Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80i14ř89í 29K60o72c40u19r39e57k 6135604815898

Krajský dopravní podnik? Mám podezření, že to bude pračka na peníze, jezdící o 1/3 dráž než v sousedním kraji. Plus (h)různé poradenské služby a podobně.

+1/−1
26.9.2016 21:52

J37a83n 55J43e90m66e11l53k60a 1715870

Renezanc�..

Za prv� tady plat� antikonkuren�n� z�kon. V kraji �nelze v�st nedotovanou konkurenci. I kdyby kraj vedl sv�j dotovan� spoj zcela nesmysln� m�sto po d�lnici �p�es v�echny d�ry a st�l co 50 metr�.

Pokud nebude za�azeno jednotn� j�zdn� autobus� pod TR10 (i t�eba s n�jak�m koeficientem) nikdy nebude doprava �sp�n� jako ve �v�varsku (dvojn�sobek)

Pokud to m� b�t uk�zka, jak se autobusy budou sout�it, jak to bude super i u vlak� tak nen� -

��d� to region�ln� �rove�.. Pokud tomu rozum�m - st�t m�l autobusy a n�dra��.

Dnes na mnoha m�stech jaksi nem� ani ty n�dra��. M� je n�kdo soukrom�. Prost� byly za�antro�eny..

Je to zcela proti vlak�m nep�ehledn� d�ungle. Bez map. Ka�d� kraj si to zna�� n�jak jinak. M� jin� j�zdn�. Dopravce m� jin� str�nky. Pom�r cena/�as nic moc.

Podle m� se defakto nic nezlep�ilo. Proto�e trasy vym��l� kraj�t� ��edn�ci. V�echny �autobusy�na lince�v�ude zaj�d�, stoj� co 100m. T�m p�dem to pak �asto nen� ani ekologick� ani efektivn�. A o to jde. Ale �e�t� region�ln� politici tady podle m� nejsou od toho, aby ob�an jezdil levn�, ekologicky. To stoj� jejich pen�ze. Je prost� mnohem lep�� v�t�inu nahnat do auta a� zaplat� dph a spot�ebn�. Tak pen�ze naopak dostanou.

0/−1
26.9.2016 17:54

K86a23r74e82l 66F81u18k61s27a 3904770330553

Vidím, že mě v článku citují, což je fajn. :-)

Ještě bych dodal, že obrovským problémem je legislativně špatně upravený přístup k základní infrastruktuře (nádraží, zastávky).

0/−1
26.9.2016 10:48

J88a79n 34V84a11l66o28u38c75h 6922437738360

Ono jde o to, jak se VŘ vypíše. Buď na každou linku zvlášť a pak bude v kraji x-malodopravců; anebo po "balících" a pak to bude výhodnější pro větší firmy.

Malý dopravce sice třeba něco ušetří na administrativě, ale bude muset nějak ošetřit záložní vozy (i když své linky odjezdíte se dvěma vozy, z toho jeden vyjede jen ve špičku, min. jeden musíte mít v záloze a pokud bude zadavatel požadovat určité parametry, může to být dost drahé).

Většímu dopravci pak třeba stačí záloha 15% vozů (pokud je tam velký podíl jen špičkových spojů, pak i méně), může s vozy lépe "hospodařit" - jeden vůz přejíždí během dne mezi různými linkami, takže denní proběh vozu je vyšší (tedy efektivnější).

Tak si pak vyberte

+1/0
26.9.2016 8:42

K63a42r85e58l 19F26u12k15s85a 3894730360303

Jak malý dopravce něco ušetří na administrativě? Vždyť je to právě naopak, pokud se kumulují linky z oblastí, kde by jinak byl jeden velký dopravce, tak je té administrativy (nasčítáno) víc.

0/0
26.9.2016 10:46

J95o85s68e13f 66L81e94b74d18u15š65k44a 4342323943935

Především by se výběrová řízení měla vypisovat až po krajských volbách. A hlavně by se mělo přestat dotovat a o ušetřené peníze snížit daně.

0/−2
26.9.2016 8:38

P53e49t47r 29P33e94t58r 6513102878713

přestat dotovat? tak pokud chcete aby ty autobusy zrušili tak jen tak dál.

+3/0
26.9.2016 8:50

P47e65t25r 53S13c88h24w96a24r70z 7928969673641

No jo, ale ty lidi nejezdí VHD jen tak z plezíru, takže zrušením dotací dosáhnete omezení/zrušení VHD a sice budete mít snížené daně, ale taky ucpané silnice a nebude kde parkovat.

+2/0
26.9.2016 10:32

K30a96r97e61l 36F23u31k58s65a 3474690490403

Vždy je před volbami, buď rok nebo 4 roky. Ten přístup je z podstaty špatný - politik byl zvolen na 4 roky, 4 roky bude rozhodovat. Paradoxně totiž na konci toho volebního období tomu ten politik rozumí nejvíc.

0/0
26.9.2016 10:53

M71a53r85t80i41n 29J26a79n31d15a 6263516472199

Když zrušíte dotace, bude se muset zdražit jízdné na dvoj- až trojnásobek, případně se zruší spoje ve slabších obdobích dnech, takže na venkově se bez auta nedostanete nikam. To chcete? To vám tedy všichni z venkova pěkně poděkují.

+1/0
26.9.2016 11:46

A61l11e96š 85L83i26s31o35v43s32k38ý 9779398152982

Jojo, transparentní vysoutěžení, je sranda, jak linku 701,702 vyhrál dopravce z Liberce a vyšachovali místního podnikatele. Liberecký dopravce je "osobou blízkou vládnoucím kruhům", známý známýho pana hejtmana HAška. Mimo jiné si vozil "odněkud" vlastní naftu, a říká se, že kdo by potřeboval kontakty na mafii, pan dopravce prý dobře poradí :-):-):-)

0/0
26.9.2016 8:37

P94e75t22r 41P45r38o26k82o51p 8762273453592

Ja tomu nrozumim, odborarska klika zajistila ridicum u soukromych dopravcu zvyseni mezd? Nre ze bych to ridicum nepral, jen mi to nebere hlava, kam jsme se to dopracovali... Ehm, jestli by mi soudruzi odborari, taky u socialisticke vlady nedomluvili, zvyseni prodejnich cen u mne na krame?

+1/−2
26.9.2016 8:16

M14i55r59e52k 73Z21á34v72o80d30n48ý 7232967480258

Co s povinností vyhlašovat výběrová řízení mají "soudruzi odboráři"? :)

0/0
26.9.2016 8:31

Z17d51e35n29e31k 14M18o72š80n22a 9310362198343

Jestli jste zvyklí se doma nebo v práci takhle titulovat, tak prosím, ale odboráři nemají s ksčm nic společného. Jinak i v západních státech je daná minimální mzda na každou profesi, v Německu je třeba minimální mzda řidiče 8,50 euro na hodinu, V ČR momentálně cca 2,20 euro a od 1.1.2017 snad cca 3,60 eura. Možná pane Prokop, že kdyby jste platil takové daně jako zaměstnanec, mluvil by jste jinak. A nikdo vás nenutí prodávat za dané ceny.A vy si taky pletete sociální a socialistická vláda. Asi jste nedával pozor v občanské výuce, a proto jste takyy asi zustal v tom krámě!Rv

+1/0
27.9.2016 18:02
Foto

P78r49e34m22y74s75l 89K57y26s52e65l34a77k 5555613254929

A zase to bude stát za... hodně peněz. :-) A spřátelený gang autobusářů si namastí kapsa, A spoje nepojedou. Vždyť i Renaisance byla jen návrat k původnímu stavu.

+1/−1
26.9.2016 8:06

L30u31k74á56š 31Š54m23a36h85e33l 2437384262644

Tady v jižních Čechách naprosto stoprocentně... o velmi úzkých vazbách některých dopravců na kraj si tu cvrlikají i holubi na střeše. Problém je v tom, že jízdní řád se rok od roku proškrtává a kraj se holedbá, jak šetří... nakonec budu asi do práce jezdit na kole (protože druhé auto si fakt pořizovat nebudeme).

+1/0
26.9.2016 8:26

Š85í55m32a 55K18a73d47e16ř89á97v63e84k 9114511754514

V Teplicích, respektive na Teplicku, tu dopravu totálne doje*ali! Jezdí nám tu městká a příměstká. Před tím to tu jezdilo v pohodě a všechno obstarávala městká než se do toho vložil kraj...

+1/0
26.9.2016 8:01

M91a79r60t90i56n 78J87a78n64d22a 6483876412469

Jenže tu městskou dopravu objednával a dotoval kraj. Městský dopravní podnik tam opravdu nejezdil proto, že by tak miloval lidi a chtěl jim zajistit slušnou dopravu. Z toho, co vybere na jízdném, by neměl ani na naftu :-)

+1/0
26.9.2016 8:43

A73n92t39o96n42í77n 69Š81v24i19h12n31o66s 8888557791782

Podle mého se to soutěžení musí prodražit - v důsledku to zaplatí občan: firma, která dosud provozovala a dále nevyhraje, musí autobusy zrušit, firma, která teď vyhraje, musí autobusy nakoupit. To je ale velice zjednodušeno, firma musí mít někde zázemí a po získání zakázky toto zázemí rozšířit, druhá firma zlikvidovat. To samé musí provést se zaměstnanci. Pokud někdo namítne, že zaměstnanci přestoupí k jiné firmě, prodražuje se to minimálně o odstupné. Příklad: Semilská firma provozovala dopravu v Severočeském kraji, autobusy stály po vesnicích kde se dalo. Zajímalo by mne jejich technické zázemí.

0/0
26.9.2016 7:43

M71i44r15o72s51l81a47v 75S17u89r20m17a30ř 7426109410952

Autobusy stoji ve vesnicích všude. Na tom nevidím nic divného.

+2/0
26.9.2016 7:49

J67a65n 51H32l81a92d36k82ý 9778389337660

Tak v reálu to většinou bývá tak, že firma která vyhraje si najímá další dopravce. Nikdo tak většinou nekrachuje.

0/0
26.9.2016 8:09

A32n18t10o92n77í42n 24Š88v63i36h27n32o17s 8328707481482

Takže se to pěkně prodraží, pokud je to přes více firem.

0/0
26.9.2016 9:15

J23a76n 15H62l11a46d33k97ý 9848449607370

Prodraží se to jak komu. Objednavateli ne. Ten skoro vždy získá cenu nižší, než před soutěží. Prodraží se to dopravci, který na tom méně vydělá a ještě se musí dělit s jinejma.

+1/0
26.9.2016 9:38

M44a27r25t24i67n 16J95a41n74d15a 6523456152789

Autobusy stojí po vesnicích běžně. Jestliže řidič Horáček jezdí linku ze Lhoty do města, bydlí ve Lhotě a směna mu začíná ve Lhotě, je zbytečné, aby parkoval v okresním městě v garážích a jezdil tam po prázdnu, když může mít autobus před domem. Do garáží si zajede párkrát za týden během dopolední pauzy, to stačí. Vy přece taky se svým autem nejezdíte do servisu a k pumpě po každé jízdě, ale jen když to potřebujete, ne?

A firma, která soutěž nevyhraje, může svoje autobusy přesunout do oblastí, které vyhrála, případně je může prodat jiné firmě. Dělá se to tak běžně už teď? na Plzeňsku nám jezdí pár autobusů původem z jižní Moravy.

+2/0
26.9.2016 8:40

R45o57m29a61n 42P54o22l15á71č74e32k 5296989195

Zase soutěže... Někdo si z toho udělal modlu a tohle je výsledek...

Stejne celkova cena za dopravu bude stejna a bude to o tom, že o co kraj zaplatí méně více zaplatí cestující... a nebo ještě trochu oskube personál. ..

+2/0
26.9.2016 6:46

J24i57ř26í 14P79l70a48v21s58k25ý 9210896951439

ja bych nebyl proti tomu, aby cestujici platil uplnou cenu jizdy ... nejak me nenapada jediny duvod, proc bych mel nekomu sponzorovat levnejsi dopravu.

0/−4
26.9.2016 6:58

R95o77m71a35n 27P52o27l71á65č40e32k 5546659685

Protoze pak bude levnější jezdit autem i sám...

+3/0
26.9.2016 7:05

M94i94r25e57k 91Z47á25v69o34d80n96ý 7922307290468

Tak třeba externality, které musí stát při přemnožení individuální dopravy řešit. Stačí třeba toto? :)

+4/0
26.9.2016 7:18

M39a65t97ě57j 44K43o45n56v79a12l37i53n82a 8359705483

Tak pak ale budou silnice nebezpečnější, jelikož na ně pošlete např. i důchodce s favority.

Myslím, že současný systém je OK....

0/0
26.9.2016 7:26

P20a75v53e95l 10O33b72d74r35ž18á25l79e78k 6156974158872

Protože stát chce, aby se mohl dopravovat každý, kdo potřebuje. Člověk, který sedí doma na dávkách, protože nemá možnost levné dopravy do práce, je dražší, než dotace do autobusu.

A na druhou stranu stát chce aby všichni ne jezdili autem a neumí hromadnou dopravu udělat zajímavější jinak, než nízkou cenou.

+5/0
26.9.2016 7:45

H15o66n82z86a 21V29a22n24ě91k 8872140190211

Takže Ústecký kraj už má vysoutěženo soutěže si pochvaluje si Jaroslav Komínek radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

A co na to občan?

Doprava se zdražila. (Cesta z Jirkova do Ervěnic stojí 21kč/19.80 na peněženku DPCHJ, Ústecký kraj stejnou trasu jezdí za 25Kč)

Tam kde bylo možné využít dálkovou dopravu v oblasti MHD za ceny a průkazky MHD toto již není možné (Chomutovsko). Tak k čemu je taková soutěž dobrá.... ;-€NECHÁPU;-€

+1/0
26.9.2016 6:40

M53a30t23ě14j 53K95o29n94v73a63l39i88n42a 8639645393

Tyhle linky na krátkou vzdálenost často zdražily, to máte pravdu, nicméně cestování na delší vzdálenosti mimo dosah MHD spíše zlevnilo. Navíc když pojedete třeba z Chomutova do Ústí tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD....

Takže výsledkem je cestování za srovnatelné a často i nižší ceny pro cestující a nižší cena objednávky pro kraj....

+2/0
26.9.2016 7:24

H57o73n24z31a 86V10a48n59ě28k 8972600600181

Píšete: " tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD...." Kde, v Chomutově, tak jak to bylo vždycky?

0/0
27.9.2016 9:21

P95e24t60r 31M14o94l20á36k 9818851127414

Tak co vypíšou se takové podmínky, že je splní jen současný dopravce! Třeba jak na MHD v Trebíči, kdy nesmyslnou podmínku kryteho parkování ve městě splňuje jen jeden dopravce. Majitel byl úředně prohlášen za blázna ( aby nemusel jít do krimi )a po amnestii Vašíka Klause se zázračné uzdravil. Místní ví o lom je řeč.

+4/0
26.9.2016 5:59

J33a75n 76S50ů32r56a 4895633503772

To je ale spíše výjimka, jinak zatím všechny soutěže, které na busy byly, skončily účastí nejméně tří dopravců.

+2/0
26.9.2016 6:49

J66i26ř18í 72J93o11z24a 3528913870321

Jen aby se z renesance nestal stredovek :)))

+7/0
26.9.2016 5:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.