Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dravý německý Flixbus se rozhodl porazit „dokonalou“ švýcarskou železnici

Švýcarská veřejná doprava je považována za nejlepší na světě. Tamní vlaky, autobusy, lodě či lanovky jezdí často, navazují na sebe a na cestu po celé zemi stačí jediná jízdenka. Jenže má také jeden zásadní nedostatek: je velmi drahá. Této slabiny se snaží využít německý autobusový dopravce FlixBus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P42a19v57e81l 84K35o48l15a32c57e42k 7611894778369

Veřejná doprava je infrastruktura. Proto je nutná k jejímu fungování regulace. Ta může být dobrá (Švýcarsko), horší (třeba u nás) nebo mizerná (Balkán).

Ve Švýcarsku jsem žil a můžu za sebe říct, že to byla jediná země, kde jsem auto opravdu nepotřeboval, abych dojel všude, kam jsem potřeboval. A toto cestování bylo v poměru příjmům směšně levné. Cca 10% minimální mzdy (ekvivalent našich 800 Kč) mne stála měsíční předplacenka na veškerou hromadnou dopravu ve Švýcarsku a jako bonus k tomu i slevy na skipasy.

Flixbus přinese úsporu menšině občasně dojíždějících a turistů na úkor většiny pravidelně dojíždějících a místních

+10/0
1.11.2016 19:32

P57e50t60r 50N24e74c85h23a89n48i46c20k91ý 7953726948760

Však se soukromníky na trase Praha - Ostrava to je velmi podobné. Výpadky v příjmech ČD se začaly projevovat v omezování okrajových spojů a několika rychlíků v sedlech v jiných regionech.

+2/0
2.11.2016 15:29

M36a37r27t57i57n 89K46o62l31l28e89r 7201723645414

Tenhle systém, kdy jsou autobusy jen doplňkem k vlakům by se mi líbil i v ČR, jenže to by se musely důležitý tratě modernizovat na nějakou slušnou rychlost.

0/0
1.11.2016 16:55

J14i12ř66í 73K50o81c49u34r91e57k 6175674195488

Njn, zkuste se z Jihlavy dostat vlakem do Liberce. Brno Zlín je taky vlakem super. O spojení Kladna a Prahy škoda mluvit, pohraniční lokálka do Vyššího Brodu je na tom líp.

+1/−1
1.11.2016 18:13

P34e25t82r 21N32e68c92h14a41n80i23c32k33ý 7663276948760

Proto je potřeba nejdříve infrastruktura, ale kde to jde by se takový systém vymyslet dal. U nás to vypadá jako desetihlavý drak a každá hlava neví co dělá jiná hlava.

0/0
2.11.2016 15:31

R37o27m27a30n 81J33e18s63c71h34k69e 9538175757505

Do Vyššího Brodu závratná rychlost. Poloměr oblouku 125 metrů. Přitom tuhle dráhu miluji. Já si nestěžuji na rychlost. Je pouze více přestupů a někdy delší doba čekání. Ale u nás na trati 260 se jezdí velmi rychle. Rychleji než auto.

+1/0
2.11.2016 17:03

J21i69ř72í 21K31o10c33u39r25e30k 6895444145568

Jinak teda raději pojedu soudobým autobusem (EURO III-V) než v motoráku řady 810 (motor je z autobusu ŠM11, vyvinut koncem 50 let), který nesplňuje žádné emisní limity, ani to EURO III, které se pro nové motoráky vyžaduje dnes.

0/−1
1.11.2016 18:27

J76a17k53u78b 35K83o11r91e53c 6574870651923

Tak ať jim úřad nařídí, že těm co vystoupí dříve nesmí vydat zavazadlo (pokud ho mají). V letecké dopravě je to obdobné. Je dost problematické neabsolvovat celou cestu, na kterou má člověk letenku (myšleno cestu s přestupem a odbaveným zavazadlem).

+1/0
1.11.2016 15:40

J11o86s68e95f 77Š18o87l61t78e58s 8504548640663

Proto se létá jen s příručákem.

+1/0
1.11.2016 15:52

R53a16d97e80k 10J78a47n51a43t35a 9495596974422

I tak vás letecký dopravce může potrestat (pokutou, vynulováním mílového konta, atd.), když opustite let "uprostřed". Bývá to v přepravních podmínkách. V praxi se to ale moc neřeší.

0/0
1.11.2016 17:06

F67r90a47n37t30i18š78e80k 37V63a96n43ě26k 1867794387457

Ona ta funkčnost švýcarské dopravy taky něco stojí. Jakmile by se financování změnilo (snížilo), tak by se systém zhoršil a ve výsledku by cestující jenom na tom doplatil. Je tedy logické, že Švýcarsko chrání tento systém, když ho nemálo financuje.

+9/0
1.11.2016 15:39

J90o72s14e51f 50Š97o91l30t22e85s 8134168680273

Ochrana je jedna věc, druhá věc je zakazování svobodného podnikání a nabízení služeb.

0/−1
1.11.2016 15:53

P40e65t53r 36N38o98v52o21t95n75y 1151780771

Vnitrostátní autobusové linky holt nepatří pod svobodné podnikání.

+1/−2
1.11.2016 15:58

J72o30s96e20f 86Š46o91l33t71e28s 8134328100743

Proč ne? To je prostě nesmysl.

0/−1
1.11.2016 16:02

P32e77t66r 79N87o16v51o20t40n19y 1281620971

To si určili Švýcaři, ne vy. :-)

+1/0
2.11.2016 0:26

P78a46v45e74l 51M97o86r95a54v16e17c 3342439482298

OK, takže třeba pasáci by měli být legální, protože jinak jde o "zakazování svobodného podnikání a nabízení služeb"? Anebo distribuce drog? Anebo prodej alkoholu dětem? Anebo prodej zbraní komukoliv?

+1/−2
1.11.2016 15:59

J30o78s16e44f 15Š37o34l18t73e75s 8404568980153

Srovnáváte nesrovnatelné.

+3/−2
1.11.2016 16:03

P49a18v13e44l 35M61o23r53a64v14e52c 3622389562358

Nikoliv, jen znevalidňuji váš "argument" se zákazem podnikání.

+1/−1
1.11.2016 16:04

J68o92s91e61f 45Š13o15l75t78e43s 8774108390103

Přirovnáním kuplířství k poskytování autobusových služeb? To je dobré znevalidňování...

+1/0
1.11.2016 16:17

P69a24v73e77l 31M78o74r59a35v38e97c 3202269432808

A proč ne? Proč byste chtěl zakazovat kuplířství? Svobodné podnikání jako svobodné podnikání, ne?

0/−2
1.11.2016 16:29

J91o83s68e13f 30Š22o12l98t72e45s 8554258510973

Existuje něco jako morální podnikání a nemorální podnikání. Na autobusové přepravě nic nemorálního neshledávám. A berme prosím tu morálku tak nějak průměrnou evropskou.

0/0
1.11.2016 16:34

P32a55v46e73l 30M36o52r32a37v86e21c 3942259702818

No vidíte, a mně zase přijde nemorální vyzobávat rozinky z trhu. Zato pokud s kuplířstvím nemá problém žádná ze stran.. Morálka je dost subjektivní, zvlášt v pojetí našeho prezidenta který nemá morální zábrany lhát a podvádět národ jejž jej zvolil.

0/−1
1.11.2016 16:36

J70o52s79e47f 80Š32o61l65t58e27s 8764408140743

ASi je to diskutabilní. Já jsem prostě zastáncem volného trhu. Chápu, že ve veřejné dopravě to moc nefunguje, ale já bych radši populaci, která by byla tak bohatá, aby nemusela podobné socialistické berličky dotovat.

0/0
1.11.2016 16:49

P10a65v72e60l 61M91o52r94a73v44e57c 3362549202488

Já jsem také pro volný trh. Jen ten musí platit za negativní externality. Btw. Švýcarsko není žádný socialismus.

+1/0
1.11.2016 17:01

J76i77ř88í 73K21o61c50u40r54e68k 6375784755988

A budou mu proplaceny pozitivní externality, nebo jejich existenci popřeme?

0/0
1.11.2016 18:19

P92a97v73e85l 73M20o19r80a89v49e69c 3262979912278

Jaká je pozitivní externalita ze smradlavého autobusu v místě, kde existuje alternativa?

Btw. pozitivní externalitou je právě dopravní obslužnost v místě, kde nikdo jiný nejezdí. Proto se dotují lokálky - proplácení pozitivní externality. Pokud se vám nelíbí současný model, navrhněte lepší, odkud na tyto dotace brát peníze.

+1/0
1.11.2016 18:24

P54e37t37r 86N31e11c89h32a29n65i97c31k75ý 7973486108510

pozitivní externalita je i méně aut

+1/0
2.11.2016 15:32

P22e50t14r 17N77o60v55o27t50n12y 1911250631

Švýcaři jsou chudi?

0/0
1.11.2016 22:21

J11i79ř59í 89K83o52c39u86r58e53k 6645704855648

Takže prodej luxusních hodine zakážeme. Letečtí dopravci Praha-Heathrow dostanou přikázáno létat Praha-Ostrava. Koncerty slavných kapel zakážeme - vyrobávají rozinky místním hudlařům.

Máš patent na skvělou vec, jako kdysi Vichtrle? Sorry, vyzobáváš rozinky. Dokázal jsi konečně po létech zvládnout termojadernou fůzi? Sorry, ne, to by bylo vyzobávání rozinek. Ostatně švec, co šije boty na míru taky vyzobává rozinky, napřed musí šít i v čísle.

0/−2
1.11.2016 18:19

P72a29v86e60l 34M51o48r50a98v52e27c 3132259862828

Až budou hodinky plnit nějakou veřejně prospěšnou činnost, pak jo. Termín dopravní obslužnost asi znáte.

0/0
1.11.2016 18:22

J23a32n 39J76e12m25e94l39k59a 1445460

Svaz veřejné dopravy,Schiesser (VOV UTP) "Nebudeme trh plně otevírat. Nastavíme trhu řadu podmínek, například aby se zabránilo vyzobávání rozinik" na železnici mezi jednotlivými velkoměsty jako je Curych a Bern. Chceme, pokud existuje konkurence, aby měli všichni stejné podmínky. Chceme zabránit slevám na úkor mezd, snižování kvality a rovněž nerozumnému využívání infrastruktury. Proto nastavujeme tvrdé podmínky, které mohou předejít právě těmto obtížím. Protože nakonec jsme přesvědčeni, že příliš liberální tržní prostředí systém nezlevňuje, ale naopak zdražuje.

Zajimavý to švýcarský názor.

+1/0
1.11.2016 20:04

P29e90t31r 65N61e76c90h12a11n61i79c25k36ý 7523436248280

Některé žluté linky a divoká konkurence Praha - Ostrava jsou toho živým důkazem. Už se to projevuje, Jančura nemá řidiče a jakmile dojde k mimořádnosti na silnici nemůže spoj doplnit jiným, protože ho nemá kdo řídit

+1/0
2.11.2016 15:35

F34r47a45n11t40i43š40e49k 49V82a13n50ě50k 1897204587197

Ale infrastrukturu železniční i silniční budoval stát a ne Flixbus. A společnost Flixbus si musí rozmyslet jestli se zapojí do švýcarského integrovaného systému a bude uznávat jednotné jízdné pro všechny dopravce a dodržovat zákony dané země a nebo půjde svobodně podnikat do jiné země.

+3/0
1.11.2016 16:31

J56o18s89e63f 16Š96o22l92t30e30s 8454408370743

Ano, jenže stát, to jsem i já a bylo to hrazeno z mých daní. Proto bych já měl mít svobodnou volbu. Nejsem mravenec, aby ostatní rozhodovali za mě.

0/0
1.11.2016 16:35

F50r44a79n13t17i11š32e10k 65V83a30n59ě46k 1567704617227

Protože nejste mravenec, tak bylo kdysi ve Švýcarsku celonárodní referendum o masivních investicích do veřejné dopravy (tuším, že se to jmenovalo nějak Švýcarská doprava 2000) pro švýcarské mravence a určitě bylo v kampani jak ten systém bude fungovat a švýcarští mravenci si to tak odhlasovali. Kdyby místní mravenci měli problém s regulací veřejné dopravy, tak by určitě vzniklo referendum o deregulaci. Ale myslím, že by taková svoboda neprošla, protože ve Švýcarsku jsou zase tak přemýšlivý, že ve výsledku by všichni prodělali na deregulaci. To je můj názor.

+3/0
1.11.2016 17:12

P95e22t84r 12N53o13v69o25t90n36y 1211750371

Vaše daně bych chtěl vidět. :)

0/0
2.11.2016 0:30

J43i37ř55í 62K81o15c19u61r45e18k 6735754155818

Vidíte. Dokonce i ty telefonní sítě budoval stát. Takže by se měly soukromé telefonní společnosti zakázat.

A neříkejte, že je to jiný obor než silnice - tytéž argumenty zaznívaly i v 90 letech. Tvrdí zasdtánci jednotného státního operátora tvrdili, že NEBUDE MOŽNÉ se dovolat od jednoho operátora do druhého a budete tam muset mít pro každého oprátora unikátní telefon. Měli pravdu?

0/−1
1.11.2016 18:22

F62r82a95n56t19i98š70e98k 83V66a23n37ě48k 1677274157567

Nevím jak je to nastavené u telefonních pevných linek, ale předpokládám, že všichni operátoři přispívají do jednoho pytle peněz na jejich údržbu a modernizaci. A tak to taky funguje ve Švýcarsku ve veřejné dopravě. Všichni dopravci prodávají jízdenky za stejný tarif a peníze z jízdenek jdou do jednoho pytle, proto jízdenka platí na dané trase u všech dopravců. Dokonce všichni dopravci prodávají jízdenky na stejném tiskopisu a je úplně jedno jestli jedete v daném úseku vlakem, BUSEm nebo lodí. A pak se ty peníze přerozdělují zpět mezi dopravce, takže jestli Flixbus se do toho systému zapojí a budu uznávat jízdenku vydanou na lodi někde na jezerech u Luzernu až do Ženevy, tak bude moci provozovat svojí autobusovou dopravu, ale bude se muset dělit s ostatními. A ve Švýcarsku nikdo soukromé společnosti nezakazuje, tam jsou desítky dopravců, ale všichni jsou prostě zapojeni v jednotném systému, aby systém fungoval a spolupracoval. Ale musí se prostě dodržovat daná pravidla.

+2/0
1.11.2016 20:55

J28a40n 50J91e92m48e69l28k36a 1345650

Vyzobávání rozinek se podle mě používá ve Švýcarsku a je to přesně to co oni nesnáší. Myslím, že Flixbus tvrdě narazí. Švýcarsko je značně právní stát.

Aby jezdily po Švýcarsku neefektivní smradlobusy místo vlaků s nulovýma emisema. (16 vozové až 2 patrové soupravy.) To neprojde. Kdyby chtěli liberalizaci, tak si ji odhlasují. Ale oni mají nejlepší systém na světe.

Švýcarský systém je za přiměřenou cenu. 277 Km, 40 Franků, 3,6 Kč/km. Možná jsou tam ještě nějaké předkupní slevy.

Anglický soutěžně liberalizovaný sh.. Páteřní trasa, chválený open access operátor, špička 16 Kč/km! Cena špičkových časů totiž není státem regulována. A podle toho to vypadá. A že budete jezdit např. do práce jezdit mimo špičku je jaksi blbost.

Ve Švýcarsku ukážou kartičku na roční předplatné za 80 000 ročně a jedou (400 000 obyvatel má). U nás roční IN100 22 000 Kč. Ale není v tom MHD a busy. Ale mají jiné platy a jinou kvalitu sítě! K tomu další možnost místního předplatného (1 milion obyvatel)

Anglie 210 000 Kč za roční dojíždění vlakem do práce 130 km, 50 min! Tedy takové Pardubice Praha.

Švýcarský systém je pro cestujícího jednotný a pohodlný. Neřeší kapacity. Prostě dopravce zajistí kapacitu ve špičce. Neřeší nákup lístků na každou jízdu na eshopu dopředu u každého dopravce, aby dostali aspoň trochu rozumnou cenu. Prostě jedou.

"IN 50" u nich stojí 100 franků. tedy 2500Kč jako u nás in50. Počet obyvatel co ji má jsou 2 miliony z 8 milionů obyvatel. Snad 10-20% procent lidí nemá žádné auto. Nepotřebuje. To by v Anglii asi moc nešlo

A to mají dálniční známku za 1200 Kč, tedy levněji než u nás. Mají dobrou dálniční síť. A parkovné za slušné ceny v obecních automatech k jejich platům.

A takový systém evidentně Ťok a jeho úředníci nechtějí. Když píší "Riziko ..úředníveřejné dopravy, chybí úsměv průvodčího, že je.naprosto zásadní." Šašci. Přitom Švýcarský systém má dvojnásobný výkon proti proti Anglii. Oni chtějí tu Anglii a "optimalizaci výnosů dopravce," A tím především jejich kapsy.

+16/−2
1.11.2016 15:39

J42o39s79e91f 90Š67o61l50t24e31s 8384238540463

Já si chci vybrat. A je mi jedno, co je tzv. výhodnější pro většinu.

0/−2
1.11.2016 15:54

P80e46t62r 21N16o34v94o31t79n34y 1181870761

Chtít platit víc může jen trouba. ;-D

0/−1
1.11.2016 15:57

J15o64s65e15f 26Š15o31l38t65e39s 8874708160373

To je diskutabilní. Mě nikdy nešlo o cenu jako primární faktor.

0/0
1.11.2016 16:02

J46a22n 65J59e77m98e77l71k19a 1565730

Jenže Vy si stejně nevyberete. Protože jeden dopravce vysoutěží jednu linku. Vybírat budou politici. Jediné co padne je tr10, jednotný státní systém a cenová regulace. Na regionální úrovní v krajích od roku 2008 mohou politici zakazovat konkurenci. I když jejich busy jezdí misto dálnice po dědině a stojí co 50 metrů. (u nás totiž je veřejná doprava spíš na obtíž - stojí peníze) U aut naopak stát dostává DPH a spotřební.

0/0
1.11.2016 16:06

J88o53s29e79f 27Š73o67l95t45e81s 8254158430613

Ale vyberu. Budu jezdit autem. Pokud možno s autopilotem.

0/0
1.11.2016 16:18

M18i88r80o74s30l56a89v 76G67r64o43s18s28m79a50n63n 8492149864

V tom Vám nikdo nebrání.

0/0
1.11.2016 17:03

J16o47s43e21f 81Š91o49l44t51e36s 8204718530683

U nás hlavně mám dojem není zákaz provozovat linky bez dotací. Kdokoliv může klidně přijít a začít linky obsluhovat bez dotací, i když je vysoutěžil jiný subjekt.

0/0
1.11.2016 16:19

J23a95n 82J71e38m57e47l83k18a 1775970

No bohužel u krajů je. Musí to schválit - tedy neschválí. Nyní má problém tuším Jančura v jižních Čechách Praha-Krumlov. Autem, pokud zácpy a parkovné, (případně mýtné) budou růst..

+1/0
1.11.2016 16:45

J32o37s95e98f 40Š12o72l95t35e91s 8964688830923

I pokud použije třeba vlastní zastávky? To podle mě nelze zakázat, ne? Jakým mechanismem?

0/−1
1.11.2016 16:54

M67i82r23o77s94l75a25v 97G65r91o69s77s19m79a89n90n 8322759144

Na každou linku se vydává licence.

+1/0
1.11.2016 17:02

P63e43t18r 41N66e53c13h81a74n54i38c21k32ý 7853466458600

Autobus vždycky bude levnější než vlak, protože za silnici tolik neplatí a náklady na provoz jsou mnohem nižší. Vlak však funguje v kontextu celé sítě a dopravního systému, vyzobávač rozinek jen na lukrativní trase v lukrativní čas.

+1/−3
1.11.2016 14:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.