Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Energetické úspory z Bruselu zaplatíme všichni, varuje šéf ČEZ Beneš

Tlak Evropské unie na přísnější energetické úspory sice nezvýší ceny energií, ale náklady zaplatí všichni daňoví poplatníci. V rozhovoru pro MF DNES to uvedl šéf ČEZ Daniel Beneš. Navzdory nejasnému výsledku jednání s Bruselem se podle něj nesmí zastavit projekt na rozšíření Dukovan.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73i38ř40í 54P16r59a77ž16á65k 9580822871692

Evropská komise to je Jourová a 27 jí obdobných. Tento "mozkový trust" vydává nesmyslná rozhodnutí, která škodí všem. Kdy už se lidé ve volbách (nebo jinak?) vzepřou těmto "nechytrým" diktátorům a zvolí si rozumné vůdce?

Úspory ano, ale tehdy, když zařízení dožije buď morálně nebo fyzicky. Nyní zase budeme podporovat německé větrníkové a solární šílenství.

+2/0
31.10.2016 8:10
Foto

I16m49r63i19c81h 55S16u43c88h96a51r67s60k53ý 8916213715961

trefa do černého ;-)R^

nejedná se totiž o nic jiného než s podporu Německých technologií a to jsou už zmiňované větráky a solární hnusy :-PEURv

+1/0
31.10.2016 17:38

R28o54b76e91r39t 63M53r40o63c20z36k72o77w61s88k93i 7588280139444

o5 se ptáme dřevorubců zda je třeba kácet? jakou odpověď asi můžem očekávat? ;-D;-D

není lepší se zeptat nějakého nezávislého odborníka? než postižené husy?

+4/0
31.10.2016 2:39

V37l87a18d58i76s86l72a93v 62B67u66r44y67š40e38k 1219772757844

posledně se dokonce ptali bazaristů. prý odborníků majitelů bazarů, jestli se vyplatí koupit nový auto a nebo jít do bazaru pro starý, hádejte, co radili?

+2/0
31.10.2016 8:37

M19i77r28e45k 78G69a21j44e61r 5731116359870

Je to socialismus s centralne rizenou ekonomikou jak vysity.

+3/−2
30.10.2016 21:53

V76l43a19d19i94s98l15a66v 69B90u71r95y75š67e42k 1499492217274

je, lidé svými voličskými preferencemi to tak chtějí

+1/0
31.10.2016 8:38

V73á18c34l25a91v 18Z47e47l42i34n98k91a 2372790883102

Poslední věta je naopak velmi přesná. Nikdo vám nepostaví větrnou turbínu, která bude dodávat za 50 nebo dokonce 40 Eur/MWh. Při výši investičních a provozních nákladů to prostě ekonomicky nevychází. A tak se dál vesele jede a pojede v garantovaných dotovaných cenách. Ona se potom nějaká politická cesta najde, jak jim přihrát peníze tak, aby ten ekonomický i technický nesmysl navenek vycházel jako výborné řešení.

+1/0
30.10.2016 20:03

V58á30c42l22a72v 19Z24e28l15i31n68k20a 2372710933492

To patřilo pod příspěvek pana Kocourka. Kdo programoval tyhle stránky boha jeho? Kdejaký vysokoškolák, který to dělá jako brigádu, by to dokázal vychytat lépe.

+2/0
30.10.2016 20:05

V55á37c26l62a61v 50Z10e71l56i65n79k67a 2772620913172

Tak teď jsem se v hněvu uklepl já. Šlo o příspěvek pana Veselého z 18:06.

0/0
30.10.2016 20:06

J74a19n 21V16e37s48e17l58ý 5894283922321

Měl byste se trochu dovzdělat. V USA jsou již zcela běžně uzavírány Power Purchase Agreementy (PPA) za cenu 20 USD/MWh, bez 30% daňového kreditu je to 28 USD/MWh.

www.greentechmedia.com

Obdobné ceny se už byly nasmlouvány ve spostě míst světa.

0/0
30.10.2016 21:27

V96á20c75l48a83v 52Z63e20l26i37n59k57a 2582840553912

Pardon, zapomenul jsem zdůraznit, že podobně jako pan Beneš mám na mysli Evropu resp. hlavně s námi sousedící Německo. Jestli amíci nějak zázračně stavějí větrné turbíny za poloviční náklady a navíc na místech, kde je dosahováno dvojnásobné využití než je běžné např. právě v Německu, tak jsou takové ceny dejme tomu možné. A navíc i za ty sebeúžasnější ceny stále neřešíte nejpalčivější problém obnovitelných zdrojů a tím je závislost jejich výkonu na ročním období a meteorologických podmínkách.

+1/0
30.10.2016 22:33

J51i46ř64í 23K24o93c11u25r64e65k 6115484785368

Jednu úsporu bych viděl: Výroba cca v místě spotřeby. Bohužel se Němci vydali opačnou cestou, ostatně jim nic jiného nezbylo, když se rozhodli vypnout jaderky.

Věc se má tak: Větrná elektrárna u pobřeží vyrobí 2x tolik energie jako větrná elekrárna v Bavorsku. Ty v Bavorsku mají poloviční koeficient využití. Náklady jsou +- podobné, i energetické. Tudíž: Stavba v Bavorsku by znamena cca 2x vyšší energetické nároky na jednotku dodaného výkonu. Plus stavba záložního zdroje kvůli nižší spolehlivosti dodávek a vyrovnávání výkyvů výkonu. Tohle všechno sežere víc energie nez dálkové vedení z moře přes půl Evropy.

Je tak úspornější stavět větrníky na moři a při pobřeží, než stavět zdroje v místě spotřeby. Jenže co čert nechtěl, deklarovali pravý opak. Výsledným obrazem je težká schizofrenie.

Brexit jednu věc řeší: Spojené Království nebude muset investovat do podmořského HVDC vedení, aby pomohlo Německu stabilizovat jejich přenosovou síť. Ale je docela možné, že kvůli OZE šílenství se (za nemalé peníze) bude pokládat kabel až do Irska. Nicméně, tohle je na "dobré cestě" ke modelu plánovaného hospodářství, RVHP2+. A jak víme, RVHP zkrachovala.

+2/0
30.10.2016 19:59

J43a68n 27V13e61s80e27l94ý 5254233522751

Poslední věta je dost ilustrativní. V reálu dostávají německé větrné elektrárny letos FiT 70 EUR/MWh jen na prvních 5 let, následně na 15 let za 50 EUR/MWh. Od příštího roku budou soutěžit v aukcích, očekává se cena okolo 40 EUR/MWh.

FV farmy už nabízejí cenu v aukcích. Poslední byly za průměrnou cenu 70 EUR/MWh, a to je cena uměle vyhnaná nahoru clem na čínské panely.

Nechtěl náhodou ČEZ za nové bloky v Temelíně 70 EUR/MWh? Dnes už by chtěl asi víc, stavby JE v EU a USA jsou názorné ukázky toho, že nikdo není schopen dodržet termíny a náklady. Přitom stavba FV elektrárny je takhle jednoduchá: www.youtube.com

0/0
30.10.2016 18:06

J78a25r61o62m30i80r 55F65a22r34e15k 4772383957

A když nesvítí, přistavíme další. Vždyť je to tak jednoduché.

0/0
30.10.2016 18:51

P93e20t81r 82N14o84v82o82t68n41y 1541960141

A kolik dostávají fv v noci?

+1/0
30.10.2016 19:25

V37l96a35d32i21s46l45a77v 48B62u44r83y54š81e66k 1129372897874

největšímu výrobci elektřiny u nás se nelíbí úspory jeho produktu, kdo by to řekl, to je skoro jakoby se dodavateli vody nelíbilo, že se šetří vodou, je to jako by teplárna nabádala lidi, ať netopí, s tím strašením lidí to ale přehnal, náklady na úspory se prej asi budou platit ze státního rozpočtu, no to bych chtěl vidět jak a co se z toho rozpočtu bude platit, to spíš vypadá, že použil osvěčený trik, jak si obyčejné lidi naklonit na svoji stranu, když jde o prachy, tak jde všechno stranou

+2/−2
30.10.2016 17:16

P16e66t69r 45P22e20t38r 7692920200832

I chudák Roman a další dybovi poskoci?

0/0
30.10.2016 16:40

V17á64c25l53a58v 39V88a22n68ě42k 2603563418751

Co je špatného na úsporách energií bych chtěl vědět.

Podle toho co tady vidím tak čím víc se promaří tím líp?

+2/−2
30.10.2016 16:13

J96i37ř32í 27K80o54c77u52r47e39k 6435914835248

Třeba takto: Elektromotor pohánějící tramvaj má účinnost 99 %. Elektronická regulace jeho výkonu taky 99 %. Bez rekuperace se tedy dostáváte k účinnosti pohonu 98+. Fyzika vám dovolí ještě změnit kinetickou energii zpět na elektirckou při beždění. Takto můžete ušetřit cca 30-40 % energie. Vtip je v tom, že tuhle věc umí skoro všechny travamje v ČR, včetně těch, co na to nevypadjí.

Když se pohybujete v účinnosti využití energie 80-90 % tak prostor pro úspory způsobem "využít lépe" skončil.

Takže jediný prostor pro úspory je použít méně. Jenže fyzika jaksi nedovolí odhlasovat, že E = 1/3 mv^2. Buď můžte jezdit pomaleji (a pro tentýž interval nasadit více vozidel, super, žejo?) nebo pořídit nozidla nová, o 30 % lehčí. Což znamená vyhodit do šrotu fuknční vozidla před komcem jejich životnsoti. A vozidlo o 30 % lehčí bude zcela jistě mnohem dražší. Takže jste ušetřil za elektřinu při provozu ... ale ušetřil jste za elekřinu při výrobě?

Další věc je ohřev vody. Fyzika vám řekne 4,2 kJ/kg/K. Můžete ohřát míň vody nebo ji ohřívat méně. Třeba z 10 °C na 60 °C snížit teplotu boileru na 45 °C. Legionela na sebe nenechá dlouho čekat. Můžete to dohnat chemií...

No a nebo to můžete udělat tak, že zakážete veškeré kulturní akce s odběrem nad 3 kW, což stačí na ozvučení a osvětlění klubu pro 200 lidí. A nebo jeden chlaďák na pivo. Sorry. Samozřejmě s výjimkou na akce pořádané městem.

A pak jedete vlakem po nasvíceném viaduktu v polích. To je akce EU, propagace stavby postavené z fondů. 4-5kW osvětlení jede každou noc. Vy, jako cestující ve vlaku, z toho máte prd, jelikož most je pod podlahou vagonu a ikdyby byla průhledná, tak most je nasvícený zdola.

A osvětlení veřejných budov - září do tmy, jelikož podle norem EU musí být zastávka nasvícená jako čítárna. Ech, v době podsvícených displejů informačních tabulí.

+10/0
30.10.2016 16:47

V93á51c53l34a93v 41V96a28n40ě94k 2513763888681

Hodně slov na to říci, že to nejde.

Evidentně to jde, možná ne všude, ale jde to.

+2/−3
30.10.2016 17:20

J57i37ř58í 35K93o48c83u87r20e87k 6475414405688

Zkuste říct pár slov: Kde to jde.

Protože s každým krokem, kde to šlo, ubývá možností, kde by to šlo.

+1/0
30.10.2016 18:14

J35i81ř60í 73K25o93c70u24r17e66k 6255434565658

Mimochem, kdybyste to četl celé, viděl byste 2 návrhy "kde by to šlo".

+1/0
30.10.2016 18:15

P41e79t49r 90H85a30l25í87k 3147482523109

ale ne o 30%. Pak je to již nesmyslně drahé. Stejně jako EU jelita ženou normu emisí aut mino možnosti fyziky.

Citace z Jistě pane ministře: Šetřit se bude, až do bezvědomí (v podání EU až do likvidace evropského průmyslu a konkurenceschopnosti )

0/0
30.10.2016 18:45

J36a82n 63V16e91s62e72l71ý 5464783302361

U tramvají lze snížit aerodynamický odpor, udělat lehčí konstrukci, aby vozila víc lidí a míň plechu, a hlavně se postarat, aby jí jezdilo více lidí, už teď jsou tramvaje na přepravu jednoho člověka 10x energeticky efektivnější než osobní auta. Fyzika je Váš přítel, jen s ní musíte umět jednat.

Do sprchy si můžete koupit za pár stovek lepší sprchovou hlavici a ušetříte polovinu vody na sprchování = polovinu energie na ohřev.

+1/−3
30.10.2016 18:15

J82a28r54o49m70i43r 90F47a81r51e18k 4692953617

Snižovat aerodynamický odpor u vozidla, které se pohybuje v rozsahu rychlostí 0 - 60km/h je téměř k ničemu. Lehčí konstrukce, to už je něco jiného.

0/0
30.10.2016 18:50

J21i25ř79í 30K42o18c73u88r21e17k 6175244135528

Udělat lehčí konstrukci, to jsem tam napsal. Jenže ta konstrukce taky musí splnit bezpečnostní požadavky, které jsou, světe div se, přísnější než před 40 lety.

Aerodynamický odpor, u tramvaje? No více úspor přinese mírná zima, kdy se bude méně topit. A tato úspora ten aerodynamický odpor násobně přebije. Mimochodem, pro snížení valivého odporu se umísťují maznice okolků před obloukem a koleje se brousí, aby byly hladší. Jinak design VarioLF i 13T/14T je aerodynamicky optimální. Tahat tramvaj do aerodynamického tunelu jako se to dělalo s AGV (v něm strávili hodně času) bude spíš kontraproduktivní.

Tu sprchovou hlavici za pár stovek už mám, jak dále? Koupit Hans-Gröhe za 5.000 kč, abych ušetřil dalších něco teplé vody?

---

Víte, víc ušetřím, když si vyholím hlavu. Že bychom v rámci šetření vodou nařídili vyholené hlavy? A pak zase chvíli bojovali proti fašismu, protože holá hlava = nácek, fašista, xenofob. Ne nikoliv, nařizování vyholených hlav z důvodů úspor vody by ekofašismus byl v celé nahotě.

+1/0
30.10.2016 19:43

V71á20c85l20a53v 66Z72e40l79i53n54k22a 2112690573282

No, tak zrovna Vy jste s fyzikou zřejmě ve válečném stavu soudě podle toho blábolu o ladění aerodynamiky u vozidla, které se v průměru pohybuje rychlostí kolem 30km/h.

0/0
30.10.2016 20:10

P66e53t80r 46N91o50v13o70t56n47y 1701210461

Snižovat u vozidla pohybující se rychlostí do 50 km/h aerodynamicky odpor. Fyzika není vas pritel. :-)

0/0
30.10.2016 21:06

M34i66r90e29k 37G95a41j63e12r 5331306409710

Ocekavam narizeni z EU, ze tramvaj nesmi odet ze zastavky, dokud nebudou obsazena vsechna mista k sezeni a stani.

+1/0
30.10.2016 21:59

M35i17r41o47s26l70a96v 49R62ů43ž65i59č30k16a 2247638165947

Tyto zlodeje vypraskat z EU k lopate,aby nemohli skodit.

0/0
30.10.2016 16:04

V61a93c55l85a63v 92V73a73v25r63a 3207434335497

To je doba než se to autoritativní EU rozsype. Jen by mě zajímalo jak to dělá Amerika že je elektřina za hubičku, lidé svítí klasickými žárovkami, a o Vánocích svété celá města miliony žároviček do nocí.. elektrárny se šmahem předělávají na plyn (všeho druhu i břidlicový) zamořuje se ovzduší čím dál méně zatímco zbytek světa v čele s Evropou podepisují jakési patetické smlouvy v Kjótó..a vymýšlejí se odpustky a podvádí se dál.

+6/−2
30.10.2016 14:39

V74á66c42l71a33v 39V76a73n70ě82k 2893113408971

Když už jste u toho autoritativního principu, mohl byste nám vysvětlit jak se to dělá v Kalifornii, která je v tomhle vedoucím státem v USA?

Jednoduše tam věci zakážou a je to, není to tak?

0/0
30.10.2016 16:11
Foto

P30e80t76r 56D16v70o36ř84á84k 4718241677737

"Nechci slevu zadarmo" . . . a já si naivně myslel, že je to možné jen v humorné povídce od Šimka ;-D 8-o

+6/0
30.10.2016 13:46

V10á16c85l16a39v 92Z89e92l87i44n90k34a 2392310893202

V Bruseli je možné všechno. Jenže to není k smíchu, ale spíše k pláči. Za chvíli budeme i na tu RVHP vzpomínat jako na efektivní a výkonný hospodářký celek.

+4/−1
30.10.2016 13:50

L64u84b32o94m52í92r 48B17a14b71i96s64z 1897942282134

Dovolím si pár poznámek. Nejsem bůhvíjakým zastáncem EU, ale je zapotřebí si uvědomit, že věta - dopad na čez - budeme vyrábět méně od p. Beneše znamená, že přijde o zisk a čez je jen polostátní společnost, tudíž celý článek má nádech lobbismu. Dále je zapotřebí si říci, že 27% schválily jednotlivé státy, tudíž to není o EU, ale o nás...... EU resp. dané státy - všechny, které jsou v EU - neříká jak udělat úspory, ale že cíl je takový a takový... patříme mezi nejvíce průmyslové země EU a atomovky nikdo nehodlá zavírat.. P. Beneš je totálně nedůvěryhodný ředitel čezu, který podporuje tu či onu stranu podle toho kde mu kápne více, čez je vyšetřován pro soláry, jako další filuti... debatovat nad tím, že EU je špatná pod článkem, kde se prezentuje tento člověk mi přijde spíše jako naskakovat na vějičku, kterou tento pán opět využije k nějakému nátlaku a nejde mu ani o vaše ani o mé dobro.. jde mu zase jen o prachy, tak jak to dokazuje čez pod jeho vedením a jeho hodně hodně šedé aktivity, viz p. Roman a spol... :-/

+3/−3
30.10.2016 13:36

V59a38c69l86a64v 52V96a20v47r20a 3847884525267

nesmysl, vemte to rukou vy!

To není o tom kolik mu kápne letos a kolik příští rok. ON MÁ SVÉ JISTÉ A JISTĚ NEMALÉ. Každému podle zásluh. Že si z ČEZ udělal stát "úschovnu odpadlých politiků není vina Čezu ale státu. Kam s nima když na hnoji nechtějí ti Topolánkové a spol s rodinama sedět?

ČEZ by měl být 100% soukromý podnik a byl by neporovnatelně efektivnější.

+1/0
30.10.2016 14:43

V83a79c25l29a98v 48V29a24v79r61a 3977814435427

o prachy jde snad každému. Jeho znalosti a aktivity jsou ohodnoceny jistě dobře. Závist je ovšem v Čechách na prvním místě. To časem ty další generace přejde. U mě mají schopní lidé vždycky plus.

0/0
30.10.2016 14:45

V38á10c97l68a40v 41V94a68n44ě35k 2663673748841

Roční prémie 600 milionů korun?

Ve státě kde se vydělává 20 tisíc za měsíc?

To už asi přesahuje meze závisti nebo ne?

+1/0
30.10.2016 16:15

J83a67r13m95i89l29a 90C80h44y89t55r97á 3884789769

Jste chtěl asi napsat "všehoschopní", pak tomu rozumím:-P

0/0
30.10.2016 16:33

J70a14r30d20a 67S20o48k50o54l 1566568561491

Jak chcete v takovém rozsahu šetřit elektřinu když se na ni všechno předělává? topení auta klimatizace výrobní haly bez oken roboti atd. Dříve co šlo jednoduše dnes na to je dvakrát více lidí a to vše spotřebu elektřinu.

+2/0
30.10.2016 13:21

M54a57r61t34i62n 44K56u76d64r18n62a 3529616929190

Je to podobne, jako snaha europoslancu zvysit ucinnost rychlovarnych konvic, snizenim jejich prikonu, pritom jejich ucinnost je kolem 95%, jake asi budou naklady pro zvyseni ucinnosti na 97%?

+5/0
30.10.2016 13:14

P51a70v51e62l 28C97h39a15m56r98á64d 4457430229555

To co se odehrává na západě, je civilizační pokrok, ti kteří oslavují Ruské sousedy a jejich 100 let staré myšlení, nenechají pro své děti obyvatelnou planetu. Škoda, že není nějaká EU televize, která by to těm hloupějším vysvětlila, po pravdě a s důvody. Rusko se nechce vzdát závislosti na ropě, plynu a jiných nerostných surovin, které do teď dominovaly. Je to také odpověď na veškeré problémy na světě, máme tady státy, které chtějí jít kupředu a začít s něčím novým a pak tady jsou velmoci, které budou dělat vše proto, aby se nic nezměnilo. Do roku 2050 chce západ 50% elektromobilů, tolik elektřiny můžeme vyrobit jen na prosluněných rovinách dálného východu výměnou za ropu, kdo znepříjemňuje pokroku a štve Evropu proti sobě jej jasné. Pokud si na východě obhájíme vliv, nebude migrace, bude levná elektřina a nebudeme potřebovat Rusko.

+1/−10
30.10.2016 12:38

P48e42t78r 46N33o82v65o91t63n42y 1111210621

Lidi, neberte drogy.

+7/−1
30.10.2016 12:44

P50a76v58e74l 10C96h79a12m93r38á58d 4197480109615

Je to na Vás moc složité že? Tak se omlouvám.

+1/−2
30.10.2016 12:45

P69e27t10r 43N31o25v74o83t15n37y 1201520581

Složité ne. Je to nesmysl.

+6/−1
30.10.2016 12:50

P16a19v60e16l 44C87h37a97m34r63á48d 4637200619205

Vyvraťte to souvislými věty.

+1/−2
30.10.2016 12:51

P83e68t96r 32N30o95v74o62t97n79y 1941860661

Třeba jak budeme vyrábět elektřinu na proslunenych planich východu. :-D A 50 % elektromobilů. :-)

+4/−1
30.10.2016 12:52

M71i30r63o56s47l72a92v 42B31i24l31k21a 3120375150777

máte predstavu, koľko energie dopadne na 1m2 za rok v ČR ? Ak nie, tak ma udivuje vaša trúfalosť.

0/0
30.10.2016 13:47

J46i33ř68í 15K90o24c18u15r89e56k 6835524205808

Mno něco plochy spotřebujeme na zemědělstí, něco plochy na les (asi 33), něco plochy na vodní haldinu, něco plochy na CHKO.

A pak si účinnost fotovoltaiky pronásobíme koeficientem využitelnosti. Ten je asi 12 % (slovy: dvanáct procent) a bude už jen klesat, jelikož nejvhodnější místa jsou již zabraná. Ten koeficient je stanoven reálným měřením, nedá se odhlasovat jiný.

Když si uvědomíme, že nejvíce energie máme k dispozici ve dne v létě, ale nejvíce energie spotřebujeme za tmy v zimě, tak nám asi velice rychle dojde, že tu energii z léta musíme nějak uložt.

Při znalostech fyziky si můžete spočítat, kolik energie by bylo potřeba na vychýlení Zemské osy, aby byla kolmá k rovině oběhu Slunce. Nechtěli jste ale zabránit změně klimatu? Zrušení léta a zimy by k tomu vedlo nepochybně.

0/0
30.10.2016 17:10

J20a56n 30N65o77v69o16t10n90ý 3264280875689

Co je to ten "vět"? :-)

Nechtěl jste napsat třeba větry? :-)

0/0
30.10.2016 12:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.