Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Červená a modrá strojvedoucí nezastaví. Chyb na železnici rychle přibývá

Česká železnice se loni obešla bez závažných nehod, přesto data o bezpečnosti ukazují nebezpečný trend. Opět výrazně přibylo případů, kdy strojvedoucí projel červenou nebo modrou, tedy barvy, které na železničních návěstidlech znamenají stůj. Ukazují to data Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M96i12r81o94s43l85a13v 76Z78i90k52m96u96n73d 6178212487518

Všechno souvisí se vším ...

Ve Švýcarsku, Německu, Rakousku jezdí většina osobních vlaků bez doprovodného personálu. Doprovodný personál je pouze na dálkových vlacích, kde dává strojvedoucímu pokyn k odjezdu, případně obsluhuje "vypravovací" návěstidlo.

U vlaků bez doprovodního personálu po uplynutí stanovené doby pobytu strojvedoucí prostě zavře dveře a jede ... nikdo nepíská ... ve Francii na osobních vlacích doprovodný personál jezdí, ale věnuje se cestujícím, nikoli pokynu k odjezdu ve stanici nebo na zastávce. Ta Francie je trochu zvláštní, tam obvykle vlak vypraví výpravčí.

Ono je to především o tom, že na strojvedoucí se kladou stále větší a větší požadavky, někde jsou stanoveny šibeniční obraty 3 minuty, což nestačí ani na vykonání jednoduché fyzikologické potřeby ... Více jak 150 let před odjezdem vlaku "pískal" výpravčí nebo vlakvedoucí, po novu píská nebo houká na vlakový doprovod strojvedoucí ... proč ??? Inu, "nové" technologie.

Turnusy taky nic moc. Když jsem je před nějakými 37 lety taky dělal, tak cesta osobnícm vlakem z Prahy do Přerova a zpět hodila 26 hodin výkonu. Osobní vlak z Prahy do Kutné Hory a strojově zpět byl za 12 hodin (technologicky na minutu pokryto). V době kdy jezdily letní vlaky na Balkán byl "poslední nástup" v noci ve 23.59, další až v 5.00 ... Za těchto "krutých" podmínek nebyl problém dohodnout se na cca 30 hodinovém odpočinku v Žilině u víkendového prázdninového vlaku (sobota ráno až neděle poledne). Pokud ještě ti "postižení" žijí, vzpomínají v dobrém na to, jak jim zaměstnavatel zaplatil výlet do Tater. V sobotu večer se vrátili na nocležnu v Žilině ...

Takovéto zhůvěřilosti nejsou v současných podmínkách možné, vše je v rámci snižování nákladů osekáno na minimum, směny jsou přerušené. To, že je strojvedoucí unaven vlivem opakovaných časných ranních nástupů po "odpočinku trvajícím 12 hodin" nikdo veřejně nepřizná, protože by získal černý puntík ...

+3/0
29.1.2017 12:00
Foto

I52m31r62i21c20h 24S39u70c38h15a78r72s17k83ý 8496873665281

100% souhlas ;-)R^

0/0
29.1.2017 12:38

T67o41m64á96š 26M54a75t57o78u15š59e88k 6356354555

Je to jasný jako facka, Čumí do mobilu.

+1/−3
28.1.2017 15:30
Foto

I86m48r24i78c82h 71S20u66c38h17a39r69s93k51ý 8646403785151

Jestli nebude tím, že dnes nejsou lidi a kritéria, které platila před několika roky dnes neplatí..........;-)

Ještě nedávno tady přece byl článek jak ženy po 3 měsíčním kurzu dělají strojvedoucí bez mrknuti oka..........???

0/0
28.1.2017 9:06

S74t56a51n34i96s54l14a42v 15Č63e49r45v13i58n90k34a 2912141653256

Mám za sebou 40 let práce na stroji a za tu dobu jsem neprojel návěstidlo,nepřejel člověka.Srážek na přejezdu bylo několik,jedna dokonce s autobusem.Dnešní problém je,že turnusy se dělají na lokomotivy a ne pro lidi.Nikdo ze strojvedoucích nejde do práce,aby se zabil a nebo něco rozbil a to záměrně.

Jsem rád,že už nemusím vstávat a v jakémkoli počasí a denní době jít dávat v šanc svůj život.Ještě bych chtěl všem těm kritikům říct:Udělejte si zkoušky a přijďte posílit řady strojvůdců.Jedno místo tam je volné po mně......

+4/0
27.1.2017 20:50
Foto

I55m61r39i33c34h 37S31u13c21h27a10r10s83k41ý 8826103575411

Milí pane myslíte si, že jste sám který odpracoval 40 let v odpovědném zaměstnání. Umíte si vůbec představit kolik lidí musí pracovat, aby ta vaše lokomotiva mohla po těch kolejích jezdit............?

Dále je vidět, že jste dnešní dobu nepochopil !! to, že dnes nejsou strojvedoucí není vaše věc, ale odpovědných zaměstnanců (manažerů), kteří za to berou královský plat........;-)

Po revoluci to se to podnikalo, minulý režim jim lidi pro prací vychoval.

Dnešní podnikatelé s většiny nikoho nevychovali a jen kvičí , že jim stát nikoho nedodá. Po zaměstnancích chtějí kapitalistické principy, ale sami chtějí socialistické metody učňovského školství.........;-D;-D;-D

+3/−2
28.1.2017 9:20

R81o73m28a31n 73J63e78s25c15h76k88e 9848485847265

Myslím si, že se ptát strojvůdce po 40 odježděných letech na množství lidí pracujících není na místě. Vy dnešní dobu chápete ? A když se zmiňujete o minulém režimu, tak 50 letech také byl nedostatek jízdního personálu.

Tehdy měli fírové 300 hodin měsíčně. Já viděl kalendář, kdy fíra z 31 dní byl v práci 29 dní. Tůra Přerov - Košice 3 dny !!

To že chyběl personál můžeme poděkovat panu prezidentovi Benešovi, který vystěhoval pracující německé národnosti. Proto nebyli horníci na Mostecku,

proto chyběli fírové. To už si dneska nikdo nepamatuje.

0/−2
28.1.2017 21:23
Foto

I75m51r32i24c13h 93S43u86c42h15a79r18s61k12ý 8106593885191

Milí pane já o tom problému vím, jelikož jsem párkrát měl hodinu (záskok) s učiteli starými praktiky, kteří ve vaši době dělali strojvedoucí. A přesně jak píšete tenkrát neměli lidi a chlapi jezdily tak zvané 24 nebo 48.

Na začátku dostal nejprve posun, pak lokálku a nakonec dlouhou trasu, aby se mohl trochu vyspat. Tenkrát při delší trase mu to pohlídal pomocník, který nejen přiložil uhlí, ale se i zároveň zaučoval na strojvedoucího....;-)

Kdybych našel staré sešity tak bych vám tady mohl napsat i jména dotyčných fírů, kteří pak vyučovali na OU či SOU, u nás na tehdejším NHKG učili opraváře kolejových vozidel.

0/0
29.1.2017 11:09

V40l46a92s80t96i59m17i28l 59K41o27c71u41r82e33k 4426193680964

Cílem drážní inspekce není řešit a stěžovat si, ale vyřešit, Toto je výrazně cílový úkol, tedy dosažení cíle. Sanozřejmě na druhé straně je v tom lidský faktor a je zapotřebí podívat se, jak se to dělá v zahraničí ve vyspělých zemích, a to i přesto, že i tam k tomu dochází.

+2/0
27.1.2017 20:17

M63i97c57h49a68e48l 23C22h60a77r65v25á66t 9589478543132

Já by sem navrhoval, aby byla i větší spoluúčast cestujících. Třeba povinnost vyhlížet a hlásit stav návěstidel přímo strojvedoucímu.:-/

+5/−2
27.1.2017 17:20

M28a26r43t13i64n 70K75o70ž54í58n 1805476971920

Vy znáte návěstidla? Je to asi padesátkár složitější než semafor na křižovatce.

+2/0
27.1.2017 17:58

P14e46t61r 41N69o70v97o78t68n46y 1801510121

Rudá je jasná. :-) A namažte táhla od záchranných brzd. :-)

+1/0
27.1.2017 18:22

M91a82r79t27i38n 63K17o98ž15í14n 1365866361120

A rudá s blikající bílou například? :-)

0/0
27.1.2017 18:59

T89o86m11a24s 28F55r41i13c 7825964878490

A dá se jet i v některých případech na červenou či modrou ? Dá a mnozí si přitom mohou myslet, že strojvedoucí pochybil. Inu není to tak jednoduché ..... ����

0/0
27.1.2017 19:47

S74t44a81n44i90s11l71a87v 95Č53e26r94v73i47n92k88a 2772581343396

Na návěst:Stůj se může odjet po zpravení strojvedoucího rozkazem,že návěstidlo není obsluhováno,a při jízdě za něj musí splňovat nařízení Dopravního předpisu....Zní to jednoduše,ale vše nějakou chvíli trvá.Totéž platí i pro jízdu na modré světlo,které platí pro posun,tam je taky stanovený postup pro jízdu okolo něj.

+1/0
27.1.2017 20:56

R79a82d95o64v49a89n 49T47á28b94o93r39s51k92ý 2804721173149

Jednoduchý - světelná přivolávací návěst.

0/0
28.1.2017 7:36

M41i48c90h82a85e93l 23C62h31a39r77v81á77t 9539268143532

Ne neznám. Ale jistě v nich existují nějaké zákonitosti, které usnadňují jejich smysl. Asi tak jako ta zmiňovaná červená a modrá. Ale jelikož se v prostředí pohybuji, tak si troufnu tvrdit, že to zas tak ukrutně složité není. Při troše snahy se to dá i naučit. A člověk je znám jako tvor učenlivý.;-)

+1/0
27.1.2017 18:28

M20i94c90h93a52e81l 76C92h66a11r32v23á11t 9399878563392

... pokud vám dělá problém pochopit ironii, když se s ní setkáte, tak je mi vás i líto.:-(

+1/0
27.1.2017 18:30

J67a51n 52J84e69m42e42l19k22a 1675690

Může se to vysvětlit něčím jiným, než že po českých železnicích jezdí snad 100 firem? Před tím to byl jeden. A ten měl nějaké kvalitní interní předpisy nejspíš, vylepšované za těch 100 let nehod, výpravčí atd. A úspěšně.

Například sankce strojvedoucímu snad jsou na dopravci. To mohlo a fungovalo za ČD. Ale ne v prostředí 100 subjektů, soukromých subjektů. Viz strojvůdce s 2 promilema.

K tomu si myslím, že musí přispívat stres, zpoždění atd. Rychlejší obraty.. atd.

Myslím, že Rakousko a Švýcarsko chce mít celkem rychle ETCS v celé síti. A to nejsou zrovna státy s přílišnou liberalizační mánií. U nás možná 2030 koridory. 2050 síť ;-D

Německo má na 99% sítě PZB (bodový zabezpečovač). Pokud ho někdo nevypne, je prý spolehlivý.

V Česku mimo koridory... světýlka (ne moc často) a vysílačka. Někde generální stop, otázka jak moc funkční.

V Anglii po privatizaci BR a i jejich SŽDC kolem r. 98 - 01 byla série nehod.. Náhoda?

A pak se začali zabývat zabezpečením.

Nevím proč by nemohl personál (průvodčí a spol) dělat dvojí kontrolu při odjezdu vlaku. Na návěstí vidí..

+8/−2
27.1.2017 15:28

J73a77r89o85s40l97a88v 77K64o31m63o54ň 1340804634801

proč myslíte, že vlaková četa vidí na návěstí? Kolikrát stojí vzadu u vlaku a zavírá třeba dveře po cestujících a stanice v oblouku. To jako má jít ještě dopředu a kouknout co tam svítí???? Navíc strojvedoucí mají sluneční brýle aby viděli barvy nezkreslené a četa nic a těžko proti slunci poznat co tam třeba svítí. Navíc v "lese" návěstidel poznat které je pro mou kolej.

+4/0
27.1.2017 18:03

M21a32r42e81k 47T24u36r11n41o44v20e77c 7845782350826

Stanice v oblouku? Myslel jsem, že nic takového u nás podle nějakých předpisů být nesmí. Alespoň tak vždycky argumentovali, proč není možné znovu využívat nádraží Praha-Vyšehrad. A to tak dál chátrá a chátrá...

0/−1
28.1.2017 10:59

J97i13ř79í 70K33o33c32u74r65e92k 6835434705878

Stanic a perónů v oblouku je na české železnici hromada. A v zahraničí to není jiné, Wien Hbf je navzdory všem proklamacím v oblouku taky.

+1/−1
28.1.2017 15:37

M14a57r19e98k 36T73u53r42n72o46v54e75c 7625232200526

Ale jo, já jich už také pár viděl, v zahraničí rovněž - třeba i takové ty příměstské vlaky RER v Paříži mají některé stanice v oblouku. Tak tedy ale nevím, proč jinde to jde a s tím Vyšhradem je takový problém...

0/0
28.1.2017 16:58

R81o24m64a51n 53J20e39s56c87h57k75e 9888635797645

Není oblouk jako oblouk. Poloměry jsou různé. Omylem jsem dal mínus - omlouvám se.

Problém je drážní úřad. Schvaluje nebezpečné nádraží na koridoru. Úzké peróny bez bezpečnostních čar. Například Rájec - Jestřebí, Adamov apod.

0/0
28.1.2017 21:31

J22i36ř85í 10K77o57c15u80r49e43k 6615574145178

Omluva přijata, stane se. Výhybky? :)

Řekl bych že bezpečnostní čára je až to poslední. Daleko větší problém bych viděl v neviditelnosti návěstidel a jejich přiřazení koleji. Jo vím, seznání to má řešit. Přenos kódu na mašinu by byl lepší.

Třeba tady: Které návěstidlo platí pro lokomotivu, ze které bylo natočeno toto video? Hned první rozjezd...

https://www.youtube.com/watch?v=Le_v2JfBM5Q

+1/0
28.1.2017 23:02

M20i23r79o92s51l37a42v 88Z60i58k56m68u61n32d 6478192727778

Ve velkém oblouku je nádraží ve švýcarském Bernu, na letišti v Zürichu (Kloten), částečně v Lausanne, Martigny, Arth-Goldau atd. atd. a nikomu to nevadí ...

0/0
29.1.2017 12:05

J60i19ř68í 74K83o64c14u70r41e79k 6135934485128

Jojo, můžou za to soukromníci. Zcela určitě. Jak tedy vysvětlíte tento seznam?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_nehod_v_%C4%8Cesku

Kapitalističtí diverzanti?

0/0
28.1.2017 15:31

R28o42m18a64n 34J61e31s89c14h62k79e 9268485557205

Můj dědeček zemřel jako cestující při nehodě dvou rychlíků 1.10.1950 v Hradci nad Svitavou. Pochybilo více lidí. Jak výpravčí, který poslal dva rychlíky proti sobě na jedné koleji. Tak fíra pražského rychlíku, který jel na plnou páru s 498.019. Druhý fíra z brněnského rychlíku si to uvědomil a vlak

brzdil. Díky tomu on a jeho topič přežili, když stačili ještě vyskočit. Jeli na 555.1.

Při většině nehod je více příčin.

0/0
29.1.2017 8:10

R94o18m71a82n 51J88e39s32c55h19k19e 9608715337475

Před 100 - 120 lety tady bylo také 100 soukromníků. A také se dělaly chyby.

+1/0
28.1.2017 21:26

J50i57n39d24ř60i95c97h 84M87i81t72t96e39r 6514365381546

Automatizovat řízení vlaku musí být oproti autu snadné. V podstatě se jen rozjede a zastavuje. Cestu má postavenou, nevidím problém, už by to mohlo nahradit strojvedoucí ne ?

+2/−7
27.1.2017 15:09

R18o62m69a95n 60P14o19l78á72č33e98k 5136629375

Nemohlo... U železnice máte milion dalších vlivů co se můžou stát... Ano u aut jich je více ;-).

Navíc náklady by byly astronomické...

Jediné kde to může v klidu v současné době fungovat je metro.

+8/0
27.1.2017 15:30

J82i49n55d33ř65i65c51h 56M34i17t35t97e85r 6224475121936

Rád bych znal ty vlivy. Cesta je daná, rychlost taky, na přejezdu má vlak vžd přednost, když mu tam něco vjede nebo někdo skočí pod vlak ničemu nezabrání ani strojvůdce. Proti autonomním automobilům jsou vlaky brnkačka. Náklady se vrátí a zvýší se bezpečnost. Metro je vlaku hodně podobné a funguje to.

+1/−4
27.1.2017 15:35

M10a10r55t90i74n 71K42o41ž78í66n 1895616921450

V zemi, kde je nutno kupovat ojeté vagony za 12mio Kč/kus namísto nových za 50mio Kč/ks se to bude vracet staletí. Jedna jednotka ETCS na lokomotivu, či soupravu stojí 10mio/ks a přítomnost strojvedoucího je i tak nutná.

+1/0
27.1.2017 15:38

J56i14n42d27ř72i73c84h 84M81i30t11t36e70r 6194485661166

Když je nutná přítomnost strojvedoucího, je to k ničemu.

+1/−4
27.1.2017 15:43

M84a71r33t52i22n 86K65o49ž17í75n 1655746141580

Je a ještě velice dlouho bude. Auta na přejezdech, podemleté tratě, lidé na tratích, výluky zabezpečovaček na tratích, ukradené prvky zabezpečení, meteorologické vlivy, specifika různých nákladů, překážky na tratích, vemte si takový most ve Studénce.

+9/0
27.1.2017 15:46

J21i76n12d91ř79i22c48h 61M27i22t79t97e28r 6294645331746

Třeba most ve Studénce. Ani strojvůdce nepomohl , automat by to udělal stejně. Ukradené zabezpečení, to by mohl být problém. Jinak to co popisujet je stejné ať řídí počítač, či člověk.

0/−9
27.1.2017 15:55

R34o93m93a66n 18P79o57l90á64č34e50k 5176979805

Strojvůdce tam pomohl sakra hodně, když začal brzdit...

A jak vyřeší počítač ten zbytek? Bude posmrkaná kolej, počítač to vyhodnotí jako nesjízdné, vypne se a hotovo... Člověk má možnost s tím pracovat....

Překážky na tratích to samé. Jak automatický vlak pozná překážku na trati? Ale pozor, vlak taky musí umět vyhodnotit jak ta překážka je nebezpečná... Takže třeba auto stihne ujet, ale počítač to vyhodnotí jako nebezpečí, hodí rychlobrzdu a bude se čekat na někoho kdo potvrdí, že může jet?

To samé s člověkem... Když tam někdo přeběhne bude ten stejný scénář...

+10/0
27.1.2017 15:59

J36i69n52d98ř44i90c96h 10M15i88t72t90e35r 6334915321416

Počítač by brzdil dřív. Třeba . Má rychlejší reakce než člověk. A to co popisujete je už dávno vyřešeno u aut.

0/−9
27.1.2017 16:05

R73o81m81a70n 18P94o77l63á84č47e67k 5386159495

Protože v autě ten člověk sedí ;-D. Jak pozná člověk z dispečinku, jestli ten vyhodnocený předmet vlak naboural a nebo ne? Můžu ho pustit dál a nebo mám poslat havrany?

Navíc zapomínáte... Nákladní vlak má brzdnou dráhu i v řádech km. Pendolino má brzdnou dráhu okolo 600 m z plné rychlosti.

Auto ze 130 má okolo 100m.

+8/0
27.1.2017 16:13

J79i89n51d37ř97i83c38h 67M33i69t45t30e12r 6404845871346

Záznam z online kamery, to má za pár šupů každý druhý auto. A možná by nebylo od věci pokrýt kamerami hlavní tratě. Kvůli bezpečnosti, zlodějům atd. A na tu brzdnou dráhu právě nezapomínám. S tím nehne ani člověk ani automat.

0/−1
27.1.2017 16:22

P59a89v51e67l 45S89v85o58b16o66d61a 4757610902592

Diskutovat s vama je radost...

+4/0
27.1.2017 17:25

P35a97v30e63l 36S48o63v63i18č14k46a 4616688765202

V momentě, kdy postavíte bezpečnost něčeho na dráze na určitém zařízení, tak to zařízení musí mít hromadu zkoušek a musí samo být zabezpečeno, např. proti výpadku proudu. Autokamera z datartu to opravdu nesplní ani omylem...

+1/0
27.1.2017 18:57

J88i38n35d57ř25i70c69h 59M93i41t45t69e46r 6184755751726

Samozřejmě, elektronika je dnes velice vyspělá, když mohou řídit drony přes pů zeměkoule nebo operovat přes internet, vlaky by neměly být problém. Je to jen otázka financí a vývoje.

+1/−1
27.1.2017 18:59

P43a46v10e48l 14S45o33v70i51č84k14a 4166768225742

A už operoval někdy přímo počítač? Anebo šlo o dálkové ovládání, kdy chirurg ovldáal nástroje na dálku. To už je lepší tam toho strojvůdce nechat, než aby to řídili po internetu...

+1/0
27.1.2017 19:15

J68i76n40d14ř60i90c31h 10M41i66t84t92e88r 6404865871446

Ano je to jen dálkové ovládání, ale u aut už to funguje a je to ořád složitější než vlaky.

+1/−1
27.1.2017 22:07

P70a10v60e29l 71S74o65v67i83č71k20a 4636918465282

Člověk brzdí hned jak vidí. Ale jak "vidí" počítač? Udělat správně snímače a správně z nich vyhodnotit údaje je dosti složitý problémů. Těžké totiž není říct počítači co má udělat, ale kdy to má udělat...

0/0
27.1.2017 18:55

J72i67ř39í 41K56o84c54u72r12e78k 6255544245148

To by mě zajímalo jak naprogramujete počítač lokomotivy na detekci rozvlněné mostovky kdesi půl kilometru před mašinou?

Programoval jste někdy něco? Řešil jste někdy false-pozitive a false-negative stavy?

Ano, můžete se podívat na druhý konec údolí a říct, že se prostě a jednoduše postaví most. A nebo letadlo.

+1/0
28.1.2017 15:36

J45i81n16d23ř14i54c56h 49M10i12t19t55e41r 6494365381626

Ve Studénce pan strojvedoucí taky nic nezachránil, i když reagoval dobře. Nezachránil nic, a ani nemohl. To je prostě případ , kdy je jedno zda vlak nabourá s počítačem nebo s člověkem. Programoval jsem, ale ne autonomní řízení.

+1/−1
28.1.2017 16:24

R23o93m26a63n 56P83o12l42á71č68e30k 5456749575

Ale metro je prakticky autonomní provoz ;-). A i tam se ve městech, kde jezdí bez fíry montují zábrany, aby lidi nemohli ke kolejišti.

Třeba spadlý strom, uvízlý kamion na přejezdu, který fíra může vidět a SNÍŽIT následky nehody. A to je jenom jeden z těch vlivů ;-).

Náklady se rozhodně nevrátí ;-) Pač to co ušetříte na strojvedoucích utratíte na pohotovostních jednotkách co to budou jezdit opravovat a fíru taky budete potřebovat, protože když si vlak postaví hlavu, tak s ním musí někdo manuálně odjet... + náklady na elektroniku s nejvyšší bezpečností? To se nevrátí ani za 100 let.

+7/0
27.1.2017 15:52

J70i29n84d77ř58i15c19h 45M96i27t69t58e82r 6104175581256

Kamera může vidět spadlý strom lépe než fíra a počítač může reagovat daleko rychleji. A vlak má tak dlouhou brzdnou dráhu, že je to stejně skoro jedno. Ale počítač reaguje rychleji to bezesporu.

+1/−1
27.1.2017 16:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.