Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky na vodík, žádná kupé a méně místa. To je železniční budoucnost

Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F58r69a41n17t30i36š40e81k 30M18a86c81k69ů 2743211822426

Jestli je mi na vlacích něco nesympatické tak je to v prvé řadě klimatizace a nemožnost otevřít okno, buď nepříjemně fouká a nebo nestíhá a ve vagonu je hotové peklo. Rovněž se obloukem vyhýbám velkoprostorovým vozům, jezdil jsem často a vždy jsem našel kupé, buď prázdné a nebo minimálně obsazené a pokud ne tak jsem mohl jít do uličky a v klidu si otevřít okno aniž bych tím někoho obtěžoval, prostě pohoda. V kupé se dalo ztlumit světlo a dát si i šlofíka, ve velkoprostoru září zářivky jak zběsilé a musím poslouchat často i pitomé žvásty jiných přes celý vagon.;-€

+2/−3
28.9.2016 12:35

M10a44r96i92á31n 97B65e38d90n32á59r62i75k 9231141290738

Ta fotka těch aziatů je vtipná, notýsek vše osahat, ohmatat, nafotit a až se nikdo nebude koukat, tak se bude měřit a za rok bude kopie jezdit v Číně ;-D

0/0
26.9.2016 14:11

M62i51r40e41k 81G98a95j33e21r 5781266939640

Vubec ne. Jediny duvod jejich mereni muze byt ten, aby vedeli, jakym vnitrnim proporcim davame v Evrope prednost a oni tak mohli lepe soutezit o zakazky na vyvoz jejich vlaku a vagonu. Zreleznicni doprava je dnes v Cine uz o krok dal nez v Zapadni Evrope.

0/0
25.10.2016 1:57

B73o35h39u51s39l41a60v 97K66r47á81l54í54k 2221360619566

Prostě nastává doba dobytčáků - velkoprostorových vozů s neotevíracími okny a nepohodlnými fakírskými sedadly. Luxus šedesátých let je definitivně pryč.

+4/0
24.9.2016 16:11

J55a45n 51P38r92i21c86h18y88s64t80a97l 8651348403

Jen do te doby, nez zjisti, ze zakaznik chce neco jineho.

0/0
13.11.2016 19:26

O98l49d91ř27i12c77h 56H66o47r29á18k 2394139781345

Vlaky dosud měly jedinou výhodu - pohodlí. Takže jestli mě někdo narve jak sardinku jako je tomu v letadle či autobuse, tak nevím proč bych jel něčím pomalejším s nutností přesedání častější než u autobusu.

+5/0
24.9.2016 12:00

M52a60r81e81k 85C14h16v55o83s69t58e52k 3722172306983

Ony ty kupé měly dříve své kouzlo. Při dlouhých trasách se vytvářely komunity. Dnes je to o tom, že jsou cestující sami v sobě prostřednictvím Wi-Fi. Čili otázka zda-li kupé nebo "otevřený" prostor, naprosto odpadá. Myslim si, že cestujícího, který si zul v kupé boty, plně nahradil "lajker fejzbůku" na divokých stránkách.

+2/−3
24.9.2016 10:32

J27a54n 63P52r75i65c68h24y37s47t15a47l 8581678683

Drobny rozdil je v tom, ze drive vas potencialne mohlo obtezovat 5-7 spolucestujicich v kupe, zatimco dnes vam muze obrezovat 100 cestujich ve velkoprostoru. Statisticky lze dokazat, ze sance na obtezujiciho spolucestujiciho je mnohem vetsi ve velkoprostoru.

0/0
13.11.2016 19:29

P36a35v16e78l 76R90a20t49h69o50u95s28k20ý 6800789381

Ten trhaný pohyb polského vlaku nebude uvnitř moc příjemný.

0/0
23.9.2016 14:37

L21u83c76i41a73n 44P64a96p15a54z44i32a27n 5454797291765

Nechci budoucnost, kde budu mít méně místa. Naopak cestující by měli mít lepší pohodlí, nikoli opak. To není pokrok, ale cesta do pekla. Fuj.

+11/0
22.9.2016 18:51

S89t81a60n62i66s59l57a30v 36K52r70e95j36c56a39r 6607156413124

Narodí se v budoucnu lepší Jančura a Novotný? Kdy asi ČR se v železniční dopravě dostane na úroven Jižní Koree, Thaiwanu, Číny?

+1/0
23.9.2016 9:07

R93a70d62e80k 90J83a60n40a21t89a 9715786684442

To nezávisí na nějakém Jančitovi nebo Novotném. Klíčová je infrastruktura, tu máme zaostalou a rozhodují o ní politici. Po pomalé trati luxusní vlak nemá smysl.

+5/0
23.9.2016 11:59

J65a53n 31P30r17i84c40h15y44s46t86a34l 8461988233

Infrastruktura nerozhoduje o vnirnim usporadani vozu.

0/0
13.11.2016 19:31

V41l38a56s81t97i38m92i38l 50K49a72š93p79a88r 9851696982489

Vlak na vodík? Časovaná bomba...

+1/0
22.9.2016 13:04

M75i28r71o98s54l69a93v 25H69a33š62p67l 9581559145589

S velikosti sedaček zatím problém nemám (a rozhodně nejsem žádný trpaslík), ale vadí mi, že v letadlovém typu sezení nejde jet s partou,rodinu či dětským oddílem. Každý sedí sám a může jen koukat do telefonu. Klasické cestování s hrami a zábavou v kupé jde do háje. :(

+10/0
22.9.2016 12:21

M22a61r78t50i27n 93K92a58r51á40s31e24k 9418663688288

tak kupe je pro 6, ve velkoprostoru byvaji bezne mista pro 4, to neni az takovy rozdil....

Holt je to o tom, ze vetsine lidi velkoprostor vyhovuje a hlavne je to mnohem levnejsi, proto do toho vsichni jdou

+4/−2
22.9.2016 12:32

O25l35d91ř38i28c26h 67J32a28n40e78č47e34k 8919376203251

Ve vlaku nikdy není jen 'letadlový typ sezení', vždy tam existují i 'čtyřky', ať už se stolkem, nebo bez. Je to jen o rozumném nastavení poměru 'dvojek' a 'čtyřek', což se bohužel ne vždy povede.

A když vezmete moderní kupé se 6 sedadly, tak ta jsou oproti velkoprostoru výhodná jen pro 5 a 6-členné skupiny, kterých je přeci jen o dost méně, než samostatných cestujících nebo dvojic, které spíše ocení samostatnou dvousedačku než být s dalšími lidmi v kupé.

+3/−1
22.9.2016 12:50

B39o71h90u76s50l95a44v 95K56r66á86l11í74k 2101440419336

Dříve byla univerzální kupé, kam se ve špičce vešlo jakžtakž pohodlně 8 lidí, mimo špičku velmi pohodlně 4 lidé a když se poštěstilo, kupé posloužilo jako luxusní salónek pro jednoho či pro dva. Dnes s těmi moderními sedačkami je to pro jednoho stejně nepohodlné jako pro těch 6, a 8 lidí se tam už nevejde.

+1/0
24.9.2016 16:15

M49a42r86i81á39n 81J81o40s25e35f66í81k 1423221687408

Horší než dobytčáky co jezdí teď, kde jsou dvě sedačky pro dva lidi naproti sobě a když si tam sedne člověk vyšší než 175 cm má kolena max 15 cm od kraje protější sedačky, což je teoreticky místo na nohy toho co si sedne naproti. V praxi to vypadá tak, že na sedačkách pro čtyři lidi sedí dva, dokud vlak nepraská ve švech, lidi dají nohy za krk a jedou.

+4/−2
22.9.2016 12:08

M46a89r69i34á32n 67J67o14s37e52f26í33k 1893941907468

Horší než ty dobytčáky to asi nebude.

+3/0
22.9.2016 12:09

J60i52ř61í 54K38o84c23u45r33e94k 6185834745658

Vodík je sice fajn technologie, ale považuju ho za slepou cestu. Jednak je jeho výroba energeticky náročná a druhak se vyrábí povětšinou ze zemního plynu. O elektrolýze s 20% účiností nemá smysl uvažovat, to je plýtvání.

Když už, tak jezdit na CNG s eletrickým přenosem výkonu a oběrové špičky při rozjezdu vyrovnávat pomocí superkapacitorů. Pak stačí i slabší (= výrazně levnější) motor z autobusu nebo náklaďáku namísto drahého speciálního a kusově vyráběného.

+1/0
22.9.2016 11:37
Foto

M19i76c26h75a52l 41B75r37e95š95k25o62v90e44c 4901448794726

S tím nesouhlasím, naopak považuji vodík za jedinou životaschopnou alternativu, i pro osobní vozy - baterky jsou na nic a vždy budou. Technologické potíže se musejí překonat a překonají.

0/−1
22.9.2016 12:11

M21i53c57h98a33l 16R51i81m85b59a65u57e89r 4869615103837

Tak to o těch technologických potížích moc nevíte. Poměrně rozsáhlý report zmiňuje HORY problémů s vodíkem, od extrémně složité logistiky přes neviditelné hoření až po ten zábavný fakt, že při teplotách pod nulu způsobuje produkt hoření, tedy vodní pára, dokonalé pokrytí vozovky filmem ledu. Vodík je na tom tak blbě, že se u vozidel regulérně doporučuje výhradně uzavřený cyklus.

+3/0
22.9.2016 12:14

M56a62r98t93i30n 96K60a27r63á92s14e49k 9718213518598

Vodik ale nema technologicke potize, vodik je proste drahy (a pokud nekdo neprijde s nejakym zazracnym vyrobnim postupem, tak vzdy bude nasobne drazsi ne elektrina)...

0/0
22.9.2016 12:34

D84a50v59i67d 93P40e26c85a 1825844501436

Nejlepší je nafta. Ostatní je bez dotací a úlev komiks.

0/0
22.9.2016 12:36
Foto

M95i41c15h38a45l 95B24r82e22š55k57o60v52e58c 4601938984316

Zase tak drahý není, provoz vodíkového vozu je podstatně levnější než benzínového, problém je hlavně s množstvím, které jsme nyní schopni vyrábět.

0/−1
22.9.2016 12:37

M11a18r16t89i95n 55K44a23r10á71s22e64k 9978883908328

No nevim, co jsem nasel, tak optimisticke studie predpokladaji, ze s masovou vyrobou vodiku a vyuzitou infrastrukturou to vyjde cca nastejno benzin x vodik, zatimco elektrina je vyrazne levnejsi...

0/0
22.9.2016 12:44
Foto

M81i66c77h31a37l 26B63r90e16š35k89o64v67e72c 4391188794926

Vždycky doporučuji toto: http://autosalon.iprima.cz/honda-fcx-clarity

0/0
22.9.2016 12:48

D88u93š98a81n 40M43o26u80r96e34k 7902887727891

Kupé ve vlaku na dlouhé trasy byly hlavním důvodem, proč jsem vždy dával přednost vlaku před autobusem.

Pokud chtějí železnice, aby vlak vypadal jako autobus či letadlo, ztrácím důvod vlakem jezdit a dlohá trasa bude vždy příjemnější vlastním autem či letadlem.

Aneb jak kvůli "úsporám" přijít o zákazníky...:-)

+8/−9
22.9.2016 11:06

O81l31d31ř43i40c18h 25J74a28n51e31č33e26k 8369436173811

To je Váš názor, nenuťte nám ho.

Já dám vlaku přednost před autem a letadlem vždy, když mohu. Dlouhá cesta bude příjemnější než autem nebo letadlem, i když na stejném prostoru bude o 30% sedaček více.

+7/−1
22.9.2016 11:10

J27a64r26o57m56í16r 11M68a53y39e47r 1531722189838

Mě naopak kupé odrazují a jakmile vidím, že se vlak řadí s kupé, sháním jiný způsob dopravy

+5/−5
22.9.2016 11:13

M14a55r34i58o 56T63r88n37k70a 6650763718480

tiez si myslim ze kupe je zastarale. viac miesta na nohy a rychlejsie medzi bodmi A a B a mozu konkurovat leteckej doprave.

+1/−4
22.9.2016 11:18

M33i60c97h25a80e76l43a 82J71a30k38u91b82c89o66v98á 4408709713

Vec názoru, samozrejme, ja práve naopak uprednosňujem kupé. Menej hluku, viac súkromia, viac priestoru, regulovateľnosť osvetlenia, hlasitosti oznamov a v mnohých aj teploty. Pohodlie sa nedá s autom porovnať, o bezpečnosti ani nehovorím. Naviac môžem pracovať, oddychovať, z tohto hľadiska je pre mňa auto strata času a stres navyše. Autobus je podľa mňa na dlhé trasy absolútne nevhodný.

+9/−2
22.9.2016 12:07

P27a71v75e61l 46P15e45ř25i49n91a 9760341953

Jako ve vlaku kde je obsazená čtvrtina míst, což je dost časté ho preferuju. Ale být jak sardinka s osmi lidma v malém prostoru, kde není místo na nohy fakt ne. Moderní kupé pro 6 ok. Ale nikdy mi nevadilo cestovat regiopanterem.

0/0
19.10.2016 12:20

M17a84r87t75i94n 63M80a52i79k91s30n64a66r 3584263928262

Záleží co je pro cestujícího hlavní důvod volby vlaku na dálkovou přepravu. I po snížení prostoru zbude dost plusů pro vlaky nad autem/autobusem/letadlem.

+1/0
22.9.2016 12:12

K20a97r89e25l 35N43o86v45o57t32n14y 4517474752862

Bohužel dnes většina VRV ( cca 330km/h) je koncipovaná jako letadle tj economy v řadě 2+ ulička +3 místa, jednička 2+u+2 a bussines jednotlivá křesílka. Takže asi se tak bude opičit i výrobce vagonů na nízko rychlostní vlaky pro Ď ( do 160 km/h);-D;-D;-D

0/−2
22.9.2016 13:23

O42l61d95ř28i19c23h 29J47a49n17e59č23e58k 8679296933461

Kde jste prosím viděl ve vlaku v economy 2+3 a v 1. třídě 2+2? 8-o

Railjety, ICE, švýcarské IC2000 mají 2+2 v economy a 2+1 v 1. třídě, pendolino dokonce 2+1 ve 2. i 1.!

+1/0
22.9.2016 16:43

R35a34d66e43k 46J59a59n61a83t34a 9575876934202

V Japonsku. Ale pravda, Japonci jsou malí :-)

0/0
25.9.2016 17:35

T28o95m11á55š 52K39l78í53m19a 4604847413563

Škoda Transportation představuje v Bratislavě kromě lokomotivy také tramvaj ForCity Plus pro Bratislavu.

Snad v Berline :D

+2/0
22.9.2016 10:51

R15o48m50a19n 32T65y69č15k86a 3257348581377

to je vražedná kombinace...

České dráhy, odboráři, sociální demokraté či prezident Miloš Zeman o něčem takovém nechce ani slyšet.

+6/−5
22.9.2016 10:41

J48a39n 24J13e10m51e47l60k16a 1825780

Tak na�t�st�. Op�t nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:23

J24a19n 43J60e92m76e61l94k95a 1505360

Na�t�st�, nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:24

B95o23h28u69s71l69a60v 90K56r71á40l48í39k 2371150589536

A redakce nechce nic slyšet o množném čísle několikanásobného podmětu.

+1/0
24.9.2016 16:36

D12a61v41i94d 15R88y25c54h14e73t18s46k88ý 9386441180780

Železnice žádnou renesanci neprodělává, vyjma spojů Pha-Ova, což je logicky dané absencí silničního spojení. Dotované lokálky jezdí se 3 lidmi uvnitř a nevyužívané trati se opravují za horentní sumy.

+1/−16
22.9.2016 10:30
Foto

P66e54t52r 18Š93r75a29i67e53r 9513192602887

Tak "železnicí" není v článku myšlena jen ta v ČR ...;-)

+8/0
22.9.2016 10:34

P58e40t45r 65P88e17t34r 6803902488203

Navic se na spoustu linek nasazuji rekonstrukce nebo nove jednotky. A vzhledem k tomu, ze se na vlaky 30 let nesahlo tak to skokove omlazeni za poslednich par let opravdu renesance je.

+1/−1
22.9.2016 10:51

M32a82r40t26i82n 77K14a84r95á30s42e38k 9388853578208

No uprimne na zeleznici vadi spise to, ze cestovani je extremne pomale, nez to, ze je vlak starsi a ne uplne moderni... ale kdyz dojezd z vesnice do mesta 30km trva hromadnou dopravu hodku a pul a autem pul hodky, tak hold obetuju penize za cestovani autem a mam usetrene 2 hodine casu denne.

+1/0
22.9.2016 12:36

J43a25n 39S83ů19r47a 4845113223182

Počet cestujících ve vlacích v ČR už pět let roste.

+6/0
22.9.2016 10:55

O46l94d96ř55i83c23h 35J35a26n71e43č70e33k 8199796323131

I tak jste předpokládám v článku měl na mysli spíše renesanci v západní Evropě než v ČR. Innotrans je ostatně evropský veletrh, nikoliv český. Oproti 'západu' má česká železnice mnoho co dohánět, a to i když se v posledních 15 letech razantně zlepšila.

+1/0
22.9.2016 11:12

J11a30n 22S31ů73r76a 4495703533632

Přesně tak.

+1/0
22.9.2016 11:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.