Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Megalomanské letiště má lákat davy. Spojíme Evropu s Asií, věří Ašchabad

Turkmenistán nedávno otevřel s velkou slávou luxusní mezinárodní letiště v hlavním městě Ašchabadu. Stavba se střechou ve tvaru letícího sokola s pozlacenými křídly vyšla na 2,3 miliardy dolarů, v přepočtu 55 miliard korun. Izolovanou středoasijskou zemi má otevřít světu. Turisté v ní ovšem chybějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D84a69v51i54d 69J40u83r95i60c13a 9200575832552

Jojo, Kim si v Severní Koreji taky postavil nové krásné letiště. Co na tom, že tam počet zaměstnanců asi třistakrát překračuje počet cestujících, má přece nové letiště, které může ukázat světu. Tak proč jedno takové nepostavit v Ašchabadu, 55 miliard sem, 55 miliard tam ;-D

0/0
27.9.2016 8:52

F98r94a79n98t29i22š98e35k 66L13u14p43í31n93e18k 8831956336642

Turkmenistan, takovy hezky jmeno ;-D

+1/0
26.9.2016 23:05

J16o61s97e66f 98M59i37š90k57o53v51s38k14ý 6552216673591

Vždycky nechápu tyhle úvahy "postavíme letiště (dálnice, hotely...) a přijede k nám víc turistů". Letiště není turistický cíl, ale řekněme nástroj. Hlavní bariérou pro cesty do Turkmenistánu (a nejen tam) je zkostnatělý systém vydávání víz (nutnost pozvání, které za "drobný" peníz zprostředkuje agentura), mizerná image toho státu, nulový marketing směrem k potenciálním návštěvníkům atd.

+4/−1
26.9.2016 22:01

A58n44t39o65n34í58n 13Z48e49l35e18n89ý 2874753171866

Co by za takové fungující letiště dali v Berlíně a Braniborsku.

+3/0
26.9.2016 18:31
Foto

O91n76d92ř10e37j 80V49a91r31o51š80č25á73k 3104877203

Turkmeni evidentne zaspali dobu. Asie je uz s Evropou spojena, jenom jinudy...

+2/0
26.9.2016 17:40

A36d58a35m 60B92e98c81h12n93ý 4280584341282

Kam jsou potreba viza, tam nejezdim. Takze pane prezidente, nejdrive zruste viza a pak se tam mozna nekdy podivam

+1/0
26.9.2016 17:36

R11a69d77e43k 51J21a77n27a66t32a 9775946464432

Copak víza, ta by nevadila.

Ale Turkmenistán patří k zemím, kde musíte mít pozvání místního subjektu. Nemáte-li tam známé, tak to znamená vyhledat služby nějakých šejdířů (pardon, cestovních agentur), co si za "pozvání" nechají zapaltit. Navíc nemají velvyslanectví v ČR, musí se jet do Berlína nebo Vídně. Možnost požádat o vízum po internetu taky nemají.

+3/0
26.9.2016 20:36

R81o77m87a73n 49M47r96á63z 2382496551923

Na takové letiště by měli dosadit také supermanažera. A jako první mne z této branže napadá s. Tvrdík. Bojím se, že to by ani Turkmenistán neutáhl...........

+16/0
26.9.2016 17:35

J92a93n 89P16r18o31f24o73u29s 5805131801326

;-D

0/0
26.9.2016 17:44
Foto

T87o19m92á68š 36D57v65o56ř64á98k 7345166547181

Můžeme jim pronajmout Lufthardu, ten by to tam rozjel...

+1/0
26.9.2016 17:30
Foto

J86a30r47e40k 37J87a58k28u82b36č60e23k 7559790728248

Mano, bal kufry, jdem se podivat na to letiste v Turkmenistanu ;-):-P

+1/0
26.9.2016 17:28

H11o73n17z50a 61P37a14n93s12k91ý 3883452370940

A ja myslel, že Evropu s Asií "spojuje" Ural

+2/0
26.9.2016 17:24

P64e10t63r 22M37a52t81o49u75š91e73k 2699366651

Smysl tohle letiště určitě má a v budoucnu bude mít ještě větší. Když se podíváte na flightradar24.com, tak přes Turkmenistán vede jeden z koridorů do Asie, hlavně ten nejpřímější. Přes Dubajský koridor lítá nesmyslně hodně letadel. A přes Moskvu už je to úplný nesmysl.

+2/−2
26.9.2016 17:12

B17o22r11e85k 83J50a97n60e97c13e56k 4580262522370

Moskva rozhodne neni nesmysl, pres ni nebo jeste severneji se leta z Evropy prave do Pekingu, Sanghaje a Japonska.

0/0
26.9.2016 17:22

P44a97v22e89l 87N70o60v59á43k 7511296419603

správně píšete vede koridor to, ale znamená, že letadlo jen proletí vzdušným prostorem ne, že tam hodlá přibrzdit :-)

0/0
26.9.2016 20:47

J96o24s76e90f 11M47i86š89k90o13v61s86k95ý 6142116593641

Věcně souhlasím, ale člověče, prozraďte mi, kde jste se učil psaní čárek mezi větami :-P

+3/0
26.9.2016 21:57

V78l36a38d22i41m93í61r 79B47r93a56d62a 1673434633181

Že to na 2D mapě vypadá přes Turkmenistán nejpříměji, ještě neznamená že to je na zeměKOULI nejkratší.

0/0
27.9.2016 9:13

B47o63r82e36k 65J57a77n65e47c53e94k 4590122902660

Ale jo, letadla z Evropy do Hong Kongu a JV Asie tamtudy skutecne letaji.

+1/0
27.9.2016 13:23

J58i10ř77í 72U92r12b48a64n 4304246213628

tak leda z Istanbulu

0/0
28.9.2016 12:50

J53i39ř37í 32U68r97b78a58n 4504276323988

doporučuji si zjistit co je to ortodroma, nejkratší spojnice na kulové ploše...

0/0
28.9.2016 12:47

V30á57c72l73a87v 97Z11a77j55í37č96e61k 1881702692

Letiště pěkný, ale z fleku bych asi vyjmenoval nejméně 20 měst, které bych navštívil raději. Tohle je jen klasické megalomanství, které ve státech jako Turkmenistán, Kazachstán, Tádžikistán na denním pořádku. 5% obyvatel si staví mrakodrapy, paláce, sochy,... A 95% obyvatel je rádo, že má nějaký byt v starém paneláku. Paneláky v ČR před revitalizací vypadaly proti těm jejím jako paláce. Většina obyvatel těchto států si v žádném případě nemůže vyskakovat.

+9/0
26.9.2016 17:10

M15a98r97t62i22n 53S93v34o35b20o30d35a 7619327422265

Jestli dobře počítám tak podle.kapacity a počtu turistů mohli mít otevřeno plné 3 dny za rok.

+3/0
26.9.2016 16:57

K40a77t77e51ř44i39n73a 76S32l22a42v17í25k42o74v43á 6963375730593

Tak to u nás platí obráceně - čím horší je dálnice, tím tam jezdí více aut. A cizinci si jezdí na pořádný offroad.

0/0
26.9.2016 16:32

M51a64r20e54k 36G33a47j62d67a 4713494546232

Aby jim tam Putin neposlal "separatisty" kteří to za dva dny rozstřílí ....

+3/−2
26.9.2016 16:31

A20l65e83x21a29n35d75e34r 31P40r98o21c86h18a92z45k86a 2371336586823

tak to by jeste chtelo k tomu letisti zadotovat nejakou leteckou spolecnost, ktera za konkurencni ceny bude ty lidi z Evropy do Asie vozit, jinak to vidim jako letiste duchu

+4/0
26.9.2016 16:00

R73a75d67e32k 25J20a90n20a19t59a 9715876934142

Záleží na poplatcích, popř. cenách za palivo.

Polohu mají dobrou - i letiště v Dubaji nebo Doha těží mj. z polohy na půl cestě mezi Evropou a Asii. Přitom lokální poptávka třeba v Doha je docela nízká, klíčový je transfer.

+2/0
26.9.2016 16:09

D75a90n31i77e11l 97K35r30o34n20e43r 7494254546277

Cim vic ropy, tim mene rozumu...

+8/0
26.9.2016 15:58

L80u43k26á94š 40H46o89f26m87a13n 1243834232216

Situaci v Turkmenistánu až zas tak dopodrobna neznám, ale spíš to na mě dělá dojem, že stavba letiště byla jen jedním ze způsobů, jak transformovat státní příjmy z ropy do veřejné zakázky a z ní dále do kapes místní věrchušky.

Turkmenistán je z bývalých zemí SSSR nejuzavřenější a vlastně ani nemá důvod se otevírat - jde o klasickou orientálně-postsovětskou diktaturu. Turkmeni mají obrovské příjmy z prodeje ropy, z nichž bohatne vládnoucí třída, a celkem disciplinované nevelké obyvatelstvo (5 mil.), které je rádo, že jim někdo aspoň hází drobky.

Navíc nevím, jaká může být výhoda létání přes Turkmenistán. Kvůli striktní vízové politice se cestující nedostanou ani z tranzitu a silně pochybuju, že na letišti bude něco zajímavého.

+6/−1
26.9.2016 15:48

R79a36d32e91k 13J27a54n64a59t31a 9605566534502

Pokud na letišti pouze přestupujete (což by byla většina lidí), tak vám může být vízová politika ukradená, zajímá vás cena letenky a čas na přestup.

Jinak nedostatek turistů v zemi je dán mj. jejich přísnou vízovou politikou.

+5/0
26.9.2016 16:11

O56l87d74ř94i46c91h 37J25a55n92e63č67e84k 8739426743861

Pokud vím, tak bez víza se z tranzitu nedostanete ani v Kataru, tak proč létat s nimi? Protože návštěvu tranzitního města oželím a nabízí zajímavé destinace za zajímavé ceny.

Ale asi jediná cesta, jak z Ašchabadu udělat tranzitní uzel, by byla, aby si tam místní podnikavci s využitím levného paliva a personálu založili vlastní aerolinky, podobně jako ti v Arábii. Dost pochybuju, že po tomhle letišti jako svém uzlu pro své lety mezi Evropou a východní Asií skočí nějaká z aerolinek na jednom z obou konců této trasy.

Jinak s prvními dvěma odstavci souhlas.

0/0
26.9.2016 17:26

R23a21d18e53k 83J21a56n21a36t72a 9255836934432

Proč jen místní podnikavci? Já si dokážu představit, že tam nějaká aerolinka ten hub založí. Velké aerolinky mají hubů několik.

Záleží jaké tam budou poplatky a možnosti servisního zázemí. Palivo bude asi levné, je-li to země těžící ropu ...

0/0
26.9.2016 17:48

M82a91r48e68k 98Š37i28m46o30n 2834647808398

Ono není nic moc zajímavého ani mimo tranzit, leda hory, ale to není výlet na den.

0/0
26.9.2016 18:27

O38l44d41ř79i31c84h 44J46a45n44e96č72e76k 8289836193281

"Za hodinu zvládne odbavit až 1 600 pasažérů" - když tímto ďábelským tempem pojedou dennodenně 18 hodin naplno, zvládnou za rok 10 milionů. To má být něco výjimečného? Nebo zas jen jeden nevýznamný překlep? 8-o

+5/0
26.9.2016 15:44

J22a41n 60V58o79j75t45í14š42e46k 6672761895346

Na zemi, do který přijede ročně 150 000 turistů, je to celkem dost.

+2/0
26.9.2016 21:15

J88o12s81e27f 75Š94e92m92e98l59í95k 7469571510957

A já myslel že se píše o letišti Ostrava Mošnov. Vlaková přípojka za půl miliardy a letadla široko daleko skoro žádná.

+14/−4
26.9.2016 15:35

J32a19n 44Č36e11r70n33ý 8290790574681

Co je na tomhle letišti megalomanského krom toho, že uvalili spoustu peněz za střechu? 1600 pasažérů za hodinu je přibližně 14 milionů ročně. Tedy o trošku víc, než ospalá Ruzyně a někde za první stovkou nejrušnějších letišť na světě.

+20/0
26.9.2016 15:33

K95a74t87e47ř76i69n54a 20V18ý69b94o10r17n24á 6350289419

Všechno co je velké a nestaví to spřátelená země, je vždy megalomanské. Takhle se prostě novináři vyjadřují.

+5/−3
26.9.2016 16:55
Foto

D11a61v43i27d 93K18r20á36s32e50n87s62k65ý 7827110687

Pozor, těch 14 milionů ročně je PLNÁ KAPACITA. Aktuální počet odbavených cestujících je desetinový. Viz zde - řádek č. 33.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_former_USSR

0/0
26.9.2016 17:04

J16a98n 27V15o60j82t36í90š46e43k 6352371185366

Letiště s kapacitou něco málo přes milion, by bylo oproti Pražskýmu desetinový, přesto bych se ho nebál označit za megalomanský, kdyby ho teď postavili v Pardubicích.

+1/0
26.9.2016 21:19

K21a75r52e90l 28Č28e24r50n12ý 6665773212531

Tam to jede: " V rámci snahy o diverzifikaci ekonomiky se vláda rozhodla podílet na projektu železnice spojujícího Střední Asii s Íránem. Staví také přístav na pobřeží Kaspického moře za dvě miliardy USD a železnici přes Afghánistán."

+2/0
26.9.2016 15:30

J29o66s56e52f 86R92i41c11h25t17e23r 9796285357513

nemá v tom prsty mistr Partik Kotas? to by na něj sedělo..

0/0
26.9.2016 15:22

P79e59t81r 82Z28a95c38h22r19d73l63a 2826541648958

Myslím, že jde o fatální ekonomickou chybu. Kdo by chtěl létat do Asie s mezipřistáním, které kvůli doletu letadel není nutné?

+2/−4
26.9.2016 15:11

M60a36r49e38k 17Š34i89m90o48n 2434767358948

Třeba proto, aby přestoupil na linky, které z Evropy přímo nelítají. Třeba do "menších" měst v Číně.

+5/0
26.9.2016 15:15

P68e39t20r 98Z91a71c69h51r84d94l92a 2576891538468

Ano, to by mohlo dávat smysl, kdyby všichni nejezdili do Číny na podobná místa. Bohužel cca 95% lidí tam chce navštívit zcela konkrétní místa, které jsou už pokryta z Evropy. Tohle letiště potřebuje ale mnohem více lidí než to co by na ně zbylo.

0/−1
26.9.2016 15:20

B77o32r20e85k 45J28a56n85e40c88e28k 4260892682420

1. Cestuji i Cinani do Evropy, a ti neziji vsichni v Pekingu a Shanghai.

2. Ne kazdy Evropan cestujici do Ciny je turista.

+3/0
26.9.2016 15:38

P48e50t69r 42Z53a79c62h64r89d81l93a 2546741408568

Zejména na business jsem myslel. Do Číny jezdí převážně businessmani, kteří potřebují domluvit zakázky, ale to se odehrává POUZE na východním pobřeží, protože pouze tam jsou továrny. Důvod je logický. Potřebujete vyrobit a šup s tím na moře. Jiná přeprava nedává ekonomicky zatím smysl.

Opačným směrem jezdí businessmani a turisti, ale opět jsou to ti, kteří na to mají a tou jsou pouze ti, kteří žijí ve velkých městech, které jsou jen na východním pobřeží, Tyto lokality jsou však už pokryty.

0/0
26.9.2016 15:42

P80e26t79r 53Z22a25c32h89r89d76l21a 2526791208738

...v podstatě by tam musela být síla, která by nahrazovala Dubaj anebo Moskvu. Jenže v Dubaji dává smysl přesedat v podobě jednodenní zastávky a Moskva je levná. Takže by to mohlo nahradit Moskvu, ale tam létá hlavně Aeroflot, který asi sotva bude chtít směrovat centrum do Turkmenistánu.

+1/0
26.9.2016 15:26

J55a79k81u51b 55Š51a86f57a10n66d25a 7675307141501

Proč bych měl trávit den v Dubaji? Ano, pokud tam letím 1x za 5 let tak možná ale jinak?

0/0
26.9.2016 15:38

P73e80t54r 83Z17a11c45h46r56d27l25a 2596791658418

Když už musíte přestupovat (a to musíte buď v Dubaji nebo Moskvě, nebo máte na přímý let a pak to pro Turkmenistán není cílovka), tak Dubaj dává smysl, kvůli tomu, že můžete nakoupit. A v Dubaji je mnoho věcí, které jdou nakoupit.

0/0
26.9.2016 15:44

J36a81k53u25b 36Š24a72f32a84n14d92a 7685797851951

No jo. Ale asi ne cestou do Asie, ne? Možná tak zpět. Ale zase proč to kupovat v Dubaji když to mohu koupit v Asii levněji.

0/0
26.9.2016 15:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.