Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Efekt rozkopané D1: za pět let jezdí vlakem dvakrát více lidí

Českým drahám se díky nechvalně známé dálnici D1 podařilo přetáhnout cestující z osobních automobilů do vlaků. Důvodem jsou zejména několik let trvající opravy dálnice, tvořící se kolony a také lepší vlakové soupravy, které na trati mezi Prahou a Brnem jezdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M57i68c20h50a88e36l 94D69o61s91t15a76l 8643871627615

No když vezmeme ty všechny negativa co vedou na cestě po D1 mezi Brnem a Prahou jízdu busem či autem,tak vlak je docela slušnou volbou a ani se nedivím.Vlak vás doveze skoro do samého centra a nemusíte sáhodlouze hledat parkovací místo a draze ho platit nebo se obávat,že vám nějaký zakomplexovaný blbeček ve své nadutosti,když uvidí jihomoravskou SPZ,poničí auto.Cenově to vyjde skoro stejně a bez nervování se na D1 jestli se dostanete z bodu B do bodu A včas a dle svých představ.I když naše ČD si s přesností moc velkou hlavu nedělají,tak čas který člověk bude moci v klidu prorelaxovat během jízdy v kupé jistě pak přijde vhod pro to aby v cíli byl odpočaty a ne vynervovaný a vystresovaný jako při jízdě autem či busem po D1 protože jste se tam zasekali a nestíháte.

+4/0
7.10.2016 0:02

J90a52n 18J85e38m17e49l86k45a 1675130

Zatím do centra, dokud developři neprotlačí posun nádraží..

+1/0
7.10.2016 6:18

P24e83t20r 87B91á15č42a 8835836465395

Na provozu to teda nijak poznat neni, jestli spis nezaclo jezdit vic lidi nez ze by presedlali na vlak.

A ja samozrejme jezdim autem a nikdy jinak ani jezdit nebudu i kdyby ty vlaky meli zdarma.

0/−4
6.10.2016 14:59

M66a46t21ě77j 10V92o81n75d94ř62i97č68k35a 4674600648316

důvod?

0/0
7.10.2016 17:22

J49a29n 32V14a30l33a79l85í50k 6136239700316

Tak jsem koukal na tu anketu a s Jancurou busem toho moc teda nejezdí. Teda z hlasujících.

+1/0
6.10.2016 13:24

P14a77v25e61l 84Š71e73d59ý 2178556152685

a kdyby nebyly ČD nenažrané tak by jezdilo lidí více.

0/−10
6.10.2016 12:19

R72a50d25e25k 84J29a40n50a21t43a 9645236344462

Moment, vám připadá jízdné mezi Prahou a Brnem vysoké? Kolik by mělo podle vás být? Připomínám, že tam jezdí Railjet, jeden z nejmodernějších nevysokorychlostních vlaků v Evropě.

+7/0
6.10.2016 12:24

M23a40r91e58k 89Š67i15m72o58n 2304527738828

Jel jste někdy vlakem třeba v Německu nebo v Anglii?

+1/0
6.10.2016 20:53

J88a89n 70Š42m72í27d45a 7575828649692

...nu a vedení ČD se chová vůči svým potencionálním zákazníkům stále přezíravě; srovnejte snahu obchodníků umožňující svým zákazníkům pohodlné parkování před svými supermarkety v kontrastu se spoustou nádraží, před kterými nelze oficiálně zaparkovat a přitom volné plochy v majetku ČD, na kterých by bylo při dobré vůli možné parkovat, jsou zarostlé kopřivami...

+2/−1
6.10.2016 12:07

P65e83t82r 30D20r69a23p11a37l 3485588423675

nádraží patří sždc

+6/−1
6.10.2016 12:08

O57l65d46ř63i98c91h 94J71a20n46e51č59e50k 8119906953871

Už tři měsíce, za tu dobu se toho stihlo opravdu hodně. Navíc volné využitelné pozemky ve vlastnictví shodném s vlastníkem nádraží jsou hlavně asi v menších městech a na venkově.

Ono je to ale těžké - ČD dlouho neměly vůbec žádné investiční peníze a když je pak měly, tak se soustředily na svou hlavní činnost, tj. na vlaky, na obnovu vozového parku. Kdyby místo toho stavěly nádraží pro zákazníky, tak byste nadával, že před nádražími jsou sice krásná nová parkoviště, ale je to k ničemu, protože těmi starými smradlavými koženkami ze 70. let stejně nikdo nechce jezdit.

+2/0
6.10.2016 12:43

J87a39n 75J31e92m15e84l83k62a 1875160

Nepatří. ty plochy po kolejemi, ale i právě ty parkovací plochy zůstaly ČD (někde byly již rozprodány pravda 3. osobám). Díval jsem se na to do katastru. Převedeny byly pouze nádraží. Je tedy na inteligenci českých drah, aby tyto parkovací plochy oddělily, nepřeváděly na sždc a využily v konkurenčním boji. Nebo ať sždc zaplatí adekvátní cenu.

0/0
6.10.2016 12:58

J50a45n 44J40e57m13e83l17k79a 1815570

Je to bizardní. Všude na západě to téměř funguje jako parkování zdarma. Německo, Itálie atd.. U nás se na tom napakovávají paradoxně měšťáci rozdáváním pokut. Což neprospěje ani vlakům, ani ČD. Pokuty jdou do obecní kasy. Viz. Ostrava Svinov a "4 parkovací místa". A měšťáci 10* za den. Defakto nonstop. Přitom ČD tam mělo a stále má hromadu pozemků.

+1/0
6.10.2016 13:03

O90l68d97ř54i47c40h 70J68a68n31e15č48e59k 8289656453641

Viz výše - ono zpravidla nestačí píchnout tam ceduli "Parkoviště - pouze pro zákazníky ČD" a ČD se v poslední době soustředily na provoz (obnovu vozového parku) a já se nedivím, že na parkoviště nezbývaly síly a/nebo peníze.

Pokud vím, tak třeba v Rakousku parkoviště u nádraží většinou spolufinancují ÖBB, místní radnice a zemský dopravní svaz - v ČR si těžko dokážu představit, že by se na financování shodly tři subjekty, z nichž nikdo nemá peněz nazbyt a naopak má dost vlastních problémů. Navíc v Rakousku je kvalitní železniční doprava s jednoduchým přestupem z auta chápána jako veřejná služba s vysokou prioritou, v ČR spíš jako 'bonus, který uděláme, až nebudem mít důležitější věci na práci'.

0/0
6.10.2016 13:12

M59a61r78e46k 13Š87i30m74o11n 2214117478268

Souhlasím s tím, že nádraží by měly mít přilehlá parkovště provozovaná obcí nebo krajem.

0/0
6.10.2016 20:55

J83a25n 16S39l48o17v33í47k 3679537220928

Myslím, že D1 na nárůst lidí do vlaků nemá vliv. Kdo potřebuje jet autem, pojede jím. Když jede více lidí společně, také pojedou autem. Na nárůst cestujících má spíše vliv pohodlnější a komfortnější vlaky a větší konkurence než před lety.

+1/−3
6.10.2016 12:00

B29o84h45u96m83i21l 90S66t29e56j28s12k21a87l 5793764791453

Jaká je na trati mezi Brnem a Prahou konkurence?

+2/0
6.10.2016 12:16

O29l68d31ř51i47c88h 42J30a78n58e21č26e90k 8179666533821

Ale pak je taky nemalá skupina lidí, kteří jedou sami a autem jet nepotřebují. Dokud D1 byla bez problémů průjezdná, tak jeli autem, ale teď dají přednost vlaku. Lepší a četnější vlaky k tomu určitě přispěly, ale i situace na silnicích hraje nemalou roli. Dokonce i moje máma, která předtím dálkovým vlakem jela naposled tak někdy kolem revoluce, jela / jede právě kvůli situaci na silnicích do Brna alespoň občas vlakem.

+1/0
6.10.2016 12:46

P13e83t76r 26N98e20s79v95a36d96b13a 2284605376559

Ten kdo nepotřebuje nutně auto a jede výhradně praha brno nebo naopak, je pro něj cesta vlakem pohodlnější ve všech směrech. Neřeší zácpy ve městě kde zaprkovat atd.

+6/0
6.10.2016 11:56
Foto

T67o32m34a52s 70C76a47b56a64k 8635425424559

..."nastavení vysoké úrovně služeb...." Ano, mohu potvrdit, posledni zazitek z nedele 2/10/2016, spoj RailJet z Brna v 14:40..Az do Prahy natriskano jak za komancu, lidi stali v ulickach, v prostoru mezi vagony, pruvodci doporucovala nejake mamince, at si sedne na celou trasu do jidelaku (opomnela dodat, ze by si musela dat kafe za pade). Krasa.

+1/0
6.10.2016 11:02

M13i65r21e45k 67Z14á75v91o12d29n30ý 7582517550208

A co mají dělat? Říci jim "nevlezete se, jeďte dalším vlakem"? Toto se mi tedy v railjetu jednou stalo. Přišlo mi to trapné :)

+6/−1
6.10.2016 11:05
Foto

T91o38m12a28s 30C64a57b68a81k 8235815154659

Jak je videt, tak popsana situace neni az tak vyjimecna (ostatne v clanku se zminuje, ze kapacia jiz nestaci). Pak teda spocitam kapacitu luxusniho RJ, porovnam to s kapacitou mene luxusnich obycejnych souprav, do teto soupravy pridam 2-3 vagony a proste jezdim v uvedene casy sice nenablyskanym klenotem, ale DELSIM obycejnym vlakem. A lidi budou urcite spokojenejsi, kdyz si MUZOU SEDNOUT v obycejnem vagone, nez KDYZ MUSI STAT v Railjetu. Ale to by chtelo pruznejsi reakci od vedeni CD..

+2/−3
6.10.2016 11:10

P37e22t61r 66N77o33v92o69t84n67y 1591560601

A kde asi v nedělní špičce ty vozy navíc mají vzít?

0/0
6.10.2016 11:17

J62a64n 12V14a93l29a31l36í64k 6356619230216

No asi rozpoji jine rj aby ho prodloužili

0/−1
6.10.2016 11:26

M89i54r96e38k 31Z84á97v20o64d88n66ý 7632797270618

Jak kdy, no. Já jezdím v pátek odpoledne z Brna a v neděli odpoledne do Brna. Ale stalo se mi za poslední dobu jen jednou, že by lidé stáli. Problém je, že vlaky jsou přescpané pouze v pátek z Prahy a v neděli do Prahy (opačně jen výjmečně). S tím lze jen těžko něco dělat. Dopravce nechce mít relativně kvalitní vozy v zálože jen na několik málo výkonů. Kdo chce sednout, může koupit zdarma místenku, ostatní musí počítat s tím, že mohou stát, ale budou dopraveni.

+9/0
6.10.2016 11:18
Foto

T49o16m69a51s 71C69a12b91a65k 8775295624839

Ale jo, ja to taky nakonec pricetl na sebe - kdybych si osel koupil mistenku.. Mate pravdu. Ono to bylo totiz tak, ze ja mistenku mel, (kupovano tyden predem), ale az na dalsi spoj, co je za dve hodiny. Ale jelikoz jsem zmenil plany v nedeli na posledni chvili, holt, mistenka byla k nicemu a ja to risknul. :(

0/0
6.10.2016 11:23

M38i71r86e10k 52Z66á43v47o72d56n45ý 7742577500978

Jasně, to je výhoda a nevýha ČD. Nemusíte měnit jízdenku kvůli jinému spoji. Ale místenka neplatí a tak riskujete.

+6/0
6.10.2016 11:35

J74i45r49k23a 11D68v85o57ř64á19k 4515510873618

Žádnou nevýhodu v tom nevidím když je místenka z eShopu zadara.

+1/0
6.10.2016 13:43

O40l59d12ř32i24c80h 91J12a66n21e23č82e23k 8769596333761

Podle mě to bylo myšleno tak, že když se místenku, kterou jste dostal zdarma, rozhodnete nevyužít a jedete jiným spojem, již Vás nic nenutí pořídit si místenku na něj a Vy tak můžete být zklamán, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 13:54

J23a28n 13V26a29l38a15l60í24k 6526249310896

Ty rj jezdí z rakouska jestli to nevíte a ne všechny rj jsou ČD

+1/0
6.10.2016 11:24

O10l24d55ř84i41c95h 43J51a43n68e15č72e78k 8389106273541

Když railjet jede Graz - Wien - Praha, tak nemůžete lidi z Vídně nechat v Břeclavi nebo Brně přestoupit na 'delší obyčejný' vlak, který by railjet ve vytížené části trasy nahradil. Posilovat railjet v celé trase je nesmysl, když plný je jen v její třetině. A připojit na něj v Břeclavi (nebo Brně) další vagony by stálo spoustu času, navíc kdyby to byly jen vagony, zhoršilo by to jízdní dynamiku a přídavná lokomotiva by s railjetem nejspíš neuměla komunikovat (ČD nemají lokomotivy od Siemensu). Takže posílit vlastní railjet prostě nejde. To je pak ale problém cestujících, že vědí, že bude narvaný a přesto si nekoupí místenku ani nejedou jiným spojem.

+2/0
6.10.2016 11:25

J19a97n 40K42o37s32t83k45a 9214317969706

Neberte to jako šťourání, ale jak je vidět i z vašeho příspěvku, tak to ani tím vlakem není vždycky zase tak úplně jednoduché. Prostě oboje má svoje mouchy a je na každém posoudit, která mu ještě nevadí a která už jo.

0/0
6.10.2016 11:31

O98l38d77ř80i75c20h 98J37a38n44e63č89e34k 8799586973531

Veškerá komplikace mého předchozího příspěvku spočívá v tom, že si cestující nejsou schopni koupit místenku, i když chtějí jet spojem, u nějž se objektivně dá předpokládat, že bude plný. To ovšem není chyba dopravce.

Já tvrdím, že článek při stávající situaci na D1 platí pro většinu, nikoliv menšinu, jak tvrdíte Vy, protože málokdo jede z Lískovce na Pankrác nebo podobnou trasu. A já bych stejně dost možná jel i z Lískovce na Pankrác vlakem, protože je to pohodlnější, spolehlivější, levnější a bez nervů.

+1/0
6.10.2016 11:38

J50a98n 15K43o68s42t25k89a 9564717909706

Takže pokud je přeplněný vlak, tak byli všichni cestující schopni si koupit místenku? Ptám se jako neznalec procesů ČD. Je možné, že by ČD nasadily počet vagónů, podle požadavků na místenky, i když ... místenku si můžu koupit relativně "krátce" před odjezdem, takže to tak asi nebude a přece jenom by se stalo pouze to, že by někteří ti, co seděli, museli stát a jiní, kteří stáli a mačkali se, tak by spokojeně seděli. Tedy by se problém nevyřešil, pouze jinak přeskupil.

+2/−1
6.10.2016 11:46

R49a30d74e46k 80J43a40n36a90t12a 9275116894262

Pokud by si lidi kupovali místenky ("kupovali" není přesný termín, ony jsou v e-shopu zdarma), tak by už při nákupu viděli na plánku vozu, že je plno. Tj. mohli by se zamyslet a jet třeba o vlak dřív. Pokud to cestující neřeší, tak pak je holt riziko, že bude stát. Ve špičce jsou plné všechny spoje ve všech zemích, to není specialita ČR nebo ČD.

+4/0
6.10.2016 12:31

O74l44d50ř18i57c72h 85J90a69n31e91č37e39k 8949616893291

Jen bych dodal, že u ČD je ta situace s posilováním oproti západní Evropě spíše lepší než horší - protože ČD mají mohutné zálohy. Pravda, jsou to staré koženky, ale pořád lepší než vůbec nic.

+1/0
6.10.2016 12:54

O48l17d66ř87i23c87h 53J52a45n28e70č61e48k 8809136533521

Jak už jsem napsal, zrovna ten railjet se posiluje dost těžko.

Kdyby si všichni cestující, kteří vlakem jeli, bývali chtěli koupit místenku, tak někdy ty místenky dojdou a cestující vědí o tom, že vlak bude narvaný, mnohem dříve, než do něj nastoupí. Je to totéž, jako když je povinně místenkový autobus nebo letadlo. Když je vyprodáno, tak prostě daným spojem nemůžete. U vlaku je ta výhoda, že můžete i vyprodaným spojem, ale na vlastní riziko, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 12:51

J67a80n 49K48o23s28t84k58a 9604527549536

Takže jsem si to myslel správně, že by se na základě místního doporučování si koupit místenku, pouze přesunula nutnost stát na jiné cestující. Ano kteří by měli možnost jet v jinou dobu, jiným spojem, což opět znamená, že jsou omezováni na úkor svých potřeb, poněvadž jim časově vyhovoval právě ten spoj, kterým chtěli jet. Stále ale opakuji, že se nejedná o kritiku, ale pouze o popis situace. Ona totiž silniční i železniční doprava má prostě svoje pravidla a zákonitosti.

0/0
6.10.2016 13:16

O14l45d74ř11i82c78h 92J33a38n60e55č96e64k 8219546253381

A co je na tom tak překvapivého? Železnice je vlastně jediný způsob dopravy, kde můžete jet, i když je 'plno'. Do letadla nebo povinně místenkového autobusu Vás nevezmou vůbec, na silnici se při přetížení vytvoří zácpa a Vy jedete mnohem pomaleji. Když se parkoviště zaplní, tak taky máte smůlu. Vlaky nejsou nafukovací, stejně jako nejsou nafukovací silnice a parkoviště. Stejně jako si při cestě autem můžete vybrat, jestli pojedete ve špičce po ucpané silnici, nebo rychleji mimo špičku, při cestě autem můžete volit cestu plným vlakem ve špičce anebo mimo ni, kdy se Vám to hodí méně, ale volné sedadlo bez problémů najdete i bez místenky. Nechápu, co tím celým vlastně chcete říct.

+1/0
6.10.2016 13:23

J30a50n 87K83o86s36t80k49a 9794347889806

Víte co, s vámi je to těžké. Zdá se, že se vám dělá rudo před očima, když někdo nevychvaluje železnice, ale věcně popisuje, že mu vyhovuje něco jiného.

Co kdybychom se dohodli na tom, že já vám nechám svoje sedadlo ve vlaku a sám budu jezdit po D1, protože mi to víc vyhovuje, i když je rozkopaná?

0/0
6.10.2016 13:29

O38l61d45ř97i98c41h 82J95a60n65e12č20e29k 8239166353521

Ano, ujasnili jsme si, že patříte k marginální skupině cestujících, jejichž začátek i cíl cesty leží v blízkosti dálnice a daleko od nádraží a navíc mohou pracovat i po (skoro) celou dobu řízení. Takže pro Vás je opravdu lepší jet autem.

Leč pro většinu cestujících je výhodnější jet vlakem, protože sezení ve vlaku dokáží využít účelněji (ať už si pod tím každý představí co chce), než sezení za volantem a přitom cestou na a z nádraží zabijí výrazně méně času než by zabili za volantem.

Jenže Vy se tváříte, jako kdyby na tom obdobně jako Vy byli skoro všichni a že je tak šílenost jezdit vlakem - já Vám říkám, že ne. Ano, pro Vás je nesmysl jet vlakem, pro mě (a troufám si tvrdit, že i většinu ostatních) je většinou nesmysl jet autem. Nic neplatí vždy paušálně pro všechny.

0/0
6.10.2016 13:47

O83l12d72ř69i29c39h 12J66a69n26e18č92e60k 8129536143511

To je Váš problém, že si neumíte koupit místenku. Víkendová špička je holt víkendová špička, to je přeci známá věc. Pokud si někdo není ochoten koupit místenku za 35Kč (nebo taky zadarmo) a přitom potřebuje jet zrovna railjetem, tak se nemůže divit.

Ve 14:40 jede z Brna souprava ÖBB (jeden z mála spojů) a tam holt v jídeláku i na českém území platí rakouské ceny.

Jen mě překvapuje, pokud ta maminka s sebou měla malé děcko, tak jí průvodčí nedokázala najít místo v dětském oddílu.

+3/0
6.10.2016 11:07
Foto

T98o97m19a97s 64C79a71b28a77k 8645475774639

nedokazala, neb byl 100% plny dalsich maminek a deti.

0/0
6.10.2016 11:15

O72l29d54ř96i95c32h 25J21a19n32e43č41e39k 8249736123101

o.k., pak nezbývá, než zopakovat 'její problém, že nemá místenku, když chce jet vlakem, o němž se dá předpokládat, že bude plný'. mimochodem u railjetů ÖBB lze doporučit jet 1. třídou, ta má dva vagony a tudíž nejspíš není tak plná. a u ČD to dnes tak moc nestojí.

+2/0
6.10.2016 11:29
Foto

T62o57m15a77s 24C18a25b53a28k 8325115504519

Plus jeste perlicka, v miste pro kocarky bylo tech kocarku PET (slovy PET) a mezi nima na schodech, co vedou ke dverim, byla dalsi maminka a ta sve mimino celou cestu kojila. Kdyz ji ovsem pruvodci rekla, at s ni jde dovnitr vozu, ze nekoho vyhodi, at muze v klidu.. to.., tak rekla ze ne, ze pry "to je dobry"..

0/0
6.10.2016 11:26

J74a63n 88V15a53l87a48l62í16k 6316889390896

Mají si koupit místenku když chtějí sedět.

+3/0
6.10.2016 11:25

J75a75n 65K34o64s96t26k76a 9114897729846

A všichni by ji dostali?

0/−1
6.10.2016 11:50

R58a21d39e52k 76J10a23n70a66t57a 9795526334702

Minimálně prvních X, kde X je počet míst ve vlaku. Ti další by se dozvěděli informaci, že je plno.

Taky je možnost dát to povinně místenkové. Někteří dopravci to tak dělají, přebtečné cestující tak přímo "vyhánějí". Ale mně přijde toto lepší - svobodnější pro cestujícího. Má možnost jet vždy, ovšem s rizikem, že bude stát, nezaklikne-li si místenku.

+3/0
6.10.2016 12:35

J85a63n 46K56o36s25t47k33a 9414497869926

Takže je to pořád o tom samém ... rozhodnout se, co mi vyhovuje. Být na daním místě dříve autem s rizikem možného zpoždění při dopravní komplikaci, nebo jet déle, ale dorazit načas (?) a možná si v ne příliš nacpaném vlaku budu moci sednout a projít si maily, nebo pracovat na počítači.

Pokud budu mít v obou případech smůlu, tak budu stát dlouho v koloně, nebo na jedné noze v uličce a doma padnu do postele, jako zbitý.

0/0
6.10.2016 13:24

M66a14r33t73i72n 72K26o29p94ř75i18v20a 2384300740688

Povinně místenkové tyto vlaky nejde dát z titulu, že je objednávaný státem a takové vlaky nesmí být povinně místenkové.

0/0
7.10.2016 16:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.