Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky na vodík, žádná kupé a méně místa. To je železniční budoucnost

Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F88r32a11n53t40i81š45e83k 85M39a32c84k16ů 2543101132586

Jestli je mi na vlacích něco nesympatické tak je to v prvé řadě klimatizace a nemožnost otevřít okno, buď nepříjemně fouká a nebo nestíhá a ve vagonu je hotové peklo. Rovněž se obloukem vyhýbám velkoprostorovým vozům, jezdil jsem často a vždy jsem našel kupé, buď prázdné a nebo minimálně obsazené a pokud ne tak jsem mohl jít do uličky a v klidu si otevřít okno aniž bych tím někoho obtěžoval, prostě pohoda. V kupé se dalo ztlumit světlo a dát si i šlofíka, ve velkoprostoru září zářivky jak zběsilé a musím poslouchat často i pitomé žvásty jiných přes celý vagon.;-€

+2/−3
28.9.2016 12:35

M20a61r71i94á58n 48B76e67d36n74á36r59i43k 9731551360358

Ta fotka těch aziatů je vtipná, notýsek vše osahat, ohmatat, nafotit a až se nikdo nebude koukat, tak se bude měřit a za rok bude kopie jezdit v Číně ;-D

0/0
26.9.2016 14:11

M20i86r18e27k 82G69a59j58e10r 5831876589690

Vubec ne. Jediny duvod jejich mereni muze byt ten, aby vedeli, jakym vnitrnim proporcim davame v Evrope prednost a oni tak mohli lepe soutezit o zakazky na vyvoz jejich vlaku a vagonu. Zreleznicni doprava je dnes v Cine uz o krok dal nez v Zapadni Evrope.

0/0
25.10.2016 1:57

B43o80h70u58s44l48a62v 20K26r37á52l15í62k 2241180189596

Prostě nastává doba dobytčáků - velkoprostorových vozů s neotevíracími okny a nepohodlnými fakírskými sedadly. Luxus šedesátých let je definitivně pryč.

+4/0
24.9.2016 16:11

J79a88n 20P60r27i74c92h70y11s43t87a34l 8971888763

Jen do te doby, nez zjisti, ze zakaznik chce neco jineho.

0/0
13.11.2016 19:26

O23l50d19ř95i10c62h 85H85o48r20á14k 2324829451255

Vlaky dosud měly jedinou výhodu - pohodlí. Takže jestli mě někdo narve jak sardinku jako je tomu v letadle či autobuse, tak nevím proč bych jel něčím pomalejším s nutností přesedání častější než u autobusu.

+5/0
24.9.2016 12:00

M28a66r68e87k 25C63h61v71o69s11t54e32k 3812702556183

Ony ty kupé měly dříve své kouzlo. Při dlouhých trasách se vytvářely komunity. Dnes je to o tom, že jsou cestující sami v sobě prostřednictvím Wi-Fi. Čili otázka zda-li kupé nebo "otevřený" prostor, naprosto odpadá. Myslim si, že cestujícího, který si zul v kupé boty, plně nahradil "lajker fejzbůku" na divokých stránkách.

+2/−3
24.9.2016 10:32

J45a42n 86P33r40i32c63h79y87s93t35a96l 8731348813

Drobny rozdil je v tom, ze drive vas potencialne mohlo obtezovat 5-7 spolucestujicich v kupe, zatimco dnes vam muze obrezovat 100 cestujich ve velkoprostoru. Statisticky lze dokazat, ze sance na obtezujiciho spolucestujiciho je mnohem vetsi ve velkoprostoru.

0/0
13.11.2016 19:29

P14a77v79e87l 68R31a49t38h85o86u22s62k58ý 6630279761

Ten trhaný pohyb polského vlaku nebude uvnitř moc příjemný.

0/0
23.9.2016 14:37

L39u28c23i34a29n 40P12a42p94a35z46i33a44n 5744677451725

Nechci budoucnost, kde budu mít méně místa. Naopak cestující by měli mít lepší pohodlí, nikoli opak. To není pokrok, ale cesta do pekla. Fuj.

+11/0
22.9.2016 18:51

S36t29a50n77i91s75l30a75v 20K46r94e53j44c50a27r 6397396183294

Narodí se v budoucnu lepší Jančura a Novotný? Kdy asi ČR se v železniční dopravě dostane na úroven Jižní Koree, Thaiwanu, Číny?

+1/0
23.9.2016 9:07

R43a16d67e78k 58J48a85n36a36t24a 9905626524462

To nezávisí na nějakém Jančitovi nebo Novotném. Klíčová je infrastruktura, tu máme zaostalou a rozhodují o ní politici. Po pomalé trati luxusní vlak nemá smysl.

+5/0
23.9.2016 11:59

J22a90n 89P57r88i50c31h58y98s64t90a95l 8101808113

Infrastruktura nerozhoduje o vnirnim usporadani vozu.

0/0
13.11.2016 19:31

V81l27a44s37t37i52m92i22l 82K97a43š36p43a49r 9821326132909

Vlak na vodík? Časovaná bomba...

+1/0
22.9.2016 13:04

M91i14r32o27s47l27a71v 54H65a45š30p59l 9831949405369

S velikosti sedaček zatím problém nemám (a rozhodně nejsem žádný trpaslík), ale vadí mi, že v letadlovém typu sezení nejde jet s partou,rodinu či dětským oddílem. Každý sedí sám a může jen koukat do telefonu. Klasické cestování s hrami a zábavou v kupé jde do háje. :(

+10/0
22.9.2016 12:21

M42a88r79t34i11n 66K84a47r96á44s15e51k 9878313648248

tak kupe je pro 6, ve velkoprostoru byvaji bezne mista pro 4, to neni az takovy rozdil....

Holt je to o tom, ze vetsine lidi velkoprostor vyhovuje a hlavne je to mnohem levnejsi, proto do toho vsichni jdou

+4/−2
22.9.2016 12:32

O17l72d95ř89i19c77h 93J27a89n19e79č47e56k 8469776833521

Ve vlaku nikdy není jen 'letadlový typ sezení', vždy tam existují i 'čtyřky', ať už se stolkem, nebo bez. Je to jen o rozumném nastavení poměru 'dvojek' a 'čtyřek', což se bohužel ne vždy povede.

A když vezmete moderní kupé se 6 sedadly, tak ta jsou oproti velkoprostoru výhodná jen pro 5 a 6-členné skupiny, kterých je přeci jen o dost méně, než samostatných cestujících nebo dvojic, které spíše ocení samostatnou dvousedačku než být s dalšími lidmi v kupé.

+3/−1
22.9.2016 12:50

B47o19h56u88s23l21a66v 12K65r41á98l30í37k 2481230579976

Dříve byla univerzální kupé, kam se ve špičce vešlo jakžtakž pohodlně 8 lidí, mimo špičku velmi pohodlně 4 lidé a když se poštěstilo, kupé posloužilo jako luxusní salónek pro jednoho či pro dva. Dnes s těmi moderními sedačkami je to pro jednoho stejně nepohodlné jako pro těch 6, a 8 lidí se tam už nevejde.

+1/0
24.9.2016 16:15

M93a68r86i66á40n 52J79o11s40e83f75í74k 1673581867688

Horší než dobytčáky co jezdí teď, kde jsou dvě sedačky pro dva lidi naproti sobě a když si tam sedne člověk vyšší než 175 cm má kolena max 15 cm od kraje protější sedačky, což je teoreticky místo na nohy toho co si sedne naproti. V praxi to vypadá tak, že na sedačkách pro čtyři lidi sedí dva, dokud vlak nepraská ve švech, lidi dají nohy za krk a jedou.

+4/−2
22.9.2016 12:08

M73a14r78i26á15n 60J82o81s77e52f75í38k 1853891887528

Horší než ty dobytčáky to asi nebude.

+3/0
22.9.2016 12:09

J97i43ř87í 78K88o82c60u51r26e46k 6435194365288

Vodík je sice fajn technologie, ale považuju ho za slepou cestu. Jednak je jeho výroba energeticky náročná a druhak se vyrábí povětšinou ze zemního plynu. O elektrolýze s 20% účiností nemá smysl uvažovat, to je plýtvání.

Když už, tak jezdit na CNG s eletrickým přenosem výkonu a oběrové špičky při rozjezdu vyrovnávat pomocí superkapacitorů. Pak stačí i slabší (= výrazně levnější) motor z autobusu nebo náklaďáku namísto drahého speciálního a kusově vyráběného.

+1/0
22.9.2016 11:37
Foto

M88i66c41h70a50l 79B49r52e29š76k63o36v82e57c 4731368354126

S tím nesouhlasím, naopak považuji vodík za jedinou životaschopnou alternativu, i pro osobní vozy - baterky jsou na nic a vždy budou. Technologické potíže se musejí překonat a překonají.

0/−1
22.9.2016 12:11

M97i85c84h25a60l 53R79i93m24b94a65u62e44r 4469485683267

Tak to o těch technologických potížích moc nevíte. Poměrně rozsáhlý report zmiňuje HORY problémů s vodíkem, od extrémně složité logistiky přes neviditelné hoření až po ten zábavný fakt, že při teplotách pod nulu způsobuje produkt hoření, tedy vodní pára, dokonalé pokrytí vozovky filmem ledu. Vodík je na tom tak blbě, že se u vozidel regulérně doporučuje výhradně uzavřený cyklus.

+3/0
22.9.2016 12:14

M57a48r28t57i28n 11K28a92r45á58s22e29k 9338683678718

Vodik ale nema technologicke potize, vodik je proste drahy (a pokud nekdo neprijde s nejakym zazracnym vyrobnim postupem, tak vzdy bude nasobne drazsi ne elektrina)...

0/0
22.9.2016 12:34

D16a83v34i29d 12P80e26c20a 1965984541386

Nejlepší je nafta. Ostatní je bez dotací a úlev komiks.

0/0
22.9.2016 12:36
Foto

M34i20c10h90a45l 19B15r20e76š62k78o37v66e23c 4411598444456

Zase tak drahý není, provoz vodíkového vozu je podstatně levnější než benzínového, problém je hlavně s množstvím, které jsme nyní schopni vyrábět.

0/−1
22.9.2016 12:37

M11a74r42t93i75n 74K41a84r90á37s45e47k 9418183148288

No nevim, co jsem nasel, tak optimisticke studie predpokladaji, ze s masovou vyrobou vodiku a vyuzitou infrastrukturou to vyjde cca nastejno benzin x vodik, zatimco elektrina je vyrazne levnejsi...

0/0
22.9.2016 12:44
Foto

M48i16c33h12a29l 41B32r58e66š94k16o70v50e74c 4231138774466

Vždycky doporučuji toto: http://autosalon.iprima.cz/honda-fcx-clarity

0/0
22.9.2016 12:48

D64u19š36a58n 77M16o25u70r76e29k 7282497267401

Kupé ve vlaku na dlouhé trasy byly hlavním důvodem, proč jsem vždy dával přednost vlaku před autobusem.

Pokud chtějí železnice, aby vlak vypadal jako autobus či letadlo, ztrácím důvod vlakem jezdit a dlohá trasa bude vždy příjemnější vlastním autem či letadlem.

Aneb jak kvůli "úsporám" přijít o zákazníky...:-)

+8/−9
22.9.2016 11:06

O95l58d18ř22i20c37h 21J98a55n10e70č26e17k 8459776303851

To je Váš názor, nenuťte nám ho.

Já dám vlaku přednost před autem a letadlem vždy, když mohu. Dlouhá cesta bude příjemnější než autem nebo letadlem, i když na stejném prostoru bude o 30% sedaček více.

+7/−1
22.9.2016 11:10

J70a33r38o39m67í63r 39M78a74y34e23r 1261602819468

Mě naopak kupé odrazují a jakmile vidím, že se vlak řadí s kupé, sháním jiný způsob dopravy

+5/−5
22.9.2016 11:13

M75a66r54i19o 77T64r93n64k35a 6360963378130

tiez si myslim ze kupe je zastarale. viac miesta na nohy a rychlejsie medzi bodmi A a B a mozu konkurovat leteckej doprave.

+1/−4
22.9.2016 11:18

M76i44c97h63a41e51l97a 62J54a17k67u28b50c58o80v58á 4468749423

Vec názoru, samozrejme, ja práve naopak uprednosňujem kupé. Menej hluku, viac súkromia, viac priestoru, regulovateľnosť osvetlenia, hlasitosti oznamov a v mnohých aj teploty. Pohodlie sa nedá s autom porovnať, o bezpečnosti ani nehovorím. Naviac môžem pracovať, oddychovať, z tohto hľadiska je pre mňa auto strata času a stres navyše. Autobus je podľa mňa na dlhé trasy absolútne nevhodný.

+9/−2
22.9.2016 12:07

P82a19v44e69l 68P20e75ř76i91n67a 9430741413

Jako ve vlaku kde je obsazená čtvrtina míst, což je dost časté ho preferuju. Ale být jak sardinka s osmi lidma v malém prostoru, kde není místo na nohy fakt ne. Moderní kupé pro 6 ok. Ale nikdy mi nevadilo cestovat regiopanterem.

0/0
19.10.2016 12:20

M37a41r51t70i56n 77M27a96i50k94s77n14a98r 3124203468532

Záleží co je pro cestujícího hlavní důvod volby vlaku na dálkovou přepravu. I po snížení prostoru zbude dost plusů pro vlaky nad autem/autobusem/letadlem.

+1/0
22.9.2016 12:12

K16a54r77e60l 62N70o93v34o63t92n71y 4407324852612

Bohužel dnes většina VRV ( cca 330km/h) je koncipovaná jako letadle tj economy v řadě 2+ ulička +3 místa, jednička 2+u+2 a bussines jednotlivá křesílka. Takže asi se tak bude opičit i výrobce vagonů na nízko rychlostní vlaky pro Ď ( do 160 km/h);-D;-D;-D

0/−2
22.9.2016 13:23

O48l33d53ř19i30c49h 16J74a27n63e65č22e93k 8749906163751

Kde jste prosím viděl ve vlaku v economy 2+3 a v 1. třídě 2+2? 8-o

Railjety, ICE, švýcarské IC2000 mají 2+2 v economy a 2+1 v 1. třídě, pendolino dokonce 2+1 ve 2. i 1.!

+1/0
22.9.2016 16:43

R74a81d31e88k 67J85a59n79a87t10a 9625536634142

V Japonsku. Ale pravda, Japonci jsou malí :-)

0/0
25.9.2016 17:35

T77o63m54á28š 46K62l85í92m44a 4854147703843

Škoda Transportation představuje v Bratislavě kromě lokomotivy také tramvaj ForCity Plus pro Bratislavu.

Snad v Berline :D

+2/0
22.9.2016 10:51

R44o16m37a22n 68T27y80č34k56a 3217798271437

to je vražedná kombinace...

České dráhy, odboráři, sociální demokraté či prezident Miloš Zeman o něčem takovém nechce ani slyšet.

+6/−5
22.9.2016 10:41

J84a32n 70J68e28m74e64l20k11a 1175250

Tak na�t�st�. Op�t nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:23

J20a45n 87J39e21m94e38l54k81a 1815880

Na�t�st�, nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:24

B94o52h93u34s40l94a85v 96K39r97á17l66í44k 2511170229246

A redakce nechce nic slyšet o množném čísle několikanásobného podmětu.

+1/0
24.9.2016 16:36

D45a52v20i79d 94R36y14c52h17e44t45s26k98ý 9836881880130

Železnice žádnou renesanci neprodělává, vyjma spojů Pha-Ova, což je logicky dané absencí silničního spojení. Dotované lokálky jezdí se 3 lidmi uvnitř a nevyužívané trati se opravují za horentní sumy.

+1/−16
22.9.2016 10:30
Foto

P49e80t73r 74Š80r40a78i16e31r 9283802472797

Tak "železnicí" není v článku myšlena jen ta v ČR ...;-)

+8/0
22.9.2016 10:34

P72e76t52r 30P42e66t45r 6463832728973

Navic se na spoustu linek nasazuji rekonstrukce nebo nove jednotky. A vzhledem k tomu, ze se na vlaky 30 let nesahlo tak to skokove omlazeni za poslednich par let opravdu renesance je.

+1/−1
22.9.2016 10:51

M96a36r51t78i62n 92K80a17r81á55s62e14k 9718423708768

No uprimne na zeleznici vadi spise to, ze cestovani je extremne pomale, nez to, ze je vlak starsi a ne uplne moderni... ale kdyz dojezd z vesnice do mesta 30km trva hromadnou dopravu hodku a pul a autem pul hodky, tak hold obetuju penize za cestovani autem a mam usetrene 2 hodine casu denne.

+1/0
22.9.2016 12:36

J39a49n 26S30ů81r33a 4355963643532

Počet cestujících ve vlacích v ČR už pět let roste.

+6/0
22.9.2016 10:55

O32l41d67ř55i45c14h 44J88a11n81e42č51e63k 8529656863651

I tak jste předpokládám v článku měl na mysli spíše renesanci v západní Evropě než v ČR. Innotrans je ostatně evropský veletrh, nikoliv český. Oproti 'západu' má česká železnice mnoho co dohánět, a to i když se v posledních 15 letech razantně zlepšila.

+1/0
22.9.2016 11:12

J72a89n 30S88ů26r70a 4335743683542

Přesně tak.

+1/0
22.9.2016 11:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.