Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Automatizované metro bez strojvůdců je na vzestupu, dočkat se má i Praha

Není to tak dávno, co linky metra bez strojvůdce platily za jakési alternativní turistické cíle, jejichž projetí se považovalo za zážitek. Dnes se už často stává, že se člověk o tomto „zážitku“ dozví až zpětně a náhodou. Kromě toho, že si vlastně nemusí rozdílu všimnout, je to i proto, že se technologie rychle rozšiřuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M46a50r23t31i77n 65P30i56š75t89o23r43a 8518408876359

Zajímalo by mě, kdo pak vyleze, aby ukáznil cestující, kteří blokují dveře, takže se nezavřou. Dozorčí stanice? Ten tam je i nadále?

0/−1
28.11.2016 16:08

J67i19n53d97ř68i77c30h 98M36i59t33t19e94r 6264585901396

Automatické dveře se budou zavírat takovou silou, že případné neukázněné cestující prostě přepůlí a bude to. Takto bude neukázněných cestujících přirozenou cestou ubývat a problém je vyřešen.

+4/0
28.11.2016 16:52

L98u20k87á39š 85O30b48e54r19m56a79j37e96r 6409380294760

Já si myslím že je to spíš taková otázka prestiže. Jako takové "my to umíme taky". Ale na stranu druhou si myslím, že obsluha by na místě měla zůstat. Dnešní systém je defacto také autonomní, ale řidič jako taková dohlížecí osoba mi dává pocit jistoty. Hlavní problém je, že každý elektronický systém je chytrý jen tak, jako jeho tvůrce. Je závislý na mnoha čidlech ze kterých sbírá informace. Ale ty se stále nevyrovnají lidským smyslům a lidskému mozku. Viz nedávné nehody vozů Tesla... ani počítač prostě není neomylný.

A k řešené otázce úbytku pracovních míst. Nezaměstnanost kterou se oháníte není relevantní ukazatel. Problém který nastává je úbytek obyvatelstva vlivem snížené porodnosti. Aby se populace zachovala, musí mít každý pár alespoň dvě děti, které dožijí dospělosti a každé bude mít opět alespoň jednoho potomka. Ale dnes má každý druhý pár jen jedno dítě... Takhle za jednu generaci ubyde 25 % obyvatel. A zásadní vliv na to má právě nedostatek pracovních pozic, resp. pracovních pozic s dostatečným platem. Samozřejmě nic nelze paušalizovat ale je to tak ve většině případů.

0/0
28.11.2016 14:10

M72a16r89t92i98n 67C30h23o94v27a42n21e60c 3581416311136

Na druhou stranu, když mám automatické metro, můžu operativně ve špičce zvyšovat četnost spojů, aniž bych musel shánět strojvedoucí do práce. Ale je to asi spíš okrajový případ.

+1/−1
28.11.2016 16:49

P30a10v94e80l 88Ř14a53p59e30k 7492716389285

Automatizované dopravní prostředky začínají být běžnou realitou, ale miliony lidí každý den nadále kroutí volantem v zastaralých automobilech. Volant je prý symbolem svobody pohybu, no spíš jde o to, aby se ten křáp vůbec udržel ve svém jízdním pruhu.

+4/−3
28.11.2016 9:58

J94i89n28d53ř51i11c46h 98M52i66t26t90e12r 6164435571976

Auta jsou skvělý, křáp co se neumí udržet v jízdním pruhu je řidič. A pro vás bude asi symbolem svobody pohybu automatický metro, narvaný páchnoucími lidmi nejrůznějšího druhu , kde máte strach o peněženku , případně o život. Pokud k tomu nebudu donucen, nechám si svoje klasické auto.

0/−1
28.11.2016 16:50

M48i15c93h87a18l 28R81i90m27b85a49u49e46r 4799505653977

Pravdou je, že až roboti převezmou práci, nikdo se bát nemusí. I nevzdělaní muži mohou prodávat drogy a holky se základkou se mohou věnovat prostituci. I když na roboprostitutkách se už pracuje a drogy časem možná budou roznášet drony, tak nevím :-/

0/−1
28.11.2016 9:56

K46r31y42š14t88o30f 66L51a76n42í77k 1899850965195

mohou posilit třeba ostrahu stanic

0/0
28.11.2016 10:08

M11a32r11t65i44n 39M86a70i45k61s34n25a95r 3584153868742

Automatizace je cim dal tim vice a vice, a uz pokryla statisice pracovnich pozic i v CR... a stejne jsme na historickem minimu nezamestnanosti, a firmy nevedi kde sehnat lidi, ktere potrebuji... Takze, pokud ridic metra, bude moci pracovat na dispecinku nebo jine pozici, kde je dulezitejsi mit cloveka, proc ne?

0/0
28.11.2016 11:40

R34a13d69i22m 25Š92o59l84c 1365465405844

A není náhodu v Praze automatické metro již nyní? Pokud vím, tak na trase C by již strojvedoucí nebyl vůbec potřeba. Jenže k bezpečnosti chybí ta stěna mezi nástupišti a kolejemi.

+5/−1
28.11.2016 9:30

J13o11s40e87f 39C48h24o78d84o30u68n59s59k95ý 4521636149690

No a taky nějak chybí ten systém, že když se ten vlak podělá v tunelu, není moc lehké se k těm lidem dostat a závadu odstranit :D

0/0
28.11.2016 10:04

R91a70d55i12m 64Š82o37l96c 1845385515804

A jak pomůže ten strojvedoucí? V Kodani, kde automatické metro mají, jsou nápisy, že při zatáhnutí za záchranou brzdu vlak zastaví v nejbližší stanici. V Praze se mi nikdy nestalo, že by se vlak podělal a zůstal v tunelu, ani jsem o tom nikdy neslyšel. Vždy když se něco stalo, tak nás leda vyhodili ve stanici - to už se mi stalo asi 3x na béčku a vždy byla cítit spálenina.

+2/−1
28.11.2016 10:17

J17a92n 55V85o42j60t92í36š65e20k 6902181895146

No odtlačí to do stanice, k čemu jinýmu by tam byl. ;-D

0/0
28.11.2016 12:06

J44a19n 61V28o50j94t79í66š53e68k 6382101465576

V Budapešti maj automatický metro i bez stěny. Vlastně tak nějak celkově nechápu, k čemu ta stěna je.

+2/0
28.11.2016 12:06

M60a42r63t84i37n 13R22u74z14i72c63k90a 1702778136817

Neni, chybi zabezpecovaci system jako je napr. CBTC... vsechny systemy jsou zastarale, nejblize ma k tomu polsko-cesky system LZA.

http://old.fel.zcu.cz/Data/documents/sem_de_2013/3-VZ-METRO.pdf

Steny nejsou treba... treba v Budapesti je metro automaticke bez sten.

https://www.youtube.com/watch?v=oyDn66EZN0s

0/0
18.1.2017 22:35

J79a47k22u60b 47M28i44k65u87l55a10c50e49k 8857571417244

Automaticky metro je fajn, trosku me ale zarazila ta uspora vs naklady. Navratnost 34 let je nic moc teda, ale je fajn videt pred metro do tunelu:-) Jinak doufam ze se konecne poridi pruchozi metra...

+3/0
28.11.2016 9:20

J45a74n 33V55o16j80t85í90š69e14k 6882641585346

Návratnost nemůžete počítat prostym násobenim, protože technologie maj tendenci zlevňovat, oproti tomu lidská práce zdražuje a nejspíš vždycky zdražovat bude. A i kdyby, tak to metro bude fungovat klidně sto let.

+1/0
28.11.2016 12:08

M12i62l70a88n 90B87a84l19á42k 4961967952801

To mělo být už dávno..

0/0
28.11.2016 9:11

P13e71t35r 27V25o31n76d34r12a79c35e72k 7665351683770

Nevětší náklady dopravního podniku jsou platy strojvůdců ..... tak to je myšlenka génia ;-D

+4/−1
28.11.2016 8:54
Foto

P23r55e11m39y31s97l 86K77y96s65e52l38a35k 5425353584199

Byl to ten slavný den, kdy v Praze vyjel ven, první robotický krtek.... :-)

+3/0
28.11.2016 8:47

J10a82n 28V44e86l72e42k 2806988985817

Nejde pouze o to, že se ušetří na platech strojvedoucích. Hlavní je podle mě bezpečnost. U tohoto automatického metra je ve stanici průhledná stěna včetně dveří, která brání vstupu do kolejiště. Souprava zastaví přesně, tak že dveře soupravy a zdi se překrývají. Tudíž nehrozí že se někdo dostane do kolejiště.

+3/0
28.11.2016 8:41

P44ř25e34m62y26s41l 29L51u95k66á58š 2155832560301

Tenhle sytem se pouziva i u neautomatickeho metra a to zcela bezne. Tudiz tyto zabrany nemaji s automatizaci nic spolecneho..

+3/0
28.11.2016 9:21

J58a77n 48V98e69l54e76k 2636658525507

Jj, ale u automatického je to mnohem běžnější protože, když soustava musí zastavit tak aby dveře byly proti sobě tak potřebuje technologie které u toho automatického tam už musí být.

0/0
28.11.2016 10:00

M43a35r81t67i57n 32R97u15z42i80c41k89a 1222928236827

V Budapesti je automaticke metro bez techto sten, neni to vubec potreba...

0/0
18.1.2017 22:15

M62a52r50t76i44n 86K65a24r63á42s98e39k 9368673618678

No ale ve chvili kdy do bezneho metra porodite tento system, tak se cenovy rozdil mezi klasikou a automoatikou zasadne zmensi...

0/0
28.11.2016 16:19
Foto

D20a75l97i92b69o37r 18B35a17r78t24o48š 5274870367169

díky za tento článek..kdysi jsem psal článek na blogu o ROBOTIZACI...a že velmi brzo padnou řidiči tramvají , autobusů, metra a nákladních aut...a diskutéři nechápali.....takže díky za tento článek, snad se tím lidem rozsvítí světélko a začnou konečně myslet a všímat si, co se kolem nich děje....a co to bude znamenat....ve velmi blízké budoucnosti....

+2/0
28.11.2016 8:38

P56a71v24e21l 25J74a15r55o69š 5665137256333

Co to bude znamenat? Ať vím, jestli po vzoru dělníků z průmyslové revoluce náhodou nemám vzít kladivo a rozmlátit si počítač ;-D

+4/0
28.11.2016 8:41
Foto

D68a77l74i29b73o79r 46B94a29r23t34o43š 5254690647729

rozmlátit počítač klidně můžete..vliv to mít nebude na nic..jako tenkrát ty rozbité stroje...ale to byste se z toho měl poučit....že jim to v ničem nepomohlo.....jedné co pomůže je...neustále se učit a studovat....

+1/0
28.11.2016 8:49

P26a96v75e15l 92J82a64r53o50š 5525447696513

Asi poprvé s Vámi souhlasím ;-)

+1/0
28.11.2016 8:50
Foto

D33a12l33i91b12o47r 10B48a29r52t17o89š 5204360577889

díky...jak vidíte někde se přece jen najdou styčné body.....teď se jen ještě vrhněte na to studium.....a pokud budete chtít..dám vám i jména dobrých autorů....tím vám ušetřím čas s hledáním toho, co je a co není relevantní.....někteří zdejší diskutéři totiž propadli kouzlu překonaných teorií...a to je škoda...protože je to slepá ulička....a nejde z ní ani odbočit...musí se jen zpátky a začít znovu...a to stojí čas.....

+1/0
28.11.2016 8:54

A76d98a15m 49P82o52c69h37e 7208406840225

"propadli kouzlu překonaných teorií", pravil člověk, co propaguje teorii vyvrácenou zhruba v roce 1890, a sice že stroje berou lidem práci

0/0
28.11.2016 9:20
Foto

D30a77l30i45b75o53r 95B20a11r50t23o31š 5644330967539

máte špatné informace...tuto teorii ještě nikdo nevyvrátil..protože je to fakt.........a je to dobrý fakt...bere to lidem těžkou práci....už nemusíte sekat kosou..přijede kombajn a víte kolik lidí muselo sekat pole které dnes v pohodě poseká kombajn..a ti lidé ztratili svou práci..museli si najít jinou..jenže dnes už jiná práce není...a nebude..limit.. je IQ....PRÁCE BUDE JEN PRO SUPER INTELIGENTNÍ....protože to roboti ještě nezvládají..ale i na tom se již pracuje.....a i to jednou přijde..že mašina bude chytřejší než člověk....

0/0
28.11.2016 9:28

O68t25t81o 56P16o63s72p52í38š29i67l 4794415957818

A mohl byste ze své křišťálové koule vyčíst, co tedy bude s lidmi? Jako třeba, že "práce" bude jen politika a ostatní budou studovat jen proto, aby pak pobírali sociální dávky??

0/0
28.11.2016 9:53
Foto

D70a61l86i27b51o32r 70B23a66r39t47o87š 5364850827849

tak nějak to bude...lidí budou mít spousty volného času a něco s ním budou muset udělat...z hlediska evoluce je nejlepší činnost studium....ale někteří na to nemají a budou jen ničit..viz fotbaloví fanoušci...někteří....

a ano stát bude vyplácet něco čemu se dnes zkušebně říká základní příjem v AJ BASIC INCOME.....protože vše budou vyrábět roboti, kteří nepotřebují ani jíst ani spát a mohou pracovat 24/7 a neustále...tak sice peníze budou ale jen jako zúčtovací nástroj...tedy a vlády si ty peníze budou brát od majitelů robotů...ale i to bude trvat jen nějakou dobu...pak přijde jiná změna....a to si již netroufnu ani odhadnout....

budeme zažívat jednu změnu za druhou a to velmi rychle.......a není to věštění z křišťálové koule je to odhad podle stavu současného vědění..a podle směru, který se naše vědění ubírá....

A onen ZP, základní příjem se skutečně již testuje, co to s lidmi udělá........

0/0
28.11.2016 10:05

A58d55a26m 67P93o57c38h16e 7668146770165

Tak zatím to moc lidem evidentně práci nevzalo. Ono více nezaměstnaných asi bude ochotno pracovat za nižší mzdu, takže se časem zas vyplácet začnou, jako vždy. Tak až ta nezaměstnanost začne být znát, ozvěte se, naschle.

0/0
28.11.2016 9:54

M56i84c25h78a14l 67R51i68m76b15a54u31e96r 4129255263687

Dobrý den, nezavěšujte prosím, nezaměstnanost na jihu Evropy je ve věkové kategorii do 25 let mezi 30-50%, už je to tady!

A to jsme se ještě ani nepřiblížili k singularitě, kde bude možné začít nahrazovat nejdříve lidi s méně náročnou intelektuální prací (sekretářky, management) a později i vysoce náročnou (inženýři, vývojáři). Očekávaný příchod je 2030-2040.

0/0
28.11.2016 9:58

A75d46a65m 55P43o19c34h25e 7378876230335

A v jižní Evropě je asi o tolik víc strojů než ve zbytku Evropy, co.

0/0
28.11.2016 13:18
Foto

D80a60l46i53b64o65r 81B23a67r82t67o44š 5244170537109

můžete mít pravdu ale jen na malou chvilku..kdysi se trávník kosil, pak přišli sekačky, a pak traktůrky a nyní máme automatické sekačky, které potřebují člověka jen občas...právě tak jako automatické luxy....a tak dále....

ono je to tak...jsou 4 základní sektory kam může jít člověk pracovat...1) zemědělství...tam již nepůjde téměř nikdo, protože se počet lidí v zemědělství drasticky snižuje.....2) průmysl...i tam se budou právě na základě robotizace pracovní místa uvolňovat A NOVÝCH VZNIKNE V TOMTO OBORU JE PÁR A VĚTŠINOU POUZE PRO inženýry a tak podobně...pro dělníky toho bude pořád méně a méně....3) služby...tam ještě místa budou ale jen malou chvilku..když již firmy plánují doručování zásilek pomocí autonomních aut a dronů..tedy bez člověka....

4) věda a vědění..tam je místa pořád dost a vždycky bude....ale je tam základní předpoklad..člověk musí mít poměrně vysoké IQ a musí být ochoten studovat, když se ostatní válí u vody na dece, pijí pivo a baští párky.........

0/0
28.11.2016 10:12

A93d70a91m 42P22o46c89h67e 7228606220755

Takže proti tomu hnusnému technologickému pokroku navrhujete co přesně?

0/0
28.11.2016 9:18
Foto

D90a62l75i79b37o45r 94B53a18r76t41o45š 5434130107919

vůbec nic..já mám technologický pokrok velmi rád.....jen se s tím někteří budou muset naučit žít...a změní se celý systém společnosti...prostě vše bude jinak než jsme byli zvyklí....jinak vlastně nic nového....

0/0
28.11.2016 9:20

A77d31a41m 35P64o34c30h66e 7958806200445

Tak to jste pokročil, ještě nedavno jste mi tu tvrdil, že brzy nezaměstnanost zničehonic vyletí skoro ke sto procentům..

0/0
28.11.2016 9:22
Foto

D69a77l41i14b52o15r 32B15a17r87t16o77š 5224980907269

to s tou nezaměstnaností tak ale bude..na tom nic neměním...

0/0
28.11.2016 9:31

A38d55a97m 19P45o97c88h90e 7298866200655

Určitě. Už jste se načekal asi dost, čekejte si dál.

0/0
28.11.2016 9:55
Foto

D41a19l82i56b34o60r 83B39a45r37t92o37š 5794940847899

v mém věku se mne to až tak moc týkat nebude...ale ti mladší to zažijí na vlastní kůži...

0/0
28.11.2016 10:17

J24a62n 23J65a42k13l 2384492815116

Velmi silne pochybuji ze treba tramvaje nebo autobus budou nekdy plne automaticke bez obsluhy, jde o to ze cidla musi mit nejakou nastavenou citlivost kdy nouzove zastavit kvuli prekazce pred sebou....kdyz budou malo citliva tak hrozi nehoda zvlaste s chodcem v pesich zonach kde je velmi husty provoz chodcu(napr. Andel) kdyz budou hodne citliva tak tramvaj napr.neodjede z nastupni zastavky...jiz dnes dopravni letadla umi pristat sami a i presto je tam stale pilot proc asi?

+1/0
28.11.2016 8:55
Foto

D97a71l88i50b84o65r 94B65a72r96t14o58š 5524600257609

zařízení o kterém mluvíte se již velmi běžně montuje do osobních aut...a Němci již ten automatický autobus mají jen ho testují a vychytávají mu mouchy..aby se nestalo to, co se stalo TESLE....

+2/0
28.11.2016 9:07

J80a10r62o70m38í50r 22K97r75á65l 4720549324389

Možná byste se měl zamyslet nad tím, jaký je rozdíl mezi provozem metra, autobusu a náklaďáku. ;-)

+2/0
28.11.2016 8:55
Foto

D79a43l74i33b62o21r 50B94a52r37t42o24š 5314860847649

hmhm možná byste si měl zjistit fakta o tom, jak daleko, je již technologie autonomních automobilů

+1/0
28.11.2016 9:08

A19d62a50m 81P32o37c86h21e 7728576580895

A kdy už konečně bude ta nezaměstnanost 99%, jak slibujete snad sto let? Zatím je pořád nějaká nízká.

0/0
28.11.2016 9:19
Foto

D73a28l91i49b42o44r 27B70a83r29t96o13š 5204840577359

nebojte se přijde...jen si nikdo a ani já netroufne říci kdy to přesně bude.....protože vždy se někde najde nějaký politik či jiný mocný pán a něco urychlí či něco zpomalí...a to fakt nemohu vědět....a ani nikdo jiný....

no a nezaměstnaných je dost..v EU asi tak 25 milionů lidí pokud se nepletu.....a to je asi tak jako kdyby 5 ČESKÝCH REPUBLIK MĚLO STOPROCENTNÍ NEZAMĚSTNANOST.....jen tak pro porovnání....a to je dost ne?

0/0
28.11.2016 9:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.