Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

AC/DC na dráze za 79 miliard. Železnici čeká velké přepínání elektřiny

Českou železnici čeká v příštích třiceti letech proměna za desítky miliard korun, kterou přitom cestující na první pohled nepocítí a neuvidí. Proběhne totiž v trolejích. Z ministerstva dopravy vzešel plán na přechod ze čtyř různých systémů napájení elektrických vlaků na jednotný systém střídavého napětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M59i86l82a10n 72V46o96t39a83v64a 5704616481662

vzpomínám si ze školy na mou otázku. Proč se to nesjednotí? odpověď byla. To by nikdo nikdy nezaplatil. Snad ještě paní učitelka žije, abych jí to přeposlal :-)

0/0
20.1.2017 13:11

J43a87n 84W56a49c36l67a92v 7534595737988

... Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. ... Pane Sůro, v ČR existují DVĚ napácí soustavy. 3 kV DC (stejnosměrná) a 25 kV AC (střídavá). Zbývající dvě jsou lokální tratě v pohraničí, nebo krátké úseky u hranic, aby se nemusel přepínat (přepřahat) přímo na čáře (Břeclav ...)

Ty brát do úvahy nemá smysl, protože je nikdo předělávat NEBUDE.

+2/0
20.1.2017 7:48

V74á82c87l22a93v 78S40v30o66b71o97d70a 5666118919

A co tramvaje? Ty jezdí na stejnosměrné napětí,(nevím kolik voltů). Tady nejde odělat změna na střídavé napětí?

0/0
19.1.2017 16:35

J46a60r35o35s74l11a68v 36K24o77m83o66ň 1640954334281

tuším na 600V=

0/0
19.1.2017 20:11

J89a55n 22M71a96c64e10k 3764581662693

Jako mít na ulici kousek nad hlavou 25 kV?:-P

0/0
22.1.2017 23:52

D36a22l31i23b58o78r 68R66o11z17s98y48p72a10l 7800293856789

Už jsem myslel, že je to něco o té australské kapele a ono je to o trolejích:-/

+4/0
19.1.2017 14:41

J11o55s62e11f 74Č73i51h76á55k 7781739620706

Za 79 miliard budou na drahách koncertovat do konce života :-)

+3/0
19.1.2017 14:15

J34a97r52o11s66l87a64v 61K53o16m27o63ň 1610874474221

při jejich stáří ti už dlouho být nemusí ;-D Navíc s Axlem z Guns :-/

0/0
19.1.2017 20:19

J33i34ř63í 29V56o72l86e68k 6791594303489

Otázka nezní kdy se to uskuteční, ale proč se to neudělalo už dávno.

+1/0
19.1.2017 12:32

M83i37c91h20a31e42l 46C77h47a11r38v27á28t 9909458923192

Hmm.. Před nějakou dobou jsem viděl v rakousku linky VN, na jejichž sloupech byly jen dva silové vodiče. Že by to bylo něco pro napájení trakce?8-o

0/0
19.1.2017 12:16

J94a56n 20B88u87b17i65k 9502381162157

Myšlenka zavést střídavou trakci je v jistě správná už kvůli vyššímu napětí a tedy nižším proudům a nižším ztrátám. Na druhou stranu 80 miliard investic je při roční návratnosti půl miliardy trochu za hranou, což předpokládám, že SŽDC jako státní organizace neřeší. Pokud by se však postupně prodlužovaly úseky 25kV (např 25kv by se protáhlo až třeba Hostivaře, na plzeňské trati třeba až na Smíchov, jihlavská trať do Kolína atd a to vždy až v souvislosti s "dožitím" stávajících měníren, pak proč ne. Obávám se, že takhle to soudruzi nemyslí a buou vyžadovat balík od státu.....

A ještě jedna věc: 3 kV máme my na severní části, mají je v Polsku a na severu Slovenska, v naší oblasti pak už nikde. V německých státech (SRN, Rakousko) 15 kV. 25 kV má v zásadě jen bývalý východní blok socialisticých států, z našeho pohledu tedy jižní Slovensko a Maďarsko. Takže pokud chceme, aby se nepřepřahalo (a k tomu se směřuje) stejně budou třísystémové lokomotivy potřeba i nadále.

Ledaže by všichni přešli na 15kV ;-)

0/0
19.1.2017 11:28

P50e79t24r 97N18o14v41o15t32n89y 1701510651

Až dožijí ss měnírny? ;-D http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/SZDC-Nova-trakcni-napajeci-stanice-u-Nymburku-zajistuje-bezpecnejsi-a-spolehlivejsi-provoz-na-klicove-trati-471765 Mimochodem to je tam, kde se to má v Čechách jako první přepnout na střídavý.

0/0
19.1.2017 11:36

J15a75n 54Č85e62k89a38l 7539955324864

Odkdy je Nymburk mezi Břeclaví a Přerovem?

0/−2
19.1.2017 12:05

P50e35t90r 73N47o14v13o64t90n17y 1711420601

Od kdy je Břeclav a Přerov v Čechách?

+1/0
19.1.2017 12:06

J57a13n 30Č81e40k60a13l 7729665484474

A nebude se pak všechno ještě předělávat znovu na "německých" 15kV?

+1/0
19.1.2017 11:19

P31e12t89r 95Š51i53m24r21a36l 4277747315635

Pročetl jsem diskuzi a je zde mnoho nepřesností. Pokusím se vám je uvést na pravou míru : - )

V ČR jsou opravdu všechny čtyři mezinárodní systémy: 1500 V = Tábor - Bechyně, historická, zůstane zachována. Druhá trať Rybník - Lipno ale byla na 25 kV 50 Hz již převedena. Vyskytuje se ve větším rozsahu ve Francii, Nizozemí.

15 kV 16,7 Hz (v minulosti 15 kV 16 2/3 Hz, ke změně došlo kvůli přesně třetinové frekvenci proti 50 Hz, dělalo to neplechu. Vyskytuje se v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Švédsku, Norsku. O změně se neuvažuje, není k tomu důvod. Je to kompletně jednofázové, elektrárny bývají v majetku železnice a mají vlastní jednofázový rozvod. Neomezená možnost rekuperace.

3 000 V = se vyskytuje v CZ, SK, PL, SL, BE, IT, ESP, RU. Kromě Polska v těchto zemích existuje i druhá napájecí soustava 25 kV 50 Hz. S ohledem na nízké napětí a klasické usměrňovače trpí na nedostatečné napájení, obzvláště uprostřed napácecích úseků, vysokými ztrátami (až 30 %), korozivními bludnými proudy a nemožností řádného uzemnění a z toho plynoucí možnosti ohrožujícího dotykového napětí. Nemožnost dostatečného napájení výrazně ohrožuje kapacitu dráhy (vlaky se rozjíždějí pomaleji a vejde se jich na trať méně díky nižší rychlosti a většímu odstupu). Velmi omezené možnosti rekuperace, jen co spotřebují okolní vozidla.

25 kV 50 Hz - počátky ve třicátých letech po zvládnutí usměrňovací techniky na lokomotivách.Dnes nejrozšířenější soustavou - CZ, SK, PL, HU, RO, SR, BG, TU, IT, HR, FR, ESP, BE, NL, DK, RU. Velmi malé ztráty (méně než 5%), možnost ukolejnění, neomezená rekuperace. Na klasické technice problém s nesymetrií fází. To je dnes řešitelné tzv. balancéry, které dovedou z třífázové sítě vyrobit jednu jednotnou, tzv. drážní fázi a to nepřerušovaně ve spolupráci mnoha napájecích stanic.

+11/0
19.1.2017 11:05

P16e23t57r 51F66r48n10d23a 2671819533113

V Ruské federaci se jezdá na stejnosměrný produ 15 kV už od roku 1921. Přesněji se jedná o pásmo 50 Hz při tlaku 12KPa. Elektrifizace je tam téměř 100% při velmi nízkých výrobních nákladech.

My tu utratíme xx mld korun a přitom existuje naprosto jednoduché řešení.

0/−6
19.1.2017 11:12

P41e35t32r 23Š91i35m46r62a34l 4347987815115

Pane Frnda, nic takového neexistovalo ani v SSSR, ani v Ruské federaci. Nedělejte z nás rohatá zvířata.

+1/0
19.1.2017 11:16

P74e94t65r 28F27r48n31d85a 2551609753543

O co?

0/0
19.1.2017 11:20

A89n24t24o80n98í30n 87Z31e23l97e51n81ý 2854133141826

Mně se pásmo 50Hz při tlaku 12kPa líbí. Zkusím to dát do otázek studentům. Je mi trapné je vyhazovat za neznalost trojčlenky, takhle to alespoň bude odborné.

+5/0
19.1.2017 11:24

J94a27r53e88k 33K52a84l47i35v28o12d63a 7356613201496

Tak proto ten SSSR šel do kytek. Kdyby zvýšili tlak na 1,5 MPa při -25 st. Celsia mohli to ještě zachránit...

+2/0
19.1.2017 15:53

P76e61t25r 79B56ü48r19g53e10r 4607226537810

pane Frnda, Vy asi budete z jiného klanu.... ;-D

0/0
19.1.2017 12:25

P66e76t44r 62Š28i80m71r65a58l 4117107905715

A dále hnací vozidla:

V dobách národních železnic bývaly vozidla až na výjimky jednosystémové. Větší rozšíření vícesystémových vozidel nastalo až v osmdesátých letech (Francie - TGV 1500V / 25 kV, čtyřsystémové lokomotivy pro vlaky FR - BE, FR - DE - pár kusů, ČSSR - řada 350 - 20 kusů r. 1974 - spojení Praha - Bratislava, pak řada 363 pro smíšený provoz, 175 kusů - obě v provozu dodnes).

Jinde se vícesystémové lokomotivy moc nevyskytovaly.

Čistě střídavých lokomotiv je ve světě většina, dnes se zpravidla dělají jako vícenapěťové 15 kV / 25 kV.

Vícesystémové lokomotivy (tři, čtyři systémy) jsou dnes již relativně běžné, ale stále jsou dražší než lokomotivy čistě střídavé. Používají se hlavně v mezinárodní dopravě. V České republice jich mají 20 kusů České dráhy, 35 kusů dopravce METRANS Rail pro provoz v nákladní kombinované dopravě a další jsou najaté i u jiných nákladních či osobních dopravců.

Ale technika u dopravců nenahradí nectnosti problematického napájení pod soustavou 3 kV =, tedy hlavně nedostatečný výkon, vysoké ztráty, bludné proudy a nebezpečné dotykové napětí. A dále nejistá rekuperace, kvůli které musí hnací vozidla s sebou vozit i těžký a výkonný brzdový odporník, ve kterém musí mařit neodebranou brzdnou energii.

+6/0
19.1.2017 11:15

M95i61l94a69n 28V58o71l88e71k 5469353516669

Vypadáte, že tomu rozumíte, ale ta nižší propustnost ss tratí tomu moc neodpovídá. Odstup vlaků nebudeme vůbec řešit, ten je daný traťovými oddíly. Pro omezení rozjezdu vlaků by musel existovat drážní předpis a dopravci by na něj museli v praxi narážet. To je sice možné, ale neslyšel jsem zatím, že by se někde Elefant musel pomaleji rozjíždět ze zastávky, protože je uprostřed napájecího úseku.

0/−1
19.1.2017 11:21

P24e69t15r 79Š78i51m33r34a80l 4457447865905

Traťové oddíly v kombinaci s rychlostí vlaku nám dávají maximální možnou propustnost. Ta je ale nevyužitelná třeba kvůli stanicím a taky kvůli nedostatečnosti napájení.

To, že jste neslyšel, že by se Elefant musel pomaleji rozjíždět ze zastávky kvůli napájení neznamená, že to neexistuje. Existuje a je to poměrně časté. A to je Elefant nízkovýkonné vozidlo s pouhými 2000 kW.

+3/0
19.1.2017 11:49

M98i90l67a15n 95V65o78l55e56k 5479563486659

Já to nevylučuji, ale vy jste do toho žádnou lepší informaci nepřinesl. Je to někde na rekonstruovaném koridoru? Mohl byste takový konkrétní příklad (včetně toho omezení) uvést?

0/−1
19.1.2017 12:20

P52e34t32r 93Š86i71m25r92a39l 4147507875945

Samozřejmě. Typické úseky: Stránčice - Benešov, Pečky - Úvaly, Radotín - Beroun.

+3/0
19.1.2017 12:24

M30i21l29a72n 37V23o33l83e71k 5809883806789

No jo, ale to nejsou úseky rekonstruované podle dnešních standardů. A vynechal jste ten konkrétní údaj. Já bych si rád posoudil to 'výrazně ohrožení kapacity dráhy'.

0/−1
19.1.2017 12:44

P30e55t11r 45N24o57v41o31t13n66y 1801560231

To jsou nové úseky. Kromě Radotín-Beroun.

+1/0
19.1.2017 12:56

P50e98t28r 83Š96i37m10r55a76l 4827347455275

Ale vždyť já jsem vám konkrétně úseky vypsal. Mimo jiné, vyskytuje se to všude, kde se potká více vlaků najednou.

+1/0
19.1.2017 13:09

P83e21t51r 29Š50i59m22r96a90l 4457727835135

Aha, výrazné ohrožení kapacity dráhy : - )

Zabezpečovací zařízení umožňuje například interval mezi vlaky třeba 3 minuty. Trakce je ale takto často nedovede napájet (těch vlaků by bylo v napájecím úseku příliš mnoho) a umožní například interval 6 minut. Následné elektrické mezidobí se dnes moc neuplatňuje (protože bychom dojezdili), při přetížení dochází k častým výpadkům měníren (on je pak docela problém rozeznat zkratový proud od běžného odběru). Na stejnosměrné trakci 3000 V může být napětí 2100 - 3600 V. Moderní lokomotivy při poklesu na 2 700 V začnou omezovat výkon. Tedy nastává opět snížení výkonu a tedy pomalejší rozjezdy nebo pomalejší jízda do stoupání. Kdyby na síti jezdila jen moderní hnací vozidla, síť by se udržela, ale vlaky by jezdili pomaleji právě kvůli omezení výkonu.

+3/0
19.1.2017 13:17

M14i73l47a87n 88V26o15l55e65k 5199423716629

Já jsem doufal, že se dostanu k těm konkrétním údajům, které vedou k tomu vašemu 'výraznému ohrožení kapacity dráhy'. Tedy třeba rozkaz pro výpravčího, nevypravovat vlaky 'příliš často' na kompletně (vedení i měnírna) rekonstruovaném úseku. Chápejte, že stejný postup argumentace by mohl na základě domu z první poloviny 20. století zdiskreditovat i síť 230 V 50 Hz. Ano, v takovém domě jste také nemohl zapnout žehličku a ohřívač vody současně. Já uznávám výhody trakčního napájení 25 kV 50 Hz, ale nerad vyhazuji peníze bez propočítání přínosu.

0/−2
19.1.2017 13:34

P15e82t50r 29Š98i33m61r88a21l 4247477915245

Těžko vám tady mohu přepisovat celou studii úplně stejně jako vám to musí podat pan Sůra ve zkratce. Přesné a podrobné informace chodí jinými kanály než diskuzí na MF Dnes.

+3/−1
19.1.2017 13:41

J61o16s62e37f 12H36o47n34e53š 7961502130453

Dobrá myšlenka,ale dost drahá.Zajímalo by mě jak to mají Italové z Bolzana do Brenera,kde je dost velké převýšení.Také trat z Chebu do Plzně má několikero přepínání a třeba Pendolino při vyšší rychlosti může příkaz sundat sběrač také přehlédnout

0/0
19.1.2017 10:59

P45e55t11r 77N64o84v19o17t87n59y 1911170941

Co by se z Chebu do Plzně přepínalo?

+1/0
19.1.2017 11:07

J52o83s78e52f 83H35o73n50e33š 7891932590563

Zkuste si na youtube cestu Pendolina z Fr.Lázní do Plzně a na cestě je několik příkazu na sundání sběrače

0/0
19.1.2017 11:11

P15e69t35r 67N58o95v32o58t30n25y 1521650231

Tak asi nulová pole mezi různými fázemi. To není přechod mezi napájecími soustavami. Kdyby to projel se sběračem nahoře, tak by se nic nestalo.

+4/0
19.1.2017 11:16

P69e36t39r 51Š98i74m76r19a29l 4517817695275

To sice ano, ale nejedná se o změny trakční soustavy, ale o oddělení napájecích úseků právě z důvodu oddělení fází. Je přibližně po dvaceti kilometrech. Toto bude vyřešeno balancéry a přechodem na jednotnou, tzv. železniční fázi.

+1/0
19.1.2017 11:17

V96á29c20l71a15v 76J86ů70z35a 6611117276

Je v plánu na tu jednotnou fázi přecházet i tam, kde už je 25kV AC teď, nebo jen pro novostavby?

0/0
19.1.2017 12:11

H33o34n58z97a 29K34a58r36á40s69e59k 1805951602518

Jestliže je 3 kV ss tak špatných (nízkých), tak co s tím budou dělat Poláci či Italové? Taky budou na všech svých tratích reelektrizovat? :-)

0/0
19.1.2017 10:52

P60e81t37r 59Š16i25m75r36a15l 4607117155805

Italové již část svých tratí elektrizují 25 kV 50 Hz, Poláci zatím o reeliktrizaci uvažují.

+2/0
19.1.2017 11:19

M59a45r81t65i13n 88H96a57n53z84a70l 8538619449685

Pane Sůro, dovolte mi vyslovit Vám pochvalu za tento článek. Není tendenční, štvavý a až na drobné nepřesnosti (pro laika zanedbatelné) je i na velice slušné odborné úrovni. Radost číst. Gratuluji!

+18/0
19.1.2017 10:25

P69e87t49r 21Š33i79m35e29k 2749797726668

Konečně

+2/0
19.1.2017 10:15

P27e19t81r 71B24ü73r57g31e58r 4197236977400

Dobrý den, zajímalo by mne proč byl ve střídavé sekci zaveden kmitočet napájení 16,7 Hz? Jinak je přeci v mobilní technice dlouholetá snaha jít na frekvence vyšší - 400Hz u letadel, vojáků... (Vyšší frekvence = méně železa na jednotku přeneseného výkonu). Byl to snad požadavek na vyšší záběrové momenty pohonné jednotky, tedy asynchronního motoru? Nebo nižší otáčky při rozumném počtu pólů a bez převodovky? Dnes lze asi vše vyřešit měničem, ale přesto: moghl by mi prosím někdo odpovědět, čí dát alespoň odkaz? Děkuji!

0/0
19.1.2017 10:13

P57e61t62r 33N83o74v45o70t24n90y 1461890221

Méně jisker při komutaci. V té době se tím napájely úplně jednoduché sériové motory.

+3/0
19.1.2017 10:16

P65a68v36e65l 55S45e38d19l34á89k 3360756878801

Jak píše pan Novotný. V začátcích železnice se používaly střídavé komutátorové motory. 16,7 Hz byl určitý kompromis mezi střídavou a stejnosměrnou soustavou.

Co se týče 50Hz, je to nevýhodné z hlediska koncových spotřebitelů, dává to smysl především pro rozlehlé energetické sítě, také pro velké generátory a motory, kde se používají nižší otáčky. 50Hz máme m.j. taky proto, že technologii 275Hz navrhovaných v začátcích elektrotechniky N. Teslou kromě Westinghouse nikdo nezvládal.

+3/0
19.1.2017 10:33

A47n70t20o48n38í40n 96Z34e48l77e67n21ý 2554883911816

Na vyšší frekvence musí to železo být lepší, případně jít až k feritům.

Také se musí počítat s kapacitou a indukčností vedení. Na pár metrech v letadle to nevadí, ale na kilometrových drátech je to znát.

0/0
19.1.2017 11:16

P47e67t79r 77B82ü45r64g89e82r 4577526937280

Děkuji za obě odpovědi!

0/0
19.1.2017 12:28
Foto

M52a38r43e57k 97T56o89n 8752308358519

To ani nemusí přepínat. Highway to Hell je to už teď.

+1/0
19.1.2017 10:03

P82e35t71r 11F26r77n77d27a 2621459963543

Co je to za klauni? V Ruské federaci používají stejnosměrné napětí už od 20.let a úspěšně. My musíme mít 4 střídavé?

0/−13
19.1.2017 9:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.