Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První velká zakázka na elektrobusy. Po Třinci bude jezdit deset perunů

První dopravce v zemi přechází v městské hromadné dopravě ve velkém na provoz elektrobusů. Arriva Morava zařadí do flotily pro provoz v Třinci celkem deset elektrobusů Škoda Perun HE, dodá je do března 2017.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11u96r42a 58D55z77u19r11i65k 7461601640

Proč má český elektrobus Polskou budku?

0/0
26.11.2016 16:36

P74e22t76r 93Z76a83s27k60o21č97i89l 2775282448109

To je zajímavý, že tady ta diskuse má hlavu a patu, oproti diskusím o elektromobilech na auto.idnes.cz.

0/0
23.11.2016 10:06

M41a36r90e47k 58V35y78m27a92z56a82l 5138826682130

R^[>-] Dobrá zpráva....

+1/0
23.11.2016 9:16

P48a98v27e50l 48Š37m93í43d91e74k 6709680703518

V Praze už jezdí elektrobus od firmy SOR a dobíjení (troleje) má u metra Želivského a pak Arriva ve spolupráci s ČEZ z Budějovické k BBD centrum tam je dobíjení v garážích.

+1/0
23.11.2016 6:52

J83i83ř52í 34J70o66z29a 3958473380361

Ten clanek je nepresny... autobusy vyrabi firma SOLARIS a elektromotor do nich instaluje a vyrabi SKODA...

0/−2
23.11.2016 5:41

J20a83n 93V36a31l76o59u95c82h 6782637988170

Ano, do Solarisů se montují elektrické výzbroje Ganz, Europulse, Kiepe.... a vždy je výsledkem trolejbus Solaris Trollino. Jen se šáde-střevy je to Škoda 26/27/28Tr. Stejně to platí o Solarisu Urbino Elektric (mimochodem bus roku 2017) a Škodě Perun...

Ale to platí i o jiných kastlích se škodováckými střevy (Iveco Citelis a Š 24/25TR či SOR NB12/18 a Š30/31TR). Holt si to tak Škodovka dokázala vyjednat.

Jen jsem teď zvědav, zda Škoda zelektrizuje i Iveco Urbanway (nástupce Citelisu), protože vyšší level je pro zákazníky Solaris, nižší SOR.

0/0
23.11.2016 5:53

J77a77r40o59s17l32a45v 97D13u31n24d59a 1243142956610

Obávám se, že váš příspěvěk je ještě více nepřesný - jen elektromotor? To jako vážně?

A kdo podle vás vyvíjí, vyrábí a instaluje všechen ten zbytek, který je potřeba k tomu, aby se z vykuchaného autobusu se spalovacím motorem stal plnohodnotný elektrobus?

0/0
23.11.2016 7:25

I14v82a34n69a 75N23o37v86á 2652622439628

110km? To vyjedou na dopoledne a pak konečná.

0/−1
23.11.2016 3:52

R79o83m52a34n 45S12t34o67n26e74k 1329773229811

Třinec je male město

+3/0
23.11.2016 8:14

Z23d31e88n52ě96k 17S82e81i54d90l 9967451729254

Na kolik je to tužkovek?

0/0
23.11.2016 0:53

V96á56c16l82a85v 43Ř72i44d14k49ý 1365454911247

Podle mě podstata problému ekologie dopravy, by se měla hledat jinde a to v tom, že lidé na jednom místě žijí na jiném pracují a na dalším nakupují a pak musí stále dokola cestovat. Dnes se staví průmyslové zóny pro tisícce lidí, kteří do nich dojíždějí přes celá města a místo starých továren ve městech jsou ruiny a bordel i když jsou blízko obytných zón. Hold doba je uspěchaná a nic se nedělá na sklad a vše musí z fabriky hned na kamión a na dálnici zase do jiné fabriky a to je ten problém. Ne jako dřív kdy do každé větší továrny vedla železnice a po silnicích se toho tolik nevozilo.

+3/0
22.11.2016 22:39

J48a82k93u80b 72Š68a40f54a41n73d65a 7975897641861

A když ta fabrika bude tedy v centru města a bude tam jezdit 50 kamionů denně tak se vám to zase nebude líbit.

Navíc představa, že se třeba přestěhuji v rámci Třince pokaždé, když změním zaměstnání je jaksi úsměvná.

0/0
23.11.2016 7:11

V95á27c62l25a90v 93Ř80i69d81k51ý 1755884981827

To je podstatný rozdíl když má projet 50 kamionu během dne, jelikož se vyrábí kontinuálně a nebo stovky lidí najednou na začátku a na konci směny pak doprava kolabuje a auto stojí.

0/0
23.11.2016 23:05

V15á58c25l43a23v 51Ř98i59d32k79ý 1735344421687

Ohledně stěhování je jasné, že je nesmysl se stěhovat při každé změně práce a jelikož nemalá část lidí práci nemění po pár letech, tak alespoň několik let nebude zatěžovat dopravu dojížděním mimo své bydliště.

0/0
23.11.2016 23:09

J20a64r33o27s81l49a33v 79P53í93š25a 2344498980877

On je hlavně problém, že každý pitomec sedne do auta a hurá... A když na 1000 lidí je potřeba 1000 aut, tak je zbytečné o čemkoliv přemýšlet...

0/0
23.11.2016 10:30

J31o56s34e26f 13K42u24r42f28i26ř40t 1541365175969

A 10 autobusů spasí svět...

0/−2
22.11.2016 21:05

M90i73c22h40a45l 12G96r81e73g73o43r 8166704930862

Vyhozené peníze. Ve městě kde se sype smog z železáren, lokálního topení a tranzitního provozu to nemá žádný význam.

Kolik by stálo deset trolejbusů + jedna trať?

+1/−4
22.11.2016 18:46

J34a94n 26V18e47s55e18l12ý 5244823562361

2-3x tolik.

+3/0
22.11.2016 20:49

V35a17c37l92a43v 51S95n42a60j74d65r 4810606621476

Mam dojem, ze jsem skorem jediny, ktery se z toho tesi, at to plati kdokoli.

+5/0
22.11.2016 17:28

R38o78m46a97n 34P80o69l31á51č21e33k 5496649475

Když jim to zaplatí EU, tak proč si hračku nekoupit :-).

Otázka jak moc velký ekologický problém budou baterie ze všech elektrovozidel... a hlavně jakou budou mít životnost...

Možná malá odbočka:-). Proč se blbne se státní půjčovnou vlaků, když autobusy si bez problémů kupují soukromé firmy z dotací a nikdo to neřeší?:-)

+2/−2
22.11.2016 16:53

Z15d13e51n67e55k 85V40r23b67a 8499885423347

Vlak a autobus je něco diametrálně jiného. Už z hlediska předpisů je autobus vlastně stavebnice pro dospělé, která nemá nikterak složitou homologaci (v porovnání třeba s auty). Jaký problém je homologovat lokomotivu si vyzkoušela škoda Plzeň v Německu. Cena je též diametrálně odlišná a životnost také. Do ČR se importují nejen staré vagóny, ale i lokomotivy, které se rekonstruují a pořád je to pro určité účely ekonomičtější jak kupovat nové. Rekonstruovat starou karosu nikoho nenapadne... Zkrátka vlak a autobus srovnávat moc nejde. Ten důvod, proč se blbne s "půjčovnou vlaků" je ale primárně tuším jiný - ty vlaky jsou na určité tratě koupeny s dotací, která by se musela vracet, kdyby příslušnou trať za pár let vysoutěžil jiný dopravce s jinými vlaky. Imho si myslím, že pro ČD začíná být problém konkurovat soukromníkům protože nemají na nové vlaky a trh již nelze z legislativních důvodů dlouhodobě držet uzavřený. Tak se vymyslí státní půjčovna vlaků, aby ČD mohli soutěžit tratě kde by jinak se svým starým vozovým parkem neměli šanci uspět. Stát totiž nemůže státní podniky zachraňovat přímo (to neprojde přez Evropskou komisi), tak si musí vypomáhat podvůdky. (viz. např. ČSA a Osinek)

+2/0
22.11.2016 23:02

R50o94m26a78n 19P22o74l48á79č71e71k 5336859705

Technicky je bus a vlak samozřejmě jiný :-).

Ale podstata je pořád stejná ;-) Proč si může soukromý dopravce kupovat vozidla z dotací pro dotovaný provoz VHD a ČD ne...

0/0
23.11.2016 7:44

Z68d32e89n90e82k 50V56r29b60a 8969415713297

To jsem přeci popsal. Ta dotace na drážní vozidlo je vázána na provozování určité tratě - tzn. že pokud by ČD nakoupili za dotace vozidla a za 4 roky by tu trať vysoutěžil jiný dopravce s vlastními vozidly misely by ČD ty dotace vrátit. Tak jsou bohužel ze strany EU nastaveny ty dotace.

+1/0
23.11.2016 9:35

R22o87m82a29n 28P24o67l93á82č71e48k 5616269775

A ten autobus není vázán např. na MHD Třinec? Za dva roky bude nová radnice a MHD vysoutěží někdo jiný a máme stejný problém...

0/0
23.11.2016 10:31

M76a45r79t61i75n 71K44a82r92á17s51e56k 9708143378178

Zivotnost baterii na zaklade tech zkusenosti co zatim jsou vypada velmi dobre - v zasade by mely odpovidat zivotnosti vozidla u osobaku, u autobusu nejspis s jednou vymenou uprostredi zivotniho cyklu (ktery by u elektrobusu ale mel byt vyrazne delsi nez u spalovaciho).

Vyslouzile baterky nejsou zadny ekologicky problem, jedna budou pouzite dale pro sitova reseni (uloziste elektriny), a kdyz umrou uplne tak samozrejme recyklace, coz je cisty proces, dnes plne vyreseny a funkcni...

+1/0
22.11.2016 23:40

J43i58ř90í 97K17o53c96u10r32e70k 6695914915858

Na pátečních linkách v Třinci nahradí dosud používané autobusy jezdící na naftu.

---

Tož to je blbé, když to bude jezdit jenom v pátek. Zbytek týdne se bude nabíjet? :-P

+5/−4
22.11.2016 15:47

J19a39n 16V77e22s46e66l89ý 5894253582171

Hmm, Freud. Ono je to tím, že 5/ř a 6/ž jsou hned vedle sebe.

0/0
22.11.2016 15:50

M59a74r85t68i33n 69I86r39e74i48n 5390552180842

Teď jste tomu dal korunu ;-D;-D;-D

0/0
23.11.2016 10:31

R53a92d51e46k 65S66e70m56a 3502618653540

proč bysme si ty hračky nekoupili, když to za nás někdo jiný zaplatí...

+4/0
22.11.2016 15:05

J55a29r56o68s72l31a73v 46S65u66c35h83ý 1413249825164

Tak ona je cena srovnatelná s trojejbusem...

0/0
22.11.2016 15:08

P42a25v87e68l 21Ř55a75p19e49k 7382586139615

Ale využití je mnohem horší.

0/−2
22.11.2016 15:27

J40a27n 27V95e12s94e49l73ý 5174223542231

Naopak lepší, Tohle, nepotřebuje troleje, to je velká výhoda a úspora.

+6/0
22.11.2016 15:49

R93a11d46i60m 35P58o95l54á24š80e40k 9216373959519

Hlavně je zajištěna jedna ze základních podmínek efektivity akumulátoru, každodenní vybití, které umožní využít maximální dosažitelný počet cyklů baterie. Jinak řečeno při takovém provozu baterky dříve "chcípnou" na maximální možný počet nabíjecích a vybíjecích cyklů než stárnutím.

0/0
22.11.2016 15:56

R67a26d50i55m 34P71o51l25á92š27e70k 9856103889149

Jinak nejekonomičtější asi bude kombinace troleje + akumulátor. Troleje nemusí být všude, jenom tak, kde to není drahé a je to technicky jednoduché, mimo troleje pojede z akumulátorů a na trolejích vedle motoru se mohou dobíjet baterky a v zimě se může topit.

0/0
22.11.2016 16:05

M95a64r61t20i25n 10K60a38r19á26s30e17k 9208713108758

No to uplne moc ne, pro kombinovany provoz mate zbytecne draha vozidla,,,,

+1/0
22.11.2016 16:36

P50e76t33r 97F57i23a93l82a 3364925221426

No, ono 100 km na nabití není u MHD nic moc, je to opravdu s tímto dojezdem jen hračka

+1/0
22.11.2016 20:41

M64a70r96t85i39n 23K29a11r12á21s74e43k 9568533508788

Je spousta linek kde toto staci, neni treba kupovat bus s dojezdem 200km (ktery je vyrazne drazsi) aby pak stejne jezdil 100km denne

+1/0
22.11.2016 23:43

M83a93r27t26i45n 13K75a13r72á94s90e62k 9108893238388

Proc horsi? Hodne velka cast autobusu jezdi denne takove vzdalenosti, ktere tyto busy zvladnou na jeden zatah....

+1/0
22.11.2016 16:37

J70i46ř18í 17K23o19c42u75r25e55k 6355714915388

Jo, ale připočítejte ještě náklady na pořízení trolejí. Předpokládám, že v 3nci není ani jedna linka, která by jezdila co deset minut, aby se ty troleje vyplatily. Nicméne jak eletkrobus, tak trolejbus mají výfuk v Dětmarovicích. Otázkou je čím nahradit Dětmarovice. OZE to nedokážou.

+2/−1
22.11.2016 15:54

R80a40d77i89m 16P33o30l27á50š11e69k 9166713109529

No, pokud se to nepřežene, tak je výfuk v Dětmarovicích, kde vedle odsíření je i odprášení, mnohem ekologičtější než mikročástice produkované diesely.

+6/0
22.11.2016 15:58

R82a91d93i96m 65P11o80l38á93š52e22k 9126873459149

Myšleno vzhledem k autobusům.

+1/0
22.11.2016 15:59

J35a84n 95V49e74s73e22l98ý 5304173662701

A mají 200 metrů vysoký komín.

+2/0
22.11.2016 16:02

R93u35d25o29l21f 75S73t44a26r41y 6288797368

Je to inteligentni test nove technologie. Alternativa jsou trolejbusy.

0/0
22.11.2016 14:28

J91a93n 73H64r30u37z80a 8524758879707

Alternativa jsou i autobusy na zemní plyn, které jezdí u nás. Na rozdíl od těch elektrik dokáží v zimě i topit.

0/0
22.11.2016 15:05

M85a64r43t80i88n 66K78a77r53á34s16e93k 9768213928318

No ono CNG je takova alternativa, ktera toho moc neresi - je to sice lespi nez nafta, ale nejaka extra hitparada to zase neni...

+2/0
22.11.2016 15:10

M61i53l19a61n 30V74o22l93e31k 5459203586319

Elektromobily jsou jasná budoucnost, ale tyhle nárazovky závislé na dotacích jsou celkem o ničem. Plastové sedačky vozidel MHD na našich kvalitních silnicích mě odrazují víc, než spalovací motor s Euro VI.

+3/0
22.11.2016 14:06

M11a37r22t46i58n 49K43a32r49á37s32e64k 9178853158398

No na dotace se nakupuji vsechny busy, jak elektricke, tak CNG tak naftove... (mimo prahu, ktera narok na dotace nema)

0/0
22.11.2016 23:44

P50e63t13r 10N61i68v58n54i52c59k36ý 3432414535757

"jsou moderní bezemisní vozidla šetrná k životnímu prostředí"

1. HAHA, jakpak se asi vyrábí elektřina? Co komíny elektráren?

2. Jakpak se asi "ekologicky" vyrábí baterie a jakpak se následně "ekologicky" ničí?

+11/−14
22.11.2016 14:04

M29a30r37t19i12n 66K65a53r56á85s45e56k 9238683978278

Elektrina se vyrabi nesrovnatelne cisteji, nez je provoz spalovaciho motoru v aute/autobude.

Vyroba baterek neni nic svetoborneho, likvudace je taky cisty proces. Jasne treba tezba lithia neni nic moc, ale tezba vzacnych kovu pro kataluzatory, nebo vubec tezba ropy tak neni nic moc...

+11/0
22.11.2016 15:12

J74a59r34o71s89l67a97v 93S67u94c67h69ý 1383299165224

Sám jsem tento argument s komíny elektráren též používal ...

Ale ono to není tak jednoznačné. Stejné komíny jsou potřeba rovněž na výrobu nafty z ropy ...

+3/0
22.11.2016 15:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.