Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čtyři hodiny do Ostravy a poprvé zásuvky. Vlaky SuperCity slaví 20 let

Z dnešního pohledu se to může zdát spíše úsměvné vzpomínání, před dvaceti lety ale nástup vlaku Českých drah SuperCity Manažer znamenal na železnici revoluci. Srovnání tehdejšího „luxusu“ se současným stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81i81c19h10a17e31l 38C12h54a58r61v22á18t 9849838543152

No to je opravdu úspěch, 356 km za méně než 4 hodiny. :-/

0/0
23.1.2017 10:44

M37i41r33o46s96l11a81v 35Z77i63k39m58u15n94d 6738962987828

Mladý svět tak "úspěšný" nebyl, protože jezdil v špatně položené trase ... on je poněkud rozdíl mezi Ostravou s poměrně velkou koncentrací osob a Zlínem, kam se ti cestující musí dostat veřejnou dopravou, protože před 20 lety u zlínského nádraží žádné kapacitní parkoviště pro auta (P&R) prostě nebylo. Určitou nevýhodou taky byla nutnost výměny lokomotiv v Otrokovicích, protože na "revoluční" řešení, aby elektrická lokomotiva byla dovezena až do Zlína - na dobrání motorové lokomotivy v Otrokovicích stačí 4-5 minut, podobně na odvěs při cestě zpět tehdy nebylo ani pomyšlení ....

0/0
23.1.2017 10:11

S58t21a68n88i36s89l58a31v 86N19ý92v65l91t 2684835643

Neexistují nedotované vlaky. Ty žluté jsou taky dotované jinými linkami co fungují v zisku.

+1/0
21.1.2017 20:22

R87a11d69i78m 80Š98o83l31c 1525905795964

Jel jsem s ním jednou a zrovna spadly dráty, tak jsme jeli Zábřeh, Hanušovice, Lichkov, Letohrad, Ústí nad Orlicí, jinak po své trase. Byla zima a ty scenérie byly nádherné, že si ve vlaku snad nikdo ani nestěžoval na ty skoro dvě hodiny zpoždění...

0/0
21.1.2017 19:07

J58a83n 64H23o34r35a 6727851266

To by snad ani nebyl mistr Sůra, aby i do článko s timto tématem nezakomponoval svůj milovaný Regiojet...

+1/0
21.1.2017 10:53

T11o51m73á24š 19M90o87r69a85v94č54í93k 3267936143275

To byl luxus, bohužel k nám nejezdil. Ještě před 10 lety jsem jezdil v dobytčáku a často ani s rezervací jsem si nemohl sednout, protože byl vlak často tak narvaný, že i průvodčí měl problém se zpátky do vlaku nasoukat, natož někoho kontrolovat.

0/−1
20.1.2017 21:31

M28i83c74h88a25l 96G56r92e98g47o32r 8956674390292

Proč vlastně stát hromadnou dopravu tlačí ke dnu? Vlaky platí solární nesmysly a autobusy mýto. A rekonstrukce? Některé tratě se opravují bez elektrifikace. Prý později, ale dvě stavby stojí více než jedna velká.

A taky je škoda že chybí spoje na vedlejších tratích. Není jen Ostrava a Praha.

Škoda že i zbytek EU nemá stejný systém jako u nás železnice státní, dopravci soukromí. Je škoda že letadlo/ auto je levnější než vlak.

+6/−1
20.1.2017 21:07

K82a67r63e46l 36J54u69r88d20a 2236458569461

"Stejné vozy z SC Manažer stále jezdí: České dráhy je používají na rychlících z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo z Brna do Ostravy. České dráhy jim doplnily klimatizaci, ...". No to je mi novinka 8-o

0/0
20.1.2017 17:14

M85a79r64t79i46n 94P50a60j82t69l 3291531575743

Pamatuju si, jak jsem jednou ospalý ráno šel na nástupiště v OV - Hlavní nádraží a myslel jsem si, že to tam už přijel IC Jan Perner, který jezdil o cca 10min později. Skočil jsem do něj na poslední chvíli, průvodčí ke mě hned přiběhl a říkal, že vlak v Zábřehu nezastavuje, jen ve Svinově a v Praze :) No co Vám budu říkat, orosil jsem se, že jsem málem jel až do Prahy. Taková bezva zajížďka :)

+5/0
20.1.2017 16:25

K76a85r93e30l 40J66a22n86k40ů 1784666587574

Situace se zlepsila hlavne diky Jancurovi.

+12/−24
20.1.2017 16:01

K38a73r61e53l 67J59a70n23k44ů 1664856117274

Jicho, zkus nejaky argument misto minusu ;-)

+2/−5
20.1.2017 16:06

R78o45m22a47n 19S87t61o77n83e93k 1899823789441

To oni neumi maji to jasně rozdělený ČD i přes mnohdy mizerne služby jsou nejlepši a jakakoliv konkurence je špatna

+4/−1
20.1.2017 16:27

P58a55v10e96l 30K88r65á75l 5980399114688

No jasně, určitě i za Manažera může Jančura ;-D Většina zlepšení proběhla dlouho předtím, než nějaký Jančura vůbec o železnici začal vážně uvažovat. Jo, nějakou zásluhu možná taky má, ale určitě to není takový spasitel, jakého ze sebe dělá on a jeho fanoušci.

+9/0
20.1.2017 18:22

J81i44ř39í 19K10o92c12u61r30e10k 6495304895158

Vlak má konkurenci i na silnici, nejenom na kolejích. SC manažer a Expres Moravan byly první výstřelky, kdy se dráhy snažily jezdit jako na západě. Jelikož vozový park na silnici začal být stejný s tím západním.

+1/0
20.1.2017 20:59

M80a72r43t83i77n 74D33u11b25e22n 4475468954448

Pěkný kecy. Lístek stál nesmysl, wifi až po nástupu konkurence a zasuvky jen v příplatkové I. Třídě... zásuvky přitom v té době už měly některé vlaky EC, co k nám jezdily...

+4/−9
20.1.2017 15:59

R50a78d15e20k 77N37o53v31o68t83n11ý 5868312576445

Manažer byl tehdy celý první třída...kdybyste uměl vnímat psaný text, píše se to v článku.

+10/−3
20.1.2017 16:11

M19a34r19t90i49n 25D32u91b30e63n 4775678664328

Jel jsem tím, není to pravda

+2/−6
20.1.2017 16:14

M91a72r13t57i60n 81D24u88b70e92n 4465828214888

Aha, tak uznávám, že netuším, zda to tak bylo celou dobu... každopádně zásuvky jen v první třídě měly i Pendolina...

+1/−1
20.1.2017 16:18

P41e95t56r 27F87i90a89l12a 3554955791226

Manažer nebyl celý první třída, byl dražší, protože se tam, pokud se nemýlím, platil příplatek za SC. Jinak to v té době byla obrovská změna k lepšímu a nahradilo mi to děsivé každotýdenní cesty do Prahy na otočku

+3/−2
20.1.2017 16:28

P58a58v51e41l 19S69o31v39i94č79k52a 4366498425542

Celou dobu, co byl Manažer SC měl pouze vozy 1. třídy a hospodu. Až když z něj udělali vedle Pendolin posilové IC tak i dostal vozy druhé třídy.

+5/0
20.1.2017 19:40

P47e41t72r 18V37i35n89a95ř 6733463893767

Ty zásuvky jsou i dnes u špínovraků ČD rarita, stejně jako dodržené řazení nebo alespoň přijatelná teplota ve vagónech nebo čistota..

Sorry, ale vlak, ve kterém je pět stupňů, námraza na oknech, a dostaneme plesnivé kupé místo velkoprostoráku? Čert vem zásuvky a wifi, ikdyž jsme si za to zaplatili, ale topit by mohli a uklidit občas taky..

+4/−19
20.1.2017 15:32

R75a29d46k75o 32K45ř12i33v72á57n61e32k 7250533265190

Zima, námraza, samá kupé kam oko dohlédne, problém s úklidem... Ještě jste zapomněl na cca dva funkční záchody v celé soupravě... Jde to s tím Jančurou dole kopcom.

Tak zkuste ČD, třeba to bude lepší:-)

+8/−8
20.1.2017 15:49

P87e68t16r 84V43i53n57a39ř 6473673543317

Píši o ČD, pane odboráři, ale to máte hned na prvním řádku ;-)

+7/−5
20.1.2017 15:56

R61a83d15k51o 42K93ř11i91v28á57n17e34k 7260683965850

Promiňte, my odboráři jsme úplně blbí. Naposledy jsem byl teda v ROH, ale tam byli všichni. Celkem se nám dařilo být v opozici proti místní komunistické buňce, takže se za své odborářství před 30 lety nestydím.

:-)A s tou námrazou to je skvělý marketingový tah! V létě za to Jančurovi jeho cestující utrhají ruce, až nebude fungovat klima.

+7/−4
20.1.2017 16:11

P19e56t63r 21V26i11n36a67ř 6603553333277

Nějak nechápu, proč sem pořád motáte Jančuru, ale vlastně jste si první větou odpověděl asi sám ;-D

+2/−4
20.1.2017 16:13

J89a98n 18J77e24m49e48l67k15a 1285370

A kde vlastně jezdíte? Já používám hodně síť ČD celkem hodně víc jak rok. A celkem vše funguje. Cena/ výkon dobrá. U nás jezdíme staršími vozy, ale naopak se zlepšili. Topí, uklízí.. A vůz je pohodlný a prostorný.

+3/0
21.1.2017 6:35

M23i61c96h61a80l 44M89a25r45e66k 2475817823562

Na trati Praha - Ostrava revoluci možná zažehl, no třeba R4 Praha - Děčín asi naopak spíše uspal :D !!

+1/0
20.1.2017 15:11

K37a29r35e26l 53O94g19o75u20n 7922201781921

SC Manažer byl myslím i jeden z prvních vlaků, co měl v nabídce i možnost využití telefonu.

+7/0
20.1.2017 15:09

R83a76d11k90o 66K81ř43i12v23á64n30e91k 7760443205650

Manager byl jedním z úspěšných projektů, kterým se ČD začaly odlišovat od ostatních východoevropských železnic. Do Ostravy jsem s ním často jezdil a mám jen pozitivní zkušenosti. Vynechání zastávky v Olomouci moc času neušetřilo, ale na argument "z Ostravy do Prahy bez zastávky a pouze vozy 1. třídy" manažeři docela slyšeli. První krok k tomu, aby vlak nebyl vnímán jen jako socka, první větší úspěch konkurenceschopného produktu vůči IAD i letadlům. Jízdní doba okolo 4 hodin byla úměrná rozkopanému koridoru s množstvím nerekonstruovaných úseků. Manager byl komerční vlak, stejně jako vlaky IC. V těch se platil příplatek 60 Kč a musely si na sebe vydělat. "Nedotované vlaky" vlaky nevynalezl Jančura.

R^Snad je dobré si připomenout:

1. Konkurencí železnice vždy byla a je především automobilová doprava, to si ČD již v té době byly schopny uvědonit. Mnohem pozdější žabomyší vojny mezi dopravci jsou až druhořadou záležitostí.

2. Konkurenceschopnost železnice dělá z velké části inrastruktura, tedy stát. Manager získal smysl až s možností postupně zkracovat dobu jízdy s postupem modernizace trati. Kde stát nemodernizuje, konkurenceschopnost nebude. Žádný dopravce není schopen nabídnout na zastaralých a jednokolejných tratích rychlý vlak třeba z Budějovic do Brna nebo z Liberce do Prahy. Moderní železnici musí chtít stát. Konkurence mezi železničními dopravci má jen marginální význam, po provozní stránce dokonce železnici škodí. Jako pravičák to říkám nerad, ale je to tak. Donutit stát zlepšit infastrukturu a donutit ČD zlepšovat služby je lepší cesta, než dodatečně krotit smečku děsně poctivých dopravců, kteří byli na tratě vypuštěni dřív, než pro to bude vytvořena legislativa, která je v souladu se zdravým selským rozumem. Ať už se dostanou šméčkovým způsobem ke komerční kapacitě, nebo získají zakázky ve šméčkových soutěžích. Nechci naivkům brát ideály - tak sorry.

+36/−3
20.1.2017 15:01

M78i18c25h60a49l 93M24a32l23ý 5192194619133

ty jses "pravicak" z Nabrezi, ze?

0/−15
20.1.2017 15:06

R67a85d81k87o 59K22ř24i54v10á65n48e80k 7420723985430

A Vy, pane Malý? Argument na úrovni Miloše Zemana:-)

+6/−2
20.1.2017 15:11

R48a18d84k53o 95K12ř76i59v39á97n69e54k 7860803575300

Jo a to mínus Vám prostě vrátit musím. My pravičáci už jsme prostě takoví.

+4/−2
20.1.2017 15:14

M39i43l37o81š 41D41v64o30ř64á65k 8235697446271

souhlasim - nicmene neidealizovat buresova kamarada jancuru se tady ve stranickem platku zrovna nenosi :- )

+3/0
20.1.2017 16:56

M75i94r80e82k 14Z34á65v64o11d90n36ý 7522897890678

Praha hl. n. - Ostrava Svinov -> 2 hod 53 min (podle idosu)

+5/0
20.1.2017 14:54

M37i72r51e45k 18Z46á15v90o66d12n83ý 7872297860828

Pardon, to mělo být panu Marekovi :)

0/0
20.1.2017 14:54

A41n42d41r62e13j 88R70u81š56č91á64k 6387527104394

Lokomotiva řady 151, ne 152...

+6/0
20.1.2017 14:52

J50a95n 92S91ů23r76a 4615963223842

Máte pravdu, díky za upozornění, opraveno

+2/0
20.1.2017 15:02

K37a78r98e26l 14M77a81r68e57k 5945882863102

Neřekl bych že jezdí pod 3 hodiny. Takovou zkušenost bohužel nemám. Dokonce si myslím že je to lzivy údaj.

0/−17
20.1.2017 14:50

L95u54k26á59š 80R78y93c15h60l24ý 5607866943377

Tak nemyslet a ověřit v praxi. Dnešní SC a IC jezdí opravdu Praha - Svinov za 2:53 a nejen papírově, ale i ve skutečnosti.

+8/0
20.1.2017 14:55

P73e16t79r 44V29i77n74a20ř 6713653513247

A co to raději počítat až od Libně nebo Klánovic, aby to vyšlo s rezervou do Ostravy pod ty tři hodiny? ;-D

+1/−13
20.1.2017 16:14

L82u68k93á15š 50R64y49c10h47l75ý 5637956813127

Jezdim tak pravidelně a vím za kolik to dává

0/0
20.1.2017 16:20

R16a33d22e27k 21J30a76n14a74t88a 9235746214212

Viz např.

http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?v=511&d=28

Zpoždění v 80% případů do 5 minut, takže 3h jízdní doba je splněna.

+1/0
20.1.2017 16:35

M89a34r87t73i45n 96K20a98r98á20s59e20k 9868563608198

Ono to vychazi s rezervou i tak, a uz dost let...

0/0
20.1.2017 19:58

A20n97t41o22n53í61n 91Z60e44l74e20n17ý 2794803391386

Nebylo by možné přidat pro ilustraci obrázek zásuvky?

+8/0
20.1.2017 14:49

M52i59r75o59s12l28a97v 71T12i17š23e62r 4179339734252

Pokud si dobře vzpomínám, SC mezi zlínem a Prahou rozhodně jezdil mnohem déle než jediný rok. Ten spoj v podstatě jezdí dodnes jako expres. A až teď s novým jízdním řádem 2017 je z něj nějaký obyčejný loudal/rychlík.

0/−1
20.1.2017 14:49

J93a64n 90S80ů62r67a 4595973723522

http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:03

M97i35r89e39k 28Z69á80v16o60d21n96ý 7582907210368

Uff, bylo by to těžké se v tématu o Manažerovi alespoň krátce nezmínit o konkurenci :)

Jen pár drobností:

1) Srovnání tehdejšího „luxusu“ s dnešním stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo. // No zrovna tento vlak by nebyl ostudou ani v této době.

2) nasadily lokomotivu řady 152 // Taková neexistuje

3) Pokud si dobře pamatuji, tak na Manažerovi jezdily vozy Aee142 (možná v nějaké jiné modifikaci, ale vypadaly stejně), nikoliv vozy Aee145 (které jezdí Praha - HB - Brno - Ostrava a jsou o třídu horší).

+5/0
20.1.2017 14:49

R38a15d39k97o 84K36ř70i59v25á51n88e10k 7760703925600

Je to tak. A nikdy jsem na vlaku neviděl jinou lokomotivu, než 151. Nic jiného u ČD tehdy neumělo 160 km/h

0/0
20.1.2017 15:03

J12a16n 13S92ů18r41a 4835473413562

Informace o tom, jaké vozy jezdily a kde teď jezdí, je od Českých drah. Předpokládám,že tam vědí, co píšou.

152 opravena, za tu se omlouvám.

Tady je poměrně dost informací http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:06

M56i21r76e65k 12Z53á64v51o57d37n60ý 7232457810488

Díky, zajímavý článek. Stejně si ale myslím, že tyto vozy tam nebyly, jedině v úplných začátcích. Ale v roce 1999 už to byly určitě Aee142.

0/0
20.1.2017 18:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.