Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72i54ř21í 71K36o48c42u62r56e34k 6325904215158

Krajský dopravní podnik? Mám podezření, že to bude pračka na peníze, jezdící o 1/3 dráž než v sousedním kraji. Plus (h)různé poradenské služby a podobně.

+1/−1
26.9.2016 21:52

J17a62n 81J21e78m61e57l80k37a 1315730

Renezanc�..

Za prv� tady plat� antikonkuren�n� z�kon. V kraji �nelze v�st nedotovanou konkurenci. I kdyby kraj vedl sv�j dotovan� spoj zcela nesmysln� m�sto po d�lnici �p�es v�echny d�ry a st�l co 50 metr�.

Pokud nebude za�azeno jednotn� j�zdn� autobus� pod TR10 (i t�eba s n�jak�m koeficientem) nikdy nebude doprava �sp�n� jako ve �v�varsku (dvojn�sobek)

Pokud to m� b�t uk�zka, jak se autobusy budou sout�it, jak to bude super i u vlak� tak nen� -

��d� to region�ln� �rove�.. Pokud tomu rozum�m - st�t m�l autobusy a n�dra��.

Dnes na mnoha m�stech jaksi nem� ani ty n�dra��. M� je n�kdo soukrom�. Prost� byly za�antro�eny..

Je to zcela proti vlak�m nep�ehledn� d�ungle. Bez map. Ka�d� kraj si to zna�� n�jak jinak. M� jin� j�zdn�. Dopravce m� jin� str�nky. Pom�r cena/�as nic moc.

Podle m� se defakto nic nezlep�ilo. Proto�e trasy vym��l� kraj�t� ��edn�ci. V�echny �autobusy�na lince�v�ude zaj�d�, stoj� co 100m. T�m p�dem to pak �asto nen� ani ekologick� ani efektivn�. A o to jde. Ale �e�t� region�ln� politici tady podle m� nejsou od toho, aby ob�an jezdil levn�, ekologicky. To stoj� jejich pen�ze. Je prost� mnohem lep�� v�t�inu nahnat do auta a� zaplat� dph a spot�ebn�. Tak pen�ze naopak dostanou.

0/−1
26.9.2016 17:54

K58a56r93e40l 70F44u25k59s39a 3524800490363

Vidím, že mě v článku citují, což je fajn. :-)

Ještě bych dodal, že obrovským problémem je legislativně špatně upravený přístup k základní infrastruktuře (nádraží, zastávky).

0/−1
26.9.2016 10:48

J79a93n 50V28a93l65o24u46c84h 6222967928480

Ono jde o to, jak se VŘ vypíše. Buď na každou linku zvlášť a pak bude v kraji x-malodopravců; anebo po "balících" a pak to bude výhodnější pro větší firmy.

Malý dopravce sice třeba něco ušetří na administrativě, ale bude muset nějak ošetřit záložní vozy (i když své linky odjezdíte se dvěma vozy, z toho jeden vyjede jen ve špičku, min. jeden musíte mít v záloze a pokud bude zadavatel požadovat určité parametry, může to být dost drahé).

Většímu dopravci pak třeba stačí záloha 15% vozů (pokud je tam velký podíl jen špičkových spojů, pak i méně), může s vozy lépe "hospodařit" - jeden vůz přejíždí během dne mezi různými linkami, takže denní proběh vozu je vyšší (tedy efektivnější).

Tak si pak vyberte

+1/0
26.9.2016 8:42

K98a62r95e78l 25F73u83k50s62a 3894840670263

Jak malý dopravce něco ušetří na administrativě? Vždyť je to právě naopak, pokud se kumulují linky z oblastí, kde by jinak byl jeden velký dopravce, tak je té administrativy (nasčítáno) víc.

0/0
26.9.2016 10:46

J62o87s75e61f 75L63e81b42d83u98š67k16a 4612423643585

Především by se výběrová řízení měla vypisovat až po krajských volbách. A hlavně by se mělo přestat dotovat a o ušetřené peníze snížit daně.

0/−2
26.9.2016 8:38

P22e71t80r 43P76e94t25r 6963422728643

přestat dotovat? tak pokud chcete aby ty autobusy zrušili tak jen tak dál.

+3/0
26.9.2016 8:50

P74e51t39r 40S60c43h35w49a60r57z 7198609303391

No jo, ale ty lidi nejezdí VHD jen tak z plezíru, takže zrušením dotací dosáhnete omezení/zrušení VHD a sice budete mít snížené daně, ale taky ucpané silnice a nebude kde parkovat.

+2/0
26.9.2016 10:32

K66a66r77e96l 21F18u22k50s84a 3144760230853

Vždy je před volbami, buď rok nebo 4 roky. Ten přístup je z podstaty špatný - politik byl zvolen na 4 roky, 4 roky bude rozhodovat. Paradoxně totiž na konci toho volebního období tomu ten politik rozumí nejvíc.

0/0
26.9.2016 10:53

M82a84r92t59i64n 42J89a26n66d42a 6683376552279

Když zrušíte dotace, bude se muset zdražit jízdné na dvoj- až trojnásobek, případně se zruší spoje ve slabších obdobích dnech, takže na venkově se bez auta nedostanete nikam. To chcete? To vám tedy všichni z venkova pěkně poděkují.

+1/0
26.9.2016 11:46

A16l25e96š 63L62i30s22o47v37s58k28ý 9459618552622

Jojo, transparentní vysoutěžení, je sranda, jak linku 701,702 vyhrál dopravce z Liberce a vyšachovali místního podnikatele. Liberecký dopravce je "osobou blízkou vládnoucím kruhům", známý známýho pana hejtmana HAška. Mimo jiné si vozil "odněkud" vlastní naftu, a říká se, že kdo by potřeboval kontakty na mafii, pan dopravce prý dobře poradí :-):-):-)

0/0
26.9.2016 8:37

P10e54t36r 82P30r48o66k75o63p 8592943873482

Ja tomu nrozumim, odborarska klika zajistila ridicum u soukromych dopravcu zvyseni mezd? Nre ze bych to ridicum nepral, jen mi to nebere hlava, kam jsme se to dopracovali... Ehm, jestli by mi soudruzi odborari, taky u socialisticke vlady nedomluvili, zvyseni prodejnich cen u mne na krame?

+1/−2
26.9.2016 8:16

M49i10r45e37k 83Z62á93v43o69d16n22ý 7602657690468

Co s povinností vyhlašovat výběrová řízení mají "soudruzi odboráři"? :)

0/0
26.9.2016 8:31

Z64d11e45n96e38k 69M13o41š24n10a 9720962678573

Jestli jste zvyklí se doma nebo v práci takhle titulovat, tak prosím, ale odboráři nemají s ksčm nic společného. Jinak i v západních státech je daná minimální mzda na každou profesi, v Německu je třeba minimální mzda řidiče 8,50 euro na hodinu, V ČR momentálně cca 2,20 euro a od 1.1.2017 snad cca 3,60 eura. Možná pane Prokop, že kdyby jste platil takové daně jako zaměstnanec, mluvil by jste jinak. A nikdo vás nenutí prodávat za dané ceny.A vy si taky pletete sociální a socialistická vláda. Asi jste nedával pozor v občanské výuce, a proto jste takyy asi zustal v tom krámě!Rv

+1/0
27.9.2016 18:02
Foto

P31r10e12m34y34s98l 87K57y82s17e77l92a68k 5665833304699

A zase to bude stát za... hodně peněz. :-) A spřátelený gang autobusářů si namastí kapsa, A spoje nepojedou. Vždyť i Renaisance byla jen návrat k původnímu stavu.

+1/−1
26.9.2016 8:06

L69u82k95á38š 98Š58m58a89h19e78l 2957144232824

Tady v jižních Čechách naprosto stoprocentně... o velmi úzkých vazbách některých dopravců na kraj si tu cvrlikají i holubi na střeše. Problém je v tom, že jízdní řád se rok od roku proškrtává a kraj se holedbá, jak šetří... nakonec budu asi do práce jezdit na kole (protože druhé auto si fakt pořizovat nebudeme).

+1/0
26.9.2016 8:26

Š89í95m75a 21K83a22d57e40ř45á47v76e52k 9624891604764

V Teplicích, respektive na Teplicku, tu dopravu totálne doje*ali! Jezdí nám tu městká a příměstká. Před tím to tu jezdilo v pohodě a všechno obstarávala městká než se do toho vložil kraj...

+1/0
26.9.2016 8:01

M43a74r39t79i12n 37J83a61n92d10a 6533746432889

Jenže tu městskou dopravu objednával a dotoval kraj. Městský dopravní podnik tam opravdu nejezdil proto, že by tak miloval lidi a chtěl jim zajistit slušnou dopravu. Z toho, co vybere na jízdném, by neměl ani na naftu :-)

+1/0
26.9.2016 8:43

A18n60t78o92n93í13n 72Š89v72i45h57n22o51s 8598897321152

Podle mého se to soutěžení musí prodražit - v důsledku to zaplatí občan: firma, která dosud provozovala a dále nevyhraje, musí autobusy zrušit, firma, která teď vyhraje, musí autobusy nakoupit. To je ale velice zjednodušeno, firma musí mít někde zázemí a po získání zakázky toto zázemí rozšířit, druhá firma zlikvidovat. To samé musí provést se zaměstnanci. Pokud někdo namítne, že zaměstnanci přestoupí k jiné firmě, prodražuje se to minimálně o odstupné. Příklad: Semilská firma provozovala dopravu v Severočeském kraji, autobusy stály po vesnicích kde se dalo. Zajímalo by mne jejich technické zázemí.

0/0
26.9.2016 7:43

M95i10r58o12s62l38a83v 12S86u68r90m59a90ř 7216139640122

Autobusy stoji ve vesnicích všude. Na tom nevidím nic divného.

+2/0
26.9.2016 7:49

J58a68n 90H83l95a65d73k70ý 9838659447540

Tak v reálu to většinou bývá tak, že firma která vyhraje si najímá další dopravce. Nikdo tak většinou nekrachuje.

0/0
26.9.2016 8:09

A25n42t11o12n77í47n 78Š43v39i15h97n49o19s 8908257131972

Takže se to pěkně prodraží, pokud je to přes více firem.

0/0
26.9.2016 9:15

J23a53n 45H18l85a57d41k62ý 9248229137920

Prodraží se to jak komu. Objednavateli ne. Ten skoro vždy získá cenu nižší, než před soutěží. Prodraží se to dopravci, který na tom méně vydělá a ještě se musí dělit s jinejma.

+1/0
26.9.2016 9:38

M38a91r54t27i67n 42J53a58n57d88a 6433646852679

Autobusy stojí po vesnicích běžně. Jestliže řidič Horáček jezdí linku ze Lhoty do města, bydlí ve Lhotě a směna mu začíná ve Lhotě, je zbytečné, aby parkoval v okresním městě v garážích a jezdil tam po prázdnu, když může mít autobus před domem. Do garáží si zajede párkrát za týden během dopolední pauzy, to stačí. Vy přece taky se svým autem nejezdíte do servisu a k pumpě po každé jízdě, ale jen když to potřebujete, ne?

A firma, která soutěž nevyhraje, může svoje autobusy přesunout do oblastí, které vyhrála, případně je může prodat jiné firmě. Dělá se to tak běžně už teď? na Plzeňsku nám jezdí pár autobusů původem z jižní Moravy.

+2/0
26.9.2016 8:40

R29o62m91a44n 86P73o57l66á85č52e90k 5196169555

Zase soutěže... Někdo si z toho udělal modlu a tohle je výsledek...

Stejne celkova cena za dopravu bude stejna a bude to o tom, že o co kraj zaplatí méně více zaplatí cestující... a nebo ještě trochu oskube personál. ..

+2/0
26.9.2016 6:46

J52i70ř24í 33P66l40a46v76s16k94ý 9910336811599

ja bych nebyl proti tomu, aby cestujici platil uplnou cenu jizdy ... nejak me nenapada jediny duvod, proc bych mel nekomu sponzorovat levnejsi dopravu.

0/−4
26.9.2016 6:58

R49o64m63a11n 53P10o89l22á10č31e77k 5266289795

Protoze pak bude levnější jezdit autem i sám...

+3/0
26.9.2016 7:05

M34i67r74e76k 33Z46á12v15o28d28n40ý 7282377820848

Tak třeba externality, které musí stát při přemnožení individuální dopravy řešit. Stačí třeba toto? :)

+4/0
26.9.2016 7:18

M85a48t93ě50j 74K16o45n86v36a17l61i54n62a 8589245113

Tak pak ale budou silnice nebezpečnější, jelikož na ně pošlete např. i důchodce s favority.

Myslím, že současný systém je OK....

0/0
26.9.2016 7:26

P88a23v27e96l 80O36b27d56r58ž22á46l59e45k 6826224808612

Protože stát chce, aby se mohl dopravovat každý, kdo potřebuje. Člověk, který sedí doma na dávkách, protože nemá možnost levné dopravy do práce, je dražší, než dotace do autobusu.

A na druhou stranu stát chce aby všichni ne jezdili autem a neumí hromadnou dopravu udělat zajímavější jinak, než nízkou cenou.

+5/0
26.9.2016 7:45

H38o25n45z38a 31V77a14n27ě32k 8862490260841

Takže Ústecký kraj už má vysoutěženo soutěže si pochvaluje si Jaroslav Komínek radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

A co na to občan?

Doprava se zdražila. (Cesta z Jirkova do Ervěnic stojí 21kč/19.80 na peněženku DPCHJ, Ústecký kraj stejnou trasu jezdí za 25Kč)

Tam kde bylo možné využít dálkovou dopravu v oblasti MHD za ceny a průkazky MHD toto již není možné (Chomutovsko). Tak k čemu je taková soutěž dobrá.... ;-€NECHÁPU;-€

+1/0
26.9.2016 6:40

M56a52t68ě14j 39K39o23n64v86a14l22i76n93a 8269925983

Tyhle linky na krátkou vzdálenost často zdražily, to máte pravdu, nicméně cestování na delší vzdálenosti mimo dosah MHD spíše zlevnilo. Navíc když pojedete třeba z Chomutova do Ústí tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD....

Takže výsledkem je cestování za srovnatelné a často i nižší ceny pro cestující a nižší cena objednávky pro kraj....

+2/0
26.9.2016 7:24

H37o89n33z49a 73V10a29n98ě64k 8602910490921

Píšete: " tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD...." Kde, v Chomutově, tak jak to bylo vždycky?

0/0
27.9.2016 9:21

P62e14t39r 16M42o37l88á17k 9758781827504

Tak co vypíšou se takové podmínky, že je splní jen současný dopravce! Třeba jak na MHD v Trebíči, kdy nesmyslnou podmínku kryteho parkování ve městě splňuje jen jeden dopravce. Majitel byl úředně prohlášen za blázna ( aby nemusel jít do krimi )a po amnestii Vašíka Klause se zázračné uzdravil. Místní ví o lom je řeč.

+4/0
26.9.2016 5:59

J48a73n 37S41ů25r53a 4825863343332

To je ale spíše výjimka, jinak zatím všechny soutěže, které na busy byly, skončily účastí nejméně tří dopravců.

+2/0
26.9.2016 6:49

J59i58ř91í 45J82o52z49a 3158733780311

Jen aby se z renesance nestal stredovek :)))

+7/0
26.9.2016 5:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.