Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Brusel šetří, zda České dráhy jezdily pod cenou, aby vytlačily konkurenci

Evropská komise začala vyšetřovat, zda agresivní cenová politika Českých drah po nástupu konkurence před několika lety byla za hranou zákona či ne. Zjišťuje, jestli státní dopravce zlevnil pod nákladové ceny, aby z kolejí vytlačil nevítanou konkurenci. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly Unie, uvedla ve čtvrtek Komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P64a96u36l 75J11a82r31o11s 2353338570

Nevim,proc to ma vysetrovat Brusel? To je snad zakazano? Volny trh,konkurence,je prece normalni .Ten spolek EU se mne cim dal mene libi.:-/

0/−1
11.11.2016 9:31

M48i24r90o56s68l35a14v 82G28r66o47s93s34m47a33n17n 8602929594

Ve skutečnosti se RegioJet snažil vytlačit ČD. Jejich zástupce se tím netajil.

+6/0
10.11.2016 19:25

J39a48n 21J63e90m56e50l54k93a 1305820

Tak by bylo moc jednoduché. Podseknout to na půl roku. Jako na Slovensku, vytvořit iluzi, jak to ČD neumí, státní dopravce zmizí. A pak vesele.. A když dneska jezdí za 150.. Tak je celkem jedno, kdo šel první na 290 260.

Přijde mi, že EU si z nás dělá testovací ovce. Když jinde neuspěla. A tlačí to přes peníze.

0/0
10.11.2016 17:38

R57a44d93e32k 33J81a33n44a65t15a 9835546134572

Podle výkazů, které byly zveřejněny za rok 2010, byla linka Praha-Ostrava v mírné ztrátě (7 mil. Kč ročně, tzv. "červená nula"). Jenže:

a) byl v tom zahrnut i slabý úsek Ostrava-Čadca st.hr. Ten dnes stát objednává samostatně a tedy už linku nezatěžuje.

b) úvěr za pendolína ještě nebyl splacený

c) rekonstrukce koridoru ještě nebyla dokončena do takové míry jako později, tj. delší jízdní doby

d) v ceně té ztráty bylo i poskytování slevy za studenty, důchodce, děti a ZTP, což dnes stát platí zvlášť

e) upozorňuju zejména na tu slevu pro důchodce, která byla ze zákona 50% a dnes už v témto podobě ani neexistuje

f) počet cestujících na železnici v ČR celkově plynule roste

g) ČD provedly úsporná opatření, například vyšší podíl prodejů přes e-shop nebo proměnná délka souprav během týdne

h) zlevnění, zejména pro cestující s inkartou (většina cestujících), nebylo tak výrazné, jak soukromníci tvrdí (základní cena v týdenních špičkách, kdy jezdí nejvíce lidí, byla kolem 320 Kč, klesla někam k 260 Kč)

Všechny tyto faktory mohou znamenat, že i po zlevnění by mohl být provoz ziskový.

+18/0
10.11.2016 15:24

M26i70c43h20a47l 44P76a17s93t29o69r73e29k 4764690878958

Dobře napsané, ale spousta lidí to stejně bude vyvracet. Každopádně si myslím, že ČD je v klidu a RJ a LE neuspějí.

+4/−1
10.11.2016 15:30

R65a69d88e80k 28J33a16n88a12t92a 9155946914562

Ještě dodám, jak píšu níže, že i při podnákladových cenách je důležité, zda se někdo snaží jimi vytlačit konkurenta z trhu nebo se jen snaží zachránit své vlastní tržby, aby neklesaly (při už zaplacených, fixních, nákladech).

Rozdíl je právě ten úmysl, resp. cíl. Když byl ten spor mezi StudentAgency a Asianou, tak se myslím našly maily, které dokládaly úmysl a i veřejná prohlášení šéfů těch dvou firem tomu nasvědčovala.

+2/0
10.11.2016 15:35

K46a12r19e27l 23Ř87e29h87á69č74e54k 9632920371122

Snad nejhodnotnější názor zde

+2/0
10.11.2016 15:34

D98a44v93i72d 84P33e40c53a 1235774371246

Bohužel jde pouze o domněnky. A ty mají v této věci nulovou hodnotu. Ale díky za ně.

0/0
10.11.2016 16:46

M54a86r39t14i83n 12Š55u84l10c 2887989230515

Nejsem si jit, ale ta stížnost se myslím týká především provozu jednotek řady 680 Pendolino, které pod obchodním názvem SuperCity a s příplatkem jezdily mimo závazek a na komerční riziko ČD už před nástupem LE a RJ. Je tedy irelevantní, co bylo v ceně ztráty, protože při zákazu křížového financování nebyl provoz SC vlaků nijak státem doplácen. A myslím, že je také celkem jedno, jestli byl nebo nebyl splacen úvěr za Pendolina, protože si myslím, že v účetnictví se použijí odpisy těch jednotek a ty se asi odepisují déle než za jakou dobu se splatí úvěr.

+2/0
10.11.2016 16:55

R77a71d42e86k 80J82a38n42a13t77a 9625616804242

Možná. Ale pak zas nelze mluvit o dominantním postavení ...

0/0
10.11.2016 21:17

R31i57c32h86a19r14d 27B41a83r73t65o64š 4799855339371

Stížnost zcela na místě. V podobném problému Jančura prohrál a platil pokutu v autobusové dopravě, tak nechápu, co proti tomu různí ČD fans mají.

+4/−5
10.11.2016 14:39
Foto

B11r16o90n11i94s96l49a45v 24G75a42b40r67y17š 2562619241

Řekněte mi, kde ČD jezdí podnákladově, když si všichni stěžují, že jsou drahé?

+1/0
10.11.2016 14:48

R46o80m81a56n 24S48t84o22n91e56k 1639533819321

Praha-Ostrava

0/−1
10.11.2016 14:49
Foto

J51a12n 82V64a21l45a98l52í88k 6266639780626

dnes PH-OV ČD v 15:43 395Kč RJ v 15:46 324Kč LEO v 16:11 329Kč

vše bez nějaké karty tak když zde mají nejdražší cenu tak jak to že jedou podnákladově??

+1/0
10.11.2016 14:58

M51i13c94h13a91l 18P49a40s10t20o44r53e52k 4464290718548

Řekl bych, že před nástupem RJ a LE ČD využívaly zvýšeného zájmu cestujících o tuto trať a vydělávaly na ni a z toho dotovaly zbytek tratí. Po nástupu RJ a LE jen snížili cenu na náklady a jezdí dál, jen negenerují zisk. Něco v tom, že ČD nechce zveřejnit podrobné náklady na jednotlivé trati bude. Tomu, že by ČD jezdily pod náklady nevěřím, když LE a RJ prodávají jízdenky i pod 100Kč a pořád tvrdí jak se to vyplatí. ČD nikdy tak levné jízdenky neprodávala.

+2/0
10.11.2016 15:11

R47o61m58a63n 95S40t25o28n39e96k 1449823399781

z trati Ostrava-Praha ČD nikdy nic nedotovaly, vše si nechaly hezky zaplatit z naších daní

+2/−3
10.11.2016 15:15

M60i21c56h76a71l 60P56a52s18t37o78r14e81k 4204200738828

No když myslíte

+1/0
10.11.2016 15:19

O49l87d91ř85i48c60h 33J54a67n22e72č22e57k 8389836323471

A proč by to dělaly - tedy proč by z jedné trati dotovaly jiné? ;-D

0/0
10.11.2016 16:04

R83a96d10e38k 90J91a50n64a51t48a 9885236894362

Tak se to de facto dělalo desítky let. Prostě to nikdo nepočítal.

Ostatně nějaká forma "dotace" z jedné linky na druhou je v téměř každém dopravním systému, třeba MHD ve městě. Jízdné je zpravidla všude stejné, ale náklady přepočtené na cestujícího stejné být ani nemohou.

+1/0
10.11.2016 16:07

M36a52r57t83i59n 83Š21u48l47c 2437299430765

Ale v železniční dopravě jde přece o úhradu prokazatelné ztráty a když prokážete ztrátu na jedné lince, měl byste veřejnými penězi pokrýt právě a jen provoz na této lince. Pokud vám peníze zbydou, abyste křížově financoval jinou linku, tak jste v zisku a tudíž to, co vykazujete jako ztrátu nebyla skutečná ztráta, ale něco jste si k ní přihodil. A tudíž by vám to objednavatel neměl proplatit. Ostatně proč by měl např. Plzeňský kraj platit víc a vy byste to používal pro financování v Olomouckém kraji.

0/0
10.11.2016 17:00

V33a14c34l40a78v 75H89a28j68e18k 3416109979

Ale prokazatelná ztráta myslím není až na výjimky na linky, ale na celou objednávku dálkové dopravy.

0/0
10.11.2016 22:19
Foto

B77r94o22n33i79s95l83a61v 88G11a18b89r49y13š 2142169721

Obyčejné - 295 Kč

SC Pendolino - 330 Kč

IN25 - 260 Kč

IN50 - 221 Kč

To je podle Vás podnákladová cena?

+2/−1
10.11.2016 16:03

M94a13r60t22i74n 73Š33u79l80c 2817899370575

Tak zda je cena podnákladová se dá zjistit jejím porováním s náklady, ale rozhodně ne porovnáním nějakých cen jednotlivých dopravců. Tím na to opravdu nepřijdete.

+1/0
10.11.2016 17:20

V57a44c59l78a87v 37H85a58j42e20k 3536379309

No však taky zásadní problém bude posouzení těch nákladů. Co myslíte mají sedo nákladů na linku Pha-Ova nějaké náklady na pokladníky třeba v Mostě nebo Chomutově. A pokud ano, tak jak se spočítají??

+1/0
10.11.2016 22:22
Foto

B10r27o67n82i71s39l15a93v 43G18a30b27r95y15š 2842759321

Hlavně že na to přišel žluťák.

+1/0
10.11.2016 23:23

M82a11r73t31i40n 16Š91u60l77c 2527949840915

To že je něco drahé ještě nemusí znamenat, že to není podnákladové.

+1/0
10.11.2016 17:18

A38l12a44n 28Ř84e46p72k68a 4195606

Jasně, dráhy zlevnit nemůžou, aby reagovali na konkurenci, ale nově příchozí konkurence zlevnit pod náklady může a snažit se tak vytlačit toho, kdo tam jezdil pod ní :-P Ve městě kde předtím bylo jen Tesco, pak přijde Kaufland, nasadí tradiční nízké zaváděcí ceny a snaží se lidi nalákat k sobě se snad Tesco taky bouří a žaluje konkurenci? Ne! Zlevní taky a bojují mezi sebou bez soudů. Jen Jančura prská a žaluje až v Bruselu.

+5/−7
10.11.2016 14:20

J51i59ř82í 55J35i13n13d57r68a 6875229316378

pro přesnost to byl Leo express

+1/0
10.11.2016 14:29

O49l49d25ř87i85c47h 75J91a98n89e45č80e32k 8459756253791

Ne, nemůžou, pro dominantního dopravce platí jiná pravidla než pro jeho konkurenty s minimálním podílem!!!!

+1/0
10.11.2016 16:05

P11a50u36l 74J70a28r82o46s 2143478560

Tak by to melo byt v kapitalismu.Volny trh,konkurence.Tady v CR se bohuzel stale nevi ,jestli tu je,nebo bude kapitalismus,nebo socialismus.:-/

0/0
11.11.2016 9:36

T24o55m45á76š 50F26i95l51i92p46č82í33k 8387379167823

do dnešních dní má agresivní cenovou politiku spíše RJ a Leo, Os-Ph za kilčo a podobně. Na trase Praha-Brno má RJ taky mít nižší cenu než ČD. A ta cena 1 kč u autobusové dopravy kdysi u Liberce byla Jančuro co?

+6/−4
10.11.2016 13:53

J67a75n 34C62e75p82e97k 1684386830

Ať si soukromník klidně jezdí za co chce, i se ztrátou, jsou to jeho peníze, ale ať tak nečiní státní firma za peníze daňového poplatníka. Opravdu si myslíte, že nástup konkurence na trasy není pro cestujícího prospěšnější? Kdyby tomu tak nebylo, tak do dneška jezdíte s ČD Ostravu minimálně za 300 Kč a ještě koženkou.

+5/−4
10.11.2016 13:58

J32a11n 91C10e41p49e69k 1344746120

A šetří na tom i stát, že nemusí jako dříve platit všechny spoje. To, že je ČD moloch a ani přes obrovské dotace nedokáže být x posledních let v zisku, to je věc jiná, tam je zakopaný pes jinde.

+3/−6
10.11.2016 13:59

J47a51n 43H49o22p47p 7867732277812

Opravdu na tom stát šetří? http://ekonomika.idnes.cz/stat-na-boji-mezi-soukromymi-dopravci-ve-skutecnosti-vydelal-puu-/eko-doprava.aspx?c=A160126_213530_eko-doprava_rts

+1/0
10.11.2016 14:06
Foto

J60a49n 18V52a10l48a44l19í72k 6916549530756

Stát až do roku 2011 platil za vlaky Praha - Ostrava - slovenské hranice jen 2 miliony korun Českým drahám. V této sumě byly i všechny slevy.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-na-boji-mezi-soukromymi-dopravci-ve-skutecnosti-vydelal-puu-/eko-doprava.aspx?c=A160126_213530_eko-doprava_rts

+7/0
10.11.2016 14:16

R19a75d35e27k 27J43a45n80a93t87a 9925456804112

"A šetří na tom i stát, že nemusí jako dříve platit všechny spoje."

Omyl. Stát dnes platí více. Viz mnoho článku na iDnes.

+3/0
10.11.2016 15:02
Foto

J16a79n 25V42a89l26a38l44í87k 6916299180866

pokud vím tak i RJ ma ve vlacích koženku nebo si myslíte že na těch sedačkách je pravá kůže ;-D

+1/0
10.11.2016 14:13

M94i92c25h98a76l 29P33a10l13e40č52e98k 2801818112584

dříve se tomu říkalo dotace, dnes kompenzace. Všichni dopravci (krom některých spojů ČD) jsou komerční. Obrázek pendolina je opět mimo. Idnes je poslední dobou marnej

0/0
10.11.2016 14:22

J43i37ř37í 66J58i27n79d37r13a 6625349676328

kauza Liberec, tehdy Liberec zakázal stát Jančorovi na autobusovém nádraží (dotací pro linku ČSAD Praha Liberec)

0/0
10.11.2016 14:06

J79a41n 12C28e66p25e57k 1924846620

ČD jsou příjemci z 99% veřejných peněz, které jí stát a kraje platí za objednané služby. Tyto peníze pak firma vezme na dotování cen na tratích, kde se tím snaží vytlačit, zlikvidovat soukromou konkurenci. To je problém celé věci. Peníze, které dostanou na něco, použijí na likvidaci konkurence. Ať si soukromník dělá cenu jakou chce, klidně i pod náklady, je to jeho kapsa, jeho ztráty, ale ať tak nečiní ČD z penězi daňového poplatníka.

+8/−11
10.11.2016 13:28

J91i81n30d34ř78i65c97h 61Š88k70o85p69e21k 4905141330705

aha a když tedy peníze za dopravní obsluhu použijí převážně na vytlačení konkurence, z čeho pak platí provoz vlaků, platy atd ?

+1/−2
10.11.2016 13:30

J35a91n 28C44e27p15e42k 1864826580

Nikde nepíši převážně. Píši jen, že mně jako daňovému poplatníku vadí, když se za moje peníze, i kdyby to bylo jen pár korun, státní firma snaží jízdou pod náklady vytlačit konkurenci, díky které je pro cestující jízda levnější, komfortnější. Ať ČD dodají čísla, že jezdí tyto trasy se ziskem a budu první, kdo se jim omluví a smeknu před nimi.

+4/−2
10.11.2016 13:55

J24i27n88d29ř38i19c58h 70Š68k95o38p18e50k 4425501420625

logicky by to musela být většina peněz, které dostává, neboť pokud by chtěli dostat cenu jízdného na polovinu či třetinu skutečných nákladů, náklady by byly obrovské.

Jinak k tomu vytlačování. Je nutné říci i B. Pokud konkurence vytlačí ČD z lukrativních (ziskových) tratí, o jiné zájem soukromníci nemají, tak logicky stoupne ztráta ČD a stát bude muset pro zachování dopravní obslužnosti zvednout úhradu za ujetý km. S tímto modelem konkurence mám problém

Jiná situace by byla, kdyby si soukromník převzal všechny tratě např. v kraji a pak by se vidělo, zda dokáže fungovat nebo ne. Na výdělečné trati umí jezdit každý

+3/−3
10.11.2016 14:05

R97o19m16a19n 10S32t97o52n60e96k 1789423679121

zas ten nesmysl tak ještě jednou RJ i LE mají zájem o dopravu v krajích jenomže hejtmani za ČSSD uzavřely z ČD bez výběrového řízení smlouvy na vlakovou dopravu v krajích na 10 let a tím vyšachovaly jakoukoliv konkurenci

+1/−2
10.11.2016 14:47

R45a58d37e88k 13J27a12n89a41t13a 9495716824372

Když má Regiojet takový zájem o dopravu v krajích, proč se nepřihásil do výběrek v Libereckém a Jihočeském kraji?

Jeho "zájem" je pouze mediání. Upozornit na sebe.

+4/−2
10.11.2016 15:10

M71a93r19t37i17n 14Š20u88l40c 2977269480555

Promiňte, ale to co píšete zde, je demagogický nesmysl. A to bych s Vámi v této diskusi dokázal ve větší míře souhlasit. Kdyby bylo vypsáno v minulosti 90 % výběrek na regionální dopravu a RJ se nikam nepřihlásil, tak byste měl pravdu. Ale jestli byly za 10 let vypsána výběrka 2, tak se mu vůbec nedivím. Musel by si budovat zázemí tam, kde to nezná, kde nemá žádné návaznosti a tím pádem, by asi musel požadovat vyšší cenu. Takže se to pravděpodobně nevyplatí a tudíž se do těch 2 soutěží nepřihlásil. Přece to, že požaduje, aby se krajská doprava soutěžila neznamená, že se povinně musí hlásit do všech (v tomto případě obou) soutěží.

0/−1
10.11.2016 16:46

J61i35n73d98ř42i78c91h 20Š15k60o11p46e92k 4905241800435

nikdy nemůže počítat s tím, že vyhraje tak, že bude mít návaznosti

+1/0
10.11.2016 18:00

R25a90d94e89k 47J50a17n48a44t50a 9635896964122

No, správná soutěž by měla být vyhlášena tak, aby vítěz mohl dopravu zorganizovat efektivně (tj. soutěžit celý soubor linek, se společným centrem). Pak mohou veřejné rozpočty ušetřit nejvíc. Viz Německo.

+1/0
10.11.2016 21:48

V24a14c84l32a96v 30H96a88j69e45k 3446809799

na omluvu bude asi stačit stanovisko té komise ne??

0/0
10.11.2016 22:26

J37a92n 91H23o24p98p 7917572197982

To ale přece není pravda. Ve chvíli, kdy vyjel RegioJet stát přestal dotovat trasu Praha - Ostrava, čili ČD nemohou vytlačit konkurenci, ani ji zlikvidovat. Pokud to nějakým způsobem dělají, dělají to na vlastní komerční riziko. Tak jako to dělá kterýkoliv jiný dopravce.

0/−3
10.11.2016 13:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.