Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Německu vyjede vlak na raketové palivo. Vodík zajímá i další země

Vodík už desítky let pohání rakety na cestách do vesmíru. Teď se nejlehčí plyn začíná prosazovat i na železnici. Do německých regionů v roce 2018 vyjede první vlak na vodík. Stroj Coradia iLint od strojírenského gigantu Alstom by měl postupně nahrazovat neekologické dieselové motoráky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K35a80m36i51l 37D87o66l98e95z31e65l 6412286604382

dle posledniho odstavce je zrejme, ze k tomu aby se nekdo stal novinarem na idnes se staci umet podepsat a pri prichodu do kancelare se dvakrat poklonit pred obrazem sveho vudce Babise

+1/0
15.1.2017 14:38

P23e37t62r 53B87ü90r26g67e33r 4497276557590

R^R^R^

0/0
7.2.2017 10:33

O74l35d28ř19i38c81h 48V34a87c87u59l58o36v32i33č 6612916208698

Elektroliza, rozkládá vodu na kyslík a vodík,to na úvod. Málá nepodstatná drobnost. Před 15 lety se k pohonu modelů letadel používal spalovací motor/detonační a se žhavící svíčkou./ Dnes na letišti se vyjimečně a spíše s nostalgie najde spalovák. Běžně se používalí el.motory a Li baterie.Dokonce i u malých spor.letadel se používá elmotorů. Velcí producenti ropy a výrobci automobilů nemají zájem o tyto alternativní pohony , i za cenu úplatků, ne-li horšího.Eletro auto je mnohem jednodšší.Jen elektromotor odpadne mnoho další častí.Kdyby měli zájem a investovali peníze na vývoj elektro pohonů Byli by tyto problémy dávno vyřešené. Bohužel ropné společnosti a výrobci automobilů zatím rozhodují kam směřuje vývoj.Ten se ale nezastaví jen přibzdí.

0/0
3.1.2017 12:59

K46a71m21i54l 32D44o63l67e19z23e12l 6122206424172

pohon neni problem, problem je skladovani energie. samozrejme priznivci konsipiracnich teorii za vsim vidi pouze spiknuti martanu

+2/0
15.1.2017 14:39

M33i70c12h55a12e46l 21C13h34a49r12v94á60t 9689918163402

Vodík nebo vodník. Co na tom záleží. Vždyť to podobně zní. Ale dávat rovnítko mezi raketový pohon a palivový článek, to holt nikdo jiný jak Lupa nezvládne.

+3/−1
5.11.2016 8:51

J38a56n 19P86l63a80c94h74ý 1730237380210

Ten poslední odstavec se autorovi nějak vymkl skutečnosti.

Palivový článek na vodík a kyslík je něco úplně jiného než raketový motor na vodík a kyslík. První zkušební let raketového motoru na vodík a kyslík provedla NASA již v květnu 1962. A mrak kouře, respektive páry při startu rakety NASA, je způsoben tím, že pod zažehnutý motor proudí hektolitry vody, kvuli minimalizování akustických rázů a tím i poškození raketových motorů v okamžiku startu.

Nechápu, proč se autor pouští do psaní něčeho, čemu evidentně vůbec nerozumí.

:-/

+7/0
5.11.2016 3:46

M85a84r49t26i29n 97J62i58r46o17u33s34e67k 7866145295488

No přesně. První stupně raket jsou postaveny na jiné kombinaci paliva+okysličovadla, než vodík+kyslík.

0/0
5.11.2016 9:09

J13a98n 27P17l71a72c63h32ý 1290697880170

Ne všechny. Třeba Ariane 5 používá LH/LOX motor Vulcain hned na prvním stupni. Raketoplány STS měli hned tři motory SSME. Nebo Japonská raketa H2-B používá motor LE-7A na vodík a kyslík také na prvním stupni.

Je jich víc, ale ve většině případů jsou takovéto první stupně opatřeny pomocnými raketami.

0/0
5.11.2016 16:11

M79a38r33t81i91n 48N63e62r77m40u69t 9397567928319

500mil? To je loď nebo americká lokomotiva? Aspoň si strojvůdce na konečné může zpívat: I'm 500 miles away from home....

+4/0
4.11.2016 16:04

B33o83h29u75m75i74l 36M69á24c21a 5141232226853

500 mil denně možná stačí pro lokální přepravu, pro dálkovou v Německu je to určitě málo.

Vodík se průmyslově vyrábí v obrovských objemech, takže jeho cena není nijak vysoká.

+1/0
4.11.2016 15:15

P92e98t37r 72N50o66v77o10t51n75y 1471500661

Však to jsou vlaky pro lokální dopravu. Na dálkových tratích jsou troleje. A z čeho se ten vodík vyrábí? Z ruského plynu a ropy? :-)

+3/−1
4.11.2016 15:17

T69o72m38á86š 59M78a51c40e48j10k92a 6231412537677

Bezemisní, opravdu? A ten kyslík a vodík se získává jak a z čeho?

+3/0
4.11.2016 15:11

P18e70t86r 35T51a76f84t 9403427664159

Treba z elektrolyzou vody, pricemz energie muze byt z fotovoltaiky ci vetrniku...

+1/0
4.11.2016 15:25

P35e52t33r 41T52a38f35t 9183657964859

Tedy vodik z elektrolyzy, kyslik ze vzduchu...

0/−1
4.11.2016 15:29

J34a53n 44P69l55a54c97h43ý 1580197230200

Vodík se dá vyrábět asi 12ti různými způsoby. A vedle ekologické fotovoltaiky a větrníků bych dodal ještě ekologicky šetrné jaderné elektrárny.:-)

0/0
5.11.2016 3:20

J90i80ř87í 22K97o89c84u41r94e30k 6535524975168

Ve skutečnosti se ovšem průmyslově vyrábí ze zemního plynu. Ten vlak by klidně mohl jezdit na CNG. Mezi zemní plyn a pohon vlaku je ovšem masázet hromadu technologie jen proto, aby se "někam" "ztratily" emise CO2.

+2/0
5.11.2016 15:12

J16a57n 64P87l33a87c69h32ý 1460437890800

Ve skutečnosti se vodík průmyslově vyrábí hned několika způsoby. Výroba ze zemního plynu je jen nejúčinnější, ale to neznamená, že se nevyrábí i elektrolýzou, která je také slušně účinná. Tam alespoň není nutné shánět a nakupovat zemní plyn, stačí voda.

+1/0
5.11.2016 16:01

J30a40n 41D97ě17d 8956229423411

Kucí nechcu prudit, ale pod odkazem v článku se mi otvírá redakční systém. Dost dobrý ;-D

+7/0
4.11.2016 14:11

P60e63t25r 36N27o79v65o89t13n10y 1911700481

A napsal jste Heleně Weissové, aby vám zřídila účet? ;-D

0/0
4.11.2016 15:05

V47í50t 77K70o84u35b49a 6686440544318

Že by se mi chtělo cestovat něčím co má na střeše 2 nádrže plné látek, při jejichž úniku je velmi pravděpodobné, že to nepřežiji, to se nedá říci.

+1/−6
4.11.2016 13:58

R27a68d53e98k 96U23r56b39a65n 4749550924487

Pořád je to mnohem bezpečnější než jezdit autem.

+1/0
4.11.2016 14:01

O61l16d17ř14i41c42h 42J97a20n81e92č90e29k 8469206863911

Ale víte jak, MNĚ se přeci v autě nikdy nic nestane, to jen ostatní jezdí jak šílení a bourají. Zato ve vlaku nebo v letadle jsem zcela v rukou lemplů a šílenců...

+3/−2
4.11.2016 14:04

R71a25d19e93k 19U57r36b66a92n 4899520614157

Bohužel tuhle logiku má spousta lidí.

0/0
4.11.2016 14:24

V72í91t 57K39o19u78b27a 6456360124218

No, ale výrazně nebezpečnější než běžným vlakem

0/−1
4.11.2016 14:12

R33a17d86e60k 17U76r75b46a52n 4729120404837

Já bych ani neřek. Sice tady máme mnohem nebezpečnější látky, ale zase v mnohem menším množství. Ekvivalent energie je pořád stejný jako u dieselů.

0/0
4.11.2016 14:22

M54a51r57t80i46n 48K51a89r45á14s18e10k 9438893378418

No jenze diesel nema zrovna vybusnou povahu, coz se o vodiku rict neda....

0/−2
4.11.2016 14:24

P68a56v45e23l 96S70o12v70i74č58k25a 4236168195412

No únik kyslíku se docela dá přežít. Co se týče vodíku, tak ten je mnohem lehčí než vzduch a nádrž je na střeše. Takže při netěsnosti ten plyn začne unikat nad vlak. Aby to bouchlo, tak by muselo dojít k zážehu už v té nádrži. Od pádu Hindenburgu se technika trochu posunula a toto riziko se dá celkem bezpečně odstranit...

+2/0
5.11.2016 20:18

M60i72l84a66n 31Z46a97p87a59l31a86č 2120777599

Pokud je plyn zkapalneny tak k tomu aby se uvolnil potřebuje dodat teplo.

0/0
12.11.2016 13:22

K73a85r48e15l 82W26a66t26z85k83o 9496857157866

Kdyby došlo k zážehu v nádrži, vůbec nic by se nestalo, protože tam není kyslík a vodík bez něj hořet nebude, natož bouchat.

0/0
3.1.2017 11:40

L32a38d82i36s72l47a49v 69V15o69n19d31r58á56č63e74k 5826109928242

Nafta je (v jistém slova smyslu) zrovna tak výbušná jako vodík - ale pouze ve směsi se vzduchem (nebo jiným okysličovadlem). Pro představu, zrovna nafta v dieselovém motoru je tak výbušná, že k zahájení výbuchu postačí její stlačení (na rozdíl od benzínu, kde je nutný zážeh).

Představa o vybuchujícím vodíku je dána nejspíš historicky použitím ve vzducholodích, kde byl v plynném stavu a při poškození pláště došlo ke smíchání plynů velmi rychle. Ale pokud se dobře pamatuji, žádná vzducholoď ve skutečnosti nevybuchla (nedošlo k explozi), ale shořela.

0/0
3.1.2017 13:19

R84o39m74a11n 35S24t13o44n85e11k 1269443419201

to potom nejezděte v Ostravě autobusy MHD :-)

+1/0
4.11.2016 14:21

J65i30ř47í 60K38r39a20u14s 2806773941616

Máte to hned aj s kremací....

0/0
4.11.2016 15:18

O66l19d62ř21i10c49h 92J89a12n92e63č81e10k 8579446143821

Lupo lupo...

"Výkon má podobný jako diesely, pohybuje se rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Denně je schopná ujet až 500 mil"

RvRvRv

Btw. může mi někdo ze znalých vysvětlit, proč jen 500 mil denně? Proč nemůže jezdit v podstatě nonstop, samozřejmě při průběžném doplňování paliva? Anebo to "dotankování" trvá mnoho hodin?

+3/−1
4.11.2016 13:55

P14a53v73e89l 47M90a42t37o32u70š63e14k 5800577958154

To těžko, v Číně jezdí stejným (nebo podobným) způsobem poháněné tramvaje, dokonce ta vozidla pocházejí ze Škody Plzeň, a tankování na konečné údajně trvá asi 2 minuty.

0/0
4.11.2016 14:21

J73a57n 92V80a74l10o75u51c50h 6182717668650

Ono 500mil je přes 800km. A jelikož to bude na regionálních tratích ("dálkařina" je elektrifikována), kde je oběžná rychlost max. 60km/h, pak je to min. 13 hodin provozu (třeba Pardubice-Kolín po koridoru s Elefanty s maximálkou 160 jedou v tom úseku průměrem lehce nad 50km/h, rychlost oběhu dále sníží vyčkávání na konečných).

Ale nevím, zda je to krok správným směrem. Před nějakými patnácti roky byl velký projet Mercedesu na vodíkové busy a "vypařil" se do ztracena. Inu, někdo stále nechce věřit Einsteinovi, že "jen blázen opakuje stejné chyby a očekává jiné výsledky".

0/0
4.11.2016 15:02

E59r79i93k 15F30e76r34e30n70c 2291289303833

500 mil autor článku nadhodnotil (asi 500 km) Tankovanie bude trvať asi dve hodiny. Na jar budú vlaky v Čechách na testovacej kampani.

0/0
6.11.2016 18:40

M76i77r38e85k 31G44a66j75e36r 5101506339170

V žádném případě si ten vlak nebude tankovat kyslík a spalovat se má pouze vodík.

0/−2
4.11.2016 13:52

R13a76d31e49k 39U28r74b70a72n 4909680974597

cože to?

+1/0
4.11.2016 13:56

J80a71n 84D12ě37d 8746599903331

Tak si prosím zjistěte co je spalování vodíku. Dozvíte se to, co jste v šesté třídě zanedbal. Vodík k hoření potřebuje kyslík.

+1/0
4.11.2016 14:13

R96a23d64e86k 36U98r88b32a78n 4529810224727

Asi to myslel tak, že kyslík nebude tankován, ale dodáván z atmosféry.

+1/0
4.11.2016 14:23

R56a98d31i88m 98P55o22l14á86š69e86k 9706633949909

To by asi vyšlo pěkně draho, tankovaný kyslík.

0/0
4.11.2016 14:50

J34a72n 75P72l26a79c78h18ý 1840527900740

A vy si prosím zjistěte, co je to palivový článek. Tam žádný plamen není, nic tam nehoří.

0/0
5.11.2016 3:49

M80a49r21t25i26n 47R17u24z84i79c48k74a 1142788286207

No, a clanek o moznem prodeji Skody Transportation cinske firme CRRC, nejak nemuzu najit nikde na idnes... Pry je pravdepodobnost docela velka...

+1/0
4.11.2016 13:51

J53a76n 25M72a14z97u97r16e75k 8185954927769

Teda ten poslední odstavec je KLENOT celého článku. Bylo by dobré, když by si autor o tom něco přečetl - např. od vlastních kolegů - třeba zde:

http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

Pan autor asi myslel, že palivové články byly používány ještě dříve, než v roce 1970 a to v projektu Apollo. Mimochodem zrovna výbuch jedné z nádrží kyslíku pro palivový článek byl příčinou neúspěchu Apolla 13.

+4/0
4.11.2016 13:29

L89u46k46á17š 79A40d64a74m53e70c 3337563790157

500 mil? Kolik je to v loktech a kolik ve verstách?

+20/0
4.11.2016 13:27

E53m34i11l 68M47i60n68á64ř 7170369289707

Je to asi 8.000 fotbalových hřišť.

+3/0
4.11.2016 15:30

J82i50ř15í 48K18o50c23u47r94e42k 6115664335478

Na délku, na šířku nebo naokolo? ;-)

+3/0
5.11.2016 15:14

J63a44n 10K15o91b25ě33r91s54k81ý 1740496581413

Ví někdo jaký dopravce bude ty vlaky provozovat? DB nebo nějaký soukromník?

0/0
4.11.2016 13:19

A17d35a38m 19B87a19r57t24o69n14í62k 1817421425209

Vodík je pouze nosič energie, lupo.

0/0
4.11.2016 13:15

P20a32v43e44l 98M96a33t64o12u44š13e46k 5890947328734

Asi tam dochází k termoelektrické reakci, kdy se reakcí vodíku s kyslíkem uvolňuje teplo a to se pak v článcích převádí na el. energii. Má to vyšší účinnost než klasická tepelná elektrárna, ale v daném případě je to závislé na zdrojích vodíku. Pokud mají někde vodíku přebytky, může mít takový pohon snad opodstatnění.

0/0
4.11.2016 13:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.