Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98i77r36o48s67l67a16v 79Z33i84k53m58u83n10d 6448802207568

Bylo by záhodno publikovat, co je předmětem zkoušky u DÚ... Kdysi mi jeden kolega - původním povoláním strojvedoucí - se dvěma VŠ, přinesl ukázat co ta zkouška obsahuje. Nevěřil jsem svým očím. Požadavky tam uvedené se neučily ani na střední průmyslové škole železniční - obor kolejová vozidla (určený pro "budoucí strojvedoucí"), kde odborné předměty byly součástí maturitní zkoušky.

Za "bolševika" se tzv. "zákonitá" zkouška - dnešní licence - skládala před zkušebním komisařem tehdejšího "Federalního ministerstva dopravy". V podstatě se jednalo o zaměstnance tehdejších ČSD na různých úrovních, působících v odvětví lokomotivního hospodářství, majících "kulaté razítko".

Byli to odborníci - razítko nedostal každý a nevyžadovalo se členství v jisté straně - mající jednak přirozenou autoritu a respekt s vysokými nároky na znalosti z konstrukce, obsluhy a řízení kolejového vozidla. Ke zkoušce se chodilo s obavami, protože zkoušející byli nároční ... nebylo výjimkou, že adept neuspěl, ale věděl na co se má zaměřit a hlavně se zkoušelo to, co bylo potřebné. Ve své době musel strojvedoucí umět odstranit jednoduchou závadu na lokomotivě.

Také příprava strojvedoucího ke zkouškám trvala mnohem déle než v současnosti. Dílenský zácvik na provozní údržbě lokomotiv, jak po stránce elektro, tak zámečnické, kde se adept seznámil detailně s konstrukcí lokomotivy a s tím, jak lze některé závady odstranit ... pak zpravidla postoupil do kategorie "pomocník strojvedoucího" (předpoklad složení dopravní zkoušky), po náležité praxi absolvoval kurz pro strojvedoucí po technické stránce. Následoval dopravní kurz (nebo to bylo spojené - jak kdy) a po složení "zákonité" i odborné dopravní zkoušky následoval jízdní zácvik jako "druhý" strojvedoucí a po něm následovala profesní kariéra samostatného strojvedoucího. Začínalo se na záloze, pak se "člověk" dostal nákladní dopravu a obvykle po řadě let na dopravu osobní.

Z hlediska karierního postupu však existovala místní specifika.

0/0
29.1.2017 11:09

S48t58a96n11i89s31l92a73v 32H40e38r34m27a20n 9897319873403

Kde je zacvik na dilně jak lok. tak voz . Zacvik u vozmistru . Toto neni jezdit s taxikem.

0/0
27.1.2017 17:56

V75í38t97ě70z95s59l27a54v 10K48l21o23z79í38k 3661459564157

Tady zase nekdo blázni, neplati se petset uz teď?

0/0
26.1.2017 12:58

D29a75v46i96d 23Č50e56r26n57o45h53o76r30s84k39ý 1486314916116

Ale až za kolek když máš zkoušku hotovou a žádáš o ,, kartičku". Kolik se dává za kolky na vlečky si už nepamatuju :)

+1/0
26.1.2017 13:14

M48a20r84t87i20n 91N35o37v75ý 1359197570800

Třeba takový výpravčí má srovnatelný plat. Když jde se chce stát výpravčím, jde do kurzu a když neudělá na konci tříměsíčního kurzu zkoušky, zaplatí 80 tisíc Kč SŽDC potažmo tedy státu.

0/0
26.1.2017 12:03

M23i75r80o40s24l27a92v 53Z92i75k73m86u16n78d 6558192737688

To jste vyčetl kde ...

0/0
29.1.2017 11:10

J53a78r35o63s78l90a98v20a 87M65a68c43i49g76o15v38á 7582373419468

Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům.;-D;-D

Že jsem si toho na manželově výplatním pásku nevšimla.

+1/−1
26.1.2017 12:01

J72a56n 15D94u69d64a 2742233508488

Prumerna mzda neni to same co minimalni ;-D. Klidne se muze stat, ze ma dost lidi mene.

+1/0
26.1.2017 12:08

P56e11t22r 55N27o58v69o35t20n21y 1961740501

Dělá doma stojku? ;-D

0/0
26.1.2017 12:35

V86l24a43d48i42m49í43r 31J49e24ř14á14b77e65k 1847242328893

Jedná se o hrubou mzdu, nikoliv o čistou

+1/0
26.1.2017 13:46

A86n64t70o16n97í18n 38S64e18b63e18r49a 7263128330249

Takže čistého průměr 25, takže její manžel má mín. Takže jestli přinese domu přes dvacet tak to je ok ;-)

+1/0
26.1.2017 14:37

J47a24n 60C18e45p70e90k 1264966320

Docela ty lidi obdivuju. Osobně bych to nedělal ani za zlaté prase. Svátky nesvátky, soboty, neděle, den, noc, spát někde na ubytovnách a k tomu obrovská zodpovědnost. Kriminál hrozí každou chvíli, o sebevrazích skákající pod vlak ani nemluvě.

0/0
26.1.2017 11:54

J37i71ř14í 63E13r22b87e46n 1843784606357

Řekl bych, že strojvedoucí lokálky má práci pořád o něco lehčí než řidič linkového autobusu. Je téměř nezávislý na počasí, trasu mu hlídá zabezpečovač a těch pár přejezdů zná zpaměti ;-)

+2/0
26.1.2017 15:07

R53i34c52h29a27r32d 69M65i76c34h97a27l51o39w38s96k51i 1541529445766

Tak to je skvělá myšlenka, zvláště v době přípravy na provoz bez strojvůdců.

0/0
26.1.2017 11:53

2903634817

Strojvedoucí si myslím,že není rychlokvaška,protože musíte mít maturitu (el.trakce-elektrikář,diesel lokomotivy-strojní prům.+nějaká praxe v depu než můžete na lokomotivu).Máte taky psychotesty,zdrav.perfektní zrak-ani půl dioptrie.Dále se učíte návěstní (dopr.předpisy-D1,D2,jakou máte jet rychl.jakou máte očekávat rychl.Např návěstidlo-semafor má až 7 světel a to ješte spodní žluté světlo a zelená může jen svítit nebo pomalu a rychle blikat,na širé trati bývá autoblok 3 barvy atd) pak je tu bezpečnost-OP16.Potom traťové poznání co máte na dané trati očekávat budete třeba jezdit trasu Ostrava Praha ,ale jinde né (stejně než Vás pustí s lidmi nebo cargo,tak budete jezdit posun někde v depu).

Další probl.jsou nehodové události na pohled na ostatky sebevraha v okruhu 50 metrů,auta na přejezdech Vás asi nepřipraví ani psychotesty hodně strojv.potom skončilo pracují v depu aj.

Trochu jsem se rozepsal původně jsem chtěl napsat,ze platba zdrav.prohl.by mi tak nevadila,ale proč ještě platit kurz strojvedoucích je málo a docela náročny kurz ,řekl bych na úrovni druhé maturity je i v jeho zájmu.Nevím jak je to u Regiojetu,Leo,různé OKD,Cargo,AWG aj.S pozdravem Rosťa.

+7/0
26.1.2017 11:25

J72o31s68e28f 44K21o42m59á43r12e38k 5584702834199

Ani pul dioptrie? Tak to jsem v haji :(

0/0
27.1.2017 15:37

M67a21r37t60i30n 15N93o10v95ý 1949457490780

Jinak si myslím, že 36 tisíc hrubého tj asi 26,5 tisíc čistého se dá vydělat jinde a není potřeba dělat o svátcích, Vánocích, sobotách, nedělích, v noci.

+7/−1
26.1.2017 11:12

M61a31r32t65i33n 83K15a89r19á32s73e94k 9498563668308

Na druhou stranu bez nejake svetoborneho vzdelani nebo dovednosti, je to docela v pohode ne? Kdybych si mel vybrat jestli stat na lince nebo za stejne penize ridit vlak, asi bych se do toho vlaku...

+1/−2
26.1.2017 11:14

M70a84r23t93i32n 38N82o52v94ý 1679467320520

Ono to zase tak snadné není. Musíte každoročně na přezkoušení, každoročně na zdravotní prohlídku. A stačí jedna chyba a můžete skončit za katrem.

+6/0
26.1.2017 11:18

P16e96t22r 55N18o74v38o21t29n35y 1951870691

Jako na 854? No je fakt, že zrovna za odměnu tahle řada nebude. ;-D

+1/0
26.1.2017 12:38

D20a54v16i88d 44Č90e10r77n67o22h92o54r20s25k98ý 1796594366716

Na katrovadlo mi nesahej :D nic na čem jezdím nemá tak pěknej zvuk :D

0/0
26.1.2017 13:06

M58a81r43t93i62n 75N23o59v77ý 1609597400170

Na lince neriskujete kriminál. Když vyrobíte zmetek, strhnou vám to z platu. Uděláte-li chybu jako strojvedoucí, zabijete pár desítek či stovek lidí. Nehledě na milionové materiální škody. A ono stačí jedna chyba...

+2/−1
26.1.2017 11:21

J14i86ř47í 82K73ü36h55r 2520766420896

A jako řidič? A to ani nemusíte být v práci.

Tam těch chyb může být daleko více.

Mašinfýra neřeší spoustu věcí, co musíte řešit za volantem.

+2/−4
26.1.2017 11:31

J97a42n 95H81o13r78a 6397841406

;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 12:18

J43i22ř55í 59K75ü55h38r 2140836940896

Tak třeba nedáváte přednost chodcům na přechodu, neřešíte vozidla s právem přednosti v jízdě. Kolik vlaků vykolejilo z důvodů náledí?

Ano, můžete vrazit do mostu či polského tahače plného železa, ale většinou to odnášejí ti, co na přejezd nedovoleně vjedou/vstoupí.

0/−1
26.1.2017 13:14

M29a39r28t27i63n 71K31a47r68á37s39e61k 9108403258328

No ono staci jedna chyba i pri jizde autem ze a skoncite v kriminale, a ono prehlidnou za spatnych svetelnych podminek chodce je jendodussi nez projet vlakem na cervenou.

Samo neni to nejaka "zivacka" - jinak by to bylo placene podstatne hur...

+1/0
26.1.2017 11:42

P89e81t26r 64Š14v10a63r60c 2748828635860

Tipl bych si, že to bude i docela "psychicky" náročné, přeci jenom to není o tom, že v Praze zmáčknete tlačítko start a v Ostravě trošku šlápnete na brzdu. Takže ty prachy zase nic moc.

To bych já raději na tu linku, kde člověk může /v některých provozech/ vypnout a dělat monotóní práci

+3/0
26.1.2017 11:22

J83i17ř26í 34K58ü77h27r 2750946370536

Takové řízení automobilu je daleko náročnější. Prostě jen jedete a brzdíte.

Sledujete hradla a jiné semafory, ale nedáváte přednosti, nepředjíždíte, nikdo se vám nemotá do cesty. Prostě vedle auta pohoda.

+3/−5
26.1.2017 11:24

M73a26r39t54i25n 20N31o73v43ý 1209517380490

Tak jestli máte zkušenosti s řízením vlaku a můžete takto srovnávat, tak to od vás beru. Jinak já osobně bych těžko mohl něco srovnávat když jsem tu či onu profesi nikdy nedělal.

+1/0
26.1.2017 12:05

I32v30a16n 65S51t44e20c47h 8471727687500

A taky to může být dobrý start na předsedu vlády ;-D

+4/0
26.1.2017 11:30

J61i44ř34í 55V66o97r92l45í65č16e43k 9407664533196

Ty budeš mít nejspíš nejmíň 2 vysoké školy se zbytečným zaměřením, když tu plácáš takový kraviny.

0/0
26.1.2017 15:11

M45a43r40t65i76n 51K73a88r47á39s79e12k 9358853918398

Jake konkretne kraviny? Na to aby mohl delat storjvedouciho nepotrebujes mit zadne specialni vzdelani, ani praxi (coz na dost neprumene placene prace povetisnou potreba je), to je prosty nijak citove nezabarveny fakt.

0/0
26.1.2017 15:14

M91a82r86t27i26n 84N17o36v76ý 1219717950230

Na vojně jsem vedl kurz strojvedoucích. Celé to trvalo od začátku až do závěrečných zkoušek 6 měsíců. To se fakt dnes dá udělat za tři týdny? To je snad vtip.

+2/−1
26.1.2017 11:07

P84e72t34r 84Š67i68m72r57a35l 4397697585185

Ne, tak to není.

Ze Zákona to je asi takto:

3 týdny kurz Licence

2 týdny kurz infrastruktura

2 týdny kurz vlečky

2 týdny kurz trakce (nezávislá, závislá)

3 měsíce jízdní zácvik

Pokud budoucí strojvedoucí je velmi dobrý a vším prochází bez problémů, dá se to stihnout za stejných 6 měsíců. Ale spíše to trvá o trošku déle.

Ale pouze Licenci strojvedoucího jde získat na základě třítýdenního kurzu a zkoušky u DÚ. Ale tato Licence neopravňuje k řízení, je to začátek, nikoliv konec dlouhé cesty.

+7/0
26.1.2017 11:53

M48a63r37t16i20n 58N48o89v57ý 1329397750960

Už jsem se lekl. Pan Sůra to tam píše jakoby to fakt celé trvalo jen tři týdny. Děkuji za vysvětlení.

0/0
26.1.2017 12:10

A72n47t26o80n13í26n 88S30e78b65e31r76a 7953258420309

Otrava, do toho bych nešel.....

0/0
26.1.2017 14:38

P52a28v59e21l 16K36u68b46i29š88t42a 7296264212350

Pro zvýšení motivace uchazečů, by bylo lepší, nechat první pokus zdarma, druhý zpoplatnit symbolicky a třetí a každý další pak za tučný poplatek.

Když zpoplatní i ten první, tak nových strojvedoucích asi o moc víc nebude.

+5/0
26.1.2017 11:02

J18i13ř63í 51K83ü37h55r 2720486800226

Ten kurz stojí cca 20K. Jestli to bude stát o litr více za zkoušku, tak to zase tak velký cenový rozdíl nebude. Každopádně záleží na ceně té zkoušky.

Ale aby to někdo dělal 11x a nepřiplácel nic, tak to je fakt extrém.

+1/0
26.1.2017 11:14
Foto

O32n30d17r62e90j 97V36a82l30o62u92s56e18k 4400281107691

Jednoznačně zpoplatnit. Cokoli je zdarma lidi zneužijí.

+4/−4
26.1.2017 10:55

R77i18c84h65a36r80d 93M31i32c76h61a18l30o97w52s57k24i 1381419625976

Takže zaplať za příspěvek.

+7/−1
26.1.2017 11:54

I35v48a 71K17r79i16š17t43o85f43o98v70á 9288908535595

Je jich málo, tak zkoušku zpoplatníme, aby jich bylo ještě méně. ;-D

.

A co třeba přemýšlet a zpoplatnit až třetí až další pokus o zkoušku u stejného adepta? ;-)

+5/−3
26.1.2017 10:51

J88i55ř68í 97K41ü92h55r 2780686910306

Zkoušky v autoškole jsou taky zpoplatněné, tak proč ne tohle?

+1/−2
26.1.2017 10:55

I39v57a 82K90r55i91š88t70o10f50o79v92á 9808338125415

Proto, že tu zkoušku autoškoly nezahrnují do ceny školného. Aby to "dobře vypadalo". ;-)

+1/0
26.1.2017 11:27

J32i12ř28í 74K39ü53h25r 2310816620936

Když jí platíte(část) na magistrátu, tak to snad ani nemůžou počítat do ceny.

0/−1
26.1.2017 11:35

I16v15a 19K24r34i88š60t24o54f24o42v58á 9898358195305

Proč by nemohli? Pak by tu částku uhradili "za vás". :-P

0/0
26.1.2017 13:49

L56u57d32ě65k 79Š66i62š12á62k 3467198669454

A co zautomatizovat provoz? Strojvedoucích je málo, tak místo platů strojvedoucích počítačem řízený provoz...

+1/−1
26.1.2017 10:45

V50l76a81d41i67m98í20r 84F94i65b59i32g42e76r 5314121541694

Stačí jeden sběrač co sbalí metr kabelu a celá automatika je v řiti. Jinak vlaky již dnes mohou na mnoha místech jezdit bez strojvůdce.

+1/−1
26.1.2017 11:42

V52l72a72d58i67m79í10r 56J96e47ř72á72b56e16k 1287562548133

A kde jezdí vlaky bez strojvůdce?

0/0
26.1.2017 13:44

J57i62ř34í 75K86o86c79u36r30e21k 6195244895388

V pražském Metru, pokud se té soupravě dá říkat vlak. Ale jenom bez lidí při posunu na konečné.

0/0
26.1.2017 14:20

D13a77n39i66e88l 53K39r19i68š21k92a 5908387500618

Je pravda, ze na zkousky se muze dnes prihlasit klidne zelinar. Kdyz je udela, je z nej strojvedouci. Ja ctyri roky studoval prumyslovku v Decine maturitni obor Trakce v doprave (obor kde vas primo pripravuji na praci strojvedouciho) a stejne bych na ten kurz a zkousku musel znova. Coz moc nechapu, protoze ze skoly mam mnohem vic znalosti (vcetne zapojovacich schemat lokomotiv, rozboru vsech dulezitych dilu vcetne motoru, transformatoru atd.) nez vas nauci v tom kurzu pro rychlokvasky. No, skolu jsem udelal, ale kdyz jsem videl jak to chodi v depu Ceskych drah s udrzbou lokomotiv a vagonu, jsem si rekl, ze na tohle nemam nervy.

+4/0
26.1.2017 10:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.