Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát poprvé řeší Hyperloop. Spočítal už i cenu lístku na rychlovlak

Do českých ministerských materiálů poprvé dorazil projekt na vysokorychlostní přepravu v přetlakových kapslích. Kromě „potrubní pošty pro lidi“ zvané Hyperloop řeší dokument ale i pravděpodobnější verzi budoucí dopravy - železniční rychlotratě. Stát už má vyčísleno, kolik by stál například lístek za rychlojízdu mezi Prahou a Brnem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a29n 88J31e14m14e91l54k92a 1425390

257Kč? Určitě:-) když zrušíme dotace a zavedeme systém minimálních dotací a maximálního kasírování zákazníka s minimální regulací.

0/0
18.12.2016 22:25

S35t76a69n44i36s16l48a15v 55K70r16e70j49c28a14r 6957586613874

Je dobře, že i ČR, v utajení uvažuje o Hyperloopu. Nezůstat pozadu za SR, Nebude to tak jednoduché, nejde ani tolik o politiku a polrežim, jako o profesní kvalitu vykonané práce. Než příjde k realizaci tohoto záměru, nebude u moci ani Zeman ani Horáček. A pracovníci odkojeni socialismem také ne. Takže to bude na budovatelích ročníků 1990 + !!

0/0
18.12.2016 19:43

A65l57f20r33e45d 91D90e61l17o40n19g 4794352986290

Otazkou je proč by musel někdo z Prahy do Brna či Ostravy za 15 min?! Přece máme telefony i internet kde se lze včetně obrazu spojit ihned!

Pamatuji se na zlaté časy kdy jsme jezdili vlakem do Bulharska za 3 dny! Vlak poskytoval pohodlné spaní, mohlo se hrát karty, poslouchat rozhlas, prohlížet krajinu a na dobrý oběd vás zavolali do jídelního vozu! Žáden spěch, nervozita z ucpaných dálnic, žádné zpoždění! Nevím proč to dnes nikdo nenabízí?! Vždyť tu cestu bylo možno započítat do opravdové dovolené!

+2/−5
18.12.2016 11:00

R93a23d27e27k 81J19a94n21a73t32a 9485736274252

Nevím proč to dnes nikdo nenabízí?!

-------

Však tam jet můžete. Maďarské dráhy lehátkovými vozy do Bulharska k moři v sezoně jezdí, cesta trvá 24 hodin. A v Budapešti jste vlakem hned.

+1/0
18.12.2016 12:05

A42l63f72r50e96d 82D76e47l21o21n34g 4124702566240

Děkuji za nabídku! Ale už to je s přestupem a než se "ubytujete" už musíte vystupovat! Ještě tam byl půldenní výlet autobusem po Bukurešti! Dnes by šlo dělat Řecko a Atheny!

0/0
18.12.2016 13:09

A93l62f75r61e69d 91D14e75l63o48n70g 4474752106380

Děkuji za nabídku! Ale už to je s přestupem a než se "ubytujete" musíte vystoupit! Byl v tom půldenní výlet autobusem po Bukurešti.

Dnes by se dalo dělat Řecko se zastávkou Atheny! Přece je dost lidi kteří nemilují letadlo nebo auto!

0/0
18.12.2016 13:16

S34t27a67n22i43s22l92a46v 71K35r78e96j39c49a79r 6707966693184

To by vám měli odpovědět dopravci - jak je pro ně rentabilní spojení Praha-Brno. A jak jsou tyto spoje využívány. Ale zatím jsou spíše kritizováni z krácení vozových souprav a jednotek.

0/0
18.12.2016 19:48

Z13d75e33n79ě64k 49K79r93a80u45s 9306290382760

tak ono jako cestovani do prace a z prace by to nebylo spatny z mesicni za 1500, akorat je naprt ze bych jel z ivancic vlakem 30km hodinu do brna a pak 200km z brna do prahy za 12 minut:-)

0/0
22.1.2017 16:44

F72r45a34n73t45i38š56e80k 29D62o68l32e30ž77e95l 8656189306672

Jestli se to bude stavět jak dálnice na Drážďany tak ještě moji pravnuci se v tom nesvezou.

+1/0
17.12.2016 21:27

I14v12a67n 25M23a90r87e63k 6574528662

"Hyperloop" je zrovna takový "vynález" jako zde před pár léty s velkým humbukem prezentovaný další "vynález" a to Francouzi vyvinutý "motor" na stlačený vzduch , údajně měl nahradit v městech všechny spalovací motory dopravních prostředků, jak vidět dnes po něm "neštěkne pes".

Pokud by byl "hyperloop" realizovatelný, dávno by se s ním zabývali Číňani , ne-li jej už dnes provozovali . R^

0/−3
17.12.2016 17:41

T76o54m43á76š 20M21o12r96a61v45č43í66k 3477766973455

Však se jím taky zabývali, možná ještě zabývají.

+1/0
17.12.2016 18:39

T86o20m70á59š 67M33o62r29a56v15č40í31k 3167306243655

http://www.businessinsider.com/china-may-help-make-elon-musks-hyperloop-a-reality-2016-1

0/0
17.12.2016 19:06

T92o64m15a26s 65A53u32g62u88s97t19y64n 6177496321800

Diskuse jen ukazuje upadající úroveň inteligence národa a zvyšující se sebevědomí. V tomhle tu Ameriku rychle doháníme. Netřeba číst článek, stačí přece nadpis ne? ;-D

+1/0
17.12.2016 16:38

P56a53v21e64l 22M65o55r15a93v74e53c 3562909552908

Ministerstvo dopravy si zadalo už desátou studii o možných dopadech VRT či hyperloopu. Mezitím v okolních státech se VRT staví a někde i hyperloop plánuje. Všude si pochvalují pozitivní dopady. Zato my jen děláme studie (které navíc jsou zčásti s nesmyslnými závěry a z části ignorovány polit.reprezentací)RvRvRv.

+4/0
17.12.2016 15:47

P30e23t37r 46R32i20h15a79k 7801938158166

Tvl my nemame ani vysokorychlostni zeleznici z jednoho konce republiky na druhej s napojenim na okolni staty. Ne ze by nestaveli ale oni na to jeste nemaji ani papir s razitkem a uz pocitaji cenu listku na hyplop. Fraska.

+4/−4
17.12.2016 13:56

P44e69t73r 30S47u50c33h80ý 1838489674226

Cenu lístků na hyperloop nikdo nepočítá, ta cena je za VRT trať

+1/0
17.12.2016 13:58

P80e10t92r 60R19i47h37a87k 7441518278196

A nez se u nas VRT postavi tak ve svete budou litat na Mars :). To je jak s dalnici na Viden. Rakusaci uz skoro u hranic a u nas ne ze se jeste ani nekoplo do zeme, ale oni na to nemaji ani ten papir s raztikem.

+1/0
17.12.2016 16:02

R25a29d18e53k 20J30a10n59a41t83a 9615106874392

Nicméně v titulku to pomotali - není zcela jasné, že tím slovem "rychlovlak" nemyslí "hyperloop".

+1/0
17.12.2016 21:17

J82a81n 69P18o50s96p41í53š96i63l 4971334787877

Prosim? Ja bych to teda klidne odhadnul treba za 100 000. Usetrili by:)

+3/0
17.12.2016 13:36

P41e17t61r 74S94k57o90k80a49n 9606757576478

Jaktoze za Rakousko-Uherska se vybudovalo tolik trati u nas a fungovalo to a ted o vice nez 100 let pozdeji mame problem dodelat par paternich koridoru na rychlosti 200-250km/h... ? A to bylo technologicky nesrovnatelne tehdy a ted. Je to ostuda. Nemame uz zadnou stavovskou cest ? Cesi byli vzdy skveli inzenyri a technici....

+5/0
17.12.2016 13:27

R49a57d61e69k 56J10a74n31a75t10a 9225656124352

Však technicky to problém není. Problém je to čistě politický.

0/0
17.12.2016 21:18

J61i95ř28í 14K28u32n11e52š 4900870195890

A finanční. Oproti době Rakouska jsme dnes relativně chudá země.

0/0
29.1.2017 17:27

P78e77t11r 16N17e52h39a36s65i47l 4312675334764

Přesně tak. Těch 200-250 je navíc ještě dost vysněných. Dnes se už skoro 20 let staví slavný koridory na 160km/h !!!!

Je sranda když jedete rychlíkem tam kde je v souběhu dálnice. Vlak jede úžasnou rychlostí 95 km/h, někdy, ale to už musí být svátek to rozjede na neuvěřitelných 115 km/h!!! O tom už jdou hlavní zprávy, že jeak jsme světový.

Zatímco "těsně" vedle po dálnici Jede topolánek do Brna 200 km/h.

Bohužel nic z toho co jsem nepsal není scifi a je to pravda, kterou si každý může lehce ověřit. Smutná pravda.

Je mi z toho na zvracení. Odcházím hrát Mahjong.

0/0
19.12.2016 1:20

J19i72ř40í 41Č40e98r94n44ý 7342786241

Český projekt dopadne jako Olympiáda v Praze.

+2/0
17.12.2016 12:51

J97o79s38e42f 30K35l59a26t 3659227653401

Popřípadě jako dálnice dnes otevřená,zítra zavřená

+1/0
17.12.2016 13:28

T95o32m20á59š 94D82o32b68r61ý 3652966640771

VRT v podání českých úředníků znamená 200 km/h Brno-Přerov. Prý by nebyla dostatečná poptávka na rychlejší provoz (ačkoliv jde bezkonkurenčně nejrychleší vnitrostátní dopravu). Tolik k myšlení lidí, kteří rozhodují.

+7/0
17.12.2016 12:34
Foto

K74a80r25e78l 58M48a77l16ý 6716814730251

To je velmi pokrokové. Myslím, že v roce 3200 to slavnostně otevřou.

+7/−1
17.12.2016 12:04

P38a85v19e87l 46M96o27r91a16v27e75c 3102129722338

Myslíte slavnostní otevření institutu zkoumajícího možné dopady VRT?

Jo, tomu bych věřil.

+1/0
17.12.2016 15:48
Foto

P74e83t40r 74N20o75v76á32k 3706811515831

dalsi zpusob jak ziskat penize, udelame projekt, vezmem prachy, trpet bude generace po nas, fakt na palici

+8/−1
17.12.2016 11:34

M95a86r81e57k 53Š14i86m22o19n 2174407758568

Který z nich myslíte? Hyperloop? Podle mě to není o nic horší než železnice počátkem 19. století. Proč by z toho měly další generace trpět?

+1/0
17.12.2016 11:49

P19e27t79r 57S88u18c60h81ý 1478759434476

Tady si každý stěžuje, že jsme jen montovna a kdoví co, ale když se objeví něco nového, tak najednoouradši počkáme, až tto budou mít šichni okolo a pak to za draho nakoupíme.

+2/0
17.12.2016 12:10

J17a88k83u62b 74P42r21o23k36e45š 6503328312883

No po pravdě, co si budeme povídat, kdyby se teď rozhodli, že to začnou stavět, tak do země se stejně hrábne poprvé, až to bude beznadějně zastaralá technologie. Však s velkou slávou dostavujeme tratě na 160km/h, po pravdě jsem rád že zastánci teorie, že při rychlosti nad 60km/h už odešli do důchodu, jinak máme v zákoně zase předběžce, alespoň takový je můj dojem z MD.

+1/0
17.12.2016 13:04
Foto

J27i54ř29í 29H86e70j31d66u78k 9104302230526

Zajímavé je že se náš stát zabývá cenou lístků, ale stavbou samotné trati ne !!

Wow

+5/−5
17.12.2016 11:33

T11o92m94á86š 35M98o19r76a69v49č15í29k 3337776103235

Raději byste to postavil a až pak zjistil, že s tím nikdo nepojede? Ekonomická návratnost je jednou z priorit při jakékoliv stavbě. To platí naprosto pro všechny stavby a jiné projekty. Nemůžete postavit byt a až pak zjisti, že to nikdo nekoupí, nemůžete vyvíjet auto a až pak zjistit, že to nikdo nekoupí.

+5/−2
17.12.2016 11:36

A96n13t53o22n47í85n 39P92o29l31i24c28k29ý 9280622941957

No, s tímto přístupem bychom dodnes chodili pěšky. Nemůžete vědět, kolik bude např. hyperloop stát, nemůžete to ani reálně odhadnout, dokud nepostavíte technologický demonstrátor, tj. dostatečně dlouhou trať, na které to odzkoušíte, vyvinete/dovyvinete technologie, odladíte systém do +- použitelného stavu. Pak teprve můžete počítat skutečné návratnosti. Jistě, měl byste mít +- představu, kolik to bude stát, ale velké projekty posledních let/desetiletí jednoznačně říkají, že je jedno, kolik spočítáte, zkutečnost bude několikanásobně dražší.

+2/−3
17.12.2016 11:40

T41o89m10á82š 43M56o37r43a62v28č44í51k 3587476653115

S tímto přístupem naopak společnost nezbankrotuje. Nemusíte stavět demonstrátor, když po světě už je v provozu tisíce km rychlotratí. Přečtěte si článek anebo ještě jednou. Ta cena lístku není na loop ale VRT, na západě běžná záležitost.

+1/−1
17.12.2016 11:50

A43n11t10o16n25í49n 57P80o56l11i95c16k88ý 9550552301847

No, psal jsem o hyperloopu ... ;-)

+1/0
17.12.2016 12:08

T11o69m82á14š 81M17o13r69a77v89č58í95k 3397116853725

No vidíte, přitom jde o VRT, tedy minimálně 50 let starou záležitost. První demonstrátory, které přesáhly rychlost 200 km/h byly už před 110 lety. ;-)

+1/0
17.12.2016 12:14

A68n81t61o61n60í93n 40P83o83l43i85c75k79ý 9410662211557

No nevím https://cs.wikipedia.org/wiki/Hyperloop Řekl bych, že se Vám trošku pomíchaly pojmy ;-)

0/0
18.12.2016 0:36

T94o13m26á79š 98M72o28r95a34v18č45í86k 3127656523105

Myslím, že vám, radil jsem vám přečíst si článek.

0/0
18.12.2016 1:05
Foto

J76i86ř69í 81H61e13j48d18u31k 9194502320286

Jenomže dokud nevíme kolik to bude stát, či jaká bude cena daných technologií, myslím že podobně jako ostatní státní projekty cena pujde drasticky nahoru, takže zabývat se cenou konečného produktu u kterého nevíme ani jak náročné ho bude postavit je opravud nesmyslné

0/−2
17.12.2016 11:50

T35o91m24á77š 63M71o89r40a77v64č64í81k 3617876753445

A kdy se tím chcete zabývat? Když stavíte byt, taky víte kolik cca investujete, když stavíte dálnice víte to taky,u VRT to bude podobné, taky víte kolik cca investujete, protože tam máte předem dané technologie, které se běžně vyrábějí a ve světě máte v provozu desítky tisíc rychlotratí.

+1/0
17.12.2016 11:59

J59a74k96u97b 72P23r88o65k43e67š 6343308632753

No ale to předpokládá, že už mám nějaký projekt. Obsazenost se odvíjí od trati a od toho i cena, bez nějakého průzkumu a předběžného projektu nemůžete vědět, že někde nebude nějaký takový "úsek D8", který spolyká mnohokrát více peněz. Už jen z toho že cena rychlovlakem vyšla skoro stejně jako v současnosti vyvozují, že je to podfuk.

0/0
17.12.2016 13:19

R60a63d96e86k 82J84a26n61a20t51a 9735456144962

Zrovna průměrnou obsazenost lze odhadnout docela dobře. U komerčních spojů je to v evropských podmínkách řádově těch 60%, u dopravní obslužnosti cca 30%.

Pokud by to mělo být méně, uberou se spoje nebo nasadí soupravy s menší kapacitou. Pokud by to mělo být více, tak naopak.

Co se týče výše jízdného, je třeba si uvědomit, že dnes se Praha-Brno po "pomalé" trati (2h30m) jezdí za cca 220 Kč a (pokud lze věřit Jančurovi), náklady to pokryje. A vysokorychlostní provoz je obecně efektivnější a levnější než provoz na pomalé trati - však proto se ty tratě ve světě staví.

+2/0
18.12.2016 1:45

J38i14ř95í 47Z66á56ř43e43c16k72ý 5524388934505

Jančurovi možná věřit lze, jenomže ani on neplatí skutečné náklady. Současné tratě jsou již odepsané a modernizace je hrazena z 90% z dotací.

U VRT nebude problematická cena vlakových souprav, ale náklady na vybudování tratě. Ještě se přesně neví, kudy trat povede, kolik bude stát, jak se bude financovat, ale cenu jízdenky známe na korunu přesně. Odhad pro trať Praha-Brno je 140 mld. CZK.

Další problém jsou zastávky na cestě. Mluví se o Jihlavě, ale chce i Velké meziříčí a Velká Bíteš. Zájem má i Benešov. Pokud by to měla být pravda, tak zastávek bude stejně nebo více než na současné trati a průměrná rychlost rapidně klesne. Pak se nabízí otázka, jaký má VRT vlastně smysl v tak malé zemi.

0/0
18.12.2016 18:50

J63a74n 15V56o72j52t43í10š15e11k 6332781575756

Možná jsme malá zem, ale na hranicích nemáme ani zdi, ani propasti, útesy, nebo moře.

0/0
18.12.2016 20:22

P88e79t45r 62N71e24h30a38s70i95l 4262675384924

Tenhle argument je stále slyšet. Že prý jsme malá země na VRT? Proboha proč? Jak jste na to přišel? JE to naopak. Jsme přímo ideální země na VRT, nebo Hyperloop, nebo Maglev, nebo cokoli dalšího co by zrychlilo dopravu v zemi a přesunulo lidi z aut do těchto vlaků.

Podívejte se na Maglev v Japonsku. Už tam funguje přes 40 let a jak je možné, že se jim to v tak malé zemi vyplatí? Zastavky jsou po cca 30 km. Tak tu nevykládejte, že by se rychlo-něco pro ČR nevyplatilo. Lidi chtějí jezdit i na kratké trasy rychle a ne se courat 60-ti km/h.

Maglev má o proti železnici hodně výhod. Už je lety ověřený, spotřebuje méně energie na provoz, může projíždět menší oblouky, tj. má lepší prostorovou dispozici než rychlovlak.

Maglev a Hyperloop má vyhodu v tom, ýe jezdí většinou na mostě nad terénem, tj. daleko menší problém s přejezdy, nadjezdy, apod.

Ovšem tím pádem u nás skoro neřešitelný problém s ekoterorostama, nebo tzv. archytektama a ochrancema hystorických pohledů a podobnýma zvěrstva. Viz různé blokace věeho možného kvůli tomu, že to "zkazí" pohled na hystorické město! Nebo horu, nebo les, nebo hrad. Viz neskutečná blbost jak argumentovali proti chobotnici na Letné. Stejně jako se spoustě lidem nelibilo železné monstrum uprostřed hystorické zástavby Paříže a dnes si nikdo z těch opovrhovatelů nedokáže představit, že by ji měli zbourat.

Chobotnice ve srovnání s Pařížskou věží je nic.

A tak je to se vším. Nevěřím, vůbec tomu, že se kdy nějaká VRT/Maglev/Hyperloop u nás postaví.

0/0
19.12.2016 1:38

J17i62ř53í 76Z22á73ř32e25c11k20ý 5704978504655

Pokud bude VRT na trati Praha-Brno, tak to bude pouze pro cestující z těchto měst. Nedává žádný smysl jet do Prahy, nasednout na VRT, rychle dojet do Brna a pak nějakou lokálkou do cíle cesty. Lidi se z aut masově nepřesunou.

To malé Japonsko má na délku 2400 km. Mají ho tam 40 let, ale pouze ve zkušebním provozu. Jediný funkční Maglev v běžném provozu je zatím v Šanghaji (což není Japonsko) jako příměstská doprava. V Japonsku se plánuje trat Tokio-Nagoya - 338 km, 40 min. jízdy. Z toho vyplývá, že na cestě nebude žádná zastávka, tím méně po 30 km.

Maglev je nejrychlejší železnice, ale taky nejdražší. Jeden jediný km trati vyjde na cca 4 mld. CZK. Nevím, kdo by financoval trat Praha-Brno za cca 800 mld. CZK. Provozní náklady jsou ovšem velmi nízké.

Souhlasím s Vámi, že se u nás žádná taková trat nepostaví, jedině snad za velmi vydatného přispění EU. Lidé chtějí jezdit rychle, ale ne za jakoukoli cenu.

0/0
19.12.2016 2:32

P61e62t47r 60M55a19r63š58o96u63n 5575578876916

Ale vždyť jak čtu, tak onen zaplacený návrh ceny počítá s 60% obsazenosti. Tak jakepak že vědí kolik tím bude jezdit lidí?

0/0
17.12.2016 11:57

T59o84m27á12š 56M27o42r76a17v26č25í13k 3977766163235

Podle současných proudů a vývoje dopravy na železnici. Možná magie, ale naprosto běžná záležitost téměř pro všechny projekty na světě.

+2/0
17.12.2016 12:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.