Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky na vodík, žádná kupé a méně místa. To je železniční budoucnost

Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F37r85a91n82t51i30š38e63k 34M58a66c32k98ů 2503381982746

Jestli je mi na vlacích něco nesympatické tak je to v prvé řadě klimatizace a nemožnost otevřít okno, buď nepříjemně fouká a nebo nestíhá a ve vagonu je hotové peklo. Rovněž se obloukem vyhýbám velkoprostorovým vozům, jezdil jsem často a vždy jsem našel kupé, buď prázdné a nebo minimálně obsazené a pokud ne tak jsem mohl jít do uličky a v klidu si otevřít okno aniž bych tím někoho obtěžoval, prostě pohoda. V kupé se dalo ztlumit světlo a dát si i šlofíka, ve velkoprostoru září zářivky jak zběsilé a musím poslouchat často i pitomé žvásty jiných přes celý vagon.;-€

+2/−3
28.9.2016 12:35

M74a45r93i31á13n 55B10e60d39n54á61r60i68k 9481981260708

Ta fotka těch aziatů je vtipná, notýsek vše osahat, ohmatat, nafotit a až se nikdo nebude koukat, tak se bude měřit a za rok bude kopie jezdit v Číně ;-D

0/0
26.9.2016 14:11

M70i42r75e94k 80G95a48j81e64r 5811706249720

Vubec ne. Jediny duvod jejich mereni muze byt ten, aby vedeli, jakym vnitrnim proporcim davame v Evrope prednost a oni tak mohli lepe soutezit o zakazky na vyvoz jejich vlaku a vagonu. Zreleznicni doprava je dnes v Cine uz o krok dal nez v Zapadni Evrope.

0/0
25.10.2016 1:57

B11o51h56u97s10l63a31v 83K16r81á46l81í89k 2891830129736

Prostě nastává doba dobytčáků - velkoprostorových vozů s neotevíracími okny a nepohodlnými fakírskými sedadly. Luxus šedesátých let je definitivně pryč.

+4/0
24.9.2016 16:11

J88a27n 33P82r78i66c65h98y78s63t96a82l 8311898273

Jen do te doby, nez zjisti, ze zakaznik chce neco jineho.

0/0
13.11.2016 19:26

O88l25d80ř60i19c21h 50H98o61r48á85k 2364939581985

Vlaky dosud měly jedinou výhodu - pohodlí. Takže jestli mě někdo narve jak sardinku jako je tomu v letadle či autobuse, tak nevím proč bych jel něčím pomalejším s nutností přesedání častější než u autobusu.

+5/0
24.9.2016 12:00

M15a57r97e62k 18C80h95v49o27s71t89e41k 3112832666863

Ony ty kupé měly dříve své kouzlo. Při dlouhých trasách se vytvářely komunity. Dnes je to o tom, že jsou cestující sami v sobě prostřednictvím Wi-Fi. Čili otázka zda-li kupé nebo "otevřený" prostor, naprosto odpadá. Myslim si, že cestujícího, který si zul v kupé boty, plně nahradil "lajker fejzbůku" na divokých stránkách.

+2/−3
24.9.2016 10:32

J33a59n 55P63r11i73c12h51y64s76t76a34l 8301398793

Drobny rozdil je v tom, ze drive vas potencialne mohlo obtezovat 5-7 spolucestujicich v kupe, zatimco dnes vam muze obrezovat 100 cestujich ve velkoprostoru. Statisticky lze dokazat, ze sance na obtezujiciho spolucestujiciho je mnohem vetsi ve velkoprostoru.

0/0
13.11.2016 19:29

P39a14v30e64l 90R34a33t36h19o17u29s41k42ý 6460319181

Ten trhaný pohyb polského vlaku nebude uvnitř moc příjemný.

0/0
23.9.2016 14:37

L96u77c81i98a13n 43P13a44p14a83z94i21a53n 5144287251965

Nechci budoucnost, kde budu mít méně místa. Naopak cestující by měli mít lepší pohodlí, nikoli opak. To není pokrok, ale cesta do pekla. Fuj.

+11/0
22.9.2016 18:51

S41t19a12n95i63s12l94a97v 36K28r54e92j54c70a18r 6277556683364

Narodí se v budoucnu lepší Jančura a Novotný? Kdy asi ČR se v železniční dopravě dostane na úroven Jižní Koree, Thaiwanu, Číny?

+1/0
23.9.2016 9:07

R51a57d80e35k 70J27a29n86a50t37a 9255646134102

To nezávisí na nějakém Jančitovi nebo Novotném. Klíčová je infrastruktura, tu máme zaostalou a rozhodují o ní politici. Po pomalé trati luxusní vlak nemá smysl.

+5/0
23.9.2016 11:59

J25a44n 14P21r15i11c24h78y13s14t17a83l 8891208393

Infrastruktura nerozhoduje o vnirnim usporadani vozu.

0/0
13.11.2016 19:31

V33l12a35s57t59i88m54i83l 38K76a35š45p82a18r 9571976132889

Vlak na vodík? Časovaná bomba...

+1/0
22.9.2016 13:04

M88i53r54o72s23l43a62v 34H37a78š76p30l 9631429385759

S velikosti sedaček zatím problém nemám (a rozhodně nejsem žádný trpaslík), ale vadí mi, že v letadlovém typu sezení nejde jet s partou,rodinu či dětským oddílem. Každý sedí sám a může jen koukat do telefonu. Klasické cestování s hrami a zábavou v kupé jde do háje. :(

+10/0
22.9.2016 12:21

M21a14r22t38i55n 50K36a89r30á82s38e75k 9778953948568

tak kupe je pro 6, ve velkoprostoru byvaji bezne mista pro 4, to neni az takovy rozdil....

Holt je to o tom, ze vetsine lidi velkoprostor vyhovuje a hlavne je to mnohem levnejsi, proto do toho vsichni jdou

+4/−2
22.9.2016 12:32

O18l80d10ř30i84c77h 38J22a23n95e63č26e14k 8609556713131

Ve vlaku nikdy není jen 'letadlový typ sezení', vždy tam existují i 'čtyřky', ať už se stolkem, nebo bez. Je to jen o rozumném nastavení poměru 'dvojek' a 'čtyřek', což se bohužel ne vždy povede.

A když vezmete moderní kupé se 6 sedadly, tak ta jsou oproti velkoprostoru výhodná jen pro 5 a 6-členné skupiny, kterých je přeci jen o dost méně, než samostatných cestujících nebo dvojic, které spíše ocení samostatnou dvousedačku než být s dalšími lidmi v kupé.

+3/−1
22.9.2016 12:50

B53o41h46u93s89l60a43v 12K28r82á92l59í34k 2581590829806

Dříve byla univerzální kupé, kam se ve špičce vešlo jakžtakž pohodlně 8 lidí, mimo špičku velmi pohodlně 4 lidé a když se poštěstilo, kupé posloužilo jako luxusní salónek pro jednoho či pro dva. Dnes s těmi moderními sedačkami je to pro jednoho stejně nepohodlné jako pro těch 6, a 8 lidí se tam už nevejde.

+1/0
24.9.2016 16:15

M73a54r61i38á54n 35J35o82s26e41f54í71k 1723251317818

Horší než dobytčáky co jezdí teď, kde jsou dvě sedačky pro dva lidi naproti sobě a když si tam sedne člověk vyšší než 175 cm má kolena max 15 cm od kraje protější sedačky, což je teoreticky místo na nohy toho co si sedne naproti. V praxi to vypadá tak, že na sedačkách pro čtyři lidi sedí dva, dokud vlak nepraská ve švech, lidi dají nohy za krk a jedou.

+4/−2
22.9.2016 12:08

M14a74r52i63á20n 24J89o49s86e82f59í55k 1293631707158

Horší než ty dobytčáky to asi nebude.

+3/0
22.9.2016 12:09

J66i31ř79í 81K26o50c25u85r20e67k 6165444125568

Vodík je sice fajn technologie, ale považuju ho za slepou cestu. Jednak je jeho výroba energeticky náročná a druhak se vyrábí povětšinou ze zemního plynu. O elektrolýze s 20% účiností nemá smysl uvažovat, to je plýtvání.

Když už, tak jezdit na CNG s eletrickým přenosem výkonu a oběrové špičky při rozjezdu vyrovnávat pomocí superkapacitorů. Pak stačí i slabší (= výrazně levnější) motor z autobusu nebo náklaďáku namísto drahého speciálního a kusově vyráběného.

+1/0
22.9.2016 11:37
Foto

M55i19c76h38a51l 53B84r40e26š62k40o70v87e67c 4521758374966

S tím nesouhlasím, naopak považuji vodík za jedinou životaschopnou alternativu, i pro osobní vozy - baterky jsou na nic a vždy budou. Technologické potíže se musejí překonat a překonají.

0/−1
22.9.2016 12:11

M77i83c66h16a93l 51R10i86m33b36a76u98e55r 4839155833357

Tak to o těch technologických potížích moc nevíte. Poměrně rozsáhlý report zmiňuje HORY problémů s vodíkem, od extrémně složité logistiky přes neviditelné hoření až po ten zábavný fakt, že při teplotách pod nulu způsobuje produkt hoření, tedy vodní pára, dokonalé pokrytí vozovky filmem ledu. Vodík je na tom tak blbě, že se u vozidel regulérně doporučuje výhradně uzavřený cyklus.

+3/0
22.9.2016 12:14

M13a46r51t35i28n 60K81a90r62á28s85e79k 9368283678918

Vodik ale nema technologicke potize, vodik je proste drahy (a pokud nekdo neprijde s nejakym zazracnym vyrobnim postupem, tak vzdy bude nasobne drazsi ne elektrina)...

0/0
22.9.2016 12:34

D77a46v34i72d 88P12e82c85a 1505664601136

Nejlepší je nafta. Ostatní je bez dotací a úlev komiks.

0/0
22.9.2016 12:36
Foto

M49i63c83h86a81l 83B27r72e90š54k52o64v15e33c 4121888814116

Zase tak drahý není, provoz vodíkového vozu je podstatně levnější než benzínového, problém je hlavně s množstvím, které jsme nyní schopni vyrábět.

0/−1
22.9.2016 12:37

M52a98r58t41i63n 15K67a58r61á23s43e67k 9488763938308

No nevim, co jsem nasel, tak optimisticke studie predpokladaji, ze s masovou vyrobou vodiku a vyuzitou infrastrukturou to vyjde cca nastejno benzin x vodik, zatimco elektrina je vyrazne levnejsi...

0/0
22.9.2016 12:44
Foto

M23i63c11h92a53l 44B50r28e86š91k81o18v82e78c 4791968684646

Vždycky doporučuji toto: http://autosalon.iprima.cz/honda-fcx-clarity

0/0
22.9.2016 12:48

D17u13š89a31n 29M80o24u34r64e58k 7572857137861

Kupé ve vlaku na dlouhé trasy byly hlavním důvodem, proč jsem vždy dával přednost vlaku před autobusem.

Pokud chtějí železnice, aby vlak vypadal jako autobus či letadlo, ztrácím důvod vlakem jezdit a dlohá trasa bude vždy příjemnější vlastním autem či letadlem.

Aneb jak kvůli "úsporám" přijít o zákazníky...:-)

+8/−9
22.9.2016 11:06

O21l13d25ř74i27c98h 59J54a24n90e44č27e75k 8769526403641

To je Váš názor, nenuťte nám ho.

Já dám vlaku přednost před autem a letadlem vždy, když mohu. Dlouhá cesta bude příjemnější než autem nebo letadlem, i když na stejném prostoru bude o 30% sedaček více.

+7/−1
22.9.2016 11:10

J87a51r18o38m22í83r 32M42a80y21e39r 1191842699398

Mě naopak kupé odrazují a jakmile vidím, že se vlak řadí s kupé, sháním jiný způsob dopravy

+5/−5
22.9.2016 11:13

M15a78r31i71o 75T64r31n50k64a 6570573748400

tiez si myslim ze kupe je zastarale. viac miesta na nohy a rychlejsie medzi bodmi A a B a mozu konkurovat leteckej doprave.

+1/−4
22.9.2016 11:18

M84i63c47h57a22e28l91a 97J61a77k81u89b40c51o84v28á 4478259143

Vec názoru, samozrejme, ja práve naopak uprednosňujem kupé. Menej hluku, viac súkromia, viac priestoru, regulovateľnosť osvetlenia, hlasitosti oznamov a v mnohých aj teploty. Pohodlie sa nedá s autom porovnať, o bezpečnosti ani nehovorím. Naviac môžem pracovať, oddychovať, z tohto hľadiska je pre mňa auto strata času a stres navyše. Autobus je podľa mňa na dlhé trasy absolútne nevhodný.

+9/−2
22.9.2016 12:07

P15a74v86e69l 97P31e67ř88i32n29a 9670731643

Jako ve vlaku kde je obsazená čtvrtina míst, což je dost časté ho preferuju. Ale být jak sardinka s osmi lidma v malém prostoru, kde není místo na nohy fakt ne. Moderní kupé pro 6 ok. Ale nikdy mi nevadilo cestovat regiopanterem.

0/0
19.10.2016 12:20

M35a57r12t95i57n 90M61a72i50k46s16n26a53r 3894843338782

Záleží co je pro cestujícího hlavní důvod volby vlaku na dálkovou přepravu. I po snížení prostoru zbude dost plusů pro vlaky nad autem/autobusem/letadlem.

+1/0
22.9.2016 12:12

K64a46r19e42l 69N34o19v75o76t59n89y 4597134742422

Bohužel dnes většina VRV ( cca 330km/h) je koncipovaná jako letadle tj economy v řadě 2+ ulička +3 místa, jednička 2+u+2 a bussines jednotlivá křesílka. Takže asi se tak bude opičit i výrobce vagonů na nízko rychlostní vlaky pro Ď ( do 160 km/h);-D;-D;-D

0/−2
22.9.2016 13:23

O19l18d34ř15i93c82h 31J89a33n52e42č33e50k 8639806773771

Kde jste prosím viděl ve vlaku v economy 2+3 a v 1. třídě 2+2? 8-o

Railjety, ICE, švýcarské IC2000 mají 2+2 v economy a 2+1 v 1. třídě, pendolino dokonce 2+1 ve 2. i 1.!

+1/0
22.9.2016 16:43

R13a98d49e13k 36J54a92n86a76t85a 9815236124812

V Japonsku. Ale pravda, Japonci jsou malí :-)

0/0
25.9.2016 17:35

T89o42m41á83š 43K80l59í28m84a 4814247293183

Škoda Transportation představuje v Bratislavě kromě lokomotivy také tramvaj ForCity Plus pro Bratislavu.

Snad v Berline :D

+2/0
22.9.2016 10:51

R27o90m84a34n 23T77y22č81k10a 3757918161807

to je vražedná kombinace...

České dráhy, odboráři, sociální demokraté či prezident Miloš Zeman o něčem takovém nechce ani slyšet.

+6/−5
22.9.2016 10:41

J79a21n 16J15e44m17e19l49k60a 1425170

Tak na�t�st�. Op�t nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:23

J31a96n 43J95e52m79e64l30k22a 1345830

Na�t�st�, nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:24

B69o85h11u56s98l33a68v 18K42r65á91l37í10k 2791160779766

A redakce nechce nic slyšet o množném čísle několikanásobného podmětu.

+1/0
24.9.2016 16:36

D78a21v98i76d 40R51y27c91h80e78t85s57k94ý 9366841680540

Železnice žádnou renesanci neprodělává, vyjma spojů Pha-Ova, což je logicky dané absencí silničního spojení. Dotované lokálky jezdí se 3 lidmi uvnitř a nevyužívané trati se opravují za horentní sumy.

+1/−16
22.9.2016 10:30
Foto

P37e45t29r 43Š60r19a25i90e34r 9743652142167

Tak "železnicí" není v článku myšlena jen ta v ČR ...;-)

+8/0
22.9.2016 10:34

P94e71t73r 85P53e42t22r 6843922548583

Navic se na spoustu linek nasazuji rekonstrukce nebo nove jednotky. A vzhledem k tomu, ze se na vlaky 30 let nesahlo tak to skokove omlazeni za poslednich par let opravdu renesance je.

+1/−1
22.9.2016 10:51

M38a17r52t89i32n 83K69a64r51á41s34e78k 9428573458608

No uprimne na zeleznici vadi spise to, ze cestovani je extremne pomale, nez to, ze je vlak starsi a ne uplne moderni... ale kdyz dojezd z vesnice do mesta 30km trva hromadnou dopravu hodku a pul a autem pul hodky, tak hold obetuju penize za cestovani autem a mam usetrene 2 hodine casu denne.

+1/0
22.9.2016 12:36

J88a60n 49S27ů52r35a 4755713893842

Počet cestujících ve vlacích v ČR už pět let roste.

+6/0
22.9.2016 10:55

O30l49d41ř35i41c52h 52J73a84n31e12č72e11k 8129896943481

I tak jste předpokládám v článku měl na mysli spíše renesanci v západní Evropě než v ČR. Innotrans je ostatně evropský veletrh, nikoliv český. Oproti 'západu' má česká železnice mnoho co dohánět, a to i když se v posledních 15 letech razantně zlepšila.

+1/0
22.9.2016 11:12

J64a63n 47S94ů53r94a 4965603953412

Přesně tak.

+1/0
22.9.2016 11:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.