Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do tří let zkušební hyperloop a pak už to půjde rychle, odhaduje šéf HTT

Brněnský primátor ve středu podepsal memorandum se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Tedy s jednou z firem, které se snaží zhmotnit tři roky starý nápad Elona Muska na futuristickou potrubní dopravu pro lidi. Jak je to reálné, kdy to může začít fungovat a co jsou největší překážky popisovali v rozhovoru pro iDNES.cz manažeři HTT Dirk Ahlborn a Andres de Leon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L34i93b72o23r 79P91e98t66r71á45š 6315179958409

Studie vlivu na zivitni prostredi....tak to sou kluci vpr...

0/0
26.1.2017 18:34

P33e83t45r 57Č35e88r48m90á34k 9448565639180

Tak kombinace faktorů ČR, Brno a Musk je záruka toho že to nebude nikdy R^

0/0
23.1.2017 13:47

M62i73r65o10s62l88a53v 15Z64i49k81m57u16n71d 6568772607718

Projekt je technicky zajímavý, akorát bude problém s tím, že "nikdo" nebude chtít takovou trať na svém pozemku ...

Jedná se soukromý projekt, takže vyvlastnění pozemku není právně možné ... důkazem budiž komplikace spojené se získáním pozemku pro řekněmě "veřejně prospěšnou stavbu" obchvatu obce, na dálnice ani nepomýšlím ...

S tím se zjevně pro české poměry nepočítá ... ďábel se skrývá obvykle v detailu ....

+3/0
23.1.2017 10:30

M16i46c77h90a43l 66T17i12m44k86o 3893474184155

Taky si říkám, že tohle bude problém...tohle mozna muze fungovat na jihozapade USA, kde je mezi velkomesty obvykle jen liduprázdná polopoušt, ale neumím si to dost dobře představit v hustě zalidněně a členité Evropě.

+2/0
23.1.2017 11:29

M27i28r43e66k 19G56a76j12e41r 5891516359380

V Evrope se ale snadněji tuneluje.

0/0
23.1.2017 11:41
Foto

P85e77t20r 86N28o27v97o78t72ň74á95k 1655631643748

problém být může, ale pokud to dořeší tak, že to nezabere víc místa než sloupy vysokého napětí a navíc to povedou kolem dálnice, aby to zbytečně nestínilo, na pole, pak by to byl sice problém, ale jistě ne neřešitelný.

+1/0
23.1.2017 17:39

R97a16d95e59k 32J63a24n48a61t10a 9105586404252

Ani VRT nemůže vždy vést podél dálnice, protože potřebuje větší poloměry oblouků. A hyperloop by je potřeboval ještě větší.

0/0
23.1.2017 22:29

P93e52t61r 57N87o96v24o25t68n91y 1671450391

Že i takový obyčejný kreslený seriál dokáže předpovídat budoucnost. Kdo bude prezident USA, nebo jak se jedno provinční město nechá ošidit podvodníkem s jednokolekou/hyperloopem. :-)

+4/0
23.1.2017 10:18

S31t61a79n12i43s57l70a15v 80Č67e86š20k89a 8337776195389

K těm solárním článkům, které poskytují hyperloopu energii (že by to stačilo k provozu?) bych doporučil ještě tři cestovní třídy - první, druhou a sado-maso. Tu třetí možnost díky podepsané spolupráci s brněnským magistrátem. Brňáci jistě vědí proč.

Jinak mi to celé připadá jako ten nejklasičtější tunel všech tunelů na peníze daňových poplatníků. A selský rozum mi říká jedno. I v případě že by tohle veledílo někdo někdy dovedl do skutečného provozu, v čemž jsem dost skeptický, bych předpokládal, že nejprve se provoz hyperloopu bude několik let ověřovat na nějaké kratší trati - třeba z letiště do středu města, při čemž se začne menšími, relativně bezpečnými rychlostmi. Teprve když by se eliminovala všechna rizika a vychytaly "všechny mouchy", kterých jistě bude hodně, bych pokládal za rozumné dát se do budování meziměstských tratí. A do podpisu memorand o spolupráci a nalévání veřejných peněz do takového projektu.

Kdyby totiž z důvodu nějaké poruchy taková kapsle skončila zarytá pár set metrů daleko v poli, včetně svého osazenstva, asi by to nezískalo moc dalších cestujících.

+2/0
23.1.2017 9:52

J87a11n 13D36ě21t27á17k 4681484489150

Celá tahle diskuse je zbytečná, protože žádný hyperloop nebude. Mark my words.

+1/0
23.1.2017 9:09

P16e47t59r 29V10o12p44i46č28k51a 5392527587576

hypertunel. Rozhodne to nepřipomíná nic jiného.

+1/0
23.1.2017 8:14

M17i41r70e33k 20G86a85j37e67r 5871416349220

Nevite nekdo, jaky by hyperloop vubec mel mit pohon? Ja vim, ze je to uplne zakladni vec, a proto me udivuje, ze to neni napsano v clanku. Cituji: "Napřiklad Elon Musk sám řekl, že dobrá technologie by byla maglev, ale ta že je moc drahá. My proto počítáme s pasivní magnetickou levitací, která vyjde levněji a má stejné výhody." - Tim rika jen, ze se to nebude pobybovat na kolach (coz by pri uvadene rychlosti neslo), ale nerika, cim chteji nahradit magneticky linearni pohon. Pritom v jinych clancich o hyperloop jsem nasel prave tvrzeni, ze to tento pohon ma byt. Kompresor muze jen zmirnovat odpor nahromadeneho vzduchu a pri vyssi rychlosti opravdu i tlacit, ale nemuze fungovat pri male rychlosti, na kterou bude potreba cely vlak rozjet.

0/0
23.1.2017 0:59
Foto

P23e91t40r 62N38o51v33o54t60ň66á83k 1755531153358

jsem pochopil, že to bude mít lineární pohon, pasivní magnety budou sloužit jen k "levitaci"

0/0
23.1.2017 1:04

M79i84r38e53k 94G94a49j92e96r 5811626219470

To mne moc nereklo. Po chvili hledani jsem nasel, ze pujde o americky system Inductrack. Ten ma byt levnejsi a jednodussi nez system maglevu pouzivany v Shanghai a v Japonsku. Nikde ale nebyl otestovan pro pohon vlaku ve skutecne velikosti (zatim jen na zmensenem modelu). Nejvic jsem se dozvedel zde: https://str.llnl.gov/str/Post.html

+2/0
23.1.2017 1:28

M27i15l35a17n 86C19h13a82l89u10p16a 7964976897323

Vážení blázni, je to jedna obrovská pí....na!!!

0/−1
23.1.2017 0:07
Foto

P64e27t28r 83N16o10v97o23t91ň46á83k 1295251203768

lidi se za posledních 10 000 let vůbec nezměnili, pořád by upalovali, když někdo prohlásí, že zem by mohla obíhat slunce. :-)

+2/−3
23.1.2017 0:19

P51a89v33e27l 29D53e79k74a71n 5690252340730

Takovych kosoctvercu uz tu bylo, a dnes to jsou velmi pouzivane a samozrejme veci.

+1/−2
23.1.2017 2:34

T87o40m63á72š 39L31i73s23k74a 6620239344354

Tak si znovu zopakujeme fakta. Tento další dotační tunel Muska předpokládá že v trubce bude udržován tlak 1mbaru tedy 200x menší tlak než je v 10km. Tento tlak odpovídá výšce 50km a jde o tzv. jemné vakuum. Největším prostorem, v kterém se tento tlak doposud dá udržet je vakuová komora v současnosti využívaná NASA o objemu 22.000 m3 , je to obří stavba z velmi silnými stěnami z hlinku a tisíci tunami betonu, která tvoří nosný a ochranný skelet této relativně malé komory. Cena této komory byla tak obří že si jí mohla dovolit pouze armáda a i její provoz není nic levného. Jen pro představu hmotnost 22.000 m3 vzduchu je cca 30t.

Podívejme se co prodavači deště od soudruha Muska barevně nakreslili mezi Brnem a Prahou 210km dlouhou vakuovou komoru s objemem 30 až 80x větší než největší vakuová komora na této planetě a ještě se bez jakékoliv ochrany jen tak volně line přes celou republiku a aby toho nebylo málo tak v této komoře jen tak létají desítky tun rychlostí 1000km/h. Udržet něco takového dlouhodobě v chodu je fakticky nemožné a provozovat v tom bezpečně komerční dopravu je již holý nesmysl. Pokud by v jakékoliv části takové trubky došlo k dehermetizaci a tlak stoup na pouhých 0,2baru tedy tlak jaký je v 10km a do tohoto místa přijel onen bájný vláček o rychlosti 1000km/h bylo by to prakticky stejné jako kdyby narazil do zdi, skončilo by to destrukcí jak vlaku tak trubky a všeho co by stálo okolo. Energie vláčku o hmotnosti 70t při rychlosti 300m/s je stejná jako energie uvolněná výbuchem 1,5 tuny TNT.

No a něco takového si oni dotační podvodníci nakreslí jako tenkou trubičku nejlépe z obou stran obloženou dálnicí, každý terorista s antimaterálovou puškou a jízdním řádem musí byt nadšen, udělá dírku a jen počká až přijede vláček a zlikviduje tak trubku tak dálnici okolo. Takový tobogan by se dal postavit a provozovat za šílené prachy jako adrenalinový tobogán s vyšším rizikem pro cestujíc než let raketoplánem ,ale rozhodně ne jako komerční a bezpečná doprava.

+12/−1
22.1.2017 23:43

V86á70c98l36a41v 98Z76e87l77i53n20k57a 2922560133582

Máte můj obdiv za snahu a za realistický až zdravě skeptický pohled na věc, ale proti odborníkům, kteří nasbírali své skušenosti na wikině anebo z letáčků pana Muska bojujete asi marně. Oni to možná pochopí ve chvlíli, kdy se i s tou kapslí rozprsknou na cucky i když tam na to už nebudou mít čas.

+8/−2
22.1.2017 23:57

M22i67r59e29k 16G62a55j12e45r 5241386659960

Zatim to nevypada, ze by k nejake havarii melo dojit. Alespon podle analyzy pana Lisky se nepodari dosahnout potrebneho nizkeho tlaku. V zadnem pripade nepujde o rychlost 1000 km/h a je otazka, jestli je dosazitelnych treba 500 km/h a bylo to levnejsi nez maglev.

+2/0
23.1.2017 0:49
Foto

P58e77t65r 18N74o45v38o25t57ň84á19k 1855521243468

ale kulový, to může stejně tak položit traverzu na koleje rychlíku a způsobí mnohem větší škody na životech a nepotřebuje ani kulomet co prostřelí tři centimetry ocele. druhá věc je, že pokud se zvýší tlak, pominu-li senzory, které to hned zachytí a zpomalí kapsli, která nevím, kde jste přišel 70 t? když moc odhaduji 7 tun i s cestujícími, taky tlak se vám nenahromadí na jednom místě jako zeď ve vakuu, ale vzduch se bude rozptylovat, takže i kdyby se tam vyskytla dírka, tak postupné zvyšování tlaku tubus maximálně tak průběžně zpomalí. Síla stěny je navíc naprosto dostatečná tlak okolního vzduchu při vnitřním vakuu odpovídá zhruba tlaku deseti metrů vody a nevšiml jsem si že by batyskafy měli na sobě tisíc tun betonu a to se ponoří do stonásobně větších tlaků. Téměř vakuum nebude snadné vytvořit a udržet, ale vnější tlak na tubus bude ten nejmenší konstrukční problém.

+2/0
23.1.2017 0:04

P74a69v63e42l 50D54e73k15a61n 5870412670620

No kdyz vyjel prvni vlak, tak se pri rychlosti 30km/h vsichni udusili, kdysi Slunce obihalo Zemi, blesk byl bozi hnev, deti nosil cap... dnes vime ze to takto neni. Mozna je to o tom, ze mame neskutecne technologie o kterych se nam obycejnym mozna jen zda a soucasni mocni sveta nam zastarale veci prodavaji za obrovske penize a nejaky Musk chce otevri vyssi level, je v podstate oznacen za kacire. Dnes uz nepotrebujeme ropne sejky, ale svetovy system se bude hroutit, kdyz prejdeme na jina paliva, atd.

+2/0
23.1.2017 3:07

J21a13r43o78m39i10r 87F11a81r56e27k 4872113567

Tak ještě jednou. SPF (v současné době největší vakuová komora) bylo postaveno v roce 1969 pro NASA. V roce 2011 prošla rekonstrukcí. Jedná se o dvojitou komoru, vnitřní stěna je z hliníku o tloušťce 25-35mm, vnější stěna je betonová o tloušťce 1.4-2.8m. Ta tloušťka betonu je dána potřebou stínění před radiací. Vnitřní prostor mezi hliníkovou a betonovou komorou je také udržován pod nízkým tlakem, takže ta hliníková komora nebude nikdy vyszavena

Největší vakuovou komoru z oceli bude mít ITER, stěny o tloušťce 50-280mm. Bude mít také betonovou schránku, ale jen pro stínění proti radiaci, tzn. přímo ta ocelová komora je vystavena tlakovému rozdílu mezi vakuem uvnitř a atmosférickým tlakem venku.

Obě tyto komory jsou navrženy pro high vacuum, hyperloop ma mít pouze medium vacuum, ale z pohledu sil už je to jedno.

Pokud vezmu v úvahu rozměry trubky a tlakový rozdíl, dostanu napětí ve stěně tubusu 7MPa, takže nic.

Celé to bude poměrně zranitelné, to nerozporuji.

Bezpečnost bude zajištěna tím, že celý tubus bude rozdělen do segmentů, které se dají v případě potřeby oddělit a izolovat (nedovedu si představit, že by to mělo být jinak). Tlak bude muset být neustále monitorován.

Vzhledem k tomu ,že se jedná o novou technologii, kterou nikde nikdo nevyzkoušel, tak jsem velmi skeptický ohledně těch 3 let a to označení pánů z HTT za dotační podvodníky možná není od věci. Nicméně technicky neproveditelné to podle mě není. Největšími problémy budou samotná kapsle a bezpečnost.

+7/0
23.1.2017 6:19

J12a80r16o15m69i86r 84F48a13r73e82k 4902913957

Kurnik, chybi mi tam, ze vnitrni hlinikova komora u SPF nebude nikdy vystavena rozdilu mezi atmosferickym tlakem venku a vakuem unitr. Nekdo mi to ukradl, priznejte se! :D

0/0
23.1.2017 8:07

J88a34r50o22m33i35r 81F77a54r19e97k 4512413887

A jeste jedna vec. Kapsle ma mit 7 tun (nekde jsem cetl o hotnosti 3.5 tuny), ne 70 (nicmene tady jsem ponekud skepticky). Kineticka energie toho vlacku pri rychlosti 300m/s odpovida 75kg TNT.

Vy si hrajete s cisly jak se vam zachce......

+4/0
23.1.2017 8:21

M56a81r61t84i47n 73S66l98e90z11á56č29e59k 7474308511853

Brněnský náměstek pro dopravu Hollan, který nemá řidičák, v MHD jezdí načerno a je známý v celé zemi díky svým výletům za ukrajinskými dominami (služebním vozem) bude slibovat nějaký futuristický hyperloop. ŽítBrno je opravdu neuvěřitelné uskupení.

+10/0
22.1.2017 23:14

S43t20a62n60i69s33l91a16v 32Č11e92š82k64a 8727806395129

Upřímně řečeno, nedivím se, že právě současné vedení Brna se takové fantasmagorie zúčastňuje. Místní odborníci přes dopravu (myslím samozřejmě ty odborníky na magistrátě, nikoliv třeba lidi z DPMB, kteří své práci rozumí), jsou ti praví, kteří městskými penězi takto podpoří tento pochybný projekt a hlavně jeho tvůrce. Pokud by však takto smysluplně raději investovali své peníze místo městských, byl bych podstatně klidnější.

+1/0
22.1.2017 23:01

M35a18r34t92i15n 87R77u30z61i85c15k39a 1902218976447

Ja osobne bych s projektem zacal u nakladni dopravy, myslim, ze bych vydelal rychleji a vice nez pri osobni doprave a vyhnul bych se slozitym schvalovacim a bezpecnostnim procesum pro osobni dopravu.

+6/0
22.1.2017 21:42

D32á84š39a 17Ž47a85l75u40d88o93v47á 5735112254745

A nemusí to jezdit až přímo rychlostí zvuku (aby se to nerozbilo:)). Nákladu se špatně neudělá, nezdržuje při nástupu atd. To mně napadá, která pojišťovna by ten osobní hyperloop pojistila na odpovědnost za škodu (cestující, okolí), resp. za kolik? O kolik to zdraží provoz? Kdo a za kolik pojistí stavbu?

0/0
22.1.2017 21:49

L36u56d43v80í27k 31G66a93j27d34o87š29í73k 2935223974822

U nákladní dopravy je enormní tlak na nízkou cenu a rychlost dopravy není zdaleka tak ceněna, než když jde o čas lidí.

+2/0
22.1.2017 22:08

M75a59r60t63i28n 77R98u97z93i59c52k38a 1332948946267

Ja si to nemyslim, ono mit treba cerstve ovoce a zeleninu z jizni evropy za par hodin, bez ridicu, ucpanych dalnic kamiony, mit moznost dovazet si soucastky z ruznych mist v mnohem rychlejsich terminech - mnohem ekologicteji nez letecky nebo lodi, posilani posty, baliku, zavazadel,....

+2/0
22.1.2017 22:17

T85o97m40á92š 94M36o43r14a60v50č86í72k 3917626423155

Proč se tedy ta zelenina neposílá letecky? Asi ta rychlost není až tak důležitá. Snad jen kdyby ten hyperloop byl opravdu hodně levná záležitost, jak se psalo, že by to bylo za desetinu ceny/nákladů (?)

0/0
22.1.2017 22:52

P27e86t22r 47D95l95o36u57h48ý 5307749924424

Souhlasím, ale na druhou stranu by výstavba díla takových rozměrů, které by bylo určeno jen pro "balíky", asi neúměrně nákladné. Ale cenovou studii nemám, takže pouze odhaduji.

0/0
22.1.2017 22:57

P98e31t17r 12D31l43o11u27h71ý 5497709984194

...byla asi neúměrně nákladná...

0/0
22.1.2017 22:59

T75o54m85á46š 65M87o42r65a25v85č97í98k 3897376583195

Takový člověk z jižní Evropy klidně může za jízdenku zaplatit třeba 2000 Kč, je otázkou zda 80 kg rajčat může taky zaplatit tolik + zisk obchodníkovi + zisk farmáři a přepravcům :)

+2/0
22.1.2017 23:01

M28a12r92t44i82n 52R48u65z39i90c45k70a 1652568876127

Mno, to pak ztraci vyhodu nad VRT, protoze cena listku je o poznani nizsi, cenu projektu prodrazi bezpecnost, ta u nakladu odpada. Jedine co to zachrani jsou reklamy na virtualnich oknech, ale to je dost riziko. Pravdou je, ze 80kg rajcat se na reklamu divat nebude a nebude pro obchodniky zajimava.

Mmch, uvedl jste cenu 2000,- za 80kg rajcat, ale to vychazi bez provizi na 25,-/kilo, to si predstavit dovedu a navic budou cerstvejsi...

0/0
23.1.2017 13:28

T70o51m19a89s 91H60a87c18e76k 6554107315267

Pamatuji si nejake VTM z tusim 80. let kdyz ukazovali jak kamion najede na rampu na nadrazi a vlak to ekologicky odveze rychleji a levneji do cilove destinace kde to opet z rampy nalozi nakladak a doveze v danem meste do skladu. Mel to byt konec mezinarodni kamionove dopravy a usetreno mnoho a mnoho tun CO2 a penez (ridici, pohonne hmoty atd).

Vzdycky kdyz predjizdim kolony kamionu si rikam kde to udelali soudruzi chybu...

Takze neverim ze by to s nakladni dopravou fungovalo. Tam uz jen cekam na autonomni rizeni a jen doufam ze AI v kamionech nebude delana na zaklade inteligence ridicu kamionu :-)

0/0
22.1.2017 23:02

V73á72c33l82a24v 77Z14e86l55i70n20k25a 2942100943322

No, oni tu chybu neudělali ani tak ti soudruzi. Ti měli celkem pravdu v tom, že kamion je ten nejméně efektivní způsob dopravy z to nejen co se týče měrné spotřeby energie na realizovaný tunokilometr, ale i co se týče externalit v podobě škod na životním prostředí, devastace silniční sítě a tak podobně. Jen se bohužel podcenilo jak velký a propracovaný vliv má speditérská lobby na politiky.

+1/0
22.1.2017 23:34

P84e77t23r 25K56a88b10u45ď97a 2314197352463

Ten tubus nikdo nezaplati...

0/0
22.1.2017 21:41

P43a61v35e73l 92B16e18r31a91n 7609684411416

Aha... 3 roky, v České Republice... No, na dobrou noc pohádka dobrá :-D

+1/0
22.1.2017 21:34

M59a36r24t88i96n 37R12u40z62i40c53k41a 1262388736127

V CR momentalne s velkou pompou stavime konecne projekty z 60-70 let a nikdo se moc neodvazi v nich neco menit, nebot cekat dalsich par desitek let je nepredstavitelnych...

0/0
22.1.2017 21:44

L72i87b40o70r 35M29a95c27h19a86l78e12k 1704265455808

Spatne se tam bude chytat signal, asi.

0/0
22.1.2017 21:09

D65á30š74a 20Ž47a69l28u77d71o16v89á 5295192444285

Faradayova klec :) Zase Vás tam nikdo z venku asi nemůže odposlouchávat:).

0/0
22.1.2017 21:14

J13a44r42o60s89l42a22v 44H41l26a37d19í93k 6668858948818

Nic proti ale technologie nevyzkoušená a kdo to zaplatí jinak proč ne četl sem o tom zajímavé , vizionáři jsou vždy nepochopený .

+1/0
22.1.2017 21:02

J73i33ř66í 16J89u14r82á94š26e34k 8797165200617

Jak muze nekdo zpravovavat studii proveditelnosti v dobe, kdy jeste nevi, zda ta technologie bude vubec fungovat?

+2/0
22.1.2017 20:36

P98a15v52e46l 51M80o82r33a46v33e13c 3472109532138

Zatím vše nasvědčuje tomu, že bude fungovat. Dílčí technologie fungují, jde je jen spojit dohromady.

Máte nějaké indicie, že ne?

0/0
22.1.2017 20:37

J42i81ř89í 41J66u61r12á53š23e30k 8487255360197

Par slov z wiki. "Some experts are skeptical, saying that the proposals ignore the expenses and risks of developing the technology and that the idea is "completely impractical". Claims have also been made that the Hyperloop is too susceptible to being completely destroyed by a simple terror attack to be considered safe or disruption from a power outage."

0/0
22.1.2017 20:48

P36a11v82e42l 21M83o72r52a84v12e71c 3442509292298

"Some expert": no někteří experti taky tvrdili, že vlaky můžou jezdit max. 30kmh jinak se vám spustí krev z nosu a budete omdlívat. Ale technologii neznám, nedokážu soudit.

Ad teror.čin: nevidím rozdíl mezi konvenční železnicí a trubkou. Oboje je podobná liniová stavba s podobnými riziky.

+1/−1
22.1.2017 21:01

D15á46š11a 50Ž22a35l91u22d53o17v17á 5845842134305

Vy ten rozdíl nevidíte?

0/0
22.1.2017 21:12

P24a70v56e31l 62M90o90r62a37v11e27c 3392209542908

Ne, v čem je?

0/−1
22.1.2017 22:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.