Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už žádné „soukromničení“. České dráhy musí zpřístupnit depa konkurenci

Velké změny čekají od 1. dubna kvůli novému zákonu České dráhy. Stávající zařízení jako například opravny či čerpací stanice musí nově zpřístupnit i soukromým dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M43a25r94t56i62n 96Ž42i92l76i55n44s39k22ý 1538776573783

Něco, co už funguje dávno na komerční bázi musí být vydáno směrnicí a zákonem? No je logické, že se přednostně se berou lokomotivy vlastníka a při volné kapacitě se může brát zakázka jiných zákazníků.

0/0
10.2.2017 16:02

I53v59a43n 35B37u16b69l28a 3712355285774

A jak to dělají na letištích, pánové? Tam má také každý dopravce svoje dílny a benzinku?

0/0
5.2.2017 18:01

J29i47ř55í 68K73o49c79u62r46e11k 6225234675488

Jen tak mimochodem, Depo Přerov opravuje mašiny komukoliv, včetně jakéhosi černého Poláka. DPOV Přerov stále je, tuším, dceřinka ČD a.s. A k vidění jsou tam i čistě střídavé Plecháče.

Bylo by hloupé, kdyby zakázku na modý Vectrn přijali a žlutý Vectron vyloučili pro barvu kůže.

+2/0
2.2.2017 15:22

M83i45l72d18a 37J68i25l19o20u19s 1979157108884

Depa ČD nestíhají servisovat ani svoje loko a vozy, natožpak cizí......

+2/0
2.2.2017 13:50

P67e49t92r 77K69l66a57u76d24a 5908650844140

Není to naopak nahrávání soukromníkům, kteří jen přijdou k hotovému? Jste-li vlastníkem nějaké opravny, krom toho, že jako vlastník např budovy platíte všechny poplatky s tím související (daň, pojištění, údržbu, ostrahu), dále personál, který musíte mít vyškolen (většinou si část taky platíte sami), musíte jim platit dovolené, nemoci, když nemáte práci, lidi buď propustit, nebo je platit dál, musíte si držet nějaký sklad s náhradními díly (v tom jsou taky peníze) atd. a pak přijde soukromník, zaplatí si určitou službu - a víc ho nezajímá a může se v klidu věnovat dotování sušeného masa.

+2/−1
2.2.2017 12:28

I17v98a90n 23H41o23l24a48s 5307447358627

Však taky rozumný majitel si ty náklady za poskytované služby spočítá tak, aby na tom neprodělával.

+1/0
2.2.2017 15:53

L20u49d60ě32k 45Š57i63š50á73k 3627568439714

Tomu nerozumím. Pokud něco vlastním, proč bych to měl zpřístupnit konkurenci. Ať si to konkurence koupí, postaví apod. To pak není rovná soutěž. Když se rozhodnu začít podnikat a nově konkurovat komukoliv, musím počítat s náklady na vybudování veškeré potřebné infrastruktury - v případě dopravy tomu budou jistě depa, opravny, nocležny apod. Ale, že si vynutím od firmy, které konkuruji, aby mi to umožnila také používat to je geniální... samozřejmě, že by se mi to jako konkurentovi líbilo. Ovšem ten, kdo toto schválil musí být v tom hodně od konkurence zainteresován...

+7/−1
2.2.2017 11:29

M29a88r77e26k 87Š95i92m45o12n 2394157128208

ČD měly 100 let monopol a dostávaly na investice státní peníze a z toho vybudovaly nějakou infrastrukturu. Soukromník by si měl depa postavit za své?

+1/0
2.2.2017 13:03

V17o91j67t75ě53c11h 71H43a44n14á47k 8365631681304

Za mocnářství, si všechny železniční společnosti stavěly zázemí samostatně. Proto se na kdejaké lokálce nachází menší depo, kde si společnost udržovala svůj vozový park.

Nevidim důvod, proč by si společnosti nemohli koupit pozemek třeba 10x50 metrů, tam se vejdou bez problémů 2 technologické koleje se zázemím.

ČD, resp. ČSD si ta depa stavěli možná za statní peníze (něco přece měli z přepravy cestujících a zboží), ale starají se o ně a ta která potřebují do nich vráží nemalé prostředky (téměř každé depo musí mít vlastní ČOV, zajištění úniku PHM a olejů a nevim co ještě).

Pokud tedy má soukromník zájem o zbrojení nebo údržbu, tak prosím, ale nechť zaplatí a objedná se.

+1/−1
2.2.2017 14:21

I37v50a66n 34H37o65l97a50s 5937597528277

Však taky ty služby nebudou konkurenci poskytovat (a leckde, kde to už funguje, tak dnes neposkytují) zadarmo. Je ale nesmysl, aby si každý stavěl svoji infrastrukturu, alespoň ne tu, která je prostorově, finančně atd. náročná, a přitom není využitelná v režimu 24/7 (je-li tedy v dostatečně odlehlé oblasti, kde bydlícím tolik nevadí hluk z práce v noci).

0/0
2.2.2017 15:55

J47a65r26o14s57l91a39v 54K52o43m80o93ň 1800894694571

jenže zase přibude kanceláří na tyto věci u ČD. To je zbytečné, ikdyž to zaplatí možná sem tam nějakým využitím jiný dopravce. Mám pocit, že kanceláří mají ČD víc než dost a není peněz na pořádné opravy a provoz

0/0
2.2.2017 16:47

I54v43a22n 49H68o38l76a81s 5127647458847

Proč by muselo? Ta administrativní procedura bude v podstatě stejná jako při zbrojení/údržbě/opravě strojů ČD/ČDC, jen reálná platba půjde od jiného zdroje.

0/0
2.2.2017 19:13

J78i35ř69í 34N58e51v29r26l95a 8472303329167

A to není jen depo v Libni. Např. Regiojet si nechal školit nové "vlakvedoucí" (záměrně používám uvozovky) u Doprav. institutu ČD. A taky několikrát použil jejich lokomotivy. A přesto mají Leoš i Jančura tu drzost nahlas dráhy ještě kritizovat a dokonce žalovat... Hanba jim!

+4/−2
2.2.2017 10:52

J75i89ř81í 96K32o52c43u84r18e79k 6465144195158

A on za to nezaplatil?

+1/0
2.2.2017 14:36

V96o87j36t75ě89c74h 18H66a63n55á34k 8555401281384

Však do dep ČD už soukromí dopravci jezdí zbrojit naftu, jen tak namátkou o kterých vim, asi jich bude víc, GWTR, JARO, BFL, SŽDC, samozřejmě ČDC, ti tam jezdí i na údržbu. Nebude to spíš, aby tam mohl téměř kdokoliv a kdykoliv, když si vzpomene?

+2/0
2.2.2017 8:38

J38a46n 73J28e46m32e10l91k29a 1675220

EU jsou zmetci :-) "nediskriminační" přístup k depům.. Otázka ceny.. Vyčlenění jako samostatná složka. Ať si postaví svoje depa... EU fakt dělá vše proti státním dopravcům. A naši europoslanci tam pro to hlasují..

A my jsme v ČR první testovací ovce v řadě u těchto pokusů.

+1/−4
2.2.2017 8:01

M41i45l49a61n 53V22o46l19e21k 5979503426959

A kde byste chtěl ta depa stavět, když v Praze naopak takové plochy MUSÍ ustupovat developerům?

+2/0
2.2.2017 8:08
Foto

J39a85n 24V73a39l68a96l18í39k 6766619170756

takové plchy NEMUSÍ ustupovat developerům však Jančura mohl zaplatit víc aby mu tam to depo zůstalo

0/−1
2.2.2017 11:26
Foto

J71a40n 78V59a64l35a83l70í17k 6956349270156

*plochy

0/0
2.2.2017 11:27

M72i12c27h80a28l 27M48i33k84e50š 1910245763

Pokud byla depa placena z veřejných peněz, potom nevidím racionální důvod, proč by je měla používat jenom jedna společnost. To by bylo diskriminační.

+2/−3
2.2.2017 8:35

J55a37n 53J44e36m20e83l91k14a 1705470

Ale proč by měla být stejná cena za opravy pro svou firmu a pro externí. Když má být firma v přímé konkurenci se soukromými bez jakékoliv veřejné podpory. Vám taky někdo diktuje, co máte všechno zdarma předat konkurenci?

A když to budou mít hezky nachystané, jako externí firmu, tak už je to opravdu snadné to totálně zprivatizovat. A ČD zavřít. To ale nikam nevede. Viz Anglie, vodovodní a kanalizační operátoři, mobilní operátoři a spol.

+4/−1
2.2.2017 8:44

L79u28d89ě77k 69Š55i25š17á77k 3157508919454

pokud byla stavěna z veřejných peněz, tak ať je používá státní firma, pokud existuje. A pokud je chce používat soukromá, ano, nemám problém, ale za peníze - dáme marži např. 50% k nákladům a můžou začít používat.

+1/−1
2.2.2017 11:31

J59i79ř88í 58K33o17c93u19r71e20k 6165254795518

takže ČSAD může na dálnici zdarma, Ptáček ať si zaplatí mýto.

+1/0
2.2.2017 14:37

M89a89r93e87k 20Š22i20m80o46n 2294427178798

Takže je v pořádku, že ČD dostaly všechny depa ze státních drah a soukromníci si mají investovat miliardy na vlastní depa? Neměly ty depa být už dávno oddělené od ČD?

+3/−5
2.2.2017 8:45

J46a98n 68J76e32m12e51l90k82a 1345210

Ne,

+3/−2
2.2.2017 8:45

M22a23r72e34k 79Š15i58m48o10n 2374357248608

Takže byste chtěl soukromé dopravce zrušit?

+3/0
2.2.2017 8:51

J97a56n 27J46e69m18e21l13k73a 1855380

Ne. Ale jasně vymezit jejich působnost, limitovat rozsah na trhu, podmínky. (Přiznám se, že vůbec nevěřím anglickému systému). Co od nich stát chce. A co od státních drah. A především tvrdě zaregulovat jízdné, tarify a smluvní podmínky. (Což zase někdo příliš nechce)

To jak se někdo domáhá státních dotací, jak chce ořezat dotace vlaků ČD, dostat ČD do úzkých, komunikace se z Bruselem - mi příjde přes..

+3/−3
2.2.2017 9:14

J35i21ř46í 47K57o49c48u98r20e63k 6975964965668

A proč limitovat pouze soukromé dopravce? Proč z toho vyjmout firmu, jejíž akcie drží stát?

+2/0
2.2.2017 14:39

M94i62r11e31k 96Z98á41v51o17d51n52ý 7442657860508

Ha, konečně dorazil kapitalistický komunismus :o)

+2/−1
2.2.2017 7:37

M16i11l19a98n 47W50e79l47s12e62r 5782848748611

3000 kc za jedno pouziti plosiny pro vozickare? A z jakych penez si ji Ceske Drahy poridily?

0/−3
2.2.2017 7:17

J87a91n 28P48a71n 9517468185216

To není jen použití plošiny, ale i zaměstnance (musí bejt proškolen - za peníze),přistavení - vono ani ČD se to nevyplatí přistavovat asistenta s plošinou

+6/0
2.2.2017 7:40

M84i17l38a21n 15W94e49l97s95e64r 5532768568901

To by skoro prislo levneji, kdyby ten vozickar jel taxikem. A statni CD by nemusely prodelavat.

0/−2
2.2.2017 9:27

J95a56n 74P56a21n 9317828945466

Však ono by to ČD fakt možná vyšlo levněji ten taxál - proto vozíkáři soukromníkům moc nevoní

+1/−1
2.2.2017 10:28

M61i65l41a88n 64W51e47l47s77e64r 5632118878621

Trochu moc si rypete do soukromniku. Ale sam pripoustite, ze to neni vyhodne ani pro statniho prepravce.

+1/−1
2.2.2017 10:38

J43a50n 35N95o66v39á86k 8780966437250

To ten zaměstnanec zbytek dne už nic jiného nedělá?

+1/−1
2.2.2017 10:39

M70i57c75h93a71e61l 98C63h33a43r74v52á38t 9179188403222

Všechno bude všech - tohle už zkoušeli komunisté a moc jim to nefungovalo. Copak se EU hujeři nepoučili?8-o

+1/0
2.2.2017 6:59

M16i38l78a35n 42V55o86l93e76k 5799573976789

Jasně, může za to socialistická EU a proto to pravilo nebudou pravověrní kapitalisté využívat, že?

0/−2
2.2.2017 7:16

J32i78ř61í 91K30o36c76u88r12e69k 6905484875978

Jasne, každý si postaví vlastní benzínku a autoservis.

+1/0
2.2.2017 15:10

F19r17a60n53t37i31š77e47k 83V37a85n91ě31k 1437484847667

Dost ujeté. To za chvilku může chtít provozovat tramvaje a metro a chtít od dopravních podniků, aby jim uvolnil depa a vozovny. Všichni soukromníci věděli do čeho jdou a mají počítat, že by měli si taky postavit infrastrukturu. Může každý namítat, že depa u ČD (ČSD) se vybudovaly ze státních peněz, ale to u dopravních podniků taky, ale i když ty peníze byly státní. Ten státní podnik měl nějaký rozpočet a z toho rozpočtu se platila výstavba a ty peníze zase chyběly jinde např. na údržbě tratí nebo obnově vozového parku. Ono je jednoduché zaplatit nějaký poplatek, ale přímo udržovat tyto stavby do toho by se nikomu asi moc nechtělo. A myslím, že soukromníci ani toho moc stavět nemusí. Ono je nefunkčních dep dostatek, tak myslím, že není problém je prodat za symbolickou korunu a ať se o ně starají sami.

+6/−3
2.2.2017 6:44

M31i83c75h44a94l 29M59i54k25e20š 1850395493

Takže ČD by potom z veřejných peněz mělo fungující zázemí, zatímco soukromníci by si to museli z toho šrotu udělat sami. Spíš tohle je ujeté.

Není pravda, jak píšete, že peníze chyběly jinde - pokud by totiž daná investiční akce neprobíhala, v rozpočtu by tyto peníze nebyly a nebyly by tudíž použity na něco jiného.

+3/−2
2.2.2017 8:32

J76a65n 50P16a97n 9957678715966

Nějak je to poslední dobou jen České dráhy musí

depo,myčky,prodávat konkuenci jízdenky.. - a co třeba lokomotivy, personál, naftu (když to soukromníkovi nevyjde)

A soukromník, který určitě věděl do čeho jde musí co??

+3/−2
2.2.2017 6:30
Foto

P53e51t11r 10P24r18o91c49h83á66z67k30a 3152816652244

Většinu toho však zaplatil a vybudoval stát. Nejlepším řešením by bylo služby osamostatnit a postavit všechny dopravce na stejnou úroveň.

+5/−2
2.2.2017 6:35

J42a71n 64J33e77m75e62l37k97a 1975460

Státní dopravce by tady neměl být na zcela stejné úrovni se soukromými. To je nesmysl. A to nemůže fungovat. Pokud ho samozřejmě nechce někdo zlikvidovat.

+5/−1
2.2.2017 8:23

K25a65r92e41l 86Z70á63p21o78t90o53č28n59ý 5409173271

To by neměl. Však má také výhodu. Může nabízet za peníze své služby i konkurenci a tím pádem na tom může vydělat. Aspoň se ukáže, jak schopné odborníky ČD zaměstnávají. Dokud nebyla žádná konkurence, tak ČD jen polykaly peníze desítky let a nikde to vidět nebylo. Zkuste zalovit v paměti - kdy se začalo masivně investovat do modernizace vlaků apod.?

+2/−2
2.2.2017 8:35

J45a54n 81J18e45m44e34l42k80a 1345980

Polykaly peníze.. Jak polykaly peníze. Ony dostávaly často provozní dotace. Vyjímkou je tuším některý Elephant. A podíl provozní dotace je podobný se Švýcarskem. Je SBB díra na peníze?

Takže ano, provozní dotace mohou být nižší, ale budete platit vyšší jízdné. Jako třeba Polsku nebo Anglii.

A kdy začaly modernizace? Tuším nástupem Žaludy. Tedy cca 2008.

Ale převážně na dluh ČD. Jinými slovy stát asi moc nepřidal. (Politici strašně rádi cokoliv zadlužují)

Ano soukromníci ukázali, že některé modernizace jde dělat lépe.

Není Vám trochu divné, že politici nekoupili ani po 50 letech nové vozy? Ale to je vždy o politicích ne ČD..

+2/0
2.2.2017 9:40

M41a30r73e34k 47Š85i20m93o12n 2684117748878

A v čem je státní dopravce jiný než soukromý? Na dobrých linkách vydělává a na slabé dostává dotace. Uplně stejně jako jakýkoli jiný dopravce.

+2/−1
2.2.2017 8:47

J28a20n 11J12e63m80e21l15k27a 1445540

https://www.youtube.com/watch?v=k0nUdOar8KQ&t=755s

Především jde vždy o nastavení systému. Ale včem je státní a soukromý jiný? Státní vodárny vs soukromé? Smluvní podmínky mobilních operátorů? Jsou v tom zásadní rozdíly.

0/0
2.2.2017 9:46
Foto

P19e61t53r 64P16r29o57c17h53á88z39k22a 3462706792934

Dopravce být může, co ne, je infrastruktura. Nesmyslné rozparcelování na různé dceřiné společnosti často s nejasným vlastníkem. Privatizace a pak drahé najímání služeb a podobně. To je ta největší chyba. Vozit lidi může každý, stejně tak zboží. Ten zbytek, ten měl zůstat po kopě a měl být nejlépe státní.

0/0
2.2.2017 15:51

M22i53r96e33k 42K84r79o42u56p25a 8236409787702

\a proč na stejnou úroveň? Přirovnám k bankám: máme státní banku, kterou zřídil a financoval stát. Vznikly soukromé banky, které ale státní bance platí za všechny úkony, které pro ně provádí. Myslíte tedy, že státní banka by měla zadarmíko všem soukromým poskytovat svoje služby?

0/0
2.2.2017 11:13
Foto

P29e24t55r 88P91r76o57c50h47á62z80k27a 3802746302714

Srovnáváte nesrovnatelné. Doprava, respektive přeprava nákladů a cestujících je jedna věc a abnormálně složitá infrastruktura počínaje kolejemi, servisem, provozem zab.zař a spoustou dalších věcí je věc druhá. Mělo to být od začátku oddělené a každý provozovatel si měl objednávat a platit služby. Stejně se tak u spousty věcí děje.

+1/0
2.2.2017 15:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.