rozhovor. Ucit se od Polaku? Co konkretne? Ta zeme hlavne tezi z Evropskych dotaci, kde si pravda vyjednala luxusni podminky, jinak ale pater jejich prumyslu tvori hlavne montovny vlastnene zahranicnim kapitalem. Dale jedou polaci hodne na dluh, ktery jim celkem rychle roste a muze se dostat mimo kontrolu a do budoucna s nim budou mit urcite problem. Jasne Polsko udelalo celkem velky skok kupredu, v 90 letech byli symbolem zaostalosti, takze vsechna cest. Takze logicky z nuly se roste celkem dobre a rychle. Nicmene ve vsech ekonomickych ukazatelich za nami porad dost zaostavaji a narozdil od CR jsou stale razeni mezi rozvojove zeme. Tento status z postkomunistickych zemi opustila akorat CR, SVK a SLO. Zajimave take je, ze za 27 let nas zadna postkom. zeme nedohnala. Jediny kdo se priblizil jsou Slovaci. Madarum jsme odskocili a loni predehnali od zacatku lepsi Slovince, kdy HDP na obyvatele v CR dosahlo 32 tis USD(PPP). Ja si myslim, ze budoucim tahounem hospodarstvi by melo byt male a stredni podnikani, stejne jako ve Svycarsku. Bohuzel toto je u nas systematicky drceno na ukor korporaci a proto se mozna opravdu budeme potykat s budoucimi problemy. Ke zmene by bylo potreba vymest tzv. zavedene strany, pohrobky bolsevickych casu...!!

+9/0
doporučit
16.9.2016 22:18

J84i98ř84í 87V58o82s22t90ř50á49k 2581528949981

Koukám na moudrý lid v TV, čtu jej v novinách. Dozvím se, že si žijeme takto, jelikož ta naše produktivita, jak musíme někoho dohánět. V pondělí sleduji firmu, vše funguje, všichni běhají, plány se neplní, za týden jen 15 jednotek a má jich být 20. Další den jsem Německu, sleduji věčné přestávky na kávu, svačinu. Vše v pohodě, tato továrna stejného majitele přeplňuje. Zrovna se jedná s odbory, přeci když se dělá 12 jednotek, přičemž plán je 10, musí se to odměnit. Obdobně to vidím v mateřské automobilce. U nás to vypadá jak kdyby byla válka, jak v nějaké filmu, vše jede, točí se, zatímco v rodné zemi máte pocit, že někdo snad zavřel, zaměstnanci chodí, tu a tam udělá stroj bzum bzum. Nějak tomu nerozumím.

+10/−1
doporučit
16.9.2016 19:24

J68i69ř42í 75N28o39s43e58k 1513797592372

no když jsme v podstatě kolonie Německa tak tady zkrátka takový platy nikdy nebudou....a nějaký kecy s tím nic neudělaj ...

+8/0
doporučit
16.9.2016 19:09

R94a52d35e27k 73H59o96l33e57c68e21k 3806960858621

Nejlepší je, že rady rozdává banka, která ani rok poté, co věděla, že vyhrála dražbu na převzetí Citi kreditních karet, není schopna je začlenit do svého portfolia s alespoň stejnou funkčností, jakou měly pod Citi. Nejsou schopni mít v internetovém bankovnictví žádné možnosti nastavení, kvůli všemu se musí volat na infolinku, jako v devadesátých letech. Měli by zalézt do kanálu a ne rozdávat rady.

+8/0
doporučit
16.9.2016 18:39
Foto

M63i16r20o52s92l92a74v 49M11a24c36e24k 5181305510502

Typický příklad bankovního chytrolína. Měla by ještě předvést, jak se prakticky dělá to, co doporučuje Rv

+8/−1
doporučit
16.9.2016 21:04

M43a17r97t55i27n 48T25v31r84d92y 3963740213108

...ad kapital? Neni to o tom. Pred tremi lety jsem byl ve Vietnamu. Kolik si myslite ze jsem videl Ceskych vyrobku? Jeden. Lokomotivu z roku 70. Nikde ani zadna tatrovka. Zato rusky kamaz vsude? Jak to ti rusaci asi delaji?

...ad my nic nevlastnime. Jo kdyz jsme pitomci a s vidinou bavoraku a virivky jsme vsechno prodali neni se co divit. Ted uz budem jenom makat. Napred pro Nemce a pak i pro Cinany :)))

+8/−1
doporučit
16.9.2016 17:35

L31u94b31o53š 80M93a44š69í17n 9449116767858

Pracoval jsem v zahraniční firmě a měl možnost pracovat i v jejich zahraničních pobočkách.Produktivita práce byla všude stejná ale plat u nás byl poloviční.Jsme pouze ždímaná kolonie západu.

+6/0
doporučit
16.9.2016 20:14
Foto

P26e59t32r 82N25o36v27á70k 3476881865161

jedna nejmenovana vyroba kabelu v CR s tradici byla koupena nemci, vyroba bezi dal na stejnem miste, ovsem vyrobky (kabely) se odvezou do nemeckych skladu a nasledne se vyskladnuji prodejem v EU (predevsim do CR) se stemplem Made in Germany :) cena kabelu vzrostla bez problemu desetinasobne! rekl bych, ze v dnesni dobe prodava hlavne jmeno a ten vykuk nemecky to vi moc dobre :)

+5/0
doporučit
16.9.2016 21:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.