Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Státní půjčovna vlaků bude skromnější. Naplní ji soupravy za osm miliard

Velkolepé plány na evropské dotace přesahující 15 miliard korun na nákupy nových vlaků dostaly reálnější a skromnější kontury. Ministerstvo dopravy počítá, že z evropských peněz nakoupí stát a kraje vlaky jen za 300 milionů eur, tedy asi osm miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O21l55d16ř69i64c13h 84J94a54n32e34č43e63k 8309356133711

Ten argument, proč z půjčovny vypadly diesly, nějak nechápu. Rv

"Z plánu naopak zcela vypadly dotace na pořízení dieselových souprav, například pro rychlíky Liberec–Pardubice či Liberec – Ústí nad Labem. Důvodem je stanovisko Evropské komise, podle níž lze dotovat nové vlaky pouze na tratích, které byly modernizovány a kde proběhla veřejná soutěž na provozovatele."

Dál v článku se píše, že se tyto tratě brzy soutěžit budou. A trať Liberec - Pardubice byla v posledních letech rozkopána a překopána opravdu důkladně. To se jako modernizace nepočítá? 8-o

Stav na téhle trati je fakt tristní. Z Pardubic to do Liberce trvá stejně dlouho jako do Vídně. Kvalitu snad ani nelze komentovat.

0/0
3.11.2016 16:35

J71i82ř26í 44N85o26v35o34t64n73ý 2338362305687

Všechno tratě Praha-XY. Neměly by jít dotace do nejzaostalejších regionů? To teda jako nic proti Pražákům, ovšem jen Praha a Středočeský kraj dohromady překračují v HDP 75% průměru EU, tudíž není nárok na dotaci ze strukturálních fondů EU.

+1/0
2.11.2016 13:15

J55a40n 80Č96e49k70a63l 7559395754764

A kam myslíte, že jdou teď? Nemluvě o tom, že jde o spojení Prahy s právě těmi regiony, čili o možnost jejich ekonomického růstu. Nebo snad vlaky z/do prahy jezdí jen Pražáci?

+2/−1
2.11.2016 15:40

M36i90c79h71a89l 73N43ě54m79e39c 3857595567243

Přesně tak - budou těmi vlaky jezdit spíš Pražáci do Ústí nebo Klatov, nebo opačně (lidi z regionů do práce do Prahy)?

+1/0
2.11.2016 17:19

M12i70c97h26a28l 20P33a92s13t26o59r45e96k 4204190938318

Na diskusích k ČD je zajímavé to, že 99% diskutujících tomu naprosto nerozumí a vůbec netuší jak železnice funguje. Většina z nich někdy slyšela, že nebýt Jančury tak jezdíme ještě koněspřežkou a parními vlaky a to, že na kvalitu a stav naší železnice má vliv spousta faktorů o kterých nemají ani ponětí je vůbec nezajímá. Bohužel trend je jasný, chodit tlachat na diskuse a přitom o tom vědět kulové.

+4/0
2.11.2016 11:41

M75i88r95e23k 79Z81á65v22o75d93n83ý 7622947510318

Docela vtipné od Vás, který neřekl jediný argument. Pouze dehonestovat své oponenty tím, že jim vnucuje něco o koněspřežkách, které nikdy neřekli. Ano, trend je jasný. A také byl jasný od příchodu Jančury na koleje. Množství, které se stihlo zmodernizovat za 20 let se nyní stihlo za 5 let.

+1/0
2.11.2016 12:09

O86l84d35ř89i70c16h 45J76a55n42e86č62e22k 8539756323451

Vy toho koukám o problematice taky víte hodně - např. o finančních možnostech ČD cca. před rokem 2005 a po něm.

0/0
3.11.2016 16:38

V85l17a20d69i60m11í32r 87Z41a13u51š25k49a 5401182747383

A také je v těch diskusích spousta zaměstnanců ČD, kterým je jasné, že ČD je nejlepší a nejefektivnější firmou na světě, žádné další zlepšení řízení, služeb nebo hospodaření není možné a vůbec celé řízení železniční dopravy je tak složité, že lidi můžou být rádi, že se vůbec vezou. Ukázkový proklientský přístup.

Proč by nějakého zákzníky měly zajímat potíže se kterými se potýkáte? Když si zaplatíte hotel, chcete dobré jídlo, hezký pokoj a čisté prádlo, ne poslouchat žalozpěvy majitelky jak obtížně se ji podniká.

+1/0
2.11.2016 12:15

J58i22ř83í 28N33o24v40o22t49n79ý 2918292535687

Typická ukázka snůšky nesmyslů je tedy Váš příspěvekRv

+1/0
2.11.2016 13:08

A98l70a48n 76Ř86e41p60k36a 4825136

Vlaky si má zajistit dopravce. Tečka. I když na druhou stranu někdo ty vlaky bude muset spravovat, někde musí spinkat když nebudou ve službě a to zas je šance na příjem pro současné depa ČD, kde na to jsou prostory, zaměstnanci a stát nemusí podporovat nějakého soukromníka v tomhle..

+2/−3
2.11.2016 8:58

J11a38n 12Č92e60k16a12l 7779875824944

Zatímco soukromé opravny na českém území zaměstnance a prostory nemají? :-)

0/0
2.11.2016 9:05

R63i48c27h61a91r78d 57T20r30e40f68i86l 4441525549100

Tak takové vybavení a prostory jako ČD rozhodně ne.

+2/0
2.11.2016 9:36

J63a30n 42Č76e31k38a80l 7269935214474

A co komu brání zadat opravy dílnám ČD, když tedy, dle Vašich slov, tu jiné možnosti oprav nejsou? To myslíte, že to budou soukromí dopravci vozit opravovat někam do Rakouska?

0/0
2.11.2016 15:41

P60e43t77r 23P41e69t72r 6453322318243

Tak on si ten dopravce klidně vlaky zajistí ale pak stát nemůže dělat soutěže na pět let a nesmí je vyhlašovat dva roky před vyjetím.

Uvědomte si, že půjčovna vlaků není způsob, jak pomoci soukromým dopravcům ale způsob jak zajistit, aby šílené státní podmínky splnit i někdo jiný jak ČD. A i ty by pro splnění podmínek na nové vlaky měly obrovský problém. Protože během dvou let prostě nejde vysoutěžit, sehnat peníze, objednat a ještě aby stihl výrobce dodat. to není jak jít pro housky do krámu

+2/0
2.11.2016 11:13

V93l62a12d25i62m72í42r 50Z67a50u16š15k47a 5571542157723

Navíc jde o způsob jak využít dotace z EÚ- protože tam by přidělení dotací jednomu konkrétnímu dopravci chápali jako neoprávněnou státní podporu, zatímco půjčovna dostupná všem dopravcům konkurenci neomezuje.

0/0
2.11.2016 11:18

M34i66r10e67k 79Z41á96v76o52d26n37ý 7272717170318

Mimochodem... sice to není zásluha státu, ale další vlaštovka bude od prosince na trase Praha - Brno, na které vyrazí 3 páry spojů společnosti RegioJet :o)

+2/−5
2.11.2016 8:46

R78o49m35a79n 74P15o75l18á83č52e53k 5966549375

Vlaštovka? RJ má něco lepšího než je Railjet?

+8/−1
2.11.2016 8:52

M39i65r85e63k 98Z20á65v30o56d23n30ý 7152487190568

Nemá, ale když tam bude konkurence a bude i nadále prohánět ČD, bude to jen dobře :)

0/−2
2.11.2016 8:53

A15n33t94o42n83í35n 97P31o74l40i67c57k57ý 9260242361437

Ne, ale bez RJ by stále jezdily staré koženkáče.

0/−4
2.11.2016 9:35

M51i48r22e59k 50Z62á71v95o65d58n91ý 7212587680658

To sice na této trase ne, na druhou stranu pravděpodobně ani v Railjetu...

0/0
2.11.2016 9:50

K66a61r77e28l 58Ř63e70h12á40č44e21k 9332410621172

Dnes tam regiojet nejezdí a koženku nepotkáte. Jezdí tam jedny z nejmodernější vlaků v Evropě a za cenu kolem 200,- Je vidět, že i bez regiojetu to jde. To jen pan Jančura se nám snaží namluvit, že je zachránce české železnice.

+2/0
2.11.2016 10:28

M13i41r86e85k 63Z10á95v95o64d70n33ý 7462277760158

Jenže kdyby se ČD nebály právě vstupu RJ na tuto trasu, nikdy by RailJet nekoupily. Vzpomeňme třeba na eskapádu ohledně ojetých vozů Bimz, které po dlouhém váhání ČD odmítly. A nyní nakupují ojeté Bmz jako divé.

0/−1
2.11.2016 12:11

O19l25d70ř11i89c95h 47J94a77n79e79č46e81k 8249386393391

Jo, Vy o tom víte opravdu hodně. ČD k nákupu railjetů dokopaly ÖBB. Mimochodem nevšiml jsem si, že by ČD někde zlepšovaly ze své vůle služby 'preventivně, z obav konkurence na nějakou trasu'. Vždy reagovaly až po vstupu.

0/0
3.11.2016 16:41

M42i58r54e60k 34Z71á15v65o69d64n23ý 7572347260528

Ťok je sice neschopnost sama o sobě, na druhou stranu je třeba podpořit obnovu vozového parku. Kdyby záleželo na ČD, tak by na méně lukrativních trasách jezdily s vozy ze 70. let ještě alespoň 20 let. Bohužel uvolňování monopolního postavení na železnici jde velmi ztuha :/

+2/−6
2.11.2016 8:42

J34a34n 35J95e61m40e71l21k65a 1455190

Myslím, že ne, kdyby jim někdo dal adekvátní peníze tak to obnoví. Ale když někdo neplatí tak těžko. 70 léta. Jinými slovy v 89 bylo stáří těchto vozů "krásných" 20 let. Ale dalších 28 roků s tím nikdo nic neudělal.

+1/−1
2.11.2016 8:47

M16i82r62e24k 80Z35á40v92o14d68n31ý 7542847530658

Tak ono stačí, aby se vytáhly soutěže a ony se peníze hned najdou. Však to vidíme :)

+1/−3
2.11.2016 8:55

J44a30n 40J34e47m52e63l37k21a 1565880

Ty peníze se rozhodně zázračně nenajdou..

+1/0
2.11.2016 8:56

M42i77r98e69k 47Z88á25v24o65d32n12ý 7552827860278

Ale ano, najdou. Podívejme se, jaké bylo tempo modernizace vozového parku před nástupem konkurence a před tím, než se zvažovalo vypsání veřejných soutěžích a po něm. Co se vlastně od pádu socialismu u ČD změnilo za 20 let? Pendolina, několik kusů Bmz a Ampz, modernizace Bee/Bpee a Změna sedaček v Amee->Bmee. A abych nezapoměněl, CityElefant. Přečalounění sedaček B nepočítám. Stejně tak rachotiny Regionova. A kolik toho zvládly ČD za posledních 5 let. Člověk by ani neřekl, že to je ta stejná firma.

+3/−3
2.11.2016 8:59

J41a22n 83J13e79m50e51l95k95a 1515790

Ano, ale je to politický problém.. financí.. Proto se asi volily low cost opravy.

+1/0
2.11.2016 9:05

M40i97r66e52k 54Z51á66v91o92d62n93ý 7432317420388

Podívejte, já to vidím tak, že dříve monopol nic nenutí hospodařit s co nejlepším poměrěm cena/výkon. Díky tomu, že přišla konkurenci, museli začít hospodařit efektivněji, jinak by konkurovat nemohli. A to je podle mě dobře. Nikdy jsem neměl RJ rád (hlavně kvůli Jančurovi), ale cokoliv trochu prožene zkostnatělé ČD, bude jen dobře. Je mi jedno, čím pojedu. Jde mi jen o to, aby to zastavovalo, kde potřebuju a mělo to co nejlepší kvalitu. A minimálně to druhé začínám sám pociťovat (i když na naší trase Šumperk - Brno odkládá ČD ten největší odpad, alespoň se to dá objet přes Českou Třebovou).

+1/0
2.11.2016 9:11

M69i86r42e41k 74Z56á46v30o20d51n53ý 7182767480898

čím -> kým :)

0/0
2.11.2016 9:12

J80a13n 28J66e57m27e57l23k76a 1605870

Tak určitě konkurence vždy pomáhá zlepšovat služby. Je pravdou, že nyní ČD dělá modernizace lépe. Na druhou stranu. Na vlaku, který jezdí tam a zpět není co moc vymyslet. Strojvůdce, úklid, průvodčí. Ať tam bude jezdit kdokoliv. Zejména na regionální a příměstské úrovní.

Tam kde mají čd elephanty, fungují dobře. To že jezdí málem 50 let staré vagóny, po zastaralé 50 let staré infrastruktuře je se nezlobte jen politický problém. Je tam politická dozorčí rada, chybí transparentnost a protikorupční opatření. A jsou země kde tento systém normálně kvalitně funguje. Švýcarsko, Rakousko, Severní Irsko.. Například kraje nechtějí platit víc.. ČD opravovaly na svůj dluh od 2008 za Žaludy. A myslím, že stačilo použít EU dotace ne na soukromé welness.. Peníze jsou.. Mi není jedno kdo bude jezdit, pokud to bude znamenat záminku pro konec TR10 a deregulaci cen.

0/0
3.11.2016 14:37

K90a93r63e47l 77Ř61e69h50á79č64e62k 9632760331932

Jenomže jeden CityElefant je za 250 000 000. Jezdí jich přes sedmdesát. Až když se nakoupili, mohlo se nakupovat dál. Bohužel náš stát není tak bohatý, aby mohl kupovat třeba 30 nových souprav ročně. Prostě jde jen všechno postupně a konkurence v tomhle nemá zase tak velikánský vliv, jak si někdo myslí.

+2/−1
2.11.2016 10:31

I76v55a11n 11H42o89l52a12s 5807907258637

Ale má, protože bez nich by se nenakupovalo ani tím tempem, jakým se nakupuje nyní. Investice (vydávání peněz) jsou vždy otázkou priorit, a pokud není konkurenční prostředí (a to nejen mezi železničními dopravci, ale i mezi jednotlivými druhy dopravy), tak je objektivně jako důležitější vyhodnoceno něco jiného.

0/0
2.11.2016 10:53

M83i21r22e73k 65Z80á85v65o52d65n72ý 7732907470358

Naopak, přesně o tom to je. ČD byla dojnou krávou Škody Plzeň. Ta si určovala cenu a ČD ji vždy akcepotovaly. Nebyl důvod, aby se chovaly jinak. Nyní právě z důvodu konkurenceschopnosti nemůže dojit Škodu, že za hodně peněz bude málo muziky. Už se musí začít chovat tržně a tím ušetří.

0/0
2.11.2016 12:04

J67a35n 27J48e50m43e62l49k11a 1225740

Ale to jsme u politické kultury, zákonů... A na druhou stranu je to prostě zaměstnanost (Plzeň, Šumperk, Ostrava) a vývoj.

0/0
3.11.2016 14:42

M27i97c47h90a81l 56P61a97s84t38o67r89e96k 4814890678518

Jste úplně mimo. Komentujete něco čemu vůbec nerozumíte. Dál je zbytečné se k vám a k tomu co píšete vyjadřovat.

0/0
2.11.2016 11:33

M21i82r36e20k 94Z63á83v76o62d51n73ý 7302317710218

No podle toho, že mám na železnici poměrně přehled a vím, kdy proběhly jaké rekonstrukce a za jakých podmínek a jelikož Vy jste napsal jediný dehonestující komentář, dovolil bych si tvrdit, že o tom vím klidně i tisíckrát více než Vy :) A s někým takovým skutečně nemá smysl diskutovat :)

0/0
2.11.2016 12:06

P61e89t62r 87P27e60t83r 6253212928623

ano, ČD mají taky obrovský dluh a vlaky byly částečně nakupovány z fondů EU. To opravdu není "peníze se našly"

0/0
2.11.2016 11:15

M95i10r45e30k 65Z60á75v21o38d27n84ý 7642327430628

Dobrá připomínka .... a já jen připomenu, že obrovské dluhy měly ČD (a stát to pěkně sanoval) i v dřívějších dobách, kdy modernizace probíhala ... no spíše neprobíhala :)

0/−1
2.11.2016 12:07

O23l28d14ř86i76c63h 66J56a37n17e28č12e49k 8899376663251

No to právě že ne. ČD nějakých 15 let po revoluci vůbec nebyly schopny modernizovat, protože měly permanentně prázdnou pokladnu, prostě jen pálily provozní peníze, které jim stát jako kompenzaci ztrát posílal. Dluhy (dlouhodobé) žádné neměly, protože neměly žádnou možnost si někde půjčit - když jezdíte podle zvykového práva a nikdo Vám není schopen garantovat, jestli o Vás za rok ještě bude stát, tak Vám logicky nikdo úvěr nedá. To bylo možné až když ČD dostaly od státu dlouhodobé smlouvy na provoz - pak se teprve mohly zadlužit a nakoupit nové vlaky!

Pokud mladý člověk bude pracovat jen na krátkodobé smlouvy na dobu určitou, tak bude muset žít v nájmu nebo v horším případě na ubytovně, na vlastní bydlení se nikdy nezmůže, protože mu na něj nikdo nepůjčí. Teprve až když bude mít smlouvu na dobu určitou a tedy věřitel slušné záruky, že ten člověk bude schopen dlouhodobě splácet!

0/0
3.11.2016 16:50

D27a41n66i83e41l 42K84o23p54e19c43k92ý 6765354404539

Tenhle projekt smrdí už od hlavy. Je to další případ, jak uměle proinvestovat peníze z EU a vytvořit další zbytečné úřady. Jaký má půjčovna smysl, když regionální zakázky jsou vysoutěženy (zcela správně) na několik let dopřed a nevidím zde zkrátka moc rozdíl mezi přerozdělením dotací mezi dopravci a vytvoření půjčovny. Dopravci navíc mají zázemí, servis, jak to bude řešit stát? Bude za několik miliard budovat další úseky? Můj názor je ten, že půjčovna se podepíše na životnosti, kvalitě servisu a v neposlední řadě bude daňové poplatníky stát miliardy za provoz dalšího aparátu. :-/[>-]

+7/0
2.11.2016 8:41

P63e46t64r 20P34e25t97r 6393532178233

regionální zakázky jsou vyhlašovány většinou 2 roky před, což je opravdu ale opravdu hodně málo. Ostatně proto dodnes nemáme na rychlíkách nikoho jiného jak ČD, protože soukromníci za ty dva roky nemají šanci stihnout sehnat peníze na nové vlaky a objednat je tak, aby došly do začátku platnosti jejich "štace"

0/0
2.11.2016 11:17

P46e57t35r 31N10o60v68o46t89n76y 1781810851

EET z Balkánu a půjčovnu vlaků snad z vlastní hlavy, takovou debilitu nikde na světě nemají.

+2/−1
2.11.2016 8:03

I29v72a32n 54H33o62l60a80s 5877587848527

Půjčovnu vlaků samozřejmě mají leckde - záleží ovšem na tom, jak jsou nastaveny konkrétní podmínky.

0/0
2.11.2016 9:40

M55a90r12t43i37n 39Š33t29r47o64s 4289877420418

Moc se mi to nezdá, raději bych to investoval do lepších tratí.

0/0
2.11.2016 8:01

K17a87r49e76l 84Ř64e78h90á60č92e52k 9152890561412

Nejlepší je asi kompromis půl na půl. K čemu budou nové tratě pro staré soupravy a obráceně.

0/0
2.11.2016 10:32

J58a98n 49J77e38m14e77l44k55a 1485490

Jsem strašně zvědav, jestli půjčovny budou v Polsku, kde například nedávno koupily nové Flirty na PKP ze 70% dotací. Maďarsku a pod. Nebo z nás dělá někdo blb..

Jestli z půjčovny bude muset dopravce platit tržní nájemné, tak je to vlastně normální komerční leasingovka, která se beztak projeví v jízdném. ČD pro zákazníka je jistota cen a síťovosti. Záloh. Možnosti výměn a oběhů souprav (což u nákupu ucelených souprav je víc než vhodné).

Podle mě je třeba přikupovat Elephanty pro Prahu - jdou párovat, jsou efektivní. Už nyní jezdí plné. Počet cestujících roste, Než se něco koupí budou 2 roky. Ať to nedopadne to jak Bratislava - Komárno..

Pochopil bych nová vozidla pro Pardubice LIberec - část trati modernizovaná na 160/120. Vozy pro rychlíky. Co bych rozhodně nepochopil je jinde na banánové infrastruktuře výměna 842/843 z roku 97! To nejmladší.

Doufám, že se Ťokovi nepovede udělat soutěž Ostrava Krnov Olomouc, protože tam zrovna rychlíky Českých drah s 843 fungují dobře. Že tu zase nebudem zrovna my za 1. pokusné privatizační ovce. Navíc zrušily rychlíky Ostrava Olomouc, tedy se musí přestupovat v Krnově. Tím by si cestující v hlavním směru musel kupovat 2 předražené jízdenky. Podle českého pravidla oprav a zprivatizuj to bude muset posunout. Oprava se protahuje, navíc se prý bude dělat na 2krát. A soukromého dopravce určitě nenechá jezdit výluky.. Ještě by mu musel zaplatit. Třeba ušlý zisk.

Co nepochopím, proč se za ty EU peníze nepořídí v 21st. na jednokolejných tratích vlakový zabezpečovač. Švýcarsko bude mít do roku 2018 tuším pokrytou sít ETCS. Rakousko taky. My 2050. (do 2050 bez zabezpečovače?). I kdyby to bylo něco jednoduššího.

Proč se ty peníze nepoužijou a nepoužily na tratě, které lze modernizovat v původní stopě. Proč se za ty peníze neopravily důležité nekoridorové tratě.

Praha Děčín. Praha - Cheb vlastně děláme privatizaci páteřní tratě, pro dojíždějící. Zůstanou OS a EC do Berlína? To nikde v Evropě a světe snad kromě Anglie není.

0/0
2.11.2016 7:46

J57a65n 80J17e13m66e90l31k52a 1925470

Oprava zrušily rychlíky Ostrava Jeseník.

0/0
2.11.2016 7:52

V81l10a87d92i64m39í19r 89Z31a48u76š87k88a 5651772197143

Bratislava-Komárno funguje dobře, a to že někde jezdí ČD uspokojivě, neznamená, že tam nemůžou jezdit lépe. Ono totiž i ČD začnou se chovat jinak, když jim horí, že je někdo vytlačí.

+1/−2
2.11.2016 9:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.