Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Megalomanské letiště má lákat davy. Spojíme Evropu s Asií, věří Ašchabad

Turkmenistán nedávno otevřel s velkou slávou luxusní mezinárodní letiště v hlavním městě Ašchabadu. Stavba se střechou ve tvaru letícího sokola s pozlacenými křídly vyšla na 2,3 miliardy dolarů, v přepočtu 55 miliard korun. Izolovanou středoasijskou zemi má otevřít světu. Turisté v ní ovšem chybějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D85a74v51i57d 87J69u48r35i23c65a 9610445322292

Jojo, Kim si v Severní Koreji taky postavil nové krásné letiště. Co na tom, že tam počet zaměstnanců asi třistakrát překračuje počet cestujících, má přece nové letiště, které může ukázat světu. Tak proč jedno takové nepostavit v Ašchabadu, 55 miliard sem, 55 miliard tam ;-D

0/0
27.9.2016 8:52

F30r83a45n40t53i64š15e76k 25L97u78p56í10n59e38k 8411206716602

Turkmenistan, takovy hezky jmeno ;-D

+1/0
26.9.2016 23:05

J16o36s37e82f 38M82i24š83k28o68v86s62k41ý 6242656223491

Vždycky nechápu tyhle úvahy "postavíme letiště (dálnice, hotely...) a přijede k nám víc turistů". Letiště není turistický cíl, ale řekněme nástroj. Hlavní bariérou pro cesty do Turkmenistánu (a nejen tam) je zkostnatělý systém vydávání víz (nutnost pozvání, které za "drobný" peníz zprostředkuje agentura), mizerná image toho státu, nulový marketing směrem k potenciálním návštěvníkům atd.

+4/−1
26.9.2016 22:01

A17n83t85o15n51í12n 39Z20e14l33e64n71ý 2204243861146

Co by za takové fungující letiště dali v Berlíně a Braniborsku.

+3/0
26.9.2016 18:31
Foto

O44n72d89ř88e73j 72V79a46r38o77š93č85á25k 3634727813

Turkmeni evidentne zaspali dobu. Asie je uz s Evropou spojena, jenom jinudy...

+2/0
26.9.2016 17:40

A89d51a78m 77B56e94c93h85n30ý 4980524771722

Kam jsou potreba viza, tam nejezdim. Takze pane prezidente, nejdrive zruste viza a pak se tam mozna nekdy podivam

+1/0
26.9.2016 17:36

R80a87d58e82k 39J76a52n55a96t62a 9135496234252

Copak víza, ta by nevadila.

Ale Turkmenistán patří k zemím, kde musíte mít pozvání místního subjektu. Nemáte-li tam známé, tak to znamená vyhledat služby nějakých šejdířů (pardon, cestovních agentur), co si za "pozvání" nechají zapaltit. Navíc nemají velvyslanectví v ČR, musí se jet do Berlína nebo Vídně. Možnost požádat o vízum po internetu taky nemají.

+3/0
26.9.2016 20:36

R62o38m66a40n 66M93r86á76z 2332986321403

Na takové letiště by měli dosadit také supermanažera. A jako první mne z této branže napadá s. Tvrdík. Bojím se, že to by ani Turkmenistán neutáhl...........

+16/0
26.9.2016 17:35

J61a81n 48P19r94o25f83o52u51s 5565941431476

;-D

0/0
26.9.2016 17:44
Foto

T90o90m93á41š 67D48v11o14ř49á95k 7325276587381

Můžeme jim pronajmout Lufthardu, ten by to tam rozjel...

+1/0
26.9.2016 17:30
Foto

J61a19r52e31k 27J26a44k89u74b31č97e39k 7719860408768

Mano, bal kufry, jdem se podivat na to letiste v Turkmenistanu ;-):-P

+1/0
26.9.2016 17:28

H52o43n50z55a 24P52a39n81s89k61ý 3413482670500

A ja myslel, že Evropu s Asií "spojuje" Ural

+2/0
26.9.2016 17:24

P79e70t92r 21M44a55t29o39u45š14e84k 2809486711

Smysl tohle letiště určitě má a v budoucnu bude mít ještě větší. Když se podíváte na flightradar24.com, tak přes Turkmenistán vede jeden z koridorů do Asie, hlavně ten nejpřímější. Přes Dubajský koridor lítá nesmyslně hodně letadel. A přes Moskvu už je to úplný nesmysl.

+2/−2
26.9.2016 17:12

B24o51r13e21k 39J27a96n91e54c71e96k 4840652182790

Moskva rozhodne neni nesmysl, pres ni nebo jeste severneji se leta z Evropy prave do Pekingu, Sanghaje a Japonska.

0/0
26.9.2016 17:22

P70a12v91e60l 91N40o46v97á33k 7291896959813

správně píšete vede koridor to, ale znamená, že letadlo jen proletí vzdušným prostorem ne, že tam hodlá přibrzdit :-)

0/0
26.9.2016 20:47

J49o39s21e67f 32M98i46š84k75o59v98s94k36ý 6372666813801

Věcně souhlasím, ale člověče, prozraďte mi, kde jste se učil psaní čárek mezi větami :-P

+3/0
26.9.2016 21:57

V26l57a36d84i73m17í98r 25B40r91a52d49a 1213594463861

Že to na 2D mapě vypadá přes Turkmenistán nejpříměji, ještě neznamená že to je na zeměKOULI nejkratší.

0/0
27.9.2016 9:13

B60o93r31e52k 17J88a83n68e50c59e43k 4680602552540

Ale jo, letadla z Evropy do Hong Kongu a JV Asie tamtudy skutecne letaji.

+1/0
27.9.2016 13:23

J69i47ř33í 33U62r68b24a66n 4574936193958

tak leda z Istanbulu

0/0
28.9.2016 12:50

J24i72ř77í 76U44r68b13a82n 4874556313448

doporučuji si zjistit co je to ortodroma, nejkratší spojnice na kulové ploše...

0/0
28.9.2016 12:47

V39á96c41l62a30v 98Z20a41j70í50č92e15k 1511982902

Letiště pěkný, ale z fleku bych asi vyjmenoval nejméně 20 měst, které bych navštívil raději. Tohle je jen klasické megalomanství, které ve státech jako Turkmenistán, Kazachstán, Tádžikistán na denním pořádku. 5% obyvatel si staví mrakodrapy, paláce, sochy,... A 95% obyvatel je rádo, že má nějaký byt v starém paneláku. Paneláky v ČR před revitalizací vypadaly proti těm jejím jako paláce. Většina obyvatel těchto států si v žádném případě nemůže vyskakovat.

+9/0
26.9.2016 17:10

M41a89r55t96i28n 53S29v68o11b92o64d34a 7719467822765

Jestli dobře počítám tak podle.kapacity a počtu turistů mohli mít otevřeno plné 3 dny za rok.

+3/0
26.9.2016 16:57

K92a13t63e30ř79i79n67a 44S23l64a22v64í60k51o78v65á 6133965610893

Tak to u nás platí obráceně - čím horší je dálnice, tím tam jezdí více aut. A cizinci si jezdí na pořádný offroad.

0/0
26.9.2016 16:32

M81a14r32e53k 96G16a84j65d12a 4543894716682

Aby jim tam Putin neposlal "separatisty" kteří to za dva dny rozstřílí ....

+3/−2
26.9.2016 16:31

A57l38e80x78a62n17d64e96r 52P42r97o73c49h10a66z78k10a 2221176846413

tak to by jeste chtelo k tomu letisti zadotovat nejakou leteckou spolecnost, ktera za konkurencni ceny bude ty lidi z Evropy do Asie vozit, jinak to vidim jako letiste duchu

+4/0
26.9.2016 16:00

R97a36d10e65k 67J89a97n63a22t69a 9665156784942

Záleží na poplatcích, popř. cenách za palivo.

Polohu mají dobrou - i letiště v Dubaji nebo Doha těží mj. z polohy na půl cestě mezi Evropou a Asii. Přitom lokální poptávka třeba v Doha je docela nízká, klíčový je transfer.

+2/0
26.9.2016 16:09

D49a33n75i40e38l 14K60r10o35n69e45r 7424184426327

Cim vic ropy, tim mene rozumu...

+8/0
26.9.2016 15:58

L13u80k50á71š 12H77o38f68m70a76n 1753664702526

Situaci v Turkmenistánu až zas tak dopodrobna neznám, ale spíš to na mě dělá dojem, že stavba letiště byla jen jedním ze způsobů, jak transformovat státní příjmy z ropy do veřejné zakázky a z ní dále do kapes místní věrchušky.

Turkmenistán je z bývalých zemí SSSR nejuzavřenější a vlastně ani nemá důvod se otevírat - jde o klasickou orientálně-postsovětskou diktaturu. Turkmeni mají obrovské příjmy z prodeje ropy, z nichž bohatne vládnoucí třída, a celkem disciplinované nevelké obyvatelstvo (5 mil.), které je rádo, že jim někdo aspoň hází drobky.

Navíc nevím, jaká může být výhoda létání přes Turkmenistán. Kvůli striktní vízové politice se cestující nedostanou ani z tranzitu a silně pochybuju, že na letišti bude něco zajímavého.

+6/−1
26.9.2016 15:48

R75a40d83e50k 46J53a19n42a16t38a 9885916734592

Pokud na letišti pouze přestupujete (což by byla většina lidí), tak vám může být vízová politika ukradená, zajímá vás cena letenky a čas na přestup.

Jinak nedostatek turistů v zemi je dán mj. jejich přísnou vízovou politikou.

+5/0
26.9.2016 16:11

O68l37d62ř38i96c38h 52J34a33n96e46č72e45k 8529346683351

Pokud vím, tak bez víza se z tranzitu nedostanete ani v Kataru, tak proč létat s nimi? Protože návštěvu tranzitního města oželím a nabízí zajímavé destinace za zajímavé ceny.

Ale asi jediná cesta, jak z Ašchabadu udělat tranzitní uzel, by byla, aby si tam místní podnikavci s využitím levného paliva a personálu založili vlastní aerolinky, podobně jako ti v Arábii. Dost pochybuju, že po tomhle letišti jako svém uzlu pro své lety mezi Evropou a východní Asií skočí nějaká z aerolinek na jednom z obou konců této trasy.

Jinak s prvními dvěma odstavci souhlas.

0/0
26.9.2016 17:26

R35a32d41e63k 91J68a75n46a88t55a 9715956984342

Proč jen místní podnikavci? Já si dokážu představit, že tam nějaká aerolinka ten hub založí. Velké aerolinky mají hubů několik.

Záleží jaké tam budou poplatky a možnosti servisního zázemí. Palivo bude asi levné, je-li to země těžící ropu ...

0/0
26.9.2016 17:48

M57a68r94e62k 42Š87i83m91o20n 2824487768558

Ono není nic moc zajímavého ani mimo tranzit, leda hory, ale to není výlet na den.

0/0
26.9.2016 18:27

O53l17d11ř84i19c18h 90J26a55n31e34č10e12k 8379156653731

"Za hodinu zvládne odbavit až 1 600 pasažérů" - když tímto ďábelským tempem pojedou dennodenně 18 hodin naplno, zvládnou za rok 10 milionů. To má být něco výjimečného? Nebo zas jen jeden nevýznamný překlep? 8-o

+5/0
26.9.2016 15:44

J60a64n 57V59o56j27t73í55š35e43k 6762651375786

Na zemi, do který přijede ročně 150 000 turistů, je to celkem dost.

+2/0
26.9.2016 21:15

J31o13s84e82f 36Š16e17m93e50l55í27k 7569831850537

A já myslel že se píše o letišti Ostrava Mošnov. Vlaková přípojka za půl miliardy a letadla široko daleko skoro žádná.

+14/−4
26.9.2016 15:35

J51a70n 38Č70e84r81n45ý 8480490874421

Co je na tomhle letišti megalomanského krom toho, že uvalili spoustu peněz za střechu? 1600 pasažérů za hodinu je přibližně 14 milionů ročně. Tedy o trošku víc, než ospalá Ruzyně a někde za první stovkou nejrušnějších letišť na světě.

+20/0
26.9.2016 15:33

K50a29t60e58ř43i98n80a 74V98ý65b35o71r76n85á 6520569799

Všechno co je velké a nestaví to spřátelená země, je vždy megalomanské. Takhle se prostě novináři vyjadřují.

+5/−3
26.9.2016 16:55
Foto

D73a33v50i20d 78K15r78á26s30e81n51s34k79ý 7427560227

Pozor, těch 14 milionů ročně je PLNÁ KAPACITA. Aktuální počet odbavených cestujících je desetinový. Viz zde - řádek č. 33.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_former_USSR

0/0
26.9.2016 17:04

J50a33n 70V55o10j67t83í15š63e34k 6942171715566

Letiště s kapacitou něco málo přes milion, by bylo oproti Pražskýmu desetinový, přesto bych se ho nebál označit za megalomanský, kdyby ho teď postavili v Pardubicích.

+1/0
26.9.2016 21:19

K95a85r25e20l 76Č72e11r89n93ý 6495863342921

Tam to jede: " V rámci snahy o diverzifikaci ekonomiky se vláda rozhodla podílet na projektu železnice spojujícího Střední Asii s Íránem. Staví také přístav na pobřeží Kaspického moře za dvě miliardy USD a železnici přes Afghánistán."

+2/0
26.9.2016 15:30

J88o12s68e30f 49R14i88c35h61t72e23r 9326605817263

nemá v tom prsty mistr Partik Kotas? to by na něj sedělo..

0/0
26.9.2016 15:22

P33e15t21r 41Z24a28c27h39r71d70l98a 2266641178598

Myslím, že jde o fatální ekonomickou chybu. Kdo by chtěl létat do Asie s mezipřistáním, které kvůli doletu letadel není nutné?

+2/−4
26.9.2016 15:11

M77a37r66e92k 21Š23i46m69o24n 2814537368658

Třeba proto, aby přestoupil na linky, které z Evropy přímo nelítají. Třeba do "menších" měst v Číně.

+5/0
26.9.2016 15:15

P75e15t87r 46Z48a27c79h26r36d51l75a 2496781628188

Ano, to by mohlo dávat smysl, kdyby všichni nejezdili do Číny na podobná místa. Bohužel cca 95% lidí tam chce navštívit zcela konkrétní místa, které jsou už pokryta z Evropy. Tohle letiště potřebuje ale mnohem více lidí než to co by na ně zbylo.

0/−1
26.9.2016 15:20

B17o89r70e18k 32J10a52n33e44c27e18k 4870552772530

1. Cestuji i Cinani do Evropy, a ti neziji vsichni v Pekingu a Shanghai.

2. Ne kazdy Evropan cestujici do Ciny je turista.

+3/0
26.9.2016 15:38

P48e12t14r 80Z68a57c87h54r88d98l41a 2546881898278

Zejména na business jsem myslel. Do Číny jezdí převážně businessmani, kteří potřebují domluvit zakázky, ale to se odehrává POUZE na východním pobřeží, protože pouze tam jsou továrny. Důvod je logický. Potřebujete vyrobit a šup s tím na moře. Jiná přeprava nedává ekonomicky zatím smysl.

Opačným směrem jezdí businessmani a turisti, ale opět jsou to ti, kteří na to mají a tou jsou pouze ti, kteří žijí ve velkých městech, které jsou jen na východním pobřeží, Tyto lokality jsou však už pokryty.

0/0
26.9.2016 15:42

P75e40t95r 20Z27a47c42h74r73d56l67a 2256261388268

...v podstatě by tam musela být síla, která by nahrazovala Dubaj anebo Moskvu. Jenže v Dubaji dává smysl přesedat v podobě jednodenní zastávky a Moskva je levná. Takže by to mohlo nahradit Moskvu, ale tam létá hlavně Aeroflot, který asi sotva bude chtít směrovat centrum do Turkmenistánu.

+1/0
26.9.2016 15:26

J26a37k92u90b 34Š66a61f32a84n64d68a 7865657361621

Proč bych měl trávit den v Dubaji? Ano, pokud tam letím 1x za 5 let tak možná ale jinak?

0/0
26.9.2016 15:38

P52e63t77r 54Z28a76c43h65r86d36l71a 2716181698508

Když už musíte přestupovat (a to musíte buď v Dubaji nebo Moskvě, nebo máte na přímý let a pak to pro Turkmenistán není cílovka), tak Dubaj dává smysl, kvůli tomu, že můžete nakoupit. A v Dubaji je mnoho věcí, které jdou nakoupit.

0/0
26.9.2016 15:44

J19a55k78u25b 52Š73a38f72a61n10d59a 7135127281921

No jo. Ale asi ne cestou do Asie, ne? Možná tak zpět. Ale zase proč to kupovat v Dubaji když to mohu koupit v Asii levněji.

0/0
26.9.2016 15:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.