Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

D8 jako důkaz opomíjené železnice: autobusy budou rychlejší než vlaky

Berlín je po Mnichově a Norimberku dalším velkým německým městem, kam bude z Prahy rychlejší dojet autobusem než vlakem. Otevření nového úseku dálnice D8 totiž autobusům zkrátí cestu podle prvních odhadů o 15 až 30 minut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M52i53c61h89a35e79l 52S23t92a12n43o13v13s80k76ý 6757515688484

Zkrácení 30 minut rychle pomine, až jim ta D8 zase ujede, což na sebe určitě nenechá dlouho čekat. Teda, pokud nebude ŘSD mikroposuvy zase bagatelizovat a tajit. Pas se jednou změní v megaposuvy a konečně jim dojde, že měli dálnici vést jinudy.

Jinak - osobně raději pojedu vlakem o hodinu déle a pohodlněji, než se někde mačkat v autobuse. Letošní cesta z Británie do Čech "luxusním" zájezďákem Arriva Express, kam jsem se ani se svými 180 cm nemohl pořádně posadit, mě vyléčila.

+1/0
20.12.2016 11:15
Foto

L19a76d83i72s40l79a30v 13M11a24t11ě52j17k23a 1872499459127

..to je pravda. Jet takovou štreku autobusem, namáčklý jak v dobytčáku - to je šílená představa...

0/0
20.12.2016 19:57

J46o41s96e43f 35T34r43ö24g19l 8849592836896

30 minut zkrácení je ptákovina. Když si vzpomenete, tak před Lovosicemi a z druhé strany před Trmicemi byla proměnlivá cedule, na které pravidelně svítilo, jak dlouho trvá cesta mimo dálnici po I/30 (podél Labe) resp. po I/8 (přes kopce). Standardní čas byl kolem 30 minut oběma cestami.

Nový úsek je dlouhý 13 km, se třemi už otevřenými km z Bílinky a 5 km z Řehlovic k nájezdu u Trmic je to celkem 21 km. Když to pojede autobus 100 km/h i s omezením v tunelech, bude jízdní doba 13-14 minut, tj. o 17, max. 20 minut rychleji než dnes.

0/0
19.12.2016 21:01

M86i49c22h84a90e22l 73S41t85a34n65o50v69s85k87ý 6557625668774

Vono nejde ani tak o zrychlení, jako že se auta vyhnou městům. Jenomže zrychlení se lépe prodává a papaláši na to raději slyší. Klidem v ulicích se zavděčí pouze sockám dotčených měst (protože pracháči a papaláši se už dávno dstěhovali), ale zrychlení na dálnici se může týkat každého (především pracháčů a papalášů, kteří mohou své audiny honit 200 km/h). A politikům nejde o zkvalitnění života, ale populistické kecy, o kterých si myslí, že jim přinesou body.

0/−1
20.12.2016 11:19

J40a44n 54J35e23m83e42l69k63a 1545290

Za 2 roky snad první republika postavila trať Brno - Kolín kvůli Sudetům. V úseku Havl Brod - Brno prý z velké části novostavba. Navíc je bez přejezdů. (Dodělána, elektrifikována, zdvoukolejněna za komančů v 50. letech)

A Slovenská Strela ji projela za 2h:50. S maximálkou 130.

Problém je v úseku Kolín Havlíčkův Brod, kde se to tehdy narychlo dělalo v původní stopě. A tam se jezdí jezdí 65 a spol.

Takže podle mě by bylo logické Kolín - Havl. Brod postavit novostavbu po 2025 jako první. (po Brno Přerov.)

A ne ji opět modernizovat do stejné původní stopy. (což už se děje, kde se to zvedne o 10% z 65 na 75 km/h)

0/−1
19.12.2016 17:54

M45i22r23e73k 88K67o25u11b24a 6180593776

K čemu přesně by byla novostavba Havlíčkův Brod-Kolín, když hlavní poptávka směřuje do Prahy a jedna nejvíce přetížených tratí je Praha-Kolín, které byste tíémto neodlehčil?

+1/0
19.12.2016 19:05

M80i89r37e56k 46K78o80u56b41a 6540253396

Argument "postavit to tamtudy proto, že se to tam před 80 lety nedodělalo", je trochu divný. Doba, požadavky a technické možnosti se mění.

0/0
19.12.2016 19:07

J64a72n 64J78e24m37e67l53k94a 1725200

Tak tam jsou dneska modernizované Úvaly, takže nepředpokládám, že je hned znovu bude někdo modernizovat. Resp. postaví vedle novou..

0/0
19.12.2016 21:15

R90o61m11a69n 86J40e53s17c98h59k53e 9278775767155

Trať odlehčuje, pouze se tam nechce moc jezdit kvůli výškovým rozdílům a větší spotřebě energie. soukromníci jezdí raději přes Českou Třebovou. Ano trať Praha - Kolín by ráda 4 koleje.

0/0
21.12.2016 4:28

M61i23r31o10s14l16a57v 49G19r20o53s87s42m69a23n85n 8672889384

To trochu přeháníte. Tzv. Vysočinská magistrála se stavěla poměrně dlouho. Dokončena byla v roce 1953. Mezi HB a Brnem je opravdu bez přejezdů, ale navržena s oblouky pro téměř konstantní traťovou rychlost 100 km/h. Některé úseky byly v posledních letech rekonstruovány, ale rychlost v dané stopě narostla jen na 115 - 125 pro moderní vlaky. Slovenská strela tudy ve svých nejlepších časech, tedy za 1. republiky, nejezdila. Ještě v 90. letech tudy jezdily dálkové vlaky Praha - Brno s jízdní dobou 3:14. Dnes se jezdí přes ČT za 2:28.

VRT musí být zcela nová trať z Prahy až do Brna.

+3/0
19.12.2016 20:37

J35a85n 59J47e36m49e42l94k70a 1225850

Ale ona se celá najednou rozhodně nepostaví..

0/0
19.12.2016 21:11

R95a59d26e11k 15J66a48n88a24t69a 9815516574812

Postaví se po částech. Praha-Benešov, Benešov-Jihlava, Jihlava-Brno. Někde jsem viděl i 4 etapy.

0/0
19.12.2016 22:12

J53a70n 40J30e41m69e25l90k91a 1275660

Ale k čemu bude obrovský úsek Praha, Benešov, Jihlava.. bez zbytku..

0/0
21.12.2016 13:36

J35a72n 88J14e43m92e71l52k58a 1925510

Máte pravdu koukám, bylo to přes Třebovou.

0/0
19.12.2016 22:23

I81v75a31n 33H71o96l17a86s 5767147158767

Nebylo to za První republiky, ale Druhé republiky, Protektorátu, pokvětnového optimismu, i poúnorových světlých zítřků - celkem to trvalo skoro 20 let, ovšem nějakých 9 let (1939-1948) se prakticky nestavělo. Největší investice byly v úseku Brno-Havlíčkův Brod, kde se na většině stavěla vlastně úplně nová trať v nové stopě, naopak HB-Kolín bylo v podstatě jen zdvojkolejnění dosavadní tratě (takže ty 2 roky se týkají právě jen tohoto úseku).

+1/0
19.12.2016 23:24

R94o28m10a35n 54J30e93s78c92h90k37e 9268615157945

Projektovat se začalo v roce 1938 před Mnichovem.

0/0
21.12.2016 4:26

R52o26m32a57n 15J10e77s48c17h58k44e 9618385247875

Mnoho chyb. Slovenská strela jezdila po staré trati Brno - Český Třebová-Praha

Trať Brno Havlíčkův Brod se stavěla v letech 1938 - 53. Zadrátována v roce 1966. Nikoliv z velké části ale celá novostavba. Úsek Havlíčkův brod - Kolín zdvoukolejněn. Původní trať stavěna v roce 1873. Jinak trať Česká Třebová - Praha je z roku 1845 a úsek Brno - Česká Třebová z roku 1849.

Trať přes Brod nevyhovuje hlavně výškově, proto tam soukromníci neradi jezdí. Je potřeba hodně energie.

+1/0
20.12.2016 19:09

M21a89r39t53i87n 78H87a72v76e73l65k12a 8234652234

No - já mám s pojmem "železnice" spojený pojem "špína" ... a to jsem v těch vlacích proseděl hodně hodin ..

+1/−18
19.12.2016 14:48
Foto

B26r38o28n79i83s38l71a14v 37G37a87b69r65y72š 2262169161

Já mám s pojmem "auto" spojeny pojmy "kolona", "nehody", "poplatky" a další.

+6/0
19.12.2016 15:27

R67i12c60h82a37r82d 26T32r74e52f66i55l 4901445649320

Tak před třiceti lety co ?

+6/−1
19.12.2016 15:39

T78o40m63á76š 98T51a82t83í61č51e83k 5310162710668

Já mám jízdu automobilem po dálnici spojenou s touhou nasadit si plynovou masku.

+1/0
19.12.2016 16:25

V70á15c62l50a40v 37S40v10o15b52o36d27a 5826798689

To už je ale hodně dávno?:-P

+2/0
19.12.2016 18:56

M72i14c19h39a11e94l 26S63t32a83n50o19v98s16k75ý 6537645148464

Kdys jel naposled vlakem? Zkus to a budeš překvapenej!

+2/0
20.12.2016 11:21

J14a14n 60Š16v34e32c 5722866377599

Pořád si hrajeme na Západ, ale přitom z hlediska železnice jsme tak maximálně Indie.

+1/−5
19.12.2016 14:31

T26o71m23á21š 57M41o53r29a21v55č13í48k 3317226413405

Nechal bych vás jezdit po Indii celý měsíc, abyste to tady považoval za zázrak ;-)

+10/0
19.12.2016 15:12

P31a63v55e50l 47M88a23t77o28u62š47e81k 5460517738454

Co se týče rychlosti, je to v podstatě pravda. Kultura cestování je věc druhá, v té se s Indií (na štěstí) opravdu poměřovat nemůžeme. Ale například okolí brněnského hlavního nádraží se obdobným prostorům v Indii již docela blíží a pražský hlavák také nebýval v některých zákoutích a v některých obdobích o mnoho jiný. A taková Hrabovka a další místa v Praze se indickým slumům také docela podobají. Takže úplně neopodstatněný příměr to zase není.

0/0
19.12.2016 16:13

T98o90m18á71š 92M76o54r85a64v96č61í64k 3247906723295

V podstatě je v 1,3 miliardové Indii méně tratí se 160 km/h než v maličké 10 milionové zemi. Tratě v Indii opravdu nejsou tak rychlé jako v ČR. Ta jedna je tam jen kvůli turistům cestujícím do Agry.

+1/0
19.12.2016 21:21

J84i69ř75í 32E49r47b46e47n 1533604726747

Stačilo by jedno dopoledne :-)

0/0
19.12.2016 19:12

R94o12m55a75n 56J21e40s58c29h63k85e 9448975587875

Jezdíme někde rychleji než v Německu . Například úsek Dresden - Berlín je hrozný. Také Pořád v lese - Furth im Wald - Mnichov je pomalá trať.

Používejte, co Vám pánbůh dal. Jezdím denně vlakem a rychlostně jsem na úrovni auta. Bez námrazy a v pohodě.

0/0
20.12.2016 19:14

F82r73a31n15t97i76š77e15k 24K12u35l97d60a47n 5566987274804

Já se jenom zeptám, páč nejsem znalec. Ten autobus vyjíždí taky od Hlavního nádraží v Praze a končí na Berlin Hauptbahnhof? Nebo to je, že jede někde ze severního koce Prahy? A pak se teda započítává i ten čas od hlaváku? A ten autobus taky staví v Ústí nad Labem, Děčíně, Bad Schandau ( kde ho poctivě prolézá a jízdní doklady kontroluje německá Polizei ) a v Elsterweldě? Pokud ne, tak sorry ale mícháte hrušky s jabkama..... A jestli někdo považuje za výhodu o 6 korun levnější jízdenku na Jančuru tak ať si s tím dojde k doktorovi. Pro šťouraly, jízdenka za 270,- je jenom pro první čtyři místa na některé spoje. A na letiště Schőnefeld to vyjde levněji když pojedete vlakem a pak U - bahnem, než za 570,- Jančurou. Asi tak

+3/0
19.12.2016 14:25

M51i39r88e49k 50Z34á64v71o18d43n49ý 7702267430658

To je tedy objev...

Praha - Ústí nad Labem - 106 km - 1 hodina 12 minut

Olomouc - Brno - 100 km - 1 hodina 35 minut

A pro srovnání:

Olomouc - Brno (autobus) - 1 hodina 5 minut.

Tedy například sem by mělo prvně oko Mordoru (státu) směřovat.

+1/0
19.12.2016 14:21

L73u24k42á54š 83Š94m69a80h98e30l 2767954722824

Tak ale porovnávat bezzastávkový autobus po dálnici s vlakem moc nelze, protože občané Prostějova, Nezamyslic, Ivanovic a Vyškova mají v případě busu smůlu. Každopádně první česká VRT bude snad právě řešit tento směr.

+2/0
19.12.2016 15:01

R59a11d82e43k 15J19a18n47a57t18a 9585966644362

Bohužel MD se natolik "bojí" nových věcí, že tuto "VRT" dali naprojektovat na 200 (přitom VRT dle EU je až 250 a víc).

+1/0
19.12.2016 15:06

T16o87m79á45š 61M83o27r92a71v14č56í10k 3527196223535

To je taky zvláštní, VRT jestli to správně chápu je 200 na modernizované trati, ale nová trať musí mít 250 km/h, jinak není VRT.

0/0
19.12.2016 15:24

R76o50m15a69n 35J98e44s61c18h95k18e 9648645457885

Brno - Česká Třebová vlak hodinu. Auto 90 minut. Brno - Břeclav vlak 25 minut

auto 40 minut. A mohu pokračovat Česká Třebová - Praha.

Nemusím škrabat námrazu.

0/0
20.12.2016 19:17

I57v87a80n 10M63a67r91e77k 6794218542

. . . . . "Zkrátí" o 15-30 min? Nechejme se překvapit , jak dlouhého trvání při současné kvalitě D8 to bude mít ! 8-o

+4/0
19.12.2016 13:56

T53o81m90á94š 95T64a69t16í13č88e71k 5640902540798

Tak do prázdnin. ;-)

0/0
19.12.2016 16:28

J82i36ř95í 28E81r13b24e25n 1753984876507

Vánočních? ;-)

0/0
19.12.2016 19:14

J29o75s95e39f 60T25r52ö18g48l 8649522356126

Kvalita se uvidí. Ale pravidelné zácpy před Prahou se zejména ve špičce na jízdní době autobusu projeví nepochybně. A navíc s podobnými myšlenkami (po nové dálnici je to rychlejší...) jedině aut přibude a zácpy se prodlouží. Dokud nebude pražský okruh, situace u Prahy se nezlepší.

0/0
19.12.2016 21:07

M61i75c72h33a65e43l 11S26t36a70n72o94v75s95k38ý 6777815128534

Jasně, zácpa je skvělá věc, tuhle jsem jel z Varů do Prahy, do Ruzyně jsme chytli 15 minut sekeru, než jsme dojeli na hlavák tak ještě dalších 50 minut. Stevard mi musel 2x přeobjednat listek na navazující vlak. Uvařili mi navíc jedno kafe zadara. Tomu říkám výhoda cestování po silnici.

0/0
20.12.2016 11:27

J76a87r72o75s52l72a28v 56Š51m88e36j56d34a 8442529199790

Dříve byla v každé fabrice železniční vlečka. Pamatuji jak se v 90 tých letech likvidovaly a rozkrádaly pro železný šrot.

Dnes mladí ani nevědí co to železniční vlečka je. Nebyly dálnice ani kamiony a zboží se vždy dostalo na pult . Ale to nemá dnes smysl ani říkat.

Ať žije betonová lobby sucha a povodně........

+13/0
19.12.2016 13:55

I57v81a73n 82M61a79r56e80k 6304428312

Dík p.Šmejdo za postřeh, v současné době se i u nás řeší tento problém . R^

+1/0
19.12.2016 13:58

R47o70m15a94n 87J64e61s35c19h13k54e 9768245547735

Možná tak hubou úředníci. Kolik se staví nových vleček ?

0/0
20.12.2016 19:19

P69a11v36e30l 85M95a48t56o13u98š50e73k 5290177528424

Myslím, že by nebyl problém jmenovat pár lidí, kteří za tím tehdy stáli. Uměle vytvořit na železnici nevýhodné podmínky a přesunout co nejvíce přeprav na silnice byl politický úkol. A dodnes to vymyté mozky nazývají pokrokem.

+4/−1
19.12.2016 14:14

M30a35r56t50i56n 10Š71v93a97n35c49a63r 5122433

No a utopit desítky miliard na NEefektivní rekonstrukci tratí, která trvá čtvrt století a nekončí, to je taky politický úkol ?

+2/−1
19.12.2016 14:25

P37a10v22e59l 52M36a94t34o93u74š43e71k 5630307678564

Mám obavy, že ano.

+1/0
19.12.2016 14:27

D19a92v87i76d 96P35e66c53a 1125744121106

Dotace jsou k obohacení mafie.

+1/0
19.12.2016 15:01

R79o31m92a15n 28J13e85s90c30h92k22e 9288485557905

Za prvé, na silnice se všichni nevlezeme. Na naší trati Brno - Česká Třebová jezdí dnes 4 více vlaků než před revolucí. Odborníci trať hodně vylepšili a provoz se velmi zrychlil na úroveň auta. Já denně vlakem dojíždím 31 km do Brna a jsem na to stejně jako kolega z Brna - Bystrce, který jede stejně dlouho. Já jedu 40 minut.

+1/0
20.12.2016 19:23

T84o85m36á42š 24T84a15t46í71č65e75k 5750832970478

Ona to není jenom ta betonová lobby. Mnohem spíš byl přesun nákladní dopravy ze železnice na dálnice (nejen v ČR) způsoben inovací velkovýrobců zvanou "lean management". To jednoho dne, cca před 30 roky, nějací ti análytici přišli na to, že se ve skladech automobilek, například, válí zboží - prefabrikáty - v miliónových hodnotách. Ty prachy lze přece využít! Takže ve finále do závodu, kde se montuje konečný výrobek, nepřijede jednou za týden pár vagonů po vlečce, aby se vyložily do skladu a odtud se zásobovala linka; dnes přijede několikrát za den kamión, aby zboží vyložil přímo ve výrobní hale.

Že jsou kvůli tomu potřeba velký prachy na dálnice, to je prostě jedna z těch podob socializace nákladů. ;-)

+2/0
19.12.2016 16:38

P56a52v55e72l 40S87e55d39l84á72k 3980746448891

VRT jsou fajn, akorát je otázka kdo tu legraci zaplatí. Uvažujeme o VRT, přitom nejsou peníze na mimoúrovňová křížení u stávajících tratí. Někdo mluvil o Švýcarsku, tam je ale trochu jiné HDP. Zadlužit se "na věčné časy a nikdy jinak" není fajn. Ono je taky možné, že vlivem "virtuální reality" potřeba fyzického cestování klesne, měli bychom budovat spíše "informační dálnici".

+2/−7
19.12.2016 13:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.