Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi mají 9. nejlevnější elektřinu v EU, s kupní silou je to horší

S průměrnou cenou elektřiny 3,83 koruny za kilowatthodinu je Česko devátou nejlevnější zemí v Evropské unii. Průměr osmadvacítky je 5,56 koruny. Pokud se však vezme v úvahu kupní síla, ocitne se Česko rázem v té dražší polovině. Vyplývá to ze srovnání cen elektřiny pro domácnosti, které provedl Eurostat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O11n97d92ř40e36j 93L75a78c45i56n62a 6513803712633

Statistiky a různý porovnání jsou hezká věc, ale mě spíš zajímákolik platím konkrétně já a upřímně není zrovna optimistické zjistit, že jsmeaž na deváté příčce, řekl bych, že by to mohlo být i lepší. Ale je pravda, žepo liberalizaci trhu se to určitě muselo pohnout k lepším výsledkům. Teďmáme aspoň možnost si vybírat podle svých potřeb z alternativy, sám tohovyužívám od roku 2012. U bohemi energy jsem se za tu dobu dopracoval k odlišnýmcenám a v řádě několika tisíc jsem za tu dobu už ušetřil. Každopádně jsem rád,že nežiju v Rumunsku a Portugalsku.

0/0
30.11.2016 13:39

R19a57d93e87k 28H51o67l46í30k 1638294340366

....dá se tomu rozumět i tak, že nejvíce stojí elektřina je z větru???

0/0
25.11.2016 6:42

R70a65d14e89k 82H68o73l31í11k 1188404410476

která je z větru?

0/0
25.11.2016 6:46

J72a39n 97T79a38l80á20c22k68o 9786338679403

Rád bych se zeptal redaktora, kde sehnal pro ČR stejnou cenu jako na Slovensku ? Doporučuji se podívat na vlatní vyúčtování !! Pravdou je, že správně je 5 až 5,5kč což dnešním kurzem je 0,1944eur a řadí nás úplně jinam. Že tomu tak je dokládá i obecně používaná pravda : "Poplatek 495kč na OZE činí 10-15%...", tedy 5kč+DPH a jsme na 6kč...8-o

0/0
24.11.2016 18:45

P57e63t77r 38N21o12v67o14t22n40y 1661780821

To je správně, ale jen pro jednotarifove sazby d01 a d02.

0/0
24.11.2016 20:07

M16a50r62t10i26n 61K49a54r22á68s66e90k 9828183218668

No divam se na nase vyuctovani a mame cenu dost pod 3 kc, mozna ze z toho pak vychazi ten prumer?

0/0
24.11.2016 22:48

J91i41n46d58ř34i14c94h 91Š88k15o72p36e34k 4415721290955

tupé srovnání pouhým přepočtem kursu měn bez zohlednění má nulovou vypovídající hodnotu. Protoře pro člověka s mzdou 10 000 Kč bude elektřina za 5 Kč/kWh dražší než pro člověk s 40 000 Kč, co za ní platí 6 Kč/kWh

+1/0
24.11.2016 14:10

K31a39m57i21l 51S26e83d22l28á87č96e86k 1546129896101

Podle této logiky nemá nikdy žádný přepočet žádnou vypovídací hodnotu, protože vždy budete moci poukázat na to, že pro boháče je daný statek vlastně levný, zatímco pro bezdomovce zase strašně drahý. Bez ohledu na státní příslušnost.

0/0
24.11.2016 14:55

J22i79n93d17ř53i77c21h 58Š72k94o53p34e24k 4235491490695

ano, většina přepočtů mezi státy (při srovnávání) nemá smysl. Přepočet v rámci státu nějaký smysl má, když se uvažuje vztah k mediánu mzdy.

0/0
24.11.2016 16:15

M68a53r59i10á24n 75B57e33d40n46á17r18i46k 9851241710248

Ta tabulka je nějaká divná. Dle této tabulky mají Slováci vyšší kupní sílu, což mi přijde jako blbost.

0/0
24.11.2016 12:05

R53a46d64e74k 28U20r80b83a26n 4979900684987

Proč myslíte? Slováci mají euro, my ČNB.

+1/0
24.11.2016 12:07

M47a37r28i11á51n 89B84e46d32n69á76r17i69k 9131211850798

Blbost

0/0
24.11.2016 12:25

R80a20d69e75k 83U74r50b57a71n 4749820264837

Klaus říkal? ;-D Samozřejmě euro kupní síle v postsovětském prostoru hodně pomáhá.

A na druhé straně, kde si asi myslíte že ČNB bere zhruba těch 100 miliard, které ukládá na své účty každý měsíc?

0/0
24.11.2016 12:43

J88i34n61d97ř78i88c45h 43Š33k85o76p31e76k 4865671570175

samo Euro nedělá vyšší kupní sílu

0/0
24.11.2016 14:15

P68e97t45r 26D79r97a32p93a72l 3855698383765

ano, vyšší kupní sílu mají z "východního bloku" nejen Slováci, ale i pobaltské země a samozřejmě Slovinci

+1/0
24.11.2016 12:22

M16a68r61i42á45n 25B18e90d23n75á52r55i94k 9421481980958

To mi přijde mimo. V průměru jsou na tom podstatně hůře.

0/0
24.11.2016 12:27

J17o91s49e12f 76B47r10o13ž89e11k 7663355912281

To je snad samozřejmé - všimněte si kurzu - 27 Kč. Pokud by byl 24 (jaký by byl tržní), tak je to jinak. Zloději v ČNB nás okrádají na všem.

0/0
24.11.2016 12:28

R16a66d26e27k 25U87r40b71a58n 4669930924557

https://www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/devizove_rezervy/drs_rada.htm

To je až děsivé. Kam se hrabe růst státního dluhu v době krize.

0/0
24.11.2016 12:45

I88v31o 47Ž59i33ž96k65a 8933307361981

Ty čísla jsou tragická, jsou to ukradené peníze od lidí, kteří chodí za výplatu v CZK každý den do práce. Rv

+2/0
24.11.2016 13:24

R68a67d58e52k 43U57r81b97a93n 4699840384767

Já bych se slovům jako krádež vyhýbal, intervence svůj smysl mít můžou...

Ale za součastného stavu ekonomiky kdy je nezaměstnanost kolem pěti procent a firmy mají obrovský problém sehnat kvalifikované lidi za české platy... fakt nevím, komu to ve skutečností prospívá. Firmám jako Agrofert možná tak...

+1/0
24.11.2016 13:37

I27v59o 67Ž34i57ž34k55a 8193317571781

Ano, intervence mohou mít smysl, pokud zabrání eskalaci nějaké kritické situace, která na trhu vznikla. V našem prostředí je to typická zlodějna a podvod na daňových poplatnících. Využívá se jen toho, že se poškození nemohou bránit.

+1/0
24.11.2016 13:40

R78a67d57e59k 66U45r95b23a76n 4689100334697

Jinak ta čísla nejsou tragická, naopak jsou skvělá. Je krásně vidět, jak se naší ekonomice daří.

Bohužel zisk nejde na účty lidí, ale do devizových rezerv.

0/0
24.11.2016 13:39

I53v29o 98Ž65i71ž17k68a 8733277761201

Devizové rezervy ztrácí na hodnotě a cizoměnová banka, která distribuuje tyhle "zlaťáky" si může mnout ruce. Slavit může ještě pár našich oligarchů, kteří o tomto rozhodují, zatímco daňový poplatník si buď utahuje opasek, nebo si sype do žaludku potraviny II. kategorie.

0/0
24.11.2016 13:45

V65l86a21d98i94s89l26a80v 27B60u23r70y20š80e64k 1559842607964

to jako že když koruna posílí, že si koupíme za stejnou výplatu víc věcí, tak to je totální kravina, uvidíš, že to tak nebude, jestli koruna někdy posílí, jistě bude třeba benzín o dvacetník levnější, ale nic hmatatelnýho to nebude, navíc prodejci nebudou se předhánět ve slevňování, protože nebudou vědět, jestli koruna zase neoslabí, výrobci pak když slevní, tak budou mít míň peněz a zaměstnanci na růst mezd můžou zapomenout

0/−2
24.11.2016 14:13

J34a46n 40P21o97s61p38í34š61i89l 4461694737347

ano, koupíte. před intervencema jsem si koupil reprobedny za 20k a dnes stojí víc než 24k :( a tak je to se vším, co se dováží. takže skoro všechno...

0/0
25.11.2016 18:41

J36i64ř69í 14P42a52u78l 3366675857932

Není to blbost, je to pravda. Viz např. poslední studii GfK

0/0
24.11.2016 13:17

K36a14m28i41l 25S22e64d54l79á54č88e59k 1706709376361

To je ovlivněno zvoleným kurzem. Zvolených 27 Kč je cena mnohem vyšší, než by odpovídalo poměru kupní síly eura v Eurozóně a kupní síly Kč v ČR.

0/0
24.11.2016 14:59

L44a56d86i88s40l83a25v 94K50a51l17o28u96s 7775546271460

a proč nám to vychází 40 kč na 1 kWh ?

0/0
24.11.2016 11:36

R35a34d15e30k 73H33o15l28e53c84e46k 3156970438151

Asi proto, že nemáte skoro žádnou spotřebu. Mně to naopak vychází na méně, než je těch 3,83 udávaných v článku.

+1/0
24.11.2016 11:40

P26e44t78r 80N95o62v76o20t18n76y 1881170931

Kupte si na svícení LED s baterií a solárním panelem. :-)

0/−1
24.11.2016 11:42

I66v76o 34Ž37i51ž33k45a 8643177611201

LED baterie se solárním panelem mi vypere prádlo a hned poté mi ho i vyžehlí. Rv

0/0
24.11.2016 13:27

P51e67t44r 55N46o20v96o17t46n90y 1831270961

Pokud má kWh za 40,- Kč, tak asi nepere.

0/0
24.11.2016 15:55

M58a63r69t24i25n 38F40i65l39i47p51c28z57y94k 3801611775973

Protože vaše garáž či letní chata nikoho nezajímá.

+1/0
24.11.2016 11:43

J64i33ř37í 23K60o17c39u10r21e68k 6525264195498

O pravdivosti tohoto tvrzení se nejlépe přesvědčíte, když dotyčný nezaplatí. Protože když to opravdu nikoho nezajímá ...

0/0
24.11.2016 22:16

O79l75d73ř81i19c29h 36J75a94n80e14č25e26k 8979516393441

Milý pane Petříček, přepočet ceny podle kupní síly je nesmysl, protože o ceně produktu v tržní ekonomice nerozhoduje to, kolik si ho člověk za svůj plat může dovolit koupit, nýbrž výrobní náklady! A ty jsou napříč Evropou obdobné, alespoň při výrobě stejnou technologií, geografické podmínky umožňující některým státům levnou výrobu např. v hydroelektrárnách nemají s platy přímou souvislost.

Že velkoodběratelé (ať už podniky nebo domácnosti s nadprůměrnou spotřebou) dosáhnou na lepší jednotkové ceny je snad jasné, jednak je to tak běžné u většiny výrobků a služeb, druhak u elektřiny hrají podstatnou roli poplatky za distribuci a kapacitu, které při desetinásobné spotřebě nejsou desetinásobné, tím spíš, pokud jsou zhruba rovnoměrně rozloženy v průběhu dne!

+2/−2
24.11.2016 11:34

J39o48s35e60f 89B83r96o55ž39e23k 7143685872491

Dlouhý komentář ale v podstatě celý špatně.

Ceny rozhodně neřídí náklady, ale trh. Za kolik se dané zboží prodá. Resp. koupí. U elektřiny je to energetická burza a ta určuje nákupní cenu elektřiny pro dodavatele domácnostem. Ovšem jenom z nějakých 40%. Zbytek jsou regulované ceny, které stanovuje v ČR ERU. Takže pokud prostě bude podpora na obnovitelné zdroje v ČR na 5 Kč na KWh, tak to nemá s výrobními náklady nic společného a cena bude někde u 7 Kč. Atd.... cena elektřiny neodráží náklady už dávno. Ani poplatky za distribuci nehrají tak velkou rolí, jako daně a OZE - to je víc než 50 % ceny. A tyhle položky jsou stanoveny direktivně.

Proto má velký přepočet podle kupní síly velký smysl - přesně říká, jak která vláda zatěžuje dalšími daněmi (OZE je totéž co daň) své obyvatele a to v porovnání k tomu, co jim nechá k životu.

0/0
24.11.2016 12:34

M29a96r71t51i83n 22K70a41r50á31s68e52k 9328963448198

Ano urcuje je trh a ten je zpravidla bud konkurecni nebo regulovany, pokud je regulovany, tak je cena dana vyhlaskou/narizenim a jsou to nkalady + nejaky zisk, pokud je trh konkurecni, tak v pripade vyrazneji vyssi cen nez jsou naklady, tak na trh prijdou nove subjekty za zajimavymi zisky a srazi cenu blize nakladum, takze prispavek je v zasade spravne - z dlouhodobeho hlediska jsou ceny pro vetsinu statku determinovany naklady...

0/0
24.11.2016 22:51

J86o70s76e39f 13B89r58o58ž94e78k 7273515942251

To co píšete platí jen a jen pro oblast, kde není regulace. Což ve výrobě a distribuci elektřiny neplatí. Cena elektřiny se téměř nikde neodvíjí od situace na trhu a už vůbec ne od nákladů. Důvody jsem vypsal výše.

0/0
25.11.2016 9:17

J67i86n55d60ř17i53c73h 23Š38k67o12p87e26k 4665181670855

1) nesmysl to není

2) cenu žádný trh nedělá

0/0
24.11.2016 14:17

R62o46m51a52n 37Č39e83s58l70á47r 6751724651690

Mám otázku na autora.

Jak jste došel k částce 3,83 kč/kWh?

Z čeho všeho je udávaná cena složena a jsou u ceny z ostatních zemí vypočteny dle stejné metodiky a z adekvátních produktů?

Bez trochy relevantních informací (mám na mysli nějakou tu matematiku) je to tak maximálně článek do bulvárního plátku s nulovou hodnotou..

+1/0
24.11.2016 10:17

M74a26r82t44i23n 91F25i52l69i94p58c12z73y50k 3861331505903

Se neptejte autora, ale Eurostatu, ten je autorem statistiky, kterou autor článku pouze zveřejnil.

Nicméně částka 3.83Kč je celkem blízká částce kolem 4 Ke, kterou zveřejňují i srovnávací portály dodavatelů elektřiny.

+1/0
24.11.2016 10:21

M19a26r80t10i52n 86K37a12r95á88s68e77k 9118563688918

Pocita to eurostat jednotnou metodikou, jinak prostym okem mi to pripada jako realna hodnota - "male" tareify jsou drazsi, dvoutarify zase levnejsi, tak jako prumer mi to dava smysl...

0/0
24.11.2016 10:50

M85a14r81t52i25n 52F43i91l50i92p49c62z87y96k 3341301565663

Bude to prostý aritmetický průměr jednotlivých sazeb pro domácnosti

0/0
24.11.2016 10:58

J56i84ř69í 32P38a54u41l 3266125557742

To bych chtěl vidět tu metodiku. Jen v Česku je "milion" dodavatelů a "dva miliony produktů" A několik sazeb k tomu. :-)

0/0
24.11.2016 11:06

M67a47r88t19i87n 46F14i79l34i48p74c33z39y16k 3121331495143

Já v ní nevidím nejmenší problém, artimetický průmer se počítá pořád stejně a je jedno, jestli je to ze 2 čísel nebo z miliónu čísel.

Pochybuji, že by si Eurostat ale dal s tím takovou práci. Zdrojová data mu budou poskytovat národní statistické úřady a ty jistě nějakou metodiku mají, protože ceny energií pravidelně šetří.

0/0
24.11.2016 11:36

P71e67t22r 20N54o71v97o69t56n58y 1501360231

Ale při jaké spotřebě? Tak jednoduché to nebude.

0/0
24.11.2016 11:25

M95a67r33t12i13n 39F74i50l92i53p95c17z90y32k 3551631295143

Zřejmě pro průměrnou domácnost. A tu jistě vyčíslí ČSÚ.

0/0
24.11.2016 11:39

O15l36d54ř43i43c63h 23J75a90n49e40č86e63k 8539206523171

No právě a to by byl dost průšvih, protože by stejnou váhu přisuzoval tarifu, který používá většina domácností ve svém 'hlavním bydlišti' na svícení, vaření, domácí spotřebiče, ale nikoliv topení / ohřev vody, stejně jako tarifům pro minimální, ale nárazovou spotřebu (chalupáři) nebo tarifům pro přímotopy. Správně by byl vážený průměr, ale ten by se počítal dost těžko.

0/0
24.11.2016 11:39

M98a36r12c71e58l 97G21i27r71e14t29h 6315250435495

Sakra, to nemůžem, bejt aspoň jednou první, v tý EU tabulce? To by bylo tak strašně těžký, napálit to elektriku aspoň na 15 kaček? Já nechci bejt porád na chvostu, já chci bejt hrdej a na špici aspoň jednou!

0/0
24.11.2016 10:13

J51i53ř23í 80P78a61u14l 3206365227892

Ve spotřebě piva, resp. alkoholu jsme na špici. :-)

+1/0
24.11.2016 10:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.