Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidí ve vlacích rychle přibývá, dopravcům pomohla letní poptávka

Vlaky v Česku vozí čím dál více lidí. Po mírné stagnaci počty cestujících ve třetím čtvrtletí rostly nejrychleji za posledních pět let, a to o téměř pět procent. Za prvních devět měsíců loňského roku přibylo ve vlacích více než 2,5 milionů lidí, za první tři čtvrtletí jich přepravily celkem 134,8 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21i50ř56í 57H96o68v20o46r26k10a 8417866262775

Nějak zapomněli zmínit více modrých zón ;-D

0/0
5.1.2017 12:42

M24i10c83h69a83l 22Č67e83r10n56ý 8513389927426

jo .. hmmmm

nedavno jsem chtel jet do divadla, mno a zjistil jsem ze posledni spoj mi jede zpatky ve 20:05. (drive posledni mezi 22:00 a 24:00 pouze motorak a vetsinou z 25% plny)

nevim kdo jak premysli o vytizenosti vlaku, ale rusit spoje co apriorne udrzuji verejnou dopravu žadanou a limitovat to pouze na ekonomicky prospesne spoje.. to je cesta do pekel.

osobne to resim porizenim auta a KAKAT na CD

o zpozdeni atp. radsi ani nemluvit, hruza a des poslednich 15 let

+5/−6
4.1.2017 15:03

K94a10r73e21l 35Ř44e83h12á76č71e51k 9282770811912

O tom, které spoje a v kolik pojedou rozhodují jejich objednavatele. V případě dálkových vlaků Ministerstvo dopravy a v případě regionálních vlaků příslušné krajské úřady.

+9/0
4.1.2017 15:37

Š84t61e70f86a24n 12F10r75i62č70a 7642138363496

Pokud veřejná doprava nefunguje od 5 hodin ráno cca do 23 hodin večer, tak je z pohledu venkovanů nepoužitelná. Lidé se naučí jezdit individuální dopravou.

+1/0
4.1.2017 21:28

P10e16t67r 75N77e50c25h35a29n61i80c92k22ý 7323226288650

Z pohledu většiny lidí. A právě večer je větší motivace VHD použít (únava, alkohol)

0/0
4.1.2017 22:44

P44e84t90r 24N93e79c51h78a40n93i34c20k50ý 7693416568610

viz můj příspěvek níže. Tenhle trend zahájil ODSák Stanjura. Rozhodl se, že tu a tam něco ušetří a bude pak vypadat myslitelsky, i když rozuměl železnici jak koza petrželi. Prostě vzal seznam vlaků s obsazeností a začal postupně škrtat a omezovat, tu a tam jen v určité dny, někde úplně. Pak na něj další navázali a podobně kraje začalay optimalizovat a optimalizovat. Někde jsou rozumní (LK,okolí větších měst), někde jako JČ, Vysočina nebo i OREDO( Třeba poslední osobák z Jaroměře do Paky) optimalizují na krev. Zásah pak dostal I. koridor, když přišel o dotace, protože najednou neměl kdo objednávat ty okrajové spoje co se nerentují.

+3/0
4.1.2017 22:50

F75r64a82n52t10i41s76e59k 42K19o15f30r88o77n 8630449152301

Já vidím přímou souvislost s nástupem soukromých dopravců Regiojet a posléze Leoexpres a dalších. V důsledku toho se zcele bezprecedentně zlepšil servis všech dopravců na trati Praha - Ostrava (doprovázeno paradoxně podstatným snížením ceny) a postupně se tato kvalita začíná přenášet na další spoje. Lidi zjistili, že vlaky jsou opravdu kvalitní, že to není ta drahá hrůza, která to byla před nástupem konkurence na železnici a začínají dávat přednost vlaku před jinými druhy dopravy.

Jinak je to přímo učebnicový příklad toho, jaký dopad na kvalitu a cenu má existence monopolu nebo konkurenčního prostředí na trhu.

+4/0
4.1.2017 15:03

R27a44d35e16k 36J26a96n46a56t90a 9245786914492

Pozor na společnou hlavní příčinu - a sice kolem 2011 po dlouhých letech jakž takž dokončena modernizace I. koridoru. Tedy zkrácení jízdních dob, růst kapacity, a zvyšení spolehlivosti provozu. To vše má vliv na poměr výnosy/náklady.

To způsobilo obě věci:

1) Vyplatilo se dorpavcům jezdit komerčně (resp. pokusit se o to)

2) Přitáhlo nové cestující na železnici.

+6/0
4.1.2017 16:21

A46n60t55o56n44í23n 44V53o24j64á61č70e45k 3579505267

Cestujících možná přibývá ale vagónů a vlaků ne. Tak v 50% případů co jezdím vlakem stojím třeba i 3 hodiny na chodbě, a co minutu tam projde nějaký jiný naštvaný cestující, že mu blokuji cestu. Mně osobně stání nevadí, ale těm 20 dětem, které jako skautský vedoucí vedu a musím je hlídat, se moc tříhodinové stání v uličce nelíbí.

+1/−5
4.1.2017 14:54

K69a75r44e48l 23Ř21e35h69á38č65e54k 9622830851442

Asi je hrozný problém zajistit si místenku, hlavně když dnes je zdarma

+7/0
4.1.2017 15:38

J62i26ř65í 83H38o31v16o98r91k84a 8737306692535

to je potom ten procházející cestující, který se obtížně snaží dostat na své místo ;-)

0/0
5.1.2017 12:45
Foto

J65a80n 48V94a40l30a47l43í52k 6356349340846

Tak si máte objednat místa však je to asi vaše neznalost.

+7/−1
4.1.2017 16:09

P28e78t67r 80N68e38c30h97a53n78i72c22k93ý 7633766528630

Ale kapacitně ty soupravy opravdu nestačí. Zvlášť ty interpantery jsou někdy dost kapacitní podstřel proti klasickým soupravám. Objednatel by mohl trochu přisypat, ono to na kulturu cestování má značný vliv.

+1/0
4.1.2017 22:46

P49a90v64e26l 72M83r16l66í53k 6647953292730

Dobré zprávy :) Čím víc lidí, tím lepší servis a cena ve vlacích a větší pohoda na silnicích :) Ještě by to chtělo zvyšovat na železnici podíl nákladní dopravy.

+1/0
4.1.2017 13:31

J40i59ř14í 46K86o30c34u14r14e90k 6495544215128

Tojo, ale když budete chtít postavit kontejnerové překladiště, tak se zvedne vlna odporu, jelikož si spousta lidí myslí, že to půjde i bez něj. Jakoby snad i tramvaje mohly jezdit bez vozovny...

+7/0
4.1.2017 13:53

P75e82t46r 66S70c90h88w85a42r68z 7688559933611

No jo, ale aby byla železnice v přepravě osob konkurenceschopná, musí jezdit často a nejlépe v taktu. K tomu rušení výhyben při rekonstrukcích a jste rád, že náklady někam nacpete aspoň v noci.

+5/0
4.1.2017 14:12

P24e25t72r 33N78e79c48h23a18n57i75c56k28ý 7593446988250

A musí být soupravy kapacitní, ne optimalizované

+1/0
4.1.2017 15:31
Foto

P70ř60e81m39e82k 17H97o34m37o83l53a 5268445765416

Proto mezi Prahou a Berounem ubíraj soupravy elefantů a jezdí jedna narvaná? 8-o

0/0
4.1.2017 13:29

R35o72m88a88n 28P26o75l41á63č61e74k 5886909235

Řvete na ROPID a kraj;-)

+2/0
4.1.2017 13:39
Foto

P72ř39e51m43e53k 97H94o22m31o40l17a 5748975505946

já neřvu, se jen divím. Jezdím radši rychlíkama :)

0/0
4.1.2017 13:41

K93a96r72e79l 43Ř31e54h69á54č80e98k 9932290271772

Na kterém vlaku se ubrala souprava? Pokud se nejedná o poruchu,tak nikde. A na trase Praha - Beroun přibyli od prosince další spoje.

0/0
4.1.2017 15:40

J18a28n 17K21o64b54ě12r82s89k77ý 1460236501583

Tak hlavně si ty cestující udržet. Pokud to dopadne jak na trati Plzeň-Most kde jezdí dva dopravci s nekompatibilním tarifem s nemožností koupit si jízdenku která platí u obou dopravců tak to asi moc cestujících lákat nebude a na dráhu se vykašlou.

+12/−1
4.1.2017 13:03

J80i53ř27í 34V46a69n64k 8110183569912

Osobně mi víc vadí Ostrava-Olomouc -Praha ,Nevím proč ale nepříjde mi správné připustit si konkurenci na nejfrekventovanější trase ,tyhle koridory mají být státem chráněné,poté se nemůžeme divit že ČD jsou ztrátové a dopadneme tak, že postupně nám tu budou jezdit všichni jen né čeští dopravci.Těm zbudou jen koridory které nikdo nechce, ale dělat se musí.Takhle vyšachovat už jsme se nechali v tolika odvětvích.Jediné co je natom pozitivní je že regio i leo jsou české společnosti a platí daně u nás.Ovšem jak dlouho budou vzdorovat zahraničnímu kapitálu a odkoupí je nějaký velký fond toť otázka času[>-]

+1/0
5.1.2017 0:08

P27e68t95r 61B54á13č75a 8935536325885

Na dovolenou vlakem, boze muj ;-D

A jeste pod stan do kempu, to je apson zivot a dovolena R^

0/−4
4.1.2017 13:02

V66á86c85l49a90v 24K81a11f96t17a14n 7215729373806

Za mě ideální dovolená :)

+4/0
4.1.2017 13:16

L69u81k57á22š 16Š20m59a28h46e84l 2167304452744

Podle mne principem dovolené je dělat úplně něco jiného, než člověk dělá v práci a obvykle. No a jelikož dneska většina zaměstnání je sedavých, tak proč nejet na dovolenou někam na aktivní pěší nebo cyklo- turistiku? A k turistice tak nějak je vlak nejvhodnější.

+3/0
4.1.2017 14:57

M70a28r96t36i91n 85K39a47r95á77s50e29k 9168593838238

No ja teda zrovna na turisticke dovolene jezdim autem...

0/0
4.1.2017 15:06

R57a32d33e72k 43J92a45n40a25t78a 9175686484632

Vlak má pro turistiku jednu podstatnou výhodu - výlet nemusí skončit v místě, kde začal.

+4/0
4.1.2017 16:23
Foto

B84r92o46n36i36s88l16a83v 79G51a51b31r85y78š 2712869131

A proč ne? Loni jsme jeli do severního Polska a cesta vlakem byla jen o půl hodiny delší než autem. A 8,5 hodiny držet volant se mi fakt nechce, na to jsem línej. ;-D

+3/0
4.1.2017 15:05

P98e43t33r 36N82e96c71h40a76n81i66c20k23ý 7773696988410

Ještě bych vzpomněl nešvar osekávání posledních spojů. Ten značně brzdí zvýšenou poptávku po železniční dopravě. K čemu je slušné spojení tam, když se nemám jak vrátit zpět? A nejen to, vynechané poslední a první spoje, taktové díry a spousty poznámek v jízdním řádu (jeden jede jen v pátek, jiný jen o víkendu, jiný jen během školního vyučování atd.) doslova ničí možnosti cestování na delší relace, rozbíjí různé přestupní vazby a způsobuje mnohem větší problémy při zpoždění a ujetí přípojů. Stát by se fakt mohl zamyslet jestli by ,vzhledem k pozitivním hospodářským výsledkům a vyšší popularitě železnice, neobjednal plnohodnotnou taktovou dopravu na všech rychlíkových a expresních linkách, tak jak to funguje v civilizovaných zemích jako je Německo,Rakousko, Švýcarsko a Nizozemí.

+6/0
4.1.2017 12:31

P92e57t82r 79N33e94c17h72a51n81i31c21k17ý 7663676388740

Važme si toho co máme. V poměru cena / kvalita jsme vysoko na evropské špičce. Ve většině evrospkých zemí na západ od nás máte štěstí, když cestujete za cenu jízdy autem v jednom člověku, obyčejné jízdné jsou už násobky takové ceny. Vozový park se za posledních několik let rapidně zkvalitnil, zásuvky začínají být standard mimo hlavní tratě a na nejdůležitějších tepnách je wifi. Opět něco, co není úplně běžné na západě, případně je dodatečně zpoplatněné. Co si teda musíme udržet je jakási tarifní integrace železnice, kdy odkudkoli kamkoli můžete jet na jednu jízdenku a libovolnou cestou o maximální kilometrické délce. Dále pak obdobu Inkaret ať už se to bude jmenovat jakkoliv, která odměňuje pravidelné cestující na rozličných relacích. Horší to je s infrastrukturou, která kapacitně nedostačuje na většině hlavních tratích, na mnoha místech jsou přetížené jednokolejky a někde vedou tratě jak podle koňky císařpána. Jen to chce mít jednotný koncept rozvoje a to pro celé kraje a aglomerace, ne adhoc stavění a bourání jak to zrovna přijde úředníkovi pod ruku. Pokud ruším lokálku, ukážu nový koncept, který obsluhuje oblast. Pokud modernizuji, tak plánuji jak z modernizace získat co nejvyšší užitek. Při rychlosti stavebnictví v ČR je to však holé scifi.

+6/0
4.1.2017 12:24
Foto

T17a35d25e37á11š 95R73y94b58k16a 3497733662728

V světle stále ztenčující se poptávky po IAD - pro naši mentalitu docela mile překvapivé; autem jsem přeci víc než sardinka ve slonovi (EJ 471) - nechápu poslední kroky Prahy s tramvajovou dopravou, chápu že má problém, ale nechápu, že se nic neřeší.

Nicméně tento rok by mohl být další zlomem co se týče přepravy cestujících, nové soupravy na tratích do Vsetína a do Zlínského kraje z Prahy, Ex na České Budějovice (které zatím kazí ne moc spolehlivé lok. 380), snaha rozšířit drobný palubní servis do vlaků nižší kategorií a to samé opětovně zavést alespoň na úrovni standardu do vlaků vyšší kategorie směr Praha-Žilina přes Ostravu... No jsem zvědav na čísla za rok...

+1/0
4.1.2017 12:21

J80a32n 53J84e24m14e32l75k47a 1265620

Česká železnice má podle mě formu, o jaké se mohlo před 20 lety snít.

ČD má spoustu nově opravených interierů, jezdí přesněji, topí, víc uklízí. Zároveň má dobré ceny a je nerozdrbaná liberalizací. Před pár lety byla použitelná jen linka Děčín - Praha - Ostrava. Možná Brno. Dnes je to Praha, Plzeň, Cheb. Budějovice. Brno - Břeclav - Přerov a další směry.

Elektrifikovaná příměstská doprava s Elephanty je podle mě výborná. (cena/výkon)

V roce 2015 se povedlo z EU dotací konečně opravit něco mimo koridory. A ukrajuje to minuty. Příměstský úsek z Brna na Ostravu (z 80 na 100). Ostrava Havířov (z 80 na 100). Část trati Opava Krnov na 120, Parubice Hradec na 160 a další. Kéž by se povedlo opravit zbývající části (na kterých se jezdí třeba 50 kvůli stavu, třeba Ostrava Slovensko)

Současné tratě mohou být mnohem rychlejší. Jen nesmí být na podfinancovaných 50 let starých, křivých kolejích a technologiích.

+15/0
4.1.2017 12:04

P40e24t50r 29N69e25c97h80a47n69i44c83k14ý 7913616188830

Ostrava - Slovensko je problém kvůli poddolování. U méně důležitých tratí se zas objevuje problém optimalizace nákladů SŽDC. Bez problémů vytrhají kilometry kolejí, aby se nemuseli o ně starat. Zabijí tím nákladní dopravu, zabijí tím možnosti křižování v případě problémů a zničí tím jakýkoliv vývoj nebo možnosti zkapacitnění taktu.

+5/0
4.1.2017 12:33

P74a88v67e98l 84Ř18a49p88e62k 7802536349515

Rozumní lidé už pochopili, že marnit čas a prostředky v zastaralém systému masového automobilismu je pohrdáním darem života.

+11/−2
4.1.2017 11:51
Foto

J86a97k73u69b 80S32o75b87o90t50k91a 6284138467486

Všichni vědí, že jsi troll :-)

0/−2
4.1.2017 13:33

P48e92t62r 94N48o11v58o58t63n55y 1151110391

Však ono vám MD brzo zatne tipec až začne soutěžit.

+4/0
4.1.2017 11:46
Foto

J43a53n 56V94a38l56a84l40í31k 6796849170856

To už by snad mělo být uznávání jízdného.

0/0
4.1.2017 12:23

P97e26t16r 65N15o12v50o23t87n90y 1391130391

No doufejme.

0/0
4.1.2017 12:44

J38a49n 19J24e74m31e46l80k56a 1955450

Já bych od toho opravu nic nečekal. ("možnosti tarifní integrace") Je tam spousta meziřádkových indícií, že to bude o ničem. Prostě směr Anglie. Málo regulace, optimální výběr dopravce.. Hlavně:-) A hlavně né směrem toho hrozného Švýcarska ;-D (úřední doprava, chybí úsměv ;-D)

+1/−1
4.1.2017 13:03

R32i73c88h63a18r70d 81T19r40e24f60i41l 4561885109970

Já radši ten švýcarský systém, než rozdrbaný britský.

+4/0
4.1.2017 13:41
Foto

J88a92n 55V62a27l91a97l27í44k 6306179140626

Jízdenka na léto je super k tomu doplatek do 1 třídy a nemá to chybu.

+5/−1
4.1.2017 11:13

P70e15t50r 29V69i43n40a22ř 6863153273187

A co bez doplatku jet raději rovnou kvalitním dopravcem? ;-D

0/−14
4.1.2017 11:55
Foto

J29a71n 25V77a17l61a34l74í33k 6566869110426

Proč bych jezdil dráž ve stejné kvalitě a RJ asi nejezdí po celé ČR

+5/0
4.1.2017 12:01

J28a40n 75K70o28b86ě62r77s56k69ý 1180196211863

Protože dostanete kávu zdarma (a ve špičce často za vyšší cenu než když pojedete s ČD) a to se vyplatí ;-D

+5/−2
4.1.2017 13:06

P55e68t84r 12V87i37n54a96ř 6293823493377

To je pravda, v ČD si ji můžete za 49 Kč koupit, zalijí vám 3v1 z Kauflandu a vypít si ji klidně můžete ve shnilém špínovraku ze 60. let, který bude nabírat desítky minut zpoždění.. ;-D

0/−7
4.1.2017 15:50

P67e81t39r 39V23i28n49a86ř 6513123643517

Dráž..;-D

Ve stejné kvalitě.. ;-D

Co neudělá jedna režijka radosti..

0/−5
4.1.2017 15:50
Foto

J67a27n 63V40a72l12a16l67í94k 6746789150476

Kolikrát vám budu psát že v chemickém průmyslu rezijky nedostáváme.

+1/0
4.1.2017 16:14

K54a98r72e87l 30Ř21e91h31á90č28e80k 9472260551892

A kde jezdí ten kvalitnější dopravce?

+1/0
4.1.2017 13:09

J69i34ř44í 52K13o43c43u69r73e24k 6345264755808

Z Vídně Lince. Ovšem na nábřeží to vidět není ...

0/0
4.1.2017 13:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.