Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota, Shell a spol. věří vodíku, investují do něj stamiliardy

Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81a95n 36N32o24v84á42k 7485904838497

Nevytváří žádné Co2? Od kdy? Pořád je nejlevnější výroba vodíku z fosilních paliv.

0/0
20.1.2017 10:01

L17a58d40i33s42l35a82v 55K48a19l36o95u81s 7875716121530

Pokud se nenajde způsob, jak navázat vodík v nějakou sloučeninu a těsně před použitím vodík získat zpět(skladování), tak to bude těžko realizovatelné. Bohužel lidé doposud nejsou schopni pořádně utěsnit vodu, plyn, ani pohonné hmoty, natož vodík, který má jeden z nejmenších atomů vůbec. Ráno natankujete, večer tam budete mít půlku, aniž by jste ujeli jeden metr. Spíš bych věřil novým typům baterií, které jsou schopny akumulovat hodně energie, a jsou lehčí .I z hlediska bezpečnosti bych se přikláněl spíš k té baterii.

+2/0
19.1.2017 17:12
Foto

I21m17r28i90c14h 48S55u31c62h98a31r91s45k47ý 8596363635571

Chtěl bych vidět dnes elektromobily v provozu ?

Buď tam mají zimu a nebo zajede akorát tak 20 km a dojdou baterie. ;-D;-D;-D

+1/−2
19.1.2017 17:07
Foto

I83m11r36i94c50h 81S25u72c98h55a98r54s44k52ý 8826873365821

Vodíku fandím ;-)R^

horší to bude s bezpečností

+2/0
19.1.2017 17:08

T65o57m13á19š 84M11o79r36a61v62č12í70k 3757696273395

http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/−1
19.1.2017 17:08

P11a26v25e66l 45S75e41d49l10á31k 3180636788191

Vodíková energetika a elektro-mobilitta celkem dává smysl, podporu si zalouží. Jestliže u bateriové elektro-mobility je hlavním problémem ekologie (těžba surovin, odbourání odpadů), u vodíkových článků vyvstává otázka ekonomická a bezpečnostní.

0/0
19.1.2017 16:42

M56i20r76e70k 16G54a74j26e35r 5251246309610

A vy byste tedy financne ze sveho podporoval vodikovou energetiku? Proc?

+1/0
19.1.2017 16:52
Foto

I69m37r79i39c36h 15S65u80c71h20a26r29s80k70ý 8686843785711

A vy byste tedy financne ze sveho podporoval bateriovou lobby ? Proc?

0/0
19.1.2017 17:04

O71l81d53ř54i59c98h 98S21m83u21t84n90ý 2100512254235

Protože je to lepší než elektromobily. Až zakážou benzinová a naftová auta, budou vodíková auta jediná možnost, jak si zachovat svobodu pohybu.

0/0
19.1.2017 20:49

M70a21r30e91k 80S58a23j37d84a 2985590506348

Hlavni problem elektriny je, ze se blbe skladuje (baterie jsou proste "nouzovka", to se neda okecat). Pokud se podari nejaky prulom v tom procesu premeny elektriny (z vetru, slunce, prilivu) na vodikove palivove clanky, tak to, ze na to budou jezdit i auta uz bude jenom nepatrny bonus R^

+1/−1
19.1.2017 16:10

M82i15r40e55k 53G51a47j18e24r 5771796409250

Vodik se take blbe skladuje a hlavne prilis draze vyrabi, pokud to neni ze zemniho plynu.

+1/0
19.1.2017 16:37

M30a53r95e79k 20S73a14j67d98a 2575640866898

A prave kvuli tomu, ze si mysli, ze se to podari vyresit, tak tam chteji nasypat ty miliardy, ne?

0/0
19.1.2017 16:41

P23a68v25e68l 59S48e58d85l10á16k 3530456568101

Co je draze je otázka. Například je zde možnost jít u jaderných reaktorů na vyšší teploty (VHTR), takže by se část cyklu využila na výrobu vodíku, celková energetická účinnost využití paliva by mírně stoupnula.

0/0
19.1.2017 16:45

J14i56n43d49ř61i64c38h 68M40i15t88t85e45r 6664835571756

Při přebytku energie třeba z větrníků lze použít elektrolýzu vody.

0/0
19.1.2017 17:22

V68á62c38l77a92v 54P27o40u80s39t29k47a 3520441622

To neřeší problém skladování a distribuce.

0/0
19.1.2017 17:34

J72i36n62d52ř23i24c35h 35M84i98t83t63e70r 6624225291266

To je technicky vyřešeno, distribuce stejná jako CNG. Stačí jen investice a to se musí zaplatit.

0/0
19.1.2017 17:39

M57i76c76h93a71l 98Ř21e11z26n18í79č35e18k 3312864706362

Dříve jsem si myslel, že pohon na vodík bude super, nebudeme závislí na ropě. Z vody se ho vyrobí hodně a téměř za min.cenu. Jenže prdlajs, vodík se bude kupovat už hotový a cena bude hodně podobná jako u benzínu. Jediný rozdíl bude, že přestaneme být závislý na ropě. Takže, až budou auta na vodík a spotřeba vodíku stoupne, určitě pak klesne cena ropy a auta na benzín budou jezdit možná i levněji. Obávám se, že ekologické nařízení do té doby možná ty benzínové a dieselové motory zakáží nebo na ně přilepí ekologickou daň, aby se to lidem nevyplatilo. Takže pro lidi se nic moc nezmění.

+3/−1
19.1.2017 16:05

V22a18c13l40a43v 61V43a37v53r77a 3187904555777

OK po Tesle se stane modlou vodíkově naladěné Toyoty.

iDnes určitě nezaznamenal že na spalování VODÍKU jezdila před mnoha lety necelá stovka Ford Escortů. Dávno před nimi v roce 2006 vyráběl Ford jiný ale 10ti válec o obsahu 6750 ccm, motor.

To byly na přímé spalování ke kterému nedojde. Budou to palivové články jež mají američtí výrobci dávno vymakané a mnoho let před Toytou či dokonce před evropskými značkami. Kdyby ropa tak prudce nezlevnila, dávno by se na ně jezdilo.

Všechno je o penězích a od vývoje se upustilo. Kdo by financoval něco co je dražší než benzín?

Článkům na iDnesu se věřit nedalo nikdy a tendence je čím dál horší. Aneb po zbožňování Tesly, přicházejí snad jen po roce další modly. A s těmi stamiliardami bych neházel.

0/0
19.1.2017 15:57

T68o20m12á88š 75M67a68t11ě37j 9505518963152

Spalování vs palivový článek ... nic?

0/0
19.1.2017 16:01

M54a98r75t77i96n 92Š43ť49a13s25t85n23ý 8242427667289

V článku chybí jedna docela podstatná informace, a sice z čeho se ten vodík dnes běžně vyrábí:

"There are four main sources for the commercial production of hydrogen: natural gas, oil, coal, and electrolysis; which account for 48%, 30% 18% and 4% of the world’s hydrogen production respectively." (https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production)

Čili drtivá většina je z fosilních paliv a proto je docela logické, že velcí hráči v petroprůmyslu podporují vodík :-).

+8/−2
19.1.2017 15:39

T30o13m20á69š 40M21o25r15a41v20č13í67k 3217806613875

To je samozřejmé. Shell podporuje vodík, ČEZ elektroautomobily :)

+2/0
19.1.2017 15:42

M46a55r87e37k 76M10a20l96ý 1222378641940

Jistě, je to jasné a zcela logické. Nikdo není tak naivní, aby si myslel, že to velcí hráči podporují "jen tak" :-)

0/0
19.1.2017 16:26

J26i75ř61í 34H12u82m16l 5472419362741

Jo to by bylo prima aspoň by jsme se zbavili závislosti na Arabech a Rusácích R^

+2/−1
19.1.2017 15:25

T43o83m70á45š 85L89i75s38k32a 6620969754674

je vidět že tomu rozumíte. Prozradíte nám kde se bere hen ten vodík?

+3/−2
19.1.2017 15:30

P54a38v51e30l 91S22e57d12l55á29k 3870656588771

Vodík se dá vyrábět z vody. K jeho výrobě samozřejmě potřebujete energii. Energie se dá získat různě, bez ropy z Arábie nebo z Ruska.

+1/0
19.1.2017 15:41

T65o37m73á24š 56M20o80r53a52v15č64í34k 3177456983425

Jenže ta cena elektrolýzy je tristní. Proto se to vyrábí z fosilních paliv. Cena je pro mnoho lidí důležitá jinak by to tady na sídlišti byl samý Rolls Royce nebo Ferrari ;-)

0/0
19.1.2017 15:44

M41i29c98h92a78l 72T40o85m54i28n78s72k86ý 9631815787364

Jsou momenty, když v Německu fouká, tak se prodává elektřina za záporné ceny.

Takže by vám v tu dobu za výrobu vodíku měli ještě platit :-P

0/0
19.1.2017 15:47

T21o20m10á58š 47M49o65r86a10v85č45í64k 3667146213125

A průměrně za rok platí podnik na výrobu vodíku za elektřinu v Německu kolik ;-) Nebo jen vyrábí párkrát do roka? Nezdá se mi, že by el. energie v Německu byla levná záležitost.

0/0
19.1.2017 15:51

M23i87r68e65k 65G97a91j96e86r 5681376409170

Kdyz by nejaka firma vybudovala fabriku na vyrobu vodiku elektrolyzou, tak by nemohla vyrabet jen kdyz je cena elektriny zaporna. Investice by se pak nevratily. Takova fabrika musi vyrabet 24 hodin denne.

+1/0
19.1.2017 16:42

T66o87m32á84š 97L95i35s97k82a 6920789434154

Realita je taková že elektrolýzou se vyrábí 4% vodíku protože je cela nevhodná pro masovou výrobu. Vodík se vyrábí převážně parní refrakcí zemního plynu tolik realita.

Další teoretická možnost je Siřičito-jódový termochemický cyklus, a jaderný reaktor. No tak nebo tak tak účinnost výroby vodíku a jeho stlačení na skladovací tlak je kolem 30% tedy vkladem 1kWh získáte cca 300Wh spalného tepla ve vodíku. No a prozradím vám tajem, jaderné palivo se dováží z Ruská ;-D A to zcela opomíjím, že představa výstavby dalších x Temelínu je úsměvná.

0/0
19.1.2017 15:52

M78i86c94h30a87l 24T67o69m73i75n22s22k70ý 9221275137704

Baterie v autě (která je vystavena teplotám -35 až +150C není to samé jako baterie u mobilu v kapse, nebo někde laboratoři.

Tam chceme aby chemické reakce probíhaly v rozpětí až 200C !!

a nic nedegradovalo.

0/0
19.1.2017 15:19

M78i21c34h78a43l 96T22o79m68i18n84s13k39ý 9931895327594

zkuste vzít mobil a pěkně ho v obalu někde v chorvatsku na pláži nechat celý den.

0/0
19.1.2017 15:25

P29a15v11e65l 80S23e72d47l91á21k 3200716378821

Těch -35 je reálných, ale kde se vezme v battery-packu elektromobilu těch 150C? Kdyby to nešlo, tak nejezdí např. Tesla.

0/0
19.1.2017 15:44

M17i94c22h24a66l 18T35o45m88i81n50s28k16ý 9811655437814

Jednak na rozpálené kapotě lze usmažit vajíčka. A jednak teplo neprodukuje jen slunce co na kapotu svítí, ale i sami baterie když dodávají energii.

Tak samozřejmě jde to. To je fakt. Ale nečekejme žádné převratné baterie.

0/0
19.1.2017 15:49

M32a89r20t92i22n 11K14a96r97á61s41e50k 9858123178418

Zajimave ze dnesni baterky s tim problem nemaji...

0/0
19.1.2017 15:58

T34o77m18a27s 78H32a24b33a83l26a 8297255624163

Vždy ukazujú ako sa smažia vajíčka, nikdy ako si uvaríte čaj. Pretože vajíčkam stačí na smaženie 60C.

+1/0
19.1.2017 16:15

J90a80n 58M39r86á81z26e89k 9947923171265

nejekologičtější jsou koněspřežky

+2/−1
19.1.2017 15:14

T67o55m93á93š 12R79e42k85t81o14r 1578264127989

Nejsou, moc toho neuvezou a koně produkují metan a co2 :0)

+1/0
19.1.2017 15:16

H75o85n19z94a 81P88a44n90s70k60ý 3913562240350

Jo... Choďte pěšky radši.

0/0
19.1.2017 16:26

J25o43z81e24f 20K61o64s67t39e88l23a48n81s75k34ý 8855332419366

Myslím, že je to hlavne zbožné želania producentov palív. Viem si predstaviť, že vodík bude prevládať v autách, ktorí jazdia na dlhých trasách, prakticky sú neustále v prevádzky a kde drahší vodíkový pohon až tak veľmi nezvýši cenu (percentuálne). Typickým príkladom sú kamióny v medzinárodnej doprave.

Ale u osobných áut skôr prevládne klasický elektrický pohon na batérie. Jednak bude lacnejší (po znížení ceny batérií v dôsledku ich masovej výroby a nových technológii, samotný elektromotor je v podstate "za hubičku"), ale elektromobil ponúkne niečo, čo auto na vodík asi nikdy nedokáže - možnosť nabíjať si vozidlo vo vlastnej réžii.

Je takmer isté, že ceny "domácich" zariadení na výrobu elektriny zo slnka či iných zdrojov budú v budúcnosti len klesať. Tak prečo by si majiteľa nehnuteľností (domov, záhrad, výrobných priestorov - či už v priemysle alebo poľnohospodárstve) nechali ujsť príležitosť lacno sa dostať k energii?

Priemernému motoristovi stačí denná dávka 15 až 20 kilowatthodín. To mu vystačí na takmer 100 kilometrov, čo je ročne 36.000 kilometrov. A veľká časť motoristov nenajazdí ani toľko. Mnohým bude stačiť aj len 10 kilowatthodín denne. A na to stačí pri 10 % účinnosti (ktorá bude buď vlastná veľmi lacným fotovoltaickým panelom, alebo pri drahších riešeniach využívajúcich celé farebné spektrum svetla bude podstatne vyššia) "smiešnych" 10 štvorcových metrov. Čo je v podstate záhradný slnečník s polomerom, resp. priemerom 2/resp.4 metre. Stačí si predstaviť, že sa v budúcnosti bude produkovať tkanina, ktorá dokáže vyrábať elektrickú energiu - síce s nízkou účinnosťou do 10 %, ale za to s veľmi lacnou výrobou. Potom bude stačiť kúpiť si na záhradu niekoľko takýchto slnečníkov, zapichnúť ich do zeme, vzájomne prepojiť a pripojiť na záložnú batériu. Kto by pri takomto jednoduchom získavaní elektriny jazdil na drahý vodík?

+4/−4
19.1.2017 15:13

J87o15z40e80f 10K20o27s80t76e84l42a11n55s64k16ý 8705472319426

Podobne poľnohospodári niekde v slnečných krajinách ako je Austrália, južná časť USA, ale napr. aj u nás.. Nebudú musieť byť odkázaní na vodík či naftu, natiahnu si niekoľko sto štvorcových metrov "fotovoltaickej" látky - či už na hospodárske budovy alebo len tak na pozemok - pôdy majú rádovo v stovkách a tisíckach hektárov. A pohon pre traktory a ostatné stroje budú mať k dispozícii vždy a prakticky zadarmo.

Okrem toho vodíkové stanice budú rovnako nebezpečné, ak nie viac, ako súčasne čerpačky. Dobíjacie stanice sú pritom podstatne bezpečnejšie a môžu byť prakticky všade: môžu byť na parkoviskách pri obchodných domoch - po stovkách, na parkoviskách pred panelákmi, pred výrobnými závodmi, na platených parkoviskách v meste atď. Pritom pri bezkontaktnom nabíjaní na spodnej časti auta by nabíjaciu stanicu tvoril len malý výčnelok s priemerom možno 30 cm a samotné ovládanie dobjícej stanice by sa robilo na displeji vo vnútri auta. Pri takomto systéme by náklady na budovanie dobíjacích staníc klesli oproti tým súčasným rádovo.

+1/−3
19.1.2017 15:13

O16l49d44ř18i55c29h 80S42m16u68t65n83ý 2360592294365

Celej tenhle váš elabortát považuju za absolutně k ničemu. Především z těchto důvodů. 1) Domnívám se, že momentálně nikdo neplánuje vyrábět auto na vodík, které by ho "spalovalo ve válcích", jako se o to pokoušelo BMW. Je řeč v zásadě o elektromobilech s palivovými články. Takže není problém si baterie dobíjet "ve vlastní režii", pokud majitel může. 2) Nabíjení ve vlastní režii je možné pro lidi, kteří mají garáž. Tím to končí. Co většina lidí, kteří garáž nemají,na sídlištích apod? První puberťák, který půjde okolo, to vyrve a ráno pojedete do práce stopem. 3) Že někdo ujede max 100 km denně a elektromobil by mu stačil může být pravda. Jenže problém je v tom, že ekoteroristi prosazují elektromobily jako jedinou možnost. A to je největší problém. Elektromobil pouze s bateriemi prostě není univerzální možnost, pokud nechcete, aby se vám každá cest protáhla na 3x tolik času, protože budete hodiny postávat u "rychlo"nabíjecí stanice jako idiot.

+3/−1
19.1.2017 15:35

R29a84d62e81k 14N91o80v86a81k 9954863679830

Já bych všem těm elektromobilům přidal ještě malý palivový článek, který by za provozu vozidla průběžně dobíjel baterie ;-)

+1/0
19.1.2017 15:56

M64a90r35t85i52n 96K83a60r28á76s21e22k 9208103168518

Nevim, uz dneska s tup elektromobily jako treba tesla trva cesta stejne - max 10-20% dele nez bezna cesta spalovakem, nejak nechapu proc by v budoucny cesta elektromobilem mela trvat 3x tak dlouho?

0/0
19.1.2017 16:08

M35a37r86e85k 84M48a38l23ý 1682568351580

Není to tak dávno, co jsem si dělal zkušebně odhad na mou trasu, kterou pravidelně jezdím, ČR - Německo. Porovnal jsem čas jízdy se současným autem a zkusil nasimulovat tu samou jízdu (v obou směrech) Teslou S.

Výsledek byl ten, že na trase dlouhé cca. 1050 km (2x525) bych se oproti spalováku zdržel navíc asi 3 hodiny, hodinka a půl každý směr. Spalovákem to zvládám za cca. 11 hodin i s tankováním, když nepospíchám. Někdy i za 10 hodin, pokud mám štěstí na provoz a nebo na to šlápnu.

Už se mi to nechce hledat, ale ten příspěvek jsem dával tady na nějakou podobnou diskusi. A to eště je v Německu docela dobrá síť rychlonabíječek, jinde je to horší.

0/0
19.1.2017 16:35

M42i23r58e40k 63G78a29j45e33r 5431826319100

Tak asi proto se vyroba elektroaut rozjizdi pomalu. Vyse uvedena uvaha je o trendu a budoucnosti a je nesmysl argumentovat malo dnesni rozvinutou siti nabijecich stanic jako duvod pro prechod na vodikova auta. Cerpacek na vodik je prece radove mene nez nabijecich stanic.

0/0
19.1.2017 16:51

M11a63r36e80k 68M76a80l89ý 1452418551870

Nikde jsem neargumentoval "malo dnesni rozvinutou siti nabijecich stanic jako duvod pro prechod na vodikova auta", to v mém příspěvku nenajdete.

Můj příspěvek byla reakce na to, že "už dnes jsou auta (Tesla), kterým trvá cesta stejně dlouho jako spalovákům, max. 10-20% navíc."

0/0
19.1.2017 16:58

M28a12r25t62i22n 26K95a71r34á28s14e28k 9798573408808

No tak to mate ve vasem pripade 30% navic, do trojnasobku to ma hodne daleko....

Na to ze jde o dost ranou technologii a infrastruktura je zatim temer neexistujici to neni tak spatne ne?

Ted to zkuste namodelovat s autem na vodik :-D

0/0
19.1.2017 17:14

M69a27r91e54k 64M84a83l84ý 1122428101780

Já netvrdil, že je to trojnásobek. Ale tipuji, že na dvojnásobek bych se v pohodě dostal, pokud bych uvažoval o absolvování této cesty s nejprodávanějším elektromobilem - Nissanem Leaf :-) Protože Tesla je trochu mimo rozpočet většiny řidičů.

Vodík jsem neobhajoval ani to s ním modelovat nebudu, to je v současné době ještě větší nesmysl než elektromobil :-)

0/0
19.1.2017 18:56

M53i67c95h81a12l 51Ř45e76z13n82í21č26e85k 3592754816582

Dnes už se ale auta nemusí nabíjet jen kabelem, který může, jak říkáte, někdo vytrhnout. Jsou nabíjecí místa. S tím se počítá i v budoucnu. Auto na jede na kontakt a připojí se.

0/0
19.1.2017 16:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.