Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První kraj spouští půjčovnu vlaků. Stát musí počkat kvůli zemědělství

Na české železnici se chystá malá revoluce, kdy po kolejích nebudou jezdit vlaky patřící dopravcům, ale těm, kdo si jejich provoz objednávají. O takovém modelu mluví ministerstvo dopravy, zatím ho však předjel Jihomoravský kraj. Sám si chce vysoutěžit 31 elektrických jednotek, které pak bude pronajímat dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V18o21j47t42ě61c55h 24H33a58n47á22k 8245951841404

Vyhraje ten, kdo dá zaměstnancům nejmenší plat. Bravo.

+3/−2
11.1.2017 18:18

J14a84n 77Č22e59k33a38l 7239775854394

Zatímco doteď vyhrával ten, kdo jim dával nejvíc?

+2/0
13.1.2017 10:52

M71i83l53o81š 76Ř70e33h41á21k 8846358417105

Pokud vím na jižní Moravě je moravská železnice.

0/0
11.1.2017 16:04

J60a65n 51Č73e84k93a23l 7359545804564

A kolem Třince gorolská...

+1/0
13.1.2017 10:52

M88i21l32o17š 82Ř80e66h12á84k 8616328947525

Pane Čekale, v případě Třince (Trzynca) slezská. Přívlastky volím dle zemí.

+1/−1
13.1.2017 23:41
Foto

A52l29a84n 98Ř43e32p39k59a 4605116

Vozidla má vlastnit dopravce, ne dům plný úředníků:-P A co údržba? Svěří to dopravci, pak zase jinému, nebo si postaví zbytečně vlastní depo a přetáhnou lidi (nejspíš od ČD)?

+5/0
11.1.2017 11:50

H44o94n25z49a 85K69a37r82á88s72e84k 1655931202888

Generální ředitelství ČD není "dům plný úředníků"? Proč by vlastní depo mělo být zbytečné? Pro cca 30 nových elektrických jednotek bude tak jako tak potřeba zřídit nové provozní zázemí. Ať už to udělá kraj nebo kterýkoliv z dopravců.

+2/−3
11.1.2017 11:59

J21o27s88e23f 10T37r58ö68g92l 8289912386736

To už se děje. Třeba u nás v Ústeckém kraji nakoupil kraj autobusy (s dotací z EU), vysoitěžil dopravce (několik) a ty s nimi teď provozují veřejnou dopravu.

+2/0
11.1.2017 11:29

J32a85n 14J11e68m35e33l72k59a 1505160

Koalice ANO, KDU, Žít Brno, Strany zelených, TOP 09.

Když jsem se ptal ANO v Brně a Ostravě, tak o soutěžích a půjčovnách jako nic nevěděli nebo že to není v programu. KDU to samé. A už spouští půjčovnu. Dělají z těch voličů úplné idiot..? Že do programu dají samé obecné věci, nesouvisející s kraji typu bezpečnost, migrace a podstatné věci jako privatizace železnice ne? Tolik pravomoci a tak volně u železnice neměly být nikdy předány krajům.. A bavíme se předpokládám o páteřních příměstských trasách. Ne nějakých zapadlých. To nemá obdoby v Německu.

A zajimavé, že ANO (minimálně Telička) a KDU (Svoboda) hlasovali pro NAŘÍZENÍ povinných soutěží Bruselem 2019. (Takže podle mě v delším horizontu likvidace ČD, zejména se současným nastavením na trhu)

"Budou dopravci pronajímat".. Takže se to nejspíš pěkně prodraží dopravci. A následně cestujícímu. (v porovnáním s dotací pro ČD)

Jistě to bude velmi efektivní. Hromada managentů.. Učetnictví. V každém kraji. A určitě v každém kraji budou strašní odborníci na kolejovou dopravu, její servis a pronajímání. (Od toho tady jsou soukromé leasingovky). Určitě to bude podobně kvalitně řízeno jako regionální mhd -

Jako například plánování zboření funkční 40 let staré vozovny tramvají a autobusů v Ostravě, uvolnění pozemků pro novou výstavbu (příliš nespecifikovanou ;-D) a stavba nové vozovny za MILIARDU. ;-D Open Card stála 1.8. miliardy. Ostrava je 3 krát menší.

+3/−3
11.1.2017 10:13

H51o82n27z36a 79K13a66r59á57s26e54k 1595541922658

Píšete, že tolik pravomocí ohledně dopravní obslužnosti nemělo být předáno krajům. Byl byste tedy raději, kdyby se o počtu příměstských vlaků okolo Brna rozhodovalo v Praze? A pozor - v Německu je "Nahverkehr" řešena výhradně na úrovni spolkových zemí. Ne celostátně "z Berlína".

Co už může být "neprivátnějšího", než když jsou vlakové soupravy přímo ve vlastnictví orgánu veřejné správy? Mně to přijde daleko "státnější" než když jsou ve vlastnictví ČD.

Proč by se dopravcovi mělo prodražit pronajímání souprav? Pořízeny by přece byly z krajských (veřejných) peněz. Opačný přístup - pokud soupavy pořizuje přímo dopravce, kde máme záruku, že nebyly předraženy (s tím, že tu předraženost stejně zaplatí kraj, potažmo cestující).

ČD nyní nemají "hromadu managentů" v každém kraji (dřívější KCOD, dnes ZAP)?

"Regionální MHD" (tedy autobusová doprava) je v Jihomoravském kraji řízena vcelku dobře, nemyslíte?

Ostrava plánuje pořízení většího počtu nových tramvají. Je možné, že původní vozovna by jim stavebně neodpovídala, tzn. tak jako tak by byla nutná její rekonstrukce či rozšíření.

+1/−1
11.1.2017 11:07

J89a55n 83J96e60m72e69l98k34a 1305790

Neprivátnějšího .. není to náhodou zcela analogický vodovodní provozní model?;-D Privatizace zisků.. Neinvestice?

Ničí jednotný státní koncept. Jednotný nákup souprav, jednotný vozový park, víc kusů, centralizovanější servis. Jedna jízdenka. Jeden nezmatečný přehledný systém. (informační, jízdní řády, pokladny, podmínky, jedna síť! atd.). Ne 14. Naopak při přestupu na krajské autobusy, aby se v tom prase vyznalo.

Stačí se jen podívat na šaškárny s první třídou. Nakoupí se jednotné soupravy. Naštěstí s první třídou. A někteří regionální politici řeknou, že to nechtějí. Tak se to přeznačí na 2. Jak u blbých.

K tomu taková ta klasika z regionálních mhd a spol. Podlézt u cen měsíčních, ročních pro místní voliče. Jednotlivé jízdenky dražší.

Objednávat kraji ano, ale jednoznačný státní rámec a použitelné celostátní jízdné. Protože ty koleje jsou státní - placené ze státního rozpočtu. Navíc stát doplácí i to objednávání vlaků.

Toho managementu, účetních, regulátorů, byrokracie bude víc.

Ve Švýcarsku, vždy platí státní rámec a jízdné a k tomu krajské tarify.

Ostrava potřebuje více tramvají? K čemu, když počet obyvatel klesá. Počet cestujících klesá..

+1/0
11.1.2017 13:06

H66o73n65z46a 66K34a23r86á53s73e14k 1845191512218

Srovnání s vodovodním modelem pokulhává. Jako "privatizaci zisků" lze brát i dosavadní brutto smlouvy krajů s ČD (i když ČD vyberou vyšší tržby, tak kraje platí stejnou částku, nejde-li o tržby z integrovaného jízdného).

Jednotný nákup souprav = přesně dle hesla "přidělovat kšefty pořád těm samým firmám". Navíc, jednotlivé části ČR se od sebe liší, což znamená i různé nároky na kolejová vozidla.

Přesně tak - je chyba, že "se jednotně nakoupily" (ČD je nakoupily) soupravy s 1. třídou. Kraj odmítající 1. třídu by nic takového nekoupil.

IDS JMK funguje už 12 let. Vidíte tam nějakou "tarifní podlézavost"? Proč by se něco mělo v této věci změnit ve chvíli, kdy kraj bude vlastnit elektrické příměstské jednotky?

Ostrava - i kdyby nepotřebovala více tramvají, tak potřebuje nové tramvaje a pro ně odpovídající zázemí = buď novou vozovnu nebo adaptaci té dosavadní.

+1/0
11.1.2017 13:47

J49a54n 55J94e16m10e44l19k76a 1175280

A proč by to srovnání pokulhávalo?

A teď se zas budou přidělovat kšeft podle provizí jinam no. Co se změní..

Možná, že budou čínské..

Tarifní podlézavost vidím u spousty jiných krajů - JMK jsem nepoužíval.

Chyba - chyba je v kraji ne v 1. třídě..

0/−1
13.1.2017 14:47

H98o95n23z85a 91K71a52r81á52s92e88k 1585911342798

Objednatel (zde kraj) platí, objednatel pororučí. Přeje-li si objednatel jen 2. třídu, má ji mít. Je hloupost dopravce, že tu 1. třídu nechal do souprav instalovat "naslepo", bez ohledu na možné požadavky objednatelů.

+1/0
14.1.2017 19:32

I86v29a10n 52H88o58l83a72s 5297947938487

Ona se hlavně v současných elektrických jednotkách (od panterů přes elefanty až po pendolíno) ta jednička nijak zásadně neliší výbavou, ae právě jen tím, že lístek do ní si kupuje jen velmi omezený počet cestujících proto, aby tam měl o něco větší klid a určitou úroveň spolucestujících. A pokud je předpokládaná obsazenost vlaku poměrně vysoká, tak objednavatel logicky dává přednost tomu, aby byla kapacita maximálně využita, tím spíš, že se jedná o relativně krátké cesty.

+2/−1
15.1.2017 0:58

R20o37m54a33n 20J90e70s28c22h52k43e 9968965667195

Brno - Březová není krátká cesta. Jak chcete vysokou obsazenost udržet v celém úseku ?

0/0
15.1.2017 7:45

R54o97m63a61n 83J52e33s57c50h30k28e 9258935297185

Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně. Rozbitá krajská železnice na trati Brno - Česká Třebová, kde musím čekat více než půl hodiny na spoj je horší než za ČSD. Zrušení zastavování vlaku v úseku Křenovice - Vyškov. Trať - Brno - Hrušovany je také ostuda.

0/−1
11.1.2017 16:32

I92v84a49n 82H92o97l78a73s 5937637528237

> Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně.

Prosím konkrétní příklad. V IDS JmK i o víkendech je KAŽDÁ obec obsloužena min. třemi páry spojů denně.

"Krajská železnice Brnoˇ-Čestká Třebová" je bláblo roku - pochopitelně je to železnice celostátní ve správě SŽDC.

Zrušení osobních vlaků v úseku Křenovice-Vyškov bylo zvoleno naprosto správně kvůli nedostatečné kapacitě jednokolejné zastaralé trati (i tak mají rychlíky problémy s křižováním), dopravní obslužnost byla více než dostatečně kompenzována autobusy (více spojů, více zastávek více v centrech obcí).

Příště prosím příspěvek s alespoň jedním pravdivým argumentem.

+1/−1
14.1.2017 14:17

R51o41m94a88n 61J27e39s70c30h84k97e 9968815117825

Linka Doubravice nad Svitavou - Újezd u Boskovic. Doubravice nad Svitavou - Obora

0/0
15.1.2017 7:21

J56i69ř57í 16H28o93v63o11r23k78a 8817716882465

Konkrétně se zde jedná o specifické přepravní proudy, kde se jezdí podle požadavků obcí. Majoritní směry mají spojení častější. Doubravice-Boskovice/Blansko mají nadstandardní počet spojů na lince 234. Přepravní proudy do jmenovaných obcí jsou malé a v okrajových časech je nabízeno spojení přes Skalici nad Svitavou či Boskovice.

0/0
19.1.2017 2:16

R14o77m22a11n 58J35e78s76c35h63k71e 9798775757975

Zajímavé je, že na trati Plzeň - Železná Ruda zastavují rychlíky i na zastávkách. Proč opravili tuto trať, kde je poloviční frekvence cestujících oproti trati Brno - Přerov ? Co je to zastaralá trať ? Podle stáří ?

Také vysvětlete výraz bláblo. Já znal pana Blably.

0/0
15.1.2017 7:34

H94o86n64z62a 36K58a87r94á66s69e22k 1685841352418

Mj. platí, že objednatelem rychlíků v úseku Klatovy - Železná Ruda-Alžbětín není ministerstvo, ale Plzeňský kraj.

0/0
15.1.2017 15:13

J54i98ř45í 16H28o71v29o25r19k21a 8457526902455

Linka 245 - omezen víkend (na žádost obcí spoje převedeny do pracovních dní)

0/0
19.1.2017 2:10

J15o69s68e84f 34T86r24ö19g91l 8219692156826

Model by měl být takový, že kraj bude mít vlaky a vysoutěží dopravce, který s nimi bude jezdit linky dle zadání. Vzhledem k tomu, že příměstská linka v integrovaném systému obvykle není samostatně výdělečná, je úplně jedno, jakou cenu pronájmu si nastaví, protože to stejně půjde z jedné krajské kapsy do druhé - kraj pronajímá, kraj dotuje.

+1/0
11.1.2017 11:19

J35a45n 94J97e29m87e39l96k11a 1675190

No třeba u jihočeského kraje jsem u IDS viděl kouzelnou větu cca. Jednotlivé jízdné ve vlacích dle dopravce a jeho ceníku. Takže IDS tam nejspíš řeší předplatné časové kupóny.

0/0
11.1.2017 13:11

I90v72a63n 41H65o27l30a40s 5257757518597

V tom případě je to špatně. V integrovaném dopravním systému je jednotné jízdné docela zásadní.

+1/0
14.1.2017 14:18

M10i32r41o43s95l49a39v 75Z31i92k84m14u15n27d 6108752477188

Půjčovna je sice hezká idea, ale ....

úředník na kraji vybere vozidlo, které se mu subjektivně líbí - jsou tam zbytečnosti, bez kterých se dá spokojeně cestovat, ale z hlediska údržby jsou nesmírně drahé. Jde i o rozmístění sedaček. Pokud jsou sedačky "za sebou" jako v autobusech, proto, že někdo (kdo rozhoduje) nechce čumět do obličeje jinému cestujícímu (jeden z důvodů proč jsou ve vozech ČD tzv. čtyřka nahrazeny sedačkami za sebou), tak čtyřčlenná rodina má problém si sednou společně, zejména když tam mají malé děti - v regionálních vlacích nejsou oddíly pro děti ....

Když bude prováděna údržba vozidel dodavatelským způsobem, tak si údržbář, tj. třeba ČD, bude za zakázku cizmu subjektu účtovat "přiměřený zisk".

Z praktického hlediska - dělal jsem v branži - nové vozidlo má garanční lhůtu, kdy za vzniklé závady odpovídá výrobce. Tomu je třeba závadu nahlásit apod. Kdo to bude dělat = komunikace s výrobcem ??? Kraj (krajský úřad jako vlastník vozidel). Pokud bude vozidlo potřeba dopravit do výrobního závodu za účelem opravy, tak tohle bude asi muset zajistit zase KRAJ (jeho úřad) .... Tohle nebude dělat dopravce ....

Vlak prostě není autobus, který odtáhne odtahová firma do dílen po silnici bez nějakého papírování.

Poslat někam samotnou lokomotivu nebo nechat odtáhnout je v současnosti nikoli jednoduchý administrativní proces spojený s přidělením kapacity dráhy apod. Doba, kdy strojmistr nechal vystavit lokomotivu do dílen z depa jednoduchou komunikací s výpravčím - "pane výpravčí na vlak R 525 bude do závěsu lokomotiva do dílen ve Vrútkách", nebo "z depa jedna lokomotiva do Libně" a tam strojvedoucí sdělil sladké tajemství, že jede strojově do dílen ve Vrútkách omezenou rychlostí 50 a bylo (doprava si s tím dokázala bez nějakého papírování poradit) - tahle doba dávno minula ...

Stejně tak by majitel = kraj musel zaplatit školení personálu = strojvedoucí, případně doprovodný personál dopravce.

+4/−1
11.1.2017 9:10

H20o68n73z69a 64K45a56r26á17s34e11k 1775421282928

A pokud takové (dle vašeho názoru) nevhodné vozidlo vybere úředník na ČD, tak to bude v pořádku? V případě JM kraje stačí, že úředník vybral do Regiopanterů oddíl 1. třídy, jehož přítomnost si objednatel nepřeje.

Ostatně, i v Panterech je nemalá část sedaček v tzv. leteckém uspořádání.

+1/0
11.1.2017 9:57

V79o76j77t88ě72c63h 55O51k66t85á59b38e67c 8906355500978

Co s vlaky, které již dopravci mají ? Tedy zejména České dráhy ?

ČD soupravy odepíšou, kraj(občané) zaplatí nové a soukromníci budou moci bez rizika provozovat tratě s dotovanými jednotkami. Jednotný tarif na železnici skončí.

Za dané situace je to přihrávka soukromníkům.

+1/−1
10.1.2017 23:15

H46o39n71z45a 42K10a55r93á35s84e80k 1645161652568

Máte na mysli těch cca 6 RegioPanterů, které v Jihomoravském kraji jezdí?

Ostatní soupravy nasazované v tomto kraji na elektrizované tratě jsou tak jako tak nevyhovující moderní dopravě a byly by nahrazeny moderními jednotkami i v případě, kdy to napřímo dostanou ČD. Tak tedy těch 6 Panterů může být případně přesunuto do jiného kraje v rámci ČR.

+1/−1
11.1.2017 0:01

J38a86n 96J92e97m96e14l88k26a 1875950

Přesunuto do jiného kraje? To asi těžko z dotací EU.

0/−3
11.1.2017 10:36

H91o74n72z92a 70K65a66r24á28s13e60k 1115531362788

Jihomoravské RegioPantery NEBYLY pořízeny z dotací EU. Vím, co píšu. Takže ano, přesunuty do jiného kraje.

+1/0
11.1.2017 11:08

J52a42n 91J19e18m65e40l65k13a 1815200

Pokud máte pravdu .. přesune do jiného kraje. A třeba kterého, když všichni budou soutěžit, kde se neví výsledek (teoreticky) a proč by se to mělo dělat.. Proč by se mělo nakládat s investicemi daňového poplatníka. A společností daňového poplatníka.

0/0
11.1.2017 13:18

H70o44n42z89a 11K83a48r49á11s58e88k 1455681912688

O to větší výhodu bude v tom jiném kraji mít - vždy je ve výhodě ten, který už nějaké soupravy má. S tímto rizikem si těch cca 6 Panterů v roce 2014 pořizovali (v žádném kraji nemají smlouvy na delší dobu než do roku 2019). Tou "společností daňového poplatníka" myslíte ČD? Vtipné. Z hlediska obchodního zákoníku je to akciovka jako každá jiná.

0/0
11.1.2017 13:50

J23a89n 82J45e26m40e35l83k78a 1115380

ČD je vlastněná státem, tedy občany. Že je to a.s. je jedno. Majitel je stát. V tom případě by ty Pantery možná měli převést hned jinam do krajů, kde to třeba více ocení. A do 2019 vůbec do souprav neinvestovat ani korunu.

0/0
13.1.2017 14:50

H25o44n69z22a 32K40a10r60á57s10e83k 1625101772898

Tak ať to udělají, bude to jejich rozhodnutí (jen namísto toho budou muset do Brna přemístit jiné soupravy odjinud, protože jinak by nebylo s čím jezdit, po odsunutí těch cca šesti Panterů jinam). Jen aby si tím pádem nerozhněvaly objednatele (Jihomoravský kraj) natolik, že tento vyhlásí soutěž nejen na provozování vlaků na elektrizovaných tratích (o jiných v tomto článku není řeči), ale i na těch neelektrizovaných. :-)

0/0
14.1.2017 17:57

R82o90m46a61n 40J17e70s68c64h80k75e 9678235287115

Staré pantografy jsou méně poruchové než Regiopantery a je v nich teplo.

K čemu je mne moderní souprava, když stojí a nejede ?

0/0
15.1.2017 7:37

H30o51n16z64a 67K17a23r27á79s87e16k 1525561972118

Výborně, už aby byl rok 2019, Panteři šli pryč a namísto nich spolehlivé nové jednotky v majetku Jihomoravského kraje. :-)

0/0
15.1.2017 15:14

R67o51m44a64n 82J34e98s25c10h59k34e 9608785757695

Kouzelný proutek co si má tedy kraj objednat ? Ono takový vlak trvá než se vyrobí, pokud už máte něco dobře zkonstruované. A také je potřeba

spolupracovat s infrastrukturou jako například trať Merano - Mals. Nástupiště a vozidla spolupracují. To nemohu řící o nádražích na trati Brno - Česká Třebová. Utopené úzké peróny. Když srovnám trať Brno - Havlíčův Brod stavěnou v letech 1938 - 53 a Brno -Třebová 1996 -99.

Kdy byl v té době u moci snad víte. Jediný úrovňový přejezd v Tišnově.

0/0
15.1.2017 16:20

H98o91n89z87a 45K12a85r41á64s70e80k 1695941552748

Merano - Mals (tedy italsky Merano - Malles Venosta nebo německy Meran - Mals, že; znám to tam, před pár lety jsem v tamních GTW jel a viděl jsem i oboustranná nástupiště, trať bez infrastruktury pro nákladní dopravu, to vše po předcházejícím 15letém neprovozu). NOVOSTAVBU tratě Brno - Havlíčkův Brod z principu nelze srovnávat s MODERNIZACÍ STÁVAJÍCÍ tratě Brno - Třebová. P. S. i na té trati Brno - HB budou nástupiště s vozidly "spolupracovat" až po nasazení nízkopodlažních vozidel (ať už v majetku dopravce či krajského objednatele).

0/0
15.1.2017 16:40

R49o62m55a46n 11J87e60s69c71h13k29e 9828635307125

Nádraží na trati Brno - Česká Třebová jsou novostavby. Jenomže se strana pana profesora napakovala a koridor ošidili. Pamatuji stavbu nové budovy Rájec, kde zapomněli pro lidi postavit čekárnu. Pak dodatečně přilepili.

0/−1
15.1.2017 16:46

H33o87n27z63a 86K55a28r95á29s35e96k 1515511732948

Pěkná konspirační teorie, jen co je pravda. A mimochodem, trať Meran - Mals nyní začali elektrizovat. Takže daňoví poplatníci, kteří v roce 2005 pořídli nové dieselové Stadlery GTW, spláčou nad výdělkem, protože tato vozidla budou (ještě před koncem své životnosti) nahrazena vozidly elektrickými (srov. s podobnou argumentací o náhradě Panterů vozidly v majetku kraje).

0/0
16.1.2017 14:27

P88e95t39r 67P94e63t79r 6183792248343

Ocividne o objednavanych tratich nic nevite jinak byste takovou blbost nenapsal.

Cena pro zakaznika je vzdy stejna, rozdil je v cene, kterou plati kraj a ta bude logicky nyni o dost nizsi. Novych souprav je nyni jak safranu, takze se nic odepisovat nebude. Navic kraj ma uplne jine moznosti cerpani dotaci nez dopravce.

A kdyz uz jsme u tech penez a kolik kdo preplati. Vsiml jste si, jake penize na nase vlaky a trate vynakladaji danovi poplatnici ostatnich statu EU? Protoze z ceskych cen, jizdneho a toho, co je ceska socka ochotna zaplatit za vlak by u nas nepostavili ani novy prejezd, natoz celou trat

+3/0
11.1.2017 9:26

M52i36c42h97a11l 97G80r93e98g77o49r 8216904540472

5 miliard? 10% provize = 500 mega.

Kdy už začne stát/ kraje dělat něco pro lidi. Ale skutečné věci, které lidem a státu zlepší život a zároveň ušetří peníze. Zatím se dělá vše opačně - na každý kopec rozhlednu, dva chodníky na každé straně ulice, milión dopravních značek, které stejně nikdo nerespektuje atd...

+1/−3
10.1.2017 21:21

H39o66n28z47a 10K14a51r74á82s93e85k 1215771372388

Cca 30 moderních vlakových jednotek není "něco pro lidi"?

+2/0
10.1.2017 22:30

V98o31j34t28ě60c64h 26C20i54g81á27n98e47k 5618899936

No je to príma. Nejprve si samosprávný celek pro vlastní obslužnost zajistí svá vlastní vozidla. Když bude tak výhodné se potom hlásit do soutěže na zajišťování dopravní obslužnosti, mohl by se tam ten kraj také přihlásit. Stačí, když si k vozidlům zajistí ještě kvalifikovaný personál.

Takže by pak ten kraj mohl provozovat dotovanou dopravu tak, že by dotoval sám sebe. Jednak by tím ušetřil ještě víc než jen vlastními vozidly, ale vyhnul by se i riziku vydírání ze strany soukromého dopravce.

A nakonec by se mohlo všech 14 krajů rozhodnout, že bude lepší, když se spojí v asociaci a tu veřejnou dopravu budou provozovat ve vlastní režii po celé republice. A tak nám vlastně nově vznikne celostátní dopravce, který bude z velké části placený z veřejných peněz.

Hádejte jak by se mohl jmenovat?

Já bych navrhoval třeba "Česko-moravsko-slezské regionální dráhy".

Anebo, že bychom to nechali těm státním Českým drahám? Nebudeme sice dotovat

kraj z krajského rozpočtu, ale bude se dotovat státní firma z krajského rozpočtu. A k tomu samozřejmě se dotují krajské rozpočty ze státního etc. etc.

+9/0
10.1.2017 20:43

H40o86n10z63a 11K67a67r33á78s14e96k 1755781632978

Krajský úřad se nebude moci přihlásit, protože není licencovaným dopravcem.

V pozici "dotovat sám sebe" jsou do značné míry již nyní ČD v rychlíkové dopravě (vlastník ČD - stát, objednatel rychlíků - stát prostřednictvím ministerstva dopravy).

+1/0
10.1.2017 22:31

P75e52t33r 93N55o35v78o75t19n11y 1661960221

Je snad problém se jím stát? Pokud se tu pořád volá po nějaké větší konkurenci, tak to problém být nemůže. Jinak by ta konkurence nebyla.

0/−1
10.1.2017 23:11

M80i53r85o58s72l48a13v 92Z78i89k75m19u36n92d 6418592107248

Především se volá po kvalitě železniční dopravy nejen ve Švýcarsku (tam je nejlépe organizovaná), ale třeba taky v Německu, kde je velmi dobře organizovaná, s odkazem na to, že tam působí mnoho "soukromých" dopravců (SBB, DB i ČD jsou ovšem taky podle práva soukromými dopravci), leč v obou uvedených zemích konkurence na železnici prakticky neexistuje. Ve Švýcarsku dopravci spolupracují, je jedné trati jezdí třeba vlaky třech dopravců - každý jezdí jinou kategorii vlaků, ale v celém Švýcarsku platí jednotné (obvyklé) jízdné ... bez ohledu na dopravce. Odchylky jsou na "turisticky" exponovaných tratích, které si ovšem člověk projede jednou za život a pro místní, kteří používají železnici pro denní dojíždění do práce / školy jsou časové jízdenky za "obvyklou cenu".... V Německu působí na dopravním trhu několik dopravců spočítatelných na prstech jedné ruky, kteří neakceptují jízdenky vydávané "soukromníkem" DB na trasách zpravidla delších jak 100 km. Do vzdálenosti zpravidla 100 km platí jízdenky "místního dopravního svazu" ....

Konkurence na železnici je v Česku pouze tam, kde na téže trase jezdí více dopravců nebo v Rakousku na trase Wien - Salzburg, kde soukromníkovi ÖBB konkuruje soukromník WESTBAHN (s elektrickými jednotkami registrovanými ve Švýcarsku).

Je potřeba si ujasnit "co chceme" - buď kvalitu železniční dopravy "jako ve Švýcarsku" - ovšem bez konkurence mezi jednotlivými dopravci a s jednou jízdenkou za stejnou cenu, návaznostmi mezi vlaky různých dopravců - při intervalu 30 ("rychlíky") nebo dokonce 15 minut ("osobáky") se nikdo příliš návaznostmi nezabývá ... anebo "konkurenci" v modelu kapitalismus 17. století, kdy se o koncového zákazníka uchází více poskytovatelů služby (jako třeba prodejců na trhu) ... model v Česku, přičemž "všichni" kritizují neplatnost jízdenky jednoho dopravce ve vlaku jiného, zatímco v rámci IDS jedna jízdenku platí u kohokoli.

Mít obojí nelze, tak jako dívka nemůže být současně panna a taky těhotná ...

+3/0
11.1.2017 9:32

J51o85s58e47f 93T50r85ö20g40l 8429202566396

Těhotná panna už tady byla, je o tom záznam i v poměrně rozšířené literatuře :-)

Vzhledem k tomu, že je u nás jen pár tras, kde se uživí železniční doprava bez dotací, potřebujeme švýcarský model. A ten by se měl aplikovat i na ty výdělečné trasy, aby zisky šly do těch dotovaných a celý systém se tak zlevnil.

+2/0
11.1.2017 11:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.