- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Bylo by záhodno publikovat, co je předmětem zkoušky u DÚ... Kdysi mi jeden kolega - původním povoláním strojvedoucí - se dvěma VŠ, přinesl ukázat co ta zkouška obsahuje. Nevěřil jsem svým očím. Požadavky tam uvedené se neučily ani na střední průmyslové škole železniční - obor kolejová vozidla (určený pro "budoucí strojvedoucí"), kde odborné předměty byly součástí maturitní zkoušky.
Za "bolševika" se tzv. "zákonitá" zkouška - dnešní licence - skládala před zkušebním komisařem tehdejšího "Federalního ministerstva dopravy". V podstatě se jednalo o zaměstnance tehdejších ČSD na různých úrovních, působících v odvětví lokomotivního hospodářství, majících "kulaté razítko".
Byli to odborníci - razítko nedostal každý a nevyžadovalo se členství v jisté straně - mající jednak přirozenou autoritu a respekt s vysokými nároky na znalosti z konstrukce, obsluhy a řízení kolejového vozidla. Ke zkoušce se chodilo s obavami, protože zkoušející byli nároční ... nebylo výjimkou, že adept neuspěl, ale věděl na co se má zaměřit a hlavně se zkoušelo to, co bylo potřebné. Ve své době musel strojvedoucí umět odstranit jednoduchou závadu na lokomotivě.
Také příprava strojvedoucího ke zkouškám trvala mnohem déle než v současnosti. Dílenský zácvik na provozní údržbě lokomotiv, jak po stránce elektro, tak zámečnické, kde se adept seznámil detailně s konstrukcí lokomotivy a s tím, jak lze některé závady odstranit ... pak zpravidla postoupil do kategorie "pomocník strojvedoucího" (předpoklad složení dopravní zkoušky), po náležité praxi absolvoval kurz pro strojvedoucí po technické stránce. Následoval dopravní kurz (nebo to bylo spojené - jak kdy) a po složení "zákonité" i odborné dopravní zkoušky následoval jízdní zácvik jako "druhý" strojvedoucí a po něm následovala profesní kariéra samostatného strojvedoucího. Začínalo se na záloze, pak se "člověk" dostal nákladní dopravu a obvykle po řadě let na dopravu osobní.
Z hlediska karierního postupu však existovala místní specifika.
Kde je zacvik na dilně jak lok. tak voz . Zacvik u vozmistru . Toto neni jezdit s taxikem.
Tady zase nekdo blázni, neplati se petset uz teď?
Ale až za kolek když máš zkoušku hotovou a žádáš o ,, kartičku". Kolik se dává za kolky na vlečky si už nepamatuju :)
Třeba takový výpravčí má srovnatelný plat. Když jde se chce stát výpravčím, jde do kurzu a když neudělá na konci tříměsíčního kurzu zkoušky, zaplatí 80 tisíc Kč SŽDC potažmo tedy státu.
Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům.
Že jsem si toho na manželově výplatním pásku nevšimla.
Prumerna mzda neni to same co minimalni . Klidne se muze stat, ze ma dost lidi mene.
Docela ty lidi obdivuju. Osobně bych to nedělal ani za zlaté prase. Svátky nesvátky, soboty, neděle, den, noc, spát někde na ubytovnách a k tomu obrovská zodpovědnost. Kriminál hrozí každou chvíli, o sebevrazích skákající pod vlak ani nemluvě.
Řekl bych, že strojvedoucí lokálky má práci pořád o něco lehčí než řidič linkového autobusu. Je téměř nezávislý na počasí, trasu mu hlídá zabezpečovač a těch pár přejezdů zná zpaměti
Tak to je skvělá myšlenka, zvláště v době přípravy na provoz bez strojvůdců.
Strojvedoucí si myslím,že není rychlokvaška,protože musíte mít maturitu (el.trakce-elektrikář,diesel lokomotivy-strojní prům.+nějaká praxe v depu než můžete na lokomotivu).Máte taky psychotesty,zdrav.perfektní zrak-ani půl dioptrie.Dále se učíte návěstní (dopr.předpisy-D1,D2,jakou máte jet rychl.jakou máte očekávat rychl.Např návěstidlo-semafor má až 7 světel a to ješte spodní žluté světlo a zelená může jen svítit nebo pomalu a rychle blikat,na širé trati bývá autoblok 3 barvy atd) pak je tu bezpečnost-OP16.Potom traťové poznání co máte na dané trati očekávat budete třeba jezdit trasu Ostrava Praha ,ale jinde né (stejně než Vás pustí s lidmi nebo cargo,tak budete jezdit posun někde v depu).
Další probl.jsou nehodové události na pohled na ostatky sebevraha v okruhu 50 metrů,auta na přejezdech Vás asi nepřipraví ani psychotesty hodně strojv.potom skončilo pracují v depu aj.
Trochu jsem se rozepsal původně jsem chtěl napsat,ze platba zdrav.prohl.by mi tak nevadila,ale proč ještě platit kurz strojvedoucích je málo a docela náročny kurz ,řekl bych na úrovni druhé maturity je i v jeho zájmu.Nevím jak je to u Regiojetu,Leo,různé OKD,Cargo,AWG aj.S pozdravem Rosťa.
Ani pul dioptrie? Tak to jsem v haji :(
Jinak si myslím, že 36 tisíc hrubého tj asi 26,5 tisíc čistého se dá vydělat jinde a není potřeba dělat o svátcích, Vánocích, sobotách, nedělích, v noci.
Na druhou stranu bez nejake svetoborneho vzdelani nebo dovednosti, je to docela v pohode ne? Kdybych si mel vybrat jestli stat na lince nebo za stejne penize ridit vlak, asi bych se do toho vlaku...
Na vojně jsem vedl kurz strojvedoucích. Celé to trvalo od začátku až do závěrečných zkoušek 6 měsíců. To se fakt dnes dá udělat za tři týdny? To je snad vtip.
Ne, tak to není.
Ze Zákona to je asi takto:
3 týdny kurz Licence
2 týdny kurz infrastruktura
2 týdny kurz vlečky
2 týdny kurz trakce (nezávislá, závislá)
3 měsíce jízdní zácvik
Pokud budoucí strojvedoucí je velmi dobrý a vším prochází bez problémů, dá se to stihnout za stejných 6 měsíců. Ale spíše to trvá o trošku déle.
Ale pouze Licenci strojvedoucího jde získat na základě třítýdenního kurzu a zkoušky u DÚ. Ale tato Licence neopravňuje k řízení, je to začátek, nikoliv konec dlouhé cesty.