Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velká vodíková revoluce? Stát zkoumá, jestli lidé chtějí jezdit na vodík

Ministerstvo dopravy začíná poprvé vážně řešit, jak by se v Česku mohl uchytit v budoucnu v automobilové dopravě vodík. Tomu v poslední době dávají experti větší šance než elektromobilům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V10á67c73l17a27v 12H20e19l82l48e86b40r22a17n44d 8157331637974

Kasický příklad jak přihrát nějakému známému mega ze státních peněz. Ale to se považuje v české kotlině za normální a nikdo se nad tím ani nepozastaví;-O.

0/0
13.2.2017 8:06

L63u32d91v21í79k 39G45a12j52d95o79š50í26k 2705733944522

Vodík je jednoznačně palivo budoucnosti. Auta na baterky jsou slepá cesta.

Hlavní výhoda vodíku spočívá v tom, že ho můžete vyrobit kdekoliv, kde máte el. energii a vodu. Bez odpadů a bez závislosti na zdrojích nerostných surovin.

Druhá výhoda je, že ho je spousta.

+2/0
7.2.2017 23:45

H60o51n23z76a 27T25a26r 3729412344202

Budoucnost patří kombinací pohonů a paliv .

Elektromobil je drahý ? Jenže automobil s vodíkovým palivovým článkem je ještě dražší a složitější .

Po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas první vodíkovou čerpací stanici v zemi. V roce 2009 zahájila provoz první čerpací stanice čistého vodíku v Neratovicích. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas. Náklady na její vybudování byly zhruba 83 milionů korun.tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU.

Kolik dalších vodíkových šerpacích stanic se od té doby postavílo ?

0/−1
8.2.2017 0:34

M38i15c56h70a39l 26T72o23m13i86n32s90k56ý 9371255657314

83 milionů to stálo i s jejím vývojem.

V USA stojí kilo vodíku - i se službami čerpací stanice - 5,5 dolaru. (tj jsou tam zahrnuty náklady na výstavbu čerpací stanice.)

+1/0
8.2.2017 10:10

M96i73c63h94a91l 27T41o91m38i87n35s27k44ý 9491505227714

Vodík se vyplatí už dnes, narozdíl od elektromobilů.

Viz: https://goo.gl/Oh53zI

+2/−2
7.2.2017 16:33

G88e49o19r57g 59K68o43m58b38e30r63e77c 9594801346971

R^

0/0
7.2.2017 19:22

H84o80n12z45a 83T20a69r 3169302264542

Komu se vyplatí ?

1 automobil poháněvý vodíkem je dražší nez elektromobil

2 čerpacích stanic je velmi málo v celé Evropě (Vodík) Palivo je drahé

3 vodíkový palivový článek má omezenou životnost

4 skladování při vysokém tlaku a nízké teplotě

když automobil stojí Vodík se ohřívá musí se spotřebivávat (upouštět)

5 výstavba vodíkové čerpací stanice je nákladnější nez klasická čerpací stanice

http://www.teslafan.cz/search?s=vod%C3%ADk

http://www.hybrid.cz/tagy/auta-na-vodik

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivov%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek

0/0
7.2.2017 23:50

M83i72c92h38a72l 31T22o78m85i45n67s29k24ý 9811695937424

některým lidem se vyplatí když si Toyoutu Mirai koupí. Parametry má určitě lepší než jakýkoliv elektromobil.

Palivo je drahé? Kilo vodíku stojí 5 dolarů

V palivovým článku má omezenou životnoust pouze tenká membrána. V Elektromobilu celá půl tunová baterie.

Skladování je zahrnuto v ceně 5 dolarů za kg

0/0
8.2.2017 10:07

M13i24l57o37š 29S33e67t87í25k 3569799834370

Cena 5 dolarů za kilogram je cena zřejmě v USA. Jaká by byla cena v ČR je otázka, předpokládám, že jako vše, podstatně dražší.

0/0
8.2.2017 13:49

G56e64o71r92g 62K44o62m76b21e40r64e33c 9914191416691

vodik ma budoucnost a staci se kouknout na dokument o F-Cell (Mercedes) a jeho 3 vozy co absolvovali bez zavad a poruch cestu kolem sveta. A to je uz 6 let zpatky.

https://www.youtube.com/watch?v=pxZuOt2QYDk&list=PLF77D03274840E8F1&index=9

Navic Francouzi a Nemci cpou do vyzkumu a vyvoje jaderny fuze miliardy Eur. Nevim jak na tom jsou rusaci s svym Tokamakem, tam to nejak utichlo. Jestli se nemcum a francouzum podari v roce 2025 rozjet ITER tak je svet s energii do budoucna za vodou a velbloudari pak muzou zas kseftovat misto ropy s velbloudama a ovcema.

0/0
7.2.2017 14:16

J62a41n 86P95o57k66o68r26n22ý 1533449740573

Vodík má budoucnost v případě, že se vyřeší ekonomická a bezpečná výroba, stejně jako přechovávání a využití. To je zatím v plenkách a na takové úrovni, že to nelze hromadně nasadit. Do té doby to bude jen zbožné přání.

+3/0
7.2.2017 15:02

G92e82o32r65g 46K70o38m38b18e68r79e60c 9434601256501

ale houbeles, tohle uz maj zmaknuty. Hyundai ix35 Fuel Cell dojezd ca. 600km a cenove jak kdyz jedete s benzinem. Pokud by se to podstatne rozsirilo tak to pujde jeste cenove dolu.

Nehlede na to ze natankovano za stejnou dobu jak u benzinu.

0/0
7.2.2017 19:20

J33a75n 11P28o97k43o36r49n62ý 1973579780193

A co třeba odpad z palivových článků? Jak se s ním nakládá?

0/0
7.2.2017 19:28

H39o78n26z15a 81T12a56r 3649222584962

Honda FCX Clarity je vyráběna od roku 2006 Za tu dobu se jich prodalo jen pár kusů v porovnáni s elektromobily https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity

Zástupci Toyota přiznali, že rozvoj elektromobilů nabyl takového tempa, že

značně poklesl zájem o vodíkový pohon

http://www.cheatsheet.com/automobiles/would-toyota-shift-to-electric-cars-mean-death-to-fuel-cells.html/?a=viewall

Nissan Leaf nejprodávanější elektromobil Vyráběný na třech kontinentech Začátkem roku 2016 činil celkový prodej přes 200 000ks

Tesla v roce 2016 prodala přes 76000ks elektromobilů

0/0
8.2.2017 0:06

R18i46c89h63a29r56d 47T69r81e85f14i81l 4751985379820

Předpokládám, že ta studie za ty peníze bude na ručním papíru, v kožené vazbě se zlatým tiskem a obložena kameny od Swarovského. Totálně vyhozené peníze. Ťokovi úředníci opravdu nemají co dělat. Nedávno řešili cenu jizdenky hyperloopu mezi Prahou a Brnem.:-/

+1/−1
7.2.2017 13:57

L52u53d49v40í88k 36G80a52j56d30o62š35í23k 2345853134282

Vy budete patřit k těm, kteří čas strávený nad sepisováním odborného textu nepovažují za práci a hledají proto hodnotu v materiálním výstupu.

Je to asi jako kdybyste oceňoval obraz podle toho, kolik stály barvy.

Tím samozřejmě neříkám nic o tom, jaká bude kvalita této konkrétní studie.

0/0
7.2.2017 23:56

J63a58n 25H57r31u66z85a 8984308949667

A pokud bude výsledkem té zbytečné studie kladné vyjádření občanů tak státb ude dělat co? 1. Začne vyrábět automobily? 2. Začne stavět vodíkové tankovačky? 3. pořídí výrobnu vodílu? Věřím, že ani jedno z toho. ;-D

0/0
7.2.2017 12:49

Z84d39e84n26ě54k 30D14u18f90e95k 2714934218

Hm studie to bude určitě za ty prachy pěkná. Jen chci dodat, že nejen na venkově, ale i ve městech by si to třeba rádi pořídili, aby se mohli dostat do práce novými vozidly, ale to podstatné je za co si to pořídí. Dnes tito lidé jezdí starými olítanými auty nebo tím, co je na trhu nejlevnější přibližovadlo jako Dacie, Hyundai, atd. Pokud se kupní síla nezmění je tato studie zbytečná. Možná MHD ve velkých městech by to možná zajímalo.

0/0
7.2.2017 12:42

R14a60d10i92m 87K53ř34i63v46á94n76e77k 4412264661241

Rád bych odpověděl v průzkumu oblíbenosti utrácení dotací za drahé studie.

+2/0
7.2.2017 12:36

P64e24t43r 15G76o43l64i34c89h 6412127303357

Kdyby si věděli, jak je to s utěsněmím vodíku, tak by to ani nezadávali.

0/0
7.2.2017 11:24

J12a35n 74H14r90u92z83a 8714198309887

Pořizovací cena auta, ztráty vodíku z nádrží, neefektivní výroba elektrolýzou jsou zatím ty největší překážky. Výhodou je neexistence klasického motoru dík spalovacím článkům vyrábějící elektřinu a absence množství baterií. Dojezd na jednu nádrž je 1000 km ovšem cena 1 km oproti benzínu je dvojnásobná a to počítáno bez jakékoliv daně.

+1/0
7.2.2017 12:53

V78l98a70s73t70i82m48i53l 69H53a65l15b39i91c90h 8773585746278

Teď ještě vyrešit ekonomické řešení získávání vodíku.

0/0
7.2.2017 11:07
Foto

L83u62k41á79š 74N85o55v88o62t27n95ý 6496927408938

To nestačí vrazit dva dráty od elektřiny do vody? 8-o

0/0
7.2.2017 14:42

R61a16d89e97k 29N60e49u20m51a75n37n 5182902518585

Vyhozené prachy

Lidi to budou chtít, když to bude levnější

+1/0
7.2.2017 10:56

J23o19z84e62f41a 35N60o12v30a79k39o87v86a 7466795540464

Nedavno jsem zaslechla, ze jedna z automobilek pracuje na vznetovem motoru pro benzin, pry by to melo spotrebu kolem 4 litru.. Pokud se toto povede, tak se nastup alternativnich pohonu zase trochu oddali..

0/0
7.2.2017 9:09

T54o89m80á48š 12K31u65c36h41a13ř 3287691888321

Děkujeme za přesné a vyčerpávající technické informace. :-)

Pokud to po vás čtou, tak právě stopli vývoj alternativních pohonů. ;-)

+1/0
7.2.2017 9:28

J24o62s11e24f 74Š68o63l51t17e25s 8364458610743

Neoddálí. Spalováním benzínu ve vznětovém motoru si nepomůžete, stále budou vznikat saze a bordel. Tady nejde jenom o spotřebu. A docílit se toho má proměnným časováním klikové hřídele.

0/0
7.2.2017 10:42

P69e67t71e49r 54V70a81ň58u48š40a52n29i62k 4487776336452

ja osobne na ekologii kaslu z vysoka a jezdim zasmradenym dieselem :-)

0/0
7.2.2017 14:48

J36o61z26e86f 80B71á19l43i92n71t 3839317184976

Jak vidno kolik lidí tolik názorů ;) Studii neřeším i když také se mi zdá že dělat to v rozsahu ČR hraničí s... no nechme toho. K čemu kua máme tu EU?!

Ale k vodíku. Neznám všechny detaily jak se tady kde kdo vyjadřuje k problémům výroby, skladování... Nicméně mám velké pochybnosti o klasických elektromobilech: 1. baterie - výroba (suroviny), trvanlivost, likvidace 2. el.energie - dokud nebude z jaderné fúze je to pořád problém Právě kvůli tomuto pesimistickému postoji ke klasickým elektromobilům se mi vodík principiálně líbí. Spíše než studie jestli jej chceme či ne by mně zajímala fakt seriózní studie (světová) jestli by to masově šlo, případně za jakých podmínek. Otázka je jestli problémy jsou spíše technologické nebo eko-politické.

0/0
7.2.2017 9:07

J56o59s83e76f 92Š71o74l49t36e83s 8464388640873

1. Baterie = dnes mají v malých elektromobilech zpravidla výdrž 10 let a 200000 km, pak vyžadují výměnu, která je možná, stojí zpravidla několik set tisíc korun (u starého auta se tedy zatím nevyplatí, ale kdo ví, co bude za 10 let). Po dosloužení v autě se vyndají a na dalších 20 let šoupnou do úložiště pro vyrovnávání špiček v energetické síti, likvidace je zvládnuta, lithia je v bateriích poměrně málo, je tam hromada dalších kovů.

2. El. energie - bateriové elektromobily jsou na energii několikrát méně náročné než vodíkové. Minimálně třikrát, ale spíše vícekrát. A věřte nebo ne, milion aut na elektřinu by mohlo začít jezdit dnes, hned, okamžitě a síť by to vůbec nepoznala. Průměrný denní nájezd na automobil v ČR je asi 35 km. Jak jsem tu už počítal, všechny je nabít by znamenalo na 8 hodin v noci vytížit na 65 % JETE. Nic hrozného, naopak výhodné, protože v noci je elektřiny přebytek.

0/0
7.2.2017 10:47

J23a52n 75H69r44u15z91a 8524888899487

Jen jestli to přes pojistku 20 A/220 V v paneláku dokážou přes noc nabít, když spustím z 13. patra prodlužku k místu kam se mě podařilo zaparkovat.;-D

0/0
7.2.2017 12:47

J59o72s92e93f 86Š14o65l75t65e12s 8924778110483

Tak já nabíjím přes jistič 16 A/230 V a v pohodě. Bydlím v bytovce, hlavní jistič 1x25 A. Nabíjím přes prodlužku skoro 40 metrů a v pohodě. Stačí koupit s trochu větším průřezem.

0/0
7.2.2017 12:49

J68o57z22e18f 49B26á45l65i26n90t 3139807454716

To je právě ten problém - používané argumenty jsou často jen sliby.

Aku prý mají nějakou životnost - uvidíme za pár let až první vlastníci začnou reklamovat větší pokles kapacity. Prý aku v autech jsou jiné než ty co známe - no to se říká i o betonové dálnici, taky také prý je to úplně jiná technologie než dřív a projeďte se po pár let starém pražském okruhu jak to tam drncá).

Servis - spousta nové techniky která není ověřena desetiletími užívání v oboru, navíc cena nových aku rozpočítána do let provozu není nic zanedbatelného a to je zde stále otázka co vám řeknou na po deseti ale po pěti letech, už to slyším 'víte pane to už je zastaralá technologie, to už se nedělá...'. Je v kupní smlouvě k elektromobilu nějaká záruka na výměnu aku alespoň po dobu 10 let?

A to používání starších aku do úložiště vyrovnávání špiček, no to je pěkná idea, sci-fi mám taky rád.

Průměrný denní nájezd - to je dosti ošidné číslo. Když 3x týdně pojedu 200 km pak průměr je 85. To každý elektromobil hravě zvládne ale těch reálných 200 za den už je často na hraně a hlavně po třeba 5 letech když kapacita aku poklesne a bude zima,... Já si musím být jistý že dojedu. Asi si budeme muset zvyknout na častější tankování-dobíjení ale přiznejme si otevřeně že to není nic na co bychom se těšili - když jedete někam na pracovní cestu kolik času máte navíc na posedávání na benzince u kafe... nebo jste si fakt jistí že vám v cíli hodí prodlužku z okna? A to ani neříkám že třeba 1x měsíčně tím autem také vyjíždím na víkend a pár krát ročně také někam dál na dovolenou. S dnes běžnými elektromobily musím pro jistotu shánět nabíječku co 200 km :-(

Snad vám dá další vývoj za pravdu, já jsme asi těžký pesimista.

+1/0
7.2.2017 13:50

J44o15s62e72f 78Š20o26l16t72e56s 8574818970693

Rád vám odpovím. Naprostá většina elektromobilů má záruku na baterii cca 8 let nebo déle. Takže ano, pokud odejde, bezplatně vám ji i po 5 letech vymění.

To používání baterií na úložiště není sci-fi, BMW, Nissan a Toyota to dělají už dnes docela běžně.

Běžně prodávané auto typu Bolt v USA má dojezd po dálnici 300 km. To splní potřeby kohokoliv.

Já mám doma ještě naftový S-max. Nicméně potřebuji ho asi tak jednou měsíčně... A to mám elektromobil se zimním dojezdem 100 km. Kdybych měl elektromobil s dojezdem 300 km dálniční rychlostí, S-max prodám. Nebude potřeba. Dojedu s ním totiž v klidu i do Chorvatska.

+1/0
7.2.2017 14:11

J16o74z15e12f 58B34á78l87i11n48t 3189547754246

Pak je to ok. Stejně mně ten pokus také za pár let čeká ať se mi to bude líbit nebo ne. Přesto vidím také vodík perspektivně, dost možná budou obě technologie existovat vedle sebe. Teď už jen najít sílu zbavit se naftových oligarchů a máme to doma ;-) Otázka je co s daněmi protože stát má z PHM obrovské procento svých příjmů a bude to muset nějak nahradit :-(

0/0
7.2.2017 14:38
Foto

M67i40c30h17a93l 49B69r91e55š45k95o13v77e61c 4821178164896

Na to ti hyperkutasi nemuseli utratit mega, vodík jednoznačně ano, to je budoucnost a ne nějaké baterky.

+1/−2
7.2.2017 8:51

V91í66t 76O25ž52a94n36a 1688578765744

Jestli chcete platit 3,50 Kč za km tak prosím, já volím baterky a max. 1.50 Kč/km.

0/0
7.2.2017 10:26

R41i65c84h70a55r23d 27T21r61e77f29i18l 4331675979210

Než ČEZ přitlačí na cenu co?:-P

0/0
7.2.2017 14:00

H66o66n11z72a 57T53a80r 3849282464922

On už letos přitlačil .

https://elektrickevozy.cz/clanky/cez-od-roku-2017-zdrazi-dobijeni-elektromobilu-o-200/

Většina nabíjí doma Někteří mají i svůj zdroj

https://www.youtube.com/watch?v=I5UjsVqqDFA

0/0
8.2.2017 0:41

T97o64m32á33š 92K56u74c43h83a27ř 3837691378251

"Budoucnost patří aluminiu. ";-)

+2/0
7.2.2017 8:42

J18i93ř33í 35P64a14u66l 3976235517502

Mně je celkem jedno, zda to bude vodík nebo el. energie. Hlavně, když to bude zadarmo. :-P

+1/0
7.2.2017 8:15

A20d83a75m 76M43a61l76ý 4980477822371

Až někdo vymyslí auto na vodu, tak na ni vláda uvalí spotřební daň 20 Kč/l. A obdobně s čímkoliv dalším. Je úplně jedno na co budeme jezdit.

+3/−1
7.2.2017 7:06

P43e93t59r 79R18ů58ž14i87č40k11a 8962153593406

To je stupidní průzkum. To není o tom jestli lidé budou chtít jezdit na vodík či ne, ale o tom, zda budou mít na to si takové auto pořídit. Pokud se ve světě na vodík začne jezdit v masovém měřítku, tak i negativní výsledek tohoto průzkumu nic nezmění na tom, že se na vodík bude jezdit i u nás. Bez ohledu na výsledky nějakého, jak jsem již uvedl, stupidního průzkumu.

+8/0
7.2.2017 5:23

J39o43s17e62f 27Š31o30l69t55e93s 8184918160493

Ještě bych tu pro ty příznivce vodíku uvedl, že každý vodíkomobil je v podstatě elektromobil a má i baterii. Ano, není tak velká jako u normálního elektromobilu, ale pořád tam je na vyrovnávání výkonových špiček, než dojde k náběhu výkonu v článku.

+2/0
7.2.2017 5:11

M32i34r88o28s65l14a16v 91S33u67c97h17y 5660829170420

Vodík lze také docela obyčejně spalovat, i taková auta jezdí.

+2/0
7.2.2017 7:28

V56í66t 53O55ž72a15n82a 1898558765864

Tohle už všichni dávno zabalili, neefektivní a drahé. Palivové články mají malou šanci, ale spalování žádnou.

+1/0
7.2.2017 10:27

T20o69m69á61š 52K54r97e94j17č43í 1975971910561

Auta na vodík převálcují elektromobily a diesel je mrtvý, myslí si manažeři automobilek

http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-prevalcuji-elektromobily-diesel-je-mrtvy-mysli-si-manazeri-automobilek

0/0
7.2.2017 1:54

V32í11t 60O95ž72a75n57a 1648728135624

Něco, co stojí dotované 60 tisíc dolarů (Toyota Miray) může těžko převálcovat elektromobil za 35 tisíc $.

+1/0
7.2.2017 10:29

J24i28ř38í 62Z63ý37k75a 9219163201840

já říkám ne, kdyby to tu nějaká výzkumná agentura pročítala. A říkám ne i MHD na vodík, stejně tak jako CNG. Tyhle vysokotlaké systémy mají nevýhodu v tom, že potřebují neošizený servis a hlavně nekompromisní a časté revize. A víme jak to v ČR chodí. Že je ta nádrž lehounce orezlá? Vždyť je 3mm silná, tak vo co go?

Jenže to pak dopadá jako např. s VW Touran na CNG. Už jich pár explodovalo a je jen velkým štěstím, že to nikoho nezabilo. Kovové střepiny zasáhly obvykle jen nohy obsluhy. Mít to nad hlavou jako je to v nízkopodlažních autobusech ...

Raději budu jezdit s bandaskou extrahořlavého benzinu pod zadkem.

0/0
7.2.2017 0:10

T88o68m10á24š 19K59r15e81j60č92í 1775971180421

Nevíte o čem mluvíte. Mám CNG již 8 let a nemohu si to vynachválit. Servis ve značkovém servisu jako s každým jiným autem, a cenově je to úplně to samé, žádné speciální revize se nedělají, láhve mají životnost 20 let. To co bouchlo bylo vždy způsobeno neopatrností lidí (když je někdo schopen při tankování kouřit, tak dobře mu tak), stejně jako si někteří jsou schopni zápálit svůj benzíňák, nebo proto, že bylo něco ošizeno u výrobce, tedy totéž, jako u jakéhokoliv jiného vozu. Každou chvíli automobilky svolávají auta k mimořádným servisům kvůli něčemu. S palivem naprostá spokojenost, nesmrdí to, nízké provozní náklady, nulová silniční daň.... a celé roky bez problémů.

0/0
7.2.2017 1:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.