Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podrazily ČD ceny do Ostravy? Češi nechají rozhodnout raději Brusel

Konec jednoho z nejdéle řešených sporů u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o ceny jízdenek do vlaků mezi Prahou a Ostravou se dál odkládá. Soukromí dopravci teď doufají, že ve sporu konečně rozhodne Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V24í35t 53M88r57h93a51l 1925379603740

Celý soukromý dopravci by měli raději mlčet, zejména pan Jančura, který nemá o dráze ani tušení. Víme, jak to vypadalo, když celý ,,slavný" Regiojet začínal. A i dnes to stojí za zdrávas.

Na tratích by měl mít přednost pouze národní dopravce, nikdo jiný.

+1/−1
21.12.2016 18:25

L14u59b43o27š 81H80a46r55a75s40t48e80j 5564588531873

Já nechápu, jak se tento případ řeší. ČD jezdily za cca 1000 kč z Ostravy do Prahy, bez Místenek.Vlaky byly narvané, že člověk stál většinu doby na jedné noze a to ještě ne na té svojí, a ČD vykazovali na lince ztrátu. Poté začnou jezdit soukromý dopravci a ČD jezdí za 250 kč a tvrdí, že nejsou ve ztrátě. Nechápu, že to neřeší finanční úřad. Jak dokázali tak razantně snížit náklady ze dne na den?

Je z toho naprosto evidentní, že buď teď jezdí do ztráty a dotují to. Což nesmí, a za to je žalují. Nebo předtím manipulovali účetnictvím, za účelem vyšších státních dotací, což by se pravděpodobně dalo kvalifikovat i jako trestný čin.

Proč nikomu není divné, že náklady ČD na lince zůstaly, příjmy klesly a zisk se zvýšil. To je matika co funguje jen ve státních firmách.

Tento spor by neměli řešit soukromý dopravci, ale stát. Nicméně ten kontroluje živnostníky, jestli si do nákladů nedali o dva hřebíky víc. ;-€

+4/−12
21.12.2016 11:27

R91a89d36e21k 48J76a50n34a45t46a 9285476574492

To se ani nedivím, že to nechápete. 1000 Kč totiž nestála ani nejdražší jízdenka do 1. třídy Pendolína. Pro celkové tržby a tudíž ekonomiku provozu je nejdůležitější nejběžnější cena, a ta byla cca 320 Kč (jízdné s inkartou 25%). A inkartu mělu v podstatě všichni cestující, protože stála 600 Kč na tři roky, tj. zaplatila se po pár jízdách. Nezapomeňte taky na skupinovou slevu. Ta byla výraznější než dnes. Stačilo, aby jeli dva lidi, a už měli slevu 25%. Čtyři lidi už měli slevu 37,5%. Existovala i jízdenka ČDNET pro 5 lidí za 900 Kč. To je na jednoho 180 Kč, špička nešpička!

A jak píšu níže, i ekonomický model linky se komercionalizací změnil. Zatímco dříve musely na povinné slevy pro děti, student a důchodce vydělat plně platící cestující, dnes na děti a studenty stát doplácí extra a zákonem nařízená sleva důchodcům byla zrušena zcela. Rovněž komercionalizace provozu ČD umožňila zrušit některé málo vytížené okrajové spoje (třeba v 4h ráno z Prahy, to nejezdí ani metro). Předtím tyto vlaky byly součástí objednávky a musely jezdit, i když byly skoro prázdné.

+12/0
21.12.2016 12:17

R36o49m19a73n 62S39t71o51n12e20k 1789433119331

myslim že důležitější bude běžná cena bez in karty

0/−2
21.12.2016 13:20

R87a24d15e22k 17J69a16n56a18t22a 9265646324922

Tento článek je o posuzování, zda byl či je provoz podnákladový.

A v takovém případě vás zajímají náklady vs. celkové tržby, potažmo průměrná tržba. Nikoliv nejvyšší možné jízdné.

ČD se kdysi vyjádřily, že nejvyšší jízdné (tzv. "obyčejné") si kupuje jen cca 5% cestujících, ostatní využívají některou slevu.

Uvědomte si, že pověst o "drahých ČD" byla vytvořena soukromými dopravci ve spolupráci s médii.

Ano, jízdné pro náhodného cestujícího (jedu sám, přijdu jednou za rok k pokladně a jedu) se skutečně snížilo a to taky všechny články zdůrazňovaly.

Jenže valná většina cestujících jsou cestující pravidelní a ti měli vždycky nějakou slevu.

Pamatujete třeba na oblíbenou "Kilometrickou banku"? 0,8 Kč/km?

Takže Ostrava-Praha 356 km za 284 Kč, klidně i v nejvyšší špičce. A kdo jel ještě o kousek dál, nad 400km už byla jízda zdarma.

Kde jsou ty drahé ČD?

+3/0
21.12.2016 14:36

R18o18b27e17r83t 33P37r38a11ž22á56k 4298106765840

Máte to marný. Místní "odborníci" pořád budou mlít o špinavých, zpožděných a drahách vlacích ČD, na které, chudinkové, musejí doplácet ze "svých daní". Fakta jsou jim šumák a vy se darmo namáháte.

+4/−1
21.12.2016 14:43

R24o13b78e70r92t 25P32r29a63ž25á63k 4418286315120

-drahÝch vlacích-

0/0
21.12.2016 14:43

A88l39a11n 43Ř50e88p62k58a 4435336

I když většina cestujících ČD in-kartu má? ;-)

0/0
21.12.2016 15:55

J48i73ř20í 36J50i23n54d82r36a 6545969616338

Tenkrát ze zákaznickou kartou stálo pendolino Praha Ostrava 460 + až 200 Kč místenka

0/0
21.12.2016 15:15

A13l71a16n 28Ř87e15p50k82a 4485746

Za tisíc pha-ova? To jste sebral kde? :D Asi z Jančurových keců leda tak :D

+2/0
21.12.2016 15:53
Foto

J51a78n 32V80a36l66a58l72í88k 6346869650696

ano máte pravdu jízdenka u LEO je skoro za 1000Kč;-D

+1/0
21.12.2016 18:39

Š34t66ě40p21á91n 34K98o43p95ř48i55v62a 6679975205392

Z clanku nelze, bohuzel, vydedukovat vlastni predmet sporu, ono povestne jadro pudla. Diky diskusi a predevsim prispevkum pana Nivnickeho jsem se v problematice zorientoval a timto mu jednak dekuji a jednak davam za pravdu.

0/0
21.12.2016 11:15

J76a17n 66J88e11m30e12l63k56a 1835570

Tak EU tlačí liberalizaci, takže.. Ale nevím, jestli má smysl řešit kdo šel první na 290 když to Jančura dotlačil po x letech na 150 s kreditovou jízdenkou(zdarma) mimo špičku (což je velké procento za 7 dní v týdnu.) Leo šel na 99 a pod.

+1/0
21.12.2016 11:12

L68e24a 85B69r97a13d37á19č78o41v52á 4818843376454

RJ i LE prostě jen dělají v rámci možností vše, co jim zákonný rámec dovolí, aby si udrželi postavení na trhu a zisky. Pokud zákonný rámec překorčí, měl by zasáhnout stát. Stejně tak by stát měl být schopen rozhodnout v případě sporu a to v době kratší, než všem těm vlakům upadnou kolečka. Pokud tu máme tržní prostředí a ČD se prostě přizpůsobili konkurenci, měl to stát smést se stolu. Oni by RJ a LE stejně řvali dál, ale těmahle průtahama až do Brusele dává stát najevo, že vyhrává ten kdo víc ječí a brečí.

+3/−2
21.12.2016 11:00

M74a71r65t91i35n 45K56r18u41t49ý 1388961559485

Vy prostě jenom vůbec nechápete, o co jde. To je celé.

0/0
21.12.2016 12:21

K96r41y17š63t25o29f 11L53a65n70í34k 1329330475735

Jako plan to byl dobry, podseknout ceny, pretahnout cestujici a skoupit od CD razem nepotrebne soupravy a pak ty ceny zase "upravit". Kdyz to nevyslo, hleda kde se zahojit a nase penize protahnute jako pokuta za dumping pres CD to spravi.

+4/−2
21.12.2016 10:34

R84o81m30a42n 91S87t61o34n59e38k 1199713829771

;-D;-D;-D

0/0
21.12.2016 10:58

A15l82a82n 35Ř65e23p70k27a 4595616

Někde Jančura prohlásil, že prý je připraven koupit i jejich Pendolina ;-D No dráhy jsou celé žhavé mu je prodat ;-D;-D

0/0
21.12.2016 16:19

M89a70r88t89i44n 58K42o57n93e83č81n21ý 3290344729705

Jenomže Jančura jezdí za svý, kdežto ČD berou od státu dotace, kterými zřejmě dotují i ceny na trase PHA-OVA...

+6/−12
21.12.2016 10:06
Foto

J91a58n 33V37a58l16a40l35í16k 6186449600436

Co lžete na té trati jezdí i ČD na komerční riziko

+5/−1
21.12.2016 10:11

J57a38k35u48b 72Š47a18f16a49n15d35a 7655477791331

Což nevylučuje to, co psal p. Konečný.

+2/−3
21.12.2016 10:13

V53í76t 33P75r94č39í16k 9618820974270

Samozřejmě vylučuje. Je pravda, že od ČD si stát na jiných tratích objednává dopravní obslužnost (což mnohem víc vystihuje realitu než magické slovo dotace). Ale stejným způsobem vydělává i Jancura na Slovensku.

+3/−1
21.12.2016 10:25

J41i41ř63í 50J71i21n34d50r53a 6775559556808

Jo, ale údržbu ČD může převést na jinou část tratě. Dokud toto nebude dohledatelné, tak si obě strany sporu mohou myslet své.

0/0
21.12.2016 10:28

J54a48k26u24b 34Š56a42f29a10n77d52a 7185907131291

A jaký je poměr jízd, na které oba dopravci dostávají příspěvek (spoj objednává stát/kraj/obec) a jízd, kde jezdí plně na své riziko? Ten poměr u obou je naprosto obrácený.

+1/0
21.12.2016 11:08

R79o17m66a24n 23S32t92o39n59e93k 1349793279311

jenom na jedné trati

0/0
21.12.2016 11:12

J64i98ř95í 44S14t75e26h86l96í70k 9787786475342

On nebere příspěvek na studenty?Opravdu za svý?

+5/0
21.12.2016 10:21

R73o48m37a48n 28P94o89l59á53č75e38k 5586889485

A ještě to šmelí... Viz článek, že ho vyšetřují jiné úřady...

+2/0
21.12.2016 10:28

K29a79r29e80l 25Ř42e12h17á72č38e52k 9782540401792

Může mi někdo vysvětlit smysl tohoto zákona. Pro příklad (je to stejné jako spor ČD a regiojet) Budu mít jedinou pekárnu ve městě. Náklady na rohlík budu mít 1,5 Kč. Budu ho prodávat za 2 Kč. Ve městě si otevře pekárnu někdo jiný a bude mít náklady na jeden rohlík také 1,5 Kč. Bude mít ale například i pekárnu jinde a z té bude dotovat tuto pekárnu a rohlík bude prodávat za 1 Kč. Já, jelikož jsem dominant nebudu smět ale na tu korunu zlevnit. Výsledkem bude, že samozřejmě všichni začnou chodit do té druhé pekárny a já po týdnu zkrachuji. Není to celé na hlavu? Je přece logické, že raději také na nějaký čas zlevním ty rohlíky, abych si udržel zákazníky.

+5/0
21.12.2016 10:04

R28o95m28a41n 43S84t83o65n74e90k 1779123849781

mate to špatně, vy který mate jednu pekárnou zlevnit můžete to co má dvě pekárny nemůže jít z cenou pod vás :-)

0/0
21.12.2016 10:11

P25e28t71r 72N19e23c68h27a10n33i16c54k55ý 7523186178830

A kdyby měl konkurent někde místo pekárny třeba drůbežárnu a z jejích zisků by dotoval dumping té pekárny?

+3/0
21.12.2016 10:14

J19i16ř92í 78J84i59n56d13r69a 6145609576188

Myslíte jako ČD z jiných tratí ;-D

0/−1
21.12.2016 10:30

P16e28t43r 88N71e15c46h34a97n86i70c20k21ý 7183346508160

Nebo Jančura z letenek, cestovek, busů atd. ?

+2/0
21.12.2016 12:13

K98a15r27e86l 17Ř96e34h31á16č22e52k 9382290501622

Ta druhá pekárna je ale v jiném městě. Ale v tomto městě jsem dominant já.

0/0
21.12.2016 10:23

R80o75m34a29n 82S45t41o10n81e43k 1139173869611

nejste ta druha pekárna je dominantní, vás tento zákon chrání aby vás větší řetězec nemohl zlikvidovat

0/0
21.12.2016 10:57

V96a52c59l78a48v 96H47a14j78e85k 3776799189

nemůže jít s cenou pod náklady. To je rozdíl.

0/0
21.12.2016 13:27

J95i79ř27í 50R62y55s 2699389763153

Hlavně již před SA, nabízeli ČD akční jízdenky za podobné ceny (asi tak dva roky), jako jezdí teď

+4/0
21.12.2016 10:11

M27a62r54i11e 62V67a18š67í10č86k26o37v36á 3741573212548

Viděli jste ceny Leo expres z Prahy do Olomouce na pátek? 729,- v economy class, kdo si chce připlatit, tak 1029,- v business class... ČD před nástupem RJ 369,-. Myslím, že i za té nesnížené ceny bych jela s dráhami.

+10/0
21.12.2016 9:55

R82a63d35e71k 72H23o16d63a94ň 9636797581153

Počítám že bude následovat hned další soudy, ve snaze dokázat že po pěti letech by mělo být roky rozhodnuto. Na druhou stranu, v ČR to v zásadě nemá šanci moc uspět, protože Nejvyšší správní soud spokojeně rozhodl, že cokoli pod cca 8 let je naprosto přiměřená délka řízení, a nemáme si co stěžovat.

0/0
21.12.2016 9:25

P34e92t87r 83N59e91c32h69a21n39i30c74k33ý 7963546698170

A co stav, kdy byl SA dominant na trase Praha - Liberec, přišel tehdejší DPML a Jančura zlevnil na 50kč? Jaký v tom byl rozdíl? Jančura = Dominant, DPML nový hráč s pár spoji. Výsledek, Jančura si vyřval stání na Fügnerově a DPML skončil.

+11/0
21.12.2016 9:24

P53e37t55r 90N74i73v95n55i22c38k60ý 3222774185267

Proběhla nějaká stížnost / žaloba? Pokud ano, jak to dopadlo?

0/0
21.12.2016 9:52

P45e39t74r 86N16e60c51h60a66n83i74c19k97ý 7253816478420

Já jen jestli Jančura nebojuje proti něčemu co sám činí

+8/0
21.12.2016 9:55

P66e48t51r 51P97e91t55r 6843712478293

A že si stěžuje zrovna RJ, který nedávno podražil (valnou většinu spojů najednou zařadil do špičky ačkoliv předtím tam nebyly) a teď, když před vánoci prodává i o dost dráž.

ČD na trase Praha-Ostrava musely používat ceník a kilometrovník, který se řídí výměrem ministerstva financí, po nástupu soukromníků tato povinnost padla a ČD si tam může nechat platit klidně rohlíkama. Na čem to teda RJ staví? Na tom, že to ČD konečně umožnili? Jančura pokud vím sliboval hory doly, 5 vozových tříd, kino v každé vlakové soupravě a nevím co ještě...a hlavně zbrusu nové vozy již pár měsíců po jeho nástupu na koleje. Proč ho tedy nepopotahují za tohle? Vždyť to byla vyloženě vylhaná reklama.

+12/−2
21.12.2016 9:24

M26a44r62t59i86n 68K18a48r31á44s71e91k 9708883238338

No zrovne tech 5 trid, nove vlaky apod sliboval leta pred skutecnym zacatkem jeho vlaku v ramci projektu "highjet", od ktereho se nakonec ustoupilo a jako zivotaschopnejsi zvolili soucasny projekt nizkonakladovych vlaku...

+1/0
21.12.2016 9:49

J36i32ř54í 57N30e81v74r50l39a 8872103119767

Regiojet s Leošem budou stále a stále brečet, jak je jim ubližováno.... ale já si moc dobře pamatuju, jak tady Leoš dával jízdenky za 99 korun z Prahy směr Ostrava.... a snad už den na to Regiojet snížil kvůli ceny Leošovi taky... Totéž když tu začal jezdit Flixbus mezi Berlínem a Prahou - Jančura rychle snížil ceny taky kvůli nim. Stěžují si, ale sami teď dávají předražené jízdenky na poslední dny před Vánoci, vrcholem mi pak přijde lístek u Leoše za 900. A tihle budou mluvit o férových podmínkách? Jen kážou vodu, ale sami pijou víno. Nemluvě o vytlačování konkurence mezi Libercem a Prahou...

+11/−2
21.12.2016 9:18

R25o98m46a52n 12S39t31o22n81e48k 1189113579201

LE ani RJ není trati Praha - Ostrava dominantní dopravce

0/0
21.12.2016 9:22

P19e22t89r 30P68e32t51r 6253952718463

ano ale jenom proto, že nemají vozy. Jančura by velice rád byl i za cenu, že budou jezdit dvouvozové soupravy. To mu naštěstí už zatrhli. A v autobusovém podnikání Jančura dominantní dopravce už dlouho je.

+8/−1
21.12.2016 9:25

P52e10t44r 25N16i84v39n85i36c48k94ý 3622904225787

Prostě není. Tečka.

Jančura je autobusovém podnikání dominant? 8-o Zneužívá svého postavení? Podal někdo žalobu nebo stížnost?

+1/−5
21.12.2016 9:51

P13a21v46e11l 84S35v77o66b77o77d92a 4457980652602

Jdete uz s tim obhajovanim Jancury nekam. Dekuji.

+2/0
21.12.2016 12:34

J18o24s17e66f 74Š90o35l58t90e35s 8394968460723

Lol, argument hadr :D

0/0
21.12.2016 16:53

M18a36r64t51i12n 54K72a32r60á72s80e90k 9918303178498

Rekl bych ze na te trati neni ted zadny dominantni dopravce ne? LE je sice nejmensi, ale RJ vykony za CD nijak zasadne nezaostava...

0/0
21.12.2016 9:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.