Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35i46ř80í 80K49o90c43u49r26e93k 6985214795588

Krajský dopravní podnik? Mám podezření, že to bude pračka na peníze, jezdící o 1/3 dráž než v sousedním kraji. Plus (h)různé poradenské služby a podobně.

+1/−1
26.9.2016 21:52

J54a47n 43J10e60m31e17l45k66a 1595890

Renezanc�..

Za prv� tady plat� antikonkuren�n� z�kon. V kraji �nelze v�st nedotovanou konkurenci. I kdyby kraj vedl sv�j dotovan� spoj zcela nesmysln� m�sto po d�lnici �p�es v�echny d�ry a st�l co 50 metr�.

Pokud nebude za�azeno jednotn� j�zdn� autobus� pod TR10 (i t�eba s n�jak�m koeficientem) nikdy nebude doprava �sp�n� jako ve �v�varsku (dvojn�sobek)

Pokud to m� b�t uk�zka, jak se autobusy budou sout�it, jak to bude super i u vlak� tak nen� -

��d� to region�ln� �rove�.. Pokud tomu rozum�m - st�t m�l autobusy a n�dra��.

Dnes na mnoha m�stech jaksi nem� ani ty n�dra��. M� je n�kdo soukrom�. Prost� byly za�antro�eny..

Je to zcela proti vlak�m nep�ehledn� d�ungle. Bez map. Ka�d� kraj si to zna�� n�jak jinak. M� jin� j�zdn�. Dopravce m� jin� str�nky. Pom�r cena/�as nic moc.

Podle m� se defakto nic nezlep�ilo. Proto�e trasy vym��l� kraj�t� ��edn�ci. V�echny �autobusy�na lince�v�ude zaj�d�, stoj� co 100m. T�m p�dem to pak �asto nen� ani ekologick� ani efektivn�. A o to jde. Ale �e�t� region�ln� politici tady podle m� nejsou od toho, aby ob�an jezdil levn�, ekologicky. To stoj� jejich pen�ze. Je prost� mnohem lep�� v�t�inu nahnat do auta a� zaplat� dph a spot�ebn�. Tak pen�ze naopak dostanou.

0/−1
26.9.2016 17:54

K83a83r81e55l 97F44u47k77s70a 3874900410343

Vidím, že mě v článku citují, což je fajn. :-)

Ještě bych dodal, že obrovským problémem je legislativně špatně upravený přístup k základní infrastruktuře (nádraží, zastávky).

0/−1
26.9.2016 10:48

J10a77n 98V46a17l40o33u11c10h 6792497108830

Ono jde o to, jak se VŘ vypíše. Buď na každou linku zvlášť a pak bude v kraji x-malodopravců; anebo po "balících" a pak to bude výhodnější pro větší firmy.

Malý dopravce sice třeba něco ušetří na administrativě, ale bude muset nějak ošetřit záložní vozy (i když své linky odjezdíte se dvěma vozy, z toho jeden vyjede jen ve špičku, min. jeden musíte mít v záloze a pokud bude zadavatel požadovat určité parametry, může to být dost drahé).

Většímu dopravci pak třeba stačí záloha 15% vozů (pokud je tam velký podíl jen špičkových spojů, pak i méně), může s vozy lépe "hospodařit" - jeden vůz přejíždí během dne mezi různými linkami, takže denní proběh vozu je vyšší (tedy efektivnější).

Tak si pak vyberte

+1/0
26.9.2016 8:42

K74a65r21e84l 26F49u55k65s30a 3914930550613

Jak malý dopravce něco ušetří na administrativě? Vždyť je to právě naopak, pokud se kumulují linky z oblastí, kde by jinak byl jeden velký dopravce, tak je té administrativy (nasčítáno) víc.

0/0
26.9.2016 10:46

J47o79s79e25f 44L46e67b25d41u63š67k29a 4152823833805

Především by se výběrová řízení měla vypisovat až po krajských volbách. A hlavně by se mělo přestat dotovat a o ušetřené peníze snížit daně.

0/−2
26.9.2016 8:38

P19e10t48r 43P96e10t25r 6793832658213

přestat dotovat? tak pokud chcete aby ty autobusy zrušili tak jen tak dál.

+3/0
26.9.2016 8:50

P96e38t80r 87S19c71h84w66a26r18z 7428559333831

No jo, ale ty lidi nejezdí VHD jen tak z plezíru, takže zrušením dotací dosáhnete omezení/zrušení VHD a sice budete mít snížené daně, ale taky ucpané silnice a nebude kde parkovat.

+2/0
26.9.2016 10:32

K79a42r12e53l 64F20u65k70s83a 3214910540223

Vždy je před volbami, buď rok nebo 4 roky. Ten přístup je z podstaty špatný - politik byl zvolen na 4 roky, 4 roky bude rozhodovat. Paradoxně totiž na konci toho volebního období tomu ten politik rozumí nejvíc.

0/0
26.9.2016 10:53

M63a46r63t10i40n 77J35a70n86d59a 6743576562309

Když zrušíte dotace, bude se muset zdražit jízdné na dvoj- až trojnásobek, případně se zruší spoje ve slabších obdobích dnech, takže na venkově se bez auta nedostanete nikam. To chcete? To vám tedy všichni z venkova pěkně poděkují.

+1/0
26.9.2016 11:46

A26l67e72š 75L54i25s59o26v66s23k36ý 9299558552352

Jojo, transparentní vysoutěžení, je sranda, jak linku 701,702 vyhrál dopravce z Liberce a vyšachovali místního podnikatele. Liberecký dopravce je "osobou blízkou vládnoucím kruhům", známý známýho pana hejtmana HAška. Mimo jiné si vozil "odněkud" vlastní naftu, a říká se, že kdo by potřeboval kontakty na mafii, pan dopravce prý dobře poradí :-):-):-)

0/0
26.9.2016 8:37

P54e69t95r 63P59r30o29k61o18p 8122763973232

Ja tomu nrozumim, odborarska klika zajistila ridicum u soukromych dopravcu zvyseni mezd? Nre ze bych to ridicum nepral, jen mi to nebere hlava, kam jsme se to dopracovali... Ehm, jestli by mi soudruzi odborari, taky u socialisticke vlady nedomluvili, zvyseni prodejnich cen u mne na krame?

+1/−2
26.9.2016 8:16

M92i82r36e94k 18Z89á48v12o21d45n46ý 7392617470788

Co s povinností vyhlašovat výběrová řízení mají "soudruzi odboráři"? :)

0/0
26.9.2016 8:31

Z50d72e21n32e78k 44M42o89š78n93a 9950982958163

Jestli jste zvyklí se doma nebo v práci takhle titulovat, tak prosím, ale odboráři nemají s ksčm nic společného. Jinak i v západních státech je daná minimální mzda na každou profesi, v Německu je třeba minimální mzda řidiče 8,50 euro na hodinu, V ČR momentálně cca 2,20 euro a od 1.1.2017 snad cca 3,60 eura. Možná pane Prokop, že kdyby jste platil takové daně jako zaměstnanec, mluvil by jste jinak. A nikdo vás nenutí prodávat za dané ceny.A vy si taky pletete sociální a socialistická vláda. Asi jste nedával pozor v občanské výuce, a proto jste takyy asi zustal v tom krámě!Rv

+1/0
27.9.2016 18:02
Foto

P63r72e77m26y46s32l 83K86y41s20e64l16a33k 5425343594349

A zase to bude stát za... hodně peněz. :-) A spřátelený gang autobusářů si namastí kapsa, A spoje nepojedou. Vždyť i Renaisance byla jen návrat k původnímu stavu.

+1/−1
26.9.2016 8:06

L96u82k49á21š 45Š90m53a28h77e60l 2927574112214

Tady v jižních Čechách naprosto stoprocentně... o velmi úzkých vazbách některých dopravců na kraj si tu cvrlikají i holubi na střeše. Problém je v tom, že jízdní řád se rok od roku proškrtává a kraj se holedbá, jak šetří... nakonec budu asi do práce jezdit na kole (protože druhé auto si fakt pořizovat nebudeme).

+1/0
26.9.2016 8:26

Š89í51m95a 56K71a67d22e25ř24á94v62e41k 9104661714204

V Teplicích, respektive na Teplicku, tu dopravu totálne doje*ali! Jezdí nám tu městká a příměstká. Před tím to tu jezdilo v pohodě a všechno obstarávala městká než se do toho vložil kraj...

+1/0
26.9.2016 8:01

M98a65r29t68i97n 26J55a94n28d81a 6333966672719

Jenže tu městskou dopravu objednával a dotoval kraj. Městský dopravní podnik tam opravdu nejezdil proto, že by tak miloval lidi a chtěl jim zajistit slušnou dopravu. Z toho, co vybere na jízdném, by neměl ani na naftu :-)

+1/0
26.9.2016 8:43

A90n39t40o98n74í64n 37Š85v62i90h21n81o67s 8548577141892

Podle mého se to soutěžení musí prodražit - v důsledku to zaplatí občan: firma, která dosud provozovala a dále nevyhraje, musí autobusy zrušit, firma, která teď vyhraje, musí autobusy nakoupit. To je ale velice zjednodušeno, firma musí mít někde zázemí a po získání zakázky toto zázemí rozšířit, druhá firma zlikvidovat. To samé musí provést se zaměstnanci. Pokud někdo namítne, že zaměstnanci přestoupí k jiné firmě, prodražuje se to minimálně o odstupné. Příklad: Semilská firma provozovala dopravu v Severočeském kraji, autobusy stály po vesnicích kde se dalo. Zajímalo by mne jejich technické zázemí.

0/0
26.9.2016 7:43

M86i56r66o61s37l37a41v 23S73u94r11m38a88ř 7436259570522

Autobusy stoji ve vesnicích všude. Na tom nevidím nic divného.

+2/0
26.9.2016 7:49

J13a33n 10H11l91a17d82k23ý 9138379567260

Tak v reálu to většinou bývá tak, že firma která vyhraje si najímá další dopravce. Nikdo tak většinou nekrachuje.

0/0
26.9.2016 8:09

A57n11t46o23n90í46n 50Š10v19i63h11n97o84s 8108687351562

Takže se to pěkně prodraží, pokud je to přes více firem.

0/0
26.9.2016 9:15

J72a56n 95H33l25a51d33k13ý 9888939487820

Prodraží se to jak komu. Objednavateli ne. Ten skoro vždy získá cenu nižší, než před soutěží. Prodraží se to dopravci, který na tom méně vydělá a ještě se musí dělit s jinejma.

+1/0
26.9.2016 9:38

M48a34r98t83i95n 26J93a63n24d96a 6953736562429

Autobusy stojí po vesnicích běžně. Jestliže řidič Horáček jezdí linku ze Lhoty do města, bydlí ve Lhotě a směna mu začíná ve Lhotě, je zbytečné, aby parkoval v okresním městě v garážích a jezdil tam po prázdnu, když může mít autobus před domem. Do garáží si zajede párkrát za týden během dopolední pauzy, to stačí. Vy přece taky se svým autem nejezdíte do servisu a k pumpě po každé jízdě, ale jen když to potřebujete, ne?

A firma, která soutěž nevyhraje, může svoje autobusy přesunout do oblastí, které vyhrála, případně je může prodat jiné firmě. Dělá se to tak běžně už teď? na Plzeňsku nám jezdí pár autobusů původem z jižní Moravy.

+2/0
26.9.2016 8:40

R49o32m12a25n 90P48o56l65á39č80e60k 5926419585

Zase soutěže... Někdo si z toho udělal modlu a tohle je výsledek...

Stejne celkova cena za dopravu bude stejna a bude to o tom, že o co kraj zaplatí méně více zaplatí cestující... a nebo ještě trochu oskube personál. ..

+2/0
26.9.2016 6:46

J23i20ř12í 52P11l26a70v39s11k24ý 9880836731719

ja bych nebyl proti tomu, aby cestujici platil uplnou cenu jizdy ... nejak me nenapada jediny duvod, proc bych mel nekomu sponzorovat levnejsi dopravu.

0/−4
26.9.2016 6:58

R41o75m60a31n 75P81o12l10á11č73e12k 5106359825

Protoze pak bude levnější jezdit autem i sám...

+3/0
26.9.2016 7:05

M93i28r32e13k 83Z44á49v14o94d53n72ý 7402717190308

Tak třeba externality, které musí stát při přemnožení individuální dopravy řešit. Stačí třeba toto? :)

+4/0
26.9.2016 7:18

M86a36t17ě73j 84K33o63n29v39a26l59i56n22a 8189385493

Tak pak ale budou silnice nebezpečnější, jelikož na ně pošlete např. i důchodce s favority.

Myslím, že současný systém je OK....

0/0
26.9.2016 7:26

P11a89v86e44l 82O90b84d98r38ž31á37l79e17k 6586454198912

Protože stát chce, aby se mohl dopravovat každý, kdo potřebuje. Člověk, který sedí doma na dávkách, protože nemá možnost levné dopravy do práce, je dražší, než dotace do autobusu.

A na druhou stranu stát chce aby všichni ne jezdili autem a neumí hromadnou dopravu udělat zajímavější jinak, než nízkou cenou.

+5/0
26.9.2016 7:45

H79o23n47z94a 35V50a58n40ě97k 8922850340861

Takže Ústecký kraj už má vysoutěženo soutěže si pochvaluje si Jaroslav Komínek radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

A co na to občan?

Doprava se zdražila. (Cesta z Jirkova do Ervěnic stojí 21kč/19.80 na peněženku DPCHJ, Ústecký kraj stejnou trasu jezdí za 25Kč)

Tam kde bylo možné využít dálkovou dopravu v oblasti MHD za ceny a průkazky MHD toto již není možné (Chomutovsko). Tak k čemu je taková soutěž dobrá.... ;-€NECHÁPU;-€

+1/0
26.9.2016 6:40

M37a94t66ě13j 70K49o83n74v47a95l50i17n45a 8629945823

Tyhle linky na krátkou vzdálenost často zdražily, to máte pravdu, nicméně cestování na delší vzdálenosti mimo dosah MHD spíše zlevnilo. Navíc když pojedete třeba z Chomutova do Ústí tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD....

Takže výsledkem je cestování za srovnatelné a často i nižší ceny pro cestující a nižší cena objednávky pro kraj....

+2/0
26.9.2016 7:24

H22o79n80z49a 64V42a94n89ě53k 8752490380141

Píšete: " tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD...." Kde, v Chomutově, tak jak to bylo vždycky?

0/0
27.9.2016 9:21

P83e96t98r 74M50o93l42á23k 9138861947344

Tak co vypíšou se takové podmínky, že je splní jen současný dopravce! Třeba jak na MHD v Trebíči, kdy nesmyslnou podmínku kryteho parkování ve městě splňuje jen jeden dopravce. Majitel byl úředně prohlášen za blázna ( aby nemusel jít do krimi )a po amnestii Vašíka Klause se zázračné uzdravil. Místní ví o lom je řeč.

+4/0
26.9.2016 5:59

J26a41n 26S95ů87r89a 4875623563852

To je ale spíše výjimka, jinak zatím všechny soutěže, které na busy byly, skončily účastí nejméně tří dopravců.

+2/0
26.9.2016 6:49

J22i15ř83í 32J93o98z75a 3588943100551

Jen aby se z renesance nestal stredovek :)))

+7/0
26.9.2016 5:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.