Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Efekt rozkopané D1: za pět let jezdí vlakem dvakrát více lidí

Českým drahám se díky nechvalně známé dálnici D1 podařilo přetáhnout cestující z osobních automobilů do vlaků. Důvodem jsou zejména několik let trvající opravy dálnice, tvořící se kolony a také lepší vlakové soupravy, které na trati mezi Prahou a Brnem jezdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M63i32c10h14a72e60l 29D97o51s19t56a16l 8943111607425

No když vezmeme ty všechny negativa co vedou na cestě po D1 mezi Brnem a Prahou jízdu busem či autem,tak vlak je docela slušnou volbou a ani se nedivím.Vlak vás doveze skoro do samého centra a nemusíte sáhodlouze hledat parkovací místo a draze ho platit nebo se obávat,že vám nějaký zakomplexovaný blbeček ve své nadutosti,když uvidí jihomoravskou SPZ,poničí auto.Cenově to vyjde skoro stejně a bez nervování se na D1 jestli se dostanete z bodu B do bodu A včas a dle svých představ.I když naše ČD si s přesností moc velkou hlavu nedělají,tak čas který člověk bude moci v klidu prorelaxovat během jízdy v kupé jistě pak přijde vhod pro to aby v cíli byl odpočaty a ne vynervovaný a vystresovaný jako při jízdě autem či busem po D1 protože jste se tam zasekali a nestíháte.

+4/0
7.10.2016 0:02

J17a49n 28J77e17m55e53l63k89a 1685380

Zatím do centra, dokud developři neprotlačí posun nádraží..

+1/0
7.10.2016 6:18

P82e40t83r 25B96á50č53a 8435566205545

Na provozu to teda nijak poznat neni, jestli spis nezaclo jezdit vic lidi nez ze by presedlali na vlak.

A ja samozrejme jezdim autem a nikdy jinak ani jezdit nebudu i kdyby ty vlaky meli zdarma.

0/−4
6.10.2016 14:59

M15a15t68ě70j 85V26o47n76d30ř89i29č30k28a 4954660558516

důvod?

0/0
7.10.2016 17:22

J84a25n 54V60a19l69a59l69í68k 6776729890976

Tak jsem koukal na tu anketu a s Jancurou busem toho moc teda nejezdí. Teda z hlasujících.

+1/0
6.10.2016 13:24

P59a16v97e60l 38Š73e72d11ý 2858816762725

a kdyby nebyly ČD nenažrané tak by jezdilo lidí více.

0/−10
6.10.2016 12:19

R31a60d61e50k 63J93a77n54a85t87a 9155356394592

Moment, vám připadá jízdné mezi Prahou a Brnem vysoké? Kolik by mělo podle vás být? Připomínám, že tam jezdí Railjet, jeden z nejmodernějších nevysokorychlostních vlaků v Evropě.

+7/0
6.10.2016 12:24

M53a59r10e36k 56Š77i98m56o98n 2314707218968

Jel jste někdy vlakem třeba v Německu nebo v Anglii?

+1/0
6.10.2016 20:53

J16a27n 77Š22m23í68d77a 7415968379192

...nu a vedení ČD se chová vůči svým potencionálním zákazníkům stále přezíravě; srovnejte snahu obchodníků umožňující svým zákazníkům pohodlné parkování před svými supermarkety v kontrastu se spoustou nádraží, před kterými nelze oficiálně zaparkovat a přitom volné plochy v majetku ČD, na kterých by bylo při dobré vůli možné parkovat, jsou zarostlé kopřivami...

+2/−1
6.10.2016 12:07

P17e37t19r 95D29r14a30p20a55l 3135438223565

nádraží patří sždc

+6/−1
6.10.2016 12:08

O35l81d50ř26i52c61h 14J50a42n33e66č56e79k 8699366223251

Už tři měsíce, za tu dobu se toho stihlo opravdu hodně. Navíc volné využitelné pozemky ve vlastnictví shodném s vlastníkem nádraží jsou hlavně asi v menších městech a na venkově.

Ono je to ale těžké - ČD dlouho neměly vůbec žádné investiční peníze a když je pak měly, tak se soustředily na svou hlavní činnost, tj. na vlaky, na obnovu vozového parku. Kdyby místo toho stavěly nádraží pro zákazníky, tak byste nadával, že před nádražími jsou sice krásná nová parkoviště, ale je to k ničemu, protože těmi starými smradlavými koženkami ze 70. let stejně nikdo nechce jezdit.

+2/0
6.10.2016 12:43

J90a74n 27J13e97m46e70l70k47a 1135120

Nepatří. ty plochy po kolejemi, ale i právě ty parkovací plochy zůstaly ČD (někde byly již rozprodány pravda 3. osobám). Díval jsem se na to do katastru. Převedeny byly pouze nádraží. Je tedy na inteligenci českých drah, aby tyto parkovací plochy oddělily, nepřeváděly na sždc a využily v konkurenčním boji. Nebo ať sždc zaplatí adekvátní cenu.

0/0
6.10.2016 12:58

J65a90n 86J60e24m43e98l65k42a 1955900

Je to bizardní. Všude na západě to téměř funguje jako parkování zdarma. Německo, Itálie atd.. U nás se na tom napakovávají paradoxně měšťáci rozdáváním pokut. Což neprospěje ani vlakům, ani ČD. Pokuty jdou do obecní kasy. Viz. Ostrava Svinov a "4 parkovací místa". A měšťáci 10* za den. Defakto nonstop. Přitom ČD tam mělo a stále má hromadu pozemků.

+1/0
6.10.2016 13:03

O79l84d56ř13i86c76h 71J62a57n50e49č28e89k 8289316803181

Viz výše - ono zpravidla nestačí píchnout tam ceduli "Parkoviště - pouze pro zákazníky ČD" a ČD se v poslední době soustředily na provoz (obnovu vozového parku) a já se nedivím, že na parkoviště nezbývaly síly a/nebo peníze.

Pokud vím, tak třeba v Rakousku parkoviště u nádraží většinou spolufinancují ÖBB, místní radnice a zemský dopravní svaz - v ČR si těžko dokážu představit, že by se na financování shodly tři subjekty, z nichž nikdo nemá peněz nazbyt a naopak má dost vlastních problémů. Navíc v Rakousku je kvalitní železniční doprava s jednoduchým přestupem z auta chápána jako veřejná služba s vysokou prioritou, v ČR spíš jako 'bonus, který uděláme, až nebudem mít důležitější věci na práci'.

0/0
6.10.2016 13:12

M78a51r79e80k 89Š65i46m40o67n 2744697288558

Souhlasím s tím, že nádraží by měly mít přilehlá parkovště provozovaná obcí nebo krajem.

0/0
6.10.2016 20:55

J91a23n 58S58l78o36v33í22k 3889677820708

Myslím, že D1 na nárůst lidí do vlaků nemá vliv. Kdo potřebuje jet autem, pojede jím. Když jede více lidí společně, také pojedou autem. Na nárůst cestujících má spíše vliv pohodlnější a komfortnější vlaky a větší konkurence než před lety.

+1/−3
6.10.2016 12:00

B41o48h17u50m46i42l 33S25t76e83j34s26k49a10l 5133654461503

Jaká je na trati mezi Brnem a Prahou konkurence?

+2/0
6.10.2016 12:16

O45l14d86ř87i31c93h 36J75a68n71e12č80e55k 8389896233171

Ale pak je taky nemalá skupina lidí, kteří jedou sami a autem jet nepotřebují. Dokud D1 byla bez problémů průjezdná, tak jeli autem, ale teď dají přednost vlaku. Lepší a četnější vlaky k tomu určitě přispěly, ale i situace na silnicích hraje nemalou roli. Dokonce i moje máma, která předtím dálkovým vlakem jela naposled tak někdy kolem revoluce, jela / jede právě kvůli situaci na silnicích do Brna alespoň občas vlakem.

+1/0
6.10.2016 12:46

P94e15t90r 59N33e32s85v32a75d45b73a 2344615866339

Ten kdo nepotřebuje nutně auto a jede výhradně praha brno nebo naopak, je pro něj cesta vlakem pohodlnější ve všech směrech. Neřeší zácpy ve městě kde zaprkovat atd.

+6/0
6.10.2016 11:56
Foto

T19o32m31a42s 34C36a60b29a28k 8525155564559

..."nastavení vysoké úrovně služeb...." Ano, mohu potvrdit, posledni zazitek z nedele 2/10/2016, spoj RailJet z Brna v 14:40..Az do Prahy natriskano jak za komancu, lidi stali v ulickach, v prostoru mezi vagony, pruvodci doporucovala nejake mamince, at si sedne na celou trasu do jidelaku (opomnela dodat, ze by si musela dat kafe za pade). Krasa.

+1/0
6.10.2016 11:02

M14i81r52e70k 20Z20á89v58o51d44n54ý 7532637640458

A co mají dělat? Říci jim "nevlezete se, jeďte dalším vlakem"? Toto se mi tedy v railjetu jednou stalo. Přišlo mi to trapné :)

+6/−1
6.10.2016 11:05
Foto

T71o59m40a94s 47C49a93b32a29k 8665915744699

Jak je videt, tak popsana situace neni az tak vyjimecna (ostatne v clanku se zminuje, ze kapacia jiz nestaci). Pak teda spocitam kapacitu luxusniho RJ, porovnam to s kapacitou mene luxusnich obycejnych souprav, do teto soupravy pridam 2-3 vagony a proste jezdim v uvedene casy sice nenablyskanym klenotem, ale DELSIM obycejnym vlakem. A lidi budou urcite spokojenejsi, kdyz si MUZOU SEDNOUT v obycejnem vagone, nez KDYZ MUSI STAT v Railjetu. Ale to by chtelo pruznejsi reakci od vedeni CD..

+2/−3
6.10.2016 11:10

P77e39t39r 15N78o79v74o30t40n90y 1811900751

A kde asi v nedělní špičce ty vozy navíc mají vzít?

0/0
6.10.2016 11:17

J23a29n 73V78a96l79a81l96í64k 6826809550266

No asi rozpoji jine rj aby ho prodloužili

0/−1
6.10.2016 11:26

M60i66r42e57k 48Z90á52v97o83d80n66ý 7242247570848

Jak kdy, no. Já jezdím v pátek odpoledne z Brna a v neděli odpoledne do Brna. Ale stalo se mi za poslední dobu jen jednou, že by lidé stáli. Problém je, že vlaky jsou přescpané pouze v pátek z Prahy a v neděli do Prahy (opačně jen výjmečně). S tím lze jen těžko něco dělat. Dopravce nechce mít relativně kvalitní vozy v zálože jen na několik málo výkonů. Kdo chce sednout, může koupit zdarma místenku, ostatní musí počítat s tím, že mohou stát, ale budou dopraveni.

+9/0
6.10.2016 11:18
Foto

T65o95m39a98s 13C65a58b28a19k 8105915224769

Ale jo, ja to taky nakonec pricetl na sebe - kdybych si osel koupil mistenku.. Mate pravdu. Ono to bylo totiz tak, ze ja mistenku mel, (kupovano tyden predem), ale az na dalsi spoj, co je za dve hodiny. Ale jelikoz jsem zmenil plany v nedeli na posledni chvili, holt, mistenka byla k nicemu a ja to risknul. :(

0/0
6.10.2016 11:23

M89i94r42e74k 32Z97á33v58o68d73n58ý 7332517840698

Jasně, to je výhoda a nevýha ČD. Nemusíte měnit jízdenku kvůli jinému spoji. Ale místenka neplatí a tak riskujete.

+6/0
6.10.2016 11:35

J31i89r97k40a 64D67v48o78ř26á84k 4265260573108

Žádnou nevýhodu v tom nevidím když je místenka z eShopu zadara.

+1/0
6.10.2016 13:43

O83l38d39ř90i60c84h 16J90a70n81e48č35e86k 8419476693351

Podle mě to bylo myšleno tak, že když se místenku, kterou jste dostal zdarma, rozhodnete nevyužít a jedete jiným spojem, již Vás nic nenutí pořídit si místenku na něj a Vy tak můžete být zklamán, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 13:54

J53a41n 17V43a48l78a12l24í46k 6346369920956

Ty rj jezdí z rakouska jestli to nevíte a ne všechny rj jsou ČD

+1/0
6.10.2016 11:24

O15l23d16ř41i20c72h 74J94a21n93e18č45e82k 8169686813291

Když railjet jede Graz - Wien - Praha, tak nemůžete lidi z Vídně nechat v Břeclavi nebo Brně přestoupit na 'delší obyčejný' vlak, který by railjet ve vytížené části trasy nahradil. Posilovat railjet v celé trase je nesmysl, když plný je jen v její třetině. A připojit na něj v Břeclavi (nebo Brně) další vagony by stálo spoustu času, navíc kdyby to byly jen vagony, zhoršilo by to jízdní dynamiku a přídavná lokomotiva by s railjetem nejspíš neuměla komunikovat (ČD nemají lokomotivy od Siemensu). Takže posílit vlastní railjet prostě nejde. To je pak ale problém cestujících, že vědí, že bude narvaný a přesto si nekoupí místenku ani nejedou jiným spojem.

+2/0
6.10.2016 11:25

J23a90n 84K46o56s90t13k68a 9754947899216

Neberte to jako šťourání, ale jak je vidět i z vašeho příspěvku, tak to ani tím vlakem není vždycky zase tak úplně jednoduché. Prostě oboje má svoje mouchy a je na každém posoudit, která mu ještě nevadí a která už jo.

0/0
6.10.2016 11:31

O57l70d69ř65i43c88h 52J30a73n35e15č58e61k 8789466943481

Veškerá komplikace mého předchozího příspěvku spočívá v tom, že si cestující nejsou schopni koupit místenku, i když chtějí jet spojem, u nějž se objektivně dá předpokládat, že bude plný. To ovšem není chyba dopravce.

Já tvrdím, že článek při stávající situaci na D1 platí pro většinu, nikoliv menšinu, jak tvrdíte Vy, protože málokdo jede z Lískovce na Pankrác nebo podobnou trasu. A já bych stejně dost možná jel i z Lískovce na Pankrác vlakem, protože je to pohodlnější, spolehlivější, levnější a bez nervů.

+1/0
6.10.2016 11:38

J40a42n 29K17o76s52t17k79a 9144307759596

Takže pokud je přeplněný vlak, tak byli všichni cestující schopni si koupit místenku? Ptám se jako neznalec procesů ČD. Je možné, že by ČD nasadily počet vagónů, podle požadavků na místenky, i když ... místenku si můžu koupit relativně "krátce" před odjezdem, takže to tak asi nebude a přece jenom by se stalo pouze to, že by někteří ti, co seděli, museli stát a jiní, kteří stáli a mačkali se, tak by spokojeně seděli. Tedy by se problém nevyřešil, pouze jinak přeskupil.

+2/−1
6.10.2016 11:46

R50a17d14e97k 98J30a81n59a73t23a 9505356914752

Pokud by si lidi kupovali místenky ("kupovali" není přesný termín, ony jsou v e-shopu zdarma), tak by už při nákupu viděli na plánku vozu, že je plno. Tj. mohli by se zamyslet a jet třeba o vlak dřív. Pokud to cestující neřeší, tak pak je holt riziko, že bude stát. Ve špičce jsou plné všechny spoje ve všech zemích, to není specialita ČR nebo ČD.

+4/0
6.10.2016 12:31

O91l27d58ř41i96c38h 34J31a80n56e59č78e38k 8639916233351

Jen bych dodal, že u ČD je ta situace s posilováním oproti západní Evropě spíše lepší než horší - protože ČD mají mohutné zálohy. Pravda, jsou to staré koženky, ale pořád lepší než vůbec nic.

+1/0
6.10.2016 12:54

O19l48d10ř97i74c64h 51J57a80n47e74č66e79k 8689166663511

Jak už jsem napsal, zrovna ten railjet se posiluje dost těžko.

Kdyby si všichni cestující, kteří vlakem jeli, bývali chtěli koupit místenku, tak někdy ty místenky dojdou a cestující vědí o tom, že vlak bude narvaný, mnohem dříve, než do něj nastoupí. Je to totéž, jako když je povinně místenkový autobus nebo letadlo. Když je vyprodáno, tak prostě daným spojem nemůžete. U vlaku je ta výhoda, že můžete i vyprodaným spojem, ale na vlastní riziko, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 12:51

J59a41n 86K86o70s44t62k21a 9824817279516

Takže jsem si to myslel správně, že by se na základě místního doporučování si koupit místenku, pouze přesunula nutnost stát na jiné cestující. Ano kteří by měli možnost jet v jinou dobu, jiným spojem, což opět znamená, že jsou omezováni na úkor svých potřeb, poněvadž jim časově vyhovoval právě ten spoj, kterým chtěli jet. Stále ale opakuji, že se nejedná o kritiku, ale pouze o popis situace. Ona totiž silniční i železniční doprava má prostě svoje pravidla a zákonitosti.

0/0
6.10.2016 13:16

O70l13d31ř20i30c37h 98J82a37n91e29č83e75k 8549806533831

A co je na tom tak překvapivého? Železnice je vlastně jediný způsob dopravy, kde můžete jet, i když je 'plno'. Do letadla nebo povinně místenkového autobusu Vás nevezmou vůbec, na silnici se při přetížení vytvoří zácpa a Vy jedete mnohem pomaleji. Když se parkoviště zaplní, tak taky máte smůlu. Vlaky nejsou nafukovací, stejně jako nejsou nafukovací silnice a parkoviště. Stejně jako si při cestě autem můžete vybrat, jestli pojedete ve špičce po ucpané silnici, nebo rychleji mimo špičku, při cestě autem můžete volit cestu plným vlakem ve špičce anebo mimo ni, kdy se Vám to hodí méně, ale volné sedadlo bez problémů najdete i bez místenky. Nechápu, co tím celým vlastně chcete říct.

+1/0
6.10.2016 13:23

J16a88n 79K20o32s95t50k62a 9924317609396

Víte co, s vámi je to těžké. Zdá se, že se vám dělá rudo před očima, když někdo nevychvaluje železnice, ale věcně popisuje, že mu vyhovuje něco jiného.

Co kdybychom se dohodli na tom, že já vám nechám svoje sedadlo ve vlaku a sám budu jezdit po D1, protože mi to víc vyhovuje, i když je rozkopaná?

0/0
6.10.2016 13:29

O62l22d53ř68i74c63h 94J14a63n58e57č84e39k 8519766143941

Ano, ujasnili jsme si, že patříte k marginální skupině cestujících, jejichž začátek i cíl cesty leží v blízkosti dálnice a daleko od nádraží a navíc mohou pracovat i po (skoro) celou dobu řízení. Takže pro Vás je opravdu lepší jet autem.

Leč pro většinu cestujících je výhodnější jet vlakem, protože sezení ve vlaku dokáží využít účelněji (ať už si pod tím každý představí co chce), než sezení za volantem a přitom cestou na a z nádraží zabijí výrazně méně času než by zabili za volantem.

Jenže Vy se tváříte, jako kdyby na tom obdobně jako Vy byli skoro všichni a že je tak šílenost jezdit vlakem - já Vám říkám, že ne. Ano, pro Vás je nesmysl jet vlakem, pro mě (a troufám si tvrdit, že i většinu ostatních) je většinou nesmysl jet autem. Nic neplatí vždy paušálně pro všechny.

0/0
6.10.2016 13:47

O67l85d67ř17i39c38h 97J20a62n89e92č97e23k 8799736153601

To je Váš problém, že si neumíte koupit místenku. Víkendová špička je holt víkendová špička, to je přeci známá věc. Pokud si někdo není ochoten koupit místenku za 35Kč (nebo taky zadarmo) a přitom potřebuje jet zrovna railjetem, tak se nemůže divit.

Ve 14:40 jede z Brna souprava ÖBB (jeden z mála spojů) a tam holt v jídeláku i na českém území platí rakouské ceny.

Jen mě překvapuje, pokud ta maminka s sebou měla malé děcko, tak jí průvodčí nedokázala najít místo v dětském oddílu.

+3/0
6.10.2016 11:07
Foto

T75o62m65a71s 32C84a16b88a87k 8125355304619

nedokazala, neb byl 100% plny dalsich maminek a deti.

0/0
6.10.2016 11:15

O46l66d97ř85i88c36h 92J52a94n14e24č39e75k 8529426233701

o.k., pak nezbývá, než zopakovat 'její problém, že nemá místenku, když chce jet vlakem, o němž se dá předpokládat, že bude plný'. mimochodem u railjetů ÖBB lze doporučit jet 1. třídou, ta má dva vagony a tudíž nejspíš není tak plná. a u ČD to dnes tak moc nestojí.

+2/0
6.10.2016 11:29
Foto

T60o43m15a64s 46C25a37b42a11k 8245455314329

Plus jeste perlicka, v miste pro kocarky bylo tech kocarku PET (slovy PET) a mezi nima na schodech, co vedou ke dverim, byla dalsi maminka a ta sve mimino celou cestu kojila. Kdyz ji ovsem pruvodci rekla, at s ni jde dovnitr vozu, ze nekoho vyhodi, at muze v klidu.. to.., tak rekla ze ne, ze pry "to je dobry"..

0/0
6.10.2016 11:26

J49a19n 18V36a69l40a60l55í80k 6876259330816

Mají si koupit místenku když chtějí sedět.

+3/0
6.10.2016 11:25

J19a70n 67K17o55s40t46k55a 9884647699276

A všichni by ji dostali?

0/−1
6.10.2016 11:50

R41a12d61e69k 60J93a91n37a58t81a 9905896654432

Minimálně prvních X, kde X je počet míst ve vlaku. Ti další by se dozvěděli informaci, že je plno.

Taky je možnost dát to povinně místenkové. Někteří dopravci to tak dělají, přebtečné cestující tak přímo "vyhánějí". Ale mně přijde toto lepší - svobodnější pro cestujícího. Má možnost jet vždy, ovšem s rizikem, že bude stát, nezaklikne-li si místenku.

+3/0
6.10.2016 12:35

J15a52n 39K98o87s34t75k30a 9914557329406

Takže je to pořád o tom samém ... rozhodnout se, co mi vyhovuje. Být na daním místě dříve autem s rizikem možného zpoždění při dopravní komplikaci, nebo jet déle, ale dorazit načas (?) a možná si v ne příliš nacpaném vlaku budu moci sednout a projít si maily, nebo pracovat na počítači.

Pokud budu mít v obou případech smůlu, tak budu stát dlouho v koloně, nebo na jedné noze v uličce a doma padnu do postele, jako zbitý.

0/0
6.10.2016 13:24

M56a37r75t91i12n 63K29o70p98ř22i29v53a 2284280630398

Povinně místenkové tyto vlaky nejde dát z titulu, že je objednávaný státem a takové vlaky nesmí být povinně místenkové.

0/0
7.10.2016 16:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.