Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Megalomanské letiště má lákat davy. Spojíme Evropu s Asií, věří Ašchabad

Turkmenistán nedávno otevřel s velkou slávou luxusní mezinárodní letiště v hlavním městě Ašchabadu. Stavba se střechou ve tvaru letícího sokola s pozlacenými křídly vyšla na 2,3 miliardy dolarů, v přepočtu 55 miliard korun. Izolovanou středoasijskou zemi má otevřít světu. Turisté v ní ovšem chybějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D79a30v51i42d 30J22u61r32i24c44a 9370115372772

Jojo, Kim si v Severní Koreji taky postavil nové krásné letiště. Co na tom, že tam počet zaměstnanců asi třistakrát překračuje počet cestujících, má přece nové letiště, které může ukázat světu. Tak proč jedno takové nepostavit v Ašchabadu, 55 miliard sem, 55 miliard tam ;-D

0/0
27.9.2016 8:52

F22r45a12n92t32i19š59e84k 42L81u96p80í82n13e27k 8521766156802

Turkmenistan, takovy hezky jmeno ;-D

+1/0
26.9.2016 23:05

J14o37s86e63f 92M44i17š82k37o98v88s19k10ý 6142726273521

Vždycky nechápu tyhle úvahy "postavíme letiště (dálnice, hotely...) a přijede k nám víc turistů". Letiště není turistický cíl, ale řekněme nástroj. Hlavní bariérou pro cesty do Turkmenistánu (a nejen tam) je zkostnatělý systém vydávání víz (nutnost pozvání, které za "drobný" peníz zprostředkuje agentura), mizerná image toho státu, nulový marketing směrem k potenciálním návštěvníkům atd.

+4/−1
26.9.2016 22:01

A60n12t19o18n72í93n 87Z69e45l48e39n57ý 2144713671316

Co by za takové fungující letiště dali v Berlíně a Braniborsku.

+3/0
26.9.2016 18:31
Foto

O29n33d50ř34e81j 19V58a24r36o31š85č52á71k 3954757193

Turkmeni evidentne zaspali dobu. Asie je uz s Evropou spojena, jenom jinudy...

+2/0
26.9.2016 17:40

A85d74a90m 73B95e71c40h42n98ý 4920564941772

Kam jsou potreba viza, tam nejezdim. Takze pane prezidente, nejdrive zruste viza a pak se tam mozna nekdy podivam

+1/0
26.9.2016 17:36

R34a33d36e31k 87J79a80n32a91t70a 9515536934802

Copak víza, ta by nevadila.

Ale Turkmenistán patří k zemím, kde musíte mít pozvání místního subjektu. Nemáte-li tam známé, tak to znamená vyhledat služby nějakých šejdířů (pardon, cestovních agentur), co si za "pozvání" nechají zapaltit. Navíc nemají velvyslanectví v ČR, musí se jet do Berlína nebo Vídně. Možnost požádat o vízum po internetu taky nemají.

+3/0
26.9.2016 20:36

R51o17m45a96n 48M72r29á71z 2382806921353

Na takové letiště by měli dosadit také supermanažera. A jako první mne z této branže napadá s. Tvrdík. Bojím se, že to by ani Turkmenistán neutáhl...........

+16/0
26.9.2016 17:35

J56a91n 18P35r87o61f62o46u11s 5975591301836

;-D

0/0
26.9.2016 17:44
Foto

T25o94m86á92š 14D49v30o11ř89á88k 7345636947171

Můžeme jim pronajmout Lufthardu, ten by to tam rozjel...

+1/0
26.9.2016 17:30
Foto

J31a58r62e93k 55J38a61k32u87b24č66e81k 7889890578798

Mano, bal kufry, jdem se podivat na to letiste v Turkmenistanu ;-):-P

+1/0
26.9.2016 17:28

H52o57n24z23a 32P77a41n77s34k40ý 3713342650120

A ja myslel, že Evropu s Asií "spojuje" Ural

+2/0
26.9.2016 17:24

P82e71t91r 53M40a87t47o14u14š91e31k 2929166721

Smysl tohle letiště určitě má a v budoucnu bude mít ještě větší. Když se podíváte na flightradar24.com, tak přes Turkmenistán vede jeden z koridorů do Asie, hlavně ten nejpřímější. Přes Dubajský koridor lítá nesmyslně hodně letadel. A přes Moskvu už je to úplný nesmysl.

+2/−2
26.9.2016 17:12

B36o31r59e39k 52J20a46n76e48c81e83k 4530262832680

Moskva rozhodne neni nesmysl, pres ni nebo jeste severneji se leta z Evropy prave do Pekingu, Sanghaje a Japonska.

0/0
26.9.2016 17:22

P24a65v37e65l 85N40o93v89á45k 7581696419473

správně píšete vede koridor to, ale znamená, že letadlo jen proletí vzdušným prostorem ne, že tam hodlá přibrzdit :-)

0/0
26.9.2016 20:47

J53o31s90e39f 71M67i51š12k79o41v80s55k65ý 6162326193681

Věcně souhlasím, ale člověče, prozraďte mi, kde jste se učil psaní čárek mezi větami :-P

+3/0
26.9.2016 21:57

V86l70a63d44i88m36í93r 36B30r42a41d41a 1243804823781

Že to na 2D mapě vypadá přes Turkmenistán nejpříměji, ještě neznamená že to je na zeměKOULI nejkratší.

0/0
27.9.2016 9:13

B97o32r27e90k 54J80a58n42e66c43e33k 4560202292340

Ale jo, letadla z Evropy do Hong Kongu a JV Asie tamtudy skutecne letaji.

+1/0
27.9.2016 13:23

J70i79ř76í 71U97r77b12a63n 4934956133518

tak leda z Istanbulu

0/0
28.9.2016 12:50

J35i19ř70í 65U60r96b76a66n 4824156283248

doporučuji si zjistit co je to ortodroma, nejkratší spojnice na kulové ploše...

0/0
28.9.2016 12:47

V15á22c30l77a54v 13Z47a25j10í18č70e60k 1471192832

Letiště pěkný, ale z fleku bych asi vyjmenoval nejméně 20 měst, které bych navštívil raději. Tohle je jen klasické megalomanství, které ve státech jako Turkmenistán, Kazachstán, Tádžikistán na denním pořádku. 5% obyvatel si staví mrakodrapy, paláce, sochy,... A 95% obyvatel je rádo, že má nějaký byt v starém paneláku. Paneláky v ČR před revitalizací vypadaly proti těm jejím jako paláce. Většina obyvatel těchto států si v žádném případě nemůže vyskakovat.

+9/0
26.9.2016 17:10

M10a95r68t32i93n 50S39v32o32b95o77d71a 7589437622505

Jestli dobře počítám tak podle.kapacity a počtu turistů mohli mít otevřeno plné 3 dny za rok.

+3/0
26.9.2016 16:57

K65a61t61e65ř85i56n33a 18S90l58a86v50í27k48o19v28á 6513235750703

Tak to u nás platí obráceně - čím horší je dálnice, tím tam jezdí více aut. A cizinci si jezdí na pořádný offroad.

0/0
26.9.2016 16:32

M24a81r33e72k 74G88a96j81d76a 4403884816472

Aby jim tam Putin neposlal "separatisty" kteří to za dva dny rozstřílí ....

+3/−2
26.9.2016 16:31

A66l14e97x84a52n97d52e71r 59P40r44o62c88h14a83z85k58a 2291456666913

tak to by jeste chtelo k tomu letisti zadotovat nejakou leteckou spolecnost, ktera za konkurencni ceny bude ty lidi z Evropy do Asie vozit, jinak to vidim jako letiste duchu

+4/0
26.9.2016 16:00

R36a82d37e87k 89J95a58n51a41t59a 9695156134602

Záleží na poplatcích, popř. cenách za palivo.

Polohu mají dobrou - i letiště v Dubaji nebo Doha těží mj. z polohy na půl cestě mezi Evropou a Asii. Přitom lokální poptávka třeba v Doha je docela nízká, klíčový je transfer.

+2/0
26.9.2016 16:09

D44a20n43i97e25l 32K97r64o50n87e20r 7854834236957

Cim vic ropy, tim mene rozumu...

+8/0
26.9.2016 15:58

L28u21k52á24š 55H39o30f69m95a62n 1113924302276

Situaci v Turkmenistánu až zas tak dopodrobna neznám, ale spíš to na mě dělá dojem, že stavba letiště byla jen jedním ze způsobů, jak transformovat státní příjmy z ropy do veřejné zakázky a z ní dále do kapes místní věrchušky.

Turkmenistán je z bývalých zemí SSSR nejuzavřenější a vlastně ani nemá důvod se otevírat - jde o klasickou orientálně-postsovětskou diktaturu. Turkmeni mají obrovské příjmy z prodeje ropy, z nichž bohatne vládnoucí třída, a celkem disciplinované nevelké obyvatelstvo (5 mil.), které je rádo, že jim někdo aspoň hází drobky.

Navíc nevím, jaká může být výhoda létání přes Turkmenistán. Kvůli striktní vízové politice se cestující nedostanou ani z tranzitu a silně pochybuju, že na letišti bude něco zajímavého.

+6/−1
26.9.2016 15:48

R80a74d56e84k 53J49a74n24a31t29a 9445926714412

Pokud na letišti pouze přestupujete (což by byla většina lidí), tak vám může být vízová politika ukradená, zajímá vás cena letenky a čas na přestup.

Jinak nedostatek turistů v zemi je dán mj. jejich přísnou vízovou politikou.

+5/0
26.9.2016 16:11

O49l77d13ř21i45c54h 23J48a26n90e56č30e23k 8509476453231

Pokud vím, tak bez víza se z tranzitu nedostanete ani v Kataru, tak proč létat s nimi? Protože návštěvu tranzitního města oželím a nabízí zajímavé destinace za zajímavé ceny.

Ale asi jediná cesta, jak z Ašchabadu udělat tranzitní uzel, by byla, aby si tam místní podnikavci s využitím levného paliva a personálu založili vlastní aerolinky, podobně jako ti v Arábii. Dost pochybuju, že po tomhle letišti jako svém uzlu pro své lety mezi Evropou a východní Asií skočí nějaká z aerolinek na jednom z obou konců této trasy.

Jinak s prvními dvěma odstavci souhlas.

0/0
26.9.2016 17:26

R38a77d46e69k 23J62a10n40a73t31a 9135896324792

Proč jen místní podnikavci? Já si dokážu představit, že tam nějaká aerolinka ten hub založí. Velké aerolinky mají hubů několik.

Záleží jaké tam budou poplatky a možnosti servisního zázemí. Palivo bude asi levné, je-li to země těžící ropu ...

0/0
26.9.2016 17:48

M61a67r87e30k 27Š59i88m57o74n 2144417578658

Ono není nic moc zajímavého ani mimo tranzit, leda hory, ale to není výlet na den.

0/0
26.9.2016 18:27

O37l33d35ř34i76c84h 16J15a24n35e71č35e25k 8129806703331

"Za hodinu zvládne odbavit až 1 600 pasažérů" - když tímto ďábelským tempem pojedou dennodenně 18 hodin naplno, zvládnou za rok 10 milionů. To má být něco výjimečného? Nebo zas jen jeden nevýznamný překlep? 8-o

+5/0
26.9.2016 15:44

J20a58n 92V21o94j61t34í29š29e85k 6342801125416

Na zemi, do který přijede ročně 150 000 turistů, je to celkem dost.

+2/0
26.9.2016 21:15

J37o64s96e72f 16Š47e95m35e14l26í73k 7479421260947

A já myslel že se píše o letišti Ostrava Mošnov. Vlaková přípojka za půl miliardy a letadla široko daleko skoro žádná.

+14/−4
26.9.2016 15:35

J12a56n 18Č85e51r93n82ý 8630540424701

Co je na tomhle letišti megalomanského krom toho, že uvalili spoustu peněz za střechu? 1600 pasažérů za hodinu je přibližně 14 milionů ročně. Tedy o trošku víc, než ospalá Ruzyně a někde za první stovkou nejrušnějších letišť na světě.

+20/0
26.9.2016 15:33

K10a15t57e98ř81i34n22a 92V43ý69b28o39r73n33á 6360839549

Všechno co je velké a nestaví to spřátelená země, je vždy megalomanské. Takhle se prostě novináři vyjadřují.

+5/−3
26.9.2016 16:55
Foto

D76a46v56i29d 18K33r27á38s25e93n60s46k54ý 7107510397

Pozor, těch 14 milionů ročně je PLNÁ KAPACITA. Aktuální počet odbavených cestujících je desetinový. Viz zde - řádek č. 33.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_former_USSR

0/0
26.9.2016 17:04

J45a46n 90V77o14j44t49í35š48e82k 6342831265436

Letiště s kapacitou něco málo přes milion, by bylo oproti Pražskýmu desetinový, přesto bych se ho nebál označit za megalomanský, kdyby ho teď postavili v Pardubicích.

+1/0
26.9.2016 21:19

K62a24r19e38l 86Č18e84r50n91ý 6805393702651

Tam to jede: " V rámci snahy o diverzifikaci ekonomiky se vláda rozhodla podílet na projektu železnice spojujícího Střední Asii s Íránem. Staví také přístav na pobřeží Kaspického moře za dvě miliardy USD a železnici přes Afghánistán."

+2/0
26.9.2016 15:30

J39o60s56e87f 68R75i10c38h85t45e16r 9496415957313

nemá v tom prsty mistr Partik Kotas? to by na něj sedělo..

0/0
26.9.2016 15:22

P80e34t98r 42Z21a80c41h46r36d26l23a 2436531938538

Myslím, že jde o fatální ekonomickou chybu. Kdo by chtěl létat do Asie s mezipřistáním, které kvůli doletu letadel není nutné?

+2/−4
26.9.2016 15:11

M19a47r43e77k 20Š73i91m93o64n 2174267158758

Třeba proto, aby přestoupil na linky, které z Evropy přímo nelítají. Třeba do "menších" měst v Číně.

+5/0
26.9.2016 15:15

P77e13t87r 54Z21a63c69h67r81d96l58a 2836961238298

Ano, to by mohlo dávat smysl, kdyby všichni nejezdili do Číny na podobná místa. Bohužel cca 95% lidí tam chce navštívit zcela konkrétní místa, které jsou už pokryta z Evropy. Tohle letiště potřebuje ale mnohem více lidí než to co by na ně zbylo.

0/−1
26.9.2016 15:20

B71o55r41e56k 44J41a35n68e16c62e84k 4570882392430

1. Cestuji i Cinani do Evropy, a ti neziji vsichni v Pekingu a Shanghai.

2. Ne kazdy Evropan cestujici do Ciny je turista.

+3/0
26.9.2016 15:38

P34e94t75r 64Z67a33c37h67r31d89l33a 2856371508838

Zejména na business jsem myslel. Do Číny jezdí převážně businessmani, kteří potřebují domluvit zakázky, ale to se odehrává POUZE na východním pobřeží, protože pouze tam jsou továrny. Důvod je logický. Potřebujete vyrobit a šup s tím na moře. Jiná přeprava nedává ekonomicky zatím smysl.

Opačným směrem jezdí businessmani a turisti, ale opět jsou to ti, kteří na to mají a tou jsou pouze ti, kteří žijí ve velkých městech, které jsou jen na východním pobřeží, Tyto lokality jsou však už pokryty.

0/0
26.9.2016 15:42

P93e22t60r 71Z32a18c75h69r70d44l52a 2436811918358

...v podstatě by tam musela být síla, která by nahrazovala Dubaj anebo Moskvu. Jenže v Dubaji dává smysl přesedat v podobě jednodenní zastávky a Moskva je levná. Takže by to mohlo nahradit Moskvu, ale tam létá hlavně Aeroflot, který asi sotva bude chtít směrovat centrum do Turkmenistánu.

+1/0
26.9.2016 15:26

J16a80k37u47b 71Š63a18f41a54n94d43a 7875197661201

Proč bych měl trávit den v Dubaji? Ano, pokud tam letím 1x za 5 let tak možná ale jinak?

0/0
26.9.2016 15:38

P55e96t28r 31Z68a71c95h26r17d34l58a 2346151308258

Když už musíte přestupovat (a to musíte buď v Dubaji nebo Moskvě, nebo máte na přímý let a pak to pro Turkmenistán není cílovka), tak Dubaj dává smysl, kvůli tomu, že můžete nakoupit. A v Dubaji je mnoho věcí, které jdou nakoupit.

0/0
26.9.2016 15:44

J88a55k75u95b 83Š52a57f88a77n29d85a 7805157751871

No jo. Ale asi ne cestou do Asie, ne? Možná tak zpět. Ale zase proč to kupovat v Dubaji když to mohu koupit v Asii levněji.

0/0
26.9.2016 15:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.