Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57i46ř46í 41K16o79c47u77r52e51k 6265634695678

Krajský dopravní podnik? Mám podezření, že to bude pračka na peníze, jezdící o 1/3 dráž než v sousedním kraji. Plus (h)různé poradenské služby a podobně.

+1/−1
26.9.2016 21:52

J72a74n 27J77e45m19e94l87k91a 1455490

Renezanc�..

Za prv� tady plat� antikonkuren�n� z�kon. V kraji �nelze v�st nedotovanou konkurenci. I kdyby kraj vedl sv�j dotovan� spoj zcela nesmysln� m�sto po d�lnici �p�es v�echny d�ry a st�l co 50 metr�.

Pokud nebude za�azeno jednotn� j�zdn� autobus� pod TR10 (i t�eba s n�jak�m koeficientem) nikdy nebude doprava �sp�n� jako ve �v�varsku (dvojn�sobek)

Pokud to m� b�t uk�zka, jak se autobusy budou sout�it, jak to bude super i u vlak� tak nen� -

��d� to region�ln� �rove�.. Pokud tomu rozum�m - st�t m�l autobusy a n�dra��.

Dnes na mnoha m�stech jaksi nem� ani ty n�dra��. M� je n�kdo soukrom�. Prost� byly za�antro�eny..

Je to zcela proti vlak�m nep�ehledn� d�ungle. Bez map. Ka�d� kraj si to zna�� n�jak jinak. M� jin� j�zdn�. Dopravce m� jin� str�nky. Pom�r cena/�as nic moc.

Podle m� se defakto nic nezlep�ilo. Proto�e trasy vym��l� kraj�t� ��edn�ci. V�echny �autobusy�na lince�v�ude zaj�d�, stoj� co 100m. T�m p�dem to pak �asto nen� ani ekologick� ani efektivn�. A o to jde. Ale �e�t� region�ln� politici tady podle m� nejsou od toho, aby ob�an jezdil levn�, ekologicky. To stoj� jejich pen�ze. Je prost� mnohem lep�� v�t�inu nahnat do auta a� zaplat� dph a spot�ebn�. Tak pen�ze naopak dostanou.

0/−1
26.9.2016 17:54

K90a34r97e66l 41F54u48k71s74a 3294470470763

Vidím, že mě v článku citují, což je fajn. :-)

Ještě bych dodal, že obrovským problémem je legislativně špatně upravený přístup k základní infrastruktuře (nádraží, zastávky).

0/−1
26.9.2016 10:48

J17a45n 24V92a73l36o63u90c80h 6442287118480

Ono jde o to, jak se VŘ vypíše. Buď na každou linku zvlášť a pak bude v kraji x-malodopravců; anebo po "balících" a pak to bude výhodnější pro větší firmy.

Malý dopravce sice třeba něco ušetří na administrativě, ale bude muset nějak ošetřit záložní vozy (i když své linky odjezdíte se dvěma vozy, z toho jeden vyjede jen ve špičku, min. jeden musíte mít v záloze a pokud bude zadavatel požadovat určité parametry, může to být dost drahé).

Většímu dopravci pak třeba stačí záloha 15% vozů (pokud je tam velký podíl jen špičkových spojů, pak i méně), může s vozy lépe "hospodařit" - jeden vůz přejíždí během dne mezi různými linkami, takže denní proběh vozu je vyšší (tedy efektivnější).

Tak si pak vyberte

+1/0
26.9.2016 8:42

K91a31r88e10l 68F54u11k91s24a 3554480210203

Jak malý dopravce něco ušetří na administrativě? Vždyť je to právě naopak, pokud se kumulují linky z oblastí, kde by jinak byl jeden velký dopravce, tak je té administrativy (nasčítáno) víc.

0/0
26.9.2016 10:46

J96o77s90e94f 48L35e37b50d70u10š93k12a 4232643803575

Především by se výběrová řízení měla vypisovat až po krajských volbách. A hlavně by se mělo přestat dotovat a o ušetřené peníze snížit daně.

0/−2
26.9.2016 8:38

P20e88t79r 64P92e62t26r 6823732598913

přestat dotovat? tak pokud chcete aby ty autobusy zrušili tak jen tak dál.

+3/0
26.9.2016 8:50

P45e83t92r 89S74c81h62w39a84r98z 7858959923731

No jo, ale ty lidi nejezdí VHD jen tak z plezíru, takže zrušením dotací dosáhnete omezení/zrušení VHD a sice budete mít snížené daně, ale taky ucpané silnice a nebude kde parkovat.

+2/0
26.9.2016 10:32

K97a31r31e93l 97F55u89k30s44a 3134660680553

Vždy je před volbami, buď rok nebo 4 roky. Ten přístup je z podstaty špatný - politik byl zvolen na 4 roky, 4 roky bude rozhodovat. Paradoxně totiž na konci toho volebního období tomu ten politik rozumí nejvíc.

0/0
26.9.2016 10:53

M27a43r61t18i30n 88J42a90n65d76a 6203286302599

Když zrušíte dotace, bude se muset zdražit jízdné na dvoj- až trojnásobek, případně se zruší spoje ve slabších obdobích dnech, takže na venkově se bez auta nedostanete nikam. To chcete? To vám tedy všichni z venkova pěkně poděkují.

+1/0
26.9.2016 11:46

A34l94e57š 33L91i85s90o93v41s93k88ý 9759148122252

Jojo, transparentní vysoutěžení, je sranda, jak linku 701,702 vyhrál dopravce z Liberce a vyšachovali místního podnikatele. Liberecký dopravce je "osobou blízkou vládnoucím kruhům", známý známýho pana hejtmana HAška. Mimo jiné si vozil "odněkud" vlastní naftu, a říká se, že kdo by potřeboval kontakty na mafii, pan dopravce prý dobře poradí :-):-):-)

0/0
26.9.2016 8:37

P49e88t33r 16P36r45o95k33o90p 8652173603812

Ja tomu nrozumim, odborarska klika zajistila ridicum u soukromych dopravcu zvyseni mezd? Nre ze bych to ridicum nepral, jen mi to nebere hlava, kam jsme se to dopracovali... Ehm, jestli by mi soudruzi odborari, taky u socialisticke vlady nedomluvili, zvyseni prodejnich cen u mne na krame?

+1/−2
26.9.2016 8:16

M41i53r21e74k 77Z94á64v34o85d79n73ý 7812637320128

Co s povinností vyhlašovat výběrová řízení mají "soudruzi odboráři"? :)

0/0
26.9.2016 8:31

Z67d29e53n83e39k 74M26o87š85n22a 9920242388713

Jestli jste zvyklí se doma nebo v práci takhle titulovat, tak prosím, ale odboráři nemají s ksčm nic společného. Jinak i v západních státech je daná minimální mzda na každou profesi, v Německu je třeba minimální mzda řidiče 8,50 euro na hodinu, V ČR momentálně cca 2,20 euro a od 1.1.2017 snad cca 3,60 eura. Možná pane Prokop, že kdyby jste platil takové daně jako zaměstnanec, mluvil by jste jinak. A nikdo vás nenutí prodávat za dané ceny.A vy si taky pletete sociální a socialistická vláda. Asi jste nedával pozor v občanské výuce, a proto jste takyy asi zustal v tom krámě!Rv

+1/0
27.9.2016 18:02
Foto

P66r67e84m35y18s62l 86K81y24s96e19l46a90k 5625193594339

A zase to bude stát za... hodně peněz. :-) A spřátelený gang autobusářů si namastí kapsa, A spoje nepojedou. Vždyť i Renaisance byla jen návrat k původnímu stavu.

+1/−1
26.9.2016 8:06

L71u22k92á64š 71Š21m32a30h17e24l 2647344612834

Tady v jižních Čechách naprosto stoprocentně... o velmi úzkých vazbách některých dopravců na kraj si tu cvrlikají i holubi na střeše. Problém je v tom, že jízdní řád se rok od roku proškrtává a kraj se holedbá, jak šetří... nakonec budu asi do práce jezdit na kole (protože druhé auto si fakt pořizovat nebudeme).

+1/0
26.9.2016 8:26

Š79í36m62a 29K21a87d55e54ř69á24v84e15k 9554731924834

V Teplicích, respektive na Teplicku, tu dopravu totálne doje*ali! Jezdí nám tu městká a příměstká. Před tím to tu jezdilo v pohodě a všechno obstarávala městká než se do toho vložil kraj...

+1/0
26.9.2016 8:01

M63a78r36t87i31n 12J45a16n94d55a 6613156112479

Jenže tu městskou dopravu objednával a dotoval kraj. Městský dopravní podnik tam opravdu nejezdil proto, že by tak miloval lidi a chtěl jim zajistit slušnou dopravu. Z toho, co vybere na jízdném, by neměl ani na naftu :-)

+1/0
26.9.2016 8:43

A32n56t61o23n38í20n 38Š42v96i70h77n26o52s 8778797661652

Podle mého se to soutěžení musí prodražit - v důsledku to zaplatí občan: firma, která dosud provozovala a dále nevyhraje, musí autobusy zrušit, firma, která teď vyhraje, musí autobusy nakoupit. To je ale velice zjednodušeno, firma musí mít někde zázemí a po získání zakázky toto zázemí rozšířit, druhá firma zlikvidovat. To samé musí provést se zaměstnanci. Pokud někdo namítne, že zaměstnanci přestoupí k jiné firmě, prodražuje se to minimálně o odstupné. Příklad: Semilská firma provozovala dopravu v Severočeském kraji, autobusy stály po vesnicích kde se dalo. Zajímalo by mne jejich technické zázemí.

0/0
26.9.2016 7:43

M58i37r33o60s85l97a73v 62S77u90r55m34a65ř 7356509520312

Autobusy stoji ve vesnicích všude. Na tom nevidím nic divného.

+2/0
26.9.2016 7:49

J91a37n 52H42l45a81d54k30ý 9808659207140

Tak v reálu to většinou bývá tak, že firma která vyhraje si najímá další dopravce. Nikdo tak většinou nekrachuje.

0/0
26.9.2016 8:09

A66n35t38o89n13í77n 77Š86v45i58h87n60o60s 8298817181412

Takže se to pěkně prodraží, pokud je to přes více firem.

0/0
26.9.2016 9:15

J44a37n 72H30l84a51d23k32ý 9228549777390

Prodraží se to jak komu. Objednavateli ne. Ten skoro vždy získá cenu nižší, než před soutěží. Prodraží se to dopravci, který na tom méně vydělá a ještě se musí dělit s jinejma.

+1/0
26.9.2016 9:38

M14a42r62t57i28n 33J29a95n75d32a 6713746442569

Autobusy stojí po vesnicích běžně. Jestliže řidič Horáček jezdí linku ze Lhoty do města, bydlí ve Lhotě a směna mu začíná ve Lhotě, je zbytečné, aby parkoval v okresním městě v garážích a jezdil tam po prázdnu, když může mít autobus před domem. Do garáží si zajede párkrát za týden během dopolední pauzy, to stačí. Vy přece taky se svým autem nejezdíte do servisu a k pumpě po každé jízdě, ale jen když to potřebujete, ne?

A firma, která soutěž nevyhraje, může svoje autobusy přesunout do oblastí, které vyhrála, případně je může prodat jiné firmě. Dělá se to tak běžně už teď? na Plzeňsku nám jezdí pár autobusů původem z jižní Moravy.

+2/0
26.9.2016 8:40

R78o63m81a83n 62P72o22l49á30č81e40k 5386809835

Zase soutěže... Někdo si z toho udělal modlu a tohle je výsledek...

Stejne celkova cena za dopravu bude stejna a bude to o tom, že o co kraj zaplatí méně více zaplatí cestující... a nebo ještě trochu oskube personál. ..

+2/0
26.9.2016 6:46

J24i66ř89í 33P10l56a40v26s34k12ý 9420946611219

ja bych nebyl proti tomu, aby cestujici platil uplnou cenu jizdy ... nejak me nenapada jediny duvod, proc bych mel nekomu sponzorovat levnejsi dopravu.

0/−4
26.9.2016 6:58

R64o22m64a97n 85P38o72l58á50č38e90k 5146269645

Protoze pak bude levnější jezdit autem i sám...

+3/0
26.9.2016 7:05

M21i79r26e88k 51Z45á80v18o41d48n74ý 7862257610398

Tak třeba externality, které musí stát při přemnožení individuální dopravy řešit. Stačí třeba toto? :)

+4/0
26.9.2016 7:18

M79a51t66ě20j 10K83o17n27v42a52l52i21n64a 8269615413

Tak pak ale budou silnice nebezpečnější, jelikož na ně pošlete např. i důchodce s favority.

Myslím, že současný systém je OK....

0/0
26.9.2016 7:26

P94a39v75e14l 53O84b52d53r26ž39á55l80e26k 6336974238202

Protože stát chce, aby se mohl dopravovat každý, kdo potřebuje. Člověk, který sedí doma na dávkách, protože nemá možnost levné dopravy do práce, je dražší, než dotace do autobusu.

A na druhou stranu stát chce aby všichni ne jezdili autem a neumí hromadnou dopravu udělat zajímavější jinak, než nízkou cenou.

+5/0
26.9.2016 7:45

H29o70n86z34a 93V25a79n14ě62k 8832450980341

Takže Ústecký kraj už má vysoutěženo soutěže si pochvaluje si Jaroslav Komínek radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

A co na to občan?

Doprava se zdražila. (Cesta z Jirkova do Ervěnic stojí 21kč/19.80 na peněženku DPCHJ, Ústecký kraj stejnou trasu jezdí za 25Kč)

Tam kde bylo možné využít dálkovou dopravu v oblasti MHD za ceny a průkazky MHD toto již není možné (Chomutovsko). Tak k čemu je taková soutěž dobrá.... ;-€NECHÁPU;-€

+1/0
26.9.2016 6:40

M91a79t17ě78j 56K48o56n84v93a97l23i93n70a 8379365113

Tyhle linky na krátkou vzdálenost často zdražily, to máte pravdu, nicméně cestování na delší vzdálenosti mimo dosah MHD spíše zlevnilo. Navíc když pojedete třeba z Chomutova do Ústí tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD....

Takže výsledkem je cestování za srovnatelné a často i nižší ceny pro cestující a nižší cena objednávky pro kraj....

+2/0
26.9.2016 7:24

H19o54n38z10a 45V54a74n17ě11k 8232950100891

Píšete: " tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD...." Kde, v Chomutově, tak jak to bylo vždycky?

0/0
27.9.2016 9:21

P11e16t53r 91M23o63l10á19k 9538501737624

Tak co vypíšou se takové podmínky, že je splní jen současný dopravce! Třeba jak na MHD v Trebíči, kdy nesmyslnou podmínku kryteho parkování ve městě splňuje jen jeden dopravce. Majitel byl úředně prohlášen za blázna ( aby nemusel jít do krimi )a po amnestii Vašíka Klause se zázračné uzdravil. Místní ví o lom je řeč.

+4/0
26.9.2016 5:59

J43a75n 87S20ů98r54a 4515763613742

To je ale spíše výjimka, jinak zatím všechny soutěže, které na busy byly, skončily účastí nejméně tří dopravců.

+2/0
26.9.2016 6:49

J90i69ř34í 79J46o15z98a 3778433520561

Jen aby se z renesance nestal stredovek :)))

+7/0
26.9.2016 5:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.