Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Efekt rozkopané D1: za pět let jezdí vlakem dvakrát více lidí

Českým drahám se díky nechvalně známé dálnici D1 podařilo přetáhnout cestující z osobních automobilů do vlaků. Důvodem jsou zejména několik let trvající opravy dálnice, tvořící se kolony a také lepší vlakové soupravy, které na trati mezi Prahou a Brnem jezdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M84i73c60h70a72e88l 40D58o30s93t66a43l 8373721987455

No když vezmeme ty všechny negativa co vedou na cestě po D1 mezi Brnem a Prahou jízdu busem či autem,tak vlak je docela slušnou volbou a ani se nedivím.Vlak vás doveze skoro do samého centra a nemusíte sáhodlouze hledat parkovací místo a draze ho platit nebo se obávat,že vám nějaký zakomplexovaný blbeček ve své nadutosti,když uvidí jihomoravskou SPZ,poničí auto.Cenově to vyjde skoro stejně a bez nervování se na D1 jestli se dostanete z bodu B do bodu A včas a dle svých představ.I když naše ČD si s přesností moc velkou hlavu nedělají,tak čas který člověk bude moci v klidu prorelaxovat během jízdy v kupé jistě pak přijde vhod pro to aby v cíli byl odpočaty a ne vynervovaný a vystresovaný jako při jízdě autem či busem po D1 protože jste se tam zasekali a nestíháte.

+4/0
7.10.2016 0:02

J47a92n 93J34e27m36e97l36k24a 1685620

Zatím do centra, dokud developři neprotlačí posun nádraží..

+1/0
7.10.2016 6:18

P20e59t19r 60B50á36č41a 8485506515325

Na provozu to teda nijak poznat neni, jestli spis nezaclo jezdit vic lidi nez ze by presedlali na vlak.

A ja samozrejme jezdim autem a nikdy jinak ani jezdit nebudu i kdyby ty vlaky meli zdarma.

0/−4
6.10.2016 14:59

M47a59t13ě91j 91V64o37n51d42ř62i42č43k12a 4984850788246

důvod?

0/0
7.10.2016 17:22

J58a75n 34V56a14l35a30l98í21k 6436259170946

Tak jsem koukal na tu anketu a s Jancurou busem toho moc teda nejezdí. Teda z hlasujících.

+1/0
6.10.2016 13:24

P34a58v92e25l 54Š44e30d35ý 2438436972725

a kdyby nebyly ČD nenažrané tak by jezdilo lidí více.

0/−10
6.10.2016 12:19

R36a10d77e26k 16J61a64n57a27t88a 9735276744432

Moment, vám připadá jízdné mezi Prahou a Brnem vysoké? Kolik by mělo podle vás být? Připomínám, že tam jezdí Railjet, jeden z nejmodernějších nevysokorychlostních vlaků v Evropě.

+7/0
6.10.2016 12:24

M33a82r92e79k 30Š21i43m46o37n 2824497868538

Jel jste někdy vlakem třeba v Německu nebo v Anglii?

+1/0
6.10.2016 20:53

J50a57n 87Š24m41í35d82a 7775358519812

...nu a vedení ČD se chová vůči svým potencionálním zákazníkům stále přezíravě; srovnejte snahu obchodníků umožňující svým zákazníkům pohodlné parkování před svými supermarkety v kontrastu se spoustou nádraží, před kterými nelze oficiálně zaparkovat a přitom volné plochy v majetku ČD, na kterých by bylo při dobré vůli možné parkovat, jsou zarostlé kopřivami...

+2/−1
6.10.2016 12:07

P14e81t60r 58D77r44a83p75a49l 3205218463425

nádraží patří sždc

+6/−1
6.10.2016 12:08

O62l22d86ř38i88c71h 94J75a29n17e23č98e38k 8749426913901

Už tři měsíce, za tu dobu se toho stihlo opravdu hodně. Navíc volné využitelné pozemky ve vlastnictví shodném s vlastníkem nádraží jsou hlavně asi v menších městech a na venkově.

Ono je to ale těžké - ČD dlouho neměly vůbec žádné investiční peníze a když je pak měly, tak se soustředily na svou hlavní činnost, tj. na vlaky, na obnovu vozového parku. Kdyby místo toho stavěly nádraží pro zákazníky, tak byste nadával, že před nádražími jsou sice krásná nová parkoviště, ale je to k ničemu, protože těmi starými smradlavými koženkami ze 70. let stejně nikdo nechce jezdit.

+2/0
6.10.2016 12:43

J65a96n 41J20e75m48e59l83k67a 1915970

Nepatří. ty plochy po kolejemi, ale i právě ty parkovací plochy zůstaly ČD (někde byly již rozprodány pravda 3. osobám). Díval jsem se na to do katastru. Převedeny byly pouze nádraží. Je tedy na inteligenci českých drah, aby tyto parkovací plochy oddělily, nepřeváděly na sždc a využily v konkurenčním boji. Nebo ať sždc zaplatí adekvátní cenu.

0/0
6.10.2016 12:58

J73a46n 42J39e20m55e60l29k48a 1545870

Je to bizardní. Všude na západě to téměř funguje jako parkování zdarma. Německo, Itálie atd.. U nás se na tom napakovávají paradoxně měšťáci rozdáváním pokut. Což neprospěje ani vlakům, ani ČD. Pokuty jdou do obecní kasy. Viz. Ostrava Svinov a "4 parkovací místa". A měšťáci 10* za den. Defakto nonstop. Přitom ČD tam mělo a stále má hromadu pozemků.

+1/0
6.10.2016 13:03

O62l56d15ř83i73c47h 59J49a69n51e83č57e54k 8239156323861

Viz výše - ono zpravidla nestačí píchnout tam ceduli "Parkoviště - pouze pro zákazníky ČD" a ČD se v poslední době soustředily na provoz (obnovu vozového parku) a já se nedivím, že na parkoviště nezbývaly síly a/nebo peníze.

Pokud vím, tak třeba v Rakousku parkoviště u nádraží většinou spolufinancují ÖBB, místní radnice a zemský dopravní svaz - v ČR si těžko dokážu představit, že by se na financování shodly tři subjekty, z nichž nikdo nemá peněz nazbyt a naopak má dost vlastních problémů. Navíc v Rakousku je kvalitní železniční doprava s jednoduchým přestupem z auta chápána jako veřejná služba s vysokou prioritou, v ČR spíš jako 'bonus, který uděláme, až nebudem mít důležitější věci na práci'.

0/0
6.10.2016 13:12

M72a36r53e30k 79Š95i12m81o73n 2824887828248

Souhlasím s tím, že nádraží by měly mít přilehlá parkovště provozovaná obcí nebo krajem.

0/0
6.10.2016 20:55

J22a52n 46S77l44o84v14í90k 3739217340288

Myslím, že D1 na nárůst lidí do vlaků nemá vliv. Kdo potřebuje jet autem, pojede jím. Když jede více lidí společně, také pojedou autem. Na nárůst cestujících má spíše vliv pohodlnější a komfortnější vlaky a větší konkurence než před lety.

+1/−3
6.10.2016 12:00

B32o56h88u88m87i26l 14S32t72e55j22s10k67a82l 5593134121103

Jaká je na trati mezi Brnem a Prahou konkurence?

+2/0
6.10.2016 12:16

O64l69d65ř55i38c40h 20J76a78n30e28č95e98k 8249286113561

Ale pak je taky nemalá skupina lidí, kteří jedou sami a autem jet nepotřebují. Dokud D1 byla bez problémů průjezdná, tak jeli autem, ale teď dají přednost vlaku. Lepší a četnější vlaky k tomu určitě přispěly, ale i situace na silnicích hraje nemalou roli. Dokonce i moje máma, která předtím dálkovým vlakem jela naposled tak někdy kolem revoluce, jela / jede právě kvůli situaci na silnicích do Brna alespoň občas vlakem.

+1/0
6.10.2016 12:46

P49e22t92r 85N65e83s59v50a66d40b45a 2204605346109

Ten kdo nepotřebuje nutně auto a jede výhradně praha brno nebo naopak, je pro něj cesta vlakem pohodlnější ve všech směrech. Neřeší zácpy ve městě kde zaprkovat atd.

+6/0
6.10.2016 11:56
Foto

T88o73m56a64s 61C76a27b58a77k 8215475834149

..."nastavení vysoké úrovně služeb...." Ano, mohu potvrdit, posledni zazitek z nedele 2/10/2016, spoj RailJet z Brna v 14:40..Az do Prahy natriskano jak za komancu, lidi stali v ulickach, v prostoru mezi vagony, pruvodci doporucovala nejake mamince, at si sedne na celou trasu do jidelaku (opomnela dodat, ze by si musela dat kafe za pade). Krasa.

+1/0
6.10.2016 11:02

M76i56r96e80k 65Z35á20v89o19d23n98ý 7842167150718

A co mají dělat? Říci jim "nevlezete se, jeďte dalším vlakem"? Toto se mi tedy v railjetu jednou stalo. Přišlo mi to trapné :)

+6/−1
6.10.2016 11:05
Foto

T98o74m65a27s 95C27a17b34a67k 8635485794319

Jak je videt, tak popsana situace neni az tak vyjimecna (ostatne v clanku se zminuje, ze kapacia jiz nestaci). Pak teda spocitam kapacitu luxusniho RJ, porovnam to s kapacitou mene luxusnich obycejnych souprav, do teto soupravy pridam 2-3 vagony a proste jezdim v uvedene casy sice nenablyskanym klenotem, ale DELSIM obycejnym vlakem. A lidi budou urcite spokojenejsi, kdyz si MUZOU SEDNOUT v obycejnem vagone, nez KDYZ MUSI STAT v Railjetu. Ale to by chtelo pruznejsi reakci od vedeni CD..

+2/−3
6.10.2016 11:10

P63e24t73r 28N10o54v72o20t43n63y 1531350231

A kde asi v nedělní špičce ty vozy navíc mají vzít?

0/0
6.10.2016 11:17

J20a78n 59V57a78l55a71l55í58k 6136549300866

No asi rozpoji jine rj aby ho prodloužili

0/−1
6.10.2016 11:26

M86i69r31e39k 27Z26á55v87o36d93n49ý 7802847600418

Jak kdy, no. Já jezdím v pátek odpoledne z Brna a v neděli odpoledne do Brna. Ale stalo se mi za poslední dobu jen jednou, že by lidé stáli. Problém je, že vlaky jsou přescpané pouze v pátek z Prahy a v neděli do Prahy (opačně jen výjmečně). S tím lze jen těžko něco dělat. Dopravce nechce mít relativně kvalitní vozy v zálože jen na několik málo výkonů. Kdo chce sednout, může koupit zdarma místenku, ostatní musí počítat s tím, že mohou stát, ale budou dopraveni.

+9/0
6.10.2016 11:18
Foto

T60o65m20a22s 91C81a16b37a74k 8195835924189

Ale jo, ja to taky nakonec pricetl na sebe - kdybych si osel koupil mistenku.. Mate pravdu. Ono to bylo totiz tak, ze ja mistenku mel, (kupovano tyden predem), ale az na dalsi spoj, co je za dve hodiny. Ale jelikoz jsem zmenil plany v nedeli na posledni chvili, holt, mistenka byla k nicemu a ja to risknul. :(

0/0
6.10.2016 11:23

M75i14r20e29k 96Z22á67v13o88d13n46ý 7372787340828

Jasně, to je výhoda a nevýha ČD. Nemusíte měnit jízdenku kvůli jinému spoji. Ale místenka neplatí a tak riskujete.

+6/0
6.10.2016 11:35

J83i20r76k93a 93D39v93o92ř91á42k 4375140793418

Žádnou nevýhodu v tom nevidím když je místenka z eShopu zadara.

+1/0
6.10.2016 13:43

O56l29d42ř33i47c21h 32J83a30n82e71č92e38k 8719616733841

Podle mě to bylo myšleno tak, že když se místenku, kterou jste dostal zdarma, rozhodnete nevyužít a jedete jiným spojem, již Vás nic nenutí pořídit si místenku na něj a Vy tak můžete být zklamán, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 13:54

J22a57n 33V52a63l42a89l97í77k 6816219270856

Ty rj jezdí z rakouska jestli to nevíte a ne všechny rj jsou ČD

+1/0
6.10.2016 11:24

O68l17d86ř70i41c83h 13J13a41n23e60č10e89k 8929316103111

Když railjet jede Graz - Wien - Praha, tak nemůžete lidi z Vídně nechat v Břeclavi nebo Brně přestoupit na 'delší obyčejný' vlak, který by railjet ve vytížené části trasy nahradil. Posilovat railjet v celé trase je nesmysl, když plný je jen v její třetině. A připojit na něj v Břeclavi (nebo Brně) další vagony by stálo spoustu času, navíc kdyby to byly jen vagony, zhoršilo by to jízdní dynamiku a přídavná lokomotiva by s railjetem nejspíš neuměla komunikovat (ČD nemají lokomotivy od Siemensu). Takže posílit vlastní railjet prostě nejde. To je pak ale problém cestujících, že vědí, že bude narvaný a přesto si nekoupí místenku ani nejedou jiným spojem.

+2/0
6.10.2016 11:25

J31a40n 28K57o25s56t56k88a 9914857519346

Neberte to jako šťourání, ale jak je vidět i z vašeho příspěvku, tak to ani tím vlakem není vždycky zase tak úplně jednoduché. Prostě oboje má svoje mouchy a je na každém posoudit, která mu ještě nevadí a která už jo.

0/0
6.10.2016 11:31

O69l39d20ř65i43c23h 64J16a67n39e77č69e80k 8809446713511

Veškerá komplikace mého předchozího příspěvku spočívá v tom, že si cestující nejsou schopni koupit místenku, i když chtějí jet spojem, u nějž se objektivně dá předpokládat, že bude plný. To ovšem není chyba dopravce.

Já tvrdím, že článek při stávající situaci na D1 platí pro většinu, nikoliv menšinu, jak tvrdíte Vy, protože málokdo jede z Lískovce na Pankrác nebo podobnou trasu. A já bych stejně dost možná jel i z Lískovce na Pankrác vlakem, protože je to pohodlnější, spolehlivější, levnější a bez nervů.

+1/0
6.10.2016 11:38

J73a48n 68K96o76s59t80k98a 9384537599396

Takže pokud je přeplněný vlak, tak byli všichni cestující schopni si koupit místenku? Ptám se jako neznalec procesů ČD. Je možné, že by ČD nasadily počet vagónů, podle požadavků na místenky, i když ... místenku si můžu koupit relativně "krátce" před odjezdem, takže to tak asi nebude a přece jenom by se stalo pouze to, že by někteří ti, co seděli, museli stát a jiní, kteří stáli a mačkali se, tak by spokojeně seděli. Tedy by se problém nevyřešil, pouze jinak přeskupil.

+2/−1
6.10.2016 11:46

R80a49d96e60k 78J71a82n50a44t55a 9795666934422

Pokud by si lidi kupovali místenky ("kupovali" není přesný termín, ony jsou v e-shopu zdarma), tak by už při nákupu viděli na plánku vozu, že je plno. Tj. mohli by se zamyslet a jet třeba o vlak dřív. Pokud to cestující neřeší, tak pak je holt riziko, že bude stát. Ve špičce jsou plné všechny spoje ve všech zemích, to není specialita ČR nebo ČD.

+4/0
6.10.2016 12:31

O91l61d57ř75i43c22h 84J46a28n46e82č36e91k 8789396653141

Jen bych dodal, že u ČD je ta situace s posilováním oproti západní Evropě spíše lepší než horší - protože ČD mají mohutné zálohy. Pravda, jsou to staré koženky, ale pořád lepší než vůbec nic.

+1/0
6.10.2016 12:54

O68l14d75ř85i89c79h 18J12a19n60e31č17e27k 8689116133431

Jak už jsem napsal, zrovna ten railjet se posiluje dost těžko.

Kdyby si všichni cestující, kteří vlakem jeli, bývali chtěli koupit místenku, tak někdy ty místenky dojdou a cestující vědí o tom, že vlak bude narvaný, mnohem dříve, než do něj nastoupí. Je to totéž, jako když je povinně místenkový autobus nebo letadlo. Když je vyprodáno, tak prostě daným spojem nemůžete. U vlaku je ta výhoda, že můžete i vyprodaným spojem, ale na vlastní riziko, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 12:51

J67a28n 51K62o19s46t54k43a 9304607779516

Takže jsem si to myslel správně, že by se na základě místního doporučování si koupit místenku, pouze přesunula nutnost stát na jiné cestující. Ano kteří by měli možnost jet v jinou dobu, jiným spojem, což opět znamená, že jsou omezováni na úkor svých potřeb, poněvadž jim časově vyhovoval právě ten spoj, kterým chtěli jet. Stále ale opakuji, že se nejedná o kritiku, ale pouze o popis situace. Ona totiž silniční i železniční doprava má prostě svoje pravidla a zákonitosti.

0/0
6.10.2016 13:16

O78l14d20ř78i51c20h 61J27a56n11e81č48e73k 8349616633391

A co je na tom tak překvapivého? Železnice je vlastně jediný způsob dopravy, kde můžete jet, i když je 'plno'. Do letadla nebo povinně místenkového autobusu Vás nevezmou vůbec, na silnici se při přetížení vytvoří zácpa a Vy jedete mnohem pomaleji. Když se parkoviště zaplní, tak taky máte smůlu. Vlaky nejsou nafukovací, stejně jako nejsou nafukovací silnice a parkoviště. Stejně jako si při cestě autem můžete vybrat, jestli pojedete ve špičce po ucpané silnici, nebo rychleji mimo špičku, při cestě autem můžete volit cestu plným vlakem ve špičce anebo mimo ni, kdy se Vám to hodí méně, ale volné sedadlo bez problémů najdete i bez místenky. Nechápu, co tím celým vlastně chcete říct.

+1/0
6.10.2016 13:23

J10a77n 80K33o58s21t21k24a 9514597669316

Víte co, s vámi je to těžké. Zdá se, že se vám dělá rudo před očima, když někdo nevychvaluje železnice, ale věcně popisuje, že mu vyhovuje něco jiného.

Co kdybychom se dohodli na tom, že já vám nechám svoje sedadlo ve vlaku a sám budu jezdit po D1, protože mi to víc vyhovuje, i když je rozkopaná?

0/0
6.10.2016 13:29

O51l68d29ř40i59c39h 56J20a37n75e57č49e84k 8869656453121

Ano, ujasnili jsme si, že patříte k marginální skupině cestujících, jejichž začátek i cíl cesty leží v blízkosti dálnice a daleko od nádraží a navíc mohou pracovat i po (skoro) celou dobu řízení. Takže pro Vás je opravdu lepší jet autem.

Leč pro většinu cestujících je výhodnější jet vlakem, protože sezení ve vlaku dokáží využít účelněji (ať už si pod tím každý představí co chce), než sezení za volantem a přitom cestou na a z nádraží zabijí výrazně méně času než by zabili za volantem.

Jenže Vy se tváříte, jako kdyby na tom obdobně jako Vy byli skoro všichni a že je tak šílenost jezdit vlakem - já Vám říkám, že ne. Ano, pro Vás je nesmysl jet vlakem, pro mě (a troufám si tvrdit, že i většinu ostatních) je většinou nesmysl jet autem. Nic neplatí vždy paušálně pro všechny.

0/0
6.10.2016 13:47

O87l84d84ř89i14c30h 81J96a28n29e92č98e63k 8109606943951

To je Váš problém, že si neumíte koupit místenku. Víkendová špička je holt víkendová špička, to je přeci známá věc. Pokud si někdo není ochoten koupit místenku za 35Kč (nebo taky zadarmo) a přitom potřebuje jet zrovna railjetem, tak se nemůže divit.

Ve 14:40 jede z Brna souprava ÖBB (jeden z mála spojů) a tam holt v jídeláku i na českém území platí rakouské ceny.

Jen mě překvapuje, pokud ta maminka s sebou měla malé děcko, tak jí průvodčí nedokázala najít místo v dětském oddílu.

+3/0
6.10.2016 11:07
Foto

T14o42m62a18s 24C93a15b53a11k 8345295414479

nedokazala, neb byl 100% plny dalsich maminek a deti.

0/0
6.10.2016 11:15

O70l54d74ř21i62c73h 80J41a47n48e46č43e40k 8199636203731

o.k., pak nezbývá, než zopakovat 'její problém, že nemá místenku, když chce jet vlakem, o němž se dá předpokládat, že bude plný'. mimochodem u railjetů ÖBB lze doporučit jet 1. třídou, ta má dva vagony a tudíž nejspíš není tak plná. a u ČD to dnes tak moc nestojí.

+2/0
6.10.2016 11:29
Foto

T75o96m53a88s 82C32a82b93a73k 8895795464129

Plus jeste perlicka, v miste pro kocarky bylo tech kocarku PET (slovy PET) a mezi nima na schodech, co vedou ke dverim, byla dalsi maminka a ta sve mimino celou cestu kojila. Kdyz ji ovsem pruvodci rekla, at s ni jde dovnitr vozu, ze nekoho vyhodi, at muze v klidu.. to.., tak rekla ze ne, ze pry "to je dobry"..

0/0
6.10.2016 11:26

J94a62n 64V79a58l47a34l51í46k 6856239630656

Mají si koupit místenku když chtějí sedět.

+3/0
6.10.2016 11:25

J93a26n 74K82o83s51t42k37a 9584327869586

A všichni by ji dostali?

0/−1
6.10.2016 11:50

R87a31d90e27k 87J83a11n93a45t52a 9835776594602

Minimálně prvních X, kde X je počet míst ve vlaku. Ti další by se dozvěděli informaci, že je plno.

Taky je možnost dát to povinně místenkové. Někteří dopravci to tak dělají, přebtečné cestující tak přímo "vyhánějí". Ale mně přijde toto lepší - svobodnější pro cestujícího. Má možnost jet vždy, ovšem s rizikem, že bude stát, nezaklikne-li si místenku.

+3/0
6.10.2016 12:35

J25a84n 31K38o20s39t34k26a 9384667289906

Takže je to pořád o tom samém ... rozhodnout se, co mi vyhovuje. Být na daním místě dříve autem s rizikem možného zpoždění při dopravní komplikaci, nebo jet déle, ale dorazit načas (?) a možná si v ne příliš nacpaném vlaku budu moci sednout a projít si maily, nebo pracovat na počítači.

Pokud budu mít v obou případech smůlu, tak budu stát dlouho v koloně, nebo na jedné noze v uličce a doma padnu do postele, jako zbitý.

0/0
6.10.2016 13:24

M15a37r13t73i46n 39K76o31p69ř25i42v34a 2574120220698

Povinně místenkové tyto vlaky nejde dát z titulu, že je objednávaný státem a takové vlaky nesmí být povinně místenkové.

0/0
7.10.2016 16:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.