Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Megalomanské letiště má lákat davy. Spojíme Evropu s Asií, věří Ašchabad

Turkmenistán nedávno otevřel s velkou slávou luxusní mezinárodní letiště v hlavním městě Ašchabadu. Stavba se střechou ve tvaru letícího sokola s pozlacenými křídly vyšla na 2,3 miliardy dolarů, v přepočtu 55 miliard korun. Izolovanou středoasijskou zemi má otevřít světu. Turisté v ní ovšem chybějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D41a21v78i18d 53J69u59r49i17c45a 9880815132222

Jojo, Kim si v Severní Koreji taky postavil nové krásné letiště. Co na tom, že tam počet zaměstnanců asi třistakrát překračuje počet cestujících, má přece nové letiště, které může ukázat světu. Tak proč jedno takové nepostavit v Ašchabadu, 55 miliard sem, 55 miliard tam ;-D

0/0
27.9.2016 8:52

F60r15a61n79t42i88š71e69k 46L88u20p98í75n35e92k 8561886916332

Turkmenistan, takovy hezky jmeno ;-D

+1/0
26.9.2016 23:05

J69o40s77e30f 67M12i14š84k98o42v73s80k38ý 6342716473871

Vždycky nechápu tyhle úvahy "postavíme letiště (dálnice, hotely...) a přijede k nám víc turistů". Letiště není turistický cíl, ale řekněme nástroj. Hlavní bariérou pro cesty do Turkmenistánu (a nejen tam) je zkostnatělý systém vydávání víz (nutnost pozvání, které za "drobný" peníz zprostředkuje agentura), mizerná image toho státu, nulový marketing směrem k potenciálním návštěvníkům atd.

+4/−1
26.9.2016 22:01

A98n27t23o79n61í71n 73Z88e96l53e93n33ý 2554593551956

Co by za takové fungující letiště dali v Berlíně a Braniborsku.

+3/0
26.9.2016 18:31
Foto

O57n42d81ř81e83j 93V76a38r13o71š37č72á18k 3814747133

Turkmeni evidentne zaspali dobu. Asie je uz s Evropou spojena, jenom jinudy...

+2/0
26.9.2016 17:40

A86d15a57m 71B77e52c18h67n14ý 4410694571202

Kam jsou potreba viza, tam nejezdim. Takze pane prezidente, nejdrive zruste viza a pak se tam mozna nekdy podivam

+1/0
26.9.2016 17:36

R61a53d81e27k 83J79a91n89a65t13a 9145496844762

Copak víza, ta by nevadila.

Ale Turkmenistán patří k zemím, kde musíte mít pozvání místního subjektu. Nemáte-li tam známé, tak to znamená vyhledat služby nějakých šejdířů (pardon, cestovních agentur), co si za "pozvání" nechají zapaltit. Navíc nemají velvyslanectví v ČR, musí se jet do Berlína nebo Vídně. Možnost požádat o vízum po internetu taky nemají.

+3/0
26.9.2016 20:36

R89o44m11a79n 24M78r89á45z 2502126831273

Na takové letiště by měli dosadit také supermanažera. A jako první mne z této branže napadá s. Tvrdík. Bojím se, že to by ani Turkmenistán neutáhl...........

+16/0
26.9.2016 17:35

J14a34n 23P77r52o33f29o27u51s 5285541541336

;-D

0/0
26.9.2016 17:44
Foto

T12o82m22á31š 11D52v31o91ř75á27k 7335136607551

Můžeme jim pronajmout Lufthardu, ten by to tam rozjel...

+1/0
26.9.2016 17:30
Foto

J78a29r25e12k 79J43a65k74u67b75č86e60k 7799300678348

Mano, bal kufry, jdem se podivat na to letiste v Turkmenistanu ;-):-P

+1/0
26.9.2016 17:28

H71o88n55z56a 22P94a77n23s49k58ý 3623342370160

A ja myslel, že Evropu s Asií "spojuje" Ural

+2/0
26.9.2016 17:24

P88e74t90r 77M49a96t36o25u74š20e67k 2369246461

Smysl tohle letiště určitě má a v budoucnu bude mít ještě větší. Když se podíváte na flightradar24.com, tak přes Turkmenistán vede jeden z koridorů do Asie, hlavně ten nejpřímější. Přes Dubajský koridor lítá nesmyslně hodně letadel. A přes Moskvu už je to úplný nesmysl.

+2/−2
26.9.2016 17:12

B44o49r71e10k 34J51a55n44e56c14e43k 4820512112620

Moskva rozhodne neni nesmysl, pres ni nebo jeste severneji se leta z Evropy prave do Pekingu, Sanghaje a Japonska.

0/0
26.9.2016 17:22

P30a80v40e46l 60N85o21v68á12k 7801696979553

správně píšete vede koridor to, ale znamená, že letadlo jen proletí vzdušným prostorem ne, že tam hodlá přibrzdit :-)

0/0
26.9.2016 20:47

J24o45s88e84f 79M40i78š98k85o61v10s85k59ý 6542286863431

Věcně souhlasím, ale člověče, prozraďte mi, kde jste se učil psaní čárek mezi větami :-P

+3/0
26.9.2016 21:57

V65l54a34d61i54m38í36r 88B63r59a32d80a 1683294633531

Že to na 2D mapě vypadá přes Turkmenistán nejpříměji, ještě neznamená že to je na zeměKOULI nejkratší.

0/0
27.9.2016 9:13

B98o30r21e24k 57J12a21n31e63c43e29k 4400602102410

Ale jo, letadla z Evropy do Hong Kongu a JV Asie tamtudy skutecne letaji.

+1/0
27.9.2016 13:23

J92i81ř67í 24U24r72b92a69n 4164616953268

tak leda z Istanbulu

0/0
28.9.2016 12:50

J79i56ř28í 26U42r46b42a59n 4344176713858

doporučuji si zjistit co je to ortodroma, nejkratší spojnice na kulové ploše...

0/0
28.9.2016 12:47

V62á43c12l97a20v 19Z95a37j62í28č38e97k 1101142482

Letiště pěkný, ale z fleku bych asi vyjmenoval nejméně 20 měst, které bych navštívil raději. Tohle je jen klasické megalomanství, které ve státech jako Turkmenistán, Kazachstán, Tádžikistán na denním pořádku. 5% obyvatel si staví mrakodrapy, paláce, sochy,... A 95% obyvatel je rádo, že má nějaký byt v starém paneláku. Paneláky v ČR před revitalizací vypadaly proti těm jejím jako paláce. Většina obyvatel těchto států si v žádném případě nemůže vyskakovat.

+9/0
26.9.2016 17:10

M79a16r60t15i62n 60S85v40o74b45o26d85a 7939287492165

Jestli dobře počítám tak podle.kapacity a počtu turistů mohli mít otevřeno plné 3 dny za rok.

+3/0
26.9.2016 16:57

K85a19t81e61ř80i70n94a 58S95l65a67v63í61k27o29v26á 6383965620533

Tak to u nás platí obráceně - čím horší je dálnice, tím tam jezdí více aut. A cizinci si jezdí na pořádný offroad.

0/0
26.9.2016 16:32

M73a12r19e35k 76G13a37j62d93a 4323114196222

Aby jim tam Putin neposlal "separatisty" kteří to za dva dny rozstřílí ....

+3/−2
26.9.2016 16:31

A21l52e88x28a52n67d18e21r 11P18r95o91c32h78a56z26k10a 2571956656953

tak to by jeste chtelo k tomu letisti zadotovat nejakou leteckou spolecnost, ktera za konkurencni ceny bude ty lidi z Evropy do Asie vozit, jinak to vidim jako letiste duchu

+4/0
26.9.2016 16:00

R42a83d98e55k 83J76a43n42a64t72a 9645586504492

Záleží na poplatcích, popř. cenách za palivo.

Polohu mají dobrou - i letiště v Dubaji nebo Doha těží mj. z polohy na půl cestě mezi Evropou a Asii. Přitom lokální poptávka třeba v Doha je docela nízká, klíčový je transfer.

+2/0
26.9.2016 16:09

D74a39n96i84e38l 53K42r71o92n23e42r 7544344796457

Cim vic ropy, tim mene rozumu...

+8/0
26.9.2016 15:58

L92u74k15á53š 26H78o68f88m71a67n 1893744782466

Situaci v Turkmenistánu až zas tak dopodrobna neznám, ale spíš to na mě dělá dojem, že stavba letiště byla jen jedním ze způsobů, jak transformovat státní příjmy z ropy do veřejné zakázky a z ní dále do kapes místní věrchušky.

Turkmenistán je z bývalých zemí SSSR nejuzavřenější a vlastně ani nemá důvod se otevírat - jde o klasickou orientálně-postsovětskou diktaturu. Turkmeni mají obrovské příjmy z prodeje ropy, z nichž bohatne vládnoucí třída, a celkem disciplinované nevelké obyvatelstvo (5 mil.), které je rádo, že jim někdo aspoň hází drobky.

Navíc nevím, jaká může být výhoda létání přes Turkmenistán. Kvůli striktní vízové politice se cestující nedostanou ani z tranzitu a silně pochybuju, že na letišti bude něco zajímavého.

+6/−1
26.9.2016 15:48

R45a40d43e80k 39J81a85n13a71t66a 9215626694892

Pokud na letišti pouze přestupujete (což by byla většina lidí), tak vám může být vízová politika ukradená, zajímá vás cena letenky a čas na přestup.

Jinak nedostatek turistů v zemi je dán mj. jejich přísnou vízovou politikou.

+5/0
26.9.2016 16:11

O85l23d39ř52i63c95h 70J97a59n15e34č69e15k 8499346273481

Pokud vím, tak bez víza se z tranzitu nedostanete ani v Kataru, tak proč létat s nimi? Protože návštěvu tranzitního města oželím a nabízí zajímavé destinace za zajímavé ceny.

Ale asi jediná cesta, jak z Ašchabadu udělat tranzitní uzel, by byla, aby si tam místní podnikavci s využitím levného paliva a personálu založili vlastní aerolinky, podobně jako ti v Arábii. Dost pochybuju, že po tomhle letišti jako svém uzlu pro své lety mezi Evropou a východní Asií skočí nějaká z aerolinek na jednom z obou konců této trasy.

Jinak s prvními dvěma odstavci souhlas.

0/0
26.9.2016 17:26

R78a63d35e57k 81J98a72n94a96t59a 9895126474412

Proč jen místní podnikavci? Já si dokážu představit, že tam nějaká aerolinka ten hub založí. Velké aerolinky mají hubů několik.

Záleží jaké tam budou poplatky a možnosti servisního zázemí. Palivo bude asi levné, je-li to země těžící ropu ...

0/0
26.9.2016 17:48

M62a19r77e13k 58Š37i46m20o81n 2754477808378

Ono není nic moc zajímavého ani mimo tranzit, leda hory, ale to není výlet na den.

0/0
26.9.2016 18:27

O56l68d75ř46i77c54h 28J42a98n44e42č13e23k 8659576663451

"Za hodinu zvládne odbavit až 1 600 pasažérů" - když tímto ďábelským tempem pojedou dennodenně 18 hodin naplno, zvládnou za rok 10 milionů. To má být něco výjimečného? Nebo zas jen jeden nevýznamný překlep? 8-o

+5/0
26.9.2016 15:44

J79a94n 21V73o70j60t37í45š74e88k 6112671805586

Na zemi, do který přijede ročně 150 000 turistů, je to celkem dost.

+2/0
26.9.2016 21:15

J20o10s70e26f 35Š30e23m21e57l28í97k 7639731440107

A já myslel že se píše o letišti Ostrava Mošnov. Vlaková přípojka za půl miliardy a letadla široko daleko skoro žádná.

+14/−4
26.9.2016 15:35

J44a71n 88Č53e45r95n51ý 8680630844181

Co je na tomhle letišti megalomanského krom toho, že uvalili spoustu peněz za střechu? 1600 pasažérů za hodinu je přibližně 14 milionů ročně. Tedy o trošku víc, než ospalá Ruzyně a někde za první stovkou nejrušnějších letišť na světě.

+20/0
26.9.2016 15:33

K48a10t13e64ř27i74n27a 85V32ý12b52o48r32n45á 6320679479

Všechno co je velké a nestaví to spřátelená země, je vždy megalomanské. Takhle se prostě novináři vyjadřují.

+5/−3
26.9.2016 16:55
Foto

D92a74v17i85d 91K45r39á27s21e23n44s62k67ý 7407160417

Pozor, těch 14 milionů ročně je PLNÁ KAPACITA. Aktuální počet odbavených cestujících je desetinový. Viz zde - řádek č. 33.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_former_USSR

0/0
26.9.2016 17:04

J27a80n 22V18o91j10t33í45š87e22k 6962911325666

Letiště s kapacitou něco málo přes milion, by bylo oproti Pražskýmu desetinový, přesto bych se ho nebál označit za megalomanský, kdyby ho teď postavili v Pardubicích.

+1/0
26.9.2016 21:19

K17a23r37e13l 75Č88e76r31n56ý 6635723462151

Tam to jede: " V rámci snahy o diverzifikaci ekonomiky se vláda rozhodla podílet na projektu železnice spojujícího Střední Asii s Íránem. Staví také přístav na pobřeží Kaspického moře za dvě miliardy USD a železnici přes Afghánistán."

+2/0
26.9.2016 15:30

J60o82s32e63f 70R45i17c14h64t19e58r 9556925517713

nemá v tom prsty mistr Partik Kotas? to by na něj sedělo..

0/0
26.9.2016 15:22

P97e79t47r 47Z94a54c15h31r34d64l64a 2276641948348

Myslím, že jde o fatální ekonomickou chybu. Kdo by chtěl létat do Asie s mezipřistáním, které kvůli doletu letadel není nutné?

+2/−4
26.9.2016 15:11

M58a45r55e93k 71Š61i64m57o35n 2564257618528

Třeba proto, aby přestoupil na linky, které z Evropy přímo nelítají. Třeba do "menších" měst v Číně.

+5/0
26.9.2016 15:15

P13e77t57r 81Z46a14c33h76r25d35l51a 2606551618978

Ano, to by mohlo dávat smysl, kdyby všichni nejezdili do Číny na podobná místa. Bohužel cca 95% lidí tam chce navštívit zcela konkrétní místa, které jsou už pokryta z Evropy. Tohle letiště potřebuje ale mnohem více lidí než to co by na ně zbylo.

0/−1
26.9.2016 15:20

B98o16r27e51k 19J39a60n23e10c97e78k 4190422312220

1. Cestuji i Cinani do Evropy, a ti neziji vsichni v Pekingu a Shanghai.

2. Ne kazdy Evropan cestujici do Ciny je turista.

+3/0
26.9.2016 15:38

P89e78t92r 61Z28a55c17h81r79d59l71a 2576421198138

Zejména na business jsem myslel. Do Číny jezdí převážně businessmani, kteří potřebují domluvit zakázky, ale to se odehrává POUZE na východním pobřeží, protože pouze tam jsou továrny. Důvod je logický. Potřebujete vyrobit a šup s tím na moře. Jiná přeprava nedává ekonomicky zatím smysl.

Opačným směrem jezdí businessmani a turisti, ale opět jsou to ti, kteří na to mají a tou jsou pouze ti, kteří žijí ve velkých městech, které jsou jen na východním pobřeží, Tyto lokality jsou však už pokryty.

0/0
26.9.2016 15:42

P43e26t10r 66Z58a29c39h72r51d23l51a 2636571838678

...v podstatě by tam musela být síla, která by nahrazovala Dubaj anebo Moskvu. Jenže v Dubaji dává smysl přesedat v podobě jednodenní zastávky a Moskva je levná. Takže by to mohlo nahradit Moskvu, ale tam létá hlavně Aeroflot, který asi sotva bude chtít směrovat centrum do Turkmenistánu.

+1/0
26.9.2016 15:26

J93a90k54u13b 44Š71a66f92a42n51d90a 7335467911471

Proč bych měl trávit den v Dubaji? Ano, pokud tam letím 1x za 5 let tak možná ale jinak?

0/0
26.9.2016 15:38

P80e28t13r 95Z63a62c19h74r71d91l60a 2166501488758

Když už musíte přestupovat (a to musíte buď v Dubaji nebo Moskvě, nebo máte na přímý let a pak to pro Turkmenistán není cílovka), tak Dubaj dává smysl, kvůli tomu, že můžete nakoupit. A v Dubaji je mnoho věcí, které jdou nakoupit.

0/0
26.9.2016 15:44

J91a59k97u22b 64Š79a12f38a74n41d76a 7335667251661

No jo. Ale asi ne cestou do Asie, ne? Možná tak zpět. Ale zase proč to kupovat v Dubaji když to mohu koupit v Asii levněji.

0/0
26.9.2016 15:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.