Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nutella je nezávadná, uklidňuje výrobce. Italové bojkotují palmový tuk

Společnost Ferrero v Itálii brání svou oblíbenou čokoládovou pomazánku Nutella. Někteří obchodníci totiž v minulých měsících bojkotovali výrobky s obsahem palmového tuku. Ferrero ujišťuje, že Nutella je zdravotně nezávadná a bojkot v zemi se jejích výrobků netýká.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A56n84t93o78n34í11n 93Š16á86l32a 4128391359400

Na trhu není jediný rostlinný tuk, ve kterém by nebyl palmový olej. A to je Evropa zaplavena levným řepkovým olejem. Jaká je tedy cena palmového oleje?

0/0
19.1.2017 8:47

O64l28d33ř11i25c94h 56H44o91r81á18k 2774619571815

Rozhodně vyjde zdravěji palmový tuk než před lety tolika používané ztužené tuky. Tolik k původním kvalitním recepturám. Výrobci to ale neradi připouštějí co za sajrajty vyráběli a nabízeli.

+1/0
14.1.2017 14:27

J93i94ř83í 17E28r24b89e88n 1943284116137

A víte, že i ten palmový tuk se taky musí ztužovat? :-)

0/0
14.1.2017 19:06

Z35d65e97n47e43k 25S87e88i74d14l 6454365880807

Zase jeden chytrák, který neví o tom vůbec nic a jen plká.

0/0
16.1.2017 8:25

J94i36ř21í 83Š38t27ě86r86b72a 9413222447165

Nutella je marketingově postavena jako kvalitní ořiškočokoládová pomazánka, avšak oříšků má kolem 15% a kakaa kolem 7%, zbytek převážně cukr a ztužený olej. Existují i pomazánky (Samba), které mají 30-50% oříšků a 10-15% kakaa, cena zhruba dvojnásobná, ale jak chuťově, tak zdravotně jsou někde jinde..

+2/0
14.1.2017 9:43

L38e61n92k67a 13M76a60l40á 5553136174133

Problémem je nejen palmáč v potravinách a kosmetice, ale hlavně ekologický v JVA. Všichni se dokola divíme, co s námi dělá "počasí" a málokdo si uvědomí, že odlesnění pralesů ovlivňuje proudění vzduchu a vody, ovlivňuje ekologii nejen v dané oblasti, ale celé zeměkoule. Ale to je vlastně pro spoustu lidí "prkotina". Vlastně každý z nás - obyvatel planety - by se měl snažit chovat v první řadě ekologicky a pak teprve ekonomicky. Vč. nadměrného používání palmového oleje.

+2/0
13.1.2017 14:45

P42e34t68r 11N98o67v71o33t89n95y 1131120311

Tak v první řadě nejezdit autem. Až potom nejíst palmový olej. A kdo to dodrží?

+1/0
14.1.2017 3:24

R86o88b67e28r36t 46H53o75m22o20l37k43a 2570422282841

Ani není tak dávno doba, kdy se na sáčcích Bohemia Chips hlásilo "Smaženo výhradně na nejkvalitnějším palmovém oleji." Velkým písmem na přední straně sáčku. Hysterie a manipulace je sviňa...

+2/0
13.1.2017 11:51

F48i69l67i20p 84S70m54o62l96a 9757388191227

Však už smaží výhradně na slunečnicovém. :-)

0/0
14.1.2017 10:13

J29i49ř92í 73E41r66b32e84n 1283444756727

Cože? 8-o

Slunečnicový degraduje už při nějakých 115-120 °C, smažit na něm je poukázka na pěkné zdravotní problémy.

0/0
14.1.2017 19:07
Foto

H55a98n16a 82A61n38t98o60n47o28v50á 6497149544574

V pořadu Jídlo s.r.o. na streamu říkali, že pro potravinářský průmysl byl vyšlechtěn nový typ slunečnicového oleje, který má vyšší teplotní odolnost.

0/0
17.1.2017 10:14

R78o54b98e85r52t 79H43o55m86o52l25k22a 2650542392481

Právě. A přitom je slunečnicový na smažení snad nejhorší možnost... Ale ona ta hysterie okolo palmového zase poleví.

+1/0
14.1.2017 20:43

A63n84d57r56e70a 93N25o77v34á 8884141676705

A co takhle si připustit, je to vlastně fuk. Že když sníte jednu ročně, tak celkem buřt, jestli je tam palmáč nebo jiný tuk. Že holt prostě nemůžu z mnoha a mnoha důvodů jíst jednu týdně.:-)

+1/0
13.1.2017 10:38
Foto

H69a47n74a 54M24a52l50i71c57h32o57v42a 9430607533233

Ano a a kvůli Nutele firma přestěhovala ohroženou faunu do nových a lepších domovů :-/:-/:-/

0/0
13.1.2017 9:26

P74e24t12r 90V57o56d33i36č29k68a 5738862375

Palmový olej v potravinářství rozhodně není problém z pohledu orangutánů. Většina palmového oleje se pálí v kamnech a spaluje v autech (a ano, vozí se i do Evropy a lijeme si ho do nádrží).

0/0
13.1.2017 10:08

M26i14l15a88n 41Č44e11r52n64ý 5423969959142

Koukám, že jste se nepodíval na ten graf u článku. Z něj je patrný pravý opak vašeho tvrzení. Nejvíce palmového oleje se opravdu používá v potravinářství.

+1/0
13.1.2017 10:13

P13e41t44r 81V56o90d34i30č77k64a 5778472125

A vy jste se nepodíval na jeho legendu ;) Je tam napsáno v EU. V Indonézii a okolí se palmáč používá téměř výhradně jako palivo a to ve velkém, protože je levný.

+2/0
13.1.2017 10:17

M60i46l38a19n 46Č60e40r22n31ý 5143779109622

V Indonésií lejou do nádrží leccos, olej z friťáku, a pod. Co má být?

0/0
13.1.2017 10:24

P56e18t70r 82V67o19d11i65č97k15a 5518142955

Já jen psal, že se celosvětově většina palmového oleje spálí. Takže potravinářství není ten hlavní problém.

+3/0
13.1.2017 10:33
Foto

H49a35n30a 52M68a60l31i96c50h22o51v21a 9910287143493

http://zpravy.idnes.cz/odlesnovani-a-devastace-destnych-pralesu-v-indonesii-p0x-/zahranicni.aspx?c=A140630_173503_zahranicni_ert

0/0
13.1.2017 10:54

P83e35t20r 72N32o25v29o21t65n71y 1941970981

Za to nemůže nutela, ale použití v biopalivech. Zatímco objem využití pro potravinářské účely se příliš nezvětšuje, tak biopaliva rostou velkou rychlostí. http://ekonomika.idnes.cz/palmovy-olej-indonesie-biopaliva-dqn-/eko_euro.aspx?c=A160404_204555_eko_euro_kha

0/0
13.1.2017 11:07

R21a18d65e77k 10U18r25b80a91n 8354870704377

Článek se ale týká rafinace a údajně nezdravých glycidyl esterů mastných kyselin a potažmo 3-MCPD a ty podle dostupných informací vznikají nejvíc právě v palmovém oleji. Prostě si nevyberete, stále se jedná o průmyslové zpracování a tam je vždycky na místě obezřetnost. V něčem je palmový lepší v něčem zas ne, to samé můžeme říct o jiném oleji nebo složce.

0/0
13.1.2017 9:06

R14a31d97e42k 97U37r42b82a85n 8404470334547

Pardon, reagoval jsem na pana Vodičku :)

0/0
13.1.2017 9:07

P37e30t42r 57V52o64d28i49č13k36a 5408102925

Koukám, že jsme na tom podobně :)... To ano, článek je trochu o něčem jiném, ale já jsem reagoval na nejoblíbenější reakce v diskuzi, které ve velkém démonizují palmový olej, ačkoliv prakticky neexistuje zdravější náhrada. A k tomu 3-MCPD, zrovna v Nutelle nevěřím, že se máme čeho obávat. Pokud nepoužívají rafinovaný olej, jak tvrdí výrobce, tak je bojkot nonsense.

+1/0
13.1.2017 9:27

P25e78t56r 31V87o73d89i26č90k78a 5828842645

Nemáte pravdu. Zkuste najít nějaký jiný tuk, který není potřeba ztužovat, aby byl při pokojové teplotě tuhý. Můžete použít ještě kokosový tuk, který nemá žádnou výhodu, jen je dražší. A pak ještě možná tak kakaové máslo - cena cca 1kč za 1g.

+1/0
13.1.2017 9:03

P59e74t65r 83V86o33d30i57č52k95a 5408872985

Do pr... Člověk chce přidat reakci do vlákna a pak tohle. Už by měli to nelogické rozhraní předělat.

0/0
13.1.2017 9:05

P56e70t44r 87V51o51d20i19č62k51a 5658932605

Ne, používá se proto, že se nemusí ztužovat, aby byl při pokojové teplotě tuhý. To žádný jiný tuk neumí. A průmyslově ztužený tuk je nezdravý, protože při ztužování vznikají transmastné kyseliny. Proto je palmový olej zdravější, protože je neobsahuje. V minulosti cukrovinky obsahovaly ztužené tuky a palmový tuk je postupně nahradil, což byl ze zdravotního hlediska rozhodně krok správným směrem.

+8/0
13.1.2017 8:43

P64e47t89r 76K54o75l73o64u41š97e91k 6599398103214

Přesně toto jsem psal a když jsem byl v polovině, tak koukám, že vy tam máte úplně to samé.

Ano 100% souhlas. Výrobci byli dotlačeni k tomu, aby používali palmový olej a neztužovali klasické, což je nezdravé.

90% lidí se nechá strhnout kravinama a vůbec je nazajímá pravda.

+6/0
13.1.2017 8:49

Š93á68r18k21a 43M46a32t78y16á38š36o26v90á 1131945372759

90% lidí by si mělo ve škole zopakovat chemii;-D

+1/−1
13.1.2017 9:59

R16a42d56e56k 91U21r97b48a38n 8684560594497

http://ekonomika.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A170112_170235_eko-zahranicni_fih&vlakno=82656447

0/0
13.1.2017 9:08

R29a43d39e76k 72U40r72b58a65n 8344470564867

Jak je v poslední době už normou, článek je tradičně povrchní a odfláklý, médiím jde asi hlavně o to chrlit stále nové a nové články.

Nechci dělat chytrého, všechno jsem si vyčetl z netu, ale dává to smysl:

V článku je hloupě a bez souvislostí něco o zahřívání tuků a že je to údajně běžné u mnoha potravin. To je zkrátka rafinace olejů, která se používá ne údajně, ale zcela běžně u průmyslově zpracovávaných potravin s přidanými tuky.

Poměrně nedávno se v přepálených ve smažených potravinách zjistily velmi nezdravé akrylamidy. V tomto ohledu není palmový olej nejhorší, mnohem horší je např. slunečnicový. I řepkový je vhodnější na smažení. Osobně používám olivový nebo rýžový. Jde hlavně o teplelnou stabilitu, kdy třeba slunečnicový jí má poměrně nízkou (řepkový 240 stupňů).

Dále se u palmového oleje uvádí oproti jiným vyšší podíl nasycených mastných kyselin. Ale horší jsou až ty trans-mastné, které právě vznikají až při dalších průmyslových úpravách.

Článek se ovšem týká 3-MPCD, kterých má naopak podle všeho palmový olej víc než ostatní a vzniká právě tou rafinací. Takže si nevyberete.

Nepíšu to jako obhajobu toho či onoho, zajímají mě fakta.

Je třeba si zkrátka uvědomit, že tyhle potraviny prostě nejsou přirozená strava a podle vlastního rozumu se zařídit :)

Další věc je ekologické hledisko, ale to je zase na další sáhodlouhou debatu.

+1/0
13.1.2017 7:46
Foto

H81a27n10a 66A31n83t50o98n48o41v61á 6827349214584

Palmy mají velkou výnosnost - pokud chcete nahradit palmový olej řepkovým, musíte osadit až 3x větší plochu.

Problém palmového oleje není ani tak ekologický (vzhledem k poptávce se vždycky bude nějaká olejnina pěstovat), jako politicky-sociální. Palmy v jihovýchodní Asii pěstují zahraniční firmy na pronajaté půdě, čili ji nezáleží na tom, že ji úplně zplundrují a otráví přírodu a obyvatelstvo. Ve chvíli kdy je půda nepoužitelná, přesunou se prostě o pár km dál.

+1/0
13.1.2017 7:59

Š71á23r12k91a 11M43a96t63y66á34š77o56v79á 1881345252559

a i to už dovozci a výrobci řeší, platí víc za olej těm, co neplundrují.....

0/0
13.1.2017 10:00

V89á70c36l56a48v 88K36r94a76j25č17a 5846679639704

A co tak ten tuk vypustit, nebo alespoň zmenšit jeho množství? V podstatě ve zmiňované Nuttele nenajde skoro nic zdravého.

0/0
13.1.2017 10:24

J48a70n 25S68v70o79b32o18d34a 3467214419163

No a, že tam není nic zdravého? Zdravější verze oříškových pomazánek jsou běžně k dostání, ale popularity Nutelly žádná z nich nedosahuje, proč asi? No protože samozřejmě lidem chutná nejvíce právě Nutella a je naprosto jedno, že je nezdravá. To složení prostě lidem chutná.

Sám se o stravu velice zajímám, konzumuji proti drtivé většině populace mnohem zdravější stravu a přesto si Nutellu na rozdíl od konkurenčních výrobků občas rád dám. Jsem zastánce toho, že je lepší si dát občas něco nezdravého v menším množství, než se krmit "fitness verzí" toho samého (uspokojení se mi z toho stejně nedostane). Vždy se směji když někdo propaguje nějakou svou zdravou verzi dortíku, pomazánky, cukroví, čehokoliv, ale když si člověk pozorně přečte ten vylepšený recept, tak zjistí, že buď je to vylepšení v řádu pár procent (tak proč se kvůli tomu šidit na chuti), nebo jde již o něco úplně jiného, co původní produkt již nepřipomíná krom názvu ničím.

+2/0
13.1.2017 12:10

J38i60ř38í 22E84r22b92e96n 1253814556157

"popularity Nutelly žádná z nich nedosahuje, proč asi?" - že by reklama? Před třiceti lety tady Nutellu skoro nikdo neznal a kupovali jsme Nugetu z n.p. Čokoládovny Praha-Modřany, skutečně oříškovo-čokoládovou...

0/0
14.1.2017 19:10

J26a33n 47S71v58o91b51o65d16a 3757574799103

Nevím jak před 30 lety, možná nebyla k dostání, ale již před 20 lety byla Nutella u nás doma svátkem, protože byla extrémně drahá. Jedl jsem tak levnější náhražku "Veverku" z Polska, ale Nutella byla o třídu jinde.

+1/0
16.1.2017 19:51

J77i44ř57í 63E97r94b20e76n 1513814826277

Před 30 lety v ČSSR opravdu nebyla Nutella k dostání, leda v Tuzexu :-)

0/0
20.1.2017 14:16

T90o13m22a57s 53T24r32n52k19a 5774388653119

podravka lino mléčná je ze sušeného mléka mnohem lepší než nutela :) akorád nejde moc sehnat

0/0
13.1.2017 7:46

K57a88r40e41l 37K92o13š73ť23á88l 8117261550435

Tehdy se do ní cpaly částečně ztužené rostlinné tuky s mnohem horšími zdravotními následky, ale tehdy se to tak neřešilo. Kolem palmového oleje prostě vypukla hysterie.

+1/0
13.1.2017 7:53

Z97d38e24n23ě21k 89I27v43á69n97e55k 4383475900786

Kácíme pralesy, drancuje půdu řepkou a kukuřicí, snižujeme emise za hranice možností, abychom mohli jezdit ,,ekologicky"...Tomu říkám logika.

+5/0
13.1.2017 7:24

M51i88l13a25n 35V14o91l46e62k 5619803656719

Lež je dnes standardem. Nutella není žádný nový výrobek a silně pochybuji, že se v 60. letech minulého století do ní používal palmový olej.

+4/0
13.1.2017 7:23
Foto

H57a14n83a 42A40n12t41o34n75o18v39á 6207729204964

Proč ne? Palmový olej se neobjevil před 10 lety.

0/0
13.1.2017 8:00

M61i88l48a88n 86V47o19l96e64k 5639923616419

Ne, používá se už tisíce let, ale teď se bavíme o levné průmyslové výrobě. Uvádí se, že v roce 1985 měly palmové plantáže jen 1 500 km čtverečních, teď už asi stonásobek. Tuk do Nutelly tak nejspíš původně obstarávaly lískové oříšky.

0/−1
13.1.2017 9:29

M65a65r18t37i56n 86N40á37p72r79a29v17n80í15k 1412904505351

U nutelly je to podobny jak u cigaret, kdo si chce dat, tak at si da. Nic zdravyho na tom neni, clovek to k zivotu nepotrebuje, ale holt to nekomu chutna.

+1/−1
13.1.2017 5:34

J86i24ř14í 97T52e64p25r 4127780945715

Nejvíc mě děsí ta Bionafta! (její růst v přiloženém grafu)

Ale už jsem viděl na jedné čerpací stanici protiúder: "Čerpáme naftu bez biosložek!" a vedle vyjmenování výhod ve smyslu že se neničí motor atd.

+1/−1
13.1.2017 5:03

T27o76m32á74š 83C47o44u79b66a40l 8525126269563

Bohužel ta nafta je nařízena zákonem aby měla bio složky. Jediná sít kde se dá oupit je myslím eurooil jelokož prodává naftu ze státních hmotných rezerv kde je nafta kuli trvanlivosti bez bio složek...

+1/0
13.1.2017 7:21
Foto

J57a57n47a 60B60í93l91k65o20v37á 1463391852697

Prémiová paliva bývají bez toho sajrajtu.

0/0
13.1.2017 7:41

D45u20š79a63n 65R53a34j44n49i50n49e61c 4394732933771

Pri tom sa od nepamäti umývate palmovým mydlom . Kto sa trochu pamätá , trak v Bratislave bola firma Palma / ešte aj je , len s tými mydlami je to slabšie/ a vyrábala mydlo pre celú ČSR ! Prečo asi sa tak volala ?

+2/0
13.1.2017 4:14

M38i75l53a47n 58Č71e58r91n51ý 5583429409162

Aby to znělo exoticky.;-) Ale třeba značka Palmolive původně obsahovala jako hlavní složky palmový a olivový olej, díky nimž dostala svůj název. Teď aby se kvůli této hysterii přejmenovala třeba na Sunolive nebo Rapeolive.;-)

0/0
13.1.2017 10:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.