Diskuze

AC/DC na dráze za 79 miliard. Železnici čeká velké přepínání elektřiny

Českou železnici čeká v příštích třiceti letech proměna za desítky miliard korun, kterou přitom cestující na první pohled nepocítí a neuvidí. Proběhne totiž v trolejích. Z ministerstva dopravy vzešel plán na přechod ze čtyř různých systémů napájení elektrických vlaků na jednotný systém střídavého napětí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MV

vzpomínám si ze školy na mou otázku. Proč se to nesjednotí? odpověď byla. To by nikdo nikdy nezaplatil. Snad ještě paní učitelka žije, abych jí to přeposlal :-)

0 0
možnosti
JW

J22a49n 48W33a69c31l57a96v

20. 1. 2017 7:48

... Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. ... Pane Sůro, v ČR existují DVĚ napácí soustavy. 3 kV DC (stejnosměrná) a 25 kV AC (střídavá). Zbývající dvě jsou lokální tratě v pohraničí, nebo krátké úseky u hranic, aby se nemusel přepínat (přepřahat) přímo na čáře (Břeclav ...)

Ty brát do úvahy nemá smysl, protože je nikdo předělávat NEBUDE.

2 0
možnosti
VS

A co tramvaje? Ty jezdí na stejnosměrné napětí,(nevím kolik voltů). Tady nejde odělat změna na střídavé napětí?

0 0
možnosti
DR

Už jsem myslel, že je to něco o té australské kapele a ono je to o trolejích:-/

4 0
možnosti
Foto

Za 79 miliard budou na drahách koncertovat do konce života :-)

3 0
možnosti
JK

při jejich stáří ti už dlouho být nemusí ;-D Navíc s Axlem z Guns :-/

0 0
možnosti
JV

J84i40ř52í 64V84o45l97e17k

19. 1. 2017 12:32

Otázka nezní kdy se to uskuteční, ale proč se to neudělalo už dávno.

1 0
možnosti
MC

Hmm.. Před nějakou dobou jsem viděl v rakousku linky VN, na jejichž sloupech byly jen dva silové vodiče. Že by to bylo něco pro napájení trakce?8-o

0 0
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
0 0
možnosti

J46a72n 32Č33e26k72a86l

19. 1. 2017 11:19

A nebude se pak všechno ještě předělávat znovu na "německých" 15kV?

1 0
možnosti

P85e82t54r 47Š81i34m68r49a12l

19. 1. 2017 11:05

Pročetl jsem diskuzi a je zde mnoho nepřesností. Pokusím se vám je uvést na pravou míru : - )

V ČR jsou opravdu všechny čtyři mezinárodní systémy: 1500 V = Tábor - Bechyně, historická, zůstane zachována. Druhá trať Rybník - Lipno ale byla na 25 kV 50 Hz již převedena. Vyskytuje se ve větším rozsahu ve Francii, Nizozemí.

15 kV 16,7 Hz (v minulosti 15 kV 16 2/3 Hz, ke změně došlo kvůli přesně třetinové frekvenci proti 50 Hz, dělalo to neplechu. Vyskytuje se v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Švédsku, Norsku. O změně se neuvažuje, není k tomu důvod. Je to kompletně jednofázové, elektrárny bývají v majetku železnice a mají vlastní jednofázový rozvod. Neomezená možnost rekuperace.

3 000 V = se vyskytuje v CZ, SK, PL, SL, BE, IT, ESP, RU. Kromě Polska v těchto zemích existuje i druhá napájecí soustava 25 kV 50 Hz. S ohledem na nízké napětí a klasické usměrňovače trpí na nedostatečné napájení, obzvláště uprostřed napácecích úseků, vysokými ztrátami (až 30 %), korozivními bludnými proudy a nemožností řádného uzemnění a z toho plynoucí možnosti ohrožujícího dotykového napětí. Nemožnost dostatečného napájení výrazně ohrožuje kapacitu dráhy (vlaky se rozjíždějí pomaleji a vejde se jich na trať méně díky nižší rychlosti a většímu odstupu). Velmi omezené možnosti rekuperace, jen co spotřebují okolní vozidla.

25 kV 50 Hz - počátky ve třicátých letech po zvládnutí usměrňovací techniky na lokomotivách.Dnes nejrozšířenější soustavou - CZ, SK, PL, HU, RO, SR, BG, TU, IT, HR, FR, ESP, BE, NL, DK, RU. Velmi malé ztráty (méně než 5%), možnost ukolejnění, neomezená rekuperace. Na klasické technice problém s nesymetrií fází. To je dnes řešitelné tzv. balancéry, které dovedou z třífázové sítě vyrobit jednu jednotnou, tzv. drážní fázi a to nepřerušovaně ve spolupráci mnoha napájecích stanic.

11 0
možnosti
PF

P71e40t53r 78F12r11n66d83a

19. 1. 2017 11:12

V Ruské federaci se jezdá na stejnosměrný produ 15 kV už od roku 1921. Přesněji se jedná o pásmo 50 Hz při tlaku 12KPa. Elektrifizace je tam téměř 100% při velmi nízkých výrobních nákladech.

My tu utratíme xx mld korun a přitom existuje naprosto jednoduché řešení.

0 6
možnosti