Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Itálie do Turecka přes Česko. Delší let šetří aerolinkám peníze

Řízení letového provozu (ŘLP) loni zaznamenalo rekordní provoz v českém vzdušném prostoru. Levná ropa vede dopravce i k netradičním řešením: zalétávají si přes Česko, aby ušetřili za navigační poplatky. Přes Česko i díky tomu přelétlo asi 130 milionů lidí, odhadl šéf ŘLP v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M38i71l63a41n 85V63o84l46e78k 5439203326489

Na to si vzpomeňte, až po vás zase budou chtít palivový příplatek, protože se zvyšuje cena ropy.To vám budou tvrdit, jak je každý kilometr strašně drahý.

0/0
26.1.2017 16:11

M73i93c26h88a27e78l 10P85r25i30n35c 7865835420435

Moc bych se tím nechlubil, pan ředitel zřejmě neví, kam investovat do rozvoje.

0/0
26.1.2017 14:48

K72a86r72e44l 76V34a76c55h87u53t 9223692289583

A já proč se nám tu poslední dobou tak těžce dýchá - a on nám ten kyslík pálí ty houfy letadel nad našima hlavama! :-(

0/0
26.1.2017 14:31

J94o44z33e95f 54H42r16i20c88i33š76i43n 4353230500376

Nemohl by být postaven model, který by jednou měsíčně opitmalizoval cenu tak aby vzhledem k vývoju ceny ropy a cen okolitých krajin optimalizoval zisk z přeletů?

0/0
26.1.2017 9:52

I54v12a31n 51S72t91e69c75h 8551247967470

ŘLP má pracovat prakticky bez zisku !!!

0/0
26.1.2017 12:24

J37o44s15e18f 80D36v29o85ř11á90č38e98k 9372624965495

ja už vím o co tady jde!! jde o prestiž české republiky, někde začít musíme tak jsme začli pilotama, no co

0/0
26.1.2017 9:14

P66e43t98r 63N14o59v97o20t47n75y 1841120731

Ne, začali jsme si dobrovolně nechat sypat na hlavu saze z kerosinu.

+1/−1
26.1.2017 9:16

J57o49s40e45f 67D82v54o28ř68á61č97e92k 9632354635725

no co , po bobkach co nám na hlavu hazí vláda to není tak špatný

+1/0
26.1.2017 9:23

P24e20t94r 30N18o21v24o42t42n76y 1461930691

Tak to zdražte, ať smrdí jinde..

0/0
26.1.2017 9:10

B14o51h26u22m53i50l 97V63a68n78ě52k 5302975812116

Generální ředitel jásá jak se zvyšují přelety přes ČR, protože se platí nízké poplatky, ale už neřekne co z toho mají občané ČR.

Kromě zvýšených emisí co jim spadnou na hlavu NIC - PRD - další synonymum si dosaďte podle svého naturelu!

Ale tím se už generální ředitel nepochlubí.

Je to dáno mezinárodními smlouvami, které zjednodušeně stanoví, že jednotlivé státy zřídí službu, která bude řídit provoz nad jejích územím. Za přelety se budou platit poplatky, které pokryjí náklady této služby včetně jejich rozvoje, ale při tom se nesmí vytvářet zisk, který by se vyváděl mimo. Z toho vyplývá jednoduchý výsledek, čím více se přes území létá tím menší jsou při stejných nákladech poplatky.

Jak to probíhá? Jestliže jsou potřebné náklady ne služdu ve výší 100 a počet letů 100 tak se za let zaplatí 1 plus nějaké malé procento na rozvoj řekněmě 10% takže celkem 1,1. Pokud těch letů bude 200 tak už se zaplatí jen 0,55. Samozřejmě se ceny nemění kontinuálně vždy se stanoví ročně na základě výsledků předchozích obdobi a odhadu budoucího.

Z toho vyplývá specifické postavení státního podniku ŘLP v ČR. V zásadě nic od státu nechce a kromě daní a pojištění mu nic nedává. Své náklady ve výši 3,5 miliardy pokrývá platbami za poplatky které mu měsíčně posílá Eurokontrol. Kromě toho má malé zisky z dalších služeb, které ŘLP poskytuje.

V konkrétních číslech ŘLP dostalo v roce 2015 od státu 15 milionů jako kompenzaci za neplacené služby a zaplatilo cca 82 milionů na dani z příjmů. Rok 2015 byl také průlomový v tom, že se státu poprvé podařilo získat dalších 100 milionů přes fond zakladatele. A to vše při tržbách cca 3,8 miliardy z nichž absolutní věšinu spotřebovalo samo ŘLP. Je to moc nebo málo? To si může každý vyhodnotit sám. Osobně bych uvítal menší počet přeletů. Ty zvýšené emise za pár korun nestojí.

Tato základní finační pozicice vůči státu se zásadně nezmění se změnou počtu letů!

+1/0
26.1.2017 9:02

J70a50n 34N44o47v25á61k 8730176527480

A proč by z toho měl někdo něco mít, když se na provozu společnosti nijak nepodílel? Co má občan z vybraného mýta na dálnicích? - nic, také se vrazí do oprav a údržby.

0/0
26.1.2017 9:09

P38e25t12r 34N15o17v33o97t56n56y 1751510811

Asi něco jo, když mu smrdí nad hlavou letadla.

0/0
26.1.2017 9:13

B23o73h67u54m40i52l 10V20a39n23ě71k 5912525112566

Pane Nováku,

opravdu to myslíte vážně, pak byste se měl nad tím zamyslet.

Občané ČR poskytují vzdušný prostor a jsou zatěžování emisemi a někdy i hlukem. To by jim mělo být prostřednictvím státu kompenzováno.

I ten váš příklad pokulhává za to mýto jezdí po lepších silnicích, takže z toho mají přímý přínos.

Zatímco u ŘLP se vše vrazí do lepších budov, lepších praacob ́vních podmínek a lepších platů úzké skupinky cca 900 zaměstnanců ŘLP.

Vřele vám doporučuji abyste se nepokoušel zjistit jaký plat a jaké další výhody mají řídící leteckého provozu, mohl by vás klepnout pepka.

+1/0
26.1.2017 9:44

V54á52c76l19a69v 14P21o82u61s44t73k44a 3950101342

http://www.rlp.cz/rlp-prezentace/cs-index.html

;-D;-D

0/0
26.1.2017 10:14

J53o93s97e52f 30M72i57k16u42l64í51k 8384987116

Díky za zajímavý postřeh. Dá se to někde skutečně vyčíslit, jakým způsobem zatěžují naše živ. prostředí? Údajně se tvrdí o spalinách, že jedno letadlo je jako 10 000 aut.

+1/0
26.1.2017 9:38

K40a41r61e16l 76V53a13c78h66u81t 9763112909163

Ano, není to k smíchu. Až nám tu nějaké to letadlo řachne, nemusí se nám to líbit...

0/0
26.1.2017 8:40

L20i66b17o14r 20M14o68u76č92k10a 1808827955462

predpokladam, ze Greenpeace uz naklada transparenty a jde tento ekologicky nesmysl resit!

+1/−1
26.1.2017 8:09

D43a53v27i75d 22K80u30b12á21t 1389281551304

Moc to nechápu. Trasa Benátky-Istanbul je podle mě přes Slovinsko-Chorvatsko-Srbsko-Bulharsko. Kvůli kterému státu se jim vyplatí letět přes Rakousko-Česko-Slovensko-Maďarsko-Rumunsko(-Bulharsko) ???

+8/0
26.1.2017 7:50

R74a37d26i74m 28S81v51o94b75o56d47a 9273939426622

taky jsem premyslel, informacni hodnota clanku je velize nizka.

kolik tim dopravce usetri? kolik vlastne stoji ten prelet pres ceske uzemi?

+1/0
26.1.2017 8:25

V47á61c34l92a56v 66P44o22u63s11t88k19a 3840171542

http://www.rlp.cz/obchod/cenik/Stranky/cenik.aspx

0/0
26.1.2017 8:35

R78a84d63i82m 93S49v75o34b61o11d54a 9503679966792

dekuji za info.

tak podle meho hodne laickeho vypoctu kde hmotnost letadla je 70t (b737) tak vychazi jeden poplatek hodne brutto 10-15t kc.

spotreba modernich letadel je cca 5l/100km/os takze kdyz si zaleti mozna az +1000km z benatek do brna tak to je 10000l paliva

takze kolik usetrili na palivu a kolik na poplatku?

0/0
26.1.2017 8:44

V57o28j48t66a 64L58e13j35s98e63k 1391245629739

Jsem presvedcen, ze pokud k takovym situacim doslo, tak duvodem nebyla cena, ale spise dostupnost letovych tras v pozadovane letove hladine, mozna v kombinaci s pocasim. Zmeny tras kvuli navigacnim poplatkum urcite probihaji, ale spise tam, kde je zmena trasy zanedbatelna, napada mi treba Frankfurt - Budapest, kdy je vlastne jedno, jestli a jak moc poleti nad ceskym uzemim.

0/0
26.1.2017 10:08

V39á71c65l87a30v 77P61o62u20s47t23k70a 3370711912

Přesně tak.

0/0
26.1.2017 10:15

J12o25s76e25f 83D52v70o70ř28á52č94e74k 9592634295635

příjde mi to trochu zvráceny, ceny mýtného zdražujeme abychom vytlačili kamionovou dopravu (at už z ekologických důvodu či výdělku státu) a tady nic ještě je lákáme, nejsem ekolog jen mě štvě že objemy motoru aut klesaji davají se do aut nesmyslné součástky které nefungují, dělají se ruzne eko třídy aut aby jsme ztachránili planetu, a pak tady nalítáme miliony kilometru jen protože je to levnější? samozřejmně peníze na prvním místě a vše kolem je jen omáčka

+11/−1
26.1.2017 7:37

P35a23v59e32l 38Ř87a62p46e28k 7272936179105

Správný podnikatel by za takové situace navigační poplatky zdražil, státu je to jedno, radši bude šikanovat a online šmírovat každého zmrzlináře Rv

+2/−1
26.1.2017 7:30

J52a92k31u40b 42K96o47r61e97c 6774310681103

O poplatcich nerozhoduje stat ale řlp.

0/0
26.1.2017 8:33

V47l45a35d12i12m97í90r 83K87u56t76á49l62e24k 2628400952667

Může mi někdo vysvětlit, čemu se vyhne spoj z italských Benátek do Istanbulu přeletem přes naše území, resp jeho standardní trasu a trasu přes ČR?

+5/0
26.1.2017 6:53

V57á62c70l74a58v 72P43o26u66s80t11k36a 3450381622

Četl jste článek? On se ničemu vyhýbat nemusí, je to prostě paradoxně levnější, to je celé.

0/0
26.1.2017 7:29

J38i49r26i 20H26o24m94o25l26k64a 6454546

Vyhne se vyšším poplatkum za prelet nad cizim uzemim...staci si precist clanek

+1/0
26.1.2017 7:57

M90a79r82t84i31n 12Š20e73d15ě39n72k85a 1616678848414

Asi zácpa na koridoru ;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 8:14

V19á81c61l21a47v 85P34o73u45s29t79k51a 3610461532

To není k smíchu, některé koridory jsou skutečně přetížené. :-P:-P

http://ekonomika.idnes.cz/rusko-problemy-s-odklonem-letecke-dopravy-fjk-/eko-doprava.aspx?c=A140720_194111_eko-doprava_maq

+3/0
26.1.2017 8:16

T23o28m52á46š 83K95r79a34i34n64a 7574970764408

Já jsem článek četl, a taky jsem se ale díval na leteckou mapu a porovnal s evropskými ceníky navigačních poplatků. A z Benátek do Česka se může letadlo dostat buďto přímo přes Rakousko, které má ale poplatky téměř dvojnásobné (72,78€), nebo západní oklikou přes Švýcarsko (106,05€) a Německo (69,43€), anebo východní oklikou přes Slovinsko (64,67€) nebo Chorvatsko (46,06€) a Maďarsko (35,04€) a Rakousko nebo Slovensko (52,61€). A to všechno proto, aby přiletěli nad Česko a za 42,09€ to tady otočili a letěli zpátky na jih?! Nebylo v tom přece jenom něco jiného, než snaha ušetřit poplatky, které jsou při využití klasické trasy dokonce v mnohých zemích nižší?

+7/0
26.1.2017 9:40

V63l15a44d13i34m16í14r 54K18u48t11á31l68e22k 2678850622727

Díky za odpověď, přesně tohle mě zajímalo. Které zemi s vyššími poplatky se chtějí vyhnout, že letí až přes česko a sousední země. Ale vůbec neznám tarifikaci letadel, ty přelety jsou fix nebo dle km nebo dle velikosti nebo ....?

Zdá se mi důvod ceny, že nad českem bylo letadlo z Benátek do Instanbulu, přitažený za vlasy...

+2/0
26.1.2017 10:39

T21o47m90á74š 56K78r12a65i52n88a 7224230674258

Jak jsem si zjistil, tak ten poplatek je za jednu přeletovou jednotu. Přeletová jednotka je násobek faktoru vzdálenosti a faktoru hmotnosti. Faktor vzdálenosti je vzdálenost přeletu v km děleno stem, faktor hmotnosti je odmocnina padesátiny maximální hmotnost letadla v metrických tunách.

0/0
26.1.2017 14:20

M41i90r16e91k 42G74a47j33e75r 5291216429400

A emise CO2 se produkuji bez omezeni. Veskere snahy o jejich snizovani jsou zbytecnym plytvanim penez. O co se snizi spotreba aut o to vic se spali v letadlech. Boj proti sklenikovych plynum nema smysl.

+4/−1
26.1.2017 6:26

M97a55r24t36i75n 56K83a31r76á56s81e65k 9328343308408

No boj proti CO2 se odehrava primarne jinde nez v autech a letadlech....

+1/0
26.1.2017 8:31

P48a23t82r47i53k 90E30g89e48r 2758400509871

Letiště Praha Ruzyně nutně potřebuje posilu proto jsem spíše pro Letiště Pardubice od hlavního nádraží je kousek a cesta do Prahy trvá vlakem přibližně 1 hodinu, navíc je zde dobré spojení do Hradce Králové, Olomouce, Jihlavy, Českých Budějovic.

+7/−2
26.1.2017 6:19

J71a71n 62D23l47o14u19h37ý 8615455655828

Zadnou posilu jeste dlouho potrebovat nebude.

+2/0
26.1.2017 8:23

J93a63k44u34b 35K20o50r27e91c 6364160371943

Bude ve vodochodech. Kdysi se uvazovalo o milovicich. Kdyby nekdo chtel litat do pardubic, nic mu nebrani. Pocet cestujicich tam ale klesa.

+2/0
26.1.2017 8:36

P85e17t35r 33J86i98l25e42k 8427157839288

nejsem nejaky velky ekolog, ale toto mi prijde zvracene.

+19/0
26.1.2017 5:54

M51i84l29a20n 12K85a76s27a63l 1598369855655

V kontextu celosvětové letecké dopravy jsou to naprosto zanedbatelné objemy paliva, co se spálí navíc. A pokud na tom ČR vydělá, proč ne :-)

+4/−2
26.1.2017 6:19

J23a65n 88V33a94l44o65u35c28h 6602967838130

Nechal bych Vám ty "zanedbatelné" objemy odtahat na zádech...

+1/−2
26.1.2017 7:28

M74i46l49a50n 61K58a59s15a82l 1348309165885

Neplácej kraviny

0/0
26.1.2017 7:32

L49i38b20o41r 36M79o48u67č73k42a 1368197465692

biolpalivo je jeste zanedbatelnejsi a presto se narizene pestuje...Rv

0/−1
26.1.2017 8:11

M92i33l33a32n 36K97a21s40a76l 1238979775355

A píšu někde opak ?

0/0
26.1.2017 10:26

A59n39t40o68n26í16n 94Š36p24i86r34u26d44a 8455118133235

Stále více kamionů a stále více letadel. Výborně.

+2/−2
26.1.2017 5:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.