Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektřina na dráze se bude účtovat spravedlivěji, jízdenky zřejmě zdraží

Osobním dopravcům stoupnou náklady na elektřinu o desítky procent. Skončí totiž nepřímé dotace od nákladních vlaků v podobě ceny za trakční energii. Za dva roky by se náklady na elektřinu měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71a37n 92J12e80m56e38l68k25a 1135180

Nelíbí se mi to, myslím, že to udělá další a další problémy. Podle mě je to státní politika, jak si co nastaví. Nevím, proč by mělo být zase jen po soukromých nákladních dopravcích.

0/0
18.12.2016 22:04

M33a12r70e47k 68W30o76l36f 3319647244342

Jízdné j v ČR v porovnání se západem stále velice levné, bohužel kvalita tomu často odpovídá. Naposled jsem jel vlakem Praha - Brno a zpět, jeden vlak 40 minut zpoždění druhy dvě hodiny...

0/0
16.12.2016 23:08

J32a87n 51J31e14m31e77l60k73a 1175560

Takže další "geniální" výsledek liberalizace? Další důvod pro zdražení jízdného a sekery do rozpočtu ČD.

0/0
16.12.2016 21:34

V54l30a45s20t70i25m94i92l 65K64o75c24u12r56e32k 4866813570854

To jsou nějaké téměř "vnitropodnikové záležitosti", kdy si státní a polostátní podniky nějaké platby prohazují mezi sebou navzájem a zákazníkovi je to úplně jedno, akorát mu není jedno, že se na železnici zdražuje. Takové články lidem nepomáhají, jsou spíše ve prospěch toho, vždy vysvětlit, proč muí být něco dražší. Ale ještě jednou zákazníka to nezajímá, pozná to pouze tak, že mu snižuje životní úroveň.!!!!

0/0
16.12.2016 14:58

M52i61r57o12s70l23a38v 34Z34i46k47m51u44n25d 6548262267338

Nenacházím slov ... řeší se dávno vyřešené.

Za hluboké totality bylo v rámci jednotného podniku ČSD počítáno s měrnou spotřebou elektrické energie 25 kWh / 1000 tkm a to u nákladní dopravy, v osobní dopravě se spotřebou 34 kWh / 1000 tkm.

Rozdíl je dán spotřebou elektrické energie pro vytápění souprav během jízdy, resp. předtápění souprav.

Tyhle údaje byly výstupem statisticko-ekonomické informační soustavy ČSD (tehdy prakticky jediný dopravce), která denně dostávala desetitisíce údajů, takže z hlediska věrohodnosti údajů měly tyto údaje vypovídací schopnost. Energetické hodnoty byly potvrzeny jednak měřením prostřednictvím jízd měřicích vozů, jednak nezávislými znaleckými posudku vypracovanými Ústavem soudního inženýrství Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině v případě soudních sporů ohledně odměn za "zlepšovací návrhy".

(Podobné údaje o měrné spotřebě elektrické energie vykazují i západoevropské železniční správy, v případě SBB je měrná spotřeba ještě o něco vyšší, protože ve Švýcarsku je zcela běžné, že elektrické vozidla (mimo posunocaí lokomotivy tam jiná nejsou) stojí v provozní pohotovosti stále se zdviženým sběračem a funkčním vytápěním souprav, takže kdykoli mohou vyjet.)

Základní výpočet byl jednoduchý - množství elektrické energie na vstupu do trakčních měníren nebo napájecích stanic (110 kV) se podělilo objemem přepravy v tunokilometrech a vyšlo množství elektrické energie na jeden tunokilometr = jedna tuna hmotnosti přepravená na vzdálenost jednoho kilometru. Jenže - jak známe z fyziky základních škol - tak při přeměně napětí v transformátorech dochází k částečné ztrátě elektrické energie, podobně v usměrňovačích na “stejnosměrné trakci”. K dalším “ztrátám” dochází vlastní spotřebou v napájecích stanicích a měnírnách - tato spotřeba je rozpočítána na “trakci”. Na tratích vybavených autoblokem je autoblok napájen - opět - z trakčních měníren a napájecích stanic, spotřeba jde zase na vrub trakce ...

0/−1
16.12.2016 8:38

M19i16r20o35s70l57a68v 56Z72i49k74m80u44n94d 6138862647948

pokračování

Další energie se spotřebována při posunu elektrickými lokomotivami, tady žádné ”tunokilometry” nejsou. Podobně při ”strojových” jízdách elektrických lokomotiv, předtápění souprav apod. Předtápěcí stojany také berou elektrickou energii z ”trakčního” vedení aniž by byly osazeny nějakými měřidly. Elektrická kolejová stojící se zvednutým sběračem čekající na ”výkon” rovněž odebírají elektrickou energii, třebas jen v malém množství, ale ”100 x nic umořilo osla”. Čili tahle "malá nic" se pak musí přiřadit k hodnotám naměřeným elektroměrem na lokomotivě, protože ”někdo TO musí zaplatit”.

V podstatě stejné, jako v případě pitné vody. Tam je cena za kubík dána tím, kolik vody odteče od ”výrobce” a tím kolik vody proteče vodoměry koncových spotřebitelů. Nicméně koncoví spotřebitelé, ač odeberou celkově méně než kolik odteklo od výrobce, musí zaplatit to co odteklo od výrobce. Je všeobecně známo, že nezanedbatelné množství vody, někde až 25 %, prostě ”zmizí” v důsledku netěsností potrubí, ale ztrátu zaplatí koncový uživatel.

Pokud bychom měl být spravedliví, tak by dopravci jezdící motorovou trakcí na autobloku museli platit za energetickou spotřebu autobloku ...

Problém je ovšem v diskriminaci železniční dopravy ze strany STÁTU. Zatímco zákon o dani silniční osvobozuje od placení daně elektrická vozidla (např. trolejbus) nebo v osobní dopravě vozidla najedoucí potřebný objem kilometrů v ”objednané linkové dopravě), tak na železnici musí poplatek za použití dopravní cesty (silniční daň je totéž, akorát to jinak jmenuje) jak vlaky tažené elektrickými lokomotivami, tak vlaky ”objednané” a to bez ohledu na to, kdo dopravu objednal nebo o jakého dopravce se jedná ... objektivně vzato, poplatek za použití dopravní cesty by měla platit pouze nákladní doprava při použití motorové trakce, resp. neobjednaná osobní doprava nebo zvláštní vlaky vedené motorovou nebo parní trakcí.

0/−1
16.12.2016 8:45

P95e27t73r 95N42o90v70o56t28n22y 1411980561

Pokud se bude měřit na lokomotivách, tak posun, stání se zdviženým sběračem či "strojové" jízdy budou naměřené. Stojany na předtápění se dají osadit měřením. Takže zbývá jen napájení ZZ.

0/0
16.12.2016 11:00

P39e15t63r 72Š51i74m26r89a98l 4437247505875

Více zadotovat osobní vlaky a benefit přesunout k nákladním dopravcům je pěkná kulišárna. Diskriminaci železniční dopravní cesty proti silniční a železniční nákladní dopravy proti kamionům je třeba řešit jinak. Kanibalizace silně podfinancované osobní dopravy nic nepřinese. Je to válka na hnojišti.

Pane Křivánek. Zde nejde o žádné dotace. Nákladní doprava chce řádně platit, to co spotřebuje. Ale nevidí sebemenší důvod, aby platila ještě za jiné. Obzvláště když železniční nákladní doprava funguje bez dotací.

Ad kapacita dráhy: stát se zavázal Podpisem Bílé knihy o dopravě EU a návaznými Vyhláškami či nařízeními vlády, že umožní převod 30% silniční dopravy o vzdálenosti více jak 300 km na koleje do roku 2030. Pro ilustraci - to je ztrojnásobení železniční nákladní dopravy a bude se to týkat jen tratí, které kopírují dálnice.

Už to jde i trošku vidět. Počty a hmotnosti vlaků na koridorech rostou, zastavil se pokles nákladní železniční dopravy a zahájila mírný růst.

Je třeba tuto dopravu zlevnit a zajistit možnost průjezdu.

Kde jsou ty časy, kdy byly tratě prázdné a s nákladním expresem z Prahy Uhřiněvsi do Bratislavy Nového Mesta jsem jel 4 hodiny bez zastávky.

+5/0
15.12.2016 12:10

R59a52d12k51o 48K56ř60i59v30á97n58e23k 7720293645240

1. Potřeba kapacitní infrastruktury a potřeba revize státní dopravní politiky je nesporná, v tom s Vámi naprosto souhlasím, ale není to problém, který je v článku řešen. Obrovský nedostatek kapacity pro deklarovaný 30% nárůst nevyřeší rušení osobních vlaků. A koho byste zrušil na hlavních tratích? Jančuru? Příměstské vlaky? Lokálky Vám nepomůžou.

2. Drahá dopravní cesta ve špičce a o to levnější mimo ni je celkem logická, stejně jako "noční proud". Je to okamžité řešení. Pochopitelně bez koncepčního řešení - stavby rychlých tratí a uvolnění kapacity stávajících - se stejně nic zásadního nezmění.

0/0
15.12.2016 13:01

M38a55r25e73k 91W44o75l80f 3329617224472

Kamiony na koleje, to jsem zvědav s jakým nesmyslem ta zla EU přijde příště! :D

0/0
16.12.2016 23:12

R14a95d83k59o 54K53ř41i27v54á76n73e83k 7470963195160

Chápu argument z diskuse, že nákladním dopravcům se nevyplatí používat drahé lokomotivy "jen" v noci, ale státu se nevyplatí budovat kapacitu tratí jen na denní špičku. To je o řád vyšší ekonomický argument. Poplatky za dopravní cestu i energii má smysl snižovat jen v noci, zato velmi výrazně. Nákladní dopravci si vyberou, s kterými vlaky se jim vyplatí vtěšnat se za drahý poplatek na přetíženou trať ve dne a s kterými pojedou levně po volné trati. Tuto svobodu mají jen nákladní dopravci. Vlak pro školáky v noci patrně nemá smysl.

Trh vše nevyřeší, ale kapacitu pro nákladní vlaky částečně ano. Nabídka a poptávka. Jančura má ve špičce jízdné i několikanásobně vyšší, než mimo ni. Proč by nemohly být noční poplatky zásadně nižší? A noční proud už byl vynalezen dávno.

Více zadotovat osobní vlaky a benefit přesunout k nákladním dopravcům je pěkná kulišárna. Diskriminaci železniční dopravní cesty proti silniční a železniční nákladní dopravy proti kamionům je třeba řešit jinak. Kanibalizace silně podfinancované osobní dopravy nic nepřinese. Je to válka na hnojišti.

0/0
15.12.2016 11:59

J14o58s77e55f 61H75o69n86e97š 7761952240763

Tady je to zamotaný-SZDC učtuje v poplatku za použití i trakční elektřinu i když jedete dieselem.Tenkrát nakoupili elektřinu za draho a na to přišla ČD,že disponuje levnější elektřinou a tak si vymohla vyjímku

0/0
15.12.2016 11:07

P30e28t86r 44Š22i54m33r24a97l 4677297875465

Nemáte pravdu. Spotřeba elektrické energie je účtována odděleně (není součástí poplatku za dopravní cestu) a účtuje se pouze pro vlaky vedené elektrickými hnacími vozidly.

0/0
15.12.2016 11:15

R69o61m81a40n 35H94a34n68u75š 9724821651850

Když se výrazně zlevnila nafta, dráhy nezlevnily. Argumentovaly tím, že cena nafty je v celkových nákladech zanedbatelná. Teď tedy nemohou říct, že kvůli dražší elektřině zdraží. Spekuluje jen iDnes. Připravuje tím půdu pro zdražení?

0/0
15.12.2016 9:31

K38a35t95e60ř77i57n26a 50V33ý58b86o49r35n52á 6850919159

Je legrační, jak je v podstatě každé zdražení, motivováno snahou o dosažení spravedlivějšího světa. :)

+6/−1
15.12.2016 9:11

P90e57t67r 24Š16i18m15r67a50l 4107887185535

Tak to sice vypadá, ale není tomu tak.

Jak by se asi občan tvářil, kdyby na pumpách byly stojany pro osobní automobily, autobusy a kamióny extra? A nafta pro kamióny stála o třetinu více, než pro autobusy? Připadá vám to normální?

U železnice není v současné době umožněno uplatňovat měření spotřeby elektrické energie na vstupu do lokomotivy. Uplatňují se paušální platby. Pro nákladní vlak je to 18 kWh na jeden ujetý kilometr a tisíc tun váhy vlaku. Jenže spotřeba je někde jinde. Dopravci z části na lokomotivách elektroměry mají a svá data o spotřebě znají. V nákladní dopravě je spotřeba cca 11 - 13 kWh/1000 hrtkm, platíme 18.

V zemích, kde se ještě neměří (SK, HU), tak je paušální platba nižší: SK 14,9 - 15,9 podle tratí, HU 14,0 - 15,0 podle typu lokomotivy.

Navíc tímto přebytkem zlevňujeme provoz vlaků osobní dopravy, které nám pak ucpou tratě a není kudy jezdit. Nákladní doprava má svá pravidla prakticky stejná, jako doprava osobní. má své lokomotivy, které musí jezdit, má strojvedoucí, kteří jsou placeni, má vozy a má náklad, který musí být ve správný čas naložen a ve správný čas vyložen. Není tedy možné jezdit pouze v noci, to můžeme ujet maximálně 400 km denně a bylo by to ekonomicky neprodejné. Například u nás je průměrný denní běh lokomotivy téměř 800 km denně.

+3/0
15.12.2016 10:33

P54e13t77r 35N25o96v27o46t88n71y 1701950451

Když budete platit podle elektroměru na lokomotivě, tak vám do toho distributor (SŽDC) stejně rozpočítá zráty ve vedeních. A to na stejnosměru nebude nic nepodstatného.

+1/0
15.12.2016 11:09

P13e93t90r 10Š51i48m75r70a81l 4357977715325

To je přece samozřejmé. Na stejnosměru se úroveň ztrát odhaduje na cca 10 - 20%, na obou trakčních soustavávh dohromady pak 10%.

+1/0
15.12.2016 11:16

P27e90t92r 36Š56i37m42r78a13l 4837707985365

To je samozřejmé. Úroveň ztrát v distribucii se odhaduje celkově na 10%.

Na stejnosměru 10 - 20%, na střídavé části pod 5%.

+1/0
15.12.2016 11:18

P88e74t67r 12N85o96v28o69t15n20y 1761500571

Takže paušál 14- 15 by odpovídal lépe. Aspoň jsme se dozvěděli to, co z celého dlouhého článku ne. Kolik a jak vlastně nákladní dopravci teď platí. Osobní vlaky si přepokládám rozdělí zbytek spotřeby podle najetých tunokilometrů.

+1/0
15.12.2016 11:37

P49e41t82r 72Š77i79m63r92a78l 4367537615245

Ano, přesně tak. Navrhovali jsme 15 kWh/1000 hrtkm.

V Německu se měří, spotřeba u nás je 12,9 kWh (vozíme rychlé nákladní expresy, máme z tohoto důvodu vyšší spotřebu).

V Rakousku se měří, spotřebu tam máme 12,7 kWh (dá se tam lépe využívat rekuperační brzda).

Na Slovensku je paušál (14,9 střídavá trakce, 15,9 stejnosměrná trakce - je potřebné si uvědomit, že stejnosměrné tratě na Slovensku jsou hodně sklonově náročné, na rozdíl od českých)

V Maďarsku je paušál podle lokomotiv, například řada 386 Bombardier TRAXX MS, ktou rutinně využíváme má paušální spotřebu s nákladními vlaky 14,6 kWh/1000 hrtkm.

V České republice je náměrový průměr okolo 12 kWh/1000 hrtkm s tím, že pravděpodobně ještě klesne, protože dnes nejsou strojvedoucí motivováni k úsporám elektrické energie. Zde se dá ušetřit až 20% elektrické energie.

Pozor, mluvím pouze o spotřebách vlaků nákladní dopravy.

+2/0
15.12.2016 11:47

K42a62t66e98ř20i29n10a 25V59ý11b12o79r48n10á 6520619229

Přijde vám snad divné, když si můžete koupit naftu do osobáku, traktoru nebo kotle za různé ceny? :-) Vzpomínám si, že si železničáři stěžovali, že platí za naftu stejně, jako kamiony, když v ceně byla zakalkulována silniční daň. Také jim to nebylo nic platné, protože kvůli spravedlnosti se nikdy nezlevňuje. Pokud je spotřeba soupravy dána tabulkami, tak mi není jasné, kde berete argument, že ve skutečnosti je někde jinde? Je ten rozdíl v plusu nebo mínusu? Předpokládám, že důležitý je profil tratě, akcelerace, decelerace, nevím jestli se používá ještě rekuperace... Jinak díky za konkrétní čísla. Jen by mě ještě zajímalo, kolik platíte za kWh.

0/−2
15.12.2016 11:13

P79e25t85r 97Š86i11m94r40a15l 4907457425195

Ale vždyť jsem o tom psal. Nákladní vlaky platí 18 kWh, náměry jsou cca 12 kWh. Cena za elektrickou energii - máme ve smlouvě podepsanou mlčenlivost.

Vzpomínám si, že si železničáři stěžovali, že za naftu platí stejně, jako kamióny.

Ano, přesně tak. A přestože je dnes železnice vyhlášena jako ekologická, tak platí v ceně elektrřiny příspěvek na obnovitelné zdroje (cca 1/4 celkové sumy).

A teď něco úsměvného: Na Slovensku červená drážní nafta byla. My tam natankovali, lokomotiva jela do Německa (výkon Leopoldov - Praha - Straubing) a v Německu nás přijeli zatknout. Měli jsme v nádrži červenou naftu, což tam byl topný olej.

Takže tudy dle mého názoru cesta nevede.

+1/0
15.12.2016 11:25

J47i24n49d71ř63i64c13h 15M10i57t49t42e89r 6394805921386

Ale třeba nafta má nižší zdanění než benzín. A jak se máme tvářit ? Mám benziňák a co s tím udělám ? Nic.

0/0
15.12.2016 11:39

J78a20n 41C66e55p37e75k 1254546610

No jelikož ty náklaďáky a i nákladní vlaky ničí silnice, tratě podstatně více než osobáky, tak by je minimálně za použití nechal platit daleko více.

0/0
15.12.2016 11:58

J70a68k14u38b 64Š82a50f62a86n39d76a 7465867581171

Osobáky mají pevný jízdní řád. Těžko je budete posouvat operativně podle toho, jak je zrovna prázdná trať. Navíc nevěřím tomu, že nějaký dopravce vypraví další spoj jen proto, že má o pár korun levnější provoz. Jeho náklady leží úplně jinde.

0/0
15.12.2016 12:52

J79i67n45d65ř96i70c23h 47M76i21t34t11e51r 6914855721556

Není pravda, třeba já jsem zdražil svoji práci proto, abych víc vydělal. A to od doby, co nám znehodnocují korunu.

0/0
15.12.2016 10:46

K18a13t41e45ř94i28n84a 59V49ý75b92o62r61n42á 6330819599

Protože žijete skromně, ale spravedlivě. :-)

0/−1
15.12.2016 11:14

J75i68n40d59ř57i90c56h 30M37i26t39t80e97r 6704115661316

Moc děkuji, snažím se opravdu žít poctivě. A skromnost, to nevím, žiju dle toho, co si mohu dovolit.

0/0
15.12.2016 11:36

R37a83d26k70o 84K48ř59i16v57á93n30e84k 7250773115280

Z logiky věci by měla nákladním dopravcům výrazně zlevnit dopravní cesta v noci, kdy je dostatek kapacity tratí. Pokud potřebují kvůli dodacím lhůtám nebo využití náležitostí jezdit ve dne mezi osobáky, není důvod jim v tom v rámci kapacitních možností bránit, ale kde je zde důvod ke slevě?

S elektrickou energií je to stejné, v noci je z principu levnější. Jak si to dodavatelé ošetří tarifně už je druhá věc. I u paušální platby za kilometr může být třeba od 22 hodin jiná sazba.

+2/0
15.12.2016 9:02

P91a25v26e42l 94M60a22t83o24u66š12e54k 5770507158914

V některých zemích, např. v Rakousku, mají státní dráhy, pokud se nemýlím, své vlastní (vodní) elektrárny.

0/0
15.12.2016 8:57

K94a39t15e48ř65i88n90a 30V79ý53b10o95r36n45á 6210489389

Jakou to má výhodu?

0/−1
15.12.2016 9:08

J62o16s54e83f 34H35o76n71e41š 7551272460143

Jezdí na 16 2/3Hz,takže s běžnou sítí nekompatibilní

0/0
15.12.2016 11:04

K37a16t88e37ř88i84n72a 61V62ý13b34o95r61n51á 6590259579

Já se ptala na výhody...

0/−1
15.12.2016 11:16

P78e55t62r 26N25o44v59o18t70n13y 1381760331

Vlastní rozvodná síť na 16 a 2/3 Hz. V elektrárně je 16 a 2/3Hz soustrojí. Odpadla nutnost rotačních "měničů", které vyráběly 16 a 2/3 Hz z 50. Dnes už jsou polovodiče a je to jedno.

0/0
15.12.2016 11:30

P42e73t82r 75Š25i93m16r98a56l 4367747755105

Trošku opravím. Dnes je tato trakční soustava označována jako 15 kV 16,7 Hz a skutečně došlo k úpravě frekvence. Je to proto, aby se ztratila přesná třetina k hrekvenci 50 Hz.

0/0
15.12.2016 11:50

P13e30t86r 72Š83i26m55r83a75l 4717827865225

Výhod bylo kdysi mnoho, dnes se vývojem silové elektroniky ztrácí.

Jednofázový rozvod řeší nesymetrické zatížení třífázové sítě.

Vzhledem k účinníku starých jednofázových lokomotiv nepouštěl ten "bordel" do veřejné sítě. U nás je to řešeno drahými filtračně kompenzačními zařízeními.

Nepotřebuje v takové míře neutrální pole v trolejích, vlaky mají souvislé napájení nepřetržitě.

Má vždy zajištěnou rekuperaci bez ohledu na názor nadřazených energetik, které chtějí elektřinu prodávat, nikoliv vykupovat.

0/0
15.12.2016 12:02

J71a38k28u28b 80Š44a84f38a69n60d23a 7845357651191

Ale zase je větší problém to uregulovat. Když tam náhle zvednete odběr o 3MW tak na to ta elektrárna musí zareagovat. A přestože to jde u vodní mnohem rychleji než u tepelné tak ihned to není....

0/0
15.12.2016 12:55

J58o31s28e87f 50H25o41n38e30š 7971292210303

Výhody to mít musí,když to používají v Rakousku,Německu,ale nevím jaké.

0/0
15.12.2016 19:32

P49a65v12e98l 87M12a32t76o79u38š54e40k 5890707428694

Přinejmenším tu, že aspoň část energie nemusí nakupovat. U nakupované energie je možná ještě větší (administrativní) problém při její rekuperaci (navracení do sítě), což lze u vlastní elektrárny jistě také řešit operativněji.

0/0
15.12.2016 11:40

J72a86k57u60b 46Š34a54f52a94n46d96a 7395987971301

Jenže při rekuperaci ji vůbec do sítě nemusíte vracet. Může ji spotřebovat jiný vlak.

0/0
15.12.2016 12:56

P61a32v63e88l 13M57a24t96o32u43š41e78k 5920737568594

Samozřejmě.

0/0
15.12.2016 13:47

P53e97t68r 57N20o70v59o83t24n21y 1581130501

Možná historicky kvůli střídavému napájení. Měli vlastní jednofázové rozvody. Ale dnes už to asi celou spotřebu neutáhne.

0/0
15.12.2016 9:49

J15i91n76d81ř17i91c18h 35M81i39t21t58e88r 6344275151556

Znal jsem zemi, kde bylo státní všechno. Jmenovalo se to ČSSR a nedalo se tam žít, až to zašlo na chudobu.

+1/−2
15.12.2016 10:48

P60a78v48e85l 52M41a40t49o19u90š71e79k 5730907988204

A jak to s tím souvisí?

0/0
15.12.2016 11:46

J56i27n50d63ř96i84c80h 48M34i71t67t57e97r 6314455421786

No když by dráhy měly svoje elektrárny, měly by mít i svoje rafinerie, ropovody, železárny na koleje, obchody na nádražích, papírny na jízdenky atd.

0/0
15.12.2016 11:52

D68u60š79a63n 64D61ě59d46i41č 9975111455556

Trvá to roky a dopravci si zvykli. Tak proč to měnit?? Aby černá díra jménem ČD byla ještě hlubší?? ;-€

0/−1
15.12.2016 8:47

M18i48l22a47n 42V17o75l51e58k 5749963106619

Tady v diskusi jeden schytá mínusy za všechno, tak to zkusím velmi opatrně: zajímavý vývoj železnice v kapitalismu. Ne, nepropaguji socialismus, jenom vybízím k zamyšlení, jak se ten trh na železnici vyvíjí od počátků až po dnešek.

+1/0
15.12.2016 8:10

P80a72v82e51l 86M55a39t10o15u39š28e55k 5900657908264

Je fakt, že země, v nichž dráha funguje nejlépe, mají alespoň některé rysy ́dost socialistické.

0/0
15.12.2016 8:58

M65i86l79a13n 77V62o29l44e59k 5879383656379

Nehledal bych v tom rysy režimů, je důležité si uvědomit, že největším zestátňovačem železnic na našem území byl 'soudruh' František Josef I.

0/0
15.12.2016 9:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.