Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Efekt rozkopané D1: za pět let jezdí vlakem dvakrát více lidí

Českým drahám se díky nechvalně známé dálnici D1 podařilo přetáhnout cestující z osobních automobilů do vlaků. Důvodem jsou zejména několik let trvající opravy dálnice, tvořící se kolony a také lepší vlakové soupravy, které na trati mezi Prahou a Brnem jezdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M21i30c93h82a62e17l 87D94o91s78t92a96l 8813541197165

No když vezmeme ty všechny negativa co vedou na cestě po D1 mezi Brnem a Prahou jízdu busem či autem,tak vlak je docela slušnou volbou a ani se nedivím.Vlak vás doveze skoro do samého centra a nemusíte sáhodlouze hledat parkovací místo a draze ho platit nebo se obávat,že vám nějaký zakomplexovaný blbeček ve své nadutosti,když uvidí jihomoravskou SPZ,poničí auto.Cenově to vyjde skoro stejně a bez nervování se na D1 jestli se dostanete z bodu B do bodu A včas a dle svých představ.I když naše ČD si s přesností moc velkou hlavu nedělají,tak čas který člověk bude moci v klidu prorelaxovat během jízdy v kupé jistě pak přijde vhod pro to aby v cíli byl odpočaty a ne vynervovaný a vystresovaný jako při jízdě autem či busem po D1 protože jste se tam zasekali a nestíháte.

+4/0
7.10.2016 0:02

J45a47n 90J33e58m69e95l67k38a 1235940

Zatím do centra, dokud developři neprotlačí posun nádraží..

+1/0
7.10.2016 6:18

P62e44t23r 40B64á28č83a 8785846245125

Na provozu to teda nijak poznat neni, jestli spis nezaclo jezdit vic lidi nez ze by presedlali na vlak.

A ja samozrejme jezdim autem a nikdy jinak ani jezdit nebudu i kdyby ty vlaky meli zdarma.

0/−4
6.10.2016 14:59

M57a15t28ě12j 36V27o82n18d81ř29i34č43k28a 4644430568706

důvod?

0/0
7.10.2016 17:22
Foto

J51a33n 36V53a48l22a35l59í78k 6486379770976

Tak jsem koukal na tu anketu a s Jancurou busem toho moc teda nejezdí. Teda z hlasujících.

+1/0
6.10.2016 13:24

P74a34v91e42l 89Š85e14d55ý 2428776842295

a kdyby nebyly ČD nenažrané tak by jezdilo lidí více.

0/−10
6.10.2016 12:19

R40a74d37e11k 93J74a30n71a23t36a 9615876574182

Moment, vám připadá jízdné mezi Prahou a Brnem vysoké? Kolik by mělo podle vás být? Připomínám, že tam jezdí Railjet, jeden z nejmodernějších nevysokorychlostních vlaků v Evropě.

+7/0
6.10.2016 12:24

M91a92r52e56k 78Š54i39m83o54n 2104517858748

Jel jste někdy vlakem třeba v Německu nebo v Anglii?

+1/0
6.10.2016 20:53

J57a51n 24Š18m54í50d34a 7185478969582

...nu a vedení ČD se chová vůči svým potencionálním zákazníkům stále přezíravě; srovnejte snahu obchodníků umožňující svým zákazníkům pohodlné parkování před svými supermarkety v kontrastu se spoustou nádraží, před kterými nelze oficiálně zaparkovat a přitom volné plochy v majetku ČD, na kterých by bylo při dobré vůli možné parkovat, jsou zarostlé kopřivami...

+2/−1
6.10.2016 12:07

P84e72t16r 16D84r47a71p13a84l 3805928213135

nádraží patří sždc

+6/−1
6.10.2016 12:08

O84l98d39ř89i56c30h 36J58a18n10e72č29e97k 8289176463331

Už tři měsíce, za tu dobu se toho stihlo opravdu hodně. Navíc volné využitelné pozemky ve vlastnictví shodném s vlastníkem nádraží jsou hlavně asi v menších městech a na venkově.

Ono je to ale těžké - ČD dlouho neměly vůbec žádné investiční peníze a když je pak měly, tak se soustředily na svou hlavní činnost, tj. na vlaky, na obnovu vozového parku. Kdyby místo toho stavěly nádraží pro zákazníky, tak byste nadával, že před nádražími jsou sice krásná nová parkoviště, ale je to k ničemu, protože těmi starými smradlavými koženkami ze 70. let stejně nikdo nechce jezdit.

+2/0
6.10.2016 12:43

J10a54n 94J92e71m15e47l33k98a 1165380

Nepatří. ty plochy po kolejemi, ale i právě ty parkovací plochy zůstaly ČD (někde byly již rozprodány pravda 3. osobám). Díval jsem se na to do katastru. Převedeny byly pouze nádraží. Je tedy na inteligenci českých drah, aby tyto parkovací plochy oddělily, nepřeváděly na sždc a využily v konkurenčním boji. Nebo ať sždc zaplatí adekvátní cenu.

0/0
6.10.2016 12:58

J47a10n 92J63e40m21e32l55k20a 1445610

Je to bizardní. Všude na západě to téměř funguje jako parkování zdarma. Německo, Itálie atd.. U nás se na tom napakovávají paradoxně měšťáci rozdáváním pokut. Což neprospěje ani vlakům, ani ČD. Pokuty jdou do obecní kasy. Viz. Ostrava Svinov a "4 parkovací místa". A měšťáci 10* za den. Defakto nonstop. Přitom ČD tam mělo a stále má hromadu pozemků.

+1/0
6.10.2016 13:03

O27l70d98ř76i72c43h 85J86a29n64e66č61e79k 8489256193231

Viz výše - ono zpravidla nestačí píchnout tam ceduli "Parkoviště - pouze pro zákazníky ČD" a ČD se v poslední době soustředily na provoz (obnovu vozového parku) a já se nedivím, že na parkoviště nezbývaly síly a/nebo peníze.

Pokud vím, tak třeba v Rakousku parkoviště u nádraží většinou spolufinancují ÖBB, místní radnice a zemský dopravní svaz - v ČR si těžko dokážu představit, že by se na financování shodly tři subjekty, z nichž nikdo nemá peněz nazbyt a naopak má dost vlastních problémů. Navíc v Rakousku je kvalitní železniční doprava s jednoduchým přestupem z auta chápána jako veřejná služba s vysokou prioritou, v ČR spíš jako 'bonus, který uděláme, až nebudem mít důležitější věci na práci'.

0/0
6.10.2016 13:12

M92a91r65e56k 23Š97i21m17o16n 2184887858948

Souhlasím s tím, že nádraží by měly mít přilehlá parkovště provozovaná obcí nebo krajem.

0/0
6.10.2016 20:55

J60a35n 88S48l36o34v93í94k 3429147470218

Myslím, že D1 na nárůst lidí do vlaků nemá vliv. Kdo potřebuje jet autem, pojede jím. Když jede více lidí společně, také pojedou autem. Na nárůst cestujících má spíše vliv pohodlnější a komfortnější vlaky a větší konkurence než před lety.

+1/−3
6.10.2016 12:00

B85o72h79u48m22i25l 24S12t19e61j28s77k14a13l 5713864681663

Jaká je na trati mezi Brnem a Prahou konkurence?

+2/0
6.10.2016 12:16

O34l95d10ř33i13c41h 72J41a21n89e24č28e60k 8879286453371

Ale pak je taky nemalá skupina lidí, kteří jedou sami a autem jet nepotřebují. Dokud D1 byla bez problémů průjezdná, tak jeli autem, ale teď dají přednost vlaku. Lepší a četnější vlaky k tomu určitě přispěly, ale i situace na silnicích hraje nemalou roli. Dokonce i moje máma, která předtím dálkovým vlakem jela naposled tak někdy kolem revoluce, jela / jede právě kvůli situaci na silnicích do Brna alespoň občas vlakem.

+1/0
6.10.2016 12:46

P34e40t68r 92N92e73s83v85a98d17b20a 2444335616169

Ten kdo nepotřebuje nutně auto a jede výhradně praha brno nebo naopak, je pro něj cesta vlakem pohodlnější ve všech směrech. Neřeší zácpy ve městě kde zaprkovat atd.

+6/0
6.10.2016 11:56
Foto

T35o75m78a50s 21C61a69b48a75k 8805135334869

..."nastavení vysoké úrovně služeb...." Ano, mohu potvrdit, posledni zazitek z nedele 2/10/2016, spoj RailJet z Brna v 14:40..Az do Prahy natriskano jak za komancu, lidi stali v ulickach, v prostoru mezi vagony, pruvodci doporucovala nejake mamince, at si sedne na celou trasu do jidelaku (opomnela dodat, ze by si musela dat kafe za pade). Krasa.

+1/0
6.10.2016 11:02

M89i11r40e59k 68Z75á46v55o10d72n41ý 7312267470148

A co mají dělat? Říci jim "nevlezete se, jeďte dalším vlakem"? Toto se mi tedy v railjetu jednou stalo. Přišlo mi to trapné :)

+6/−1
6.10.2016 11:05
Foto

T33o61m95a86s 37C18a92b83a18k 8765335744649

Jak je videt, tak popsana situace neni az tak vyjimecna (ostatne v clanku se zminuje, ze kapacia jiz nestaci). Pak teda spocitam kapacitu luxusniho RJ, porovnam to s kapacitou mene luxusnich obycejnych souprav, do teto soupravy pridam 2-3 vagony a proste jezdim v uvedene casy sice nenablyskanym klenotem, ale DELSIM obycejnym vlakem. A lidi budou urcite spokojenejsi, kdyz si MUZOU SEDNOUT v obycejnem vagone, nez KDYZ MUSI STAT v Railjetu. Ale to by chtelo pruznejsi reakci od vedeni CD..

+2/−3
6.10.2016 11:10

P91e91t22r 88N49o96v95o96t76n59y 1751570251

A kde asi v nedělní špičce ty vozy navíc mají vzít?

0/0
6.10.2016 11:17
Foto

J59a34n 12V47a28l94a24l65í24k 6236849250956

No asi rozpoji jine rj aby ho prodloužili

0/−1
6.10.2016 11:26

M78i96r26e31k 82Z44á10v81o63d18n60ý 7512817290518

Jak kdy, no. Já jezdím v pátek odpoledne z Brna a v neděli odpoledne do Brna. Ale stalo se mi za poslední dobu jen jednou, že by lidé stáli. Problém je, že vlaky jsou přescpané pouze v pátek z Prahy a v neděli do Prahy (opačně jen výjmečně). S tím lze jen těžko něco dělat. Dopravce nechce mít relativně kvalitní vozy v zálože jen na několik málo výkonů. Kdo chce sednout, může koupit zdarma místenku, ostatní musí počítat s tím, že mohou stát, ale budou dopraveni.

+9/0
6.10.2016 11:18
Foto

T16o56m12a29s 39C22a57b67a80k 8695575384609

Ale jo, ja to taky nakonec pricetl na sebe - kdybych si osel koupil mistenku.. Mate pravdu. Ono to bylo totiz tak, ze ja mistenku mel, (kupovano tyden predem), ale az na dalsi spoj, co je za dve hodiny. Ale jelikoz jsem zmenil plany v nedeli na posledni chvili, holt, mistenka byla k nicemu a ja to risknul. :(

0/0
6.10.2016 11:23

M98i76r78e36k 72Z53á27v98o80d54n76ý 7412577420958

Jasně, to je výhoda a nevýha ČD. Nemusíte měnit jízdenku kvůli jinému spoji. Ale místenka neplatí a tak riskujete.

+6/0
6.10.2016 11:35

J26i51r95k46a 75D72v58o67ř21á64k 4855820313388

Žádnou nevýhodu v tom nevidím když je místenka z eShopu zadara.

+1/0
6.10.2016 13:43

O44l60d34ř15i49c81h 86J38a33n77e37č11e52k 8359126343871

Podle mě to bylo myšleno tak, že když se místenku, kterou jste dostal zdarma, rozhodnete nevyužít a jedete jiným spojem, již Vás nic nenutí pořídit si místenku na něj a Vy tak můžete být zklamán, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 13:54
Foto

J80a78n 60V51a39l73a21l62í87k 6496199670716

Ty rj jezdí z rakouska jestli to nevíte a ne všechny rj jsou ČD

+1/0
6.10.2016 11:24

O85l70d95ř69i45c92h 51J35a18n60e19č86e28k 8279186733291

Když railjet jede Graz - Wien - Praha, tak nemůžete lidi z Vídně nechat v Břeclavi nebo Brně přestoupit na 'delší obyčejný' vlak, který by railjet ve vytížené části trasy nahradil. Posilovat railjet v celé trase je nesmysl, když plný je jen v její třetině. A připojit na něj v Břeclavi (nebo Brně) další vagony by stálo spoustu času, navíc kdyby to byly jen vagony, zhoršilo by to jízdní dynamiku a přídavná lokomotiva by s railjetem nejspíš neuměla komunikovat (ČD nemají lokomotivy od Siemensu). Takže posílit vlastní railjet prostě nejde. To je pak ale problém cestujících, že vědí, že bude narvaný a přesto si nekoupí místenku ani nejedou jiným spojem.

+2/0
6.10.2016 11:25

J33a64n 85K75o14s13t69k85a 9154857239516

Neberte to jako šťourání, ale jak je vidět i z vašeho příspěvku, tak to ani tím vlakem není vždycky zase tak úplně jednoduché. Prostě oboje má svoje mouchy a je na každém posoudit, která mu ještě nevadí a která už jo.

0/0
6.10.2016 11:31

O60l41d76ř70i60c90h 66J14a81n89e18č81e61k 8729286513631

Veškerá komplikace mého předchozího příspěvku spočívá v tom, že si cestující nejsou schopni koupit místenku, i když chtějí jet spojem, u nějž se objektivně dá předpokládat, že bude plný. To ovšem není chyba dopravce.

Já tvrdím, že článek při stávající situaci na D1 platí pro většinu, nikoliv menšinu, jak tvrdíte Vy, protože málokdo jede z Lískovce na Pankrác nebo podobnou trasu. A já bych stejně dost možná jel i z Lískovce na Pankrác vlakem, protože je to pohodlnější, spolehlivější, levnější a bez nervů.

+1/0
6.10.2016 11:38

J21a56n 12K87o67s26t53k80a 9954817669366

Takže pokud je přeplněný vlak, tak byli všichni cestující schopni si koupit místenku? Ptám se jako neznalec procesů ČD. Je možné, že by ČD nasadily počet vagónů, podle požadavků na místenky, i když ... místenku si můžu koupit relativně "krátce" před odjezdem, takže to tak asi nebude a přece jenom by se stalo pouze to, že by někteří ti, co seděli, museli stát a jiní, kteří stáli a mačkali se, tak by spokojeně seděli. Tedy by se problém nevyřešil, pouze jinak přeskupil.

+2/−1
6.10.2016 11:46

R83a39d17e38k 82J56a28n41a26t66a 9355516694472

Pokud by si lidi kupovali místenky ("kupovali" není přesný termín, ony jsou v e-shopu zdarma), tak by už při nákupu viděli na plánku vozu, že je plno. Tj. mohli by se zamyslet a jet třeba o vlak dřív. Pokud to cestující neřeší, tak pak je holt riziko, že bude stát. Ve špičce jsou plné všechny spoje ve všech zemích, to není specialita ČR nebo ČD.

+4/0
6.10.2016 12:31

O42l56d13ř23i41c83h 27J31a93n39e21č63e92k 8259336893641

Jen bych dodal, že u ČD je ta situace s posilováním oproti západní Evropě spíše lepší než horší - protože ČD mají mohutné zálohy. Pravda, jsou to staré koženky, ale pořád lepší než vůbec nic.

+1/0
6.10.2016 12:54

O19l98d76ř97i59c11h 53J78a26n10e20č47e53k 8309596283301

Jak už jsem napsal, zrovna ten railjet se posiluje dost těžko.

Kdyby si všichni cestující, kteří vlakem jeli, bývali chtěli koupit místenku, tak někdy ty místenky dojdou a cestující vědí o tom, že vlak bude narvaný, mnohem dříve, než do něj nastoupí. Je to totéž, jako když je povinně místenkový autobus nebo letadlo. Když je vyprodáno, tak prostě daným spojem nemůžete. U vlaku je ta výhoda, že můžete i vyprodaným spojem, ale na vlastní riziko, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 12:51

J82a95n 76K81o50s82t19k61a 9444767269296

Takže jsem si to myslel správně, že by se na základě místního doporučování si koupit místenku, pouze přesunula nutnost stát na jiné cestující. Ano kteří by měli možnost jet v jinou dobu, jiným spojem, což opět znamená, že jsou omezováni na úkor svých potřeb, poněvadž jim časově vyhovoval právě ten spoj, kterým chtěli jet. Stále ale opakuji, že se nejedná o kritiku, ale pouze o popis situace. Ona totiž silniční i železniční doprava má prostě svoje pravidla a zákonitosti.

0/0
6.10.2016 13:16

O63l12d17ř35i11c26h 52J91a49n82e55č59e44k 8249826173831

A co je na tom tak překvapivého? Železnice je vlastně jediný způsob dopravy, kde můžete jet, i když je 'plno'. Do letadla nebo povinně místenkového autobusu Vás nevezmou vůbec, na silnici se při přetížení vytvoří zácpa a Vy jedete mnohem pomaleji. Když se parkoviště zaplní, tak taky máte smůlu. Vlaky nejsou nafukovací, stejně jako nejsou nafukovací silnice a parkoviště. Stejně jako si při cestě autem můžete vybrat, jestli pojedete ve špičce po ucpané silnici, nebo rychleji mimo špičku, při cestě autem můžete volit cestu plným vlakem ve špičce anebo mimo ni, kdy se Vám to hodí méně, ale volné sedadlo bez problémů najdete i bez místenky. Nechápu, co tím celým vlastně chcete říct.

+1/0
6.10.2016 13:23

J50a19n 61K44o72s41t36k22a 9824687259676

Víte co, s vámi je to těžké. Zdá se, že se vám dělá rudo před očima, když někdo nevychvaluje železnice, ale věcně popisuje, že mu vyhovuje něco jiného.

Co kdybychom se dohodli na tom, že já vám nechám svoje sedadlo ve vlaku a sám budu jezdit po D1, protože mi to víc vyhovuje, i když je rozkopaná?

0/0
6.10.2016 13:29

O45l24d33ř36i58c62h 96J12a21n51e14č16e36k 8799106503271

Ano, ujasnili jsme si, že patříte k marginální skupině cestujících, jejichž začátek i cíl cesty leží v blízkosti dálnice a daleko od nádraží a navíc mohou pracovat i po (skoro) celou dobu řízení. Takže pro Vás je opravdu lepší jet autem.

Leč pro většinu cestujících je výhodnější jet vlakem, protože sezení ve vlaku dokáží využít účelněji (ať už si pod tím každý představí co chce), než sezení za volantem a přitom cestou na a z nádraží zabijí výrazně méně času než by zabili za volantem.

Jenže Vy se tváříte, jako kdyby na tom obdobně jako Vy byli skoro všichni a že je tak šílenost jezdit vlakem - já Vám říkám, že ne. Ano, pro Vás je nesmysl jet vlakem, pro mě (a troufám si tvrdit, že i většinu ostatních) je většinou nesmysl jet autem. Nic neplatí vždy paušálně pro všechny.

0/0
6.10.2016 13:47

O46l35d98ř11i76c93h 67J64a84n89e70č80e22k 8289566363331

To je Váš problém, že si neumíte koupit místenku. Víkendová špička je holt víkendová špička, to je přeci známá věc. Pokud si někdo není ochoten koupit místenku za 35Kč (nebo taky zadarmo) a přitom potřebuje jet zrovna railjetem, tak se nemůže divit.

Ve 14:40 jede z Brna souprava ÖBB (jeden z mála spojů) a tam holt v jídeláku i na českém území platí rakouské ceny.

Jen mě překvapuje, pokud ta maminka s sebou měla malé děcko, tak jí průvodčí nedokázala najít místo v dětském oddílu.

+3/0
6.10.2016 11:07
Foto

T13o67m31a32s 85C61a84b15a71k 8975155544189

nedokazala, neb byl 100% plny dalsich maminek a deti.

0/0
6.10.2016 11:15

O91l40d85ř94i45c43h 26J66a68n30e65č71e73k 8719366313971

o.k., pak nezbývá, než zopakovat 'její problém, že nemá místenku, když chce jet vlakem, o němž se dá předpokládat, že bude plný'. mimochodem u railjetů ÖBB lze doporučit jet 1. třídou, ta má dva vagony a tudíž nejspíš není tak plná. a u ČD to dnes tak moc nestojí.

+2/0
6.10.2016 11:29
Foto

T32o56m78a12s 76C42a28b93a59k 8735235954159

Plus jeste perlicka, v miste pro kocarky bylo tech kocarku PET (slovy PET) a mezi nima na schodech, co vedou ke dverim, byla dalsi maminka a ta sve mimino celou cestu kojila. Kdyz ji ovsem pruvodci rekla, at s ni jde dovnitr vozu, ze nekoho vyhodi, at muze v klidu.. to.., tak rekla ze ne, ze pry "to je dobry"..

0/0
6.10.2016 11:26
Foto

J95a61n 20V75a97l39a93l27í81k 6236209660446

Mají si koupit místenku když chtějí sedět.

+3/0
6.10.2016 11:25

J47a64n 60K22o88s58t82k72a 9744577749156

A všichni by ji dostali?

0/−1
6.10.2016 11:50

R25a97d67e11k 85J69a12n69a62t33a 9145606964722

Minimálně prvních X, kde X je počet míst ve vlaku. Ti další by se dozvěděli informaci, že je plno.

Taky je možnost dát to povinně místenkové. Někteří dopravci to tak dělají, přebtečné cestující tak přímo "vyhánějí". Ale mně přijde toto lepší - svobodnější pro cestujícího. Má možnost jet vždy, ovšem s rizikem, že bude stát, nezaklikne-li si místenku.

+3/0
6.10.2016 12:35

J96a36n 80K50o42s67t45k41a 9944627439476

Takže je to pořád o tom samém ... rozhodnout se, co mi vyhovuje. Být na daním místě dříve autem s rizikem možného zpoždění při dopravní komplikaci, nebo jet déle, ale dorazit načas (?) a možná si v ne příliš nacpaném vlaku budu moci sednout a projít si maily, nebo pracovat na počítači.

Pokud budu mít v obou případech smůlu, tak budu stát dlouho v koloně, nebo na jedné noze v uličce a doma padnu do postele, jako zbitý.

0/0
6.10.2016 13:24

M83a64r22t41i30n 14K44o70p82ř40i35v25a 2954530180968

Povinně místenkové tyto vlaky nejde dát z titulu, že je objednávaný státem a takové vlaky nesmí být povinně místenkové.

0/0
7.10.2016 16:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.